In Polen is een lading Boeing-vliegtuigbanden onderschept die op weg was naar Rusland. Het smokkelwaar was volgens de papieren niet bestemd voor de luchtvaart. De ontdekking werd door de Poolse douane in een vrachtwagen gedaan, meldt De Telegraaf. De banden waren afkomstig uit Spanje en zouden via Wit-Rusland naar Rusland worden getransporteerd. Volgens de papieren [...]
Qatar Airways heeft het beste resultaat in haar 28-jarige geschiedenis behaald. In het boekjaar 2024/2025 steeg de winst naar 7,85 miljard riyal, ofwel 1,9 miljard euro, tegen 6,1 miljard riyal een jaar eerder. Vooral de toename van het aantal zakenreizigers stuwde de winst.
Al sinds mijn kinderjaren ben ik gefascineerd door de magie van de luchtvaart. In mijn ogen is het de mooiste uitvinding die de mensheid ooit heeft gedaan: zelf kunnen vliegen. Mijn allereerste ervaring met dit wonder was een vlucht met de Spaanse chartermaatschappij Spantax, de Spaanse tegenhanger van onze eigen Martinair. Ik herinner me nog levendig de kleurige stoelen en de rooksectie achter in het toestel. Het was een DC-8, destijds een van de eerste straalvliegtuigen voor passagiers, met als bestemming Palma de Mallorca.
Na maanden en zelfs jaren van vooral klagen en zuchten is topman Michael O’Leary van Ryanair voor het eerst in tijden weer eens een beetje positief over Boeing. De vliegtuigbouwer is op de goede weg om op tijd af te leveren. “De vijf toestellen die we in april hebben gekregen waren op tijd of zelfs iets eerder dan gepland,” zei O’Leary maandag bij de presentatie van de jaarcijfers over boekjaar 2025.
De Poolse douane heeft een enorme hoeveelheid vliegtuigbanden voor Boeing-verkeersvliegtuigen in beslag genomen die naar Rusland zouden worden getransporteerd. De export naar Rusland is in strijd met de Europese sancties tegen Rusland. Volgens de Poolse douane gaat het om 5000 kilo aan banden die in een vrachtwagen zijn aangetroffen en die waren opgegeven als autobanden of banden voor bussen.
Ryanair plant nog steeds honderden 737 MAX 10-toestellen in ontvangst te nemen, dat benoemt het bedrijf in de presentatie van haar jaarcijfers. De budgetmaatschappij beschikt momenteel over 181 Boeing 737 MAX 8-vliegtuigen, ook wel ‘Gamechangers’ genoemd door Ryanair. De airline werkt nauw samen met Boeing om de vertraagde levering van de resterende 29 toestellen te [...]
Een Ilyushin Il-96 van de Russische regering keerde zaterdag om boven de Middellandse Zee. Het toestel was onderweg van Moskou naar Rome voor de inhuldiging van de nieuwe paus, maar kwam daar nooit aan. De Ilyushin Il-96, registratie RA-96014, vertrok zaterdag vanaf Moskou-Vnukovo Airport. Aan boord bevonden zich vermoedelijk regeringsleden, hoge functionarissen of militairen. De [...]
Op de luchthaven van Shannon, Ierland, zijn afgelopen week drie activisten gearresteerd nadat zij schade hadden aangericht aan een geparkeerde Boeing 767. De vrouwen wisten het luchthaventerrein te betreden door over het hek te klimmen. Toen de indringers werden opgemerkt, werden de vliegoperaties tijdelijk stilgelegd. Hierdoor moesten drie aankomende vluchten in een wachtpatroon blijven cirkelen. [...]
De Ierse luchtvaartmaatschappij Ryanair heeft in het afgelopen boekjaar een recordaantal van iets meer dan 200 miljoen passagiers vervoerd, een stijging van 9 procent in vergelijking met een jaar eerder. De groei komt volgens Ryanair ondanks vertragingen bij de leveringen van nieuwe Boeing-vliegtuigen. Voor dit jaar rekent de budgetvlieger op een groei naar 206 miljoen reizigers.
De verkeerstoren op Schiphol heeft een nieuwe koepel met radarapparatuur. Na een eerste poging zaterdag is de witte koepel, de Radome genaamd, zondag geplaatst. De koepel beschermt de radarinstallatie eronder tegen de weersomstandigheden op ruim 100 meter hoogte. De oude zat er dertien jaar en was aan vervanging toe, meldde de LVNL (Luchtverkeersleiding Nederland).
