Normale weergave

Vandaag — 3 Juni 2025Luchtvaart

Alaska Airlines had al eerder aangekondigd vanaf 2026 op Europa te gaan vli…

3 Juni 2025 om 18:40

Alaska Airlines had al eerder aangekondigd vanaf 2026 op Europa te gaan vliegen, maar toen was nog niet bekend waarheen precies. Nu heeft de op vier na grootste maatschappij van de VS onthuld dat Rome de eerste Europese bestemming wordt. Vanaf mei 2026 wordt er vier keer per week tussen Seattle en de Italiaanse hoofdstad gevlogen met een Boeing 787-9.

Personeel van NS staakt vrijdag in de regio Midden, kondigt FNV aan. Het sp…

3 Juni 2025 om 17:11

Personeel van NS staakt vrijdag in de regio Midden, kondigt FNV aan. Het spoorbedrijf is volgens de vakbond niet ingegaan op een ultimatum waarin eisen stonden om tot een nieuwe cao voor medewerkers te komen. NS waarschuwt reizigers dat dit een landelijke impact gaat hebben, en dat er vrijdag mogelijk helemaal geen treinen zullen rijden. Dat komt doordat de NS vanuit de regio Midden, in Utrecht, het landelijke treinverkeer aanstuurt.

Riyadh Air en Air France-KLM slaan de handen ineen voor betere verbindingen wereldwijd

2 Juni 2025 om 15:26

De nieuwe nationale luchtvaartmaatschappij van Saudi-Arabië, Riyadh Air, en Air France-KLM hebben een overeenkomst getekend om strategisch samen te werken. Dit is een belangrijke stap voorwaarts om het reizen tussen Riyadh, Parijs, Amsterdam en andere bestemmingen makkelijker te maken.

De overeenkomst is getekend tijdens de jaarlijkse bijeenkomst van de IATA (de internationale organisatie van luchtvaartmaatschappijen) door Tony Douglas, de CEO van Riyadh Air, en Benjamin Smith, de CEO van Air France-KLM. Het is de basis voor een goede samenwerking. Als de toezichthouders akkoord gaan, willen ze stap voor stap meer voordelen bieden aan reizigers en nieuwe kansen creëren in West-Europa, Noord- en Zuid-Amerika, het Midden-Oosten, Azië en Saudi-Arabië.

De samenwerking is vooral gericht op het verbeteren van de vluchtverbindingen. Beide partners gaan samenwerken om de mogelijkheden via de hub van Riyadh Air in de hoofdstad van Saudi-Arabië en de hubs van Air France-KLM in Parijs-Charles de Gaulle en Amsterdam-Schiphol te maximaliseren. Air France is onlangs begonnen met een rechtstreekse vlucht tussen Parijs-Charles de Gaulle en Riyadh, naast de bestaande vlucht van KLM tussen Amsterdam en Riyadh. Dit laat zien dat ze zich allebei willen inzetten om meer reismogelijkheden te bieden.

Naast de vluchtverbindingen gaan Riyadh Air en Air France-KLM ook samenwerken om de reiservaring te verbeteren. Ze gaan kijken naar mogelijkheden voor wederzijdse voordelen bij loyaliteitsprogramma's, operationele ondersteuning en toegang tot lounges. De samenwerking omvat ook gebieden zoals onderhoud, reparatie en revisie (MRO), digitale transformatie, verduurzaming en vracht, zodat er een totaalaanpak is om waarde te leveren.

Deze samenwerking met Air France-KLM onderstreept de ambitie van Riyadh Air om een toonaangevende wereldwijde luchtvaartmaatschappij te worden met de focus op uitmuntendheid, innovatie en een uitzonderlijke gastervaring.

IndiGo, Delta Air Lines, Air France-KLM en Virgin Atlantic gaan samenwerken om de snelgroeiende Indiase economie te verbinden met Noord-Amerika en Europa

1 Juni 2025 om 14:36

India, een van de snelst groeiende luchtvaartindustrieën ter wereld, staat centraal in deze samenwerking. Door het uitgebreide binnenlandse netwerk van IndiGo te koppelen aan de kracht van Delta in Noord-Amerika en de trans-Atlantische regio, het grote bereik van Air France-KLM in Europa en Noord-Amerika en de Britse en trans-Atlantische aanwezigheid van Virgin Atlantic, biedt de samenwerking reizigers bredere toegang, comfortabelere reizen en een meer gelijke ervaring over de continenten. De luchtvaartmaatschappijen zullen tientallen steden in de Verenigde Staten, Canada, Europa en India met elkaar verbinden om te voldoen aan de groeiende vraag naar internationale reizen. Tegelijkertijd willen ze de lat hoger leggen op het gebied van connectiviteit en samenwerking in de wereldwijde luchtvaart.

