❌

Normale weergave

Gisteren β€” 2 April 2025Luchtvaart

De Raad van State heeft bezwaren van omwonenden van Vliegveld Teuge tegen d…

2 April 2025 om 16:12

De Raad van State heeft bezwaren van omwonenden van Vliegveld Teuge tegen de normen voor onder meer geluidsoverlast gegrond verklaard. Het luchthavenbesluit van de provincie Gelderland, waarin regels over zaken als het aantal vliegbewegingen en openingstijden zijn opgenomen, is door de hoogste bestuursrechter van tafel geveegd. De provincie moet daardoor een nieuw besluit opstellen voor het kleine vliegveld voor burgerluchtvaart bij Voorst.

United Airlines heeft woensdag een flink trans-Pacifische uitbreiding aange…

2 April 2025 om 16:00

United Airlines heeft woensdag een flink trans-Pacifische uitbreiding aangekondigd, met vanaf het najaar nieuwe routes naar Bangkok, Ho Chi Minh Stad en Adelaide. Maar dat betekent niet dat er na dertien jaar weer non-stop-vluchten tussen de VS en Thailand komen. United gaat naar zowel Thailand als Vietnam vanuit Hongkong vliegen, als doortrekking van de routes vanuit San Fransisco en Los Angeles naar Hongkong. Adelaide wordt als enige van de drie wel non-stop aangevlogen (vanuit San Francisco). Toch is er in Thailand goede hoop dat het niet lang meer duurt voor er weer zonder tussenstop naar de VS gereisd kan worden.

Ondanks de inflatie zijn de parkeertarieven op Nederlandse luchthavens voor…

2 April 2025 om 14:21

Ondanks de inflatie zijn de parkeertarieven op Nederlandse luchthavens voor de zomer van 2025 gedaald, zo blijkt uit de jaarlijkse prijsvergelijking van Parkos. Waar reizigers afgelopen zomer gemiddeld 73,10 euro betaalden voor acht dagen parkeren met een shuttleservice, ligt dit tarief komende zomer op 69,72 euro. Dat is een daling van 4,6 procent.

KLM vindt de reactie van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I…

2 April 2025 om 12:37

KLM vindt de reactie van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat (I&W) op een advies van de Europese Commissie "onacceptabel". In dat advies vroeg Brussel om een betere uitleg van het kabinet waarom maar een deel van de nieuwe vliegtuigen wordt meegeteld bij het terugdringen van de geluidshinder rond Schiphol. Maar I&W-minister Barry Madlener heeft de kritiekpunten in een woensdag gepubliceerde brief beantwoord. Volgens de PVV-minister kan het maximumaantal vluchten op de luchthaven dan ook omlaag.

Vernietigend advies MRS op Madleners spoedbesluit Schiphol

1 April 2025 om 16:44
Bijeenkomst MRS(leestijd circa 5 minuten)

De Maatschappelijke Raad Schiphol heeft een vernietigend advies uitgebracht op het versnelde Luchthavenverkeersbesluit dat minister Barry Madlener (PVV) wil vaststellen. De raad prikt door de drogredeneringen heen en verklaart het besluit bij voorbaat onzorgvuldig.

“Geachte heer Madlener,

De Maatschappelijke Raad Schiphol (MRS) heeft kennisgenomen van het plan van de minister om een wijziging van het Luchthavenverkeerbesluit Schiphol (LVB) door te voeren. In de ontwerpwijziging wordt een maximumaantal commerciële vluchten van 478.000 per jaar vastgelegd waarvan 27.000 voor de nacht. De MRS zal dit advies ook in de publieksconsultatie inbrengen.

De minister ziet de ontwerpwijziging als een noodzakelijke en tussentijdse stap. De MRS is van mening dat met deze ontwerpwijziging geen recht wordt gedaan aan de rechterlijke uitspraak van 20 maart 2024. Het is belangrijk dat de huidige gedoogsituatie snel wordt beëindigd. De MRS verwacht dat er daarom medio zomer 2025 een ontwerpwijziging voor het integrale LVB ter consultatie wordt gelegd en dat die wél aan de rechterlijke uitspraak voldoet. Daarbij is het van belang dat een wettelijk verplichte milieueffectrapport (MER) wordt gepubliceerd, inclusief advies van de Commissie voor de milieueffectrapportage (Commissie mer).

