Normale weergave

Vandaag — 12 Juli 2025Overzicht

GroenLinks pleit voor gratis condooms voor jongeren

12 Juli 2025 om 16:50
GroenLinks Amstelveen heeft de gemeenteraad voorgesteld om eenmalig gratis condooms uit te delen. Dat zou moeten gebeuren op de Internationale Dag van de Seksuele Gezondheid (4 september), in bijvoorbeeld P60 of op Uilenstede. GroenLinks komt met het voorstel omdat uit onderzoek blijkt dat jongeren steeds minder vaak een condoom gebruiken. GroenLinks-raadslid Stieneke Kruijer: ‘Iedereen begrijpt dat jongeren hierdoor meer kans lopen op geslachtsziekten en ongewenste zwangerschappen. En dan vinden wij dat de gemeente hier iets aan kan doen.’

Gemeente wil teveel duurzaamheid

12 Juli 2025 om 15:48

Volgens de rekenkamer, in dienst van de gemeenteraad, is de gemeente (te) ambitieus op het gebied van duurzaamheid voor de realiteit. Dat zou blijken uit een (nog) geheim rapport. Raadsleden, die het vrijdag kregen, willen er niet over praten, omdat het niet openbaar is, hoewel er wel een persbericht over verscheen. Naar verwachting behandelt de gemeenteraad het in september.

Volgens de rekenkamer is het niet aannemelijk dat de ambities worden gehaald.

PLECK

Dat blijkt uit onderzoek naar hoe doeltreffend het duurzaamheidsbeleid van de gemeente is geweest tussen 2020 en 2025. Dat sluit namelijk aan op landelijk en Europees beleid, maar soms is Amstelveen ambitieuzer dan wat landelijk is vastgesteld. Maar het is niet aannemelijk dat de doelen voor alle drie de transities van het duurzaamheidsbeleid binnen de huidige kaders gehaald worden.

Het jaarlijkse ‘Plan voor Energietransitie, Circulaire economie en Klimaatadaptatie’ (PLECK)  geeft inzicht in de verschillende onderdelen van de duurzaamheidstransitie van de gemeente. Het ontbreekt echter aan een duidelijk beeld van de voortgang. En de raad stuurt het onvoldoende bij, omdat informatie op onderdelen er niet is.

Gesprek

De rekenkamer adviseert de gemeenteraad onder andere met het college in gesprek te gaan over de realiteitswaarde van de gestelde duurzaamheidsdoelen en de informatie die nodig is om als gemeenteraad op het juiste niveau te sturen op het duurzaamheidsdossier. ‘Daarnaast beveelt de rekenkamer aan in PLECK een (betere) verbinding op te nemen tussen doelen, (financiële) inspanningen en resultaten’ zegt het persbericht.  Ook adviseert de rekenkamer de gemeenteraad geregeld aan het college vragen te stellen over de voortgang de duurzaamheid, ook als doelen niet gehaald (dreigen te) worden. De rekenkamer presenteert in september het onderzoek, gevolgd door het politieke debat.

Skatepark na zes jaar een feit: "Tevreden, maar jammer dat het zo lang heeft geduurd"

12 Juli 2025 om 15:00

Zes jaar nadat drie jongeren een aanvraag indienden, is het skatepark aan de Amstelveense Legmeerdijk officieel geopend. Onder toeziend oog van initiatiefnemers Tijn van Elst (18) en Sem Annes (20) uit Westwijk werden de halfpipe, rails en ramps eerder deze week in gebruik genomen. Toch is het maar de vraag hoe vaak de jongens er zelf nog te vinden zijn.

"Een simpel mailtje van drie jongens van 12 jaar", vertelt Tijn over de eerste stap waarmee ze hun wens kenbaar maakten. "Dat is opgepakt door verschillende gemeenteraadsleden, en uiteindelijk hebben we ingesproken in de raad en onze ideeën gepitcht."  

