Normale weergave

De gevolgen van de ov-staking op woensdag voor jou

23 Juni 2026 om 06:00

De vakbond FNV kondigt een landelijke staking af voor het openbaar vervoer op woensdagochtend 24 juni. De werknemers in het ov leggen hun werk een aantal uur neer. Wat betekent dit voor jou en waar moet je rekening mee houden? Wij zetten het op een rijtje.

Tussen 04.00 en 08.00 uur rijden er geen treinen, bussen, trams en metro's. Na 8.00 uur komt de dienstregeling van al het openbaar vervoer langzaam op gang. Het duurt een tijd voordat alles weer rijdt zoals gebruikelijk. Dat kan ervoor zorgen dat jij misschien niet op tijd op je werk bent. Ook kan het invloed hebben op reizigers die een dag strand op de planning hebben staan. 

Waarom de vakbond staakt

De vakbond FNV organiseert de staking om te protesteren tegen de plannen van het kabinet om te bezuinigen op sociale zekerheid. De vakbond wil behoud van een sterk sociaal stelsel, bescherming van de WW en WIA en sociale zekerheid voor alle werknemers in Nederland, ook voor werknemers in andere branches. De staking is een waarschuwing aan het kabinet. 

Dienstregeling in de middag weer normaal

De NS geeft aan dat het treinverkeer rond 08.00 uur weer op gang komt, maar dat dan nog niet alle treinen al rijden. ''We moeten in één keer opstarten en collega's moeten dan ook precies op de juiste plek zijn'', zegt de woordvoerder.

Dat betekent dat je als reiziger in de rest van de ochtend wat geduld moet hebben. Het kan zijn dat je vaker moet overstappen, of dat je trein net wat later komt. De sprinters tussen Amsterdam Centraal, Schiphol en Hoofddorp en de Eurostar naar Londen en Parijs rijden wel zoals normaal.

Het GVB verwacht ongeveer het hetzelfde, naar verwachten rijden alle bussen, metro's en trams in de middag weer zoals normaal. ''Het zou kunnen dat dit al om 11.00 uur is, maar het zou ook kunnen dat het pas na 13.00 uur weer echt op gang is. We kunnen dit pas woensdagochtend goed inschatten'', aldus een woordvoerder van het GVB.

Ook voor de bussen van Connexxion geldt hetzelfde verhaal. ''We weten nog niet hoeveel mensen er precies gaan staken woensdag, daarom kunnen we pas op de ochtend zelf beoordelen in welke mate we de dienstregeling kunnen opstarten'', vertelt de woordvoerder van Transdev, het moederbedrijf van Connexxion. Het bussen naar Schiphol, lijn 180,181 en 190 rijden wel zoals gebruikelijk.

Reisplanner of informatieschermen goed checken

Het is handig om de reisplanner van de NS goed te checken op de dag zelf. ''Op woensdagochtend is de reisplanner zeker up-to-date'', vertelt de woordvoerder.

Voor de reisplanner van Connexxion, de app Transdev, geldt dit niet. De digitale schermen bij de bushaltes zijn daarentegen wél actueel. 

En als je inderdaad een stranddag hebt gepland, is het wel mogelijk om het strand te bereiken. ''De trein van 8.01 uur naar Zandvoort rijdt misschien nog niet, maar de volgende mogelijk wel, check daarom goed de app'', vertelt de woordvoerder. ''Ik kan me voorstellen dat je vroeg op het strand wil zijn, maar helaas kan het op deze dag even niet.''

De impact op reizigers

''Het heeft een flinke impact op het hele land, maar dat is juist het doel van zo'n staking'', zegt de woordvoerder van de NS. Tijdens deze staking kunnen reizigers geen gebruikmaken van een vergoeding door de NS voor alternatief vervoer. Bij andere stakingen was dit vaak wel het geval, maar deze staking duurt niet de hele dag en dan hanteert de NS geen stakingsregeling.

