Rotary AMU (Aalsmeer - Mijdrecht - Uithoorn) organiseert opnieuw de spectaculaire bungee-roeiwedstrijd aan de Wilhelminakade in Uithoorn. Bedrijven, verenigingen, families, vrienden en buurtteams zijn uitgenodigd om deel te nemen aan deze unieke krachtmeting voor het goede doel. Tijdens de wedstrijd ligt elke sloep met een elastiek vast aan de kade. Het doel? Zo veel mogelijk kracht zetten en meters maken. Het team dat het elastiek het verst weet uit te rekken, wint!
In 2025 staat Amstelveen in het teken van 80 jaar vrijheid met een uitgebreid programma vol herdenkingen, vieringen en activiteiten voor jong en oud. Op 4 mei herdenken we gezamenlijk de oorlogsslachtoffers tijdens de plechtigheid bij het monument aan de Amsterdamseweg, met muziek, voordrachten en twee minuten stilte om 20.00 uur. Herdenk mee! https://www.amstelveenoranje.nl/4-mei
Bevrijdingsfestival 5 mei in het Oude Dorp
Op 5 mei vanaf 14 uur barst het Bevrijdingsfestival los in het Oude Dorp, met optredens van onder andere de jeugdband Amstelveen, stadspianiste Li Xie, The Diamond Baritones, Swing the Mood en Almost Famous. Daarnaast zijn er workshops zoals ‘Schorten voor de vrede’ en de bakwedstrijd ‘Taarten voor de vrijheid’. ‘s Avonds wordt het bevrijdingsvuur ontstoken en is er een DJ-set van DJ Appelmoes. Vier mee! https://www.amstelveenoranje.nl/5-mei
80 jaar vrijheid, bekijk het programma en doe mee!
Het programma ’80 jaar vrijheid’ biedt een scala aan activiteiten rondom 5 mei. Er zijn vrijheidsmaaltijden in de wijken, een historische stadswandeling in Randwijk en Elsrijk, bezoek de tentoonstellingen en lezingen in de Bibliotheek en in het Cobra Museum. 3 mei is het ‘Freedom Stage’ voor studenten op Uilenstede en op 5 mei een vrijheidslunch met jazz muziek op het Stadsplein georganiseerd door de Schouwburg. Zie de kalender ’80 jaar vrijheid’ met alle activiteiten. https://www.amstelveenoranje.nl/80-jaar-vrijheid.
Samen herdenken, vieren en reflecteren we op de waarde van vrijheid. Doe je mee?
Vrijwilligers oproep
Stichting Amstelveen Oranje wordt gevormd door vrijwilligers-bestuursleden die in samenwerking met Amstelveense organisaties onvergetelijke oranje feesten en waardige herdenkingen.
Zou jij graag willen meewerken aan een van onze evenementen of activiteiten? Meld je dan aan als vrijwilliger. We kunnen je hulp goed gebruiken! https://www.amstelveenoranje.nl/vrijwilligers-oproep.
Wij verwelkomen Marjolijne Kleijn Professional Organizer als nieuw lid van de OA.
Marjolijne: “In 2021 besloot ik het roer om te gooien en om te starten als zelfstandig ondernemer. Ik heb me laten omscholen tot professional organizer, soms ook opruimcoach genoemd. Ik begeleid mensen tijdens het opruimen om keuzes te maken, spullen een vaste plek te geven en om meer ruimte te creëren. Maar… opruimen is meer dan zorgen dat je al je spullen op een vaste plek bewaart. Opruimen is ook ruimte maken voor dat wat er toe doet.
Na een tijdje voelde ik dat ik me meer wilde verdiepen in een meer gerichte coaching techniek. Door mijn liefde voor paarden kwam ik uit bij de opleiding voor motiverende gesprekstechnieken met inzet van paarden. Tijdens de coachingsessie staan we naast het paard, soms vraag ik wel of iemand een stukje wil lopen met het paard aan een touw. Door een gesprek aan te gaan, met het paard erbij, kan iemand eerder bij de kern komen. Paarden zijn zeer sensitief en pikken alle non verbale signalen op. Ik als coach benoem deze signalen en zo gaat iemand met nieuwe inzichten weer naar huis.
Een unieke combinatie dus, professional organizer en paardencoach. Beiden gericht op persoonlijke groei en ontwikkeling, rust en ruimte creëren in je huis en in je hoofd”.
Het Stadsfonds Amstelveen is veelbelovend van start met maar liefst 15 ingediende aanvragen. Tijdens de bestuursvergadering van 15 april zijn daarvan zeven initiatieven goedgekeurd; drie andere aanvragen worden nog in behandeling genomen. Met deze eerste toekenningen wordt nu al ruim €100.000 geïnvesteerd in lokale projecten die Amstelveen ten goede komen.
Gerard Bakker, voorzitter Stadsfonds Amstelveen: “We zijn blij verrast met zoveel aanvragen en enthousiast dat we nu al meer dan € 100.000 euro kunnen toekennen. Trots dat wij 7 fantastische initiatieven voor onze mooie stad kunnen ondersteunen: Projectplan BIZ Amsterdamseweg, Enjoy! De Kinderparade en Enjoy! The Sessions, Amstelveen Next, Vrij op het Plein, De Kegel Family Fair, en sfeerverrijking van de Rembrandtweg. Deze diversiteit aan projecten laat zien hoe breed het Stadsfonds kan bijdragen aan Amstelveense initiatieven.”
Criteria voor toekenning Aanvragen voor ondersteuning uit het Stadsfonds worden zorgvuldig beoordeeld aan de hand van duidelijke criteria. Projecten moeten echt iets extra’s bijdragen aan Amstelveen.
