Normale weergave

Hoe Haarlem het toneel werd van een verijdelde moordpoging op een Iraanse activist

23 Juni 2026 om 15:50

Een hotel in Santpoort-Noord, een woning in Haarlem en een reeks onderschepte chatberichten. Volgens justitie geven ze een inkijkje in de voorbereiding van een verijdelde moordpoging op de Iraanse activist Siamak Tahmasbi. Tijdens een inleidende zitting op Schiphol schetste het Openbaar Ministerie vandaag hoe de voortvluchtige Sami B. een vermeend moordteam zou hebben aangestuurd.

'Jullie komen om hem te doden'

'De missie', zoals de vermeende moordpoging op Tahmasbi in onderschepte berichten wordt genoemd, begint volgens justitie wanneer Sami B. (28) een bericht stuurt aan een medeverdachte. De Tunesiër Mehrez A. (40), die op dat moment hoog op de internationale opsporingslijsten stond vanwege betrokkenheid bij een moordpoging op de Spaanse politicus en criticus van de Iraanse regering Alejo Vidal-Quadras.

19/05/2024, Sami B.: "Jullie gaan tien uur rijden en ik zorg voor twee kleine machines. Raak hem wanneer hij aan het lopen is, en loop daarna terug naar de auto. Als je terugrijdt gooi je de wapens weg."

Volgens justitie worden met 'machines' vuurwapens bedoeld.

Vier dagen later rijdt een Audi met Italiaanse kentekenplaten het terrein op van het Bastion Hotel in Santpoort-Noord. De Colombiaan Edwin V. C. (42) en Mehrez A. checken in. V. C. is kort daarvoor vanuit Colombia naar Italië gevlogen, waar hij zich bij A. heeft gevoegd. Samen reden ze naar Noord-Holland.

Hun verblijf blijft niet onopgemerkt in Nederland. De politie controleert het tweetal in de auto en treft volgens het OM een gps-tracker aan, bedoeld om onder de auto van het beoogd slachtoffer te plakken. De mannen houden vol dat ze toeristen zijn. Ze worden niet aangehouden en kunnen hun weg vervolgen. Ondertussen blijft Sami B. vanuit de achtergrond druk zetten.

23/05/2024, Sami B.: "Jullie komen om hem te doden en jullie vertrekken. Dat is alles. Jullie moeten de missie afmaken."

23/05/2024, Edwin V. C.: "Tuurlijk, we zijn familie. Het idee is om te doen waarvoor we zijn gekomen."

Wat zich daarna precies afspeelt, blijft vooralsnog onduidelijk. Mogelijk werd het te heet onder hun voeten in Santpoort-Noord. Vast staat volgens het dossier dat het duo op 27 mei weer naar Italië vertrekt.

Eenmaal daar gaat het mis. V. C. loopt een schotwond aan zijn voet op. Volgens het OM is hij geraakt door A.. Zelf zegt hij dat hij zichzelf per ongeluk heeft beschoten terwijl hij met een vuurwapen speelde.

Het incident verandert de samenstelling van het vermeende moordteam. V. C. verdwijnt uit beeld als uitvoerder. Zijn plaats wordt ingenomen door een andere Colombiaan Gabriel O. S. (29). Samen met Mehrez A. reist hij in juni richting Haarlem. Naar de woning van Tahmasbi, die vanwege eerdere bedreigingen al langere tijd onder bescherming leeft.

Volgens het OM werd Tahmasbi in de periode voor de moordpoging geobserveerd door verdachte Chahinez K. (29), tevens de ex-partner van Sami B. Zij wordt verdacht van observatie- en voorbereidende werkzaamheden, waaronder het volgen van het slachtoffer en het gebruik van een gps-tracker.

Voor de wapens wordt volgens justitie een beroep gedaan op Karim A., de jongere broer van de verdachte Mehraz A. Hij zou ervoor hebben gezorgd dat er nieuwe vuurwapens klaarliggen in Nederland.

Datum onbekend, Karim A.: "Ik geef ze die dingen waarmee ze die missie kunnen uitvoeren."

In de nacht van 5 op 6 juni is het zover. De missie moet worden uitgevoerd. Volgens het OM wachten de verdachten rond de woning totdat de activist naar buiten komt. Maar dat gebeurt niet. 

06/06/2024, Sami B.: "Maak het kapot. Ga met geweld naar binnen en maak het af. Als het klaar is, maak een foto. Ik geef je het geld meteen in Medellín."

06/06/2024, Mehraz A.:"We gaan het afmaken, bro."

Op heterdaad betrapt

Maar zover komt het niet. Tahmasbi ziet de mannen aankomen en slaat alarm via een noodknop. Twee motoragenten die zich in de buurt bevinden, reageren direct op de melding. Volgens het OM slaan de verdachten op de vlucht zodra de politie verschijnt. De motoragenten zetten de achtervolging in. Niet veel later worden de verdachten aangehouden. Bij hen worden onder meer vuurwapens en telefoons gevonden.

In totaal staan zes verdachten terecht in de zaak. Twee van hen waren maandag aanwezig in de rechtbank op Schiphol: Mehrez A. en Edwin V. C.. Verdachten Chahinez K. en Gabriel O.S. waren afwezig. Ook Karim A., die eerder dit jaar vanuit Frankrijk aan Nederland werd overgeleverd, was er niet. De rechtbank heeft zijn voorlopige hechtenis gisteren opgeheven.

De zesde verdachte, Sami B., is nog voortvluchtig. Ondanks zijn afwezigheid wil het OM de zaak ook tegen hem voortzetten. De inhoudelijke behandeling van de strafzaak staat gepland in november. 

  •  

Dit zijn de gevolgen van de ov-staking op woensdag voor jou

23 Juni 2026 om 06:00

De vakbond FNV kondigt een landelijke staking af voor het openbaar vervoer op woensdagochtend 24 juni. De werknemers in het ov leggen hun werk een aantal uur neer. Wat betekent dit voor jou en waar moet je rekening mee houden? Wij zetten het op een rijtje.

Tussen 04.00 en 08.00 uur rijden er geen treinen, bussen, trams en metro's. Na 8.00 uur komt de dienstregeling van al het openbaar vervoer langzaam op gang. Het duurt een tijd voordat alles weer rijdt zoals gebruikelijk. Dat kan ervoor zorgen dat jij misschien niet op tijd op je werk bent. Ook kan het invloed hebben op reizigers die een dag strand op de planning hebben staan. 

Waarom de vakbond staakt

De vakbond FNV organiseert de staking om te protesteren tegen de plannen van het kabinet om te bezuinigen op sociale zekerheid. De vakbond wil behoud van een sterk sociaal stelsel, bescherming van de WW en WIA en sociale zekerheid voor alle werknemers in Nederland, ook voor werknemers in andere branches. De staking is een waarschuwing aan het kabinet. 

Dienstregeling in de middag weer normaal

De NS geeft aan dat het treinverkeer rond 08.00 uur weer op gang komt, maar dat dan nog niet alle treinen al rijden. ''We moeten in één keer opstarten en collega's moeten dan ook precies op de juiste plek zijn'', zegt de woordvoerder.

Dat betekent dat je als reiziger in de rest van de ochtend wat geduld moet hebben. Het kan zijn dat je vaker moet overstappen, of dat je trein net wat later komt. De sprinters tussen Amsterdam Centraal, Schiphol en Hoofddorp en de Eurostar naar Londen en Parijs rijden wel zoals normaal.

Het GVB verwacht ongeveer het hetzelfde, naar verwachten rijden alle bussen, metro's en trams in de middag weer zoals normaal. ''Het zou kunnen dat dit al om 11.00 uur is, maar het zou ook kunnen dat het pas na 13.00 uur weer echt op gang is. We kunnen dit pas woensdagochtend goed inschatten'', aldus een woordvoerder van het GVB.

Ook voor de bussen van Connexxion geldt hetzelfde verhaal. ''We weten nog niet hoeveel mensen er precies gaan staken woensdag, daarom kunnen we pas op de ochtend zelf beoordelen in welke mate we de dienstregeling kunnen opstarten'', vertelt de woordvoerder van Transdev, het moederbedrijf van Connexxion. Het bussen naar Schiphol, lijn 180,181 en 190 rijden wel zoals gebruikelijk.

Reisplanner of informatieschermen goed checken

Het is handig om de reisplanner van de NS goed te checken op de dag zelf. ''Op woensdagochtend is de reisplanner zeker up-to-date'', vertelt de woordvoerder.

Voor de reisplanner van Connexxion, de app Transdev, geldt dit niet. De digitale schermen bij de bushaltes zijn daarentegen wél actueel. 

En als je inderdaad een stranddag hebt gepland, is het wel mogelijk om het strand te bereiken. ''De trein van 8.01 uur naar Zandvoort rijdt misschien nog niet, maar de volgende mogelijk wel, check daarom goed de app'', vertelt de woordvoerder. ''Ik kan me voorstellen dat je vroeg op het strand wil zijn, maar helaas kan het op deze dag even niet.''

De impact op reizigers

''Het heeft een flinke impact op het hele land, maar dat is juist het doel van zo'n staking'', zegt de woordvoerder van de NS. Tijdens deze staking kunnen reizigers geen gebruikmaken van een vergoeding door de NS voor alternatief vervoer. Bij andere stakingen was dit vaak wel het geval, maar deze staking duurt niet de hele dag en dan hanteert de NS geen stakingsregeling.

  •  

De gevolgen van de ov-staking op woensdag voor jou

23 Juni 2026 om 06:00

De vakbond FNV kondigt een landelijke staking af voor het openbaar vervoer op woensdagochtend 24 juni. De werknemers in het ov leggen hun werk een aantal uur neer. Wat betekent dit voor jou en waar moet je rekening mee houden? Wij zetten het op een rijtje.

