De regering van India geeft luchtvaartmaatschappij IndiGo toestemming om nog eens zes maanden te vliegen met twee toestellen van Turkish Airlines. IndiGo, waar voormalig KLM-topman Pieter Elbers de scepter zwaait, least die toestellen om te kunnen voldoen aan de snelle groei in de vraag.
Air France heeft maandag haar eerste commerciële vluchten uitgevoerd met de vernieuwde Embraer 190. De luchtvaartmaatschappij kondigde vorig jaar aan het type te voorzien van een nieuwe cabine, die reizigers meer service en comfort moet bieden.
Israel Aerospace Industries (IAI) heeft de benodigde typegoedkeuring gekregen voor de Boeing 777-300ERSF. Het Israëlische bedrijf biedt een ombouwprogramma aan, waarbij 777-300ER’s die voorheen als passagiersvliegtuig dienst deden worden getransformeerd tot vrachttoestel.
Het vliegtuig van voorzitter Ursula von der Leyen van de Europese Commissie heeft zonder elektronische navigatie moeten landen in Bulgarije, meldt de Financial Times. De systemen werden langdurig gejamd. Onderzoekers gaan uit van een Russische verstoringsoperatie.
Op de A12 liggen de demonstranten, op sociale media regent het hashtags, en in de rechtszaal marcheren rechters die het vooral héél goed met ons menen. Nederland gonst, bromt en sist, maar niemand lijkt zich nog af te vragen of gezond verstand ook een stem heeft.
Luxair verwacht voor het einde van dit kalenderjaar haar eerste Embraer E195-E2 in ontvangst te nemen. Vooruitlopend op de ontvangst van het voor de Luxemburgers nieuwe type, heeft de luchtvaartmaatschappij beelden gedeeld van de aangepaste huisstijl die wordt doorgevoerd.
Een volgend Europees vliegveld is slachtoffer van het Amerikaanse JetBlue. De luchtvaartmaatschappij vindt dat ze ook hier oneerlijk wordt behandeld met betrekking tot slotcapaciteit. Na Amsterdam en Dublin, heeft JetBlue nu de pijlen gericht op het vliegveld van Lissabon. De maatschappij probeert al enkele jaren slots te bemachtigen op de Portugese luchthaven maar heeft tot [...]
Meerdere reizigers aan boord van een Southwind Airlines 777-300 naar Moskou zijn flauwgevallen nadat ze twee uur lang met dertig graden werden vastgehouden. Het incident vond plaats op Southwind Airlines-vlucht STW011 van Antalya, Turkije, naar Moskou, Rusland. De Boeing 777-300 registratie TC-GRY, heeft een high-density, volledige economy-layout met 550 stoelen. Aan boord zaten dan ook [...]
Na de terroristische aanslagen op 9/11 ontstond er vraag naar een tweede cockpitdeur. Nu, 24 jaar later, is deze extra deur eindelijk voor het eerst geïnstalleerd in de Verenigde Staten. Southwest bijt het spits af en installeerde deze cockpitdeur aan boord van haar nieuwe Boeing 737 MAX 8. Het toestel, registratie N8966S, werd vorige week [...]
In een reeds vijf jaar durende rechtsprocedure is Delta Air Lines tot een schikking gekomen met de aanklager. De luchtvaartmaatschappij betaalt omwonenden tachtig miljoen Amerikaanse dollar. Het conflict gaat over een incident dat plaatsvond op 15 januari 2020. Een Boeing 777-200 steeg op vanuit Los Angeles (LAX) voor vlucht DL89 richting Shanghai (PVG). Kort na [...]
Tijdens een vlucht die afgelopen donderdag door Virgin Australia werd uitgevoerd met Boeing 737 MAX , kregen de inzittenden wel een heel merkwaardig verzoek. Het toestel, registratie VH-8IK, ging op weg van Denpasar naar Brisbane. Voor take-off bleek één toilet al niet te functioneren. Met twee nog bruikbare toiletten steeg de 737 om 16:00 uur [...]
Doordat het Griekse Corfu zaterdagavond geteisterd werd door noodweer, kon een Airbus A320 vanaf Schiphol, die een vlucht uitvoerde voor TUI Nederland, niet landen op luchthaven van het eiland. Het toestel, registratie 9H-FHY, steeg ’s middags 15:40 uur vanaf de Kaagbaan (06/24) op om vlucht OR1115 naar de Zuid-Europese vakantiebestemming uit te voeren. Na de [...]
