❌

Normale weergave

Vandaag β€” 24 Juni 2025Luchtvaart

Duizenden passagiers gestrand in Qatar

24 Juni 2025 om 13:00

Duizenden passagiers zijn gestrand op Hamad International Airport in Doha nadat Qatar maandagavond uit voorzorg tijdelijk het luchtruim sloot. De maatregel volgde op een Iraanse raketaanval op de nabijgelegen Amerikaanse luchtmachtbasis Al Udeid. Vanochtend liet Qatar Airways weten dat het vliegverkeer inmiddels weer is hervat, maar het kan nog dagen duren voordat de normale dienstregeling [...]

Het artikel Duizenden passagiers gestrand in Qatar is gepubliceerd op Up in the Sky.

15 uur in de lucht: Qantas-vlucht eindigt waar hij begon

24 Juni 2025 om 12:00

Passagiers aan boord van een Qantas-vlucht van Perth naar Parijs hebben meer dan vijftien uur in de lucht doorgebracht, om uiteindelijk weer te landen op hun vertrekpunt in Australië. De Boeing 787-9 moest terugkeren nadat delen van het luchtruim boven het Midden-Oosten werden gesloten als gevolg van een Iraanse raketaanval. De vlucht vertrok op 23 [...]

Het artikel 15 uur in de lucht: Qantas-vlucht eindigt waar hij begon is gepubliceerd op Up in the Sky.

Ryanair-baas bezorgd over Boeing

24 Juni 2025 om 11:00

Michael O’Leary, de uitgesproken CEO van Ryanair, staat al drie decennia aan het roer van een van de veiligste luchtvaartmaatschappijen ter wereld. Toch is zijn vertrouwen in vliegtuigbouwer Boeing, waarvan Ryanair uitsluitend toestellen gebruikt, de afgelopen jaren flink afgenomen. In een interview met The Times uitte O’Leary zijn zorgen over de kwaliteit van recent geleverde vliegtuigen. ‘We [...]

Het artikel Ryanair-baas bezorgd over Boeing is gepubliceerd op Up in the Sky.

Vanuit Utrecht en Amsterdam gaan de hele dag geen treinen van en naar Schip…

24 Juni 2025 om 08:52

Vanuit Utrecht en Amsterdam gaan de hele dag geen treinen van en naar Schiphol Airport door een stroomstoring die is ontstaan door brand in kabels, meldt een woordvoerder van ProRail. Eerder was dit ook het geval vanuit Rotterdam, Den Haag en Leiden, maar daar wordt het treinverkeer richting de luchthaven vanaf 8.15 uur weer opgestart, meldt een woordvoerder van NS. Vanuit Utrecht en Amsterdam rijden naar verwachting tot 23.00 geen treinen.

Cao-overleg klapt: KLM-grondpersoneel staakt

24 Juni 2025 om 09:05

De vakbonden FNV en CNV hebben dinsdagochtend aangekondigd dat zij het cao-overleg met KLM vroegtijdig verlaten en hun leden oproepen tot een 24-uursstaking op zaterdag. De staking betreft het grondpersoneel van de luchtvaartmaatschappij. KLM zegt teleurgesteld te zijn over het besluit, vooral omdat de onderhandelingen met drie andere bonden wel doorgaan. Volgens KLM was het [...]

Het artikel Cao-overleg klapt: KLM-grondpersoneel staakt is gepubliceerd op Up in the Sky.

FNV en CNV verlaten vroegtijdig het cao-overleg en roepen op tot 24-uursstaking

24 Juni 2025 om 08:27

KLM heeft een cao-voorstel gedaan dat investeert in de toekomst van haar medewerkers en tegelijkertijd vraagt om een pas op de plaats wat betreft het salaris. Dat salaris is sinds 2019 aanzienlijk gestegen, met minimaal 25% en soms zelfs tot 40%. Door de financiële situatie waarin KLM zich nu bevindt en de hoge mate van onzekerheid in de wereld is op dit moment geen ruimte voor verdere loonstijgingen.

