Het Duitse lucht- en ruimtevaartinstituut DLR bouwt een bijzonder onbemand vliegtuig dat in de toekomst op grote hoogte moet kunnen opereren. Het toestel, dat volledig op zonne-energie vliegt, draagt de naam HAP Alpha. Het moet uiteindelijk een hoogte van maar liefst 65 duizend voet kunnen bereiken – zo’n 20 kilometer. Onlangs voerde DLR op zijn [...]
De Cambodjaanse regering heeft aangekondigd dat Techo International Airport (KTI) op 9 september in gebruik wordt genomen. Deze nieuwe, grootschalige luchthaven is gebouwd ter vervanging van de bijna 70 jaar oude Phnom Penh International Airport (PNH), dat een dag later, op 10 september, zal sluiten.
Sinds Airbus in maart meldde dat het ZEROe-programma ‘zeker vijf tot tien jaar’ opschuift, laaide het debat over vliegen op waterstof weer flink op. Voorstanders zien in waterstof nog altijd dé route naar klimaatneutrale luchtvaart, tegenstanders verklaarden de techniek prompt dood. Het lijkt alsof je vóór of tégen móét zijn. Maar ligt, zoals wel vaker in de meest felle discussies de waarheid niet genuanceerder?
Air France-KLM bouwt samen met Accenture en Google Cloud aan een generatieve AI-fabriek. Deze cloudgebaseerde infrastructuur maakt het mogelijk om AI-oplossingen sneller, efficiënter en op grotere schaal binnen de organisatie toe te passen. Zo laten de betrokken bedrijven weten.
Het Ghanese regeringsvliegtuig staat al maanden geparkeerd bij Dassault in Parijs. Wat begon als een routineinspectie is uitgegroeid tot een hoofdpijndossier met felle politieke discussies. Ghana gebruikt sinds 2009 een Dassault Falcon 900EX als presidentieel toestel, registratie 9G-EXE. De zakenjet vertrok in maart naar Le Bourget Airport voor een reguliere inspectie. Volgens planning had de [...]
Alle karavanen convergeren in Istanbul. Lastdieren beladen met de rijkdommen van de Oriënt. Schier eindeloze reizen door Mongolië of Kirgizië, een stop in Samarkand, Azkabad of Isfahan, frequente ruil van lastdieren om de reis weer een stukje dichter naar haar einddoel te brengen. Maandenlange tochten door landen ouder dan Methusalem. Ik was in een moderne [...]
Elf jaar vloog Frank Moorman als straaljagerpiloot bij de KLu, daarna zette hij zijn leven van de lucht voort bij KLM. Was de F-16 in zijn tijd bij de luchtmacht zijn absolute favoriet, in de burgerluchtvaart werd dat de Boeing 787. Alhoewel… Nee, hij vond het niet vervelend dat hij als F-16-topgun bij KLM als [...]
Rotterdam The Hague Airport wordt steeds populairder. De luchthaven heeft het beste eerste halfjaar ooit achter de rug, met in totaal 1,1 miljoen passagiers van januari tot en met juni. Dat zijn er 5,5 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar, en ruim 13 procent meer dan in het laatste jaar voor de coronacrisis (2019).
De Belgische overheid heeft de aankoop van elf extra F-35's en meer munitie goedgekeurd, meldt de Belgische minister van Defensie Theo Francken. Het gaat om de grootste defensie-investering in veertig jaar, schrijft hij op X. Naast de aankoop van de gevechtsvliegtuigen is de Belgische ministerraad ook akkoord gegaan met een meerjarenplan om de structurele tekorten in de munitievoorraden aan te vullen.
Vakbond FNV heeft een akkoord bereikt over een nieuwe cao met Werkgeversvereniging Passagiers- en Bagageafhandeling Luchtvaart (WPBL), die Viggo, Aviapartner, dnata, Jet Aviation, Axxicom, Menzies en Swissport vertegenwoordigt. De nieuwe cao levert werknemers de komende twee jaar een loonsverhoging op van in totaal 7 procentpunt in drie stappen: 2 procent in januari 2026, 2 procent in juli 2026 en 3 procent in januari 2027. Ook wordt de nachttoeslag naar 40 procent verhoogd.
