❌

Normale weergave

Vandaag β€” 19 Augustus 2025Luchtvaart

Cabinemedewerkers van luchtvaartmaatschappij Air Canada gaan weer aan het w…

19 Augustus 2025 om 12:25

Cabinemedewerkers van luchtvaartmaatschappij Air Canada gaan weer aan het werk na een staking die het hele weekend duurde. Vakbond CUPE meldt in een bericht op Facebook dat er een voorlopig akkoord is bereikt in een loongeschil met Air Canada. Door de staking zagen honderdduizenden passagiers hun vluchten geannuleerd worden. Ook vluchten tussen Schiphol en de Canadese steden Montreal en Toronto kwamen te vervallen.

GroenLinks-PvdA wil vliegen veel duurder maken om vervuiling tegen te gaan,…

19 Augustus 2025 om 11:11

GroenLinks-PvdA wil vliegen veel duurder maken om vervuiling tegen te gaan, zo blijkt uit het maandagavond gepresenteerde concept-verkiezingsprogramma. Zo pleit de fusiepartij voor BTW op vliegtickets en accijnzen op kerosine. Ook moet de vliegbelasting aangepast worden aan de milieu-impact van een vlucht, en moeten transferpassagiers niet langer van de vliegtaks worden uitgezonderd. Verder wil GroenLinks-PvdA stoppen met nachtvluchten en ook met korte vluchten waarvoor de trein een alternatief is.

Overpeinzend wat het onderwerp zou moeten zijn van mijn eerste, en misschie…

19 Augustus 2025 om 08:00

Overpeinzend wat het onderwerp zou moeten zijn van mijn eerste, en misschien ook laatste, column in een Ladies Only-editie van Luchtvaartnieuws Magazine, kwam ik uit op mijn meisjesdroom. Als klein meisje wist ik het zeker: ik wilde piloot worden. Het leek me stoer, avontuurlijk en verre van doorsnee. Een ‘jongensbaan’ misschien, en juist daarom aantrekkelijk. Mijn oma was daar minder enthousiast over. Niet omdat ze vond dat ik thuis moest blijven bij eventuele kinderen, integendeel: “Doe dat vooral niet, Maaike, dat is zo saai en eentonig.” Nee, haar bezorgdheid zat in het onveilige idee van vliegen. Dus paste ik mijn plannen op haar aandringen aan naar buschauffeur. Zo veilig en dicht bij huis als mogelijk.

Lawaai neemt toe: Schiphol onder de loep

19 Augustus 2025 om 13:00

In de eerste helft van 2025 heeft Schiphol de wettelijke limieten voor onder andere geluidsoverlast, uitstoot en veiligheid nageleefd. Dit wordt aangetoond in het halfjaarverslag over milieu en externe veiligheid, dat door de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT) naar de Tweede Kamer is verzonden. De luchtvaartautoriteit geeft echter een waarschuwing dat de geluidsruimte in twee [...]

Het artikel Lawaai neemt toe: Schiphol onder de loep is gepubliceerd op Up in the Sky.

Joby-luchttaxi klaar voor commerciΓ«le vlucht

19 Augustus 2025 om 12:00

Het Amerikaanse luchtvaartbedrijf Joby Aviation, ontwikkelaar van volledig elektrische luchttaxi’s die verticaal kunnen opstijgen en landen (eVTOL), heeft een belangrijke mijlpaal bereikt. Het bedrijf maakte bekend dat het voor het eerst met een van zijn demonstratietoestellen een vlucht heeft uitgevoerd tussen twee openbare luchthavens onder toezicht van de Ameirkaande luchtvaartautoriteit (FAA). De vlucht verbond Marina en Monterey, beide gelegen in [...]

Het artikel Joby-luchttaxi klaar voor commerciële vlucht is gepubliceerd op Up in the Sky.

Klimaatactivisten willen via Schiphol vliegen

19 Augustus 2025 om 11:00

Extinction Rebellion (XR) is een rechtszaak gestart tegen Schiphol vanwege een toegangsverbod dat aan 37 activisten van de beweging is opgelegd. Volgens XR moet dat besluit van tafel, zodat de betrokkenen gewoon gebruik kunnen maken van het vliegverkeer. ‘Wij vliegen zo min mogelijk, maar soms kan het niet anders,’ zegt een woordvoerder van XR tegen [...]

Het artikel Klimaatactivisten willen via Schiphol vliegen is gepubliceerd op Up in the Sky.