KLM start een kort geding met het verzoek aan de rechter om een 24-uursstaking te verbieden.

KLM doet dringende oproep

24 Juni 2025 om 08:30

Luchtvaartmaatschappij KLM heeft een dringende oproep gedaan aan de vakbonden FNV en CNV om de gesprekken over een nieuwe cao voor het grondpersoneel te hervatten. In een brief aan de bonden uit KLM haar bezorgdheid over de plannen voor een 24-uursstaking, die volgens de onderneming grote gevolgen kan hebben voor zowel de bedrijfsvoering als de [...]

Het artikel KLM doet dringende oproep is gepubliceerd op Up in the Sky.

Transavia gaat over op nieuwe livery

24 Juni 2025 om 06:49

In oktober 2025 viert luchtvaartmaatschappij Transavia haar 60-jarig bestaan in Nederland. Ter gelegenheid van dit jubileum introduceert de luchtvaartmaatschappij een vernieuwde merkidentiteit, die aansluit op zowel de historische basis als de toekomstige koers van het bedrijf. De rebranding wordt gezamenlijk doorgevoerd met Transavia Frankrijk, dat sinds 2007 opereert vanaf Parijs-Orly. Het logo van Transavia, bestaande [...]

Het artikel Transavia gaat over op nieuwe livery is gepubliceerd op Up in the Sky.

Kon je vanuit de Concorde de ronding van de aarde zien?

24 Juni 2025 om 05:00

Ja, passagiers van de Concorde konden inderdaad de ronding van de aarde zien. Dit supersone vliegtuig vloog op een kruishoogte van ongeveer 60.000 voet (18.300 meter), bijna twee keer zo hoog als normale passagiersvliegtuigen. Op deze hoogte was de kromming van de aarde duidelijk zichtbaar aan de horizon, samen met de donkerblauwe lucht die overging in het zwart van de ruimte. Deze unieke ervaring maakte een vlucht met de Concorde tot veel meer dan alleen snel reizen. Het zicht vanuit de Concorde was uniek door de combinatie van extreme vlieghoogte en speciale ontwerpkenmerken. Op 60.000 voet vloog je letterlijk aan

Het artikel Kon je vanuit de Concorde de ronding van de aarde zien? is gepubliceerd op Up in the Sky.

Gisteren β€” 23 Juni 2025Luchtvaart

KLM doet een "klemmend beroep" op de vakbonden om weer terug aan de onderha…

23 Juni 2025 om 21:02

KLM doet een "klemmend beroep" op de vakbonden om weer terug aan de onderhandelingstafel te komen en niet te gaan staken. Hierover heeft de luchtvaartmaatschappij een brief gestuurd aan FNV en CNV. "Hierin uiten wij onze zorgen over de signalen over een 24-uursstaking", aldus KLM. "Alleen samen komen we tot oplossingen die recht doen aan de belangen van alle medewerkers en die de toekomst van KLM veiligstellen."

Qatar heeft uit voorzorg maandagavond enkele uren het eigen luchtruim geslo…

23 Juni 2025 om 18:08

Qatar heeft uit voorzorg maandagavond enkele uren het eigen luchtruim gesloten. Kort daarna vuurde Iran zes raketten af op een luchtmachtbasis van de VS in Qatar (die overigens geen slachtoffers maakten doordat ze onderschept werden). Door de sluiting van het luchtruim waren er tijdelijk geen vluchten mogelijk naar Doha, de hub van Qatar Airways. Rond middernacht kwam het vliegverkeer weer op gang.

