❌

Normale weergave

Vandaag β€” 18 Juni 2025Overheid
Gisteren β€” 17 Juni 2025Overheid

Duurzaam beton gestort bij zowel bij brug over de Amstel als de Bullewijk, Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

17 Juni 2025 om 15:01

Afgelopen week gebeurde er iets bijzonders op de bouwplaats van de A9 tussen Badhoevedorp en Holendrecht: zowel bij de brug over de Amstel als de Bullewijk in Ouderkerk aan de Amstel werd duurzaam beton gestort. Geen gewoon beton, maar beton met een historisch verhaal. Dit beton is deels gemaakt van materialen van de oude bruggen die op die plek stonden en nu worden vervangen. Met deze stap laat Rijkswaterstaat zien hoe bouwen en recycling hand in hand gaan.

De A9 tussen Badhoevedorp en Holendrecht wordt verbreed en verdiept aangelegd. Als onderdeel daarvan worden de oorspronkelijke bruggen over de Amstel en de Bullewijk vervangen. De betonnen liggers van deze bruggen gingen niet verloren en zijn vermalen om het beton een tweede leven te geven.

Oud beton, nieuw leven

Het gerecycled beton wordt binnenkort gebruikt voor onder andere nieuwe steunpunten en funderingen van dezelfde bruggen. Zo sluiten we de kringloop: oud beton wordt nieuw beton, op dezelfde plek. Het is bijzonder dat we hiermee weer een stap dichterbij circulair beton komen.

Proeftuin: leren door te doen

Deze proef is onderdeel van de proeftuin betonrecyclaat van Rijkswaterstaat. Dat betekent dat we samen met onze partners testen hoe we beton op een duurzame manier kunnen hergebruiken. We doen dit stap voor stap, door te proberen, te meten en te verbeteren. Bij deze proef onderzoeken we hoeveel nieuw beton gemaakt kan worden met hergebruikte materialen. We proberen verschillende hoeveelheden. Soms gebruiken we alleen grof materiaal, zoals grind. Soms alleen fijn materiaal, zoals zand. Soms een combinatie van beide.

Alleen samen is de cirkel rond

Met dit stortmoment laat Rijkswaterstaat zien dat circulair bouwen niet alleen mogelijk is, maar ook loont. Het bespaart grondstoffen zoals zand en grind, vermindert CO₂-uitstoot en geeft beton een tweede leven. Samen met partners zet Rijkswaterstaat hiermee een belangrijke stap van theorie naar praktijk. Deze betonstort was mogelijk dankzij de hechte samenwerking tussen opdrachtgever, sloopbedrijf, verwerker, producenten en aannemer. Alleen door deze gezamenlijke inzet sluiten we de cirkel – en bouwen we aan een circulaire infrastructuur in Nederland.

Programma Schiphol, Amsterdam, Almere (SAA)

De A9 tussen de knooppunten Badhoevedorp en Holendrecht wordt verbreed van drie naar vier rijstroken. Ter hoogte van Amstelveen wordt de snelweg over een lengte van 1,6 kilometer verdiept aangelegd. De A9BAHO is het vijfde en laatste project van de weguitbreiding Schiphol, Amsterdam, Almere (SAA). Door het verbreden van de drukke snelwegen tussen Schiphol, Amsterdam en Almere met één of meer rijstroken verbetert de doorstroming en daarmee de bereikbaarheid van de noordelijke Randstad. Ook wordt de leefbaarheid in de omgeving vergroot, door een goede inpassing van de weg in het landschap en het toepassen van diverse geluidsmaatregelen.

 

 

Op de foto staan contactpersonen van alle betrokken partijen. Want alleen samen is de cirkel rond: Rijkswaterstaat, Lek Sloopwerken, Renewi, Heidelberg Materials en Kijlstra Betonmortel en VeenIX.