Strijd A320 en 737 op scherp

19 Augustus 2025 om 10:00

De Airbus A320-familie is op weg om de Boeing 737-familie te overtreffen als het meest geleverde commerciële vliegtuig ter wereld. Dat blijkt uit gegevens van luchtvaartanalysebedrijf Cirium. De A320 werd aan het einde van de jaren tachtig geïntroduceerd als een directe tegenhanger van de Boeing 737, die destijds al tientallen jaren de markt domineerde. Bijna [...]

Het artikel Strijd A320 en 737 op scherp is gepubliceerd op Up in the Sky.

Airbus A330 vliegt weken zonder onderdeel

19 Augustus 2025 om 08:30

Een Airbus A330-200 van ITA Airways vliegt al weken zonder een rechter winglet. Het toestel wordt gewoon ingezet voor commerciële vluchten. De Airbus, registratie EI-EJP, werd zoals gebruikelijk ingezet op langeafstandsroutes naar onder andere Washington, Chicago en New York. Hoewel een ‘wingletloze’ vleugel er ongewoon uitziet, vormt het ontbreken van het onderdeel geen risico voor [...]

Het artikel Airbus A330 vliegt weken zonder onderdeel is gepubliceerd op Up in the Sky.

Meer jonge A320neo’s onder de sloophamer

19 Augustus 2025 om 06:49

Het eerste toestel uit de Airbus A320neo-familie werd nog geen tien jaar geleden afgeleverd. Toch worden er nu al meerdere A320neo’s ontmanteld. De oorzaak ligt bij een groot tekort aan reserveonderdelen door problemen in de toeleveringsketens. Onlangs werden twee zes jaar oude A321neo’s van IndiGo buiten dienst gesteld. Ze worden in Spanje gesloopt, waarbij de [...]

Het artikel Meer jonge A320neo’s onder de sloophamer is gepubliceerd op Up in the Sky.

Gisteren β€” 18 Augustus 2025Luchtvaart

De beurskoers van Air France-KLM heeft maandag het hoogste niveau sinds aug…

18 Augustus 2025 om 17:55

De beurskoers van Air France-KLM heeft maandag het hoogste niveau sinds augustus 2023 bereikt. Aan het eind van de beurshandel op het Damrak kostte een aandeel 14,52 euro, een stijging van 0,6 procent. Na jarenlang kwakkelen is 2025 een droomjaar voor beleggers in de Frans-Nederlandse groep: de koers steeg sinds de jaarwisseling met dik 79 procent.

Bij aanpassingen in de uniformvoorschriften voor cabinepersoneel barsten de…

18 Augustus 2025 om 15:00

Bij aanpassingen in de uniformvoorschriften voor cabinepersoneel barsten de discussies op sociale media vaak al snel los. Over wat ‘mooi’ is, wat ‘vrouwelijk’ zou moeten zijn, of wanneer iets wel of niet ‘verzorgd’ oogt. Neem de sneakers die recent bij KLM zijn geïntroduceerd: bedoeld voor comfort, beter voor de voeten en onderdeel van een bredere trend richting gezond je pensioen halen. Sommige reacties: “Wat lomp.” Of: “Zo onelegant.” Of zelfs: “Dit is toch geen stewardess meer?”

KLM-piloot diep bezorgd over groeiend verzet tegen vliegindustrie

18 Augustus 2025 om 11:45
mindmap burgerlobby(leestijd circa 4 minuten)

Afgelopen weekend publiceerde KLM-piloot Roeland Hagreis een mindmap waarin hij een “zeer fijnmazig netwerk van stichtingen en verenigingen” blootlegt met als doel Schiphol een kopje kleiner te maken. SchipholWatch speelt er een centrale rol in.

Het opstel van Hagreis illustreert overduidelijk zijn grote zorgen over de groeiende maatschappelijke druk tegen de negatieve effecten van zijn sector. Herrie, milieuvervuiling en klimaatschade resulteren uiteindelijk in een marginale economische bijdrage.

Wat Hagreis niet ziet, is dat er inmiddels een krachtige burgerbeweging is ontstaan die opkomt voor een leefbare omgeving en vecht tegen de eenzijdige belangen van een onverzadigbare industrie.

De piloot dicht het burgernetwerk eigenschappen toe die het volgens hem uiterst effectief maken. Weerbaarheid, redundantie en actie op meerdere fronten (juridisch, maatschappelijk, overheid, milieu, wetenschap, journalistiek). Alle middelen worden ingezet om de groei van Schiphol en de luchtvaartindustrie te stoppen.

