❌

Lees weergave

Er zijn nieuwe artikelen beschikbaar. Klik om de pagina te vernieuwen.

Domino’s partner Lentemarathon

Domino’s Amstelveen, met vestigingen aan de Rembrandtweg en Eleanor Rooseveltlaan, wordt de officiële pizza-partner van de KPMG Lentemarathon 2025 die zondag 16 maart wordt gehouden. Startlocatie is letterlijk voor de deur op de Rembrandtweg.

De KPMG Lentemarathon is volgens Domino’s een der grootste sportieve evenementen in de regio.

Amstel

Men verwacht duizenden deelnemers en supporters langs het parcours. “Dankzij deze samenwerking kunnen alle deelnemers bij de finish weer op krachten komen met pizza’s”, meent Domino’s. “Een perfecte beloning na het trotseren van de uitdagende kilometers door het Amsterdamse Bos, langs de Amstel en door de straten van Amstelveen. Als lokale ondernemer zijn we er trots op om bij te dragen aan de energie en beleving van alle deelnemers en supporters,” zegt eigenaar Sem van den Burg van Domino’s Amstelveen.

Vaiana 2 in première in Cinema AV

Op woensdag 27 november gaat Disney’s Vaiana 2 ook in première in Cinema Amstelveen. Acht jaar na het succes van Vaiana, is Vaiana 2 daar dus te zien.

In ‘Vania 2’worden Vaiana en Maui herenigd tijdens een grootse nieuwe reis, bijgestaan door een zonderlinge bemanning.

Voorouders

Vaiana krijgt een onverwachte oproep van haar zeevarende voorouders. Ze trotseert de zeeën van Oceanië en komt terecht in onbekende, gevaarlijke wateren waar ze het avontuur van haar leven ondergaat.

]Kijk op www.cinemaamstelveen.nl voor alle tijden en data van de films en evenementen in Cinema Amstelveen.

SP: Bagagekelder: β€˜Gouden kooi’ Schiphol

Er waren arbeiders die de zwaarte van hun dagelijks werk in de bagagekelder op Schiphol ervaren. De SP liet hun vrijdag in De Meent graag aan het woord. Als enige politieke partij, ook vertegenwoordigd in de gemeenteraad, overigens. Een van hen vertelde zijn jongere collega’s te adviseren hun werk bij de aan de Amsterdamseweg gevestigde KLM maar op te geven.

Maar met de vele buitenlanders lukt dat niet echt. Zij komen vaak uit Oost-Europa, kennen de Nederlandse taal onvoldoende om te klagen en verdienen hier – vergeleken met hun thuisland – een godsvermogen. Hun loon wordt over het algemeen in bijvoorbeeld Tsjechië ook betaald.

KLM

SP-Tweede Kamerlid Bart van Kent was er om over het vroegpensioen te spreken. Hij was nuchter. Er komen steeds meer klagers, die wat vroegpensioen dreigen terzijde geschoven te worden. “We moeten dat aantal niet laten stijgen, maar dalen”, zei hij. Maar dan moet er wel wat op de werkvloer veranderen, vond hij ook. Bijvoorbeeld in de bagagekelder op Schiphol. In totaal zijn er zeven bedrijven die zich met bagage voor vliegtuigen bezighouden. Die kunnen beter fuseren, vond een der aanwezigen. Op dat gebied zou je KLM nog de beste kunnen noemen, zei iemand van de groep die naar de SP-avond kwam. Maar ook bij dat ‘betere’ bedrijf halen sommigen hun pensioen niet eens wegens de zwaarte van hun werk. “Bij veertig of vijftig jaar ben je kapot”, zei iemand. Wat dat betreft, is het in o.a. Denemarken beter geregeld. Maar dáár is meer geautomatiseerd, wat dus minder personeel vergt, klonk de waarschuwing wel. Maar gezien de huidige arbeidsmarkt zou dat geen probleem mogen zijn.

Kritiek

 Lastige kritiek wordt door het management bij de KLM niet gehoord. ‘Je bent de enige die het meldt’, luidt al gauw het commentaar. Tussen de werkvloer en het management blijft de kloof blijkblaar groot. Wij willen samen met andere politieke partijen het onwerkbare werkbaar maken en voor de echt zware beroepen het vroegpensioen versnellen, was de boodschap de Van Kent in De Meent bracht. Op Schiphol worden de bagage-afhandelaars ook bij nacht en ontij opgeroepen om boven hun macht te tillen.  Daar staan dan één van de vele toeslagen tegenover. Iemand vergeleek het loon met een kerstboom vol ballen. “Voor pensioen val je terug op het basisloon dat niet hoog is. Alle ballen vallen dan weg.”

Klachten worden ook anoniem behandeld. Of je krijgt geen antwoord, zei iemand. Blijkbaar duurt het lang voordat iemand van het ‘klootjesvolk’, zoals een afhandelaar het noemde, ergens boven wordt gehoord.

Organisatiegraad

In de bagagekelder zijn ook veel uitzendkrachten aan het werk. Zij zijn volgens Van Kent vooral gedwongen ZZP’ers waar de SP graag vanaf wil. Overigens is der organisatiegraad, het lidmaatschap van een vakbond, laag. De gouden tijden voor de vakbonden van de vorige eeuw zijn voorbij, waarbij iemand opmerkte dat de veel verdienende piloten wél voor bijna 100% georganiseerd zijn. Maar in de kelder vecht men tegen die bierkaai, verzuchtte een afhandelaar.

Ook de ongezondheid speelt sommigen parten. Op het platform draaien de motoren van vliegtuigen al, waardoor degenen die de bagage uit containers in de ruimen laden, volop een walm van fijnstof in het gezicht krijgen, terwijl de passagiers en crew nergens last van hebben. Ok dat is in Denemarken beter geregeld, waar de toestellen van het platform naar de startbaan worden gesleept. Maar dat kost extra geld, wist iemand. “Wij zitten in een gouden kooi”, was de conclusie van een afhandelaar.

VVD: Snel laadpalen voor de deur

De VVD-raadsleden Menno van Leeuwen en Bart Dorgelo willen sneller thuis elektriciteit voor hun auto laden, nu de saldering is afgeschaft. Zij vroegen in de raadsvergadering hoe het staat met de ‘kabelgootjes’, waarvoor een pilot is aangekondigd, die mogelijk maakt dat houders van een elektrische auto die voor hun deur kunnen opladen.

Een snoer over het trottoir is niet meer nog als en dat is op dit moment er een kabelgoot komt. (juridisch) niet mogelijk. Tijdens een proef heeft de gemeente daarmee geëxperimenteerd, een manier om de kabels weg te werken in de stoeptegels.

Zonnepanelen

Van Leeuwen wil dat zo snel mogelijk gezorgd wordt dat alle Amstelveners hier gebruik van kunnen maken. Dezelfde Van Leeuwen onthield van vragen, zelfs nadat 24 elektrische auto’s onblusbaar op een schip langs de Waddeneilanden voeren, terwijl hij van het probleem op de hoogte was, over het zelf laden. In parkeergarages moeten alle laadpunten zo dicht mogelijk bij de uitgang zitten, omdat elektrische auto’s bij brand 24 uur door de brandweer in een bad gedompeld moeten worden en dan nog de kans lopen opnieuw in brand te vliegen. Maar hij zegt nu over de kabelgoten: ”Aan de ene kant willen we allemaal de energietransitie stimuleren, maar aan de andere kant wordt het burgers ook onnodig moeilijk gemaakt. Zeker nu de salderingsregeling (stroomproducenten betalen voor aan hen door consumenten geleverde stroom, red.) komt te vervallen. Wij willen, dat mensen de stroom die ze opwekken via zonnepanelen kunnen gebruiken in hun auto’s, ook als je zelf niet beschikt over een eigen oprit.”

 Mobiliteit

Over het dossier van de kabelgoten zit blijkbaar geen voortgang, constateerden de VVD’ers, die al eerder vragen over dit onderwerp stelden. De pilot is op dit moment afgerond en de gemeente beraadt zich op vervolgstappen. “Wij zouden graag zien, dat op korte termijn hier een gevolg aan gegeven wordt. Wij hebben actief mensen aangespoord om zonnepanelen te nemen. Diezelfde mensen worden nu geconfronteerd met terugleverkosten en het wegvallen van voordelen. In plaats van de opgewekte stroom verloren te laten gaan, zien wij een duidelijke win-win als mensen dit in kunnen zetten voor hun mobiliteit” aldus Van Leeuwen.

Ook Bart Dorgelo, die voor de VVD woordvoerder duurzaamheid is, blijkt het met hem eens. “Als VVD Amstelveen vinden wij dat de gemeente onze inwoners maximaal moet faciliteren om hun duurzaam opgewekte energie zelf te gebruiken. Daarom zien we de laadgoot als mooie stap en roepen de gemeente ook op dit concept verder door te ontwikkelen gezien het huidige ontwerp nog praktische verbeterpunten heeft.”

CU wil bijdragen beleid Schuldhulpverlening

De ChristenUnie, vertegenwoordigd in de gemeenteraad, houdt een gespreksavond op dinsdag 3 december om 20.00 uur (inloop 19.30 uur) over schuldhulpverlening in het wijkcentrum De Meent aan Orion 3. Ook in april werd al over dat onderwerp gepraat. Er wordt weer aan de hand van stellingen door een panel worden gediscussieerd.

Het panel bestaat uit vertegenwoordigers van organisaties die personen met schulden ondersteunen, een ervaringsdeskundige en een medewerker van de afdeling Balans van de gemeente.

Beheersen

Mevrouw S. Bruynder, bestuurslid van de afd. ChristenUnie Amstelveen e.o., leidt de discussie. Het hebben van schulden kan een grote impact hebben op het leven van mensen, omdat ze de mensen soms ‘boven het hoofd groeien’ en hun hele bestaan beheersen.Schulden hebben in die situatie dus niet alleen een grote financiële impact, maar ze gaan het hele sociale leven van mensen beheersen. In die situatie is een goede schuldhulpverlening belangrijk. De ChristenUnie wil met deze tweede avond een vervolg geven aan het gesprek op de eerdere over schuldhulpverlening.

