❌

Normale weergave

Vandaag β€” 25 April 2025Luchtvaart

Nederlandse Spitfire vliegt voor het eerst na 85 jaar

25 April 2025 om 10:59

Voor liefhebbers van historische vliegtuigen werd een droom afgelopen week werkelijkheid. Een Spitfire Mk.I, na een grondige renovatie, vloog dinsdag 22 april voor het eerst na 85 jaar. De Supermarine Spitfire Mk.I P9372 werd in 1940 gebouwd door Woolston Factory in Southampton. Het vliegtuig voltooide haar eerste vlucht op 22 februari van dat jaar waarna [...]

Het artikel Nederlandse Spitfire vliegt voor het eerst na 85 jaar is gepubliceerd op Up in the Sky.

Piloten worden getraind op het ondenkbare. Op risico’s die zich in secondes…

25 April 2025 om 08:39

Piloten worden getraind op het ondenkbare. Op risico’s die zich in secondes aandienen. Op situaties waarin uitstel geen optie is. Eén van de basisprincipes van goed luchtvaartmanagement is dan ook eenvoudig maar krachtig: je hebt altijd een uitwijkhaven. Altijd een plan B, C of D. Altijd alternatieven wanneer de hoofdrichting wordt geblokkeerd. Opstijgen is een optie, landen is verplicht!

Passagier dwingt A319 tot landing in Berlijn

25 April 2025 om 09:59

Een Finnair Airbus A319 was woensdag onderweg van de Finse hoofdstad Helsinki naar Zürich toen het toestel noodgedwongen een tussenstop moest maken in Berlijn. De oorzaak was een opvallende passagier.  De Airbus A319, registratie OH-LVC, vertrok woensdagmiddag 23 april rond 13:30 uur vanaf Helsinki Airport. Al gauw bleek er een vervelende passagier aan boord te [...]

Het artikel Passagier dwingt A319 tot landing in Berlijn is gepubliceerd op Up in the Sky.

Indiase vliegtuigen niet meer welkom in Pakistan

25 April 2025 om 08:30

De diplomatieke spanning tussen India en Pakistan is weer ernstig bekoeld. Pakistan weert nu Indiase maatschappijen uit zijn luchtruim. Na een bloedige terreuraanslag in het Indiase deel van Kasjmir, waarbij 26 doden vielen, is het conflict tussen India en Pakistan in rap tempo geëscaleerd. Als vergeldingsmaatregel heeft Pakistan het luchtruim gesloten voor alle Indiase luchtvaartmaatschappijen. [...]

Het artikel Indiase vliegtuigen niet meer welkom in Pakistan is gepubliceerd op Up in the Sky.

Nederland is gebruikt voor voorverkenningen van aanslagen met brandbommen e…

25 April 2025 om 08:05

Nederland is gebruikt voor voorverkenningen van aanslagen met brandbommen en explosieven in luchtvrachtpakketten. Doel was om deze pakketten zonder brandbare lading van het ene land - via Nederland - naar andere landen te sturen. De lege pakketten zijn onderschept, meldt de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD) donderdag. "Nederland was niet het doelwit, maar we hebben wel gezien dat er logistieke verkenningen hebben plaatsgevonden ", aldus AIVD-directeur Erik Akerboom.

Koning Willem-Alexander maakt carrièrestap bij KLM

25 April 2025 om 06:49

Koning Willem-Alexander blijft doorvliegen bij de KLM. De vliegende vorst gaat zich laten omscholen voor het vliegen op de Airbus A320. Koning Willem-Alexander mag dan wel de officiële pensioenleeftijd voor KLM-piloten hebben bereikt, maar van stoppen is absoluut geen sprake. Ons staatshoofd viert dit jaar niet alleen zijn 58e verjaardag, maar ook zijn veertigjarig jubileum [...]

Het artikel Koning Willem-Alexander maakt carrièrestap bij KLM is gepubliceerd op Up in the Sky.

Gisteren β€” 24 April 2025Luchtvaart

Groei CO2-emissies luchtvaart twee keer zo groot als eerder bericht in Trouw

24 April 2025 om 12:20
co2 reduction(leestijd circa 3 minuten)

Begin april meldde Trouw dat Europese vluchten vanuit ons land meer CO2 uitstootten dan ooit tevoren. Het blijkt slechts het topje van de ijsberg, want ook intercontinentale vluchten zorgden voor fors hogere emissies.

Waar vrijwel alle sectoren van de economie de CO2-uitstoot terugbrengen, is de luchtvaart een zwart schaap. Vorig jaar werd op intercontinentale vluchten 426.000 ton meer kooldioxide uitgestoten, ruim 4 procent meer dan een jaar eerder.

Dit blijkt uit de officiële cijfers van de Nederlandse Emissieautoriteit (mirror). Dagblad Trouw deed verslag van de groei in emissies op Europese vluchten, maar miste kennelijk de intercontinentale vliegerij.

