Normale weergave

Vandaag — 31 Juli 2025Luchtvaart

Lufthansa-topman: Boeing 787 mét Allegris-suites voor eind dit jaar inzetbaar

31 Juli 2025 om 13:50

Nog ruim een maand te gaan en dan verwacht Lufthansa in september eindelijk haar eerste fabrieksnieuwe Boeing 787-9 te krijgen. Voor het einde van het jaar komen er nog negen stuks. Tegen die tijd zullen de Allegris Business-suites volledig inzetbaar zijn, zo zei CEO Carsten Spohr donderdag in een persconferentie naar aanleiding van de halfjaarcijfers.

Ryanair zegt Franse luchthavens gedag

31 Juli 2025 om 13:00

De Ierse budgetvlieger Ryanair is van plan zich terug te trekken van drie Franse luchthavens, vanwege hoge luchthavenbelastingen. Het betreft de luchthavens van Brive, Bergerac en Straatsburg. De low cost airline besloot al eerder te stoppen met vliegen vanaf de luchthaven van het Franse Vatry. Ryanair liet in een verklaring aan Simple Flying weten dat [...]

Het artikel Ryanair zegt Franse luchthavens gedag is gepubliceerd op Up in the Sky.

Qatar Airways breidt de vluchtfrequentie naar Londen Heathrow verder uit va…

31 Juli 2025 om 12:31

Qatar Airways breidt de vluchtfrequentie naar Londen Heathrow verder uit vanwege de "toenemende vraag". Komend winterseizoen vliegt de luchtvaartmaatschappij uit Doha tot wel tien keer per dag naar Europa's grootste luchthaven, ten opzichte van gemiddeld acht keer per dag nu. Dat is een nieuw record voor Qatar Airways op deze lijndienst. Het bedrijf zet op de route een mix van Airbus A380's, Boeing 777's en Airbus A350's in.

Brussels Airlines-CFO: ‘Onverwachte uitdagingen’

31 Juli 2025 om 12:00

In de eerste helft van 2025 heeft Brussels Airlines een aangepast bedrijfsresultaat van 46 miljoen euro behaald. Hoewel er een kleine verbetering van twee procent is vergeleken met dezelfde periode vorig jaar, blijft het resultaat negatief, vooral door externe elementen zoals nationale protesten in België. De luchtvaartmaatschappij vervoerde van januari tot juni 2025 4,2 miljoen [...]

Het artikel Brussels Airlines-CFO: ‘Onverwachte uitdagingen’ is gepubliceerd op Up in the Sky.

Hevige turbulentie treft Delta-vlucht naar Amsterdam

31 Juli 2025 om 11:00

Een vlucht van Delta Air Lines die onderweg was van Salt Lake City naar Amsterdam, moest woensdagavond een noodlanding uitvoeren in Minneapolis vanwege ernstige turbulentie. Tijdens het voorval raakten 25 personen gewond. Volgens een verklaring van Delta werd vlucht DL56, uitgevoerd met een Airbus A330-900, omstreeks 19.45 uur lokale tijd omgeleid naar de internationale luchthaven [...]

Het artikel Hevige turbulentie treft Delta-vlucht naar Amsterdam is gepubliceerd op Up in the Sky.

Hoge kosten zetten rem op herstel KLM

31 Juli 2025 om 10:00

In de eerste helft van dit jaar heeft luchtvaartmaatschappij KLM een omzet van 6,3 miljard euro behaald, wat een toename van 5,7 procent vergeleken met dezelfde periode het vorige jaar. Hoewel de omzet steeg, slaagde de airline er niet in om operationele winst te behalen. Het bedrijfsresultaat bedroeg 2 miljoen euro, wat een verbetering is [...]

Het artikel Hoge kosten zetten rem op herstel KLM is gepubliceerd op Up in the Sky.

Ondanks “uitdagende omstandigheden” in het tweede kwartaal, waaronder werel…

31 Juli 2025 om 09:00

Ondanks “uitdagende omstandigheden” in het tweede kwartaal, waaronder wereldwijde politieke en economische spanningen, heeft Lufthansa Group meer winst behaald. De groep rapporteerde donderdag een netto kwartaalwinst van 1,0 miljard euro, ruim een verdubbeling ten opzichte van de 469 miljoen euro in 2024. Over het eerste halfjaar bedroeg de winst 127 miljoen tegen een verlies van -265 miljoen een jaar eerder.

KLM ziet omzetgroei, maar geen winst door hogere kosten

31 Juli 2025 om 08:02

Het bedrijfsresultaat bedroeg het eerste halfjaar -€2 miljoen. Hoewel dit een verbetering is ten opzichte van de eerste helft van 2024 (-€31 miljoen), is dit een tegenvallend resultaat gezien de omzet van €6,3 miljard. Dit is een direct gevolg van een stijging van de kosten per eenheid met 4,3%.  

Marjan Rintel, CEO KLM: “We hebben te maken met flinke tegenwind en dat zien we terug in de cijfers. Dit heeft zowel interne als externe oorzaken. Intern door hogere loonkosten en operationele problemen met beschikbare vloot in mei en juni. En extern, omdat we bijvoorbeeld vanwege de NAVO-top en de conflicten in het Midden-Oosten niet hebben kunnen vliegen wat we wel gepland hadden. Dit leidde tot financiële tegenvallers en tegelijkertijd wisten we het eerste halfjaar kostenbesparingen te realiseren.”  