Beleid

De avond heeft ook ten doel samenwerkingen tussen de gemeente en de schuldhulpverleningsorganisaties aan te boren. De volgende stellingen komen aan de orde: 1. Lokale organisaties en ervaringsdeskundigen kunnen bijdragen aan de doelstellingen van de gemeente te behalen voor de schuldhulpverlening in de stad. 2. De taboe van schulden in Amstelveen neem je weg door aandacht hiervoor te vragen. 3. Nazorg voor mensen die uit een schulden traject komen, moet voor rekening komen van de lokale organisaties van de stad. 4. Preventieve schuldhulpverlening rijkt verder dan “vroeg erop af”.

Het is de bedoeling dat op basis van deze avond concrete aanbevelingen te geven voor het beleid van de gemeente Amstelveen op dit gebied. De ChristenUnie zegt waarde te hechten aan een goed en zorgvuldig beleid rond de schuldhulpverlening.

Raad steunt circulaire kledingwinkel

In de vijf weken die de FreeFashion zaak in Binnenhof 36 open is, kunnen bezoekers gratis kleding meenemen, maar het draait vooral om bewustwording van de waarde van textiel, melden Dieuwertje Vorstenbosch en Lot van Os. Zij namen eerder in Tilburg het initiatief dat vrijdag 29 november een vervolg krijgt in Amstelveen. Dan opent om 12.00 uur wethouder Floor Gordon officieel de ‘pop-upstore’ FreeFashion. De winkel is overigens alleen in het weekend en vrijdag open. Vrijdag en zaterdag van 10.00 tot 18.00 uur en zondag van 12.00 tot 17.00 uur.

Vorstenbosch en Van Os kregen overigens in Tilburg steun van lokale partners.

Circulair

Het initiatief heeft de steun van de Amstelveense gemeenteraad, die unaniem een motie van GroenLinks-raadslid Gert Jan Slump en Dianne Hoefakker van de ChristenUnie goedkeurde. De motie riep op FreeFashion te gebruiken als een kans om lokale samenwerking op het gebied van circulair textiel verder te versterken. Het doel is hergebruik en reparatie van kleding te bevorderen en het scheiden van textiel uit restafval te versnellen, zodat het beter gerecycled kan worden. In de voorbereidingen voor de pop-upstore hebben FreeFashion waren vrijwilligers actief. “Dit is het begin van Amstelveen voor Circulair Textiel”, zeggen Slump en Hoefakker, die overigens oproepen ook kleding te doneren. “Samen maken we Amstelveen duurzamer’, zeggen zij.

Op de foto: Dieuwertje Vorstenbosch, geflankeerd door Slump (links) en Hoefakker

Nieuw Legmeer kost € 153 miljoen

De ombouw van het bedrijventerrein Legmeer naar de woon- en werkwijk Nieuw Legmeer, met 4400 woningen, gaat volgens een voorlopige raming € 153 miljoen kosten. De gemeente hoop dat ruim zeven miljoen aan over te houden.  Dat werd door ambtenaren woensdag aan raadsleden verteld in een presentatie over die transformatie en een stedenbouwkundig plan. Op de openbare vergadering volgde overigens een besloten zitting. B en W verwachten in de loop van 2024 een besluit van de gemeenteraad, dus dat moet dan uiterlijk in december worden genomen.

Overigens zijn in de kosten niet de verhuizing van het afvalbrengstation en de gemeentelijke werf van Legmeer naar het Bedrijventerrein Amstelveen Zuid (BTAZ) begrepen.

Autoluw

De nieuwe wijk wordt duurzaam en autoluw, met veel ruimte voor voetgangers en  fietsers. Er wordt een ondergrondse parkeergarage voor koopwoningen aangelegd, maar de anderen, zoals huurders, moeten op zoek naar een locatie. De wijk wordt naar verwachting aangelegd in de jaren 2025 tot en met 2040. Met de honderden eigenaren van grond is een zogeheten ‘anterieure’ overeenkomst gesloten, maar dat traject loopt nog. De woningbouw begint volgens de plannen in 2026 of 2027. Grondgebonden woningen (rijtjeshuizen) worden verdicht en er komt openbare toegang tot binnentuinen. De nieuwe wijk zal, volgens de bestaande plannen, veel groen en waterpartijen bevatten. Overigens is de gemeente bekend met de risico’s die zich kunnen voordoen. Er komt een ‘duurzaam’ warmtesysteem als Warmte Koude Opslag (WKO) en regeneratie.

Centrum voor gelijkstroom in Aalsmeer

Aan de Oosteinderweg 127C in Aalsmeer is het eerste gelijkstroomcentrum geopend, ze zogeheten Nederlandse Experience Center. Gelijkstroom (ook wel DC / Direct Current genoemd). De bedoeling is dat de groeiende tekorten op het Nederlandse energienetwerk oplost. Volgens het experimenteercentrum werd al eerder bekend dat slechts 5% van de bedrijventerreinen nog over voldoende elektriciteit beschikt. Ook de woningbouw en mobiliteit komen in het gedrang. Inmiddels staan al 9.400 bedrijven op de wachtlijst voor een aansluiting op het stroomnet.

De groeiende vraag naar energie en de toenemende problemen met overbelasting van het net (netcongestie) leidde tot het Nederlands gevestigde bedrijf DC Systems om in hun Experience Center de oplossing voor het energietekort te laten zien.

Duurzaam

Het is ontworpen om het bewustzijn van DC-oplossingen te vergroten en technologische vooruitgang te laten zien, met een sterke focus op duurzaamheid. Bezoekers ontdekken hier de toekomst van energieverdeling in een interactieve omgeving. Daarnaast fungeert het centrum als een open laboratorium voor innovatie, kennisdeling en samenwerking, met als doel de adoptie van DC-technologie te ondersteunen en de energietransitie te versnellen. Voor meer informatie, zie: www.dc.systems.

Wachtlijst stroomnet aansluiting

De tekorten op het elektriciteitsnetwerk stapelen zich in snel tempo op en bedrijven en consumenten worden dagelijks geconfronteerd met beperkingen. Dit is terug te zien aan de wachtlijst waar aan het begin van het jaar 9400 bedrijven op stonden voor aansluitingen op het stroomnet. Gelijkstroomtechnologie biedt volgens het Aalsmeerse de oplossing, zegt managing director Rajath Kelamane van DC Systems. “In tegenstelling tot conventionele wisselstroom (AC) is gelijkstroom veel efficiënter voor diverse toepassingen. Onze wereld draait steeds meer op DC, van hernieuwbare energiebronnen, zoals zonnepanelen, tot energieopslagsystemen zoals batterijen en LED-verlichting en alledaagse apparaten zoals smartphones en laptops. De verschuiving naar gelijkstroomtechnologie kan de druk op het energienetwerk aanzienlijk verlichten. Een belangrijk onderdeel van deze aanpak is Current/OS, een besturingssysteem dat speciaal ontwikkeld is om DC-netwerken effectief en zelfstandig te laten opereren.”

Experience Center

Het net geopende Direct Current Experience Center belicht gelijkstroomtechnologie. Bezoekers kunnen in een hybride AC/DC-omgeving interactief de toekomst van energieverdeling verkennen, met diverse DC-toepassingen zoals elektrisch laden, kantooropstellingen en industriële installaties. Ook dient het als open laboratorium met speciale faciliteiten voor testen en prototypeontwikkeling om technologische vooruitgang te ondersteunen.

Voorzitter Yannick Neyret van de Current/OS Foundation, de organisatie achter de ontwikkeling van het besturingssysteem, is enthousiast over het Experience Center. “Het vormt een belangrijke mijlpaal voor de DC-gemeenschap. Dit centrum onderstreept onze gezamenlijke inzet om de ontwikkeling van het DC-ecosysteem verder te stimuleren.”

Gelijkstroomprojecten in Nederland

Twee bekende projecten in Nederland zijn de N470, de meest duurzame weg in het land, en de slimme laadoplossing voor elektrische voertuigen bij ASR. Door de integratie van gelijkstroomtechnologie in de N470 is het energieverbruik van deze 4,7 km lange provinciale weg aanzienlijk verminderd, waardoor het de meest duurzame weg van Nederland is. Bij ASR heeft de DC-microgridoplossing niet alleen de energie-efficiëntie verhoogd, maar ook de bidirectionele energiestroom mogelijk gemaakt, wat bijdraagt aan een stabieler netwerk. Door de implementatie van gelijkstroomtechnologie in Nederland te versnellen, kunnen zowel het energiegebruik worden geoptimaliseerd als het landelijke netwerk worden ontlast.

Beheernota Amsterdams water

Onder grote publieke belangstelling voor het onderwerp behandelden maandag de Provinciale Staten van Noord-Holland de Beheernota van het Amsterdamse waterleidingbedrijf PWN voor jaren tot 2035. De provincie heeft als grondeigenaar een overeenkomst met PWN om drinkwater te leveren, natuur te beheren én voor passende recreatiemogelijkheden te zorgen.

Daarin is ook afgesproken dat PWN elke 10 jaar haar beleid voorlegt aan het provinciebestuur. De ‘Beheernota 2025-2035’ bevat de visie van PWN en beleidskeuzes voor natuur- en recreatiebeheer voor een nieuwe periode van 10 jaar.

Wateroverlast

Er werd uitgebreid besproken hoe de drinkwaterwinning veilig te houden, hoe fiets- en wandelpaden toegankelijk te houden voor recreanten en hoe de wateroverlast in de duinen tegen te gaan. Uiteindelijk stemden PS in met de Beheernota van PWN voor 2025-2035. Tegen stemden JA21, PVV, Forum voor Democratie en de SP. Er werd één motie aangenomen. Die was van het CDA, JA21, 50PLUS en de PVV en vroeg Gedeputeerde Staten aan PWN mee te geven de wateroverlast voor omwonenden zo veel mogelijk te beperken en fiets- en wandelpaden optimaal te benutten.