Drie jaar geleden kwam het verlossende woord: de gemeente maakte bekend dat het skatepark er zou komen, alleen was het daarmee nog geen realiteit. "Lange periodes leek het uitzichtloos, omdat we niets hoorden van de gemeente", vertelde Tijn destijds voor de camera van NH. "Gaat er nog wel iets komen? Dat gevoel heb je wel een beetje."  

Skaten nog steeds een passie

Inmiddels zijn we wéér drie jaar verder en is het skatepark er dan echt. Skateboarden is nog steeds één van Tijns grote passies, vertelt hij. Toch komt hij er veel minder aan toe dan een paar jaar geleden, toen hij nog bijna dagelijks van de hellingen zoefde. "Ik werk heel veel en zit nog op school. Volgend jaar ga ik een opleiding doen, dus heel veel tijd zal ik hier niet kunnen doorbrengen. Maar als het even kan zal ik hier zijn." 

Lees verder onder de Insta-post.

Sem was zelfs al gestopt met skateboarden, omdat de reis naar het dichtstbijzijnde skatepark hem te veel tijd kostte. "Maar nu ben ik het weer een beetje aan het oppakken omdat het park naast mijn huis ligt." 

Hij vindt het 'jammer dat het zolang heeft moeten duren', maar begrijpt wel dat zo'n park niet in een paar weken uit de grond wordt gestampt. "Het viel wel te verwachten dat het zo lang zou duren, want het is een groot project. Je moet ook een goede locatie vinden, dat heeft heel lang geduurd. En het bouwen zelf kostte ook wel wat tijd. Maar ik ben heel blij met het resultaat."

Lees verder onder de afbeelding

Wethouder Floor Gordon beaamt dat 'het een lang traject is geweest, waar ontzettend veel mensen bij betrokken zijn geweest'. 

"We hadden eerst een locatie op het oog, toen deze in beeld kwam, was er ook nog veel nodig om het voor elkaar te boksen. Een bestemmingsplanwijziging, de grond voorbelasten, want die is slap hier. Maar het is fijn dat het voor de zomer is gelukt."    

Nieuwe rotondes

12 Juli 2025 om 00:00

Vrijdagochtend 11 juli werd Amstelveen voorzien van twee spiksplinternieuwe rotondes. Het gaat om de rotondes op de Oranjebaan tussen de Beneluxbaan en de Traviatastraat.

Voor het gebouw waar recent het Nova College is gevestigd stond een “streedfoodcar” waar koffie en koek gratis beschikbaar waren. Daarvan werd uitgebreid gebruik gemaakt door publiek dat de openingsceremonie wilden bijwonen.

Verkeerswethouder Herbert Raar en Marja Ruigrok, vicevoorzitter van de Vervoerregio verrichten de opening. Onder meer door een korte toespraak gevolgd door het hijsen van de vlaggen van de gemeente Amstelveen en de Vervoerregio.

Wethouder Raat memoreerde de ontstaansgeschiedenis van de twee rotondes, die uiteindelijk met een flinke financiële steun van de Vervoerregio konden worden gerealiseerd. De rotondes voldoen aan de meest moderne technische eisen die kunnen worden gesteld waardoor fietsers comfortabel en uiteraard met voorrang kunnen doorrijden. Voetgangers kunnen via zebra’s oversteken en bussen rijden over een eigen rijstrook. Voor de automobilisten wordt de doorstroom sterk verbetert.

De omgeving is nog niet helemaal af, in het najaar wordt het ge bied voorzien van passende beplanting.

