Normale weergave

Amstelveen geeft strijd om azc bij grens buurgemeente Uithoorn nog niet op

20 Juni 2026 om 11:30

Gemeente Amstelveen wil nog steeds een asielzoekerscentrum met zo'n 280 opvangplekken tegen de grens van buurgemeente Uithoorn plaatsen. Het COA zette een week geleden een streep door dat plan. Aan dat besluit ging flinke (politieke) druk vanuit Uithoorn vooraf. 

Asielwethouder José de Robles zei eind vorig jaar tegen NH alles op alles te willen zetten om deze locatie tegen te houden. "We hebben steeds benadrukt dat het een onwenselijke locatie is. We zijn niet tegen asielopvang, maar deze locatie ligt ver weg van de Amstelveense voorzieningen en dicht bij die van Uithoorn", zegt hij. 

Ook waren er verschillende demonstraties. Tegen zowel de beoogde locatie in Amstelveen als die aan de Wiegerbruinlaan in Uithoorn. Volgens gemeenteraadslid Petra van Leeuwen heeft het plan van Amstelveen het draagvlak voor asielopvang onder Uithoornaars negatief beïnvloed. Dat merkte haar partij Gemeentebelangen tijdens gesprekken met bewoners.

"Wij merkten dat mensen die voor zijn het wel heel erg veel vinden met ook nog die van Amstelveen erbij." 

Geen goede toegangsweg

Het COA schrijft in een brief aan het Amstelveense college van burgemeester en wethouder dat de opvanglocatie niet doorgaat, omdat geen betaalbare verkeersveilige toegangsweg kan worden gerealiseerd. 

Het perceel waar het azc zou moeten komen heeft nu één ontsluiting: via een betonnen brug die uitkomt op de Uithoornse Randweg.

Kersverse Amstelveens wethouder Saloua Chaara verbaast zich over de conclusie. "Het COA heeft deze locatie met al haar kennis en ervaring in eerste instantie zelf aangewezen", vertelt ze in gesprek met NH. "Amstelveen heeft toen oké gezegd. Daarna is het COA onderzoek gaan doen en heeft daarin al gekeken naar punten als verkeer."

Maandag weer om tafel

Met de locatie zou Amstelveen volgens de spreidingswet genoeg asielzoekers opvangen. "Dan hebben we een locatie waarmee we aan onze wettelijke taakstelling voldoen en dan krijg je zo'n brief." 

Amstelveen heeft inmiddels een brief naar het COA gestuurd waarin ze de verkeersargumenten weerlegt. Maandag volgt een gesprek. Volgens de gemeente heeft het COA tijdens een schouw in 2025 vastgesteld dat de opening van de opvang maar weinig extra gemotoriseerd vervoer betekent, omdat asielzoekers over het algemeen geen auto hebben. Wel worden zij soms per bus vervoerd en zal tien man COA-personeel eventueel met de auto reizen. 

Tijdens de bouwperiode zal meer (zwaar) verkeer op en aan rijden naar de locatie. De betonnen brug is daar niet sterk genoeg voor, daarom zal een tijdelijke weg moeten worden aangelegd. Amstelveen denkt dat zo'n tijdelijke weg aansluitend op provinciale weg N201 mogelijk is.

Het COA stelt in haar brief aan Amstelveen te verwachten dat de provincie daar op korte termijn geen toestemming voor zal geven. Volgens Chaara zou dat geen probleem moeten zijn, als het alleen om een tijdelijke bouwweg gaat. 

NH heeft het COA gevraagd waarom de organisatie de verkeerssituatie eerder wel geschikt vond, maar nog geen antwoord gekregen. 

  •  

ZIEN: Japanse keizer én zijn vrouw planten eerste boom vernieuwd Bloesempark

20 Juni 2026 om 07:30

De Japanse keizer Naruhito heeft gistermiddag samen met zijn vrouw Masako in het Amsterdamse Bos de eerste boom van het vernieuwde Bloesempark geplant. Daarmee eindigde het paar het driedaagse staatsbezoek aan Nederland.

Dat Masako er ook bij was, maakte het moment extra bijzonder. Bij eerdere bezoeken afgelopen week haakte zij niet aan.

De vierhonderd kersenbloesems zijn in het jaar 2000 aan Amstelveen geschonken door de Japan Women's Club en worden gezien als hét symbool van de band tussen Nederland en Japan.

Bijzonder

Burgemeester Tjapko Poppens nodigde het keizerlijk paar dan ook graag uit om de eerste nieuwe boom te planten. Een groot deel van de bloesems is aan vervanging toe. Poppens vond het bezoek heel bijzonder. "Ze waren heel erg geïnteresseerd en op de hoogte."

Ook voor voorzitter van de Japan Women's Club Misae Endo was het een hele bijzondere dag. "Ze waren heel vriendelijk en stelden me allemaal vragen. Jammer dat ik geen vrienden met ze kan zijn."

  •  

Kritiek op zorg in vreemdelingendetentie Nederland: 'Hoog niveau van geweld'

19 Juni 2026 om 23:13

De zorg in Nederlandse gevangenissen voor vreemdelingen schiet tekort. Dat schrijft het anti-foltercomité (CPT) van de Raad van Europa in een rapport, na een bezoek aan twee detentiecentra in Nederland en de Penitentiaire Inrichting (PI) Ter Apel in oktober vorig jaar.

In detentiecentra worden vreemdelingen vastgezet in afwachting van uitzetting, bijvoorbeeld omdat hun asielaanvraag is afgewezen of als ze geen geldig reisdocument hebben. Nederland heeft drie locaties daarvoor: het Justitieel Complex Schiphol, het Justitieel Complex Zeist en het detentiecentrum in Rotterdam, de enige vreemdelingenbewaring in Nederland.

Volgens cijfers van de Dienst Justitiële Inrichtingen (DJI) werden in 2025 ruim 3000 vreemdelingen vastgezet. Daarvan was 89 procent man. Ook gezinnen zitten in bewaring, maar voor maximaal twee weken.

'Hoog niveau van geweld'

Het comité zag in het detentiecentrum voor vreemdelingen in Rotterdam een oververtegenwoordiging van mensen met complexe problemen, zowel fysieke als mentale, en gedetineerden die kampten met een verslaving. Volgens het CPT is de zorg voor hen ondermaats.

"Dit draagt bij aan het hoge niveau van geweld tussen gedetineerden onderling en de frequente inzet van het Intern Bijstandsteam (IBT)", staat in het rapport. Een intern bijstandsteam is een speciale, getrainde eenheid binnen een gevangenis voor calamiteiten.

Het is al langer bekend dat het detentiecentrum in Rotterdam kampt met een personeelstekort. Hierdoor moet het centrum soms uitgeprocedeerde asielzoekers weren omdat het te vol is, bleek eerder uit onderzoek van NRC.

