Sporttalent van het jaar 2024
Veel succes voor alle genomineerde topsporttalenten van Amstelveen, maar natuurlijk speciaal voor onze HWC-ers Suus Commeren en Tobias Hagebeek. Stem je op ze? sportgala.amstelveensport.nl/stemmen
Veel succes voor alle genomineerde topsporttalenten van Amstelveen, maar natuurlijk speciaal voor onze HWC-ers Suus Commeren en Tobias Hagebeek. Stem je op ze? sportgala.amstelveensport.nl/stemmen
Ieder jaar organiseert de sectie klassieke talen in het kader van de vakken Latijn en Grieks een dag en een avond rond het klassieke toneel. Dit jaar met drie verschillende activiteiten rondom het thema ‘Antigone’: een interactieve workshop van Internationaal Theater Amsterdam voor de leerlingen van gymnasium 5, een opvoering van het stuk Antigone van Sophocles in onze eigen theaterzaal door de leerlingen van gymnasium 6 en tot slot een schouwburgbezoek in Amstelveen van hetzelfde stuk, alleen nu opgevoerd door het Nationale Theater.
Dit jaar deden de derde klassen het rondje cultuur. Elke groep bestond uit een mix van vmbo-t-, havo- en vwo-leerlingen. Leerlingen van de verschillende afdelingen leerden elkaar tijdens de verschillende workshops zo (beter) kennen. En herkennen elkaar dan eerder in de gangen van het HWC.
In het rondje cultuur stappen leerlingen letterlijk over de drempel van een culturele instelling. Het idee is dat ze hierdoor zien wat er achter de façade van bijvoorbeeld Schouwburg Amstelveen en Platform C schuilgaat. Misschien krijgen ze daardoor wel (eerder) zin in een cursus rappen, poëzie schrijven, podcasts maken, stagefight, HouseDance, zingen, glaskunst of boetseren...
In de theaterzaal werden leerlingen geconfronteerd met 'improvisatietheater'. Leerlingen werden actief betrokken bij een theatersportactiviteit, ze leverden spel en zinnen. De zinnen werden in het stuk op het podium uitgesproken op gemarkeerde momenten. Altijd spannend of je je eigen zinnetje terug hoort op toneel.
Het was een geslaagde middag!
Op maandagochtend 11 november fietsten 27 kinderen uit groep 8 niet naar hun Amstelschool, maar naar het HWC. Wat een enorme fietsenstalling en wat een groot gebouw!
Jannie Liefaard (projectleider) had in samenwerking met Madelien Verhey (docent klassieke talen) een Gymnasionproject georganiseerd met als doel:
Mevrouw Verhey hield een boeiende inleiding over het thema ‘Gastvrijheid in de klassieke oudheid’.
Daarna gingen de kinderen in drie groepen uiteen voor de verwerkingslessen: Toneel, Kunst, Latijn en Grieks schrijven.
Mevrouw Rose verzorgde het toneel en mevrouw Van Staaveren liet de kinderen timpanen ontwerpen in klei.
Onvoorstelbaar wat er in een korte tijd ontstond. Tijdens de afsluitende presentatie werd er genoten van 10 schitterende, knappe toneelscènes. Ook toonden de kinderen hun timpanen voordat ze gebakken werden in een speciale oven. En wat te denken van het laten zien van je in Griekse letters geschreven naam op papyrus!
In het kader van de lessen ethiek voerde havo 5 een simulatie uit van de rechtszaak rond de gebroeders Tate. De leerlingen kregen de opdracht om de zaak vanuit verschillende perspectieven te benaderen en hebben daarbij gebruik gemaakt van het Stappenplan Ethisch Redeneren. Op basis hiervan schreven zij pleidooien: de aanklagers vanuit de positie van de eisende partij, de verdedigers in het belang van Andrew en Tristan Tate, en de rechters met de opdracht om onbevooroordeeld te blijven en neutraal te oordelen.