Routenetwerken verbinden in 2022 en daarna
IndiGo heeft eerder samengewerkt met Virgin Atlantic en sinds 2022 ook met Air France-KLM. Sindsdien hebben klanten van Air France, KLM en Virgin Atlantic toegang tot meer dan 30 IndiGo-punten in India.

Onlangs kondigde IndiGo de start aan van een lijn naar Europa. Deze lijn breidt niet alleen de bestaande samenwerking met de trans-Atlantische vluchten van Air France-KLM en Virgin Atlantic uit, maar biedt ook nieuwe samenwerkingsmogelijkheden tussen IndiGo en Delta. Zo zullen klanten van Indigo straks gebruik kunnen maken van het uitgebreide trans-Atlantische netwerk van Delta.  Nadat de commerciële contracten en de regelgevingsprocedures zijn afgerond, kan IndiGo beginnen met de verkoop van partnervluchten als eigen vluchten onder eigen 6E*-marketingcodes.  Klanten van IndiGo krijgen de mogelijkheid om vervolgreizen te boeken op geselecteerde vluchten die worden uitgevoerd door haar internationale partners, waardoor ze gemakkelijker bestemmingen in Europa en Noord-Amerika kunnen bereiken. Deze omvatten:

  • KLM-vluchten vanaf Amsterdam naar 30 punten binnen Europa
  • Delta- en KLM-vluchten vanaf Amsterdam naar de Verenigde Staten en Canada
  • Virgin Atlantic-vluchten vanaf Manchester naar de Verenigde Staten

De onlangs aangekondigde nieuwe route van KLM tussen Amsterdam en Hyderabad biedt verdere mogelijkheden voor samenwerking met IndiGo. Na de lancering van de route in september 2025 begint Air France-KLM met de verkoop van IndiGo-vluchten naar 24 bestemmingen buiten Hyderabad. 

IndiGo kondigde eerder aan dat het haar vloot van pas geleasede B787's later dit jaar wil uitbreiden naar zes vliegtuigen en heeft een langetermijnorder geplaatst voor 30 Airbus A350-900-vliegtuigen, met opties voor nog eens 70. Naarmate deze vliegtuigen zich bij de vloot van IndiGo voegen, zal de uitbreiding van haar langeafstandsvluchten in de toekomst verdere en nauwere samenwerking tussen IndiGo en Delta, Air France-KLM en Virgin Atlantic mogelijk maken.

Delta is van plan om haar vluchten naar India te hervatten met rechtstreekse vluchten tussen Atlanta en Delhi, afhankelijk van goedkeuring van de overheid. De startdatum van deze dienst wordt op een later tijdstip bekendgemaakt. 

Toekomstige samenwerking
Het MoU creëert bovendien een kader voor nauwere samenwerking tussen de luchtvaartmaatschappijen op bilaterale en multilaterale basis. Het bezint zich op commerciële samenwerking, onder meer op het gebied van netwerk, loyaliteit, vracht en sales, mits er goedkeuring is door de regelgevende instanties. Het verkent mogelijkheden voor niet-commerciële samenwerking, zoals vliegtuigonderhoud, duurzaamheid, training en grondafhandeling. Bovendien erkent het de noodzaak om geavanceerde samenwerking te ontwikkelen aan de hand van technologie om gezamenlijke klanten efficiënt van dienst te zijn.

Luchtvaart zonder minister na vertrek PVV?

3 Juni 2025 om 13:10

Nu deze ochtend bekend geworden is dat de PVV uit de coalitie stapt, rijst ook de vraag wat de gevolgen voor de luchtvaartsector zullen zijn. De sector zit sinds vandaag waarschijnlijk zonder verantwoordelijk minister. Geert Wilders heeft zich met zijn PVV teruggetrokken uit de coalitie met VVD, NSC en BBB. Nadat hij gisteren de verhoudingen [...]

Het artikel Luchtvaart zonder minister na vertrek PVV? is gepubliceerd op Up in the Sky.