Drastische maatregel legt Qatar Airways-vluchten aan banden

23 Juni 2025 om 21:48

Qatar heeft maandag besloten zijn luchtruim uit voorzorg tijdelijk te sluiten vanwege de spanningen in de regio. Niet veel later viel Iran een Amerikaanse luchtmachtbasis in het land aan. De maatregel heeft een grote impact op de operatie van Qatar Airways. UPDATE: Het luchtruim is inmiddels heropend. Maandagavond maakten de Qatarese autoriteiten bekend het eigen [...]

Het artikel Drastische maatregel legt Qatar Airways-vluchten aan banden is gepubliceerd op Up in the Sky.

Staking dreigt bij easyJet in Spanje

23 Juni 2025 om 13:00

EasyJet moet zich mogelijk opmaken voor verstoringen op meerdere Spaanse luchthavens aan het einde van juni. De Spaanse vakbond USO heeft aangekondigd dat ongeveer 650 cabinepersoneelsleden met Spaanse contracten opgeroepen worden om drie dagen het werk neer te leggen, van 25 tot en met 27 juni. De staking zal plaatsvinden op vier belangrijke Spaanse basissen van easyJet: Alicante, Barcelona, Málaga en [...]

Het artikel Staking dreigt bij easyJet in Spanje is gepubliceerd op Up in the Sky.

Zoals het er nu naar uitziet, worden vanaf 16 juli Air France-piloten ingez…

23 Juni 2025 om 10:37

Zoals het er nu naar uitziet, worden vanaf 16 juli Air France-piloten ingezet op een deel van de KLM-vluchten naar New York. KLM worstelt namelijk met een pilotentekort, en kan mede daardoor longhaul niet op volle capaciteit vliegen. “De groep optimaliseert meer dan zij ooit gedaan heeft ten gunste van beide airlines. We zullen niet nalaten alles te doen om meer KLM-vliegtuigen te laten vliegen”, zei Air France-KLM-topman Ben Smith eerder al hierover.

British Airways-crew β€˜hele nacht wakker gehouden’

23 Juni 2025 om 16:00

Een groep van twaalf bemanningsleden van British Airways is recentelijk per vergissing ondergebracht in een erotisch motel in Milaan. De vergissing leidde tot een ongemakkelijke en onrustige overnachting, waarbij piloten en cabinepersoneel de hele nacht wakker werden gehouden door expliciete geluiden en activiteiten in het motel. Volgens de Britse krant The Sun moest de luchtvaartmaatschappij op zoek [...]

Het artikel British Airways-crew ‘hele nacht wakker gehouden’ is gepubliceerd op Up in the Sky.

Amerikaanse prijsvechter Southwest lonkt naar Europa

23 Juni 2025 om 11:00

De Amerikaanse prijsvechter Southwest Airlines overweegt in het voorjaar van 2026 te starten met een lijndienst tussen Baltimore/Washington en Reykjavik. Als het plan doorgaat, zou dit de eerste trans-Atlantische route worden voor de luchtvaartmaatschappij, die tot nu toe vooral binnenlandse vluchten binnen de Verenigde Staten uitvoert. De geplande uitbreiding komt voort uit een recente aanvraag [...]

Het artikel Amerikaanse prijsvechter Southwest lonkt naar Europa is gepubliceerd op Up in the Sky.

Turkish Airlines mengt zich in overnamestrijd

23 Juni 2025 om 10:00

Turkish Airlines overweegt een minderheidsbelang in de Spaanse luchtvaartmaatschappij Air Europa. Met die strategische zet wil de Turkse luchtvaartmaatschappij haar positie op de Europese markt verstevigen. De interesse komt op een moment dat ook Air France-KLM en Lufthansa zich opmaken voor bindende biedingen, die begin juli verwacht worden. Volgens onder meer Daily Sabah, El Español en Reuters onderzoekt Turkish Airlines [...]

Het artikel Turkish Airlines mengt zich in overnamestrijd is gepubliceerd op Up in the Sky.