Herstel

Verscheidene moties werden na toezeggingen ingetrokken, onder meer die van JA21, PVV en CDA met als titel ‘Herstel de (duin)rel’. Gedeputeerde Kocken zei dat gaat praten met de waterschappen over herstel van de duinrellen en over die gesprekken terugkoppeling geeft in de commissie Landelijk gebied. Een andere motie met de titel ‘Visie op wandel- en fietspaden duingebied’ (JA21, PVV, CDA) werd ingetrokken na toezegging van gedeputeerde Olthof dat er voor het fietspad Blijdesteinsweg in Bergen naar oplossingen wordt gezocht en dat er een analyse wordt gemaakt van alle knelpunten op lange termijn. En een motie van D66, PvdD, SP en Volt over monitoring van PFAS in het duingebied werd ingetrokken nadat gedeputeerde Kocken toezegde PS te informeren over de onderzoeken die in 2025 gestart worden in de duinen en een jaar later over de eerste resultaten. Ook een motie van D66, PvdD en SP over bescherming van broedende strandvogels werd ook ingetrokken na een toezegging van gedeputeerde Kocken. Zij zal dit onder de aandacht brengen bij Rijkswaterstaat, de beheerder van het gebied waar deze vogels broeden.

Gedragscode

Provinciale Staten stemden daarna unaniem in met de nieuwe Gedragscode politieke ambtsdragers Noord-Holland. De gedragscode heeft als doel leden van PS en Gedeputeerde Staten (GS) te ondersteunen bij hun verantwoordelijkheid voor de integriteit van het openbaar bestuur. De huidige gedragscode is geactualiseerd, bijvoorbeeld op het gebied van nieuwe maatschappelijke aandacht voor omgangsvormen, kwetsbaarheid van bestuurders als het gaat om lobbyen, weerbaarheid van bestuurders en (criminele) ondermijning. Een amendement van de SP om de regels voor privéreizen aansluitend aan buitenlandse dienstreizen voor PS en GS gelijk te trekken haalde het niet.

Windturbines Noorder IJplas

In maart 2023 is door Amsterdam Wind en NDSM Energie een omgevingsvergunning aangevraagd voor het afwijken van de bestemmingsplannen voor het plaatsen van drie windturbines in en bij de Noorder IJplas te Amsterdam. Voorwaarde voor GS om deze vergunning te kunnen verlenen is het afgeven van een verklaring van geen bedenkingen (VVGB) door Provinciale Staten, die in november besloten voornemens te zijn de VVGB niet te verlenen. Nu hebben PS definitief besloten deze VVGB niet te verlenen. De CU deed aan de start van de vergadering een ordevoorstel om het besluit over de VVGB te verplaatsen naar de PS-vergadering van februari 2025, maar daar was geen meerderheid voor.

Wijziging Reglementen Waterschap

PS stemden ook unaniem in met een aantal wijzigingen in de reglementen van Waterschap Amstel, Gooi en Vecht, Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier en Hoogheemraadschap Rijnland. Die zijn nodig door wijzigingen in de Waterschapswet, door de Omgevingswet en vanwege grenscorrecties. Een motie van PvdD, D66 en Volt met als titel ‘Duurzame agrarische vertegenwoordiging in de waterschappen’ werd aangehouden in afwachting van de resultaten van een soortgelijke motie in de provincie Utrecht.

Tarievenvisie openbaar vervoer

De Tarievenvisie vormt de basis van een nieuw tarievenhuis voor het openbaar (bus)vervoer binnen de Noord-Hollandse concessies. Tot nu toe volgde de provincie het Landelijk Tarievenkader, waar we soms eigen producten en kortingen aan toe voegden. Door een eigen tarievenvisie op te stellen, kan de provincie meer invloed uitoefenen op de betaalbaarheid en mensen stimuleren het ov te gebruiken. PS stemden in met de tarievenvisie, alleen de SP stemde tegen.

Wel werd aan gedeputeerde Olthof gevraagd naar meer eenduidigheid in tarieven wanneer reizigers meerdere vervoerders gebruiken tijdens hun reis. Hij gaf aan daar aandacht aan te blijven schenken in de gesprekken die hij voert. 50PLUS diende een motie in met de titel ‘Korting voor ouderen bij het reizen met ov’. Die motie werd niet aangenomen. Alleen PVV, Forum voor Democratie en 50PLUS stemden voor.

Prijsverhoging openbaar vervoer

De tarieven van het openbaar vervoer gaan volgend jaar omhoog. Dat is door de Vervoerregio Amsterdam bepaald. Gemiddeld stijgen de prijzen met 3,34 %, zegt de regio, maar er zijn verschillen tussen EBS, GVB en Connexxion. Sommige vervoerders zetten in op nieuwe vormen van korting en abonnementen, zoals een maximale dagprijs (€10 bij GVB) of maandprijs (€140 bij Connexxion). Dit is mogelijk door de komst van OVpay.

De verhoging wordt op basis van de landelijke tarievenindex (LTI) doorgevoerd. De vervoerders mogen elk jaar de openbaarvervoertarieven verhogen.

Prijsverschil 

Bij Connexxion worden korte ritjes duurder, waardoor het bedrijf een korting kan geven op langere afstanden of vaker reizen. Dit past bij het beleid van de Vervoerregio Amsterdam fietsen en lopen te stimuleren. Bij EBS wordt spits spreiden en spits mijden gestimuleerd via het EBS-dal kortingsabonnement waarbij reizigers buiten de spits met 40% korting reizen. De Reizigers Adviesraad (RAR) heeft bij EBS en Connexxion op bijna alle onderdelen en bij GVB op alle onderdelen van de voorstellen positief geadviseerd’, meldt de Vervoerregio.

Inzet op OVpay

Alle vervoerders zetten met hun tarieven in op de transitie naar OVpay door nieuwe abonnementen en kortingen aan te bieden aan reizigers die reizen met de bankpas of telefoon. GVB voert bijvoorbeeld een maximumdagtarief in van €10. Daarnaast introduceert de vervoerder GVB Vrij, wat onbeperkt reizen biedt in GVB-voertuigen voor een vast bedrag per maand. EBS, GVB  en Connexxion introduceren in de loop van 2025 het Randstad Noord Vrij (RNVA), een doorlopend maandabonnement als vervanging voor het Randstad Noord Zone (RNZA) abonnement. Connexxion introduceert ‘Voordeel’.  Reizigers kunnen zich gratis aanmelden voor korting, waarbij geldt ‘hoe meer je reist, hoe meer korting je krijgt’. De korting kan oplopen tot 30%, waarbij je nooit meer dan €140 reiskosten per maand hebt.

Kilometertarief

Het totale tarief voor het reizen met de OV-chipkaart/OVpay bestaat uit een basistarief en een kilometertarief. Het basistarief is het tarief dat elke reiziger aan het begin van de reis per bus, tram of metro betaalt. Dit basistarief is in heel Nederland gelijk en gaat in 2025 omhoog van € 1,08 naar € 1,12. Het kilometertarief is het tarief dat je betaalt voor de afgelegde afstand. In 2025 gaat het kilometertarief bij GVB van € 0,196 naar € 0,207, bij Connexxion van € 0,198 naar € 0,215 (zonder gebruik van Voordeel), en bij EBS van € 0,196 naar € 0,207.

Jaarlijkse verhoging

Op basis van de landelijke tarievenindex (LTI) mogen vervoerders ieder jaar de openbaarvervoertarieven verhogen. De LTI voor 2025 is 3,34%. Dit percentage hebben de vervoerders als uitgangspunt genomen bij het verhogen van hun tarieven. Vorig jaar was de LTI 11,72%. De Vervoerregio Amsterdam heeft toen besloten de vervoerders hiervoor te compenseren, dankzij extra financiële steun vanuit het Rijk. Doordat jaarlijks de kosten in het openbaar vervoer stijgen, door bijvoorbeeld loon-, energie- en inflatieontwikkeling, stijgt de prijs van een reis met het openbaar vervoer mee.

Oordoppen geluidshinder A9

Het werk aan de A9 is in de loop van 2027 klaar, maar er wordt dag en nacht gewerkt. ’s Nachts staat vooral onderwater betonstorten op het programma. Omwonenden die daar hinder in hun slaap geluidshinder van ondervinden kunnen bij meer dat 60 decibel oordoppen op maat krijgen en bij meer dan 65 decibel een voucher voor overnachting elders (in een hotel). Dat vertelde een vertegenwoordiger van Rijkswaterstaat (RWS) woensdag aan raadsleden.

Overigens blijft het kruispunt bij de Keizer Karelweg op de A9 het komende weekend open, hoewel eerder was gezegd dat het van donderdag 21 tot en met maandag 25 november dicht zou zijn voor verkeer. Dat heeft te maken met niet tijdige levering van materialen voor het inrichten van een nieuw kruispunt.

Uitstel

De werkzaamheden worden nu uitgesteld en het kruispunt blijft open. Dit geldt ook voor de op- en afrit aan de zuidkant van de A9. Het Stadshart (oprit 5) is in de richting Schiphol/Haarlem is vanavond (donderdag) wel dicht. Dat blijft zo tot volgende week donderdag (28 november) om 5.00 uur. De oprit wordt verlegd naar de onlangs geplaatste hulpbrug. Hierdoor kan de aannemer VeenIX op de huidige locatie van de oprit de verdiepte ligging gaan bouwen. Verkeer vanuit Amstelveen richting Schiphol/Haarlem wordt omgeleid via oprit 5 Amstelveen-Stadshart richting Utrecht/Almere en kan vervolgens keren bij aansluiting 4 Ouderkerk aan de Amstel. Kijk voor meer informatie op de website van Rijkswaterstaat(link is extern).

