❌

Normale weergave

Gisteren β€” 12 September 2025Regio Amstelland

Verkeersinfarct rondom Aalsmeer

12 September 2025 om 21:26

Door: Mariëlle Wegman. Vrijdagmiddag viel het niet mee om Aalsmeer met de auto te bereiken via de A4 of de A9. Er ontstond een waar verkeersinfarct op de wegen rondom Aalsmeer.

Al geruime tijd zijn werkzaamheden aan de A9 gaande die geregeld zorgen voor langzaam rijdend en/of stilstaand verkeer. Werkzaamheden aan de brug in de A9 over de Ringvaart zorgden deze vrijdag voor flinke vertraging.

Onaangename verrassing
Automobilisten die dachten de A9 vanuit Amsterdam vroegtijdig te verruilen voor de A4 richting Den Haag, kwamen bedrogen uit. Met bestemming Aalsmeer (of omstreken) neem je vanaf de A4 de N201 richting Aalsmeer. Dat was het idee van heel veel automobilisten, om er enkele minuten later achter te komen dat de Waterwolftunnel was afgesloten. Er rest je, voor bestemming Aalsmeer, dan niet veel anders dan N232 te nemen, langs Schiphol-Oost, Bosrandbrug over en je bent (bijna) thuis. Dat pakte anders uit. Veel automobilisten en vrachtwagenchauffeurs werden door dezelfde onaangename verrassing overvallen, wat zorgde voor zeer langzaam rijdend verkeer tussen de N201 en de Bosrandbrug. Een rit van normaliter 20 minuten kon zomaar twee uur duren.

Op het sociale media kanaal X deelde het account van de Waterwolftunnel op 11 september het volgende: “De West/rechterbuis van de #Waterwolftunnel #N201 richting Hoofddorp/Uithoorn is afgesloten in verband met werkzaamheden van donderdag 11 september 20:00 uur tot maandag 15 september 05:00 uur”. Veel bestuurders lijken dit bericht te hebben gemist.

Het bericht Verkeersinfarct rondom Aalsmeer verscheen eerst op AALSMEERVANDAAG.

  •  

Topbiljarters en livemuziek bij Sportzicht Aalsmeer

12 September 2025 om 20:52

Aalsmeer – Van vrijdag 31 oktober tot en met zondag 2 november staat café Sportzicht aan de Sportlaan weer helemaal in het teken van biljarten. Op het meer dan 100 jaar oude Wilhelmina-biljart nemen zes toonaangevende spelers uit Nederland het tegen elkaar op in de spelsoort Kader 57/2. Het jaarlijkse toernooi trekt veel publiek en staat bekend om de gemoedelijke sfeer.

Bezoekers zijn op alle drie de dagen welkom van 10.00 tot 18.00 uur. Anders dan bij officiële wedstrijden hoeft het tijdens de partijen niet muisstil te zijn. Er mag worden gepraat, rondgelopen en er klinkt muziek. Zo blijft biljarten de gezellige kroegsport die het van oudsher is, net als darten.

Naast het biljarttoernooi zijn er ook extra activiteiten. Op vrijdagavond start om 20.00 uur een popquiz met DJ Zwekko. Zaterdagavond treedt de Kwakelse band Hollands Diep op, vanaf 21.00 uur.

  •  

Drugsvondst op veilingterrein

12 September 2025 om 19:28

Door: redactie. Maandag leidde, op het terrein van de veiling, een opvallende pallet met bloemen tot een drugsvondst. Tijdens een controle van het verdachte object stuitten politie en Douane op zo’n 100 kilo cocaïne. De smokkelwaar is in beslag genomen en zal binnenkort worden vernietigd.

Het is niet voor het eerst dat bloemenpartijen dienst doen als ‘smokkelmasker’. Pallets op de veiling passeren snel en in grote hoeveelheden. Controles zijn hierdoor lastig en daarom aantrekkelijk voor criminele organisaties.

De politie doet onderzoek naar de herkomst van de pallet met drugs. Er zijn nog geen verdachten aangehouden.

Het bericht Drugsvondst op veilingterrein verscheen eerst op AALSMEERVANDAAG.

  •  

OfficiΓ«le mededelingen 11 september 2025

11 September 2025 om 08:00

Hieronder leest u de officiële mededelingen van de gemeente Aalsmeer van week 37 2025

AANKONDIGING VERWIJDERD VOERTUIG
Op de volgende locatie stond al geruime tijd het onderstaande voertuig/aanhanger:

  • Op de Marconistraat ter hoogte van huisnummer 30 te Kudelstaart, betreffend een aanhanger/boottrailer zonder kentekenplaat

Er is bestuursdwang toegepast op grond van artikel 5:5 “Voertuigwrakken”, van de Algemene Plaatselijke Verordening van de gemeente Aalsmeer:

  • 1. Het is verboden een voertuig dat rij-technisch in onvoldoende staat van onderhoud en tevens in een kennelijk verwaarloosde toestand verkeert op de weg te parkeren.

De eigenaar wordt verzocht zo spoedig mogelijk contact op te nemen met team Handhaving Openbare Buitenruimte (HOR) van de gemeente Amstelveen, telefoon 020-540 4911.

Naar aanleiding van artikel 5.29 tot en met 5.31 van de Algemene Wet Bestuursrecht (AWB) heeft de gemeente bestuursdwang toegepast door het voertuig op 04-09-2025 van de openbare weg te verwijderen, op te slaan en zo nodig te verkopen of vernietigen. Het voertuig is tevens in het kader van artikel 172 lid 2 en 3 van de gemeentewet verwijderd. De rechthebbende krijgt de gelegenheid dit object af te halen tot 07-12-2025.

Voor nadere informatie kunt u contact opnemen met team HOR van de gemeente Amstelveen telefoon 020-540 49 11.

AGENDA VOOR DE VERGADERING VAN DE COMMISSIE MAATSCHAPPIJ EN BESTUUR OP DONDERDAG 18 SEPTEMBER 2025, 20.00 UUR

OORDEELSVORMEND
Doel van oordeelsvormende bespreking is dat de raadsfracties de voor- en nadelen van het voorgestelde raadsbesluit hebben verkend en afgewogen en dat het inzichtelijk is voor de commissie aan welke voorwaarden het besluit moet voldoen voor een fractie om hier mee in te kunnen stemmen.

TIJD AGENDAPUNT ONDERWERP
20.00 1. Opening door de voorzitter van de Commissie Maatschappij en Bestuur, de heer D. van Willegen
20.02 2. Vaststelling van de agenda
  3. Actieve informatie uit het college
  4. Mededelingen uit de fracties
20.05 5. Vaststellen richtinggevende uitspraken en uitgangspunten regionale inkoop Jeugdzorg
20.35 6. Bespreken adviezen ten aanzien van rotondes N196 en vervolg
21.20 7. Regionale samenwerking
21.30 8. Vragenkwartier
21.45 9. Sluiting

OMGEVINGSVERGUNNINGEN AANVRAGEN INGETROKKEN

– Kudelstaartseweg tussen nrs. 194 en 295, AMR03D7875, het plaatsen van bouwborden t.b.v. werkzaamheden van 01-09-2025 t/m 01-09-2027
– Uiterweg 42, het stuken van de buitenzijde, het vernieuwen van boeidelen en dakgoten en mogelijk spuiten van de dakpannen
– Korfstraat 17, het plaatsen van een afvalcontainer op een parkeerplaats van 4 t/m 30-09-2025
– Uiterweg 344, het bouwen van een nieuwe woning en maken van een boothuis
– Kudelstaartseweg 148A, het plaatsen van de airco-unit op het platte dak van de 2e verdieping

AANVRAGEN INGETROKKEN
– Lisdoddestraat 112, het maken van een aanbouw met verdieping aan de zijkant van de woning
– Koolwitjestraat 135, het plaatsen van twee ramen in de zijgevel

BESLISTERMIJN VERLENGD, DE BESLISTERMIJN IS VERLENGD MET ZES WEKEN
– Aalsmeerderweg naast nr. 342, AMR03 B 11077, het bouwen van 21 grondgebonden woningen (Buitenveen)
– Aalsmeerderweg 225, het afwijken van het omgevingsplan t.b.v. het vestigen van een bouwshop

VERGUNNING DEELS TOEGEKEND (REGULIERE PROCEDURE)
– Oosteinderweg 110, het plaatsen van tweedehands kassen en het saneren van grond op achterterrein

VERGUNNING TOEGEKEND (REGULIERE PROCEDURE)
– Kudelstaartseweg 150G, het bouwen van een bootsteiger
– Julianalaan t.h.v. nr. 48, het afzetten van een parkeerplaats voor een opruimdag van de bewoners op 15/9/25
– Turfstekerstraat 57, het wijzigen van de voorgevel

WET ALGEMENE BEPALINGEN APV EN DRANK- EN HORECA EVENEMENTEN
Voor meer informatie over evenementen verwijzen wij u naar www.visitaalsmeer.nl. Op deze site vindt u de evenementenkalender waaruit u kunt afleiden welke openbare evenementen gaan plaatsvinden.

EVENEMENTENVERGUNNING (VERLEEND)*
De burgemeester maakt bekend dat op grond van artikel 2:25 van de APV  de volgende evenementenvergunning is verleend.

  • Dreef 7 (Z2025-00007201) Ride for the Roses op 28 september 2025, verzonden 8 september 2025

COLLECTES
Voor meer informatie over het vaste collecterooster verwijzen wij u naar de site van www.cbf.nl.