Tussen 04.00 en 08.00 uur rijden er geen treinen, bussen, trams en metro's. Na 8.00 uur komt de dienstregeling van al het openbaar vervoer langzaam op gang. Het duurt een tijd voordat alles weer rijdt zoals gebruikelijk. Dat kan ervoor zorgen dat jij misschien niet op tijd op je werk bent. Ook kan het invloed hebben op reizigers die een dag strand op de planning hebben staan. 

Waarom de vakbond staakt

De vakbond FNV organiseert de staking om te protesteren tegen de plannen van het kabinet om te bezuinigen op sociale zekerheid. De vakbond wil behoud van een sterk sociaal stelsel, bescherming van de WW en WIA en sociale zekerheid voor alle werknemers in Nederland, ook voor werknemers in andere branches. De staking is een waarschuwing aan het kabinet. 

Dienstregeling in de middag weer normaal

De NS geeft aan dat het treinverkeer rond 08.00 uur weer op gang komt, maar dat dan nog niet alle treinen al rijden. ''We moeten in één keer opstarten en collega's moeten dan ook precies op de juiste plek zijn'', zegt de woordvoerder.

Dat betekent dat je als reiziger in de rest van de ochtend wat geduld moet hebben. Het kan zijn dat je vaker moet overstappen, of dat je trein net wat later komt. De sprinters tussen Amsterdam Centraal, Schiphol en Hoofddorp en de Eurostar naar Londen en Parijs rijden wel zoals normaal.

Het GVB verwacht ongeveer het hetzelfde, naar verwachten rijden alle bussen, metro's en trams in de middag weer zoals normaal. ''Het zou kunnen dat dit al om 11.00 uur is, maar het zou ook kunnen dat het pas na 13.00 uur weer echt op gang is. We kunnen dit pas woensdagochtend goed inschatten'', aldus een woordvoerder van het GVB.

Ook voor de bussen van Connexxion geldt hetzelfde verhaal. ''We weten nog niet hoeveel mensen er precies gaan staken woensdag, daarom kunnen we pas op de ochtend zelf beoordelen in welke mate we de dienstregeling kunnen opstarten'', vertelt de woordvoerder van Transdev, het moederbedrijf van Connexxion. Het bussen naar Schiphol, lijn 180,181 en 190 rijden wel zoals gebruikelijk.

Reisplanner of informatieschermen goed checken

Het is handig om de reisplanner van de NS goed te checken op de dag zelf. ''Op woensdagochtend is de reisplanner zeker up-to-date'', vertelt de woordvoerder.

Voor de reisplanner van Connexxion, de app Transdev, geldt dit niet. De digitale schermen bij de bushaltes zijn daarentegen wél actueel. 

En als je inderdaad een stranddag hebt gepland, is het wel mogelijk om het strand te bereiken. ''De trein van 8.01 uur naar Zandvoort rijdt misschien nog niet, maar de volgende mogelijk wel, check daarom goed de app'', vertelt de woordvoerder. ''Ik kan me voorstellen dat je vroeg op het strand wil zijn, maar helaas kan het op deze dag even niet.''

De impact op reizigers

''Het heeft een flinke impact op het hele land, maar dat is juist het doel van zo'n staking'', zegt de woordvoerder van de NS. Tijdens deze staking kunnen reizigers geen gebruikmaken van een vergoeding door de NS voor alternatief vervoer. Bij andere stakingen was dit vaak wel het geval, maar deze staking duurt niet de hele dag en dan hanteert de NS geen stakingsregeling.

  •  

Schiphol-medewerkers in actie: 'Wij betalen de prijs van de bezuinigingen'

22 Juni 2026 om 20:00

Schiphol-medewerkers voerden vandaag actie op de luchthaven om aandacht te vragen voor hun zorgen over het huidige kabinetsbeleid en de arbeidsomstandigheden. Volgens vakbond FNV dreigen werknemers minder bescherming te krijgen als zij hun baan verliezen of arbeidsongeschikt raken. Beveiligers op Schiphol waarschuwen daarnaast voor een nieuwe 'horrorzomer' als er niets verandert aan de werksituatie.

Schoonmakers, beveiligers, bagage- en platformmedewerkers maken zich grote zorgen over hun bestaanszekerheid. Volgens FNV komen de plannen van het kabinet juist hard aan in een sector waar veel mensen fysiek zwaar werk doen en banen regelmatig onder druk staan.

De vakbond wijst erop dat de WW wordt verkort, uitkeringen bij ziekte, arbeidsongeschiktheid en ouderschapsverlof worden versoberd en de AOW-leeftijd verder omhoog gaat. Daardoor krijgen werknemers volgens de bond te maken met meer onzekerheid en minder bescherming.

'Werken keihard'

"Wij werken keihard voor onze centen", zegt Sandra, die als schoonmaker op de luchthaven werkt. Op een zelfgemaakt actiebord staat geschreven: 'Premier Jetten weg met jouw wetten'. Ze zegt: "Premier Jette pakt alleen maar af. Mensen die veel geld over hebben, pakt hij niet. Dat is scheef", zegt ze boos.

"Er is een afbraakbeleid van 6,8 miljard euro. En dat moet van tafel, want de mensen die hier werken, die weten dat je ziek kan worden van je werk, dat je werk onzeker is, dat je dan een vangnet nodig hebt als je werkloos wordt", zegt campagneleider Ilze Smit van FNV.

"Uiteindelijk moet je iedereen de boodschappen betalen en dat is wat dit kabinet weg wil bezuinigen."

Horrorzomer

Ook beveiligers vroegen aandacht voor hun werkomstandigheden. Vorig jaar luidden zij al de noodklok, maar volgens hen is er sindsdien weinig verbeterd. "We zijn als een spons, helemaal uitgeknepen", zegt Erdal, die al 28 jaar als beveiliger werkt. "In al die jaren heb ik het nog nooit zo zien verpauperen."

Schiphol beloofde de situatie aan te pakken en bracht het aantal beveiligingsbedrijven terug van vijf naar drie, met als doel meer grip te krijgen op de beveiliging en de arbeidsomstandigheden van medewerkers te verbeteren. Toch zijn veel beveiligers allesbehalve tevreden. Volgens hen hebben de veranderingen geleid tot onrust, verslechterde roosters en meer werkdruk.

"De nieuwe airco's staan niet aan. Er zijn mensen die flauwvallen, mensen die gewoon huilend van de check worden gehaald, omdat ze gewoon niet meer kunnen", vertelt Erdal. 

Nieuwe acties in najaar

Tijdens de actie gingen medewerkers ook in gesprek met politici over mogelijke oplossingen. Van de uitgenodigde partijen waren alleen de SP en Progressief Nederland (PRO) aanwezig. Ook Premier Jetten kwam niet naar Schiphol.

Schiphol was vooralsnog niet bereikbaar voor commentaar. Reizigers ondervonden geen hinder van de actie. FNV spreekt al over nieuwe acties in het najaar. 

  •  

Schiphol-medewerkers in actie tegen bezuinigingen: "We zijn helemaal uitgeknepen"

22 Juni 2026 om 20:00

Schiphol-medewerkers voerden vandaag actie op de luchthaven om aandacht te vragen voor hun zorgen over het huidige kabinetsbeleid en de arbeidsomstandigheden. Volgens vakbond FNV dreigen werknemers minder bescherming te krijgen als zij hun baan verliezen of arbeidsongeschikt raken. Beveiligers op Schiphol waarschuwen daarnaast voor een nieuwe 'horrorzomer' als er niets verandert aan de werksituatie.

Schoonmakers, beveiligers, bagage- en platformmedewerkers maken zich grote zorgen over hun bestaanszekerheid. Volgens FNV komen de plannen van het kabinet juist hard aan in een sector waar veel mensen fysiek zwaar werk doen en banen regelmatig onder druk staan.

De vakbond wijst erop dat de WW wordt verkort, uitkeringen bij ziekte, arbeidsongeschiktheid en ouderschapsverlof worden versoberd en de AOW-leeftijd verder omhoog gaat. Daardoor krijgen werknemers volgens de bond te maken met meer onzekerheid en minder bescherming.

'Werken keihard'

"Wij werken keihard voor onze centen", zegt Sandra, die als schoonmaker op de luchthaven werkt. Op een zelfgemaakt actiebord staat geschreven: 'Premier Jetten weg met jouw wetten'. Ze zegt: "Premier Jette pakt alleen maar af. Mensen die veel geld over hebben, pakt hij niet. Dat is scheef", zegt ze boos.

"Er is een afbraakbeleid van 6,8 miljard euro. En dat moet van tafel, want de mensen die hier werken, die weten dat je ziek kan worden van je werk, dat je werk onzeker is, dat je dan een vangnet nodig hebt als je werkloos wordt", zegt campagneleider Ilze Smit van FNV.

"Uiteindelijk moet je iedereen de boodschappen betalen en dat is wat dit kabinet weg wil bezuinigen."

Horrorzomer

Ook beveiligers vroegen aandacht voor hun werkomstandigheden. Vorig jaar luidden zij al de noodklok, maar volgens hen is er sindsdien weinig verbeterd. "We zijn als een spons, helemaal uitgeknepen", zegt Erdal, die al 28 jaar als beveiliger werkt. "In al die jaren heb ik het nog nooit zo zien verpauperen."

Schiphol beloofde de situatie aan te pakken en bracht het aantal beveiligingsbedrijven terug van vijf naar drie, met als doel meer grip te krijgen op de beveiliging en de arbeidsomstandigheden van medewerkers te verbeteren. Toch zijn veel beveiligers allesbehalve tevreden. Volgens hen hebben de veranderingen geleid tot onrust, verslechterde roosters en meer werkdruk.

"De nieuwe airco's staan niet aan. Er zijn mensen die flauwvallen, mensen die gewoon huilend van de check worden gehaald, omdat ze gewoon niet meer kunnen", vertelt Erdal. 

Nieuwe acties in najaar

Tijdens de actie gingen medewerkers ook in gesprek met politici over mogelijke oplossingen. Van de uitgenodigde partijen waren alleen de SP en Progressief Nederland (PRO) aanwezig. Ook Premier Jetten kwam niet naar Schiphol.