Een Boeing 737-800 van Ryanair brak afgelopen woensdagavond op de luchthaven van Keulen de start af vanwege een landende Turkish Airlines-Airbus A321. Het toestel, registratie EI-DPP, maakte zich die avond op voor vlucht FR2353 vanaf het Duitse vliegveld in de richting van Londen Stansted. Het taxiede precies op tijd naar baan 31R. Rond 18:00 uur [...]
Het neuswiel van een Boeing 737-400 van ASL Airlines kwam eind 2023 tijdens take-off met moeite los van de Aalsmeerbaan (18L/36R). Dat blijkt uit een onderzoek van de Onderzoeksraad voor Veiligheid (OVV), dat vorige week gepubliceerd werd. Het toestel, registratie EI-STW, landde die dag vanuit het Ierse Dublin op Schiphol. Aan boord met vijf lege [...]
Plannen om commerciële passagiersvluchten met slechts één piloot uit te voeren zijn voorlopig van de baan. De Europese luchtvaartautoriteit EASA is na een driejarig onderzoek tot de conclusie gekomen dat er onvoldoende bewijs is dat de ‘nieuwe’ manier van vliegen net zo veilig is als vliegen met de huidige cockpitbezetting. Het onderzoek richtte zich op [...]
De Japanse luchtmacht zal voor het eerst deelnemen aan een internationale luchtmachtoefening in Europa. Een aantal F-15J Eagles komt in september naar de vliegbasis Coningsby in Groot-Brittannië voor de oefening “Cobra Warrior”. Van 15 september tot en met 2 oktober vindt in het Britse luchtruim de oefening Cobra Warrior plaats. Aan deze internationale luchtmachtoefening, enigszins [...]
Korean Air heeft een nieuwe langetermijnstrategie gepresenteerd voor de samenstelling van haar vloot. Opvallend daarbij is dat de Airbus A220 daarin niet langer wordt genoemd. De maatschappij beschikt over tien A220-300’s met een gemiddelde leeftijd van iets meer dan zeven jaar. Drie daarvan staan momenteel geparkeerd. Het type wordt voornamelijk ingezet op korte binnenlandse routes. [...]
In december 2000 richtte Transavia de dochtermaatschappij Basiq Air op, om met het “no-frills”-concept te experimenteren en slimmer te concurreren op prijs via online ticketverkoop. Door zich te richten op populaire bestemmingen vanuit Rotterdam en in mindere mate Schiphol kon Basiq Air scherpe tarieven aanbieden en de traditionele reisbureaus onder druk zetten. Strategie en routes [...]
Achter de facades van goedkope vluchten schuilt op Schiphol een duistere realiteit. Jarenlange bezuinigingen leidden tot torenhoge werkdruk en ongezonde arbeidsomstandigheden. Hoe KLM een dubieuze rol speelt in de race to the bottom onthult een nieuw rapport van vakbond FNV (mirror).
Die rol van KLM is niet slechts het passief toekijken hoe de markt zich ontwikkelt, het bedrijf heeft een actieve en weloverwogen strategie die de gezondheid, veiligheid en de welvaart van duizenden werknemers op Schiphol in gevaar brengt.
Het fundament van de huidige problemen op Schiphol werd al in de jaren ’80 gelegd, toen het neoliberale marktdenken steeds meer invloed kreeg. Het motto uit die tijd was dat Schiphol niet te duur mocht worden. Het leidde tot de aanbeveling om meer concurrentie af te dwingen in de grondafhandeling. Dat paste precies in het straatje van de luchtvaartmaatschappijen omdat zij die afhandeling toch al veel te duur vonden.
KLM speelde een cruciale rol. Samen met andere maatschappijen lobbyde het effectief om meer concurrentie in de grondafhandeling af te dwingen, niet alleen op Schiphol maar in heel Europa. Het doel was glashelder en openlijk uitgesproken door KLM zelf. “Als alle luchthavens in Europa dezelfde tarieven voor afhandeling zouden rekenen als Amsterdam, dan scheelt dat de KLM alleen al 25 miljoen gulden.”
Prijsoorlog Het streven naar lagere kosten leidde tot een prijsoorlog tussen grondafhandelingsbedrijven op Schiphol, met dramatische gevolgen: tarieven daalden met 20 tot wel 60 procent. Het resulteerde in lagere lonen, hogere werkdruk en onzekere contracten voor de medewerkers.