De voorzitter van de lokale afdeling Veilig Verkeer Nederland, Ben Westendorp, was ook aanwezig bij de opening. Hij vindt deze uitgebreide en moderne rotondes een compliment waard voor de gemeente; zij doet er veel aan om het technisch zo veilig mogelijk te maken. Maar de praktische veiligheid moet van de gebruikers zelf komen, aldus Westendorp. “Zeker bij nieuwe rotondes is er in eerste instantie een gewenning nodig, dan letten we extra op. Maar daarna lijkt het wel een routine te worden. En dat is gevaarlijk. Zowel automobilisten als fietsers, letten te weinig op elkaar, zodat er bijna of echte ongevallen ontstaan”. Westendorp vindt ook dat de gemeente meer aandacht voor het gedrag van de rotonde gebruikers moet hebben; zeker in de aanloop naar nieuwe rotondes is dat van belang. Dat is voor deze rotondes een gemiste kans. De Amstelveense afdeling VVN gaat graag met de gemeente in gesprek over hoe het gedrag van de rotondegebruikers positief en veiliger kan worden beïnvloed.

Foto's: redactie MijnAmstelveen

Jaarlijks € 150.000 in fonds voor media

12 Juli 2025 om 13:00

Unaniem nam de gemeenteraad woensdag (9 juli) een D66-motie aan om het Mediafonds een vaste plaats in beleid en begroting te geven. Het voorstel werd mede ingediend door BbA, VVD en Goed voor Amstelveen en het voorziet in het jaarlijks op de begroting plaatsen van € 150.000 voor het fonds.

Volgens de indieners krijgt lokale journalistiek nu een steviger basis.

Mediafonds

Het Mediafonds helpt journalisten en mediaplatforms volgens de indieners de ‘inwoners goed, eerlijk en onafhankelijk’ te informeren over wat er in Amstelveen speelt. De gemeente stelt daar elk jaar € 150.000 voor beschikbaar. Aanvragen lopen via de Mediaraad, aanvragen beoordeelt op ‘journalistieke kwaliteit, maatschappelijke waarde en betekenis voor Amstelveen’.

Waarde

In 2023 werd het Mediafonds geëvalueerd. Daaruit bleek dat het fonds volgens D66 ‘goed functioneert en bijdraagt aan journalistiek die anders niet tot stand zou zijn gekomen’. Maar er is ruimte voor verbetering, zoals het vereenvoudigen van de aanvraagprocedures en het vergroten van bekendheid onder makers, zegt het voorstel.

Sterke lokale media

Met het aangenomen voorstel wordt het Mediafonds een vast onderdeel van het gemeentelijke Mediabeleid, vinden de indieners. Zij melden ook dat projecten meerjarig kunnen worden ondersteund en dat door het unaniem aannemen van hun voorstel de gemeenteraad koos voor het versterken van lokale media als ‘publieke voorziening’.

Monique Holst uit gezwommen

12 Juli 2025 om 12:15

Na een loopbaan van 45 jaar neemt zweminstructeur Monique Holst afscheid van het zwembad. In 1980 begon ze haar carrière bij Het Keerpunt, waar ze generaties Amstelveners leerde zwemmen. In 1994 verhuisde ze mee naar het nieuw geopende zwembad ‘De Meerkamp’, waar ze tot haar pensioen met veel toewijding zwemlessen gaf.

Duizenden kinderen hebben bij Monique hun A-, B- of C-diploma gehaald.

Aquasport

Ook gaf ze zwemvaardigheidslessen en was ze jarenlang een vertrouwd gezicht bij de aquasportlessen. Met haar passie voor het vak en persoonlijke betrokkenheid wist ze velen te inspireren en vertrouwen in het water te geven.

AmstelveenSport zegt Monique Holst te bedanken voor haar jarenlange inzet en betrokkenheid bij het zwemonderwijs in Amstelveen. Namens alle collega’s wenst die haar een welverdiend en ontspannen pensioen toe.

