Normale weergave

Hornmeer pakte uit met vijfde Rommelroute

Door: Arjen Vos
22 Juni 2026 om 10:00

Door: redactie. De reclamecampagne had zijn doel niet gemist. Al ruim voor de 20e juni werd de lustrumeditie van de Rommelroute op alle mogelijke manieren aangekondigd. Een ‘verbindend evenement’ voor de Hornmeer, deze combinatie van vlooienmarkt, kofferbakverkoop en garagesale.

In totaal kon er op 72 adressen verspreid door de hele Hornmeer gestruind worden naar allerhande spullen, variërend van kleding, speelgoed, boeken, tuinmeubels, huisgerei en nog veel meer wat uit alle hoeken en gaten tevoorschijn was gehaald. Om het de struiners makkelijk te maken had initiatiefnemer en organisator Chantal van Hilst voor een plattegrondje gezorgd waarop de route en de adressen stonden aangegeven. Wat ook hielp om bezoekers wegwijs te maken waren de pijlen op de lantaarnpalen met de oproep: ‘Kom struinen, snuffelen en geluk vinden’. Hoewel het in verschillende opzichten een geslaagde dag was, is onbekend of ook dat laatste bij iedereen gelukt is…

(Film Sjors Rijkmans, foto’s Jaap Maars, zie ook de galerij onder de advertentie van Christiani)

 

 

Het bericht Hornmeer pakte uit met vijfde Rommelroute verscheen eerst op AALSMEERVANDAAG.

  •  

Nieuwe Nederlanders: ‘Ik ben niet van plan naar Suriname terug te gaan’

Door: Arjen Vos
21 Juni 2026 om 09:00

Door: Jan Dreschler. Shilton Grootfaam (35) reisde nogal wat op en neer van Nederland naar Suriname en omgekeerd. Maar Nederland is toch het land waar hij de meeste toekomst ziet. Afgelopen maand werd hij tijdens een plechtigheid op het gemeentehuis officieel Nederlander.

Shilton woont nu tien jaar in Nederland. Maar dat is niet voor de eerste keer. Tot zijn twaalfde jaar woonde hij in Amsterdam-West, maar toen gingen zijn moeder en hij terug naar Suriname, want oma werd ouder en moest verzorgd worden. Het was moeilijk alle vrienden achter te laten en helemaal opnieuw te beginnen, maar zijn moeder beloofde dat ze na een jaar terug zouden keren en dat hield hem op de been. “Maar na een jaar werd het nog een jaar en nog een jaar en nog een jaar, tot mijn moeder overleed in 2013.”

Goudzoeker
Ook zijn schoolopleiding ging met vallen en opstaan. Hij volgde de mulo in Suriname en kwam tot het vierde jaar, maar verliet de school zonder diploma. Daarna volgde hij een jaar de lerarenopleiding, maar ook dat werd voortijdig afgebroken. Na wat losvaste baantjes werd het idee geboren om op zoek te gaan naar goud. Goud zoeken lijkt voor ons een buitenissigheid, maar in Suriname is dat een manier om aan een inkomen te komen als je geen andere mogelijkheden meer ziet.

Dus is Shilton met een paar vrienden de rivier afgezakt en het binnenland ingegaan. “Je neemt af en toe wat monsters langs de rivier en als je dan iets van goud vindt in het bezinksel, dan is dat een plek die de moeite waard is om verder te onderzoeken. Je huurt een graafmachine of je doet het met een pikhouweel en je hebt een waterspuit nodig om de aarde in de opvangbak weg te spuiten en dan hoop je tussen het bezinksel gouddeeltjes te vinden. Ik deed het vooral om geld te verdienen, zodat ik de verzorging van mijn moeder kon betalen. Zij was al ziek in die tijd. Ik heb dat jaar goed verdiend, dus dat was een goede stap.”

Vreemde situatie
Het goud delven heeft een jaar geduurd, want zijn moeder werd zieker en hij moest naar huis terug om te zorgen voor zijn zusje. Op aanraden van een vriend besloot Shilton om naar de technische school te gaan om toch een diploma te halen. Hij kon instromen in het derde leerjaar. Dat was wel een vreemde situatie, want hij zat als enige achttienjarige tussen kinderen van dertien en veertien jaar. “Maar,” zegt hij, “ik ben in gesprek gegaan met mijzelf en wat mijn doelen waren en ik ben ervoor gegaan.”

Zijn doorzettingsvermogen werd beloond, want hij heeft inderdaad zijn diploma gehaald. Vervolgens kreeg hij een vaste baan in een bakkerij waar hij werkte tot hij naar Nederland terugkeerde. Na het overlijden van zijn moeder kreeg hij een betere relatie met zijn vader, iets wat er voorheen nauwelijks was geweest. Het bleek helaas van korte duur want deze overleed drie maanden na zijn moeder. “Dat was een moeilijke tijd. Mijn zusje hielp me erdoor.”

Drukke boel in Aalsmeer-Oost
Uiteindelijk ging het zusje bij oma wonen en besloot hij naar Nederland terug te keren. Een schoolvriendin van lang geleden haalde hem op van Schiphol en hij trok korte tijd bij haar in, in haar woning in België. Maar dat was geen succes. Daarna is hij bij zijn broer gaan wonen in Amsterdam-Zuidoost. Het vinden van werk viel aanvankelijk niet mee. “Maar ik kreeg een relatie met mijn huidige vriendin Roxanne. Zij had een woning van Eigen Haard in Amsterdam-Noord, maar moest vanwege de stadsvernieuwing uitwijken naar elders. Van de woningbouwvereniging kreeg zij een woning in Aalsmeer-Oost toegewezen en ben ik bij haar ingetrokken.”

Het is een drukke boel daar in Aalsmeer-Oost. Met een samengesteld gezin. Kinderen van haar, kinderen van hem en kinderen van samen. In totaal vijf kinderen, waarvan er één in Suriname woont. Shilton werkt bij exportbedrijf Anton Spaargaren, dat is opgegaan in het grotere FleuraMetz.

Cursus was niet nodig
“De beslissing om Nederlander te worden was een logische stap, want ik ben niet meer van plan om naar Suriname terug te gaan. Een inburgeringscursus was niet nodig, wel het aanleveren van allerlei stukken. De plechtigheid op het gemeentehuis heb ik als prettig ervaren, waarbij de burgemeester heel duidelijk sprak over wat er als Nederlander van je verwacht mag worden.”

Voetbal, barbecues en rap
Shilton is een man met vele bezigheden en hobby’s. Hij voetbalt voor FC Aalsmeer, in het tweede elftal. Met trots laat hij de medailles en prijzen zien die hij daarbij won. “Ik ben vooral een aanvaller. Ik heb plezier in voetbal en zolang het nog gaat, voetbal ik door.” Zijn voorbeeld is Ronaldo en hij ziet uit naar de wereldkampioenschappen voetbal.

Daarnaast organiseert hij op verzoek barbecues. Ook heeft hij in de tuin een kleine studio waarin hij muziek maakt. Ter plekke werd een videoclip getoond die professioneel oogt. Zijn rap is op YouTube te zien onder de naam KT – Ik Trip.

Ongelijke behandeling
Kortom, Shilton is een actieve man die goed geïntegreerd is in de samenleving. “Ik heb het naar mijn zin hier in Aalsmeer,” zegt hij, “maar soms merk ik wel dat mijn huidskleur aanleiding is voor ongelijke behandeling.”

Met enige emotie geeft hij een aantal voorbeelden, zoals toen zijn zoontje op school ruzie had met een Nederlands jongetje en de politie wel voor informatie naar het gezin van het jongetje ging, maar niet de moeite nam om het verhaal van Shiltons zoon aan te horen.

Of de keer dat hij en zijn vriendin een luidruchtige ruzie hadden, overigens zonder enig geweld, maar dat er wel opeens de politie voor de deur stond. Of dat zijn kinderen af en toe voor aap worden uitgemaakt. Het zijn dingen waar hij het moeilijk mee heeft, maar hij relativeert het ook. “De meeste mensen zijn niet zo en ook op mijn werk en bij het voetbal heb ik wat dat betreft geen enkel probleem. En verder is Nederland een fijn land. Hier kan ik voor mijn gezin zorgen. In Suriname is dat veel ingewikkelder. Daar kijkt men nog altijd wat meer naar de eigen zakken.”

(Foto’s: Jaap Maars)

Het bericht Nieuwe Nederlanders: ‘Ik ben niet van plan naar Suriname terug te gaan’ verscheen eerst op AALSMEERVANDAAG.

  •  
Ontvangen — 20 Juni 2026 Aalsmeer Vandaag

Foto 604: verzin en win

Door: Arjen Vos
20 Juni 2026 om 10:00

Door: Arjen Vos. We schreven het vorige week al: de evenementen zijn nauwelijks bij te houden en rollen zich deze tijd uit als brandweerslangen. Waarmee we een mooi bruggetje slaan naar de opgave van deze week. Het was moeilijk kiezen tussen een foto van de avondvierdaagse en de open dag van de brandweer maar u ziet het: laatstgenoemde trekt aan het langste eind.

Wat zien we hier? We hebben werkelijk geen idee. Voor de 604e keer zetten we daarom weer de hulplijntjes in naar u, onze gewaardeerde lezer die ons nooit teleurstelt en wekelijks met de meest briljante kop of onderschrift op de proppen komt. Kom maar door met uw reacties.

(Foto: Jaap Maars)

Ondertussen gaan wij nog een stapje terug naar het evenement dat we vorige week in de schijnwerpers plaatsten: de motorrijders met de handshake tijdens Aalsmeer Roest Niet. Er kwamen suggesties binnen die alle kanten opgingen. Uit zoveel originaliteit was het kiezen van een winnaar niet eenvoudig. Chapeau en petje af voor elk van de zeventien inzenders maar de diepste buiging is voor Richard Sluijs die goed naar de foto keek en met een fraai stukje poëzie op de proppen kwam waar Frank Boeijen nog een puntje aan kan zuigen: ‘Jij wit, ik zwart, maar allebei BMW in ons hart…’  Van harte Richard, de Broodjes van de Zaak liggen binnenkort in je postvak. Athans, de bevestiging ervan.

Nieuwe ronde, nieuwe kansen, het woord is weer aan u.

 

Het bericht Foto 604: verzin en win verscheen eerst op AALSMEERVANDAAG.

  •  

Column: ‘Vette fietsen’

Door: Arjen Vos
20 Juni 2026 om 09:00

Door: Arjen Vos. “Meneer, mogen we u wat vragen? We zijn bezig met een schoolproject en moeten dat aanvullen met een interview, wilt u daaraan meewerken en vindt u het goed dat we dat filmen?”