Air India-CEO geeft details over gecrashte 787

23 Juni 2025 om 08:30

Campbell Wilson, topman van Air India, zegt dat de gecrashte Boeing 787-8 ‘goed onderhouden’ was voordat die de lucht in ging. Hoewel Air India vorige week onder vuur kwam te liggen over dat inspecties van kritieke nooduitrusting, zoals een evacuatieglijbaan en de zuurstofvoorziening, niet tijdig gedaan werden, stelt Wilson dat dit vliegtuig conform het boekje [...]

Het artikel Air India-CEO geeft details over gecrashte 787 is gepubliceerd op Up in the Sky.

KLM: β€˜We hebben op dit moment drie gaten’

23 Juni 2025 om 06:49

De oorlogen in de wereld bewerkstelligen volgens KLM-topvrouw Marjan Rintel dat de luchtvaartmaatschappij telkens ‘heel alert’ moet reageren. KLM doet een groot aantal bestemmingen in Azië aan. Echter, vandaag de dag worden op die routes oorlogen gevoerd. Sinds 2022 vliegt de airline niet meer over Rusland en Oekraïne en vorige maand werd door de spanningen [...]

Het artikel KLM: ‘We hebben op dit moment drie gaten’ is gepubliceerd op Up in the Sky.

OuderLuchtvaart

Rapport I&W eerder oefening in wensdenken dan routekaart voor verduurzaming luchtvaart

22 Juni 2025 om 11:40
Thunderbirds(leestijd circa 5 minuten)

Vorige week presenteerde het luchtvaartminnende ministerie van Infrastructuur een uitbundig rapport over de maatschappelijke baten van ‘duurzame luchtvaart’. Vliegen op waterstof of elektriciteit wordt een mooie toekomst voorspeld. Als het doorgaat.

Het document poogt de maatschappelijke baten zelfs uit te drukken in euro’s, maar het lijkt vooral een poging om de publieke opinie te beïnvloeden en de groei van de sector te legitimeren. Want wie verder kijkt dan de überoptimistische managementsamenvatting ontdekt een wankel bouwwerk van aannames, onzekerheden en onvermelde kanttekeningen die het rooskleurige beeld ernstig ondermijnen.

Het rapport ademt optimisme over batterij-elektrisch vliegen en vliegen op waterstof, gepresenteerd als “volledig duurzame alternatieven”. Toch strooit het zelf rijkelijk met waarschuwingen. De “technologische mogelijkheden en capaciteiten zijn nog onzeker” en wijzigingen in technologische inzichten kunnen “tot andere resultaten leiden”. Dit is niet slechts een onbelangrijke voetnoot, maar een fundamentele disclaimer die de hele studie ondermijnt.

Zo wordt over het batterij-elektrische vliegen verteld dat de “huidige technologische ontwikkelingen zich voornamelijk richten op de kleine luchtvaart, met een focus op korte afstandsvluchten”. Volgens de verwachting in het rapport zullen elektrische vliegtuigen pas na 2035 een bereik hebben van “ongeveer 500 kilometer en plaats bieden aan maximaal 9 passagiers”.

De afgelopen ruim tien jaar is er slechts één e-toestel gecertificeerd om te vliegen: de Pipistrel met ruimte voor één, niet al te zware, passagier. Het lijkt eerder op stilstand dan op innovatieve ontwikkeling.

Grotere toestellen nog ver weg
Zo’n specificatie is ver verwijderd van de commerciële vluchten waar het hierover gaat. De ambitie van fabrikant Elysia, een 90-zitter en 800 kilometer bereik, blijft vooralsnog een verre ambitie. De realiteit is dat experts van de TU Delft verwachten dat elektrisch vliegen “waarschijnlijk na 2030 op de markt komt” en dat “in 2050 slechts 2 procent van het energieverbruik in de commerciële luchtvaart afkomstig is van elektriciteit”. Twee hele procenten in het jaar 2050, 25 jaar vanaf nu. Het is een wel erg schamele bijdrage van de vliegindustrie aan de energietransitie, een sector die nu al worstelt met een gigantische ecologische voetafdruk.