Ook in de PI in Ter Apel zag het comité veel mensen met psychische problemen en verslavingen, voor wie te weinig zorg en aandacht was. De inrichting van de speciale opvang voor kwetsbaren binnen de PI is volgens het comité ook niet geschikt. Dat komt doordat de opvang te groot is, door de gedeelde ruimtes met de reguliere afdeling en het gebrek aan voldoende gekwalificeerd personeel.

Klachtrecht

Het comité is kritisch op de klachtenafhandeling in de Nederlandse detentiecentra voor vreemdelingen. Door een toenemend aantal klachten staat dat systeem nu onder druk. Dat komt onder meer door een personeelstekort. "Het traject van indiening tot eindbeslissing van een klacht kan vaak meerdere maanden in beslag nemen", aldus het comité.

Vreemdelingen die vastzitten kunnen een klacht indienen over de leefomstandigheden of medische zorg in de detentiecentra, op basis van het klachtrecht. Het comité vindt dat de procedures daarvan sneller moeten, zodat dat recht in de praktijk ook echt werkt.

Psychologen

In een reactie op het rapport laat de Nederlandse regering aan persbureau ANP weten dat in Rotterdam de mentale gezondheid van gedetineerden de aandacht heeft. Er wordt gewerkt aan de werving van medisch personeel, maar door krapte op de arbeidsmarkt is het lastig om gekwalificeerde mensen aan te nemen, met name psychologen. Ook in Ter Apel wordt volgens de regering geprobeerd de medische dienst uit te breiden en de speciale afdeling voor kwetsbaren te verbeteren.

  •  

Staking in OV op woensdagochtend tegen bezuiniging op sociale zekerheid

19 Juni 2026 om 17:36

De NS bevestigt dat er woensdagochtend 24 juni tussen 04.00 en 08.00 uur in het hele land geen treinen rijden. Vakbond FNV heeft voor die ochtend een staking aangekondigd. Ook werknemers in het bus-, tram- en metrovervoer staken.

Na de staking in de vroege ochtend moet de NS de dienstregeling weer opstarten. Daardoor kunnen reizigers ook de rest van de ochtend te maken krijgen met treinen die niet rijden of vertraagd zijn. Vervangend vervoer aanbieden is niet mogelijk, stelt de NS, omdat daarvoor niet genoeg bussen beschikbaar zijn.

De zogenoemde Airportsprinter tussen Amsterdam Centraal, Schiphol en Hoofddorp rijdt tijdens de staking wel, net als de Eurostar naar Londen en Parijs voor reizigers met een reservering.

Meer verstoringen

De vakbond stelt dat andere vervoerders woensdagochtend ook niet rijden. Arriva zegt tegen persbureau ANP nog niet te weten wat de impact van de staking wordt, omdat niet duidelijk is hoeveel medewerkers staken. "We rijden wat we kunnen rijden", zegt een woordvoerder, die verwacht dat de vervoerder vanaf 08.30 uur weer volgens de dienstregeling rijdt.

Het GVB in Amsterdam en de RET in Rotterdam beginnen pas na 08.00 uur met rijden. In beide steden moeten reizigers rekening houden met verstoringen tot later in de ochtend. Transdev, het vervoersbedrijf achter onder meer Connexxion, zegt nog "druk in vergadering" te zijn over de gevolgen van de staking voor de dienstregeling.

FNV had de staking vorige maand al aangekondigd. De staking richt zich tegen bezuinigingen op de sociale zekerheid, zoals het inkorten van de WW en het versoberen van de WIA, de uitkering voor langdurig zieken. Ook tegen het versneld verhogen van de AOW-leeftijd zou gestaakt worden, maar dat kabinetsplan is van tafel.

  •  

Onrust binnen adviesorgaan Schiphol, leden leggen taken neer

19 Juni 2026 om 14:26

Het is onrustig binnen de raad die de belangen van omwonenden van Schiphol behartigt. Verschillende leden van het adviesorgaan hebben hun taken uit protest neergelegd, melden zij vrijdag. Ze vinden dat de raad niet langer in staat is om de belangen van alle omwonenden te behartigen. Als er niets verandert, dreigt er volgens hen weinig te verbeteren aan de situatie van omwonenden van de luchthaven.

De Maatschappelijke Raad Schiphol (MRS) werd in 2023 in het leven geroepen en geeft de minister van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) ongevraagd en gevraagd advies. Khadija Arib is voorzitter van de raad, die bestaat uit gekozen leden die de omwonenden van de start- en landingsbanen en bijbehorende aanvliegroutes vertegenwoordigen. Ook zijn er deskundigen en maatschappelijke organisaties betrokken.

Vier leden hebben de taken vrijdag neergelegd. Hun zetels in de raad komen niet beschikbaar.

Deelbelangen

De onvrede heeft te maken met de manier waarop de raad is opgezet. Elk lid vertegenwoordigt een baan en daarmee een bepaalde groep omwonenden, waardoor deelbelangen ontstaan, aldus de critici. Ook zou er te weinig zijn gedaan om de "Schiphol-lobby buiten de deur te houden" in de aanloop naar een belangrijk advies.

Het ging mis in de aanloop naar een belangrijk advies over het nieuwe Luchthavenverkeersbesluit, zegt Jeroen Wester, een van de MRS-leden die zijn taken neerlegde. Een belangrijk punt daarin is het zogeheten preferente baangebruik, waarbij sommige banen op Schiphol de voorkeur krijgen, omdat daar minder mensen omheen wonen en de hinder relatief gezien lager is. Gezien de deelbelangen lag dat punt zo gevoelig dat er binnen de raad niet over gesproken is, zegt Wester.

Verbetering van leefbaarheid

"Het doel van de MRS is om de leefbaarheid en gezondheidssituatie voor alle omwonenden te verbeteren. Met de huidige vertegenwoordigingswijze per baan is het niet mogelijk om dat voor alle omwonenden in gelijke mate te doen." Wester pleit bijvoorbeeld voor een gezondheidsraad, in plaats van een raad waarin afzonderlijke gebieden rondom Schiphol zijn vertegenwoordigd.

De raad dient ook een "landsbelang", benadrukt Wester, door de grote impact van het luchtvaartdossier op stikstof en de belasting van de ruimtelijke omgeving. "Dit dossier ligt in de orde van Tata Steel en Groningen."

  •  

Katwijkse gemeenteraad stemt voorlopig voor komst medicijnfabriek

19 Juni 2026 om 01:09

De gemeenteraad van Katwijk heeft een voorlopig positief advies gegeven over de bouwplannen voor een grote medicijnfabriek van de Amerikaanse farmaceut Eli Lilly. Een ruime meerderheid stemde kort na middernacht in met de vergunningaanvraag, waar nu iedereen op kan reageren. In het najaar volgt een definitief besluit.

Enkele uren voor de raadsvergadering bereikten het Rijk, de provincie Zuid-Holland en de gemeente Katwijk een akkoord over onder meer de financiële voorwaarden. De overheden investeren gezamenlijk ruim 100 miljoen euro in de bereikbaarheid van het gebied.