Onwelkome gast in fabriek Airbus

3 Juni 2025 om 12:00

De Airbus-fabriek in Mirabel nabij Quebec heeft een lastige bewoner. Een wasbeer met jongen beschadigde een A220. Een wasbeermoeder heeft samen met haar vijf jongen de Airbus-fabriek in Mirabel uitgekozen als haar thuis. Ze werd betrapt terwijl ze aan het onderstel van een A220 zat, een toestel dat op dat moment gebouwd werd voor een [...]

Het artikel Onwelkome gast in fabriek Airbus is gepubliceerd op Up in the Sky.

Goedkoper vliegen naar de VS

3 Juni 2025 om 10:45

Vliegen naar de Verenigde Staten wordt goedkoper. Air France-KLM verlaagt de marges door de teruglopende vraag. Air France-KLM verlaagt de prijzen voor trans-Atlantische vliegtickets, onder andere naar de Verenigde Staten. Dat bevestigde CEO Ben Smith in een interview met persbureau Bloomberg. Volgens Smith is de vraag naar vluchten over de Atlantische Oceaan aanzienlijk afgenomen, waardoor [...]

Het artikel Goedkoper vliegen naar de VS is gepubliceerd op Up in the Sky.

Schiphol wordt begin juli één van de twee eerste Europese routes van IndiGo…

3 Juni 2025 om 08:52

Schiphol wordt begin juli één van de twee eerste Europese routes van IndiGo. De Indiase prijsvechter zet daarmee een ferme voet op Nederlandse bodem. Hoewel de luchtvaartmaatschappij voorlopig alleen slots voor de zomer heeft, verwacht topman Pieter Elbers ook in de winter tussen Mumbai en Amsterdam actief te zijn, zo zegt hij in gesprek met Luchtvaartnieuws.

EU geeft groen licht voor nieuwe straaljager

3 Juni 2025 om 09:45

Een belangrijke horde richting een Brits-Japans-Italiaanse straaljager is genomen. De Europese Unie heeft goedkeuring verleend voor de multilaterale joint venture. De Europese Unie heeft maandag bekendgemaakt dat zij haar goedkeuring heeft gegeven aan een joint venture tussen BAE Systems, Japan Aircraft Industrial Enhancement Corporation en Leonardo, die zal optreden als hoofdcontractant en leidende systeemintegrator voor [...]

Het artikel EU geeft groen licht voor nieuwe straaljager is gepubliceerd op Up in the Sky.

IATA-topman ‘niet blij’ met volle vliegtuigen

3 Juni 2025 om 08:30

De wereldwijde gemiddelde bezettingsgraad op lijnvluchten bereikte in april een recordhoogte. Willie Walsh, topman van de International Air Transport Association (IATA), is niet positief over het record. Tijdens de jaarlijkse vergadering van de organisatie in New Delhi (India) waarschuwde Walsh dat de hoge bezettingsgraad vooral een symptoom is van leveringsproblemen. Door vertragingen bij Airbus en [...]

Het artikel IATA-topman ‘niet blij’ met volle vliegtuigen is gepubliceerd op Up in the Sky.

Airbus-cabine gevuld met rook

3 Juni 2025 om 06:49

Een Airbus A320neo van China Southern Airlines is zaterdag kort na vertrek teruggekeerd naar de luchthaven wegens rookontwikkeling in de cabine. De Airbus voerde vlucht CZ6850 uit van Shenzhen naar Hangzhou toen vlak na het opstijgen een powerbank en een camerabatterij van een passagier begonnen te roken. De bemanning besloot daarop direct terug te keren [...]

Het artikel Airbus-cabine gevuld met rook is gepubliceerd op Up in the Sky.

Gisteren — 2 Juni 2025Luchtvaart

TUI fly ook vanuit Brussel en Düsseldorf naar Scandinavisch wintersportoord

2 Juni 2025 om 17:02

Wie aan wintersport denkt, denkt aan Oostenrijk en Zwitserland. Maar mede door de wisselende sneeuwzekerheid in de Alpen reizen wintersporters steeds vaker richting Scandinavië. Reden voor TUI om per 20 december ook vanaf Brussels Airport en Düsseldorf Airport naar Scandinavian Mountains Airport te vliegen, een Zweedse luchthaven tegen de grens met Noorwegen aan. Vanaf Schiphol wordt die bestemming al langer aangeboden.