Drie jongens, een tikkie schuchter, houden me met deze vragen staande op het Spoorlijnpad langs Yuverta mbo. Voor zoiets ben ik altijd te porren en benieuwd waar het over gaat, stem ik in. Thema is de opkomst van fatbikes in Nederland en wat ik daarvan vind. De vraag is nog niet gesteld of zie ik met hoge snelheid een fatbike naderen. “Snel, filmen,” zeg ik, maar de zwarte flits is al voorbij voordat de aangewezen cameraman in actie kan komen.

Ik kan het natuurlijk niet laten de jongens een tip te geven over het beste camerastandpunt (fietspad met verkeersbord schuin weglopend in de horizon) en vertel iets over de onberekenbaarheid van deze veelbesproken vervoermiddelen.

Dat ze je ineens inhalen en het bijzonder gevaarlijk kan zijn als je nietsvermoedend linksaf wil slaan omdat je gewend bent op je gehoor af te gaan. Nou maken fatbikes nog enigszins geluid, alsof er een flinke zwerm geelpoothoornaars nadert. Gewone e-bikes hoor je helemaal niet aankomen en vind ik daardoor nóg gevaarlijker. Bijna werd ik eens van mijn sokken gereden toen ik een keer op het fietspad langs de watertoren linksaf wilde slaan naar het Flower Art Museum en zonder omkijken voorsorteerde. Aan alle e- en fatbikebezitters daarom het verzoek om even te bellen wanneer je een langzamere verkeersdeelnemer inhaalt. Net zoals wielrenners doorgaans doen. Ondertussen probeer ik mijn gewoonte af te leren om niet om te kijken. Én wat vaker een fietshelm op te zetten.

Terug naar het interview met de mbo-studenten. Of ik ook vond dat er speciale verkeersregels moeten komen voor fatbikes. Het was precies de dag nadat de gemeente Houten een maximumsnelheid van 20 km/u hand aangekondigd op een druk fietspad. Ik zei dat eigenlijk wel een prima regel te vinden. Of het nu wel of niet wettelijk verdedigd kan worden is een tweede maar heel goed om een signaal af te geven, dacht ik.

Na deze korte vragen was het straatinterview klaar, wenste ik hen succes met hun onderzoek en dacht terug wandelend naar huis nog eens na over het fenomeen fatbikes. Wat vind ik er nou eigenlijk van? Omdat ik langs de route woon van schoolgaande jeugd zie ik ze dagelijks passeren. Traag trappend en steevast met de telefoon in de hand waarop de ogen zijn gericht, komen ze in sneltreinvaart voorbij. Niet zelden met twee of soms drie tegelijk op één fatbike.

Het aantal ongelukken schijnt in verhouding met gewone fietsen vele malen hoger te zijn. En de verwondingen ernstiger. Wat vind ik ervan..? Wat mij betreft mag iedereen zelf weten hoe hij/zij zich door het verkeer beweegt. Zolang het veilig gebeurt, verkeersregels worden nageleefd, je fatbike niet opgevoerd is en je anderen niet tot last bent; ga gerust je gang. Voor de fatbikehaters: willen we soms terug naar de tijd van (opgevoerde) en stinkende brommers met doorgezaagde en daardoor knetterende uitlaten? Dan is een fatbike toch een schoner alternatief.

Maar wat ik er óók van vind: elektrisch aangedreven fietsen maken mensen luier. Spierkracht neemt af en conditie vermindert. “Ja maar,” hoor ik u denken, “dankzij de elektrische fiets komen mensen wel vaker buiten en stappen minder snel in de auto.”

Slecht excuus. Het is een keuze. Met de e- of fatbike naar de sportschool om daar vervolgens aan je spierkracht en conditie te werken? Zoiets gaat er bij mij niet in. Ik heb vorige maand een nieuwe fiets gekocht. Een ‘analoge’. Acht versnellingen garanderen mij een soepele rit over heuvels en door tegenwind. Ik hoefde hem van René (Waning) niet eens te verzekeren. “Een eenvoudig slot is voldoende,” zei hij, “gewone fietsen stelen ze tegenwoordig niet meer.”

Voordeel op voordeel. Maar verder: ieder zijn plezier. Dát vind ik ervan.

Arjen Vos hanteert sinds zijn middelbare schooltijd de camera, en later ook pen en toetsenbord. Mede-oprichter en thans hoofdredacteur van AalsmeerVandaag. Altijd geïnteresseerd in mensen. Chaotisch, jongensachtig, vader van vier kinderen en opa van twee kleinkinderen.

Het bericht Column: ‘Vette fietsen’ verscheen eerst op AALSMEERVANDAAG.

  •  
Ontvangen — 19 Juni 2026 Aalsmeer Vandaag

GroenLinks/PvdA verder als PRO: ‘Het kan zoveel eerlijker’

Door: Arjen Vos
19 Juni 2026 om 08:00

(Politiek prikbord) GroenLinks/PvdA gaat in Aalsmeer verder onder de naam PRO. Tijdens de behandeling van het coalitieakkoord van VVD, CDA en D66 trad de partij deze week voor het eerst onder de nieuwe naam op in de gemeenteraad. Daarbij maakte PRO direct duidelijk waar zij voor staat: het kan groener, het kan socialer en het kan zoveel eerlijker.

Volgens PRO zit het verschil met de nieuwe coalitie niet alleen in beleid, maar vooral in de manier waarop je naar mensen kijkt. “Wij zien dezelfde uitdagingen als deze coalitie,” zegt fractievoorzitter Jelle Buisma. “Maar wij kijken anders naar de wereld. Voor PRO begint politiek altijd bij mensen. En daarom maken wij andere keuzes.”

Menselijke waardigheid, geen rekensom
Dat verschil werd volgens PRO zichtbaar in de manier waarop in het coalitieakkoord arbeidsmigratie, de opvang van Oekraïense ontheemden en asielopvang met elkaar worden verbonden als argument dat Aalsmeer zijn grenzen heeft bereikt. “Dat zijn verschillende vraagstukken met verschillende verantwoordelijkheden,” aldus Buisma, “die kun je niet op één hoop gooien. Voor ons is menselijke waardigheid geen rekensom. Dat uitgangspunt geldt net zo goed bij wonen, zorg en duurzaamheid.”

Meer ambitie op wonen
Volgens PRO is wonen één van de grootste uitdagingen voor de komende jaren. De partij vindt dat Aalsmeer meer moet doen dan alleen voldoen aan landelijke minimumnormen voor betaalbare woningbouw. “Voor ons begint wonen niet bij aantallen of percentages, maar bij mensen. Bij de jongere die nog noodgedwongen thuis woont, bij starters die geen woning kunnen vinden en bij gezinnen die hun toekomst uitstellen omdat passende huisvesting ontbreekt.”

PRO wil meer betaalbare woningen voor jongeren, starters en doorstromers en meer tempo bij de uitvoering van woningbouwprojecten. “Wonen is geen product. Het is een basisvoorwaarde om mee te kunnen doen in de samenleving.”

Zorg als investering in mensen
Ook op het gebied van zorg ziet PRO ruimte voor een andere benadering. Volgens de partij gaat het debat te vaak over kosten en te weinig over de mensen achter de cijfers. “Zorg begint niet met de vraag wat iemand kost, maar met de vraag wat iemand nodig heeft.”

PRO pleit daarom voor meer aandacht voor preventie, welzijn, mantelzorgondersteuning en schuldhulpverlening. “Juist door eerder hulp te bieden voorkom je grotere problemen én hogere kosten. Dat is niet alleen socialer, maar uiteindelijk ook verstandiger.”

Duurzaamheid ook kwestie van eerlijkheid
Volgens PRO is duurzaamheid niet alleen een klimaatopgave, maar ook een sociale opgave. “Voor veel inwoners gaat duurzaamheid niet over 2050, maar over de energierekening van vandaag,” zegt Buisma, “mensen met een kleine beurs wonen vaak in de slechtst geïsoleerde woningen en betalen daardoor de hoogste energiekosten. Daarom is duurzaamheid ook een kwestie van eerlijkheid.”

PRO wil meer aandacht voor isolatie, vergroening en ondersteuning van inwoners die hun woning willen verduurzamen. PRO erkent dat gemeenten de komende jaren financieel onder druk staan, maar waarschuwt ervoor om ambities los te laten. De partij wil de komende periode constructief meedenken over de toekomst van Aalsmeer en Kudelstaart, maar blijft daarbij vasthouden aan haar eigen uitgangspunten.

Uiteindelijk gaat politiek over mensen
Over de jongere die geen woning kan vinden, de inwoner die wacht op ondersteuning en het gezin dat worstelt met stijgende kosten. “
Wij zien dezelfde uitdagingen als de coalitie. Maar wij kijken anders naar de wereld. En daarom maken wij andere keuzes. Daarom zeggen wij: het kan groener, het kan socialer en het kan zoveel eerlijker.”

Over Politiek Prikbord
Berichten op ‘Politiek Prikbord’ zijn door de politieke partijen zelf aangeleverd en vallen daarom niet onder onafhankelijk nieuws.

Het bericht GroenLinks/PvdA verder als PRO: ‘Het kan zoveel eerlijker’ verscheen eerst op AALSMEERVANDAAG.

  •  

‘Kudelstaart bruist! Je moet er alleen bij willen zijn… ‘

Door: Arjen Vos
19 Juni 2026 om 07:50

AalsmeerVandaag geeft wekelijks een podium aan ondernemers die betrokken zijn bij de BusinessClub van FC Aalsmeer. In een kort interview vertellen deze ondernemers wie ze zijn en wat hun motivatie is en geven ze een inkijkje achter de schermen van hun bedrijf. Deze keer is het de beurt aan Mandy van der Zwaard, uitgever van magazine InKudelstaart.

“Ik woon uiteraard in Kudelstaart en word superblij als we dorpsgenoten mogen helpen om meer ’thuisgevoel’ te krijgen. Al meer dan vijf jaar maken we een magazine wat vier keer per jaar verschijnt zodat je niet meer zo vreemd bent in eigen dorp en voortaan meer verbondenheid en thuisgevoel ervaart. Dit is echt mijn passie”

Creativiteit ging stromen
Mandy is moeder van drie, oma van één en de vrouw van Jos. “Je kunt mij een laatbloeier noemen. Jaren was ik thuis voor de kinderen en toen dat niet meer hoefde, belandde ik in de zorg. Dat deed ik jaren met veel plezier.  Toen overleed mijn dochter van 22 jaar heel plotseling en sindsdien was dat werk voor mij niet meer geschikt. Om te overleven deed ik wat ik altijd deed om het leven te verwerken, ik ging schrijven. Zo kwam ik bij de krant (het Witte Weekblad, red.) en daar begon mijn nieuwe pad. Mijn creativiteit ging weer stromen en van schrijven voor de krant werd ik uitgever van een maandblad en later van een huis-aan-huisblad. Daarnaast schreef ik boeken in opdracht en gaf ze uit. Maar ook zaken als puzzels, jubileumnummers en kalenders komen voorbij. Daarnaast organiseer ik evenementen. Van een Fair, tot een puzzelkampioenschap en een HapjesFesitval. Die laatste is een oprecht gebaar om integratie te bevorden. Ieder maakt lekkers en deelt dat met elkaar. Het is echt een feest der culturen.”