De 17 procent groei op Europese vluchten is goed voor nog eens 444.000 ton extra CO2, waarmee het totaal komt op bijna een miljoen ton extra. Overall komen de CO2-emissies van de vliegindustrie vanuit Nederland hiermee uit op bijna 14 miljoen ton. Daarbij is nog geen rekening gehouden met het versterken van de klimaatgevolgen vanwege de uitstoot op grote hoogte.

Evenveel als alle auto’s in ons land
Ter vergelijking: het totale autoverkeer in ons land is verantwoordelijk voor zo’n 15 miljoen ton CO2-uitstoot. De vliegindustrie – door de meeste mensen slechts incidenteel gebruikt voor een vakantietripje – is daarmee vrijwel even vervuilend als alle auto’s in ons land die veelal dagelijks worden gebruikt, onder meer voor woon-werkverkeer en familiebezoek.

KLM is niet verrassend de grootste boosdoener in ons land. Van de 10,6 miljoen ton CO2 op intercontinentale vluchten is maar liefst 8,6 miljoen ton afkomstig van het bedrijf onder leiding van Marjan Rintel. Dat is ruim 80 procent. In Europees verband is het totaal 3,1 miljoen ton CO2, waarvan 1,8 miljoen ton van KLM (57 procent).

Deze cijfers zijn exclusief vakantievlieger Transavia – onderdeel van hetzelfde bedrijf – dat in Europa nog eens een miljoen ton CO2 uitstoot en daarbuiten 1,2 miljoen ton.

Zwaar onder vuur
De groeiende emissies van de luchtvaart liggen maatschappelijk terecht zwaar onder vuur. Waar in vele sectoren van de economie wordt gewerkt aan het terugdringen ervan, groeien die van de vliegindustrie vrolijk door alsof er niets aan de hand is.

Deze ontwikkeling leidt ertoe dat de luchtvaart een steeds groter deel van de klimaatschadelijke emissies voor zijn rekening neemt en dat deze sector in zijn eentje zorgt voor het uit zicht raken van de klimaatdoelen. Tel daarbij op de aanzienlijke uitstoot van stikstofoxiden, de nog steeds voortgaande lozingen van PFAS en andere zeer zorgwekkende stoffen en de extra klimaateffecten van de uitstoot op grotere hoogte en het verhaal begint duidelijk te worden.

Recentelijk werd uit wetenschappelijk onderzoek duidelijk dat de klimaatschade door CO2 van de luchtvaart zo’n twee tot drie keer groter is dan de uitstoot zelf. Deze non-CO2-effecten worden de vliegindustrie vooralsnog niet aangerekend en blijven dus buiten het zicht van de wet- en regelgeving. Net als de enorme uitstoot van stikstofoxiden die met kunstmatige afkapgrenzen voor zo’n 90 procent wordt weggerekend.

Afstevenen op een ramp
Gezien de plannen van de huidige regering – het verschuiven van deadlines voor de NOx-emissies en de verminderde inspanningen van minister Hermans op het gebied van CO2 – stevent de Nederlandse samenleving af op een ware klimaat- en natuurramp. De ontwikkelingen dreigen niet alleen de gehele economie stil te leggen, maar zorgen voor tientallen miljarden euro’s aan schade voor ondernemers en de maatschappij als geheel.

Stikstofdeskundige Johan Vollenbroek meldde eerder het vreemd te vinden dat het kabinet een voorkeur lijkt te hebben voor twee marginale sectoren – luchtvaart en veeteelt – en daarvoor grote risico’s neemt met sectoren die wel substantieel bijdragen aan de economie. En in het geval van de luchtvaart: aan de belastinginkomsten.

Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met De Reclamejagers, een organisatie die strijdt tegen reclameuitingen die valse klimaatclaims bevatten.

Bron

KLM lanceert zonnige bestemming op grijze dag

24 April 2025 om 12:59

Terwijl het in Nederland woensdag regende in grote delen van het land en donderdag de lucht niet veel mooier is, lanceert KLM een nieuwe winterbestemming. Op de nieuwe bestemming is in ieder geval volop zon te verwachten. Vanaf komend najaar vliegt KLM naar Bridgetown, Barbados. Het eiland in de Caraïben, met ruim 260.000 inwoners, is [...]

Het artikel KLM lanceert zonnige bestemming op grijze dag is gepubliceerd op Up in the Sky.

Russen azen op nieuwe Boeing-vliegtuigen

24 April 2025 om 11:59

Hoewel een staakt het vuren tussen Rusland en Oekraïne ver weg lijkt, hebben de Russen naar verluidt al wel wensen op tafel gelegd. Eén van die wensen betreft een deal voor vliegtuigen van Boeing.  Volgens persbureau Bloomberg hebben de Russen het verzoek op tafel gelegd als onderdeel van een staakt het vuren-akkoord met Oekraïne. De [...]