  •  

‘Ik en mijn held-ontbijt' #shorts

22 Juni 2026 om 20:56

De tweede editie van Enjoy! de Kinderparade in Bovenkerk begon zondag met het bijzondere ‘Ik en mijn held-ontbijt’. Kinderen uit Amstelveen konden samen met hun persoonlijke held aanschuiven voor een gezamenlijk ontbijt op het terrein van Enjoy! Childcare aan de Noorddammerlaan. #ontbijt #Enjoy #vaderdag #kinderparade #Amstelveen
  •  

Leden RKAVIC stemmen in met verkoop velden aan gemeente en neemt afscheid van Wooter Academy

22 Juni 2026 om 22:09

De leden van RKAVIC hebben maandagavond unaniem ingestemd met de verkoop van de velden aan de gemeente Amstelveen voor een bedrag van 750.000 euro. Met die toezegging kan de club weer naar de toekomst kijken en de oude identiteit van de club in ere herstellen. Ook neemt de club afscheid van de Wooter Academy die jarenlang diverse jeugdelftallen en het eerste elftal invulde.

Zo’n veertig leden waren aanwezig op de vergadering. Door diverse volmachten waren er uiteindelijk 57 stemmen voor de verkoop aan de gemeente en nul tegen.  Om de verkoop helemaal officieel te maken dient de gemeenteraad nog in te stemmen met de aankoop van de velden, maar dat lijkt niet meer dan een formaliteit. Afgelopen week is het voorstel al besproken en als stemstuk doorgeleid naar de gemeenteraad.

De Wooter Academy, die dus jarenlang het eerste elftal invulde, lijkt te vertrekken naar FC Amsterdam. Dat  hebben diverse bronnen aan 1Amstelveen bevestigd. De club degradeerde het afgelopen seizoen van de derde naar de vierde klasse. RKAVIC liet eerder weten over een aantal jaar weer met een ‘eigen’ eerste elftal te willen spelen. “We hebben een jaar dispensatie van de KNVB gehad en anders beginnen we in de vijfde klasse. Dat is één niveau lager dan dat we anders hadden gespeeld dus zo erg is het niet”, laat bestuurslid Tanja Herfst weten.

De leden van de club haalden opgelucht adem een gaan weer bouwen aan de vereniging die ooit uitkwam op het hoogste amateurniveau van Nederland . Herfst: “RKAVIC is 110 jaar oud , maar straks weer springlevend.”

The post Leden RKAVIC stemmen in met verkoop velden aan gemeente en neemt afscheid van Wooter Academy appeared first on 1Amstelveen.

  •  

Schiphol-medewerkers in actie: 'Wij betalen de prijs van de bezuinigingen'

22 Juni 2026 om 20:00

Schiphol-medewerkers voerden vandaag actie op de luchthaven om aandacht te vragen voor hun zorgen over het huidige kabinetsbeleid en de arbeidsomstandigheden. Volgens vakbond FNV dreigen werknemers minder bescherming te krijgen als zij hun baan verliezen of arbeidsongeschikt raken. Beveiligers op Schiphol waarschuwen daarnaast voor een nieuwe 'horrorzomer' als er niets verandert aan de werksituatie.

Schoonmakers, beveiligers, bagage- en platformmedewerkers maken zich grote zorgen over hun bestaanszekerheid. Volgens FNV komen de plannen van het kabinet juist hard aan in een sector waar veel mensen fysiek zwaar werk doen en banen regelmatig onder druk staan.

De vakbond wijst erop dat de WW wordt verkort, uitkeringen bij ziekte, arbeidsongeschiktheid en ouderschapsverlof worden versoberd en de AOW-leeftijd verder omhoog gaat. Daardoor krijgen werknemers volgens de bond te maken met meer onzekerheid en minder bescherming.

'Werken keihard'

"Wij werken keihard voor onze centen", zegt Sandra, die als schoonmaker op de luchthaven werkt. Op een zelfgemaakt actiebord staat geschreven: 'Premier Jetten weg met jouw wetten'. Ze zegt: "Premier Jette pakt alleen maar af. Mensen die veel geld over hebben, pakt hij niet. Dat is scheef", zegt ze boos.

