Normale weergave

Vandaag — 15 Juli 2025Luchtvaart

Wizz Air trekt zich terug uit Midden-Oosten

15 Juli 2025 om 11:00

De Hongaarse prijsvechter Wizz Air heeft aangekondigd per 1 september te zullen stoppen met zijn dochteronderneming in de Verenigde Arabische Emiraten, Wizz Air Abu Dhabi. . De beslissing volgt op wat CEO József Váradi omschrijft als een ‘intensieve reis in het Midden-Oosten.’ Een van de belangrijkste redenen voor de sluiting is het extreme klimaat in [...]

Het artikel Wizz Air trekt zich terug uit Midden-Oosten is gepubliceerd op Up in the Sky.

Airbus A330 ernstig beschadigd

15 Juli 2025 om 10:00

Een Airbus A330-300 van Delta Air Lines is kort na vertrek uit Barcelona-El Prat teruggekeerd na in een hagelstorm terecht te zijn gekomen. De widebody, op weg naar New York JFK, landde veilig terug op Spaanse bodem. Aan boord raakte niemand gewond. Volgens gegevens van Flightradar24 bleef het toestel daarna aan de grond in Barcelona. [...]

Het artikel Airbus A330 ernstig beschadigd is gepubliceerd op Up in the Sky.

Air Belgium krimpt flink

15 Juli 2025 om 08:30

De vrachttak van Air Belgium slinkt flink. Air Belgium Cargo neemt afscheid van twee toestellen. De kleine Belgische maatschappij houdt enkel de Boeing 747 over. Air Belgium neemt eind augustus 2025 afscheid van haar twee A330-200F-toestellen. Hierdoor zal de luchtvaartmaatschappij uitsluitend nog haar twee Boeing 747-8F’s inzetten. Deze blijven actief op de routes tussen Brussel, [...]

Het artikel Air Belgium krimpt flink is gepubliceerd op Up in the Sky.

Defensie vraagt burgers om mening inzake Eelde

15 Juli 2025 om 06:49

Burgers kunnen nu hun mening geven over het medegebruik van Groningen Airport Eelde. Via een internetconsultatie kan ruim een maand lang worden gereageerd op de nieuwe plannen. Het militair medegebruik van Groningen Airport Eelde wordt verlengd. Een conceptregeling maakt het mogelijk dat Defensie gebruik blijft maken van deze civiele luchthaven. Iedereen kan hier vanaf vandaag [...]

Het artikel Defensie vraagt burgers om mening inzake Eelde is gepubliceerd op Up in the Sky.

Hoeveel straaljagers heeft de Luftwaffe?

15 Juli 2025 om 05:00

De Duitse Luftwaffe beschikt momenteel over ongeveer 225 operationele straaljagers, verdeeld over twee hoofdtypen: de Eurofighter Typhoon en de Panavia Tornado. Het grootste deel van deze vloot bestaat uit moderne Eurofighter Typhoons, waarvan er ongeveer 140 operationeel zijn. De resterende toestellen zijn oudere Tornado’s die geleidelijk worden uitgefaseerd. Deze aantallen fluctueren door onderhoudsbeurten en moderniseringsprogramma’s, maar geven een goed beeld van de huidige Duitse gevechtskracht in de lucht. De Duitse luchtmacht heeft op dit moment een vloot van ongeveer 225 operationele straaljagers. Deze vloot bestaat uit ongeveer 140 Eurofighter Typhoons en 85 Tornado’s in verschillende varianten. De straaljagers zijn verdeeld

Het artikel Hoeveel straaljagers heeft de Luftwaffe? is gepubliceerd op Up in the Sky.

Gisteren — 14 Juli 2025Luchtvaart

Schade op luchthaven Almería na aardbeving

14 Juli 2025 om 12:06

Een aardbeving met een kracht van 5.4 heeft maandagochtend de Zuid-Spaanse provincie Almería getroffen. Voor zover bekend zijn er geen slachtoffers of gewonden gevallen. Het plafond van een cafetaria op de luchthaven van Almería kwam door de beving naar beneden, meldden Spaanse media.

Als ik ergens spijt van heb, dan is het dat ik nooit met de Concorde heb ge…

14 Juli 2025 om 11:11

Als ik ergens spijt van heb, dan is het dat ik nooit met de Concorde heb gevlogen. Dat iconische toestel - het enige passagiersvliegtuig dat met meer dan Mach 2 door de lucht suisde - stond symbool voor de ultieme luchtvaartdroom. In 2003 kwam daar abrupt een einde aan, na een tragisch ongeval met een toestel van Air France. Niet door een technisch mankement, maar door een stuk metaal op de startbaan. En toch… het was het einde van een tijdperk.

