Verrassende jonge winnaars Open Startbaan Toernooi


Amstelveen - Afgelopen vrijdag 19 juni was de verkiezing voor de nieuwe kinderburgemeester voor het schooljaar 2026-2027 in Amstelveen. Emy uit groep 7 van basisschool Het Palet, werd gekozen als nieuwe kinderburgemeester uit een groep van 18 kinderen, die samen de nieuwe kinderraad gaan vormen.

Emy is gekozen tot nieuwe kinderburgemeester van Amstelveen voor het schooljaar 2026-2027. De leerling uit groep 7 van basisschool Het Palet werd vrijdag gekozen uit een groep van achttien kinderen die samen de nieuwe kinderraad gaan vormen.
De verkiezing vond plaats op vrijdag 19 juni. De jury bestond uit wethouder Onderwijs Saloua Chaara, raadslid Bence Barens (AvA) en de huidige kinderburgemeester Levi. Zij moesten een keuze maken uit een groep kandidaten die volgens de jury vol zat met ideeën om Amstelveen nog beter te maken voor kinderen.
Volgens wethouder Chaara maakte Emy indruk doordat zij zich wil inzetten voor álle kinderen in Amstelveen.
“Emy viel op omdat ze een stem wil zijn voor alle kinderen en niemand wil buitensluiten. Ook wil ze positief leiderschap uitdragen als voorzitter van de kinderraad”, aldus Chaara.
Als kinderburgemeester wordt Emy het gezicht van de kinderraad en vertegenwoordigt zij de Amstelveense jeugd bij verschillende bijeenkomsten en activiteiten.
De nieuwe kinderraad gaat zich komend schooljaar bezighouden met onderwerpen die volgens kinderen belangrijk zijn. Daarbij gaat het onder meer om het milieu, pesten, avontuurlijke speeltuinen en meer mogelijkheden om te sporten.
Chaara kijkt uit naar de samenwerking met de nieuwe kinderburgemeester en de kinderraad. “Wat een geweldige groep kinderen hebben we komend schooljaar weer in onze kinderraad. Ze zitten boordevol goede ideeën hoe we onze stad nog beter kunnen maken voor de kinderen in Amstelveen.”
Emy neemt na de zomervakantie officieel het stokje over van Levi, die dit schooljaar de rol van kinderburgemeester vervulde.
The post Emy gekozen tot nieuwe kinderburgemeester van Amstelveen appeared first on 1Amstelveen.


Amstelveen - De leden van voetbalvereniging RKAVIC hebben maandagavond tijdens een Algemene Ledenvergadering unaniem ingestemd met de voorgenomen verkoop van de sportvelden op Sportpark Escapade aan de gemeente Amstelveen. Daarmee is een belangrijke stap gezet richting de overdracht van de gronden en blijft het sportpark buiten handen van commerciële partijen.

Een van mijn vroege herinneringen, ik was toen 10 jaar, aan mijn creatieve uitingen is de stoepkrijttekening ter ere van het bezoek van koningin Juliana aan ons dorp Rhoon. Helaas is er geen foto van; die zou ik zelf heel graag terugzien. Ik weet ook niet meer hoe ik erop kwam om een olifant te tekenen, maar een olifant werd het. Met blauw maakte ik de lucht, met groen het gras, en toen bleek er geen grijs stoepkrijt te zijn. Maar mijn olifant stond er al, door de uitsparing had hij de kleur van de stoep.

Andere hoogtepunten uit mijn jeugd waren de vrije expressie-uren op woensdagmiddag. Al het mogelijke creatieve materiaal was er en je was vrij in de keuze van materiaal en onderwerp.

