Van maandag 28 oktober tot en met woensdag 6 november vindt er regulier onderhoud plaats aan de Polderbaan. Tijdens die periode is de baan gesloten voor vliegverkeer, en wordt er vaker van andere banen gebruikgemaakt: voor starts de Zwanenburgbaan en Buitenveldertbaan en voor landingen de Zwanenburgbaan, Buitenveldertbaan en Oostbaan.
Aan start- en landingsbanen wordt jaarlijks regulier onderhoud uitgevoerd, zodat deze in goede conditie zijn en blijven. Er worden aan de Polderbaan, waar nodig, kleine reparaties aan het asfalt en markeringen uitgevoerd. De bekabeling en elektra worden gecontroleerd, het hemelwaterafvoer systeem wordt op verschillende locaties doorgespoeld, de omliggende grasvelden worden gemaaid en de lampen worden schoongemaakt of vervangen. De werkzaamheden worden uitgevoerd in samenwerking met Heijmans.
Inzet van andere start- en landingsbanen Tijdens het onderhoud maakt het vliegverkeer meer gebruik van de andere banen, zoals de Zwanenburgbaan, Buitenveldertbaan en Schiphol-Oostbaan. Dat betekent dat er in de gebieden onder de vliegroutes van deze start- en landingsbanen meer vliegtuigen overkomen tijdens deze onderhoudsperiode. Op deze pagina staat over welke gebieden de verschillende vliegroutes lopen.
Bewoners met vragen Voor meer informatie of vragen over het vliegverkeer en baangebruik tijdens de werkzaamheden kunnen omwonenden contact opnemen met BAS. BAS geeft op hun website uitleg over het actuele baangebruik en operationele bijzonderheden en is het informatie- en meldingencentrum over het vliegverkeer van, naar en op Schiphol. Dit kan 7 dagen per week (09.00-17.00 uur) via telefoonnummer 020-6015555 of door het raadplegen van de website.
Op de websites van BAS en Schiphol wordt wekelijks informatie gepubliceerd over het vliegverkeer op Schiphol. Omwonenden van Schiphol hebben met de app Notifly bovendien altijd real-time inzicht in het actuele en verwachte vliegverkeer op hun locatie. Schiphol houdt omwonenden graag op de hoogte van relevante ontwikkelingen rond het vliegverkeer op Schiphol. Maandelijks verschijnt daarom ook een burennieuwsbrief. Iedereen kan zich voor deze burennieuwsbrief aanmelden.
Schiphol zegt het ei van Columbus te hebben gevonden in de sanering van de honderdduizenden tonnen grond die met PFAS vervuild zijn. De eerste proeven met het bakken van bouwstenen zouden veelbelovend zijn, maar deskundigen plaatsen er grote vraagtekens bij.
Het probleem met PFAS is dat deze giftige stoffen niet afbreken in de natuur en zich daarom ophopen, ook in de voedselketen. De enige manier om deze stoffen onschadelijk te maken is ze verhitten tot temperaturen boven de 1500 graden Celsius in een gecontroleerde omgeving. Dan pas breken de PFAS-stoffen af in onschuldige delen. Maar het verhitten van honderdduizenden tonnen grond is extreem duur en kost veel energie.
Schiphol koos daarom voor een ander pad en kocht in België een installatie die de verontreinigde grond volgens eigen zeggen scheidt in 80 procent schone grond en 20 procent zwaar vervuild concentraat. Van dat concentraat wil men bakstenen gaan produceren (mirror).
Het bakken van die stenen gaat immers ook onder hoge temperatuur en zo kan volgens Schiphol de PFAS definitief onschadelijk worden gemaakt. De nieuwe werkwijze werd groots gecommuniceerd, alle PFAS-problemen van Schiphol leken ineens te zijn opgelost.
Twijfels bij deskundige Al snel na bekendmaking van het heuglijke nieuws plaatste deskundige Chiel Jonker van de Universiteit van Utrecht kanttekeningen bij de plannen. Dat deed hij in een kritisch artikel in het Haarlems Dagblad. Het proces van het bakken van stenen – ook al gebeurt dat met temperaturen van meer dan 1000 graden Celsius – zou niet heet genoeg zijn om de PFAS echt af te breken.
Ondertussen schermde Schiphol op bewonersavonden met onderzoeken die volgens eigen zeggen zeer hoopgevend waren.
PFOS ontsnapt als damp Maar nu blijkt dat het bakstenenplan van Schiphol helemaal niet kan werken. PFOS – de PFAS-soort die op Schiphol het meeste voorkomt – bereikt namelijk al bij circa 260 graden Celsius het kookpunt. Dan verdampt de PFOS, net als stoom uit een waterkoker. Voordat de 1500 graden bereikt wordt die nodig is om de PFOS echt te vernietigen, is een groot deel allang uitgedampt en verspreidt het zich via de lucht. Met alle gevaren van dien voor de omgeving.
