❌

Normale weergave

Vandaag β€” 18 Augustus 2025Luchtvaart

Bij aanpassingen in de uniformvoorschriften voor cabinepersoneel barsten de…

18 Augustus 2025 om 15:00

Bij aanpassingen in de uniformvoorschriften voor cabinepersoneel barsten de discussies op sociale media vaak al snel los. Over wat ‘mooi’ is, wat ‘vrouwelijk’ zou moeten zijn, of wanneer iets wel of niet ‘verzorgd’ oogt. Neem de sneakers die recent bij KLM zijn geïntroduceerd: bedoeld voor comfort, beter voor de voeten en onderdeel van een bredere trend richting gezond je pensioen halen. Sommige reacties: “Wat lomp.” Of: “Zo onelegant.” Of zelfs: “Dit is toch geen stewardess meer?”

KLM-piloot diep bezorgd over groeiend verzet tegen vliegindustrie

18 Augustus 2025 om 11:45
mindmap burgerlobby(leestijd circa 4 minuten)

Afgelopen weekend publiceerde KLM-piloot Roeland Hagreis een mindmap waarin hij een “zeer fijnmazig netwerk van stichtingen en verenigingen” blootlegt met als doel Schiphol een kopje kleiner te maken. SchipholWatch speelt er een centrale rol in.

Het opstel van Hagreis illustreert overduidelijk zijn grote zorgen over de groeiende maatschappelijke druk tegen de negatieve effecten van zijn sector. Herrie, milieuvervuiling en klimaatschade resulteren uiteindelijk in een marginale economische bijdrage.

Wat Hagreis niet ziet, is dat er inmiddels een krachtige burgerbeweging is ontstaan die opkomt voor een leefbare omgeving en vecht tegen de eenzijdige belangen van een onverzadigbare industrie.

De piloot dicht het burgernetwerk eigenschappen toe die het volgens hem uiterst effectief maken. Weerbaarheid, redundantie en actie op meerdere fronten (juridisch, maatschappelijk, overheid, milieu, wetenschap, journalistiek). Alle middelen worden ingezet om de groei van Schiphol en de luchtvaartindustrie te stoppen.

Vijandige tactiek?
Wat Hagreis hier als een vijandige tactiek probeert neer te zetten, is in werkelijkheid de organische en onvermijdelijke reactie van burgers die hun leefomgeving en gezondheid bedreigd zien worden door een nietsontzienende industrie.

De zogenaamde “weerbaarheid” en “redundantie” zijn geen bewijs van een sinistere agenda, maar van de diepgewortelde bezorgdheid en de veerkracht van gemeenschappen die jarenlang zijn genegeerd.

Burgers, verenigd in stichtingen en actiegroepen, voelen zich genoodzaakt om hun krachten te bundelen wanneer overheden en de luchtvaartlobby eenzijdig besluiten nemen die hun welzijn aantasten.

Meerdere fronten
Het feit dat dit netwerk op “meerdere fronten” opereert, toont juist de legitimiteit en breedte van de problematiek aan. De overlast van geluid, de uitstoot van schadelijke stoffen en de impact op het klimaat zijn immers niet beperkt tot één domein; ze vereisen een integrale aanpak van juridische strijd, maatschappelijke bewustwording en wetenschappelijke onderbouwing.

De gewenste krimp van Schiphol is geen destructieve daad, maar een noodzakelijke stap naar een duurzame en gezonde toekomst. Het illustreert de vastberadenheid van mensen die klaar zijn met holle beloftes en in plaats daarvan concrete actie eisen.

Hagreis ziet dat SchipholWatch een centrale rol speelt in de “anti-luchtvaartwereld” en concludeert ironisch dat SW een zeer effectieve campagne voert. Uiteraard zijn wij hem dankbaar voor de erkenning. Inderdaad is SchipholWatch effectief – mede dankzij duizenden donateurs die ons ondersteunen – en daar zijn we trots op. Maar onze effectiviteit komt niet voort uit obscure agenda’s zoals Hagreis insinueert, maar uit het vertegenwoordigen van de stem van de tienduizenden burgers die dagelijks te lijden hebben onder de gevolgen van de ongebreidelde groei van de luchtvaart.