De technische beperkingen zijn dan ook evident. Batterijen slaan per kilogram “minder energie op dan kerosine, waardoor vliegtuigen zwaarder worden bij dezelfde energiebehoefte” . Dit hogere gewicht “beperkt zowel de passagiers- en vrachtcapaciteit als het maximale vliegbereik”. En wat te denken van de constatering dat “een lege batterij evenveel weegt als een volle”, wat een “beperkende factor vormt voor de hoeveelheid passagiers die over een bepaalde afstand kan worden vervoerd”.

Cijfers ontbreken
Dit alles maakt de veelbelovende “lagere operationele kosten” van elektrische vliegtuigen een puur theoretische besparing zolang de vliegtuigen zelf niet rendabel zijn in te zetten. Het rapport erkent dit en stelt dat “exacte cijfers van vliegtuigfabrikanten momenteel ontbreken”. Maar niet in de managementsamenvatting.

Ook het vliegen op waterstof is gehuld in nevelen. De technologie bevindt zich “nog voornamelijk in de testfase”. Airbus, een van de grote spelers, heeft zijn ambitie om een waterstofvliegtuig tegen 2035 op de markt te brengen “bijgesteld en verwacht “vertraging”.

De uitdagingen zijn dan ook immens: “opslag van waterstof in vliegtuigen, het ontwikkelen van geschikte brandstofcellen en de bouw van de benodigde infrastructuur op luchthavens zijn allemaal aspecten die de implementatie vertragen”.

En alsof dat nog niet genoeg is, worden de onderhoudskosten voor waterstofvliegtuigen door McKinsey “50 procent hoger geschat dan de kosten voor het onderhoud van conventionele vliegtuigen”, terwijl de brandstof “duurder is dan conventionele brandstof”. Kan iemand nog uitleggen waar de winst dan zit?

Miljarden aan investeringen nodig
Het rapport benadrukt de noodzaak van “forse investeringen”. De ontwikkeling van een regionaal waterstofvliegtuig, zelfs via ‘retrofitting’ (het aanpassen van bestaande vliegtuigen), wordt geschat op 5 miljard euro. Een compleet nieuw waterstofvliegtuig gaat zelfs “10 tot 15 miljard euro” kosten. Dat bedrag is “een factor drie hoger” dan een conventioneel kerosinevliegtuig.

Voor luchtvaartmaatschappijen lopen de aanschafkosten van ‘duurzame vliegtuigen’ op van “100 tot 500 miljoen euro”, afhankelijk van de omvang van de vloot. Luchthavens moeten ook diep in de buidel tasten. Elektrische laadstations worden geschat op 1,7 tot 2,5 miljoen euro per megawatt, met zelfs nog “hogere kosten voor het aanleggen van de waterstofinfrastructuur”.

Daarmee wordt de “economische terugverdientijd onzeker”. Met andere woorden: we weten niet hoeveel het gaat kosten én we weten niet of het ooit terugverdiend kan worden, laat staan of het winstgevend wordt.

Druppel op gloeiende plaat
Het rapport probeert “maatschappelijke baten” te kwantificeren. Voor ons land liggen de “jaarlijkse maatschappelijke baten” op maximaal 61 miljoen euro. Voor het Caribisch deel van het koninkrijk is dit ten hoogste 8 miljoen euro. Het lijkt veel, maar in de context van een miljardenindustrie en de enorme maatschappelijke kosten van klimaatverandering en overlast door luchtvaart, zijn het druppels op een gloeiende plaat. Conclusie: dit zijn geen fundamentele transformaties, maar marginale verbeteringen.