Belangrijke voorwaarden waaraan een project minimaal moet voldoen: · De aanvraag wordt ingediend door minstens twee organisaties, waarvan ten minste één onroerendzaakbelasting voor bedrijfsmatig vastgoed (ozb) betaalt. · De activiteit dient een collectief doel in Amstelveen en draagt bij aan economische groei en/of sociale verbondenheid. · Het voorstel draagt bij aan het algemeen belang en de uitstraling van Amstelveen en/of er is voldoende draagvlak. · Het voorgestelde project valt niet onder reguliere gemeentelijke taken en conflicteert niet met andere geplande lokale activiteiten of evenementen. · Er is sprake van cofinanciering: de aanvragers dragen zelf minimaal 25% van de totale projectkosten bij (via eigen bijdragen of andere financiers). · Waar mogelijk worden lokale partijen ingeschakeld voor de uitvoering. · Er mag geen sprake zijn van belangenverstrengeling en de aanvraag is niet bedoeld om bestaande tekorten in de begroting te dekken. · De aanvraag gaat vergezeld van een degelijk projectplan en een realistische, goed onderbouwde kostenbegroting.
Uitkering in termijnen Het Stadsfonds keert de toegekende bedragen niet in één keer uit, maar werkt met betaling in termijnen. De laatste termijn wordt uitbetaald na uitvoering van het initiatief en na indiening van een verantwoording die door het bestuur is goedgekeurd. Op deze manier wordt verzekerd dat het toegekende geld daadwerkelijk goed besteed wordt en het initiatief volgens plan wordt gerealiseerd.
Samenwerking in communicatie Als onderdeel van de toekenning is afgesproken dat bij alle communicatie rondom de gehonoreerde projecten duidelijk vermeld wordt dat deze mede mogelijk zijn gemaakt door Stadsfonds Amstelveen.
Volgende ronde voor het beoordelen van aanvragen Het bestuur buigt zich tijdens de bestuursvergaderingen over de ingediende aanvragen. Alle data vind je op de website www.stadsfondsamstelveen.nl. De eerstvolgende deadline voor het indienen van aanvragen is 13 mei 2025.
Vragen? Neem contact op met de stadsfondsmanager via stadsfondsmanager@stadsfondsamstelveen.nl.
Het Stadsfonds Amstelveen is veelbelovend van start met maar liefst 15 ingediende aanvragen. Tijdens de bestuursvergadering van 15 april zijn daarvan zeven initiatieven goedgekeurd; drie andere aanvragen worden nog in behandeling genomen. Met deze eerste toekenningen wordt nu al ruim €100.000 geïnvesteerd in lokale projecten die Amstelveen ten goede komen.
Het Stadsfonds Amstelveen is veelbelovend van start met maar liefst 15 ingediende aanvragen. Tijdens de bestuursvergadering van 15 april zijn daarvan zeven initiatieven goedgekeurd; drie andere aanvragen worden nog in behandeling genomen. Met deze eerste toekenningen wordt nu al ruim €100.000 geïnvesteerd in lokale projecten die Amstelveen ten goede komen.
Op vrijdagavond 25 april en zaterdag 26 april viert Amstelveen weer uitbundig Koningsnacht en Koningsdag. Stichting Amstelveen Oranje, sinds 1947 de vrijwilligersorganisatie, achter de lokale Oranjevieringen en herdenkingen, nodigt jong en oud uit om samen ‘onze verbondenheid en vrijheid’ te vieren. Trek iets oranjes aan en vier mee!
Koningsnacht vrijdag 25 april
Op vrijdagavond 25 april van 18:00 uur tot 23:30 uur is het Stadsplein omgetoverd tot een bruisend feestterrein. De horeca zorgt voor lekker eten en drinken met bars, terrassen en foodstands. Amstelveen Oranje verzorgt een spetterend programma vol muziek en entertainment.
Voor kinderen is er een vrolijke Mini Disco met DJ, een dansoptreden door BuentingSport, een Bollywood workshop en andere leuke activiteiten. Vergeet niet je mooiste oranje outfit aan te trekken en laat je fotograferen in de photobooth.
Daarna het swingende avondprogramma met optredens van de Caribbean Brass Band, de populaire Amstelveense DJ Nijkie en zanger Edo Barends. Burgemeester Tjapko Poppens geeft om 22:00 uur het officiële startschot voor de spectaculaire lasershow, waarna het feest nog doorgaat tot 23:30 uur.
Kijk voor het programma https://www.amstelveenoranje.nl/koningsnacht
Koningsdag zaterdag 26 april
Op Koningsdag kleurt de gehele gemeente oranje. Natuurlijk is er de vrijmarkt, dé plek waar jong en oud kunnen struinen en handelen. Er zijn gezellige optredens en tal van activiteiten voor kinderen. De burgemeester, wethouders en gemeenteraadsleden bezoeken, met een speciale bustour, verschillende wijken in Amstelveen om de inwoners persoonlijk te ontmoeten.
Voor meer informatie https://www.amstelveenoranje.nl/koningsdag
Vrijwilligers oproep
Stichting Amstelveen Oranje vindt haar oorsprong in 1947 toen inwoners vanuit verschillende buurtverenigingen besloten om nationale feestdagen gezamenlijk te vieren en te herdenken. Jaar in jaar uit zorgen betrokken vrijwilligers-bestuursleden voor onvergetelijke oranje feesten en waardige herdenkingen.