Mijn favoriet was ‘glasplaten’, zoals wij dat toen noemden. In grote mensentaal heet dat monotype, een techniek waar ik me nog steeds mee uitdruk. Op het moment van schrijven exposeer ik met monotypes bij de Kunstschouw in Noordwelle op Schouwen-Duiveland.
In de vakanties ging ik geregeld naar een Frans schilderkamp, waar vooral tekenen en aquarelleren op het programma stonden. Net als Willeke Frima heb ik lerarenopleiding (VL-VU in Amsterdam) gedaan, maar ik kwam er al aan het eind van het eerste jaar achter dat ik geen les wilde geven op een middelbare school. Vele opleidingen zonder diploma verder kwam ik in de IT. Ik probeer altijd de chaos in mijn hoofd te temmen door dingen te ordenen. Daarom houd ik van databases, ultieme ordening van gegevens.
In 2017 heb me opgegeven voor de vakopleiding van de Wackersacademie, omdat ik serieus wilde leren schilderen. Het klinkt misschien niet zo aardig, maar bij de meeste schilderclubjes wordt het gemaakte werk al gauw goed gevonden. In de Franse schilderweken kreeg ik al degelijke en opbouwende kritiek, dat wilde ik weer. In 2022 studeerde ik af bij Sam Drukker met monotypes.
![]()
Na deze heerlijke tijd zocht ik mogelijkheden om weer naar het leven model te tekenen. Wat een geweldige Open Ateliers heeft de SAKB. Ik werd met open armen ontvangen en de sfeer is goed, er wordt geconcentreerd en serieus gewerkt, maar het is er ook heel erg gezellig. Ik prijs mij gelukkig dat ik zoiets heb op 10 minuten fietsen van mijn huis. Ook de grafische ateliers zijn een aanvulling op mijn tot atelier omgebouwde zolderkamer. Alle apparatuur die je maar kunt wensen is er aanwezig en er zijn hartelijke mensen die graag alles uitleggen.
Op de website stond al heel lang dat een bestuurslid werd gezocht. Het verbaasde mij, dat niemand nog was opgestaan om deze fantastische club te laten voortbestaan. Ik ben geen bestuurder, meer iemand van praktische oplossingen. En vooral iemand die graag tekent en schildert. Daarom besloot ik om maar eens een paar maanden mee te lopen met het bestuur. Dat komt overeen met meelopen met Hennie, want die is de spin in het web.
Al heel lang staan er zaken op de to-dolijst van het bestuur die er voorlopig niet afgaan, omdat het aan menskracht ontbreekt. Extra leuk is het als er desondanks toch nog van alles gerealiseerd wordt. Denk maar eens aan cursusfolders, exposities, activiteiten in samenwerking met Amstelveen Sport, de gedragscode veiligheid en integriteit, vriendenbijeenkomsten en de net geïnstalleerde verlichting op het toegangspad. Het is fijn om deel te zijn van en bij te kunnen dragen aan deze groep.
Iris Bijleveld
Dit artikel komt uit het Vriendenmagazine van juni 2026. Ook het Vriendenmagazine ontvangen? Word nu Vriend en steun ons voor € 38,- per jaar.
Het bericht Interview met Iris Bijleveld verscheen eerst op KunstLokaal SAKB.
De vakbond FNV kondigt een landelijke staking af voor het openbaar vervoer op woensdagochtend 24 juni. De werknemers in het ov leggen hun werk een aantal uur neer. Wat betekent dit voor jou en waar moet je rekening mee houden? Wij zetten het op een rijtje.
Tussen 04.00 en 08.00 uur rijden er geen treinen, bussen, trams en metro's. Na 8.00 uur komt de dienstregeling van al het openbaar vervoer langzaam op gang. Het duurt een tijd voordat alles weer rijdt zoals gebruikelijk. Dat kan ervoor zorgen dat jij misschien niet op tijd op je werk bent. Ook kan het invloed hebben op reizigers die een dag strand op de planning hebben staan.
De vakbond FNV organiseert de staking om te protesteren tegen de plannen van het kabinet om te bezuinigen op sociale zekerheid. De vakbond wil behoud van een sterk sociaal stelsel, bescherming van de WW en WIA en sociale zekerheid voor alle werknemers in Nederland, ook voor werknemers in andere branches. De staking is een waarschuwing aan het kabinet.
De NS geeft aan dat het treinverkeer rond 08.00 uur weer op gang komt, maar dat dan nog niet alle treinen al rijden. ''We moeten in één keer opstarten en collega's moeten dan ook precies op de juiste plek zijn'', zegt de woordvoerder.
Dat betekent dat je als reiziger in de rest van de ochtend wat geduld moet hebben. Het kan zijn dat je vaker moet overstappen, of dat je trein net wat later komt. De sprinters tussen Amsterdam Centraal, Schiphol en Hoofddorp en de Eurostar naar Londen en Parijs rijden wel zoals normaal.
Het GVB verwacht ongeveer het hetzelfde, naar verwachten rijden alle bussen, metro's en trams in de middag weer zoals normaal. ''Het zou kunnen dat dit al om 11.00 uur is, maar het zou ook kunnen dat het pas na 13.00 uur weer echt op gang is. We kunnen dit pas woensdagochtend goed inschatten'', aldus een woordvoerder van het GVB.
Ook voor de bussen van Connexxion geldt hetzelfde verhaal. ''We weten nog niet hoeveel mensen er precies gaan staken woensdag, daarom kunnen we pas op de ochtend zelf beoordelen in welke mate we de dienstregeling kunnen opstarten'', vertelt de woordvoerder van Transdev, het moederbedrijf van Connexxion. Het bussen naar Schiphol, lijn 180,181 en 190 rijden wel zoals gebruikelijk.
Het is handig om de reisplanner van de NS goed te checken op de dag zelf. ''Op woensdagochtend is de reisplanner zeker up-to-date'', vertelt de woordvoerder.
Voor de reisplanner van Connexxion, de app Transdev, geldt dit niet. De digitale schermen bij de bushaltes zijn daarentegen wél actueel.
En als je inderdaad een stranddag hebt gepland, is het wel mogelijk om het strand te bereiken. ''De trein van 8.01 uur naar Zandvoort rijdt misschien nog niet, maar de volgende mogelijk wel, check daarom goed de app'', vertelt de woordvoerder. ''Ik kan me voorstellen dat je vroeg op het strand wil zijn, maar helaas kan het op deze dag even niet.''
''Het heeft een flinke impact op het hele land, maar dat is juist het doel van zo'n staking'', zegt de woordvoerder van de NS. Tijdens deze staking kunnen reizigers geen gebruikmaken van een vergoeding door de NS voor alternatief vervoer. Bij andere stakingen was dit vaak wel het geval, maar deze staking duurt niet de hele dag en dan hanteert de NS geen stakingsregeling.