Na het presenteren van de pleidooien en het samenvatten, van de zaak, overlegden de rechters en spraken zij hun (verrassende) vonnis uit: Andrew Tate kreeg een voorwaardelijke straf opgelegd van 3 jaar, met de afspraak dat hij opnieuw berecht zou worden bij eventuele herhaling van overtredingen. Daarnaast werd een getuige veroordeeld tot een gevangenisstraf van 6 jaar wegens meineed.
Op 6 november gingen de leerlingen van klas 2 op pad naar de Paaskerk in Amstelveen. Deze excursie, georganiseerd tijdens de lessen godsdienst, gaf de leerlingen de kans om het Christendom van dichtbij te ervaren èn gaf ze een uniek kijkje in een Amstelveens kerkgebouw. Tijdens het bezoek kregen ze een rondleiding door de kerk, luisterden ze naar het orgel en konden ze vragen stellen aan dominee Barbara de Groot. Een mooie gelegenheid om hun kennis over het Christendom te verdiepen.
Op 24 oktober vond op het Hermann Wesselink College de 'Dag van de Oscars' plaats voor de leerlingen van havo 4. Dit evenement was georganiseerd als onderdeel van het examenprogramma voor Culturele en Kunstzinnige Vorming (CKV).
Aan creativiteit en originaliteit geen gebrek en ook niet aan een portie lef: filmen in het donkere Amsterdamse Bos of boer Gerlach vragen voor een cameo.
Alle films werden door de leerlingen gemaakt, bekeken èn beoordeeld. De voorkeur van het publiek bleek uit te gaan naar spannende misdaadfilms, daar stonden er dan ook een aantal van in de finale. Aan het eind kreeg het winnende team een Oscar uitgereikt.
Op 22 oktober gingen de gymnasiumleerlingen van de 3e klassen op excursie naar Xanten, een oude Romeinse legerplaats in Duitsland, niet ver over de grens bij Nijmegen. De dag begon vroeg, met een vertrek om 7:45 uur vanaf het HWC. De leerlingen bezochten in de ochtend het museum van Xanten, waar zij onder leiding van een gids meer te weten kwamen over de opgravingen en Romeinse voorwerpen. Daarnaast namen zij deel aan workshops over Romeinse kleding of maakten zij hun eigen zegelsteen.
Na de lunch in het stadje bezochten de leerlingen het Archeologisch Park Xanten Daar verzorgden ze rondleidingen voor elkaar, waarbij elk groepje een expert was van een bepaald Romeins gebouw in het park.
Het was een geslaagde excursie, vol historie en samenwerking!
Op vrijdag 18 oktober was het Britse theatergezelschap Phileas Fogg wederom op het HWC. Ditmaal om met 65 vwo 5-IB leerlingen een Engelstalige workshop te doen die de leerlingen liet ervaren hoe het was om een soldaat in de Eerste Wereldoorlog te zijn. Dit gebeurde onder andere aan de hand van een aantal beroemde gedichten, zoals Dulce et Decorum Est. Dit is een beroemd gedicht van de Engelse dichter Wilfred Owen, geschreven tijdens de Eerste Wereldoorlog. Het gedicht beschrijft op indringende wijze de verschrikkingen van het slagveld en confronteert de lezer met de brute realiteit van oorlog, in tegenstelling tot de heldhaftige en glorieuze beelden die vaak gepresenteerd worden.
Stevige materie om mee aan de slag te gaan!
Geregeld vinden er op het Hermann Wesselink College concerten plaats. Zo ook deze week: twee getalenteerde leerlingen lieten - tijdens de grote pauze - hun muzikale talenten horen. "Faded" van Alan Walker, op energieke wijze vertolkt op de piano door Christiaan Klaasse Bos en "Hongaarse Dans nr. 2" van Brahms-Hubay, uitgevoerd door Roy Qiu op de viool.
We kijken al uit naar de volgende muzikale pauze!
Afgelopen vrijdag werd het jaarlijkse brugklasfeest gehouden op het Hermann Wesselink College, en wat was het een feest! Deze avond, speciaal georganiseerd voor de 1e klassen en ICC-leerlingen, stond dit jaar in het teken van het thema "Once Upon a Time" en de leerlingen kwamen prachtig verkleed naar school! Prinsessen en prinsen, Peter Pan, Roodkapje, Pinokkio, elfjes, alles kwam voorbij.