Verbindend
Aan haar periode bij de krant kwam een eind in de eerste week van de corona-lockdown. “De verbroedering sloeg al snel om in tegenstrijdigheden en ik dacht bij mijzelf; wat kan ik doen om deze situatie beter te maken? Ik bedacht een online magazine en dat werd binnen een jaar een bedrijf met ruim 400 abonnees. Later werden dat er nog meer én kwam er zelfs een papieren versie van dit blad. Inmiddels is het opgegeaan in het huidige magazine.
Omdat ik graag iets moois en verbindends wilde maken voor de inwoners van Kudelstaart, ben ik een huis-aan-huisblad begonnen. Van een A5-formaat op dun papier, naar een glossy A4 magazine. Het verschijnt vier keer per jaar. Het ziet er mooi uit en het geeft de Kudelstaarters iets om trots op te zijn.”

‘Het is óns blad’
Mandy haalt de meeste voldoening uit het plezier dat mensen hebben aan het blad en de verbinding die ze daarmee weet te creëren. “Hoe meer mensen meedoen met het blad, hoe leuker het is. Het is niet mijn blad, maar óns blad: persoonlijk en laagdrempelig. Voor de ondernemers zijn de prijzen belangrijk, daarom houden we die vriendelijk. Verder ben ik inzetbaar voor veel creatieve processen. Denk aan een uniek cadeau, ontwerpen van je drukwerk, etc. En ook niet onbelangrijk, ik ben betrokken en opereer voornamelijk lokaal, waardoor er een heel groot netwerk ontstaan is. Zo wordt het blad bijvoorbeeld bezorgd door ruim dertig vrijwilligers, maar bestaat het team uit ruim 40 vrijwilligers.”

Met elkaar, voor elkaar
Over wat InKudelstaart doet voor de gemeenschap, zegt ze: “Ondernemers, inwoners én verenigingen vinden elkaar in dit prachtige en gezellige blad. Er ontstaan ideeën, vriendschappen en waardevolle samenwerkingen. Kleine bedrijven groeien, grote bedrijven vinden personeel.” Daarnaast zijn er uitdagingen. “Zoals in de hele uitgeversbranche zit de grootste uitdaging vooral in de omzet versus de kosten. Zo kan ik naast mijzelf geen zzp’er inhuren, want dan moeten de prijzen fiks omhoog. Daar zijn de kleine en startende ondernemers weer de dupe van. Ook moeten we continu alert blijven met alle veranderingen zoals AI. Hoe blijf je authentiek in alle nepheid? Dat is wel een ‘dingetje’.”

Businessclub FC Aalsmeer
Mandy vindt samenwerking op lokaal gebied belangrijk. “Het programma dat de Businessclub haar leden biedt, vind ik waardevol. Los van de reden waarom de club is opgericht, vind ik het een goede zaak als je met elkaar de lokale sport een warm hart toe draagt. Ik hoop dat ik daar mijn steentje in kan bijdragen. Voor de leden van de Businessclub hoop ik iets te kunnen beteken door zichtbaarheid te bieden.”

De aangesloten ondernemingen: inkudelstaart.nl/bedrijven/#0
inkudelstaart.nl
06-16067577
info@inkudelstaart.nl

Ook lid worden van BusinessClub FC Aalsmeer? Meld je hier aan. Houd tevens onze LinkedIn-Pagina in de gaten voor het laatste nieuws.

Het bericht ‘Kudelstaart bruist! Je moet er alleen bij willen zijn… ‘ verscheen eerst op AALSMEERVANDAAG.

  •  

Meesterwerken in de maak

Door: Arjen Vos
19 Juni 2026 om 08:14

Door: redactie. De voorbereidingen van het Aalsmeer Flower Festival dat in het weekend van 26-28 juni gehouden wordt zijn in volle gang. Het festival staat dit jaar in het teken van Meesterwerken en zoomt in op de relatie tussen bloemen en kunst. Een kleine greep uit wat de bezoekers allemaal te wachten staat.

Top bloemstylisten Michelle van der Linden, Christa Snoek en Marloes Joore laten met hun teams prachtige bloemsierkunst zien. Alle arrangeurs werken samen met creatieve talenten en studenten van Yuverta MBO Bloem. Christa Snoek is verantwoordelijk voor een groot deel van de bloemsierkunst en de aankleding van museum Historische Tuin. Marloes Joore is hoofdarrangeur voor de locatie in de Doopsgezinde kerk in de Zijdstraat.

Van drie naar tien pramen
Michelle van der Linden is hoofdarrangeur van het populaire onderdeel Pracht & Praam, waarbij historische vaartuigen worden omgetoverd tot drijvende kunstwerken. De historische praam staat bij uitstek symbool voor de opkomst van de bloemenproductie en -handel in Aalsmeer. Vorig jaar begon dit onderdeel met drie pramen, dit jaar zal Michelle met een team van arrangeurs meer dan tien pramen van bloemsierkunst voorzien.

Kunst in de kerk
In de Doopsgezinde kerk is naast bloemsierkunst het werk van tien hedendaagse kunstenaars te bewonderen. Hun werken zijn geïnspireerd door het thema ‘Meesterwerken’ en speciaal voor dit evenement gemaakt. Cultuurpunt Aalsmeer nodigde jong en oud uit om een bijdrage te leveren aan een gemeenschappelijk kunstwerk onder de noemer ‘Een plankje vol kunst’. Ook dit is in de kerk te bewonderen.

Activiteiten
Tijdens het Aalsmeer Flower Festival zijn er verder workshops, rondvaarten, live muziek, bloemen- en plantenveilingen en nog meer activiteiten. Het festival is vrijdag 26 tot en met zondag 28 juni te bezoeken van 11– 17 uur (de kerk gaat zondag een uurtje later open). Een entreekaartje kost €8,50 en geeft recht op toegang tot beide locaties. Museumkaarthouders, kinderen en donateurs van Historisch Aalsmeer of het Flower Art Museum hebben gratis entree.

(Foto’s: Jaap Maars)

 

Het bericht Meesterwerken in de maak verscheen eerst op AALSMEERVANDAAG.

  •  
Ontvangen — 18 Juni 2026 Aalsmeer Vandaag

Beknopt coalitieakkoord met ‘realistische ambities’

Door: Arjen Vos
18 Juni 2026 om 12:21

Door: Arjen Vos. ‘Samen verder bouwen aan een mooi ondernemend en zorgzaam Aalsmeer en Kudelstaart’. Dat is de titel van het coalitieakkoord tussen VVD, CDA en D66 dat dinsdag werd aangeboden aan burgemeester Oude Kotte. In een puur Aalsmeerse setting aan de voet van de watertoren waar de zon fel scheen, het wateroppervlak van de Westeinder spiegelglad was en de zeilbootjes langzaam voorbij dobberden. Aan de andere kant was te zien dat de verbouwing van het Flower Art Museum vorderde en ogenschijnlijk het hoogste punt bereikt was. Bij de drie wethouders had een vierde kunnen staan maar het zit de VVD nog niet mee bij het vinden en vastleggen van een geschikte kandidaat.

De wethouders Spaargaren, Kabout en De Vries hadden een beknopt akkoord geschreven met daarin naar eigen zeggen vooral realistische ambities. Een voortzetting van de coalitie waarmee de laatste jaren volgens hen al veel was bereikt. De grootste uitdagingen die er liggen bevinden zich op het terrein van woningbouw, een krappe arbeidsmarkt, een vol stroomnet, fors minder geld van het rijk en de onrust in de wereld. Ook vergrijzing en immigratie zijn hierin een aandachtspunt.

In het kort
Enkele afspraken uit het akkoord waarvoor de coalitie zich gaat of blijft inzetten: te lange leegstand van panden, directe ov-verbinding met Schiphol en betere bereikbaarheid van Kudelstaart, herontwerpen van rotondes op de Burgemeester Kasteleinweg, aanpassing van ‘de knip’, strengere handhaving van illegale bouwwerken op de Westeinder, meer verlichting op de route nabij het busstation, slimmer en effectiever groenonderhoud, onder meer met aandacht voor hittestress en waterberging, ontmoedigen van huisvesting arbeidsmigranten in woonwijken en een tweede supermarkt in Kudelstaart.

Betaalbaar wonen voor jongeren
Wat woningbouw betreft is het uitgangspunt ‘bouwen met behoud van dorps karakter’. Uitgangspunt is dat tweederde van de woningen betaalbaar is en (nieuwe) koop- en huurwoningen maximaal worden toegewezen aan eigen inwoners. De VVD zegt expliciet belang te hechten aan starterswoningen en meer betaalbare koopwoningen voor jongeren maar ook dat deze in de toekomst zoveel mogelijk beschikbaar worden gehouden voor de Aalsmeerse jongeren. Daarnaast wordt ingezet op levensloopbestendig wonen voor ouderen. De coalitie geeft aan alle mogelijke creatieve middelen in te willen zetten om oplossingen te vinden voor de woningnood. Bijvoorbeeld door mogelijke bouw van familiewoningen op eigen erf.

Maximaal draagvlak bereikt
Ook het migrantenvraagstuk wordt benoemd. Voor het gemak verdeeld in arbeidsmigranten en oorlogsvluchtelingen. Aalsmeer levert volgens de beoogde wethouders al een bovengemiddelde bijdrage aan de opvang van deze laatste groep en daarmee is de maximale draagkracht voor de lokale samenleving (nagenoeg) bereikt. Het toevoegen van een asielzoekerscentrum of opvang van nieuwe groepen tijdelijke migranten zal dit evenwicht verstoren en daarmee averechts werken op het nu nog bestaande draagvlak in de lokale samenleving.

Op het gebied van zorg blijft de coalitie investeren in ondersteuning voor wie dat nodig heeft. Gezien de krapte op de arbeidsmarkt en het beschikbare geld krijgen de meest kwetsbare inwoners daarbij voorrang.