Daar is niet omheen te werken, want het bakken van stenen is een geleidelijk proces. De klei wordt niet in een oven geschoven die al op bedrijfstemperatuur is, maar in een koude oven die pas daarna wordt opgestookt.
Het is niet de oven die in dit bakproces de beperking vormt, want deze zou eenvoudig voorverwarmd kunnen worden. Maar het is juist de klei, de grondstof, die niet ineens in een hete oven mag worden geschoven. Dat zou onbruikbare bakstenen opleveren. Om goede producten op te leveren, moet de oven geleidelijk steeds verder worden opgestookt.
Bestaande ovens bij baksteenfabrikanten zijn niet geschikt om de verdampende PFAS op te vangen of binnen de installatie te houden. Het resultaat is dat de PFAS als gas ontsnapt naar de buitenlucht, waarna het opnieuw in het milieu terechtkomt. Toch stelt Schiphol dat ze gebruik gaat maken van bestaande steenovens.
Veel goedkoper Schiphol koos voor het onorthodoxe proces van een gifwasinstallatie in combinatie met de baksteenbakkerij omdat dit proces vele malen goedkoper is dan het verhitten van de gifgrond tot temperaturen boven de 1500 graden Celsius. Volgens eigen schatting kan de wasinstallatie grond saneren voor zo’n 100 euro per ton, terwijl het enige bewezen proces tot wel 3000 euro per ton gifgrond kan kosten, zo meldde De Telegraaf.
In eerste instantie wil het vliegveld zo’n 200.000 ton PFOS-grond saneren met de gifwasser die binnenkort bij Badhoevedorp wordt gebouwd. Uit die installatie komt volgens eigen zeggen – en volgens de niet-gepubliceerde rapporten – zo’n 80 procent schone grond en 20 procent zwaar vervuild concentraat. Dat is nog altijd 40.000 ton zwaar vervuild slib. Overigens is dat het topje van de ijsberg, want op Schiphol worden nog steeds nieuwe PFAS-verontreinigingen gevonden.
Een A319 van Croatia Airlines stond op het punt van opstijgen. Toch besloot de bemanning de startbaan te verlaten en terug te keren naar de gate. Ongebruikelijke geluiden uit het ruim waren de oorzaak. Het incident vond 30 september plaats. Een van de passagiers aan boord van vlucht OU486, een herdershond van Belgische afkomst, had [...]
De populaire website voor onderzoeksjournalistiek Follow the Money (FTM) schrijft vandaag dat Lelystad Airport helemaal niet open kan, ook al hoopt minister Madlener daartoe in 2025 een positief besluit te kunnen nemen. Als één van de redenen noemt de site dat de start- en landingsbaan te kort is voor vakantievluchten, zo zou blijken uit interne documenten van ambtenaren. Maar is dat wel zo? Het korte antwoord is: nee.
In september noteerde Boeing anonieme bestellingen voor elf 777F’s in totaal. Een deel daarvan blijkt richting Emirates te gaan. De airline bevestigt een order van vijf vrachttoestellen van de huidige generatie te hebben geplaatst. De maatschappij is nog niet klaar met het aankopen van nieuwe toestellen. In een persbericht laat de airline uit de Emiraten [...]
Het Australische QantasLink voert deze week de laatste lijnvluchten uit met de Boeing 717. De resterende exemplaren worden vervangen door veel modernere Airbus A220’s. Daarna zijn er wereldwijd nog slechts twee maatschappijen over die met dit type vliegen: Delta Air Lines en Hawaiian Airlines, die ze voornamelijk op binnenlandse vluchten inzetten. In Europa nam de laatste gebruiker (het Spaanse Volotea) er al in 2021 afscheid van.
De Vereniging Nederlandse Verkeersvliegers is de oudste pilotenvakbond ter wereld. Luchtvaartnieuws sprak op het hoofdkantoor in Badhoevedorp met de voorzitter van de vereniging, Camiel Verhagen, over het roemrijke verleden van de organisatie, over actuele onderwerpen en over welke rol de verkeersvlieger in de toekomst gaat spelen. “We moeten Nederland niet op slot zetten, maar de meerwaarde van de luchtvaart juist waarderen.”
In de regio Noord-Darfoer, Soedan, is een Ilyushin-76T neergestort. Rebellen op de grond waren verantwoordelijk voor de crash. Het exacte aantal slachtoffers is onbekend, er waren hoogstwaarschijnlijk vijf mensen aan boord. Rond 04:00 maandagochtend kwamen de eerste meldingen van het neergeschoten vliegtuig binnen. De Ilyushin-76T was van de Kirgizische luchtvaartmaatschappij New Way Cargo Airlines, en [...]