SchipholWatch heeft het beroep tegen het ‘versnelde’ Luchthavenverkeersbesluit voor Schiphol afgelopen week ingediend, samen met negen andere organisaties. Waarom is dit beroep zo belangrijk?
Wat ons betreft is de tijd van loze beloften wel voorbij. De maat is vol. Met dit beroep bij de Raad van State is de strijd voor een leefbare omgeving in de regio Schiphol in een beslissende fase beland.
Dit is geen vrijblijvend protest, maar een juridisch verankerde eis tot gerechtigheid. Het schrift legt het diepgewortelde falen van het overheidsbeleid bloot en claimt het fundamentele recht op gezondheid terug voor honderdduizenden burgers.
De kern van de strijd is het gewijzigde Luchthavenverkeersbesluit (LVB). Die houdt een ogenschijnlijke reductie in van het aantal vluchten, maar biedt in werkelijkheid onvoldoende bescherming tegen de onophoudelijke geluidsterreur en slaapverstoring.
Mensenrechten De belangrijkste pijler onder het beroep is de onmiskenbare schending van fundamentele mensenrechten. De rechtbank in Den Haag heeft al vastgesteld dat de Nederlandse Staat in gebreke blijft en artikel 8 van het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM) schendt. Dat gebeurde in het vonnis van de stichting Recht op Bescherming tegen Vliegtuighinder (RBV), ook partij in dit beroep.
Dat artikel 8 garandeerdt burgers het recht op respect voor privéleven, familie- en gezinsleven en woning. De geluidsoverlast door Schiphol – en de daaruit voortvloeiene ernstige slaapverstoring – is zo extreem dat het de persoonlijke levenssfeer van omwonenden aantast. Dat gaat zo ver dat de rechter van mening is dat de Staat verplicht is die overlast te voorkomen of te beperken.
De pijnlijke waarheid is dat de huidige LVB-wijziging, ondanks alle mooie woorden, niet voldoet om deze schending op te heffen, zo betogen wij in ons beroepsschrift. De Raad van State heeft in haar advies over het LVB al opgemerkt dat effectieve bescherming tegen vliegherrie ontbreekt.
Minimale krimp lost niks op Een minimale reductie van het aantal vluchten levert voor omwonenden immers niks op als er niets verandert aan de dagelijkse hel en de nachtelijke verstoring.
De rechtbank concludeerde eerder al dat de Staat het evenwicht tussen de belangen van omwonenden en de luchtvaartmaatschappijen volledig heeft verstoord en dat er geen effectieve rechtsmiddelen beschikbaar zijn om de rechten van omwonenden af te dwingen. Dat levert op zijn beurt een schending op van artikel 13 van het EVRM.
Het beroep van ondermeer Mobilisation for the Environment, RBV en SchipholWatch is hiermee letterlijk een strijd om gerechtigheid en voor een eind aan de onacceptabele hinder en vervuiling.
De eerste pagina van het 41 pagina’s tellende beroepsschrift (bron: Prakken d’Oliveira)
Zoethoudertjes Al jarenlang worden burgers zoet gehouden met de term balanced approach. Deze door de vlieglobby en ICAO bedachte methode wordt geacht evenwicht te creëren tussen economische luchtvaartbelangen en de belangen van omwonenden.
Maar de realiteit toont een heel ander beeld: de balanced approach is in ons land verworden tot een leeg concept dat de economische expansie van Schiphol onvoldoende beteugelt en de rechten van omwonenden stelselmatig negeert. Het is een papieren werkelijkheid die de werkelijke hinder, de slaapverstoring en de gezondheidsschade grotesk bagatelliseert.
De Raad van State heeft in haar advies duidelijk gemaakt dat een dergelijke afweging zorgvuldig moet worden gemotiveerd, maar dat de huidige besluitvorming tekortschiet in deze motivatie en daarmee de belangen van omwonenden onvoldoende meeweegt.
Hinder structureel onderschat Er is bovendien geconstateerd dat de bestaande handhavingssystemen, inclusief het ‘anticiperend handhaven’, onvoldoende effectieve bescherming bieden. Ze leveren niet de gedroomde verbeteringen op in de leefomgeving.