De overdracht van het gesigneerde akkoord aan de burgemeester.

Inwoners ontzien in ravijnjaar
De term ‘ravijnjaar’ bleef bij de presentatie niet onvermeld. Het jaar 2028 waarin het rijk snoeit in de uitgaven aan gemeentes komt met rasse schreden dichterbij en daar moet Aalsmeer tijdig op bijsturen. Het dreigt een ingewikkelde tijd te worden door stijgende (energie)prijzen. De coalitie belooft de inwoners zoveel mogelijk te ontzien en eerst kritisch te kijken naar de gemeentelijke uitgaven en taken. Een andere belofte is dat gemeentelijke processen voor inwoners, bedrijven en verenigingen minder bureaucratisch worden.

Vierde wethouder ‘na de zomer’
Als vanavond de wethouders Sven Spaargaren, Bart Kabout en Sybrand de Vries worden beëdigd is daarmee het nieuwe college nog niet compleet. Afgesproken is dat er nog een tweede wethouder van VVD-huize aan het trio wordt toegevoegd. De zoektocht en/of besprekingen zijn volgens Sven Spaargaren gaande maar nog zonder concreet resultaat. ‘Na de zomer’, een rekbaar begrip, zal deze worden voorgedragen voor benoeming. De portefeuille die Spaargaren nu heeft zal hij tegen die tijd in overleg verdelen met zijn nieuwe collega. De VVD krijgt de zeggenschap over financiën, economie, ruimtelijke ordening, verkeer en wegen. Het CDA gaat over zorg en welzijn, jeugd, onderwijs en sport. D66 ontfermt zich over wonen, ontheemden, groen, duurzaamheid en energietransitie.

 (Foto’s: Arjen Vos)

Het bericht Beknopt coalitieakkoord met ‘realistische ambities’ verscheen eerst op AALSMEERVANDAAG.

  •  

Vierdaagse in volle gang

Door: Arjen Vos
18 Juni 2026 om 09:52

Door: Arjen Vos. Een kilometers lang gerekt spoor aan wandelaars trekt deze week door de straten van Aalsmeer. Zoveel mensen op de been in een uitgelaten stemming, dat kan maar één ding betekenen: het is weer de tijd van de avondvierdaagse.

Deze keer grootser dan anders omdat zorgverzekeraar en vierdaagsesponso a.s.r. Aalsmeer heeft uitgekozen als locatie om gezond leven te promoten. Bij de start en finish op het evenemententerrein aan de Dreef werd er maandag een feestje van gemaakt compleet met deejay, mascotte, het a.s.r. promotieteam en de aanwezigheid van ‘vitality-ambassadeur’ Nicolien Sauerbrei. De Olympisch snowboardkampioen van 2010 (Nederlands eerste sneeuwmedaille en 100e gouden plak) liet zich uitgebreid met wie maar wilde fotograferen en had zelfs haar in Vancouver veroverde gouden plak uit de la gehaald. Het uit Amstelveen afkomstige sporticoon geeft aan dat ze zelf vroeger ook graag deelnam aan de avondvierdaagse en graag uitdraagt hoe belangrijk bewegen is.

Nicolien Sauerbrei had haar medaille meegenomen.

“Wandelen is de meest laagdrempelige manier van bewegen en we willen stimuleren dat iedereen zo fit mogelijk oud wordt. Je kunt daarvoor het beste met kinderen beginnen,” vertelt a.s.r. medewerker Yvette tussen het fotograferen van de net binnengekomen jeugdige deelnemers door.

Duizend
Nassira Oude Kotte, voorzitter van de lokale organisatie, is dik tevreden met het verloop van de eerste avond waarbij het verwachte deelnemersaantal van 900 is overtroffen. “We tikken vandaag de duizend wel aan,” zegt ze, “voor het eerst hebben we een route van 2,5 kilometer waar 119 wandelaars aan meedoen. Voor de vijf kilometer hadden we 800 inschrijvingen en voor de tien 62 maar aan de inschrijftafel zijn er op het laatste moment nog wel meer bijgekomen. Vorig jaar hadden we nog te weinig aanmeldingen om de tien kilometer door te laten gaan maar we denken dat die afstand de komende jaren wel populairder gaat worden.”

Kleurrijke laatste etappe
Vanwege de warmte zijn er extra tonnen met water neergezet en fijn voor de deelnemers was dat de route dinsdag langs de brandweer liep. Die had voor de gelegenheid de slangen uitgerold waarmee voor een verfrissende douche werd gezorgd. Donderdag staat in het teken van Ride for the Roses en vrijdag belooft het een kleurrijke laatste etappe te worden waarbij de lopers bij de laatste meters met een fanfarekorps worden ondersteund. “We hopen dat iedereen hierna de smaak te pakken heeft. Vooral met dit mooie weer moet je lekker naar buiten gaan om te wandelen of te fietsen,” aldus Nassira.

(Foto’s Arjen Vos, zie ook de galerij onder de advertentie van Desiree Bloemen)

 

Het bericht Vierdaagse in volle gang verscheen eerst op AALSMEERVANDAAG.

  •  

Officiële mededelingen 18 juni 2026

Door: Arjen Vos
18 Juni 2026 om 07:00

Hieronder leest u de officiële mededelingen van de gemeente Aalsmeer van week 25 2026

UITNODIGING VOOR HET BIJWONEN VAN DE RAADSVERGADERING OP DONDERDAG 25 JUNI 2026, IN DE RAADZAAL VAN HET RAADHUIS VAN AALSMEER. AANVANG: 20 UUR.

RAAD
Raadzaal
Tijd Agendapunt Onderwerp
20.00 R-1. 1.     Opening door de voorzitter, de heer G.E. Oude Kotte

Raadsgriffier: mevrouw H.R.E. Hofland

2.     Vaststelling van de agenda

3.     Vaststelling van het verslag van de raadsvergadering van 13 mei 2026

4.     Vaststelling van de lijst ingekomen stukken

5.     Actieve informatie uit het college

6.     Mededelingen vanuit de fracties

20.05 R-2. Installatie kinderburgemeester

Tijdens dit moment wordt afscheid genomen van kinderburgemeester Marije van Dijk, de kinderburgemeester van het schooljaar 2025/2026. Hierna wordt de nieuwe kinderburgemeester voor het schooljaar 2026/ 2027 geïnstalleerd.

20.20   BENOEMINGEN
  R-3 Herbenoeming lid Raad van Toezicht, Stichting AURO

Portefeuillehouder: L.B. Kabout

Met dit besluit wordt de continuïteit van een zorgvuldig, onafhankelijk en deskundig toezicht gewaarborgd, overeenkomstig de verplichtingen voortvloeiend uit de Wet primair onderwijs, de statuten van Stichting AURO en de principes van de Governancecode Funderend Onderwijs.

  R-4 Benoeming plaatsvervangend lid Auditcommissie

Portefeuillehouder: G.E. Oude Kotte

Het doel van dit voorstel is het benoemen van de heer Koster tot plaatsvervangend lid van de auditcommissie.

    AKKOORDSTUKKEN
20.25 R-5 Ontslagbesluit Rekenkamer

De Rekenkamer heeft op 19 maart 2026 haar ontslag ingediend. De raad moet volgens de Gemeentewet dit ontslag via een besluit bekrachtigen.

  R-6 Jaarstukken AM Match

Portefeuillehouder: S.A.S. Spaargaren

De Gemeenteraad wordt in de gelegenheid gesteld een zienswijze in te dienen.

  R-7 Vaststellen TAM-omgevingsplan hoofdstuk 22g- Uiterweg 227ws1 en 2

Portefeuillehouder: L.B. Kabout

Voor de verplaatsing van de woonarken dient het omgevingsplan te worden gewijzigd zodat het aantal ligplaatsen niet toeneemt. Dit doen we middels een tijdelijke alternatie maatregel ( TAM) Omgevingsplan

  R-8 Jaarrekening 2025, 1ste begrotingswijziging 2026 en Meerjarenbegroting

2027-2030 Omgevingsdienst Noordzeekanaalgebied

Portefeuillehouder: S.J.R. de Vries

De raad moet in de gelegenheid worden gesteld om een zienswijze in te dienen

omtrent de MJB 2027-2030, mocht dit noodzakelijk worden geacht. Aan de raad

wordt voorgesteld om geen zienswijzen in te dienen. Daarnaast wordt aan de raad voorgesteld het budget voor de Omgevingsdienst conform raadsvoorstel te

verwerken.

  R-9 Actualiseren Reglementen van Orde Presidium, Raad en Commissies

Portefeuillehouder: G.E. Oude Kotte

Het doel van dit raadsvoorstel is het actualiseren van de reglementen van Orde voor het presidium, raad en commissies.

    BEHANDELSTUKKEN
20.30 R-10 Jaarstukken 2025 en begroting 2027 Gemeenschappelijke Regeling Openbare

Gezondheidszorg (GR OGZ) Amstelland

Portefeuillehouder: S.J.R. de Vries

Het doel van de GR OGZ Amstelland is het beschermen en bevorderen van de

gezondheid van de bevolking of specifieke groepen daarbinnen, het voorkomen en

tijdig opsporen van ziekten onder de bevolking en het bevorderen van de openbare gezondheidszorg.

 

Spreekvolgorde: VVD, AA, GroenLinks/PvdA, D66, CDA, FlorAalsmeer

20.50 R-11 Meerjarenbegroting 2027-2030 en actualisatie 2026 GR GGD

Amsterdam-Amstelland

Portefeuillehouder: L.B. Kabout

Vanuit de GR GGD, het beleidskader huiselijk geweld, kindermishandeling en

seksueel geweld (HGKM&SG) en de organisaties Veilig Thuis, CSG en Blijf Groep

zetten we ons in om huiselijk geweld, kindermishandeling en seksueel geweld te

voorkomen, stoppen en blijvend op te lossen.