OuderOverheid

21 startende ondernemers geslaagd voor ZAAI

16 Juni 2025 om 14:00

Vorige week ontvingen 21 startende ondernemers uit Amstelveen hun certificaat voor het succesvol afronden van het ZAAI ontwikkeltraject. Net als voorgaande jaren bestond het programma uit zowel een Nederlandstalige als een Engelstalige groep.

Kabelgoottegels krijgen vaste plek in nieuwe laadvisie

16 Juni 2025 om 14:00

De gemeente bereidt een brede uitrol voor van zogenaamde kabelgoottegels: speciale tegels in de stoep met een gootje, waarin bewoners de laadkabel van hun elektrische auto veilig kunnen leggen. Daarmee kunnen inwoners hun auto opladen via een eigen laadpunt, zonder struikelgevaar voor voorbijgangers.

Asielzoekers actief naar werk begeleid bij azc Keesomlaan

13 Juni 2025 om 14:00

Om asielzoekers zo snel mogelijk te laten meedraaien in de samenleving is een ‘Meedoenbalie’ ingericht op het azc aan de Prof. W.H. Keesomlaan. Met deze balies helpt het Centraal Orgaan opvang asielzoekers (COA) inwoners met activiteiten zoals vrijwilligerswerk, sport of recreatie. “En uiteindelijk naar betaald werk”, zegt wethouder Marijn van Ballegooijen.

Nieuw wieken voor molen De Onrust draaien weer

12 Juni 2025 om 16:52

Belangrijk voor het waterpeil Molen De Onrust werd gebouwd in 1809 om het Naardermeer droog te malen. Dat lukte niet, maar sindsdien regelt de molen het waterpeil in het moerasgebied dat bijna 700 hectare groot is. Dit gebeurt op windkracht en zonder moderne machines. In natte periodes draaien de molenaars soms elke dag. Dat is belangrijk voor de bijzondere natuur, want het Naardermeer is een van de meest belangrijke moerassen met laagveen in Nederland en zelfs Europa. Nieuwe wieken In maart 2023 bleek dat er nieuwe wieken nodig waren. Dit was duur, veel werk maar ook nodig. Zonder nieuwe wieken stond de molen stil. Gelukkig gaven veel mensen geld hiervoor. Daardoor gaven ook 2 fondsen steun: De Hollandsche Molen en Waterschap Amstel, Gooi en Vecht. Geschiedenis levend houden Molenaar Thon is heel blij met de nieuwe wieken: ‘Op een molen sta je midden tussen honderden jaren aan geschiedenis. Elke molen heeft een eigen karakter. Het is belangrijk dat we deze geschiedenis kunnen doorgeven aan kinderen en kleinkinderen.’ De molen is bijna elke zondag en vaak op zaterdag open als de blauwe wimpel wappert.

De verbreding aan de A9: bruggen en viaducten, Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

6 December 2025 om 00:00

In Ouderkerk aan de Amstel zijn alle bruggen en viaducten in de A9 inmiddels gesloopt en aan de zuidkant zijn nieuwe dekken gebouwd voor de verbrede A9. Deze periode gebeurt dit aan de noordkant. Geke Rademaker van VeenIX stelt de algehele planning vanaf knooppunt Holendrecht tot aan de Beneluxbaan samen. Janna Beukers is procescoördinator en houdt zich onder andere bezig met de bouwcommunicatie richting bewoners. 

Geke en Janna richten zich op het deel van de A9 vanaf knooppunt Holendrecht tot aan de Beneluxbaan; dat is ca. 6 km aan snelweg met vijf viaducten en twee bruggen. De viaducten en bruggen worden stuk voor stuk gesloopt, vernieuwd en uitgebreid.

“Voor ieder viaduct is er een werkvoorbereider die precies weet welke werkzaamheden uitgevoerd moeten worden om het bouwwerk te realiseren. Zij hebben allemaal hun eigen planning. Ik combineer deze planningen en houd de voortgang hiervan bij. Daarnaast zorg ik ervoor dat de raakvlakken duidelijk in kaart worden gebracht en dat de planningen indien nodig aangepast worden.’’ legt Geke uit.