Zou jij graag willen meewerken aan een van onze evenementen of activiteiten? Meld je dan aan als vrijwilliger. We kunnen je hulp goed gebruiken! https://www.amstelveenoranje.nl/vrijwilligers-oproep
Afgelopen donderdag 17 april genoten we van een heerlijke avond bij Wijngaard De Amsteltuin, waar we werden ontvangen in het splinternieuwe Glazen Huis. Met uitzicht op de wijnranken en een zachte lentezon werden we meegenomen op een smaakvolle reis door Spanje, verzorgd door de Cavakoning.
In een ontspannen en gezellige sfeer proefden we wijnen uit verschillende Spaanse streken
De huidige horecanota Amstelveen stamt uit 2008 en bevat nog relevante onderwerpen, maar is door veranderingen in de tijd ook gedateerd. Om te komen tot een nieuw horecaprogramma horend bij het huidige en toekomstig tijdsbeeld is een visie op het horecalandschap van Amstelveen opgesteld.
Rogier van Hagen heeft besloten zich in te zetten voor de Enjoy! Foundation in Amstelveen. In het begin moest hij even wennen aan de energie van Joy-Ellen Bos en Martijn Heus, de bevlogen krachten achter de Enjoy! bedrijven. Maar die gewenning ging snel. Want zodra je ziet wat zij betekenen voor de ontwikkeling van jongeren, word je vanzelf meegezogen in hun enthousiasme.
De Enjoy! bedrijven bestaan uit zo’n 90 medewerkers die zich dagelijks inzetten voor opvoeding, opvang en de groei van kinderen. De Enjoy! Foundation gaat nog een stap verder en richt zich op álle kinderen, ook die waarvan de ouders het financieel minder breed hebben. De stichting organiseert creatieve en inspirerende activiteiten die bijdragen aan de ontwikkeling van deze kinderen.
Zo werd er onlangs samen met JONKMAN & DE JONG ARCHITECTEN een gerenommeerde architect en een groep kinderen een kleurrijke wereld ontworpen in de Schouwburg Amstelveen. Een andere groep kinderen ontdekte dankzij een aantal gezellige vrijdagmiddagen de lol van het lezen. Ook werden er workshops “presenteren voor een groep” georganiseerd – speciaal voor kinderen uit Amstelveen.
En er staat nog veel moois op de planning. Op 22 juni vindt de eerste editie plaats van Enjoy! de Kinderparade, en op 28 september volgt Enjoy! the Sessions in de Schouwburg, waar kinderen mogen optreden met een echte band in een volle zaal.
Rogier is onder de indruk van de impact van de stichting. “Ik kan er van alles over vertellen,” zegt hij, “maar bij Enjoy! laten ze je het vooral zién en voelen.” En dat is precies wat hij nu wil doen: anderen meenemen in de wereld van Enjoy! en laten ervaren hoe de foundation kinderen helpt die anders niet de kans zouden krijgen om zulke bijzondere dingen mee te maken.
Wie nieuwsgierig is en een keer mee wil om zelf te zien, voelen en beleven wat Enjoy! doet, is van harte welkom. Rogier neemt je graag mee. Stuur een e-mail naar rogier@enjoy-amstelveen.nl. Je kunt meer lezen of direct steunen via https://lnkd.in/eyWR_Hfi.
Op zondag 27 april organiseren Positief Samen en BuentingSport met trots de eerste editie van de Dansparade in Amstelveen.
Met gezellige muziek voor jong en oud vieren zij het leven en sluiten de maand samen positief af. Iedere laatste zondag van de maand nodigen we iedereen uit om mee te dansen, nieuwe mensen te ontmoeten en simpelweg te genieten.
Details Activiteit: De Dansparade Wanneer: Elke laatste zondag van de maand Eerste editie: Zondag 27 april | 15:00 – 16:30 uur Locatie: BUENTINGSPORT, Acacialaan 18, Amstelveen Entree: Gratis
Laten we samen bewegen, verbinden en vieren! Ben jij erbij?
Vorige week bracht De Ondernemer het verhaal van Rick Moorman, eigenaar van herenmodezaak House of Man. 70 procent van zijn coronaschuld wordt na onderzoek kwijtgescholden. Het artikel leidde tot veel reacties van andere getroffen ondernemers. Maken zij ook nog kans op vermindering van het schuldbedrag?
Van Executive Assistent op de Zuidas naar Ondernemer: Het Verhaal van Sharon
Soms weet je niet precies welke richting je op wilt in je carrière. Soms ontdek je pas onderweg waar je echte passie ligt. En soms moet je gewoon de sprong wagen, zelfs als je nog niet precies weet waar je zult landen. Dat is precies wat Sharon (49) heeft gedaan.
Van Schoonheidsspecialiste naar de Zuidas
Sharon begon haar loopbaan zonder een heel duidelijk plan. Na de middelbare school koos ze voor een opleiding tot schoonheidsspecialiste, maar kwam via de retail uiteindelijk in de zakelijke wereld terecht. In de retail ontdekte ze als assistent storemanager dat ze administratieve taken en organisatie erg leuk vond. Dit besef bracht haar vervolgens naar een functie waarin ze administratief werk combineerde met klantadvies. Hier kreeg ze steeds meer inzicht in haar sterke punten: structuur aanbrengen, overzicht houden en klantgericht werken.
Met deze ervaring op zak maakte ze de overstap naar de Zuidas, waar ze aan de slag ging als Executive assistant. In deze functie was ze onder andere verantwoordelijk voor de ondersteuning van het managementteam. Wat haar het meest trok in haar werk was de vrijheid om zelf dingen te regelen en de variatie in taken. Ze was de verbindende factor binnen de organisatie en ontdekte dat haar kracht lag in communiceren met alle lagen binnen en buiten het bedrijf. Ze had een mooie baan, fijne collega’s en veel verantwoordelijkheden. Toch begon er iets te knagen.
