Normale weergave

Vandaag — 19 Mei 2025Overheid

ECLI:NL:GHAMS:2025:1283 Gerechtshof Amsterdam, 08-05-2025, 23-000070-25

19 Mei 2025 om 15:04

Jeugdzaak. De verdachte heeft zich samen met een ander schuldig gemaakt aan het openbaar maken van een video van seksuele aard van een destijds vijftienjarig meisje (art. 254ba Sr). Het filmpje is via social media verspreid en op school getoond. Verdachte is in eerste aanleg vrijgesproken, maar mede gelet op de wijziging van de tenlastelegging in hoger beroep veroordeeld. Oplegging van een werk...

Werkzaamheden in de nacht viaduct over Beneluxbaan, Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

19 Mei 2025 om 10:15

In opdracht van Rijkswaterstaat werkt aannemer VeenIX aan de verbreding en verdiepte aanleg van de A9 tussen de knooppunten Badhoevedorp en Holendrecht (A9BAHO). De werkzaamheden aan de A9BAHO maken deel uit van de weguitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA). Met deze brief informeren wij u over werkzaamheden in uw directe omgeving.

6 – 8 mei: nachtelijke werkzaamheden viaduct over Beneluxbaan
Van dinsdag 6 tot en met donderdag 8 mei verwijderen wij de blauwe stalen constructie bij de steunpunten aan de noordzijde van het viaduct over de Beneluxbaan. Deze constructie was nodig als ondersteuning tijdens het plaatsen van de liggers en het maken van het dek van het viaduct.
• Van dinsdag 6 mei 20.00 uur tot woensdag 7 mei 5.00 uur verwijderen we de constructie bij de Keerpuntweg.
• Van woensdag 7 mei 20.00 uur tot donderdag 8 mei 5.00 uur verwijderen we de constructie bij de Ouverture.

Wat merkt u ervan?
Geluid- en trillingshinder
• De werkzaamheden leveren beperkte geluidshinder op. Omdat de werkzaamheden ook in de nacht plaatsvinden en er verder weinig andere omgevingsgeluiden zijn, zullen ze beter hoorbaar zijn dan overdag.
• Er is verlichting nodig om de werkzaamheden veilig uit te kunnen voeren. Hier kunt u mogelijk hinder van ervaren.
Verkeershinder
• Keerpuntweg: in beide richtingen afgesloten voor gemotoriseerd verkeer van dinsdag 6 mei 20.00 uur tot woensdag 7 mei 5.00 uur. Gemotoriseerd verkeer wordt omgeleid via de Beneluxbaan.
• Ouverture: in beide richtingen afgesloten voor gemotoriseerd verkeer van woensdag 7 mei 20.00 uur tot donderdag 8 mei 5.00 uur. Gemotoriseerd verkeer wordt omgeleid via de Laan van Langerhuize, Burgemeester Boersweg en Oranjebaan.

Zie afbeelding 1 voor een overzicht van de verkeershinder.

Meer informatie
• Vragen over de werkzaamheden kunt u stellen via vragen@veenix.nl
• Meer informatie over de werkzaamheden aan de A9BAHO vindt u op het online
bezoekerscentrum van Rijkswaterstaat www.bezoekerscentrum.rijkswaterstaat.nl
• Via onderstaande QR-code kunt u zich abonneren op de nieuwsbrief van het project
• Voor vragen of opmerkingen over het project kunt u contact opnemen met de landelijke
informatielijn van Rijkswaterstaat 0800-8002
• Ook bent u van harte welkom in Belevingscentrum Amstelveen InZicht, geopend op woensdag
t/m vrijdag van 12.00 tot 17.00 uur en iedere eerste donderdag van de maand van 12.00 tot
20.00 uur. Amstelveen InZicht is gevestigd op Stadsplein 103 te Amstelveen, boven de
bibliotheek.

Funderingspalen testen en betonstorts in de nacht in de buurt van uw woning, Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

19 Mei 2025 om 10:15

In opdracht van Rijkswaterstaat werkt aannemer VeenIX aan de verbreding en verdiepte aanleg van de A9 tussen de knooppunten Badhoevedorp en Holendrecht (A9BAHO). De werkzaamheden aan de A9BAHO maken deel uit van de weguitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA). Met deze brief informeren wij u over werkzaamheden in uw directe omgeving.