Er komt niet alleen een productielocatie van Eli Lilly, maar ook duizenden woningen. Minimaal de helft van die woningen moet in de categorie 'betaalbaar' komen. Daarmee kwamen het Rijk en de provincie, die samen 72 miljoen euro inleggen, tegemoet aan een harde eis die de gemeenteraad had gesteld.

Intussen is de grond al bouwklaar gemaakt, zijn kassen gesloopt en bewoners uitgekocht. De fabriek komt bij het Leiden Bioscience Park. Het terrein valt onder de gemeente Katwijk.

Hoogopgeleid

Eli Lilly heeft productielocaties in Duitsland, Frankrijk, Ierland, Italië, Spanje. Daar moet binnenkort de fabriek bij het Leiden Bioscience Park bij komen.

Het bedrijf koos voor die plek vanwege de goede bereikbaarheid, met de Rotterdamse haven en luchthaven Schiphol in de buurt. Daarnaast wonen er veel hoogopgeleide arbeidskrachten in het gebied.

In de Nederlandse fabriek moeten uiteindelijk geneesmiddelen worden gemaakt voor diabetes, obesitas, hart- en vaataandoeningen, oncologie, immunologie en neuroscience. "Genoeg voor de hele wereld", zei de topman van Eli Lilly Dave Ricks eerder.

Een van de belangrijkste middelen die het bedrijf hier wil produceren is het afvalmedicijn Mounjaro. Hiermee wil Eli Lilly het Deense Novo Nordisk beconcurreren. Dat bedrijf maakt het populaire afslankmiddel Ozempic.

Boost

De overheid is enthousiast over het plan. Toen de komst van de medicijnfabriek vorig jaar november werd gepresenteerd, noemde toenmalig minister van Economische Zaken Vincent Karremans het "een enorme boost" voor de regionale en nationale economie.

De Katwijkse gemeenteraad reageerde in eerste instantie gemengd. De meeste partijen denken dat de komst van Eli Lilly werkgelegenheid oplevert en economisch interessant is. Maar ze uitten ook bezwaren. Door de komst van duizenden nieuwe woningen wordt het drukker op de lokale wegen, waar nu al regelmatig files staan.

Daarnaast spraken lokale bestuurders de vrees uit dat de fabriek de recreatie op het Valkenburgse Meer belemmert. En er zijn zorgen over het hoge waterverbruik van de fabriek en de effecten op het milieu.

Begin juni gaf de gemeenteraad aan bereid te zijn voorlopig voor de komst van de Amerikaanse farmaceut te stemmen. Wel moest er voor de stemming meer duidelijkheid komen vanuit het Rijk over de aanpak en financiering van de verkeersknelpunten.

  •  

Maximale straf en jeugd-tbs voor tiener die jongen (17) doodschoot in Amsterdam

18 Juni 2026 om 20:20

Een 17-jarige jongen is veroordeeld tot twee jaar jeugddetentie en jeugd-tbs voor het doodschieten van de 17-jarige Rivaldo in Amsterdam. Dat is de maximale straf die de verdachte opgelegd kon krijgen en is gelijk aan de eis van het Openbaar Ministerie.

Het slachtoffer werd vorig jaar augustus neergeschoten op een voetbalveldje in stadsdeel Zuidoost. De 17-jarige werd onderweg naar het ziekenhuis nog gereanimeerd, maar hij overleed aan zijn verwondingen. Een dag later werd de destijds 16-jarige verdachte aangehouden.

Gestolen ketting

Uit onderzoek is gebleken dat een gestolen ketting de aanleiding was voor het schietincident. Een uur daarvoor werd een vriend van Rivaldo in de buurt van het voetbalveldje beroofd van zijn ketting. Vervolgens doken er op sociale media foto's op waarop de latere schutter met de ketting te zien was.

Uit chatgesprekken blijkt dat Rivaldo daarna de jongen zocht om de ketting terug te krijgen. Die jongen ging vervolgens met twee anderen terug naar het voetbalveldje en begon daar ruzie te maken met het slachtoffer, waarna er werd geschoten.

De veroordeelde jongen heeft altijd ontkend, maar de rechtbank acht bewezen dat hij degene was die Rivaldo heeft doodgeschoten. Volgens de rechters blijkt dit onder meer uit camerabeelden uit de omgeving. De schietpartij zelf was daar niet op te zien, maar de momenten net daarvoor en daarna wel.

Geen openheid van zaken

De rechtbank rekent het de jongen zwaar aan dat hij "op geen enkele wijze" openheid van zaken wilde geven. De rechtbank verwijst naar "de heersende zwijgcultuur in de wijk" en noemt het "een verdrietige constatering" dat er mensen bij de schietpartij aanwezig waren en mogelijk meer wisten, maar niet met de politie hebben willen praten.

Nabestaanden blijven daardoor achter met onbeantwoorde vragen, aldus de rechter. Ook benadrukt de rechter dat het voor de buurt een ingrijpende gebeurtenis is geweest. De dood van Rivaldo maakte veel los, schrijft stadszender AT5. Tijdens een buurtbijeenkomst kort erna kwamen veel mensen samen om te rouwen en hun steun te betuigen aan de familie.

Meerdere strafbare feiten

De veroordeelde jongen heeft zich voorafgaand aan het doodschieten van Rivaldo ook schuldig gemaakt aan een ander misdrijf. Zo had hij een week eerder samen met anderen een man in Amstelveen met veel geweld en onder bedreiging van vuurwapens belaagd bij zijn huis met het idee zijn woning binnen te vallen.

Deskundigen hebben de verdachte onderzocht en concluderen dat hij een beperkt empathisch vermogen en een gebrekkige gewetensfunctie heeft. Zij achten de kans op herhaling groot.

Maximale straf

De rechtbank oordeelt dat "gelet op de ernst van de feiten" alleen een maximale straf passend is. Omdat de verdachte tijdens het plegen van de feiten 16 jaar oud was, kan de rechtbank maximaal 2 jaar jeugdgevangenis en jeugd-tbs opleggen.

"De verdachte heeft gezien zijn problematiek langdurig en intensief behandeling nodig om tot een positieve gedragsverandering te komen", aldus de rechtbank.

  •  

Schorre stemmen en oranje onderbroeken: Oranjefans op Schiphol in WK-sferen

16 Juni 2026 om 19:25

Op Schiphol is het deze dagen een komen en gaan van voetbalfans. De ene groep supporters keert met een schorre stem terug uit Dallas, waar Oranje het opnam tegen Japan. De andere groep staat juist op het punt om het vliegtuig naar Houston te pakken voor de volgende WK-wedstrijd tegen Zweden.

"Ja, zoals je misschien kan horen, het was heel erg leuk", lacht Mathieu uit Krommenie met een rauwe stem. Samen met zijn vriend Sjors uit Zaandijk reisde hij naar Dallas om Oranje te zien schitteren.

"Het was echt fantastisch. Een groot feest. Beetje jammer van het resultaat alleen, die 2-2 op het einde", zegt hij. 