De Eerste Stap naar Ondernemerschap
Tijdens haar werk op de Zuidas kreeg Sharon de kans om zich verder te ontwikkelen. Ze volgde opleidingen in NLP-coaching en bezocht retraites. Die ervaringen gaven haar een nieuw perspectief. Ze raakte gefascineerd door persoonlijke ontwikkeling en begon naast haar baan met het organiseren van retraites en wandelcoaching.
Toch duurde het even voordat ze écht klaar was om haar vaste baan op te geven. De band met haar collega’s, de veiligheid en financiële stabiliteit hielden haar nog even vast. Maar tijdens een van haar retraites, in totale ontspanning, besefte ze dat ze ruimte moest maken voor iets nieuws. In deze fase had ze ook gesprekken met een loopbaancoach van CoVitae, waardoor ze vanuit een ander perspectief naar haar situatie kon kijken. Dat gaf haar nieuwe inzichten en hielp haar te vertrouwen op de volgende stap. Haar partner steunde haar volledig en dat gaf haar het laatste zetje om haar baan op te zeggen.
Van Droom naar Realiteit
Sharon begon haar ondernemersreis met het geven van retraites en coaching. Haar droom? Een eigen locatie waar ze business en ontspanning kon combineren. Ze had een visionboard gemaakt, locaties bezocht en overwoog een pand te kopen waar ze kon wonen en werken. Maar toen diende er zich onverwachts een andere kans aan.
Haar dochter Dion liep in het derde jaar van haar studie Leisure & Event Management stage bij Sibiz Meetings & Events, een evenementenlocatie. Tijdens deze stage gaf de eigenaar aan te willen stoppen. In eerste instantie zag Sharon het niet als een serieuze optie, maar na een gesprek raakte ze enthousiast. De overname bleek haalbaar en samen met Dion besloot ze het avontuur aan te gaan.
De Overgang naar Ondernemerschap
Ondernemen is anders dan in loondienst werken, en dat merkte Sharon meteen. Ze namen een goedlopend bedrijf over, wat betekende dat er direct veel op hen afkwam. De grootste uitdaging in de eerste periode was niet alleen de drukte, maar vooral het inhoudelijk leren van het vak. De eerste jaren stonden in het teken van groeien in de rol en het begrijpen van alle aspecten van het bedrijf.
Sibiz organiseert zakelijke bijeenkomsten, bedrijfsuitjes, bruiloften en uitvaarten. Na twee jaar heeft Sharon het volledig in de vingers en kan ze nu vooruitkijken naar verdere groei.
Ondernemen met je Dochter
Het samenwerken met Dion voelt voor Sharon heel vertrouwd. Ze weten wat ze aan elkaar hebben, maar de uitdaging ligt in het loslaten van de moeder-dochterrol op de werkvloer. Toch zou Sharon dit avontuur nooit alleen zijn aangegaan. Samen ondernemen geeft haar energie en versterkt hun band.
Grootste Leermomenten als Ondernemer
Sharon heeft geleerd dat ondernemen lef vraagt. Soms moet je risico’s nemen en vertrouwen hebben in het proces. Wat haar het meeste voldoening geeft, is dat haar werk nu alles bevat wat ze altijd al leuk vond: organiseren, plannen, klantcontact en verbinding maken. Ze heeft de vrijheid die ze zocht en de spanning van het ondernemerschap houdt haar scherp.
Haar Advies voor Twijfelaars
Voor iedereen die nadenkt over een carrière-switch heeft Sharon één boodschap: doen. Zodra het idee in je hoofd zit, betekent het dat er iets in jou aan het groeien is. Te veel nadenken kan je tegenhouden. Natuurlijk is het belangrijk om weloverwogen beslissingen te nemen, maar blijf niet hangen in excuses.
Sharon zou geen enkele keuze in dit proces anders hebben gemaakt. Zelfs de mindere momenten hebben haar waardevolle lessen geleerd. Ondernemerschap daagt je uit, stimuleert je creativiteit en geeft je de kans om je eigen pad te bepalen.
Twijfel jij over een carrièreswitch? Laat je niet leiden door angst, maar door de mogelijkheden. Wie weet wat er dan op je pad komt.
Meer weten over Sibiz Meetings & Events?
Bezoek de website van Sibiz voor meer informatie over hun geweldige evenementenlocatie.
De horeca neemt een gestaag groeiende en belangrijke plek in en er worden nieuwe horeca-concepten ontwikkeld. Met een groeiend inwonersaantal naar 110.000 is er ook ruimte voor nieuwe ontwikkelingen in de Amstelveen. Het is daarom tijd voor een nieuwe horecavisie. Een horecavisie met gebiedsgerichte insteek en gericht op zowel kwantitatieve en kwalitatieve wijze aansluitend bij de vraag uit het gebied.
Stadshart Amstelveen blijft zich ontwikkelen met nieuwe winkels en een breder aanbod. Na de opening van UNIQLO, heeft ook Van Os Tassen en Koffers haar deuren op een nieuwe, grotere locatie geopend. Later dit jaar volgen Marie-Stella-Maris en Pink Gellac in het Rembrandthof.
Op donderdag 24 april om 10.00 uur opent HEMA een nieuw filiaal in het voormalige pand van Blokker in winkelcentrum Westwijk. Bij de opening van de winkel worden de eerste klanten verwelkomd met enkele leuke acties.
Goede webcopy bepaalt of een bezoeker klant wordt – of afhaakt. Maar niet elke ondernemer is een eh… Wim van de Woordkeus, zeg maar. Tijdens De Dag van de ZZP’er geven experts Martin van Kranenburg en Etienne Donicie glasheldere tips. Wat werkt wel, wat niet en hoe zorg je dat je website wél overtuigt?