Foto: Monique Holst (links) en directeur Heleen van Ketwich Verschuur

Rekenkamer kritisch over haalbaarheid duurzaamheidsdoelen Amstelveen

12 Juli 2025 om 13:56

[AMSTELVEEN] De gemeente Amstelveen heeft stevige ambities op het gebied van duurzaamheid, maar volgens de rekenkamer is het onzeker of deze ambities binnen de huidige kaders daadwerkelijk gehaald kunnen worden. Dat blijkt uit een onderzoek dat de rekenkamer uitvoerde naar de doeltreffendheid en doelmatigheid van het duurzaamheidsbeleid tussen 2020 en 2025.

Column IVN: Oerplanten in het Thijssepark

12 Juli 2025 om 12:00

[AMSTELVEEN] Om wat inspiratie op te doen voor deze column loop ik het Thijssepark in bij de meest zuidelijke entree aan de Amsterdamseweg. Langs de sportvelden en dan rechtsaf naar de grote vijver, die ooit is uitgegraven om het gehele park wat op te hogen. Op het bankje aan de zuidkant van de vijver ga ik een tijdje zitten mijmeren en van de bloemen om mij heen genieten.

Gisteren — 11 Juli 2025Overzicht

Opening rotondes Oranjebaan

11 Juli 2025 om 23:47

Samen openden zij officieel door het hijsen van de respectieve vlaggen vrijdag (11 juli) bijna negen miljoen euro kostende twee rotondes op de Oranjebaan. De Amstelveense verkeerswethouder Herbert Raat en vicevoorzitter van de Vervoerregio Amsterdam (VRA) Marja Ruigrok (foto). Volgens de medewerker Bas van Vliegen is de Oranjebaan een belangrijke MRA-route, vooral voor fietsers en bussen en zorgen rotondes er voor dat fietsers en voetgangers (via zebrapaden) kunnen doorrijden en -lopen.

Ook de doorstroming van het autoverkeer verbeterd. Bussen rijden over een eigen rijstrook.

Omwonenden

De aanleg van de rotondes,  op de kruispunten met de Camera Obscuralaan/Traviatastraat en de Beneluxbaan/De Parelvisserslaan, is gefinancierd door de Vervoersregio, maar de opdrachtgever van aannemer KWS was de gemeente. Eerst werd die ter hoogte van de Camera Obscuralaan aangelegd en daarna die aan de Parelvisserslaan. Ruigrok zei dat een parel aan het wegennet van Amstelveen is toegevoegd. Omwonenden waren uitgenodigd om de opening bij te wonen op het terrein voor het Nova College aan de Parelvisserslaan.

Fietsen en lopen

Raat vindt het een voordeel dat nu fietsers en voetgangers niet meer hoeven te wachten op gemotoriseerd verkeer. “De Oranjebaan is een van de belangrijkste fietsroutes van Amstelveen en maakt deel uit van een regionale hoofdfietsroute van de hoogste categorie”, zegt hij.  Volgens hem past de aanpassing ook bij de campagne ‘Amstelveen fietst, Amstelveen loopt’, waarmee de gemeente stimuleert dat ouders en verzorgers kinderen lopend of met de fiets naar school  brengen. “Dat draagt namelijk bij aan een veiligere schoolomgeving en zorgt voor minder auto’s op de weg tijdens de spits”, zegt de wethouder. “De Vervoerregio ondersteunt ons zowel bij de aanleg van de rotondes als bij deze campagne.”

Busroute R-net

Naast een belangrijke fietsroute is de Oranjebaan ook een belangrijke schakel in het regionale lijnbusnetwerk van R-net. Dankzij de aparte rijstrook kunnen bussen eventuele wachtrijen bij drukte passeren. Marja Ruigrok: “Als Vervoerregio zijn we blij met de aparte rijstroken voor bussen en de voorrang voor de fiets. Hiermee laten we zien dat fietsers en OV-gebruikers voor ons heel belangrijk zijn. En op deze manier kunnen alle weggebruikers zich plezierig verplaatsen.”