"Er is een afbraakbeleid van 6,8 miljard euro. En dat moet van tafel, want de mensen die hier werken, die weten dat je ziek kan worden van je werk, dat je werk onzeker is, dat je dan een vangnet nodig hebt als je werkloos wordt", zegt campagneleider Ilze Smit van FNV.

"Uiteindelijk moet je iedereen de boodschappen betalen en dat is wat dit kabinet weg wil bezuinigen."

Horrorzomer

Ook beveiligers vroegen aandacht voor hun werkomstandigheden. Vorig jaar luidden zij al de noodklok, maar volgens hen is er sindsdien weinig verbeterd. "We zijn als een spons, helemaal uitgeknepen", zegt Erdal, die al 28 jaar als beveiliger werkt. "In al die jaren heb ik het nog nooit zo zien verpauperen."

Schiphol beloofde de situatie aan te pakken en bracht het aantal beveiligingsbedrijven terug van vijf naar drie, met als doel meer grip te krijgen op de beveiliging en de arbeidsomstandigheden van medewerkers te verbeteren. Toch zijn veel beveiligers allesbehalve tevreden. Volgens hen hebben de veranderingen geleid tot onrust, verslechterde roosters en meer werkdruk.

"De nieuwe airco's staan niet aan. Er zijn mensen die flauwvallen, mensen die gewoon huilend van de check worden gehaald, omdat ze gewoon niet meer kunnen", vertelt Erdal. 

Nieuwe acties in najaar

Tijdens de actie gingen medewerkers ook in gesprek met politici over mogelijke oplossingen. Van de uitgenodigde partijen waren alleen de SP en Progressief Nederland (PRO) aanwezig. Ook Premier Jetten kwam niet naar Schiphol.

Schiphol was vooralsnog niet bereikbaar voor commentaar. Reizigers ondervonden geen hinder van de actie. FNV spreekt al over nieuwe acties in het najaar. 

  •  

Schiphol-medewerkers in actie tegen bezuinigingen: "We zijn helemaal uitgeknepen"

22 Juni 2026 om 20:00

Schiphol-medewerkers voerden vandaag actie op de luchthaven om aandacht te vragen voor hun zorgen over het huidige kabinetsbeleid en de arbeidsomstandigheden. Volgens vakbond FNV dreigen werknemers minder bescherming te krijgen als zij hun baan verliezen of arbeidsongeschikt raken. Beveiligers op Schiphol waarschuwen daarnaast voor een nieuwe 'horrorzomer' als er niets verandert aan de werksituatie.

Schoonmakers, beveiligers, bagage- en platformmedewerkers maken zich grote zorgen over hun bestaanszekerheid. Volgens FNV komen de plannen van het kabinet juist hard aan in een sector waar veel mensen fysiek zwaar werk doen en banen regelmatig onder druk staan.

De vakbond wijst erop dat de WW wordt verkort, uitkeringen bij ziekte, arbeidsongeschiktheid en ouderschapsverlof worden versoberd en de AOW-leeftijd verder omhoog gaat. Daardoor krijgen werknemers volgens de bond te maken met meer onzekerheid en minder bescherming.

'Werken keihard'

"Wij werken keihard voor onze centen", zegt Sandra, die als schoonmaker op de luchthaven werkt. Op een zelfgemaakt actiebord staat geschreven: 'Premier Jetten weg met jouw wetten'. Ze zegt: "Premier Jette pakt alleen maar af. Mensen die veel geld over hebben, pakt hij niet. Dat is scheef", zegt ze boos.

"Er is een afbraakbeleid van 6,8 miljard euro. En dat moet van tafel, want de mensen die hier werken, die weten dat je ziek kan worden van je werk, dat je werk onzeker is, dat je dan een vangnet nodig hebt als je werkloos wordt", zegt campagneleider Ilze Smit van FNV.

