Schiphol-medewerkers in actie tegen bezuinigingen: "We zijn helemaal uitgeknepen"
Schiphol-medewerkers voerden vandaag actie op de luchthaven om aandacht te vragen voor hun zorgen over het huidige kabinetsbeleid en de arbeidsomstandigheden. Volgens vakbond FNV dreigen werknemers minder bescherming te krijgen als zij hun baan verliezen of arbeidsongeschikt raken. Beveiligers op Schiphol waarschuwen daarnaast voor een nieuwe 'horrorzomer' als er niets verandert aan de werksituatie.
Schoonmakers, beveiligers, bagage- en platformmedewerkers maken zich grote zorgen over hun bestaanszekerheid. Volgens FNV komen de plannen van het kabinet juist hard aan in een sector waar veel mensen fysiek zwaar werk doen en banen regelmatig onder druk staan.
De vakbond wijst erop dat de WW wordt verkort, uitkeringen bij ziekte, arbeidsongeschiktheid en ouderschapsverlof worden versoberd en de AOW-leeftijd verder omhoog gaat. Daardoor krijgen werknemers volgens de bond te maken met meer onzekerheid en minder bescherming.
'Werken keihard'
"Wij werken keihard voor onze centen", zegt Sandra, die als schoonmaker op de luchthaven werkt. Op een zelfgemaakt actiebord staat geschreven: 'Premier Jetten weg met jouw wetten'. Ze zegt: "Premier Jette pakt alleen maar af. Mensen die veel geld over hebben, pakt hij niet. Dat is scheef", zegt ze boos.
"Er is een afbraakbeleid van 6,8 miljard euro. En dat moet van tafel, want de mensen die hier werken, die weten dat je ziek kan worden van je werk, dat je werk onzeker is, dat je dan een vangnet nodig hebt als je werkloos wordt", zegt campagneleider Ilze Smit van FNV.
"Uiteindelijk moet je iedereen de boodschappen betalen en dat is wat dit kabinet weg wil bezuinigen."
Horrorzomer
Ook beveiligers vroegen aandacht voor hun werkomstandigheden. Vorig jaar luidden zij al de noodklok, maar volgens hen is er sindsdien weinig verbeterd. "We zijn als een spons, helemaal uitgeknepen", zegt Erdal, die al 28 jaar als beveiliger werkt. "In al die jaren heb ik het nog nooit zo zien verpauperen."
Schiphol beloofde de situatie aan te pakken en bracht het aantal beveiligingsbedrijven terug van vijf naar drie, met als doel meer grip te krijgen op de beveiliging en de arbeidsomstandigheden van medewerkers te verbeteren. Toch zijn veel beveiligers allesbehalve tevreden. Volgens hen hebben de veranderingen geleid tot onrust, verslechterde roosters en meer werkdruk.
"De nieuwe airco's staan niet aan. Er zijn mensen die flauwvallen, mensen die gewoon huilend van de check worden gehaald, omdat ze gewoon niet meer kunnen", vertelt Erdal.
Nieuwe acties in najaar
Tijdens de actie gingen medewerkers ook in gesprek met politici over mogelijke oplossingen. Van de uitgenodigde partijen waren alleen de SP en Progressief Nederland (PRO) aanwezig. Ook Premier Jetten kwam niet naar Schiphol.
Schiphol was vooralsnog niet bereikbaar voor commentaar. Reizigers ondervonden geen hinder van de actie. FNV spreekt al over nieuwe acties in het najaar.
