Normale weergave

Hoe Indiase designerdrugs in Nederlandse brievenbussen terechtkomen

4 Juni 2026 om 17:08

Op 18 januari 2025 stijgt er in de Indiase stad Hyderabad een vliegtuig op. Aan boord is 720 kilo 2-MMC, een middel met een stimulerende werking. De bestelling komt aan op Schiphol en de lading wordt vervolgens afgeleverd bij een bedrijf in Noord-Holland.

Het klinkt als een actie van internationale drugscriminelen, maar het was op dat moment volkomen legaal. De NOS en Follow the Money (FTM) achterhaalden ruim 700 van zulke bestellingen van Nederlandse handelaren.

Voor handelaren was het kinderlijk eenvoudig om aan designerdrugs te komen. Per mail laten Indiase fabrieken weten dat ze voornamelijk medicijnen en chemicaliën voor de landbouw maken. Maar uit handelsdata blijkt dat ze ook designerdrugs leverden op bestelling.

Wat zijn designerdrugs?

Designerdrugs, ook wel research chemicals of 'nieuwe psychoactieve stoffen' (NPS), is een verzamelnaam voor middelen die lijken op illegale drugs. Doordat de stoffen lichtjes afwijken van drugs die op de Opiumlijst staan, zijn de middelen (nog) niet verboden. De afgelopen jaren zijn veel nieuwe stoffen toegevoegd aan de Opiumlijst. Die zijn nu dus wel illegaal.

De lading van het vliegtuig dat in januari 2025 van India naar Nederland vliegt, is afkomstig van PSN Medicare. Het Indiase bedrijf is gespecialiseerd in onder meer medicijnontwikkeling, maar uit internationale handelsdata blijkt dat het ook op grote schaal designerdrugs aan Nederlandse bedrijven leverde. De NOS en FTM probeerden meermaals met PSN Medicare in contact te komen, maar het bedrijf reageerde niet op die verzoeken.

Andere fabrieken wilden wel vertellen hoe een internationale designerdrugsbestelling in zijn werk gaat. Een appje was genoeg, schrijft de directeur van het Indiase Ocimum in reactie op de exportlijst die de NOS en FTM aan hem voorleggen. Het verzoek aan het Indiase lab kwam van ene "Mr. Ben", die bemiddeld zou hebben tussen het lab en een Nederlandse handelaar in designerdrugs.

Toen achteraf bleek dat de bestelde stof een psychoactieve werking had, werd de export stopgezet, schrijft de directeur. Of "Mr. Ben" bestaat is niet te controleren. "Al onze gesprekken waren op WhatsApp en het spijt ons te moeten mededelen dat we zijn contactgegevens kwijt zijn", aldus de directeur.

Ook een andere fabriek reageert op de exportlijsten. "Vorig jaar benaderde een aantal Nederlandse klanten ons voor de ontwikkeling van producten die op dat moment legaal waren in Nederland", schrijft de juridische afdeling van Neion Technology. De Nederlandse klanten van die Indiase fabriek importeerden de middelen op legale wijze, benadrukt het bedrijf.

Groothandel in designerdrugs

Terug naar de vlucht. De 2-MMC aan boord is besteld door Trading Affairs, een bv die vaak terugkomt in de lijsten met uit India bestelde designerdrugs. De NOS en FTM hebben meermaals geprobeerd om met de eigenaar van het bedrijf in het contact te komen, maar er kwam geen reactie.

Het bedrijf heeft volgens een rechterlijke uitspraak jarenlang een groothandel in designerdrugs gerund. Uit hetzelfde vonnis blijkt dat de politie meermaals designerdrugs van het bedrijf in beslag heeft genomen. Zo ging het in 2021 om 344 kilo 3-MMC en in 2022 om 400 kilo 3-CMC en 110 kilo N-ethylbutylon. Weer een jaar later werd 83,5 kilo A-PiHP in beslag genomen, beter bekend als flakka.

Toch belette dat het bedrijf niet om tussen 2019 en 2025 bestellingen te blijven doen. De importeur liet in totaal 221 ladingen met designerdrugs overkomen uit India.

Zo ook de 720 kilo 2-MMC die in 2025 vanuit Hyderabad naar Amsterdam werd gevlogen. Importeur Trading Affairs verkocht de stof weer door aan andere handelaren.

Bij welke webshops de 720 kilo 2-MMC precies is terechtgekomen is niet na te gaan, maar de werkwijze van dergelijke online winkels voor designerdrugs is telkens dezelfde. Een webshopeigenaar koopt het middel in en biedt het online aan. De minimale bestelhoeveelheid is een gram. De prijs voor een gram is zo'n 13 euro, terwijl het middel in India niet meer dan 33 cent waard was.

Op de sites wordt geadverteerd voor nieuwe middelen, bijna verboden stoffen worden flink afgeprijsd en kortingsacties moeten klanten aanmoedigen om zo veel mogelijk tegelijk te bestellen.

Wie dat doet, krijgt pillen, poeders en kristallen thuis in de brievenbus. Op de verpakking staat dat de stoffen "niet voor menselijke consumptie" zijn. Zo probeert de verkoper vervolging te voorkomen. Maar uit de vele online reviews blijkt dat de middelen wel degelijk door mensen worden geconsumeerd.

  •  

Man (20) valt hard tijdens werk, zwaargewond naar ziekenhuis

4 Juni 2026 om 14:49

Een 20-jarige man is vanochtend zwaargewond geraakt bij een bedrijfsongeval op een bedrijventerrein bij Schiphol. De man viel hard op de grond en liep daarbij hoofdletsel en botbreuken op, vertelt een woordvoerder van de arbeidsinspectie.

Het ongeluk gebeurde rond 11.55 uur bij een bedrijf aan de Koolhovenlaan in Schiphol-Rijk. Volgens de woordvoerder was de 20-jarige man aan het werk en viel hij door onbekende oorzaak van hoogte naar beneden. Onbekend is waar hij precies van af viel.

Hij liep daarbij hoofdletsel en diverse botbreuken op. Voor het ongeval werden veel hulpdiensten opgeroepen, waaronder een traumateam per helikopter. De man, wiens woonplaats onbekend is, is vervoerd naar het ziekenhuis. 

De arbeidsinspectie doet onderzoek naar wat er precies is gebeurd. 

  •  

Gisèle Pelicot-achtige zaak in Nederland, vier mannen gearresteerd om drogeren, verkrachten en heimelijk filmen van vrouwen die ze kenden

4 Juni 2026 om 15:24
Gisele Pelicot

Sodeju en gadverdamme. In Sassenheim, Sint Willebrord en de gemeenten Hulst en Horst aan de Maas vonden vorige week huiszoekingen plaats die leidden tot arrestaties in wat een verkrachtingsschandaal van grote proporties aan het worden is. Geliefden en bekenden drogeerden vrouwen, verkrachtten ze, filmden dit en deelden de beelden vervolgens met andere gewetenloze en geschifte goorlappen in speciaal daartoe uit de grond gestampte sociale media-groepen. De politie kan op het moment van schrijven niet uitsluiten dat er, net als bij de Franse Gisèle Pelicot, mannen zijn geweest die zonder dat hun vrouw dit wist andere mannen uitnodigden om haar buiten bewustzijn te verkrachten en er vervolgens gezellige amateurbeelden van te maken. Vrouwen die dit dus nu of straks voor het eerst te horen krijgen. "Het nieuws dat je partner of een bekende je mogelijk heeft gedrogeerd en misschien zelfs heeft verkracht of dit heeft willen doen, kan je leven volledig op z’n kop zetten," aldus iemand van Team Seksuele Misdrijven Rotterdam, en iedereen die geen hersenloze gek is kan zich daar iets bij voorstellen. Zaak kwam aan het rollen na tips van Duitse en Engelse inlichtingendiensten; de verdachten zijn tussen de 20 en 52 jaar. De politie sluit niet uit dat er nog (veel?) meer arrestaties volgen.
Update Er zijn op het moment van schrijven in ieder geval nog vier verdachten, afkomstig uit Amstelveen, Hilversum, Rotterdam en Veldhoven.