 

Spreekvolgorde: AA, GroenLinks/PvdA, D66, CDA, FlorAalsmeer, VVD

21.10   Vragenkwartier

 OMGEVINGSVERGUNNINGEN AANVRAGEN ONTVANGEN
– Pasteurstraat 18, het uitbreiden van de woning op de 1e verdieping aan de voorzijde
– Karperstraat t.h.v. nr. 146, het plaatsen van een puincontainer van 26/6 t/m 10/7/26
– Schinkeldijkje 2, het vervangen van een reclamezuil
– Joke van der Zwaanweg 1 t/m 9, Maurits van Staaverenweg 2 t/m 14 en Wiebe Koopstraweg 1 t/m 9, het uitvoeren van divers
meerwerk aan de woningen (Buitenveen Aalsmeer fase 2)
– Hornweg 308, het aanleggen van een zwembad
– Mijnsherenweg 66, het plaatsen van een tuinoverkapping aan de zijkant van de tuin

VERGUNNING TOEGEKEND (REGULIERE PROCEDURE)
– Samoaweg 5 en 5A, het bouwen van een bedrijfsgebouw
– Karperstraat t.h.v. nr. 146, het plaatsen van een puincontainer van 26/6 t/m 10/7/26

AANVRAGEN INGETROKKEN
– Schinkeldijkje 2, het vervangen van een reclamezuil

VERGUNNING INGETROKKEN
– Elzenlaantje 1, het verbouwen van het bijgebouw en wijzigen van de entree (vergunning bekend onder kenmerk:
Z2023-00000172)
– Aalsmeerderweg 376, het plaatsen van een kleine windwokkel (vergunning bekend onder kenmerk: Z2023-00003728)

WET ALGEMENE BEPALINGEN APV EN DRANK- EN HORECAEVENEMENTEX
Voor meer informatie over evenementen verwijzen wij u naar www.visitaalsmeer.nl. Op deze site vindt u de evenementenkalender waaruit u kunt afleiden welke openbare evenementen gaan plaatsvinden.

MEERJARIGE EVENEMENTENVERGUNNING (VERLEEND)
De burgemeester maakt bekend dat op grond van artikel 2:25 van de APV  de volgende evenementenvergunning is verleend:
– Vijver in het Hornmeerpark (Z2026-00005088) Lions Badeendenrace op 27 juni 2026, verzonden 16 juni 2026

COLLECTES
Voor meer informatie over het vaste collecterooster verwijzen wij u naar de site van www.cbf.nl.

STANDPLAATSVERGUNNING (ONTVANGEN)
Het college van burgemeester en wethouders maakt bekend dat op grond van artikel 5:18 van de APV de volgende standplaatsvergunning is aangevraagd:
– Einsteinstraat 79A (Z2026-00005819) Verkoop van groente en fruit van 20 juli 2026 tot 12 juli 2026, ontvangen 10 juni 2026

VERLEENDE STANDPLAATSVERGUNNINGEN*
Het college van burgemeester en wethouders maakt bekend dat op grond van artikel 5:18  van de APV  de volgende standplaatsvergunning is verleend:
– Ophelialaan /Pompplein (Z2026-00004616) Verkoop van verse en gebakken vis van 8 mei 2026 t/m 8 mei 2031, verzonden
11 juni 2026

ALCOHOLWET ONTHEFFING (VERLEEND)*
De burgemeester maakt bekend dat op grond van artikel 35 van de Alcoholwet de volgende ontheffing is verleend:
– Kudelstaartseweg 20 (Z2026-00005629) Het plaatsen van één tappunt t.b.v. De Grote prijs van Aalsmeer op 4 oktober 2026, verzonden 10 juni 2026

INGETROKKEN AANVRAGEN:
Het college van burgemeester en wethouders maakt bekend dat de volgende aanvraag is ingetrokken:
– Lakenblekerstraat 60 (Z2026-00002983) Verkoop van hotdogs en koffie-frisdrank van 27 juni t/m 29 augustus 2026, verzonden 11 juni 2026

GEACCEPTEERDE MELDING(EN)
Het college van burgemeester en wethouders maakt bekend dat de volgende melding(-en) is/zijn geaccepteerd:
– Surfeiland en Westeinderplassen (Z2026-00005628) Grote Prijs van Aalsmeer op 4 oktober 2026

GEMEENTE AALSMEER Raadhuisplein 1 – 1431 EH Aalsmeer Postbus 253 – 1430 AG  Aalsmeer T 0297 – 387575 E info@aalsmeer.nl W www.aalsmeer.nl 

Contact:
Wilt u iets regelen of aanvragen bij de gemeente? Dat kan online, telefonisch of op afspraak in het raadhuis.

Openingstijden raadhuis
ma, di, do, vr.      08.30 – 17.00 uur
woensdag          08.30 – 19.30 uur

Openingstijden afdeling Burgerzaken
ma, di, do, vr.      08.30 – 12.30 uur
woensdag          08.30 – 19.30 uur. 

Telefonische bereikbaarheid
ma t/m do          08.30 – 17.00 uur
vrijdag               08.30 – 12.30 uur

Calamiteitentelefoon
Buiten deze uren en in het weekend zijn we bereikbaar via 0297-387575

Plan uw afspraak
Kom alleen met een afspraak naar het raadhuis.  Voor het aanvragen van documenten kunt u online een afspraak maken via www.aalsmeer.nl/afspraak of telefonisch via 0297-387575.

Wilt u een melding maken van iets in de openbare ruimte dat gerepareerd of opgeruimd moet worden?
U kunt een melding maken via www.aalsmeer.nl/fixi of de Fiji-app

AFVAL
Op de milieustraat kunt u diverse afvalsoorten en grofvuil gescheiden inleveren. Materialen worden op die manier gerecycled en blijven in de kringloop. U kunt terecht op: Aarbergerweg 41, Rijsenhout
maandag t/m vrijdag:         08.00-16.30 uur
zaterdag:                            09.00-16.00 uur
Meer informatie: www.meerlanden.nl 

SERVICEPUNT BEHEER EN UITVOERING PROVINCIE NOORD-HOLLAND
Voor al uw klachten over provinciale wegen en bruggen: tel. 0800-0200600 of mail naar: servicepunt@noord-holland.nl

WIJKINFORMATIE
Heeft u vragen of wilt u informatie over overlegvormen voor bewoners in uw wijk? Iedere wijk in Aalsmeer heeft  een wijkoverleg voor en door bewoners. Meer informatie over deze wijkoverleggen vindt u op www.aalsmeer.nl onder de button “Mijn Wijk” of op de gezamenlijke website van de wijkoverleggen  www.wijkoverlegaalsmeer.nl

DE BOUWAPP
Op de hoogte zijn van de actuele informatie over de projecten ‘reconstructie Machineweg’ en ‘Uiterweg Aalsmeer’? Kijk dan in de BouwApp. In deze app vindt u informatie over veel landelijk lopende projecten, actuele wegafzettingen en de nood-en hulpdiensten. Download gratis de BouwApp in de App Store of in de Google Playstore en volg zo de projecten die de BouwApp gebruiken bij u in de buurt.

AFSPRAKEN BURGEMEESTER EN WETHOUDERS
Wilt u een afspraak maken met de burgemeester of een van de wethouders, dan kunt u dit doen via het bestuurssecretariaat. Voor een afspraak met de burgemeester kunt u bellen naar tel. 0297-387512. Voor een afspraak met een van de wethouders: tel. 0297-387575. Raadpleeg voor de portefeuilleverdeling www.aalsmeer.nl.

INSPREKEN IN DE COMMISSIE
Regelmatig wordt in commissievergaderingen gesproken over onderwerpen die inwoners persoonlijk of als lid van een organisatie aangaan. U kunt in een commissievergadering het woord voeren over geagendeerde onderwerpen. Inspreken kan alleen in de beeldvormende commissie.

De inspreker krijgt maximaal vijf minuten de tijd om de raadsleden toe te spreken, waarna eventueel een korte vragenronde vanuit de raad volgt. Inspreken kan niet in een raadsvergadering. Let wel: inspreken is geen herhaling van reeds ingediende zienswijzen. U kunt zich aanmelden als inspreker bij de griffie via griffie@aalsmeer.nl of telefonisch via 0297-387584/387585 tot 12.00 uur op de dag van de vergadering.

BEKENDMAKINGEN EN KENNISGEVINGEN
De gemeente Aalsmeer publiceert haar officiële bekendmakingen op officielebekendmakingen.nl via overheid.nl. Bekendmakingen en kennisgevingen van bijvoorbeeld formele besluiten die direct invloed kunnen hebben op uw buurt, zoals vergunningen, ontwerpbestemmingsplannen en verkeersbesluiten, kunt u raadplegen op www.overheid.nl via de link “Berichten over uw buurt”. U kunt u daar ook voor de e-mailservice aanmelden. U krijgt dan een e-mail als er een besluit is gepubliceerd.

Op deze pagina vindt u een attendering van een aantal recente publicaties van onder andere verkeersbesluiten en aangevraagde, verleende en geweigerde Omgevingsvergunningen. U kunt aan onderstaande lijst geen rechten ontlenen.

VERHUIZEN? GEEF HET DOOR!
In de Basis Registratie Personen (BRP) staat van de inwoners van een gemeente onder andere het woonadres vermeld. Bij een verhuizing heeft de bewoner (s) de wettelijke plicht binnen een vaste termijn aan te geven wat het nieuwe adres gaat worden. Niet iedere inwoner houdt zich echter aan deze verplichting.
Indien een gemeente constateert dat iemand zijn nieuwe adres niet doorgeeft, kan het college van B en W, na onderzoek, besluiten tot een zogenaamde ambtshalve verhuismutatie. Dat betekent dat het adres de status “Onbekend” krijgt. Om de desbetreffende persoon op de hoogte te stellen van zowel het voornemen als het besluit van zo’n statuswijziging, wordt dit vanaf 20 januari 2016 officieel in de media gepubliceerd. Dan heeft de bewoner de kans om eventueel in bezwaar en beroep te gaan. Indien iemand naar “Onbekend” wordt verhuisd, kan men geen aanspraken meer maken op diverse voorzieningen zoals bijvoorbeeld: zorgtoeslag, kindertoeslag enzovoort.

SOCIAAL LOKET
Waarvoor gaat u naar het Sociaal Loket?
Het Sociaal Loket is er voor al uw vragen op het gebied van wonen, welzijn, werk, zorg, geldzaken, schuldhulpverlening en jeugdzorg. 

Afspraak maken
Voor het maken van een afspraak belt u 0297 – 38 75 75 (maandag tot en met donderdag 8.30 tot 17.00 uur, vrijdag 8.30 tot 12.30 uur). Een afspraak maken kan ook via sociaalloket@aalsmeer.nl.

Inloopspreekuren zonder afspraak
U kunt ook zonder afspraak langskomen op het gemeentehuis van Aalsmeer (Raadhuisplein 1). Het Sociaal loket heeft inloopspreekuren op maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag van 9.00 tot 11.00 uur. Wij nemen de tijd die nodig is om onze inwoners te helpen. Wanneer het druk is, kan de wachttijd oplopen. We raden u daarom aan om toch een afspraak te maken, als dit mogelijk is.

