Opzeggen - Robert Logger
Na een slordige 28 jaar werd het eens tijd om van internetprovider te wisselen.
In het grijze verleden had ik een abonnement afgesloten bij XS4ALL, een van de eerste internetproviders. Daarvoor had ik een abonnement bij TIP uit Almere, een provider die in 1998 al ophield te bestaan en waar ik al heel snel problemen mee kreeg omdat men mij soms te commercieel vond. De opzegging had wel iets.
Vanwege de overnames door ons voormalig staatstelecombedrijf, kwam mijn opzegging daar terecht.” U wordt terug gebeld”, meldde het bevestigingsmailtje. Hoopvol dacht ik dat de zaak daarmee afgedaan was, tot het beloofde telefoontje een paar dagen later kwam.
De dame van de helpdesk nam de gegevens met mij door.” Uw gegevens kloppen, een momentje alstublieft.” “Nog even, en het is voorbij”, dacht ik. Totdat.. “Daar ben ik weer, u heeft een abonnement bij XS4ALL.” “Dat klopt.” “U moet even daarheen bellen om uw opzegging te regelen.”
Met een vriendelijke groet, beëindigden we het gesprek. Bij het zoeken naar het telefoonnummer kwam ik hetzelfde opzeggingsformulier tegen, maar nu met de tekst XS4ALL erop. Na het versturen werd ik binnen een paar minuten teruggebeld. Dit keer was het gesprek wat anders, deze man bleek al een hele tijd bij het bedrijf gewerkt te hebben en vond het oprecht jammer dat ik wegging.
Maar ja, als je een abonnement van bijna 50 euro per maand kunt omruilen voor een die de helft kost, wat zou jij dan doen?

Robert Logger