❌

Normale weergave

Foto 604: verzin en win

Door: Arjen Vos
20 Juni 2026 om 10:00

Door: Arjen Vos. We schreven het vorige week al: de evenementen zijn nauwelijks bij te houden en rollen zich deze tijd uit als brandweerslangen. Waarmee we een mooi bruggetje slaan naar de opgave van deze week. Het was moeilijk kiezen tussen een foto van de avondvierdaagse en de open dag van de brandweer maar u ziet het: laatstgenoemde trekt aan het langste eind.

Wat zien we hier? We hebben werkelijk geen idee. Voor de 604e keer zetten we daarom weer de hulplijntjes in naar u, onze gewaardeerde lezer die ons nooit teleurstelt en wekelijks met de meest briljante kop of onderschrift op de proppen komt. Kom maar door met uw reacties.

(Foto: Jaap Maars)

Ondertussen gaan wij nog een stapje terug naar het evenement dat we vorige week in de schijnwerpers plaatsten: de motorrijders met de handshake tijdens Aalsmeer Roest Niet. Er kwamen suggesties binnen die alle kanten opgingen. Uit zoveel originaliteit was het kiezen van een winnaar niet eenvoudig. Chapeau en petje af voor elk van de zeventien inzenders maar de diepste buiging is voor Richard Sluijs die goed naar de foto keek en met een fraai stukje poΓ«zie op de proppen kwam waar Frank Boeijen nog een puntje aan kan zuigen: β€˜Jij wit, ik zwart, maar allebei BMW in ons hart…’ Β Van harte Richard, de Broodjes van de Zaak liggen binnenkort in je postvak. Athans, de bevestiging ervan.

Nieuwe ronde, nieuwe kansen, het woord is weer aan u.

Β 

Het bericht Foto 604: verzin en win verscheen eerst op AALSMEERVANDAAG.

  •  

Column: β€˜Vette fietsen’

Door: Arjen Vos
20 Juni 2026 om 09:00

Door: Arjen Vos. β€œMeneer, mogen we u wat vragen? We zijn bezig met een schoolproject en moeten dat aanvullen met een interview, wilt u daaraan meewerken en vindt u het goed dat we dat filmen?”

Drie jongens, een tikkie schuchter, houden me met deze vragen staande op het Spoorlijnpad langs Yuverta mbo. Voor zoiets ben ik altijd te porren en benieuwd waar het over gaat, stem ik in. Thema is de opkomst van fatbikes in Nederland en wat ik daarvan vind. De vraag is nog niet gesteld of zie ik met hoge snelheid een fatbike naderen. β€œSnel, filmen,” zeg ik, maar de zwarte flits is al voorbij voordat de aangewezen cameraman in actie kan komen.

Ik kan het natuurlijk niet laten de jongens een tip te geven over het beste camerastandpunt (fietspad met verkeersbord schuin weglopend in de horizon) en vertel iets over de onberekenbaarheid van deze veelbesproken vervoermiddelen.

Dat ze je ineens inhalen en het bijzonder gevaarlijk kan zijn als je nietsvermoedend linksaf wil slaan omdat je gewend bent op je gehoor af te gaan. Nou maken fatbikes nog enigszins geluid, alsof er een flinke zwerm geelpoothoornaars nadert. Gewone e-bikes hoor je helemaal niet aankomen en vind ik daardoor nΓ³g gevaarlijker. Bijna werd ik eens van mijn sokken gereden toen ik een keer op het fietspad langs de watertoren linksaf wilde slaan naar het Flower Art Museum en zonder omkijken voorsorteerde. Aan alle e- en fatbikebezitters daarom het verzoek om even te bellen wanneer je een langzamere verkeersdeelnemer inhaalt. Net zoals wielrenners doorgaans doen. Ondertussen probeer ik mijn gewoonte af te leren om niet om te kijken. Γ‰n wat vaker een fietshelm op te zetten.

Terug naar het interview met de mbo-studenten. Of ik ook vond dat er speciale verkeersregels moeten komen voor fatbikes. Het was precies de dag nadat de gemeente Houten een maximumsnelheid van 20 km/u hand aangekondigd op een druk fietspad. Ik zei dat eigenlijk wel een prima regel te vinden. Of het nu wel of niet wettelijk verdedigd kan worden is een tweede maar heel goed om een signaal af te geven, dacht ik.

Na deze korte vragen was het straatinterview klaar, wenste ik hen succes met hun onderzoek en dacht terug wandelend naar huis nog eens na over het fenomeen fatbikes. Wat vind ik er nou eigenlijk van? Omdat ik langs de route woon van schoolgaande jeugd zie ik ze dagelijks passeren. Traag trappend en steevast met de telefoon in de hand waarop de ogen zijn gericht, komen ze in sneltreinvaart voorbij. Niet zelden met twee of soms drie tegelijk op één fatbike.

Het aantal ongelukken schijnt in verhouding met gewone fietsen vele malen hoger te zijn. En de verwondingen ernstiger. Wat vind ik ervan..? Wat mij betreft mag iedereen zelf weten hoe hij/zij zich door het verkeer beweegt. Zolang het veilig gebeurt, verkeersregels worden nageleefd, je fatbike niet opgevoerd is en je anderen niet tot last bent; ga gerust je gang. Voor de fatbikehaters: willen we soms terug naar de tijd van (opgevoerde) en stinkende brommers met doorgezaagde en daardoor knetterende uitlaten? Dan is een fatbike toch een schoner alternatief.

Maar wat ik er Γ³Γ³k van vind: elektrisch aangedreven fietsen maken mensen luier. Spierkracht neemt af en conditie vermindert. β€œJa maar,” hoor ik u denken, β€œdankzij de elektrische fiets komen mensen wel vaker buiten en stappen minder snel in de auto.”

Slecht excuus. Het is een keuze. Met de e- of fatbike naar de sportschool om daar vervolgens aan je spierkracht en conditie te werken? Zoiets gaat er bij mij niet in. Ik heb vorige maand een nieuwe fiets gekocht. Een β€˜analoge’. Acht versnellingen garanderen mij een soepele rit over heuvels en door tegenwind. Ik hoefde hem van RenΓ© (Waning) niet eens te verzekeren. β€œEen eenvoudig slot is voldoende,” zei hij, β€œgewone fietsen stelen ze tegenwoordig niet meer.”

Voordeel op voordeel. Maar verder: ieder zijn plezier. DΓ‘t vind ik ervan.

Arjen Vos hanteert sinds zijn middelbare schooltijd de camera, en later ook pen en toetsenbord. Mede-oprichter en thans hoofdredacteur van AalsmeerVandaag. Altijd geΓ―nteresseerd in mensen. Chaotisch, jongensachtig, vader van vier kinderen en opa van twee kleinkinderen.

Het bericht Column: β€˜Vette fietsen’ verscheen eerst op AALSMEERVANDAAG.

  •  
❌