(leestijd circa 3 minuten)
Het nieuwste halfjaarrapport van de Inspectie Leefomgeving & Transport over Schiphol toont een helaas bekend beeld: in Uithoorn en Amstelveen dreigen forse overschrijdingen. En opnieuw volgt er geen actie.
De inspectie staat met de handen op de rug gebonden toe te kijken: zij mag van de minister slechts eenmaal per jaar – aan het einde van dat jaar – maatregelen nemen. Dat is een direct gevolg van het gebruik van het jaargemiddelde als norm. Omwonenden pleiten al vele jaren voor normen die beter aansluiten bij de ervaren overlast, maar het ministerie doet alsof de neus bloedt.
De huidige overlast overschrijdt de normen in twee gebieden, aldus de rapportage. Het gaat dan om handhavingspunt 19 (Buitenveldertbaan) en – voor het derde achtereenvolgende jaar – handhavingspunt 25 in Uithoorn.
In beide gebieden is de toegestane geluidsruimte halverwege het gebruiksjaar al voor meer dan de helft gebruikt. Deze cijfers zijn gebaseerd op de toch al verruimde ‘vervangende grenswaarden’ vanwege groot onderhoud aan het banenstelsel van Schiphol.
Zoveelste versoepeling
Deze aanpassing werd op 20 februari 2025 van kracht en was de zoveelste versoepeling. Ieder jaar krijgt Schiphol van het ministerie opnieuw extra ruimte vanwege onderhoud of vanwege ‘experimenten’, ondanks toezeggingen van zowel Schiphol als Den Haag dat dit afgelopen zou zijn. Een belofte die duidelijk niets voorstelt.
De impact op de burgers blijft zo voortbestaan. De belasting is te hoog en de ILT mag niet tussentijds ingrijpen en blijft zo beperkt tot handhaving achteraf – wanneer de overschrijdingen al een feit zijn en de schade al is aangericht. Directe correctie blijft zo uit en de herrie keer op keer groter dan toegestaan is.
De opgelegde passiviteit van de ILT wordt veroorzaakt door het beleid van het ‘anticiperend handhaven’. Dit bepaalt dat zij geen maatregelen kan opleggen aan de sector als deze het gevolg zijn van het vliegen volgens de regels van het Nieuwe Normen- en Handhavingsstelsel Schiphol (NNHS).
Regels niet vastgelegd in wet
Dat is een fundamenteel probleem, temeer daar het NNHS helemaal niet is vastgelegd in de wet. Desondanks wordt er wel ‘volgens de regels’ gevlogen. Het geeft de sector een vrijbrief voor overlast. Voor bewoners is dit een onverteerbare situatie: de geluidsoverlast is reëel en meetbaar, maar handhaving blijft uit. De gezamenlijke zorgplicht van Schiphol, de luchtverkeersleiding en de luchtvaartbedrijven verwordt zo tot een lege huls.
Vorig jaar was sprake van meer dan 20 procent overschrijding van de geluidsnormen in Uithoorn. Zelfs werden daar de regels van het NNHS overtreden, maar zelfs dan blijft handhaving uit.
Omwonenden schreeuwen al jaren dat de minister de Inspectie Leefomgeving & Transport moet laten doen waarvoor zij bestaat: het handhaven van overtredingen van de wet. Maar opeenvolgende en luchtvaartminnende ministers blijven doof voor dit geluid. Om de ‘economische motor’ met overigens verwaarloosbare marges en daardoor minimale toegevoegde waarde te beschermen, krijgt de sector keer op keer de vrije hand om het achterhaalde businessmodel met overstappers in de praktijk te brengen.
Veel meer herrie dan gezond
Overigens is de ‘geluidsruimte’ die Schiphol krijgt veel te ruim, zo meldt de Wereldgezondheidsorganisatie. Die staat een jaargemiddelde voor van 45 dB(A), terwijl er in de omgeving van Schiphol mensen moeten leven met niveaus zelfs boven de 60 dB(A).
Wetende dat iedere 3 decibel extra een verdubbeling vertegenwoordigt van de geluidsbelasting, gaat het hier dus om 2 tot de macht 5, is 32 keer zoveel herrie als ‘gezond’ is. Dat maakt Schiphol tot één van de grootste uitwassen van ons land – nog afgezien van de kankerverwekkende uitstoot van giftige stoffen en de klimaatvernietigende CO2-emissies.
De rechter heeft dit al erkend in het vonnis in de zaak van Recht op Bescherming tegen Vliegtuighinder tegen de Staat. Sinds die uitspraak zint het ministerie op allerlei onzinmaatregelen om de hinder te bagatelliseren. Substantiële verbeteringen zijn er nog niet en komen er ook niet, als het aan Schiphol, KLM en I&W ligt.
Bron