Crash Londen: ‘Mijn kids zwaaiden en zij zwaaiden terug’

14 Juli 2025 om 13:00

Een dag na de crash op het vliegveld van Londen Southend is er nog altijd weinig informatie bekend. De eerste getuigenissen wijzen op een emotioneel drama. London Southend Airport maakte maandagochtend, een dag na de ramp, bekend tot nader order gesloten te zijn. Verschillende maatschappijen, waaronder easyJet, moeten daarom een deel van hun vluchten annuleren [...]

Het artikel Crash Londen: ‘Mijn kids zwaaiden en zij zwaaiden terug’ is gepubliceerd op Up in the Sky.

“Nieuwe” airline zegt Schiphol nu al gedag

14 Juli 2025 om 12:00

De maatschappij kwam in december 2021 voor het eerst aan op Schiphol en is, op een kortstondige periode na, niet meer weggegaan. Tot nu: Play Airlines zegt Schiphol binnenkort gedag. De IJslandse budgetvlieger Play Airlines voert haar laatste rotatie tussen Reykjavik-Keflavik en Amsterdam Schiphol uit op zaterdag 25 oktober 2025. Daarna houdt de luchtvaartmaatschappij ermee [...]

Het artikel “Nieuwe” airline zegt Schiphol nu al gedag is gepubliceerd op Up in the Sky.

Boeing start productie nieuw vliegtuig

14 Juli 2025 om 11:00

De Amerikaanse vliegtuigfabrikant Boeing bereikte afgelopen week een mijlpaal en is daarmee officieel begonnen met de productie van haar nieuwe vrachttoestel. Boeing produceerde haar allereerste hoofdligger – een structureel onderdeel van de vleugel – voor de 777-8F. Het nieuwe vrachttoestel van de Amerikaanse fabrikant moet de verouderde Boeing 777F’s, en in zekere mate verouderde 747F’s, [...]

Het artikel Boeing start productie nieuw vliegtuig is gepubliceerd op Up in the Sky.

Boeing: ‘geen noodzaak tot actie’ na crash

14 Juli 2025 om 10:00

Vorige week kwam de Indiase luchtvaartautoriteit met een voorlopig rapport over de Air India Boeing 787 Dreamliner-crash. Daaruit blijkt dat de brandstoftoevoer niet langer aanstond. Het voorlopige rapport veroorzaakte enige verwarring onder betrokkenen en experts. De brandstoftoevoer kan niet zomaar per ongeluk worden uitgezet maar piloten moeten dit actief doen. Beide piloten beschikten echter over [...]

Het artikel Boeing: ‘geen noodzaak tot actie’ na crash is gepubliceerd op Up in the Sky.

Engelse TUI 787 keert bij tweede waarschuwing om

14 Juli 2025 om 08:30

Passagiers aan boord van een Boeing 787 van de Engelse tak van TUI moesten na een ongeplande landing op Bangor International Airport (Verenigde Staten) in een terminal slapen. De Dreamliner, registratie G-TUIL, vertrok afgelopen dinsdagmiddag 16:05 uur lokale tijd vanuit het Mexicaanse Cancun voor terugvlucht BY49 op weg naar Londen Gatwick. Ongeveer een uur na [...]

Het artikel Engelse TUI 787 keert bij tweede waarschuwing om is gepubliceerd op Up in the Sky.

Nieuwe bestemmingen voor KLM A321neo

14 Juli 2025 om 06:49

KLM gaat komend winterseizoen, dat vanaf eind oktober dit jaar van start gaat, haar Airbus A321neo-vliegtuigen op meerdere routes inzetten. De eerste route tussen Schiphol en de Ierse hoofdstad Dublin vangt direct op 26 oktober aan, de startdatum van het winterseizoen. Dan zet KLM volgens AeroRoutes het toestel twee keer per dag in. In totaal [...]

Het artikel Nieuwe bestemmingen voor KLM A321neo is gepubliceerd op Up in the Sky.

OuderLuchtvaart

‘Nederlands vliegtuig gecrasht bij takeoff uit Londen’

13 Juli 2025 om 18:50

Op de Londense luchthaven Southend is een vliegtuig kort na het opstijgen verongelukt. Naar verluidt gaat het om de PH-ZAZ, een Beechcraft B200 Super King Air van het Nederlandse bedrijf Zeusch Aviation. Het incident vond plaats omstreeks 16:00 uur lokale tijd op zondag 13 juli. Op beelden die sinds kort na het ongeluk op sociale [...]