VERKEERSBESLUITEN:
Voor onderstaande verkeersbesluiten is het gehele besluit met tekening(-en) te vinden op www.officielebekendmakingen.nl.  Abonneer uzelf op uw zoekvraag (bijvoorbeeld uw straatnaam) en u ontvangt automatisch een e-mail zodra er nieuwe publicaties verschijnen die aan uw zoekvraag voldoen. Verkeersbesluit tot verplaatsing van gehandicaptenparkeerplaatsen en laadplaatsen, en tot opheffing van laad- en losplaats aan de Ophelialaan (Z23-080573)

Burgemeester en wethouders van Aalsmeer besluiten tot:
– het verplaatsen van twee gehandicaptenparkeerplaatsen in de Ophelialaan
– het verplaatsen van twee laadplaatsen voor elektrische voertuigen van de Ophelialaan naar de Geraniumstraat
– het opheffen van een laad- en losplaats in de Ophelialaan

TER INZAGE:
t/m 15 september:
Algemene Subsidieverordening 2026

t/m 16 oktober:
ontwerp omgevingsvergunning (met bijbehorende stukken) en ontwerpbesluit hogere grenswaarde Hornweg naast 314 Aalsmeer (z2023-00002656)

GEMEENTE AALSMEER Raadhuisplein 1 – 1431 EH Aalsmeer Postbus 253 – 1430 AG  Aalsmeer T 0297 – 387575 E info@aalsmeer.nl W www.aalsmeer.nl

Contact en openingstijden van de gemeente Aalsmeer
Wilt u iets regelen of aanvragen bij de gemeente? Dat kan online, telefonisch of op afspraak in het raadhuis

Openingstijden raadhuis           
ma, di, do                 08.30 – 14.00 uur
Woensdag                08.30 – 19.30 uur
vrijdag                      08.30 – 12.30 uur
Let op: kom alleen met een afspraak naar het raadhuis.

Telefonische bereikbaarheid
ma t/m do                 08.30 – 17.00 uur
vrijdag                      08.30 – 12.30 uur

Calamiteitentelefoon
Buiten deze uren en in het weekend zijn we bereikbaar via 0297-387575

Plan uw afspraak
Kom alleen met een afspraak naar het raadhuis.  Voor het aanvragen van documenten kunt u online een afspraak maken via www.aalsmeer.nl/afspraak of telefonisch via 0297-387575.

Wilt u een melding maken van iets in de openbare ruimte dat gerepareerd of opgeruimd moet worden?U kunt een melding maken via www.aalsmeer.nl/fixi of de Fix-app

AFVAL
Op de milieustraat kunt u diverse afvalsoorten en grofvuil gescheiden inleveren. Materialen worden op die manier gerecycled en blijven in de kringloop. U kunt terecht op: Aarbergerweg 41, Rijsenhout
maandag t/m vrijdag:         08.00-16.30 uur
zaterdag:                            09.00-16.00 uur
Meer informatie: www.meerlanden.nl 

SERVICEPUNT BEHEER EN UITVOERING PROVINCIE NOORD-HOLLAND
Voor al uw klachten over provinciale wegen en bruggen: tel. 0800-0200600 of mail naar:
info-bu@noord-holland.nl

WIJKINFORMATIE
Heeft u vragen of wilt u informatie over overlegvormen voor bewoners in uw wijk? Iedere wijk in Aalsmeer heeft  een wijkoverleg voor en door bewoners. Meer informatie over deze wijkoverleggen vindt u op www.aalsmeer.nl onder de button “Mijn Wijk” of op de gezamenlijke website van de wijkoverleggen  www.wijkoverlegaalsmeer.nl

DE BOUWAPP
Op de hoogte zijn van de actuele informatie over de projecten ‘reconstructie Machineweg’ en ‘Uiterweg Aalsmeer’? Kijk dan in de BouwApp. In deze app vindt u informatie over veel landelijk lopende projecten, actuele wegafzettingen en de nood-en hulpdiensten. Download gratis de BouwApp in de App Store of in de Google Playstore en volg zo de projecten die de BouwApp gebruiken bij u in de buurt.

AFSPRAKEN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS
Wilt u een afspraak maken met de burgemeester of een van de wethouders, dan kunt u dit doen via het bestuurssecretariaat. Voor een afspraak met de burgemeester kunt u bellen naar tel. 0297-387512. Voor een afspraak met een van de wethouders: tel. 0297-387575. Raadpleeg voor de portefeuilleverdeling www.aalsmeer.nl.

INSPREKEN IN DE COMMISSIE
Regelmatig wordt in commissievergaderingen gesproken over onderwerpen die inwoners persoonlijk of als lid van een organisatie aangaan. U kunt in een commissievergadering het woord voeren over geagendeerde onderwerpen. Inspreken kan alleen in de beeldvormende commissie.

De inspreker krijgt maximaal vijf minuten de tijd om de raadsleden toe te spreken, waarna eventueel een korte vragenronde vanuit de raad volgt. Inspreken kan niet in een raadsvergadering. Let wel: inspreken is geen herhaling van reeds ingediende zienswijzen. U kunt zich aanmelden als inspreker bij de griffie via griffie@aalsmeer.nl of telefonisch via 0297-387584/387585 tot 12.00 uur op de dag van de vergadering.

BEKENDMAKINGEN EN KENNISGEVINGEN
De gemeente Aalsmeer publiceert haar officiële bekendmakingen op officielebekendmakingen.nl via overheid.nl. Bekendmakingen en kennisgevingen van bijvoorbeeld formele besluiten die direct invloed kunnen hebben op uw buurt, zoals vergunningen, ontwerpbestemmingsplannen en verkeersbesluiten, kunt u raadplegen op www.overheid.nl via de link “Berichten over uw buurt”. U kunt u daar ook voor de e-mailservice aanmelden. U krijgt dan een e-mail als er een besluit is gepubliceerd.

Op deze pagina vindt u een attendering van een aantal recente publicaties van onder andere verkeersbesluiten en aangevraagde, verleende en geweigerde Omgevingsvergunningen. U kunt aan onderstaande lijst geen rechten ontlenen.

VERHUIZEN? GEEF HET DOOR!
In de Basis Registratie Personen (BRP) staat van de inwoners van een gemeente onder andere het woonadres vermeld. Bij een verhuizing heeft de bewoner (s) de wettelijke plicht binnen een vaste termijn aan te geven wat het nieuwe adres gaat worden. Niet iedere inwoner houdt zich echter aan deze verplichting.
Indien een gemeente constateert dat iemand zijn nieuwe adres niet doorgeeft, kan het college van B en W, na onderzoek, besluiten tot een zogenaamde ambtshalve verhuismutatie. Dat betekent dat het adres de status “Onbekend” krijgt. Om de desbetreffende persoon op de hoogte te stellen van zowel het voornemen als het besluit van zo’n statuswijziging, wordt dit vanaf 20 januari 2016 officieel in de media gepubliceerd. Dan heeft de bewoner de kans om eventueel in bezwaar en beroep te gaan. Indien iemand naar “Onbekend” wordt verhuisd, kan men geen aanspraken meer maken op diverse voorzieningen zoals bijvoorbeeld: zorgtoeslag, kindertoeslag enzovoort.

SOCIAAL LOKET

Afspraak maken
Voor het maken van een afspraak belt u 0297 – 38 75 75 (maandag tot en met donderdag 8.30 tot 17.00 uur, vrijdag 8.30 tot 12.30 uur). Een afspraak maken kan ook via sociaalloket@aalsmeer.nl.

Inloopspreekuren zonder afspraak
U kunt ook zonder afspraak langskomen op het gemeentehuis van Aalsmeer (Raadhuisplein 1). Het Sociaal loket heeft inloopspreekuren op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van 9.00 tot 11.00 uur. Wij nemen de tijd die nodig is om onze inwoners te helpen. Wanneer het druk is, kan de wachttijd oplopen. We raden u daarom aan om toch een afspraak te maken, als dit mogelijk is.

Waarvoor gaat u naar het Sociaal Loket?
Het Sociaal Loket is er voor al uw vragen op het gebied van wonen, welzijn, werk, zorg, geldzaken, schuldhulpverlening en jeugdzorg.

INLOOPSPREEKUUR ENERGIE EN KLIMAAT
Elke maandag van 13.30 tot 16.30 uur kunt u in de bibliotheek vragen stellen over energie en klimaat.
Theo Bergonje en één van de Aalsmeerse energiecoaches, zijn aanwezig in de bibliotheek Aalsmeer aan de Marktstraat 19 om al uw vragen te beantwoorden.Als u dat wilt kunt u uw vragen vooraf stellen op bergonje.ommekeer@gmail.com. Ideeën zijn ook altijd welkom.

ONLINE AFSPRAAK MAKEN MET HET SOCIAAL LOKET
Heeft u vragen op het gebied van wonen, welzijn, werk, zorg, geldzaken, schuldhulpverlening of jeugdhulp? Dan bent u van harte welkom bij het Sociaal loket. Een afspraak maken kan nu ook via www.aalsmeer.nl/sociaal-loket. U kunt dan zelf een dag en tijd kiezen voor uw afspraak.

Denk mee over de toekomst van gemeente Aalsmeer
De gemeente Aalsmeer maakt een plan voor de toekomst. Dit plan heet de Omgevingsvisie. Hierin staat wat belangrijk is voor gemeente Aalsmeer voor de komende vijftien jaar. Bijvoorbeeld op het gebied van wonen, gezondheid, natuur, verkeer en werk.

Wat vindt ú belangrijk voor de toekomst van Aalsmeer?
De gemeente wil dit graag weten van inwoners, ondernemers en organisaties. Daarom start nu een participatietraject: een periode waarin de gemeente met mensen in gesprek gaat om samen na te denken over de toekomst.

