Normale weergave

Vandaag — 10 Juni 2025Luchtvaart

Wat betekenen de geopolitieke onzekerheid en de val van het Nederlandse kab…

10 Juni 2025 om 11:30

Wat betekenen de geopolitieke onzekerheid en de val van het Nederlandse kabinet voor KLM? Luchtvaartnieuws vroeg het aan Bas Gerressen, directeur KLM Nederland. Hij heeft alvast een boodschap voor de volgende regering: “Zorg dat je koploper bent in technologie en de wereld meeneemt in plaats van koploper zijn in bestraffen, met de hoogste belasting en de hoogste luchthavengelden. Want daar staan we nu.”

Vliegveld beleeft nare déjà-vu bij ongeplande landing

10 Juni 2025 om 13:00

Een Airbus A319-100 van easyJet landde maandagmiddag onverwachts op het vliegveld van het Oostenrijkse Graz. Volgens de maatschappij was de landing een geplande voorzorgsmaatregel wegens vermeende rookontwikkeling. De Airbus A319, registratie OE-LQS, voerde vlucht U2-4400 uit vanaf Boedapest naar het Franse Lyon. Het toestel steeg maandagmiddag 14:12 uur op vanaf het vliegveld van Budapest en [...]

Het artikel Vliegveld beleeft nare déjà-vu bij ongeplande landing is gepubliceerd op Up in the Sky.

Vliegverkeer Rusland ontregeld na grote dreiging

10 Juni 2025 om 12:00

Vliegvelden in Rusland moesten opnieuw sluiten wegens een grootschalige drone-aanval vanuit Oekraïne. Niet enkel de luchthavens rondom Moskou moesten er ditmaal aan geloven.  Volgens het Russische ministerie van Defensie haalde het Russische leger 102 Oekraïense drones neer in de nacht van maandag op dinsdag. Ruim de helft van de vliegende robots zou reeds in de [...]

Het artikel Vliegverkeer Rusland ontregeld na grote dreiging is gepubliceerd op Up in the Sky.

Schiphol ziet dat reizigers goed op de hoogte zijn van de NS-staking, meldt…

10 Juni 2025 om 10:25

Schiphol ziet dat reizigers goed op de hoogte zijn van de NS-staking, meldt een woordvoerder van de luchthaven. Volgens hem komen er meer mensen met de auto naar Schiphol, maar stroomt het verkeer rond de luchthaven vooralsnog goed door. Doordat NS-medewerkers in de regio's West en Noord-West staken, rijden er in het hele land geen NS-treinen. Vrijdag was dat ook al het geval.

Kleine luchthavens vrezen voor klandizie door Faber 

10 Juni 2025 om 11:00

De Koninklijke Marechaussee is gestopt met grenscontroles op kleine Nederlandse luchthavens waaronder vliegvelden Teuge en Hilversum. De marechaussee legt de oorzaak bij voormalig asielminister Faber.  Sinds kort voert de Koninklijke Marechaussee (KMar) niet langer grenscontroles uit op de vliegvelden Teuge, Hilversum, Texel, vliegbasis Eindhoven, Breda en Budel. De laatstgenoemde vliegvelden doen mee aan een tijdelijke [...]

Het artikel Kleine luchthavens vrezen voor klandizie door Faber  is gepubliceerd op Up in the Sky.

Airlines ontgoocheld door nieuwe EU-regels

10 Juni 2025 om 10:00

Na jarenlang erover te hebben onderhandeld, kwamen EU-lidstaten vorige week tot een overeenkomst rondom passagiersrechten. Airlines in Europa zijn allesbehalve blij.  Het stond al sinds 2013 op de agenda, maar het lukte EU-lidstaten pas vorige week een akkoord te bereiken. Voortaan hebben passagiers onder andere pas recht op vergoeding vanaf vier uur vertraging bij vluchten [...]

Het artikel Airlines ontgoocheld door nieuwe EU-regels is gepubliceerd op Up in the Sky.

Achtervolging op platform Heathrow Airport

10 Juni 2025 om 08:30

Op Heathrow Airport deed zich zondag een opmerkelijk incident voor. Een man werd op video vastgelegd terwijl hij op de luchthaven werd achtervolgd. Op beelden is te zien hoe een man over het asfalt sprint, terwijl luchthavenpersoneel de achtervolging inzet. Uiteindelijk arriveert er een busje met twee personen in fluorescerende veiligheidskleding, waarop de man stopt [...]