Funderingspalen testen
In de verschillende compartimenten (bouwkuipen) van de noordelijke bak van de verdiepte ligging hebben we funderingspalen geboord. Een deel van deze palen testen we om de kwaliteit aan te tonen. Het testen doen we met behulp van een machine die de paal vastpakt en er met kracht aan trekt. Zo controleren we of de paal stevig genoeg is.

In de compartimenten 11 en 12, ter hoogte van het Kazernepad, testen we de palen op de volgende momenten, met uitzondering van de zondagen (zie afbeelding 1 op de volgende pagina voor de exacte locatie):
• Compartiment 12: Donderdag 8 mei 7.00 uur tot vrijdag 16 mei 19.00 uur, dag en nacht.
• Compartiment 11: Vrijdag 16 mei 7.00 uur tot zaterdag 7 juni 19.00 uur, dag en nacht.

Wat merkt u ervan?
De machine die de palen test, veroorzaakt een monotoon achtergrondgeluid. Dit zorgt voor minimale geluidshinder. Het bouwterrein is ’s avonds en ’s nachts verlicht. In elk compartiment moeten we meerdere funderingspalen testen. Een test duurt per paal enkele uren en kan niet onderbroken worden. We testen zoveel mogelijk palen tegelijk, daarom gaan we in de nacht door. Zo voorkomen we vertraging in de planning en kunnen we op tijd starten met de volgende bouwstap.

Onderwaterbeton storten
Nadat de palen getest zijn, storten we onderwaterbeton in de compartimenten. Dit vormt de bodem van de betonnen bak waar later de constructievloer op gestort wordt. We storten het onderwaterbeton op de volgende momenten:
• Compartiment 12: van dinsdag 3 juni 7.00 uur tot woensdag 4 juni 7.00 uur
• Compartiment 11: van woensdag 11 juni 7.00 uur tot vrijdag 13 juni 7.00 uur

Wat merkt u ervan: geluidshinder
Een compartiment moet in 1 keer gestort worden zodat er geen naden in het beton ontstaan. Daarom werken we dag en nacht door. Het storten van onderwaterbeton veroorzaakt geluidshinder door de aanwezigheid van betonmixers en het pompen van beton. Omdat de werkzaamheden deels in de nacht doorgaan en er dan minder omgevingsgeluid is, kan dit als storend worden ervaren. Het bouwterrein is ’s avonds en ’s nachts verlicht. Ook is er bouwverkeer in de omgeving aanwezig voor de aan- en afvoer van materieel en beton.

Wat merkt u ervan: Kazernepad afgesloten tijdens onderwaterbeton werkzaamheden
In verband met de betonstort is het Kazernepad afgesloten:
• Van dinsdag 3 juni 7.00 uur tot woensdag 4 juni 7.00 uur
• Van woensdag 11 juni 7.00 uur tot vrijdag 13 juni 7.00 uur

De afsluiting is nodig omdat we het pad over moeten steken met bouwverkeer voor betonstorts. Fietsers en voetgangers kunnen gebruik maken van de omleiding via de Amsterdamseweg (zie afbeelding 2). De omleiding geven we met borden aan.

 

Meer informatie
• Vragen over de werkzaamheden kunt u stellen via vragen@veenix.nl
• Meer informatie over de werkzaamheden aan de A9BAHO vindt u op het online
bezoekerscentrum van Rijkswaterstaat www.bezoekerscentrum.rijkswaterstaat.nl
• Via onderstaande QR-code kunt u zich abonneren op de nieuwsbrief van het project
• Voor vragen of opmerkingen over het project kunt u contact opnemen met de landelijke
informatielijn van Rijkswaterstaat 0800-8002
• Ook bent u van harte welkom in Belevingscentrum Amstelveen InZicht, geopend op woensdag
t/m vrijdag van 12.00 tot 17.00 uur en iedere eerste donderdag van de maand van 12.00 tot
20.00 uur. Amstelveen InZicht is gevestigd op Stadsplein 103 te Amstelveen, boven de
bibliotheek.