De bewering dat een limiet van 483.000 vliegbewegingen voldoende bescherming biedt, is niet meer dan een doorzichtige poging de indruk te wekken dat er iets verbetert, terwijl de essentie van de hinder blijft bestaan.
Het RIVM heeft kritiek geuit op de berekeningsmodellen, waaruit blijkt dat de werkelijke hinder in de omgeving van Schiphol systematisch wordt onderschat.
Ministerie schiet tekort Het beroep legt ook de bestuurlijke en juridische gebreken bloot in het besluitvormingsproces. De Algemene Wet bestuursrecht (AWb) eist een zorgvuldige voorbereiding, een deugdelijke belangenafweging en een passende motivering van overheidsbesluiten. Op al deze aspecten schiet het ministerie aantoonbaar tekort bij de LVB-wijziging.
De kritiek richt zich met name op het gebrek aan proportionaliteit en evenredigheid. De lasten die omwonenden dragen, staan in geen enkele verhouding tot de doelen van het besluit. Ook is er sprake van onvoldoende belangenafweging, omdat de economische belangen van de vliegindustrie zwaarder wegen dan de belangen van volksgezondheid en milieu. De rechter bepaalde eerder al dat het beleid steeds een voorkeurspositie voor Schiphol creëert.
Evenmin is er sprake van een deugdelijke motivering. De redenen voor het besluit zijn niet goed onderbouwd, waardoor er geen sprake is van transparantie. De overheid heeft nagelaten de benodigde informatie te verzamelen om een evenwichtige beslissing te kunnen nemen.
Tot slot is er in deze procedure sprake van een schending van het ‘fair play’-beginsel. De manier waarop het besluit tot stand kwam, inclusief de onduidelijkheid over de te handhaven aantallen en de gebrekkige communicatie, doet ernstig afbreuk aan een eerlijke behandeling van de burgers.
Het beroep benadrukt de verwaarlozing van milieu- en natuurwaarden in het besluit. De effecten op de lokale luchtverontreiniging en de externe veiligheid zijn onvoldoende meegewogen.
Binnen de grenzen van de wet De Wet luchtvaart vereist immers dat er binnen de vastgestelde grenzen wordt gebleven om de gezondheid en veiligheid van de omgeving te waarborgen.
Verder zijn de effecten op Natura 2000-gebieden onvoldoende beoordeeld en is er geen adequate passende beoordeling gemaakt, zoals vereist in de Wet natuurbescherming en de Europese Habitatrichtlijn.
De Commissie MER heeft felle kritiek geuit op de volledigheid en deugdelijkheid van de milieueffectrapportage, die de basis zou moeten vormen voor dit besluit. Het wijst op een ernstige tekortkoming in de milieubescherming, wat de juridische kwetsbaarheid nog eens benadrukt.
Daad van verzet Dit beroep van bewoners- en milieuorganisaties is meer dan een juridische formaliteit. Het is een ware daad van verzet van honderdduizenden omwonenden die weigeren nog langer slachtoffer te zijn van een overheid die de belangen van een commerciële luchthaven steeds boven die van haar eigen burgers stelt.
Het is een poging om effectieve bescherming af te dwingen, zoals al bevolen werd door de rechter. Niet langer nemen de omwonenden genoegen met papieren beloftes, maar eisen ze concrete maatregelen die de geluidsoverlast en slaapverstoring daadwerkelijk verminderen.
Daartoe wordt geprobeerd de Staat aan zijn verplichtingen te houden op het gebied van mensenrechten. Die rechten dienen eindelijk eens gerespecteerd te worden.
Daarnaast willen de organisaties dat er zorgvuldiger en transparanter besluitvormingsprocessen worden gevolgd. De overheid dient te handelen binnen de grenzen van de Algemene wet bestuursrecht en volgens de beginselen van het behoorlijk bestuur.
Bovendien dient de Staat natuur en milieu te beschermen. De luchtvaart mag niet ten koste gaan van beschermde natuurgebieden en van de luchtkwaliteit in de regio.
De Maatschappelijke Raad Schiphol heeft al eerder zorgen geuit over de gebrekkige bescherming van omwonenden en over de ontoereikendheid van het beleid. Het is duidelijk dat de huidige aanpak van de minister onvoldoende effectieve bescherming biedt en dat het beleid niet is opgewassen tegen de complexiteit van de hinderproblematiek.