Het artikel Achtervolging op platform Heathrow Airport is gepubliceerd op Up in the Sky.

Boeing ontdekt probleem bij 737 MAX 7

10 Juni 2025 om 06:49

Boeing heeft de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA gevraagd een softwarefout tijdelijk door de vingers te zien. De fout betreft een systeem in de 737 MAX 7. Het gaat specifiek om een probleem met de zogeheten Built-In Test Equipment (BITE)-functie van de Flap-Slat Electronics Unit (FSEU), die uitsluitend op de grond wordt gebruikt tijdens onderhoud of productie. [...]

Het artikel Boeing ontdekt probleem bij 737 MAX 7 is gepubliceerd op Up in the Sky.

Gisteren — 9 Juni 2025Luchtvaart

Mooie jaarcijfers, maar onderliggende kwetsbaarheden gevaar voor Air France-KLM

9 Juni 2025 om 12:45
Orly(leestijd circa 4 minuten)

Vorige week organiseerde Air France-KLM (AFKL) zijn jaarlijkse vergadering voor aandeelhouders. Het gepoch over het financiële herstel wordt echter overschaduwd door hardnekkige problemen.

Dit blijkt uit het meer dan 500 pagina’s tellende Universal Registration Document dat het bedrijf zelf publiceerde. Het stuk geeft gedetailleerde informatie over de stand van zaken binnen de onderneming.

Achter de façade van een solide kaspositie en dalende schulden, schuilen kwetsbaarheden die niet alleen de winstmarges onder druk zetten, maar ook directe gevolgen hebben voor omwonenden, reizigers en werknemers.

Het beeld dat AFKL schetst van een veerkrachtige speler die zich aanpast aan een complexe wereld, wordt overschaduwd door de operationele realiteit, de grote financiële risico’s en de maatschappelijke impact van de bedrijfsactiviteiten. Zo worstelt de firma met de decarbonisatie en de immer stijgende kosten daarvan.

Impact op milieu
Hoewel AFKL investeert in vlootvernieuwing en de inkoop van alternatieve brandstoffen mondjesmaat opvoert, blijft de impact op het milieu zelfs de directie zorgen baren. Het bedrijf erkent in het document de negatieve impact op klimaatverandering, luchtvervuiling en geluid.

Zo is de uitstoot van broeikasgassen inmiddels een reëel en financieel probleem geworden, waarbij de transitie naar minder uitstoot aanzienlijke financiële risico’s met zich meebrengt. Dat heeft te maken met steeds striktere regelgeving, de hoge kosten van alternatieve brandstoffen en het risico op het verlies van slots.

AFKL stelt nog steeds te streven naar het bijmengen van 10 procent alternatieve brandstoffen in 2030, hoger dan de huidige regelgeving vereist. Maar in 2024 werd slechts 1,25 procent bijgemengd, zo staat er te lezen. Het illustreert hoe ver de onderneming nog verwijderd is van de inzet van echt duurzame brandstoffen.

Naast CO2 noemt AFKL ook de uitstoot van andere luchtvervuilende stoffen zoals NOx en SOx een groeiend probleem. En ook hier gaan die problemen gepaard met financiële risico’s, bijvoorbeeld als gevolg van nieuwe regelgeving of ook weer slotbeperkingen.

Geluidshinder materieel probleem
AFKL erkent dat de geluidshinder van het vliegverkeer een belangrijke negatieve impact heeft op de leefomstandigheden rond hubs. De aanhoudende discussies over de hinder rond met name Schiphol en de Parijse luchthavens leiden tot onzekerheid over het toekomstige aantal slots of hogere kosten vanwege bijdragen aan isolatieprogramma’s. Zo stellen de Franse autoriteiten steeds strengere regels op Orly. Ondanks de inzet van nieuwere toestellen blijft de groei van het vliegverkeer de geluidsreductie tenietdoen, zo weet ook de Parijse firma.

