❌

Normale weergave

Gisteren β€” 24 Juni 2025HWC

HWC naar Ghana

24 Juni 2025 om 20:22

Dag 1. Vertrek en aankomst
Al maandenlang hΓ©t gespreksonderwerp van de school, de directie, de docenten en de leerlingen. Twee jaar geleden zijn de docenten en leerlingen van het Hermann Wesselink College voor het eerst naar Ghana geweest. Nu, 21 juni 2025 vertrekt de groep van 14 leerlingen en 6 docenten en medewerkers opnieuw naar Accra om een cultureel en educatief bezoek te brengen aan Smile at School.

Een reis naar Ghana is geen doorsnee β€œschoolreisje” en dat beseft iedereen zich. Een aanlooptraject waar leerlingen een motivatiebrief moesten schrijven voor het solliciteren en op de meest creatieve manieren geld wisten op te halen om de helft van het ticket terug te verdienen. Een koffiebar waar menig yup binnen de ring van Amsterdam een havercappucino met alle liefde had willen betalen, langs de deuren gaan voor een loting met toffe gesponsorde prijzen of extra overuren werken om maar een steentje bij te dragen. De leerlingen van het HWC kunnen het allemaal navertellen. 

UItgezwaaid door familie, gaat de groep door de poortjes naar de gate. Daar waar de één al vaker heeft gevlogen, heeft de ander dat niet. En daar waar de één een traantje wegpinkt, troosten de anderen. Want ik ben, want wij zijn. Ubuntu.

Achter de schermen is er hard gewerkt om deze reis waar te maken. Zoals meneer Zijlema dat zegt lopend naar de gate: β€œHet besef daalt nu pas Γ©cht in wat voor ge-wel-dige reis dit gaat worden.” Een berg werk verzet om met/voor alle kinderen het visum te organiseren. Een aanvraag, met alle documenten in bezit, lijkt zo gedaan. Alleen in sommige culturen gaat het anders. Het was bijvoorbeeld strikt verboden om alle documenten en visums op te halen bij het consulaat in Den Haag. Sta je daar toch op de stoep? Dan word je vriendelijk welkom geheten. Paspoorten en visums worden door elkaar gehusseld teruggegeven en als daar andermans paspoort tussen zit, dan weet men daar van niks. Een monsteropgave. Als we bij de gate staan, ien de blije en ietwat nerveuze gezichten zien, is het het allemaal waard geweest.

De vlucht verliep goed. Evenals bij de douane. Een eis was het meenemen van het gele vaccinatieboekje. Ghana kom je anders niet in. Terwijl de controle echter een steekproef blijkt te zijn. Opgewacht door Fred worden we begeleid naar de meest luxe bus die we ons voor konden stellen. Het zou mij niet verbazen als het nationale voetbalteam van Ghana hiermee wordt opgehaald. Met grote letters V.I.P aan beide kanten, worden de 42 koffers ingeladen (allemaal 2 koffers pp). Een late aankomst in het Sir Bee Guesthouse. Het hotel van Winifred, de vrouw van Fred. Hartelijk worden we welkom geheten door de Ghanese staf en meneer Zijlema sluit af met een woordje richting de groep.. Diner staat al klaar en daarna snel naar bed. Morgen weer vroeg op.

Dag 2. Acclimatiseren
Een late aankomst. Een vroege ochtend. Het is zondag en dan gaan mensen naar de kerk. Ghana is een sterk gelovig land en als je kleurrijk, netjes en muziek met elkaar mengt, dan word je ontvangen in de kerk alsof het The Voice of Ghana is. Een zangeres die de show steelt. Stuk voor stuk is iedereen om door een ringetje te halen. Een kleurrijk ringetje. Zelfs een polonaise door de kerk. Tijdens de dienst wordt de bijbel voorgelezen, worden er toespraken gehouden en werden wij welkom geheten in de lokale kerk in Ardenta. Erkenning en dankbaarheid uitspreken naar ons, maar ook aan God. Want Hij, Hij heeft ons gestuurd. Handen schudden met de priester, een aandenken mogen ontvangen en weer terug naar onze plek. 

Nog voordat de klok 11.00 uur slaat zijn wij terug in Sir Bee. Het programma is vandaag flexibel. De studenten hebben vooraf een opdracht gekregen in verschillende thema’s omtrent Ghana. Vooronderzoek, onderzoeks- en deelvragen en een interview met een local die werkzaam is in dat specifieke thema. Terwijl de kennissen en familie van Fred binnenkomen, wordt de lunch klaargezet. Als een geoliede machine gaan de leerlingen aan de slag met hun interview. 