Welke onderwerpen zijn belangrijk voor de toekomst van Aalsmeer?
De Omgevingsvisie is geen compleet nieuw toekomstplan. Er zijn namelijk de afgelopen jaren al veel lange termijnplannen gemaakt over bijvoorbeeld wonen, verkeer en energie. Maar er is wel nog ruimte om keuzes te maken. Welke onderwerpen vinden we extra belangrijk? Waar willen we op letten? Wat willen we beschermen of verbeteren?

Geef uw mening
U kunt uw mening geven via een digitale vragenlijst op participatie.aalsmeer.nl. Het kost ongeveer tien minuten om de vragenlijst in te vullen. Wilt u liever een papieren versie? Deze zal vanaf eind augustus op diverse locaties liggen zoals het raadhuis, de bibliotheek en de buurtcentra.

Meer informatie
Op participatie.aalsmeer.nl vindt u meer informatie over het participatietraject. Daar staat ook de planning en de laatste updates.

INFORMATIEPUNT DIGITALE OVERHEID (IDO) BIJ BIBLIOTHEKEN
Heeft u vragen over DigiD? Belastingen? Zorg? Of over toeslagen, werk en AOW? Dan kunt u terecht bij het vernieuwde Informatiepunt Digitale Overheid in de bibliotheek. De IDO-medewerkers geven gratis hulp. U hoeft geen lid te zijn van de bibliotheek. Kijk voor meer informatie op: www.debibliotheekamstelland.nl/ido

Openingstijden IDO in Bibliotheek Aalsmeer
Inloopspreekuur: maandag van 13.00-17.00 uur (van september tot en met november in het Raadhuis, Raadhuisplein 1, Aalsmeer) en donderdag van 13.00-17.00 uur (vanaf december).

Openingstijden IDO in Bibliotheek Kudelstaart
Inloopspreekuur: donderdag 13.00-17.00 uur (tijdelijk van september tot en met november).

Vanaf 15 september begint het IDO met WhatsApp-service: maandag tot en met vrijdag van 9.00-12.30 uur.

Het bericht Officiële mededelingen 11 september 2025 verscheen eerst op AALSMEERVANDAAG.

  •  

Gemeente ondersteunt strijd tegen Aziatische hoornaar

12 September 2025 om 19:34

Aalsmeer/Kudelstaart – De gemeente Aalsmeer gaat het Aziatische hoornaar Opsporingsteam en de Natuurgroep Aalsmeer ondersteunen bij het opsporen en ruimen van nesten. Dat maakte wethouder Sven Spaargaren bekend tijdens de commissievergadering Maatschappij en Bestuur. In Aalsmeer zijn inmiddels twee nesten gevonden: één in Geerland (Kudelstaart) en één in het Seringenpark.

De gemeente helpt bij de aanschaf van een scanner, waarmee gezenderde hoornaars gevolgd kunnen worden naar hun nest. Dit versnelt de opsporing en vermindert overlast voor bewoners. Het eerste nest in Kudelstaart werd pas na drie weken gevonden, en een nest in de Hornmeer is na vijf weken nog steeds niet gelokaliseerd. De nieuwe scanner wordt op 17 september geleverd. Tien vrijwilligers krijgen dan training, zodat de apparatuur direct ingezet kan worden.

Een van de grootste
Het geruimde nest in Kudelstaart bleek een van de grootste in Nederland. Dichtbij werd later nog een klein nestje ontdekt met achterblijvers en verwijderd. Bewoners worden gevraagd meldingen te doen als zij nog hoornaars zien. Het nest in het Seringenpark staat later deze week op de planning om te worden verwijderd.

Crownfunding
De snelle steun van B&W aan het Opsporingsteam kwam als een verrassing, zeker omdat het team net een crowdfundingactie was gestart die al veel respons kreeg. Gemeentelijke ondersteuning maakt die actie echter niet overbodig. Voor het opsporen van de Aziatische hoornaar blijven lokmiddelen en zenders nodig. Die zenders kosten circa €130 per stuk en raken na gebruik vaak kwijt. Omdat het aantal nesten volgend jaar waarschijnlijk sterk toeneemt, is ook de aanschaf van een tweede scanner vrijwel onvermijdelijk.

  •  

Wahlen & Jongkind blijft zich permanent ontwikkelen

12 September 2025 om 07:09

AalsmeerVandaag geeft wekelijks een podium aan ondernemers die betrokken zijn bij de BusinessClub van FC Aalsmeer. In een kort interview vertellen deze ondernemers wie ze zijn en wat hun motivatie is en geven ze een inkijkje achter de schermen van hun bedrijf. Deze keer is de beurt aan Technisch Bureau Wahlen & Jongkind.

Met bijna 100 jaar ervaring zorgt Technisch Bureau Wahlen & Jongkind voor duurzame en betrouwbare klimaatbeheersing, zodat jij altijd in comfort leeft. Het werkgebied is heel regionaal met een maximaal drie kwartier rondom vestigingsplaats De Kwakel.

Heden en toekomst
Technisch Bureau Wahlen & Jongkind is een no-nonsense bedrijf met een open structuur, korte lijnen en met als kernwaarden: klantvriendelijk, bekwaam en samenwerken. Aan het hoofd staan sinds 2002 directeur-eigenaren Johan Groeneveld en John Jongkind. Inmiddels zijn er rond de 35 vaste medewerkers in loondienst. De focus ligt op maatwerkoplossingen, waarbij efficiënte en duurzame oplossingen centraal staan. Technisch Bureau Wahlen & Jongkind blijft zich permanent ontwikkelen binnen de installatietechniek en de cultuur is gericht op groei en verbetering van de dienstverlening.

Verhuizing naar Greenpark
Technisch Bureau Wahlen & Jongkind groeit inmiddels uit z’n jasje en heeft haar langste tijd in De Kwakel gehad. Na de zomer van 2026 hoopt het bedrijf te verhuizen naar een nieuw te bouwen bedrijfspand op een nieuwe locatie op het Greenpark Aalsmeer.

Warmtepompen
De natuurlijke groei van de onderneming is volgens Johan Groeneveld het gevolg van de enorme prijsstijgingen van de energieprijzen de laatste jaren en daarmee een versnelde toenemende vraag naar energietransitie en innovaties. “Veel fabrikanten hebben zich toen op deze markt van onder meer warmtepompen gestort en de productie hiervan gigantisch opgeschaald, mede ook omdat in 2026 geen gasketel voor een gasketel meer vervangen mocht worden, alleen in combinatie met een ander duurzaam toestel. Toen het nieuwe kabinet dit besluit terugdraaide, stortte deze markt van hybride warmte pompen weer behoorlijk in.”

Toch zien John en Johan wel degelijk een mooie toekomst in warmtepomp- en andere duurzame installaties en hebben ze inmiddels genoeg specialisme opgebouwd met de benodigde BRL-certificeringen om de toename van project aanvragen in het kader van de energietransitie, met name advies, aanleg, service en onderhoud te kunnen voldoen en de klanten te verzekeren van een zo’n optimaal mogelijk functioneert binnenklimaat.

Leerbedrijf en zij-instromers
Een van de grootste uitdagingen is de zorg voldoende opgeleid en gekwalificeerd personeel, deze te behouden en bij vacatures nieuw aan te trekken. Wahlen & Jongkind is een erkend leerbedrijf en er wordt naast het opleiden van BBL-leerlingen ook nadrukkelijk gekeken naar zij-instromers. Voor kennisoverdracht voor alle werknemers, is Technisch Bureau Wahlen en Jongkind bezig met AI in de vorm van een eigen ‘chatbot’.

Verbonden aan FC Aalsmeer
Wahlen en Jongkind is lid geworden van de Businessclub van FC Aalsmeer omdat het bedrijf al vele jaren verbonden is aan FC Aalsmeer als installateur voor aanleg en onderhoud van de diverse installaties van het clubgebouw. Daarbij heeft Johan zelf bij FC Aalsmeer gevoetbald en is er coach geweest. Ook voetbalden zijn beide zoons lange tijd bij FC Aalsmeer. “Het lidmaatschap biedt kansen om met andere ondernemers in contact te komen en het maatschappelijke initiatief werkeninaalsmeer kan voor ons van toegevoegde waarde zijn.”

Technisch Bureau Wahlen & Jongkind B.V.
Vuurlijn 12, 1424 NP De Kwakel
0297 562 406
info@wahlen-jongkind.nl
wahlen-jongkind.nl
instagram.com/technischbureauwahlenjongkind

 

Ook lid worden van BusinessClub FC Aalsmeer? Meld je hier aan. Houd tevens onze LinkedIn-Pagina in de gaten voor het laatste nieuws.

Het bericht Wahlen & Jongkind blijft zich permanent ontwikkelen verscheen eerst op AALSMEERVANDAAG.

  •  

Monumenten uit de streek: Terug naar opa’s boerderij: Drechtdijk 72 opent tijdens Open Monumentendag

12 September 2025 om 13:19

DE KWAKEL – Een boerderij met een rijke geschiedenis waar verleden en heden samenkomen, en een familie die generaties later terugkeert naar hun oorsprong: aan de Drechtdijk in De Kwakel komt het verhaal tot leven. Kleinzoon Wim Bartels blies het monument in 2009 nieuw leven in en woont er sindsdien. Tijdens Open Monumentendag op zaterdag vormt deze plek het decor van de officiële opening door de burgemeester. Een locatie waar familietrots voelbaar is. 

In 2009 kwam boerderij Drechtdijk 72 terug in handen van de familie Bartels. Wim Bartels, kleinzoon van de vroegere eigenaar, kocht het pand na jarenlang leegstand. Niet met een concreet plan, maar uit nieuwsgierigheid en toeval.  “Dit huis was van mijn opa. Die verkocht het in 1991 en het kwam toen in andere handen. In 2008 woonde ik met mijn gezin al in De Kwakel en wilden we graag vrijstaand wonen. Dit stond al drie jaar te koop. Toen dachten we: hier kunnen we iets van maken.”