Een Fokker 50 van Air Panama is zwaar beschadigd geraakt nadat het toestel na de landing van de baan schoof op Bocas Del Toro Airport in Panama. Aan boord waren 35 passagiers en drie bemanningsleden. Zij bleven allemaal ongedeerd. De landing van vlucht 7P982 vond in het donker plaats tijdens een hevige regenval, wat mogelijk [...]
Zondagochtend is de nieuwe radarkoepel succesvol geplaatst op de verkeerstoren van LVNL op Amsterdam Schiphol Airport. De vervanging van de radarinstallatie is hiermee voltooid. Oorspronkelijk zou zaterdag de nieuw radome op de toren geplaatst worden. Vanwege de weersomstandigheden, moest dit worden uitgesteld. Door te harde wind bleek het niet mogelijk om de koepel veilig op [...]
Op dit moment vindt de militaire oefening “Falcon Spring” plaats in Noord-Nederland. Gedurende twee weken voeren Nederlandse militairen van de 11 Luchtmobiele Brigade diverse acties uit. Ze worden hierbij ondersteund door Nederlandse en Amerikaanse helikopters. Tijdens verschillende scenario’s zetten helikopters de luchtmobiele militairen af op de grond. Zij moeten vervolgens ‘onder vijandelijke omstandigheden’ een belangrijk [...]
Op een Lufthansa-vlucht van Frankfurt naar Sevilla vond vorig jaar een opmerkelijk incident plaats in de cockpit. Het toestel week vervolgens uit naar Madrid. Het onderzoeksrapport van het voorval, dat plaatsvond op 17 februari 2024, werd onlangs gepubliceerd. De vlucht werd uitgevoerd met een Airbus A321. Aan boord waren bijna tweehonderd passagiers. Rond half elf [...]
De “Historic Heroes” Fly-In op vliegveld Hoogeveen trok vorige week vogels van allerlei plumage. Het evenement dat plaatsvond op 10 mei, werd georganiseerd door Egmond Vintage Wings. Het thema “Historic Heroes” verwees naar 80 jaar bevrijding, maar ook werd herdacht dat 85 jaar geleden de Duitse inval plaatsvond. Egmond Vintage Wings (EVW) is het familiebedrijf [...]
Een Airbus A320 van easyJet maakte afgelopen dinsdagmiddag een ongeplande landing in het Zwitserse Bazel omdat zes passagiers zich niet goed voelden. Het toestel, registratie G-EZOF, steeg met vluchtnummer U28653 in oostelijke richting op vanaf Londen Gatwick op weg naar het Cypriotische Paphos. Via België en Duitsland leek de A320 de route richting het eiland [...]
KLM vliegt al enkele maanden met de Airbus A321neo, het paradepaardje van de Europese vloot. Het toestel, dat niet alleen groter, stiller en zuiniger is dan de Boeing 737’s die het vervangt, moet ook voor de passagiers een betere ervaring met zich meebrengen, maar is dat ook echt het geval? We vliegen in economy van [...]
Luchtvaartdeskundige Joris Melkert zegt dat KLM een weloverwogen besluit genomen heeft om haar vluchten eind deze maand naar de Israëlische hoofdstad Tel Aviv te hervatten. Het besluit volgt ondanks dat op 4 mei de luchthaven van de stad nog aangevallen werd door Houthi-strijders. Een ballistische raket sloeg in de buurt van de terminal in. Hierbij [...]
Tijdens een vlucht van de Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa is de copiloot flauwgevallen terwijl de gezagvoerder naar het toilet was. Het vliegtuig met 199 passagiers, op weg van Frankfurt naar Sevilla, vloog ongeveer tien minuten zonder een controlerende piloot.
Een Boeing 777-300 van KLM stond vanmiddag na een klein uur weer aan de grond op Schiphol als gevolg van een incident kort na vertrek. Het vliegtuig, registratie PH-BVW, maakte zich op voor de circa acht uur durende vlucht KL877 vanaf Amsterdam in de richting van het Indiase Mumbai. Het steeg 12:20 uur, twintig minuten [...]
De verkeerstoren van LVNL op de luchthaven Schiphol moet het nog een dag langer doen zonder de kenmerkende radome. De radarkoepel zou vandaag vervangen worden, maar de plaatsing is uitgesteld tot morgenochtend. De kenmerkende witte koepel dient ter bescherming van de radarinstallatie bovenop de verkeerstoren. Met een reusachtige kraan zou de nieuwe radome op de [...]