Uitkomst van levensbelang De uitkomst van dit beroep is van levensbelang. Het zal bepalen of omwonenden eindelijk de rust en de bescherming krijgen waar zij recht op hebben. Of zullen de economische belangen van Schiphol opnieuw prevaleren boven de gezondheid en de leefbaarheid?
Het beroep is een duidelijk signaal dat de huidige koers onhoudbaar is en dat er een fundamentele herziening nodig is van het luchtvaartbeleid.
SchipholWatch blijft strijden voor een substantiële krimp van Schiphol en robuust beleid dat de belangen van de mensen en het milieu centraal stelt.
Dit beroep is een onvermijdelijke stap om een juridische basis te leggen voor een toekomst waarin de menselijke maat weer gaat gelden.
Omdat de kosten van dit beroep fors hoger uitvallen dan oorspronkelijk begroot, roepen we opnieuw op om bij te dragen aan deze strijd. Dat kan door een donatie te doen op bankrekeningnummer NL31TRIO0320331504 t.n.v. Stichting SchipholWatch of door op onderstaande knop ‘Doneren’ te klikken.
Samen zorgen we er dan voor dat dit beroep een historische stap kan worden voor de leefbaarheid in de regio Schiphol.
De Raad voor Vergunningsbetwistingen heeft de nieuwe omgevingsvergunning van Brussels Airport vernietigd. Daarin had de Vlaamse regering een limiet op het aantal vluchten opgenomen van 240.000 per jaar in 2032, plus een beperking van het aantal nachtvluchten. Maar volgens de Raad moet hiervoor eerst de Europese balanced approach-procedure doorlopen worden (zoals Nederland deed bij de krimp van Schiphol). De vernietiging van de vergunning heeft de komende jaren geen impact op de operatie van Brussels Airport.
Opnieuw kiest een Arabische luchtvaartmaatschappij voor de Boeing 787 Dreamliner in plaats van de Airbus A350. De Bahreinse airline Gulf Air bestelt minstens een dozijn Dreamliners bij Boeing. Gulf Air en Boeing maakten het nieuws donderdagavond bekend. De Bahreinse luchtvaartmaatschappij plaatst een vaste order voor twaalf Boeing 787 Dreamliners met de kooprechten voor nog eens [...]
Even leek het spannend of de zogenaamde ‘party flights’ van Brussels Airlines het zouden redden. Maar na Tomorrowland bekend maakte het festival te laten doorgaan, zet de luchtvaartmaatschappij de ‘party flights’ ook door. Al sinds 2012 voert Brussels Airlines ‘party flights’ uit vanuit feestbestemmingen naar Brussel. Aan boord zitten passagiers die een heel weekend lang [...]
Vanaf het komende winterseizoen voert KLM vluchten uit naar tientallen verschillende bestemmingen, zowel in Europa als intercontinentaal. Daar voegt de airline nu een nieuwe aan toe. Vanaf 23 november start KLM met vluchten naar Kittilä, Finland. Het stadje kent slechts zesduizend inwoners, maar biedt direct toegang tot de fabelachtige natuurgebieden van Lapland en Noord-Finland. Daar [...]
De beroemde Italiaanse eetwinkel Eataly heeft haar eerste Nederlandse vestiging geopend op Schiphol, in de vernieuwde Lounge 1. Reizigers kunnen daar vanaf nu terecht voorafgaand aan een Europese vlucht.
Schiphol heeft in juni 6 miljoen passagiers ontvangen, een toename van 1,3 procent ten opzichte van vorig jaar. Het aantal vluchten daalde met 0,3 procent naar 40.737. Dat was uiteraard het gevolg van de NAVO-top eind juni: toen kon de luchthaven enkele dagen 10 procent minder vluchten ontvangen, mede door het gebruik van de Polderbaan als zwaar beveiligde parkeerplaats voor regeringstoestellen en de sluiting van de Buitenveldertbaan voor onderhoud.