De vakbond FNV kondigt een landelijke staking af voor het openbaar vervoer op woensdagochtend 24 juni. De werknemers in het ov leggen hun werk een aantal uur neer. Wat betekent dit voor jou en waar moet je rekening mee houden? Wij zetten het op een rijtje.
Tussen 04.00 en 08.00 uur rijden er geen treinen, bussen, trams en metro's. Na 8.00 uur komt de dienstregeling van al het openbaar vervoer langzaam op gang. Het duurt een tijd voordat alles weer rijdt zoals gebruikelijk. Dat kan ervoor zorgen dat jij misschien niet op tijd op je werk bent. Ook kan het invloed hebben op reizigers die een dag strand op de planning hebben staan.
De vakbond FNV organiseert de staking om te protesteren tegen de plannen van het kabinet om te bezuinigen op sociale zekerheid. De vakbond wil behoud van een sterk sociaal stelsel, bescherming van de WW en WIA en sociale zekerheid voor alle werknemers in Nederland, ook voor werknemers in andere branches. De staking is een waarschuwing aan het kabinet.
De NS geeft aan dat het treinverkeer rond 08.00 uur weer op gang komt, maar dat dan nog niet alle treinen al rijden. ''We moeten in één keer opstarten en collega's moeten dan ook precies op de juiste plek zijn'', zegt de woordvoerder.
Dat betekent dat je als reiziger in de rest van de ochtend wat geduld moet hebben. Het kan zijn dat je vaker moet overstappen, of dat je trein net wat later komt. De sprinters tussen Amsterdam Centraal, Schiphol en Hoofddorp en de Eurostar naar Londen en Parijs rijden wel zoals normaal.
Het GVB verwacht ongeveer het hetzelfde, naar verwachten rijden alle bussen, metro's en trams in de middag weer zoals normaal. ''Het zou kunnen dat dit al om 11.00 uur is, maar het zou ook kunnen dat het pas na 13.00 uur weer echt op gang is. We kunnen dit pas woensdagochtend goed inschatten'', aldus een woordvoerder van het GVB.
Ook voor de bussen van Connexxion geldt hetzelfde verhaal. ''We weten nog niet hoeveel mensen er precies gaan staken woensdag, daarom kunnen we pas op de ochtend zelf beoordelen in welke mate we de dienstregeling kunnen opstarten'', vertelt de woordvoerder van Transdev, het moederbedrijf van Connexxion. Het bussen naar Schiphol, lijn 180,181 en 190 rijden wel zoals gebruikelijk.
Het is handig om de reisplanner van de NS goed te checken op de dag zelf. ''Op woensdagochtend is de reisplanner zeker up-to-date'', vertelt de woordvoerder.
Voor de reisplanner van Connexxion, de app Transdev, geldt dit niet. De digitale schermen bij de bushaltes zijn daarentegen wél actueel.
En als je inderdaad een stranddag hebt gepland, is het wel mogelijk om het strand te bereiken. ''De trein van 8.01 uur naar Zandvoort rijdt misschien nog niet, maar de volgende mogelijk wel, check daarom goed de app'', vertelt de woordvoerder. ''Ik kan me voorstellen dat je vroeg op het strand wil zijn, maar helaas kan het op deze dag even niet.''
''Het heeft een flinke impact op het hele land, maar dat is juist het doel van zo'n staking'', zegt de woordvoerder van de NS. Tijdens deze staking kunnen reizigers geen gebruikmaken van een vergoeding door de NS voor alternatief vervoer. Bij andere stakingen was dit vaak wel het geval, maar deze staking duurt niet de hele dag en dan hanteert de NS geen stakingsregeling.