De reiziger ondervindt steeds meer problemen door operationele verstoringen zoals het uitvallen of vertragingen van vluchten. Oorzaken zijn het vollopen van de bestaande luchthavens, complexere regelgeving, arbeidsconflichten en personeelstekorten, vlootproblemen zoals te late levering van toestellen of onderdelen en de veranderende weersomstandigheden als gevolg van klimaatverandering. Het leidt allemaal tot hogere kosten en een lagere klanttevredenheid.

Zo werden in 2024 de zomeractiviteiten van Transavia negatief beïnvloed door onder meer een tekort aan reserveonderdelen. Air France had last van stakingen, onder meer bij de luchtverkeersleiding. En bij KLM was sprake van problemen bij de bagageafhandeling en het vlootonderhoud en hielden de personeelstekorten aan. Alle problemen leiden tot aanzienlijke irritaties bij klanten.

Personeel roert zich
De operationele uitdagingen hangen nauw samen met personeelszaken. Krappe arbeidsvoorwaarden en organisatiewijzigingen (lees: ontslagen) zetten de betrokkenheid van de medewerkers onder druk. Daaruit ontstaan dan weer risico’s op stakingen en andere arbeidsconflicten zoals moeizame cao-onderhandelingen.

De gevolgen daarvan zijn groeiende personeelskosten, een stijgend ziekteverzuim en een groot verloop. Bovendien heeft het bedrijf een voortdurend gebrek aan specifieke vaardigheden, met name in de techniek, het onderhoud en de IT. Deze problemen verhogen de kosten én de risico’s.

Hoewel het concern een robuuste liquiditeitspositie claimt van 9,4 miljard euro aan het einde van 2024, blijft de balans kwetsbaar. Het eigen vermogen van 799 miljoen euro is nog steeds fors lager dan het niveau van 2019. Daardoor bestaat een groot risico dat de firma bij een volgende crisis opnieuw problemen krijgt met het eigen vermogen en daardoor beperkte toegang tot de kapitaalmarkten. De lage beurskoers helpt daar evenmin bij.

Staatssteun
De covid-crisis heeft duidelijk gemaakt hoe afhankelijk AFKL is van overheidssteun. Hoewel de steun werd terugbetaald in 2022 en 2023 blijft onzekerheid bestaan over de juridische status ervan. Ryanair heeft in januari 2025 beroep aangetekend tegen de Franse staat om niet-terugbetaalde voordelen en rente alsnog terug te vorderen. Het hoofdstuk van de jongste staatssteun is daarmee nog lang niet afgesloten.

Eind 2024 was de bruto schuld van AFKL opgelopen tot 8,9 miljard euro. Dat betekent dat het bedrijf aanzienlijke renterisico’s loopt bij stijgende tarieven. Ook de steeds lagere koers van de dollar baart de directie zorgen. Over de lage beurskoers laat het management zich niet uit.

De steeds striktere regelgeving is een ander punt van zorg, zo staat te lezen in het rapport. Zo lopen de kosten van emissiehandelssystemen als EU ETS en Corsia in rap tempo op, gloren er mogelijk nieuwe kosten vanwege luchtvervuiling en worden de rechten van passagiers (bijvoorbeeld na vertragingen) steeds kostbaarder. Verder blijkt AFKL betrokken te zijn in juridische procedures over mededinging in de vrachtsector.

Oorlog
En dan is er nog de geopolitieke onrust, zoals de oorlog in Oekraïne waardoor AFKL moet omvliegen, de ontwikkelingen binnen de Amerikaanse regering waardoor minder mensen het land willen bezoeken en de kans op nieuwe pandemieën. Van een heel andere orde zijn dan weer de Olympische Spelen in Parijs die een negatieve impact hadden op de zomerinkomsten van Air France.

Het omvangrijke document van AFKL schetst weliswaar een beeld van financieel herstel, maar de gedetailleerde beschrijving van de risico’s en operationele ‘uitdagingen’ onthullen een gevaarlijke, onderliggende kwetsbaarheid. De milieu-impact blijft substantieel, personeels- en operationele problemen zorgen voor verstoringen van het netwerk en de financiële positie, hoewel verbeterd, blijft gevoelig voor schokken.

De schijn van stabiliteit wordt tenietgedaan door de vele uitdagingen die de luchtvaartonderneming zelf benoemt. Het is wachten op een nieuwe financiële ramp.