Daar is de Brabantse Gert-Jan het niet helemaal mee eens. "We hebben niet verloren toch?", zegt hij lachend. "Da's toch een goed teken? Zeven keer slecht voetballen en we zijn wereldkampioen."

  •  

Terugdringen vuile lucht op koers: Nederlanders leven 4 maanden langer in 2030   

16 Juni 2026 om 13:34

Nederland is op weg om de doelstellingen van het Schone Lucht Akkoord te halen. In een tussenrapportage meldt het RIVM dat als alle voorgenomen plannen worden uitgevoerd, de gezondheidswinst groter is dan twee jaar geleden nog werd verwacht.

Gemeentes, provincies en het Rijk spraken in 2020 af meer te doen tegen fijnstof en stikstofoxide in de lucht. Er zou gekeken worden hoe de uitstoot kon worden teruggebracht van huishoudens, de industrie, het verkeer en de landbouw. Er werd bijvoorbeeld ingezet op het terugdringen van vervuilende dieselaggregaten, nieuwe emissie-eisen voor fabrieken en strengere normen voor voertuigen.

Door dat soort maatregelen blijft de gemiddelde Nederlander straks 4 maanden langer leven ten opzichte van ijkjaar 2016, toen volgens het RIVM Nederlanders gemiddeld 9,5 maanden eerder stierven als gevolg van vervuilde lucht. Naar verwachting zullen er ook minder gevallen van kinderastma en hart- en vaatziekten zijn.

Elektrische auto's

Het RIVM berekent elke twee jaar hoeveel winst in levensverwachting er wordt geboekt met de voorgestelde plannen. Hoofddoel was om de verloren tijd door vervuilde lucht in 2023 met de helft terug te dringen. In 2024 waarschuwde het RIVM nog dat dat net niet gehaald zou worden: in plaats van 50 procent gezondheidswinst dreigde het resultaat slechts 46 procent te zijn.

Met vier maanden extra komt de verwachting van dit jaar uit op 55 procent. Dat het streven nu wel gehaald wordt, komt deels doordat er sneller meer elektrische auto's worden gekocht dan eerder geraamd. Daarnaast is ook een verbeterde rekenmethode gebruikt die gunstiger uitvalt. Al met al is de uitstoot van stikstofoxiden in 2030 ongeveer 8 procent lager dan aanvankelijk gedacht.

Het RIVM waarschuwt wel dat stikstofdioxiden gevaarlijker zijn dan eerder werd aangenomen. Bovendien zal Nederland in 2030 nog niet overal voldoen aan strengere Europese normen die dan ook gaan gelden. Voor plekken als Schiphol, de Rijnmond en langs verschillende snelwegen zijn daarvoor extra maatregelen nodig.

  •  

Amsterdamse topbasketballer Quinten Post traint jongeren uit hele land: "Dit maakt mij erg blij"

14 Juni 2026 om 17:24

Jonge basketballers uit het hele land konden vandaag hun geluk niet op. NBA-speler Quinten Post, die in Amerika op het hoogste niveau voor de Golden State Warriors speelt, gaf in Sportcentrum VU basketbaltraining. "Het leek mij gewoon heel gaaf om iets terug te doen voor basketballend Nederland."

Zo'n tachtig jongeren tussen de 6 en 18 jaar hadden vandaag het geluk om les te krijgen van de 2,13 meter lange Amsterdammer Post. De belangstelling voor het gratis basketbalkamp was groot: volgens organisator All Day Athletes, dat het evenement samen met Post organiseerde, kwamen er zo'n 800 aanmeldingen uit binnen- en buitenland binnen. Gisteren kregen 80 jonge basketballers ook al les van de topsporter. 

Post speelt nu twee jaar voor de Warriors in hun thuisstad San Francisco. "Ik heb daardoor nu best een platform gecreëerd voor veel basketballers in Nederland", legt hij uit in de sportzaal in Amstelveen. Het leek de center van de Amerikaanse topclub een goed idee om iets terug te doen voor de basketbal-community. "Het had mij op 13-jarige leeftijd ook gaaf geleken om een dagje mee te kijken met een NBA-speler."

Blije gezichten

Deelnemers van de les van Quinten zijn maar wat blij dat hun sporticoon in de stad te zien is. "Ik ben blij ook dat ik een van de tachtig gelukkigen ben", zegt een jongen uit de Bijlmer die al een paar jaar basketbal speelt. "Het is gewoon een leuke ervaring dit, om te vragen hoe hij zijn carrière is begonnen en hoe hij gekomen is waar hij nu is."

Een meisje dat helemaal uit Rotterdam gekomen is voor de training vult hem aan: "Het is een kans die je niet zomaar kan krijgen, dus die wilde ik graag benutten." Tussen de training door maken de jonge basketballers graag gebruik van de mogelijkheid om met de in West opgegroeide topsporter op de foto te gaan. "Supervet dat hij gewoon bij mij in de buurt is."

Toekomst bij de Warriors nog onzeker

Hoewel Post al twee jaar voor de Warriors speelt in de Verenigde Staten is het vooralsnog onduidelijk of hij daar komend seizoen ook van de partij is. "Dat is wel de hoop, ja", zegt de geboren Amsterdammer met een grijns op zijn gezicht. 

"Er is op dit moment nog niks officieels", legt hij uit. "Het NBA-seizoen is nu klaar, dus hopelijk gaat het balletje snel rollen en komen we er dan achter." Tot die tijd blijft de NBA-speler genieten van zijn geboortestad en het mogelijke succes van het Nederlands voetbalteam: "Hopelijk gaan dat mooie dagen worden."

  •  

Amsterdamse topbasketballer Quinten Post traint jongeren uit hele land: "Dit maakt mij erg blij"

14 Juni 2026 om 17:24

Jonge basketballers uit het hele land konden vandaag hun geluk niet op. NBA-speler Quinten Post, die in Amerika op het hoogste niveau voor de Golden State Warriors speelt, gaf in Sportcentrum VU basketbaltraining. "Het leek mij gewoon heel gaaf om iets terug te doen voor basketballend Nederland."

Zo'n tachtig jongeren tussen de 6 en 18 jaar hadden vandaag het geluk om les te krijgen van de 2,13 meter lange Amsterdammer Post. De belangstelling voor het gratis basketbalkamp was groot: volgens organisator All Day Athletes, dat het evenement samen met Post organiseerde, kwamen er zo'n 800 aanmeldingen uit binnen- en buitenland binnen. Gisteren kregen 80 jonge basketballers ook al les van de topsporter. 

Post speelt nu twee jaar voor de Warriors in hun thuisstad San Francisco. "Ik heb daardoor nu best een platform gecreëerd voor veel basketballers in Nederland", legt hij uit in de sportzaal in Amstelveen. Het leek de center van de Amerikaanse topclub een goed idee om iets terug te doen voor de basketbal-community. "Het had mij op 13-jarige leeftijd ook gaaf geleken om een dagje mee te kijken met een NBA-speler."

