❌

Normale weergave

Vandaag β€” 16 Augustus 2025Luchtvaart

Plannen GL-PvdA geen verkiezingsstunt, maar goed onderbouwd economisch beleid

16 Augustus 2025 om 15:18
Frans Timmermans(leestijd circa 4 minuten)

Na decennia van loze beloften en uitstel van cruciale beslissingen toont GroenLinks-PvdA de daadkracht die ons land zo hard nodig heeft. Het verkiezingsprogramma roept op tot het kortwieken van de luchtvaart om ruimte te maken voor mens en natuur.

Het is een ambitieus plan: het sluiten van Rotterdam en Maastricht Airport en een forse krimp van Schiphol om woningbouw in die regio’s mogelijk te maken. Het is niets minder dan een doorbraak voor een leefbaar en duurzaam Nederland.

Het is een geluid waar omwonenden, klimaatorganisaties en vooruitstrevende politieke partijen al ruime tijd om vragen om een einde te maken aan de voortdurende geluidsoverlast, de vernietigende milieueffecten en de nijpende woningnood.

Die woningnood is torenhoog in ons land en GroenLinks-PvdA maakt er nu terecht een speerpunt van in het verkiezingsprogramma. Door regionale vliegvelden op te offeren ontstaat er direct ruimte voor grootschalige woningbouw.

Een studie in opdracht van de Bewoners tegen Vliegtuigoverlast (BTV) en klimaatorganisatie Urgenda toonde vorig jaar al aan dat het de samenleving veel geld oplevert als vliegveld Zestienhoven wordt omgevormd tot een moderne stadswijk. Dat plan was een vervolg op ideeën uit 2019 om RTHA om te bouwen tot een Central Park met 12.500 woningen.

Direct meer woningen
Deze ontwikkeling zou niet alleen direct woningen opleveren, maar ook ruimte voor waterberging en een veel gezonder leefomgeving. Bovendien kan de gemeente honderden miljoenen euro’s genereren uit erfpacht en extra belastinginkomsten.

De keuze om juist luchthavens om te bouwen tot woonwijken is buitengewoon praktisch. Een groot deel van de benodigde infrastructuur is al aanwezig, zoals toegangswegen en riolering. Dit versnelt het bouwproces aanzienlijk, een cruciale factor in de strijd tegen het acute woningtekort.

De lobby van de vliegtuigindustrie en sommige politici ter rechterzijde roepen vaak in koor dat sluiting een “groot verlies voor stad en regio” zou zijn. Maar niets is minder waar. Uit onderzoek blijkt dat Rotterdam Airport nu alleen winst maakt op het parkeren en via de verhuur van gebouwen, terwijl er zware verliezen worden geleden op het vliegen zelf.

Waarom zou de politiek in godsnaam een verliesgevend vliegveld openhouden dat bovendien de leefkwaliteit van duizenden mensen aantast?

Bij de sluiting van RTHA zullen er naar schatting zo’n 1800 fulltime banen verloren gaan, maar dit moet in perspectief worden geplaatst. In Rotterdam staan op dit moment 30.000 vacatures open. Er is dus meer dan genoeg werkgelegenheid voor mensen die eventueel hun baan verliezen, vaak in sectoren die wel bijdragen aan een duurzame toekomst en aan de algemene middelen.

Orakel Kers
De aankondiging van GroenLinks-PvdA zet de luchtvaartindustrie direct in de aanvalsstand. Arjan Kers, topman van reisorganisatie TUI, claimt “verrast” te zijn door het plan. Had hij dichterbij de samenleving gestaan, dan had hij de roep om sluiting van RTHA al decennialang kunnen horen. De uitspraak van Kers heeft meer weg van de kop in het zand steken dan van een oprechte verrassing.

Kers probeert het belang van regionale luchthavens te vergroten door te spreken over vrachtverkeer, met als absurd voorbeeld de import van avocado’s. Alsof het behoud van regionale vliegvelden essentieel is voor de wereldhandel in exotisch fruit.

Lijsttrekker Frans Timmermans benadrukt juist dat er voldoende alternatieven zijn voor reizigers die op vakantie willen. Nederland is geen eiland; we zijn uitstekend verbonden met de wereld, onder meer via Schiphol. Ook als die luchthaven moet krimpen voor de woningbouw.