Het familieverhaal raakte hem pas later. “Ik wist dat het van mijn opa was, maar had er geen speciale binding mee. Ik was begin veertig, hij was al twintig jaar overleden. Pas tijdens de verbouwing begon het te leven. We vonden oude foto’s, die we gebruikten om het lijstwerk in oorspronkelijke staat terug te brengen. Toen dacht ik: hé, dit is toch bijzonder.”

In 2010 betrok Wim het pand met zijn gezin, na een verbouwing van negen maanden. In hoog tempo werd er gebouwd met oog voor authentieke details, maar ook aangepast aan de eisen van deze tijd. “We hebben er weer een boerderij van gemaakt, maar dan wel eentje die voldoet aan moderne eisen. Stalramen, schuiframen, dezelfde lengte en uitstraling als vroeger. We hebben gekeken hoe het wás, en dat vertaald naar nu.”

Toch zijn de sporen van het verleden nadrukkelijk aanwezig. De voorgevel van de boerderij,  inclusief een deel van de zijmuur, is nog origineel en verklaart mede de status van gemeentelijk monument.

Een opvallend detail zijn de ramen aan de voorkant. In eerste instantie valt het misschien niet meteen op, maar ze zijn niet symmetrisch. “Dat duidt op een opkamer die hier vroeger zat. Pas toen de monumentencommissie ons daarop wees, viel het me op. Maar het is juist dát soort details dat maakt dat iets monumentwaardig wordt.”

Trillend uitzicht

Niet alleen de plaats van de ramen, ook het glas verraadt het historische karakter van het pand. “Er zit zogenaamd monumentenglas in: getrokken glas. Daardoor vervormt het beeld een beetje als je naar buiten kijkt. Vroeger bestond er niets anders, nu zijn we gewend aan glas dat perfect zicht geeft. Maar dit hoort erbij.”  Het pand is geen rijksmonument, maar valt wel onder gemeentelijke bescherming. Bartels ziet dat niet als een beperking, maar als een erkenning. “Het Rijk vindt dit niet van nationaal belang, de gemeente gelukkig wel.”

Bezoekers zijn welkom

Tijdens Open Monumentendag is Drechtdijk 72 voor de vierde keer opengesteld. Het publiek kan het erf betreden, details bekijken en van Wim zelf de verhalen horen. “We laten de buitenkant zien en vertellen over de geschiedenis en bouwstijl. Het zijn vaak mensen die geïnteresseerd zijn in de historie of architectuur. Soms komen ook dorpsgenoten die zeggen: woonde jouw opa hier niet? Dat levert leuke gesprekken op.”

Wim is voorlopig niet van plan om te verhuizen. “We wonen landelijk, met uitzicht op landerijen en een oude boerderij. Als ik naar buiten kijk, ga ik zestig jaar terug in de tijd. Maar ik zit ook binnen 25 minuten in hartje Amsterdam. Die combinatie is zeldzaam.”

De boerderij ademt familiegeschiedenis, maar of zijn kinderen de boerderij ooit zullen overnemen? Wim moet lachen. “Goede vraag! Dat zou op zichzelf leuk zijn, maar het is geen doel op zich. We hebben het er eigenlijk nooit over. Je weet nooit hoe het loopt. Maar ja, op de een of andere manier doet die historie wel wat met je, dus wie weet gebeurt dat ook bij hen.”

Bron: Wim Bartels, openmonumentendag.nl
Foto: Wim Bartels
Auteur: Sibel Önemli

  •  

Bibliotheek Amstelland organiseert meer activiteiten

12 September 2025 om 13:15

AMSTELLAND- MEERLANDEN – Uit onderzoek van het CBS blijkt dat openbare bibliotheken in Nederland in 2024 meer activiteiten organiseerden dan het jaar ervoor: bijna 398 duizend in totaal, een stijging van 18 procent ten opzichte van 2023. Ook in onze regio is de maatschappelijke functie zichtbaar. Floortje Muskens van Bibliotheek Amstelland legt uit dat de bibliotheek een breed aanbod van educatieve en culturele activiteiten heeft die inwoners ondersteunen en samenbrengen.

Muskens van Bibliotheek Amstelland licht toe: “Onze activiteiten zijn erop gericht mensen te helpen hun basisvaardigheden op het gebied van taal en digitale zaken te verbeteren. Het Taalhuis werkt hierbij nauw met ons samen. Bij het Informatiepunt Digitale Overheid kunnen mensen terecht met vragen over bijvoorbeeld DigiD, belastingen en toeslagen. Met cursussen zoals Klik & Tik en Digisterker helpen we inwoners om digitaal vaardiger te worden.”

De bibliotheek is allang niet meer alleen de plek waar boeken worden geleend. Ook culturele activiteiten maken een belangrijk deel uit van het aanbod. “We willen mensen samenbrengen en een plek bieden voor persoonlijke ontwikkeling en ontmoeting,” aldus Muskens. Denk aan poëzieavonden, filmvertoningen, lezingen, debatten en creatieve workshops voor jong en oud.

In 2024 had Bibliotheek Amstelland 70 betaalde medewerkers en werd het werk ondersteund door 114 vrijwilligers. Activiteiten vinden niet alleen plaats in de vestigingen, maar ook op andere locaties in de regio. Voorbeelden zijn de jeugdactiviteit Backpacken met de Bieb op openbare plekken, ouderenochtenden in zorgcentrum Aelsmeer en de Taalparade voor jonge gezinnen in de buurtkamer in Amstelveen. Iedereen moet zich welkom voelen, binnen én buiten de muren van de bibliotheek.

E-book populair

Uit de landelijke cijfers van het CBS en de Koninklijke Bibliotheek blijkt ook dat het gebruik van digitale bibliotheekdiensten toeneemt. Het aantal uitgeleende e-books steeg in 2024 met bijna 50 procent ten opzichte van 2019. Van alle uitgeleende boeken was 10 procent inmiddels een e-book.

Ook de fysieke bereikbaarheid van de bibliotheek blijft belangrijk. Gemiddeld fietsen Nederlanders 1,8 kilometer naar de dichtstbijzijnde vestiging. De bibliotheek blijft daarmee voor velen een toegankelijke plek om te leren, ontmoeten en ontwikkelen, een functie die ook lokaal in Amstelland en Meerlanden volop tot uiting komt.

Bron: CBS, Bibliotheek Amstelland
Foto: Pixabay
Auteur: Sibel Önemli

  •  

Verlengde erfpachtcontracten belangrijk voor toenemende recreatievraag in MRA

12 September 2025 om 12:35

Langetermijnzekerheid en ontwikkelruimte voor recreatieschappen

Op woensdag 10 september ondertekenden de directeur van Staatsbosbeheer, Boudewijn Revis, en de voorzitters van de drie recreatieschappen Spaarnwoude, Groengebied Amstelland en Twiske-Waterland de vernieuwde erfpachtcontracten. Huizenbezitters en ondernemers in de drie recreatiegebieden hebben door de verlenging weer langetermijnzekerheid en de recreatieschappen hebben ontwikkelruimte om blijvend te voldoen aan de toenemende vraag naar recreatie in het groen in de Metropoolregio van Amsterdam (MRA). De drie erfpachtcontracten vertegenwoordigen een oppervlakte gelijk aan 3.100 hectare, ongeveer 4.500 voetbalvelden.

Behoefte aan langetermijnzekerheid en ontwikkelruimte

De nieuwe afspraken bevatten langetermijnzekerheid en overeenstemming over de huidige en toekomstige functies, passend binnen de recreatiegebieden. Dat is belangrijk voor de leefbaarheid van de MRA. De huidige situatie met vele verschillende (soms overlappende) erfpachtcontracten paste niet meer bij de manier waarop de recreatieschappen en Staatsbosbeheer wilden samenwerken. Verder ondervonden ondernemers en bewoners in de recreatiegebieden hinder van aflopende ondererfpachtcontracten en kregen zij soms de financiering van hun vastgoed niet meer rond. Daarnaast vraagt de ontwikkeling van de recreatiegebieden – om te blijven voldoen aan de toenemende vraag naar recreatie in de Amsterdamse metropoolomgeving – om flinke investeringen van de recreatieschappen..

Complex

Het traject van herziening was complex. Het ging om veel percelen en veel verschillende onderwerpen; van een skibaan, een nieuw hotel, een golfbaan tot huizen of natuur. Het resultaat mag er zijn: duidelijke afspraken die zorgen voor meer zekerheid, en daarmee een stevige basis vormen voor de toekomst van de recreatieschappen. Een mijlpaal die de komende decennia veel goeds belooft voor landschap, natuur, recreatie, ondernemers en bewoners.

Boudewijn Revis, directeur Staatsbosbeheer: “De samenwerking tussen de Noord-Hollandse recreatieschappen en Staatsbosbeheer bestaat al jaren en wordt met deze nieuw afspraken op een goede manier voortgezet. De recreatieschappen bieden de vele inwoners van de MRA mooie plekken om te sporten, ontspannen, ontmoeten en beleven. Deze groene ruimte is onmisbaar in de drukte van ons land.”

Exploitatielasten voor recreatieschappen

Recreatieschappen werden in de jaren zeventig opgericht door het Rijk, de provincies en gemeenten om samen verantwoordelijkheid te dragen voor de behoefte aan ruimte voor openluchtrecreatie. Het Rijk is in de jaren 90 vanwege bezuinigingsopgaven weer uit de meeste van deze zogenaamde gemeenschappelijke regelingen gestapt. De aangesloten gemeenten en de provincie Noord-Holland dragen sindsdien de volledige exploitatielasten.

