Toegeven aan de hoge looneisen die vakbonden CNV en FNV op tafel hebben gelegd is geen optie voor KLM. “We worden dan veel te duur; het zou de toekomst van KLM in gevaar brengen”. Dat zegt topvrouw Marjan Rintel in een videoboodschap aan het personeel.
Ik mocht weer eens meerijden met mijn Tesla-vriend. Zelf rijd ik ook in een elektrische auto, maar die kan niet helemaal vanzelf naar de opgegeven eindbestemming rijden. En dat kunnen Tesla's wel, als de eigenaar van dat moderne autootje eerst even 7.500 euro extra betaalt. Want zo gaat dat tegenwoordig. Je koopt een dure auto, maar om de software te activeren, moet je daar een bedrag bovenop betalen.
De Nederlandse vliegbelasting gaat vanaf 2027 explosief omhoog, de stakingsgolf bij KLM is voorlopig niet voorbij, oorlog op de grond zorgt voor turbulentie in de lucht, en Hyderabad zet zichzelf op de kaart als nieuwe KLM-bestemming. Dat en meer in de Luchtvaartnieuws Podcast.
Vanmorgen staakten opnieuw honderden medewerkers die voor KLM op de grond werken. Volgens de organiserende vakbonden FNV en CNV was de opkomst met zeker zeshonderd man groter dan vorige week, toen de eerste actie plaatsvond. “We zien geen beweging bij KLM,” vertelt CNV-bestuurder voor het grondpersoneel Souleiman Amallah. “Daarentegen zien we wél intimidatie richting ons door de KLM-top.”
Schiphol heeft tijdens de zomermaanden juli en augustus 13,2 miljoen reizigers verwelkomd op de luchthaven. Dat waren 3,6 procent meer dan in diezelfde maanden een jaar eerder. De meeste passagiers vertrokken naar Spanje, het Verenigd Koninkrijk, Griekenland, Italië en de Verenigde Staten.
Al meer dan dertig omwonenden hebben zich gemeld voor de functie van directeur van Maastricht Airport. De vacature ontstond toen de vorige baas het nauwelijks een jaar volhield en elders een nieuwe baan vond.
Joost Meijs trad vorig jaar aan met megalomane plannen voor het noodlijdende vliegveld in Limburg. Toen zijn plannen niet meer bleken te zijn dan luchtkastelen, wist hij snel een andere betrekking in de vliegindustrie te vinden. Hij wordt binnenkort de baas van de luchtverkeersleiding in ons land.
Maastricht Airport moet nu dus halsoverkop op zoek naar een andere directeur. Op de vacature hebben omwonenden inmiddels massaal gesolliciteerd.
Misbruik onderhoudsgeld Zij willen de functie invullen op basis van “realistisch leiderschap” in de overtuiging dat de huidige koers, “waarbij onderhoudsgeld wordt gebruikt voor de dagelijkse operatie”, onhoudbaar is en de “uiteindelijke uitdaging alleen maar groter maakt”.
De sollicitanten willen de luchthaven op een verantwoorde manier afbouwen.
Zij dringen hierbij aan op een grotere eerlijkheid en transparantie. “Openheid van zaken over de werkelijke vooruitzichten vormt de basis voor vertrouwen.” De omwonenden mikken op de al te rooskleurige resultaten die Meijs voorlegde aan de provincie als grootste aandeelhouder.
Vliegveld ombouwen Ook willen ze aan de slag met een “toekomstbestendige herontwikkeling”, waarbij het vliegveld wordt omgebouwd tot een plek voor innovatieve bedrijven, groene recreatie en gezondheidsherstel dat recht doet aan de omgeving.
“Ik kom niet om te protesteren, maar om te bouwen. Bouwen aan een rechtvaardige en duurzame toekomst voor deze plek.”
Na vijf jaar in de mottenballen heeft de Airbus A380 die ooit voor Hifly vloog weer het luchtruim gekozen. Het toestel, met registratie 9H-MIP, stond jarenlang opgeslagen in het Franse Tarbes, maar wordt nu door specialist EFW in Dresden weer gebruiksklaar gemaakt. Maar voor wie?
Delta Air Lines voegt Malta en Sardinië toe aan haar Europese netwerk. De mediterrane eilanden worden vanaf de zomer van 2026 rechtstreeks verbonden met New York JFK. De keuze voor de twee nieuwe bestemmingen werd gemaakt door klanten en medewerkers van de Amerikaanse luchtvaartmaatschappij.