Collectieve stem
SW en collega-organisaties zijn het antwoord op het monolithische blok van de luchtvaartlobby en de Nederlandse politiek. Wij willen een collectieve stem creëren die minstens zoveel gewicht in de schaal legt als die van de sector.

De website vliegherrie.nl is hiervan een sprekend voorbeeld. Het is een direct kanaal voor burgers om hun overlast te melden, en daarmee een essentieel instrument voor transparantie en democratische controle. De sector haat de site omdat deze zo goed en voor iedereen zichtbaar maakt hoe groot het leed is dat omwonenden wordt aangedaan door het luchtvaartbedrijf.

Hub van hoop
De burgerorganisaties bieden tegenwicht aan de almachtige vlieglobby en bouwen zo aan een hub van hoop in plaats van een hub van hinder die Schiphol is geworden.

Een terugkerend thema in de analyse van romanschrijver Hagreis (zie kader) en de reacties onder zijn bijdrage is de bewering dat het anti-luchtvaartnetwerk “achterhaalde en onjuiste informatie” verspreidt en dat media en politici die “desinformatie” klakkeloos overnemen. De reacties, veelal van collega’s uit de vliegindustrie, spreken van “compleet uit de lucht gegrepen CO2-cijfers” en zelfs “leugens”.

Dit is niets meer dan een cynische omkering van de feiten en een klassieke methode om legitieme kritiek te diskwalificeren.

Desinformatie uit de sector
De werkelijke desinformatie komt al decennialang uit de hoek van de vliegindustrie zelf, die voortdurend poogt zijn impact te bagatelliseren. Terwijl de sector mijmert over “schone en stille groei” ervaren omwonenden dagelijks de keiharde realiteit van geluidsoverlast, fijnstof en stikstofdioxide.

Burgers en de door Hagreis genoemde organisaties baseren zich op onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek, niet op de propagandistische praatjes van een grote, vervuilende industrie.

Terwijl Hagreis spreekt over de anti-luchtvaartbeweging, blijkt in werkelijkheid vrijwel niemand tegen de luchtvaartsector te zijn. Wel uiten mensen hun gevoelens van legitieme angst, frustratie en woede over de aantasting van gezondheid en leefbaarheid. Het is de emotie van mensen die hun stem niet gehoord voelen en van wie het welzijn wordt opgeofferd aan economische belangen die niet de samenleving als geheel dienen.

Gedeelde strijd
De suggestie in de reacties dat een “microgroepje figuren” verantwoordelijk is voor de succesvolle campagne is een poging om een brede maatschappelijke beweging te reduceren tot een marginaal clubje. Het ontkent de werkelijkheid van talloze bezorgde burgers die zich onafhankelijk van elkaar organiseren, maar die elkaar wel vinden in de gedeelde strijd.

De bewering dat journalisten een “dubieuze anti-luchtvaart agenda” uitvoeren is een brutale aanval op de onafhankelijke journalistiek die juist de taak heeft om kritische vragen te stellen aan de machthebbers – of dat nu de overheid is of de vliegindustrie.

Terwijl Hagreis zich concentreert op het netwerk van burgerorganisaties blijft de veel machtiger vlieglobby buiten beeld in zijn analyse. Zijn doel is immers om “de luchtvaartsector te helpen door alles in kaart te brengen”. Dit is de kern van zijn bijdrage: zijn analyse dient de belangen van de sector die hij wil beschermen.

Miljoenenlobby
De sector beschikt over enorme financiële middelen, invloedrijke netwerken en directe toegang tot politieke besluitvormers. Dit is dezelfde lobby die al decennialang de groeiparadigma’s dicteert, vaak ten koste van milieu en omwonenden.

Het is deze lobby die de pers moet onderzoeken, om te zien hoe de miljardenstromen van subsidies en belastingvoordelen in stand worden gehouden.