Blije gezichten

Deelnemers van de les van Quinten zijn maar wat blij dat hun sporticoon in de stad te zien is. "Ik ben blij ook dat ik een van de tachtig gelukkigen ben", zegt een jongen uit de Bijlmer die al een paar jaar basketbal speelt. "Het is gewoon een leuke ervaring dit, om te vragen hoe hij zijn carrière is begonnen en hoe hij gekomen is waar hij nu is."

Een meisje dat helemaal uit Rotterdam gekomen is voor de training vult hem aan: "Het is een kans die je niet zomaar kan krijgen, dus die wilde ik graag benutten." Tussen de training door maken de jonge basketballers graag gebruik van de mogelijkheid om met de in West opgegroeide topsporter op de foto te gaan. "Supervet dat hij gewoon bij mij in de buurt is."

Toekomst bij de Warriors nog onzeker

Hoewel Post al twee jaar voor de Warriors speelt in de Verenigde Staten is het vooralsnog onduidelijk of hij daar komend seizoen ook van de partij is. "Dat is wel de hoop, ja", zegt de geboren Amsterdammer met een grijns op zijn gezicht. 

"Er is op dit moment nog niks officieels", legt hij uit. "Het NBA-seizoen is nu klaar, dus hopelijk gaat het balletje snel rollen en komen we er dan achter." Tot die tijd blijft de NBA-speler genieten van zijn geboortestad en het mogelijke succes van het Nederlands voetbalteam: "Hopelijk gaan dat mooie dagen worden."

  •  

Invloedrijkste filosoof van Nederland krijgt nu ook een eigen musical

14 Juni 2026 om 13:00

Na een standbeeld, school en straatnaam in de hoofdstad heeft Baruch Spinoza nu ook een eigen musical. De filosoof is misschien wel de meest invloedrijke denker die Amsterdam ooit heeft voorgebracht. Zijn ideeën en levensloop zijn nu te zien in het Amsterdamse Bostheater in Amstelveen. Spinoza was een van de belangrijkste vrijdenkers uit de Nederlandse geschiedenis.

Spinoza werd in 1632 geboren in een Joods Sefardische familie in Amsterdam. Al vroeg ging hij de strijd aan met zijn religieuze omgeving. Dat kwam hem duur te staan; op zijn 23e werd hij verbannen uit zijn gemeenschap. Ook zijn twee belangrijkste boeken; de Ethica en de Tractatus theologico-politicus, werden beide verboden.

"We maken zijn filosofie en manier van denken toegankelijk", zegt Sarah Janneh, die zijn zus Rebecca speelt. "Dan hoef je niet die hele Ethica door te ploegen."

"Ik kende hem van het duizend guldenbiljetje", lacht Olaf Ait Tami, die de rol van Spinoza vertolkt in de musical. Maar na een uitgebreid onderzoek naar Spinoza's ideeën en levensloop heeft hij de filosoof goed leren kennen. "Echt een hele toffe gast."

Baruch Spinoza, ook wel bekend onder zijn Latijnse naam Benedictus of zijn bijnaam Bento, is door zijn revolutionaire standpunten over God uitgegroeid tot een van de meest invloedrijke filosofen van Nederland. Vanwege zijn kritiek op religie wordt hij gezien als een radicale 'verlichtingsdenker'. 

Spinoza's in asielzoekerscentra?

De musical vertelt het ook levensverhaal van de jonge filosoof. Spinoza's ouders kwamen uit Portugal en waren naar Nederland gevlucht omdat ze daar niet veilig waren. Dat maakt het verhaal ook voor nu relevant, zegt Ait Tami. 

"In de voorstelling komen we hier aan als vluchtelingen. Toen realiseerde ik me: hoeveel vrije denkers zitten er tegenwoordig in asielzoekerscentra? Mensen met eigen ideeën en talenten die niet mogen werken of hun opleiding niet kunnen afmaken."

Ook Nimuë Walraven, die zus Miriam speelt in de voorstelling, ziet parallellen met nu. "Ik denk dat het nu heel belangrijk is om het begrip vrijheid en wat je daarvoor op moet geven, bespreekbaar en zichtbaar te maken", zegt ze.

De zogenoemde Mokum Musical is tot 11 juli te zien in het Bostheater. "Het is een hommage aan de Amsterdammer Spinoza", zegt Ait Tami. "Die branie had hij al en die heb ik hem ook meegegeven." 

  •  

Musical over invloedrijke filosoof Spinoza: "In een tijd van nu heel belangrijk"

14 Juni 2026 om 13:00

Na een standbeeld, school en straatnaam in de hoofdstad heeft Baruch Spinoza nu ook een eigen musical. De filosoof is misschien wel de meest invloedrijke denker die Amsterdam ooit heeft voorgebracht. Zijn ideeën en levensloop zijn nu te zien in het Amsterdamse Bostheater in Amstelveen. Spinoza was een van de belangrijkste vrijdenkers uit de Nederlandse geschiedenis.

Spinoza werd in 1632 geboren in een Joods Sefardische familie in Amsterdam. Al vroeg ging hij de strijd aan met zijn religieuze omgeving. Dat kwam hem duur te staan; op zijn 23e werd hij verbannen uit zijn gemeenschap. Ook zijn twee belangrijkste boeken; de Ethica en de Tractatus theologico-politicus, werden beide verboden.

"We maken zijn filosofie en manier van denken toegankelijk", zegt Sarah Janneh, die zijn zus Rebecca speelt. "Dan hoef je niet die hele Ethica door te ploegen."

"Ik kende hem van het duizend guldenbiljetje", lacht Olaf Ait Tami, die de rol van Spinoza vertolkt in de musical. Maar na een uitgebreid onderzoek naar Spinoza's ideeën en levensloop heeft hij de filosoof goed leren kennen. "Echt een hele toffe gast."

Baruch Spinoza, ook wel bekend onder zijn Latijnse naam Benedictus of zijn bijnaam Bento, is door zijn revolutionaire standpunten over God uitgegroeid tot een van de meest invloedrijke filosofen van Nederland. Vanwege zijn kritiek op religie wordt hij gezien als een radicale 'verlichtingsdenker'. 

Spinoza's in asielzoekerscentra?

De musical vertelt het ook levensverhaal van de jonge filosoof. Spinoza's ouders kwamen uit Portugal en waren naar Nederland gevlucht omdat ze daar niet veilig waren. Dat maakt het verhaal ook voor nu relevant, zegt Ait Tami. 

"In de voorstelling komen we hier aan als vluchtelingen. Toen realiseerde ik me: hoeveel vrije denkers zitten er tegenwoordig in asielzoekerscentra? Mensen met eigen ideeën en talenten die niet mogen werken of hun opleiding niet kunnen afmaken."

Ook Nimuë Walraven, die zus Miriam speelt in de voorstelling, ziet parallellen met nu. "Ik denk dat het nu heel belangrijk is om het begrip vrijheid en wat je daarvoor op moet geven, bespreekbaar en zichtbaar te maken", zegt ze.

