Normale weergave

COA zet streep door azc Amstelveen-Zuid tegen de grens van buurgemeente Uithoorn

12 Juni 2026 om 20:58

Het COA heeft de stekker uit het beoogde azc in Amstelveen-Zuid getrokken. Volgens het opvangorgaan voldoet de plek niet aan de voorwaarden voor goede opvang. Buurgemeente Uithoorn verzette zich al langer tegen de komst van het AZC op die plek, omdat het tegen hun gemeentegrens zou komen te staan. 

De opvanglocatie zou komen te liggen tussen de Randweg en de N201. Dat is op het gebied van de gemeente Amstelveen, maar ook tegen de grens van buurgemeente Uithoorn. 

Asielwethouder José de Robles van Uithoorn was niet te spreken over de keuze van Amstelveen voor die plek en dreigde met juridische stappen. "Als de gemeente Amstelveen een vergunning afgeeft voor deze locatie, gaan we daartegen in bezwaar. Daarvoor hebben we juridische bijstand", legde hij eerder uit aan NH

'Onfatsoenlijke' locatie

Hij was daarbij bang dat de 280 toekomstige bewoners voor hun vrijetijdsbesteding en boodschappen naar Uithoorn zouden uitwijken. De bebouwde kom van Uithoorn ligt er namelijk pal naast, terwijl die van Amstelveen veel verder ligt. 

Daarnaast noemde hij de locatie 'onfatsoenlijk'. "Uithoorn is niet tegen asielopvang, maar wel op deze plek. Je kunt mensen niet huisvesten naast de drukke N201 en tussen het geluid van vliegtuigen."

Opvang voldoet niet aan 'minimale voorwaarden'

Maar nu laat het COA weten dat de locatie niet aan de 'minimale voorwaarden voor veilige en doelmatige opvang van asielzoekers' voldoet. 

In het persbericht waarin Amstelveen bekendmaakt dat de streep door de opvangplek gaat, heeft de gemeente het over 'constructieve gesprekken' die de afgelopen tijd met Uithoorn, het COA, de provincie zijn gevoerd. "Vanuit Uithoorn is in dit overleg steeds duidelijk gemaakt dat deze locatie niet de juiste plek was voor een azc."

Eerder maakten we een reportage over de mogelijke komst van het azc naar Amstelveen-Zuid, die bekijk je hieronder.

"We zien dat ook COA tot de conclusie is gekomen dat deze plek niet voldoet. Natuurlijk heeft iedere gemeente de verantwoordelijkheid om bij te dragen aan opvangplekken voor vluchtelingen in onze regio. Maar de locatie ervoor moet wel aan een aantal voorwaarden voldoen", reageert de Uithoornse asielwethouder.

"Die in Amstelveen-Zuid was niet verantwoord voor goede opvang én onacceptabel vanuit Uithoorns perspectief. Daarom hebben wij als college ons steeds duidelijk verzet."

Inzetten om aan Spreidingswet te voldoen

Toch benadrukt de wethouder ze zich blijven inzetten om aan de spreidingswet te voldoen. "Belangrijk blijft dat we ons, samen met de regiogemeenten, blijven inzetten voor passende opvangoplossingen binnen de Spreidingswet."

  •  

Special olympiërs uit Caribisch zijn in Nederland: "We zijn gewend om prijzen te winnen"

12 Juni 2026 om 11:33

Niet alleen uit de twaalf provincies reizen deze week sporters naar Haarlem en Haarlemmermeer voor de Special Olympics. Ook dertig atleten van Bonaire, Saba en Sint-Eustatius zijn van de partij. NH onthaalde de groep eerder deze week op Schiphol.

Tijdens het evenement komen duizenden sporters met een verstandelijke beperking in actie in uiteenlopende sporten en disciplines.

Met 21 atleten is Bonaire dit jaar goed vertegenwoordigd. De delegatie komt uit in verschillende sporten, vertelt voetbalcoach Lecheron Janga. "Wij komen voor bocce, voetbal, zwemmen en atletiek."

Hoewel de vlucht 'heel chill' was, merkte coach Janga dat de spanningen toch langzaam toenemen. "Je ziet het aan de kinderen. Tijdens de hele vlucht bleven ze vragen stellen." 

Ook bij de Bonairiaanse voetballer Elton Winklaar waren er al veel zenuwen. Wat hij er spannend aan vindt? "Nieuwe mensen ontmoeten en dat we gaan winnen."

Dat Winklaar daar zo zeker van is, is niet heel gek, legt zijn voetbalcoach uit. "Wij zijn het gewend om prijzen te winnen." Toch draait het volgens Janga om meer dan winnen alleen. "Het belangrijkste is dat ze genieten van het moment en kennismaken met andere atleten."

'Iedereen is een ster'

Ook de deelnemers van Saba kijken uit naar de komende dagen. Het eiland stuurt vijf bocce-spelers naar de Special Olympics. Bocce is een sport die veel weg heeft van jeu de boules.

Voor een aantal spelers uit Saba is het hun eerste keer in Nederland, vertelt de Sabaanse begeleider Joelyn Robinson. "Saba is een heel klein eiland, dus zo'n groot land is voor hen een totaal nieuwe ervaring. Anderen komen terug om hun titel te verdedigen." 

Wie de sterspeler van het team is? Daar hoeft Robinson niet lang over na te denken: "Iedereen! Iedereen is een ster!"

Winterjassen mee

Ook Sint-Eustatius reisde met vijf bocce-spelers af naar Noord-Holland. Volgens begeleider Sjahrisia Hook weten veel deelnemers inmiddels wat hen te wachten staat. "Voor de meesten is dit de tweede keer dat ze meedoen, dus zij weten wat ze kunnen verwachten." Maar er zijn ook nieuwe sporters bij: "zij zijn enthousiast én zenuwachtig. Het is een mix van emoties."

De temperatuurverschillen tussen de BES-eilanden en hier waren bij aankomst meteen merkbaar. Terwijl de zon boven Schiphol scheen, trok één van de sporters uit Sint-Eustatius direct zijn winterjas aan. Voor Caribische begrippen was het toch echt fris.

Voor Hook zit de waarde van de Special Olympics vooral in de kansen die het evenement biedt. "We willen dat ze nieuwe dingen ontdekken en ervaren dat dit evenement voor hen is. Ze mogen trots zijn op wat ze doen." Door de sporters kennis te laten maken met nieuwe ervaringen hoopt ze hun wereld letterlijk en figuurlijk een stukje groter te maken.

  •  

🔴Explosie Amsterdam: Meerdere verdachten aangehouden, auto's in beslag genomen

12 Juni 2026 om 01:08

Bij een explosie in of bij een sportschool aan de Remijden in Amsterdam Nieuw-West zijn vannacht zeker zeven gewonden gevallen. Er wordt rekening gehouden met meer slachtoffers. Een groot aantal hulpverleners is aanwezig. Volg de ontwikkelingen in dit liveblog.

  • Rond 00.15 uur vond in een sportschool in Amsterdam-Osdorp een explosie plaats, waarna een grote brand uitbrak.
  • Hulpdiensten rukten massaal uit. Er zijn tot nu toe zeven gewonden bekend, waarvan er twee zwaargewond zijn. De gewonde personen zijn naar verschillende ziekenhuizen gebracht. De brandweer houdt rekening met meer meer slachtoffers.
  • De sportschool zit in een bijgebouw van een woonflat. Aan drie kanten zijn grote gaten in het gebouw geslagen. De oorzaak van de explosie en de brand wordt onderzocht.
  • 400 bewoners van de nabijgelegen flat zijn vannacht geëvacueerd. Honderd van hen worden opgevangen in een hotel bij Schiphol. 
  • De brand is na ongeveer 4,5 uur geblust. Met speurhonden en een drone is er een zoekactie gestart naar mogelijke slachtoffers in het pand.
  • De hulpdiensten kunnen het pand nog niet betreden om te zoeken naar mogelijke slachtoffers, daarvoor is het te gevaarlijk. Daarom wordt het gebouw eerst met een kraan afgebroken. 
  • Bewoners kunnen komende nacht niet terugkeren naar hun huis. Er wordt opvang geregeld op verschillende locaties.
  • Woningcorporatie Stadgenoot is begonnen aan herstelwerkzaamheden.
  • Meerdere verdachten zijn door de politie aangehouden, auto's zijn in beslag genomen.
  • Bewoners van een naastgelegen flat aan de Osdorper Ban hebben sinds de explosie geen stroom.

Het ziet ernaar uit dat het zoeken naar mensen die nog onder het puin kunnen liggen, nog wel even doorgaat. Dat vertelt woordvoerder van de Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland Jafne Heimans vanavond in het AT5 Nieuws. Heimans vertelt dat, wat betreft de oorzaak van de explosie, de Veiligheidsregio nog steeds met meerdere scenario's rekening houdt. Ze sluit dan ook niet uit dat de signalen dat er een plofkraak zou worden voorbereid in een van de kelderboxen, maar kan dit ook niet bevestigen. 

"We zijn nu vooral nog bezig met het hele gebouw onderzoeken om zeker te weten dat daar niemand meer ligt. Daar gaat nu al onze aandacht naar uit. Zolang we niet kunnen uitsluiten dat er mensen onder het puin liggen, blijven we zoeken."

Inmiddels zijn er door de politie ook meerdere verdachten aangehouden, of deze ook gewond zijn geraakt bij de explosie is niet bekend. 