Risico’s

Het is een druk gebied, waar de A9 wordt gebouwd op een postzegel, op een uiterst beperkte ruimte, vertelde RWS. Dat is wel een uitdaging. Behalve de onderwater betonstort voor de noordelijke ‘bak’ en het verleggen van de kruising Keizer Karelweg staat onder meer het inhijsen van de Schilholbrug op het eerstvolgende programma. Het eerste kwartaal van het volgende jaar zal de nodige geluids- en verkeershinder opleveren. Trouwens heel 2025 wordt een pittig jaar voor weggebruikers en omwonden, vindt RWS. Op de vraag van Simon Lutz van GroenLinks kreeg die ten antwoord dat alle mogelijke tegenvallers in beeld zijn. RWS heeft van alle risico’s een overzicht.

One Of These Days neemt afscheid in P60

One Of These Days, de de Pink Floyd tributeband, neemt op 17 januari afscheid in P60. One Of These Days werd in 2016 opgericht door gitarist en bezielde Floyd fan ‘van het eerste uur’ Hans Giling, die eerder samenspeelde met Glenn van der Vleuten (vocals) en Remco Kuijpers (gitaar en vocals) in een Pink Floyd tribute. Uit die ‘click’ ontstond de basis voor een muzikale samenwerking in One Of These Days.

Stefan van Rijswijk (bass en vocals), Maikel Croes (drums) en Gert Jan Essenstam (toetsen) werden gepolst, bleken Floyd liefhebbers en stemden volmondig toe.

Veranderingen

Sinds de start is de band een aantal keer van samenstelling veranderd. Allow Frings verving Essenstam op toetsen en Sander van Gaans deed dat voor Kuijpers op gitaar. Frans van der Hoeven (sax) en Maaike Rijk (backing vocals) waren regelmatig van de partij tijdens shows. One Of These Days bracht de voorbije jaren bekende Pink Floyd klassiekers naar diverse popzalen door het land. Met eigen en origineel artwork en beeldmateriaal konden de shows steevast rekenen op enthousiaste reacties en positieve reviews.

Corona

De effecten van de coronacrisis, persoonlijke en zakelijke ontwikkelingen bij bandleden en een toename in het aantal Floyd tributes zijn de voornaamste redenen waarom de band besluit te stoppen. One Of These Days, pakt nog eenmaal gepassioneerd uit om fans en liefhebbers nog één keer te laten genieten van het tijdloze repertoire van een unieke band uit de muziekgeschiedenis. https://p60.nl/2025/one-of-these-days.

Gladheidbestrijders weer in actie

Om 03.00 uur in de nacht van woensdag op donderdag gingen de gemeentelijke gladheidbestrijders voor het eerst dit seizoen de weg op. Ze zijn klaar om ook deze winter de wegen weer zo veilig en begaanbaar mogelijk te houden, zegt de gemeente, die ook voor inwoners zout beschikbaar stelt.

Zodra er gladheid wordt verwacht, strooit zij preventief op hoofdwegen en doorgaande fietspaden. Bij extreme weersomstandigheden huurt de gemeente extra mensen in om te helpen met zout strooien en het opruimen van sneeuw.

Opletten 

Ondanks de strooiacties blijft de kans op gladheid aanwezig. Inwoners die de weg op gaan moeten daarom altijd zelf goed opletten voor gladheid door bevriezing van natte wegen of sneeuw, zegt de gemeente, die zelf niet op voetpaden, binnenwegen en parkeerterreinen strooit. De strooiroutes staan op www.amstelveen.nl/gladheid en de provincie is verantwoordelijk voor de bestrijding van gladheid op provinciale wegen en naastliggende fietspaden.

Gratis strooizout  

De gemeente doet een beroep op inwoners om hun stoep en de toegang tot hun woning ijs- en sneeuwvrij te houden, waarvoor per huishouden vijf kilogram zout beschikbaar is, wat men op twee plekken met een eigen emmer of plastic zak ophalen: Afvalbrengstation, open van ma-za. van 8:30 – 16:00 uur en zondag van 12:00 – 16:00 uur en De Escapade, open van ma-vr. van 8:00-16:00 uur.  Verder staan er in Amstelveen op diverse plekken, zoals bij bruggen en viaducten, bakken met zout, war men zo nodig kan gebruiken. Wie zelf de gladheidbestrijders wil volgen, moet kijken op: https://x.com/letopamstelveen

Bomen planten op Boomfeestdag

Tijdens de 67ste Nationale Boomfeestdag, woensdag (20 november) plantten leerlingen van groep 5 van basisschool Amstelland International School samen met wethouder Floor Gordon tien bomen bij Uilenstede / Kronenburg. Het waren Platanen, notenbomen en een amberboom. In Amstelveen is het dit jaar ook de start van de jaarlijkse bomenrenovatie, waarover woensdagavond een gesprek  met raadsleden in het raadhuis plaatsvond.

De gemeente zegt onder meer bomen te planten op plekken ter compensatie, omdat daar eerder bomen zijn gekapt. Naast het planten van de bomen hebben de leerlingen muziekworkshops en een bomenles over het belang van bomen gevolgd. Want jong geleerd is oud gedaan, vond de wethouder van o.a. Groen en Natuur- en Milieueducatie.

Bollen

Verspreid over Amstelveen plant de gemeente ook 50.000 bloembollen en knollen. Het gaat om verwilderingsbollen. Dat zijn winterharde bloembollen die zichzelf elk jaar vermeerderen en zich zo langzaam uitbreiden. Ze komen dus elk jaar weer terug, mits de grond met rust wordt gelaten. Samen met Rinus Hofs, Rob Doves en Abdel Bousaid van de gemeente plantte wethouder Floor Gordon, sneeuwklokken, wilde narcissen en krokussen langs het voetpad aan Laan Walcheren.

 Foto: gemeente Amstelveen

Kwetsbaar

 Terwijl ook Amstelveense politici steeds meer over transparantie praten, bewegen zij op het gebied van openheid praktisch in omgekeerde richting. Maar misschien is dat wel met de gehele overheid zo. De Wet open overheid (WOO) zou natuurlijk niet nodig zijn als de overheid werkelijk aan de openbaarheid prijsgaf wat iedereen – en vooral de kiezer – zou moeten kunnen weten. Maar je moet blijkbaar op de WOO, de vroegere Wob, gaan staan om soms een beetje helderheid te krijgen. Ook de gemeente krijgt geregeld WOO-verzoeken om informatie die men gewoon op het internet, bijvoorbeeld, zou moeten vinden.

Alles is openbaar, geheim is uitzondering, luidt een slogan waarachter de overheid zich graag verschuilt. In elk geval in Amstelveen lijkt het omgekeerde te gelden.

Zorgwoningen

En de gemeenteraad, onze zogenaamde volksvertegenwoordiging, stemt er – eenmaal het pluche bereikt hebbend – graag mee in. Recent, bijvoorbeeld, was er weer een geheime vergadering over de voor vijf jaar aan Oekraïense vluchtelingen zogeheten ‘zorgwoningen’ voor kwetsbare ouderen, te bouwen aan de Maccabiadelaan. Twee lokale partijen, bbA en Actief voor Amstelveen, waren daartegen. Overigens meer fracties. Zij vonden dat, gelet op de schaarste van de huisvesting van kwetsbaren, de woningen eindelijk naar de doelgroep moest gaan. Er viel dus wat glad te strijken voor de politiek verantwoordelijke wethouden Adam Elzakalai van Wonen (VVD). Niemand mocht weten waar de politieke ruzie toe leidde, want in het openbaar zei de wethouder dat hij er alleen in beslotenheid over wilde praten met de politieke partijen. En geen van de fracties over het politieke gekrakeel, van links tot rechts, maakte bezwaar. Ik vroeg naar de oorzaak van die geheimzinnigheid aan het communicatieteam, maar die gaf de vraag door aan de griffie. De griffier gaf het volgende antwoord:

“Op woensdag 9 oktober was er in de raadsvergadering een interpellatiedebat over de beleidsafspraken Maccabiadelaan en het voornemen om de nieuwbouwwoningen op die locatie voor maximaal vijf jaar toe te wijzen aan ontheemden uit Oekraïne en daarna aan kwetsbare woningzoekenden met een zorgvraag. Wethouder Elzakalai gaf toen aan dat het locatie-onderzoek, dat daarvoor heeft plaatsgevonden, de noodzaak daarvoor duidelijk maakt maar hij dat niet in openbaarheid kon delen. Hij deed het aanbod om hierover een besloten raadsgesprek te organiseren en dat was afgelopen woensdag. Conform de Gemeentewet is geheimhouding opgelegd.”

Bühne

Ze vergat volgens mij erbij te zeggen dat slechts een verandering van die wet mogelijk maakt dat het college van B en W zélf kan beslissen over de beslotenheid van een vergadering; dus niet meer het oordeel van de raad of de voorzitter daarvan over de geheimzinnigheid is tegenwoordig nodig. Het politieke debat zal in de gemeenteraad wel gevoerd worden voor de bühne. De werkelijke politieke standpunten zijn achter gesloten deuren uitgewisseld. Ik was daar graag bij geweest. Wedden dat de meerderheid van de gemeenteraad er licht op groen zet? Beslissingen worden in het geheim genomen. Weinig is zo kwetsbaar als openbaarheid…

Benefietconcert in Kruiskerk

Op zondag 1 december om 12.00 uur wordt een benefietconcert gegeven in de Kruiskerk aan de Van der Veerelaan 30A. De opbrengst is bestemd voor verbetering van de watervoorziening van de twee scholen die de stichting Zambridge Sananga ondersteunt. Die werk voor Zambia. NL52 INGB 0009 3078 83. Het concert wordt gegeven door het strijkorkest Lundi Bleu, een uit twintig leden bestaand orkest.