De rest van de middag is ter vrije besteding. Waar de één bijslaapt, zijn anderen spelletjes aan het spelen. Gedurende de dag is er altijd wel iemand, docent of student, die zich even terugtrekt. Is het acclimatiseren? Of stilte voor de storm? De komende dagen zullen het uitwijzen.

 

OuderHWC

Naar het Science Park

20 Juni 2025 om 06:22

Op 27 mei en 5 juni hebben vwo 4-klassen en enkele vwo 5-leerlingen met scheikunde in hun pakket deelgenomen aan een leerzame en inspirerende excursie naar het Science Park van de Universiteit van Amsterdam (UvA). In het kader van het vak scheikunde en ter voorbereiding op het profielwerkstuk (PWS) kregen de leerlingen de kans om zelf geurstoffen te maken in een professioneel universitair laboratorium. Onder begeleiding van bachelor- en masterstudenten werkten zij met echte laboratoriumapparatuur en maakten zij kennis met wetenschappelijk onderzoek binnen de bètawetenschappen. De excursie bood niet alleen een waardevolle ervaring, maar heeft hopelijk ook bijgedragen aan hun interesse in wetenschap en onderzoek.

πŸ’Ύ

80 jaar vrijheid

20 Juni 2025 om 06:48

Begin juni volgden leerlingen van klas 2 en 3 speciale schrijflessen rondom het thema 80 jaar vrijheid. Een dichter gaf een poΓ«zieles en een andere woordkunstenaar nam de leerlingen mee in de wereld van Spoken Word.
Per klas werden drie teksten geselecteerd, die meedingen naar een plekje op het podium tijdens de dialooglunch die op 2 juli wordt georganiseerd in Poppodium P60.

πŸ’Ύ

Nationaal Slavernijmuseum

16 Juni 2025 om 06:10

Op 27 mei vond er op het HWC een bijzondere lezing plaats. Sharda Balgobind (gemeente Amsterdam) nam de aanwezige leerlingen, ouders en docenten mee in de geschiedenis van het slavernijverleden van Nederland. David Brandwagt, kwartiermaker van het Nationaal Slavernijmuseum in oprichting vertelde daarna over de totstandkoming van het museum, dat in de komende jaren zijn deuren zal openen in Amsterdam. De lezing maakte deel uit van het wereldburgerschapsonderwijs op school. En is een mooie voorbereiding op de reis die een aantal leerlingen en docenten binnenkort gaan maken naar Ghana.

Meer informatie:  Nationaal Slavernijmuseum - Gemeente Amsterdam

πŸ’Ύ

Toetsweek #4

13 Juni 2025 om 06:15

Van 13 t/m 20 juni vindt de laatste toetsweek van dit schooljaar plaats. Nu niet alleen voor de bovenbouwleerlingen, maar voor alle jaarlagen.

We wensen iedereen heel veel succes. Zet 'm op in deze laatste ronde!

πŸ’Ύ

Geslaagd?

12 Juni 2025 om 06:02

Een spannende dag voor onze examenleerlingen!

Vanaf 12.00 uur worden de leerlingen van vmbo-t gebeld,  vanaf 13.15 uur de leerlingen van havo en vanaf 14.00 uur krijgen de leerlingen van vwo te horen of ze zijn geslaagd.

πŸ’Ύ

vwo 4 in debat

10 Juni 2025 om 06:23

Op uitnodiging van de Rotary namen leerlingen uit vwo 4 onlangs deel aan een debatwedstrijd op het Keizer Karel College. Verschillende teams gingen met elkaar in debat over actuele en uitdagende stellingen zoals β€œEr moet een Europees leger komen”, β€œRight to repair moet algemeen ingevoerd worden” en β€œJe moet onder je echte naam op social media".

Onze leerlingen lieten zich van hun beste kant zien. Fatmanur Bulut viel extra op: zij won de prijs voor beste oneliner van de dag. Het team van het KKC ging er uiteindelijk met de overall winst vandoor.

πŸ’Ύ

Niet Schieten!

6 Juni 2025 om 06:18

Maandagavond 27 mei stond de theaterzaal van het HWC in het teken van cabaret: trio Niet Schieten! stond op het toneel met hun laatste voorstelling van het seizoen.

Extra bijzonder was het dat een van de leden, Erik Jobben, al jarenlang een gewaardeerde collega is op onze school. Samen met zijn cabaretpartners speelde hij hun voorstelling op de plek waar hij dagelijks lesgeeft. 

Het werd een avond vol humor en muziek! 