Tweede kwartaal   
Het bedrijfsresultaat was in het tweede kwartaal van 2025 €63 miljoen lager dan in dezelfde periode vorig jaar. Deze daling werd vooral veroorzaakt door opeenvolgende collectieve loonstijgingen, waarvan de laatste per 1 juli 2024 is doorgevoerd. Bovendien werd KLM geconfronteerd met operationele uitdagingen en hogere externe kosten zoals fors gestegen havengelden op Schiphol met 41%. Die kosten werden deels gecompenseerd door lagere brandstofprijzen en het verbeterprogramma Back on Track. De resultaten hiervan zijn zichtbaar en zetten zich na het eerste kwartaal verder door. De ambitie van KLM om in 2025 in het kader van het Back on Track verbeterprogramma €450 miljoen te besparen blijft ongewijzigd.

Cargo, E&M en Transavia  
Cargo presteerde beter dan in het eerste halfjaar van 2024 en voerde iCargo in, een innovatief IT-afhandelingssysteem voor de vrachtactiviteiten van Air France-KLM. Ook Engineering & Maintenance (E&M) boekte, met een stijging van 20% aan inkomsten, opnieuw een solide resultaat. Transavia slaagde erin problemen rondom onderhoud, de toeleveringsketen en personeelstekort op te lossen. Dit leidde tot een productiestijging van 10% en omzettoename van 8,4% in het eerste halfjaar van 2025 ten opzichte van vorig jaar. Door hogere kosten en toenemende concurrentie bleef het bedrijfsresultaat echter achter.  

Vooruitzichten 2025   
KLM blijft investeren in een schonere en stillere vloot in de tweede helft van 2025, waaronder nieuwe A321's en Boeing 787's. Voor de rest van 2025 verwacht KLM dat hoge kosten en externe uitdagingen, zoals geopolitieke spanningen en schommelingen in de brandstofprijs, het bedrijfsresultaat onder druk blijven zetten.   

Bas Brouns, CFO KLM: "We boeken vooruitgang, maar zoals verwacht nemen kosten en onzekerheid in de markt verder toe. Alleen als we het verbeterprogramma volledig uitvoeren, houden we koers richting een financieel gezonde toekomst en kunnen we blijven investeren in ons product, onze klanten en onze mensen.”

Het persbericht van Air France-KLM Groep over het tweede kwartaal vindt u hier.

Waarom de Boeing 757 zo slank en hoog is

31 Juli 2025 om 05:00

De Boeing 757 is voor velen een opvallende verschijning. Slank, langgerekt, met een hoge neus en relatief smalle romp. Opvallend is ook het landingsgestel: de pootjes zijn hoger dan je zou verwachten voor een narrowbody. Waarom ziet de 757 eruit zoals hij eruitziet? Het antwoord ligt in een combinatie van ontwerpkeuzes, praktische eisen én een [...]

Het artikel Waarom de Boeing 757 zo slank en hoog is is gepubliceerd op Up in the Sky.

Gisteren — 30 Juli 2025Luchtvaart

Domper voor Schiphol: contract met bouwers voor A-pier mocht niet beëindigd worden

30 Juli 2025 om 12:53

Schiphol is de komende tijd mogelijk nog veel geld kwijt aan een in 2021 beëindigd contract met bouwbedrijven Ballast Nedam en TAV voor de A-pier. De luchthaven was niet tevreden over de kwaliteit en voortgang en stopte de samenwerking voortijdig, maar volgens de rechtbank in Amsterdam waren de tekortkomingen daarvoor niet ernstig genoeg. De partijen kunnen nu samen tot een oplossing proberen te komen, anders buigt de rechter zich daarover.

Airbus A380 vaker aan de grond door problemen

30 Juli 2025 om 13:00

De Airbus A380 keerde de afgelopen jaren mondjesmaat terug in dienst. De problemen met het toestel stapelen zich echter verder op. De vraag of de Superjumbo op de lange termijn nog houdbaar is, wordt steeds vaker gesteld. Sinds januari 2020 heeft EASA maar liefst 95 Airworthiness Directives (AD’s) uitgevaardigd voor de A380. Een AD is [...]

Het artikel Airbus A380 vaker aan de grond door problemen is gepubliceerd op Up in the Sky.

Air France HOP! heeft straks in iets meer dan een maand tijd drie ex-KLM Ci…

30 Juli 2025 om 12:22

Air France HOP! heeft straks in iets meer dan een maand tijd drie ex-KLM Cityhopper Embraer 190's in dienst genomen, zo meldt de Franse regionale luchtvaartmaatschappij. Eind juni werd de F-HBQA (ex-PH-EZZ) in gebruik genomen, medio juli volgde de F-HBQC (ex-PH-EXB) en donderdag wordt ook de F-HBQB (ex-PH-EXA) vanuit de onderhoudsfaciliteit in Clermont-Ferrand naar Parijs gevlogen voor de indienststelling.

❌
❌