Duikers aan het werk in de verdiepte ligging
Op 9 meter diepte, zonder zicht, werkzaamheden uitvoeren in de bouwkuip.
Hoe en waarom? Dat legt Jara Brinkman van VeenIX uit in deze video
Op 9 meter diepte, zonder zicht, werkzaamheden uitvoeren in de bouwkuip.
Hoe en waarom? Dat legt Jara Brinkman van VeenIX uit in deze video
In deze aflevering leggen we uit hoe je een snelweg afsluit.
Afgelopen week werd er aan de noordkant van de A9 in Amstelveen een mantelbuis getrokken. Met een speciale boortechniek werd een holle kunststof buis van 740 meter lang onder de grond door getrokken. Ter vergelijking: dat is meer dan twee keer de Eiffeltoren!
In oktober en november was de A9 maar liefst drie keer een weekend lang afgesloten. In die weekendafslutingen is er veel werk verricht. In het eerste weekend werd het brugwachtershuisje verwijderd, in het tweede weekend werd de tijdelijke hulpbrug aan de zuidzijde ingehesen en in het derde weekend volgde de omzetting van het verkeer naar deze tijdelijke brug.
In het weekend van 11 november werd er een tijdelijk brugdek ingehesen bij de Schipholbrug.
De verbreding van de Schipholbrug is een bijzonder project binnen A9BAHO en met recht een technologisch hoogstandje. Als de brug straks klaar is, is het de breedste basculebrug van Nederland. Benieuwd wat we precies doen bij deze brug? Bekijk dan deze animatie!
Ter hoogte van Amstelveen wordt de A9 over een lengte van 1,6 kilometer verdiept aangelegd. De verdiepte ligging loopt vanaf ongeveer de Spaanse Vaart (ten westen van de Annakerk), tot vlak voor de Beneluxbaan. Er worden drie overkappingen overheen gebouwd.
In deze animatie leggen we uit hoe we dat doen.
Vanaf 2023 verbreden we de A9 terwijl de weg open blijft. Eerst worden aan de zuidzijde van de A9 bij Ouder-Amstel extra rijstroken aangelegd. Vervolgens schuift het verkeer een rijbaan op, zodat de noordelijke rijbaan aangelegd kan worden. Verkeer rijdt dan op 3 versmalde rijstroken.
In het weekend van 20 tot 24 april sloopten we het viaduct over de Keizer Karelweg. In deze timelapse zie je hoe we dat deden.
In dit filmpje vertelt Dennis van der Weijden van aannemer VeenIX over de werkzaamheden voor de sloop van het viaduct over de Keizer Karelweg
Maandag 20 februari om 5.00 uur wordt het eerste deel van de bypass in gebruik genomen. Verkeer richting knooppunt Holendrecht rijdt nu over de bypass. Nu is het tijd voor operatie middeneiland.
Het dek van het grootste tijdelijke viaduct van Nederland over de Keizer Karelweg is ingehesen. In drie weken tijd zijn de 39 liggers, 13 stuks per week, geplaatst. De werkzaamheden zijn goed verlopen.
Om het verkeer te laten doorstromen tijdens de bouw van de verdiepte ligging ter hoogte van Amstelveen, legt VeenIX eerst een bypass aan. Dit zijn tijdelijke rijstroken aan de zuidzijde van de A9, grotendeels op dezelfde hoogte als de huidige A9.
Juanne Rours van VeenIX legt uit hoe het ervoor staat met de aanleg van de extra rijstroken.
Rijkswaterstaat start binnenkort met de aanleg van een natuurvriendelijke oever bij het Amsterdamse Bos. Om de Schipholbrug te verbreden moeten we meer steunpunten (palen) in de Ringvaart plaatsen. Hierdoor blijft er minder ruimte over voor het water in de Ringvaart. Ter compensatie gaan we aan de oostzijde van de Ringvaart, ten zuiden van de Schipholbrug ‘nieuw’ water aanleggen.
Op verzoek van Het Amsterdamse Bos, combineren we dit met de aanleg van een natuurlijkvriendelijke oever. Daarnaast komen er moeraseilanden onder de brug. Hierdoor ontstaat er één ecologische verbinding vanaf de noordkant van de Schipholbrug tot en met de Bosrandbrug.
Bij de Keizer Karelweg ter hoogte van de A9 is de zogeheten Diverging Diamond Interchange (DDI) inmiddels meer dan een jaar in gebruik. Hoe gaat het daarmee? Verkeersmanager Bert Jan Zandhuis praat je bij.
Opsporen Ontplofbare Oorlogsresten bij T&A Survey
In de Holendrechterpolder vergroten we samen met de provincie Noord-Holland een weidevogelgebied met 6 hectare. Hiervoor wordt in samenwerking met het Waterschap Amstel Gooi en Vecht het waterpeil verhoogd. Hoe dat in zijn werk gaat en wat het tot op heden oplevert qua vogelstand vertellen Erik van Langen van Rijkswaterstaat en Mark Kuiper, coördinator voor de agrariërs in het gebied.
Momenteel baggert aannemer VeenIX in de Ringvaart van de Haarlemmermeer. Dit baggeren is nodig om voldoende diepte te creëren voor de tijdelijke werkplatformen die gebruikt gaan worden tijdens het verbreden van de Schipholbrug. In de laag bagger, die van na de Tweede Wereldoorlog is, bleek onverwacht een 50 kilogram zware Duitse vliegtuigbom te liggen