πŸ’Ύ

HWC in concert

4 Juni 2025 om 06:10

Op woensdagavond 28 mei stond de theaterzaal in het teken van muziek. Tijdens het concert brachten leerlingen (en een paar docenten en zelfs een ouder) een afwisselende reeks muziekstukken ten gehore: van klassiek tot pop, van eigen werk tot bekende hits. Er waren solostukken op vleugel, viool, gitaar en basgitaar, zang Γ¨n optredens van bands. Een selectie uit de line-up: een uitvoering van Applause door Akina en mevrouw Richards, een eigen nummer van Mika, en de rockklassiekers van bands als The White Roses en Bon Jovi. Ook werd er geΓ«xperimenteerd met improvisatie en klassieke stukken van onder meer Chopin en Kabalevski.

Trots op de muzikaliteit en veelzijdigheid van onze leerlingen!

πŸ’Ύ

Met AK naar Nijmegen

2 Juni 2025 om 11:16

Op 28 mei gingen de leerlingen van havo 4, met aardrijkskunde in hun pakket, op excursie naar Nijmegen. Ze bezochten twee locaties die direct aansluiten op de examenstof.

Eerst werd het terrein van de oude Honigfabriek en het NYMA-terrein verkend, gebieden die momenteel een nieuwe bestemming krijgen. Thema’s als herstructurering, broedplaatsen en gentrificatie stonden hier centraal. Daarna trokken de leerlingen naar de Waal bij Lent, waar ze leerden over piekafvoer, overstromingsrisico’s en het programma Ruimte voor de Rivier.

Het was een leerzame dag waarin theorie en praktijk mooi samenkwamen.

πŸ’Ύ

Debatwedstrijd vmbo-t 3

28 Mei 2025 om 08:37

Op donderdag 22 mei gingen de leerlingen van vmbo-t 3 met elkaar in debat over een aantal prikkelende stellingen. Onder leiding docent mevrouw Harleman debatteerden zij over onderwerpen als social media, alcoholgebruik, schooluniformen en opvoedcursussen voor ouders.

De stelling die het meest tot de verbeelding sprak was: "Er moet een minimumleeftijd komen voor het gebruik van Snapchat, TikTok en Instagram: 16 jaar." Het team van Thomas, Fadi, Safae en Sarah maakte hier indruk door het debat volledig onvoorbereid aan te gaan, en dat met overtuiging en succes. Zij werden dan ook terecht verkozen tot beste team.

Sarah en Lisa lieten zich individueel van hun sterkste kant zien en werden uitgeroepen tot beste debaters van de dag. En de beste uitspraak? Die kwam van Veerle: "Geen telefoon hebben is uit de vorige eeuw!"

Een leerzame en levendige middag vol kritisch denken, samenwerken en het ontdekken van elkaars standpunten; een mooie oefening in spreken Γ¨n luisteren!

πŸ’Ύ

ICC visits NEMO

23 Mei 2025 om 06:25

A day of discovery and design - The International Crossover Class (ICC) had an unforgettable outing to NEMO Science Museum in Amsterdam last week! Traveling by public transport with Mr. Frick and mrs. Young from the library, the class kicked off the visit with a fun and inspiring design workshop that revealed just how creative, original, and collaborative we can be.

The rest of the day was filled with interactive exhibits, hands-on experiments, and lots of laughs. With perfect weather and great energy, it was a day of learning through fun activities and teamwork. 

Next up: ICC Summer Camp in June!

πŸ’Ύ

Vocale Boost in Hilversum

22 Mei 2025 om 06:34

De Vocale Boost-dag in Hilversum was een muzikale en gezellige belevenis! Samen met leerlingen van andere scholen uit heel Nederland studeerden onze zangers een lied in, dat ze aan het eind van de dag in een grote kring opvoerden.

Het hoogtepunt? De presentaties van de scholen zelf! Elk koor zong een eigen gekozen nummer, begeleid door hun docent, en vertelde iets over hun groep.

Het Hermann Wesselink College werd vertegenwoordigd door onze eigen Vocal Boost-groep: een enthousiaste club leerlingen die wekelijks repeteert onder leiding van muziekdocent mevrouw Richards.

Een inspirerende dag vol zang, samenwerking en plezier!

πŸ’Ύ

Gymnasiumdag 2025

20 Mei 2025 om 09:16

Het thema van dit jaar was Kreta, en onze leerlingen doken in de wereld van mythes en helden. Na een inleiding over de verhalen van het eiland gingen ze aan de slag met Griekse dans, muziek, sport en drama.

Bij techniek werden de vleugels van Daedalos en Ikaros gebouwd, in het kunstlokaal schilderden leerlingen de beroemde fresco van de stierspringer. Ook waren er een mythologie-workshop en een spannende escape game, waarbij je kon ontsnappen door het volgen van Ariadne’s draad en het ontcijferen van lineair B.