Wij verwelkomen Spoony als nieuw lid van de OA. Het Amstelveense bedrijf, dat zich inzet voor gezond eetplezier voor kinderen, werd dé grote winnaar van Amstelveense Ondernemer van het Jaar verkiezing 2024-2025. Spoony won in de categorie MKB tot 250 medewerkers.
Spoony is dé pionier en marktleider in gezond eetplezier voor opgroeiende kinderen. Met hun liefdevolle en innovatieve aanpak zorgen zij ervoor dat jonge kinderen gezonde smaakvoorkeuren ontwikkelen door 2,5 miljoen voedzame maaltijden per jaar te leveren aan kinderopvang en BSO’s. Maar Spoony gaat verder dan alleen voeding. Met hun unieke ‘foodtainment’-programma’s, zoals de Gezonde Smikkelweken, Smikkelsafari en Smaaksafari, nemen zij jaarlijks 200.000 kinderen spelenderwijs mee op een ontdekkingstocht naar gezonde en duurzame voeding.
Spoony is een samensmelting van twee bedrijven van twee gepassioneerde vrouwelijke ondernemers (Ingrid Keller en Phaedra Mensen) die een ware match vormen. Beiden begonnen met hetzelfde doel voor ogen: een gezonde toekomst voor alle kinderen. Én gebruikten daarbij dezelfde aanpak: van smaakontwikkeling en groenten eten een feestje maken!
We verwelkomen Infinity Cleaning als nieuw lid van de OA. De dames werden finalist in de categorie Belofte tijdens de Amstelveense Ondernemer van het Jaar verkiezing 2024-2025
Infinity Cleaning is een bruisend schoonmaakbedrijf in regio Amsterdam en omstreken. Het leveren van kwaliteit vinden zij het allerbelangrijkste!
Bij Infinity Cleaning wilden zij vanaf het begin al “anders” zijn dan de bestaande schoonmaakbedrijven. Natascha Wildschut en Chella de Graaf streven ernaar om het stigma rondom schoonmaken te doorbreken en willen laten zien aan bedrijven en hun personeel hoe leuk en waardevol dit vak kan zijn. Een schoon kantoor, een fris toilet en lege vuilnisbakken hebben een enorme impact op hoe mensen hun werkdag beginnen. Niemand wil zich ergeren aan een vuil bureau of een stinkende afvalbak. Daarom streven zij er altijd naar om topkwaliteit te leveren, ongeacht welk teamlid er op locatie staat.
Schoonmaken is namelijk allesbehalve simpel; het vereist vakmanschap, oog voor detail en constante communicatie met de klant. Kwaliteit leveren is hun hoogste prioriteit. Zij besteden veel aandacht aan klantcontact, omdat ze geloven dat openheid en regelmatige incheckmomenten essentieel zijn. Hierdoor kunnen zij beter inspelen op de wensen van onze klanten en zorgen zij ervoor dat zij zich gehoord voelen.
Hun medewerkers zijn de basis van het succes. Zij investeren veel in ontwikkeling met regelmatige trainingen, niet alleen over schoonmaaktechnieken, maar ook over klantgerichtheid en duurzaamheid.
Mijn naam is Dieudonnée Tan oprichter en eigenaar van DT-Advies in Arbeidsrecht
Tijdelijk extra personeel nodig? Heb je te maken met ziekte, disfunctioneren of een arbeidsconflict? Als arbeidsjurist adviseer ik werkgevers over allerlei arbeidsjuridische vraagstukken. Waar nodig wordt gefocust op individuele gevallen en wordt geprocedeerd. Daarnaast sta ik werknemers bij in vele aspecten van het arbeidsrecht en arbeidsrecht-gerelateerde zaken.
Met een pragmatische en oplossingsgerichte aanpak stel ik me echter niet alleen op als adviseur in geval van problemen, maar ook als proactieve partner in het voorkomen van (escalatie van) conflicten.
Naast mijn adviespraktijk werk ik ook parttime als ambtelijk secretaris en adviseur van de Ondernemingsraad van de Provincie Flevoland. Ik adviseer op het gebied van het medezeggenschapsrecht, verleen (inhoudelijke) ondersteuning en draag zorg voor de juridische borging van OR Flevoland, de besluitvorming en de hierbij behorende processen en procedures.
Een vrijblijvend gesprek onder het genot van een kop koffie is altijd mogelijk.
Je kunt mij mailen op info@adviesinarbeidsrecht.com of bellen op 06-13691705.
Veel retailers in Nederland hebben moeite om zich te onderscheiden en een loyale klantenbasis op te bouwen. Dat blijkt uit de Retail Ranking 2025 van Q&A Retail. Slechts 11% van de onderzochte retailers wordt door consumenten op alle fronten goed beoordeeld. Door dalende verkoopvolumes, stijgende kosten en veranderend consumentengedrag staat de toekomstbestendigheid van veel winkels onder druk.
Accuraat Verhuur verhuist op 12 april naar hun nieuwe pand in Aalsmeer, gelegen op bedrijventerrein Green Park.
Rick Leliveld en zijn team hebben Accuraat Verhuur opgebouwd tot een toonaangevende speler in de evenement- en congresverhuur. Het nieuwe duurzame pand is in lijn met de ambities van het bedrijf en biedt volop ruimte voor toekomstige groei.