Marjan Rintel, CEO van KLM, is niet te spreken over de verhoogde vliegbelasting, die gisteren op Prinsjesdag aangekondigd werd. Het demissionaire kabinet maakte bekend dat voor 2027 drie verschillende tarieven gaan gelden. Voor korte vluchten (tot 2.000 kilometer vanaf Amsterdam) blijft de € 29,40 per passagier gelden, terwijl voor middellange afstanden (2.000 tot 5.500 kilometer) een [...]
Aantal reizigers Van de 13,2 miljoen reizigers in de zomer reisden bijna 8,6 miljoen reizigers direct van of naar Schiphol (4,2 miljoen in juli, 4,3 miljoen in augustus). Amsterdam Airport Schiphol was voor hen de luchthaven van vertrek of aankomst. 95% van de vertrekkende reizigers ging binnen tien minuten door de securitycontrole.
Ook de bagageafhandeling verliep goed: tijdens de zomervakantie zijn 4,5 miljoen stuks bagage van vertrekkende reizigers verwerkt. Dat is een stijging van 7% ten opzichte van de 4,2 miljoen in de zomer van 2024.
4,6 miljoen reizigers hadden een overstap op Schiphol. Dit zijn ruim 2,3 miljoen unieke transferpassagiers. Overstappers worden in de internationale telwijze tweemaal geteld: als reiziger bij aankomst en als reiziger bij vertrek.
Meest populaire bestemmingen Spanje was de meest populaire bestemming voor lokaal vertrekkende reizigers. Gevolgd door het Verenigd Koninkrijk, Griekenland, Italië en de Verenigde Staten. In totaal vlogen 9,5 miljoen reizigers van of naar een bestemming in Europa. 3,7 miljoen van of naar een intercontinentale bestemming buiten Europa.
Vluchten Het aantal vluchten van en naar Schiphol was 43.320 in juli en 43.616 in augustus, in totaal 86.936 voor de zomermaanden. Dat is een stijging van 1,6% vergeleken met 2024. 70.801 vluchten gingen van en naar Europese bestemmingen, 16.135 naar intercontinentale bestemmingen.
Vrachtvervoer Het vervoerde luchtvrachtvolume was 114.325 ton in juli (-10,8% t.o.v. 2024) en 118.341 ton in augustus (-6,7% t.o.v. 2024), in totaal 232.666 ton voor de zomermaanden. De hoeveelheid vracht die met passagiersvluchten werd vervoerd, daalde met 5% ten opzichte van 2024. In totaal werd 45% van de vracht vervoerd met passagiersvluchten en 55% met volledige vrachtvluchten. In juli waren er 1.250 volledige vrachtvluchten en in augustus 1.234, in totaal 2.484 voor de zomermaanden. Dat is een daling van bijna 5% t.o.v. 2024.
Klik hier voor het totale overzicht van de verkeer- en vervoercijfers van juli en augustus 2025.
Aan boord van een Airbus A320 van HelloJets, die een vlucht uitvoerde voor de Israëlische luchtvaartmaatschappij Israir Airlines, brak afgelopen maandag een vechtpartij uit. Het toestel, registratie YR-RAM, voerde die avond vlucht 6H703 uit vanuit Tel Aviv, de hoofdstad van Israël, op weg naar de Roemeense hoofdstad Boekarest. De machine steeg in westelijke richting op [...]
Terwijl KLM vandaag (wederom) al een groot aantal vluchten heeft moeten annuleren als gevolg van een staking, kondigt de vakbond FNV aan dat komende weken wederom het werk meermaals neergelegd wordt. Vandaag wordt tussen 08:00 en 12:00 uur gestaakt, maar de vakbond laat weten dat volgende week woensdag 24 september wederom een staking gaat plaatsvinden. [...]
De nieuwe vliegbelasting, zoals aangekondigd op Prinsjesdag, maakt Nederland op alle afstanden het duurste land van de Europese Unie. Daarvoor waarschuwt Marjan Rintel, topvrouw van KLM. Ook Transavia en Easyjet uiten hun zorgen over de in de Miljoeneennota opgenomen plannen voor een hogere vliegbelasting.
China Eastern Airlines start op 4 december dit jaar met de langste directe vlucht ter wereld ooit vanuit Shanghai naar de Argentijnse hoofdstad Buenos Aires, met een tussenstop in Auckland, Australië. De route wordt volgens AeroRoutes wekelijks op maandag en donderdag uitgevoerd. Vlucht MU745 vertrekt 02:00 uur lokale tijd vanuit Shanghai en landt 18:30 uur [...]