Bewoners van de ontruimde flat kunnen komende nacht terecht in een hotel. Ze kunnen zich melden bij buurthuis Station Wildeman aan de Nieuwe Laan. Tussen 16.30 tot 20.00 uur zijn daar hulpverleners om bewoners naar het hotel te begeleiden.

De bewoners van een naastgelegen flat aan de Osdorper Ban hebben rond 20.00 uur vanavond weer stroom, verwacht Liander. "Liander werkt hard aan een oplossing en verwacht dat de bewoners van deze flat aan het eind van de avond weer stroom hebben."

Woningcorporatie Stadgenoot, die de eigenaar is van het pand waar de explosie plaatsvond en het aangrenzende flatgebouw, gaat beginnen met herstelwerkzaamheden. "Er is veel schade aan het gebouw. Wij hebben inmiddels toegang tot een deel van het gebouw om herstelwerkzaamheden voor te bereiden en uit te voeren. Wij richten ons nu op de schade aan de voordeuren en ramen", schrijft Stadgenoot op hun website. "Zodra er meer duidelijk is over de staat van de woningen en wanneer bewoners weer terug kunnen, informeren wij bewoners hierover. "
 
 

De gemeente Amsterdam laat weten dat de bewoners voorlopig nog niet naar huis kunnen en komende nacht elders zullen moeten verblijven. De hulpdiensten zijn momenteel nog aan het werk en het is nog niet veilig om terug te keren. Er wordt opvang geregeld voor bewoners die daar behoefte aan hebben.

Volgens netbeheerder Liander zijn er geen aanwijzingen dat een gasexplosie de ravage in Osdorp heeft veroorzaakt. Het bedrijf werd na de explosie door de brandweer benaderd om gas en elektriciteit af te sluiten, zoals gebruikelijk is bij dit soort incidenten. "Dat doen we zodat de brandweer het werk veilig kan doen", aldus een woordvoerder van Liander.

"In het pand van de sportschool zit een inpandig elektriciteitshuisje, deze beschouwen we als verloren." Daardoor zitten in totaal 233 klanten zonder gas en stroom.

Liander heeft geen aanwijzingen dat het elektriciteitshuisje de explosie heeft veroorzaakt. Wel benadrukt de woordvoerder dat het onderzoek moet worden afgewacht om een eventuele gasexplosie definitief te kunnen uitsluiten.

Een groot deel van de klanten zonder stroom woont in de ontruimde flat naast de sportschool. "Voor hen worden nu de kabels omgelegd", aldus Liander. "We hebben de ambitie om dat voor het einde van de dag af te ronden, zodat iedereen weer gas en elektra heeft als ze weer terug naar huis kunnen."

Op de plek van de explosie bij de sportschool in Amsterdam-Osdorp liggen mogelijk nog explosieven. Dat is iets waar de veiligheidsregio rekening mee houdt in hun werkzaamheden, meldt een woordvoerder aan Het Parool.

Voor zover bekend zijn er zeven mensen gewond geraakt na de explosie. Twee van hen zijn zwaargewond. Verder wordt er rekening mee gehouden dat er nog slachtoffers onder het puin liggen.

De gemeente Amsterdam heeft een telefoonlijn geopend waar mensen naar toe kunnen bellen die vragen hebben over de explosie. Medewerkers van de gemeente zijn te bereiken op: 020 255  29 01.

Woningcorporatie Stadgenoot, die de eigenaar is van het ontruimde flatgebouw, heeft in een kort statement gereageerd op de explosie. "In de nacht van 11 op 12 juni vond een explosie plaats in een sportschool aan de Remijden 2. Als gevolg hiervan zijn de woningen Remijden 3 tot en met 180 ontruimd", schrijft Stadgenoot. "We zijn enorm geschrokken en leven mee met de bewoners en andere betrokkenen. Op dit moment wordt onderzocht wat er is gebeurd en wat er nodig is." 

Bewoners van de ontruimde woningen kunnen deze ochtend en waarschijnlijk ook vanmiddag nog niet naar huis, laat de gemeente Amsterdam weten. 

Hulpdiensten en andere betrokken partijen zijn nog druk bezig met de hulpverlening, het onderzoek en het veiligstellen van het gebied. Daardoor kunnen we woningen op dit moment nog niet worden vrijgegeven.

Bewoners die geen eigen opvang kunnen regelen zijn naar een hotel gebracht waar zij de nodige zorg en ondersteuning krijgen.

De woordvoerder van de veiligheidsregio laat aan AT5 weten dat er mogelijk mensen aanwezig waren tijdens de explosie. Het zou gaan om een sportschool die dag en nacht open is. Er wordt rekening mee gehouden dat er nog meer personen onder het puin liggen.

De gemeente Amsterdam heeft telefoonnummers verspreid die familieleden van (mogelijke) slachtoffers of betrokkenen kunnen bellen. "Maakt u zich zorgen over een naaste, familielid of partner? Denkt u dat deze persoon mogelijk betrokken is bij het incident en kunt u hem of haar niet bereiken? Bel dan met Verwantencontact via 088 0908 000. Belt u vanuit het buitenland, bel dan +31 88 0908 000."

Wie algemene vragen over het incident heeft, kan vanaf 8.00 uur de gemeente bellen op het nummer 14020. Op deze manier moeten de meldkamers van de hulpdiensten het minder druk hebben.

De brand in de sportschool is na ongeveer 4,5 uur geblust. Dat betekent dat de zoekactie bijna kan starten. 

Er zijn tot nu toe zeven gewonden bekend, dat meldt de gemeente zojuist. Dat aantal kan nog oplopen.

Met behulp van speurhonden wordt gezocht naar mogelijke slachtoffers onder het puin. Omdat nog niet duidelijk is wat de explosie heeft veroorzaakt, verloopt de zoekactie zeer zorgvuldig. Daardoor kan het onderzoek langere tijd duren.

Ook de Explosieven Opruimingsdienst Defensie (EOD) is opgeroepen om onderzoek te doen. De oorzaak van de explosie is nog onbekend en verschillende scenario's worden onderzocht. Ondertussen wordt het gas naar het pand afgesloten, zodat de brandweer de brand veilig kan bestrijden.

De bewoners van de flat die hun woning uit moesten, worden opgevangen in het stadsloket aan het Osdorpplein, op tien minuten loopafstand van de getroffen flat. "Het GVB zet bussen in, maar daarnaast kunnen bewoners er ook zelf naartoe komen", zegt een woordvoerder van de Veiligheidsregio. 

De brandweer is rond 02.20 uur nog volop bezig met het blussen van de brand en het ontruimen van de flat. Volgens een omstander zijn GVB-bussen ingezet om geëvacueerde bewoners naar een opvanglocatie te vervoeren. Hoeveel mensen hun woning hebben moeten verlaten, is nog niet bekend.

De hulpdiensten hebben rond 1.10 uur opgeschaald naar GRIP 2, iets wat in Amsterdam bijna niet voorkomt. 

GRIP 2 wordt afgekondigd als er 'ook een inzet van hulpverleningsdiensten buiten de plaats van het incident (brongebied) nodig is'. Er wordt dan onder meer een Regionaal Operationeel Team (ROT) ingericht. 

"Het team verzamelt informatie, adviseert en coördineert", staat er op de site van de brandweer. "Onafhankelijk van de plaats van het incident komt het ROT samen op een vaste locatie in de regio. Vaak is dat het kantoor van de veiligheidsregio. Het ROT staat onder leiding van een Operationeel Leider. Uitgangspunt is dat het ROT zich richt op de (mogelijke) effecten van het incident. Het ROT is binnen de regionale rampenbestrijding en crisisbeheersing het hoogste operationele niveau."

Vanwege het tijdstip is AT5 momenteel niet bereikbaar via Whatsapp. We kunnen we op dit moment foto's en informatie zien die worden gestuurd via het tipformulier op de website.

  •  

🔴LIVE Honderden bewoners kunnen vanavond niet naar huis, zoektocht gaat door

12 Juni 2026 om 01:08

Bij een explosie in of bij een sportschool aan de Remijden in Amsterdam Nieuw-West zijn vannacht zeker zeven gewonden gevallen. Er wordt rekening gehouden met meer slachtoffers. Een groot aantal hulpverleners is aanwezig. Volg de ontwikkelingen in dit liveblog.

  • Rond 00.15 uur vond in een sportschool in Amsterdam-Osdorp een explosie plaats, waarna een grote brand uitbrak.
  • Hulpdiensten rukten massaal uit. Er zijn tot nu toe zeven gewonden bekend, waarvan er twee zwaargewond zijn. De gewonde personen zijn naar verschillende ziekenhuizen gebracht. De brandweer houdt rekening met meer meer slachtoffers.
  • De sportschool zit in een bijgebouw van een woonflat. Aan drie kanten zijn grote gaten in het gebouw geslagen. De oorzaak van de explosie en de brand wordt onderzocht.
  • 400 bewoners van de nabijgelegen flat zijn vannacht geëvacueerd. Honderd van hen worden opgevangen in een hotel bij Schiphol. 
  • De brand is na ongeveer 4,5 uur geblust. Met speurhonden en een drone is er een zoekactie gestart naar mogelijke slachtoffers in het pand.
  • De hulpdiensten kunnen het pand nog niet betreden om te zoeken naar mogelijke slachtoffers, daarvoor is het te gevaarlijk. Daarom wordt het gebouw eerst met een kraan afgebroken. 
  • Bewoners kunnen komende nacht niet terugkeren naar hun huis. Er wordt opvang geregeld op verschillende locaties.