Het feest begon om 19.00 uur in de lokalen met de (hulp-)mentoren, waarna het om 19.30 uur losbarstte in de theaterzaal. De DJ zorgde voor leuke muziek, en naast dansen konden de leerlingen ook spelletjes spelen en films kijken in speciaal daarvoor ingerichte lokalen. Natuurlijk waren er ook voldoende snacks en drankjes.
Om 22.00 uur eindigde het feest, na een hele gezellige avond.
De eerste editie van de nieuwsbrief van dit schooljaar is verschenen. U leest hem HIER.
Het Jongerenwerk in Amstelveen is er voor alle jongeren en biedt preventieve ondersteuning aan op de verschillende leefgebieden. Twee jongerenwerkers zijn op woensdag en vrijdag op het HWC aanwezig; hun deur staat open voor onze leerlingen voor een praatje of een serieus gesprek.
En af en toe nemen ze een panna kooi mee ⚽!
Op 8 oktober vond de tweede feestelijke uitreiking van de Anglia certificaten plaats in de theaterzaal van het HWC. Dit keer waren de leerlingen van vmbo-t 4 aan de beurt, die het Anglia-examen met succes hadden afgerond. Tijdens de ceremonie werden de geslaagde leerlingen in het zonnetje gezet en ontvingen zij hun welverdiende certificaat. Allemaal van harte gefeliciteerd!
Op maandag 7 oktober hebben h4a en h5a een workshop gevolgd van de theatergroep Phileas Fogg. De workshop heet Little Victorians en hier leren de leerlingen, in het Engels, over kinderarbeid in de Victoriaanse tijd.
Vanaf het moment dat de workshop begon, werden de leerlingen al behandeld alsof ze zelf in de 19e eeuw leefden en heel even stonden de kinderen raar te kijken, maar al snel snapten ze dat het bij het spel hoorde. Twee acteurs namen de leerlingen scène voor scène aan de hand om aan het einde alles tot één geheel om te toveren. Het motto van Phileas Fogg is dan ook: Don’t learn by just watching, learn by experiencing.
In eerste instantie leken de leerlingen wat onwennig, maar al snel zagen we de glimlachen op de gezichten verschijnen en hebben de leerlingen met plezier meegedaan.
Op vrijdag 4 oktober hebben we tijdens een feestelijke avond afscheid genomen van de leerlingen die vorig jaar, naast hun havo- of vwo-diploma, ook hun IB (International Baccalaureate)- en in een aantal gevallen zelfs ook nog hun GP (Global Perspectives)-certificaat hebben gehaald. Felicitaties voor onze oud-leerlingen!
Het was erg leuk om alle leerlingen weer op school te zien!
Eind september hebben de leerlingen van vmbo-t 4 een prachtige reis gemaakt. Dit jaar konden zij kiezen uit twee geweldige bestemmingen: het bruisende Boedapest of de dynamische havenstad Hamburg.
In Boedapest bezochten de leerlingen het Holy Trinity Statue monument en het majestueuze Buda kasteel. Het House of Terror Museum stond ook op het programma, net als een bezoek aan het Cinema Mystica Museum, waar ze werden ondergedompeld in een unieke visuele ervaring.
In Hamburg gingen de leerlingen op ontdekkingstocht door de stad. Een gids nam ze mee op een rondvaart door de haven. Hoogtepunten waren een bezoek aan het Internationales Maritimes Museum en een show in het Savoy Filmtheatre. Daarnaast maakten ze een uitstapje naar Heiligengeistfeld, een iconische locatie in de stad.
Terug van een avontuurlijke week! De leerlingen hadden hun voorkeur voor een bestemming aangegeven en gingen naar Tsjechië, België of Duitsland.