Het artikel ‘Nederlands vliegtuig gecrasht bij takeoff uit Londen’ is gepubliceerd op Up in the Sky.

Unieke vlucht met Antonov An-124 vanuit Oekraïne

13 Juli 2025 om 10:30

Een Antonov An-124 van Antonov Airlines landde afgelopen vrijdag halverwege de middag in het Duitse Leipzig na drie jaar aan de grond te hebben gestaan op Oekraïense bodem. Het is onduidelijk waar het toestel, registratie UR-82073, exact vandaan kwam. Het werd waargenomen boven de Oekraïne hoofdstad Kiev. Verder verscheen de machine op Flightradar24 pas aan [...]

Het artikel Unieke vlucht met Antonov An-124 vanuit Oekraïne is gepubliceerd op Up in the Sky.

‘Gevaarlijke situatie’ in A320 op Schiphol

13 Juli 2025 om 09:00

Een 25-jarige vrouw uit Landsmeer die 13 augustus vorig jaar aan boord van een Airbus A320 van Croatia Airlines tijdens het taxiën op Schiphol ging staan, verscheen afgelopen donderdag opnieuw voor de rechter. Het betrof vlucht OU451, die 11:20 uur zou aanvangen in de richting van de Kroatische hoofdstad Zagreb. De machine taxiede 45 minuten [...]

Het artikel ‘Gevaarlijke situatie’ in A320 op Schiphol is gepubliceerd op Up in the Sky.

Hoeveel vliegtuigen heeft KLM in totaal?

13 Juli 2025 om 06:49

KLM heeft per eind 2024 178 vliegtuigen in haar vloot, waarmee de Nederlandse luchtvaartmaatschappij een van de grotere carriers in Europa is. Deze vloot bestaat uit een mix van Boeings, Airbussen en Embraers voor zowel intercontinentale als Europese vluchten. Als onderdeel van de Air France-KLM Group speelt de vlootgrootte een belangrijke rol in het uitgebreide [...]

Het artikel Hoeveel vliegtuigen heeft KLM in totaal? is gepubliceerd op Up in the Sky.

Schiphol zakt steeds dieper weg in juridisch moeras – omwonenden op winst

11 Juli 2025 om 20:43
moeras(leestijd circa 5 minuten)

Al jarenlang is de toekomst van Schiphol onzeker. Er is een diepe kloof ontstaan tussen politieke beloftes en harde realiteit. Terwijl omwonenden snakken naar een gezonde leefomgeving, blijft de overheid verstrikt in een web van juridische procedures en rammelend beleid.

De recente reeks gerechtelijke uitspraken legt genadeloos het falen van Den Haag bloot, waardoor de politiek een umfeld creëert van onzekerheid, economische schade en voortdurende aantasting van de leefomgeving.

Het ziet er nu naar uit dat de Nederlandse staat, en daarmee de belastingbetaler, opdraait voor de rekening van decennialang gedoogbeleid en halfslachtige maatregelen.

Dit beeld borrelt op uit recent vrijgegeven overheidsdocumenten over de gang van zaken rond de inmiddels door de rechter vernietigde natuurvergunning van Schiphol.

Driesporenbeleid werd drama
Minister Mark Harbers presenteerde in juni 2022 vol bravoure een ‘hoofdlijnenbesluit’ om de overlast te verminderen, resulterend in een voorgestelde reductie van het vliegverkeer. Dat zou via een ‘driesporenbeleid’ concreet worden gemaakt. Wat volgde was een juridisch drama.

Het eerste spoor was bedoeld om de gedoogsituatie te beëindigen die sinds 2015 bestaat. Jarenlang werd ‘anticiperend gehandhaafd’ wat betekende dat overtredingen die voortkwamen uit het ‘Nieuwe Normen- en Handhavingsstelsel’ (NNHS) niet werden bestraft. Zelfs ondanks dat dit stelsel nooit wettelijk was vastgelegd in de wet. Harbers kwam op een nieuw maximum van 460.000 vluchten per jaar voor Schiphol.

Maar toen spande de vliegindustrie onder leiding van KLM en IATA een kort geding aan vanwege het niet volgen van een ‘balanced approach’. Uiteindelijk gaf zelfs de Hoge Raad op 12 juni 2024 de sector hierin gelijk. Omdat door Harbers gekozen was voor een krimp op basis van geluidscriteria, was zo’n approach noodzakelijk.