Spitfire beschadigd in Frankrijk

2 Juni 2025 om 13:05

Een historische Spitfire raakte vrijdag beschadigd tijdens de landing op een vliegveld in Frankrijk. De inzittende bleef ongedeerd. De Spitfire Mk XIV behoort tot het Franse W Air Collection. Het incident vond vrijdag plaats tijdens de landing op het vliegveld van Biscarrosse/Parentis in Zuidwest-Frankrijk. Het toestel kantelde voorover bij het verlaten van de baan. Volgens [...]

Het artikel Spitfire beschadigd in Frankrijk is gepubliceerd op Up in the Sky.

Air France-KLM en de nieuwe Saoedische luchtvaartmaatschappij Riyadh Air ga…

2 Juni 2025 om 14:38

Air France-KLM en de nieuwe Saoedische luchtvaartmaatschappij Riyadh Air gaan uitgebreid samenwerken. De CEO’s tekenden daarvoor maandag een memorandum van overeenstemming op de IATA-top in India. De samenwerking richt zich niet alleen op het aan elkaar knopen van elkaars netwerken, maar ook op onder meer luchthavenlounges, loyaliteitsprogramma’s, vliegtuigonderhoud en vrachtvervoer.

Pieter Elbers slaat handen ineen met KLM en Delta

2 Juni 2025 om 11:02

IndiGo, de grootste luchtvaartmaatschappij van India, gaat samenwerken met Air France-KLM, Virgin Atlantic en Delta. Op die manier hoopt de door voormalig KLM-topman Pieter Elbers gerunde airline haar longhaul-netwerk naar Noord-Amerika, Europa en het Verenigd Koninkrijk in één klap fors uit te breiden. Eerder dit jaar kondigde IndiGo al aan vanaf juli naar Schiphol en [...]

Het artikel Pieter Elbers slaat handen ineen met KLM en Delta is gepubliceerd op Up in the Sky.

Emirates-CEO laat zich uit over Boeing

2 Juni 2025 om 12:36

Tim Clark, Emirates-CEO, liet tijdens de IATA-top in New Delhi weten positieve veranderingen te zien bij Boeing. De fabrikant ligt al enige tijd onder vuur vanwege kwaliteitsproblemen en vertraagde leveringen. Volgens Clark is er onder de nieuwe CEO van Boeing nu ‘meer vastberadenheid’ zichtbaar. Voor Emirates blijft de vertraagde Boeing 777X het belangrijkst. De maatschappij [...]

Het artikel Emirates-CEO laat zich uit over Boeing is gepubliceerd op Up in the Sky.

British Airways-steward spoorloos tijdens vlucht

2 Juni 2025 om 08:30

Een steward aan boord van een British Airways-vlucht was tijdens de vlucht nergens te bekennen. Korte tijd later werd hij op bijzondere wijze teruggevonden. De vlucht van de Verenigde Staten naar Londen verliep aanvankelijk rustig, totdat de crew hun collega kwijt was. Na een korte zoektocht troffen medewerkers hem aan in het toilet van de [...]

Het artikel British Airways-steward spoorloos tijdens vlucht is gepubliceerd op Up in the Sky.

Rusland verliest tientallen bommenwerpers

2 Juni 2025 om 06:49

Oekraïne heeft naar eigen zeggen tientallen Russische bommenwerpers uitgeschakeld of beschadigd bij een grootschalige droneaanval op zeker vier Russische vliegbases. Een van de belangrijkste doelwitten was vliegbasis Belaja, nabij Irkoetsk, op ruim 4300 kilometer van het front. Daar zouden onder meer Tupolev Tu-95- en Tu-22-bommenwerpers zijn getroffen. Die toestellen zijn in staat om kernwapens en [...]

Het artikel Rusland verliest tientallen bommenwerpers is gepubliceerd op Up in the Sky.

OuderLuchtvaart

Hoge vliegbelastingen, verplichte emissiehandel, nodeloos omvliegen en juri…

1 Juni 2025 om 13:02

Hoge vliegbelastingen, verplichte emissiehandel, nodeloos omvliegen en juridisch geharrewar rond grote luchthavens: luchtvaartmaatschappijen in Europa worden van alle kanten onder vuur genomen door landelijke of Europese regels. “De sector in Europa dreigt hopeloos achterop te raken”, aldus Rafael Schvartzman, regional vice president bij wereldluchtvaartorganisatie IATA.