Bron

Geweigerde 737 MAX weer terug in China

9 Juni 2025 om 13:00

Na maanden is er weer een nieuwe Boeing 737 MAX 8 geland in China, bestemd voor Xiamen Airlines. Het toestel arriveerde maandagochtend bij de Boeing-locatie in Zhoushan, nabij Shanghai. Het ging om het toestel met registratie N230BE. Halverwege maart vloog het ook al van de Verenigde Staten naar Zhoushan. Daar monteert Boeing het interieur en [...]

Het artikel Geweigerde 737 MAX weer terug in China is gepubliceerd op Up in the Sky.

Eerste buitenlandse klant voor ‘Chinese F-35’

9 Juni 2025 om 12:00

Pakistan schaft maximaal veertig Chinese J-35-vliegtuigen aan en wordt daarmee de eerste buitenlandse gebruiker van China’s nieuwste stealthtoestel. De J-35A werd in 2024 voor het eerst publiekelijk getoond tijdens de Zhuhai Airshow en wordt gezien als het Chinese antwoord op de Amerikaanse F-35. De keuze van Pakistan voor het toestel volgt op positieve ervaringen met [...]

Het artikel Eerste buitenlandse klant voor ‘Chinese F-35’ is gepubliceerd op Up in the Sky.

Amerikaanse airline incognito na kritiek

9 Juni 2025 om 11:00

De Amerikaanse budgetmaatschappij Avelo Airlines ligt onder vuur vanwege haar beslissing om deportatievluchten uit te voeren in opdracht van de Amerikaanse overheid. Volgens topman Andrew Levy is de opdracht een noodzaak, omdat de maatschappij er financieel niet goed voor staat. Het besluit roept echter felle kritiek op van zowel burgers als politici. Op sociale media en [...]

Het artikel Amerikaanse airline incognito na kritiek is gepubliceerd op Up in the Sky.

Nieuw: raamloze zakenjet

9 Juni 2025 om 10:00

Het Amerikaanse Otto Aviation werkt aan een nieuwe zakenjet met een opvallend ontwerp, de Phantom 3500. Bij het nieuwe vliegtuig ontbreken namelijk de cabineramen. Volgens Scott Drennan, COO van Otto Aviation, hebben ramen meerdere nadelen. ‘Ze maken het toestel zwaarder, complexer en duurder om te bouwen door de structurele verstevigingen die nodig zijn.’ Door de ramen weg [...]

Het artikel Nieuw: raamloze zakenjet is gepubliceerd op Up in the Sky.

Condor-vlucht seconden te laat

9 Juni 2025 om 08:30

Een vlucht van Condor vanuit Palma de Mallorca kwam enkele seconden te laat aan in München. Het toestel, dat zich op slechts 640 meter van de landingsbaan bevond, moest uitwijken. Vlucht DE1513 had een speciale ontheffing tot half één ‘s nachts, omdat de reguliere nachtsluiting van de luchthaven al om middernacht ingaat. Maar de aankomst [...]

Het artikel Condor-vlucht seconden te laat is gepubliceerd op Up in the Sky.

‘Eerste’ Belgische F-35 bijna klaar

9 Juni 2025 om 06:49

De eerste F-35 voor een Belgische vliegbasis rolde onlangs uit de eindassemblage hal. Het toestel, registratie FL009, is bestemd voor vliegbasis Florennes in Wallonië, een van de twee Belgische thuisbases voor het nieuwe gevechtsvliegtuig. Lockheed Martin heeft inmiddels al negen F-35’s gebouwd voor België. De eerste acht zijn gestationeerd op Luke Air Force Base in de Verenigde [...]

Het artikel ‘Eerste’ Belgische F-35 bijna klaar is gepubliceerd op Up in the Sky.

OuderLuchtvaart

A320 na 32 uur en vier landingen terug bij af

8 Juni 2025 om 13:00

Een Airbus A320 van Condor keerde na 32 uur en vier landingen elders weer terug op de luchthaven van Zürich, het startpunt van de vlucht naar Heraklion (Griekse eiland Kreta). Het toestel, registratie D-AICA, maakte zich 24 mei op voor vlucht DE1234. Het steeg 06:50 uur op, een halfuur later dan gepland. Na tweeënhalf uur [...]