Samenwerking vereenvoudigd

Sinds de verzelfstandiging van SBB in 1998 zijn stukken grond in juridisch of bloot eigendom van Staatsbosbeheer. Bij de oprichting van de recreatieschappen zijn de gronden in erfpachtcontracten uitgegeven aan de recreatieschappen. Deze contracten waren inmiddels sterk verouderd, met een spoedig aflopende termijn. De nieuwe contracten leveren de recreatieschappen en Staatsbosbeheer duidelijkheid op en een vereenvoudigde samenwerking.

“Door deze contracten kunnen recreatieschappen verder werken aan het versterken van het recreatieve aanbod, wat de leefbaarheid en beleefbaarheid voor de inwoners en bezoekers ten goede komt. Tot en met 2030 komen er ruim 170.000 woningen bij in de Metropoolregio Amsterdam. Een significant deel van de nationale woningbouwopgave”, aldus Matthijs van den Berg, bestuursvoorzitter recreatieschap Groengebied Amstelland. “Al die nieuwe bewoners hebben behoefte aan goede recreatiemogelijkheden. Daar is een belangrijke taak weggelegd voor de recreatieschappen.”

Ruimte voor uitgiftes, verleningen en ontwikkeling

De looptijd van de nieuwe contracten is 60 jaar met een verlenging van nog eens 60 jaar; 120 jaar in totaal. Hierdoor is er voldoende ruimte gecreëerd voor rendabele erfpachtuitgiftes en

-verlengingen en daarmee is er meer financiële zekerheid voor (toekomstige) investeerders en bewoners van de recreatiegebieden. De recreatieschappen zijn voortaan hét loket voor vragen van alle (toekomstige) gebruikers van de gronden. De partijen werken voortaan met een zonering of visie (wat mag er wel of niet in een gebied komen) waarbij een recreatieschap ontwikkelmogelijkheden krijgt en Staatsbosbeheer zekerheid over de functie van het gebied.

Alle partijen zijn blij met de resultaten, de finale ondertekening en de invulling van de vernieuwde samenwerking.

  •  

Vacature: β€˜Warehouse Medewerker bij Van Dobbe Transport’

11 September 2025 om 09:09

Hou jij van aanpakken en ben je liever in beweging dan achter een bureau? Dan hebben wij dé job voor jou bij Dobbe Transport in Aalsmeer voor 32 tot 40 uur.

Als warehouse medewerker kom je binnen ons familiebedrijf te werken op onze locatie in Aalsmeer. Je werkt daar samen in een hecht team. Je bent verantwoordelijk voor diverse werkzaamheden in ons warehouse en deze verricht je onder andere met een heftruck en elektrische pompwagen. Naarmate je meer ervaring opdoet, wordt je takenpakket uitgebreid. Hierdoor wordt het werk steeds afwisselender en uitdagender.

Spreekt dit je aan, reageer dan op deze vacature!

Wat ga je doen?
-Laden & lossen van vrachtwagens
-Goederen controleren en verwerken
-Orderpicken en verzendklaar maken
-Werken met heftruck en elektrische pompwagen (ervaring is mooi meegenomen!)

Wat zoeken we?
-Je spreekt goed Nederlands of Engels
-Je woont in de buurt van Aalsmeer
-Je hebt zin om te leren en neemt verantwoordelijkheid

Wat krijg je van ons?
-Werken in een gezellig team
-Dagdiensten tussen 7:00 en 19:00 uur
-Salaris per 4 weken uitbetaald, dus 13x per jaar
-Opleidingsmogelijkheden
-Familiebedrijf met leuke uitjes en kerstborrel

Interesse?
Mail naar werkenbij@dobbetransport.nl of bel voor info naar 071-3312974 en vraag naar afdeling HR.

Het bericht Vacature: ‘Warehouse Medewerker bij Van Dobbe Transport’ verscheen eerst op AALSMEERVANDAAG.

  •  

Terug naar opa’s boerderij: Drechtdijk 72 | Rick FM

12 September 2025 om 13:49
Bij Open Monumentendag zaterdag 13 september is ook de boerderij aan de Drechtdijk 72 te bezichtigen. Dat is een boerderij met een rijke geschiedenis waar verleden en heden samenkomen, en een familie die generaties later terugkeert naar hun oorsprong: aan de Drechtdijk in De Kwakel komt het verhaal tot leven.

Kleinzoon Wim Bartels blies het monument in 2009 nieuw leven in en woont er sindsdien. Tijdens Open Monumentendag op zaterdag vormt deze plek het decor van de officiële opening door de burgemeester. Een locatie waar familietrots voelbaar is. 

In 2009 kwam boerderij Drechtdijk 72 terug in handen van de familie Bartels. Wim Bartels, kleinzoon van de vroegere eigenaar, kocht het pand na jarenlang leegstand. Niet met een concreet plan, maar uit nieuwsgierigheid en toeval.  “Dit huis was van mijn opa. Die verkocht het in 1991 en het kwam toen in andere handen. In 2008 woonde ik met mijn gezin al in De Kwakel en wilden we graag vrijstaand wonen. Dit stond al drie jaar te koop. Toen dachten we: hier kunnen we iets van maken.”

Familieverhaal
Het familieverhaal raakte hem pas later. “Ik wist dat het van mijn opa was, maar had er geen speciale binding mee. Ik was begin veertig, hij was al twintig jaar overleden. Pas tijdens de verbouwing begon het te leven. We vonden oude foto’s, die we gebruikten om het lijstwerk in oorspronkelijke staat terug te brengen. Toen dacht ik: hé, dit is toch bijzonder.”

Tijdens Open Monumentendag is Drechtdijk 72 voor de vierde keer opengesteld. Het publiek kan het erf betreden, details bekijken en van Wim zelf de verhalen horen. “We laten de buitenkant zien en vertellen over de geschiedenis en bouwstijl. Het zijn vaak mensen die geïnteresseerd zijn in de historie of architectuur. Soms komen ook dorpsgenoten die zeggen: woonde jouw opa hier niet? Dat levert leuke gesprekken op.”

Wim is voorlopig niet van plan om te verhuizen. “We wonen landelijk, met uitzicht op landerijen en een oude boerderij. Als ik naar buiten kijk, ga ik zestig jaar terug in de tijd. Maar ik zit ook binnen 25 minuten in hartje Amsterdam. Die combinatie is zeldzaam.”

De boerderij ademt familiegeschiedenis, maar of zijn kinderen de boerderij ooit zullen overnemen? Wim moet lachen. “Goede vraag! Dat zou op zichzelf leuk zijn, maar het is geen doel op zich. We hebben het er eigenlijk nooit over. Je weet nooit hoe het loopt. Maar ja, op de een of andere manier doet die historie wel wat met je, dus wie weet gebeurt dat ook bij hen.”

 

Door Streek44

 
  •  

Nieuwe wijkagent Martin van Donselaar actief in Uithoorn | Rick FM

12 September 2025 om 13:32
Sinds 1 april is Martin van Donselaar wijkagent in Uithoorn. Tegen Rick FM vertelde hij hoe de eerste maanden zijn gegaan.

"Een groot deel van mijn werk bestaat uit het leggen van contact, het opbouwen van vertrouwen en ervoor zorgen dat mensen weten dat ze bij mij terechtkunnen," aldus de nieuwe wijkagent.

De wijkagent is het vaste aanspreekpunt van de politie in een bepaald gebied. Hij of zij is er voor bewoners, ondernemers en organisaties, en houdt zich bezig met het signaleren en oplossen van problemen. Dat kan gaan om overlast en buurtconflicten, maar ook om criminaliteit en veiligheidskwesties.

Volgens Van Donselaar draait het niet alleen om handhaven, maar juist ook om samenwerken met de buurt. “Samenwerking is de sleutel om problemen vroegtijdig aan te pakken,” benadrukt hij.

Uitbreiding in Uithoorn
Met de komst van Van Donselaar groeit het aantal wijkagenten in Uithoorn. De politie wil hiermee de zichtbaarheid vergroten en de drempel verlagen voor inwoners die met vragen of zorgen zitten.

“Door deze uitbreiding hebben inwoners meer mogelijkheden om direct contact te leggen met een wijkagent die hun buurt kent,” zegt Van Donselaar. “Dat maakt het makkelijker om zaken bespreekbaar te maken, of het nu gaat om kleine ergernissen of grotere veiligheidsproblemen.”

Verbinding met inwoners
De politie zet nadrukkelijk in op het versterken van de band met de samenleving. Wijkagenten organiseren buurtbijeenkomsten, sluiten aan bij wijkraden en zijn regelmatig zichtbaar op straat. Ook via sociale media proberen zij inwoners te bereiken.

Van Donselaar vindt laagdrempelig contact essentieel: “Ik wil dat mensen me gemakkelijk kunnen benaderen. Uiteindelijk gaat het erom dat bewoners zich veilig voelen in hun eigen omgeving.”

Kennismaking en samenwerking
De komende tijd richt Van Donselaar zich vooral op kennismaken. Hij bezoekt scholen, verenigingen en lokale ondernemers en is veel in de wijk aanwezig om te luisteren naar wat er leeft. “Het is belangrijk dat mensen weten wie ik ben en wat ik voor hen kan betekenen. Samen zorgen we voor een prettige en veilige leefomgeving,” legt hij uit.

Met de aanstelling van Van Donselaar zet de politie een nieuwe stap in de versterking van de wijkgerichte aanpak in Uithoorn. Bewoners worden dan ook aangemoedigd actief contact te zoeken met hun wijkagent en mee te denken over oplossingen voor hun buurt.

 

Door Marco Koeleman en Frank van Agtmaal
  •  

Opening Plofhuis 8 bij Fort Uitermeer

12 September 2025 om 15:07

Vrijdag 12 september is Plofhuis 8 na een langdurige renovatie heropend. Het gebouw is opgeknapt en nu geschikt voor culturele activiteiten. Provincie Noord-Holland gaf € 100.000,- subsidie voor de werkzaamheden. 