  •  

Verdachten uit Hilversum en Amstelveen in onderzoek naar drogeren en verkrachten van vrouwen

4 Juni 2026 om 09:21

Twee mannen uit Hilversum en Amstelveen zijn in beeld in een groot politieonderzoek naar het drogeren en seksueel misbruiken van vrouwen. De politie vermoedt dat slachtoffers door bekenden werden gedrogeerd, waarna zij werden verkracht en gefilmd. De beelden zouden vervolgens zijn gedeeld in besloten groepen op social media.

Het onderzoek kwam op gang nadat inlichtingendiensten uit Duitsland en Engeland informatie deelden over verkrachtingsbeelden die online werden verspreid.

Volgens de politie werden in besloten groepen niet alleen beelden gedeeld, maar ook tips uitgewisseld over hoe vrouwen het beste gedrogeerd konden worden.

Acht verdachten in beeld

In totaal heeft de politie acht verdachten tussen de 21 en 51 jaar geïdentificeerd.

Naast de Hilversummer en de Amstelvener gaat het om mannen uit Horst aan de Maas, Hulst, Sint Willebrord, Sassenheim, Rotterdam en Veldhoven.

Drugs, wapens en usb-sticks gevonden

Bij doorzoekingen van woningen van de verdachten trof de politie onder meer drugs en wapens aan.

Ook zijn computers, telefoons, usb-sticks en sd-kaarten in beslag genomen voor verder onderzoek.

Verdenkingen lopen uiteen

"De verdenkingen tegen de mannen lopen uiteen", meldt de politie.

Meerdere verdachten zouden deel hebben uitgemaakt van een besloten online groep waarin beelden van gedrogeerde slachtoffers werden gedeeld. Andere verdachten worden ervan verdacht zelf seksueel geweld te hebben gefilmd of verspreid.

Daarnaast onderzoekt de politie of vrouwen daadwerkelijk zijn gedrogeerd en vervolgens zijn verkracht.

Aantal slachtoffers nog onbekend

Hoeveel vrouwen slachtoffer zijn geworden, is nog niet duidelijk. "Daarvoor is aanvullend onderzoek nodig, onder andere van de telefoon en computers", zegt Milou van der Kolk van Team Seksuele Misdrijven van de politie Rotterdam.

Volgens de politie gaat het om een zaak met een enorme impact.

"Als slachtoffer weet je mogelijk niet wat er met je is gebeurd, omdat je mogelijk gedrogeerd of buiten bewustzijn bent geweest. Het nieuws dat je partner of een bekende je mogelijk heeft gedrogeerd en misschien zelfs heeft verkracht, kan je leven volledig op z'n kop zetten."

Meer aanhoudingen niet uitgesloten

De politie sluit niet uit dat het onderzoek tot meer verdachten en slachtoffers leidt.

Slachtofferhulp Nederland en het Centrum Seksueel Geweld zijn ingeschakeld om mogelijke slachtoffers te ondersteunen.

  •  

OM eist vijf en zes maanden cel tegen Marlon U. en VU-medestudent wegens mishandeling

3 Juni 2026 om 21:20

Het Openbaar Ministerie heeft vijf en zes maanden cel geëist tegen de twee VU-studenten die in de nacht van 27 op 28 november een man mishandelden. Daarbij zouden de twee studenten, die uit Amsterdam en Almere komen, ook discriminerende opmerkingen hebben gemaakt. Onder de verdachten is Marlon U., die al vaker in opspraak raakte omdat hij zich eerder ook al schuldig zou hebben gemaakt aan grensoverschrijdend gedrag en intimidatie. 

Het incident gebeurde na een avondvergadering en een borrel in een gebouw van de Vrije Universiteit in Amstelveen. De verdachten zouden na afloop hiervan het Erikalied hebben gezongen, dat door het naziregime werd ingezet als propagandamiddel.

Discriminerende opmerkingen

Toen de borrel zich later op de avond naar een nabijgelegen horecagelegenheid verplaatste, zou het slachtoffer de twee verdachten hebben aangesproken op het zingen van dit lied. 

Vervolgens zouden de verdachten discriminerende opmerkingen gemaakt hebben. "Je zult ook gedeporteerd worden", werd er volgens getuigen onder andere gezegd. Hierna zou het slachtoffer zijn aangevallen, daarbij meerdere vuistslagen in zijn gezicht gekregen hebben en met zijn hoofd meermaals tegen de grond geslagen zijn. 

Marlon U.

U., naast student ook oprichter en voorzitter van de conservatieve studentenpartij VSP, kwam eerder in opspraak omdat hij zich drie jaar lang schuldig zou hebben gemaakt aan grensoverschrijdend gedrag en intimidatie. Zo schold hij homoseksuele studenten en medewerkers uit en raakte hij studenten tegen hun zin aan. Afgelopen februari gingen studenten daarom nog in protest tegen de onveiligheden op de VU

Van de straffen die het OM eist tegen de twee VU-studenten zouden drie maanden voorwaardelijk zijn en allebei met een proeftijd van twee jaar. 

  •  

Japanse keizer plant eerste nieuwe kersenboom in wegkwijnend Bloesempark

2 Juni 2026 om 18:00

Niemand minder dan de Japanse keizer Naruhito vervangt later deze maand de eerste verzwakte kersenboom in het Bloesempark van het Amsterdamse Bos door een gezond exemplaar. Dat doet hij op 19 juni, tijdens een officieel staatsbezoek.  

Dat heeft de Rijksvoorlichtingsdienst vandaag bekendgemaakt. Het planten van de boom is de laatste activiteit van een driedaags staatsbezoek. 

Het bloesempark telt zo'n vierhonderd bomen, die tijdens de bloeiperiode in maart en april hordes mensen op de been brengen. Van heinde en verre komen massa's belangstellenden naar het Amsterdamse Bos voor een picknick of fotosessie onder bloeiende kersenbomen. 

Bodem aangestampt

Eind vorig jaar maakte de gemeente Amsterdam (als beheerder van het bos) bekend dat de bomen er slecht aan toe zijn en worden gekapt. Dat heeft te maken met de bodem, die door de vele bezoekers zo is aangestampt, dat voedingsstoffen en water niet ver genoeg doordringen in de bodem.

De vierhonderd oorspronkelijke bomen waren in 2000 een cadeau van de Japanse vrouwenvereniging in Nederland. Ze symboliseren de band tussen Nederland en Japan. Na Indiërs vormen Japanners de grootste groep migranten in Amstelveen. Jaarlijks laten zij andere Amstelveners kennismaken met hun cultuur op het Japan Festival.

Kort nadat bekend was geworden dat de bomen ernstig verzwakt waren, kregen ze een traditionele afscheidsceremonie. 

Ondanks, of juist dankzij, de problemen trok het bloesempark afgelopen voorjaar weer duizenden belangstellenden. Direct op de eerste dag van de bloei stonden bezoekers in de rij voor instagram-waardige kiekjes, zag een NH-verslaggever.