Vijandige tactiek?
Wat Hagreis hier als een vijandige tactiek probeert neer te zetten, is in werkelijkheid de organische en onvermijdelijke reactie van burgers die hun leefomgeving en gezondheid bedreigd zien worden door een nietsontzienende industrie.

De zogenaamde “weerbaarheid” en “redundantie” zijn geen bewijs van een sinistere agenda, maar van de diepgewortelde bezorgdheid en de veerkracht van gemeenschappen die jarenlang zijn genegeerd.

Burgers, verenigd in stichtingen en actiegroepen, voelen zich genoodzaakt om hun krachten te bundelen wanneer overheden en de luchtvaartlobby eenzijdig besluiten nemen die hun welzijn aantasten.

Meerdere fronten
Het feit dat dit netwerk op “meerdere fronten” opereert, toont juist de legitimiteit en breedte van de problematiek aan. De overlast van geluid, de uitstoot van schadelijke stoffen en de impact op het klimaat zijn immers niet beperkt tot één domein; ze vereisen een integrale aanpak van juridische strijd, maatschappelijke bewustwording en wetenschappelijke onderbouwing.

De gewenste krimp van Schiphol is geen destructieve daad, maar een noodzakelijke stap naar een duurzame en gezonde toekomst. Het illustreert de vastberadenheid van mensen die klaar zijn met holle beloftes en in plaats daarvan concrete actie eisen.

Hagreis ziet dat SchipholWatch een centrale rol speelt in de “anti-luchtvaartwereld” en concludeert ironisch dat SW een zeer effectieve campagne voert. Uiteraard zijn wij hem dankbaar voor de erkenning. Inderdaad is SchipholWatch effectief – mede dankzij duizenden donateurs die ons ondersteunen – en daar zijn we trots op. Maar onze effectiviteit komt niet voort uit obscure agenda’s zoals Hagreis insinueert, maar uit het vertegenwoordigen van de stem van de tienduizenden burgers die dagelijks te lijden hebben onder de gevolgen van de ongebreidelde groei van de luchtvaart.

Collectieve stem
SW en collega-organisaties zijn het antwoord op het monolithische blok van de luchtvaartlobby en de Nederlandse politiek. Wij willen een collectieve stem creëren die minstens zoveel gewicht in de schaal legt als die van de sector.

De website vliegherrie.nl is hiervan een sprekend voorbeeld. Het is een direct kanaal voor burgers om hun overlast te melden, en daarmee een essentieel instrument voor transparantie en democratische controle. De sector haat de site omdat deze zo goed en voor iedereen zichtbaar maakt hoe groot het leed is dat omwonenden wordt aangedaan door het luchtvaartbedrijf.

Hub van hoop
De burgerorganisaties bieden tegenwicht aan de almachtige vlieglobby en bouwen zo aan een hub van hoop in plaats van een hub van hinder die Schiphol is geworden.

Een terugkerend thema in de analyse van romanschrijver Hagreis (zie kader) en de reacties onder zijn bijdrage is de bewering dat het anti-luchtvaartnetwerk “achterhaalde en onjuiste informatie” verspreidt en dat media en politici die “desinformatie” klakkeloos overnemen. De reacties, veelal van collega’s uit de vliegindustrie, spreken van “compleet uit de lucht gegrepen CO2-cijfers” en zelfs “leugens”.

Dit is niets meer dan een cynische omkering van de feiten en een klassieke methode om legitieme kritiek te diskwalificeren.

Desinformatie uit de sector
De werkelijke desinformatie komt al decennialang uit de hoek van de vliegindustrie zelf, die voortdurend poogt zijn impact te bagatelliseren. Terwijl de sector mijmert over “schone en stille groei” ervaren omwonenden dagelijks de keiharde realiteit van geluidsoverlast, fijnstof en stikstofdioxide.

Burgers en de door Hagreis genoemde organisaties baseren zich op onafhankelijk wetenschappelijk onderzoek, niet op de propagandistische praatjes van een grote, vervuilende industrie.

Terwijl Hagreis spreekt over de anti-luchtvaartbeweging, blijkt in werkelijkheid vrijwel niemand tegen de luchtvaartsector te zijn. Wel uiten mensen hun gevoelens van legitieme angst, frustratie en woede over de aantasting van gezondheid en leefbaarheid. Het is de emotie van mensen die hun stem niet gehoord voelen en van wie het welzijn wordt opgeofferd aan economische belangen die niet de samenleving als geheel dienen.