Het artikel A320 na 32 uur en vier landingen terug bij af is gepubliceerd op Up in the Sky.

Zwitserse airlines doen rookmaskers in de ban

8 Juni 2025 om 12:00

Edelweiss heeft maatregelen genomen nadat er problemen werden vastgesteld met rookmaskers voor cabinepersoneel op enkele van haar vliegtuigen. Tegelijkertijd onderzoekt Swiss of dezelfde maskers een rol hebben gespeeld bij een fataal incident. De problemen kwamen aan het licht na een incident op een Edelweiss-vlucht in maart 2024. Kort na vertrek uit Cartagena (Colombia) werd rook [...]

Het artikel Zwitserse airlines doen rookmaskers in de ban is gepubliceerd op Up in the Sky.

‘Reden ongeplande landing 737 blijkt onjuist’

8 Juni 2025 om 11:00

De reden van een ongeplande landing van een Boeing 737-800 van Southwest Airlines van afgelopen maandag bleek een andere te zijn dan de piloten de passagiers vertelden. Het vliegtuig, registratie N8652B, vertrok die dag voor de binnenlandse vlucht WN2556 vanuit New York LaGuardia Airport in de richting van Dallas Love Field Airport. Het steeg in [...]

Het artikel ‘Reden ongeplande landing 737 blijkt onjuist’ is gepubliceerd op Up in the Sky.

Trump zet deur wijd open voor ‘nieuwe Concorde’

8 Juni 2025 om 10:00

De Amerikaanse president Donald Trump heeft een decreet ondertekend waarmee het ruim vijftig jaar oude verbod op supersonisch passagiersverkeer boven land wordt opgeheven. De zet is positief en belangrijk nieuws voor Boom Supersonic. Sinds 1973 was het voor civiele vliegtuigen verboden om boven de Verenigde Staten sneller dan het geluid te vliegen, vanwege de geluidsoverlast [...]

Het artikel Trump zet deur wijd open voor ‘nieuwe Concorde’ is gepubliceerd op Up in the Sky.

KLM: ‘Als je toch gaat vliegen..’

8 Juni 2025 om 09:00

Ook dit jaar verbond KLM zich weer als naamsponsor aan het grootste jaarlijks terugkerende internationale golftoernooi van Nederland dat een onderdeel is van de DP World Tour. Evenals in 2024 vindt het plaats op The International, Badhoevedorp. Het feit dat het Flying Blue-programma inmiddels twintig jaar bestaat wordt hierbij mede gevierd. ‘Flying Blue ontstond kort [...]

Het artikel KLM: ‘Als je toch gaat vliegen..’ is gepubliceerd op Up in the Sky.

Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage

8 Juni 2025 om 06:49

Voor het vierde jaar op rij landden de Amerikaanse oorlogsveteranen met Delta Air Lines op Deauville Saint Gatien Airport ter nagedachtenis van D-Day. Up in the Sky was aanwezig bij de aankomst en ceremonie op de Franse luchthaven. Delta staat in de Verenigde Staten ook wel bekend als de airline van de veteranen. In samenwerking [...]

Het artikel Met Delta 767 terug in de tijd | Reportage is gepubliceerd op Up in the Sky.

💾

Gezondheidsraad waarschuwde kwart eeuw geleden al voor onhoudbare situatie Schiphol

6 Juni 2025 om 20:55
inhalator(leestijd circa 4 minuten)

SchipholWatch dook in de archieven en vond een rapport uit 1999 (!) van de Gezondheidsraad over de effecten van het vliegverkeer op de volksgezondheid. De conclusies waren zo verontrustend dat het kabinet nooit meer heeft gedurfd aanvullend onderzoek te doen.

Het rapport werd ruim een kwart eeuw geleden opgesteld op verzoek van maar liefst drie ministers. En de conclusies liegen er niet om. Wat wij omwonenden al jarenlang ervaren, werd toen al bevestigd door een internationale commissie van deskundigen.

De centrale vraag: beïnvloeden de activiteiten van een groot vliegveld de gezondheid? Het antwoord: een volmondig ja. De impact blijkt veel verder te gaan dan alleen ‘hinder’.