Het artikel Russen azen op nieuwe Boeing-vliegtuigen is gepubliceerd op Up in the Sky.

Boeing krabbelt op: cijfers minder slecht in 2025

24 April 2025 om 10:59

Boeing lijkt weer de weg omhoog te vinden na een aantal financieel moeilijke jaren. De eerste kwartaalcijfers van 2025 bewijzen de positieve trend voor de Amerikaanse vliegtuigbouwer. Boeing behaalde in het eerste kwartaal een omzet van 19,4 miljard Amerikaanse dollar (€17,1 miljard). Terwijl Boeing in het eerste kwartaal van 2024 nog een operationeel verlies leed [...]

Het artikel Boeing krabbelt op: cijfers minder slecht in 2025 is gepubliceerd op Up in the Sky.

Transavia schrapt nieuwe route vanwege Russische invloed

24 April 2025 om 09:59

Transavia France schrapt de route tussen Parijs Orly en de Servische hoofdstad Belgrado. Het bedrijf geeft als reden ‘interne zaken’. De werkelijke reden lijkt echter anders te zijn. Er zou zich een probleem voordoen zodra Transavia haar vliegtuigen zou bijtanken op de luchthaven van de Servische hoofdstad. Het bedrijf dat het vliegveld van kerosine voorziet, [...]

Het artikel Transavia schrapt nieuwe route vanwege Russische invloed is gepubliceerd op Up in the Sky.

KLM introduceert nieuwe winterbestemming: Bridgetown, Barbados

24 April 2025 om 09:08

Barbados is een van de grootste onbediende markten in het Caribisch gebied vanuit Nederland en biedt reizigers een zonnige bestemming in de wintermaanden. Bridgetown staat bekend om haar prachtige stranden, kristalheldere wateren en rijke cultuur. Met deze vluchtcombinatie speelt KLM in op de groeiende vraag naar zowel toeristische als zakelijke bestemmingen in de Cariben. KLM heeft eerder al in de winterseizoenen van 2021 en 2022 op Bridgetown gevlogen.

Vluchtschema
Vlucht KL783 vertrekt op dinsdag, donderdag en zondag om 09:35 uur vanuit Amsterdam Schiphol Airport (AMS) en arriveert om 13:35 uur lokale tijd in Bridgetown (BGI). Deze vlucht vliegt vervolgens om 15:05 uur door naar Georgetown (GEO), waar het om 16:40 uur lokale tijd aankomt. Vanuit Georgetown vliegt de KL783 om 18:00 uur terug naar Amsterdam en arriveert daar om 08:00 uur de volgende dag.

KLM vliegt de route met een Boeing 787-9. Dit vliegtuig biedt 30 stoelen in World Business Class, 21 stoelen in Premium Comfort Class en 224 stoelen in Economy Class.

UPS houdt vast aan betrouwbare 757

24 April 2025 om 08:30

In Europa zijn ze niet vaak te zien maar in Amerika blijft het toestel populair: de 757. Ook nu de leeftijd serieus oploopt houdt pakketvervoerder UPS vast aan 757 en de betrouwbare PW2000-turbofanmotor. UPS ziet ook in de toekomst nog een belangrijke rol weggelegd voor de Boeing 757 en de motoren van Pratt & Whitney [...]

Het artikel UPS houdt vast aan betrouwbare 757 is gepubliceerd op Up in the Sky.

Lockheed Martin wil β€˜Ferrari’ maken van F-35

24 April 2025 om 06:49

Boeing heeft dan wel het overheidscontract in de wacht gesleept maar Lockheed Martin ziet zichzelf nog steeds als de bouwer van de straaljager van de toekomst. De ambities zijn groot. Hoewel Lockheed Martin niet als winnaar uit de bus kwam bij het Amerikaanse Next-Generation Air Dominance (NGAD)-programma, geeft de vliegtuigbouwer zich allerminst gewonnen. Tijdens de [...]

Het artikel Lockheed Martin wil ‘Ferrari’ maken van F-35 is gepubliceerd op Up in the Sky.

OuderLuchtvaart

De luchtvaartsector is niet ontvankelijk verklaard in de vorderingen tegen…

23 April 2025 om 12:48

De luchtvaartsector is niet ontvankelijk verklaard in de vorderingen tegen de Nederlandse Staat en Schiphol in het kort geding dat bij de rechtbank Haarlem was aangespannen. Vandaag doet de rechter uitspraak. Luchtvaartnieuws heeft nu al de beslissing. Inzet van de felle juridische strijd is het kabinetsbeleid om het Schiphol-plafond vanaf november 2025 al te laten krimpen van 500.000 naar maximaal 478.000 vliegtuigbewegingen en tegelijk 5.000 nachtslots te schrappen.

❌
❌