Denemarken overweegt Boeing P-8A Poseidon-vliegtuigen aan te schaffen om het maritieme toezicht op en rond Groenland en de Faeröer-eilanden te versterken. Volgens Troels Lund Poulsen, Deense minister van Defensie, onderzoekt het land of het samen met andere NAVO-landen een nader te bepalen aantal P-8’s kan aanschaffen. Mocht zo’n samenwerking niet lukken, dan sluit de minister [...]
Marjan Rintel, CEO KLM, stelt: "Deze vliegbelasting maakt Nederland op alle afstanden het duurste land van de Europese Unie. Dit zorgt ervoor dat nog meer Nederlanders de auto pakken om vanuit luchthavens over de grens te gaan vliegen. Dit helpt het klimaat dus niet. Sterker nog, het schaadt juist ons vermogen om te blijven investeren in schoner en stiller vliegen. Nederland prijst zich hiermee volledig uit de markt. Het zet ons netwerk onder druk en raakt daarmee de verbondenheid van Nederland met de rest van de wereld in het hart.”
Weglekeffect: reizigers wijken uit naar het buitenland Een verdere verhoging van de vliegbelasting, zoals aangekondigd op Prinsjesdag met een beoogde opbrengst van circa 1,1 miljard euro per jaar vanaf 2027, maakt vliegen vanuit Nederland voor veel Nederlanders te duur. Een gezin met twee kinderen betaalt nu al 120 euro aan vliegbelasting per vlucht. In België betaal je maximaal €10 vliegbelasting per vlucht, Zweden schaft de vliegbelasting af en in Duitsland wordt juist gesproken over het terugdraaien van de verhoging. In Nederland is een gezin met twee kinderen straks 200 euro kwijt aan vliegbelasting voor een vlucht naar Griekenland of Turkije. Daardoor wijken reizigers uit naar luchthavens over de grens in België of Duitsland, waar de belastingdruk lager is.
Marjan Rintel waarschuwt voor de gevolgen: “Wij zien dat passagiers willen blijven vliegen, maar tegelijkertijd zeer prijsbewust zijn. Nu al is, onder andere na introductie van de vliegbelasting in 2021, het aandeel Nederlandse reizigers vanaf 2019 tot en met 2024 vanuit Düsseldorf en Brussel met 41 en 20 procent toegenomen. Een verdere verhoging van de vliegprijs, door een hogere vliegbelasting maar ook door de havengelden, zal leiden tot een verdere verschuiving van reizigers naar luchthavens over de grens, zoals Brussel en Düsseldorf.”
Vliegbelasting als transitieversneller voor verduurzaming De opbrengsten van de vliegbelasting vloeien momenteel terug naar de schatkist en worden niet geïnvesteerd in de verduurzaming van de luchtvaart, zoals het opschalen en betaalbaar maken van alternatieve brandstoffen (SAF). Dit staat haaks op de wens van bijna negen op de tien Nederlanders: zij vinden dat de opbrengsten juist moeten worden ingezet om vliegen schoner te maken.
KLM pleit dan ook voor een andere aanpak. Marjan Rintel: “We moeten niet extra belasten en hier in Nederland kosten stapelen. We moeten juist samen extra investeren in schoner vliegen, bijvoorbeeld in alternatieve brandstoffen (SAF). Op dit moment gaat er geen cent van de opbrengsten naar verduurzaming van de luchtvaart. Gezinnen die honderden euro’s betalen aan vliegbelasting mogen tenminste verwachten dat hun geld ook echt bijdraagt aan minder uitstoot. Net zoals de overheid wind- en zonne-energie helpt opschalen of de elektrificatie van het wagenpark steunt, moet zij ook meer doen om SAF-productie in Nederland beschikbaar en betaalbaar te maken.”
De gemiddelde vluchtduur van Air France-vluchten naar Centraal-Afrika is de afgelopen maanden fors toegenomen, meldt Aerotelegraph. De luchtvaartmaatschappij mag meerdere Afrikaanse luchtruimen niet meer kruisen en moet daardoor grote omwegen maken. Zo duurt een vlucht van Parijs naar Bangui, de hoofdstad van de Centraal-Afrikaanse Republiek, tegenwoordig tussen de acht en tien uur. Ter vergelijking: een [...]
De stakingen van FNV en CNV bij KLM brengen de toekomst van de luchtvaartmaatschappij in gevaar. Dat laat een woordvoerster van KLM weten nadat de vakbonden dinsdag nieuwe, langere stakingen hadden aangekondigd van het grondpersoneel. De nieuwe stakingen noemt KLM "onnodig en onverantwoord".