Het programma was heel afwisselend; van een serieus bezoek aan voormalig concentratiekamp Theresiënstadt of het Museum of Militairy History tot sportieve activiteiten zoals een High Rope Parcours (met een giant swing, een schommel op 16 meter hoogte), mountainbiken en raften. In Antwerpen was ook nog tijd voor het Museum voor Schone Kunsten en een workshop etsen en boekbinden.
Onze tweetalige eerste klassen kregen vandaag niet alleen les in het Engels, maar maakten ook kennis met andere talen. Op deze Europese Dag van de Talen volgden de leerlingen drie taallessen van 20 minuten. Ze konden daarbij kiezen uit maar liefst acht verschillende talen: Bosnisch, Tsjechisch, Noors, Fins, Fries, Turks, Russisch en Spaans.
Tijdens deze interactieve sessies maakten de leerlingen kennis met de basis van elke taal, van eenvoudige begroetingen tot leuke weetjes over de landen waar deze talen worden gesproken.
Met dank aan een ouder en een aantal docenten die deze vreemde taal machtig waren!
Deze week gingen de leerlingen van de 4e klas gymnasium op excursie naar Amsterdam voor een 'klassieke dag'. Ze bezochten de gipsen zolder van het Allard Pierson museum voor een teken workshop en kregen een rondleiding in de stad van een archeoloog die ze gebouwen liet zien beïnvloed door de Griekse architectuur. De leerlingen kennen nu het verschil tussen de Hollandse renaissance, het Classicisme en Neoclassicisme!
De 2e jaars leerlingen van de tweetalige havo en vwo klassen gingen (vorige week) of zijn (deze week) op reis naar Canterbury.
Ze moesten vroeg uit de veren voor de rit naar Engeland, via de eurotunnel (de bus ging op de trein). Daar werd eerst een mooie wandeling langs de White Cliffs of Dover gemaakt. Na het avondeten in het hostel was het tijd voor een workshop Morris dancing (een traditionele Engelse dans).
Een workshop cricket (bij de Kent University) kon natuurlijk ook niet ontbreken, net als een bezoek aan Canterbury Cathedral. En natuurlijk was er ook tijd voor een bonte avond!
Traditiegetrouw trapten onze gymnasiumleerlingen het jaar af met een gezamenlijke jaaropening.
De nieuwe docent, mevrouw Van den Idsert, stelde zich voor, mevrouw Rose nam de leerlingen mee naar haar ‘pelgrimage’ (Wie moest er deze zomer mee wandelen?), meneer Truijens gaf een heleboel leestips, mevrouw Verheijen vertelde over alle activiteiten die er dit jaar op het programma staan voor de gymnasiumleerlingen en zij riep leerlingen op om zich aan te melden voor de ‘comitia’, de gymnasium denktank.
Tot slot was het tijd voor de foto!
Discipulis nostris annum scholarem pulchrum optamus! *
(*Wij wensen onze leerlingen een fantastisch schooljaar!)
In de startweek maakten de leerlingen van havo 4 nader kennis door allerlei activiteiten en verschillende samenwerkingsopdrachten op het sportveld naast het HWC. Een actieve start van het schooljaar!
De leerlingen van de brugklassen gingen op excursie naar het Scheepvaartmuseum. In groepjes voerden ze opdrachten uit en dat lukte alleen door een goede samenwerking. De beste manier om elkaar snel te leren kennen!
Ook vmbo-t 3 en vwo 3 gingen het water op in de kennismakingsweek. Lekker weer en veel plezier!
Tijd voor creativiteit! Onderdeel van de culturele workshops in de 2e klassen was het maken van een masker. Het ontbrak de leerlingen niet aan inspiratie!
Voordat de lessen echt begonnen gingen de leerlingen van vwo 5 het water op. Fijn om het jaar zo met elkaar te starten!
Voordat de lessen echt begonnen gingen de leerlingen van havo 5 het water op. Fijn om het jaar zo met elkaar te starten!
Hoe kun je het jaar beter beginnen dan met muziek en lekkere beats? De leerlingen van de 2e klassen gingen (onder andere) aan de slag met djembe's! En fijne manier om weer nader kennis te maken.