Een voorbeeld van zo’n raakvlak? “Het kan voorkomen dat er een wens is van de firma die de hijskranen levert, om de liggers van twee viaducten tegelijk te installeren.’’ Liggers zijn betonnen balken waar straks het wegdek op komt te liggen. “Dit is echter niet altijd mogelijk. Voor het installeren van liggers moet je de onderliggende wegen afsluiten vanwege veiligheidsredenen en er zijn wegen die niet gelijktijdig kunnen worden afgesloten. In zo’n geval moet je de planning herzien,” aldus Geke. Dit resulteert in een duidelijk overzicht van de grote mijlpalen, wat de basis vormt voor BLVC-plannen.

Bereikbaarheid, Veiligheid, Leefbaarheid en communicatie (BLVC)

“Vooraf aan de werkzaamheden stellen we een BLVC-plan op waarin staat welke routes we mogen afsluiten, hoe we de veiligheid garanderen en op welke momenten dat kan gebeuren,” zegt Janna. BLVC staat voor Bereikbaarheid, Leefbaarheid, Veiligheid en Communicatie. “We kijken ook naar wat er in de omgeving speelt, zoals een evenement of andere bouwprojecten. We stemmen een BLVC-plan altijd  af met de gemeente”.

Geluidshinder

Ondanks dat we de geluidshinder zoveel mogelijk proberen te beperken, kunnen bewoners  overlast ondervinden. Janna: “Heien kan bijvoorbeeld behoorlijk veel lawaai geven. Waar het kan, kiezen we daarom voor alternatieven zoals het boren van funderingspalen, wat tot veel minder lawaai leidt”.  Voorafgaand aan alle werkzaamheden maken we een berekening van het geluid die we gebruiken om elk half jaar een vergunning aan te vragen.”

Nachtelijke werkzaamheden

Soms zijn nachtelijke werkzaamheden nodig, zoals komende weken bij de Brug over de Amstel. Janna: ‘Daar hijsen we de liggers in. De onderdoorgangen moeten dicht omdat we daar de hijskranen moeten plaatsen. We werken in de nacht omdat de liggers via de A9 aangevoerd en ingehesen worden. Hiervoor is een rijstrookafsluiting op de A9 nodig en dat mag alleen in de nacht om de doorstroming op de snelweg overdag te waarborgen’.

Afsluitingen

Wie vaak door Ouderkerk aan de Amstel rijdt, weet dat er regelmatig afsluitingen van onderdoorgangen zijn. “Dat heeft te maken met veiligheid voor zowel onze werknemers als de weggebruikers. Veiligheid is voor ons het belangrijkste uitgangspunt. We werken op een kleine ruimte en het is te gevaarlijk om zware machines direct naast een weg te laten draaien, zeker als er hijswerkzaamheden of sloopwerkzaamheden plaatsvinden. Daarnaast is de weg soms dicht omdat de hijskranen erop staan. Diekunnen we niet ’s avonds weghalen en s’ ochtends weer neerzetten. De weg blijft dan dicht, ook als we er in de avond of nacht niet aan het werk zijn,’’ vertelt Janna. Voorafgaand aan de werkzaamheden wordt door veiligheidsadviseurs van Rijkswaterstaat en VeenIX beoordeeld of de weg open kan blijven tijdens de werkzaamheden.

Nest van de eikenprocessierups gezien? Meld het

10 Juni 2025 om 08:00

De eikenprocessierups krijgt nu brandharen die gezondheidsklachten kunnen veroorzaken. Daarom zijn we begonnen met het inspecteren van eiken op nesten van de eikenprocessierups. Op plekken waar veel mensen komen halen we de nesten weg. Op rustige plekken laten we nesten soms hangen. Zo kunnen natuurlijke vijanden en andere natuur kennismaken met de eikenprocessierups. Ziet u zelf een nest, meld dat dan ook.

