Kettinggesprek Marjolijne Kleijn: βOpruimen is een kwestie van keuzes makenβ
Marjolijne Kleijn is professional organizer en paardencoach. Tot voor kort was ze vaste vrijwilliger bij Van Stal, maar sinds enkele maanden heeft ze een eigen paard, die ze verzorgt met haar dochters. Vorige kandidaat Nina van der Boon vraagt haar: hoe help je mensen om hun leven vrij letterlijk weer op orde te krijgen?
Het is het best warm maar dat weerhoudt de hond niet van een enthousiaste begroeting. Als de opwinding gezakt is, ploft de hond binnen weer neer, met de buik op vloer. Het interview kan beginnen, maar eerst even rondkijken: hoe ziet het huis van een professional organizer eruit? Opgeruimd! “Al fluctueert dat,” aldus Marjolijne. Logisch, met drie kinderen en huisdieren. “Ik heb het geleerd te accepteren, al merk ik dat als de agenda drukker wordt, ik minder rommel om me heen kan verdragen. Dan ga ik er even flink doorheen om alles aan kant te maken. Dat geeft rust en ruimte, en levert uiteindelijk tijd op, omdat je niet steeds hoeft te zoeken. De hond helpt te relativeren: als hij een stukje karton te pakken krijgt, ligt binnen no time de hele vloer vol. Ach, hij geniet ervan. In een huis moet ook geleefd worden!”
Je hebt al een heel diverse carrière achter je. Wat heb je tot dusver gedaan?
“Ik ben begonnen als verpleegkundige, dat heb ik een heel aantal jaar gedaan, al heb ik als verpleegkundige diverse functies gehad. Mijn man heeft een internationale baan en is veel van huis, en daarom was het puzzelen om werk en thuis te combineren. Ik heb daarom ook een tijd gewerkt als onderzoeksverpleegkundige, omdat ik daarbij kantooruren kon aanhouden. Vervolgens ben ik een tijd medisch gastouder geweest. Toen ik zwanger was van de tweede heb ik dat tijdelijk op een lager pitje gezet. Tijdens de coronacrisis was ik veel thuis en had ik tijd om na te denken over wat ik wilde. Waren er nog dingen die ik echt wilde doen? Ik besloot een opleiding te volgen bij het NBPO, de Nederlandse Beroepsvereniging van Professional Organizers tot professional organizer. Ik wist nog niet of ik er mijn beroep van wilde maken, maar ik wilde de opleiding graag doen, al was het alleen om te zien wat ik er uit zou kunnen halen. Na de opleiding ben ik voor mezelf begonnen als professional organizer. Op een gegeven moment wilde ik er graag iets bij doen, mezelf verdiepen als coach. Het mooiste leek het me als ik het coachen met paarden zou kunnen combineren. Dat is gelukt, ik heb daarvoor een opleiding gevolgd via Open2Contact. Tijdens de opleiding hebben we onder meer geleerd over motiverende gesprekstechnieken. Samen met Michèle Moons heb ik het bedrijf Coaching with Hooves opgezet.”
Deze gesprekstechnieken komen vast van pas bij je werk als organizer! Waar help je mensen bij?
“Mijn werk is heel divers. Ik help mensen die het om wat voor reden dan ook het niet lukt om op te ruimen. Omdat ze geen tijd hebben, of geen idee hebben wat ze moeten doen. Maar ook mensen die vanwege een aandoening moeite kunnen hebben met opruimen, zoals mensen met chronische vermoeidheid, ADHD of een niet-aanboren hersenletsel (NAH). Ik help mensen bij het opruimen van hun huis, kledingkast, of zelfs kantoor! Toch zie ik ook hier dat het bloed kruipt waar het niet gaan kan, ik help veel mensen die vanwege een medische oorzaak hulp kunnen gebruiken.”
Helpt je kennis als verpleegkundige hierbij?
“Ja, ik weet wat de aandoening inhoudt en wat dit betekent. Ook beschik ik over voldoende geduld en ik weet wanneer ik moet stoppen, als mensen vermoeid raken. Dan pakken we het een volgende keer verder op. Ik hoop dat ik mensen verder kan helpen, zodat ze me in de toekomst niet meer nodig hebben. Bij sommige mensen kom ik echter vaker, omdat zij door hun aandoening zelf de zaken niet op orde kunnen houden.”
Hoe verloopt het proces, als mensen jou inschakelen?
“Ik houd eerst een intakegesprek, waarin ik onder meer wil weten waar mensen tegenaan lopen, wat ze zelf al hebben gedaan om dit op te lossen en waar ze blij van worden. Dat laatste is iets waar ze hun motivatie uit kunnen halen. Na het opruimen blijft er tijd en ruimte over voor leuke dingen. Vervolgens gaan we aan de slag. De aanpak is afhankelijk van het probleem.”
Waar loopt men tegenaan, wat ligt ten grondslag aan de rommel?
“Opruimen is vooral een kwestie van keuzes maken. Als je beslissingen telkens uitstelt, is er op een gegeven moment teveel rommel, moet je teveel keuzes maken, en dan kun je het niet meer overzien.”
Hoe help je mensen, buiten een opgeruimd huis?
“Ik hoop mensen vooral zelfvertrouwen mee te geven, zichzelf te leren vertrouwen dat ze deze keuzes in de toekomst zelf kunnen maken.”
Veel rotzooi komt voort uit impulsaankopen. Heb je op dit gebied een tip?
“Ja, alles wat je niet je huis in haalt, hoef je niet op te ruimen! Dus denk na over of je iets nodig hebt. Heb je iets leuks gezien? Zet het op een lijstje en geef het een paar dagen om na te denken of je het echt nodig hebt. Denk ook na over waar iets vandaan komt en tegen welke maatschappelijke kosten. Dat helpt mij bij het afwegingen maken. Ik zeg overigens niet dat je nooit iets mag kopen. Ik herken dat je blij kunt worden van een aankoop. Wanneer je iets bewust koopt, geniet ervan!”
Aan wie geef je het gesprek door?
“Judith Mager, ze werkt op de School of Understanding, dat al weer tien jaar bestaat. Ik wil haar vragen: hebben jullie in die tien jaar alles bereikt wat jullie voor ogen hadden? En wat zijn jullie doelen de komende tien jaar?”
Voor meer informatie: organizedmetmarjolijne.nl
Bron: Amstelveens Nieuwsblad