De MRS steunt de toevoeging van een jaarlijks maximumaantal vluchten aan het LVB als een instrument ter bescherming van de leefomgeving. Die toevoeging is een erkenning van het feit dat aantallen vluchten er toe doen als het gaat om geluidshinder. Echter, de MRS steunt de hoogte van het voorgestelde maximum van 478.000 vluchten niet. Dat aantal is namelijk niet tot stand gekomen op basis van een kenbare en navolgbare belangenafweging. Daarom is er van een fair balance – zoals voorgeschreven door het Europees Verdrag voor de Rechten van de Mens (EVRM) – geen sprake.

Daarnaast mogen burgers ook een zorgvuldig proces verwachten. Hiervan is volgens de MRS op dit moment geen sprake, omdat een deugdelijk MER bij deze ontwerpwijziging ontbreekt. Dat maakt het in dit stadium onmogelijk om een zorgvuldige appreciatie van de milieueffecten en de naleving van de wettelijk vereiste gelijkwaardigheidscriteria te geven.

De balanced approach leidde niet tot fair balance
Het maximumaantal vluchten op Schiphol behoort tot stand te komen op basis van een eerlijke afweging tussen de belangen van stakeholders die baten hebben van luchtvaart en van stakeholders die daar de lasten van dragen. Het fair balance-vereiste volgt uit Artikel 8 van het EVRM. In het verdrag is vastgelegd dat mensen het recht hebben op een ongestoord privéleven, maar dat zij inbreuk daarop moeten accepteren als er daarvoor een dringende maatschappelijke reden is. Het uitgangspunt in de belangenafweging zou dus moeten zijn dat er niemand ernstig gehinderd is, waarna wordt vastgesteld voor welke hinder er een maatschappelijke rechtvaardiging bestaat.

In de beantwoording van Kamervragen wordt verklaard (Kamerstuk 29665-532, p.13) dat voor de ontwerpwijziging een zorgvuldige belangenafweging in het kader van het EVRM is gemaakt. Een motivering ontbreekt daarbij en op basis van onderstaande argumenten vindt de MRS deze verklaring ook niet aannemelijk.

Ten eerste ontbreekt de onderbouwing waarom er een fair balance ontstaat bij een geluidsdoel van minus 20% en het uit de balanced approach resulterende maximale aantal vluchten. Uit de Nota van toelichting bij de ontwerpwijziging (p.10) blijkt ook niet dat deze al is getoetst aan het EVRM. Zonder duidelijke onderbouwing en verwijzing naar relevante stukken is de hoogte van het geluidsdoel vanuit het oogpunt van het EVRM willekeurig gekozen.

Ten tweede is de balanced approach gericht op het behalen van een geluidsdoel dat is geformuleerd in relatieve veranderingen, namelijk percentages waarmee het aantal ernstig gehinderde personen en het aantal ernstig belaste woningen omlaag moet. Een eerlijke belangenafweging vraagt daarentegen om een benadering in absolute termen. Het gaat daarbij om de vraag of de maatschappelijke baten bij een bepaalde omvang van de luchtvaart de maatschappelijke lasten ervan rechtvaardigen.

Ten derde zijn er meermaals aanpassingen gemaakt in de balanced approach, zowel in het maatregelenpakket als in de modellering, waardoor het berekende maximumaantal vluchten veranderde. Zo werd het maximum van 440.000 (2022) verhoogd naar 452.500 (2023), 460.000-470.000 (2024) en uiteindelijk 478.000. Deze berekeningen staan los van de vraag voor hoeveel vluchten er een dringende maatschappelijke reden is en doen afbreuk aan het vertrouwen van omwonenden in dit proces.

Ten vierde wordt in de IenW-notitie Bestemmingenanalyse voor adequate bereikbaarheid (2022) geschat dat Nederland adequaat verbonden blijft met de wereld als het aantal vluchten op Schiphol tussen 396.000-438.000 ligt. Bovendien is het gewenste bestemmingennetwerk bij de berekening van dat interval als uitgangspunt genomen. Dat is een eenzijdige benadering waarbij de belangen van omwonenden niet zijn meegewogen. De MRS constateert dat zelfs op basis van deze (ondeugdelijke) analyse voor een aantal vluchten hoger dan 438.000 er sowieso geen dringende maatschappelijke reden is, zoals wel wordt voorgeschreven door het EVRM.