Nieuw leven voor F-4 Phantoms

1 Juni 2025 om 11:26

Starfighters International, een Amerikaans bedrijf dat testvluchten uitvoert vanaf Kennedy Space Center, wil zijn vloot uitbreiden. Met het plan zou de F-4 Phantom haar rentree maken in het Amerikaanse luchtruim. Het bedrijf wil met behulp van supersonische vliegtuigen, waaronder ook de F-104 Starfighter, kleine raketten lanceren. In tegenstelling tot traditionele raketlanceringen, waarbij kleine satellieten vaak [...]

Het artikel Nieuw leven voor F-4 Phantoms is gepubliceerd op Up in the Sky.

Doden na vliegtuigcrash op huis

1 Juni 2025 om 10:06

In het Duitse Korschenbroich, vlakbij Düsseldorf, is zaterdag een Beechcraft Bonanza neergestort op een huis. Het toestel kwam terecht in de tuin van de woning en vloog in brand. Het vliegtuig, met registratie D-EHVM, was vertrokken uit Alkersleben bij Erfurt. Kort voor de geplande landing op Mönchengladbach Airport meldde de 71-jarige pilote motorproblemen aan de [...]

Het artikel Doden na vliegtuigcrash op huis is gepubliceerd op Up in the Sky.

Nederlands gezin staande gehouden op luchthaven

1 Juni 2025 om 09:00

Zeven familieleden werden na de landing op de luchthaven Munster/Osnabrück staande gehouden wegens een grote hoeveelheid rookwaren die zij bij zich hadden. Het gezin, afkomstig van een Turkse bestemming, had 37 sloffen (7400 sigaretten) bij zich, verstopt in alle openingen en geheime vakjes van de koffers, rugzakken, handtassen en andere tassen. Na aankomst liepen de [...]

Het artikel Nederlands gezin staande gehouden op luchthaven is gepubliceerd op Up in the Sky.

TUI-route vanaf Schiphol ook vlak over grens aangeboden

1 Juni 2025 om 06:49

Vanaf 20 december dit jaar opent TUI routes vanaf Brussels Airport en Düsseldorf Airport naar Scandinavian Mountains Airport, een Zweedse luchthaven tegen de grens met Noorwegen aan. Beide vluchten worden eenmaal per week op zaterdag uitgevoerd. De vlucht vanaf de Belgische luchthaven vertrekt met vluchtnummer TB2023 om 06:20 uur en verschijnt 08:45 uur op haar [...]

Het artikel TUI-route vanaf Schiphol ook vlak over grens aangeboden is gepubliceerd op Up in the Sky.

Airbus A320 plat gegooid

31 Mei 2025 om 13:00

Direct na de landing op de internationale luchthaven van Sanaa, Jemen, wisten de passagiers en de crew van een Airbus A320 niet hoe snel ze het vliegtuig moesten verlaten. Ze renden voor hun leven. Slechts enkele minuten later werd het vliegtuig vernietigd door een Israëlische luchtaanval. Op 28 mei vertrok de machine van Yemenia Airways, [...]

Het artikel Airbus A320 plat gegooid is gepubliceerd op Up in the Sky.

Maastricht over vertrek Ryanair: ‘Heeft niet meegeholpen’

31 Mei 2025 om 11:00

Ryanair stopt per 26 oktober dit jaar met vluchten vanaf Maastricht Aachen Airport. De luchthaven laat weten dat gesprekken niets opleverden. Het vliegveld geeft aan financieel lastig het hoofd boven water te kunnen houden. Zij heeft moeite terug te keren naar het niveau van voor de coronacrisis. Het aantal reizigers dat in het afgelopen kwartaal [...]

Het artikel Maastricht over vertrek Ryanair: ‘Heeft niet meegeholpen’ is gepubliceerd op Up in the Sky.

KLM maakt op route extra tussenstop

31 Mei 2025 om 10:00

De cabinebemanning van KLM overnacht op vluchten vanaf Schiphol naar de Israëlische hoofdstad Tel Aviv op Larnaca, een stad op het eiland Cyprus. KLM constateerde bezorgdheid onder het personeel naar aanleiding van de aangekondigde hervatting van de route. Op basis daarvan werd volgens NU.nl besloten dat een tussenstop gemaakt wordt in Larnaca waarna van cabin [...]

Het artikel KLM maakt op route extra tussenstop is gepubliceerd op Up in the Sky.