Hoewel de Europese Commissie inmiddels erkent dat dit “onbedoelde sociale gevolgen” had, blijft Schiphol vooroplopen met de laagste afhandelingstarieven in Europa.
KLM’s huidige verzet tegen regulering van de grondafhandeling is een voortzetting van deze strategie. Toen Schiphol licenties wilde invoeren om de kwaliteit te verbeteren, bekritiseerde KLM dit omdat het “nadelig voor de concurrentie en de vrije marktwerking” zou zijn.
Achter de schermen Nu het ministerie van Infrastructuur de markt probeert te reguleren en het aantal afhandelingsbedrijven tot drie terugbrengt, leveren brancheorganisaties IATA en Barin (waar KLM bij is aangesloten) achter de schermen felle kritiek. Ze vrezen dat dit de “competitieve sfeer” en “efficiency” op Schiphol zal schaden – jargon voor hogere kosten.
Airlines for Europe, een lobbygroep waarbij AirFrance-KLM is aangesloten, gaat zelfs zover te stellen dat overheden geen kwaliteitseisen mogen stellen aan de grondafhandeling. Dat moet aan de markt worden overgelaten. Het toont een mentaliteit met de focus primair op prijs, niet op kwaliteit of arbeidsomstandigheden.
Een belangrijk gevolg van de race to the bottom is het bewuste wegkijken van de gezondheid van werknemers. Platformmedewerkers op Schiphol worden al decennialang blootgesteld aan kankerverwekkende uitstoot, inclusief ultrafijnstof en stoffen in kerosine- en dieselmotoren die een verhoogd risico op longkanker en hartschade geven. De oplossing is simpel: het verslepen van vliegtuigen naar de startbaan zodat de motoren later gestart worden. Het werd in 2012 al voorgesteld, maar nog steeds niet toegepast.
Traagheid Die traagheid ontstaat omdat de sector “technische en operationele redenen” aanvoert om het wegslepen van vliegtuigen tegen te gaan. Maar de doorslaggevende factor is duidelijk: het is te kostbaar. KLM stelt expliciet dat het verslepen leidt tot minder capaciteit op Schiphol en “aanzienlijke extra kosten” met zich meebrengt.
Aan deze riedel wordt vastgehouden, zelfs nadat de Arbeidsinspectie Schiphol heeft opgedragen de blootstelling aan kankerverwekkende stoffen voortvarend aan te pakken, na jarenlange nalatigheid. De FNV stapte zelfs uit de taskforce voor vliegtuiguitstoot omdat er onvoldoende daadkracht, wil en tempo was om direct in te grijpen. Het leven en de gezondheid van de eigen medewerkers wegen voor de luchtvaartmaatschappijen kennelijk minder zwaar dan “aanzienlijke extra kosten”.
Uitsnede uit het FNV-rapport
Hetzelfde patroon is te zien bij de fysieke belasting van bagageafhandelaren. Hoewel overschrijding van gezondheidsnormen al jaren bekend is en zelfs boetes van honderdduizenden euro’s zijn opgelegd door de Arbeidsinspectie, blijft het probleem voortwoekeren. Volledige mechanisatie – een duidelijke oplossing – wordt pas in 2049 (!) verwacht.
Luchtvaartmaatschappijen zien de gezondheid van het afhandelingspersoneel duidelijk niet als hoogste prioriteit. Sommige bedrijven staan zelfs niet toe dat de werknemers gebruikmaken van materieel om bagage het ruim in te transporteren.
Technocratisch Het streven naar de “goedkoopste luchthaven” heeft ook ernstige gevolgen gehad voor de veiligheid op Schiphol. Na de aanslagen van 11 september 2001, toen de veiligheidsregels werden aangescherpt en de kosten stegen, voerden luchtvaartbedrijven – overigens gesteund door Schiphol en de overheid – de druk op om de kosten weer omlaag te brengen. Het leidde tot een spectaculaire daling van de beveiligingskosten, maar ook tot het huidige wanbeleid.
De technocratische benadering waarbij beveiligers als “radertjes in een machine” werden gezien en alles meetbaar werd gemaakt in KPI’s, miskent dat beveiliging uiteindelijk mensenwerk is. De internationale luchtvaartorganisatie ICAO benadrukt het belang van een cultuur waarin beveiligers zich vrij voelen om meldingen te doen zonder angst voor represailles. De realiteit op Schiphol is anders, zo blijkt uit TNO-onderzoek. Managers geven prioriteit aan tijdwinst boven veiligheid en meldingen worden niet serieus genomen of zelfs afgestraft.