Ten vijfde geeft een recente studie in opdracht van de luchtvaartsector naar de maatschappelijke kosten en baten van Schiphol sterke indicaties dat 440.000 vluchten meer welvaart voor Nederland oplevert dan 478.000 vluchten. Economische activiteiten en werkgelegenheid verschuiven namelijk naar andere sectoren en door een vermindering van klimaatschade en een betere gezondheid van omwonenden neemt de welvaart per saldo toe.

Ten zesde wordt het vaststellen van 478.000 vluchten gepresenteerd als een krimp voor de sector. Maar, er waren in 2024 circa 474.000 vluchten waarvan 25.000 in de nacht. Dat betekent hooguit dat met de ontwerpwijziging de post-corona groeispurt naar 500.000 vluchten tot stilstand komt. Van krimp is in elke geval geen sprake.

Conclusie
Op basis van de voorgaande analyse concludeert de MRS dat er met 478.000 vluchten op jaarbasis niet voldaan wordt aan het fair balance-vereiste uit het EVRM. De Raad van State (RvS) zal deze ontwerpwijziging toetsen aan hogere wetgeving. De MRS adviseert dan ook om het voorliggende advies als bijlage mee te sturen in de spoedprocedure bij de RvS.

Ook trekken de voornoemde argumenten (punt 2, 3 en 4) in twijfel dat de balanced approach als instrument geschikt is om de fair balance te bewerkstelligen. Daarom adviseert de MRS om de RvS tevens te consulteren over de vraag in hoeverre het instrument van de balanced approach aansluit op de vereiste bescherming van het privéleven en de gezondheid van omwonenden via de fair balance.

De MRS vindt dat bij de integrale LVB-wijziging een kenbare en navolgbare belangenafweging moet worden gepresenteerd die voldoet aan het fair balance-vereiste uit het EVRM. Het resultaat in termen van maximumaantallen vluchten per jaar en in de nacht kan in de integrale LVB-wijziging worden opgenomen.

Geen zorgvuldig proces
Volgens de Nota van toelichting (p.8) hoeft er voor deze ontwerpwijziging geen milieueffectrapport opgesteld te worden, omdat er geen grenswaarden in handhavingspunten worden gewijzigd. Op voorhand is echter duidelijk dat de grenswaarden in handhavingspunten bij 478.000 vluchten worden overschreden. Met die verwachting is het procedureel discutabel om de ontwerpwijziging
door te voeren zonder deugdelijk MER.

De Nota van toelichting verwijst voor de milieugevolgen van de ontwerpwijziging naar het MER NNHS 2020. Het argument daarbij is dat de ontwerpwijziging met 478.000 vluchten een verbetering zal zijn ten opzichte van de situatie van 500.000 vliegbewegingen waar het MER NNHS 2020 van uitging. Dit argument houdt echter geen stand, omdat de MER NNHS 2020 geen onbetwiste bron is. De Commissie mer signaleerde in haar toetsingsadvies (2021) een aantal tekortkomingen en achtte correcties en aanvullingen essentieel. Die zijn nooit doorgevoerd en over het MER NNHS 2020 is nooit een besluit genomen. In het kader van de algemene beginselen van behoorlijk bestuur en de wettelijk vereiste toets op de gelijkwaardigheidscriteria verwacht de MRS een nadere onderbouwing van het besluit om toch te verwijzen aan het MER NNHS 2020.

De motivatie van IenW om een versneld traject te doorlopen, is de deadline in het slotallocatieproces. Een alternatieve manier om ervoor te zorgen dat er in het gebruiksjaar 2025-2026 maximaal 478.000 slots worden uitgegeven, is bijvoorbeeld een ministerieel verzoek aan de luchthaven. Daarmee wordt geanticipeerd op de integrale LVB-wijziging. De MRS vraagt of er alternatieven voor een versnelde LVB-wijziging zijn onderzocht en zo ja, welke dat waren. Bij een ingrijpend besluit zoals dit verwacht de MRS dat inzichtelijk wordt gemaakt waarom alternatieven zijn afgevallen.