Denk mee over dierenwelzijn van het waterschap

5 Juni 2025 om 11:22

I nwoners kunnen tot 20 juni meedenken over hoe het waterschap het beste kan omgaan met dieren. Die ideeën gebruikt het waterschap voor het maken van nieuwe regels over dierenwelzijn. Deel uw ideeën en praat mee Wat doet het waterschap met alle ideeën? Meepraten is iets anders dan inspraak. Eerst vraagt het waterschap inwoners om mee te praten. Daarna wordt een plan gemaakt. Als het plan klaar is start de inspraak. Inwoners mogen ook meedoen met de inspraak.  De inspraak over het beleid over dierenwelzijn begint waarschijnlijk in 2026.   Waarom meedenken over dierenwelzijn? In het gebied van Waterschap Amstel, Gooi en Vecht wonen niet alleen 1,4 miljoen mensen, maar ook veel dieren. Denk bijvoorbeeld aan vissen, vogels en otters en kleine waterdieren, zoals waterslakken. Deze dieren zijn een belangrijk onderdeel van de natuur en zijn nodig voor schoon en gezond water. Het waterschap wil bij zijn werk zoveel mogelijk rekening houden met dieren.   Dit is goed voor dieren en mensen in het gebied. Invloed van het waterschap Het waterschap heeft op verschillende manieren te maken met dieren. Zo kunnen sluizen het moeilijk maken voor vissen om van het ene naar het andere gebied te zwemmen. Ook zijn niet alle gemalen veilig voor vissen. Daarom zorgt het waterschap voor  vispassages en visliften  bij sluizen en gemalen. Zo kunnen vissen veilig verder zwemmen. Ook bij het onderhoud van sloten en andere wateren kan het waterschap dieren tegenkomen. Denk aan nesten van vogels tijdens het maaien. Het waterschap zorgt voor deze dieren door goed op nesten te letten.   Ingewikkelde situaties Soms hebben mensen en dieren verschillende belangen. Sommige dieren kunnen bijvoorbeeld in een dijk gaan graven, zoals bevers en muskusratten. Dit kan een risico zijn voor de veiligheid van onze dijken. Andere dieren kunnen een negatieve invloed hebben op de waterkwaliteit door het eten van waterplanten, zoals de Amerikaanse rivierkreeft. Meer informatie Wilt u meer weten over het maken van regels voor dierenwelzijn en hoe u kunt meedoen? Bekijk dan het participatieplan.

Verkeersstops onderdoorgang Holendrechterzijweg tussen 10 en 20 juni, Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

6 April 2025 om 00:00

Van dinsdag 10 juni 07.00 uur tot en met vrijdag 20 juni 19.00 uur is er soms een verkeersstop van maximaal 10 minuten. Dit doen we om deze werkzaamheden veilig te kunnen uitvoeren. Omdat er hijswerkzaamheden zijn, moet de weg tijdelijk vrij zijn tijdens het hijsen. Gedurende dezelfde periode zijn er ook verkeersstops op de Holendrechterweg. Maar deze worden zo gepland dat ze niet op hetzelfde moment zijn met een sluiting op de Holendrechterzijweg.

 

Feestelijke start bouw van 42 sociale huurwoningen in Amstelveen

4 Juni 2025 om 14:00

Met de onthulling van een bouwbord is de bouw van 42 betaalbare, sociale huurappartementen maandagmiddag 2 juni 2025 aan de Maccabiadelaan gestart. Woningcorporatie Eigen Haard realiseert de woningen samen met Fijn Wonen, het woonproduct van bouwer Van Wijnen. De woningen worden grotendeels in de fabriek geproduceerd en op de bouwplaats gemonteerd. Zo kan er sneller worden gebouwd.

❌
❌