Schiphol was vooralsnog niet bereikbaar voor commentaar. Reizigers ondervonden geen hinder van de actie. FNV spreekt al over nieuwe acties in het najaar. 

  •  

Amstelveen geeft strijd om azc bij grens buurgemeente Uithoorn nog niet op

20 Juni 2026 om 11:30

Gemeente Amstelveen wil nog steeds een asielzoekerscentrum met zo'n 280 opvangplekken tegen de grens van buurgemeente Uithoorn plaatsen. Het COA zette een week geleden een streep door dat plan. Aan dat besluit ging flinke (politieke) druk vanuit Uithoorn vooraf. 

Asielwethouder José de Robles zei eind vorig jaar tegen NH alles op alles te willen zetten om deze locatie tegen te houden. "We hebben steeds benadrukt dat het een onwenselijke locatie is. We zijn niet tegen asielopvang, maar deze locatie ligt ver weg van de Amstelveense voorzieningen en dicht bij die van Uithoorn", zegt hij. 

Ook waren er verschillende demonstraties. Tegen zowel de beoogde locatie in Amstelveen als die aan de Wiegerbruinlaan in Uithoorn. Volgens gemeenteraadslid Petra van Leeuwen heeft het plan van Amstelveen het draagvlak voor asielopvang onder Uithoornaars negatief beïnvloed. Dat merkte haar partij Gemeentebelangen tijdens gesprekken met bewoners.

"Wij merkten dat mensen die voor zijn het wel heel erg veel vinden met ook nog die van Amstelveen erbij." 

Geen goede toegangsweg

Het COA schrijft in een brief aan het Amstelveense college van burgemeester en wethouder dat de opvanglocatie niet doorgaat, omdat geen betaalbare verkeersveilige toegangsweg kan worden gerealiseerd. 

Het perceel waar het azc zou moeten komen heeft nu één ontsluiting: via een betonnen brug die uitkomt op de Uithoornse Randweg.

Kersverse Amstelveens wethouder Saloua Chaara verbaast zich over de conclusie. "Het COA heeft deze locatie met al haar kennis en ervaring in eerste instantie zelf aangewezen", vertelt ze in gesprek met NH. "Amstelveen heeft toen oké gezegd. Daarna is het COA onderzoek gaan doen en heeft daarin al gekeken naar punten als verkeer."

Maandag weer om tafel

Met de locatie zou Amstelveen volgens de spreidingswet genoeg asielzoekers opvangen. "Dan hebben we een locatie waarmee we aan onze wettelijke taakstelling voldoen en dan krijg je zo'n brief." 

Amstelveen heeft inmiddels een brief naar het COA gestuurd waarin ze de verkeersargumenten weerlegt. Maandag volgt een gesprek. Volgens de gemeente heeft het COA tijdens een schouw in 2025 vastgesteld dat de opening van de opvang maar weinig extra gemotoriseerd vervoer betekent, omdat asielzoekers over het algemeen geen auto hebben. Wel worden zij soms per bus vervoerd en zal tien man COA-personeel eventueel met de auto reizen. 

Tijdens de bouwperiode zal meer (zwaar) verkeer op en aan rijden naar de locatie. De betonnen brug is daar niet sterk genoeg voor, daarom zal een tijdelijke weg moeten worden aangelegd. Amstelveen denkt dat zo'n tijdelijke weg aansluitend op provinciale weg N201 mogelijk is.

Het COA stelt in haar brief aan Amstelveen te verwachten dat de provincie daar op korte termijn geen toestemming voor zal geven. Volgens Chaara zou dat geen probleem moeten zijn, als het alleen om een tijdelijke bouwweg gaat. 

NH heeft het COA gevraagd waarom de organisatie de verkeerssituatie eerder wel geschikt vond, maar nog geen antwoord gekregen. 

  •  

ZIEN: Japanse keizer én zijn vrouw planten eerste boom vernieuwd Bloesempark

20 Juni 2026 om 07:30

De Japanse keizer Naruhito heeft gistermiddag samen met zijn vrouw Masako in het Amsterdamse Bos de eerste boom van het vernieuwde Bloesempark geplant. Daarmee eindigde het paar het driedaagse staatsbezoek aan Nederland.

Dat Masako er ook bij was, maakte het moment extra bijzonder. Bij eerdere bezoeken afgelopen week haakte zij niet aan.

De vierhonderd kersenbloesems zijn in het jaar 2000 aan Amstelveen geschonken door de Japan Women's Club en worden gezien als hét symbool van de band tussen Nederland en Japan.

Bijzonder

Burgemeester Tjapko Poppens nodigde het keizerlijk paar dan ook graag uit om de eerste nieuwe boom te planten. Een groot deel van de bloesems is aan vervanging toe. Poppens vond het bezoek heel bijzonder. "Ze waren heel erg geïnteresseerd en op de hoogte."

Ook voor voorzitter van de Japan Women's Club Misae Endo was het een hele bijzondere dag. "Ze waren heel vriendelijk en stelden me allemaal vragen. Jammer dat ik geen vrienden met ze kan zijn."

  •  

Onrust binnen adviesorgaan Schiphol, leden leggen taken neer

19 Juni 2026 om 14:26

Het is onrustig binnen de raad die de belangen van omwonenden van Schiphol behartigt. Verschillende leden van het adviesorgaan hebben hun taken uit protest neergelegd, melden zij vrijdag. Ze vinden dat de raad niet langer in staat is om de belangen van alle omwonenden te behartigen. Als er niets verandert, dreigt er volgens hen weinig te verbeteren aan de situatie van omwonenden van de luchthaven.

De Maatschappelijke Raad Schiphol (MRS) werd in 2023 in het leven geroepen en geeft de minister van Infrastructuur en Waterstaat (IenW) ongevraagd en gevraagd advies. Khadija Arib is voorzitter van de raad, die bestaat uit gekozen leden die de omwonenden van de start- en landingsbanen en bijbehorende aanvliegroutes vertegenwoordigen. Ook zijn er deskundigen en maatschappelijke organisaties betrokken.

Vier leden hebben de taken vrijdag neergelegd. Hun zetels in de raad komen niet beschikbaar.

Deelbelangen

De onvrede heeft te maken met de manier waarop de raad is opgezet. Elk lid vertegenwoordigt een baan en daarmee een bepaalde groep omwonenden, waardoor deelbelangen ontstaan, aldus de critici. Ook zou er te weinig zijn gedaan om de "Schiphol-lobby buiten de deur te houden" in de aanloop naar een belangrijk advies.

Het ging mis in de aanloop naar een belangrijk advies over het nieuwe Luchthavenverkeersbesluit, zegt Jeroen Wester, een van de MRS-leden die zijn taken neerlegde. Een belangrijk punt daarin is het zogeheten preferente baangebruik, waarbij sommige banen op Schiphol de voorkeur krijgen, omdat daar minder mensen omheen wonen en de hinder relatief gezien lager is. Gezien de deelbelangen lag dat punt zo gevoelig dat er binnen de raad niet over gesproken is, zegt Wester.

Verbetering van leefbaarheid

"Het doel van de MRS is om de leefbaarheid en gezondheidssituatie voor alle omwonenden te verbeteren. Met de huidige vertegenwoordigingswijze per baan is het niet mogelijk om dat voor alle omwonenden in gelijke mate te doen." Wester pleit bijvoorbeeld voor een gezondheidsraad, in plaats van een raad waarin afzonderlijke gebieden rondom Schiphol zijn vertegenwoordigd.

De raad dient ook een "landsbelang", benadrukt Wester, door de grote impact van het luchtvaartdossier op stikstof en de belasting van de ruimtelijke omgeving. "Dit dossier ligt in de orde van Tata Steel en Groningen."

  •  

Schorre stemmen en oranje onderbroeken: Oranjefans op Schiphol in WK-sferen

16 Juni 2026 om 19:25

Op Schiphol is het deze dagen een komen en gaan van voetbalfans. De ene groep supporters keert met een schorre stem terug uit Dallas, waar Oranje het opnam tegen Japan. De andere groep staat juist op het punt om het vliegtuig naar Houston te pakken voor de volgende WK-wedstrijd tegen Zweden.

"Ja, zoals je misschien kan horen, het was heel erg leuk", lacht Mathieu uit Krommenie met een rauwe stem. Samen met zijn vriend Sjors uit Zaandijk reisde hij naar Dallas om Oranje te zien schitteren.

"Het was echt fantastisch. Een groot feest. Beetje jammer van het resultaat alleen, die 2-2 op het einde", zegt hij. 

Daar is de Brabantse Gert-Jan het niet helemaal mee eens. "We hebben niet verloren toch?", zegt hij lachend. "Da's toch een goed teken? Zeven keer slecht voetballen en we zijn wereldkampioen."

  •  

Amsterdamse topbasketballer Quinten Post traint jongeren uit hele land: "Dit maakt mij erg blij"

14 Juni 2026 om 17:24

Jonge basketballers uit het hele land konden vandaag hun geluk niet op. NBA-speler Quinten Post, die in Amerika op het hoogste niveau voor de Golden State Warriors speelt, gaf in Sportcentrum VU basketbaltraining. "Het leek mij gewoon heel gaaf om iets terug te doen voor basketballend Nederland."

Zo'n tachtig jongeren tussen de 6 en 18 jaar hadden vandaag het geluk om les te krijgen van de 2,13 meter lange Amsterdammer Post. De belangstelling voor het gratis basketbalkamp was groot: volgens organisator All Day Athletes, dat het evenement samen met Post organiseerde, kwamen er zo'n 800 aanmeldingen uit binnen- en buitenland binnen. Gisteren kregen 80 jonge basketballers ook al les van de topsporter. 