Boeing heeft weer een flinke slag geslagen met de 787 in de Golfregio. Na de recente orders van Qatar Airways, Etihad Airways en eerder de Saoedische airlines Saudia en Riyadh Air, koopt nu Gulf Air meer Boeing 787-9 Dreamliners. De luchtvaartmaatschappij heeft een voorlopig koopcontract getekend voor twaalf stuks, plus zes opties.
Mijn gedachten voerden mij mee naar het oog van de verborgen camera, en ik beleefde weer even hoe bekende Nederlanders zich voor het karretje liet spannen om de meest bizarre capriolen uit te halen, om zich vervolgens tijdens het opvolgende lachsalvo hardop af te vragen hoe ze zich zó ver hadden kunnen laten meeslepen. “Wie wegduikt in de absurditeit wordt onkwetsbaar”, aldus Godfried Bomans.
Vrijdagochtend is het de meest gevolgde vlucht op Flightradar24. Een Qatar Airways A330-200 die van Leipzig naar Kaboel vliegt. Aan boord zitten tientallen Afghaanse criminelen. Vrijdag 18 juli kwamen tientallen politiewagens en -busjes in alle vroegte aanrijden op het luchthaven van Leipzig/Halle. Verschillende Afghaanse delinquenten stappen uit en worden naar de Airbus A330-200 van Qatar [...]
Aantal passagiers In juni 2025 reisden er 6 miljoen passagiers van, naar of via Schiphol. Daarvan reisden 3,8 miljoen passagiers direct van of naar Schiphol. Amsterdam Airport Schiphol was voor hen de luchthaven van vertrek of aankomst. Bijna 2,2 miljoen passagiers hadden een overstap op Schiphol. Dit zijn ruim een miljoen unieke passagiers, die in de internationale telwijze tweemaal worden geteld: als passagier bij aankomst en als passagier bij vertrek.
Meest populaire bestemmingen Bijna 4,4 miljoen passagiers gingen naar of kwamen van een bestemming in Europa. Ruim 1,6 miljoen van of naar een intercontinentale bestemming buiten Europa. Spanje was de meest populaire bestemming voor lokaal vertrekkende passagiers. Gevolgd door het Verenigd Koninkrijk, Italië, Griekenland en de Verenigde Staten.
Vluchten Het aantal vluchten van en naar Schiphol was 40.737 in juni 2025. Dat is een daling van bijna 0,3% vergeleken met 2024. 33.302 vluchten gingen van en naar Europese bestemmingen, 7.435 naar intercontinentale bestemmingen.
Vrachtvervoer Het totale vervoerde luchtvrachtvolume was 104.196 ton, een daling ten opzichte van juni 2024 (121.648), vanwege tijdelijke operationele factoren. De hoeveelheid vracht die met passagiersvluchten werd vervoerd, daalde met 19% ten opzichte van mei 2024. In totaal werd 41% van de vracht vervoerd met passagiersvluchten en 59% met volledige vrachtvluchten. In juni 2025 waren er 1.215 volledige vrachtvluchten, wat 2% lager is dan in juni 2024 (1.241).
Klik hier voor het totale overzicht van de verkeer- en vervoercijfers van juni 2025.
Schiphol verwelkomt met trots de eerste Nederlandse vestiging van het Italiaanse foodconcept Eataly. Reizigers kunnen vanaf nu genieten van authentieke Italiaanse gerechten midden in de vernieuwde en uitgebreide Lounge 1 op de luchthaven.
Primeur in Nederland Met deze opening van Eataly versterkt Schiphol haar horeca-aanbod met een primeur in Nederland. Centraal in het restaurant staat een grote counter waar onder meer vers bereide Pizza alla Pala, gevulde croissants en klassieke Italiaanse zoetigheden worden aangeboden. Voor reizigers met weinig tijd is er een ruim grab & go-assortiment met verse salades, desserts en sappen. Liefhebbers van Italiaanse koffie kunnen terecht bij een speciale koffiebar. Het restaurant biedt plaats aan zo’n 70 gasten.