Spectaculair einde aan mijn KLM-contract | Column

31 Mei 2025 om 09:00

Mijn vijfjaarscontract bij KLM was in de zomer van 1973 op een spectaculaire manier geëindigd met een landing op drie motoren van onze DC-8-63. Een welkomstcolonne van brandweerwagens en ambulances had met hun bemanningen klaargestaan om mijn noodsprong via de glijbanen of een wandelingetje over de vleugels te kunnen assisteren, wat perfect zou hebben aangesloten [...]

Het artikel Spectaculair einde aan mijn KLM-contract | Column is gepubliceerd op Up in the Sky.

Embraer doet het goed op de markt | Interview

31 Mei 2025 om 06:49

Na een carrière bij KLM en twee van haar dochters kwam Arjan Meijer in dienst bij Embraer. Bij de blauwe maatschappij was hij betrokken bij zowel de inkoop als de uitfasering van een aantal karakteristieke vliegtuigtypes. Uiteraard weet hij ook het nodige te vertellen in relatie met de Braziliaanse vliegtuigbouwer die zowel verkeersvliegtuigen, militaire toestellen [...]

Het artikel Embraer doet het goed op de markt | Interview is gepubliceerd op Up in the Sky.

Het einde van een sprookje: SAF definitief van de baan als redmiddel vliegindustrie

29 Mei 2025 om 15:40
varkensstal(leestijd circa 5 minuten)

Nu ook het nieuwste project voor ‘duurzame’ vliegtuigbrandstof in de Rotterdamse haven is gestopt, wordt het tijd om de balans op te maken. Gaat de veel gehypete brandstof het redden, of wordt het de zoveelste loze belofte van de vliegindustrie. En wat is dan het alternatief?

Deze week maakte het Finse bedrijf UPM bekend te stoppen met de bouw van de fabriek, na “uitgebreide technische, commerciële en strategische evaluaties”. De faciliteit zou in de originele plannen 500.000 ton biobrandstof per jaar gaan opleveren. Het is het zoveelste project voor alternatieve kerosine dat wordt stopgezet.

Wat enkele jaren geleden nog werd gepresenteerd als dé oplossing voor de verduurzaming van de luchtvaart, blijkt inmiddels vooral een luchtspiegeling te zijn. Sustainable aviation fuels, door ons al langere tijd fantasy fuels genoemd, zouden de sector redden van de klimaatcrisis en tegelijkertijd ruimte bieden voor verdere groei van het vliegverkeer.

Afbrokkelend sprookje
Maar het sprookje van de groene kerosine brokkelt razendsnel af. Tal van groots aangekondigde projecten zijn inmiddels voortijdig afgebroken, opgeschort of komen niet verder dan de tekentafel. De realiteit haalt de belofte in – en dat krijgt grote gevolgen voor de luchtvaart.

Alternatieve brandstoffen moesten de heilige graal worden voor een sector die steeds dieper in het nauw komt door de extreme CO2-uitstoot en de politieke druk om te vergroenen. In beleidsstukken van onder meer de Europese Commissie, het ministerie van Infrastructuur en brancheorganisatie IATA worden de fossielvrije brandstoffen keer op keer benoemd als sleuteltechnologie om emissies terug te dringen, zonder het aantal vluchten te hoeven verminderen.

Maar nu al blijkt de realiteit een stuk weerbarstiger. Meerdere projecten die internationaal moesten bijdragen aan de grootschalige productie van de alternatieve brandstoffen zijn inmiddels stilgelegd. Problemen variëren van een gebrek aan financieringsmogelijkheden en technische onhaalbaarheid tot conflicten over grondstoffen en vergunningen. De droom van de vliegindustrie raakt uit zicht.

Veel te rooskleurig
De promotie van de alternatieve brandstoffen is altijd al omgeven geweest door een rooskleurige voorstelling van zaken. Luchtvaartmaatschappijen, vliegtuigbouwers en beleidsmakers hebben de voordelen breed uitgemeten, maar zelden aandacht geschonken aan de beperkingen.

Zo wordt in veel van de propaganda gesproken over “tot 80 procent minder CO2-uitstoot”, zonder te vermelden dat dit slechts geldt in de meest ideale omstandigheiden en over de volledige levenscyclus – een situatie die in de praktijk zelden wordt bereikt.

Bovendien wordt vaak verzwegen dat sustainable aviation fuels in feite een verzamelnaam is voor verschillende typen brandstoffen, met sterk uiteenlopende duurzaamheidsscores. De meest duurzame variant – e-fuels, geproduceerd met groene stroom en CO2 uit de lucht – is voorlopig economisch en technologisch onhaalbaar op grote schaal.