Keuze voor rotondes

Omdat de verkeerslichten op beide kruispunten aan vervanging toe waren, is onderzocht welke kruispuntvormen op deze kruisingen het beste passen. Dat werden dus rotondes. Alle fietspaden zijn voorzien van asfalt of beton, dit is volgens de gemeente comfortabeler en veiliger dan de vroegere tegelverharding. De komende weken wordt nog gewerkt aan de buitenruimte en plaatsing van de bushaltes. De beplanting volgt later in het plantseizoen. De weg is wel open voor al het verkeer.

Ruigrok en Raat kregen een foto van beide rotondes.

Foto boven: Herbert Raat en Marja Ruigrok

Nieuwe rotondes Oranjebaan Amstelveen officieel geopend: ‘Comfortabele doorfietsroute en busstrook’

12 Juli 2025 om 00:13

[AMSTELVEEN] De twee nieuwe rotondes op de Oranjebaan zijn op vrijdag 11 juli officieel geopend door Herbert Raat, wethouder Verkeer van Amstelveen, en Marja Ruigrok, vicevoorzitter van de Vervoerregio Amsterdam. Met het hijsen van de vlaggen van de gemeente Amstelveen en de Vervoerregio markeerden zij de samenwerking. De rotondes zorgen ervoor dat fietsers comfortabel en met voorrang doorrijden, voetgangers via zebrapaden kunnen oversteken en de doorstroming van autoverkeer verbetert. Bussen rijden over een eigen rijstrook.

Stem van de Straat (102): ‘Bij mannenvoetbal komt gewoon veel meer geld binnen’

11 Juli 2025 om 21:42

Wie nog lineaire televisie kijkt kan er op het ogenblik niet omheen: het EK vrouwenvoetbal. De avonden op NPO1 zijn namelijk gevuld met wedstrijden van dit toernooi. Maar de commentaren over het niveau zijn niet van de lucht. Tijd voor Martijn en Joy Ellen om ook hun mening even te ventileren.

Maar natuurlijk komen de lokale zaken ook aan bod in deze aflevering van de enige echte Amstelveense podcast. Zo waren Joy Ellen en Martijn zowel op het Bovenkerks Zomerfeest als Amstelveen Culinair. Twee compleet verschillende werelden, ontdekte ons duo.

Een van de grootste problemen deze week was het nieuws dat er deze zomer geen tram naar Station Zuid rijdt. Door werkzaamheden vervalt een deel van lijn 5 en worden voor de laatste Amsterdamse haltes van lijn 25 pendelbussen ingezet. De ellende is dat zowel Joy Ellen als Martijn moet worden uitgelegd hoe een tram eruitziet.

Ook het nieuws dat de Oekraïense gezinnen uit de Olmenhof volgend jaar naar nieuwbouw aan de Carmenlaan vertrekken, zorgde voor de nodige emotionele reacties op de social media van 1Amstelveen. Maar moeten de gezinnen dan zomaar op straat worden gezet?

Genoeg onderwerpen om voor een ouderwetse aflevering van De Stem van de Straat te zorgen. En dat is het geworden. Kijken of luisteren dus!

💾

Wie nog lineaire televisie kijkt kan er op het ogenblik niet omheen: het EK vrouwenvoetbal. De avonden op NPO1 zijn namelijk gevuld met wedstrijden van dit toernooi. Maar de commentaren over het niveau zijn niet van de lucht. Tijd voor Martijn en Joy Ellen om ook hun mening even te ventileren.

Maar natuurlijk komen de lokale zaken ook aan bod in deze aflevering van de enige echte Amstelveense podcast. Zo waren Joy Ellen en Martijn zowel op het Bovenkerks Zomerfeest als Amstelveen Culinair. Twee compleet verschillende werelden, ontdekte ons duo.

Een van de grootste problemen deze week was het nieuws dat er deze zomer geen tram naar Station Zuid rijdt. Door werkzaamheden vervalt een deel van lijn 5 en worden voor de laatste Amsterdamse haltes van lijn 25 pendelbussen ingezet. De ellende is dat zowel Joy Ellen als Martijn moet worden uitgelegd hoe een tram eruitziet.