Het speelt onder meer de Serenade for String Orchestra Nr. 1 (W. 189) van George Anthell (1900-1959) en de Charterhouse Suite van Ralph Vaughan-Williams (1872-1952).

Zuid-Afrika

Lundi Bleu speelde onder meer in Italië, Zuid-Afrika en Libanon, maar ook in het Amsterdamse Concertgebouw en Paradiso. Artistiek leider van het orkest is Carel den Hertog, violist en programmamaker van Radio 4. Hij is ook dirigent van het Nederlands Jeugd Strijkorkest.

Amstelvener Merijn bij zonneraceteam

De Amstelvener Merijn Kroon (foto) maakt deel uit van het Brunel Solar Team van de TU Delft. Samen met zeventien andere studenten werkt hij aan de zonneauto Nuna 13 en viert hij 25 jaar innovatie.

Het Brunel Solar Team presenteert de achttien studenten die zich een jaar lang inzetten voor duurzame technologie en innovatie. In dit jubileumjaar bouwen zij aan Nuna 13, een nieuwe zonneauto waarmee ze in 2025 deelnemen aan de Bridgestone World Solar Challenge, het wereldkampioenschap zonneracen in Australië.

Zeven wereldtitels

De teamleden, met verschillende technische studierichtingen, wijden zich een jaar lang fulltime aan de ontwikkeling en productie van zonneauto Nuna 13 en de voorbereiding op het kampioenschap. Hun motivatie in de missie van het Brunel Solar Team is de wereld inspireren op het gebied van duurzame innovatie. “Ik wil bijdragen aan de verduurzaming van de technische industrie”, zegt Merijn Kroon, partnerships specialist van het Brunel Solar Team. “De innovaties die wij met het team ontwikkelen bieden inspiratie aan hightechbedrijven om deze toe te passen in hun productieprocessen. Met zeven wereldtitels heeft het team in de afgelopen 25 jaar indrukwekkende prestaties neergezet, al laat een nieuwe overwinning sinds 2017 op zich wachten. Dit jaar zien wij het daarom als een extra uitdaging om het trackrecord te herstellen.”

Veertig teams

Eens in de twee jaar neemt het Brunel Solar Team deel aan de Bridgestone World Solar Challenge, een 3000 kilometer lange race door de outback van Australië. Tijdens dit wereldkampioenschap van Darwin naar Adelaide strijdt het Delftse team tegen veertig andere teams uit de hele wereld. Dit jaar brengt de race nieuwe uitdagingen met zich mee door verscheidene regelwijzigingen. Kroon: “Het zonnepaneel mag dit jaar een afmeting hebben van zes vierkante meter, wat 1,5 keer groter is dan in eerdere jaren, terwijl de accucapaciteit is teruggebracht naar een derde van de eerdere hoeveelheid. Deze veranderingen hebben grote gevolgen voor de vorm en het ontwerp van Nuna 13. Bovendien is de race twee maanden vervroegd, naar eind augustus, wat betekent dat het team dit jaar te maken krijgt met de Australische winter: de zon staat lager, het is bewolkter, en de wind waait harder vanuit andere richtingen. Deze omstandigheden dwingen ons om te blijven innoveren en de grenzen te verleggen”.

Jongeren inspireren

Het team inspireert niet alleen technische bedrijven in de duurzame industrie. Ook streven het ernaar de jonge generatie te informeren en te enthousiasmeren over de mogelijkheden van duurzame technologie. Elk jaar bijvoorbeeld bezoekt het verschillende basis- en middelbare scholen van de huidige teamleden. “Met ons project willen we niet alleen bedrijven inspireren en aanmoedigen om duurzamer te innoveren, maar ook jongeren laten zien hoe tof techniek kan zijn. In een tijd waarin technische specialisten hard nodig zijn, hopen we dat onze schoolbezoeken bijdragen aan enthousiasme voor technologie”, zegt Kroon.  Brunel is sinds 2022 de hoofdsponsor van het team en verbindt topspecialisten aan uitdagende projecten.

SportcafΓ© over sociale veiligheid

Het maandagavond (18 november ) in het NTC De Kegel gehouden zogeheten verenigingscafé, georganiseerd door AmstelveenSport, ging over sociale veiligheid op de vereniging. Daarover bogen zich bestuurders, trainers, coaches en vrijwilligers om kennis op te doen en ervaringen te delen en subsidiemogelijkheden te bekijken.

Erik Beuker van NOC*NSF lichtte uitgebreid de 4 V’s voor sociale veiligheid toe, een kader dat helpt bij het creëren van een veilige sportcultuur.

Gedrag

Verenigingsbrede gedragscode ging erover voor welk gedrag de club staat. Wat mag wel langs de lijn, in de kleedkamer, kantine en online? En wat mag vooral niet?  Vertrouwenscontactpersoon: Een aanspreekpunt op de club voor vragen, zorgen en meldingen over grensoverschrijdend gedrag.  VOG voor vrijwilligers: Door een Verklaring Omtrent het Gedrag (VOG) aan te vragen voor vrijwilligers, kunnen clubs mogelijke risico’s minimaliseren.  Vakkundig geschoolde trainers: Goed opgeleide trainers dragen bij aan een veilige en plezierige sportomgeving en verkleinen de kans op ongewenst gedrag. Het toepassen van de 4 V’s draagt bij aan een solide basis voor sociale veiligheid binnen elke vereniging.

Inclusie en diversiteit

Gatra Peshtaz van NOC*NSF gaf een presentatie over het programma OCIVI – Onze Club is van Iedereen. Dit programma helpt sportverenigingen om inclusie en diversiteit te bevorderen door middel van procesbegeleiding en interactieve workshops. Het doel van OCIVI is een sportomgeving waarin iedereen zich welkom, prettig en veilig voelt. In het programma “Onze Club is van Iedereen” worden verenigingen versterkt door gerichte ondersteuning op het gebied van inclusie en diversiteit. Hierbij worden diverse interventies ingezet, zoals workshops en trainingen.

Interactie

De avond werd afgesloten met een toelichting op de beschikbare subsidiemogelijkheden voor sportverenigingen van de gemeente, gevolgd door interactieve rondetafelgesprekken. Tijdens deze gesprekken konden deelnemers reflecteren op de besproken thema’s, ervaringen delen en ideeën uitwisselen over de toepassing hiervan binnen hun eigen clubs. Hiermee bood het Verenigingscafé inspiratie en praktische handvatten om samen te werken aan een veilige en inclusieve sportcultuur.

Kunstprijs: 15 mille en expositie

De Cobra Kunstprijs die het kunstenaarsduo Sylvie Zijlmans en Hewald Jongenelis werd uitgereikt door burgemeester Tjapko Poppens. De prijs, bestaande uit een geldbedrag van 15.000 euro en een solotentoonstelling in Museum Cobra, eert kunstenaars die ‘net als de Cobra-beweging creatief experiment en maatschappelijke betrokkenheid centraal stellen’, meldt het museum.

De prijsuitreiking markeerde ook de officiële opening van de tentoonstelling ‘Voices From a Simmering City’, waarin recent werk van Zijlmans en Jongenelis te zien is. Die expositie is te zien tot en met 9 februari en biedt bezoekers een kijk op de sociaal geëngageerde, multidisciplinaire kunstpraktijk van het duo.

Video-installatie

De tentoonstelling combineert twee van hun recente projecten tot een nieuwe video-installatie. De projecten zijn ‘They Live in Us’ (2021), gebaseerd op hun gesprekken met personeel en patiënten in een ziekenhuis in Brooklyn, en performances uit het project ‘The Windy Wooh’ (2022–2023), waarin zij samen met bewoners in Amsterdam-Oost collectieve verhalen vertelden. Beide werken tonen hoe kunst de dagelijkse werkelijkheid kan reflecteren en transformeren, zegt het museum

Kunstprijs

De Cobra Kunstprijs Amstelveen wordt sinds 2005 uitgereikt en is bedoeld voor beeldend kunstenaars die zich in het midden van hun carrière bevinden en waarvan het oeuvre in verband staat met het gedachtegoed en de geëngageerde kunstpraktijk van de Cobra-beweging. Kern van deze beweging wordt gevormd door ‘experimentele, speelse en een radicale benadering van kunst’, zegt het museum.  Met de Cobra Kunstprijs Amstelveen creëert Museum Cobra samen met de gemeente Amstelveen aandacht voor hoe de waarden van de Cobra-beweging vandaag de dag een rol spelen in de hedendaagse kunst. Eerdere winnaars waren Joost Conijn (2005), Johannes Schwartz (2007), Gijs Frieling (2009), Nathaniel Mellors (2011), Metahaven (2013), Jennifer Tee (2015), Christian Friedrich (2017) en Guido van der Werve (2021). De Cobra Kunstprijs Amstelveen wordt mogelijk gemaakt door de gemeente Amstelveen. Het museum is open op dinsdag t/m zondag van 10.00-17.00 uur. Bezoek onze website museumcobra.nl voor meer informatie over de tentoonstelling.

Op de foto (vlnr): Directeur Museum Cobra Suzanne Wallinga, juryleden Cobra Kunstprijs, kunstenaarsduo Sylvie Zijlmans & Hewald Jongenelis en burgemeester Tjapko Poppens (rechts). Foto: Matthijs Immink

 

Bomen blijven bij markt op Rembrandtweg

Als de vrijdagmarkt van het Stadsplein naar de Rembrandtweg verhuist, moeten de Linden op de nieuwe locatie wel blijven staan. Daarom was dinsdag 12 november wethouder Floor Gordon (groen) op die weg om de bodemverbetering voor de Linden te bekijken. Door een innovatieve techniek kunnen namelijk de wortels van die bomen dieper de grond in groeien, om daardoor wortelopdruk te verminderen in de bestrating en de kans te vergroten dat de bomen behouden blijven na de herinrichting van de Rembrandtweg voor o.a. de markt.