De gemeente Amsterdam laat weten dat de bewoners voorlopig nog niet naar huis kunnen en komende nacht elders zullen moeten verblijven. De hulpdiensten zijn momenteel nog aan het werk en het is nog niet veilig om terug te keren. Er wordt opvang geregeld voor bewoners die daar behoefte aan hebben.

Volgens netbeheerder Liander zijn er geen aanwijzingen dat een gasexplosie de ravage in Osdorp heeft veroorzaakt. Het bedrijf werd na de explosie door de brandweer benaderd om gas en elektriciteit af te sluiten, zoals gebruikelijk is bij dit soort incidenten. "Dat doen we zodat de brandweer het werk veilig kan doen", aldus een woordvoerder van Liander.

"In het pand van de sportschool zit een inpandig elektriciteitshuisje, deze beschouwen we als verloren." Daardoor zitten in totaal 233 klanten zonder gas en stroom.

Liander heeft geen aanwijzingen dat het elektriciteitshuisje de explosie heeft veroorzaakt. Wel benadrukt de woordvoerder dat het onderzoek moet worden afgewacht om een eventuele gasexplosie definitief te kunnen uitsluiten.

Een groot deel van de klanten zonder stroom woont in de ontruimde flat naast de sportschool. "Voor hen worden nu de kabels omgelegd", aldus Liander. "We hebben de ambitie om dat voor het einde van de dag af te ronden, zodat iedereen weer gas en elektra heeft als ze weer terug naar huis kunnen."

Op de plek van de explosie bij de sportschool in Amsterdam-Osdorp liggen mogelijk nog explosieven. Dat is iets waar de veiligheidsregio rekening mee houdt in hun werkzaamheden, meldt een woordvoerder aan Het Parool.

Voor zover bekend zijn er zeven mensen gewond geraakt na de explosie. Twee van hen zijn zwaargewond. Verder wordt er rekening mee gehouden dat er nog slachtoffers onder het puin liggen.

De gemeente Amsterdam heeft een telefoonlijn geopend waar mensen naar toe kunnen bellen die vragen hebben over de explosie. Medewerkers van de gemeente zijn te bereiken op: 020 255  29 01.

Woningcorporatie Stadgenoot, die de eigenaar is van het ontruimde flatgebouw, heeft in een kort statement gereageerd op de explosie. "In de nacht van 11 op 12 juni vond een explosie plaats in een sportschool aan de Remijden 2. Als gevolg hiervan zijn de woningen Remijden 3 tot en met 180 ontruimd", schrijft Stadgenoot. "We zijn enorm geschrokken en leven mee met de bewoners en andere betrokkenen. Op dit moment wordt onderzocht wat er is gebeurd en wat er nodig is." 

Bewoners van de ontruimde woningen kunnen deze ochtend en waarschijnlijk ook vanmiddag nog niet naar huis, laat de gemeente Amsterdam weten. 

Hulpdiensten en andere betrokken partijen zijn nog druk bezig met de hulpverlening, het onderzoek en het veiligstellen van het gebied. Daardoor kunnen we woningen op dit moment nog niet worden vrijgegeven.

Bewoners die geen eigen opvang kunnen regelen zijn naar een hotel gebracht waar zij de nodige zorg en ondersteuning krijgen.

De woordvoerder van de veiligheidsregio laat aan AT5 weten dat er mogelijk mensen aanwezig waren tijdens de explosie. Het zou gaan om een sportschool die dag en nacht open is. Er wordt rekening mee gehouden dat er nog meer personen onder het puin liggen.

De gemeente Amsterdam heeft telefoonnummers verspreid die familieleden van (mogelijke) slachtoffers of betrokkenen kunnen bellen. "Maakt u zich zorgen over een naaste, familielid of partner? Denkt u dat deze persoon mogelijk betrokken is bij het incident en kunt u hem of haar niet bereiken? Bel dan met Verwantencontact via 088 0908 000. Belt u vanuit het buitenland, bel dan +31 88 0908 000."

Wie algemene vragen over het incident heeft, kan vanaf 8.00 uur de gemeente bellen op het nummer 14020. Op deze manier moeten de meldkamers van de hulpdiensten het minder druk hebben.

De brand in de sportschool is na ongeveer 4,5 uur geblust. Dat betekent dat de zoekactie bijna kan starten. 

Er zijn tot nu toe zeven gewonden bekend, dat meldt de gemeente zojuist. Dat aantal kan nog oplopen.

Met behulp van speurhonden wordt gezocht naar mogelijke slachtoffers onder het puin. Omdat nog niet duidelijk is wat de explosie heeft veroorzaakt, verloopt de zoekactie zeer zorgvuldig. Daardoor kan het onderzoek langere tijd duren.

Ook de Explosieven Opruimingsdienst Defensie (EOD) is opgeroepen om onderzoek te doen. De oorzaak van de explosie is nog onbekend en verschillende scenario's worden onderzocht. Ondertussen wordt het gas naar het pand afgesloten, zodat de brandweer de brand veilig kan bestrijden.

De bewoners van de flat die hun woning uit moesten, worden opgevangen in het stadsloket aan het Osdorpplein, op tien minuten loopafstand van de getroffen flat. "Het GVB zet bussen in, maar daarnaast kunnen bewoners er ook zelf naartoe komen", zegt een woordvoerder van de Veiligheidsregio. 

De brandweer is rond 02.20 uur nog volop bezig met het blussen van de brand en het ontruimen van de flat. Volgens een omstander zijn GVB-bussen ingezet om geëvacueerde bewoners naar een opvanglocatie te vervoeren. Hoeveel mensen hun woning hebben moeten verlaten, is nog niet bekend.

De hulpdiensten hebben rond 1.10 uur opgeschaald naar GRIP 2, iets wat in Amsterdam bijna niet voorkomt. 

GRIP 2 wordt afgekondigd als er 'ook een inzet van hulpverleningsdiensten buiten de plaats van het incident (brongebied) nodig is'. Er wordt dan onder meer een Regionaal Operationeel Team (ROT) ingericht. 

"Het team verzamelt informatie, adviseert en coördineert", staat er op de site van de brandweer. "Onafhankelijk van de plaats van het incident komt het ROT samen op een vaste locatie in de regio. Vaak is dat het kantoor van de veiligheidsregio. Het ROT staat onder leiding van een Operationeel Leider. Uitgangspunt is dat het ROT zich richt op de (mogelijke) effecten van het incident. Het ROT is binnen de regionale rampenbestrijding en crisisbeheersing het hoogste operationele niveau."

Vanwege het tijdstip is AT5 momenteel niet bereikbaar via Whatsapp. We kunnen we op dit moment foto's en informatie zien die worden gestuurd via het tipformulier op de website.

  •  

🔴Explosie Amsterdam: "Hoorde gekerm en zag iemand liggen zonder benen"

12 Juni 2026 om 01:08

Bij een explosie in of bij een sportschool aan de Remijden in Amsterdam Nieuw-West zijn vannacht zeker zeven gewonden gevallen. Er wordt rekening gehouden met meer slachtoffers. Een groot aantal hulpverleners is aanwezig. Volg de ontwikkelingen in dit liveblog.

  • Rond 00.15 uur vond in een sportschool in Amsterdam-Osdorp een explosie plaats, waarna een grote brand uitbrak.
  • Hulpdiensten rukten massaal uit. Er zijn tot nu toe zeven gewonden bekend, waarvan er twee zwaargewond zijn. De gewonde personen zijn naar verschillende ziekenhuizen gebracht. De brandweer houdt rekening met meer meer slachtoffers.
  • De sportschool zit in een bijgebouw van een woonflat. Aan drie kanten zijn grote gaten in het gebouw geslagen. De oorzaak van de explosie en de brand wordt onderzocht.
  • 400 bewoners van de nabijgelegen flat zijn vannacht geëvacueerd. Honderd van hen worden opgevangen in een hotel bij Schiphol. 
  • De brand is na ongeveer 4,5 uur geblust. Met speurhonden en een drone is er een zoekactie gestart naar mogelijke slachtoffers in het pand.
  • De hulpdiensten kunnen het pand nog niet betreden om te zoeken naar mogelijke slachtoffers, daarvoor is het te gevaarlijk. Daarom wordt het gebouw eerst met een kraan afgebroken. 
  • Bewoners kunnen komende nacht niet terugkeren naar hun huis. Er wordt opvang geregeld op verschillende locaties.

De gemeente Amsterdam laat weten dat de bewoners voorlopig nog niet naar huis kunnen en komende nacht elders zullen moeten verblijven. De hulpdiensten zijn momenteel nog aan het werk en het is nog niet veilig om terug te keren. Er wordt opvang geregeld voor bewoners daar behoefte aan hebben.

Volgens netbeheerder Liander zijn er geen aanwijzingen dat een gasexplosie de ravage in Osdorp heeft veroorzaakt. Het bedrijf werd na de explosie door de brandweer benaderd om gas en elektriciteit af te sluiten, zoals gebruikelijk is bij dit soort incidenten. "Dat doen we zodat de brandweer het werk veilig kan doen", aldus een woordvoerder van Liander.

"In het pand van de sportschool zit een inpandig elektriciteitshuisje, deze beschouwen we als verloren." Daardoor zitten in totaal 233 klanten zonder gas en stroom.