FNV heeft dinsdag nieuwe acties van grondpersoneel van KLM op Schiphol aangekondigd. Het gaat om twee werkonderbrekingen op 24 september en 1 oktober die respectievelijk zes en acht uur duren. KLM moest vorige week nog ruim honderd vluchten schrappen door een werkonderbreking die twee uur duurde. Ook deze woensdag vallen ongeveer honderd vluchten uit door een korte staking.
De vliegbelasting op Nederlandse luchthavens gaat zoals verwacht flink omhoog. Vanaf 2027 wordt die afhankelijk van de gevlogen afstand. Vooral verre vluchten worden duurder voor reizigers die Nederland als vertrekpunt hebben. De bruto opbrengst voor de staatskas loopt de komende jaren flink op, blijkt uit de Miljoenennota die dinsdag werd gepresenteerd.
Suriname gaat werk maken van het veiliger maken van de luchtvaart in het land. Het land wil zo snel mogelijk van de zwarte lijst af, waarop de Europese Unie Suriname in juni van dit jaar heeft geplaatst als het gaat om veilig vliegen. Afgelopen maandag werd in Paramaribo een Civil Aviation Governance Workshop gehouden, die het startpunt vormt van een traject om van de ‘blacklisting’ af te komen.
"We moeten én we willen echt duurzamer." Dat was de teneur tijdens het ANVR-congres over duurzaamheid, dinsdag in Utrecht. De grote winst moet komen van klimaatneutraal vliegen. Maar reisagenten zien ook een belangrijke taak voor zichzelf weggelegd om de 'van nature luie en hedonistische reiziger' de goede kant op te sturen.
Delta Air Lines en Aeromexico moeten hun joint venture per 1 januari 2026 beëindigen. Dat heeft de Amerikaanse regering besloten. De twee luchtvaartmaatschappijen werkten tien jaar lang nauw samen bij het uitvoeren van vluchten tussen de VS en Mexico, maar kregen samen een te grote machtspositie.
De zomervakantie, verspreid over de maanden juli en augustus, heeft voor topdrukte gezorgd op Brussels Airport. In totaal werden in die periode 5 miljoen passagiers verwelkomd, 3 procent meer dan vorig jaar. Het aandeel vertrekkende reizigers nam toe ten opzichte van het percentage overstappers.
De Delftse startup Maeve Aerospace heeft het Amerikaanse SkyWest binnenboord gehaald als investeerder. Daarmee moet de introductie van de MJ500, een hybride-elektrisch aangedreven passagiersvliegtuig, een stap dichterbij komen. SkyWest krijgt de optie om de eerste klant te worden voor het type.
De Griekse luchtmacht overweegt extra F-35’s aan te schaffen. Eerst wilden de Grieken juist een deel van haar F-16-vloot moderniseren. Griekenland beschikt sinds 1997 over 38 F-16C/D Block 50’s. Het plan was deze toestellen via Hellenic Aerospace Industry te moderniseren met onderdelen uit Griekse F-16’s van de Block 52-serie. De onderdelen komen vrij omdat de [...]
Embraer kampt met problemen bij de productie van de E175. Volgens Francisco Gomes Neto, Embraer-topman, worden er te weinig motoren geleverd. De E175 is het laatste toestel uit de eerste generatie E-Jets die Embraer nog bouwt. Het vliegtuig is nog altijd zeer populair bij regionale maatschappijen in de Verenigde Staten. Het toestel wordt wordt uitsluitend [...]
Het Amerikaanse Kalitta Air heeft haar eerste twee Boeing 777-300ERSF’s ontvangen. De vliegtuigen vlogen eerst met een passagiersconfiguratie maar zijn door Israel Aerospace Industries (IAI) omgebouwd tot vrachttoestellen. De levering volgt kort na de certificering van het nieuwe type door de Amerikaanse luchtvaartautoriteit FAA, die in augustus werd afgegeven. De twee vliegtuigen, waaronder het prototype [...]
Vanaf Rotterdam The Hague Airport (RTHA) is een vliegtuig richting de Syrische hoofdstad Damascus vertrokken met aan boord 84 volwassenen en kinderen met de Syrische nationaliteit die de afgelopen jaren in Nederland verbleven. Dat meldt het ministerie van Asiel en Migratie.
Ga er maar eens goed voor zitten. En dat 29 (!) uur lang. Want China Eastern begint 4 december met een directe vlucht die zo lang gaat duren. De Chinezen vliegen van Shanghai naar Auckland en dan meteen door naar Buenos Aires. Het is de langste ‘directe’ vlucht ter wereld.