INLOOPSPREEKUUR ENERGIE EN KLIMAAT
Elke maandag van 13.30 tot 16.30 uur kunt u in de bibliotheek vragen stellen over energie en klimaat.
Theo Bergonje en één van de Aalsmeerse energiecoaches, zijn aanwezig in de bibliotheek Aalsmeer aan de Marktstraat 19 om al uw vragen te beantwoorden. Als u dat wilt kunt u uw vragen vooraf stellen op bergonje.ommekeer@gmail.com. Ideeën zijn ook altijd welkom.

ONLINE AFSPRAAK MAKEN MET HET SOCIAAL LOKET
Heeft u vragen op het gebied van wonen, welzijn, werk, zorg, geldzaken, schuldhulpverlening of jeugdhulp? Dan bent u van harte welkom bij het Sociaal loket. Een afspraak maken kan nu ook via www.aalsmeer.nl/sociaal-loket. U kunt dan zelf een dag en tijd kiezen voor uw afspraak.

GEWIJZIGDE OPENINGSTIJDEN RAADHUIS AALSMEER
Op donderdag 25 juni zijn wij telefonisch bereikbaar tot 15.30 uur.Heeft u een vraag? Dan kunt u ook gebruikmaken van het contactformulier op onze website.

Vrijdag 26 juni zijn wij zoals elke vrijdag bereikbaar van 8.30-12.30 uur.

Het bericht Officiële mededelingen 18 juni 2026 verscheen eerst op AALSMEERVANDAAG.

  •  
Ontvangen — 17 Juni 2026 Aalsmeer Vandaag

‘Klets met mij’ op de babbelbank

Door: Arjen Vos
17 Juni 2026 om 10:35

Door: Arjen Vos. Precies op tijd was hij geplaatst. De nieuwe babbelbank aan de vijver in de Schweitzerstraat die gistermiddag officieel in gebruik werd  genomen, was dezelfde ochtend door medewerkers van Meerlanden vastgeschroefd. Rond 16 uur verzamelde zich een clubje mensen op en rondom de bank met de kinderen van de kinderraad als stralend middelpunt.

Het waren deze kinderen die hun wens vervuld zagen worden. Niet alleen hadden zij het idee geopperd, ze hadden ook de locatie bedacht en voor de versiering gezorgd. Alleen een bank leek hen wat saai en daarom bedachten zij een kleurrijke aankleding met de Aalsmeerse vlag als basis.

Kunstenares Femke Kempkes begeleidde de groep hierbij maar geeft de kinderen alle eer. “Ze hadden zelf hele mooie gedachtes over hoe ze het wilden hebben. Het ging daarbij om lettertypes, leesbaarheid, meertaligheid maar ook dat het vrolijk moest zijn. Allemaal dingen die ze zelf belangrijk vinden.” Ter geruststelling aan iedereen die erop wil zitten: de bank is geïmpregneerd dus geen angst dat de verf afgeeft.

Gezamenlijk project
Wat opvalt zijn de drie woorden ‘Klets met mij’ die groot op de rugleuning zijn geschreven. Een duidelijke aanmoediging tot sociale interactie. “Als je hierop gaat zitten is de kans dat iemand naar je toekomt om een gesprek met je te voeren heel groot dus als je je eenzaam voelt kun je hier terecht,” zo sprak kinderburgemeester Marije van Dijk. Ze benadrukte dat het echt een gezamenlijk project was. “We hebben het met zijn allen bedacht en alle ideeën van iedereen ingebracht en zo is het een prachtig bankje geworden.”

Wethouder De Vries had lovende woorden voor de kinderen. “Jullie hebben het perfect uitgevoerd. Ik ben erg blij dat jullie sociale gezicht weer terugkomt en dat we na de zwaaitegels en acties tegen pesten nu mogen genieten van dit bankje.”

(Foto’s: Arjen Vos)

Het bericht ‘Klets met mij’ op de babbelbank verscheen eerst op AALSMEERVANDAAG.

  •  

Voormalig politiebureau in de verkoop

Door: Arjen Vos
17 Juni 2026 om 09:00

Door: redactie. Het voormalige politiebureau op de hoek van Dreef, Waterhoenstraat en Zwarteweg staat te koop. Het uit 1975 daterende gebouw deed al een aantal jaar geen dienst meer als politiebureau maar was wel eigendom van de politie. Het werd gebruikt als revalidatieplek voor personeel.

Het gebouw heeft de bestemming ‘maatschappelijk’ wat betekent dat het uitsluitend gebruikt mag worden voor publieke, sociale of maatschappelijke doeleinden. Te denken valt aan voorzieningen op het gebied van onderwijs, gezondheidszorg, welzijn, cultuur, religie en kinderopvang. De verkoop gebeurt middels een veiling waarvoor tot uiterlijk 16 september 17 uur ingeschreven kan worden. De veiling zelf vindt plaats op 17 september.

Klik hier voor meer informatie.

Het bericht Voormalig politiebureau in de verkoop verscheen eerst op AALSMEERVANDAAG.

  •  

Rozenpenning voor ‘verbindende kracht’ Mohamed el Hadji

Door: Arjen Vos
17 Juni 2026 om 07:48

Door: redactie. Tijdens een feestelijke bijeenkomst in het Dorpshuis in Kudelstaart werd maandagavond Mohamed el Hadji in het zonnetje gezet. In aanwezigheid van familie en vrienden ontving hij uit handen van burgemeester Gido Oude Kotte de Rozenpenning. Met deze gemeentelijke onderscheiding spreekt de gemeente haar waardering uit voor zijn jarenlange inzet voor de Aalsmeerse samenleving.

Mohamed el Hadji is al decennialang actief in Aalsmeer en in het bijzonder binnen de lokale gemeenschap. Hij staat volgens de gemeente bekend als een verbindende kracht die mensen samenbrengt en ondersteunt. Met zijn inzet voor sociale en maatschappelijke activiteiten heeft hij talloze inwoners geholpen en geïnspireerd. Hij speelt een belangrijke rol in het organiseren van bijeenkomsten, het begeleiden van mensen en het stimuleren van betrokkenheid. Daarbij heeft hij altijd oog voor de ander. Door zijn luisterende houding en oprechte aandacht weet hij het verschil te maken in het leven van velen.

Bruggenbouwer
Als medeoprichter en jarenlang voorzitter van de Stichting Islamitisch Centrum Aalsmeer (SICA) heeft Mohamed el Hadji een belangrijke bijdrage geleverd aan het opbouwen van een sterke en hechte gemeenschap. Hij creëerde een plek waar mensen samen konden komen en zorgde voor verbinding tussen verschillende culturen en achtergronden. Maar liefst 47 jaar zette hij zich als vrijwilliger in voor de stichting en voor de gemeenschap als geheel.

Naast zijn maatschappelijke inzet is hij al die jaren voor velen een vertrouwd aanspreekpunt en een bron van steun geweest en fungeerde als voorbeeld voor jongeren door te laten zien wat betrokkenheid en doorzettingsvermogen kunnen betekenen. Tijdens de uitreiking sprak de burgemeester ook zijn waardering uit voor de rol van zijn echtgenote, die jarenlang een belangrijke steun en toeverlaat is geweest.

(Foto’s: Jaap Maars)

Het bericht Rozenpenning voor ‘verbindende kracht’ Mohamed el Hadji verscheen eerst op AALSMEERVANDAAG.

  •  
Ontvangen — 16 Juni 2026 Aalsmeer Vandaag

Jetze Plat van atleet naar ‘chef de mission’

Door: Arjen Vos
16 Juni 2026 om 17:30

Door: redactie. Atleet Jetze Plat wordt de nieuwe chef de mission van de Nederlandse Paralympische ploeg. De in Vrouwenakker woonachtige sporter volgt Esther Vergeer op. “Enorm vereerd, een mooie kans en volgende stap om met Team NL de Olympische ploeg te ondersteunen,” noemt Jetze Plat de overstap van actief atleet naar chef de mission voor de eerstvolgende Paralympische Spelen in 2028 in Los Angeles.

Plat, woonachtig in Vrouwenakker maar verbonden met Aalsmeer via onder meer Oceanus, de Mike Multi Foundation en als voormalige leerling van de Westplas mavo, maakte vier Paralympics mee en stond zeven keer als kampioen op het podium.

De handbiker en triatleet vertelde vandaag voor de camera van de NOS dat hij na de Paralympics van Parijs dacht hij na over welke kant hij op moest gaan. Als sporter en als mens. Dit was volgens hem het juiste moment om deze kans te grijpen.”Ik kreeg de laatste jaren meer energie van atleten helpen in plaats van met mezelf bezig te zijn. Ik kijk er enorm naar uit om in deze rol onderdeel van de sport te gaan uitmaken,” aldus Plat.

Het bericht Jetze Plat van atleet naar ‘chef de mission’ verscheen eerst op AALSMEERVANDAAG.

  •  

Hulde aan Oekraïense inzet voor schoonheid en humaniteit

Door: Arjen Vos
16 Juni 2026 om 09:30

Door: Joop Kok. (recensie) Het was me nooit eerder overkomen, maar ineens tijdens een boekpresentatie kon ik niet anders: ik moest huilen. Midden tussen mensen waarvan ik de meesten niet kende en de taal niet sprak. Het was in het Oude Raadhuis waar de Oekraïens Nederlandse politica en activiste Vyta Kovalenko, haar net uitgekomen boek ‘Waarheid Onder Vuur’ presenteerde.

Ze was daar op uitnodiging van KCA en curator Mariana Dzhulai die daar met zeven Oekraïense en twee Nederlandse vrouwelijke kunstenaars een belevingswereld van oorlogsvluchtelingen had gecreëerd. Een wereld van ontheemding en kwetsbaarheid maar vooral ook van veerkracht, overlevingsdrang en doorzettingsvermogen.

Sybrand de Vries, Vita Kovalenko, Mariana Dzuhulai, Ulla Eurich.

Empathie, een kracht die verbindt
Toen ik het Oude Raadhuis binnenstapte was Mariana net begonnen met haar zeer persoonlijke verhaal waarom ze tot de keuze van deze kunstwerken was gekomen. Ze sprak over de foto’s van Marfa Vasilieva van de met een dun laagje bloem bedekte naakte lichamen van 63 Oekraïense vrouwen. Bij hun eerste ontmoeting tijdens de fotosessie, voelde een ieder zich vooral eenzaam en verloren tussen al die anderen. Angst, onzekerheid en twijfel overheersten, totdat ze ontdekten dat ze allemaal diezelfde gevoelens hadden. Op dat moment stonden ze voor elkaar open en verplaatsten ze zich in elkaar. Was er empathie, een kracht die verbindt. We beleven allemaal vaak dezelfde dingen: onze eerste ademhaling, eerste stapjes, eerste liefde, eerste kus, eerste uitdagingen – allemaal leidend tot verschillende ervaringen, van vreugde tot wanhoop. We willen allemaal gehoord, gezien en geliefd worden. We willen erbij horen. Wat eerst vreemden voor elkaar waren, veranderde in meelevende zielen die elkaar omhelsden. Een fotosessie uit 2019, nog voor de oorlog uitbrak en illustratief voor de verbondenheid die er tussen vrouwen kan zijn. Juist dat was voor haar de reden om deze foto’s te tonen.