Meldkamer voor agrariërs

19 Mei 2025 om 09:30

Goed contact is belangrijk Boeren en het waterschap hebben elkaar nodig. Denk aan het aanvoeren en afvoeren van water en de waterkwaliteit in sloten. Daarom is het belangrijk dat boeren snel en goed op de juiste plek contact kunnen hebben met het waterschap. Hoe bereik ik de agrarische meldkamer? De agrarische meldkamer is onderdeel van de centrale meldkamer van het waterschap. Bel eerst met het algemene telefoonnummer 0900-9394. Kies daarna de menuoptie 2 in het menu voor agrarische ondernemers.

Betonstort in de avond in de buurt van uw woning, Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

19 Mei 2025 om 09:50

In opdracht van Rijkswaterstaat werkt aannemer VeenIX aan de verbreding en verdiepte aanleg van de A9 tussen de knooppunten Badhoevedorp en Holendrecht (A9BAHO). De werkzaamheden aan de A9BAHO maken deel uit van de weguitbreiding Schiphol-Amsterdam-Almere (SAA). Met deze brief informeren wij u over werkzaamheden in uw directe omgeving.

20 mei: storten constructievloer in de buurt van uw woning
Op dinsdag 20 mei storten we van 7.00 uur tot 22.00 uur een deel van de constructievloer van compartiment 3 van de verdiepte ligging. Zie afbeelding 1 voor de exacte locatie. De constructievloer komt op het eerder gestorte onderwaterbeton.

Wat merkt u ervan: geluidshinder
Het geluid van het storten van de constructievloer is vergelijkbaar met het storten van onderwaterbeton: het gebruik van de betonpomp geeft een constant tikkend geluid. Daarnaast is er bouwverkeer aanwezig en is het bouwterrein in de avond verlicht.

Wat merkt u ervan: verkeershinder
Door de beperkte ruimte in het compartiment moeten we de betonpomp op afrit 5 (komende uit de richting Utrecht/Almere) plaatsen. Daarom sluiten we deze afrit af van maandag 19 mei 23.00 uur tot woensdag 21 mei 5.00 uur. Het afsluiten van de afrit duurt langer dan de stort zelf, omdat we de ruimte op de afrit al nodig hebben voor voorbereidende werkzaamheden en afbouw. Buiten de betonstort verwachten we geen geluidshinder.

Meer informatie
• Vragen over de werkzaamheden kunt u stellen via vragen@veenix.nl
• Meer informatie over de werkzaamheden aan de A9BAHO vindt u op het online
bezoekerscentrum van Rijkswaterstaat www.bezoekerscentrum.rijkswaterstaat.nl
• Via onderstaande QR-code kunt u zich abonneren op de nieuwsbrief van het project
• Voor vragen of opmerkingen over het project kunt u contact opnemen met de landelijke
informatielijn van Rijkswaterstaat 0800-8002
• Ook bent u van harte welkom in Belevingscentrum Amstelveen InZicht, geopend op woensdag
t/m vrijdag van 12.00 tot 17.00 uur en iedere eerste donderdag van de maand van 12.00 tot
20.00 uur. Amstelveen InZicht is gevestigd op Stadsplein 103 te Amstelveen, boven de
bibliotheek.

OuderOverheid

Droog voorjaar: dit doen we om problemen te voorkomen

15 Mei 2025 om 16:23

Waarom is het zo droog dit jaar? Het voorjaar van 2025 is erg droog. Het heeft al 3 maanden bijna niet geregend. Maart 2025 was zelfs de droogste maand sinds het begin van de metingen in 1906. Ook februari en april waren al zo droog. De lente is nu echt begonnen. Planten en bomen hebben nu veel water nodig om te groeien. Er is dus ook meer water nodig. Ook staat het water in de rivieren laag. Dit water komt uit de Alpen via Zwitserland en Duitsland, maar daar is minder sneeuw en regen gevallen. Daardoor komt er minder zoet water naar Nederland. Meestal gebeurt dit pas aan het eind van de zomer. Tot nu toe heeft mei veel warme dagen met wind. Hierdoor verdampt in onze polders extra water. Water verdelen De grond in ons gebied wordt gebruikt voor landbouw, natuur, recreatie en bebouwing. Al deze plekken hebben water nodig. Hoeveel water nodig is, hangt af van het soort grond en wat er gebeurt op die plek. In droge tijden moet er extra water komen. Dan verdelen we het water zo goed mogelijk in ons gebied. Hoe nu verder? We weten niet of het droog blijft. Dat hangt af van het weer en het water dat via de rivieren binnenkomt. We kunnen nu nog voldoende water laten binnenstromen. Daarom zijn er nog geen grote problemen. Dat water komt vooral uit de Lek via het Amsterdam-Rijnkanaal. Een kleiner deel komt uit het IJmeer of het Markermeer. We zien wel dat de grond droger wordt. We doen ons best om de gevolgen van de droogte zo klein mogelijk te houden. Bekijk onze maatregelen tijdens droogte