Luchtvaartmaatschappijen gaan zover dat ze zich verzetten tegen het invoeren van kwaliteitseisen in de grondafhandeling, omdat ze vinden dat dit aan de markt moet worden overgelaten. Ryanair eist zelfs een veto over investeringen van grondafhandelingsbedrijven in elektrisch materieel als de kosten te hoog uitvallen. Het laat zien hoe diepgeworteld de kostenobsessie is, zelfs als het gaat om de aanschaf van machines die de blootstelling aan kankerverwekkende stoffen kan verminderen.
Rechten werknemers in het geding De lobby van luchtvaartmaatschappijen strekt zich uit tot het dwarsbomen van werknemersrechten en het tegengaan van regelgeving om de sector gezonder te maken. Steeds wordt druk uitgeoefend voor lagere luchthaventarieven. Dat heeft directe invloed op de salarissen van beveiligers, schoonmakers en grondstewardessen.
Medewerkers op Schiphol worden structureel onderbetaald (bron: FNV)
Hoewel de Autoriteit Consument & Markt alle klachten van luchtvaartbedrijven over tariefverhogingen ongegrond verklaarde en opmerkte dat de chaos van 2022 het gevolg was van jarenlange bezuinigingen, blijven de maatschappijen klagen en eisen ze ‘efficiëntietargets’ die betrekking hebben op de beveiligingsuitgaven.
Bijzonder verontrustend noemt FNV de poging van KLM en Schiphol om het recht op collectieve acties van werkers in te perken. Keer op keer stappen ze naar de rechter om stakingen te verbieden, waarbij steevast het argument wordt aangevoerd dat de veiligheid in gevaar zou komen.
Dat argument is ongeloofwaardig, aangezien in omringende landen langdurige stakingen plaatsvinden zonder problemen met de veiligheid. Juridisch experts bekritiseren de tactiek, die in feite het stakingsrecht ondermijnt. Het is bovendien wrang dat ‘veiligheid’ als excuus wordt gebruikt om rechten in te perken, terwijl deze zelfde bedrijven niet thuis geven bij echte veiligheidsrisico’s zoals de kankerverwekkende uitstoot.
Gecreërde onzekerheid Ook het besluit van de overheid om Schiphol te laten krimpen – bedoeld om de geluidsoverlast te verminderen – stuit op verzet van luchtvaartmaatschappijen, KLM voorop. Ze waarschuwen voor Amerikaanse strafmaatregelen, maar houden tegelijkertijd de eigen medewerkers “onnodig in onzekerheid” over de gevolgen van de krimp. Mogelijk om de gecreëerde onwetendheid van de medewerkers te gebruiken als argument tegen de krimp. Ondertussen is het personeelsverloop op Schiphol zo hoog dat de gevolgen van krimp eenvoudig op te vangen zijn zonder gedwongen ontslagen.
De invloed van luchtvaartmaatschappijen, vooral KLM, is enorm en diepgeworteld. KLM behoort tot een selecte groep multinationals die makkelijk toegang heeft tot ministers, vaak via informele kanalen. Ze vinden het vanzelfsprekend dat ze die toegang hebben en zijn verbaasd wanneer overheden de belangen van omwonenden, klimaat en werknemers boven die van de sector plaatsen met als lichtend voorbeeld de gemeente Amsterdam.
Vaak wordt de internationale concurrentie erbij gesleept om verdere bezuinigingen te rechtvaardigen, maar de maatschappijen lobbyen dan weer niet voor sociale standaarden in Europa die een gelijk speelveld zouden creëren.
Geen onschuldige toeschouwers De race to the bottom op Schiphol is de directe en onvermijdelijke consequentie van een bedrijfsmodel dat is gericht op groei en kostenreductie ten koste van alles. De luchtvaartmaatschappijen, met KLM voorop, zijn geen onschuldige toeschouwers, maar actieve drijfveren van een systeem dat werknemers ziek maakt, de veiligheid onder druk zet en elke poging tot verbetering tegenwerkt.
Het is overduidelijk: een gezonde en veilige luchtvaart kan niet aan de sector zelf worden overgelaten. Het Rijk en Schiphol dienen veel strengere regels te hanteren om flexwerk uit te bannen, leefbare salarissen te garanderen, de werkdruk te beheersen en de veiligheidscultuur te herstellen.