Het rapport benadert de problematiek integraal, omdat de verschillende milieufactoren elkaar beïnvloeden en de bevolking rond luchthavens voortdurend de samenloop van deze factoren ondervindt. De commissie constateert om te beginnen dat er vrijwel geen onderzoek bestaat naar de cumulatieve gevolgen van al de effecten samen. Het betekent dat de werkelijke impact op de gezondheid waarschijnlijk nog groter is dan de alarmerende bevindingen over de afzonderlijke factoren doen vermoeden.

Tientallen kilometers rond Schiphol
Welke milieufactoren spelen een belangrijke rol voor mensen die in een straal van enkele tientallen kilometers rond Schiphol wonen? Het gaat dan vooral om luchtverontreiniging, geluid en ongevallen.

De lucht rondom Schiphol is net zo vervuild als in stedelijke gebieden. Hoewel het rapport aangeeft dat wegverkeer vaak de grootste bijdrage levert, dragen vliegtuigen wel degelijk significant bij. Het meest schokkende is misschien wel de constatering dat gezondheidseffecten te verwachten zijn, zelfs als de concentraties blijven onder de officiële richtwaarden. Het bevestigt dat de toenmalige (en de huidige) normen onvoldoende zijn om onze gezondheid te beschermen.

Voor welke factoren vond de Gezondheidsraad destijds voldoende bewijs om effecten op de gezondheid aan te tonen? Het gaat dan om geurhinder door voortdurende blootstelling, de toename van luchtwegaandoeningen en de afname van de longfunctie door de chronische blootstelling, verergering van luchtwegklachten en cardiovasculaire klachten en zelfs voortijdige sterfte.

Geen wettelijke regels
De commissie wees er destijds al op dat in tegenstelling tot industrie en wegverkeer, de uitstoot van het vliegverkeer niet onder wettelijke regels valt. De raad waarschuwde toen dat een geïntegreerde aanpak vrijwel onmogelijk is als een belangrijke bron buiten de regels blijft. Het werd een ‘onhoudbare situatie’ genoemd, maar is heden ten dage nog steeds niet veranderd.

Vliegtuiggeluid is de meest specifieke milieufactor van een vliegveld. Het domineert het geluid in grote gebieden rondom een luchthaven. De dag-avond-nachtniveaus kunnen oplopen tot 60-70 decibel, maar zelfs veel lagere niveaus kennen ernstige gevolgen.

Zo ondervindt een aanzienlijk deel van de mensen die worden blootgesteld aan niveaus boven de 42 dB(A) ernstige hinder. Opvallend noemt de Gezondheidsraad het feit dat vliegtuiggeluid hinderlijker wordt ervaren dan weg- of treinverkeer bij dezelfde geluidsniveaus, een factor waarvoor inmiddels ook de Wereldgezondheidsorganisatie waarschuwt. Niet-akoestische factoren, zoals angst voor ongevallen en de mate van transparantie van een vliegveld of de overheid zelf, spelen hierin een grote rol.

Slaapverstoring ook bij lage geluidsniveaus
Slaapverstoring is ook een belangrijk effect. Het uit zich op diverse manieren in de gezondheid van mensen, zoals hartslagveranderingen, ontwaken of een negatieve stemming de volgende dag. Het treft opnieuw een aanzienlijk deel van de blootgestelden. Deze effecten treden zelfs op bij relatief lage geluidsniveaus.

Hoge bloeddruk is een volgend gezondheidseffect, evenals verslechterende leerprestaties bij kinderen. De commissie noemde dit een ernstig effect dat kwetsbare groepen treft. Dit heeft een direct effect op de toekomst van kinderen.

Het rapport wijst er nadrukkelijk op dat geluid niet alleen fysiologische reacties oproept, maar ook stress kan veroorzaken door verstoring van activiteiten of slaap en door de negatieve waardering van het geluid.

Rampen
Hoewel relatief zeldzaam, zijn vliegtuigongevallen integraal onderdeel van de luchtvaartsector. De kans is het grootst tijdens start en landing, op of nabij het vliegveld. De gevolgen zijn altijd ernstig: sterfte en ernstige verwondingen. Het individuele risico voor omwonenden is weliswaar zeer gering en sterk afhankelijk van de locatie, maar het potentieel voor een ramp met veel slachtoffers draagt bij aan de angst en bezorgdheid onder de bevolking.