Opgroeien als kind van ouders met psychische of verslavingsproblemen

14 Mei 2025 om 14:00

Een multimediale buitententoonstelling over kinderen van ouders met psychische of verslavingsproblemen is van 12 mei tot 2 juni te zien in Amstelveen. “Een verborgen probleem waar we graag aandacht en begrip voor vragen”, zei wethouder Marijn van Ballegooijen bij de opening van de expositie op het plein voor Museum Cobra.

Archeologisch onderzoek bij Prinseneiland

15 Mei 2025 om 12:56

Interessant gebied Vroeger was er (scheeps)industrie in dit gebied. Daardoor zit er teer, zware metalen en andere vervuilende stoffen in de waterbodem. Het waterschap is bezig met de voorbereiding van een schoonmaak (sanering) van de waterbodem . De grachten bij Prinseneiland zijn belangrijk voor archeologen. Daarom doet het waterschap eerst vooronderzoek, vóór de schoonmaak begint. Het archeologisch onderzoek Een kraanschip haalt op een paar plekken modder (bagger) omhoog. Deze modder wordt gezeefd. Zo kijken we of er oude voorwerpen in zitten die interessant zijn voor archeologen. Als we interessante dingen vinden, weten we in het vervolg van het project op welke plekken we de bodem verder willen onderzoeken. Helaas kunnen we niet alle modder onderzoeken. Dat komt omdat het te veel en te vervuild is. Gezondheid en veiligheid De medewerkers op het kraanschip dragen blauwe of witte pakken. Deze pakken beschermen medewerkers tegen de vervuiling van de modder. Tijdens het archeologisch onderzoek wordt slib omgewoeld. In dit slib kunnen gevaarlijke stoffen zitten die slecht zijn voor uw gezondheid. Vooral als u het water aanraakt of binnenkrijgt. Zwem daarom niet in dit water. Waar kunt u wél veilig zwemmen? Zwem alleen op plekken waar het water wordt gecontroleerd. Dan weet u zeker wat het veilig is. Kijk op www.zwemwater.nl  om te zien waar u veilig kunt zwemmen. Geniet van het water, maar doe het veilig! Meer informatie over de werkzaamheden bij Prinseneiland

19-21 mei: afrit 5 Amstelveen-Stadshart komende vanuit de richting Utrecht/Almere dicht, Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

15 Mei 2025 om 12:10

Van maandag 19 mei 23.00 uur tot woensdag 21 mei 5.00 uur is afrit 5 Amstelveen-Stadshart, komende vanuit de richting Utrecht/Almere dicht. Verkeer richting het Stadshart en Amstelveen zuid kan keren bij afrit 6 Aalsmeer.

Aannemer VeenIX stort deze dagen onderwaterbeton in één van de compartimenten van de noordelijke bak van de verdiepte ligging. In verband met de beperkte ruimte, staan de betonmixers op de afrit tijdens het storten. Het storten van onderwaterbeton moet in één keer gebeuren om scheuren en naden te voorkomen tijdens het uitharden. Daarom wordt er ook in de nacht gestort. Bewoners in de directe omgeving hebben hierover een brief ontvangen.

Afrit 5 Amstelveen-Stadshart 15 maanden dicht om vertraging A9-project te beperken, Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

14 Mei 2025 om 21:43

Afrit 5 Amstelveen-Stadshart van de A9, komende vanuit de richting Schiphol/Haarlem, is vanaf maart 2026 15 maanden afgesloten. Deze afsluiting is nodig om bouwruimte te creëren voor de werkzaamheden aan de zuidelijke bak van de verdiepte ligging van de A9. Door beperkte ruimte tijdens de bouw van de noordelijke bak, is de planning sterk onder druk komen te staan. Daarom is in overleg met Amstelveen, voor deze oplossing gekozen.