De zogenoemde Mokum Musical is tot 11 juli te zien in het Bostheater. "Het is een hommage aan de Amsterdammer Spinoza", zegt Ait Tami. "Die branie had hij al en die heb ik hem ook meegegeven." 

  •  

Leven en ideeën van Spinoza te zien in musical: "Gewoon een vette gast"

14 Juni 2026 om 13:00

Na een standbeeld, school en straatnaam in de hoofdstad heeft Baruch Spinoza nu ook een eigen musical. De filosoof is misschien wel de meest invloedrijke denker die Amsterdam ooit heeft voorgebracht. Zijn ideeën en levensloop zijn nu te zien in het Amsterdamse Bostheater in Amstelveen. Spinoza was een van de belangrijkste vrijdenkers uit de Nederlandse geschiedenis.

Spinoza werd in 1632 geboren in een Joods Sefardische familie in Amsterdam. Al vroeg ging hij de strijd aan met zijn religieuze omgeving. Dat kwam hem duur te staan; op zijn 23e werd hij verbannen uit zijn gemeenschap. Ook zijn twee belangrijkste boeken; de Ethica en de Tractatus theologico-politicus, werden beide verboden.

"We maken zijn filosofie en manier van denken toegankelijk", zegt Sarah Janneh, die zijn zus Rebecca speelt. "Dan hoef je niet die hele Ethica door te ploegen."

"Ik kende hem van het duizend guldenbiljetje", lacht Olaf Ait Tami, die de rol van Spinoza vertolkt in de musical. Maar na een uitgebreid onderzoek naar Spinoza's ideeën en levensloop heeft hij de filosoof goed leren kennen. "Echt een hele toffe gast."

Baruch Spinoza, ook wel bekend onder zijn Latijnse naam Benedictus of zijn bijnaam Bento, is door zijn revolutionaire standpunten over God uitgegroeid tot een van de meest invloedrijke filosofen van Nederland. Vanwege zijn kritiek op religie wordt hij gezien als een radicale 'verlichtingsdenker'. 

Spinoza's in asielzoekerscentra?

De musical vertelt het ook levensverhaal van de jonge filosoof. Spinoza's ouders kwamen uit Portugal en waren naar Nederland gevlucht omdat ze daar niet veilig waren. Dat maakt het verhaal ook voor nu relevant, zegt Ait Tami. 

"In de voorstelling komen we hier aan als vluchtelingen. Toen realiseerde ik me: hoeveel vrije denkers zitten er tegenwoordig in asielzoekerscentra? Mensen met eigen ideeën en talenten die niet mogen werken of hun opleiding niet kunnen afmaken."

Ook Nimuë Walraven, die zus Miriam speelt in de voorstelling, ziet parallellen met nu. "Ik denk dat het nu heel belangrijk is om het begrip vrijheid en wat je daarvoor op moet geven, bespreekbaar en zichtbaar te maken", zegt ze.

De zogenoemde Mokum Musical is tot 11 juli te zien in het Bostheater. "Het is een hommage aan de Amsterdammer Spinoza", zegt Ait Tami. "Die branie had hij al en die heb ik hem ook meegegeven." 

  •  

Staken en polderen tegelijk: hoe verder bezuinigen op de sociale zekerheid?

14 Juni 2026 om 11:00

Een besparing op de lange termijn van 6,5 miljard euro, dat wil het kabinet-Jetten voor elkaar krijgen door te bezuinigen op de sociale zekerheid. De vakbonden zijn boos, maar ook de werkgevers vinden de plannen te rigoureus.

Staken moeten het kabinet op andere gedachten brengen: zolang minister Vijlbrief zijn plannen niet van tafel haalt, gaat de vakbond niet in gesprek. Toch praten werkgevers en werknemers wel degelijk door over wat er wel kan worden aangepast aan de sociale zekerheid.

Vier vragen en antwoorden over staken en polderen tegelijkertijd.

Wat staat er op het spel?

Het kabinet vindt dat het sociale stelsel te duur wordt. Daarom hebben D66, VVD en CDA afspraken gemaakt over bezuinigingen op AOW, WW en WIA. De AOW-leeftijd zou sneller omhoog moeten. De werkloosheidsuitkering (WW) wordt verkort van twee naar één jaar en het dagloon waarmee de hoogte van de arbeidsongeschiktheidsuitkering (WIA) wordt bepaald, gaat omlaag.

Onacceptabel, zeggen de vakbonden. Bij het kennismakingsgesprek met het kabinet liepen ze meteen weg. Inmiddels heeft minister Vijlbrief van Sociale Zaken een streep gezet door de snellere verhoging van de AOW-leeftijd. Wat betreft de WW en de WIA zegt hij open te staat voor alternatieve kostenbesparingen.

Werkgevers zien aanknopingspunten om verder te praten. De vakbonden niet, omdat de bezuinigingen nog wel in de begroting staan. Daarom wordt er gestaakt. Eerst op maandag 22 juni, een paar uurtjes op Schiphol. Daarna volgen in die week regionale acties in zes grotere steden en in de ochtend van woensdag 24 juni wordt landelijk het openbaar vervoer platgelegd.

Wie praat nu met wie?

Tegelijkertijd gaan de gesprekken tussen vakbonden en werkgevers wel gewoon door. Zowel de vakbonden FNV, CNV en VCP als de werkgeversorganisatie blijven vaag over waar en wanneer die gesprekken gepland staan.

De sociale partners willen niet te veel lading geven aan het overleg. Ze willen zich niet in de positie laten dwingen waarbij ze verantwoordelijk worden voor het gat in de begroting van de minister, blijkt uit een rondgang.

Dat de voorzitters op dit moment niet spreken met het kabinet betekent overigens niet dat er een hoog hek tussen de polder en de politiek is opgetrokken. Afgesproken is dat het ministerie informatie en ambtelijke bijstand verstrekt als de werkgevers en werknemers daar behoefte aan hebben. Ook praten de sociale partners gewoon nog met de individuele fracties in de Tweede Kamer.

Waar praten ze dan over?

Gedeelde zorgen over de Nederlandse economie vormen een startpunt van overleg, blijk na een etentje van FNV-voorzitter Spekman en VNO-NCW-voorzitter Van Oostrom. Werkgevers maken zich zorgen over het verdienvermogen van Nederland, werknemers over wat dit betekent voor banen.

Van Oostrom zegt in meerdere interviews dat bij ontslag iemand sneller moet worden geholpen aan nieuw, passend werk. Hoewel de vakbonden vinden dat het wel meevalt met het aantal mensen in de WW lijken ze hier best over te willen praten. Ze wijzen naar polderafspraken uit 2021 over de werk-naar-werkroute die langdurige werkloosheid moet voorkomen.

Ook is eerder afgesproken dat werkgevers, na langdurig uitval door ziekte, actief moeten helpen bij reïntegreren, intern of bij een andere werkgever. Door snelle kabinetswisselingen is het plan nooit uitgewerkt. Wel staat het nu weer in het coalitieakkoord.