Liander heeft geen aanwijzingen dat het elektriciteitshuisje de explosie heeft veroorzaakt. Wel benadrukt de woordvoerder dat het onderzoek moet worden afgewacht om een eventuele gasexplosie definitief te kunnen uitsluiten.

Een groot deel van de klanten zonder stroom woont in de ontruimde flat naast de sportschool. "Voor hen worden nu de kabels omgelegd", aldus Liander. "We hebben de ambitie om dat voor het einde van de dag af te ronden, zodat iedereen weer gas en elektra heeft als ze weer terug naar huis kunnen."

Op de plek van de explosie bij de sportschool in Amsterdam-Osdorp liggen mogelijk nog explosieven. Dat is iets waar de veiligheidsregio rekening mee houdt in hun werkzaamheden, meldt een woordvoerder aan Het Parool.

Voor zover bekend zijn er zeven mensen gewond geraakt na de explosie. Twee van hen zijn zwaargewond. Verder wordt er rekening mee gehouden dat er nog slachtoffers onder het puin liggen.

De gemeente Amsterdam heeft een telefoonlijn geopend waar mensen naar toe kunnen bellen die vragen hebben over de explosie. Medewerkers van de gemeente zijn te bereiken op: 020 255  29 01.

Woningcorporatie Stadgenoot, die de eigenaar is van het ontruimde flatgebouw, heeft in een kort statement gereageerd op de explosie. "In de nacht van 11 op 12 juni vond een explosie plaats in een sportschool aan de Remijden 2. Als gevolg hiervan zijn de woningen Remijden 3 tot en met 180 ontruimd", schrijft Stadgenoot. "We zijn enorm geschrokken en leven mee met de bewoners en andere betrokkenen. Op dit moment wordt onderzocht wat er is gebeurd en wat er nodig is." 

Bewoners van de ontruimde woningen kunnen deze ochtend en waarschijnlijk ook vanmiddag nog niet naar huis, laat de gemeente Amsterdam weten. 

Hulpdiensten en andere betrokken partijen zijn nog druk bezig met de hulpverlening, het onderzoek en het veiligstellen van het gebied. Daardoor kunnen we woningen op dit moment nog niet worden vrijgegeven.

Bewoners die geen eigen opvang kunnen regelen zijn naar een hotel gebracht waar zij de nodige zorg en ondersteuning krijgen.

De woordvoerder van de veiligheidsregio laat aan AT5 weten dat er mogelijk mensen aanwezig waren tijdens de explosie. Het zou gaan om een sportschool die dag en nacht open is. Er wordt rekening mee gehouden dat er nog meer personen onder het puin liggen.

De gemeente Amsterdam heeft telefoonnummers verspreid die familieleden van (mogelijke) slachtoffers of betrokkenen kunnen bellen. "Maakt u zich zorgen over een naaste, familielid of partner? Denkt u dat deze persoon mogelijk betrokken is bij het incident en kunt u hem of haar niet bereiken? Bel dan met Verwantencontact via 088 0908 000. Belt u vanuit het buitenland, bel dan +31 88 0908 000."

Wie algemene vragen over het incident heeft, kan vanaf 8.00 uur de gemeente bellen op het nummer 14020. Op deze manier moeten de meldkamers van de hulpdiensten het minder druk hebben.

De brand in de sportschool is na ongeveer 4,5 uur geblust. Dat betekent dat de zoekactie bijna kan starten. 

Er zijn tot nu toe zeven gewonden bekend, dat meldt de gemeente zojuist. Dat aantal kan nog oplopen.

Met behulp van speurhonden wordt gezocht naar mogelijke slachtoffers onder het puin. Omdat nog niet duidelijk is wat de explosie heeft veroorzaakt, verloopt de zoekactie zeer zorgvuldig. Daardoor kan het onderzoek langere tijd duren.

Ook de Explosieven Opruimingsdienst Defensie (EOD) is opgeroepen om onderzoek te doen. De oorzaak van de explosie is nog onbekend en verschillende scenario's worden onderzocht. Ondertussen wordt het gas naar het pand afgesloten, zodat de brandweer de brand veilig kan bestrijden.

De bewoners van de flat die hun woning uit moesten, worden opgevangen in het stadsloket aan het Osdorpplein, op tien minuten loopafstand van de getroffen flat. "Het GVB zet bussen in, maar daarnaast kunnen bewoners er ook zelf naartoe komen", zegt een woordvoerder van de Veiligheidsregio. 

De brandweer is rond 02.20 uur nog volop bezig met het blussen van de brand en het ontruimen van de flat. Volgens een omstander zijn GVB-bussen ingezet om geëvacueerde bewoners naar een opvanglocatie te vervoeren. Hoeveel mensen hun woning hebben moeten verlaten, is nog niet bekend.

De hulpdiensten hebben rond 1.10 uur opgeschaald naar GRIP 2, iets wat in Amsterdam bijna niet voorkomt. 

GRIP 2 wordt afgekondigd als er 'ook een inzet van hulpverleningsdiensten buiten de plaats van het incident (brongebied) nodig is'. Er wordt dan onder meer een Regionaal Operationeel Team (ROT) ingericht. 

"Het team verzamelt informatie, adviseert en coördineert", staat er op de site van de brandweer. "Onafhankelijk van de plaats van het incident komt het ROT samen op een vaste locatie in de regio. Vaak is dat het kantoor van de veiligheidsregio. Het ROT staat onder leiding van een Operationeel Leider. Uitgangspunt is dat het ROT zich richt op de (mogelijke) effecten van het incident. Het ROT is binnen de regionale rampenbestrijding en crisisbeheersing het hoogste operationele niveau."

Vanwege het tijdstip is AT5 momenteel niet bereikbaar via Whatsapp. We kunnen we op dit moment foto's en informatie zien die worden gestuurd via het tipformulier op de website.

  •  

Special Olympiërs uit Caribisch Nederland aangekomen: "Iedereen is een ster"

12 Juni 2026 om 11:33

Niet alleen uit de twaalf provincies reizen deze week sporters naar Haarlem en Haarlemmermeer voor de Special Olympics. Ook dertig atleten van Bonaire, Saba en Sint-Eustatius zijn van de partij. NH onthaalde de groep eerder deze week op Schiphol.

Tijdens het evenement komen duizenden sporters met een verstandelijke beperking in actie in uiteenlopende sporten en disciplines.

Met 21 atleten is Bonaire dit jaar goed vertegenwoordigd. De delegatie komt uit in verschillende sporten, vertelt voetbalcoach Lecheron Janga. "Wij komen voor bocce, voetbal, zwemmen en atletiek."

Hoewel de vlucht 'heel chill' was, merkte coach Janga dat de spanningen toch langzaam toenemen. "Je ziet het aan de kinderen. Tijdens de hele vlucht bleven ze vragen stellen." 

Ook bij de Bonairiaanse voetballer Elton Winklaar waren er al veel zenuwen. Wat hij er spannend aan vindt? "Nieuwe mensen ontmoeten en dat we gaan winnen."

Dat Winklaar daar zo zeker van is, is niet heel gek, legt zijn voetbalcoach uit. "Wij zijn het gewend om prijzen te winnen." Toch draait het volgens Janga om meer dan winnen alleen. "Het belangrijkste is dat ze genieten van het moment en kennismaken met andere atleten."

'Iedereen is een ster'

Ook de deelnemers van Saba kijken uit naar de komende dagen. Het eiland stuurt vijf bocce-spelers naar de Special Olympics. Bocce is een sport die veel weg heeft van jeu de boules.

Voor een aantal spelers uit Saba is het hun eerste keer in Nederland, vertelt de Sabaanse begeleider Joelyn Robinson. "Saba is een heel klein eiland, dus zo'n groot land is voor hen een totaal nieuwe ervaring. Anderen komen terug om hun titel te verdedigen." 

Wie de sterspeler van het team is? Daar hoeft Robinson niet lang over na te denken: "Iedereen! Iedereen is een ster!"

Winterjassen mee

Ook Sint-Eustatius reisde met vijf bocce-spelers af naar Noord-Holland. Volgens begeleider Sjahrisia Hook weten veel deelnemers inmiddels wat hen te wachten staat. "Voor de meesten is dit de tweede keer dat ze meedoen, dus zij weten wat ze kunnen verwachten." Maar er zijn ook nieuwe sporters bij: "zij zijn enthousiast én zenuwachtig. Het is een mix van emoties."

De temperatuurverschillen tussen de BES-eilanden en hier waren bij aankomst meteen merkbaar. Terwijl de zon boven Schiphol scheen, trok één van de sporters uit Sint-Eustatius direct zijn winterjas aan. Voor Caribische begrippen was het toch echt fris.

Voor Hook zit de waarde van de Special Olympics vooral in de kansen die het evenement biedt. "We willen dat ze nieuwe dingen ontdekken en ervaren dat dit evenement voor hen is. Ze mogen trots zijn op wat ze doen." Door de sporters kennis te laten maken met nieuwe ervaringen hoopt ze hun wereld letterlijk en figuurlijk een stukje groter te maken.

  •  

🔴Kraan breekt door explosie getroffen pand in Amsterdam-Osdorp af, zoekactie in gang

12 Juni 2026 om 01:08

Bij een explosie in of bij een sportschool aan de Remijden in Amsterdam Nieuw-West zijn vannacht zeker zeven gewonden gevallen. Er wordt rekening gehouden met meer slachtoffers. Een groot aantal hulpverleners is aanwezig. Volg de ontwikkelingen in dit liveblog.