Zoals bekend is de gemeente is van plan de vrijdagmarkt grotendeels te verplaatsen van het Stadsplein naar de Rembrandtweg, waar aan beide zijden bomen staan.

Bomen behouden

Het is volgens Gordon de bedoeling van B en W de bomen te behouden als de weg opnieuw wordt ingericht en de markt verhuist. “Met de toegepaste groeiplaatsverbetering vergroten we de kans dat ze vitaal blijven en de werkzaamheden aan de bestrating goed doorstaan.”

Het bedrijf dat de groeiplaatsverbetering uitvoert, gaf Floor Gordon een toelichting op hun werkwijze. Zonder graafwerk stimuleren ze het ondergrondse bodemleven door een speciaal natuurlijk substraat, bestaande uit onder andere wormencompost en goede schimmels, in de bodem te injecteren. Deze op maat gemaakte mengsels zijn via diepe gaten rond elke boom met behulp van lucht ingebracht. Zo ontstaat ter plekke een bodemstructuur die lijkt op een natuurlijke bossituatie, wat zorgt voor optimale wortelgroei en een betere vochtvoorziening. Een jaar later wordt deze zogeheten TFI-methode® opnieuw toegepast om de kans op behoud van vitale bomen nog meer te vergroten.

Foto Gemeente Amstelveen

Shortlist sporttalent v.h. jaar bekend

Omdat de zogenoemde ‘shortlist talent’ bekend is voor het komende Amstelveen Sportgala, kan men ook stemmen daarop. AmstelveenSport laat weten trots te zijn op de prestaties van die sporttalenten. Tijdens het Amstelveen Sportgala op vrijdag 7 februari wordt het Talent van het Jaar 2024 bekend gemaakt.

Uit alle inzendingen voor deze categorie heeft de jury een shortlist samengesteld.

Stemmen

Stemmen op de tien sporters van deze shortlist is nu mogelijk. Overigens worden tijdens het gala tal van onderscheidingen uitgereikt, tot en met de ‘vrijwilliger van het jaar’ en bijvoorbeeld de Peter Post ‘oeuvreprijs’. De stemmen van het publiek tellen voor de helft mee om te bepalen welke drie talenten worden genomineerd en wie uiteindelijk het ‘Talent van het Jaar 2024’ wordt. Stemmen kan tot en met zondag 1 december via sportgala.amstelveensport.nl/stemmen.

De sporters op de shortlist voor Talent van het Jaar 2024 zijn: Tobias Dogger (Motorsport), Ivy Panka (Basketbal), Bob Eysink Smeets (Trampolinespringen), Derek Buikema (Tennis), Rink Rewijk en Emanuël de Roy van Zuydewijn (beiden Atletiek), Diego Panday (Judo), Lucas Baan (Honkbal), Suus van Commeren (Reining) en Tobias Hagebeek (Handbal).

Schouwburg

Het Amstelveen Sportgala, op vrijdag 7 februari, wordt deze keer gehouden in de schouwburg. Daar wordt bekend gemaakt wie van deze sporters zich Amstelveens Talent van het Jaar 2024 mag noemen. Daarnaast worden tijdens deze feestelijke gala avond Amstelveense kampioenen gehuldigd, wordt de Sporter van het jaar gekozen en de verenigingsprijs en, zoals gezegd, de Peter Post Oeuvreprijs uitgereikt. Alsof dat niet genoeg is worden ook de coaches en vrijwilligers van sportverenigingen in het zonnetje gezet. Het sportgala bestaat nu 25 jaar. Lang geleden heette dat huldiging van de kampioenen, maar tijdens het sportgala kwam er steeds meer prijzen bij.

Elsrijklezing over Schiphol

Tijdens de zogeheten Elsrijklezing op woensdag 27 november (20.00 uur) gaat weer eens over de Rechtsbescherming tegen Vliegtuighinder.  Stefan Molenaar en Sietske van den Broek van de Stichting Rechtsbescherming tegen Vliegtuighinder spreken daarover in de grote zaal van het Aposdtolisch Genootschap aan de Graaf Aelbrechtlaan 140, naast Huis Elsrijk.

Zij gaan er van uit dat alle burgers recht hebben op een gezonde leefomgeving, dat ook geldt ook voor inwoners in de Schipholregio.

WHO

Veel mensen klagen over hinder en slaapverstoring door het vliegverkeer rond Schiphol. Dat zijn niet alleen de mensen die vlakbij Schiphol wonen, maar ook mensen in verder gelegen gebieden. Er is meer lawaai en vervuiling dan de World Health Organisation (WHO) toelaatbaar vindt. Men zou zich bijvoorbeeld af kunnen vragen of bescherming tegen vliegtuighinder onder het Europees Verdrag van Rechten van de Mens valt.

Omwonenden

Op 24 maart oordeelde de rechtbank in Den Haag dat de Staat handelt in strijd met het Europese Verdrag voor de Rechten van de Mens door omwonenden van Schiphol geen adequate rechtsbescherming te bieden en hun belangen stelselmatig ondergeschikt te maken aan die van de luchtvaart. De eerste principiële uitspraak is er, maar de juridische processen lopen nog, zegt Stadsdorp Elsrijk. Er zijn heel wat belanghebbenden: de staat, Schiphol, de luchtvaartmaatschappijen (met voorop de KLM) én de burgers. De Stichting Recht op Bescherming tegen Vliegtuighinder (RBV) had de civiele procedure tegen de staat (ministerie van Infrastructuur en Waterstaat) aangespannen. De zaal is open vanaf 19.30 uur. Een vrijwillige bijdrage na afloop wordt zeer op prijs gesteld.

Aanmelden via: elsrijklezing@stadsdorpelsrijk.nl

 

Finalisten Ondernemer v.h. Jaar bekend

Wie de Ondernemer van het Jaar wordt is nog niet bekend, maar de finalisten zijn dat wel. Die mogen zich op 28 maart bij KPMG presenteren. Dat werd vrijdag door een zogeheten ‘vakjury’ bij het accountskantoor Meijburg & Co uitgemaakt, nadat de kandidaten zichzelf hadden gepresenteerd. Dat waren er twaalf van wie er zeven in een van de categorieën als genomineerden vallen. Vrijdag was het trouwens op initiatief van MKB Nederland de ‘Dag van de Ondernemer’.

De wethouders Floor Gordon (Stadshart) en Adam Elzakalai (Economische Zaken) hadden toen al eerder, zoals gebruikelijk voor de gemeente buiten de media om, tal  van zaken bezocht en volgens de gemeente hunb waardering voor hen uitgesproken. Dagvoorzitter bij Meijburg was Emmelie Zipson, behalve presentator, ook trainer, spreker, zangeres en voice-over.

Genomineerden

In de categorie ‘De Belofte van het Jaar’, de beginnende ondernemers, werden genomineerd: AI Genius (Patricia Darmin en Joey Flu),  Beau-pair (Suzanne van Dijk – Beemster) en Infinity Cleaning (Natascha Wildschut en Chella de Graaf). De finalisten in de categorie tot MKB bedrijven met tot 250 werknemers zijn: BuentingSport (Carrol Buenting), Enjoy! (Joy-Ellen Bos en Martijn Heus), Madaga  (Ingrid Keller Cayet) en Peukenzee –(Mathew Welson).
Voor de genomineerden is de strijd nog lang niet voorbij, melden organisatoren. “In de komende weken bezoekt de jury hun bedrijven, waar ze die persoonlijk kunnen presenteren. De finalisten krijgen daarnaast de kans om zich optimaal voor te bereiden op de finale door een mediatraining, gericht op interviews, persmomenten en bedrijfsfilms. In januari zullen professionele bedrijfsfilms van de finalisten worden opgenomen, die een kijkje achter de schermen bieden en tijdens de feestelijke Grande Finale op 28 maart bij KPMG worden vertoond.”

Zorg over verdwijning metrolijn 51

De raadsleden Menno van Leeuwen (VVD), Dave Offenbach, (bbA), Youssef Ben Idder (D66), Arnout van den Bosch (PvdA) en Nachshon Rodrigues Pereira (GVA) hebben dinsdag vragen gesteld aan het Dagelijks Bestuur van de Vervoerregio Amsterdam. Zij maken zich zorgen over een onderzoek naar het mogelijk afschaffen van Metrolijn 51.

Officieel nhet het een onderzoek te zijn onderzoek komen naar de ontvlechting van Metrolijnen, maar daarbij wordt ook lijn 51 genoemd.

Auto

Dit zou voor veel Amstelveners en mensen uit Uithoorn betekenen, dat zij extra overstappunten krijgen, vinden de vijf raadsleden. Regioraadslid Menno van Leeuwen zegt dat die ontwikkeling ook indruist tegen bestuurlijke afspraken in het verleden. “Het is voor ons zeer belangrijk dat het OV-aanbod voor de inwoners van Amstelveen op peil blijft. Je kunt niet aan de ene kant autorijden actief beperken en tegelijkertijd het OV-aanbod verschralen, dat daarvoor als alternatief moet dienen”.

Meer dan Amsterdam

De Vervoerregio Amsterdam (VRA), waarvan de raad zes keer per jaar bijeen komt, bestaat uit veertien gemeenten die gezamenlijk verantwoordelijk zijn voor de mobiliteit in de Metropoolregio Amsterdam. Menno van Leeuwen zegt dat het, gezien de grootte van Amsterdam t.o.v. de overige VRA-gemeenten, het voor anderen soms moeilijk is om de belangen van de omliggende gemeenten goed te behartigen. “Maar het kan niet zo zijn dat vele tienduizenden mensen nu de dupe gaan worden van bezuinigingen van het GVB juist in die gebieden waar het OV aanbod sowieso een stuk minder is. Daar komt bij dat Amstelveen een van de weinige gemeenten is in Nederland zonder eigen treinstation.”

Dave Offenbach: “Het is voor onze burgers in Amstelveen enorm belangrijk te blijven strijden voor een goed en betaalbaar openbaar vervoer. Ook de liften voor mindervaliden en ouderen moeten op orde zijn dat is niet altijd het geval.”