Behalve aan het Amsterdamse Bos brengen keizer Naruhito en zijn vrouw Masako ook een bezoek aan de Japanse tuin in de hortus botanicus in Leiden en het Mauritshuis in Den Haag. Het staatsbezoek duurt van 17 tot en met 19 juni.

  •  

RTL: ministeries gaven honderdduizenden uit aan dienstreizen met privétoestellen

28 Mei 2026 om 21:07

Nederlandse ministeries gaven in de afgelopen vijf jaar vele honderdduizenden euro's uit aan dienstreizen met privétoestellen. Dat blijkt uit een rondvraag van RTL Nieuws. De duurste vlucht staat op naam van Ruben Brekelmans, toenmalig minister van Defensie. Samen met zijn delegatie vloog hij vorig jaar voor ruim 180.000 euro naar Canada.

In totaal heeft het inhuren van privéjets de afgelopen vijf jaar ongeveer 1,8 miljoen euro gekost.

De Nederlandse regering heeft een eigen toestel, de PH-GOV. Ministers kunnen daarvan gebruikmaken bij werkbezoeken in het buitenland. Ook het ministerie van Defensie heeft een eigen vliegtuig, genaamd de Gulfstream.

Als die vliegtuigen niet beschikbaar zijn, dan is het gebruikelijk dat naar lijnvluchten wordt gekeken. Anders kunnen ministeries privévluchten boeken.

Veiligheidsconferentie

De vlucht naar Canada in november 2025 kostte de Nederlandse staat 183.400 euro. Brekelmans reisde met negen anderen af naar de stad Halifax, voor het Internationaal Security Forum.

Tegenover RTL verklaart het ministerie van Defensie dat lijnvluchten naar Canada - die dagelijks vanaf Schiphol vertrekken - niet toereikend waren voor de werktrip, omdat het agenda-technisch niet te combineren viel met onder meer de ministerraad.

SP-leider Dijk reageert verontwaardigd: "Had je die ministerraad dan niet kunnen skippen en een lijnvlucht kunnen boeken? Als je ziet dat mensen niet kunnen rondkomen, dan mag je ook verwachten van ministers en het ministerie dat ze zuinig omgaan met onze belastingcenten."

Irak

Een andere reis die Brekelmans maakte, kostte 170.500 euro. Afgelopen januari vloog hij naar Irak om daar zijn excuses te maken voor een Nederlandse aanval op een IS-'bommenfabriek'. Bij die aanval kwamen veel burgers om het leven. Tijdens diezelfde reis bracht Brekelmans een bezoek aan Nederlandse militairen in de Iraakse stad Erbil.

De privévlucht die na Canada en Irak het meest heeft gekost in de afgelopen vijf jaar, was een trip van minister Yesilgöz van Defensie naar Cyprus. In maart vloog zij voor 92.997 euro naar het fregat Zr. Ms. Evertsen, dat daar voor anker lag. Volgens Yesilgöz kon dat niet op een andere manier, omdat "er geen Easyjets op vliegdekschepen landen".

Reactie ministerie van Defensie

In een reactie tegenover RTL zegt het ministerie van Defensie dat er altijd op de kosten wordt gelet die bewindspersonen maken voor buitenlandse reizen. Externe inhuur zou incidenteel plaatsvinden. Er wordt volgens het ministerie eerst gekeken naar lijnvluchten als reisoptie.

Meest prijzige privévluchten van de regering

  •  

OM eist taakstraf en rijontzegging tegen PVV-Statenlid na aanrijding XR-activist

28 Mei 2026 om 18:00

PVV-Statenlid Ronald van Tiggelen stond vandaag voor de rechtbank op Schiphol voor de aanrijding met Extinction Rebellion-activist Trees Lammers. Daarbij kwam Lammers ten val en raakte zij gewond. Het Openbaar Ministerie eiste een taakstraf, een voorwaardelijke gevangenisstraf, een rijontzegging en een schadevergoeding tegen het 74-jarige Statenlid.  

Op 3 maart demonstreerde Lammers (77) samen met andere activisten bij het Provinciehuis in Haarlem. Voor de ingang van de parkeergarage werd Lammers aangereden door Van Tiggelen. Volgens Lammers liep zij daarbij een lichte hersenschudding en klachten aan haar rug en knie op. Van Tiggelen verklaarde later dat hij haar niet had gezien en ook niet had gezien dat zij gewond was geraakt. 

Druk bezocht

Het was vandaag behoorlijk druk in de rechtszaal. Er was familie van Van Tiggelen aanwezig, en ook een aantal activisten van Extinction Rebellion waren erbij om hun steun aan Lammers te betuigen. Zij zaten boven op de publieke tribune. Voorafgaand aan de rechtszaak hield XR aan de overkant van de rechtbank nog een manifestatie tegen geweld op demonstranten, waar een handjevol activisten op afkwam.

Van Tiggelen zat tijdens de hele zitting met zijn rug naar Lammers gekeerd. Hij wordt verdacht van een viertal feiten: poging tot zware mishandeling, het verstoren van een betoging, het verlaten van de plaats van een ongeval en gevaarlijk rijgedrag. 

Het Openbaar Ministerie eist daarvoor een taakstraf van 180 uur, een voorwaardelijke gevangenisstraf van een maand, een rijontzegging van een jaar en een schadevergoeding. 

Videobeelden 

Van het incident zijn meerdere videobeelden gemaakt. Lammers maakte zelf opnames, omdat zij tijdens de demonstratie live aan het streamen was. Daarnaast legde ook een beveiligingscamera van het provinciehuis het voorval vast. Deze beelden werden uitgebreid in de rechtszaal bekeken.  

Zie onder de beelden gemaakt door Lammers.

Op de beelden is te zien dat XR-activisten een spandoek voor de auto van Van Tiggelen houden op het moment dat hij aan komt rijden bij de parkeergarage van het Provinciehuis. Van Tiggelen rijdt vervolgens door het spandoek heen, waarna het korte tijd op zijn voorruit terechtkomt en zijn zicht belemmert. Volgens Van Tiggelen heeft hij Lammers daardoor niet gezien. 

De rechtbank zette vraagtekens bij die verklaring. Volgens de rechters waren er meerdere momenten waarop het zicht van Van Tiggelen niet werd belemmerd en hij Lammers had kunnen zien.

Ook op de beelden van Lammers zelf is te zien dat het spandoek laag genoeg hing om zicht op haar te houden. Toen hij daarmee werd geconfronteerd, verklaarde Van Tiggelen dat hij haar niet had gezien omdat zijn aandacht uitging naar andere activisten die aan de andere kant naast zijn auto stonden. 

Strijdbaar betoog 

Aan het einde van de zitting hield Lammers een strijdbaar betoog. Ze zei zich een symbool te voelen voor activisten die met geweld te maken hebben gehad en stelde dat het geweld tegen actievoerders toeneemt. Ze vertelde dat het incident haar emotioneel zwaar heeft geraakt, dat ze angstig was erna en last heeft gehad van nachtmerries. Toch pakte ze ook haar kans om opnieuw haar boodschap voor een beter klimaat en een vreedzamere wereld onder de aandacht te brengen. 

Ook Van Tiggelen kreeg aan het einde van de zitting de gelegenheid om te reageren. Hij zei dat hij op geen enkel moment bewust contact heeft willen maken tussen zijn auto en Lammers. Daarbij suggereerde hij dat Lammers zichzelf opzettelijk voor de auto zou hebben geworpen om het incident uit te lokken.  