Lounge 1: vernieuwd en uitgebreid De opening van Eataly is een belangrijke stap in de grootschalige vernieuwing van Lounge 1, de plek waar reizigers na de securitycheck voor Europese vluchten verblijven. De lounge is recent uitgebreid van 19.000 naar maar liefst 24.000 vierkante meter en het winkel en horeca-aanbod krijgt een flinke upgrade. In totaal komen er 23 nieuwe winkel- en horecaconcepten bij die zorgen voor meer variatie, kwaliteit en beleving. Zo is recent de grootste winkel op de luchthaven hier geopend: Today Duty Free en een Starbucks-locatie van ruim 500m2.
Eataly Eataly is een Italiaans foodconcept dat markt, restaurant en educatie combineert onder één dak. Het merk staat voor authentieke Italiaanse smaken, hoogwaardige ingrediënten en een passie voor de Italiaanse eetcultuur. Sinds de oprichting in Turijn in 2007 is Eataly uitgegroeid tot een internationaal fenomeen, met vestigingen in wereldsteden als New York, Tokyo en Dubai.
TUI België maakt per 2026 een einde aan de vluchten van en naar de luchthaven van het Belgische Luik. Daarmee komt er na meer dan dertig jaar een einde aan de samenwerking tussen beide partijen. 4 januari volgend jaar wordt de allerlaatste vlucht uitgevoerd. ‘Een historische ommezwaai’, zegt Christian Delcourt, woordvoerder van de Belgische tak [...]
De autoriteiten in Rusland hebben zich enorm verkeken op de Antonov An-124 die op 11 juli Oekraïne verliet. De Russen ergeren zich dan ook flink aan de blunder. Op vrijdag 11 juli verscheen ineens een bijzonder toestel op de radar bij de Pools-Oekraïense grens. Een Antonov An-124, registratie UR-82073, was eerder die dag opgestegen vanuit [...]
De lichamen van de slachtoffers van de vliegtuigcrash bij vliegveld London Southend zijn geborgen, meldt de Nederlandse luchtvaartmaatschappij Zeusch Aviation donderdag. Het vliegtuig, een Beechcraft King Air 200, is weggehaald van de luchthaven en wordt overgebracht naar Farnborough Airport waar de Air Accidents Investigation Branch (AAIB) verder onderzoek gaat doen.
TUI fly heeft besloten om vanaf begin volgend jaar niet meer op de luchthaven van Luik te vliegen. De touroperator richt zich in België voortaan op de luchthavens van Brussel, Oostende-Brugge en Antwerpen, waar de vluchtuitvoering rendabeler is. Daardoor verliest Luik de laatste passagiersmaatschappij.
Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) is bevestigd als deelnemer aan de aanstaande Career Experience, die op zaterdag 20 september wordt gehouden in de Van Nelle Fabriek in Rotterdam. Medewerkers informeren vanuit een eigen stand geïnteresseerden over de carrièremogelijkheden bij de luchtverkeersleiding.
Het is donderdag elf jaar geleden dat de MH17-ramp plaatsvond en alle 298 inzittenden van de vlucht omkwamen. "Terwijl wij vandaag onze geliefden herdenken, sturen we ook een heel krachtige boodschap uit, een boodschap dat de waarheid niet genegeerd kan en mag worden." Dat zei Piet Ploeg, voorzitter van Stichting Vliegramp MH17, tijdens de jaarlijkse herdenking bij het monument in Vijfhuizen.
EasyJet heeft donderdagmiddag de lijndienst tussen Londen Southend en Schiphol hervat. De eerste vlucht vertrok om 15u Nederlandse tijd uit Southend richting Amsterdam. De Engelse luchthaven ging woensdagavond weer open, na enkele dagen gesloten te zijn geweest vanwege de crash en berging van een Beechcraft King Air 200 van Zeusch Aviation. Daarbij kwamen de vier inzittenden, waaronder de twee Nederlandse piloten, om het leven.
Gisteren schreven we over het hoger beroep van MOB tegen het vonnis waarin de natuurvergunning van Schiphol is vernietigd. En vandaag wisten we de hand te leggen op het hoger beroep van Schiphol in diezelfde zaak. Een analyse.
Schiphol heeft niet alleen hoger beroep aangetekend, maar ook een voorlopige voorziening gevraagd om de uitspraak van de rechtbank Den Haag van 4 juni 2025 voorlopig te schorsen.