Alleen dan kunnen we hopen op een Schiphol waar kwaliteit, veiligheid en de belangen van mensen centraal staan, in plaats van de overzadigbare drang naar financiële resultaten. Zoals een geïnterviewde in het FNV-rapport stelt: “Wij als grondmedewerkers betalen de prijs voor goedkope vliegtickets”. En wij als omwonenden met de ongekende aanslag op onze leefomgeving, zouden wij daar aan willen toevoegen.
“Demonstratierecht is een fundamenteel recht. Maar zelfs fundamentele rechten kennen grenzen waar veiligheid in het geding is.” Dat zegt burgemeester Marianne Schuurmans-Wijdeven van gemeente Haarlemmermeer. Ze is kritisch op de rechterlijke uitspraak die klimaatactivisten een vrijbrief geeft om op Schiphol de regels te overtreden.
Lufthansa heeft zaterdag haar eerste ‘eigen’ Boeing 787-9 Dreamliner in ontvangst genomen. De Duitse luchtvaartmaatschappij vliegt al met vijf exemplaren die oorspronkelijk voor het Indiase Vistara waren gebouwd. Aan boord van de fabrieksnieuwe toestellen treffen passagiers het zogeheten Allegris-product, met luxe suites in de Business Class.
Reizigers die aankomen op Bonaire International Airport moeten in september iets langer wachten tot ze hun koffers in ontvangst kunnen nemen. De luchthaven vervangt haar bagageband, waardoor de ruimbagage handmatig moet worden verwerkt.
Luxair heeft voor het eerst beelden gedeeld van haar nieuwe Embraer E195-E2. Het eerste toestel bevindt zich momenteel nog in de fabriek in Brazilië. Een van de eerste dingen die opvalt, is dat de nieuwe kleurstelling afwijkt van de huidige huisstijl. De naam Luxair staat voortaan in een veel groter lettertype op het voorste deel [...]
De republiek Turkije staat niet langer toe dat Israëlische vliegtuigen gebruikmaken van het Turkse luchtruim. Ook verbrak Turkije alle handelsbetrekkingen met Israël. Toch is hierover enige verwarring ontstaan. Vrijdag zei de Turkse minister van Buitenlandse Zaken in een persconferentie dat Israël niet langer gebruik mag maken van het Turkse luchtruim en dat de diplomatieke banden [...]
Het Turkse luchtruim gaat op slot voor Israëlische vliegtuigen. Dat is één van de maatregelen die het parlement van Turkije wil nemen als sanctie tegen Israël vanwege de oorlog in Gaza. Daarnaast moeten alle economische banden tussen de twee landen worden doorgesneden.
Schiphol mocht een groep activisten van Extinction Rebellion (XR) geen gebiedsverbod opleggen. Dat oordeelde de voorzieningenrechter van de rechtbank Noord-Holland. De luchthaven kwam tot die maatregel nadat XR stelselmatig de huisregels overtrad en overlast veroorzaakte.
De Amerikaanse prijsvechter Spirit Airlines heeft voor de tweede keer in twaalf maanden tijd zogeheten Chapter 11-faillissementsbescherming aangevraagd. De luchtvaartmaatschappij wil opnieuw proberen financieel gezond te worden door te reorganiseren. I
Het afgelopen decennium hebben tal van maatschappijen Boeing 737’s ingezet op trans-Atlantische routes. Voor sommige airlines, zoals norwegian, bleek het model niet rendabel, terwijl andere maatschappijen nog steeds met 737-800’s en 737 MAX 8’s de coeaan over gaan. Maatschappijen die trans‑Atlantisch gaan met de 737 MAX WestJet WestJet opereert enkele opvallende trans‑Atlantische routes met de [...]
Ik ga op reis en ik neem mee…. Mijn rolkoffertje! Dat als eerste natuurlijk. Maar uh… Hoe zit het met de afmetingen van het oude beestje? Zijn die nog wel van deze tijd? Straks steekt het handvat net boven dat pasrek uit waar je hem tegenwoordig in moet pleuren alvorens je weet of je hem [...]
Brussels Airlines krijgt er vijf extra Airbus A320neo’s bij. De Belgische luchtvaartmaatschappij heeft er nu vijf in gebruik, maar dat worden er straks dertien. De nieuwe vliegtuigen dienen, op één exemplaar na, als vervanging van oudere A319’s en A320’s uit de huidige vloot.