Bereikbaarheid voor werkenden

Veel reizigers uit Amstelveen, Uithoorn en Aalsmeer maken gebruik van Metrolijn 51, die rijdt van halte Isolaterweg (Amsterdam West) naar Amsterdam Centraal via Amsterdam Oost. “Zij stappen over vanuit halte Amstelveenseweg om richting Amsterdam West of Amsterdam Oost en Amsterdam Centrum te kunnen reizen. Als metrolijn 51 zou worden opgeheven, zou dat voor deze reizigers veel lastiger worden om naar hun school of werk te kunnen reizen”, zegt VR-raadslid Ben Idder.

Arnout van den Bosch memoreert nog de gedachte achter de ontvlechting van de metrolijnen en staat stil bij de negatieve gevolgen daarvan: “We begrijpen dat het voor een betrouwbare dienstregeling met een hogere frequentie goed zou zijn als er niet meer zo veel verschillende metrolijnen door de metrotunnel van het Amstelstation naar het Amsterdam Centraal zouden rijden, maar dit mag niet ten koste gaan van reizigers uit Amstelveen en Amsterdam West waarvoor een goede verbinding met bijvoorbeeld het Weesperplein (UvA en HvA), Waterlooplein en Nieuwmarkt erg belangrijk is.”

De vergaderingen van de VRA zijn online te volgen via de volgende link: https://vervoerregio.notubiz.nl/vergadering/1190668

Stadspianist en -dichter bij kunstcollectie

Er komt weer (net als vorig jaar) een gratis rondleiding langs de gemeentelijke kunstcollectie, die rondom de raadszaal worden geëxposeerd. Aan het einde treden stadspianist Li Xie en stadsdichter Nikki Verhoeven gezamenlijk op. Amstelveners kunnen zich aanmelden voor die rondleiding in het raadhuis op vrijdag 29 november om 16.00 uur (inloop 15.50 uur).

‘Verzameld voor Amstelveen’ heet de expositie. De collectie is in de afgelopen ruim 70 jaar opgebouwd.

Enthousiasme

Onlangs is het Collectieplan Amstelveen opgesteld en kwam de gemeente tot een kleinere collectie, die beter zichtbaar is te maken voor het publiek. “We vinden het belangrijk dat Amstelveners kunnen genieten van deze prachtige kunstwerken”, zegt wethouder Herbert Raat (kunst en cultuur). “Aan het enthousiasme dat er was voor de rondleiding vorig jaar, is te zien dat hier ook behoefte aan is.”

Nieuw werk

Op vrijdag 29 november is ook de nieuwste aanwinst van de gemeentelijke kunstcollectie te bewonderen. Onlangs kocht de gemeente van de serie Choub het werk Adam van de Amstelveense kunstenaar Mehdi Mashayekhi aan. Het was dit jaar te zien tijdens de Amstelveen Triënnale in Museum Cobra.

Aanmelden

Omdat er plek is voor een beperkt aantal bezoekers vraagt de gemeente zich vóór 25 november aan te melden via kunstencultuur@amstelveen.nl. Deelnemers ontvangen een bevestigingsmail.

Nieuwe aanpak rattenoverlast

De gemeente wil met een nieuwe aanpak, habitatmanagement genaamd, rattenoverlast, die toeneemt wegens het landelijk verbod op gif, voorkomen. Die richt zich nu op het voorkomen van ratten in plaats van het bestrijden.

In heel Nederland neemt de rattenpopulatie de laatste jaren toe.

Operabuurt

Een belangrijke reden hiervoor is de strengere regelgeving sinds 2023 rondom het gebruik van rattengif. Daardoor is directe bestrijding veel moeilijker geworden. De gemeente gaat daarom over op een nieuwe aanpak, namelijk habitatmanagement, om de belangrijkste oorzaken van rattenoverlast weg te nemen. De gemeente heeft, samen met het Kennis- en Adviescentrum Dierplagen (KAD), in de Operabuurt en het Augustinuspark deze nieuwe aanpak getest. Na een risicoscan werd in de wijken rattenactiviteit aangetroffen bij ondergrondse en bovengrondse afvalcontainers vooral in de buurt van dichtbegroeide groenstroken. Ook bleek dat er overdadig veel voedselaanbod was voor ratten, omdat mensen voer voor vogels strooien of etenswaren naast afvalemmers laten liggen. Daarnaast werden er schuil- en nestelplekken gevonden, zoals gaten in funderingen of kapotte rioleringsbuizen.

Fixi

De gemeente zegt lessen te hebben getrokken uit de onderzoeken in de Operabuurt en het Augustinuspark. Daarom gaat zij de afstemming en samenwerking intern tussen verschillende afdelingen verbeteren en ook met externe partijen zoals woningcorporaties. Maar verder wil de gemeente meer voorlichting geven, in de hoop dat die leidt tot bewustwording bij inwoners. Zij krijgen voortaan, bij een rattenmelding via het meldsysteem Fixi, persoonlijk advies en voorlichting over wat zij zelf tegen de rattenoverlast kunnen doen. Het opruimen van voedselresten en het onderhoud van panden horen daar zeker bij.

 Risicogebieden

Volgend jaar gaat de gemeente in andere wijken aan de slag met het habitatmanagement: Meander, Nicolaas Tulplaan, Klaasje Zevensterstraat en de Carmenlaan. Ook wil zij prioritering van risicogebieden. In gebieden met een hoge prioriteit, zoals scholen en speelplaatsen, wordt snel ingegrepen; een lagere prioriteit moet het vooral doen met voorlichting en preventie.

Nieuwe collectieve zorgverzekering Β 

Voor inwoners met een laag inkomen is nu een nieuwe collectieve zorgverzekering bij Zorg en Zekerheid. Dit is een basis- en aanvullende verzekering. Zij krijgen korting en de gemeente betaalt mee aan hun premie. Er zij inloop spreekuren in raadhuis op donderdag 21 november van 14.00 tot 17.00 uur en op vrijdag 6 december van 13.00 tot 16.00 uur.

Wethouder Marijn van Ballegooijen (foto) nodigt inwoners met een laag inkomen van harte uit gebruik te maken van de gemeentepolis.

Kleine portemonnee

“Een kleinere portemonnee zou geen reden moeten zijn om niet goed verzekerd te zijn”, zegt hij. “Met deze polis helpen we degenen die moeite hebben de eindjes aan elkaar te knopen, zodat iedereen in Amstelveen toegang heeft tot een goede zorgverzekeraar.” Sinds dit jaar is er keuze uit drie verzekeringen voor gemeentepolis. Behalve de bekende AV-Gemeente Standaard en de AV-Gemeente Top is er nu ook de AV-Gemeente Basis zorgverzekering. De pakketten bieden vergoedingen voor bijvoorbeeld tandheelkunde, fysiotherapie en brillen. Op www.gezondverzekerd.nl/amstelveen kunnen inwoners kijken welke polis het beste bij ze past. Geïnteresseerden kunnen ook bellen met Zorg en Zekerheid op 071- 582 55 50.

Overstappen

 Overstappen kan tot en met 31 december via www.gezondverzekerd.nl/amstelveen Op deze website staat ook meer informatie over de voorwaarden, de vergoedingen van de drie pakketten en de premies. Amstelveners die twijfelen of ze in aanmerking komen voor de collectieve zorgverzekering kunnen kijken op www.amstelveen.nl/gemeentepolis. Natuurlijk kunnen zij ook terecht bij het Sociaal loket: www.amstelveen.nl/sociaal-loket of telefoonnummer (020) 540 4911.

Betaald parkeren in heel Amstelveen

Overal in Amstelveen komt betaald parkeren met vergunningen voor (bepaalde delen) voor inwoners. Dat is althans het plan van B en W en wordt gefaseerd ingevoerd tussen  2025 en 2030. Het is volgens het college 0m dat het een ‘toenemende parkeeroverlast’  voor inwoners constateert. Het dorp Nes aan de Amstel is voorlopig uitgezonderd. Overigens moet de gemeenteraad er nog over beslissen, maar omdat daarin de meerderheid door de coalitie gevormd wordt, lijkt het betaald parkeren er te komen.

Invoering van betaald parkeren heeft volgens de gemeente ten doel de leefbaarheid, bereikbaarheid en veiligheid in de wijken te waarborgen.

Overlast

Volgens de gemeente parkeren de laatste jaren steeds meer werknemers van de Zuidas of reizigers van Schiphol in Amstelveen, dat ze als gratis ‘parkeerterrein’ gebruiken. ‘Dit leidt tot parkeeroverlast voor inwoners’, zegt de gemeente, die overlast wil tegengaan en ervoor zorgen dat Amstelveners hun auto in de eigen buurt kunnen parkeren. Om die reden voert zij al stapsgewijs in steeds meer wijken betaald parkeren in, die evenwel naar haar mening de zogeheten olievlekwerking voorzaakt, waardoor de overlast zich binnen de gemeentegrenzen verplaatst. Daarom wil het college betaald parkeren in heel Amstelveen invoeren.

Snel optreden

“Inwoners vragen ons regelmatig om betaald parkeren in te voeren in hun woonwijk, omdat ze zelf geen parkeerruimte meer kunnen vinden”, zegt wethouder Herbert Raat (parkeren). Vooral door het parkeerbeleid van Amsterdam wordt naar zijn mening Amstelveen wel gedwongen maatregelen te nemen.  “Maar ook het groeiende inwoneraantal is van invloed op de parkeerdruk.” Volgens hem wil de gemeente proactief de parkeeroverlast bestrijden in plaats van reageren op bestaande overlastsituaties. “Parkeerbeleid is in Amstelveen geen melkkoe. Het tarief voor de parkeervergunningen is en blijft kostendekkend. De opbrengst van de vergunningen gebruiken we om de parkeerdruk te kunnen reguleren.”