Ook moeten deze afspraken voorkomen dat werkgevers bij een ontslag een transitievergoeding moeten betalen. Over die transitievergoeding is nu veel te doen. Nu compenseert de overheid die vergoeding nog na twee jaar ziekte, maar dit stopt per 2027.

Werkgevers willen liever helemaal af van de transitievergoeding. Vakbond CNV heeft er begrip voor dat dit met name voor kleine bedrijven duur is en wil dat het kabinet het blijft compenseren. Daarmee lijkt het onderwerp op de agenda te staan bij de gesprekken tussen werkgevers en werknemers.

Wat doet het kabinet nu dan?

Dat werkt zelfstandig verder aan nieuwe voorstellen om de bonden nog voor de zomervakantie weer aan tafel te krijgen. Het is nog niet te zeggen of in die alternatieve plannen minder bezuinigingen staan, al heeft het kabinet wel laten doorschemeren daartoe bereid te zijn. Wel is achter de schermen te horen dat die voorstellen pas na de actiedag van 24 juni zullen komen.

Daarnaast probeert het minderheidskabinet op zijn minst een deel van de oppositie achter zijn plannen te krijgen. Om dat voor elkaar te krijgen gaan premier Jetten en minister Heinen van Financiën over anderhalve week beginnen met een ronde langs verschillende (oppositie)fracties om te vragen wat daarvoor nodig is.

Tegelijkertijd valt in Den Haag ook te horen dat er nog tijd is. De grotere bezuinigingen staan pas in de boeken voor 2028 en later. Dus ja, er is steun nodig voor de begrotingen van volgend jaar, maar een groot polderakkoord kan later ook nog.

  •  

Deze mensen hebben een noodpakket en noodplan: "Bij acute evacuatie gaat alles in rugzakken"

14 Juni 2026 om 07:30

Voor het geval er iets misgaat, hebben sommige Noord-Hollanders hun noodpakket al klaarstaan. Dat geldt ook voor Paula Imans en Bo Rijvers die de voorbereiding op een dreiging erg serieus nemen. Volgens hen komt zo'n pakket altijd van pas, omdat het in een noodsituatie moeilijk is om het hoofd koel te houden.

De Veiligheidsregio Noord-Holland Noord adviseert om een voorraad voor 72 uur in huis te hebben. Zo kunnen mensen zichzelf redden als er bijvoorbeeld geen stroom is of een ander probleem ontstaat.

"De eerste drie dagen hebben hulpdiensten het vaak erg druk met mensen die niet zelfredzaam zijn. Bijvoorbeeld mensen die ergens vastzitten of acute hulp nodig hebben. Als je jezelf die eerste drie dagen kunt redden, betekent dat minder druk voor de hulpdiensten", vertelt Leonie Koomen, expert crisisbeheersing bij de veiligheidsregio.

Paula Imans uit Amstelveen heeft haar noodpakket al twee jaar geleden samengesteld. Daarnaast heeft zij twee extra dozen klaarstaan met eten, water en huishoudelijke spullen. Ook heeft Paula twee waterdichte rugzakken klaarstaan voor haarzelf en haar vriend.

"Die kunnen wij makkelijk meenemen bij een onverwachte evacuatie. Stel je voor dat er bijvoorbeeld brand uitbreekt of dat we het signaal krijgen dat we heel snel weg moeten. Dan kunnen we de rugzakken pakken en snel vertrekken", zegt Paula.

Voor Bo Rijvers ligt het thema zelfredzaamheid een stuk ingewikkelder dan voor Paula, omdat hij afhankelijk is van een rolstoel. Daarom neemt hij de samenstelling van zijn noodpakket ook heel serieus. Hij heeft extra voorraden eten, water, en medicijnen in huis.

"Zolang het huis er nog staat, kan ik in ieder geval hier blijven. Ik kan spullen in de auto zetten, maar als er een reden is om te vluchten, ontstaan er overal files. Dan kom ik zonder benzine te zitten. Ik denk daarom dat ik beter thuis kan blijven, afhankelijk van wat er aan de hand is", vertelt Bo.

Wat zit er precies in hun noodpakketten en hoe verschilt de inhoud per levenssituatie? Met welke aandachtspunten houden zij rekening en wat moeten mensen echt in huis hebben om drie dagen zelfstandig door te komen?

Op al deze vragen geven wij vandaag antwoord in de nieuwe aflevering van Stille Kracht om 17.10 uur bij NH.

  •  

Een noodpakket en een noodplan: zo kan jij je voorbereiden op een dreiging

14 Juni 2026 om 07:30

Voor het geval er iets misgaat, hebben sommige Noord-Hollanders hun noodpakket al klaarstaan. Dat geldt ook voor Paula Imans en Bo Rijvers die de voorbereiding op een dreiging erg serieus nemen. Volgens hen komt zo'n pakket altijd van pas, omdat het in een noodsituatie moeilijk is om het hoofd koel te houden.

De Veiligheidsregio Noord-Holland Noord adviseert om een voorraad voor 72 uur in huis te hebben. Zo kunnen mensen zichzelf redden als er bijvoorbeeld geen stroom is of een ander probleem ontstaat.

"De eerste drie dagen hebben hulpdiensten het vaak erg druk met mensen die niet zelfredzaam zijn. Bijvoorbeeld mensen die ergens vastzitten of acute hulp nodig hebben. Als je jezelf die eerste drie dagen kunt redden, betekent dat minder druk voor de hulpdiensten", vertelt Leonie Koomen, expert crisisbeheersing bij de veiligheidsregio.

Paula Imans uit Amstelveen heeft haar noodpakket al twee jaar geleden samengesteld. Daarnaast heeft zij twee extra dozen klaarstaan met eten, water en huishoudelijke spullen. Ook heeft Paula twee waterdichte rugzakken klaarstaan voor haarzelf en haar vriend.

"Die kunnen wij makkelijk meenemen bij een onverwachte evacuatie. Stel je voor dat er bijvoorbeeld brand uitbreekt of dat we het signaal krijgen dat we heel snel weg moeten. Dan kunnen we de rugzakken pakken en snel vertrekken", zegt Paula.

Voor Bo Rijvers ligt het thema zelfredzaamheid een stuk ingewikkelder dan voor Paula, omdat hij afhankelijk is van een rolstoel. Daarom neemt hij de samenstelling van zijn noodpakket ook heel serieus. Hij heeft extra voorraden eten, water, en medicijnen in huis.

"Zolang het huis er nog staat, kan ik in ieder geval hier blijven. Ik kan spullen in de auto zetten, maar als er een reden is om te vluchten, ontstaan er overal files. Dan kom ik zonder benzine te zitten. Ik denk daarom dat ik beter thuis kan blijven, afhankelijk van wat er aan de hand is", vertelt Bo.

Wat zit er precies in hun noodpakketten en hoe verschilt de inhoud per levenssituatie? Met welke aandachtspunten houden zij rekening en wat moeten mensen echt in huis hebben om drie dagen zelfstandig door te komen?

