D66 wil stevigere rol Amstelveen in Vervoerregio
D66 in Amstelveen wil dat de gemeente een grotere rol gaat spelen in de besluitvorming over het openbaar vervoer in de regio. De partij wil dat Amstelveen actief deelneemt aan het dagelijks bestuur van de Vervoerregio Amsterdam, waar belangrijke keuzes worden gemaakt over tram- en busverbindingen. Een motie met die oproep is op 9 juli aangenomen in de gemeenteraad.
Een van de concrete doelen van D66 is het doortrekken van tramlijn 5 naar het busstation. “Er worden de komende jaren duizenden nieuwe woningen gebouwd. Een goede OV-ontsluiting is cruciaal. Door tram, bus en fiets beter op elkaar aan te laten sluiten, verbeteren we de bereikbaarheid voor heel Amstelveen,” zegt D66-raadslid Ben Idder.
Meer invloed op regionale OV-keuzes
De Vervoerregio Amsterdam is een samenwerkingsverband van 14 gemeenten, waaronder Amstelveen. Het dagelijks bestuur (DB) van de regio bestaat uit drie leden, afkomstig uit de gebieden Zaanstreek-Waterland, Amstelland-Meerlanden en Amsterdam. Zij zijn verantwoordelijk voor de uitvoering van OV-projecten binnen de kaders van de regioraad.
D66 vindt dat Amstelveen in de periode 2026-2030 namens de regio Amstelland-Meerlanden zitting moet nemen in dit bestuur. Fractievoorzitter Harmen van der Steenhoven: “Niet alleen Amstelveen, maar ook gemeenten als Aalsmeer en Ouder-Amstel kampen met groei en mobiliteitsvragen. Een stevige stem namens deze regio is noodzakelijk. Voor Amstelveen zelf willen we bijvoorbeeld betere verbindingen richting het Oude Dorp.”
Brede steun voor motie
De motie van D66 kreeg brede steun van andere partijen, waaronder BBA, VVD, Goed voor Amstelveen, PvdA en 50Plus, en werd op 9 juli aangenomen in de gemeenteraad.
Momenteel loopt er al een haalbaarheidsonderzoek naar het verlengen van tramlijn 5. De uiteindelijke beslissing daarover wordt in belangrijke mate beïnvloed door de Vervoerregio.