Door de afrit 15 maanden af te sluiten, ontstaat aan de zuidzijde de benodigde extra ruimte om werkzaamheden efficiënter en veiliger uit te voeren. Hiermee voorkomen we verdere uitloop. De andere aansluitingen vanaf de A9 richting het Stadshart en Amstelveen zuid blijven gedurende deze periode wel beschikbaar. Gedurende de kerstperiode is afrit 5 (beide zijden) gedurende 3 weken beschikbaar.

Bereikbaarheid Stadshart
Tijdens de afsluiting van afrit 5 aan de zuidkant kan het verkeer vanuit Schiphol/Haarlem, richting het Stadshart en Amstelveen zuid, keren bij af- en oprit 4 Ouderkerk aan de Amstel en vervolgens bij afrit 5 aan de noordkant de A9 verlaten. De extra reistijd buiten de spits is circa 5 minuten.

Maatregelen beperken overlast ondernemers en verkeer
Rijkswaterstaat en de gemeente Amstelveen werken komende periode maatregelen uit om de doorstroming op de omleidingsroutes en van het busvervoer richting het Stadshart te bevorderen en om bezoekers gedurende de periode van de afsluiting te stimuleren om naar het Stadshart te blijven komen. Dit laatste wordt gedaan in overleg met de ondernemers.

ECLI:NL:RBROT:2025:5724 Rechtbank Rotterdam, 14-05-2025, 71/030269-23

14 Mei 2025 om 14:30

Veroordeling voor het medeplegen van de invoer van 40 kilogram cocaïne, het medeplegen van het aanwezig hebben van 12 en 180 kilogram cocaïne en het medeplegen van voorbereidingshandelingen met betrekking tot de Opiumwet. De verdachte is met haar handelingen een belangrijke schakel in de keten geweest om cocaïne in te voeren en verder te vervoeren. De rechtbank legt de verdachte een gevangeniss...

ECLI:NL:HR:2025:722 Hoge Raad, 13-05-2025, 24/00620

13 Mei 2025 om 12:45

Medeplegen (poging tot) moord door in 2019 op parkeerterrein bij sportcentrum in Amstelveen meermalen met vuurwapen op slachtoffer te schieten in bijzijn van zijn 5-jarige zoontje, art. 289 Sr jo. 45 Sr. Kon hof art. 63 Sr buiten toepassing laten na andere veroordeling van verdachte t.z.v. medeplegen moord, op de grond dat deze veroordeling nog niet onherroepelijk was? HR herhaalt relevante ove...

ECLI:NL:HR:2025:721 Hoge Raad, 13-05-2025, 24/00523

13 Mei 2025 om 12:45

Medeplegen moord in 2019 op parkeerterrein bij sportcentrum in Amstelveen door peilbaken onder auto van slachtoffer te plakken en vlak voor moord te verwijderen, art. 289 Sr. Vrijspraak in eerste aanleg. Bewijsklacht opzet op dood van slachtoffer. Uit bewijsvoering van hof kan niet z.m. volgen dat opzet van verdachte was gericht op dood van slachtoffer. Bewezenverklaring is daarom ontoereikend ...

ECLI:NL:HR:2025:720 Hoge Raad, 13-05-2025, 24/00522

13 Mei 2025 om 12:45

Medeplegen (poging tot) moord door in 2019 op parkeerterrein bij sportcentrum in Amstelveen meermalen met vuurwapen op slachtoffer te schieten in bijzijn van zijn 5-jarige zoontje, art. 289 Sr jo. art. 45 Sr. 1. Bewijsklachten medeplegen poging tot moord op zoontje van slachtoffer t.a.v. (voorwaardelijk) opzet en voorbedachte raad. 2. Schriftuur benadeelde partij. Ontvankelijkheid vordering b.p...