Serieus opgepakt 

Eenmaal buiten reageerde Lammers opgelucht. “Ik twijfelde eerst of ik aangifte moest doen, maar ik ben blij dat ik het heb gedaan en dat het serieus is opgepakt. Wat de uitspraak wordt, maakt me eigenlijk niet meer uit. Voor mij voelt het alsof ik dit kan afsluiten. En nu ga ik weer door naar mijn volgende demonstratie!” 

Van Tiggelen wilde na de zitting niet reageren. De rechtbank doet over twee weken uitspraak.

  •  

Meerdere nieuwe winkels naar Stadshart Amstelveen

28 Mei 2026 om 15:17
Stadshart Amstelveen krijgt er de komende maanden meerdere nieuwe winkels bij. In het Binnenhof opent onder meer Stradivarius een winkel van 1.000 m2, terwijl ook Summum, Dynasthee, Waterdrop, JD Sports, Douglas en C&A werken aan nieuwe of vernieuwde vestigingen.

  •  

Protesten halen niets uit: Uithoorn verleent vergunning voor azc

28 Mei 2026 om 08:36

De gemeente Uithoorn heeft een omgevingsvergunning verleend voor een asielzoekerscentrum voor maximaal 250 bewoners. De locatie aan de Wiegerbruinlaan mag 15 jaar openblijven. Tegenstanders houden vanavond een protestmars. 

De Uithoornse gemeenteraad stemde in november 2024 in met de komst van het azc. In mei 2025 vroeg het COA (Centraal Orgaan opvang asielzoekers) de omgevingsvergunning aan. Een jaar later heeft het college van burgemeester en wethouders besloten die toe te kennen. 

Inwoners die het niet eens zijn met het besluit hebben zes weken de tijd om bezwaar te maken. Voor de vergunning verleend werd, konden zij hun mening geven via een zienswijze. Die stroomden bij de gemeente binnen.

Verwijderde vlaggen en protesten

Het plan voor de opvanglocatie zorgde eerder voor onrust in Uithoorn. Tegenstanders hingen Nederlandse vlaggen op, die de gemeente verwijderde. Twee keer liepen protesten uit de hand. Een protestmars begin deze maand verliep gemoedelijk. Na afloop staken jongeren zwaar vuurwerk af en daagden de politie uit. 

NH sprak eerder met actievoerders die met het gemeentebestuur in gesprek gingen om het verlenen van de vergunning tegen te houden. Zorgen van tegenstanders gaan vooral over de leefbaarheid en veiligheid in Uithoorn. Daarnaast vinden inwoners het oneerlijk dat het leegstaande gebouw wordt ingezet om asielzoekers op te vangen en niet voor starters die geen woning kunnen vinden.

De gemeente laat weten het belangrijk te vinden om met het COA en inwoners in gesprek te blijven. "Het doel is om goed te luisteren naar wat er leeft, vragen te beantwoorden en samen te kijken hoe de opvang zo goed mogelijk kan worden ingepast in de wijk." In aanloop naar de opening wordt een klankbordgroep gevormd van omwonenden en ondernemers.

De protestmars van vanavond stond al op het programma vóór de bekendmaking over de verleende vergunning. PVV-leider Geert Wilders is een van de sprekers. 

De Uithoornse politiek benadrukt nogmaals zich te verzetten tegen het plan van Amstelveen voor een opvanglocatie net over de gemeentegrens. Daar zou tien jaar lang een azc met plek voor maximaal 280 asielzoekers komen. 

  •  

Stel vlucht na 14 jaar klagen uit appartement Amstelveen: "We waren gewoon proefkonijnen"

27 Mei 2026 om 10:00

Bewoners zijn ronduit wanhopig. In hun appartementencomplexen in Haarlem en Amstelveen zitten ze geregeld zonder verwarming en warm water in huis, dat blijkt uit onderzoek van NH. Hun woningen zijn aangesloten op een zogenoemd warmte-koudeopslagsysteem (WKO), een toekomstgericht alternatief voor gas. Maar dat hapert. Verantwoordelijke bedrijven wijzen naar elkaar als het gaat om de oorzaak. 

Met een plof legt Tijmen van Aken de dikke stapel papieren op de eettafel. Zijn hoofd is rood aangelopen. Zweetdruppels lopen langs zijn wang. Hij spreidt alles voor zich uit. "Dit is het hele pakket aan paperassen wat betreft klachten, belletjes, mailtjes. Ik vind het bizar." Elone, zijn partner, schuift haar stoel een stukje naar achteren. Hun beige hondje Madison tippelt over het laminaat.  

Vanuit hun huis aan de rand van Amstelveen kijken ze uit over de Bovenkerkerpolder. Het appartement maakt deel uit van vijf complexen met honderden woningen. "Het uitzicht is mooi, maar het is hier in de winter soms ijskoud, dan zitten we te bibberen onder een dekentje. En in de zomer loopt het op tot 35 graden."

De bonnen onder op de stapel papieren zijn van een installatiebedrijf en dateren uit november 2012. 'Wordt nog steeds niet goed warm in huis door stadsverwamings-unit, bouwjaar 2011' staat erop gekrabbeld. Sindsdien hebben Tijmen en Elone tal van servicemonteurs van meerdere bedrijven over de vloer gehad.  

"Voor mij is dit huis niet goed", vertelt Elone, terwijl ze de blaffende Madison op schoot neemt. 

"Ik heb een soort reuma. Ik heb veel pijn en moet uitrusten. Dus dan wil je gewoon in een behaaglijk huis wonen. Dat het lekker is en dat je warm kan douchen." Ze zijn begonnen met het inpakken van de eerste dozen. Nog even kamperen in Westwijk en dan naar hun nieuwe woning. 

"Allemaal leuk en aardig dat milieu en wij moeten van het gas af, maar het blijkt gewoon dat wij veertien jaar lang en nog steeds proefkonijnen zijn."

De afgelopen 25 jaar zijn er veel WKO's bijgekomen. Warmte-koude opslag is een bodemenergiesysteem. Er worden twee diepe putten geslagen, waaruit grondwater wordt onttrokken. Daarmee worden huizen in complexen verwarmd en gekoeld. 

De Rijksoverheid wil dat Nederland in 2050 aardgasvrij is. Nieuwbouw mag dan volgens de Wet Voortgang Energietransitie ook niet meer worden aangesloten op een gasnet. En een WKO is gasloos.  

Er liggen inmiddels er in totaal zo'n drieduizend van die WKO-installaties onder onze grond, blijkt uit cijfers van de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland uit 2024. Het merendeel in Noord-Holland, met name in steden als Amsterdam, Alkmaar, Hoorn, Haarlem en Amstelveen. 

"We halen minder gas uit landen zoals Rusland en Qatar en gaan meer naar lokale oplossingen", zo vertelt Mark van Harlingen, adviseur en ondernemer in WKO. "De grond in Nederland is heel geschikt voor het onttrekken van water, omdat we in een rivierendelta zitten met zandlagen. Je kan met een WKO grote hoeveelheden huizen verwarmen. Ik merk in het werkveld dat warmtebedrijven er alles aan doen om goede installaties bouwen."

Hij schat dat vanaf nu de helft van alle nieuwe woningen - jaarlijks 35.000 - op een WKO zullen worden aangesloten. "Ook de overheid bemoeit zich ermee."

Emoties lopen hoog op in Haarlem

In de nieuwe warmtewet staat dat zowel bestaande als nieuwe warmtebedrijven voor meer dan vijftig procent in handen moet komen van de overheid. Dit moet ervoor zorgen dat de monopoliepositie van een warmtebedrijf niet leidt tot hogere prijzen. De overheid wil zo naar eigen zeggen ook vertrouwen winnen van toekomstige gebruikers van warmtenetten. "Het is een hele efficiënte techniek die heel geschikt is voor de energietransitie."