De beurskoers van de Amerikaanse prijsvechter Spirit Airlines is maandag met maar liefst 53 procent gestegen, naar een prijs van 2,25 dollar. Beleggers reageerden euforisch op het nieuws dat een Chapter 11-faillissementsprocedure op korte termijn is afgewend door een nieuwe financieringsovereenkomst. Daardoor kan het bedrijf voorlopig door.
Dinsdag 22 oktober vertrekt er geen enkele vlucht vanaf de Belgische luchthaven Charleroi. Het vliegveld kan de veiligheid van reizigers door een aangekondigde staking van het veiligheidspersoneel niet garanderen. Volgens VRT Nieuws is het schrappen van de vluchten een voorzorgsmaatregel. Het is deze week herfstvakantie in het Franstalige gedeelte van België en veel mensen kiezen [...]
Iberia, de launch customer van de Airbus A321XLR, heeft de eerste commerciële vluchten met het type uitgesteld. Op 28 oktober zou het toestel voor het eerst met passagiers vliegen, van Madrid naar Parijs. Deze vluchten vinden nu enkele dagen later plaats. De maatschappij heeft geen reden gegeven voor de aanpassing. De eerste trans-Atlantische vlucht, van [...]
Maandag bracht de allerlaatste 757-300 op Schiphol een laatste bezoekje. “The Flying Pencil”, zoals het toestel wordt genoemd, gaat binnenkort met pensioen. Rond kwart voor één in de middag landde vlucht FI500 op de Polderbaan van Schiphol. De 24 jaar oude Boeing 757-300 van Icelandair, registratie TF-ISX, vertrok ruim twee uur later met enige vertraging [...]
Voetbalcharters zorgen er regelmatig voor dat er vliegtuigen naar Nederland komen die hier op reguliere basis niet te zien zijn. Zo ook maandag: een Bombardier CRJ1000 van het Spaanse Air Nostrum kwam naar Eindhoven om de selectie van PSV naar Parijs te brengen. Met dit toestel worden normaal binnenlandse en Europese vluchten voor Iberia uitgevoerd.
Boeing behoorde maandag tot de winnaars op de aandelenbeurzen in New York. Beleggers hopen dat de staking bij de vliegtuigfabrikant, die al ruim een maand duurt, snel ten einde komt na een nieuw loonbod van het concern. Boeing biedt de ongeveer 33.000 stakende werknemers bij fabrieken in Seattle en Portland een loonsverhoging van 35 procent over een periode van vier jaar.
Schiphol ontving in september 6 miljoen passagiers. Dat is een toename van 4 procent ten opzichte van dezelfde maand in 2023, en een afname van 7 procent ten opzichte van 2019 (het laatste pre-coronajaar). De meeste passagiers gingen afgelopen maand op reis naar Spanje, Groot-Brittannië, Italië, Griekenland en de Verenigde Staten.
Aer Lingus start weer een nieuwe trans-Atlantische lijndienst: de Ieren gaan vanaf volgend jaar mei tussen Dublin en Indianapolis vliegen. Deze Amerikaanse stad had de afgelopen jaren geen passagiersvluchten naar Europa, maar door de lage kosten en capaciteit van de A321neo (Xtra) Long Range denkt Aer Lingus die nu wel rendabel uit te kunnen voeren.
Aantal passagiers In september 2024 reisden er 6 miljoen passagiers van, naar of via Schiphol. Daarvan reisden bijna 3,9 miljoen passagiers direct van of naar Schiphol. Amsterdam Airport Schiphol was voor hen de luchthaven van vertrek of aankomst. Bijna 2,2 miljoen passagiers hadden een overstap op Schiphol. Dit zijn ruim een miljoen unieke passagiers, die in de internationale telwijze tweemaal worden geteld: als passagier bij aankomst en als passagier bij vertrek.
Meest populaire bestemmingen Bijna 4,2 miljoen passagiers gingen naar of kwamen van een bestemming in Europa, Bijna 1,9 miljoen van of naar een intercontinentale bestemming buiten Europa. Spanje was de meest populaire bestemming voor lokaal vertrekkende passagiers. Gevolgd door Groot-Brittannië, Italië, Griekenland en de Verenigde Staten.
Vluchten Het aantal vluchten van en naar Schiphol was 41.778 in september 2024. Dat is een stijging van bijna 3% vergeleken met 2023. 33.180 vluchten gingen van en naar Europese bestemmingen, 8.598 naar intercontinentale bestemmingen.