De meeste SAF die nu wordt geproduceerd komt uit afgewerkte frituurolie en dierlijke vetten – reststromen die beperkt beschikbaar zijn en op de lange termijn niet kunnen voldoen aan de vraag van een groeiende luchtvaartsector.

Spaakgelopen
Zo gingen behalve het bovengenoemde voorbeeld kortgeleden een aantal projecten op de fles. SkyNRG hoopte in 2022 een SAF-fabriek te bouwen in Delfzijl. Het werd als een pioniersproject gepresenteerd, maar is inmiddels stilgelegd. Het bedrijf kampt met financieringsproblemen en een gebrek aan zekerheid voor investeerders, mede door onduidelijk beleid vanuit Den Haag en de EU. De geplande opening in 2024 is inmiddels opgeschoven naar “onbepaalde tijd”.

Neste behoort tot de wereldmarktleiders op het gebied van SAF, maar het bedrijf heeft recentelijk aangegeven af te schalen in de uitbreiding van de productiefaciliteiten. Redenen: onzekerheid over de afzetmarkt en zorgen over de beschikbaarheid van voldoende duurzame grondstoffen.

Velocys wilde met een innovatieve technologie synthetische kerosine gaan produceren op basis van CO2 en waterstof. Maar inmiddels is het project in de Verenigde Staten definitief gestopt wegens niet rendabel en het zusterproject in het Verenigd Koninkrijk ligt onder vuur.

Twee veelbesproken Amerikaanse pioniers in de fantasy fuels en alternatieve aandrijvingen hebben recentelijk hun projecten moeten bevriezen. ZeroAvia vanwege technische tegenvallers en Fulcrum vanwege juridische en financiële problemen.

Op drijfzand gebouwd
Volgens de doelstellingen van de Europese Unie moet in 2030 minimaal zes procent van alle vliegtuigbrandstof bestaan uit SAF. Nederland wil zelfs vooroplopen, met 14 procent in datzelfde jaar. Maar nu al blijkt dat deze doelstellingen op drijfzand zijn gebouwd. In 2023 was minder dan 0,2 procent van alle gebruikte vliegtuigbrandstof wereldwijd te kenmerken als SAF. En het grootste deel daarvan kwam uit beperkte, niet schaalbare bronnen.

Een simpel rekensommetje leert dat de grondstofvraag voor SAF-productie de ecologische draagkracht ruimschoots overschrijdt. Zo zou het volledige wereldwijde aanbod van gebruikt frituurvet nog niet voldoende zijn om 1 procent van de wereldwijde vliegindustrie te bedienen. En het verbouwen van gewassen voor biobrandstoffen leidt tot landconversie, ontbossing en verlies van biodiversiteit – een oplossing die de klimaatproblemen verplaatst in plaats van oplost.

De enige echt duurzame vorm van SAF – e-fuel op basis van hernieuwbare elektriciteit – is voorlopig niet meer dan een wetenschappelijk experiment. De productie is extreem energie-intensief en het rendement laag. Volgens berekeningen van het Potsdam Institute for Climate Impact Research is er minstens vijf keer zoveel groene stroom nodig om e-fuel te produceren als de energie die uiteindelijk terechtkomt in het vliegtuig.

In een tijd waarin de industrie en huishoudens al vechten om schaarse groene stroom, is het moeilijk voorstelbaar dat e-fuels op korte termijn een substantiële bijdrage gaan leveren.

Oók beleidsmatige crisis
De ineenstorting van de SAF-illusie betekent niet alleen een technologische tegenslag, maar ook een beleidsmatige crisis. De Europese en Nederlandse klimaatplannen rekenen zwaar op de beschikbaarheid van alternatieve brandstoffen om aan emissiedoelen te voldoen, terwijl de praktijk steeds meer wijst op een fundamentele onhaalbaarheid.

Zonder SAF resteert slechts één optie om de vliegindustrie binnen ecologische grenzen te brengen en dat is krimp van het aantal vluchten.

Maar die boodschap blijkt politiek gevoelig te liggen. Ministeries blijven vasthouden aan groeiscenario’s, Schiphol mikt op uitbreidingen zodra het stikstofbeleid dat zou toelaten en KLM schermt met investeringen in SAF alsof het de sector uit de brand zou helpen. Intussen lijkt de overheid geen plan B te hebben.