Het is zaterdag precies 51 jaar geleden dat Transavia – als eerste Nederlandse luchtvaartmaatschappij - de Boeing 737 in gebruik nam. Dat gebeurde op 17 mei 1974. Het was toen al het 2500ste vliegtuig dat Boeing gebouwd had. Bijzonder is dat dit specifieke toestel 51 jaar later nog steeds in gebruik is, zo meldt de prijsvechter vandaag.
Het is mei 2021. Middenin de wereldwijde pandemie die alles op zijn kop zette, vlieg ik op een Boeing 787 richting Buenos Aires. Na de service besluit een Russisch stel hun mondkapje niet meer op te zetten. De purser komt in de cockpit en kijkt me aan. "Notice of violation uitgedeeld?" vraag ik. "Ja Marc, dat heb ik al gedaan. Ze doen niet wat ik zeg, ze luisteren gewoon niet. Jij moet nu voor mij even naar rij drie.”
Aan de vooravond van het vonnis over de natuurvergunning van Schiphol op 4 juni aanstaande is het belangrijk om te beseffen dat de modernste straalmotoren met de minste CO2-emissies juist voor de grootste uitstoot van stikstofoxiden verantwoordelijk zijn.
Bij de natuurvergunning draait het vooral om de uitstoot van stikstofoxiden (NOx). Het neerslaan van deze stof op natuurgebieden verslechtert de kwaliteit ervan en dient als belangrijke maatstaf om de invloed van een bepaalde sector op de natuur te bepalen.
Voor een verbetering van de toestand van de natuur is het zaak zo weinig mogelijk stikstofverbindingen uit te stoten. Hoe minder uitstoot, des te minder depositie.
Het is dan ook wrang om te zien dat de vliegindustrie in zijn jacht op lagere brandstofkosten technieken toepast die de stikstofemissies juist verhogen. Zo stoten de modernste en zuinige straalmotoren juist de meeste stikstofoxide uit.
Ronkende persberichten De sector is berucht om ronkende persberichten waarin brandstofbesparing en schonere lucht worden benadrukt als gevolg van de nieuwste generaties straalmotoren. Over de afgelopen vijftig jaar zou het brandstofverbruik per passagierskilometer met zo’n 70 procent zijn gedaald. Voorwaar een prestatie van formaat.
Niet verteld wordt dat er een fundamenteel technisch probleem verscholen ligt in het hart van de straalmotor. Om minder brandstof te verstoken en dus minder CO2 uit te stoten, worden de motoren ontworpen om te werken bij steeds hogere drukverhoudingen (‘overall pressure ratio’) en steeds hogere turbine-inlaattemperaturen (‘turbine entry temperature’).
Het klinkt logisch: hogere temperaturen persen meer energie uit dezelfde hoeveelheid brandstof. Maar hier wringt de schoen: hogere piektemperaturen en snellere chemische reacties tijdens de verbranding leiden direct tot de verhoogde vorming van NOx. Het gaat hier om een directe wisselwerking: wat goed is voor de CO2-efficiëntie door hogere temperaturen, is juist slecht voor de NOx-uitstoot.
In dubio De vliegindustrie erkent dit in meerdere rapporten als een “aanzienlijke uitdaging” en probeert het probleem te ondervangen met slimmere verbrandingskamers die de piektemperaturen beperken, of door technieken als schrale verbranding (‘lean burn’) toe te passen. Maar ook hier staat de sector in dubio. De lean burn-aanpak, potentieel goed voor minder NOx, kan leiden tot lagere efficiëntie en een hoger gewicht. En dat resulteert dan weer in een verhoogde CO2-uitstoot die het klimaat schaadt.
Het ene milieuprobleem wordt zo ingeruild voor het andere. De focus op één doel – het verlagen van het brandstofverbruik voor lagere kosten (en minder CO2) – leidt tot onbedoelde en ongewenste gevolgen voor andere emissies zoals NOx.
Deze problematiek beperkt zich overigens niet tot het motorontwerp. Ook operationele keuzes van vliegfirma’s, vaak gedreven door de regelgeving op en rond een bepaalde luchthaven, leiden vaak tot hogere NOx-uitstoot.
Zo kan het verplicht beperken van de geluidshinder tijdens het opstijgen leiden tot extra NOx-emissies. Op Heathrow geldt bijvoorbeeld de 1000 voet-regel, waarbij toestellen meer vermogen moeten gebruiken dan normaal om op een afstand van zesenhalve kilometer een bepaalde vlieghoogte te hebben bereikt. Het resultaat is een grotere NOx-uitstoot en meer lawaai vlakbij de luchthaven ten faveure van minder lawaai iets verder weg.