Het nieuwe pand van ca 9.000 m2, verdeeld over 3 bouwlagen en voorzien van 9 loading docks zorgt voor een flinke optimalisatie van de bedrijfsvoering. Niet alleen door de verdubbeling in oppervlakte, maar ook het gehele bedrijfsproces inclusief opslag en logistieke stromen worden verbeterd. Met deze verhuizing is Accuraat Verhuur goed voorbereid op de toekomst.
Een meer inspirerende omgeving dan Museum Cobra is er haast niet te bedenken. En als je dan daar de lentemagazines van INTO business mag lanceren, dan kan er eigenlijk niets meer misgaan.
Het is het oudste grote familiebedrijf van Amstelveen: Co van der Horst. Deze maand viert het bedrijf het 120-jarig bestaan en is de blik nog altijd vol op de toekomst gericht. Het geheim achter het succes van het unieke familiebedrijf ontvouwt zich in een gesprek met de broers Stephan en Edwin van der Horst, van de vierde generatie. Net als hun overgrootvader, opa en vader het in hun generatie deden, wisten Stephan en Edwin het familiebedrijf de afgelopen decennia weer verder uit te breiden. Het geheim? Het pioniersbloed dat door de familieaderen stroomt.
Aan de top blijven is moeilijker dan aan de top komen. Als je dat letterlijk neemt is het Stephan en Edwin in ieder geval gelukt aan de top te blijven. Met een kop koffie op de betoverende 26e verdieping van het iconische gebouw The Valley aan de Zuidas, met fabelachtig uitzicht over Amsterdam en Amstelveen, vertellen ze opmerkelijk bescheiden over de geschiedenis van het familiebedrijf, dat naast het overbekende filiaal aan de Binderij in Amstelveen inmiddels twee mono-brandstores beheert aan de Zuidas, van Flexform en Molteni&C.
‘Dit is ons nieuwste winkeltje,’ zegt Edwin met het nodige gevoel voor ironie over de laatste uitbreiding, de Nederlandse flagshipstore van het Italiaanse Molteni&C dat in 2022 opende. De adembenemende winkel is verdeeld over de begane grond én de bovenste twee etages van de noordtoren van The Valley, waar ook restaurant Green, een samenwerking tussen Co van der Horst en Peter Lute, onderdeel van uitmaakt.
Geschiedenis
Prachtig natuurlijk de Zuidas, maar de bakermat van het familiebedrijf ligt onmiskenbaar in Amstelveen. Het is deze maand exact 120 jaar geleden dat overgrootvader Co van der Horst het inmiddels dikke boek van het familiebedrijf in Amstelveen (Nieuwer- Amstel) opensloeg. Hij trok er in 1905 aanvankelijk als marskramer met een rugzak op uit om textielmanufacturen en aanverwante artikelen aan de man te brengen. ‘Hij ging de boer op en trok door de polders van Nieuwer-Amstel onder andere naar Aalsmeer en Uithoorn,’ zegt Stephan, wijzend op een oude foto op zijn laptop met daarop zijn overgrootvader en opa voor de hondenkar in het Oude Dorp.
Als marskramer had Co van der Horst het nodige succes. De rugzak werd al snel een hondenkar en de hondenkar een paard en wagen. Hij kreeg vaste voet aan de grond toen de eerste fysieke winkel in het Oude Dorp van Amstelveen werd betrokken rond de jaren 40. ‘De eerste winkel was aan de Dorpsstraat in het voormalige armenhuis,’ zegt Edwin. ‘Het originele pand bestaat niet meer, maar het stond naast het pand waarin nu Potterie Het Oude Dorp van kunstenaarsechtpaar Leegstra gevestigd is. Vanuit de winkel werden aanvankelijk (textiel-) manufacturen en aanverwachte artikelen verkocht.’
Het was rond de Tweede Wereldoorlog dat de tweede generatie in het spel kwam. Jacobus van der Horst nam samen met zijn broers Gerrit en Henny de zaak over van hun vader. In 1962 kocht Jacobus zijn broers uit en kwam zijn oudste zoon Cees van der Horst, de vader van Edwin en Stephan, samen met zijn vrouw Loes en broer Ad, als derde generatie in het bedrijf.
Het was Cees van der Horst die het familiebedrijf écht op de kaart zette. Samen met zijn broer Ad en zijn vrouw Loes Wiemer was de expansiedrift nauwelijks te temmen en groeide Co van der Horst uit tot een iconische woon-annex interieurwinkel met internationale bekendheid.
‘Omdat de vraag naar meubelen groot was, wilde onze vader steeds meer meubelen in het pandje in de Dorpsstraat tentoonstellen, maar de ruimte ontbrak,’ vertelt Edwin. ‘Op zoek naar ruimte organiseerde hij daarom in de jaren 60 geregeld externe meubelshows op Plein 60, in een grote tent. Dat deed hij onder andere samen met Van Poelgeest (auto’s). Die shows werden druk bezocht. Hij heeft toen ook het NOS Journaal gehaald, omdat de tent was ingestort vanwege een storm. Dat was niet slecht voor de naamsbekendheid.’
Binderij
De aanhoudende zoektocht naar meer ruimte resulteerde begin jaren 70 in een hagelnieuw pand aan de Binderij, dat toen helemaal aan de grens van de gemeente lag. ‘De wijken Middenhoven en Westwijk waren er nog niet, erachter lag alleen maar polder. Het was voor die tijd visionair dat onze vader voor de rand van de gemeente koos. In die tijd was het, in tegenstelling tot nu, helemaal nog geen trend,’ zegt Stephan.