"Uiteindelijk moet je iedereen de boodschappen betalen en dat is wat dit kabinet weg wil bezuinigen."

Horrorzomer

Ook beveiligers vroegen aandacht voor hun werkomstandigheden. Vorig jaar luidden zij al de noodklok, maar volgens hen is er sindsdien weinig verbeterd. "We zijn als een spons, helemaal uitgeknepen", zegt Erdal, die al 28 jaar als beveiliger werkt. "In al die jaren heb ik het nog nooit zo zien verpauperen."

Schiphol beloofde de situatie aan te pakken en bracht het aantal beveiligingsbedrijven terug van vijf naar drie, met als doel meer grip te krijgen op de beveiliging en de arbeidsomstandigheden van medewerkers te verbeteren. Toch zijn veel beveiligers allesbehalve tevreden. Volgens hen hebben de veranderingen geleid tot onrust, verslechterde roosters en meer werkdruk.

"De nieuwe airco's staan niet aan. Er zijn mensen die flauwvallen, mensen die gewoon huilend van de check worden gehaald, omdat ze gewoon niet meer kunnen", vertelt Erdal. 

Nieuwe acties in najaar

Tijdens de actie gingen medewerkers ook in gesprek met politici over mogelijke oplossingen. Van de uitgenodigde partijen waren alleen de SP en Progressief Nederland (PRO) aanwezig. Ook Premier Jetten kwam niet naar Schiphol.

Schiphol was vooralsnog niet bereikbaar voor commentaar. Reizigers ondervonden geen hinder van de actie. FNV spreekt al over nieuwe acties in het najaar. 

  •  

Depay: Meer Social Media Dan Spits? #shorts

22 Juni 2026 om 18:02

In aflevering 2 van De Amstelveense Bondscoaches weer extra aandacht voor inwoners die voor de tegenstander zijn en de grootste WK Pool van Amstelveen. Vanuit Café The Pub ontvangt Mathijs Groenewoud diverse gasten om terug te blikken op het duel met Zweden en uiteraard vooruit te kijken. We zijn namelijk allemaal een beetje bondscoach. #Amstelveen #Bondscoaches #ThePub #Nederland #Zweden #WK
  •  

Enjoy! de Amstelveense Kinderparade een groot succes

22 Juni 2026 om 18:56
[AMSTELVEEN] Enjoy! Kinderopvang heeft zondag de tweede editie van Enjoy! de Kinderparade gehouden. Het hele terrein van Enjoy! Childcare aan de Noorddammerlaan in Bovenkerk was omgebouwd tot een festivalterrein in de stijl van de echte grote Parade, een cultureel festival dat jaarlijk duizenden bezoekers trekt.

  •  

De Amstelveense Bondscoaches (2): Zweden leggen zich neer bij nederlaag

22 Juni 2026 om 15:11

In aflevering 2 van De Amstelveense Bondscoaches weer extra aandacht voor inwoners die voor de tegenstander zijn en de grootste WK Pool van Amstelveen. Vanuit Café The Pub ontvangt Mathijs Groenewoud diverse gasten om terug te blikken op het duel met Zweden en uiteraard vooruit te kijken. We zijn namelijk allemaal een beetje bondscoach. En oh ja ... we hebben een waarzegger geregeld!



In Café The Pub aan de Lindelaan, zijn Max Boonstoppel (speler Amstelveen Heemraad en een Zweedse moeder), Petra Beets (Zweedse en werkt voor de Zweedse Kamer van kophandel), Harry Reuvekamp (voetbalkenner bij uitstek behalve in de huidige WK Pool) en Michel Becker (raadslid en voormalig scheidsrechter).



Ook voor deze uitzending keek 1Amstelveen de wedstrijd op verschillende locaties in Amstelveen. We waren natuurlijk in Café The Pub, op het Nesser Dorpsfeest, Het Open Startbaan Toernooi, de Johan Cruijff ArenA en, heel verrassend, bij twee sterren restaurant Aan de Poel.