Het epoxy beeld met de ingegoten tulpen van Maria Kulikovska (1988) sprak haar aan omdat naast alle ellende die er is er ook oog moet zijn voor schoonheid. Het staat symbool voor het ondanks alles, behouden van de lust tot leven. De gedachte aan de schoonheid van het ieder voorjaar weer opkomen van tulpen, koesteren als de komst van een kind.

De aquarellen op de lange wand naast het beeld, zijn van dezelfde kunstenaar en aangebracht op papier dat afkomstig is van immigratiebureaus. Het staat voor jezelf blijven in een voor jou onbekende omgeving en complexe bureaucratie. Het ondanks alle administratieve rompslomp, lange wachttijden en strenge regels, je eigen identiteit behouden.

Cultureel attaché van de Oekraíense ambassade in Nederland, Mariia-Katalina Rohovey aan het woord.

No Return
In de kleine doorloop naar de tuinkamer en de keuken, hangt een tekening van een doos. Die staat voor haar voor al die vluchtelingen die plotsklaps moeten vluchten. Ineens staan ze voor de vraag wat ze op hun vlucht mee moeten nemen en wat ze, ondanks hun gehechtheid en liefdevolle herinneringen, achter moeten laten. Hier begint tevens het lange wachten. Op vervoer, bij controleposten en grensovergangen. Wachten in de kou die optrekt tot diep in de botten en de onzekerheid waar de komende nacht te slapen. Ilse Oelbers uit Harlingen heeft daar een beeld van gemaakt. Een oude vrouw die wacht op wat komen gaat. Met schijnbaar nietsziende ogen blikt zij voorbij de horizon. Waar ze vandaan komt is onbekend en waar ze heen gaat weet de vrouw zelf ook niet. Ze weet alleen dat ze op weg ging en haar bezittingen meedraagt in een kartonnen doos op haar hoofd. De beeldhouwer werkt momenteel aan een beeldengroep met het thema ‘No Return’. De levensgrote bronzen sculptuur van de oude vrouw is het eerste beeld. Met dit werk wil Oelbers de kwetsbare positie van de mensheid laten zien. “Wat vandaag nog is, kan morgen voorgoed veranderen. Wij zullen dan onze bezittingen bijeenrapen en vertrekken. Weg van waar het voor ons thuis is”. No return – Ilse Oelbers – Collectie Harms Rolde “Dat beeld moest en zou, onderdeel zijn van de tentoonstelling,” aldus Mariana.

Als afsluiting wees ze op een tekening van een bushokje waar mensen wachten, met als titel ‘Op de laatste Halte’. Zo genoemd naar  aanleiding van een raketinslag bij een bushalte waar alle wachtenden omkwamen.

Vyta Kovalenko leest voor uit ‘Waarheid onder Vuur’.

Waarheid onder Vuur
Na inleidende woorden van Ulla Eurich, Mariana Dzhulai, locoburgemeester Sybrand de Vries en cultureel attaché van de Oekraïense ambassade in Nederland, Mariia–Katalina Rohovey, kreeg Vyta Kovalenko het woord. Ze is geboren in 1985 in Novoborove, een klein mijnwerkersdorp in de regio Loehansk, vlak bij Starobilsk, in de Donbas. Het was er hard, rauw, gesloten en wantrouwig. De lucht hing vol kolenstof. Haar moeder hield het daar niet uit, de kou, de grauwe straten, de wanhoop in de ogen, het gebrek aan gemeenschapszin, het vrat aan haar. Begin 1986 verhuisden ze naar haar familie in Centraal – Oekraïne, naar Kniazha, een dorp in de regio Tsjerkasy, een paar honderd kilometer van de kerncentrale Tsjernobyl. Op 21-jarige leeftijd bracht de liefde haar naar Nederland en studeerde ze aan de Erasmus universiteit in Rotterdam ‘International Business Administration’ en deed ze een master in marketing en communicatie. Sinds kort is ze D66 raadslid in Dordrecht. Ze zet zich in voor Oekraïne, is een veelgevraagd spreker en regelmatig te zien op tv in Buitenhof, Pauw & de Wit en op NPO radio 1.

In haar inleiding gaf ze aan dat het vertellen van verhalen de beste manier is om een bepaalde gedachte of gevoel over te brengen. Ze las er een aantal voor uit haar zojuist verschenen boek ‘Waarheid onder Vuur’. Enkele citaten uit dat boek:

‘Ik had al twee keer in mijn leven al mijn bezittingen in één koffer moeten inpakken, in 2014 in Loehansk en in 2024 in Starobilsk. Ik kon me niet voorstellen waar en wanneer ik de koffer zou uitpakken… het werd Nederland’.

‘Het was verdrietig te realiseren dat ik zo kon sterven, zonder de vreugde van nieuw menselijk leven te hebben gevoeld; ik wilde trouwen, een kindje krijgen, een baby vasthouden’.

‘En tóch zal ik hier blijven tot mijn laatste ademtocht, want hier is mijn familie, hier is mijn ziel en mijn ziel is rustig als ze thuis is’.

‘We dromen ervan dat we ons op een dag geen zorgen meer hoeven te maken over de oorlog, dat we niet meer bang hoeven te zijn voor de dood en dat het leven dat we onder wrede omstandigheden aan onze kinderen hebben geschonken, toch gelukkig zal zijn’.

Een jonge Oekraïense vrouw vertelt over haar ervaringen.

Het leven genieten
Hierna kreeg ook het publiek de ruimte om te reageren. Naast mij stond een jonge Oekraïense vrouw die in het Engels, de voertaal van die avond, vertelde dat haar leven sinds de oorlog veel intenser is geworden en dat ze met veel meer oog openstaat voor haar omgeving. Alsof de oorlog haar tot leven had gewekt. Na afloop sprak ik haar aan om haar te bedanken voor het verhaal. Dat lukte niet, ik moest huilen, overvallen door herinneringen en gevoelens die werden opgeroepen. Vooral die van toen ik, na een zware operatie van dertig procent overlevingskans, naast mijn broer in de auto terugreed naar huis. Het was chagrijnig weer, maar wat genoot ik dat ik er nog was, dat ik ‘mocht’ leven. Wat was ik toen dankbaar. Ik nam me voor om het leven te genieten. In die jonge vrouw naast me herkende ik diezelfde levenslust. Ik was en ben haar dankbaar.

Vol ezelsoren en potloodstrepen
Natuurlijk kocht ik na afloop het boek van Vyta. Ze verweeft daarin haar persoonlijk verhaal met de geschiedenis van Oekraïne. Ze laat zien hoe moderne propaganda werkt, niet alleen in Rusland maar ook hier in Nederland. Hoe verhalen als wapens worden ingezet en hoe de kracht van woorden werkt. Bovenal gaat het boek over mensen en is het een pleidooi voor humaniteit. Ik heb het vrijwel in één keer uitgelezen en het zit vol ezelsoren en potloodstrepen om belangrijke passages of zinnen terug te vinden.

Een dag eerder dan in het Oude Raadhuis, vond er in de Balie in Amsterdam een gesprek plaats met Vita Kovalenko en Victoria Koblenko met als thema: Hoe de waarheid als eerste sneuvelt. Dit gesprek is terug te zien op: Hoe de waarheid als eerste sneuvelt – De Balie

(Foto’s via KCA)

Het bericht Hulde aan Oekraïense inzet voor schoonheid en humaniteit verscheen eerst op AALSMEERVANDAAG.

  •  

International Business Award voor Van Vliet

Door: Arjen Vos
16 Juni 2026 om 09:00

Door redactie. Het aan de Rietwijkeroordweg gevestigde bedrijf Van Vliet Containers – Newwen heeft op 11 juni de prestigieuze Amsterdam International Business Award 2026 gewonnen tijdens de feestelijke uitreiking in de Westergas in Amsterdam. Met deze onderscheiding wordt Van Vliet erkend als een internationaal opererend bedrijf dat een belangrijke bijdrage levert aan de economische ontwikkeling van Amsterdam en de Metropoolregio Amsterdam.

De Amsterdam International Business Award wordt jaarlijks toegekend aan bedrijven die vanuit Metropoolregio Amsterdam succesvol internationaal ondernemen en daarmee bijdragen aan economische groei, werkgelegenheid, innovatie en de internationale positie van de regio. Eerdere winnaars van deze onderscheiding zijn onder andere Tommy Hilfiger, MCI Group en HP Inc.

Toonaangevende speler
De jury prees Van Vliet voor zijn internationale ondernemerschap, voortdurende innovatie en de bijdrage aan de economische ontwikkeling van de regio. Door de combinatie van sterke groei, internationale activiteiten en een duidelijke focus op de toekomst heeft Van Vliet zich ontwikkeld tot een toonaangevende speler binnen zijn markt, zo luidde het jurycommentaar.

Bob IJpelaar, Managing Director van Van Vliet, beschouwt de prijs als een grote eer. “Deze erkenning bevestigt dat onze inzet voor innovatie, internationale groei en duurzame ontwikkeling wordt gewaardeerd. We zien deze prijs als een compliment voor al onze medewerkers, partners en klanten die dagelijks bijdragen aan ons succes.”

Stevig geworteld
Van Vliet heeft de afgelopen jaren zijn positie verder versterkt door innovatieve oplossingen te ontwikkelen, internationale markten te bedienen en tegelijkertijd stevig geworteld te blijven in de Metropoolregio Amsterdam. Het bedrijf levert daarmee niet alleen economische waarde, maar draagt ook bij aan de internationale uitstraling en concurrentiekracht van de regio.

Over Van Vliet
Van Vliet is een internationaal opererend Nederlands bedrijf dat zich richt op innovatieve en hoogwaardige oplossingen voor de sierteelt, land- en tuinbouw, retail, e-commerce, logistieke en industriële sector. Vanuit de Metropoolregio Amsterdam bedient het bedrijf klanten wereldwijd en investeert het continu in innovatie, kwaliteit en duurzame groei.

Het bericht International Business Award voor Van Vliet verscheen eerst op AALSMEERVANDAAG.