Overstappers
Zo vervoert KLM tientallen miljoenen buitenlandse overstappers die vrijwel niets toevoegen aan de Nederlandse economie, maar wel veel herrie en vervuiling veroorzaken. Schrappen van de transferpassagiers of het onaantrekkelijk maken om over te stappen op Schiphol zou al veel problemen oplossen.

De beschuldiging van Kers dat het plan slechts “stemmentrekkerij” is, is een goedkope en laaghartige poging om de politiek te diskwalificeren. Het plan is immers verre van luchtfietserij. Het kent een weloverwogen en economisch onderbouwde basis en vormt daarmee een antwoord op een van de grootste maatschappelijke problemen van deze tijd.

Kers verwijt de critici van de vliegindustrie dat zij “hypocriet” zijn, omdat ze wel avocado’s eten of kleding uit India willen dragen en zelf volop de wereld rondreizen. Dat is niet meer dan een kinderachtige afleidingsmanoeuvre. Het gaat immers niet om het verbieden van reizen of import, maar om het erkennen van de enorme milieubelasting van de luchtvaart en om het nemen van verantwoordelijkheid voor de wooncrisis en het klimaat.

Concrete stappen blijven uit
De TUI-topman roept dat zijn sector aan verduurzaming werkt en “plannen op tafel heeft”, maar concrete en impactvolle stappen blijven al decennialang uit. “De innovatie moet komen van een gezonde sector”, zegt Kers, maar hoe gezond is een sector die alleen winst maakt op parkeergelden en verhuur en zware verliezen lijdt op de kernactiviteit? En dat terwijl de maatschappelijke kosten van geluidsoverlast, milieu, klimaat, gezondheid en woningnood zich opstapelen en liefst worden afgewenteld op de belastingbetaler en de omwonenden.

De klacht van de sector dat Nederland een “duur vliegland” wordt door belastingen, waardoor mensen uitwijken naar Düsseldorf en Brussel, is een misleidende redenering. De werkelijke kosten van het vliegen zijn nooit goed doorberekend aan de consument. Vliegen is daarom veel te goedkoop, ten koste van ons milieu en onze gezondheid.

Het is werkelijk absurd om het “recht” op spotgoedkope vluchten te verkiezen boven het recht op een betaalbaar huis in een gezonde leefomgeving.

De officiële reactie van Rotterdam The Hague Airport dat er “geen plannen zijn om de luchthaven te sluiten” tekent de vastgeroeste houding van een industrie die weigert vooruit te kijken. Maar de tijd van ongeremde groei en het negeren van de maatschappelijke impact is voorbij.

GroenLinks-PvdA grootste partij
Gezien de peilingen is de kans groot dat Frans Timmermans met GroenLinks-PvdA vanaf 29 oktober de grootste partij van het land is, waarna hij het voortouw zal krijgen bij het vormen van een nieuwe coalitie. Onverstandig dat een hele sector in onze economie de ogen sluit voor deze waarschijnlijke ontwikkeling.

Het is goed dat GroenLinks-PvdA dit nu op de landelijke politieke agenda zet. Het is geen kortzichtige verkiezingsstunt, maar een noodzakelijke en moedige stap. Het is de hoogste tijd dat de belangen van mens, milieu en klimaat prevaleren boven de winsten van een sector die zeer regelmatig zware verliezen lijdt en de maatschappij opzadelt met hoge kosten.

De plannen markeren hopelijk het begin van een nieuw tijdperk, waarin we de beperkte ruimte in Nederland eindelijk weer eerlijk benutten voor de behoeften van de samenleving als geheel, niet voor die van de luchtvaartindustrie met zijn overstappers en gigantische klimaatschade.

Bron

Wie een vakantie of zakenreis boekt, die scrolt daarbij soms ongemerkt door…

16 Augustus 2025 om 11:00

Wie een vakantie of zakenreis boekt, die scrolt daarbij soms ongemerkt door tientallen zo niet honderden mogelijke bestemmingen. Al die routes komen niet zomaar uit de lucht vallen: er gaat een hele wereld van netwerkplanning achter schuil. “Er zijn heel wat eisen die moeten worden afgevinkt voordat er een meter wordt gevlogen”, zegt Olga Rijk, Vice President Network & Resource Planning bij Transavia.