Kosten naar de belastingbetaler
Met het afblazen van SAF-projecten komt ook een ander pijnpunt naar voren: wie draagt de kosten voor de mislukte investeringen? Veel overheden hebben publieke middelen gestoken in deze initiatieven – via subsidies, garantstellingen en fiscale vrijstellingen. De luchtvaartindustrie heeft deze middelen dankbaar in ontvangst genomen, maar wijst verantwoordelijkheid voor mislukte projecten van de hand.

Zo zijn in ons land miljoenen euro’s gestoken in de voorbereiding van SAF-productie, zonder zicht op daadwerkelijke levering. En terwijl andere sectoren – landbouw, industrie, wegtransport – geconfronteerd worden met harde reductie-eisen, blijft de luchtvaart buiten schot dankzij een zelfgecreëerd toekomstbeeld dat steeds meer lijkt op een fata morgana.

Wat overblijft is een façade van duurzaamheidsretoriek. Luchtvaartmaatschappijen als KLM blijven pronken met hun “groene intenties”, maar kopen in de praktijk slechts minieme hoeveelheden SAF in – vaak tegen forse meerprijzen die ze niet structureel willen dragen.

De recent ingevoerde mogelijkheid voor passagiers om bij te betalen voor SAF wordt gepresenteerd als vrijwillige verduurzaming, maar is vooral marketing – het gaat slechts om centen per ticket en promilles in de tank.

Afleidingsmanoeuvre
De groene belofte van vliegen op frituurvet of waterstof blijkt niet meer dan een afleidingsmanoeuvre om structurele maatregelen te vermijden. Terwijl de klimaatklok doortikt, blijft de sector hopen op technologische wonderen die steeds minder waarheidsgehalte krijgen.

De hoop op “duurzame vliegtuigbrandstoffen” als structurele oplossing voor de klimaatimpact van de luchtvaart is grotendeels vervlogen. Te duur, te traag, te kleinschalig en te afhankelijk van schaarse of vervuilende grondstoffen. De recente golf van afgeblazen projecten maakt pijnlijk duidelijk dat het geen kwestie is van “nog even volhouden” of “meer investeren”, maar van fundamentele wetenschappelijke grenzen.

Voor beleidsmakers en burgers betekent dit dat de focus moet verschuiven. In plaats van blind te varen op technologische gedachtenspinsels, is het tijd voor realistisch beleid dat de luchtvaart terugzet op een houdbaar pad. Dat betekent minder vluchten, een eerlijke beprijzing van de uitstoot en geen uitzonderingspositie meer voor een sector die de klimaatrekening weigert te betalen.

De ballon van SAF is definitief geknapt. We kunnen ze definitief aanduiden met de term fantasy fuels. Wat overblijft is de realiteit. En die is minder comfortabel dan een stoeltje in de business class.

Beluister ook de uitzending van Dit is de Dag op Radio 1, waarin onze voorzitter Alfred Blokhuizen in gesprek gaat met directeur Maarten van Dijk van SkyNRG.

Bron

Rusland wil productie zestig jaar oude Yak-40 hervatten

30 Mei 2025 om 13:00

In de totale geschiedenis kwamen ruim duizend exemplaren uit de productielijn, vandaag de dag zijn er nog vijftien over. De Yakovlev Yak-40 lijkt binnenkort te verdwijnen uit de lucht, toch zijn er stemmen die anders beweren. Op een Kaukasisch investeringsforum in Mineralnye Vody, Zuid-Rusland, opperde zakenman Alexander Lebedev een ‘nieuw’ idee. De oligarch was de [...]

Het artikel Rusland wil productie zestig jaar oude Yak-40 hervatten is gepubliceerd op Up in the Sky.

Zuid-Korea beleeft opnieuw vliegtuigcrash

30 Mei 2025 om 12:00

In Zuid-Korea verongelukte een militair vliegtuig in de bergen. De crash gebeurde vlakbij de stad Pohang, in het oosten van land. Bij het ongeluk kwamen vier mensen om het leven.  Het gaat om een Lockheed Martin P-3CK Orion patrouillevliegtuig van de Zuid-Koreaanse marine. Het vliegtuig was om 13:43 uur opgestegen vanaf een nabijgelegen luchtbasis voor [...]

Het artikel Zuid-Korea beleeft opnieuw vliegtuigcrash is gepubliceerd op Up in the Sky.

❌
❌