‘Verwaarloosbaar’ Dit voorbeeld komt uit een analyse van de vliegsector zelf (mirror). Het toont aan dat de operationele praktijk kan leiden tot scenario’s met hogere NOx-uitstoot. Hoewel dit rapport – net als de Nederlandse overheid – suggereert dat de uitstoot van stikstofoxiden boven de 1000 voet een “verwaarloosbare impact” heeft op lokale niveaus op de grond, draagt deze wel bij aan milieuproblemen zoals de vorming van ozon, het beïnvloeden van methaanconcentraties en de vorming van een ‘stikstofdeken’ over het hele land.
De conclusie is dan ook ontnuchterend. De vliegindustrie bevindt zich in een technologische en operationele spagaat. De wens om brandstof te besparen drijft motorontwerpers ertoe hogere temperaturen en drukken te gebruiken, wat inherent de vorming van stikstofoxiden vergroot.
De zoveelste belofte om in de verre toekomst tot liefst 90 procent NOx te reduceren staat dan ook in schril contrast met de huidige realiteit, waarin de keuze voor lagere kosten leidt tot hogere NOx-uitstoot. Dat is slecht nieuws voor de natuur en dus voor de natuurvergunning van Schiphol.
De sterk stijgende NOx-uitstoot van de luchtvaart is mogelijk onderbelicht gebleven tijdens de rechtszaak in Den Haag, maar zal in de toekomst voor steeds grotere problemen zorgen.
illustratie: CBS
Onder meer KLM’s ceo Marjan Rintel vertelt te pas en te onpas over de ‘stillere en schonere’ nieuwe toestellen, maar ‘vergeet’ daarbij consequent de groeiende NOx-uitstoot te benoemen. Terwijl deze trend ook klip en klaar blijkt uit cijfers van het CBS. Inmiddels veroorzaakte de sector in 2023 maar liefst 47,4 miljoen kilo NOx-emissies. Dat is 13,6 procent van de totale uitstoot van ons land. En dat is zeer significant voor het al dan niet rechtmatig verlenen van een natuurvergunning.
De mei-editie van Luchtvaartnieuws Magazine is dit weekend verschenen, boordevol reportages, analyses en achtergrondartikelen over de luchtvaart- en zakenreisindustrie. Deze maand lees je onder meer een uitgebreid interview met de topman van Air India, over de transitie van ongeliefd staatsbedrijf naar één van ’s werelds grootste airlines. Ook is de eerste bijdrage van nieuwe columnist Gordon verschenen.
Brussels Airport gaat verbouwen, en flink ook. De Belgische hoofdstedelijke luchthaven, in de volksmond bekend als Zaventem, ziet het aantal reizigers groeien en wil hen ook in de toekomst voldoende ruimte bieden. “Dit wordt de grootste investering in dertig jaar”, zegt topman Arnaud Feist in een groot interview met Luchtvaartnieuws Magazine. Met 40.000 slots op de plank is er nog veel groeiruimte op de Belgische luchthaven.
Door een staking moet Finnair maandag (19 mei) ongeveer 110 vluchten schrappen. Ook één van de twee vluchten naar Schiphol is geannuleerd. De Finse luchtvaartmaatschappij neemt contact op met de getroffen passagiers om hen een alternatief aan te bieden. Naar verwachting worden zo'n 14.000 reizigers door de annuleringen getroffen.
WestJet breidt haar codesharesamenwerking met KLM uit. Daardoor kan de Canadese luchtvaartmaatschappij haar passagiers op de nieuwe lijndienst tussen Halifax en Schiphol, die 29 mei van start gaat, betere doorverbindingen bieden vanaf de Nederlandse luchthaven.
Vrijdag annuleerde Finnair wegens een nieuwe staking van de Finnish Aviation Union (IAU) tientallen vluchten. Ook voor maandag worden opnieuw acties aangekondigd. De staking vond plaats op Helsinki Airport, de luchthaven in de hoofdstad van Finland. Net zoals eerder deze maand legde het personeel van het vliegtuigonderhoud, de grondafhandeling en catering vier uur het werk [...]
De doorstart van een Emirates Airbus A380 op de luchthaven van het Engelse Birmingham bleef bij omwonenden niet onopgemerkt. De Superjumbo, registratie A6-EUP, vertrok afgelopen woensdagochtend 08:30 uur lokale tijd, bijna een uur later dan gepland, met vluchtnummer EK39 vanaf Dubai International Airport (Verenigde Arabische Emiraten). Na een vlucht van bijna zeven uur maakte de [...]