Vraag een willekeurige passagier wie er allemaal betrokken zijn bij hun vlu…

16 Augustus 2025 om 10:32

Vraag een willekeurige passagier wie er allemaal betrokken zijn bij hun vlucht, en je krijgt antwoorden als: piloot, cabine crew, misschien zelfs de afhandelaar die hun boardingpass scant. Maar zelden hoor je: “de techneuten van Engineering & Maintenance.” Eigenlijk zijn zij het best bewaarde geheim van een veilige vlucht. Voor de passagiers dan. Want wij weten natuurlijk al langer dat zij een van de allerbelangrijkste schakels zijn. En stiekem ook best wel cool.

Nieuw Sociaal Contract (NSC) heeft zaterdag haar concept-verkiezingsprogram…

16 Augustus 2025 om 10:17

Nieuw Sociaal Contract (NSC) heeft zaterdag haar concept-verkiezingsprogramma gepresenteerd. Op luchtvaartgebied pleit de partij, die nu geleid wordt door ex-MRS-voorzitter Eddy van Hijum, onder meer voor het belasten van frequent flyerprogramma’s, een vorm van nachtsluiting op Schiphol en het niet openen van Lelystad Airport voor vakantievluchten.

Alternatief voor Nederlandse luchthavens?

16 Augustus 2025 om 11:00

Als het aan GroenLinks-PvdA ligt kunnen sommige Nederlandse luchthavens plaatsmaken voor nieuwbouwwijken om het woningtekort op te lossen. Frans Timmermans, partijleider van GroenLinks-PvdA, noemt in het bijzonder de verdwijning van zowel Rotterdam The Hague Airport als Maastricht Aachen Airport. Hoe de vliegvelden momenteel presteren is voor hem reden om de twee te willen opdoeken. ‘De [...]

Het artikel Alternatief voor Nederlandse luchthavens? is gepubliceerd op Up in the Sky.

A330-piloten gecorrigeerd door passagiers

16 Augustus 2025 om 10:00

Nadat een Airbus A330 van AirAsia afgelopen woensdag op een andere luchthaven landde dan gepland, ontstond verwarring bij de passagiers en de cabin crew. Het vliegtuig, registratie 9M-XXF, maakte zich die ochtend om 11:15 uur lokale tijd op om vlucht D7506 vanuit de Maleisische hoofdstad Kuala Lumpur uit te voeren in de richting van het [...]

Het artikel A330-piloten gecorrigeerd door passagiers is gepubliceerd op Up in the Sky.

Hoeveel kost het om een vliegtuig te tanken?

16 Augustus 2025 om 09:00

Het tanken van een vliegtuig is een van de grootste kostenposten in de luchtvaart. De brandstofkosten hangen af van verschillende factoren: het type vliegtuig, de afstand van de vlucht en de brandstofprijs op een bepaald vliegveld. In dit artikel geven we een indicatie van de kosten voor het tanken van enkele populaire vliegtuigen. Brandstoftype en [...]

Het artikel Hoeveel kost het om een vliegtuig te tanken? is gepubliceerd op Up in the Sky.

Driemotorige verrassing: de Lockheed TriStar als freighter?

16 Augustus 2025 om 06:49

Zo in het begin van de jaren 90 werd toch wel langzaam duidelijk dat het einde nabij was voor die fraaie klassieke vrachtkisten als de Boeing 707 en DC-8. Vaak waren dit omgebouwde passagierstoestellen die in hun tweede leven als freighter hun uurtjes bij elkaar vlogen. Maar een echte opvolger was er niet. Er werden [...]

Het artikel Driemotorige verrassing: de Lockheed TriStar als freighter? is gepubliceerd op Up in the Sky.

Gisteren β€” 15 Augustus 2025Luchtvaart

Passagier gebruikt per ongeluk schietstoel

15 Augustus 2025 om 13:00

In de Amerikaanse staat Massachusetts heeft de passagier van een F-15D Eagle zich per ongeluk met de schietstoel gelanceerd, vlak nadat het toestel was geland. Op videobeelden die rondgaan op sociale media is te zien hoe kort na de landing de achterste stoel wordt afgevuurd. De rook hangt nog in de lucht, terwijl de passagier [...]