  • Rond 00.15 uur vond in een fitness studio aan de Remijden in Amsterdam-Osdorp een explosie plaats, waarna een grote brand uitbrak.
  • Hulpdiensten rukten massaal uit. De brandweer is nog altijd bezig met blussen. Er zijn tot nu toe zeven gewonden bekend, maar dat aantal kan nog oplopen. De gewonde personen zijn naar verschillende ziekenhuizen gebracht. Hoe zij eraan toe zijn, is nog niet bekend. De brandweer houdt rekening met meer meer slachtoffers.
  • De fitness studio zit in een bijgebouw van een woonflat. Aan drie kanten zijn grote gaten in het gebouw geslagen. De oorzaak van de explosie en de brand wordt onderzocht.
  • 400 bewoners van de nabijgelegen flat zijn vannacht geëvacueerd. Honderd van hen worden opgevangen in een hotel bij Schiphol.
  • De brand is na ongeveer 4,5 uur geblust. Met speurhonden en een drone is er een zoekactie gestart naar mogelijke slachtoffers in het pand.
  • De hulpdiensten kunnen het pand nog niet betreden om te zoeken naar mogelijke slachtoffers, daarvoor is het te gevaarlijk. Daarom wordt het gebouw eerst met een kraan afgebroken. 

De gemeente Amsterdam heeft een telefoonlijn geopend waar mensen naar toe kunnen bellen die vragen hebben over de explosie. Medewerkers van de gemeente zijn te bereiken op: 020 255  29 01.

Woningcorporatie Stadgenoot, die de eigenaar is van het ontruimde flatgebouw, heeft in een kort statement gereageerd op de explosie. "In de nacht van 11 op 12 juni vond een explosie plaats in een sportschool aan de Remijden 2. Als gevolg hiervan zijn de woningen Remijden 3 tot en met 180 ontruimd", schrijft Stadgenoot. "We zijn enorm geschrokken en leven mee met de bewoners en andere betrokkenen. Op dit moment wordt onderzocht wat er is gebeurd en wat er nodig is." 

Bewoners van de ontruimde woningen kunnen deze ochtend en waarschijnlijk ook vanmiddag nog niet naar huis, laat de gemeente Amsterdam weten. 

Hulpdiensten en andere betrokken partijen zijn nog druk bezig met de hulpverlening, het onderzoek en het veiligstellen van het gebied. Daardoor kunnen we woningen op dit moment nog niet worden vrijgegeven.

Bewoners die geen eigen opvang kunnen regelen zijn naar een hotel gebracht waar zij de nodige zorg en ondersteuning krijgen.

De woordvoerder van de veiligheidsregio laat aan AT5 weten dat er mogelijk mensen aanwezig waren tijdens de explosie. Het zou gaan om een sportschool die dag en nacht open is. Er wordt rekening mee gehouden dat er nog meer personen onder het puin liggen.

De gemeente Amsterdam heeft telefoonnummers verspreid die familieleden van (mogelijke) slachtoffers of betrokkenen kunnen bellen. "Maakt u zich zorgen over een naaste, familielid of partner? Denkt u dat deze persoon mogelijk betrokken is bij het incident en kunt u hem of haar niet bereiken? Bel dan met Verwantencontact via 088 0908 000. Belt u vanuit het buitenland, bel dan +31 88 0908 000."

Wie algemene vragen over het incident heeft, kan vanaf 8.00 uur de gemeente bellen op het nummer 14020. Op deze manier moeten de meldkamers van de hulpdiensten het minder druk hebben.

De brand in de sportschool is na ongeveer 4,5 uur geblust. Dat betekent dat de zoekactie bijna kan starten. 

Er zijn tot nu toe zeven gewonden bekend, dat meldt de gemeente zojuist. Dat aantal kan nog oplopen.

Met behulp van speurhonden wordt gezocht naar mogelijke slachtoffers onder het puin. Omdat nog niet duidelijk is wat de explosie heeft veroorzaakt, verloopt de zoekactie zeer zorgvuldig. Daardoor kan het onderzoek langere tijd duren.

Ook de Explosieven Opruimingsdienst Defensie (EOD) is opgeroepen om onderzoek te doen. De oorzaak van de explosie is nog onbekend en verschillende scenario's worden onderzocht. Ondertussen wordt het gas naar het pand afgesloten, zodat de brandweer de brand veilig kan bestrijden.

De bewoners van de flat die hun woning uit moesten, worden opgevangen in het stadsloket aan het Osdorpplein, op tien minuten loopafstand van de getroffen flat. "Het GVB zet bussen in, maar daarnaast kunnen bewoners er ook zelf naartoe komen", zegt een woordvoerder van de Veiligheidsregio. 

De brandweer is rond 02.20 uur nog volop bezig met het blussen van de brand en het ontruimen van de flat. Volgens een omstander zijn GVB-bussen ingezet om geëvacueerde bewoners naar een opvanglocatie te vervoeren. Hoeveel mensen hun woning hebben moeten verlaten, is nog niet bekend.

De hulpdiensten hebben rond 1.10 uur opgeschaald naar GRIP 2, iets wat in Amsterdam bijna niet voorkomt. 

GRIP 2 wordt afgekondigd als er 'ook een inzet van hulpverleningsdiensten buiten de plaats van het incident (brongebied) nodig is'. Er wordt dan onder meer een Regionaal Operationeel Team (ROT) ingericht. 

"Het team verzamelt informatie, adviseert en coördineert", staat er op de site van de brandweer. "Onafhankelijk van de plaats van het incident komt het ROT samen op een vaste locatie in de regio. Vaak is dat het kantoor van de veiligheidsregio. Het ROT staat onder leiding van een Operationeel Leider. Uitgangspunt is dat het ROT zich richt op de (mogelijke) effecten van het incident. Het ROT is binnen de regionale rampenbestrijding en crisisbeheersing het hoogste operationele niveau."

Vanwege het tijdstip is AT5 momenteel niet bereikbaar via Whatsapp. We kunnen we op dit moment foto's en informatie zien die worden gestuurd via het tipformulier op de website.

  •  

EOD, speurhonden en drone zoeken naar slachtoffers na explosie in pand Amsterdam-Osdorp

12 Juni 2026 om 01:08

De hulpdiensten zijn vannacht massaal opgeroepen voor een zeer grote brand aan de Remijden in Amsterdam Nieuw-West. Meerdere slachtoffers zijn afgevoerd naar het ziekenhuis. Volg de ontwikkelingen in dit liveblog.

  • Rond 00.15 uur vond in de buurt van de Osdorper Ban in Amsterdam Nieuw-West een explosie plaats, waarna een grote brand uitbrak.
  • Hulpdiensten rukten massaal uit. De brandweer is nog altijd bezig met blussen. Er zijn tot nu toe zeven gewonden bekend, maar dat aantal kan nog oplopen. Hoe zij eraan toe zijn, is nog niet bekend. De brandweer houdt rekening met meer meer slachtoffers.
  • Het gaat om een explosie in een sportschool in een bijgebouw van een woonflat. Aan drie kanten zijn grote gaten in het gebouw geslagen. De oorzaak van de explosie en de brand wordt onderzocht.
  • De brand is na ongeveer 4,5 uur geblust. Met speurhonden en een drone is er een zoekactie gestart naar mogelijke slachtoffers in het pand. 
  • 400 bewoners van de nabijgelegen flat zijn vannacht geëvacueerd. Honderd van hen worden opgevangen in een hotel bij Schiphol.
  • De hulpdiensten kunnen het pand nog niet betreden, daarvoor is het te gevaarlijk. Daarom wordt het gebouw eerst met een kraan afgebroken. 

Woningcorporatie Stadgenoot, die de eigenaar is van het ontruimde flatgebouw, heeft in een kort statement gereageerd op de explosie. "In de nacht van 11 op 12 juni vond een explosie plaats in een sportschool aan de Remijden 2. Als gevolg hiervan zijn de woningen Remijden 3 tot en met 180 ontruimd", schrijft Stadgenoot. "We zijn enorm geschrokken en leven mee met de bewoners en andere betrokkenen. Op dit moment wordt onderzocht wat er is gebeurd en wat er nodig is." 

Bewoners van de ontruimde woningen kunnen deze ochtend en waarschijnlijk ook vanmiddag nog niet naar huis, laat de gemeente Amsterdam weten. 

Hulpdiensten en andere betrokken partijen zijn nog druk bezig met de hulpverlening, het onderzoek en het veiligstellen van het gebied. Daardoor kunnen we woningen op dit moment nog niet worden vrijgegeven.

Bewoners die geen eigen opvang kunnen regelen zijn naar een hotel gebracht waar zij de nodige zorg en ondersteuning krijgen.

De woordvoerder van de veiligheidsregio laat aan AT5 weten dat er mogelijk mensen aanwezig waren tijdens de explosie. Het zou gaan om een sportschool die dag en nacht open is. Er wordt rekening mee gehouden dat er nog meer personen onder het puin liggen.

De gemeente Amsterdam heeft telefoonnummers verspreid die familieleden van (mogelijke) slachtoffers of betrokkenen kunnen bellen. "Maakt u zich zorgen over een naaste, familielid of partner? Denkt u dat deze persoon mogelijk betrokken is bij het incident en kunt u hem of haar niet bereiken? Bel dan met Verwantencontact via 088 0908 000. Belt u vanuit het buitenland, bel dan +31 88 0908 000."