De mindmap van Roeland Hagreis, bedoeld om de vliegindustrie te helpen, onderstreept onbedoeld de kracht (en de noodzaak) van een georganiseerde burgerlobby in ons land. Het fijnmazige netwerk waarover hij spreekt, is de belichaming van een samenleving die opstaat voor haar rechten.

Democratisch antwoord
In plaats van de burgerlobby te zien als een vijand die “desinformatie” verspreidt, doet de luchtvaartsector er goed aan te luisteren naar de terechte zorgen die breed worden gedragen. De effectiviteit van de burgers is immers geen anomalie, maar een democratisch antwoord op de onhoudbare druk die de luchtvaart legt op mens en milieu.

Wij blijven in ieder geval onze stem verheffen, onze krachten bundelen en vechten voor een leefbare toekomst. Want dat vertegenwoordigt de ware maatschappelijke vooruitgang.

Roeland Hagreis is behalve piloot ook romanschrijver. Onder het pseudoniem Verax Dictu (waarzegger in het Latijn) schreef hij dit jaar een science-fiction epos over een toekomst waarin klimaatactivisten en linkserige types erin geslaagd zijn om Schiphol te krimpen. De gevolgen zijn uiteraard desastreus: economische ineenstorting en massale werkeloosheid. De liefst 139 pagina’s zijn te bestellen via uitgeverij Brave New Books, een internetplatform om gratis boeken in eigen beheer uit te geven. Het bedrijf drukt een boek pas af nadat het is besteld.

Bron

Nieuwe vliegtuigen verhelpen uitdaging KLM deels

18 Augustus 2025 om 13:00

KLM gaat vanaf 9 september starten met de introductie van een ticket waarmee passagiers alleen een tas of rugzak mogen meenemen. Het gaat om een Basic-tarief dat toegepast gaat worden op een aantal bestemmingen binnen Europa. Dit houdt in dat reizigers geen meer trolley mogen meenemen. Voorheen konden reizigers op alle vluchten een kleine tas [...]

Het artikel Nieuwe vliegtuigen verhelpen uitdaging KLM deels is gepubliceerd op Up in the Sky.

777-passagier heeft het gemunt op purser

18 Augustus 2025 om 12:00

Een Boeing 777-300 van Air France keerde afgelopen zaterdagavond terug naar Parijs Charles de Gaulle nadat een passagier een cabinelid aanviel. Het voorval deed zich voor op vlucht AF718 op weg naar Dakar, de hoofdstad van Senegal. De 777, registratie F-GZNI, vertrok om 17:45 uur, drie kwartier later dan de planning voorschreef, in oostelijke richting [...]

Het artikel 777-passagier heeft het gemunt op purser is gepubliceerd op Up in the Sky.

Vlammen uit 757-motor | Video

18 Augustus 2025 om 11:00

Een Boeing 757 van Condor kreeg afgelopen zaterdagavond vlak na vertrek vanaf het Griekse eiland Corfu te maken met vlammen uit de motor. Het toestel, registratie D-ABOK, maakte zich die avond op voor de laatste vlucht van de dag, vlucht DE3665, op weg naar Düsseldorf Airport, een Duitse luchthaven vlak over de grens met Nederland. [...]

Het artikel Vlammen uit 757-motor | Video is gepubliceerd op Up in the Sky.

β€˜A320neo tien seconden verwijderd van crash’

18 Augustus 2025 om 10:00

Net als in februari 2024 vloog ook in november dat jaar een Airbus A320neo van de Griekse luchtvaartmaatschappij Aegean te laag boven het Meer van Genève. Het toestel, registratie SX-NET, steeg op 27 november om 8:40 uur, twintig minuten later dan gepland, met vluchtnummer A3854 op vanuit Athene op weg naar het Zwitserse Genève. Tweeënhalf [...]

Het artikel ‘A320neo tien seconden verwijderd van crash’ is gepubliceerd op Up in the Sky.

Engelse 777 vliegt weg zonder 60 passagiers

18 Augustus 2025 om 08:30

Tientallen passagiers van een British Airways Boeing 777-200 moesten achterblijven op de luchthaven van Abuja, de hoofdstad van Nigeria. Het vliegtuig, registratie G-VIIE, arriveerde afgelopen vrijdag vroeg in de ochtend op het Nigeriaanse vliegveld nadat het vijfeneenhalf uur eerder voor vlucht BA83 vertrokken was vanuit Londen Heathrow. Echter, toen de machine klaargemaakt werd voor terugvlucht [...]