‘Jezus, het wordt gewoon –10 vannacht, hè? Stelletje clowns’. Als de temperatuur afgelopen winter daalt, lopen de emoties in de appgroep van appartementencomplex Schalkstad in de Haarlemse Schalkwijk hoog op. 

Een bewoner appt een foto van de thermostaat: 10,9 graden. ‘Ik heb een baby in huis, echt niet normaal dit', stuurt weer een ander. 

Het licht oranje gebouw is opgeleverd in 2021. Ruim 150 huurappartementen - waaronder tientallen van een zorglocatie - en een aantal bedrijven zijn er gevestigd. De WKO-installatie van het gebouw is gebouwd en in beheer van Bam Energy Systems (BES), een dochterbedrijf van bouwbedrijf BAM.  

"Het is vanaf het begin, en we wonen hier nu 4,5 jaar, een beetje huilen met de pet op", vertelt Jan Haaring op de zesde verdieping. 

Hij en zijn vrouw Janneke verkochten hun huis bij de Sloterplas in Amsterdam voor dit kleinere en duurzame appartement. "Kijk, daar heb je Zandvoort. We hoopten hier samen, zonder de sores die je hebt als huiseigenaar, oud te worden. Maar dat valt tegen. Het is altijd spannend of er warm water uit de kraan komt."

Het eerste jaar waren er bijna maandelijks – en soms vaker – storingen. Daarop heeft WKO-eigenaar BAM naar eigen zeggen een aantal reparaties gedaan. Toch zaten de bewoners afgelopen januari van zaterdagochtend 10 januari tot maandag einde middag 12 januari in de kou. 

Meerdere mensen hebben zich erover beklaagd, maar geen reactie ontvangen. "In feite kan zo'n bedrijf doen en laten wat het wil, want je kunt toch niet weg. Dat had ik me vooraf niet gerealiseerd", aldus Haaring.

In een onderzoeksrapport uit 2022 in opdracht van Autoriteit Consument en Markt (ACM) staat dat dertien procent van de WKO-systemen kampt met storingen, waarvan vier procent met ‘grote’ storingen. ACM zegt niet te weten wat dit percentage nu is.  

In een adviesrapport van december 2025, in opdracht van het Ministerie van Klimaat en Groene Groei, wordt een aantal oorzaken opgesomd voor haperende WKO-systemen.

Slecht ontwerp, slechte waterkwaliteit of verouderde leidingen. Verminderde beschikbaarheid van warmtebronnen of kapotte pompen. En: ontwerpfouten of onderhoudsproblemen in de binnenhuisinstallatie.  

In Haarlem is warmtebedrijf Bam Energy Systems verantwoordelijk voor de levering van warmte tót het zogeheten afleverset - een soort cv-ketel die zorgt voor de overdracht van de centrale installatie naar de installatie in de woning. Voor de binnenhuisinstallatie – bijvoorbeeld de thermostaat en vloerverwarming - is vastgoedgroep Rebo de aangewezen partij.

Bedrijven wijzen naar elkaar

In Amstelveen is de constructie hetzelfde, maar is woningcorporatie Eigen Haard verantwoordelijk voor het deel in de woning. "Wij weten vaak niet bij wie we terecht moeten en of het een collectieve of individuele storing is", aldus bewoner Jan Haaring vanuit Haarlem. 

"Bedrijven kunnen naar elkaar gaan wijzen", bevestigt jurist Tom Gilsing. 

Hij staat zowel warmtebedrijven als bewoners bij in geschillen over WKO. Een lange procedure waar om die reden maar weinig mensen aan beginnen, is zijn ervaring. "Soms kan het heel lang duren voordat een probleem is gevonden en wordt opgelost. Met als gevolg dat mensen heel lang in de kou kunnen zitten."

Bewoners tussen wal en schip

Ook het adviesrapport in opdracht van het Ministerie van Klimaat en Groene Groei meldt dat de huidige warmtewet niet duidelijk omschrijft wie verantwoordelijk is voor het technisch onderzoek naar de oorzaak van een storing en de oplossing. 

Het is voor bewoners een lastig te doorgronden ‘wirwar’ en zij kunnen hierdoor tussen 'wal en schip’ vallen. 

Volgens de warmtewet hebben bewoners met storingen langer dan acht uur recht op financiële compensatie. Maar de systemen en daarmee de storingen zijn alleen inzichtelijk voor de WKO-bedrijven zelf. Die moeten de ‘lange storingen’ jaarlijks publiceren en sturen aan bewoners. 

Ervaringen van bewoners komen vaak niet overeen met de uitleg van de warmteleverancier. De storing afgelopen januari in Haarlem duurde voor bewoners 2,5 dag (ongeveer 54 uur) maar BAM spreekt in een reactie aan NH Onderzoek van niet meer dan ‘twee korte onderbrekingen’.  

"Daar liggen tegenstrijdige belangen", aldus jurist Gilsing. 

"Een warmteleverancier zal het begin of einde van de storing zo gunstig mogelijk uitleggen binnen het kader van de regelgeving. Dan is die uiteindelijk minder compensatie verschuldigd aan de gebruikers."

Ook toezichthouder Autoriteit Consument en Markt (ACM) worstelt met de huidige regelgeving. En roept op tot het gebruik van slimme meters en een openbaar storingsregister. 

"Toezichthouden is nu lastig", aldus Julia Eijkens, programmacoördinator Warmte bij ACM. “Wij kunnen nu achteraf niet controleren of de storing heeft plaatsgevonden en wat dan precies en op welke plek. We zijn afhankelijk van de overzichten van de warmteleverancier.” 

De autoriteit was niet op de hoogte van de problemen in Haarlem en Amstelveen, naar eigen zeggen omdat er nauwelijks tot geen melding is gemaakt. 

"We vinden het heel zorgelijk dat je niet alleen te maken hebt met problemen met de warmtelevering, maar ook dat het niet opgelost wordt en van het kastje naar de muur wordt gestuurd."

Belangenvereniging voor huurders de Woonbond uit haar zorgen over de kwesties in Noord-Holland. Zij merkt dat het draagvlak voor duurzaamheid door het haperende systeem afbrokkelt.

"Het is vechten tegen de bierkaai en dat zou niet zo moeten zijn", aldus woordvoerder Mathijs ten Broeke. "Wij begrijpen heel goed dat mensen denken: doe mij maar weer een cv-ketel. Wij geloven in de energietransitie, maar dat kan alleen met draagvlak van de bewoners."

In Amstelveen legt Tijmen van Aken zijn hand op het papieren pak op tafel. "Neem maar mee, lees het zelf maar. Ze helpen niet. De gemeente, Eigen Haard, niemand niet. Ze horen je gewoon niet. Ik voel me zwaar in de steek gelaten. Het gaat me niet om het geld. Ons woongenot is gewoon weg."

Ze hebben genoeg van al het ongemak. Afgelopen februari hadden ze weer geen warm water. Eigen Haard kreeg de voorbije winter tussen de vijftien en twintig meldingen van dergelijke storingen aan het Sint Janskruid.

"En dan is iedereen ook nog meldingsmoe, omdat het zo vaak voorkomt. Wij bellen meestal niet eens meer. Het gebeurt zo vaak dat je er op een gegeven moment spuugzat bent en je je er maar bij neerlegt." 