Wie algemene vragen over het incident heeft, kan vanaf 8.00 uur de gemeente bellen op het nummer 14020. Op deze manier moeten de meldkamers van de hulpdiensten het minder druk hebben.

De brand in de sportschool is na ongeveer 4,5 uur geblust. Dat betekent dat de zoekactie bijna kan starten. 

Er zijn tot nu toe zeven gewonden bekend, dat meldt de gemeente zojuist. Dat aantal kan nog oplopen.

Met behulp van speurhonden wordt gezocht naar mogelijke slachtoffers onder het puin. Omdat nog niet duidelijk is wat de explosie heeft veroorzaakt, verloopt de zoekactie zeer zorgvuldig. Daardoor kan het onderzoek langere tijd duren.

Ook de Explosieven Opruimingsdienst Defensie (EOD) is opgeroepen om onderzoek te doen. De oorzaak van de explosie is nog onbekend en verschillende scenario's worden onderzocht. Ondertussen wordt het gas naar het pand afgesloten, zodat de brandweer de brand veilig kan bestrijden.

De bewoners van de flat die hun woning uit moesten, worden opgevangen in het stadsloket aan het Osdorpplein, op tien minuten loopafstand van de getroffen flat. "Het GVB zet bussen in, maar daarnaast kunnen bewoners er ook zelf naartoe komen", zegt een woordvoerder van de Veiligheidsregio. 

De brandweer is rond 02.20 uur nog volop bezig met het blussen van de brand en het ontruimen van de flat. Volgens een omstander zijn GVB-bussen ingezet om geëvacueerde bewoners naar een opvanglocatie te vervoeren. Hoeveel mensen hun woning hebben moeten verlaten, is nog niet bekend.

De hulpdiensten hebben rond 1.10 uur opgeschaald naar GRIP 2, iets wat in Amsterdam bijna niet voorkomt. 

GRIP 2 wordt afgekondigd als er 'ook een inzet van hulpverleningsdiensten buiten de plaats van het incident (brongebied) nodig is'. Er wordt dan onder meer een Regionaal Operationeel Team (ROT) ingericht. 

"Het team verzamelt informatie, adviseert en coördineert", staat er op de site van de brandweer. "Onafhankelijk van de plaats van het incident komt het ROT samen op een vaste locatie in de regio. Vaak is dat het kantoor van de veiligheidsregio. Het ROT staat onder leiding van een Operationeel Leider. Uitgangspunt is dat het ROT zich richt op de (mogelijke) effecten van het incident. Het ROT is binnen de regionale rampenbestrijding en crisisbeheersing het hoogste operationele niveau."

Vanwege het tijdstip is AT5 momenteel niet bereikbaar via Whatsapp. We kunnen we op dit moment foto's en informatie zien die worden gestuurd via het tipformulier op de website.

  •  

Het Europese migratiepact gaat in: wat verandert er?

12 Juni 2026 om 06:45

Na jarenlang onderhandelen en voorbereiden treedt vandaag het Europese asiel- en migratiepact in werking. Het doel is om het aantal migranten dat illegaal de EU binnenkomt omlaag te brengen en meer controle te krijgen over de mensen die voor asiel naar Europa komen.

Wat verandert er in Nederland?

De IND, de organisatie die beoordeelt of een asielzoeker in Nederland mag blijven, gaat anders werken. Zij moeten asielaanvragen binnen een half jaar afhandelen. Nu duurt die procedure vaak zo'n twee jaar. Om dat voor elkaar te krijgen heeft de IND de procedure versimpeld.

Zo moeten asielzoekers zelf eerst vragen over hun aanmelding beantwoorden op een tablet, zijn er geen verplichte gezondheidschecks meer en moeten asielzoekers direct naar de rechter wanneer ze het niet eens zijn met de beslissing van de IND. Critici vrezen dat de nieuwe werkzijde tot veel meer procedures bij de rechter gaat leiden.

De nieuwe werkwijze heeft ook een grote impact op asielzoekers die nu al in Nederland wachten op een beslissing. Omdat de IND wil voorkomen dat ze onder de nieuwe regels meteen achterstanden oploopt, krijgen asielzoekers die vanaf vandaag een asielverzoek indienen voorrang. Asielzoekers die al een procedure hebben lopen, moeten daarom extra lang wachten. Het kabinet wil die wachttijd beperken tot maximaal drie jaar. Daarnaast voert Nederland, los van het migratiepact, het tweestatusstelsel in.

Wat verandert er voor Ter Apel?

Het is nog onduidelijk of het pact snel tot minder drukte in Ter Apel gaat leiden. In theorie is dat wel zo. Migranten moeten de asielprocedure namelijk voornamelijk aan de buitengrenzen van de Europese Unie gaan doorlopen, in bijvoorbeeld Griekenland of Italië. Nederland heeft met Schiphol ook een buitengrens, maar daar komen over het algemeen weinig mensen aan die op zoek zijn naar asiel.

Of het in de praktijk ook zo zal uitpakken, moet blijken. Daarvoor is het van belang dat de landen aan de buitengrenzen van de EU voorkomen dat asielzoekers doorreizen. Mocht dat toch gebeuren, dan kan Nederland die asielzoekers terugsturen naar het land waar zij de EU binnenkwamen. Dat land is verantwoordelijk voor de asielprocedure.

Deze regel bestaat al jaren, maar zuidelijke EU-landen weigeren migranten terug te nemen, omdat zij als grenslanden al heel veel asielzoekers opvangen. Maar onder het nieuwe migratiepact wordt deze afspraak nieuw leven ingeblazen. De landen aan de buitengrens van de EU zijn in eerste instantie weer verantwoordelijk voor de asielprocedure.

Daar staat tegenover dat de overige EU-lidstaten hulp moeten bieden aan die landen (Griekenland, Cyprus, Italië, Spanje). Die hulp bestaat uit het overnemen van asielzoekers of het bieden van financiële steun. Nederland kiest voor de financiële steun. Enkele andere landen, zoals Duitsland, zijn wel bereid asielzoekers over te nemen.

Het is een van de kwetsbare onderdelen van het migratiepact: als het aantal migranten dat naar de EU komt komende jaren toeneemt, is het de vraag of genoeg lidstaten bereid zijn de grenslanden te ontlasten. Als hulp uitblijft, ontbreekt voor de grenslanden de prikkel om asielzoekers zorgvuldig te registreren en te voorkomen dat ze doorreizen naar andere EU-landen.

Wat verandert er voor asielzoekers?

Asielzoekers die aankomen in bijvoorbeeld Cyprus of Griekenland krijgen te maken met snelle procedures aan de grens. Ze ondergaan eerst een veiligheidsscreening. Hun gegevens worden opgeslagen in een databank. Op basis van de screening wordt besloten of de asielzoekers een reële kans hebben op asiel. Als dat zo is, belanden ze in de normale asielprocedure.

Degenen die weinig kans maken, komen in een extra snelle procedure terecht van maximaal twaalf weken. Zij moeten die procedure afwachten in gesloten centra. Als ze niet mogen blijven, moeten ze terugkeren naar hun land van herkomst. Die terugkeer is een andere kwetsbaarheid in het pact. Op dit moment lukt het EU-landen maar heel beperkt om uitgeprocedeerde asielzoekers terug te sturen. Veel landen weigeren migranten terug te nemen.

Later dit jaar gaan er ook nieuwe Europese regels gelden om die terugkeercijfers omhoog te krijgen. Het geeft EU-landen onder meer de optie afgewezen asielzoekers naar 'terugkeerhubs', uitzetcentra buiten de EU, te sturen. Afspraken over zulke uitzetcentra zijn er nog niet.

Ook wil de EU meer afspraken maken met landen waar veel migranten vandaan komen, zodat zij afgewezen asielzoekers toch willen terugnemen. De EU voert daar nu zelfs met de Taliban gesprekken over. Maar zolang het onvoldoende lukt mensen terug te sturen, is het de vraag in hoeverre het migratiepact succesvol kan zijn.

Wat staat er in het migratiepact? In deze video wordt het uitgelegd:

  •  

Minder herrie voor de één, meer voor de ander: Schiphol verlegt vliegroutes

11 Juni 2026 om 06:00

Waar de ene Noord-Hollander vanaf vandaag juist wat rustiger nachten tegemoet gaat, krijgt een ander vaker vliegtuigen boven het hoofd. Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) voert twee nieuwe veiligheidsmaatregelen in op Schiphol, waardoor de vlieghinder op enkele plekken toeneemt of juist afneemt. Het doel is voorkomen dat vliegtuigen te dicht bij elkaar in de buurt komen. 

Het gaat om twee maatregelen: een aangepaste nachtelijke vertrekroute vanaf de Polderbaan en het nauwkeuriger vliegen van bochten in vertrekroutes vanaf de Kaagbaan.

De grootste verandering voor Noord-Holland heeft te maken met nachtvluchten (23:00 - 06:00 uur) die vanaf de Polderbaan vertrekken naar bestemmingen in zuidelijke richting. Die vliegtuigen vlogen tot nu toe via een route waarbij ze ter hoogte van Zaanstad een bocht maakten. 

Ter hoogte van Limmen en Castricum richting Noordzee

Voortaan draaien deze toestellen na het opstijgen ter hoogte van Limmen en Castricum naar links en vliegen ze via zee verder naar het zuiden. Pas boven de omgeving van Noordwijk komen ze op grote hoogte weer boven land.