Edwin vult aan dat het ook eigenlijk niet uit kon, omdat het pand een zeer forse investering vergde: ‘Toch slaagde hij erin het voor elkaar te krijgen. Hij was de eerste ondernemer die een staatsgarantie via de Rabobank wist te bemachtigen. Daar was hij apetrots op. Dat vond hij zo prachtig, dat hij er over bleef vertellen.’ De zaken gingen goed en de verschuiving naar het luxe segment met steeds meer designer topmerken uit binnen- en buitenland kreeg gedurende de jaren geleidelijk zijn beslag. Co van der Horst groeide uit tot het neusje van de zalm op interieurgebied en liep altijd voorop. Mensen uit het hele land kwamen speciaal naar Amstelveen en op een standaard zaterdag werden met gemak duizenden bezoekers verwelkomd.
De locatie aan de Binderij werd onderwijl gestaag uitgebreid. Stephan: ‘Mijn vader startte in 1972 met 2.500m2, maar ongeveer om de vijf jaar kwam er wel een verdieping bij. Ook werd er een magazijn bijgebouwd. De locatie is uiteindelijk vier keer zo groot geworden als waar mijn vader mee was begonnen en beslaat inmiddels nu zo’n 10.000m2.’
Maar tijden veranderen. ‘Het gebouw in Amstelveen is nu wel echt te groot. Dat heeft alles te maken met de tijd waarin we leven, maar ook met de ontwikkeling die we de laatste jaren als bedrijf hebben doorgemaakt,’ zegt Stephan. Edwin legt uit: ‘We komen uit een tijd dat je vooral moest laten zien wat je allemaal had, maar in deze tijd moeten we vooral laten zien wat we kunnen. Daar heb je dus een andere presentatie voor nodig, je hebt nu al snel te veel. De consument wil tegenwoordig op maat geadviseerd en geholpen worden. We willen zeker winkels behouden, maar omdat de verhoudingen anders zijn geworden, is het winkelbezoek minder geworden en werken we nu vooral met kleinere opstellingen.’
Geen verrassing
Dat de broers net als de vorige generaties al lang en breed aan het pionieren zijn en de tijd vooruit waren is duidelijk. De ontwikkeling komt voor hen niet als een verrassing. ‘We hebben de afgelopen jaren stappen gezet die je niet direct aan de buitenkant ziet, maar die wel heel belangrijk zijn voor de toekomst van ons bedrijf. We hebben de tak van sport waarin we actief zijn namelijk echt veel breder getrokken, omdat de markt daar om vroeg. We zijn allang niet meer alleen een interieur- of woonwinkel,’ zegt Edwin.
Stephan legt uit dat Amstelveen mede door haar internationale samenstelling het bedrijf enorm veel heeft gebracht: ‘Amstelveen huisvest bijzonder veel nationaliteiten en daar hebben we heel veel van geleerd. Internationals zijn namelijk op een heel andere manier bezig met interieurs en wij hebben daar al vroeg op ingespeeld. Mensen willen een bedrijf dat alles kan regelen, dat is in het buitenland veel gangbaarder en die trend is overgewaaid naar Nederland. Twintig jaar geleden was het in Nederland heel bijzonder als je een eigen architect had, maar inmiddels is dat steeds meer gewoonte geworden. Het belangrijkste is dat wij alles in huis hebben om een huis van de grond tot het plafond in te richten: van meubels en kasten, keukens en badkamers tot aan verlichting, domotica en zelfs complete thuisbioscopen. Natuurlijk hebben we van oudsher een echte textielachtergrond. Manufacturen en textielbenodigdheden, zoals gordijnen en behang, maken nog steeds onderdeel uit van ons bedrijf en ook dat nemen we nog altijd integraal mee in onze interieuradviezen.’
Aan complete inrichtingen is een steeds grotere behoefte, zeker bij mensen die bijvoorbeeld een tweede huis in het buitenland hebben. Co van der Horst opereert daarbij internationaal en heeft, naast alle benodigdheden die met een topinrichting gemoeid zijn, ook de logistiek grotendeels in eigen hand, een unicum. Dus hier heb je de sleutel en maak er wat (heel) moois van: Co van der Horst kan het en stelt nooit teleur.
Maar er is meer waar de broers, samen met zo’n veertig medewerkers, aan hebben gewerkt de afgelopen jaren: ‘We hebben natuurlijk onze eigen studio met architecten en stylisten, maar we adviseren inmiddels ook via externe architecten. We hebben een tak opgezet waarbij we met zelfstandige interieurarchitecten samenwerken, die via ons hun interieurs kunnen ontwerpen voor zakelijke klanten. Daarbij hebben we ook een afdeling development, waarbij we samen met projectontwikkelaars aan de slag kunnen voor grote projecten. Zo hebben we de penthouses van The Mayor kunnen inrichten, maar ook veel appartementen hier in The Valley. Verder organiseren we bijeenkomsten voor architecten en organiseren we reizen naar leveranciers.’
Zuidas
‘Voor ons is het écht heel belangrijk dat we met ons bedrijf in een internationale omgeving zitten,’ benadrukt Stephan, die daarmee de logische uitbreiding naar de Zuidas in Amsterdam verklaart. Die stap werd – over pioniers gesproken – reeds zeven jaar geleden gezet met het Flexform. Dat was toen de eerste monobrandstore van Nederland. In 2022 volgde Molteni&C in The Valley.
De Zuidas is een gebied waar de potentie nog lang niet volledig is benut, weet Stephan. ‘Veel mensen denken dat de Zuidas alleen maar uit kantoren bestaat, maar dat is zeker niet waar. Er zijn en worden ook veel woningen gebouwd en daar zijn ze nog lang niet mee klaar. En straks komen hier ook de internationale treinen uit London en Parijs samen, Schiphol is één treinstation verderop en je bent na twee tramhaltes in de binnenstad van Amsterdam. Zeker voor internationals is alles voor een wereldstad ongelooflijk dichtbij. Voor ons was de Zuidas een logische stap.’