Hond nu weer zo blij als een puppy

Tijmen en Elone zijn inmiddels verhuisd naar een woning in Aalsmeer. “Het gaat heel goed. We slapen goed en ik zweet ook veel minder.” Hun huis heeft een cv-ketel. "Met Elone gaat het ook supergoed, ze heeft heel veel energie. En Madison is zo blij als een puppy. Het is ongelooflijk wat woongenot met je doet."

  •  

Honderden bewoners in de kou: duurzaam energiesysteem hapert in Haarlem en Amstelveen

27 Mei 2026 om 06:00

Honderden bewoners van appartementen in Haarlem en Amstelveen kampen al jaren met problemen met hun warmtelevering. Dat blijkt uit onderzoek van NH. Het gaat om woningen die zijn aangesloten op een zogenoemd warmte-koude opslag (WKO) - een gasloos bodemenergiesysteem dat in Nederland sterk in opkomst is. 

Bewoners melden terugkerende storingen waardoor ze zonder verwarming, warm water of koeling zitten. In Amstelveen spelen de problemen al sinds 2012. 

Nederland telt zo'n drieduizend WKO-installaties, waarvan de meeste in Noord-Holland. Volgens WKO-ondernemer Mark van Harlingen worden er in de toekomst jaarlijks tienduizenden huizen aangesloten op een WKO. 

Volgens een onderzoeksrapport uit 2022 in opdracht van Autoriteit Consument en Markt (ACM) kampt dertien procent van de systemen met storingen en vier procent met 'grote storingen'. Hoe dat nu is, zegt ACM niet te weten, maar wij spraken tal van mensen in Haarlem en Amstelveen die inmiddels wanhopig zijn over hun problemen in huis. 

Tijmen van Aken en zijn vriendin Elone Durfort wonen veertien jaar aan de Sint Janskruidlaan (honderden appartementen in vijf gebouwen) en hebben tientallen servicemonteurs over de vloer gehad. "Leuk en aardig allemaal dat milieu en van het gas af, maar het blijkt dat we al die jaren gewoon proefkonijnen zijn geweest."

Zij beschrijven dat hun woongenot door alle storingen weg is. "Het is hier soms ijskoud, dan zit ze te bibberen onder een dekentje", aldus Tijmen over zijn chronisch zieke vrouw Elone. "En soms loopt het op tot 35 graden."

Afgelopen winter heeft Woningcorporatie in Amstelveen Eigen Haard bijna twintig meldingen gehad. Een bewoner beschrijft dat zijn pasgeboren dochter niet op haar kamer kon slapen vanwege de lage temperatuur in huis. 

In Haarlem zaten bewoners van appartementencomplex Schalkstad (ruim 150 appartementen en een zorglocatie) begin dit jaar, ook hartje winter, bijna drie dagen in de kou. De WKO-installatie in beide complexen is in handen van Bam Energy Systems, een dochterbedrijf van bouwbedrijf BAM. 

Dit voorbeeld komt aan bod in de reportage die we erover maakten. BAM stelt dat er sprake was van niet meer dan 'twee korte onderbrekingen'. Pas bij een storing langer dan acht uur hebben mensen recht op compensatie. 

WKO werkt via twee bronnen in de grond. Daarmee worden gebouwen met water verwarmd en gekoeld.  

De installatie in de grond en tót de woning valt onder de verantwoordelijkheid van BAM. De apparatuur in huis - zoals vloerverwarming en thermostaten - is weer in beheer van de verhuurder.

Jurist Tom Gilsing: "Bedrijven kunnen naar elkaar gaan wijzen. Met als gevolg dat mensen heel lang in de kou kunnen zitten."

BAM stelt dat de warmtelevering in Amstelveen vanuit het centrale systeem stabiel is geweest en wijst voor de problemen deels naar woningcorporatie Eigen Haard. Die zegt op haar beurt al jaren te worstelen met BAM om verbetering van de warmtelevering. "Er is met de vuist op tafel geslagen."

Toezichthouder mist overzicht 

Toezichthouder Autoriteit Consument en Mark (ACM) noemt de situatie zorgelijk. Die was niet op de hoogte van de problemen in Haarlem en Amstelveen, naar eigen zeggen omdat er nauwelijks meldingen zijn geweest.  

Het ontbreekt aan een openbaar storingsregister, waardoor controle op warmteleveranciers moeilijk is. In een brief aan het Ministerie van Klimaat en Groene Groei pleit ACM pleit voor realtime registratie via slimme meters. 

In Haarlem en Amstelveen groeit bij bewoners de ergernis en een aantal besluit zelfs te verhuizen. "Ik ben blij dat ik mijn spullen ga pakken, met gierende banden de straat uit rij en terug naar het gas ga", aldus Tijmen van Aken. 

In Haarlem zegt iemand: 'Ik wil zo graag weg hier. Maar ik mag blij zijn met een huis, maar op deze manier.'

Eerder dit jaar nog tikte ACM een warmteleverancier van veertien wooncomplexen in onder meer Amsterdam en Utrecht op de vingers voor aanhoudende problemen rondom WKO-systemen. Het ging om zo'n 3.000 huishoudens. 

Belangenvereniging voor huurders de Woonbond waarschuwt dat aanhoudende problemen het draagvlak voor duurzame warmtesystemen ondermijnen. 

Later vandaag een uitgebreider artikel over ons onderzoek op deze site. 

  •  

Honderden bewoners wanhopig, warmte-installatie hapert al jaren in Haarlem en Amstelveen

27 Mei 2026 om 06:00

Honderden bewoners van appartementen in Haarlem en Amstelveen kampen al jaren met problemen met hun warmtelevering en koeling. Dat blijkt uit onderzoek van NH. Het gaat om woningen die zijn aangesloten op een zogenoemd warmte-koude opslag (WKO) - een gasloos bodemenergiesysteem dat in Nederland sterk in opkomst is. 

Bewoners melden terugkerende storingen waardoor ze zonder verwarming, warm water of koeling zitten. In Amstelveen spelen de problemen al sinds 2012. 

Nederland telt zo'n drieduizend WKO-installaties, waarvan de meeste in Noord-Holland. Volgens WKO-ondernemer Mark van Harlingen worden er in de toekomst jaarlijks tienduizenden huizen aangesloten op een WKO. 

Volgens een onderzoeksrapport uit 2022 in opdracht van Autoriteit Consument en Markt (ACM) kampt dertien procent van de systemen met storingen en vier procent met 'grote storingen'. Hoe dat nu is, zegt ACM niet te weten, maar wij spraken tal van mensen in Haarlem en Amstelveen die inmiddels wanhopig zijn over hun problemen in huis. 

Tijmen van Aken en zijn vriendin Elone Durfort wonen veertien jaar aan de Sint Janskruidlaan (honderden appartementen in vijf gebouwen) en hebben tientallen servicemonteurs over de vloer gehad. "Leuk en aardig allemaal dat milieu en van het gas af, maar het blijkt dat we al die jaren gewoon proefkonijnen zijn geweest."

Zij beschrijven dat hun woongenot door alle storingen weg is. "Het is hier soms ijskoud, dan zit ze te bibberen onder een dekentje", aldus Tijmen over zijn chronisch zieke vrouw Elone. "En soms loopt het op tot 35 graden."

Afgelopen winter heeft Woningcorporatie in Amstelveen Eigen Haard bijna twintig meldingen gehad. Een bewoner beschrijft dat zijn pasgeboren dochter niet op haar kamer kon slapen vanwege de lage temperatuur in huis. 

In Haarlem zaten bewoners van appartementencomplex Schalkstad (ruim 150 appartementen en een zorglocatie) begin dit jaar, ook hartje winter, bijna drie dagen in de kou. De WKO-installatie in beide complexen is in handen van Bam Energy Systems, een dochterbedrijf van bouwbedrijf BAM. 