Het artikel Engelse 777 vliegt weg zonder 60 passagiers is gepubliceerd op Up in the Sky.

Luchthaven niet blij met komst van airline

18 Augustus 2025 om 06:49

Terwijl normaal gesproken luchthavens vol lof zijn over het aantrekken van nieuwe luchtvaartmaatschappijen, staat het Amerikaanse Vero Beach Airport niet te springen om de komst van JetBlue. De airline, die zowel vanuit Boston als New York JFK naar Schiphol vliegt, gaat vanaf eind dit jaar vanaf die twee steden ook vluchten uitvoeren naar Vero Beach [...]

Het artikel Luchthaven niet blij met komst van airline is gepubliceerd op Up in the Sky.

Gisteren β€” 17 Augustus 2025Luchtvaart

Vraagtekens nadat 777-piloot cockpitdeur openliet

17 Augustus 2025 om 12:00

Een Boeing 777-piloot van British Airways werd tijdelijk op non-actief gezet nadat hij de cockpitdeur tijdens een vlucht op 7 augustus openhield zodat zijn familie hem aan het werk kon zien. Familieleden van de piloot stapten aan boord voor vlucht BA177 vanuit Londen Heathrow naar New York John F. Kennedy. De 777, registratie G-STBP, vertrok [...]

Het artikel Vraagtekens nadat 777-piloot cockpitdeur openliet is gepubliceerd op Up in the Sky.

Airline annuleert meerdere vluchten naar Schiphol

17 Augustus 2025 om 11:00

Als gevolg van een staking van het personeel heeft Air Canada meerdere vluchten vanuit Montreal en Toronto op Schiphol en vice versa moeten annuleren. Die eerste zou 10:20 uur met vluchtnummer AC900 op Schiphol arriveren om zich vervolgens om 12:35 uur weer op te maken voor terugvlucht AC901. De andere betrof vlucht AC808 die dagelijks [...]

Het artikel Airline annuleert meerdere vluchten naar Schiphol is gepubliceerd op Up in the Sky.

Piloot doet bommelding op vlucht van eigen airline

17 Augustus 2025 om 10:00

In mei dit jaar deed een 25-jarige Frontier Airlines-piloot een valse bommelding ter zake een vlucht van zijn eigen werkgever. Niet hijzelf maar zijn ex-partner zat aan boord van de binnenlandse vlucht vanaf Sarasota Bradenton International Airport (Verenigde Staten) naar Cincinnati Northern Kentucky International Airport. Eerder was zij werkzaam als stewardess bij Front Airlines. Het [...]

Het artikel Piloot doet bommelding op vlucht van eigen airline is gepubliceerd op Up in the Sky.

Ongelukkig incident met A320’s van zelfde maatschappij

17 Augustus 2025 om 09:00

Twee Airbus A320’s van easyJet kwamen afgelopen vrijdagochtend met elkaar in botsing op de luchthaven van het Engelse Manchester. Het betrof een toestel, registratie G-EZWH, die vlucht U2 2117 naar Parijs Charles de Gaulle zou uitvoeren en een, registratie G-EZUN, die te boek stond als U2 2267 en naar Gibraltar zou vertrekken. De twee machines [...]

Het artikel Ongelukkig incident met A320’s van zelfde maatschappij is gepubliceerd op Up in the Sky.

Helikopter-reddingsteams volop in actie in TsjechiΓ« | Foto’s

17 Augustus 2025 om 06:49

Begin deze maand vond op de Tsjechische luchtmachtbasis Praag-Kbely de “SAR Meet 2025” plaats. Deze oefening is een competitie tussen met name helikopter-reddingseenheden van diverse Europese (NAVO-)luchtmachten en vindt doorgaans eens in de twee jaar plaats. Arjan van der Rijt en Robert Verbrugge waren voor Up in the Sky aanwezig op Kbely. Tien helikopters uit [...]