Verhuizing
Toch is en blijft Amstelveen de basis van Co van der Horst en als het aan de broers ligt blijft dat zo. Tijdens de nieuwjaarsreceptie van Ondernemersverenging Amstelveen begin dit jaar (NB: Co van der Horst werd in 2022 uitgeroepen tot Ondernemer van het Jaar) maakten de broers bekend graag te willen verhuizen binnen Amstelveen, naar een locatie die beter past bij deze tijd. ‘We willen graag kleiner en zijn in gesprek met de gemeente of we op de huidige locatie iets moois terug kunnen bouwen, waar de Amstelveense gemeenschap profijt van heeft. We denken bijvoorbeeld aan betaalbare appartementen. De gemeente staat daar positief tegenover en de gesprekken verlopen goed.’
De wens iets terug te doen voor Amstelveen is niet vreemd. Het bedrijf Co van der Horst heeft altijd een groot hart gehad voor Amstelveen. Zo was het vader Cees (hij overleed in 2019) die zich jarenlang belangeloos inspande voor de jaarlijkse Sinterklaasintocht. Mede dankzij zijn inzet groeide de intocht uit tot het grootste kinderfeest van Amstelveen. ‘Amstelveen zit in het DNA van ons bedrijf. We kunnen ons een toekomst zonder Amstelveen niet voorstellen, dus we hopen van harte dat we er goed met de gemeente uitkomen,’ besluit Edwin.
Hoe dan ook: Co van der Horst kan met vertrouwen de volgende 120 jaar tegemoet. En wij hebben zo het vermoeden dat de vijfde generatie al staat te trappelen…
Co van der Horst Binderij 2 1185 ZJ Amstelveen T: 020 641 25 05 info@vanderhorst.nl
Tijdens ‘Amstelveen in 24hrs’ op zaterdag 17 mei 2025 worden in Amstelveen ruim 50 gratis, bijzondere activiteiten op één dag georganiseerd. Je kunt de dag om 6.00 uur in de ochtend beginnen met dauwtrappen in onze mooie heemparken en in de late uren dansend afsluiten in de ANNA kerk.
Wethouder Economische Zaken en Stadspromotie Adam Elzakalai: “Deze vierde editie van ‘Amstelveen in 24hrs’ heeft ook dit jaar weer een bijzonder programma. De activiteiten zijn door de hele gemeente, van het Amsterdamse Bos tot de polder en de Amstel en van Stadshart tot Kronenburg. Onze stad heeft veel te bieden. Dit evenement is een prachtige manier om dat te laten zien.”
Programma Amstelveen in 24hrs Gedurende 24 uur laten horeca, lokale ondernemers en culturele hotspots zich van hun meest verrassende kant zien. Neem een kijkje achter de schermen, volg een workshop, leer plekken kennen waar je nooit eerder was of trek de natuur in. Amstelveen in 24hrs is een evenement waarbij lokale ondernemers en instellingen, in samenwerking met het platform Visit Amstelveen van de gemeente Amstelveen, de stad elke 2 jaar in de spotlights zetten. Het doel van dit evenement is om inwoners en bezoekers uit de regio op een laagdrempelige manier kennis te laten maken met het recreatieaanbod in Amstelveen. Alle activiteiten zijn gratis toegankelijk. Hieronder een greep uit de activiteiten.
Fototentoonstelling voelen Bekijk de expositie World Unseen van Canon bij KNGF Geleidehonden met foto’s van gerenommeerde fotografen die te ‘bekijken’ zijn met audio, braille en reliëf prints. Ziende mensen ervaren het juist vanuit het perspectief van mensen met een visuele beperking.
Creatief met koken, dansen of kunst Leer zelf dumplings maken. Ontdek de Picasso in jezelf of krijg een rondleiding in een bierbrouwerij. Je kunt natuurlijk ook een graffiti kunstwerk maken of een spinning sessie met een lichtshow en DJ’s meepakken. Of kies jij voor lasergamen of de Swingende Muziekbingo?
Programma Amstelveen in 24hrs Ga naar visitamstelveen.nl/24hrs voor meer informatie over het programma.
Discover Amstelveen in 24 hours Experience and discover Amstelveen in one day! On Saturday, May 17 2025, a variety of 51 fun, challenging and surprising activities will take place throughout Amstelveen during the event Amstelveen in 24hrs. Put May 17 in your calendar and see the complete program on the website visitamstelveen.nl/en/24hrs.
Door drukte en personeelstekort staat de telefoon opnemen in de horeca niet bovenaan de prioriteitenlijst. Terwijl 66 procent van de telefoontjes een omzetkans is. Mark Bender en René van Weert bedachten een oplossing voor dit probleem: Bonnie, een AI-agent die altijd opneemt. En bij Ron Gastrobar werkt de gepersonaliseerde variant: Ronnie. ,,We zijn de eerste in Europa die een voice clone hebben gemaakt.”
Het is het oudste grote familiebedrijf van Amstelveen: Co van der Horst. Deze maand viert het bedrijf het 120-jarig bestaan en is de blik nog altijd vol op de toekomst gericht. Het geheim achter het succes van het unieke familiebedrijf ontvouwt zich in een gesprek met de broers Stephan en Edwin van der Horst, van de vierde generatie. Net als hun overgrootvader, opa en vader het in hun generatie deden, wisten Stephan en Edwin het familiebedrijf de afgelopen decennia weer verder uit te breiden. Het geheim? Het pioniersbloed dat door de familieaderen stroomt.