  •  

Fiets- en wandelroute De amb9route | Rick FM

12 September 2025 om 12:55
Langs de uitgestrekte Westeinder, Drecht en Amstel is het niet alleen genieten van de natuur. Het gebied staat bekend om het cultureel erfgoed ‘de Stelling van Amsterdam’ en de historie rondom het inpolderen.

In deze regio herbergen zich een tal van ambachten. Binnen de muren van nostalgische gebouwen of achter de hekken van idyllische tuinen.

De deelnemers zetten hun deuren open tijdens een unieke fiets- of wandeltocht van 18km door de regio, de amb8route. Ze laten je kennismaken met de meest uiteenlopende vormen van ambacht. Palingvissen, zeepmaken, keramiek, een voedselbos, veehouderij of houten panelen beschilderen.

Het komt allemaal aan bod. Zelfs aan een beeldeneiland met historische achtergrond mag het niet ontbreken. De inwendige mens wordt verwend met een bezoek aan een theetuin langs de Tolhuissluis. De deelnemende ambachten van de Amb8route wensen je veel fiets-, wandel- en beleefplezier.
  •  

Crowdfunding voor Uithoornse jongens stopgezet | Rick FM

12 September 2025 om 12:45
De crowdfunding voor de twee overleden jongens die tijdens hun vakantie in Turkije zijn overleden is stopgezet. De ruim 1700 mensen die hebben gedoneerd krijgen binnenkort hun geld terug.

De initiatiefneemster van de crowdfunding en werkgever van de vader van de kinderen, wordt op sociale media beschuldigd van oplichting en wordt daardoor met de dood bedreigd. Ook haar bedrijf leidt schade hierdoor. Bedreigingen aan haar kant worden door de politie onderzocht. 

De crowdfunding voor Yazdani (15) en Jamil (17) is volgens de initiatiefneemster ‘in overleg met hun vader en grootmoeder opgezet’, met als doel de kosten van repatriëring en de uitvaart te dekken. Die kosten blijken door anderen al te worden gedekt.

Er was bijna 50.000 euro opgehaald, dat geld wordt dus teruggestort omdat het niet meer nodig is en vanwege de bedreigingen. Donateurs krijgen het geld binnen een week terug.

 

Door Marco Koeleman
  •  

Dubbele aanrijding op Burg. Kasteleinweg

12 September 2025 om 10:38

Aalsmeer – Vrijdag 12 september omstreeks 06:37 uur in de ochtend heeft er een ernstige aanrijding plaatsgevonden op de Burgemeester Kasteleinweg (N196) ter hoogte van Studio’s Aalsmeer.

Een persoon liep over de weg en werd aangereden door een bus. De politie en de ambulancedienst waren snel ter plaatse. Het slachtoffer is na eerste hulp ter plaatse naar het ziekenhuis vervoerd.

Tijdens het onderzoek botste nieuwsgierige automobilisten ook op elkaar. Het verkeer is omgeleid via de busbaan.

Fotograaf: VLN Nieuws – Marco Carels

Het bericht Dubbele aanrijding op Burg. Kasteleinweg verscheen eerst op Nieuwe Meerbode.

  •  

Verkeer(d) in Kudelstaart: Waar is de fietsenstalling?

12 September 2025 om 10:00

Kudelstaart – ‘Waar is dat feestje?’ is het eerste dat opkomt bij het zien van alle fietsen die geparkeerd staan tegen de brugleuning bij bushalte ‘De Rietlanden’ op de Mijnsherenweg. Het gaat niet om een feestje maar om buspassagiers die hier hun fiets neerzetten bij gebrek – zo te zien – aan een mogelijkheid om die fatsoenlijk te stallen.

Nu ziet de brugleuning er stevig genoeg uit maar het is wel een ‘goedkope’ oplossing om als fietsenstalling te dienen. Bovendien, ouderen of mensen die slecht ter been zijn gebruiken de leuning als houvast. Het zou ‘een feestje’ zijn om in het verlengde van de bushalte een betegelde plek te hebben waar je je fiets kwijt kunt. In een stevig fietsenrek. Wie een blik werpt op de lustig begroeide berm denkt de locatie al wel te zien…

Foto: Bushalte ‘De Rietlanden’ op de Mijnsherenweg. Tekst en foto: Joke van der Zee

Het bericht Verkeer(d) in Kudelstaart: Waar is de fietsenstalling? verscheen eerst op Nieuwe Meerbode.

  •  

β€˜Business Lounge’ live vanuit Waterdrinker

12 September 2025 om 09:13

Woensdag 17 september is er een speciale live-uitzending van ‘Business Lounge’ op radio en tv Aalsmeer. Vanuit Waterdrinker Aalsmeer doen we live verslag van de voorronde en inloop van de verkiezing Ondernemer van het Jaar 2025-2026.

Tussen 19.00 en 20.00 uur hoor je Erik Verbeek live op Radio Aalsmeer, rechtstreeks vanaf locatie. Hij spreekt met ondernemers, deelnemers en bezoekers over ondernemerschap in Aalsmeer en de spannende weg naar de titel.

Mis het niet en luister mee via Radio Aalsmeer of kijk mee via TV Aalsmeer!

  •  

Petra Simonse nieuwe gemeentesecretaris

12 September 2025 om 09:00

Aalsmeer – Petra Simonse wordt per 1 januari 2026 de nieuwe gemeentesecretaris en algemeen directeur van de gemeente Aalsmeer. De onderhandelingen in 2021 over de vernieuwing van de ambtelijke samenwerking met de gemeente Amstelveen hebben onder andere geleid tot de realisatie van de Kernorganisatie Aalsmeer (KOA). De realisatie van de KOA heeft in de afgelopen drie jaar een positieve invloed gehad op de samenwerking met Amstelveen. Het heeft nabijheid, zichtbaarheid en aanraakbaarheid voor inwoners en gemeentebestuur opgeleverd. Een steviger vertegenwoordiging van de Aalsmeerse belangen en een verbeterde grip op de financiën. Het college is Sjoerd Vellenga dankbaar voor zijn belangrijke bijdrage in dit traject.

Volgende fase

De opstartfase van pionieren komt ten einde en dat vraagt dat er andere accenten gelegd moeten worden. Het college ziet in mevrouw Simonse de aangewezen persoon om de Aalsmeerse Kernorganisatie in deze nieuwe fase te begeleiden en samen met de medewerkers van de KOA uit te bouwen. Het college van B&W vindt dit een natuurlijk moment om het stokje door te geven.

Brede ervaring en bekende

Petra Simonse is voor velen in Aalsmeer een goede bekende. Zij woont ruim 20 jaar in Kudelstaart. Daarnaast heeft Petra ruime ervaring binnen de lokale overheid bij verschillende gemeenten. Eerst als bestuursadviseur en vanaf 2022 als directielid. Samen met de huidige gemeentesecretaris heeft zij de ambtelijke kernorganisatie in Aalsmeer opgebouwd na vernieuwing van de ambtelijke samenwerking met de gemeente Amstelveen. Daarvoor heeft zij ruim 20 jaar diverse strategische en managementfuncties vervuld bij gemeenten en in het bedrijfsleven. 

Alle vertrouwen

Burgemeester Gido Oude Kotte: “Het college werkt sinds 2018 nauw samen met mevrouw Simonse. We hebben haar leren kennen als een ervaren en deskundig adviseur en directeur. Ook haar uitgebreide netwerk in de regio en haar ruime ambtelijke ervaring onder andere bij de gemeente Amstelveen zien wij als grote meerwaarde. Als college hebben wij alle vertrouwen in de komende transitieperiode en zien uit naar de samenwerking.”

Het bericht Petra Simonse nieuwe gemeentesecretaris verscheen eerst op Nieuwe Meerbode.

  •  

Woensdagmiddag Kindermiddag

12 September 2025 om 07:47

Door: redactie. Iedere doelgroep zijn eigen feestje tijdens de feestweek, en zo was het woensdagmiddag de beurt aan de kinderen. Voor het optreden van YouTubester Lisanne Dijkstra waren vele kinderen wel te porren en ook de spelletjes bleken een grote aantrekkingskracht uit te oefenen op de jongste Aalsmeerse jeugd. De organisatie was in handen van leerlingen van Yuverta mavo die de opleiding Economie & Ondernemen volgen. Ze hadden de invulling van de middag zowel bedacht als georganiseerd. Gisteren was het de ‘Dag van je Leven’ voor mensen met een beperking, vandaag zijn het de senioren die een feestje kunnen vieren.

(Foto’s: Jaap Maars, zie ook de galerij onder de advertentie van Waning)

 

Het bericht Woensdagmiddag Kindermiddag verscheen eerst op AALSMEERVANDAAG.

  •  

Pierre’s Pennenstreken: β€˜Schaamteloos’

12 September 2025 om 07:30

Door: Pierre Tuning. Pennenstreek 517. ‘Wie dit leest is gek’. Dat schreven wij vroeger als schooljongen op schuttingen en muren. Wij vonden dat grappig.

Maar nu steeds minder mensen kunnen lezen en schrijven, klinkt het grapje steeds absurder: ‘Wie dit niet leest is gek’! Ik schrijf dit stukje voor wie het maar lezen wil – maar ook: voor wie het maar lezen kan.