Post speelt nu twee jaar voor de Warriors in hun thuisstad San Francisco. "Ik heb daardoor nu best een platform gecreëerd voor veel basketballers in Nederland", legt hij uit in de sportzaal in Amstelveen. Het leek de center van de Amerikaanse topclub een goed idee om iets terug te doen voor de basketbal-community. "Het had mij op 13-jarige leeftijd ook gaaf geleken om een dagje mee te kijken met een NBA-speler."

Blije gezichten

Deelnemers van de les van Quinten zijn maar wat blij dat hun sporticoon in de stad te zien is. "Ik ben blij ook dat ik een van de tachtig gelukkigen ben", zegt een jongen uit de Bijlmer die al een paar jaar basketbal speelt. "Het is gewoon een leuke ervaring dit, om te vragen hoe hij zijn carrière is begonnen en hoe hij gekomen is waar hij nu is."

Een meisje dat helemaal uit Rotterdam gekomen is voor de training vult hem aan: "Het is een kans die je niet zomaar kan krijgen, dus die wilde ik graag benutten." Tussen de training door maken de jonge basketballers graag gebruik van de mogelijkheid om met de in West opgegroeide topsporter op de foto te gaan. "Supervet dat hij gewoon bij mij in de buurt is."

Toekomst bij de Warriors nog onzeker

Hoewel Post al twee jaar voor de Warriors speelt in de Verenigde Staten is het vooralsnog onduidelijk of hij daar komend seizoen ook van de partij is. "Dat is wel de hoop, ja", zegt de geboren Amsterdammer met een grijns op zijn gezicht. 

"Er is op dit moment nog niks officieels", legt hij uit. "Het NBA-seizoen is nu klaar, dus hopelijk gaat het balletje snel rollen en komen we er dan achter." Tot die tijd blijft de NBA-speler genieten van zijn geboortestad en het mogelijke succes van het Nederlands voetbalteam: "Hopelijk gaan dat mooie dagen worden."

  •  

Invloedrijkste filosoof van Nederland krijgt nu ook een eigen musical

14 Juni 2026 om 13:00

Na een standbeeld, school en straatnaam in de hoofdstad heeft Baruch Spinoza nu ook een eigen musical. De filosoof is misschien wel de meest invloedrijke denker die Amsterdam ooit heeft voorgebracht. Zijn ideeën en levensloop zijn nu te zien in het Amsterdamse Bostheater in Amstelveen. Spinoza was een van de belangrijkste vrijdenkers uit de Nederlandse geschiedenis.

Spinoza werd in 1632 geboren in een Joods Sefardische familie in Amsterdam. Al vroeg ging hij de strijd aan met zijn religieuze omgeving. Dat kwam hem duur te staan; op zijn 23e werd hij verbannen uit zijn gemeenschap. Ook zijn twee belangrijkste boeken; de Ethica en de Tractatus theologico-politicus, werden beide verboden.

"We maken zijn filosofie en manier van denken toegankelijk", zegt Sarah Janneh, die zijn zus Rebecca speelt. "Dan hoef je niet die hele Ethica door te ploegen."

"Ik kende hem van het duizend guldenbiljetje", lacht Olaf Ait Tami, die de rol van Spinoza vertolkt in de musical. Maar na een uitgebreid onderzoek naar Spinoza's ideeën en levensloop heeft hij de filosoof goed leren kennen. "Echt een hele toffe gast."

Baruch Spinoza, ook wel bekend onder zijn Latijnse naam Benedictus of zijn bijnaam Bento, is door zijn revolutionaire standpunten over God uitgegroeid tot een van de meest invloedrijke filosofen van Nederland. Vanwege zijn kritiek op religie wordt hij gezien als een radicale 'verlichtingsdenker'. 

Spinoza's in asielzoekerscentra?

De musical vertelt het ook levensverhaal van de jonge filosoof. Spinoza's ouders kwamen uit Portugal en waren naar Nederland gevlucht omdat ze daar niet veilig waren. Dat maakt het verhaal ook voor nu relevant, zegt Ait Tami. 

"In de voorstelling komen we hier aan als vluchtelingen. Toen realiseerde ik me: hoeveel vrije denkers zitten er tegenwoordig in asielzoekerscentra? Mensen met eigen ideeën en talenten die niet mogen werken of hun opleiding niet kunnen afmaken."

Ook Nimuë Walraven, die zus Miriam speelt in de voorstelling, ziet parallellen met nu. "Ik denk dat het nu heel belangrijk is om het begrip vrijheid en wat je daarvoor op moet geven, bespreekbaar en zichtbaar te maken", zegt ze.

De zogenoemde Mokum Musical is tot 11 juli te zien in het Bostheater. "Het is een hommage aan de Amsterdammer Spinoza", zegt Ait Tami. "Die branie had hij al en die heb ik hem ook meegegeven." 

  •  

Musical over invloedrijke filosoof Spinoza: "In een tijd van nu heel belangrijk"

14 Juni 2026 om 13:00

Na een standbeeld, school en straatnaam in de hoofdstad heeft Baruch Spinoza nu ook een eigen musical. De filosoof is misschien wel de meest invloedrijke denker die Amsterdam ooit heeft voorgebracht. Zijn ideeën en levensloop zijn nu te zien in het Amsterdamse Bostheater in Amstelveen. Spinoza was een van de belangrijkste vrijdenkers uit de Nederlandse geschiedenis.

Spinoza werd in 1632 geboren in een Joods Sefardische familie in Amsterdam. Al vroeg ging hij de strijd aan met zijn religieuze omgeving. Dat kwam hem duur te staan; op zijn 23e werd hij verbannen uit zijn gemeenschap. Ook zijn twee belangrijkste boeken; de Ethica en de Tractatus theologico-politicus, werden beide verboden.

"We maken zijn filosofie en manier van denken toegankelijk", zegt Sarah Janneh, die zijn zus Rebecca speelt. "Dan hoef je niet die hele Ethica door te ploegen."

"Ik kende hem van het duizend guldenbiljetje", lacht Olaf Ait Tami, die de rol van Spinoza vertolkt in de musical. Maar na een uitgebreid onderzoek naar Spinoza's ideeën en levensloop heeft hij de filosoof goed leren kennen. "Echt een hele toffe gast."

Baruch Spinoza, ook wel bekend onder zijn Latijnse naam Benedictus of zijn bijnaam Bento, is door zijn revolutionaire standpunten over God uitgegroeid tot een van de meest invloedrijke filosofen van Nederland. Vanwege zijn kritiek op religie wordt hij gezien als een radicale 'verlichtingsdenker'. 

Spinoza's in asielzoekerscentra?

De musical vertelt het ook levensverhaal van de jonge filosoof. Spinoza's ouders kwamen uit Portugal en waren naar Nederland gevlucht omdat ze daar niet veilig waren. Dat maakt het verhaal ook voor nu relevant, zegt Ait Tami. 

"In de voorstelling komen we hier aan als vluchtelingen. Toen realiseerde ik me: hoeveel vrije denkers zitten er tegenwoordig in asielzoekerscentra? Mensen met eigen ideeën en talenten die niet mogen werken of hun opleiding niet kunnen afmaken."

Ook Nimuë Walraven, die zus Miriam speelt in de voorstelling, ziet parallellen met nu. "Ik denk dat het nu heel belangrijk is om het begrip vrijheid en wat je daarvoor op moet geven, bespreekbaar en zichtbaar te maken", zegt ze.

De zogenoemde Mokum Musical is tot 11 juli te zien in het Bostheater. "Het is een hommage aan de Amsterdammer Spinoza", zegt Ait Tami. "Die branie had hij al en die heb ik hem ook meegegeven." 

  •  

Leven en ideeën van Spinoza te zien in musical: "Gewoon een vette gast"

14 Juni 2026 om 13:00

Na een standbeeld, school en straatnaam in de hoofdstad heeft Baruch Spinoza nu ook een eigen musical. De filosoof is misschien wel de meest invloedrijke denker die Amsterdam ooit heeft voorgebracht. Zijn ideeën en levensloop zijn nu te zien in het Amsterdamse Bostheater in Amstelveen. Spinoza was een van de belangrijkste vrijdenkers uit de Nederlandse geschiedenis.

Spinoza werd in 1632 geboren in een Joods Sefardische familie in Amsterdam. Al vroeg ging hij de strijd aan met zijn religieuze omgeving. Dat kwam hem duur te staan; op zijn 23e werd hij verbannen uit zijn gemeenschap. Ook zijn twee belangrijkste boeken; de Ethica en de Tractatus theologico-politicus, werden beide verboden.

"We maken zijn filosofie en manier van denken toegankelijk", zegt Sarah Janneh, die zijn zus Rebecca speelt. "Dan hoef je niet die hele Ethica door te ploegen."

"Ik kende hem van het duizend guldenbiljetje", lacht Olaf Ait Tami, die de rol van Spinoza vertolkt in de musical. Maar na een uitgebreid onderzoek naar Spinoza's ideeën en levensloop heeft hij de filosoof goed leren kennen. "Echt een hele toffe gast."

Baruch Spinoza, ook wel bekend onder zijn Latijnse naam Benedictus of zijn bijnaam Bento, is door zijn revolutionaire standpunten over God uitgegroeid tot een van de meest invloedrijke filosofen van Nederland. Vanwege zijn kritiek op religie wordt hij gezien als een radicale 'verlichtingsdenker'. 

Spinoza's in asielzoekerscentra?

De musical vertelt het ook levensverhaal van de jonge filosoof. Spinoza's ouders kwamen uit Portugal en waren naar Nederland gevlucht omdat ze daar niet veilig waren. Dat maakt het verhaal ook voor nu relevant, zegt Ait Tami. 

"In de voorstelling komen we hier aan als vluchtelingen. Toen realiseerde ik me: hoeveel vrije denkers zitten er tegenwoordig in asielzoekerscentra? Mensen met eigen ideeën en talenten die niet mogen werken of hun opleiding niet kunnen afmaken."

Ook Nimuë Walraven, die zus Miriam speelt in de voorstelling, ziet parallellen met nu. "Ik denk dat het nu heel belangrijk is om het begrip vrijheid en wat je daarvoor op moet geven, bespreekbaar en zichtbaar te maken", zegt ze.