Het artikel Passagier gebruikt per ongeluk schietstoel is gepubliceerd op Up in the Sky.

Delta-piloot scheldt luchtverkeersleiding uit

15 Augustus 2025 om 12:00

Op La Guardia Airport ontstond eind juli een woordenwisseling tussen de luchtverkeersleiding en de piloot van een Delta Air Lines Airbus A321neo. Het incident vond plaats rond 18:00 uur lokale tijd, tijdens een zware onweersbui. Door het slechte weer werd een grondstop afgekondigd. De stop geeft aan dat het te gevaarlijk is voor grondafhandelaars om [...]

Het artikel Delta-piloot scheldt luchtverkeersleiding uit is gepubliceerd op Up in the Sky.

Delta bouwt ongewenste Airbus A350’s om

15 Augustus 2025 om 11:00

Delta Air Lines stelt binnenkort enkele Airbus A350’s tijdelijk buiten dienst. De laatste ‘ongewenste’ vlucht wordt vanaf Schiphol uitgevoerd. De toestellen die tijdelijk aan de kant worden gezet zijn nog altijd uitgerust met het interieur van het Zuid-Amerikaanse LATAM Airlines. Delta Air Lines nam enkele jaren geleden negen machines over van LATAM nadat de maatschappij [...]

Het artikel Delta bouwt ongewenste Airbus A350’s om is gepubliceerd op Up in the Sky.

Piloten kiezen verkeerde Franse luchthaven

15 Augustus 2025 om 10:00

Een vlucht van Air Algérie landde dinsdag in Zuid-Frankrijk bijna op de verkeerde luchthaven. De crew had net op tijd in de gaten dat ze een fout hadden gemaakt. De Boeing 737-800, registrate 7T-VKC, was onderweg van Oran naar Toulouse-Blagnac. Tijdens de nadering zette de crew plots koers naar een andere luchthaven in de stad. [...]

Het artikel Piloten kiezen verkeerde Franse luchthaven is gepubliceerd op Up in the Sky.

Vonkenregen na landing Boeing 747

15 Augustus 2025 om 08:30

Een Boeing 747-8F van UPS liep woensdag schade op bij de landing op de luchthaven van Taipei Taoyuan. De aankomst verliep zeer onstuimig. De 747, registratie N613UP, was onderweg van Hongkong naar Taipei als vlucht 5X61. Tijdens de nadering en landing op het vliegveld werd de machine geconfronteerd met zware windstoten en windshear. De uitdagende [...]

Het artikel Vonkenregen na landing Boeing 747 is gepubliceerd op Up in the Sky.

Grote problemen met Portugese blusvliegtuigen

15 Augustus 2025 om 06:49

Midden in het bosbrandseizoen kampt Portugal met een groot probleem. Geen van haar blusvliegtuigen is inzetbaar om bos- en natuurbranden te bestrijden. De Portugese civiele beschermingsdienst (Proteção Civil) bevestigde dat de volledige blusvloot, normaliter bestaande uit twee operationele Canadair CL-215-vliegtuigen en één reserve vliegtuig, aan de grond staat wegens technische problemen. Een van de machines [...]

Het artikel Grote problemen met Portugese blusvliegtuigen is gepubliceerd op Up in the Sky.

OuderLuchtvaart

Megabestelling voor Franse straaljagers op komst

14 Augustus 2025 om 13:00

De Indiase luchtmacht wil 114 Dassault Rafale-gevechtsvliegtuigen bestellen via een zogenoemde government-to-government (G2G)-deal met Frankrijk. De stap moet het groeiende tekort aan operationele jachtvliegtuigen terugdringen. India beschikt momenteel over 31 squadrons, elk met zestien tot achttien toestellen. De gewenste sterkte ligt echter op 42,5 squadrons. Met de uitfasering van de laatste MiG-21’s volgende maand zakt [...]

Het artikel Megabestelling voor Franse straaljagers op komst is gepubliceerd op Up in the Sky.

❌
❌