Het artikel Helikopter-reddingsteams volop in actie in Tsjechië | Foto’s is gepubliceerd op Up in the Sky.

OuderLuchtvaart

Luchtvaartmaatschappij Winair heeft de volledige vloot op het eiland Sint M…

16 Augustus 2025 om 18:59

Luchtvaartmaatschappij Winair heeft de volledige vloot op het eiland Sint Maarten met de neus in de wind op het platform geparkeerd voor de naderende storm Erin. Dat meldt de Nederlandse CEO Hans van de Velde in een gesprek met deze website. "Er worden vandaag geen vluchten uitgevoerd", aldus de Nederlander die zelf op Sint Maarten woont. 

Plannen GL-PvdA geen verkiezingsstunt, maar goed onderbouwd economisch beleid

16 Augustus 2025 om 15:18
Frans Timmermans(leestijd circa 4 minuten)

Na decennia van loze beloften en uitstel van cruciale beslissingen toont GroenLinks-PvdA de daadkracht die ons land zo hard nodig heeft. Het verkiezingsprogramma roept op tot het kortwieken van de luchtvaart om ruimte te maken voor mens en natuur.

Het is een ambitieus plan: het sluiten van Rotterdam en Maastricht Airport en een forse krimp van Schiphol om woningbouw in die regio’s mogelijk te maken. Het is niets minder dan een doorbraak voor een leefbaar en duurzaam Nederland.

Het is een geluid waar omwonenden, klimaatorganisaties en vooruitstrevende politieke partijen al ruime tijd om vragen om een einde te maken aan de voortdurende geluidsoverlast, de vernietigende milieueffecten en de nijpende woningnood.

Die woningnood is torenhoog in ons land en GroenLinks-PvdA maakt er nu terecht een speerpunt van in het verkiezingsprogramma. Door regionale vliegvelden op te offeren ontstaat er direct ruimte voor grootschalige woningbouw.

Een studie in opdracht van de Bewoners tegen Vliegtuigoverlast (BTV) en klimaatorganisatie Urgenda toonde vorig jaar al aan dat het de samenleving veel geld oplevert als vliegveld Zestienhoven wordt omgevormd tot een moderne stadswijk. Dat plan was een vervolg op ideeën uit 2019 om RTHA om te bouwen tot een Central Park met 12.500 woningen.

Direct meer woningen
Deze ontwikkeling zou niet alleen direct woningen opleveren, maar ook ruimte voor waterberging en een veel gezonder leefomgeving. Bovendien kan de gemeente honderden miljoenen euro’s genereren uit erfpacht en extra belastinginkomsten.

De keuze om juist luchthavens om te bouwen tot woonwijken is buitengewoon praktisch. Een groot deel van de benodigde infrastructuur is al aanwezig, zoals toegangswegen en riolering. Dit versnelt het bouwproces aanzienlijk, een cruciale factor in de strijd tegen het acute woningtekort.

De lobby van de vliegtuigindustrie en sommige politici ter rechterzijde roepen vaak in koor dat sluiting een “groot verlies voor stad en regio” zou zijn. Maar niets is minder waar. Uit onderzoek blijkt dat Rotterdam Airport nu alleen winst maakt op het parkeren en via de verhuur van gebouwen, terwijl er zware verliezen worden geleden op het vliegen zelf.

Waarom zou de politiek in godsnaam een verliesgevend vliegveld openhouden dat bovendien de leefkwaliteit van duizenden mensen aantast?

Bij de sluiting van RTHA zullen er naar schatting zo’n 1800 fulltime banen verloren gaan, maar dit moet in perspectief worden geplaatst. In Rotterdam staan op dit moment 30.000 vacatures open. Er is dus meer dan genoeg werkgelegenheid voor mensen die eventueel hun baan verliezen, vaak in sectoren die wel bijdragen aan een duurzame toekomst en aan de algemene middelen.