De zogenoemde Mokum Musical is tot 11 juli te zien in het Bostheater. "Het is een hommage aan de Amsterdammer Spinoza", zegt Ait Tami. "Die branie had hij al en die heb ik hem ook meegegeven." 

  •  

Deze mensen hebben een noodpakket en noodplan: "Bij acute evacuatie gaat alles in rugzakken"

14 Juni 2026 om 07:30

Voor het geval er iets misgaat, hebben sommige Noord-Hollanders hun noodpakket al klaarstaan. Dat geldt ook voor Paula Imans en Bo Rijvers die de voorbereiding op een dreiging erg serieus nemen. Volgens hen komt zo'n pakket altijd van pas, omdat het in een noodsituatie moeilijk is om het hoofd koel te houden.

De Veiligheidsregio Noord-Holland Noord adviseert om een voorraad voor 72 uur in huis te hebben. Zo kunnen mensen zichzelf redden als er bijvoorbeeld geen stroom is of een ander probleem ontstaat.

"De eerste drie dagen hebben hulpdiensten het vaak erg druk met mensen die niet zelfredzaam zijn. Bijvoorbeeld mensen die ergens vastzitten of acute hulp nodig hebben. Als je jezelf die eerste drie dagen kunt redden, betekent dat minder druk voor de hulpdiensten", vertelt Leonie Koomen, expert crisisbeheersing bij de veiligheidsregio.

Paula Imans uit Amstelveen heeft haar noodpakket al twee jaar geleden samengesteld. Daarnaast heeft zij twee extra dozen klaarstaan met eten, water en huishoudelijke spullen. Ook heeft Paula twee waterdichte rugzakken klaarstaan voor haarzelf en haar vriend.

"Die kunnen wij makkelijk meenemen bij een onverwachte evacuatie. Stel je voor dat er bijvoorbeeld brand uitbreekt of dat we het signaal krijgen dat we heel snel weg moeten. Dan kunnen we de rugzakken pakken en snel vertrekken", zegt Paula.

Voor Bo Rijvers ligt het thema zelfredzaamheid een stuk ingewikkelder dan voor Paula, omdat hij afhankelijk is van een rolstoel. Daarom neemt hij de samenstelling van zijn noodpakket ook heel serieus. Hij heeft extra voorraden eten, water, en medicijnen in huis.

"Zolang het huis er nog staat, kan ik in ieder geval hier blijven. Ik kan spullen in de auto zetten, maar als er een reden is om te vluchten, ontstaan er overal files. Dan kom ik zonder benzine te zitten. Ik denk daarom dat ik beter thuis kan blijven, afhankelijk van wat er aan de hand is", vertelt Bo.

Wat zit er precies in hun noodpakketten en hoe verschilt de inhoud per levenssituatie? Met welke aandachtspunten houden zij rekening en wat moeten mensen echt in huis hebben om drie dagen zelfstandig door te komen?

Op al deze vragen geven wij vandaag antwoord in de nieuwe aflevering van Stille Kracht om 17.10 uur bij NH.

  •  

Een noodpakket en een noodplan: zo kan jij je voorbereiden op een dreiging

14 Juni 2026 om 07:30

Voor het geval er iets misgaat, hebben sommige Noord-Hollanders hun noodpakket al klaarstaan. Dat geldt ook voor Paula Imans en Bo Rijvers die de voorbereiding op een dreiging erg serieus nemen. Volgens hen komt zo'n pakket altijd van pas, omdat het in een noodsituatie moeilijk is om het hoofd koel te houden.

De Veiligheidsregio Noord-Holland Noord adviseert om een voorraad voor 72 uur in huis te hebben. Zo kunnen mensen zichzelf redden als er bijvoorbeeld geen stroom is of een ander probleem ontstaat.

"De eerste drie dagen hebben hulpdiensten het vaak erg druk met mensen die niet zelfredzaam zijn. Bijvoorbeeld mensen die ergens vastzitten of acute hulp nodig hebben. Als je jezelf die eerste drie dagen kunt redden, betekent dat minder druk voor de hulpdiensten", vertelt Leonie Koomen, expert crisisbeheersing bij de veiligheidsregio.

Paula Imans uit Amstelveen heeft haar noodpakket al twee jaar geleden samengesteld. Daarnaast heeft zij twee extra dozen klaarstaan met eten, water en huishoudelijke spullen. Ook heeft Paula twee waterdichte rugzakken klaarstaan voor haarzelf en haar vriend.

"Die kunnen wij makkelijk meenemen bij een onverwachte evacuatie. Stel je voor dat er bijvoorbeeld brand uitbreekt of dat we het signaal krijgen dat we heel snel weg moeten. Dan kunnen we de rugzakken pakken en snel vertrekken", zegt Paula.

Voor Bo Rijvers ligt het thema zelfredzaamheid een stuk ingewikkelder dan voor Paula, omdat hij afhankelijk is van een rolstoel. Daarom neemt hij de samenstelling van zijn noodpakket ook heel serieus. Hij heeft extra voorraden eten, water, en medicijnen in huis.

"Zolang het huis er nog staat, kan ik in ieder geval hier blijven. Ik kan spullen in de auto zetten, maar als er een reden is om te vluchten, ontstaan er overal files. Dan kom ik zonder benzine te zitten. Ik denk daarom dat ik beter thuis kan blijven, afhankelijk van wat er aan de hand is", vertelt Bo.

Wat zit er precies in hun noodpakketten en hoe verschilt de inhoud per levenssituatie? Met welke aandachtspunten houden zij rekening en wat moeten mensen echt in huis hebben om drie dagen zelfstandig door te komen?

Op al deze vragen geven wij vandaag antwoord in de nieuwe aflevering van Stille Kracht om 17.10 uur bij NH.

  •  

COA zet streep door azc Amstelveen-Zuid tegen de grens van buurgemeente Uithoorn

12 Juni 2026 om 20:58

Het COA heeft de stekker uit het beoogde azc in Amstelveen-Zuid getrokken. Volgens het opvangorgaan voldoet de plek niet aan de voorwaarden voor goede opvang. Buurgemeente Uithoorn verzette zich al langer tegen de komst van het AZC op die plek, omdat het tegen hun gemeentegrens zou komen te staan. 

De opvanglocatie zou komen te liggen tussen de Randweg en de N201. Dat is op het gebied van de gemeente Amstelveen, maar ook tegen de grens van buurgemeente Uithoorn. 

Asielwethouder José de Robles van Uithoorn was niet te spreken over de keuze van Amstelveen voor die plek en dreigde met juridische stappen. "Als de gemeente Amstelveen een vergunning afgeeft voor deze locatie, gaan we daartegen in bezwaar. Daarvoor hebben we juridische bijstand", legde hij eerder uit aan NH

'Onfatsoenlijke' locatie

Hij was daarbij bang dat de 280 toekomstige bewoners voor hun vrijetijdsbesteding en boodschappen naar Uithoorn zouden uitwijken. De bebouwde kom van Uithoorn ligt er namelijk pal naast, terwijl die van Amstelveen veel verder ligt. 

Daarnaast noemde hij de locatie 'onfatsoenlijk'. "Uithoorn is niet tegen asielopvang, maar wel op deze plek. Je kunt mensen niet huisvesten naast de drukke N201 en tussen het geluid van vliegtuigen."

Opvang voldoet niet aan 'minimale voorwaarden'

Maar nu laat het COA weten dat de locatie niet aan de 'minimale voorwaarden voor veilige en doelmatige opvang van asielzoekers' voldoet. 

In het persbericht waarin Amstelveen bekendmaakt dat de streep door de opvangplek gaat, heeft de gemeente het over 'constructieve gesprekken' die de afgelopen tijd met Uithoorn, het COA, de provincie zijn gevoerd. "Vanuit Uithoorn is in dit overleg steeds duidelijk gemaakt dat deze locatie niet de juiste plek was voor een azc."

Eerder maakten we een reportage over de mogelijke komst van het azc naar Amstelveen-Zuid, die bekijk je hieronder.

"We zien dat ook COA tot de conclusie is gekomen dat deze plek niet voldoet. Natuurlijk heeft iedere gemeente de verantwoordelijkheid om bij te dragen aan opvangplekken voor vluchtelingen in onze regio. Maar de locatie ervoor moet wel aan een aantal voorwaarden voldoen", reageert de Uithoornse asielwethouder.

"Die in Amstelveen-Zuid was niet verantwoord voor goede opvang én onacceptabel vanuit Uithoorns perspectief. Daarom hebben wij als college ons steeds duidelijk verzet."

Inzetten om aan Spreidingswet te voldoen

Toch benadrukt de wethouder ze zich blijven inzetten om aan de spreidingswet te voldoen. "Belangrijk blijft dat we ons, samen met de regiogemeenten, blijven inzetten voor passende opvangoplossingen binnen de Spreidingswet."

  •  

Special olympiërs uit Caribisch zijn in Nederland: "We zijn gewend om prijzen te winnen"

12 Juni 2026 om 11:33

Niet alleen uit de twaalf provincies reizen deze week sporters naar Haarlem en Haarlemmermeer voor de Special Olympics. Ook dertig atleten van Bonaire, Saba en Sint-Eustatius zijn van de partij. NH onthaalde de groep eerder deze week op Schiphol.

Tijdens het evenement komen duizenden sporters met een verstandelijke beperking in actie in uiteenlopende sporten en disciplines.

Met 21 atleten is Bonaire dit jaar goed vertegenwoordigd. De delegatie komt uit in verschillende sporten, vertelt voetbalcoach Lecheron Janga. "Wij komen voor bocce, voetbal, zwemmen en atletiek."

Hoewel de vlucht 'heel chill' was, merkte coach Janga dat de spanningen toch langzaam toenemen. "Je ziet het aan de kinderen. Tijdens de hele vlucht bleven ze vragen stellen." 