Het document van Schiphol’s huisadvocaat De Brauw Blackstone Westbroek, gevestigd aan de Amsterdamse Zuidas, is een schoolvoorbeeld van hoe het grote geld probeert de democratie en de gezondheid van burgers te ondermijnen.
Schiphol windt er geen doekjes om: de uitspraak van de rechtbank betekent dat ze een luchthaven exploiteren zonder de verplichte natuurvergunning. De advocaten noemen dit een “onzekerheid over de licence to operate”. Normale mensen noemen dit onomwonden “illegaal opereren”.
Jarenlang is gewaarschuwd dat Schiphol verplicht is een geldige natuurvergunning te hebben. Na een eerste ontkenning werd al snel duidelijk dat het vliegveld op het foute spoor zat en moest alsnog de aanvraag worden opgestart. Na jaren steggelen en vertragen werd de vergunning in het najaar van 2023 verleend.
Stuitende brutaliteit Ten onrechte, blijkt door het recente vonnis van de rechtbank in Den Haag. En nu de rechter de vergunning heeft vernietigd, klaagt Schiphol steen en been dat het niet meer mag doen wat het al die tijd illegaal wel deed. De brutaliteit is stuitend.
De advocaten van Schiphol vrezen een “myriade aan procedures” door onder meer handhavingsverzoeken. Daar zouden deze rechtsgeleerden best eens gelijk in kunnen krijgen. Maar het is wel precies wat er moet gebeuren met een bedrijf dat lak heeft aan de wet, de natuur en de leefomgeving.
Volgens Schiphol zijn al die procedures maar “inefficiënt” en kunnen ze leiden tot “tegenstrijdige uitkomsten”. Maar het is een puinhoop die de directie zelf heeft laten ontstaan. De rechter heeft juist gezorgd voor duidelijkheid, door de vergunning in één klap te vernietigen en niet de staatssecretaris nog eens ruim de tijd te geven om de “vermeende gebreken te herstellen” via een “bestuurlijke lus”.
Tijdrovend en kostbaar Schiphol klaagt in het document dat het proces van een nieuwe vergunning “zeer tijdrovend en kostbaar” zou zijn. Daar zetten we graag tegenover dat het welzijn en de gezondheid van omwonenden onbetaalbaar zijn. Om van de natuur nog maar niet te spreken.
Een van de meest cynische argumenten van Schiphol is de bewering dat een exploitatie zonder of “met zeer beperkt gebruik van de Polderbaan” ontoelaatbaar en onmogelijk zou zijn vanuit veiligheidsperspectief. Als we dit ontleden, stelt Schiphol hier dat de Polderbaan – in 2003 in gebruik genomen om zogenaamd de overlast te verminderen – zo essentieel is dat het zonder deze baan “nagenoeg geen nachtvluchten” kan afhandelen en het aantal vluchten significant zou dalen.
Pure chantage Het is pure chantage. Schiphol zegt hier in feite: “Als we ons aan de milieuregels moeten houden, kunnen we niet veilig opereren”. Dat is ofwel een bekentenis dat de huidige operatie onveilig is, ofwel een doorzichtige poging om angst te zaaien en de druk op de rechterlijke macht op te voeren.
De routes en het baangebruik van het oude vierbanenstelsel zijn volgens Schiphol “nu niet meer toegestaan” door “voortschrijdend inzicht in veiligheidsmaatregelen”.
Het betekent dat Schiphol of erkent dat ze al die tijd een onveilige luchthaven exploiteren als ze zich aan de regels zouden houden, of het manipuleert de feiten om het illegale gebruik te rechtvaardigen.
Onverteerbaar Het is onverteerbaar dat omwonenden het slachtoffer moeten worden van zo’n retorische truc. De gevolgen voor geluidshinder “zouden tot een onaanvaardbare situatie met buitensporige en onomkeerbare schade leiden”. Schiphol wil kennelijk nog steeds niet horen van een krimpscenario waarin de situatie weer binnen de grenzen van de wet komt te vallen.
Ook de economische argumenten worden er in het beroep weer met de haren bijgesleept. Schiphol is “van groot economisch belang, met duizenden banen en een miljardenbijdrage aan de Nederlandse economie”, zo heet het. De advocaten spreken over 111.200 banen en een bijdrage van 11,8 miljard euro aan het bbp. Maar die cijfers zeggen slechts iets over de winsten voor de aandeelhouders. Ze zeggen niets over de verliezen die in de huidige illegale situatie worden geleden door omwonenden en de natuur.