Gevolgen voor beleid
De ontwerpwijziging heeft consequenties voor het huidige beleid en de inzet van beleidsinstrumenten. De MRS wijst bijvoorbeeld op het belang van de ontwikkeling van aanvullende hindernormen. Het jaargemiddelde geluidsniveau vanwege vliegverkeer op een zekere locatie verklaart immers maar een kwart van de aldaar ervaren geluidshinder (Brink, 2014). Daarom moeten er normen komen voor rustperioden, overvliegfrequentie en het aantal passages boven een bepaald geluidsniveau per dag. Dat geeft omwonenden meer bescherming dan alleen een maximumaantal vluchten per jaar. Ook wijst de MRS op lopende initiatieven om de hinder voor de omgeving te beperken, zoals het gevelisolatieprogramma. Dat programma is gebaseerd op een maximumaantal van 440.000 vluchten per jaar en met de ontwerpwijziging kan de geluidsbelasting lokaal hoger uitvallen.

Het kabinet staat voor de taak om de leefomgevingskwaliteit overal rondom Schiphol, dus bij alle banen, snel te verbeteren. De integrale wijziging van het LVB is daar een belangrijk onderdeel van. De MRS zal in dat traject gevraagd en ongevraagd advies uitbrengen.

Met vriendelijke groet,
Khadija Arib
Voorzitter Maatschappelijke Raad Schiphol”

Bron

Star Alliance krijgt nieuw Europees lid

2 April 2025 om 13:00

ITA Airways zal begin 2026 toetreden tot Star Alliance, zo maakte de luchtvaartalliantie vandaag bekend. De Italiaanse luchtvaartmaatschappij wordt daarmee een volwaardig lid en versterkt het netwerk, waarin onder meer Lufthansa, ANA, Singapore Airlines en United Airlines vertegenwoordigd zijn. Star Alliance-CEO Theo Panagiotoulias verklaarde: ‘Begin 2026 wordt ITA Airways naar verwachting officieel onderdeel van het Star [...]

Het artikel Star Alliance krijgt nieuw Europees lid is gepubliceerd op Up in the Sky.

Kabinet komt met reactie over Schiphol

2 April 2025 om 12:00

Het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat heeft woensdag gereageerd op het besluit van de Europese Commissie over de aanpak om het vliegtuiggeluid rond Schiphol te verminderen. Met deze reactie is de zogeheten balanced approach-procedure officieel afgerond. De Europese Commissie publiceerde in maart haar besluit over de Nederlandse plannen om het geluidsniveau van vliegverkeer rondom Schiphol [...]

Het artikel Kabinet komt met reactie over Schiphol is gepubliceerd op Up in the Sky.

Minister Barry Madlener heeft zijn plannen om geluidshinder rond Schiphol t…

2 April 2025 om 10:33

Minister Barry Madlener heeft zijn plannen om geluidshinder rond Schiphol te verminderen verdedigd tegenover de Europese Commissie. In een woensdag gepubliceerde brief aan de Tweede Kamer vat de PVV-minister samen hoe hij kritiekpunten van de Europese Commissie weerlegt. Daarmee is de balanced approach-procedure volgens de minister "officieel afgerond" en kan hij de maatregelen per november invoeren.

De eerste dag dat EU-reizigers moeten voldoen aan nieuwe regels als ze naar…

2 April 2025 om 10:31

De eerste dag dat EU-reizigers moeten voldoen aan nieuwe regels als ze naar het Verenigd Koninkrijk gaan, verloopt vooralsnog zonder problemen bij KLM, Eurostar en de reisbranche. Wie naar Engeland, Schotland, Wales of Noord-Ierland reist, heeft vanaf woensdag een zogeheten Electronic Travel Authorisation (ETA) nodig. FlixBus kon slechts enkele passagiers die dit niet hadden geregeld vanuit Parijs, Brussel en Amsterdam niet meenemen naar Londen, laat een woordvoerder weten.

Nieuwe bestemming voor Transavia vanaf Rotterdam

2 April 2025 om 11:00

Vanaf november kunnen passagiers vanaf Rotterdam The Hague Airport rechtstreeks naar het Spaanse Sevilla vliegen. Budgetluchtvaartmaatschappij Transavia heeft deze nieuwe verbinding aan haar routenetwerk toegevoegd, zo werd dinsdag bekendgemaakt. De ticketverkoop gaat op 16 april van start. Tot nu toe waren Schiphol en Eindhoven Airport de enige Nederlandse luchthavens met directe vluchten naar Sevilla. Met [...]

