Morgen wordt een lastige dag voor reizigers in het openbaar vervoer
Wie morgen met de trein of bus reist, kan zijn borst natmaken. 's Ochtends is een landelijke staking in het openbaar vervoer en ook vanwege hitte zijn dienstregelingen aangepast. Ov-reizigers kunnen daardoor heel de dag te maken krijgen met vertragingen en uitval. Vanwege de staking worden NS-treinen ook niet schoongemaakt.
Vakbonden FNV en CNV roepen trein-, metro- en trampersoneel op 's ochtends het werk neer te leggen tot 8.00 uur. De actie is gericht tegen kabinetsplannen om te bezuinigen op sociale zekerheid.
Opstartproblemen verwacht
Tussen 04.00 en 08.00 uur rijden er geen NS-treinen, op enkele sprinters na rondom luchthaven Schiphol. Ook na dit tijdstip kunnen treinen uitvallen of later rijden dan gepland. Dat is volgens NS het gevolg van de dienstregeling die weer moet worden opgestart.
Vanwege de hoge temperaturen zijn er de komende dagen sowieso minder treinen op een aantal trajecten:
Vanaf 12.00 uur geldt code oranje voor een groot deel van het land vanwege extreme hitte. Met name dubbeldekkertreinen zijn gevoelig voor problemen tijdens de hitte, meldt NS. "Vooral als het 's nachts ook warm blijft en een trein niet kan afkoelen, kunnen storingen optreden."
'Kunnen niet voorspellen hoeveel collega's staken'
Ook vervoersmaatschappij Connexxion waarschuwt passagiers voor de gevolgen van de staking. Hoeveel bussen uitvallen is nu nog onduidelijk. "We kunnen vooraf niet voorspellen hoeveel collega's het werk neerleggen", zegt de vervoerder.
Het GVB in Amsterdam en de RET in Rotterdam beginnen na 08.00 uur. Ook in de rest van de ochtend kunnen trams, metro's en bussen later vertrekken dan gepland als gevolg van opstartproblemen. Arriva roept reizigers op rekening te houden met vertraging en uitval tot zeker 09.00 uur.
Geen topdrukte verwacht op de weg
Vanwege alle problemen in het openbaar vervoer verwacht de ANWB dat morgen meer mensen met de auto of motor naar het werk gaan. Tegelijkertijd wordt er geen topdrukte verwacht op de weg. "We merken dat het de afgelopen weken langzaam wat minder druk is geworden, omdat meer mensen zonder schoolgaande kinderen op vakantie zijn", zegt een woordvoerder.
Toch zet de ANWB extra personeel in vanwege de hitte. Automobilisten worden vaker dan normaal getroffen door pech: van kapotte accu's tot oververhitte banden. Ov-reizigers zijn dus niet de enige forensen die de komende dagen last hebben van het tropische weer.