De leden van RKAVIC hebben maandagavond unaniem ingestemd met de verkoop van de velden aan de gemeente Amstelveen voor een bedrag van 750.000 euro. Met die toezegging kan de club weer naar de toekomst kijken en de oude identiteit van de club in ere herstellen. Ook neemt de club afscheid van de Wooter Academy die jarenlang diverse jeugdelftallen en het eerste elftal invulde.
Zo’n veertig leden waren aanwezig op de vergadering. Door diverse volmachten waren er uiteindelijk 57 stemmen voor de verkoop aan de gemeente en nul tegen. Om de verkoop helemaal officieel te maken dient de gemeenteraad nog in te stemmen met de aankoop van de velden, maar dat lijkt niet meer dan een formaliteit. Afgelopen week is het voorstel al besproken en als stemstuk doorgeleid naar de gemeenteraad.
De Wooter Academy, die dus jarenlang het eerste elftal invulde, lijkt te vertrekken naar FC Amsterdam. Dat hebben diverse bronnen aan 1Amstelveen bevestigd. De club degradeerde het afgelopen seizoen van de derde naar de vierde klasse. RKAVIC liet eerder weten over een aantal jaar weer met een ‘eigen’ eerste elftal te willen spelen. “We hebben een jaar dispensatie van de KNVB gehad en anders beginnen we in de vijfde klasse. Dat is één niveau lager dan dat we anders hadden gespeeld dus zo erg is het niet”, laat bestuurslid Tanja Herfst weten.
De leden van de club haalden opgelucht adem een gaan weer bouwen aan de vereniging die ooit uitkwam op het hoogste amateurniveau van Nederland . Herfst: “RKAVIC is 110 jaar oud , maar straks weer springlevend.”
The post Leden RKAVIC stemmen in met verkoop velden aan gemeente en neemt afscheid van Wooter Academy appeared first on 1Amstelveen.
Schiphol-medewerkers voerden vandaag actie op de luchthaven om aandacht te vragen voor hun zorgen over het huidige kabinetsbeleid en de arbeidsomstandigheden. Volgens vakbond FNV dreigen werknemers minder bescherming te krijgen als zij hun baan verliezen of arbeidsongeschikt raken. Beveiligers op Schiphol waarschuwen daarnaast voor een nieuwe 'horrorzomer' als er niets verandert aan de werksituatie.
Schoonmakers, beveiligers, bagage- en platformmedewerkers maken zich grote zorgen over hun bestaanszekerheid. Volgens FNV komen de plannen van het kabinet juist hard aan in een sector waar veel mensen fysiek zwaar werk doen en banen regelmatig onder druk staan.
De vakbond wijst erop dat de WW wordt verkort, uitkeringen bij ziekte, arbeidsongeschiktheid en ouderschapsverlof worden versoberd en de AOW-leeftijd verder omhoog gaat. Daardoor krijgen werknemers volgens de bond te maken met meer onzekerheid en minder bescherming.
"Wij werken keihard voor onze centen", zegt Sandra, die als schoonmaker op de luchthaven werkt. Op een zelfgemaakt actiebord staat geschreven: 'Premier Jetten weg met jouw wetten'. Ze zegt: "Premier Jette pakt alleen maar af. Mensen die veel geld over hebben, pakt hij niet. Dat is scheef", zegt ze boos.
"Er is een afbraakbeleid van 6,8 miljard euro. En dat moet van tafel, want de mensen die hier werken, die weten dat je ziek kan worden van je werk, dat je werk onzeker is, dat je dan een vangnet nodig hebt als je werkloos wordt", zegt campagneleider Ilze Smit van FNV.
"Uiteindelijk moet je iedereen de boodschappen betalen en dat is wat dit kabinet weg wil bezuinigen."
Ook beveiligers vroegen aandacht voor hun werkomstandigheden. Vorig jaar luidden zij al de noodklok, maar volgens hen is er sindsdien weinig verbeterd. "We zijn als een spons, helemaal uitgeknepen", zegt Erdal, die al 28 jaar als beveiliger werkt. "In al die jaren heb ik het nog nooit zo zien verpauperen."
Schiphol beloofde de situatie aan te pakken en bracht het aantal beveiligingsbedrijven terug van vijf naar drie, met als doel meer grip te krijgen op de beveiliging en de arbeidsomstandigheden van medewerkers te verbeteren. Toch zijn veel beveiligers allesbehalve tevreden. Volgens hen hebben de veranderingen geleid tot onrust, verslechterde roosters en meer werkdruk.
"De nieuwe airco's staan niet aan. Er zijn mensen die flauwvallen, mensen die gewoon huilend van de check worden gehaald, omdat ze gewoon niet meer kunnen", vertelt Erdal.
Tijdens de actie gingen medewerkers ook in gesprek met politici over mogelijke oplossingen. Van de uitgenodigde partijen waren alleen de SP en Progressief Nederland (PRO) aanwezig. Ook Premier Jetten kwam niet naar Schiphol.
Schiphol was vooralsnog niet bereikbaar voor commentaar. Reizigers ondervonden geen hinder van de actie. FNV spreekt al over nieuwe acties in het najaar.