Beleid van tafel
Met deze uitspraak werd het eerste spoor van Harbers de facto van tafel geveegd. De minister had dit spoor trouwens al opgeschort vanwege “ernstige zorgen van de Europese Commissie, de VS en Canada” over de juridische houdbaarheid en het niet volgen van de balanced approach.

Het beleidsspoor was van meet af aan juridisch wankel en heeft slechts geleid tot het verspillen van tijd en toenemende frustraties, zowel bij de vliegindustrie als bij omwonenden. De overheid wist al in november 2021 dat er juridische risico’s bestonden aan het anticiperend handhaven. Desondanks werd het voortgezet.

De balanced approach is verplicht als een Europese luchthaven te maken krijgt met geluidsgerelateerde krimp. Het oorspronkelijke doel van Harbers was 440.000 vluchten, maar werd even later aangepast naar 452.500. Op 1 september 2023 diende het ministerie een maatregelenpakket in bij de EC.

Schijnmaatregelen
In dat pakket zaten maatregelen zoals het inzetten van ‘stillere’ toestellen in de nacht (uit de koker van KLM), tariefdifferentiatie voor lawaaiige toestellen, extra vlootvernieuwing, een maximum aantal nachtvluchten van 27.000 per jaar (was 32.000) en een bandbreedte van 475.000 tot 485.000 vluchten per jaar.

Opvallend was de voorgestelde maatregel om de Aalsmeerbaan en Zwanenburgbaan tussen 13 en 15 uur te sluiten. Die sneuvelde dan ook al snel. Over een gedeeltelijke nachtsluiting is nog steeds geen definitieve beslissing genomen, maar deze hoeft zeker niet voor eind 2026 te worden verwacht.

Berekeningen over het pakket leidden tot een lager aantal van 466.000 tot 467.000 vluchten per jaar. Daarom besloot de opvolger van Harbers, PVV-er Barry Madlener, over te gaan tot een fasering in de geluidsreductie en te streven naar slechts 15 procent minder gehinderden in november van dit jaar. Daarmee kon het aantal vluchten verder worden opgehoogd tot 478.000. De resterende 5 procent moet nu later worden ingevuld.

Geen krimp
Het betekent dat de beloofde krimp, als die al wordt gerealiseerd, veel kleiner is dan aanvankelijk voorgesteld. In feite gaat het niet meer om krimp, want in 2024 werden zelfs minder vluchten gerealiseerd dan het huidige maximum.

Het derde spoor van Harbers moest binnen vijf jaar worden gerealiseerd. Het beoogt te sturen op milieunormen (geluid, CO2, stikstof) in plaats van het aantal vliegbewegingen. Dat klinkt als een stap voorwaarts, maar het is slechts een vergezicht voor de verre toekomst, terwijl de (juridische) problemen zich nu opstapelen. Het plan moet “groei mogelijk maken als er stillere en schonere toestellen worden ingezet”. Omwonenden vrezen dat opnieuw wordt aangestuurd op groei, ongeacht de overlast.

Procedures stapelen zich op
Ondertussen stapelen de juridische procedures rond Schiphol zich op. Omwonenden en milieuorganisaties blijven de overheid voor de rechter slepen.

Een van de meest ingrijpende uitspraken kwam op 20 maart 2024. De rechtbank in Den Haag oordeelde dat de Staat onrechtmatig handelt door het geldende wettelijke kader – het Luchthavenverkeersbesluit uit 2008 – bijna anderhalf decennium niet te handhaven.

Het betekent dat het aantal vluchten terug moet naar circa 410.000 per jaar, zoals Harbers meermaals toegaf in de Tweede Kamer en in de media. Dat vonnis had binnen 12 maanden moeten worden uitgevoerd door het LVB 2008 te handhaven en effectieve rechtsbescherming te realiseren.

De Staat is tegen deze uitspraak in hoger beroep gegaan, vooral vanwege de “onhaalbaarheid van de gestelde termijn” en om de “juridische consistentie met de uitspraak van de Hoge Raad over de balanced approach te waarborgen”.

IJskoude douche
Het is een ijskoude douche voor omwonenden. De Staat erkent het probleem, maar wil de uitvoering voor onbepaalde termijn uitstellen.

Ook de natuurvergunning bleek een probleem. Schiphol kreeg zijn vergunning in september 2023, maar inmiddels is deze vernietigd door de rechtbank. Onder aanvoering van MOB werd de vergunning met succes aangevochten. De rechter oordeelde dat de stikstofopgave van Schiphol veel groter is dan werd voorgedaan.