Op al deze vragen geven wij vandaag antwoord in de nieuwe aflevering van Stille Kracht om 17.10 uur bij NH.

  •  

Schoenontwerper Jan Jansen (85) overleden

13 Juni 2026 om 01:13

Schoenontwerper Jan Jansen is op 85-jarige leeftijd overleden, meldt een vriend van de familie aan persbureau ANP. Jansen stond bekend als een van de meest vernieuwende modeontwerpers en ontving daarvoor verscheidene prijzen.

Zijn schoenen werden nationaal en internationaal geroemd. Ze vielen op door hun materialen, kleuren en ontwerpen.

Jan Jansen werd in 1941 geboren in Nijmegen. Zijn vader werkte in een schoenenfabriek. Daar zette de ontwerper zijn eerste stappen in het vak.

Op zijn negentiende ontwierp hij zijn eerste schoen, die hij 'Me' noemde. In 1964 opende hij een klein atelier in Amsterdam waar hij schoenen met de hand maakte. Daarna groeide hij uit tot een van de beroemdste Nederlandse schoenenontwerpers met creaties zoals de Bamboeschoen, waarbij hij bamboe gebruikte in de hak. Die schoen was zijn favoriet omdat hij in 1973 daarmee de wereldpers haalde.

Modejournalist Lisa Goudsmit schreef in 2013 het boek De schoen van Jan Jansen en maakte ook een tentoonstelling over zijn werk. Ze omschrijft hem tegen de NOS als "een ontzettend lieve, hartelijke, geduldige, creatief geniale man". Ook noemt zij hem "een man met pretoogjes. Daar moest ik meteen aan denken eigenlijk."

Gekopieerd

Jansens grote inspiratiebron was zijn vrouw en muze Tonny. Over haar zei hij: "Originaliteit is mijn kracht, ik werk altijd op mijn intuïtie. Maar Tonny, die ziet precies welke ontwerpen het goed gaan doen in de markt."

Jansens schoenen waren ook commercieel een succes. Dat had ook een keerzijde, want veel van zijn ontwerpen werden gekopieerd door grote modehuizen. "Ik ben misschien wel de meest gekopieerde schoenenontwerper ter wereld", zei Jansen in een interview.

Goudsmit noemt de ontwerpen van Jansen "een soort lopende kunstwerken" die zich bevinden "op het snijvlak van mode, kunst en design. Ze waren een vorm van toegepaste kunst, maar ook gebruiksvoorwerpen. Zijn schoenen liepen ook gewoon heel lekker".

Volgens de Nederlandse ontwerper moeten schoenen niet alleen mooi zijn, maar ook functioneel. "Op een schoen moet je kunnen lopen. Binnen die beperking probeer ik altijd om iets te maken dat nog nooit door iemand anders is gedaan", staat op zijn site.

Volgens Goudsmit had Jansen altijd oog voor het ergonomische karakter van schoenen. De Woody, Jansens moderne variant op de Nederlandse klomp, groeide uit tot een van zijn bekendste ontwerpen. "In de jaren 70 heeft menig kind daar op gelopen. Mensen kwamen nog heel vaak naar hem toe om te zeggen dat ze vroeger op die klompjes hebben gelopen.

Goudsmit was gastcurator van een tentoonstelling in Museum Jan in Amstelveen over de carrière van Jansen, die ruim zestig jaar besloeg. In die tijd ontwierp hij ruim 4000 schoenen. Een natuurlijke opvolger in de ontwerpwereld ziet Goudsmit niet meteen: "Ik zou niet willen zeggen: iemand neemt het stokje over. Hij was echt uniek in zijn soort. Ik denk niet dat je hem zo makkelijk kan opvolgen".

Jan Jansen overleed thuis in Amsterdam aan de gevolgen van kanker.

  •  

COA zet streep door azc Amstelveen-Zuid tegen de grens van buurgemeente Uithoorn

12 Juni 2026 om 20:58

Het COA heeft de stekker uit het beoogde azc in Amstelveen-Zuid getrokken. Volgens het opvangorgaan voldoet de plek niet aan de voorwaarden voor goede opvang. Buurgemeente Uithoorn verzette zich al langer tegen de komst van het AZC op die plek, omdat het tegen hun gemeentegrens zou komen te staan. 

De opvanglocatie zou komen te liggen tussen de Randweg en de N201. Dat is op het gebied van de gemeente Amstelveen, maar ook tegen de grens van buurgemeente Uithoorn. 

Asielwethouder José de Robles van Uithoorn was niet te spreken over de keuze van Amstelveen voor die plek en dreigde met juridische stappen. "Als de gemeente Amstelveen een vergunning afgeeft voor deze locatie, gaan we daartegen in bezwaar. Daarvoor hebben we juridische bijstand", legde hij eerder uit aan NH

'Onfatsoenlijke' locatie

Hij was daarbij bang dat de 280 toekomstige bewoners voor hun vrijetijdsbesteding en boodschappen naar Uithoorn zouden uitwijken. De bebouwde kom van Uithoorn ligt er namelijk pal naast, terwijl die van Amstelveen veel verder ligt. 

Daarnaast noemde hij de locatie 'onfatsoenlijk'. "Uithoorn is niet tegen asielopvang, maar wel op deze plek. Je kunt mensen niet huisvesten naast de drukke N201 en tussen het geluid van vliegtuigen."

Opvang voldoet niet aan 'minimale voorwaarden'

Maar nu laat het COA weten dat de locatie niet aan de 'minimale voorwaarden voor veilige en doelmatige opvang van asielzoekers' voldoet. 

In het persbericht waarin Amstelveen bekendmaakt dat de streep door de opvangplek gaat, heeft de gemeente het over 'constructieve gesprekken' die de afgelopen tijd met Uithoorn, het COA, de provincie zijn gevoerd. "Vanuit Uithoorn is in dit overleg steeds duidelijk gemaakt dat deze locatie niet de juiste plek was voor een azc."

Eerder maakten we een reportage over de mogelijke komst van het azc naar Amstelveen-Zuid, die bekijk je hieronder.

"We zien dat ook COA tot de conclusie is gekomen dat deze plek niet voldoet. Natuurlijk heeft iedere gemeente de verantwoordelijkheid om bij te dragen aan opvangplekken voor vluchtelingen in onze regio. Maar de locatie ervoor moet wel aan een aantal voorwaarden voldoen", reageert de Uithoornse asielwethouder.

"Die in Amstelveen-Zuid was niet verantwoord voor goede opvang én onacceptabel vanuit Uithoorns perspectief. Daarom hebben wij als college ons steeds duidelijk verzet."

Inzetten om aan Spreidingswet te voldoen

Toch benadrukt de wethouder ze zich blijven inzetten om aan de spreidingswet te voldoen. "Belangrijk blijft dat we ons, samen met de regiogemeenten, blijven inzetten voor passende opvangoplossingen binnen de Spreidingswet."

  •  
❌