Ook bij de Bonairiaanse voetballer Elton Winklaar waren er al veel zenuwen. Wat hij er spannend aan vindt? "Nieuwe mensen ontmoeten en dat we gaan winnen."

Dat Winklaar daar zo zeker van is, is niet heel gek, legt zijn voetbalcoach uit. "Wij zijn het gewend om prijzen te winnen." Toch draait het volgens Janga om meer dan winnen alleen. "Het belangrijkste is dat ze genieten van het moment en kennismaken met andere atleten."

'Iedereen is een ster'

Ook de deelnemers van Saba kijken uit naar de komende dagen. Het eiland stuurt vijf bocce-spelers naar de Special Olympics. Bocce is een sport die veel weg heeft van jeu de boules.

Voor een aantal spelers uit Saba is het hun eerste keer in Nederland, vertelt de Sabaanse begeleider Joelyn Robinson. "Saba is een heel klein eiland, dus zo'n groot land is voor hen een totaal nieuwe ervaring. Anderen komen terug om hun titel te verdedigen." 

Wie de sterspeler van het team is? Daar hoeft Robinson niet lang over na te denken: "Iedereen! Iedereen is een ster!"

Winterjassen mee

Ook Sint-Eustatius reisde met vijf bocce-spelers af naar Noord-Holland. Volgens begeleider Sjahrisia Hook weten veel deelnemers inmiddels wat hen te wachten staat. "Voor de meesten is dit de tweede keer dat ze meedoen, dus zij weten wat ze kunnen verwachten." Maar er zijn ook nieuwe sporters bij: "zij zijn enthousiast én zenuwachtig. Het is een mix van emoties."

De temperatuurverschillen tussen de BES-eilanden en hier waren bij aankomst meteen merkbaar. Terwijl de zon boven Schiphol scheen, trok één van de sporters uit Sint-Eustatius direct zijn winterjas aan. Voor Caribische begrippen was het toch echt fris.

Voor Hook zit de waarde van de Special Olympics vooral in de kansen die het evenement biedt. "We willen dat ze nieuwe dingen ontdekken en ervaren dat dit evenement voor hen is. Ze mogen trots zijn op wat ze doen." Door de sporters kennis te laten maken met nieuwe ervaringen hoopt ze hun wereld letterlijk en figuurlijk een stukje groter te maken.

  •  

🔴Explosie Amsterdam: Meerdere verdachten aangehouden, auto's in beslag genomen

12 Juni 2026 om 01:08

Bij een explosie in of bij een sportschool aan de Remijden in Amsterdam Nieuw-West zijn vannacht zeker zeven gewonden gevallen. Er wordt rekening gehouden met meer slachtoffers. Een groot aantal hulpverleners is aanwezig. Volg de ontwikkelingen in dit liveblog.

  • Rond 00.15 uur vond in een sportschool in Amsterdam-Osdorp een explosie plaats, waarna een grote brand uitbrak.
  • Hulpdiensten rukten massaal uit. Er zijn tot nu toe zeven gewonden bekend, waarvan er twee zwaargewond zijn. De gewonde personen zijn naar verschillende ziekenhuizen gebracht. De brandweer houdt rekening met meer meer slachtoffers.
  • De sportschool zit in een bijgebouw van een woonflat. Aan drie kanten zijn grote gaten in het gebouw geslagen. De oorzaak van de explosie en de brand wordt onderzocht.
  • 400 bewoners van de nabijgelegen flat zijn vannacht geëvacueerd. Honderd van hen worden opgevangen in een hotel bij Schiphol. 
  • De brand is na ongeveer 4,5 uur geblust. Met speurhonden en een drone is er een zoekactie gestart naar mogelijke slachtoffers in het pand.
  • De hulpdiensten kunnen het pand nog niet betreden om te zoeken naar mogelijke slachtoffers, daarvoor is het te gevaarlijk. Daarom wordt het gebouw eerst met een kraan afgebroken. 
  • Bewoners kunnen komende nacht niet terugkeren naar hun huis. Er wordt opvang geregeld op verschillende locaties.
  • Woningcorporatie Stadgenoot is begonnen aan herstelwerkzaamheden.
  • Meerdere verdachten zijn door de politie aangehouden, auto's zijn in beslag genomen.
  • Bewoners van een naastgelegen flat aan de Osdorper Ban hebben sinds de explosie geen stroom.

Het ziet ernaar uit dat het zoeken naar mensen die nog onder het puin kunnen liggen, nog wel even doorgaat. Dat vertelt woordvoerder van de Veiligheidsregio Amsterdam-Amstelland Jafne Heimans vanavond in het AT5 Nieuws. Heimans vertelt dat, wat betreft de oorzaak van de explosie, de Veiligheidsregio nog steeds met meerdere scenario's rekening houdt. Ze sluit dan ook niet uit dat de signalen dat er een plofkraak zou worden voorbereid in een van de kelderboxen, maar kan dit ook niet bevestigen. 

"We zijn nu vooral nog bezig met het hele gebouw onderzoeken om zeker te weten dat daar niemand meer ligt. Daar gaat nu al onze aandacht naar uit. Zolang we niet kunnen uitsluiten dat er mensen onder het puin liggen, blijven we zoeken."

Inmiddels zijn er door de politie ook meerdere verdachten aangehouden, of deze ook gewond zijn geraakt bij de explosie is niet bekend. 

Bewoners van de ontruimde flat kunnen komende nacht terecht in een hotel. Ze kunnen zich melden bij buurthuis Station Wildeman aan de Nieuwe Laan. Tussen 16.30 tot 20.00 uur zijn daar hulpverleners om bewoners naar het hotel te begeleiden.

De bewoners van een naastgelegen flat aan de Osdorper Ban hebben rond 20.00 uur vanavond weer stroom, verwacht Liander. "Liander werkt hard aan een oplossing en verwacht dat de bewoners van deze flat aan het eind van de avond weer stroom hebben."

Woningcorporatie Stadgenoot, die de eigenaar is van het pand waar de explosie plaatsvond en het aangrenzende flatgebouw, gaat beginnen met herstelwerkzaamheden. "Er is veel schade aan het gebouw. Wij hebben inmiddels toegang tot een deel van het gebouw om herstelwerkzaamheden voor te bereiden en uit te voeren. Wij richten ons nu op de schade aan de voordeuren en ramen", schrijft Stadgenoot op hun website. "Zodra er meer duidelijk is over de staat van de woningen en wanneer bewoners weer terug kunnen, informeren wij bewoners hierover. "
 
 

De gemeente Amsterdam laat weten dat de bewoners voorlopig nog niet naar huis kunnen en komende nacht elders zullen moeten verblijven. De hulpdiensten zijn momenteel nog aan het werk en het is nog niet veilig om terug te keren. Er wordt opvang geregeld voor bewoners die daar behoefte aan hebben.

Volgens netbeheerder Liander zijn er geen aanwijzingen dat een gasexplosie de ravage in Osdorp heeft veroorzaakt. Het bedrijf werd na de explosie door de brandweer benaderd om gas en elektriciteit af te sluiten, zoals gebruikelijk is bij dit soort incidenten. "Dat doen we zodat de brandweer het werk veilig kan doen", aldus een woordvoerder van Liander.

"In het pand van de sportschool zit een inpandig elektriciteitshuisje, deze beschouwen we als verloren." Daardoor zitten in totaal 233 klanten zonder gas en stroom.

Liander heeft geen aanwijzingen dat het elektriciteitshuisje de explosie heeft veroorzaakt. Wel benadrukt de woordvoerder dat het onderzoek moet worden afgewacht om een eventuele gasexplosie definitief te kunnen uitsluiten.

Een groot deel van de klanten zonder stroom woont in de ontruimde flat naast de sportschool. "Voor hen worden nu de kabels omgelegd", aldus Liander. "We hebben de ambitie om dat voor het einde van de dag af te ronden, zodat iedereen weer gas en elektra heeft als ze weer terug naar huis kunnen."

Op de plek van de explosie bij de sportschool in Amsterdam-Osdorp liggen mogelijk nog explosieven. Dat is iets waar de veiligheidsregio rekening mee houdt in hun werkzaamheden, meldt een woordvoerder aan Het Parool.

Voor zover bekend zijn er zeven mensen gewond geraakt na de explosie. Twee van hen zijn zwaargewond. Verder wordt er rekening mee gehouden dat er nog slachtoffers onder het puin liggen.

De gemeente Amsterdam heeft een telefoonlijn geopend waar mensen naar toe kunnen bellen die vragen hebben over de explosie. Medewerkers van de gemeente zijn te bereiken op: 020 255  29 01.

Woningcorporatie Stadgenoot, die de eigenaar is van het ontruimde flatgebouw, heeft in een kort statement gereageerd op de explosie. "In de nacht van 11 op 12 juni vond een explosie plaats in een sportschool aan de Remijden 2. Als gevolg hiervan zijn de woningen Remijden 3 tot en met 180 ontruimd", schrijft Stadgenoot. "We zijn enorm geschrokken en leven mee met de bewoners en andere betrokkenen. Op dit moment wordt onderzocht wat er is gebeurd en wat er nodig is." 

Bewoners van de ontruimde woningen kunnen deze ochtend en waarschijnlijk ook vanmiddag nog niet naar huis, laat de gemeente Amsterdam weten. 

Hulpdiensten en andere betrokken partijen zijn nog druk bezig met de hulpverlening, het onderzoek en het veiligstellen van het gebied. Daardoor kunnen we woningen op dit moment nog niet worden vrijgegeven.

Bewoners die geen eigen opvang kunnen regelen zijn naar een hotel gebracht waar zij de nodige zorg en ondersteuning krijgen.

De woordvoerder van de veiligheidsregio laat aan AT5 weten dat er mogelijk mensen aanwezig waren tijdens de explosie. Het zou gaan om een sportschool die dag en nacht open is. Er wordt rekening mee gehouden dat er nog meer personen onder het puin liggen.

