Hij is zowel ondernemer als kunstenaar. Die twee zitten elkaar niet in de weg, bewijst Boris de Beijer (38). Juist daarom past zijn vrijdag geopende eerste solo-expositie, die tot 11 mei duurt, hoewel hij in binnen- en buitenland aan heel wat tentoonstellingen deelnam, ook zo in Museum JAN. “Adtefactum 3000’ heet wat hij laat zien. Eigenlijk was de opening van een gewoonheid die men zelden in museale omgevingen tegenkomt.
Museumdirecteur Marieke Uildriks liet nog een andere kant van JAN zien. Het was niet alleen de glaskunstcollectie, waarin het de vooraanstaandste positie in het land verwierf, maar ook het stimuleren van nieuw talent.
Snijvlak
Die twee komen in de expositie van De Beijer de facto samen. ‘Het snijvlak tussen design en kunst’, noemde Uildriks het. Een maker, verduidelijkte vriend en collega Adam Nillissen later over Boris de Beijer. Hij kwam met een enorme glascollectie (foto onder), die bestond uit gebruiksvoorwerpen, maar ook kunst. Wat dat eerste betreft stond er bijvoorbeeld een aantal designlampen. Uildriks zei trots te zijn met het werk van De Beijer, die zij had ontmoet door zijn deelname aan de expositie over Jan Jansen, de bekende schoenontwerper. “Dat doen we vaker; een icoon centraal stellen en parallellen leggen met jongere talenten.” Boris de Beijer heeft veel opdrachtgevers en richtte samen met Adam Nillissen en Peter van der Es te stichting Unfair op, waarvan hij zich weer los maakte om zich volledig aan het kunstenaarschap te kunnen wijden. “We zijn een paar keer bij elkaar gekomen en ik zag een kunstenaar die echt weer even teruggeworpen werd op zijn eigen ik, zijn eigen identiteit”, zei Uildriks. Merkwaardigerwijs zorgde het museum er voor dat hij eindelijk, dankzij de Stichting Modern Glas een beurs kreeg, waardoor hij voor het eerst glas heeft geblazen. Voor die tijd ontwierp hij alleen. Zijn kunst is overigens losjes geënt op de oudheid van een kleine Griekse stad. Het leek hem naar zijn zeggen leuk stadselementen te brengen in de ruimte die JAN hem geeft. “Ik ben heel blij dat ik dat heb gedaan”, zei hij. Het vertelt volgens hem meer het verhaal dan het gewoon op sokkels zetten, wat hij maakte. “Ik laat jullie zien wat je erin wil zien.”
Ambacht
Adam Nillissen vertelde De Beijer iets meer dan twaalf jaar geleden te hebben ontmoet in een klein bakkerijtje, samen met Peter van de Es. “Ik kende Boris toen helemaal niet en daar hebben we Unfair bedacht, zonder dat we elkaar kenden.” Volgens hem heeft hij ook alles gemaakt wat men op de tentoonstelling ziet. “Hij is een maker en een verzamelaar. Ik denk dat als je door de tentoonstelling loopt het ook een soort verzameling is aan allemaal ideeën en gekke dingen die in Boris zijn hoofd spelen.” De exposant zelf de bedankte velen, onder wie zijn ouders, die beiden er waren. In het atelier van zijn vader, Victor de Beijer is het allemaal begonnen, zei hij. Zijn zoon heeft een voorkeur voor oude technieken, uit de Griekse en Romeinse cultuur, waar alles volgens hem begon. “Uit dat onderzoek naar materiaal en techniek ontstaan mijn ideeën”, zei hij en bootst dingen van toen na, wat hem vaak naar kringloopwinkels brengt. Een ambachtsman is hij, maar het ambacht wordt zowel gebruikt als misbruikt, vindt hij. De Beijer volgde een opleiding aan de afdeling Jewellery – Linking Bodies van de Gerrit Rietveld Academie en richtte zich na zijn afstuderen in 2011 vooral op werken met synthetische en niet-traditionele materialen. Hij transformeert relatief goedkope grondstoffen, zoals glas, mineralen en metalen. Museum JAN aan de Dorpsstraat 50 is open van dinsdag tot en met zondag, van 11.00 tot 17.00 uur en is maandag dicht.
Foto boven: amstelveenweb.com. Op de foto: Marieke Uildriks en Boris de Beijer.