Vandaag maakte staatssecretaris Jean Rummenie bekend hoger beroep aan te tekenen tegen de vernietiging van de natuurvergunning. Dat doen ook de milieuorganisaties, die van mening zijn dat de rechter de ‘referentiesituatie’ veel te ruim heeft gedefinieerd. Niet de 500.000 gedoogde vluchten moeten dienen als referentie, maar de circa 410.000 vluchten uit het LVB 2008.

LVB aangevochten
Inmiddels is ook een grote coalitie van milieu- en omwonendenorganisaties – waaronder SchipholWatch – opgestaan om het ‘versnelde’ LVB van Madlener aan te vechten bij de rechter. Daarmee zakt de legitimiteit van Schiphol opnieuw verder weg.

De regering is ondertussen het meest bevreesd voor eventuele vergeldingsmaatregelen van andere landen. Een forse reductie van vluchten kan leiden tot zeer grote economische gevolgen voor de economie en voor de staatsdeelnemingen Schiphol en KLM. De leefbaarheid van de regio Schiphol lijkt geen prioriteit te zijn voor dit kabinet.

KLM schreeuwt moord en brand over de impact op zijn bedrijfsmodel. Het vreest verlies van slots op buitenlandse vliegvelden. Dat zou, aldus KLM, kunnen leiden tot grote financiële claims op de Staat.

Terwijl de overheid vast blijft houden aan de ‘hubfunctie’ van Schiphol als zou deze essentieel zijn voor de Nederlandse economie en bereikbaarheid, wordt de leefomgeving continu genegeerd.

Schiphol heeft zelf – onder leiding van de voormalige ceo Ruud Sondag – een achtpuntenplan gepresenteerd met maatregelen zoals het verminderen van ultrafijnstof, beperken van grondafhandelaren, stoppen met privéjets, een nachtsluiting en het weren van de lawaaiigste toestellen.

Twijfelachtig
Maar veel van deze maatregelen vereisen medewerking van andere partijen, zoals KLM. Dat maakt de uitvoerbaarheid op zijn minst twijfelachtig, zo niet onmogelijk. Zo kwam KLM al in het nieuws vanwege een hercertificatie van de vier Jumbojets van het bedrijf, waarmee deze op papier stiller zouden worden, maar in de praktijk niets verandert.

De uitspraak over de onrechtmatigheid van het handhaven van geluidsnormen bewijst dat de belangenafweging, waarbij de Staat steeds de hubfunctie en de groei van Schiphol voorop stelde, niet voldoet aan het Europese Verdrag voor de Rechten van de Mens.

Het kabinet probeert dit nu te verzachten met een gefaseerde aanpak, maar de kern van het probleem – een weigerachtige overheid die de rechten van burgers negeert op een gezonde leefomgeving – blijft pijnlijk zichtbaar.

Juridische spagaat
De toekomst van Schiphol is één groot vraagteken door de aanhoudende juridische procedures en het inconsistente beleid van de overheid. Het voortdurende gevecht tussen de belangen van de vliegindustrie en de rechten van omwonenden leidt tot een chaotische juridische spagaat waarin Nederland langzamerhand muurvast zit. De Staat beweegt zich van de ene rechtszaak naar de andere, met het risico op enorme financiële claims en diplomatieke conflicten.

De enige constante lijkt de voortdurende onzekerheid voor alle betrokkenen. De omwonenden lijden onder de overlast, de vliegfirma’s krijgen geen duidelijkheid en Schiphol heeft zichtbaar moeite met het plannen van zijn toekomst.

De overheid doet er dan ook goed aan om eindelijk eens te komen met juridisch houdbaar beleid, zonder eindeloos gedogen en zonder obscure geitenpaadjes. Anders blijft het dweilen met de kraan open, ten koste van de gezondheid en het welzijn van honderdduizenden omwonenden.

De beloftes van krimp en balans zijn tot op heden loos gebleken. De vraag is hoe lang dit nog kan doorgaan voordat het systeem volledig vastloopt.

Bron

SkyTeam bestaat 25 jaar. Wat in 2000 begon als een samenwerkingsverband van…

12 Juli 2025 om 11:49

SkyTeam bestaat 25 jaar. Wat in 2000 begon als een samenwerkingsverband van vier grote luchtvaartmaatschappijen, is uitgegroeid tot een wereldwijde alliantie waarbij achttien spelers van formaat zijn aangesloten. “We zijn niet de oudste of de grootste, maar wel de partij die de meeste toegevoegde waarde biedt aan leden en reizigers”, zegt topman Patrick Roux in gesprek met Luchtvaartnieuws.

❌
❌