Dat betekent dat er 's nachts minder vliegtuigen over de regio Zaanstad en Amsterdam vliegen. Bewoners van Castricum en Heiloo kunnen juist vaker een toestel horen overvliegen. 

Bekijk de video van de Luchtverkeersleiding hieronder voor een indruk van de aanpassingen voor vliegtuigen die vanaf de Polderbaan vertrekken. Lees verder onder de video.

Ook voor vertrekkende vliegtuigen vanaf de Kaagbaan verandert er vanaf vandaag iets. De routes zelf blijven hetzelfde, maar vliegtuigen moeten voortaan nauwkeuriger dezelfde bocht volgen met behulp van moderne navigatiesystemen.

Volgens LVNL is die maatregel nodig omdat vliegtuigen anders op sommige plekken te dicht bij elkaar kunnen komen. Dat risico bestond bij de bocht boven Zaanstad, op de Spijkerboor-route langs Hoofddorp en Nieuw-Vennep, en op routes richting het oosten langs Rijsenhout en Kudelstaart. 

Piloten konden voorheen soms kiezen tussen verschillende varianten van dezelfde vertrekroute. Nu wordt het gebruik van een zogenoemde vaste bochtstraal de standaard.

Bekijk de video hieronder voor een indruk van de aanpassingen voor vliegtuigen die vanaf de Kaagbaan vertrekken. Lees verder onder de video.

 

 

"Om het hoge veiligheidsniveau in het Nederlandse luchtruim te waarborgen, monitoren wij continu de veiligheid van onze verkeersafhandeling. Waar nodig nemen we maatregelen om de veiligheid van het vliegverkeer zeker te stellen", zegt Mark van Knippenberg, Chief Operations Officer van LVNL. 

Alleen toestellen zonder geschikte apparatuur mogen van deze vaste bochtstraal afwijken, mits dit vooraf wordt gemeld bij de luchtverkeersleiding. 

Circa 600 vluchten per jaar

Bij de voorbereiding van de maatregelen is volgens LVNL overleg gevoerd met onder meer het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Schiphol, luchtvaartmaatschappijen, gemeenten en bewonersvertegenwoordigers.

Volgens LVNL gaat het om ongeveer 600 vluchten per jaar, oftewel twee tot zes vluchten per nacht als de Polderbaan als startbaan wordt gebruikt. Het totaal aantal vluchten neemt niet toe. 

  •  

Vliegroutes vanaf Schiphol aangepast om veiligheid, hier en daar meer herrie

11 Juni 2026 om 06:00

Waar de ene Noord-Hollander vanaf vandaag juist wat rustiger nachten tegemoet gaat, krijgt een ander vaker vliegtuigen boven het hoofd. Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL) voert twee nieuwe veiligheidsmaatregelen in op Schiphol, waardoor de vlieghinder op enkele plekken toeneemt of juist afneemt. Het doel is voorkomen dat vliegtuigen te dicht bij elkaar in de buurt komen. 

Het gaat om twee maatregelen: een aangepaste nachtelijke vertrekroute vanaf de Polderbaan en het nauwkeuriger vliegen van bochten in vertrekroutes vanaf de Kaagbaan.

De grootste verandering voor Noord-Holland heeft te maken met nachtvluchten (23:00 - 06:00 uur) die vanaf de Polderbaan vertrekken naar bestemmingen in zuidelijke richting. Die vliegtuigen vlogen tot nu toe via een route waarbij ze ter hoogte van Zaanstad een bocht maakten. 

Ter hoogte van Limmen en Castricum richting Noordzee

Voortaan draaien deze toestellen na het opstijgen ter hoogte van Limmen en Castricum naar links en vliegen ze via zee verder naar het zuiden. Pas boven de omgeving van Noordwijk komen ze op grote hoogte weer boven land.

Dat betekent dat er 's nachts minder vliegtuigen over de regio Zaanstad en Amsterdam vliegen. Bewoners van Castricum en Heiloo kunnen juist vaker een toestel horen overvliegen. 

Bekijk de video van de Luchtverkeersleiding hieronder voor een indruk van de aanpassingen voor vliegtuigen die vanaf de Polderbaan vertrekken. Lees verder onder de video.

Ook voor vertrekkende vliegtuigen vanaf de Kaagbaan verandert er vanaf vandaag iets. De routes zelf blijven hetzelfde, maar vliegtuigen moeten voortaan nauwkeuriger dezelfde bocht volgen met behulp van moderne navigatiesystemen.

Volgens LVNL is die maatregel nodig omdat vliegtuigen anders op sommige plekken te dicht bij elkaar kunnen komen. Dat risico bestond bij de bocht boven Zaanstad, op de Spijkerboor-route langs Hoofddorp en Nieuw-Vennep, en op routes richting het oosten langs Rijsenhout en Kudelstaart. 

Piloten konden voorheen soms kiezen tussen verschillende varianten van dezelfde vertrekroute. Nu wordt het gebruik van een zogenoemde vaste bochtstraal de standaard.

Bekijk de video hieronder voor een indruk van de aanpassingen voor vliegtuigen die vanaf de Kaagbaan vertrekken. Lees verder onder de video.

 

 

"Om het hoge veiligheidsniveau in het Nederlandse luchtruim te waarborgen, monitoren wij continu de veiligheid van onze verkeersafhandeling. Waar nodig nemen we maatregelen om de veiligheid van het vliegverkeer zeker te stellen", zegt Mark van Knippenberg, Chief Operations Officer van LVNL. 

Alleen toestellen zonder geschikte apparatuur mogen van deze vaste bochtstraal afwijken, mits dit vooraf wordt gemeld bij de luchtverkeersleiding. 

Circa 600 vluchten per jaar

Bij de voorbereiding van de maatregelen is volgens LVNL overleg gevoerd met onder meer het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, Schiphol, luchtvaartmaatschappijen, gemeenten en bewonersvertegenwoordigers.

Volgens LVNL gaat het om ongeveer 600 vluchten per jaar, oftewel twee tot zes vluchten per nacht als de Polderbaan als startbaan wordt gebruikt. Het totaal aantal vluchten neemt niet toe. 

  •  

Treinen rijden weer rond Utrecht Centraal na vertraging door blikseminslagen

10 Juni 2026 om 11:32

Het treinverkeer rond Utrecht Centraal is hervat, nadat blikseminslagen vanmiddag tot vertragingen hadden geleid.

Tussen Utrecht Centraal en Amsterdam Centraal/Schiphol lag het treinverkeer enige tijd stil, inmiddels is het weer opgestart. Alleen tussen Breukelen en Utrecht Centraal rijden er minder treinen. Dat zal volgens de NS zeker tot 16.00 uur duren.

Er was ook vertraging op het traject tussen Utrecht en Eindhoven. De treinen rijden daar weer.

Inslag bij verkeersleidingspost

Op twee plekken was het spoor geraakt door de bliksem. Rond 11.00 uur sloeg tussen Utrecht Centraal en Breukelen de bliksem in, schrijft RTV Utrecht. Het was vlak bij een verkeersleidingpost, waar het personeel de inslag zag gebeuren. Op die plek konden op twee sporen nog wel treinen rijden. Voor de andere twee sporen moest nog gekeken worden hoe groot de schade was.

Door de inslag kwam een trein op het traject stil te staan. De bliksem is niet op de trein ingeslagen.

Later was er ook een blikseminslag tussen de stations Driebergen-Zeist en Utrecht Vaartsche Rijn. Ook daar reden minder treinen. De beperkingen zijn inmiddels voorbij.

Zo reageerden reizigers op Utrecht Centraal op de overlast:

Het KNMI heeft voor het midden en oosten van het land code geel afgegeven vanwege onweersbuien, mogelijk met hagel en windstoten. In de loop van de middag worden de buien vanuit het westen minder, in het oosten duurt het nog tot laat in de avond.

Op de site van de NS is de actuele situatie op het spoor te volgen.

  •  

Man aangehouden voor mishandeling zoon Parool-columnist Candan met kettingslot

9 Juni 2026 om 14:12

De politie Amsterdam heeft een man opgepakt die ervan wordt verdacht de zoon van Parool-columnist Yesim Candan met een kettingslot verwond te hebben.

De 35-jarige man uit Amstelveen werd vandaag opgepakt, meldt de politie. De minderjarige zoon van Candan werd vorige week dinsdag onder een tunneltje aan de Parnassusweg in Amsterdam-Zuid belaagd door een man op een scooter. Die sloeg hem op zijn bovenlijf met een zwaar kettingslot en reed vervolgens weg.

Verhoord

De verdachte zit vast en wordt verhoord. De politie onderzoekt of er een verband is met een column die Candan schreef na agressie tijdens een voetbalwedstrijd tussen amateurclubs AFC en De Dijk. Na publicatie van de column ontving Het Parool een dreigbrief waarin ook haar zoon werd genoemd.

Candan laat in Het Parool weten opgelucht te zijn door de aanhouding. "Ik ben zo blij. Ik heb amper geslapen sinds het gebeurd is. De afgelopen week heb ik veel steun gevoeld van de politie, die zich heel hard heeft ingezet om hem te pakken. En ook van burgemeester Halsema, die mij vanochtend nog heeft gebeld."

Steun Halsema

In haar column schreef Candan over een groep jongens van De Dijk die na het toekennen van een penalty aan AFC op een vrouwelijke scheidsrechter afstormden en haar uitmaakten voor "kankerlijer". Dat zou volgens Candan meer zijn dan een losstaand incident. "Dit gaat over iets groters: over respect, opvoeding en de manier waarop jongens leren omgaan met autoriteit en met vrouwen. En ja, het schuurt om dit te benoemen, maar de tegenpartij was een multicultureel team."