Onderwijs
Nog maar een jaar geleden, bij het aantreden van het nieuwe ‘kabinet Schoof’ schreef ik: ‘Verder weg dan ooit is het ideaal van de goed geïnformeerde, mondige burger die goed kan meedraaien in deze steeds ingewikkelder georganiseerde maatschappij. De afschaffing van verlaagde BTW-tarief (nu 9 procent) voor kranten en boeken naar 21 procent – het hoogste in heel Europa! – zal weinig laaggeletterden aan het lezen krijgen. En ook de bezuinigingen op het onderwijs – nu al in crisis door het lerarentekort – zullen onze kenniseconomie verder de vernieling in helpen.’ En in 2021 schreef ik: ‘In Nederland hebben 2,5 miljoen mensen moeite met lezen en schrijven.’ Dat is inmiddels, in vier jaar tijd, gestegen tot drie miljoen

De Groene Amsterdammer zette de door het ‘Kabinet van de afbraak’ aangerichte schade op een rijtje: ‘Kim van Strien, bestuurder bij de Algemene Onderwijsbond (AOb), vindt het typerend voor dit kabinet dat het hoger onderwijs de klappen krijgt. ‘Er wordt gekort op mensen die kritisch denken, zo simpel is het.’ Zelfs als een nieuw kabinet anders tegen onderwijs aankijkt, is the damage done, zegt Van Strien. ‘Studies die zijn geschrapt worden echt niet opnieuw opgestart, en mensen die het onderwijs gedwongen verlaten en in het bedrijfsleven gaan werken, krijg je niet meer terug.’ […] Al zeven universiteiten en hogescholen ontslaan medewerkers, nog eens negen hebben een vacaturestop of verlengen tijdelijke contracten niet. Bij de Universiteit Wageningen verdwijnen 130 tot 180 banen. Universiteit Utrecht schrapte vijf taalstudies en religiewetenschappen, en bij de Vrije Universiteit moet de studie aardwetenschappen misschien komend jaar al verdwijnen.

Campagne
De vier partijen die het ultrarechtse chaoskabinet gevormd hebben, gaan op campagne, alsof er niets gebeurd is.

Geert Wilders die een asielminister (Faber) leverde, die niks voor elkaar kreeg, blijft asielzoekers de schuld geven van alles wat in Nederland fout gaat en bedient zich met zijn anti-islam propaganda van deze methode als de nazi’s met hun antisemitische beeldvorming.

De overeenkomst tussen de anti-moslim verkiezingsposter van Wilders en de anti-Joodse nazipropaganda is treffend. Ik schreef al eerder over de strategieën en retoriek van Wilders die werden geanalyseerd in het boek Kopvoddentaal van  neerlandicus Robbert Wigt: ‘Voor de antimigratie- en anti-islamframes heeft Wilders waarschijnlijk de omvangrijkste woordenfamilie neergezet, waartoe apocalyptische termen behoren: ‘vernietigend opengrenzenbeleid’, ‘nachtmerriescenario’, ‘asiel- en immigratieramp’. Als we daar niet snel mee stoppen, is ‘Nederland reddeloos verloren’…

De PVV kreeg bij de laatste Kamerverkiezingen 37 zetels. Die 37 Kamerleden ontvangen per maand een ‘vergoeding’ van bruto € 10.133,92 per maand, maar doen daar bijna niks voor: ze verschijnen niet op commissievergaderingen en laten het Kamerwerk links liggen. Aan het hoofd van dit stel uitvreters staat Geert Wilders die tegen buitenlanders is, zijn zwarte haar blondeert (hij heeft een Indische grootmoeder) en met een Hongaarse vrouw is getrouwd.

Nu steeds meer Nederlanders ervan overtuigd raken, dat de natuur sterk te lijden heeft door een overmaat aan stikstof (ammoniak) die voornamelijk wordt veroorzaakt door de stront van onze ‘veestapel’ van 11.400.000 varkens, 3.800.000 koeien, 850.000 schapen, 480.000 melkgeiten en 99.900.000 kippen, kiest BBB er steeds meer voor de aandacht te richten op het ‘asielzoekersprobleem’.

En dan Dilan Yeşilgöz (Ankara, 18 juni 1977). Zij kreeg zelf als ‘nareiziger’ van een uit Turkije gevluchte vader en vliegticket om naar Nederland te komen, en hier naar school te gaan en te studeren (zie Pennenstreek 513 Vluchtverhaal). Maar als VVD-leider keerde zij zich tegen asielzoekers (Asielnoodmaatregelenkletsontwerp) en overdreef schromelijk het aantal ‘nareizigers-op-nareiziger’. Nu zet zij zich af (‘Daar ga ik niet mee in en kabinet zitten!’) tegen partijen die de hypotheekrenteaftrekwillen afbouwen – iets waarmee de voorgaande kabinetten-Rutte al jaren bezig zijn geweest.

Over de NSC zal ik maar weinig woorden vuil maken. De partij van ‘goed bestuur’ van Omtzigt heeft haar ziel aan de duivel verkocht en krijgt daarvoor de klappen.

En ik denk aan Nescio, die in Boven het dal schreef: ‘Ik jank als een hond in de nacht.’

Het bericht Pierre’s Pennenstreken: ‘Schaamteloos’ verscheen eerst op AALSMEERVANDAAG.

  •  

Auto's botsen voor verkeerslicht N201 Vinkeveen

12 September 2025 om 00:00

Twee auto's zijn vrijdagochtend met elkaar in botsing gekomen op de N201 bij Vinkeveen. Het ging rond 07:45u mis bij de verkeerslichten voor het kruispunt met de N212. Alle inzittenden zijn gecontroleerd door het ambulancepersoneel. De auto's moesten worden weggesleept. Volgende week gaat het kruispunt op de schop. Het kruispunt wordt voorzien van een plateaudrempel (verhoging) en de maximumsnelheid ter plaatse wordt verlaagd naar 60 kilometer per uur. Ook wordt de fietsoversteek breder gemaakt. Dit om de verkeersveiligheid en doorstroming te verbeteren. Lees hier meer.  

  •  

Magazijninrichting: van idee tot perfecte stellingoplossing

10 September 2025 om 10:32

Als je een bedrijf runt in Aalsmeer of omgeving, weet je hoe belangrijk het is om je magazijn goed georganiseerd te houden. Een rommelig magazijn kan leiden tot inefficiëntie, hogere kosten en zelfs veiligheidsrisico’s. Daarom is het slim om eens na te denken over hoe je jouw opslagruimte beter kunt inrichten. Hoe je dit doet, vertellen we je in deze blog.

Waarom efficiënte magazijninrichting cruciaal is voor lokale bedrijven. Een goed georganiseerde magazijnruimte kan een wereld van verschil maken voor je bedrijfsvoering. Denk aan snellere orderverwerking, minder fouten en een veiligere werkomgeving voor jou en je medewerkers. Bovendien kan een efficiënte magazijninrichting bijdragen aan lagere operationele kosten en hogere productiviteit.

Nieuwe en gebruikte magazijnstellingen
Bij stellingstunt.nl kun je terecht voor zowel nieuwe als gebruikte magazijnstellingen. Dit biedt je de flexibiliteit om een oplossing te vinden die past bij jouw budget én behoeften. Gebruikte stellingen zijn vaak net zo functioneel als nieuwe, maar dan tegen een lagere prijs. Bovendien draag je hiermee bij aan duurzaamheid door hergebruik.

Trends die je niet wilt missen
Er zijn een paar trends die momenteel spelen op het gebied van magazijninrichting:

Duurzaamheid
Steeds meer bedrijven kiezen voor gebruikte stellingen om hun ecologische voetafdruk te verkleinen. Het hergebruiken van materialen draagt bij aan een duurzamere bedrijfsvoering en vermindert afval.

Efficiëntie in magazijnbeheer
Een goed ingericht magazijn kan de productiviteit aanzienlijk verhogen en kosten verlagen. Door slimme opslagoplossingen te implementeren, kun je ervoor zorgen dat producten sneller en makkelijker toegankelijk zijn.

E-commerce groei
Met de stijgende populariteit van online winkelen, hebben veel bedrijven behoefte aan betere opslagoplossingen. Een efficiënte magazijninrichting kan helpen om sneller aan de vraag te voldoen en klanten tevreden te houden.

Flexibiliteit en schaalbaarheid
Modulaire systemen worden steeds populairder omdat ze eenvoudig aangepast kunnen worden aan veranderende behoeften. Dit betekent dat jouw magazijn mee kan groeien met jouw bedrijf zonder dat er grote investeringen nodig zijn.

Waarom dit belangrijk is voor jouw bedrijf
Een goed georganiseerd magazijn betekent niet alleen dat je spullen makkelijker kunt vinden; het heeft ook directe voordelen voor je bedrijfsvoering. Denk aan snellere orderverwerking, minder fouten en een veiligere werkomgeving voor jou en je medewerkers.

Dus als jij klaar bent om jouw magazijn naar een hoger niveau te tillen, neem dan eens een kijkje bij deze specialist in stellingen. Of je nu kiest voor nieuwe of gebruikte stellingen, zij hebben precies wat jij nodig hebt om jouw opslagruimte optimaal in te richten.

(Partnerbijdrage Traffic Today)

Het bericht Magazijninrichting: van idee tot perfecte stellingoplossing verscheen eerst op AALSMEERVANDAAG.

  •  

Werkbanken: de onmisbare schakel in jouw werkruimte

10 September 2025 om 07:22

Of je nu een gepassioneerde doe-het-zelver bent, een professionele klusser of gewoon iemand die graag knutselt, een werkbank is essentieel. Maar met zoveel opties op de markt, hoe kies je de juiste? Laten we samen duiken in de wereld van werkbanken en ontdekken wat ze zo onmisbaar maakt.