Schiphol-medewerkers voerden vandaag actie op de luchthaven om aandacht te vragen voor hun zorgen over het huidige kabinetsbeleid en de arbeidsomstandigheden. Volgens vakbond FNV dreigen werknemers minder bescherming te krijgen als zij hun baan verliezen of arbeidsongeschikt raken. Beveiligers op Schiphol waarschuwen daarnaast voor een nieuwe 'horrorzomer' als er niets verandert aan de werksituatie.
Schoonmakers, beveiligers, bagage- en platformmedewerkers maken zich grote zorgen over hun bestaanszekerheid. Volgens FNV komen de plannen van het kabinet juist hard aan in een sector waar veel mensen fysiek zwaar werk doen en banen regelmatig onder druk staan.
De vakbond wijst erop dat de WW wordt verkort, uitkeringen bij ziekte, arbeidsongeschiktheid en ouderschapsverlof worden versoberd en de AOW-leeftijd verder omhoog gaat. Daardoor krijgen werknemers volgens de bond te maken met meer onzekerheid en minder bescherming.
"Wij werken keihard voor onze centen", zegt Sandra, die als schoonmaker op de luchthaven werkt. Op een zelfgemaakt actiebord staat geschreven: 'Premier Jetten weg met jouw wetten'. Ze zegt: "Premier Jette pakt alleen maar af. Mensen die veel geld over hebben, pakt hij niet. Dat is scheef", zegt ze boos.
"Er is een afbraakbeleid van 6,8 miljard euro. En dat moet van tafel, want de mensen die hier werken, die weten dat je ziek kan worden van je werk, dat je werk onzeker is, dat je dan een vangnet nodig hebt als je werkloos wordt", zegt campagneleider Ilze Smit van FNV.
"Uiteindelijk moet je iedereen de boodschappen betalen en dat is wat dit kabinet weg wil bezuinigen."
Ook beveiligers vroegen aandacht voor hun werkomstandigheden. Vorig jaar luidden zij al de noodklok, maar volgens hen is er sindsdien weinig verbeterd. "We zijn als een spons, helemaal uitgeknepen", zegt Erdal, die al 28 jaar als beveiliger werkt. "In al die jaren heb ik het nog nooit zo zien verpauperen."
Schiphol beloofde de situatie aan te pakken en bracht het aantal beveiligingsbedrijven terug van vijf naar drie, met als doel meer grip te krijgen op de beveiliging en de arbeidsomstandigheden van medewerkers te verbeteren. Toch zijn veel beveiligers allesbehalve tevreden. Volgens hen hebben de veranderingen geleid tot onrust, verslechterde roosters en meer werkdruk.
"De nieuwe airco's staan niet aan. Er zijn mensen die flauwvallen, mensen die gewoon huilend van de check worden gehaald, omdat ze gewoon niet meer kunnen", vertelt Erdal.
Tijdens de actie gingen medewerkers ook in gesprek met politici over mogelijke oplossingen. Van de uitgenodigde partijen waren alleen de SP en Progressief Nederland (PRO) aanwezig. Ook Premier Jetten kwam niet naar Schiphol.
Schiphol was vooralsnog niet bereikbaar voor commentaar. Reizigers ondervonden geen hinder van de actie. FNV spreekt al over nieuwe acties in het najaar.