De gemeente Amsterdam heeft telefoonnummers verspreid die familieleden van (mogelijke) slachtoffers of betrokkenen kunnen bellen. "Maakt u zich zorgen over een naaste, familielid of partner? Denkt u dat deze persoon mogelijk betrokken is bij het incident en kunt u hem of haar niet bereiken? Bel dan met Verwantencontact via 088 0908 000. Belt u vanuit het buitenland, bel dan +31 88 0908 000."

Wie algemene vragen over het incident heeft, kan vanaf 8.00 uur de gemeente bellen op het nummer 14020. Op deze manier moeten de meldkamers van de hulpdiensten het minder druk hebben.

De brand in de sportschool is na ongeveer 4,5 uur geblust. Dat betekent dat de zoekactie bijna kan starten. 

Er zijn tot nu toe zeven gewonden bekend, dat meldt de gemeente zojuist. Dat aantal kan nog oplopen.

Met behulp van speurhonden wordt gezocht naar mogelijke slachtoffers onder het puin. Omdat nog niet duidelijk is wat de explosie heeft veroorzaakt, verloopt de zoekactie zeer zorgvuldig. Daardoor kan het onderzoek langere tijd duren.

Ook de Explosieven Opruimingsdienst Defensie (EOD) is opgeroepen om onderzoek te doen. De oorzaak van de explosie is nog onbekend en verschillende scenario's worden onderzocht. Ondertussen wordt het gas naar het pand afgesloten, zodat de brandweer de brand veilig kan bestrijden.

De bewoners van de flat die hun woning uit moesten, worden opgevangen in het stadsloket aan het Osdorpplein, op tien minuten loopafstand van de getroffen flat. "Het GVB zet bussen in, maar daarnaast kunnen bewoners er ook zelf naartoe komen", zegt een woordvoerder van de Veiligheidsregio. 

De brandweer is rond 02.20 uur nog volop bezig met het blussen van de brand en het ontruimen van de flat. Volgens een omstander zijn GVB-bussen ingezet om geëvacueerde bewoners naar een opvanglocatie te vervoeren. Hoeveel mensen hun woning hebben moeten verlaten, is nog niet bekend.

De hulpdiensten hebben rond 1.10 uur opgeschaald naar GRIP 2, iets wat in Amsterdam bijna niet voorkomt. 

GRIP 2 wordt afgekondigd als er 'ook een inzet van hulpverleningsdiensten buiten de plaats van het incident (brongebied) nodig is'. Er wordt dan onder meer een Regionaal Operationeel Team (ROT) ingericht. 

"Het team verzamelt informatie, adviseert en coördineert", staat er op de site van de brandweer. "Onafhankelijk van de plaats van het incident komt het ROT samen op een vaste locatie in de regio. Vaak is dat het kantoor van de veiligheidsregio. Het ROT staat onder leiding van een Operationeel Leider. Uitgangspunt is dat het ROT zich richt op de (mogelijke) effecten van het incident. Het ROT is binnen de regionale rampenbestrijding en crisisbeheersing het hoogste operationele niveau."

Vanwege het tijdstip is AT5 momenteel niet bereikbaar via Whatsapp. We kunnen we op dit moment foto's en informatie zien die worden gestuurd via het tipformulier op de website.

  •  

🔴LIVE Honderden bewoners kunnen vanavond niet naar huis, zoektocht gaat door

12 Juni 2026 om 01:08

Bij een explosie in of bij een sportschool aan de Remijden in Amsterdam Nieuw-West zijn vannacht zeker zeven gewonden gevallen. Er wordt rekening gehouden met meer slachtoffers. Een groot aantal hulpverleners is aanwezig. Volg de ontwikkelingen in dit liveblog.

  • Rond 00.15 uur vond in een sportschool in Amsterdam-Osdorp een explosie plaats, waarna een grote brand uitbrak.
  • Hulpdiensten rukten massaal uit. Er zijn tot nu toe zeven gewonden bekend, waarvan er twee zwaargewond zijn. De gewonde personen zijn naar verschillende ziekenhuizen gebracht. De brandweer houdt rekening met meer meer slachtoffers.
  • De sportschool zit in een bijgebouw van een woonflat. Aan drie kanten zijn grote gaten in het gebouw geslagen. De oorzaak van de explosie en de brand wordt onderzocht.
  • 400 bewoners van de nabijgelegen flat zijn vannacht geëvacueerd. Honderd van hen worden opgevangen in een hotel bij Schiphol. 
  • De brand is na ongeveer 4,5 uur geblust. Met speurhonden en een drone is er een zoekactie gestart naar mogelijke slachtoffers in het pand.
  • De hulpdiensten kunnen het pand nog niet betreden om te zoeken naar mogelijke slachtoffers, daarvoor is het te gevaarlijk. Daarom wordt het gebouw eerst met een kraan afgebroken. 
  • Bewoners kunnen komende nacht niet terugkeren naar hun huis. Er wordt opvang geregeld op verschillende locaties.

De gemeente Amsterdam laat weten dat de bewoners voorlopig nog niet naar huis kunnen en komende nacht elders zullen moeten verblijven. De hulpdiensten zijn momenteel nog aan het werk en het is nog niet veilig om terug te keren. Er wordt opvang geregeld voor bewoners die daar behoefte aan hebben.

Volgens netbeheerder Liander zijn er geen aanwijzingen dat een gasexplosie de ravage in Osdorp heeft veroorzaakt. Het bedrijf werd na de explosie door de brandweer benaderd om gas en elektriciteit af te sluiten, zoals gebruikelijk is bij dit soort incidenten. "Dat doen we zodat de brandweer het werk veilig kan doen", aldus een woordvoerder van Liander.

"In het pand van de sportschool zit een inpandig elektriciteitshuisje, deze beschouwen we als verloren." Daardoor zitten in totaal 233 klanten zonder gas en stroom.

Liander heeft geen aanwijzingen dat het elektriciteitshuisje de explosie heeft veroorzaakt. Wel benadrukt de woordvoerder dat het onderzoek moet worden afgewacht om een eventuele gasexplosie definitief te kunnen uitsluiten.

Een groot deel van de klanten zonder stroom woont in de ontruimde flat naast de sportschool. "Voor hen worden nu de kabels omgelegd", aldus Liander. "We hebben de ambitie om dat voor het einde van de dag af te ronden, zodat iedereen weer gas en elektra heeft als ze weer terug naar huis kunnen."

Op de plek van de explosie bij de sportschool in Amsterdam-Osdorp liggen mogelijk nog explosieven. Dat is iets waar de veiligheidsregio rekening mee houdt in hun werkzaamheden, meldt een woordvoerder aan Het Parool.

Voor zover bekend zijn er zeven mensen gewond geraakt na de explosie. Twee van hen zijn zwaargewond. Verder wordt er rekening mee gehouden dat er nog slachtoffers onder het puin liggen.

De gemeente Amsterdam heeft een telefoonlijn geopend waar mensen naar toe kunnen bellen die vragen hebben over de explosie. Medewerkers van de gemeente zijn te bereiken op: 020 255  29 01.

Woningcorporatie Stadgenoot, die de eigenaar is van het ontruimde flatgebouw, heeft in een kort statement gereageerd op de explosie. "In de nacht van 11 op 12 juni vond een explosie plaats in een sportschool aan de Remijden 2. Als gevolg hiervan zijn de woningen Remijden 3 tot en met 180 ontruimd", schrijft Stadgenoot. "We zijn enorm geschrokken en leven mee met de bewoners en andere betrokkenen. Op dit moment wordt onderzocht wat er is gebeurd en wat er nodig is." 

Bewoners van de ontruimde woningen kunnen deze ochtend en waarschijnlijk ook vanmiddag nog niet naar huis, laat de gemeente Amsterdam weten. 

Hulpdiensten en andere betrokken partijen zijn nog druk bezig met de hulpverlening, het onderzoek en het veiligstellen van het gebied. Daardoor kunnen we woningen op dit moment nog niet worden vrijgegeven.

Bewoners die geen eigen opvang kunnen regelen zijn naar een hotel gebracht waar zij de nodige zorg en ondersteuning krijgen.

De woordvoerder van de veiligheidsregio laat aan AT5 weten dat er mogelijk mensen aanwezig waren tijdens de explosie. Het zou gaan om een sportschool die dag en nacht open is. Er wordt rekening mee gehouden dat er nog meer personen onder het puin liggen.

De gemeente Amsterdam heeft telefoonnummers verspreid die familieleden van (mogelijke) slachtoffers of betrokkenen kunnen bellen. "Maakt u zich zorgen over een naaste, familielid of partner? Denkt u dat deze persoon mogelijk betrokken is bij het incident en kunt u hem of haar niet bereiken? Bel dan met Verwantencontact via 088 0908 000. Belt u vanuit het buitenland, bel dan +31 88 0908 000."

Wie algemene vragen over het incident heeft, kan vanaf 8.00 uur de gemeente bellen op het nummer 14020. Op deze manier moeten de meldkamers van de hulpdiensten het minder druk hebben.

De brand in de sportschool is na ongeveer 4,5 uur geblust. Dat betekent dat de zoekactie bijna kan starten. 

Er zijn tot nu toe zeven gewonden bekend, dat meldt de gemeente zojuist. Dat aantal kan nog oplopen.

Met behulp van speurhonden wordt gezocht naar mogelijke slachtoffers onder het puin. Omdat nog niet duidelijk is wat de explosie heeft veroorzaakt, verloopt de zoekactie zeer zorgvuldig. Daardoor kan het onderzoek langere tijd duren.

Ook de Explosieven Opruimingsdienst Defensie (EOD) is opgeroepen om onderzoek te doen. De oorzaak van de explosie is nog onbekend en verschillende scenario's worden onderzocht. Ondertussen wordt het gas naar het pand afgesloten, zodat de brandweer de brand veilig kan bestrijden.