Ook maken we weer gebruik van de gegevens uit De Grootste WK Pool van Amstelveen. Hoe hadden deelnemers de wedstrijd tussen Nederland en Zweden voorspeld? Wie staan er bovenaan? En welke landen zullen er al eerste afvallen?



Vrijdag 26 juni is de volgende aflevering van De Amstelveense Bondscoaches. Dan zijn we In De Manen analyseren aan de Noordammerlaan. Samen met de spitsen Patrick Lokken en Chelton Linger, kenner van het Tunesische voetbal en oud-trainer van AMVJ ,Hassan Azoum blikken we terug op Tunesië - Nederland ern we zijn op de markt om met de Japanners een visje te eten. De opnames in De Manen zijn tussen 17:00 en 19:00 uur. U bent van harte welkom!
  •  

Darmonderzoek: Paarse Envelop & Poep Test #shorts

22 Juni 2026 om 15:05

De paarse envelop van het darmonderzoek. Martijn liet hem jarenlang links liggen. Toen hij de test eindelijk deed, leefde hij twee weken in doodsangst. Zijn boodschap: doe mee aan het onderzoek. #Darmonderzoek #Gezondheid #Preventie #LaatJeChecken #GezondeLevensstijl #ZorgVoorJeLijf #Belangrijk #GezondheidEerst #Envelop
  •  

Afvalbrengstation past openingstijden aan vanwege verwachte hitte

22 Juni 2026 om 16:54

Het Afvalbrengstation in Amstelveen past deze week tijdelijk de openingstijden aan vanwege de verwachte hoge temperaturen. Van woensdag 24 juni tot en met zaterdag 27 juni wordt het naar verwachting tussen de 30 en 35 graden Celsius.

Om bezoekers en medewerkers te beschermen tegen de hitte opent het Afvalbrengstation op deze dagen eerder dan gebruikelijk. Bezoekers kunnen tussen 08.00 en 14.00 uur terecht op het terrein. Daarna sluit het station de deuren.

Bezoek in de ochtend aanbevolen

De gemeente adviseert inwoners die afval willen wegbrengen om dit zoveel mogelijk in de ochtenduren te doen, wanneer de temperaturen nog relatief laag zijn.

De aangepaste openingstijden gelden uitsluitend van woensdag tot en met zaterdag. Op zondag 28 juni keert het Afvalbrengstation terug naar de reguliere openingstijden en is het geopend van 12.00 tot 16.00 uur.

The post Afvalbrengstation past openingstijden aan vanwege verwachte hitte appeared first on 1Amstelveen.

  •  

Tweede editie Enjoy! de Amstelveense Kinderparade groot succes

22 Juni 2026 om 16:36

Amstelveen - De tweede editie van de Kinderparade in Bovenkerk heeft zondag 21 juni bijna 500 bezoekers getrokken. Op het terrein van Enjoy! Childcare aan de Noorddammerlaan werd de locatie omgebouwd tot festivalterrein met muziek, theater, workshops en diverse kinderactiviteiten.

  •  

Ruim 2.000 bezoekers tijdens Dag van de Bouw

22 Juni 2026 om 16:33

Afgelopen zaterdag 20 juni bezochten ruim 2.000 mensen de Dag van de Bouw in Amstelveen. Onder een stralende zon en bij zomerse temperaturen opende aannemer VeenIX de hekken van de bouwplaats van de A9 ter hoogte van het Stadshart. Ruim 1.200 bezoekers kregen de unieke kans om af te dalen naar de toekomstige snelweg in de verdiepte ligging. Ze konden met eigen ogen zien hoe het project A9 Badhoevedorp-Holendrecht vordert. Dit project maakt onderdeel uit van het programma Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA). Dit jaar kregen bezoekers ook een kijkje in de toekomst: zij konden deelnemen aan twee volgeboekte rondleidingen in een cabrio-tourbus om alle ontwikkelingen in het Stadshart Amstelveen en langs de A9 te ontdekken.

  •  
❌