Dit voorbeeld komt aan bod in de reportage die we erover maakten. BAM stelt dat er sprake was van niet meer dan 'twee korte onderbrekingen'. Pas bij een storing langer dan acht uur hebben mensen recht op compensatie. 

WKO werkt via twee bronnen in de grond. Daarmee worden gebouwen met water verwarmd en gekoeld.  

De installatie in de grond en tót de woning valt onder de verantwoordelijkheid van BAM. De apparatuur in huis - zoals vloerverwarming en thermostaten - is weer in beheer van de verhuurder.

Jurist Tom Gilsing: "Bedrijven kunnen naar elkaar gaan wijzen. Met als gevolg dat mensen heel lang in de kou kunnen zitten."

BAM stelt dat de warmtelevering in Amstelveen vanuit het centrale systeem stabiel is geweest en wijst voor de problemen deels naar woningcorporatie Eigen Haard. Die zegt op haar beurt al jaren te worstelen met BAM om verbetering van de warmtelevering. "Er is met de vuist op tafel geslagen."

Toezichthouder mist overzicht 

Toezichthouder Autoriteit Consument en Mark (ACM) noemt de situatie zorgelijk. Die was niet op de hoogte van de problemen in Haarlem en Amstelveen, naar eigen zeggen omdat er nauwelijks meldingen zijn geweest.  

Het ontbreekt aan een openbaar storingsregister, waardoor controle op warmteleveranciers moeilijk is. In een brief aan het Ministerie van Klimaat en Groene Groei pleit ACM pleit voor realtime registratie via slimme meters. 

In Haarlem en Amstelveen groeit bij bewoners de ergernis en een aantal besluit zelfs te verhuizen. "Ik ben blij dat ik mijn spullen ga pakken, met gierende banden de straat uit rij en terug naar het gas ga", aldus Tijmen van Aken. 

In Haarlem zegt iemand: 'Ik wil zo graag weg hier. Maar ik mag blij zijn met een huis, maar op deze manier.'

Eerder dit jaar nog tikte ACM een warmteleverancier van veertien wooncomplexen in onder meer Amsterdam en Utrecht op de vingers voor aanhoudende problemen rondom WKO-systemen. Het ging om zo'n 3.000 huishoudens. 

Belangenvereniging voor huurders de Woonbond waarschuwt dat aanhoudende problemen het draagvlak voor duurzame warmtesystemen ondermijnen. 

Later vandaag een uitgebreider artikel over ons onderzoek op deze site. 

  •  

Studentenflat opnieuw zonder water op superhete dag: "Water halen is nu een uitje"

26 Mei 2026 om 20:30

Bij een van de studentenflats op campus Uilenstede in Amstelveen lopen studenten vandaag af en aan met emmers en flessen water. Na maandenlange problemen met de watervoorziening zijn veel bewoners inmiddels wel wat gewend, maar op een hete dag als vandaag valt dat extra zwaar.

Op de warmste 26 mei ooit gemeten zitten bewoners van de flat opnieuw zonder water uit de kraan, douche of wc.

Dit keer komt dat niet door een storing, maar doordat het verouderde watersysteem onder de flat volledig wordt vervangen.

Eerder dit jaar haalde de flat al meerdere keren het nieuws, omdat bewoners voor de elfde keer in één jaar tijd dagenlang zonder water zaten. Studentenhuisvester DUWO beloofde toen dat de problemen voor het einde van het jaar definitief opgelost zouden worden.

Ook noodvoorziening ging mis

Met de werkzaamheden van vandaag lijkt DUWO die belofte waar te maken, al gaat het niet helemaal vlekkeloos.

Uit een speciaal aangelegd tappunt blijkt in eerste instantie alleen ondrinkbaar water te komen.

"We balen als een stekker dat dat is gebeurd, want zeker op een dag als vandaag is dat hartstikke nodig", zegt een woordvoerder van DUWO. "Daarom hebben we 's ochtends flessenwater geregeld. Rond 13.00 uur leverde het tappunt wel weer drinkwater."

"Niet ideaal in deze hitte"

Voor bewoners betekent de situatie opnieuw improviseren.

"Water halen is nu een beetje een uitje geworden", vertelt student Beren Barlage. "Je doet er vijf minuten over om naar en van het kraantje te komen. Niet ideaal in deze hitte."

Werkzaamheden duren nog even

De werkzaamheden moeten uiterlijk woensdagavond klaar zijn, maar daarmee is het werk aan de leidingen nog niet volledig afgerond.

Veel studenten leggen zich er voorlopig maar bij neer, in de hoop dat ze deze zomer eindelijk weer gewoon koud water uit de kraan hebben.

  •  

Hockeydames Amsterdam vieren feest op boot na winnen landstitel: "Enorme ontlading"

26 Mei 2026 om 19:00

Het was heel erg spannend en daarna groot feest: de hockeydames van Amsterdam werden gisteren landskampioen tegen aartsrivaal Den Bosch. Het feestvieren deden ze vanmiddag nog eens dunnetjes over met een rondvaart. Ze stapten met de Heren 1, die net naast het kampioenschap grepen, en meer dan dertig trays bier op de boot om hun titel te vieren.

"Hockey, ouwe! Kampioenen, ouwe!'', roept een voorbijganger. Dat klopt: over twee finalewedstrijden versloegen de hockeydames concurrent Den Bosch. Verdedigster Sabine Plönissen hield er een lange nacht aan over, vertelt ze. De meeste vrouwen zaten vanmiddag nog even aan de frisdrank. "Supermooi feestje op de club gehad." 

Het kampioenschap werd binnengehaald na een shoot-outserie, waarin keepster Anne Veenendaal een cruciale rol speelde. ''Een enorme ontlading'', zegt ze daar zelf over. Alhoewel ze toch vrij zeker van de overwinning was. "Ik heb er eigenlijk nooit aan getwijfeld."

Vanaf vandaag begint ook hun korte vakantie. "Ik hoorde de meiden al iets zeggen over samen naar Ibiza gaan om dit te vieren", zegt teammanager Gabriëlle Marsman. Daarna moet een aantal speelsters zich alweer op het veld melden voor de landencompetitie Pro League begin juni. Het WK wordt in augustus in Amstelveen en het Belgische Waver gespeeld.

  •  

Schiphol wil groener taxiën, maar elektrische taxibot kan nog lang niet overal rijden

26 Mei 2026 om 18:00

Een vliegtuig zonder draaiende motoren naar de startbaan brengen: op Schiphol kan het nu met een volledig elektrische taxibot. Volgens de luchthaven is dat een wereldprimeur. Het moet zorgen voor minder uitstoot, minder ultrafijnstof en een stiller platform. Maar hoe groot die duurzame winst echt is, moet nog blijken.

De elektrische taxibot wordt aan het neuswiel van het vliegtuig gekoppeld, waarna de piloot zelf stuurt. Geen ronkende vliegtuigmotoren tijdens het taxiën dus - en dát moet brandstof, uitstoot en ultrafijnstof schelen.

Tekst gaat hieronder verder.

"Ons hoofddoel is om ultrafijnstof te verminderen, voor de mensen die hier op het platform werken", zegt projectleider Simon Prent. 

Ook luchtvaartmaatschappijen zien voordelen. EasyJet heeft vier toestellen aangepast om met de taxibot te kunnen rijden."Het bespaart brandstof, uitstoot en geluid. Als je kijkt naar brandstof bespaart het 80 tot 95 kilo per vlucht, en 250 tot 300 kilo CO2", zegt William Vet van EasyJet. 