De bewoners van de flat die hun woning uit moesten, worden opgevangen in het stadsloket aan het Osdorpplein, op tien minuten loopafstand van de getroffen flat. "Het GVB zet bussen in, maar daarnaast kunnen bewoners er ook zelf naartoe komen", zegt een woordvoerder van de Veiligheidsregio. 

De brandweer is rond 02.20 uur nog volop bezig met het blussen van de brand en het ontruimen van de flat. Volgens een omstander zijn GVB-bussen ingezet om geëvacueerde bewoners naar een opvanglocatie te vervoeren. Hoeveel mensen hun woning hebben moeten verlaten, is nog niet bekend.

De hulpdiensten hebben rond 1.10 uur opgeschaald naar GRIP 2, iets wat in Amsterdam bijna niet voorkomt. 

GRIP 2 wordt afgekondigd als er 'ook een inzet van hulpverleningsdiensten buiten de plaats van het incident (brongebied) nodig is'. Er wordt dan onder meer een Regionaal Operationeel Team (ROT) ingericht. 

"Het team verzamelt informatie, adviseert en coördineert", staat er op de site van de brandweer. "Onafhankelijk van de plaats van het incident komt het ROT samen op een vaste locatie in de regio. Vaak is dat het kantoor van de veiligheidsregio. Het ROT staat onder leiding van een Operationeel Leider. Uitgangspunt is dat het ROT zich richt op de (mogelijke) effecten van het incident. Het ROT is binnen de regionale rampenbestrijding en crisisbeheersing het hoogste operationele niveau."

Vanwege het tijdstip is AT5 momenteel niet bereikbaar via Whatsapp. We kunnen we op dit moment foto's en informatie zien die worden gestuurd via het tipformulier op de website.

  •  

🔴Explosie Amsterdam: "Hoorde gekerm en zag iemand liggen zonder benen"

12 Juni 2026 om 01:08

Bij een explosie in of bij een sportschool aan de Remijden in Amsterdam Nieuw-West zijn vannacht zeker zeven gewonden gevallen. Er wordt rekening gehouden met meer slachtoffers. Een groot aantal hulpverleners is aanwezig. Volg de ontwikkelingen in dit liveblog.

  • Rond 00.15 uur vond in een sportschool in Amsterdam-Osdorp een explosie plaats, waarna een grote brand uitbrak.
  • Hulpdiensten rukten massaal uit. Er zijn tot nu toe zeven gewonden bekend, waarvan er twee zwaargewond zijn. De gewonde personen zijn naar verschillende ziekenhuizen gebracht. De brandweer houdt rekening met meer meer slachtoffers.
  • De sportschool zit in een bijgebouw van een woonflat. Aan drie kanten zijn grote gaten in het gebouw geslagen. De oorzaak van de explosie en de brand wordt onderzocht.
  • 400 bewoners van de nabijgelegen flat zijn vannacht geëvacueerd. Honderd van hen worden opgevangen in een hotel bij Schiphol. 
  • De brand is na ongeveer 4,5 uur geblust. Met speurhonden en een drone is er een zoekactie gestart naar mogelijke slachtoffers in het pand.
  • De hulpdiensten kunnen het pand nog niet betreden om te zoeken naar mogelijke slachtoffers, daarvoor is het te gevaarlijk. Daarom wordt het gebouw eerst met een kraan afgebroken. 
  • Bewoners kunnen komende nacht niet terugkeren naar hun huis. Er wordt opvang geregeld op verschillende locaties.

De gemeente Amsterdam laat weten dat de bewoners voorlopig nog niet naar huis kunnen en komende nacht elders zullen moeten verblijven. De hulpdiensten zijn momenteel nog aan het werk en het is nog niet veilig om terug te keren. Er wordt opvang geregeld voor bewoners daar behoefte aan hebben.

Volgens netbeheerder Liander zijn er geen aanwijzingen dat een gasexplosie de ravage in Osdorp heeft veroorzaakt. Het bedrijf werd na de explosie door de brandweer benaderd om gas en elektriciteit af te sluiten, zoals gebruikelijk is bij dit soort incidenten. "Dat doen we zodat de brandweer het werk veilig kan doen", aldus een woordvoerder van Liander.

"In het pand van de sportschool zit een inpandig elektriciteitshuisje, deze beschouwen we als verloren." Daardoor zitten in totaal 233 klanten zonder gas en stroom.

Liander heeft geen aanwijzingen dat het elektriciteitshuisje de explosie heeft veroorzaakt. Wel benadrukt de woordvoerder dat het onderzoek moet worden afgewacht om een eventuele gasexplosie definitief te kunnen uitsluiten.

Een groot deel van de klanten zonder stroom woont in de ontruimde flat naast de sportschool. "Voor hen worden nu de kabels omgelegd", aldus Liander. "We hebben de ambitie om dat voor het einde van de dag af te ronden, zodat iedereen weer gas en elektra heeft als ze weer terug naar huis kunnen."

Op de plek van de explosie bij de sportschool in Amsterdam-Osdorp liggen mogelijk nog explosieven. Dat is iets waar de veiligheidsregio rekening mee houdt in hun werkzaamheden, meldt een woordvoerder aan Het Parool.

Voor zover bekend zijn er zeven mensen gewond geraakt na de explosie. Twee van hen zijn zwaargewond. Verder wordt er rekening mee gehouden dat er nog slachtoffers onder het puin liggen.

De gemeente Amsterdam heeft een telefoonlijn geopend waar mensen naar toe kunnen bellen die vragen hebben over de explosie. Medewerkers van de gemeente zijn te bereiken op: 020 255  29 01.

Woningcorporatie Stadgenoot, die de eigenaar is van het ontruimde flatgebouw, heeft in een kort statement gereageerd op de explosie. "In de nacht van 11 op 12 juni vond een explosie plaats in een sportschool aan de Remijden 2. Als gevolg hiervan zijn de woningen Remijden 3 tot en met 180 ontruimd", schrijft Stadgenoot. "We zijn enorm geschrokken en leven mee met de bewoners en andere betrokkenen. Op dit moment wordt onderzocht wat er is gebeurd en wat er nodig is." 

Bewoners van de ontruimde woningen kunnen deze ochtend en waarschijnlijk ook vanmiddag nog niet naar huis, laat de gemeente Amsterdam weten. 

Hulpdiensten en andere betrokken partijen zijn nog druk bezig met de hulpverlening, het onderzoek en het veiligstellen van het gebied. Daardoor kunnen we woningen op dit moment nog niet worden vrijgegeven.

Bewoners die geen eigen opvang kunnen regelen zijn naar een hotel gebracht waar zij de nodige zorg en ondersteuning krijgen.

De woordvoerder van de veiligheidsregio laat aan AT5 weten dat er mogelijk mensen aanwezig waren tijdens de explosie. Het zou gaan om een sportschool die dag en nacht open is. Er wordt rekening mee gehouden dat er nog meer personen onder het puin liggen.

De gemeente Amsterdam heeft telefoonnummers verspreid die familieleden van (mogelijke) slachtoffers of betrokkenen kunnen bellen. "Maakt u zich zorgen over een naaste, familielid of partner? Denkt u dat deze persoon mogelijk betrokken is bij het incident en kunt u hem of haar niet bereiken? Bel dan met Verwantencontact via 088 0908 000. Belt u vanuit het buitenland, bel dan +31 88 0908 000."

Wie algemene vragen over het incident heeft, kan vanaf 8.00 uur de gemeente bellen op het nummer 14020. Op deze manier moeten de meldkamers van de hulpdiensten het minder druk hebben.

De brand in de sportschool is na ongeveer 4,5 uur geblust. Dat betekent dat de zoekactie bijna kan starten. 

Er zijn tot nu toe zeven gewonden bekend, dat meldt de gemeente zojuist. Dat aantal kan nog oplopen.

Met behulp van speurhonden wordt gezocht naar mogelijke slachtoffers onder het puin. Omdat nog niet duidelijk is wat de explosie heeft veroorzaakt, verloopt de zoekactie zeer zorgvuldig. Daardoor kan het onderzoek langere tijd duren.

Ook de Explosieven Opruimingsdienst Defensie (EOD) is opgeroepen om onderzoek te doen. De oorzaak van de explosie is nog onbekend en verschillende scenario's worden onderzocht. Ondertussen wordt het gas naar het pand afgesloten, zodat de brandweer de brand veilig kan bestrijden.

De bewoners van de flat die hun woning uit moesten, worden opgevangen in het stadsloket aan het Osdorpplein, op tien minuten loopafstand van de getroffen flat. "Het GVB zet bussen in, maar daarnaast kunnen bewoners er ook zelf naartoe komen", zegt een woordvoerder van de Veiligheidsregio. 

De brandweer is rond 02.20 uur nog volop bezig met het blussen van de brand en het ontruimen van de flat. Volgens een omstander zijn GVB-bussen ingezet om geëvacueerde bewoners naar een opvanglocatie te vervoeren. Hoeveel mensen hun woning hebben moeten verlaten, is nog niet bekend.

De hulpdiensten hebben rond 1.10 uur opgeschaald naar GRIP 2, iets wat in Amsterdam bijna niet voorkomt. 

GRIP 2 wordt afgekondigd als er 'ook een inzet van hulpverleningsdiensten buiten de plaats van het incident (brongebied) nodig is'. Er wordt dan onder meer een Regionaal Operationeel Team (ROT) ingericht. 

"Het team verzamelt informatie, adviseert en coördineert", staat er op de site van de brandweer. "Onafhankelijk van de plaats van het incident komt het ROT samen op een vaste locatie in de regio. Vaak is dat het kantoor van de veiligheidsregio. Het ROT staat onder leiding van een Operationeel Leider. Uitgangspunt is dat het ROT zich richt op de (mogelijke) effecten van het incident. Het ROT is binnen de regionale rampenbestrijding en crisisbeheersing het hoogste operationele niveau."

Vanwege het tijdstip is AT5 momenteel niet bereikbaar via Whatsapp. We kunnen we op dit moment foto's en informatie zien die worden gestuurd via het tipformulier op de website.

  •  
❌