Interview met Iris Bijleveld
Blikvanger: Iris Bijleveld, deelnemer Open Ateliers en nieuw bestuurslid
Een van mijn vroege herinneringen, ik was toen 10 jaar, aan mijn creatieve uitingen is de stoepkrijttekening ter ere van het bezoek van koningin Juliana aan ons dorp Rhoon. Helaas is er geen foto van; die zou ik zelf heel graag terugzien. Ik weet ook niet meer hoe ik erop kwam om een olifant te tekenen, maar een olifant werd het. Met blauw maakte ik de lucht, met groen het gras, en toen bleek er geen grijs stoepkrijt te zijn. Maar mijn olifant stond er al, door de uitsparing had hij de kleur van de stoep.

Monotypes
Andere hoogtepunten uit mijn jeugd waren de vrije expressie-uren op woensdagmiddag. Al het mogelijke creatieve materiaal was er en je was vrij in de keuze van materiaal en onderwerp.

Mijn favoriet was ‘glasplaten’, zoals wij dat toen noemden. In grote mensentaal heet dat monotype, een techniek waar ik me nog steeds mee uitdruk. Op het moment van schrijven exposeer ik met monotypes bij de Kunstschouw in Noordwelle op Schouwen-Duiveland.
Franse schilderweken
In de vakanties ging ik geregeld naar een Frans schilderkamp, waar vooral tekenen en aquarelleren op het programma stonden. Net als Willeke Frima heb ik lerarenopleiding (VL-VU in Amsterdam) gedaan, maar ik kwam er al aan het eind van het eerste jaar achter dat ik geen les wilde geven op een middelbare school. Vele opleidingen zonder diploma verder kwam ik in de IT. Ik probeer altijd de chaos in mijn hoofd te temmen door dingen te ordenen. Daarom houd ik van databases, ultieme ordening van gegevens.
Wackersacademie
In 2017 heb me opgegeven voor de vakopleiding van de Wackersacademie, omdat ik serieus wilde leren schilderen. Het klinkt misschien niet zo aardig, maar bij de meeste schilderclubjes wordt het gemaakte werk al gauw goed gevonden. In de Franse schilderweken kreeg ik al degelijke en opbouwende kritiek, dat wilde ik weer. In 2022 studeerde ik af bij Sam Drukker met monotypes.
![]()
Open Ateliers
Na deze heerlijke tijd zocht ik mogelijkheden om weer naar het leven model te tekenen. Wat een geweldige Open Ateliers heeft de SAKB. Ik werd met open armen ontvangen en de sfeer is goed, er wordt geconcentreerd en serieus gewerkt, maar het is er ook heel erg gezellig. Ik prijs mij gelukkig dat ik zoiets heb op 10 minuten fietsen van mijn huis. Ook de grafische ateliers zijn een aanvulling op mijn tot atelier omgebouwde zolderkamer. Alle apparatuur die je maar kunt wensen is er aanwezig en er zijn hartelijke mensen die graag alles uitleggen.
Bestuurslid
Op de website stond al heel lang dat een bestuurslid werd gezocht. Het verbaasde mij, dat niemand nog was opgestaan om deze fantastische club te laten voortbestaan. Ik ben geen bestuurder, meer iemand van praktische oplossingen. En vooral iemand die graag tekent en schildert. Daarom besloot ik om maar eens een paar maanden mee te lopen met het bestuur. Dat komt overeen met meelopen met Hennie, want die is de spin in het web.
Al heel lang staan er zaken op de to-dolijst van het bestuur die er voorlopig niet afgaan, omdat het aan menskracht ontbreekt. Extra leuk is het als er desondanks toch nog van alles gerealiseerd wordt. Denk maar eens aan cursusfolders, exposities, activiteiten in samenwerking met Amstelveen Sport, de gedragscode veiligheid en integriteit, vriendenbijeenkomsten en de net geïnstalleerde verlichting op het toegangspad. Het is fijn om deel te zijn van en bij te kunnen dragen aan deze groep.
Iris Bijleveld
Dit artikel komt uit het Vriendenmagazine van juni 2026. Ook het Vriendenmagazine ontvangen? Word nu Vriend en steun ons voor € 38,- per jaar.
Het bericht Interview met Iris Bijleveld verscheen eerst op KunstLokaal SAKB.