Ook de emissiereducties worden met percentages van het netwerk gepresenteerd. Dat vertroebelt het totaalbeeld. In Nederland kan de reductie oplopen tot “maximaal 9 procent voor CO2 en 7 procent voor NOx” op het segment vluchten tot 1500 kilometer. “Het grootste deel van de vluchten blijft onveranderd.”

Geluidsreductie loze belofte
En qua geluid? Elektrische en waterstofvliegtuigen heten “minder geluid te produceren”, maar in Nederland “is het effect beperkt omdat grotere toestellen dominant blijven en de daling “gemaskeerd wordt door het geluid van grotere en luidere vliegtuigen”. Een kwantitatieve analyse is “momenteel niet mogelijk” en de “monetaire waarde is op dit moment niet te bepalen”. Geluidsreductie blijft dus een loze belofte voor de omwonenden van onder meer Schiphol, Eindhoven en Rotterdam.

Naast de onzekerheden over de baten creëert de transitie naar ‘duurzame luchtvaart’ ook nieuwe problemen. Zwaardere elektrische vliegtuigen kunnen lokaal “extra uitstoot van fijnstof veroorzaken door meer slijtage van banden en landingsbanen”. Dit betekent een directe verslechtering van de lokale luchtkwaliteit, die al zo onder druk staat rondom vliegvelden.

Ook de “ruimtelijke uitdagingen” zijn aanzienlijk, vooral omdat “infrastructuur voor waterstofproductie en elektrische netwerken kunnen concurreren met andere vormen van landgebruik”. De “afhankelijkheid van hernieuwbare energie wordt cruciaal”, wat leidt tot “concurrentie met andere sectoren zoals industrie en huishoudens” voor deze energie. Het is een verborgen kostenpost voor de samenleving, aldus de onderzoekers.

Maar de meest verontrustende indirecte effecten gaan over de toeleveringsketen. De productie van batterijen en waterstof heeft “aanzienlijke milieueffecten binnen de supply chains”, vereist “grote hoeveelheden grondstoffen en is energie-intensief, wat kan leiden tot ecologische druk”. Denk hierbij aan lithium, kobalt en nikkel.

Blinde vlek
Het rapport erkent dat “een gedetailleerde kwantificering hiervan buiten het bereik van deze studie” valt en dat een “uitgebreide levenscyclusanalyse nodig is om de volledige milieu-impact van deze activiteiten te evalueren”. Het is kortom een blinde vlek: het ministerie wil baten kwantificeren, maar laat cruciale milieukosten buiten beschouwing. Erger nog, mogelijk is er geen sprake van een “volledig duurzaam alternatief”, maar slechts van het verplaatsen van de vervuiling naar elders in de toeleveringsketen.

Het rapport is meer een oefening in wensdenken en greenwashing dan een realistische routekaart voor verduurzaming. Het schetst scenario’s die deels zijn gebaseerd op onzekere technologische ontwikkelingen en negeert cruciale milieueffecten. De voorgestelde vervanging van vluchten is uiterst beperkt, de baten zijn marginaal en de kosten duizelingwekkend en onzeker.

Volgens het rapport kan de maatschappelijke terugverdientijd variëren tussen “jaren en decennia”, terwijl de economische terugverdientijd onzeker is. Men weet het eenvoudigweg niet.

Minder vliegen helpt wel
In plaats van de nadruk te leggen op technofixes die in een verre toekomst wellicht een klein deel van het probleem kunnen aanpakken, had het ministerie zich beter kunnen richten op de fundamentele vraag. Hoe kunnen we het vliegverkeer reduceren?

Zolang de vliegindustrie meedogenloos blijft inzetten op groei, blijven rapporten als deze slechts een poging om de status quo te handhaven, terwijl de planeet kreunt onder het fossiele geweld. De politiek moet de realiteit onder ogen zien en echte stappen zetten om de vele problemen aan te pakken die de luchtvaart veroorzaakt. Dat is beter dan te blijven dromen over een luchtkasteel van waterstof en elektriciteit.

Bron

❌
❌