"Dat zegt op zichzelf niets over normen of gedrag. Juist daarom is het zo tragisch wanneer een groep jongens zich op deze manier gedraagt tegenover een vrouwelijke scheidsrechter, want daarmee bevestigen ze precies de vooroordelen en stigma's waar biculturele jongeren al jaren tegen vechten. Dat is niet alleen schadelijk voor het voetbal, maar voor alle jongeren met dezelfde achtergrond."

Halsema nam het direct na de mishandeling op voor Candan en noemde de mishandeling op sociale media "afschuwelijk en onverteerbaar". "In haar column pleit Yesim Candan voor respect en fatsoen. In plaats daarvan wordt haar zoon mishandeld, mogelijk om de moeder het zwijgen op te leggen."

  •  

35-jarige man gearresteerd voor mishandeling zoon Paroolcolumnist Yesim Candan

9 Juni 2026 om 13:35

Een 35-jarige man uit Amstelveen is vandaag aangehouden op verdenking van het mishandelen van de zoon van columnist Yesim Candan. Haar minderjarige zoon werd vorige week met een kettingslot aangevallen in het tunneltje onder de A10 op de Parnassusweg in Zuid. De jongen werd met het slot op zijn bovenlichaam geslagen door een langsrijdende scooterbestuurder. Hij raakte daarbij gewond.

Yesim Candan schreef het weekend daarvoor een column over agressie bij de Amsterdamse  amateurvoetbalwedstrijd AFC - De Dijk. Daarop ontving Het Parool een dreigbrief aan haar adres gericht. In die brief stond onder meer dat 'ze haar zoon ook wel wisten te vinden'. Het is niet zeker of er een verband bestaat tussen de brief en de aanval. 

De dader van de mishandeling wist na het slaan te ontkomen. Na een getuigenoproep en de bestudering van camerabeelden kwam de verdachte in beeld. Hij zit op dit moment vast en moet nog verhoord worden.

  •  

Afrit A9 naar centrum Amstelveen een maand langer dicht

9 Juni 2026 om 13:02

Afrit 5 van snelweg A9 moet in de richting van Haarlem een extra maand dicht. Dat betekent dat verkeer uit die richting meer moeite moet doen om het centrum van Amstelveen te bereiken. De afsluiting van 21 juni tot en met 27 juli 2026 is nodig om damwanden te plaatsen. 

De afrit gaat zondag 21 juni om 23.00 uur dicht en maandag 27 juli om 05.00 uur weer open. De damwanden worden geplaatst aan de noordelijke kant van de verdiepte ligging. Ook wordt de fundering voor geluidsschermen gelegd. Daarna wordt de tijdelijke afrit verlegd naar de definitieve locatie. 

"Deze werkzaamheden kunnen niet veilig worden uitgevoerd terwijl verkeer gebruikmaakt van de afrit. Dit is een belangrijke laatste stap in de afronding van de werkzaamheden aan de noordkant van de A9", legt een woordvoerder van Rijkswaterstaat uit.

De afrit was in deze richting eerder dit jaar ook al twee maanden afgesloten. Aan de andere kant (richting Utrecht) is na een afsluiting van meer dan een jaar weer open. Vooral die lange afsluiting zorgde voor chagrijn bij ondernemers in en om winkelcentrum Het Stadshart. 

Miljoen euro voor bereikbaarheid centrum

Rijkswaterstaat trok ter compensatie 1 miljoen euro uit voor een pakket aan maatregelen om het Stadshart bereikbaar te houden. Het gaat dan om verkeersmaatregelen en mobiliteitsmaatregelen, zoals het stimuleren van OV-gebruik. Ondernemers mochten meepraten over de invulling hiervan. 

Rijkswaterstaat laat in een persbericht weten er ook tijdens deze afsluiting 'alles aan te doen om de bereikbaarheid zo goed mogelijk te houden en overlast te beperken.' De extra reistijd is naar verwachting een paar minuten. Verkeer wordt omgeleid via afrit 4 bij Ouderkerk aan de Amstel. 

De noordelijke bak van de nieuwe verdiepte ligging moet eind juli in gebruik worden genomen. Om die deadline te halen gaat de A9 in het weekend van 24 juli bij Amstelveen dicht in de richting van Haarlem. Vanaf maandagochtend 27 juli is de noordelijke bak open. Daarna wordt gewerkt aan de zuidelijke bak. Daar moeten de eerste auto's eind 2028 rijden. 

Het project loopt in totaal anderhalf jaar vertraging op. Omgevingsmanager Lammert Postma legt in onderstaande video uit hoe dat komt. 

  •  

Weekendafsluiting A10 Zuid: ''Afsluiten van de binnenring is één van onze zwaarste afsluitingen''

12 Juni 2026 om 11:26

Er is weer een weekendafsluiting voor het project Zuidasdok. Van vrijdagavond 22.00 uur tot maandagochtend 05.00 uur is de A10 Zuid binnenring afgesloten. Ook zijn de verbindingen van de A10 Noord naar de A10 Oost en van de A10 Oost naar de A10 Zuid dicht. Verkeersmanager Jaap Buitink legt uit in Het Verkeer wat dit betekent voor de bereikbaarheid van de stad. 

''Het afsluiten van de binnenring is één van onze zwaarste afsluitingen'', vertelt Buitink. ''We verwachten dan ook veel hinder.'' Automobilisten moeten daarom rekening houden met zestig minuten vertraging, waarschuwt de verkeersmanager. 

En die vertraging is niet alleen op de snelwegen maar ook in de stad zelf. ''Met name in de Stadionbuurt, bij de Amstelveenseweg en op het Hoofddorpplein, verwachtten we heel veel vertraging.''

A10 Zuid binnenring dicht

De afsluiting van de A10 Zuid binnenring is van vrijdagavond 22.00 uur tot maandagochtend 15 juni 05.00 uur. Er is dan geen verkeer mogelijk vanaf de oprit S108 richting de A4 en de A10 West. Ook zijn de verbindingen van de A10 Noord naar de A10 Oost en van de A10 Oost naar de A10 Zuid dicht. Verkeer wordt omgeleid via de A9 aan de zuidkant en de A10 Oost en de A10 Noord aan de noordkant.

Schinkelbrug

De afsluiting van de binnenring is nodig om aan de Schinkelbrug te kunnen werken. Als onderdeel van het project Zuidasdok wordt deze brug uitgebreid van vijf naar acht bruggen. Dit is nodig om de ring Zuid in de toekomst te kunnen verbreden.

''Het weekend gaan we prefab liggers inhijsen'', vertelt werkvoorbereider Darren Helle. "'Dat zijn betonnen liggers die in de fabriek zijn gemaakt. Vanaf de snelweg worden deze liggers op hun plek gehesen.''

Volgende weekendafsluiting

Ook na dit weekend is het niet gedaan met de hinder. ''In het weekend van 26 tot en met 29 juni
zetten we de A10 Zuid buitenring dicht. Ook dat gaat veel vertraging opleveren'', sluit Buitink af.

Kijk hier voor meer informatie over de afsluitingen voor het project Zuidasdok.

  •  

F-35 op Schiphol: een gewone training of zit er meer achter?

7 Juni 2026 om 07:30

Het grootste en belangrijkste vliegveld van Nederland, Schiphol, wordt een trainingsplek voor gevechtsvliegtuigen. Militairen zijn in voorbereiding op uiteenlopende omstandigheden. Een belangrijk onderdeel daarvan is het oefenen van de samenwerking tussen de civiele en militaire luchtvaart op één vliegveld. 

In Stille Kracht, een programma van NH dat om 16.00 uur online komt en vanavond op TV is, hoor en zie je meer. 

De laatste keer dat de zware geluiden van F-35-gevechtsvliegtuigen op Schiphol te horen waren, was tien jaar geleden. Voor de nieuwe trainingen zijn er twee redenen: het 'maximaliseren van de militaire inzet' en het oefenen van een scenario waarin militaire vliegvelden in het land ontoegankelijk zijn voor vliegtuigen en de F35's moeten uitwijken.

“Sinds Rusland Oekraïne is binnengevallen, bereiden we ons als Defensie nadrukkelijker voor op dit soort omstandigheden. Die dreiging is er ook gewoon, dat is niet leuk. Maar doen alsof die dreiging niet is, dat helpt niet. En dat maakt je alleen maar kwetsbaarder”, vertelt Robert Adang, generaal-majoor Koninklijke Luchtmacht.

De voorbereiding op deze trainingsdagen duurde anderhalf jaar. In dreigende situaties is het noodzakelijk om snel en nauwkeurig te handelen, zeggen de militairen. Daarom wordt gewerkt aan de voorbereiding van verschillende draaiboeken. Deze training laat zien hoe civiele luchtvaart en Defensie samen kunnen optrekken.

“We hebben vliegvelden in Rotterdam, Eindhoven, Lelystad, Maastricht en we kunnen die vliegvelden gaan gebruiken voor het tijdelijk stationeren van F-35's. Het is een samenwerking waarbij we alle twee onmisbaar zijn”, zegt Pieter van Oord, CEO Schiphol.

Meer over de redenen, resultaten en toekomstige plannen vertellen wij in Stille Kracht vanmiddag om 17.10 uur op televisie bij NH.

  •  
❌