Vrachtvervoer Het aantal volledige vrachtvluchten was bijna 8% hoger dan in september 2023. In september 2024 waren er 1.391 vrachtvluchten, in 2023 waren dat er 1.291. Het totale vervoerde volume was in september 2024 129.351 ton. Dat is een toename van 10% t.o.v. 2023.
Klik hier voor het totale overzicht van de verkeer- en vervoercijfers van september 2024.
Alle vertrekkende vluchten van de luchthaven van Charleroi worden dinsdag geannuleerd door een staking van het veiligheidspersoneel. De luchthaven zegt door de staking onvoldoende personeel te hebben om de veiligheid van passagiers en personeel te garanderen. De aankomende vluchten gaan wel gewoon door.
United Airlines neemt de komende jaren maar liefst 150 nieuwe Boeing 787’s in gebruik, naast de bestaande vloot van 71 toestellen. Daarmee worden de Amerikanen veruit de grootste 787-operator van de wereld. Het eerste toestel uit die reeks is van een speciaal kleurenschema voorzien om duurzame vliegtuigbrandstof (SAF) te promoten.
Transavia vierde maandag haar 59ste verjaardag. De luchtvaartmaatschappij gaat ambitieus richting de zestig, maar topman Marcel de Nooijer heeft wel zorgen over de toekomst. "Ons succes is nauw verbonden aan consistent en transparant overheidsbeleid.”
Een lege vrachtcontainer is afgelopen donderdag in de draaiende motor van een American Airlines Boeing 787 terechtgekomen op de luchthaven van Chicago. Dat veroorzaakte zowel aan de motor als aan de container grote schade. De Boeing staat sindsdien aan de grond.
Transavia viert vandaag haar 59e verjaardag. CEO Marcel de Nooijer zegt uit te kijken naar de toekomst, maar maakt zich ook zorgen om het inconsistente overheidsbeleid rond de Nederlandse luchtvaartsector. ‘Sinds de oprichting in 1965 zorgen wij dat vliegreizen toegankelijk en betaalbaar zijn voor een breed Nederlands publiek.’ Die rol zal Transavia ‘met trots blijven [...]
De luchtvaartmaatschappijen die onder de Lufthansa Group vallen, schorten hun vluchten naar Tel Aviv langer op. Lufthansa, Brussels Airlines, SWISS en Austrian Airlines hervatten hun activiteiten in Israël op z’n vroegst op 10 november, Eurowings blijft minstens tot 30 november weg.
Dick Schoof Ministerie van Algemene ZakenBinnenhof 192513 AA Den Haag Hallo Dick, Als voormalige klasgenoten hebben we beiden goeie herinneringen aan Lyceum de Grundel in Hengelo. We hebben zelfs samen in het Leerlingenbestuur gezeten. Ik dacht in 1972. Ik zie Harry nog veel, en drink in Utrecht nog wel eens een biertje met Jos en Nicoline. [...]
Maandagmiddag landde er voor het laatst een Boeing 757-300-lijnvlucht op Schiphol. Het ging om de 24 jaar oude TF-ISX van Icelandair, de enige maatschappij die nog met dit type vliegtuig naar de Nederlandse luchthaven kwam. Eind deze week, bij de start van het winterseizoen, gaan de resterende twee 757-300’s uit dienst bij de IJslanders.
Finnair vliegt volgend jaar zomer vaker van thuisbasis Helsinki naar Shanghai. Daarmee pleegt de Finse luchtvaartmaatschappij trendbreuk: diverse Europese concurrenten kondigden juist aan minder of helemaal niet meer naar China te gaan vliegen.
Transavia-technici hebben in de voorbije dagen met flyers passagiers over hun actie voor betere arbeidsvoorwaarden geïnformeerd. Eerder plakten ze al actiestickers. Transavia en de Nederlandse Vereniging van Luchtvaart Technici (NVLT) zijn het namelijk nog altijd niet eens over een nieuwe cao. Daarom worden er nu passagiersvriendelijke acties gehouden, maar de bond sluit niet uit dat er later acties volgen waarvan reizigers wel hinder gaan ondervinden.
Francisco Gomes Neto, CEO van Embraer, houdt de opties open om mogelijk de concurrentie met de Airbus A320 en Boeing 737 aan te gaan. Concrete plannen zijn er echter nog niet, maar hij benoemt dat op een dag de Embraer-vloot uitgebreid zou kunnen worden. ‘We voeren studies uit voor een nieuw product’, zegt de topman [...]
Twee Boeing 737-800’s van American Airlines waren vorige week woensdag en vrijdag betrokken bij een incident. Het eerste incident vond afgelopen woensdag plaats. Het betrokken vliegtuig, registratie N800NN, vertrok 8:45 uur voor de binnenlandse vlucht AA2587 vanuit Chicago O’Hare International Airport in de richting van Austin. Na ongeveer twee uur startte de 737 met de [...]