Het artikel Nieuwe bestemming voor Transavia vanaf Rotterdam is gepubliceerd op Up in the Sky.

Boeing-CEO erkent fouten

2 April 2025 om 10:00

Boeing-CEO Kelly Ortberg zal vandaag tijdens een hoorzitting in de Amerikaanse Senaat erkennen dat de vliegtuigfabrikant in de afgelopen jaren ‘ernstige misstappen’ heeft begaan. Hij stelt dat het bedrijf sindsdien ‘ingrijpende veranderingen’ heeft doorgevoerd na een noodsituatie in januari 2024 met een 737 MAX-toestel. ‘Boeing heeft ernstige fouten gemaakt in de afgelopen jaren – en [...]

Het artikel Boeing-CEO erkent fouten is gepubliceerd op Up in the Sky.

Ook Zweedse luchtmacht kiest voor Embraer

2 April 2025 om 08:30

Na Nederland heeft ook Zweden besloten tot de aanschaf van C-390-transportvliegtuigen van Embraer. Het Braziliaanse toestel is een wereldwijd verkoopsucces. Ook Zweden heeft officieel getekend voor de aanschaf van vier C-390 Millennium multi-missievliegtuigen van Embraer en heeft daarmee de benodigde productieslots veiliggesteld. De toestellen zijn bedoeld ter vervanging van de huidige vloot van zes C-130H [...]

Het artikel Ook Zweedse luchtmacht kiest voor Embraer is gepubliceerd op Up in the Sky.

Nederlandse F-35-vliegers maakten vuist tegen Russen

2 April 2025 om 06:49
F-35's

De inzet van F-35-vliegers van de Koninklijke Luchtmacht in de Baltische staten is ten einde. De jachtvliegtuigen hebben een paar productieve maanden achter de rug. Na vier maanden luchtruimbewaking hebben Nederlandse F-35-gevechtsvliegtuigen heel wat acties uitgevoerd. Ze onderschepten 23 Russische vliegtuigen aan de NAVO-oostflank. Hun taak zit er nu op en Portugal neemt de klus [...]

Het artikel Nederlandse F-35-vliegers maakten vuist tegen Russen is gepubliceerd op Up in the Sky.

OuderLuchtvaart

Lufthansa heeft deze week, bij de start van de zomerdienstregeling, vier Ai…

1 April 2025 om 14:18

Lufthansa heeft deze week, bij de start van de zomerdienstregeling, vier Airbus A350-900’s in Frankfurt gestationeerd. In mei en juli komen er nog twee bij. Daarmee vliegt dit type niet meer exclusief vanuit München, de andere grote LH-hub. De Airbussen worden nu ingezet van Frankfurt naar Seoul en Shanghai, vanaf mei ook naar Denver en vanaf juli naar Seattle.

De A321neo in Transavia-kleuren is inmiddels een vertrouwd gezicht op Schip…

1 April 2025 om 12:27

De A321neo in Transavia-kleuren is inmiddels een vertrouwd gezicht op Schiphol, maar vanaf deze week is ook de kleinere A320neo regelmatig in het witgroene jasje van de prijsvechter te zien. De Nederlandse tak van Transavia heeft dat type nog niet in dienst, maar de Franse zustermaatschappij wel. En die zet ze vanaf nu ook structureel naar Schiphol in.

Stokoude Boeing 737 vliegt nog even door

1 April 2025 om 13:08

Het Canadese Buffalo Airways deed onlangs een opvallende aankoop. Het bedrijf heeft een oude Boeing 737-200 in haar vloot opgenomen. Buffalo Airways heeft het toestel 42,5 jaar oude aangeschaft omdat het ‘de klus goed kan klaren.’ De machine beschikt namelijk over een zogenaamde ‘gravel-kit‘. Dit is een speciale set met onderdelen en apparatuur wat landingen [...]

Het artikel Stokoude Boeing 737 vliegt nog even door is gepubliceerd op Up in the Sky.

❌
❌