Ook het nieuws dat de Oekraïense gezinnen uit de Olmenhof volgend jaar naar nieuwbouw aan de Carmenlaan vertrekken, zorgde voor de nodige emotionele reacties op de social media van 1Amstelveen. Maar moeten de gezinnen dan zomaar op straat worden gezet?

Genoeg onderwerpen om voor een ouderwetse aflevering van De Stem van de Straat te zorgen. En dat is het geworden. Kijken of luisteren dus!

‘Rotondisering’ Amstelveen nog niet voorbij: ‘Rotondes worden gezien als meest veilige vorm’

11 Juli 2025 om 21:17

Als de aanleg van rotonde kan zorgen voor meer veiligheid in het verkeer, dan blijft de gemeente Amstelveen zeker kijken of de aanleg mogelijk is. “Rotondes worden nog steeds gezien als de meest veilige vorm,” zei Herbert Raat vanochtend bij de opening van de twee rotondes aan de Oranjebaan. Al erkent hij wel dat door de komst van elektrische fietsen de situatie enigszins is veranderd. 

Raat roept bezitters van elektrische tweewielers dan ook op om een rotonde met gepaste snelheid te benaderen: “Al kan je fiets 25 of zelfs 30 kilometer per uur, maar je hoeft niet als een gek over de rotonde te jagen.” 

Raat is blij dat de twee rotondes aan de Oranjebaan klaar zijn. Hij hoopt dat daarmee een betere doorstroming ontstaat. Toch ziet hij op andere plekken in Amstelveen dat rotondes bijvoorbeeld in de ochtenduren kunnen vastlopen.  “Kijk maar naar de Sportlaan, daar rijden ‘s ochtends duizenden leerlingen van de daar gelegen scholen.”

Raat wil voor die drukke momenten zoeken naar oplossingen. “Op het ogenblik worden de drukke verkeerspunten in Amstelveen geïnventariseerd. Het zou best kunnen dat we samen met het bedrijfsleven en de scholen gaan kijken of we school- en kantoortijden op elkaar kunnen gaan afstemmen om zo topdrukte te vermijden en meer veiligheid te creëren.”

💾

Als de aanleg van rotonde kan zorgen voor meer veiligheid in het verkeer, dan blijft de gemeente Amstelveen zeker kijken of de aanleg mogelijk is. “Rotondes worden nog steeds gezien als de meest veilige vorm,” zei Herbert Raat vanochtend bij de opening van de twee rotondes aan de Oranjebaan. Al erkent hij wel dat door de komst van elektrische fietsen de situatie enigszins is veranderd. 

Raat roept bezitters van elektrische tweewielers dan ook op om een rotonde met gepaste snelheid te benaderen: “Al kan je fiets 25 of zelfs 30 kilometer per uur, maar je hoeft niet als een gek over de rotonde te jagen.” 

Raat is blij dat de twee rotondes aan de Oranjebaan klaar zijn. Hij hoopt dat daarmee een betere doorstroming ontstaat. Toch ziet hij op andere plekken in Amstelveen dat rotondes bijvoorbeeld in de ochtenduren kunnen vastlopen.  “Kijk maar naar de Sportlaan, daar rijden ‘s ochtends duizenden leerlingen van de daar gelegen scholen.”

Raat wil voor die drukke momenten zoeken naar oplossingen. “Op het ogenblik worden de drukke verkeerspunten in Amstelveen geïnventariseerd. Het zou best kunnen dat we samen met het bedrijfsleven en de scholen gaan kijken of we school- en kantoortijden op elkaar kunnen gaan afstemmen om zo topdrukte te vermijden en meer veiligheid te creëren.”