Speciale vergunningen

Invoering van betaald parkeren in de hele gemeente heeft gevolgen voor bepaalde doelgroepen, zoals dienstverlenende beroepsgroepen en mantelzorgers. Voor hen bestaan er speciale parkeervergunningen. Kijk voor meer informatie op www.amstelveen.nl/parkeervergunningen. Voor bezoekers van inwoners geldt een laag parkeertarief van €0,25 per uur. Met een bezoekersvergunning kan het bezoek maximaal twaalf uur parkeren en inwoners maximaal vijf bezoekers tegelijk online of telefonisch aanmelden.

 

β€˜The Big Lebowski’ in De Landing

De cultfilm ‘The Big Lebowski’ is van de gebroeders Coen draait donderdag 28 november 20.00 uur in theater De Landing in Uilenstede. The Big Leboskwi is een Amerikaanse komedie uit 1998 van Joel en Ethan Coen.

De film gaat over twee excentrieke sociaal gestoorde bowlers die zich, zonder het te beseffen, in de nesten werken en slachtoffer worden van een intrige.

National Film Registry

In de loop van de jaren kreeg de film een cultstatus en deze werd in 2014 toegevoegd aan het National Film Registry. The Big Lebowski vormde de inspiratie voor het dudeïsme, een levenswijze die aanmoedigt om het vooral rustig aan te doen en je niet gek te laten maken. Op de agenda in december staat ook Office Christmas Party gepland. Deze kerstfilm draait op donderdag 19 december 20.00 uur. Ook met Cinevillepas is men welkom bij deze maandelijkse Movie Night.

Kijk op www.delanding.nl voor alle tijden en data van de films en evenementen in Theater de Landing.

 

Scheg Midden vertraagd en soc. huurbouw

Er zitten veel haken en ogen aan, raadslid Gonnie van Rietschoten van Actief voor Amstelveen woensdagavond. Veel daarvan was door diverse insprekers op tafel gelegd. Het zogeheten raadsdebat, waarvoor vroeger in de commissietijd een hele avond stond, maar tegenwoordig binnen minuten moet, ging over het bestemmingsplan van Scheg Midden, alsmede het beeldkwaliteits- en het (grond) exploitatieplan, dat is herzien; eerst zou de exploitatie ruim zes miljoen euro opbrengen maar de gemeente neemt nu met twee miljoen genoegen. De nieuwe en laatste wijk De Scheg bestaat uit drie delen: Oost, West en het gedeelte daartussenin (Midden), waarvan alleen in dat laatste sociale huurwoningen komen, slechts twintig procent van het totale aantal van maximaal 457 woningen.

Insprekers waren omwonenden van Westwijk, omdat de nieuwe wijk ten zuiden daarvan komt, en een vertegenwoordiger van de stichting waarin ongeveer grondeigenaren zich hebben verenigd.

Bezwaar

Inspreker Jan Oterdoom vertelde dat B en W bewust een risico hebben genomen. Projectontwikkelaar Vorm en gemeente zijn volgens hem in juridische strijd verwikkeld, waardoor er nog helemaal geen door een notaris vastgelegde oplossing bestaat tussen de ongeveer duizend beleggers en Vorm, die alleen een afspraak met de gemeente heeft. De grondeigenaren zijn voornamelijk dezelfden als zich in De Scheg Oost manifesteren. De projectontwikkelaar heeft wel een kennelijk contracten gesloten met Shander Kooij (van Vastgoedplan Nederland) en de grondeigenaar Yieldforce, maar had kunnen weten dat deze partijen op 19 augustus 2024 voor de rechter stonden en Yieldforce heeft maar 48 vierkante meter in het bouwgebied. “We verwachten ieder moment het vonnis”, zei Oterdoom. Hij heeft de indruk dat Vorm niet transparant en helemaal eerlijk was tegen de gemeente. Er is volgens hem door de grondeigenaren een voorstel gepresenteerd om voor het debat een ‘minnelijke oplossing’ tussen de betrokken partijen te realiseren, maar de gemeenteraad kan er concluderen dat het nog is gelukt. Intussen moesten de eigenaren wel in oktober aan de gemeente OZB betalen. De beleggers dienen bij haar bezwaar in over de gang van zaken. Wethouder Floor Gordon zei dat de gemeente er in wezen buiten staat en alleen met Vorm heeft te maken. Ook wat het groen betreft en de ontsluiting van de wijk betreft, heeft de gemeente een andere opvatting dan andere partijen.

Vertraging

 ‘Betaalbare woningen’ was ook in het debat van woensdag weer een belangrijk thema.  Het PvdA-raadslid Arnout van den Bosch was een van degenen die er op hamerde. En dan kun je wel over twintig of dertig procent in het sociale huursegment praten, vond hij, maar in wezen is het moeilijk een project dat al tien jaar loopt nog bij te sturen. Wat dat betreft maakte hij complimenten aan de wethouder dat het haar toch gelukt is. Maar de SP vond twintig procent sociale woningen niet genoeg. Betaalbaarheid blijft volgens haar het probleem, zeker in Amstelveen. En fractievoorzitter Lennart de Looze van GroenLinks constateerde bovendien dat bewoners van Westwijk min of meer tegenover elkaar staan.

Insprekers

Dat bleek ook uit wat de vele insprekers zeiden. De organisatie Ontsluit Scheg Anders (OSA), door velen vertegenwoordigd, pleit al jaren voor de ontsluiting via de Legmeerdijk en niet – volgens het plan van B en W – via neen verlengde Hammerskjöldsingel. Dat is Gordon wel eens met ze eens geweest, toen ze zei dat zij niet wilde dat latere generaties het alleen ‘stom’ vonden van de hedendaagse de ontsluiting via de nu geplande te laten lopen. Ron Roest waarschuwde de raadsleden dat als zij nu hun goedkeuring aan de plannen geven akkoord gaan met een averechts op onder meer verkeersveiligheid en hittestress besluit nemen, los van het vele groen (onder meer tachtig bomen) dat er in Westwijk wordt gekapt, wat toch al de wijk is waar dat het minst voorkomt. “Wij hebben het gevoel dat al onze bezwaren terzijde worden geschoven zonder afdoende onderbouwing of onderzoek naar alternatieven”, zei Roest. Omdat de gemeente de wijk volgens hem snel wil realiseren, nu er toch al vertraging is ontstaan. Simon en Marjon Rientsma spraken in over dat groen, terwijl Piet Kooij zich beperkte tot de verkeersveiligheid en de gezondheid die in Westwijk had achteruit zou gaan.

Geen antwoord

Met de verlenging van de Hammerskjöldsingel over een bestaande gasleiding neemt de gemeente een risico, afgezien van dat het miljoenen zal kosten, zei Roest. Volgens hem krijgen de organisatoren van OSA geen antwoord op de vragen die zij terzake hebben. “Tijdens een gesprek met de wethouders en ambtenaren eind september hebben wij onder andere aangedrongen op een verdere onderbouwing van de plannen. Meegedeeld werd dat de onderbouwing pas plaats zal vinden na goedkeuring van het bestemmingsplan.” Een week voor het debat kwam er een gesprek met de gemeente, waarbij ook iemand van de Gasunie was, en op de middag voor het debat kwam er antwoord op vragen die OSA een week eerder had gesteld.  “Hoewel wij het waarderen dat er nu concreter wordt geluisterd naar onze zorgen”, zei Roest kwam OSA hij na lezing van de antwoorden tot de conclusie dat de gemeente en de Gasunie op het gebied van· Volgens de gemeente en de Gasunie zal aanleg van de geplande weg niet meer kosten dan 130.000 euro (terwijl de OSA uitgaat van een bedrag met ‘zes nullen’). Pas na de gemeenteraadsbeslissing komt er alsnog een onderzoek en in het eerste kwartaal van volgend jaar zal dat klaar zal zijn. In het plan waarover de gemeenteraad beslist, is volgens hem dus een raming van 130 mille meegenomen voor ‘werkzaamheden m.b.t. de gasleiding’. Tijdens het gesprek met de Gasunie, maar ook via andere bronnen, waaronder de Provincie, had OSA een veel hoger bedrag geraamd, vooral als er tegenvallers zijn. En die zijn er altijd bij dergelijke projecten, weet Roest uit praktijkervaring. “Het zal niet de eerste keer zijn dat er kostenoverschrijdingen zijn bij overheidsprojecten.”

Groen

Namens de bezorgde bewoners van Westwijk sprak ook Simon Rientsma in. Hij zei dat de tachtig te kappen bomen en verlies van 2100 vierkante meter groen opleveren, wat hij in strijd vond met het gemeentelijke beleid, zoals omschreven in de Groenvisie en de Visie Gezonde Leefomgeving. “De groenstrook is een belangrijke stedelijke ecologische verbindingszone, cruciaal voor de leefomgeving van dieren en planten en voor de biodiversiteit in zowel Amstelveen als in de Provincie”, zei hij. Ook vond hij de luchtkwaliteit aan de orde. “De wethouder heeft eerder in een gesprek met ons erkend dat onze woonwijk nu al minder groen heeft dan de rest van Amstelveen”, zei hij. Hittestress wordt in de wijk verhoogd door afname van groen en water, terwijl de toename van asfalt niet eens is onderzocht in het ontwerp bestemmingsplan, vond Rientsma.  Daaraan voegde Piet Kooij toe dat hij Floor Gordon op de ‘Doe-het-duurzaam-markt’ in de Annakerk heeft horen zeggen dat zij de planeet door wil geven aan haar kinderen. Begin met de Westwijk, luidde uit wat hij verder zei. Volgens de wethouder compenseert de gemeente steeds het groen dat wordt weggehaald en het verkeer wordt veiliger door rotondes. Gonnie van Rietschoten pleitte ook voor sociale koopwoningen, maar Van den Bosch vroeg of die dan ten koste gaan van de sociale huurwoningen. Dat bleek in Van Rietschotens pleidooi niet het geval.

❌