Duurzaamheid eerst
Als je op zoek bent naar een werkbank, is duurzaamheid waarschijnlijk een van je topprioriteiten. Niemand wil immers om de paar jaar een nieuwe werkbank kopen. Materialen zoals staal en hardhout staan bekend om hun lange levensduur en robuustheid. Bovendien zijn er tegenwoordig veel duurzame opties gemaakt van gerecyclede materialen. Dit is niet alleen goed voor het milieu, maar ook voor je portemonnee. Een duurzame werkbank kan jarenlang meegaan zonder dat je je zorgen hoeft te maken over slijtage.

Modulariteit: pas je werkbank aan
Een van de meest opkomende trends in de wereld van werkbanken is modulariteit. Dit betekent dat je jouw werkbank kunt aanpassen aan verschillende soorten projecten. Heb je vandaag extra opslagruimte nodig? Voeg dan eenvoudig wat laden toe. Heb je morgen meer ruimte nodig voor grotere projecten? Geen probleem, haal die laden er weer uit. Deze flexibiliteit maakt het mogelijk om jouw werkruimte optimaal te benutten, ongeacht het type project waar je aan werkt.

Verstelbare werkbanken
Binnen het concept van modulariteit vallen ook verstelbare werkbanken. Deze bieden de mogelijkheid om de hoogte en soms zelfs de breedte van de werkbank aan te passen. Hierdoor kun je altijd in een comfortabele houding werken, wat belangrijk is voor zowel korte als lange klussen.

Ergonomie: zorg voor je lichaam
Als je veel tijd doorbrengt aan je werkbank, wil je er zeker van zijn dat deze ergonomisch verantwoord is. Ergonomie speelt een grote rol in het voorkomen van lichamelijke klachten zoals rugpijn en vermoeidheid. Een ergonomische werkbank heeft vaak verstelbare hoogtes en soms zelfs ingebouwde matten om vermoeidheid te verminderen. Dit zorgt ervoor dat je langer en comfortabeler kunt werken zonder fysieke belasting.

Ergonomische accessoires
Naast de basisstructuur van de werkbank zijn er ook tal van ergonomische accessoires beschikbaar. Denk aan polssteunen, anti-vermoeidheidsmatten en verstelbare stoelen die speciaal zijn ontworpen om jouw comfort te maximaliseren tijdens het werken.

Slimme technologie
We leven in een tijdperk waarin technologie overal aanwezig is, dus waarom niet ook in jouw werkbank? Moderne werkbanken kunnen worden uitgerust met allerlei slimme technologieën zoals ingebouwde opladers voor al je elektrische gereedschap of slimme opslagoplossingen waarbij alles netjes geordend blijft en makkelijk terug te vinden is. Deze technologische snufjes kunnen jouw efficiëntie aanzienlijk verhogen en zorgen ervoor dat je altijd georganiseerd blijft.

Geïntegreerde opladers
Een populaire toevoeging aan moderne werkbanken zijn geïntegreerde opladers. Hiermee kun je al jouw elektrische gereedschap direct aan de werkbank opladen zonder dat je hoeft te zoeken naar stopcontacten of verlengsnoeren.

Compacte ontwerpen
Niet iedereen heeft een enorme garage of schuur tot zijn beschikking. Gelukkig zijn er tegenwoordig veel compacte werkbanken die perfect passen in kleinere ruimtes zonder dat ze inboeten op functionaliteit. Deze compacte ontwerpen kunnen vaak ingeklapt worden wanneer ze niet in gebruik zijn, waardoor ze weinig ruimte innemen maar toch alle functionaliteiten bieden die je nodig hebt.

Inklapbare werkbanken
Inklapbare werkbanken zijn ideaal voor mensen met beperkte ruimte. Ze kunnen eenvoudig worden opgeborgen wanneer ze niet in gebruik zijn, waardoor ze perfect zijn voor kleine garages of zelfs appartementen.

Het kiezen van de perfecte werkbank hangt af van jouw specifieke behoeften en werkomstandigheden. Of je nu gaat voor duurzaamheid, modulariteit, ergonomie, slimme technologie of compacte ontwerpen, er is altijd wel een optie die bij jou past. Neem bijvoorbeeld eens een kijkje voor werkbanken op magazijnplein.nl om te zien welke mogelijkheden er allemaal zijn.

Hopelijk helpt deze gids je op weg naar het vinden van jouw ideale werkbank! Veel succes met al je toekomstige projecten!

(Partnerbijdrage Traffic Today)

Het bericht Werkbanken: de onmisbare schakel in jouw werkruimte verscheen eerst op AALSMEERVANDAAG.

  •  

De Groene Venen van 12 september staat online @groenevenen

12 September 2025 om 00:00

De Groene Venen, dé weekendkrant van De Ronde Venen, is ook online te lezen. De nieuwste editie staat nu online. Klik hier om de krant direct te lezen. Lees de krant iedere week online via www.degroenevenen.nl DE GROENE VENEN IS OOK VERKRIJGBAAR BIJ:   Mijdrecht - Gemeentehuis,  Boekhandel Mondria, Vabels café-bistro, Bibliotheek Dr v.d. Haarlaan Wilnis - Jumbo Vinkeveen - Jumbo  • Albert Heijn (Herenweg) Waverveen - Fa. F.A.Ruizendaal & Zonen Abcoude - Fred Abcoude (voorheen Readshop), Plus Koot, Albert Heijn Baambrugge - Henks Baambrugge 

  •  
OuderRegio Amstelland

Op de pedalen langs monumenten

11 September 2025 om 09:00

Door: redactie. Waarom wordt Aalsmeer als een open luchtmuseum gezien van alle bouwstijlen tussen 1900 en de wederopbouw? Wat is er zo bijzonder aan het Raadhuis van Aalsmeer? Waarom wordt de Oude Veiling als een klein stukje Italië gezien? Wat is er zo bijzonder aan de voormalige ULO? Hoe ontwikkelde zich de kerkenbouw van Berghoef? Allemaal vragen waar dorpsgids en architect Joop Kok deze zaterdag antwoord op geeft tijdens een fietstocht langs lokale monumenten.

Het landelijke thema van de Open Monumentendagen is ‘Erfgoed & Architectuur’ met als slogan ‘Gebouw(d) om te blijven’. Hiermee wordt het architectonisch erfgoed van Nederland gevierd, met aandacht voor diverse bouwstijlen, vakmanschap en de toekomst van monumenten.

Starten bij Flora
Wie de Penta niet gestart krijgt of al die drukte rond de Pramenrace niet ziet zitten, is welkom om meet te fietsen. Verzamelen bij het beeld van Flora op het Raadhuisplein. Om half twee is hier het tijdstip van vertrek waarna Joop stil zal staan bij een aantal gebouwen van Berghoef, waaronder een drietal kerken. Ook laat hij zijn gedachten gaan over de toekomst van diverse monumenten. Het Seringenpark hoort daar zeker bij.

Klik hier voor een impressie van een eerdere rondgang langs monumenten in 2018.

Het bericht Op de pedalen langs monumenten verscheen eerst op AALSMEERVANDAAG.

  •  

Bibliotheek Amstelland breekt record met jeugdleden

11 September 2025 om 21:11

Aalsmeer – In Nederland zijn nog nooit zoveel kinderen en jongeren lid geweest van de openbare bibliotheek. Uit landelijk onderzoek van de KB en de Vereniging Openbare Bibliotheken blijkt dat inmiddels 73 procent van de 0-18 jarigen lid is. In Amstelland ligt dit percentage zelfs nog hoger: 86 procent van de kinderen en jongeren in Amstelveen, Aalsmeer en Uithoorn is aangesloten bij de Bibliotheek Amstelland. Ook het aantal volwassen leden groeide, met 8 procent.

Volgens directeur Elisabeth Duijser is dit succes te danken aan jarenlange samenwerking met scholen en kinderopvang en een breed aanbod aan activiteiten. Voor kinderen en jongeren zijn er onder meer voorleesochtenden, creatieve workshops en poëzieavonden.

De bibliotheek richt zich echter niet alleen op de jeugd. In 2024 werden bijna 3.000 activiteiten georganiseerd, waaronder cursussen digitale vaardigheden, taallessen en bijeenkomsten voor volwassenen. Ook is in elke vestiging een Informatiepunt Digitale Overheid (IDO) aanwezig, vanaf 15 september ook bereikbaar via WhatsApp.

Met activiteiten in de wijk wil de bibliotheek bovendien nieuwe doelgroepen bereiken en de drempel tot deelname verder verlagen.

  •  

Machineweg feestelijk heropend na twee jaar werkzaamheden

11 September 2025 om 21:02

Aalsmeer – Na ruim twee jaar bouwen is de vernieuwde Machineweg in Aalsmeer officieel geopend. Onder belangstelling van bewoners, ondernemers en betrokken partijen drukten wethouders Sven Spaargaren en Bart Kabout samen met Marja Ruigrok (Vervoerregio) en Sander Lodder (KWS) symbolisch op de rode knop. Duurzame confetti maakte het feest compleet.

De herinrichting betrof het deel tussen de Legmeerdijk en de Aalsmeerderweg. De weg is opnieuw aangelegd en aangepast voor de toekomst. Er kwamen veilige fietspaden, vernieuwde trottoirs, nieuwe rotondes en een 30 km-zone. Ook is de doorstroming verbeterd.

Naast het wegdek is ook ondergronds veel gebeurd. Bij de Catharina Amalialaan loopt nu de hoofdaanvoer van het gemaal dat Aalsmeer van water voorziet. Bij de Hornweg werd een nieuw persgemaal met pompen geplaatst, zodat het rioleringssysteem weer jarenlang mee kan.

Om de hinder te beperken, voerde aannemer KWS de werkzaamheden in fases uit. Tijdens de opening benadrukten de sprekers de waarde van samenwerking. De verbeteringen zorgen volgens hen voor meer veiligheid, betere bereikbaarheid en een hogere leefbaarheid in Aalsmeer.

  •  
❌
❌