Orakel Kers
De aankondiging van GroenLinks-PvdA zet de luchtvaartindustrie direct in de aanvalsstand. Arjan Kers, topman van reisorganisatie TUI, claimt “verrast” te zijn door het plan. Had hij dichterbij de samenleving gestaan, dan had hij de roep om sluiting van RTHA al decennialang kunnen horen. De uitspraak van Kers heeft meer weg van de kop in het zand steken dan van een oprechte verrassing.

Kers probeert het belang van regionale luchthavens te vergroten door te spreken over vrachtverkeer, met als absurd voorbeeld de import van avocado’s. Alsof het behoud van regionale vliegvelden essentieel is voor de wereldhandel in exotisch fruit.

Lijsttrekker Frans Timmermans benadrukt juist dat er voldoende alternatieven zijn voor reizigers die op vakantie willen. Nederland is geen eiland; we zijn uitstekend verbonden met de wereld, onder meer via Schiphol. Ook als die luchthaven moet krimpen voor de woningbouw.

Overstappers
Zo vervoert KLM tientallen miljoenen buitenlandse overstappers die vrijwel niets toevoegen aan de Nederlandse economie, maar wel veel herrie en vervuiling veroorzaken. Schrappen van de transferpassagiers of het onaantrekkelijk maken om over te stappen op Schiphol zou al veel problemen oplossen.

De beschuldiging van Kers dat het plan slechts “stemmentrekkerij” is, is een goedkope en laaghartige poging om de politiek te diskwalificeren. Het plan is immers verre van luchtfietserij. Het kent een weloverwogen en economisch onderbouwde basis en vormt daarmee een antwoord op een van de grootste maatschappelijke problemen van deze tijd.

Kers verwijt de critici van de vliegindustrie dat zij “hypocriet” zijn, omdat ze wel avocado’s eten of kleding uit India willen dragen en zelf volop de wereld rondreizen. Dat is niet meer dan een kinderachtige afleidingsmanoeuvre. Het gaat immers niet om het verbieden van reizen of import, maar om het erkennen van de enorme milieubelasting van de luchtvaart en om het nemen van verantwoordelijkheid voor de wooncrisis en het klimaat.

Concrete stappen blijven uit
De TUI-topman roept dat zijn sector aan verduurzaming werkt en “plannen op tafel heeft”, maar concrete en impactvolle stappen blijven al decennialang uit. “De innovatie moet komen van een gezonde sector”, zegt Kers, maar hoe gezond is een sector die alleen winst maakt op parkeergelden en verhuur en zware verliezen lijdt op de kernactiviteit? En dat terwijl de maatschappelijke kosten van geluidsoverlast, milieu, klimaat, gezondheid en woningnood zich opstapelen en liefst worden afgewenteld op de belastingbetaler en de omwonenden.

De klacht van de sector dat Nederland een “duur vliegland” wordt door belastingen, waardoor mensen uitwijken naar Düsseldorf en Brussel, is een misleidende redenering. De werkelijke kosten van het vliegen zijn nooit goed doorberekend aan de consument. Vliegen is daarom veel te goedkoop, ten koste van ons milieu en onze gezondheid.

Het is werkelijk absurd om het “recht” op spotgoedkope vluchten te verkiezen boven het recht op een betaalbaar huis in een gezonde leefomgeving.

De officiële reactie van Rotterdam The Hague Airport dat er “geen plannen zijn om de luchthaven te sluiten” tekent de vastgeroeste houding van een industrie die weigert vooruit te kijken. Maar de tijd van ongeremde groei en het negeren van de maatschappelijke impact is voorbij.

GroenLinks-PvdA grootste partij
Gezien de peilingen is de kans groot dat Frans Timmermans met GroenLinks-PvdA vanaf 29 oktober de grootste partij van het land is, waarna hij het voortouw zal krijgen bij het vormen van een nieuwe coalitie. Onverstandig dat een hele sector in onze economie de ogen sluit voor deze waarschijnlijke ontwikkeling.

Het is goed dat GroenLinks-PvdA dit nu op de landelijke politieke agenda zet. Het is geen kortzichtige verkiezingsstunt, maar een noodzakelijke en moedige stap. Het is de hoogste tijd dat de belangen van mens, milieu en klimaat prevaleren boven de winsten van een sector die zeer regelmatig zware verliezen lijdt en de maatschappij opzadelt met hoge kosten.

De plannen markeren hopelijk het begin van een nieuw tijdperk, waarin we de beperkte ruimte in Nederland eindelijk weer eerlijk benutten voor de behoeften van de samenleving als geheel, niet voor die van de luchtvaartindustrie met zijn overstappers en gigantische klimaatschade.

Bron

Wie een vakantie of zakenreis boekt, die scrolt daarbij soms ongemerkt door…

16 Augustus 2025 om 11:00

Wie een vakantie of zakenreis boekt, die scrolt daarbij soms ongemerkt door tientallen zo niet honderden mogelijke bestemmingen. Al die routes komen niet zomaar uit de lucht vallen: er gaat een hele wereld van netwerkplanning achter schuil. “Er zijn heel wat eisen die moeten worden afgevinkt voordat er een meter wordt gevlogen”, zegt Olga Rijk, Vice President Network & Resource Planning bij Transavia.

Vraag een willekeurige passagier wie er allemaal betrokken zijn bij hun vlu…

16 Augustus 2025 om 10:32

Vraag een willekeurige passagier wie er allemaal betrokken zijn bij hun vlucht, en je krijgt antwoorden als: piloot, cabine crew, misschien zelfs de afhandelaar die hun boardingpass scant. Maar zelden hoor je: “de techneuten van Engineering & Maintenance.” Eigenlijk zijn zij het best bewaarde geheim van een veilige vlucht. Voor de passagiers dan. Want wij weten natuurlijk al langer dat zij een van de allerbelangrijkste schakels zijn. En stiekem ook best wel cool.

Nieuw Sociaal Contract (NSC) heeft zaterdag haar concept-verkiezingsprogram…

16 Augustus 2025 om 10:17

Nieuw Sociaal Contract (NSC) heeft zaterdag haar concept-verkiezingsprogramma gepresenteerd. Op luchtvaartgebied pleit de partij, die nu geleid wordt door ex-MRS-voorzitter Eddy van Hijum, onder meer voor het belasten van frequent flyerprogramma’s, een vorm van nachtsluiting op Schiphol en het niet openen van Lelystad Airport voor vakantievluchten.

Alternatief voor Nederlandse luchthavens?

16 Augustus 2025 om 11:00

Als het aan GroenLinks-PvdA ligt kunnen sommige Nederlandse luchthavens plaatsmaken voor nieuwbouwwijken om het woningtekort op te lossen. Frans Timmermans, partijleider van GroenLinks-PvdA, noemt in het bijzonder de verdwijning van zowel Rotterdam The Hague Airport als Maastricht Aachen Airport. Hoe de vliegvelden momenteel presteren is voor hem reden om de twee te willen opdoeken. ‘De [...]

Het artikel Alternatief voor Nederlandse luchthavens? is gepubliceerd op Up in the Sky.

A330-piloten gecorrigeerd door passagiers

16 Augustus 2025 om 10:00

Nadat een Airbus A330 van AirAsia afgelopen woensdag op een andere luchthaven landde dan gepland, ontstond verwarring bij de passagiers en de cabin crew. Het vliegtuig, registratie 9M-XXF, maakte zich die ochtend om 11:15 uur lokale tijd op om vlucht D7506 vanuit de Maleisische hoofdstad Kuala Lumpur uit te voeren in de richting van het [...]

Het artikel A330-piloten gecorrigeerd door passagiers is gepubliceerd op Up in the Sky.

Hoeveel kost het om een vliegtuig te tanken?

16 Augustus 2025 om 09:00

Het tanken van een vliegtuig is een van de grootste kostenposten in de luchtvaart. De brandstofkosten hangen af van verschillende factoren: het type vliegtuig, de afstand van de vlucht en de brandstofprijs op een bepaald vliegveld. In dit artikel geven we een indicatie van de kosten voor het tanken van enkele populaire vliegtuigen. Brandstoftype en [...]

Het artikel Hoeveel kost het om een vliegtuig te tanken? is gepubliceerd op Up in the Sky.

❌
❌