Kazernepad is onveilig; korte en lange termijn oplossingen gevraagd door gemeenteraad

11 Juli 2025 om 20:30

[AMSTELVEEN] Het kazernepad, in de volksmond in Amstelveen ook wel "het zwarte pad" genoemd, is onveilig voor met name fietsers en wandelaars die bijvoorbeeld naar de Piet Hein school onderweg zijn. Dit zijn vooral jonge scholieren en hun begeleiders die last hebben van de toegenomen snelheid van e-bikes en fatbikes. Bij de inrichting van de overkapping over de A9 wordt een structurele aanpak voor de herinrichting van het fietspad en het oversteekpunt voor het bereiken van de school gerealiseerd, maar dat duurt nog zeker 2,5 jaar. Een motie van bba, gesteund door D66, VVD, Groen Links en PvdA vraagt de gemeente sneller passende maatregelen te nemen, zodat voor het schooljaar 2025-2026 al een veiliger situatie ontstaat.

Perspectiefnota 2026-2029; diverse aangenomen moties; nota krijgt grote meerderheid in gemeenteraad

11 Juli 2025 om 20:29

[AMSTELVEEN] Met de verkiezingen in het voorjaar van 2026 in het vooruitzicht is de laatste perspectiefnota van het zittende college op 9 juli in de gemeenteraad behandeld. Het coalitieakkoord met als titel "Warm hart voor Amstelveen" is grotendeels gerealiseerd of in uitvoering. De gemeente staat er financieel gezond voor, zoals blijkt uit een algemene reserve van 60 miljoen euro en de landelijke kengetallen die allemaal op groen staan. De algemene reserve wordt de komende jaren wel fors ingezet voor een aantal grote projecten, zoals nieuwbouw zwembad en vervanging van en onderhoud aan schoolgebouwen. De met de raad afgesproken ondergrens van de algemene reserve van 15 miljoen euro wordt naar prognose niet onderschreden.

‘Rotondisering’ Amstelveen nog niet voorbij: ‘Rotondes worden gezien als meest veilige vorm’

11 Juli 2025 om 17:59

Als de aanleg van rotonde kan zorgen voor meer veiligheid in het verkeer, dan blijft de gemeente Amstelveen zeker kijken of de aanleg mogelijk is. “Rotondes worden nog steeds gezien als de meest veilige vorm,” zei Herbert Raat vanochtend bij de opening van de twee rotondes aan de Oranjebaan. Al erkent hij wel dat door de komst van elektrische fietsen de situatie enigszins is veranderd. 

Raat roept bezitters van elektrische tweewielers dan ook op om een rotonde met gepaste snelheid te benaderen: “Al kan je fiets 25 of zelfs 30 kilometer per uur, maar je hoeft niet als een gek over de rotonde te jagen.” 

Raat is blij dat de twee rotondes aan de Oranjebaan klaar zijn. Hij hoopt dat daarmee een betere doorstroming ontstaat. Toch ziet hij op andere plekken in Amstelveen dat rotondes bijvoorbeeld in de ochtenduren kunnen vastlopen.  “Kijk maar naar de Sportlaan, daar rijden ‘s ochtends duizenden leerlingen van de daar gelegen scholen.”

Kijk ook: Komst nieuwe rotondes Oranjebaan leidt tot zorgen bij Amstelveners

Raat wil voor die drukke momenten zoeken naar oplossingen. “Op het ogenblik worden de drukke verkeerspunten in Amstelveen geïnventariseerd. Het zou best kunnen dat we samen met het bedrijfsleven en de scholen gaan kijken of we school- en kantoortijden op elkaar kunnen gaan afstemmen om zo topdrukte te vermijden en meer veiligheid te creëren.”

The post ‘Rotondisering’ Amstelveen nog niet voorbij: ‘Rotondes worden gezien als meest veilige vorm’ appeared first on 1Amstelveen.

💾

Bekijk je favoriete video's, luister naar de muziek die je leuk vindt, upload originele content en deel alles met vrienden, familie en anderen op YouTube.
❌
❌