Gedeelde strijd
De suggestie in de reacties dat een “microgroepje figuren” verantwoordelijk is voor de succesvolle campagne is een poging om een brede maatschappelijke beweging te reduceren tot een marginaal clubje. Het ontkent de werkelijkheid van talloze bezorgde burgers die zich onafhankelijk van elkaar organiseren, maar die elkaar wel vinden in de gedeelde strijd.

De bewering dat journalisten een “dubieuze anti-luchtvaart agenda” uitvoeren is een brutale aanval op de onafhankelijke journalistiek die juist de taak heeft om kritische vragen te stellen aan de machthebbers – of dat nu de overheid is of de vliegindustrie.

Terwijl Hagreis zich concentreert op het netwerk van burgerorganisaties blijft de veel machtiger vlieglobby buiten beeld in zijn analyse. Zijn doel is immers om “de luchtvaartsector te helpen door alles in kaart te brengen”. Dit is de kern van zijn bijdrage: zijn analyse dient de belangen van de sector die hij wil beschermen.

Miljoenenlobby
De sector beschikt over enorme financiële middelen, invloedrijke netwerken en directe toegang tot politieke besluitvormers. Dit is dezelfde lobby die al decennialang de groeiparadigma’s dicteert, vaak ten koste van milieu en omwonenden.

Het is deze lobby die de pers moet onderzoeken, om te zien hoe de miljardenstromen van subsidies en belastingvoordelen in stand worden gehouden.

De mindmap van Roeland Hagreis, bedoeld om de vliegindustrie te helpen, onderstreept onbedoeld de kracht (en de noodzaak) van een georganiseerde burgerlobby in ons land. Het fijnmazige netwerk waarover hij spreekt, is de belichaming van een samenleving die opstaat voor haar rechten.

Democratisch antwoord
In plaats van de burgerlobby te zien als een vijand die “desinformatie” verspreidt, doet de luchtvaartsector er goed aan te luisteren naar de terechte zorgen die breed worden gedragen. De effectiviteit van de burgers is immers geen anomalie, maar een democratisch antwoord op de onhoudbare druk die de luchtvaart legt op mens en milieu.

Wij blijven in ieder geval onze stem verheffen, onze krachten bundelen en vechten voor een leefbare toekomst. Want dat vertegenwoordigt de ware maatschappelijke vooruitgang.

Roeland Hagreis is behalve piloot ook romanschrijver. Onder het pseudoniem Verax Dictu (waarzegger in het Latijn) schreef hij dit jaar een science-fiction epos over een toekomst waarin klimaatactivisten en linkserige types erin geslaagd zijn om Schiphol te krimpen. De gevolgen zijn uiteraard desastreus: economische ineenstorting en massale werkeloosheid. De liefst 139 pagina’s zijn te bestellen via uitgeverij Brave New Books, een internetplatform om gratis boeken in eigen beheer uit te geven. Het bedrijf drukt een boek pas af nadat het is besteld.

Bron

Nieuwe vliegtuigen verhelpen uitdaging KLM deels

18 Augustus 2025 om 13:00

KLM start vanaf 9 september met de introductie van een ticket waarmee passagiers alleen een tas of kleine rugzak mogen meenemen. Het betreft een Basic-tarief dat toegepast wordt op een aantal bestemmingen binnen Europa. Dit houdt in dat reizigers geen trolley kunnen meenemen. Voorheen konden reizigers op alle vluchten met een kleine tas en een [...]

Het artikel Nieuwe vliegtuigen verhelpen uitdaging KLM deels is gepubliceerd op Up in the Sky.

777-passagier heeft het gemunt op purser

18 Augustus 2025 om 12:00

Een Boeing 777-300 van Air France keerde afgelopen zaterdagavond terug naar Parijs Charles de Gaulle nadat een passagier een cabinelid aanviel. Het voorval deed zich voor op vlucht AF718 op weg naar Dakar, de hoofdstad van Senegal. De 777, registratie F-GZNI, vertrok om 17:45 uur, drie kwartier later dan de planning voorschreef, in oostelijke richting [...]

Het artikel 777-passagier heeft het gemunt op purser is gepubliceerd op Up in the Sky.

