Reizigers in Hoorn overvallen door ov-staking: "Misschien nemen we maar een taxi"
Waar normaal reizigers af en aan lopen, heerst vanochtend in alle vroegte stilte op en rond het treinstation in Hoorn. Door een landelijke ov-staking rijden tot 08.00 uur geen of minder treinen en bussen. Tot verbazing van reizigers die daardoor niet op hun werk kunnen komen.
Werknemers in het openbaar vervoer hebben vanochtend vroeg het werk neergelegd. Door de staking rijden tot 08.00 uur in Noord-Holland minder of geen treinen, bussen, trams en metro's. Met de staking komt vakbond FNV in actie tegen de bezuinigingen van het kabinet op de sociale zekerheid.
Op en rond het treinstation in Hoorn is de staking al goed zichtbaar. Onze verslaggever ter plaatse ziet lege perrons en verlaten bushaltes: het openbaar vervoer ligt er volledig stil.
Reiziger niet eens met staking
Een man wacht bij de bushalte in Hoorn op weg naar zijn werk. Omdat er door de staking in het openbaar vervoer deze ochtend geen treinen rijden, rekent hij op de bus. "Jammer genoeg wel", zegt hij over de hinder. "Nu moet ik nog langer wachten."
Wanneer onze verslaggever ter plaatse hem vertelt dat ook de bussen tot 8.00 uur niet zullen rijden, is de man zichtbaar verrast.
Hij begrijpt weinig van de staking. "Ik vind het onzin. Ik moet ook gewoon naar mijn werk. Het openbaar vervoer is er toch voor mensen die geen eigen vervoer hebben? Dan moet ik daar altijd gebruik van kunnen maken."
Niet op de hoogte
Ook een andere man, die samen met een collega bij de bushalte staat, reageert verbaasd wanneer blijkt dat er geen bussen rijden. Hij moet naar Zwaagdijk reizen voor zijn werk bij Action.
"Ik had niet verwacht dat de bussen niet zouden rijden", zegt hij. "We wisten niet dat er gestaakt zou worden."
De man zegt dat hij niet op de hoogte was van de staking, omdat hij niet weet waar hij die informatie kan vinden. Hij moet nu uren wachten. "Misschien nemen we maar een taxi."
Taxichauffeurs grijpen mis
Even verderop wachten twee taxichauffeurs op mogelijke klanten. Ondanks de staking levert dat vooralsnog weinig op.Β "Helemaal niks, het is hier uitgestorven. Inmiddels weet iedereen het", zegt een van hen.
Veel verwacht hij er ook niet meer van. "Ik ben vanaf Schiphol deze kant op gekomen om even te kijken." Met een lach: "Als er niets gebeurt, ga ik gewoon naar huis en mijn bed in."
Het station van Hoorn ligt er deze ochtend verlaten bij:
