Normale weergave

Gisteren — 17 Mei 2025Luchtvaart

Vlammen uit motor KLM 777 | Video

17 Mei 2025 om 15:30

Een Boeing 777-300 van KLM stond vanmiddag na een klein uur weer aan de grond op Schiphol als gevolg van een incident kort na vertrek. Het vliegtuig, registratie PH-BVW, maakte zich op voor de circa acht uur durende vlucht KL877 vanaf Amsterdam in de richting van het Indiase Mumbai. Het steeg 12:20 uur, twintig minuten [...]

Het artikel Vlammen uit motor KLM 777 | Video is gepubliceerd op Up in the Sky.

Verkeerstoren Schiphol nog iets langer ‘bloot’

17 Mei 2025 om 14:38

De verkeerstoren van LVNL op de luchthaven Schiphol moet het nog een dag langer doen zonder de kenmerkende radome. De radarkoepel zou vandaag vervangen worden, maar de plaatsing is uitgesteld tot morgenochtend. De kenmerkende witte koepel dient ter bescherming van de radarinstallatie bovenop de verkeerstoren. Met een reusachtige kraan zou de nieuwe radome op de [...]

Het artikel Verkeerstoren Schiphol nog iets langer ‘bloot’ is gepubliceerd op Up in the Sky.

Het is mei 2021. Middenin de wereldwijde pandemie die alles op zijn kop zet…

17 Mei 2025 om 12:22

Het is mei 2021. Middenin de wereldwijde pandemie die alles op zijn kop zette, vlieg ik op een Boeing 787 richting Buenos Aires. Na de service besluit een Russisch stel hun mondkapje niet meer op te zetten. De purser komt in de cockpit en kijkt me aan. "Notice of violation uitgedeeld?" vraag ik. "Ja Marc, dat heb ik al gedaan. Ze doen niet wat ik zeg, ze luisteren gewoon niet. Jij moet nu voor mij even naar rij drie.”

Vliegindustrie in spagaat: lagere brandstofkosten leiden tot hogere NOx-uitstoot

17 Mei 2025 om 12:08
contrails(leestijd circa 3 minuten)

Aan de vooravond van het vonnis over de natuurvergunning van Schiphol op 4 juni aanstaande is het belangrijk om te beseffen dat de modernste straalmotoren met de minste CO2-emissies juist voor de grootste uitstoot van stikstofoxiden verantwoordelijk zijn.

Bij de natuurvergunning draait het vooral om de uitstoot van stikstofoxiden (NOx). Het neerslaan van deze stof op natuurgebieden verslechtert de kwaliteit ervan en dient als belangrijke maatstaf om de invloed van een bepaalde sector op de natuur te bepalen.

Voor een verbetering van de toestand van de natuur is het zaak zo weinig mogelijk stikstofverbindingen uit te stoten. Hoe minder uitstoot, des te minder depositie.

Het is dan ook wrang om te zien dat de vliegindustrie in zijn jacht op lagere brandstofkosten technieken toepast die de stikstofemissies juist verhogen. Zo stoten de modernste en zuinige straalmotoren juist de meeste stikstofoxide uit.

Ronkende persberichten
De sector is berucht om ronkende persberichten waarin brandstofbesparing en schonere lucht worden benadrukt als gevolg van de nieuwste generaties straalmotoren. Over de afgelopen vijftig jaar zou het brandstofverbruik per passagierskilometer met zo’n 70 procent zijn gedaald. Voorwaar een prestatie van formaat.

Niet verteld wordt dat er een fundamenteel technisch probleem verscholen ligt in het hart van de straalmotor. Om minder brandstof te verstoken en dus minder CO2 uit te stoten, worden de motoren ontworpen om te werken bij steeds hogere drukverhoudingen (‘overall pressure ratio’) en steeds hogere turbine-inlaattemperaturen (‘turbine entry temperature’).

Het klinkt logisch: hogere temperaturen persen meer energie uit dezelfde hoeveelheid brandstof. Maar hier wringt de schoen: hogere piektemperaturen en snellere chemische reacties tijdens de verbranding leiden direct tot de verhoogde vorming van NOx. Het gaat hier om een directe wisselwerking: wat goed is voor de CO2-efficiëntie door hogere temperaturen, is juist slecht voor de NOx-uitstoot.

In dubio
De vliegindustrie erkent dit in meerdere rapporten als een “aanzienlijke uitdaging” en probeert het probleem te ondervangen met slimmere verbrandingskamers die de piektemperaturen beperken, of door technieken als schrale verbranding (‘lean burn’) toe te passen. Maar ook hier staat de sector in dubio. De lean burn-aanpak, potentieel goed voor minder NOx, kan leiden tot lagere efficiëntie en een hoger gewicht. En dat resulteert dan weer in een verhoogde CO2-uitstoot die het klimaat schaadt.

Het ene milieuprobleem wordt zo ingeruild voor het andere. De focus op één doel – het verlagen van het brandstofverbruik voor lagere kosten (en minder CO2) – leidt tot onbedoelde en ongewenste gevolgen voor andere emissies zoals NOx.

Deze problematiek beperkt zich overigens niet tot het motorontwerp. Ook operationele keuzes van vliegfirma’s, vaak gedreven door de regelgeving op en rond een bepaalde luchthaven, leiden vaak tot hogere NOx-uitstoot.

Zo kan het verplicht beperken van de geluidshinder tijdens het opstijgen leiden tot extra NOx-emissies. Op Heathrow geldt bijvoorbeeld de 1000 voet-regel, waarbij toestellen meer vermogen moeten gebruiken dan normaal om op een afstand van zesenhalve kilometer een bepaalde vlieghoogte te hebben bereikt. Het resultaat is een grotere NOx-uitstoot en meer lawaai vlakbij de luchthaven ten faveure van minder lawaai iets verder weg.

‘Verwaarloosbaar’
Dit voorbeeld komt uit een analyse van de vliegsector zelf (mirror). Het toont aan dat de operationele praktijk kan leiden tot scenario’s met hogere NOx-uitstoot. Hoewel dit rapport – net als de Nederlandse overheid – suggereert dat de uitstoot van stikstofoxiden boven de 1000 voet een “verwaarloosbare impact” heeft op lokale niveaus op de grond, draagt deze wel bij aan milieuproblemen zoals de vorming van ozon, het beïnvloeden van methaanconcentraties en de vorming van een ‘stikstofdeken’ over het hele land.

De conclusie is dan ook ontnuchterend. De vliegindustrie bevindt zich in een technologische en operationele spagaat. De wens om brandstof te besparen drijft motorontwerpers ertoe hogere temperaturen en drukken te gebruiken, wat inherent de vorming van stikstofoxiden vergroot.

De zoveelste belofte om in de verre toekomst tot liefst 90 procent NOx te reduceren staat dan ook in schril contrast met de huidige realiteit, waarin de keuze voor lagere kosten leidt tot hogere NOx-uitstoot. Dat is slecht nieuws voor de natuur en dus voor de natuurvergunning van Schiphol.

De sterk stijgende NOx-uitstoot van de luchtvaart is mogelijk onderbelicht gebleven tijdens de rechtszaak in Den Haag, maar zal in de toekomst voor steeds grotere problemen zorgen.

illustratie: CBS

Onder meer KLM’s ceo Marjan Rintel vertelt te pas en te onpas over de ‘stillere en schonere’ nieuwe toestellen, maar ‘vergeet’ daarbij consequent de groeiende NOx-uitstoot te benoemen. Terwijl deze trend ook klip en klaar blijkt uit cijfers van het CBS. Inmiddels veroorzaakte de sector in 2023 maar liefst 47,4 miljoen kilo NOx-emissies. Dat is 13,6 procent van de totale uitstoot van ons land. En dat is zeer significant voor het al dan niet rechtmatig verlenen van een natuurvergunning.

Bron

De mei-editie van Luchtvaartnieuws Magazine is dit weekend verschenen, boor…

17 Mei 2025 om 11:07

De mei-editie van Luchtvaartnieuws Magazine is dit weekend verschenen, boordevol reportages, analyses en achtergrondartikelen over de luchtvaart- en zakenreisindustrie. Deze maand lees je onder meer een uitgebreid interview met de topman van Air India, over de transitie van ongeliefd staatsbedrijf naar één van ’s werelds grootste airlines. Ook is de eerste bijdrage van nieuwe columnist Gordon verschenen.

Brussels Airport gaat verbouwen, en flink ook. De Belgische hoofdstedelijke…

17 Mei 2025 om 10:39

Brussels Airport gaat verbouwen, en flink ook. De Belgische hoofdstedelijke luchthaven, in de volksmond bekend als Zaventem, ziet het aantal reizigers groeien en wil hen ook in de toekomst voldoende ruimte bieden. “Dit wordt de grootste investering in dertig jaar”, zegt topman Arnaud Feist in een groot interview met Luchtvaartnieuws Magazine. Met 40.000 slots op de plank is er nog veel groeiruimte op de Belgische luchthaven.

Finnair onderzoekt gevolgen vluchten Schiphol

17 Mei 2025 om 11:00

Vrijdag annuleerde Finnair wegens een nieuwe staking van de Finnish Aviation Union (IAU) tientallen vluchten. Ook voor maandag worden opnieuw acties aangekondigd. De staking vond plaats op Helsinki Airport, de luchthaven in de hoofdstad van Finland. Net zoals eerder deze maand legde het personeel van het vliegtuigonderhoud, de grondafhandeling en catering vier uur het werk [...]

Het artikel Finnair onderzoekt gevolgen vluchten Schiphol is gepubliceerd op Up in the Sky.

Vraagtekens over laagvliegende Emirates A380

17 Mei 2025 om 10:00

De doorstart van een Emirates Airbus A380 op de luchthaven van het Engelse Birmingham bleef bij omwonenden niet onopgemerkt. De Superjumbo, registratie A6-EUP, vertrok afgelopen woensdagochtend 08:30 uur lokale tijd, bijna een uur later dan gepland, met vluchtnummer EK39 vanaf Dubai International Airport (Verenigde Arabische Emiraten). Na een vlucht van bijna zeven uur maakte de [...]

Het artikel Vraagtekens over laagvliegende Emirates A380 is gepubliceerd op Up in the Sky.

Een KLM-verblijf in Jakarta | Column

17 Mei 2025 om 09:00

Lang geleden werden de KLM-bemanningen op lange reizen gestuurd. Soms was je wel drie weken van huis! Zo ging ik in augustus 1970 met de bemanning van een DC 8-63 naar Sydney, met tussenstops in Athene, Karachi, Bangkok en Jakarta. Deze reis duurde maar liefst negentien dagen. In Jakarta zouden we vier dagen blijven staan. [...]

Het artikel Een KLM-verblijf in Jakarta | Column is gepubliceerd op Up in the Sky.

Haar helikopter werd beschoten

17 Mei 2025 om 06:49

Voor bekende Nederlander ging ze nog niet door toen ze op 6 februari 2023 met haar bijzondere verhaal te zien was in het televisieprogramma Het mooiste meisje van de klas. Of Dominique Schreinemachers, voormalig militair helikoptervlieger, wel als zodanig geldt sinds ze deel uitmaakt van een van de hunterteams in de 6-delige televisieserie Hunted? Met [...]

Het artikel Haar helikopter werd beschoten is gepubliceerd op Up in the Sky.

OuderLuchtvaart

KLM overweegt om een nieuw basistarief in te voeren, waardoor het meenemen…

16 Mei 2025 om 17:04

KLM overweegt om een nieuw basistarief in te voeren, waardoor het meenemen van trolleykoffertjes of andere grote stuks handbagage niet meer standaard bij de prijs is inbegrepen. Dat melden ingewijden aan De Telegraaf. Een klein tasje zou nog wel gratis mee aan boord mogen, net zoals bij prijsvechters. Eerder besloot dochterbedrijf Transavia al om betaalde handbagage in te voeren en dat heeft die maatschappij sindsdien veel geld opgeleverd.

De Limburgse coalitiepartij BBB is niet te spreken over de situatie rond Ma…

16 Mei 2025 om 16:08

De Limburgse coalitiepartij BBB is niet te spreken over de situatie rond Maastricht Aachen Airport (MAA), waarin de provincie grootaandeelhouder is. Doorgaan met het businessplan komt neer op "bestuurlijke onkunde", zei BBB-Statenlid Duncan Zeedzen in een vergadering. Ook andere fracties waren kritisch. Coalitiepartijen CDA en VVD willen de luchthaven de tijd geven.

Vliegen vanuit Nederland dreigt de komende jaren veel duurder te worden dan…

16 Mei 2025 om 15:55

Vliegen vanuit Nederland dreigt de komende jaren veel duurder te worden dan vanuit buurlanden, waardoor de luchtvaartsector vreest dat nog meer reizigers vanaf luchthavens net over de grens zullen vertrekken. De Nederlandse regering gaat in 2027 de vliegtaks fors verhogen, terwijl Duitsland de vliegtaks juist verlaagt en ook de nieuwe Belgische regering vliegen goedkoop wil houden. Minister Madlener (Infrastructuur) vindt het echter nog te vroeg om de effecten hiervan te voorspellen. Afzien van de verhoging is volgens hem in ieder geval geen optie, omdat dit zo is afgesproken in het Hoofdlijnenakkoord.

Het is deze vrijdag exact dertig jaar geleden dat de eerste traumahelikopte…

16 Mei 2025 om 12:20

Het is deze vrijdag exact dertig jaar geleden dat de eerste traumahelikopter officieel ging vliegen in Nederland, meldt de ANWB. Destijds begon ANWB Medical Air Assistance (MMA), het vliegbedrijf van de ANWB, met een proef met één helikopter. Dat is dertig jaar later uitgegroeid tot een landelijk dekkende operatie met acht helikopters en 37 piloten.

Kriebels aan boord van Airbus A320

16 Mei 2025 om 13:00

Een reiziger zegt ‘nooit meer’ met Spirit Airlines te vliegen nadat ze kakkerlakken in de cabine van een A320. De luchtvaartmaatschappij zegt maatregelen te hebben genomen om herhaling te voorkomen. Tijdens een vlucht van Spirit Airlines filmde een passagier ten minste twee kakkerlakken die over de wand van de cabine kropen. De passagier die geboekt [...]

Het artikel Kriebels aan boord van Airbus A320 is gepubliceerd op Up in the Sky.

Global Airlines voert eerste commerciële vlucht uit

16 Mei 2025 om 12:00

Donderdag heeft Global Airlines haar allereerste commerciële passagiersvlucht uitgevoerd met de Airbus A380. Het toestel, registratie 9H-GLOBL, vertrok van Glasgow naar New York John F. Kennedy International Airport (JFK). Vlucht HFM380 vertrok rond half twaalf lokale tijd vanaf de Schotse luchthaven. Ruim zes uur later landde de Superjumbo in de Verenigde Staten. Volgens Flightradar24 waren [...]

Het artikel Global Airlines voert eerste commerciële vlucht uit is gepubliceerd op Up in the Sky.

Swiss schrapt honderden vluchten

16 Mei 2025 om 11:00

Swiss moet aankomende zomer ruim duizend vluchten annuleren. Het aantal geschrapte vluchten komt neer op ongeveer anderhalf procent van alle geplande vluchten tussen april en oktober. De verstoringen treffen zowel lange- als korteafstandsroutes. Zo wordt het aantal vluchten naar Chicago, Verenigde Staten, in september en oktober gehalveerd. Ook op meerdere Europese routes zullen vluchten geen [...]

Het artikel Swiss schrapt honderden vluchten is gepubliceerd op Up in the Sky.

Nederlandse Apache maakt voorzorgslanding

16 Mei 2025 om 10:13

Een Apache-helikopter van de Koninklijke Luchtmacht heeft vrijdagochtend een voorzorgslanding moeten maken in een weiland bij Ees, Drenthe. De oorzaak van de landing is nog onbekend en wordt onderzocht. Rond half negen meldde het Defensie Helikopter Commando (DHC) dat de Apache vanwege een technisch mankement een voorzorgslanding moest maken. Technici reisden af naar Drenthe om [...]

Het artikel Nederlandse Apache maakt voorzorgslanding is gepubliceerd op Up in the Sky.

❌
❌