De perceptie van dit risico kan bovendien de hinder door geluid versterken. Op bepaalde locaties rond Schiphol overschrijdt het berekende individuele risico normen die voor woongebieden rond industriële installaties gelden, aldus de Gezondheidsraad.

Naast deze drie hoofdfactoren benoemde de raad destijds al de bodem- en waterverontreiniging op de luchthaven, bijvoorbeeld als gevolg van de-icing vloeistoffen of blusschuim. Maar ook de grotere import van infectieziekten zoals inmiddels duidelijk is na de coronapandemie. En tot slot de arbeidsrisico’s op het vliegveld zelf, ook bewaarheid sinds Zembla aantoonde dat veel (oud-) medewerkers overlijden aan kanker.

Lacune in de kennis
Een cruciaal punt dat toen al werd benadrukt, is dat mensen rond een grote luchthaven blootstaan aan meerdere milieufactoren tegelijk. Geluid, luchtverontreiniging en het ongevalsrisico komen samen en er is een wisselwerking tussen die factoren. De commissie kon de gevolgen van deze samenloop niet beoordelen vanwege het ontbreken van onderzoek. Het was een ernstige lacune in de kennis die allang opgelost had kunnen worden als de overheid het lef had gehad vervolgonderzoek te gebieden.

Het rapport noemt de ‘aantasting van de kwaliteit van leven’ door de voortdurende blootstelling aan geluid of geur als belangrijke oorzaak van ziekte op termijn. Het is precies wat vele omwonenden al decennialang voelen: de constante stress en het ongemak tasten het welzijn en de gezondheid aan.

Het rapport concludeert onverbiddelijk dat grote vliegvelden als Schiphol de gezondheid beïnvloeden. Dat er geen gegevens bekend waren over de opeenstapeling van effecten, had allang moeten zijn opgelost. De commissie beval destijds al met klem aan om dit uit te zoeken.

Niet alleen om de centen
Beslissingen over de verdere groei van een vliegveld zijn strategisch en vereisen een zorgvuldig proces waarbij alle partijen, inclusief de lokale bevolking, betrokken zijn. Het gaat niet alleen om economische baten, maar juist om de onaanvaardbare last voor de gezondheid en de kwaliteit van leven van omwonenden.

Voor de goede lezer gaf het rapport ruim een kwart eeuw geleden al aan dat de toenmalige situatie onhoudbaar was. In de tussentijd is het alleen maar veel ernstiger geworden. Waar Schiphol destijds nog maar zo’n 300.000 vluchten telde, zijn dat er inmiddels meer dan 500.000 geworden. Zonder vervolgonderzoek, met veel gesjoemel en onder een onbetrouwbare overheid. Dat moet maar eens afgelopen zijn, zo oordeelde ook de rechter op 20 maart 2024 in het RBV-vonnis.

Het zou het kabinet sieren als er nu – na ruim 25 jaar – een nieuw onderzoek naar de gezondheidseffecten van Schiphol wordt gestart, inclusief de cumulatieve effecten van de verschillende verontreinigingen. Omwonenden verdienen dat, omdat zo’n onderzoek kan aantonen wat de risico’s op gezondheidsproblemen zijn. Inmiddels is over veel van de verontreiniging veel meer kennis beschikbaar dan destijds. Denk bijvoorbeeld aan de PFAS-problematiek, de inmiddels tot geluidsterreur uitgegroeide overlast en de ongelimiteerde uitstoot van zeer zorgwekkende en kankerverwekkende stoffen.

Bron

737 landt na één uur 35 kilometer verderop

7 Juni 2025 om 11:00

Een Boeing 737-800 van United Airlines moest vrijdagochtend lokale tijd een ongeplande landing maken, 35 kilometer verwijderd vanaf het startpunt. Het toestel, registratie N33286, vertrok met vluchtnummer UA623 vanaf New York LaGuardia Airport in de richting van Chicago O’Hare International Airport. Het vertrok in zuidoostelijke richting en maakte direct een draai richting het westen. De [...]

Het artikel 737 landt na één uur 35 kilometer verderop is gepubliceerd op Up in the Sky.

❌
❌