Wat zeggen deze cijfers immers over de honderdduizenden omwonenden die lijden onder slaapgebrek en de gezondheidsklachten door ultrafijnstof en geluidsoverlast? Over de waardedaling van de huizen? Over de aantasting van de leefomgeving? Over het verlies aan leervermogen bij kinderen en productiviteit van werkenden?
Holle dreiging De “economische bijdrage” van Schiphol gaat ten koste van de levenskwaliteit. Het “domino-effect” op toerisme, logistiek, horeca en detailhandel is een holle dreiging om de rechter te laten geloven dat de hele Nederlandse economie instort als Schiphol zich aan de regels gaat houden. Honderden miljoenen schade door eventuele beperkingen? De gezondheidsschade voor omwonenden door de jarenlange milieuvervuiling is onmeetbaar veel groter, zo blijkt inmiddels uit tal van onderzoeken.
Schiphol wijst ook nog op het risico van “retaliatie”. Met name de VS en Canada zouden tegenmaatregelen overwegen tegen Nederlandse luchtvaartmaatschappijen (lees: KLM) als gevolg van de krimpmaatregelen. Alsof ons land zou moeten zwichten voor internationale dreigementen tegen het handhaven van onze eigen milieuwetten.
Het toont aan hoe diep de luchtvaartlobby verankerd is en hoe deze de nationale soevereiniteit zelfs probeert te ondermijnen ten gunste van puur commerciële belangen.
Perverse stimulans Dan staat er nog iets te lezen in het beroep over “historische slots”. Schiphol maakt zich zorgen dat luchtvaartbedrijven hun rechten op start- en landingstijden verliezen als het aantal vluchten daalt. Maar de “bescherming” van deze slots door Europees recht is niets meer dan een perverse stimulans om zoveel mogelijk te vliegen, ongeacht de gevolgen voor milieu en volksgezondheid.
Het draait bij de slots puur om winstmaximalisatie voor luchtvaartfirma’s en Schiphol zelf. Dat gaat ten koste van de leefbaarheid. Het verlies van de slots zou leiden tot “aanzienlijke schade”, maar hoeveel schade levert het overmatige vliegverkeer op voor de longen, nachtrust en kinderen van omwonenden?
Schiphol probeert de eigen stikstofdepositie af te doen als “marginaal”, met “nog geen één procent van de achtergronddepositie”. Dat is een misleidende bewering die voorbijgaat aan het cumulatieve effect, de krappe afkapgrenzen en de kwetsbaarheid van de Natura 2000-gebieden.
Absurde beweringen De rechtbank heeft niet voor niets de vergunning vernietigd. De bewering dat “significante negatieve effecten op de natuur dan ook zijn uitgesloten” is absurd, gezien het oordeel van de rechtbank dat niet aan het additionaliteitsvereiste is voldaan.
Schiphol beweert dat het slechts gaat om de vraag of maatregelen van het vliegveld een nóg snellere daling kunnen bewerkstelligen en dat er “netto geen sprake is van effect op de natuur”. Het is opnieuw niets meer dan een wanhopige poging om de ernst van de situatie te bagatelliseren en te doen alsof de rechtbank zich heeft vergist of niet op de hoogte zou zijn.
Het hoger beroep van Schiphol is een doorzichtige poging om de klok terug te draaien en de belangen van een sterk vervuilende industrie te plaatsen boven die van de gezondheid, veiligheid en leefbaarheid van miljoenen mensen. De rechtbank heeft echter een duidelijke boodschap afgegeven: Schiphol kan niet langer ongestraft doorgroeien ten koste van de natuur en de volksgezondheid.
Het zou dan ook een zegen zijn als de Raad van State de vernietiging van de natuurvergunning in stand houdt, hoewel beter onderbouwd dan de rechtbank. Geef Schiphol geen strohalm, maar geef eindelijk prioriteit aan de gezondheid en nachtrust van burgers. Kies voor schone lucht in plaats van louter commerciële belangen.