Vlammen uit 757-motor | Video

18 Augustus 2025 om 11:00

Een Boeing 757 van Condor kreeg afgelopen zaterdagavond vlak na vertrek vanaf het Griekse eiland Corfu te maken met vlammen uit de motor. Het toestel, registratie D-ABOK, maakte zich die avond op voor de laatste vlucht van de dag, vlucht DE3665, op weg naar Düsseldorf Airport, een Duitse luchthaven vlak over de grens met Nederland. [...]

Het artikel Vlammen uit 757-motor | Video is gepubliceerd op Up in the Sky.

β€˜A320neo tien seconden verwijderd van crash’

18 Augustus 2025 om 10:00

Net als in februari 2024 vloog ook in november dat jaar een Airbus A320neo van de Griekse luchtvaartmaatschappij Aegean te laag boven het Meer van Genève. Het toestel, registratie SX-NET, steeg op 27 november om 8:40 uur, twintig minuten later dan gepland, met vluchtnummer A3854 op vanuit Athene op weg naar het Zwitserse Genève. Tweeënhalf [...]

Het artikel ‘A320neo tien seconden verwijderd van crash’ is gepubliceerd op Up in the Sky.

Engelse 777 vliegt weg zonder 60 passagiers

18 Augustus 2025 om 08:30

Tientallen passagiers van een British Airways Boeing 777-200 moesten achterblijven op de luchthaven van Abuja, de hoofdstad van Nigeria. Het vliegtuig, registratie G-VIIE, arriveerde afgelopen vrijdag vroeg in de ochtend op het Nigeriaanse vliegveld nadat het vijfeneenhalf uur eerder voor vlucht BA83 vertrokken was vanuit Londen Heathrow. Echter, toen de machine klaargemaakt werd voor terugvlucht [...]

Het artikel Engelse 777 vliegt weg zonder 60 passagiers is gepubliceerd op Up in the Sky.

Luchthaven niet blij met komst van airline

18 Augustus 2025 om 06:49

Terwijl normaal gesproken luchthavens vol lof zijn over het aantrekken van nieuwe luchtvaartmaatschappijen, staat het Amerikaanse Vero Beach Airport niet te springen om de komst van JetBlue. De airline, die zowel vanuit Boston als New York JFK naar Schiphol vliegt, gaat vanaf eind dit jaar vanaf die twee steden ook vluchten uitvoeren naar Vero Beach [...]

Het artikel Luchthaven niet blij met komst van airline is gepubliceerd op Up in the Sky.

OuderLuchtvaart

Vraagtekens nadat 777-piloot cockpitdeur openliet

17 Augustus 2025 om 12:00

Een Boeing 777-piloot van British Airways werd tijdelijk op non-actief gezet nadat hij de cockpitdeur tijdens een vlucht op 7 augustus openhield zodat zijn familie hem aan het werk kon zien. Familieleden van de piloot stapten aan boord voor vlucht BA177 vanuit Londen Heathrow naar New York John F. Kennedy. De 777, registratie G-STBP, vertrok [...]

Het artikel Vraagtekens nadat 777-piloot cockpitdeur openliet is gepubliceerd op Up in the Sky.

Airline annuleert meerdere vluchten naar Schiphol

17 Augustus 2025 om 11:00

Als gevolg van een staking van het personeel heeft Air Canada meerdere vluchten vanuit Montreal en Toronto op Schiphol en vice versa moeten annuleren. Die eerste zou 10:20 uur met vluchtnummer AC900 op Schiphol arriveren om zich vervolgens om 12:35 uur weer op te maken voor terugvlucht AC901. De andere betrof vlucht AC808 die dagelijks [...]

Het artikel Airline annuleert meerdere vluchten naar Schiphol is gepubliceerd op Up in the Sky.

Piloot doet bommelding op vlucht van eigen airline

17 Augustus 2025 om 10:00

In mei dit jaar deed een 25-jarige Frontier Airlines-piloot een valse bommelding ter zake een vlucht van zijn eigen werkgever. Niet hijzelf maar zijn ex-partner zat aan boord van de binnenlandse vlucht vanaf Sarasota Bradenton International Airport (Verenigde Staten) naar Cincinnati Northern Kentucky International Airport. Eerder was zij werkzaam als stewardess bij Front Airlines. Het [...]

Het artikel Piloot doet bommelding op vlucht van eigen airline is gepubliceerd op Up in the Sky.

❌
❌