  •  
Ontvangen — 15 Juni 2026 Aalsmeer Vandaag

Feadship Heritage Fleet aan de meerpalen bij De Vries

15 Juni 2026 om 11:22

Door: Mariëlle Wegman. Dit jaar viert Koninklijke De Vries Scheepsbouw, onderdeel van Feadship, haar 120-jarige bestaan. Reden om de Feadship Heritage Fleet in Aalsmeer neer te laten strijken.

De Feadship Heritage Fleet is in 2013 opgericht en bestaat uit vaartuigen die 60 jaar of langer geleden van de helling van een Feadship-werf kwamen. De vloot historische scheepjes komt jaarlijks bij elkaar, en vanwege de Aalsmeerse jubilaris vond het treffen dit keer in Aalsmeer plaats.

Vrijdag arriveerde de vloot in het poeltje achter De Vries aan de Ringvaart, en zaterdag waren de klassiekers uitgebreid te bewonderen tijdens hun gang naar de Westeinder alwaar een rondje gevaren werd.

(Meer foto’s van Jaap Maars in de Gallery onder de advertentie van ‘de derde helft’)

 

Het bericht Feadship Heritage Fleet aan de meerpalen bij De Vries verscheen eerst op AALSMEERVANDAAG.

  •  

Brandweer open dag

Door: Arjen Vos
15 Juni 2026 om 09:21

Door: Mariëlle Wegman. Zaterdag vond de jaarlijkse open dag bij de Aalsmeerse brandweerkazerne plaats. Bezoekers werden getrakteerd op diverse demonstraties, advies op het gebied van brandveiligheid en konden de jongsten een ritje maken in een voer- of vaartuig.

 

 

(Film: Sjors Rijkmans, foto’s: Arjen Vos, zie ook de gallerij onder de advertentie van de avondvierdaagse)

 

 

Het bericht Brandweer open dag verscheen eerst op AALSMEERVANDAAG.

  •  

Vers fruit voor jonge sporters dankzij lokale supermarkten

Door: Arjen Vos
15 Juni 2026 om 07:00

Dankzij de samenwerking tussen JOGG Aalsmeer en drie lokale supermarkten kunnen kinderen tijdens diverse sportieve evenementen in Aalsmeer en Kudelstaart ook dit jaar weer genieten van gratis vers fruit. De gezonde traktatie werd dit voorjaar al uitgedeeld tijdens onder meer de Avond4Daagse van Kudelstaart, het schoolvoetbaltoernooi en het mixtoernooi van Basketball Vereniging Aalsmeer.

Ook komende week wordt er veel fruit uitgedeeld; tijdens de scholieren zwemloop van Oceanus, de Westeinder Water Week en de Avond4Daagse. Dit wordt mogelijk gemaakt door Albert Heijn Kudelstaart, Jumbo Aalsmeer en Albert Heijn Poldermeesterplein. Met deze samenwerking wil JOGG Aalsmeer gezonde keuzes stimuleren tijdens sportieve activiteiten.

Foodswaps tijdens wandelen
Tijdens de Avond4Daagse verschijnen er vaak allerlei snacks en zoete tussendoortjes uit de rugtasjes van deelnemers. Af en toe iets lekkers eten is niet verkeerd, maar teveel suiker zorgt niet voor extra energie. Integendeel: het kan juist leiden tot een zogenaamde suikerdip.

Door eenvoudige foodswaps te maken – bijvoorbeeld fruit in plaats van snoep of water in plaats van frisdrank – krijgen kinderen langduriger energie en blijven zij fitter tijdens het wandelen. Zo wordt het niet alleen makkelijker, maar ook gezonder om de Avond4Daagse succesvol uit te lopen.

(Partnerbijdrage JOGG Aalsmeer)

Het bericht Vers fruit voor jonge sporters dankzij lokale supermarkten verscheen eerst op AALSMEERVANDAAG.

  •  
Ontvangen — 14 Juni 2026 Aalsmeer Vandaag

Karel in actie tegen opwarming van de aarde

Door: Arjen Vos
14 Juni 2026 om 07:30

Door: Jan Dreschler. Aalsmeer telt vele ondernemers. En eigenlijk is Karel Leeuwe (22) ook een kleine ondernemer. Hij vond zijn eigen invalshoek: geld verdienen voor zijn hobby én iets goeds doen voor de wereld. Een gesprek met hem vindt plaats in Cafetaria De Jonge in de Zijdstraat, en daar is een goede reden voor.

Als je aan Karel vraagt iets over zichzelf te vertellen, dan zegt hij meteen: “Ik heb autisme en een licht verstandelijke beperking.” Maar een mens is natuurlijk meer dan zijn ziektebeeld. Het gaat over leven in onze samenleving, over dromen en het volgen van je idealen. En dat blijkt niet zo gemakkelijk als je ‘anders’ bent. Karel haalt blikjes en ander vuil op in de winkelcentra en zorgt ervoor dat er geen zwerfvuil meer te zien is. Het is begonnen bij de invoering van het statiegeld. Hij zag het als een manier om zijn zakgeld aan te vullen.

Complimenten
“Maar,” zegt hij, “ik wil ook iets doen aan de opwarming van de aarde.” En dus is Karel op jacht naar blikjes en flessen, maar ontfermt hij zich ook over sigarettenpeuken, papier enzovoort. Hij doet dat zowel in de Zijdstraat en omgeving als in de Ophelialaan.

“Als ik wakker word, dan ga ik op weg en soms ben ik tot het avondeten bezig. Ik kijk wat er op straat ligt en of er blikjes in de vuilnisbakken zijn beland. Ik zie vaak dat mensen dingen weggooien. Ook krijg ik wel complimenten. Mensen zeggen dan: ‘Goed bezig!’ en dan antwoord ik: ‘Dank je wel.’”

Hij vindt het wel gek dat mensen zomaar rommel neergooien terwijl “ik erbij sta en zie dat ze het doen. Ik wil graag de opwarming van de aarde stoppen, maar ik wil ook graag geld verdienen. Met het geld dat ik bijeenbreng, spaar ik voor de nieuwe GTA 6 (Grand Theft Auto, red.), een game die binnenkort verschijnt en die heel duur is. Ik verdien soms wel 30 euro per maand met dit werk.”

De opbrengst per dag is wisselend. Als het slecht weer is en de mensen minder buiten zijn, wordt er ook minder weggegooid. Maar bij mooi weer is er veel te vinden. “Op de lange termijn,” zegt Karel, “wil ik graag rijk worden en ik wil ook een nieuwe PlayStation aanschaffen.”

Het medaillon met uitleg.

Koord met medaillon
Karel heeft een zonnebloemkoord om zijn hals. Dat is een koord waarmee aangegeven wordt dat iemand een niet-zichtbare aandoening heeft. Ook hangt er een medaillon aan waarop staat: ‘Ik heb autisme’. “Ik heb dat van mijn moeder gekregen. Dan kunnen mensen, als ze dat zien, snappen waarom ik soms anders reageer dan andere mensen.”

“Ik vind het bijvoorbeeld moeilijk om mensen recht aan te kijken. Ik kan ook heel boos worden als mensen brutaal tegen me zijn. En ik kan ook heel verdrietig worden, maar dat houd ik meestal voor me.”

Nare situaties
Karel wordt nog wel eens gepest door jongelui. “Dan word ik bijvoorbeeld klemgereden door jongens op een fatbike en ze schelden me uit, of ze spuiten met waterpistolen die gevuld zijn met citroensap. Ik vraag me af of ze wel weten dat ik een probleem heb en of ze dat ook zouden doen als ze dat wel zouden weten. Het is een van de redenen waarom ik dit interview wel wil, om het uit te leggen.”
Er is nog iets ernstig is gebeurd. Daar wil Karel wel over vertellen, maar het mag niet in de krant, omdat de politie nog onderzoek doet. Het heeft hem erg aangegrepen.
Het geld ligt soms ook in de vuilnisbak voor het oprapen.
Zijn zusje Georgina (16)  is inmiddels bij het gesprek komen zitten en zegt: “Het was zo zielig, hij was helemaal van de kaart.”
“Ik durfde daarna eigenlijk niet meer op pad te gaan. Ik was echt bang. Ik wilde pas terug naar het werk en naar de blikjes als het politieonderzoek klaar zou zijn.” Maar uiteindelijk is het er toch van gekomen. Het was toch niet mijn schuld wat er gebeurd is.”
Karel met Geoffrey de Jonge in de cafetaria.

Klik met De Jonge
Bij het vinden van hernieuwde moed om er weer op uit te trekken, speelde cafetaria De Jonge een grote rol. Er was een klik met de eigenaar. De cafetaria is voor Karel een veilige plek geworden waar hij altijd naartoe kan vluchten en een warm onthaal vindt. Vandaar ook dat het interview daar wordt gehouden, op een plek waar het opvalt dat er heel sociaal met klanten wordt omgegaan en waar zelfs een openbaar toilet aanwezig is. Zo is cafetaria De Jonge niet alleen een veilige plek voor Karel, maar ook van toegevoegde waarde voor het hele dorp.

Mede dankzij de cafetaria voelt Karel zich weer zelfstandiger. Hij heeft meer plezier in het leven. “Ik wil gewoon lekker opruimen. Het is verbazingwekkend dat je overal wel afval vindt, soms verborgen in de bosjes. Maar ik kom het allemaal op het spoor. Soms krijg ik complimenten van winkeliers, zelfs vandaag nog.”

Als hij niet op blikjes uit is, is Karel druk met zijn PlayStation. “Ik ben daar heel erg goed in en ik wil graag de beste worden!”

Respect
Georgina zegt: “Ik heb een hele lieve broer aan Karel. Hij is altijd bereid om te helpen. Als ik problemen heb op school met medeleerlingen, dan bel ik hem op en dan springt hij op de fiets en rijdt zo hard als hij kan naar me toe.”

Het gezin bestaat uit een vader en moeder en behalve Karel en Georgina zijn er nog een oudere broer en een jonger broertje. Het gezin woont in de Hornmeer. “Voor ons is Karel een gewone broer. Ik behandel hem niet anders dan anderen. Ik weet wel heel goed hoe ik dingen aan hem moet uitleggen.”

Het laatste woord is voor Karel zelf: “Ik kan zo moeilijk begrijpen dat mensen niet goed met elkaar omgaan. Ik zou willen dat er meer onderling respect is en ook dat omstanders die zien dat ik of iemand anders gepest wordt, er iets van zeggen of helpen.”

(Foto’s: Arjen Vos)

Het bericht Karel in actie tegen opwarming van de aarde verscheen eerst op AALSMEERVANDAAG.

  •  
❌