Twee hybride, één elektrisch

Voorlopig is de inzet nog wel beperkt. Momenteel zijn er twee hybride taxibots en één volledig elektrische. Aan het einde van het jaar wil Schiphol met zes taxibots gaan rijden. Dan moeten er zeventig vluchten per dag afgehandeld kunnen worden. Dat zijn er nu nog maar acht per dag zijn. 

De elektrische taxibot rijdt nu namelijk alleen van en naar de Polderbaan, omdat Schiphol daar als enige speciale koppelplaatsen heeft waar vliegtuigen aan het voertuig kunnen worden vastgemaakt. Tenminste: als de wind goed staat.  

Om dat flink op te schalen, moet er nogal wat gebeuren. Schiphol is volgens Prent grotendeels volgebouwd, waardoor uitbreiding een flinke puzzel wordt. "Het klopt dat het een ongelofelijke klus is om de infrastructuur van Schiphol helemaal aan te passen op de taxibot". 

Daar hangt ook een stevig prijskaartje aan. Hoeveel precies wil Schiphol niet zeggen, maar volgens Prent gaat het om miljoenen. Bovendien is er niet overal ruimte voor nieuwe voorzieningen. "Op sommige plekken kun je de infrastructuur gewoon niet kwijt, en moet je met andere, simpele procesoplossingen gaan komen". 

Taxibot niet voor elk vliegtuig geschikt

De Taxibot is voorlopig ook niet voor elk vliegtuig een optie. Sommige toestellen moeten eerst technisch worden aangepast. Zo moet een nieuwe Airbus A321 neo daarvoor de hangar in voor een upgrade, waar een flinke investering mee is gemoeid.

EasyJet laat vier vliegtuigen aanpassen. KLM zet voorlopig alleen Boeing 737-toestellen met de Taxibot in. Later moeten daar ook Embraers en de nieuwe Airbus A321neo’s bij komen.

  •  

Amsterdamse hockeysters landskampioen na shoot-outs tegen Den Bosch

25 Mei 2026 om 15:00

De hockeysters van Amsterdam zijn landskampioen geworden. De vrouwen wonnen na een serie shoot-outs van Den Bosch. 

Het elftal van trainer Jesse Mahieu versloeg daarmee de regerend kampioen. Voor Amsterdam is het de 22e landstitel uit de clubgeschiedenis en de vijfde deze eeuw. Den Bosch blijft steken op 23 landstitels.

Gelijke stand

De shoot-outs op hockeycomplex Oosterplas in Den Bosch waren nodig nadat de wedstrijd in 2-2 was geëindigd. Ook de eerste finalewedstrijd in Amstelveen eindigde zaterdag in 2-2.

Na vijf shoot-outs per ploeg was de stand nog altijd gelijk. In de daaropvolgende sudden death miste Frédérique Matla namens Den Bosch, waarna Felice Albers de beslissende shoot-out binnenschoot voor Amsterdam.

  •  

Vliegtuig maakt noodlanding op Schiphol vanwege rook in cabine

25 Mei 2026 om 09:35

Een vliegtuig dat onderweg was van Parijs naar Kopenhagen heeft vanochtend een noodlanding moeten maken op Schiphol. Er was rook ontstaan in de cabine van het toestel. Hulpdiensten stonden massaal klaar om eventuele gewonden op te vangen, maar alle passagiers konden heelhuids het vliegtuig verlaten.

Het toestel was iets meer dan een uur onderweg toen het boven Groningen rechtsomkeert maakte. Het passagiersvliegtuig van Air France, een Airbus A220-300 met plek voor meer dan honderd passagiers, was opgestegen in Parijs en onderweg naar het Deense Kopenhagen. Hoeveel mensen precies aan boord waren is niet bekend.

Hoe de rook kon ontstaan wordt nog onderzocht. Een woordvoerder van de Veiligheidsregio Kennemerland legt uit dat meteen werd opgeschaald toen het vliegtuig aankondigde een noodlanding te willen maken op Schiphol. "Naast meerdere brandweervoertuigen en ambulances is daarbij ook preventief een traumahelikopter ingezet. Gelukkig is het toestel uiteindelijk veilig geland op de Aalsmeerbaan."

De inzittenden konden allemaal op eigen kracht het vliegtuig verlaten, geen van hen hoefde mee naar het ziekenhuis. Hoe en wanneer zij hun weg naar Kopenhagen kunnen vervolgen is nog onduidelijk. 

  •  

Franse minister: Israëlische Ben-Gvir niet meer welkom op Frans grondgebied

23 Mei 2026 om 16:12

De extreemrechtse Israëlische minister van Veiligheid Itamar Ben-Gvir is niet meer welkom op Frans grondgebied. Dat schrijft de Franse minister van Europa en Buitenlandse Zaken Jean-Noël Barrot op X.

Het besluit volgt op Ben-Gvirs "onacceptabele acties naar Franse en Europese burgers aan boord van de Global Sumud Flotilla", schrijft Barrot. "We kunnen niet tolereren dat Franse staatsburgers op deze manier worden bedreigd, geïntimideerd of mishandeld, zeker niet door een overheidsfunctionaris."

De Israëlische minister plaatste deze week een video op X van zijn bezoek aan de activisten die door Israël van hun boten waren gehaald. Daarbij schreef hij: "Zo verwelkomen we aanhangers van terrorisme. Welkom in Israël".

Op de beelden is te zien hoe een vrouw met haar handen vastgebonden achter haar rug hardhandig naar de grond wordt gewerkt, nadat ze "Free free Palestine" had geroepen. Daarna komt Ben-Gvir lachend in beeld. Ook is te zien hoe tientallen activisten knielend zitten met hun gezicht tegen de grond en vastgebonden handen achter de rug.

'Mensonterend'

De videobeelden leiden tot geschrokken reacties van Europese leiders: onder meer Portugal, Spanje en Ierland veroordelen Israëls optreden. Premier Jetten noemde het op sociale media "mensonterend". Het kabinet riep de Israëlische ambassadeur op het matje.

De Italiaanse premier Meloni wil excuses voor de slechte behandeling van de opvarenden. "Het is ontoelaatbaar dat deze activisten, onder wie veel Italiaanse burgers, worden onderworpen aan deze schending van de menselijke waardigheid", schreef Meloni op sociale media.

Zowel Meloni als Barrot heeft de EU gevraagd om sancties op te leggen aan Ben-Gvir. De Israëlische premier Netanyahu zegt in een verklaring dat de handelingen van zijn minister "niet stroken met de normen en waarden van Israël".

Geen jurisdictie

De vloot van de Global Sumud Flotilla was met hulpgoederen onderweg naar Gaza met als doel de Israëlische zeeblokkade te doorbreken. De boten werden in internationale wateren tegengehouden en door het Israëlische leger geënterd. Volgens het zeerecht hebben staten op internationale wateren geen jurisdictie en mogen ze dus geen schepen betreden.

Drie Nederlandse opvarenden die deel uitmaakten van de vloot kwamen gisteravond aan op Schiphol. Een van de teruggekeerde opvarenden, Cerisa van Kesteren, zei dat ze op een gegeven moment geen eten en drinken meer kreeg.

Ook zeiden ze dat opvarenden zijn mishandeld door het Israëlische leger. "Er zijn mensen met gebroken ribben en er is iemand van wie twee tanden uit de mond zijn geslagen", zei Jesse van Schaik (21) gisteren tegen de NOS.

  •  
❌