Grensverleggend onderzoek naar het verminderen van de uitstoot van lachgas in rioolwaterzuiveringen

13 Mei 2025 om 11:22

Lees het onderzoek in het wetenschappelijke tijdschrift Nature Water Uitstoot op rioolwaterzuivering Bij rioolwaterzuiveringen ontstaat lachgas als stikstof op een natuurlijke manier uit water wordt gehaald. Een deel van dit gas komt in de lucht terecht. Sinds 2016 meet het waterschap de uitstoot van lachgas op de rioolwaterzuivering Amsterdam-West. Deze metingen laten zien dat de uitstoot van lachgas sterk verschilt en vooral in de winter hoger is. Uitstoot lachgas verminderen Lachgas zorgt voor een groot deel van de klimaatvoetafdruk van het waterschap. In 2030 wil het waterschap klimaatneutraal zijn. Daarom staan we voor een uitdaging. Nu we meer weten over de hoogte van de uitstoot van lachgas, willen we ervoor zorgen dat we deze uitstoten gaan verminderen. Dit leidde tot het project Onderzoekstraat afvalwater op de rioolwaterzuivering Amsterdam-West. Met artificial intelligence (AI) probeert het waterschap de uitstoot te verminderen. Dit geeft mooie resultaten, maar AI geeft geen direct inzicht in de biologische oorzaak van de uitstoot van lachgas. Onbalans tussen bacteriën Het werk van Nina Roothans geeft hier wel duidelijkheid over. Een belangrijk punt is dat er soms een onbalans ontstaat tussen 2 groepen bacteriën. Deze groepen spelen allebei een rol in het verwijderen van stikstof. Door die onbalans kan er te veel nitriet ontstaan. Nitriet is een vorm van stikstof die kan leiden tot lachgas. Bij de rioolwaterzuivering Amsterdam-West is dit waarschijnlijk de belangrijkste oorzaak van de vorming van lachgas. Interessante ontdekking Een interessante ontdekking is dat de hoeveelheid zuurstof in het biologische proces een grote rol speelt bij de onbalans. Het mooie is dat de medewerkers van de rioolwaterzuivering de hoeveelheid zuurstof zelf kunnenregelen. Door vóór de winter de hoeveelheid zuurstof langzaam te verhogen, kan de uitstoot van lachgas waarschijnlijk flink omlaag. Deze nieuwe wetenschappelijke kennis geeft richting aan ons praktijkonderzoek waar we met AI de hoeveelheid zuurstof sturen. Of deze aanpak echt werkt, zal de komende jaren verder worden onderzocht. Het project van Nina Roothans is een samenwerking tussen een aantal waterschappen, waaronder Waterschap Amstel, Gooi en Vecht, het kenniscentrum van waterschappen (STOWA) en TU Delft . Sander Mager, lid van het algemeen bestuur van Waterschap Amstel, Gooi en Vecht: ‘De nieuwe inzichten uit het onderzoek zijn een prachtig resultaat en heel belangrijk voor de waterschappen. Het geeft richting aan ons praktijkonderzoek om met AI het sturen van het proces te verbeteren voor het verlagen van onze lachgasuitstoot.’ Lees het onderzoek van Nina Roothans

Ontwerp Gebiedsvisie Bovenkerkerwegzone  gereed en ter inzage

7 Mei 2025 om 14:00


De gemeente heeft een ontwerp Gebiedsvisie voor de Bovenkerkerweg-zone opgesteld en legt deze ter inzage voor reacties. De visie bouwt voort op de door de gemeenteraad in 2023 vastgestelde Nota van Uitgangspunten. De visie beschrijft hoe de huidige kantoren en het restaurant in de zone tussen de wijk Middenhoven en de Bovenkerkerweg plaats kunnen maken voor een groene woonwijk met voorzieningen.
Er gelden specifieke bouwregels zoals regels voor woningen, een medisch centrum en voorzieningen.

'Torens tussen de Bomen' beste model voor woningbouw aan Carmenlaan

7 Mei 2025 om 14:00

De gemeente werkt aan de ontwikkeling van nieuwe woningbouw aan de Carmenlaan, op een gemeentelijke kavel waar nu nog veel bomen staan. Omwonenden konden stemmen op drie verschillende stedenbouwkundige modellen. Het college van b en w stelt nu de gemeenteraad voor om het model Torens tussen de Bomen verder uit te werken in een concept-projectnota.

❌
❌