De dag eindigde spectaculair met de β€œMinotaurodeo” in de theaterzaal; wie wist de Minotauros het langst te trotseren?

πŸ’Ύ

Bètadag: wetenschap in actie!

16 Mei 2025 om 06:04

Op dinsdag 13 mei stond voor de tweede klassen alles in het teken van bèta! Tijdens deze speciale projectdag gingen de leerlingen aan de slag met vier verschillende activiteiten, allemaal gericht op ontdekken, onderzoeken en vooral: zelf doen.

Zonneauto’s bouwen
In de theaterzaal werkten teams van vier leerlingen aan het bouwen van een zonneauto. Elk teamlid had een eigen rol – van CEO tot ingenieur – en met een beperkt budget kochten ze materialen in een speciaal ingerichte 'winkel'. De opdracht: ontwerp een rijdende auto op zonne-energie Γ©n presenteer je ontwerp op een poster. Een mooie mix van techniek, creativiteit en samenwerking!

Beestjes zoeken en bestuderen
Andere leerlingen gingen de natuur in: met potjes, schepnetjes en hun telefoon trokken ze naar het schoolplein en de wielerbaan op zoek naar insecten en andere kleine beestjes. Die werden later in het biologielokaal onder de microscoop bekeken en beschreven. De resultaten verwerkten ze in kleurrijke ecologische posters met tekeningen, tabellen en slimme observaties.

Knallende flesjes bij scheikunde
Voor wie meer van experimenten houdt, was er het scheikundeproject: hoe beΓ―nvloedt de verhouding tussen soda en azijn de kracht van een reactie? Leerlingen onderzochten dit in twee deelproeven, eerst binnen, later buiten. Daar deden ze een knallende test met flessen die kurken lanceerden: welke mengverhouding leverde de spectaculairste β€˜explosie’ op? Ook hier werd alles netjes verwerkt in een poster met meetgegevens, conclusies en foto’s.

Meterslange knikkerbanen bouwen
Weer andere groepen gingen aan de slag met het ontwerpen en bouwen van een meterslange knikkerbaan. De uitdaging? Zorg dat de knikker wordt gelanceerd, onderweg allerlei onderdelen passeert Γ©n voer metingen uit over de snelheid, afstand en beweging. Een leuke combinatie van creatief bouwen, logisch nadenken en natuurkundige principes toepassen.

De leerlingen werkten zelfstandig, onderzochten, maakten fouten, losten ze op en leerden zo spelenderwijs over wetenschap en techniek. Een dag vol energie, nieuwsgierigheid en enthousiasme. Kortom, een geslaagde bΓ¨tadag!

πŸ’Ύ

Expositie examenwerk

14 Mei 2025 om 11:38

Onze school kent een lange en rijke traditie als het gaat om het aanbieden van de kunstvakken in het eindexamen op alle afdelingen. Afgelopen maanden hebben de leerlingen uit de eindexamenklassen vmbo-t 4 en vwo 6 hard gewerkt aan hun praktijkexamen tekenen en handvaardigheid. Aan de hand van verschillende landelijk vastgestelde thema’s hebben zij voorstudies gemaakt en één of meerdere eindwerkstukken. Ook moest het werk theoretisch onderbouwd worden.

Door middel van een langdurig proces zijn zij tot hun eindresultaat gekomen. Het is altijd mooi om te zien dat deze werkstukken heel persoonlijk zijn geworden en een enorme diversiteit laten zien.

Een selectie van de werken van de leerlingen uit vwo 6:

En een greep uit de kunstwerken van de leerlingen uit vmbo-t 4:

Merel Kaal & Martin Bakker

πŸ’Ύ

Reisweek 5e klassen

12 Mei 2025 om 06:20

In de week voor de meivakantie trokken de leerlingen van vwo 5 eropuit voor hun studiereis naar verschillende bestemmingen in Europa. Ze gingen naar Berlijn, Genève, Parijs en Osnabrück. Iedere groep had een eigen programma, met leuke én leerzame activiteiten. Of het nou ging om kunst, wetenschap, geschiedenis of taal: er werd volop ontdekt en beleefd. Het was een intensieve, gezellige en onvergetelijke week!

In dezelfde week gingen de leerlingen van gymnasium 5 naar Griekenland. De gymnasiasten maakten een acht dagen durende rondreis door het klassieke hart van Griekenland. Ze begonnen en eindigden in Athene, bezochten de Akropolis, orakelstad Delfi, Olympia en het theater van Epidaurus. Ze reisden per bus en sliepen op campings midden in de natuur – tentje mee, matje mee, en wandelen maar! Het werd een bijzondere reis vol cultuur, gezelligheid en heel veel indrukwekkende plekken uit de oudheid.

πŸ’Ύ

Klaar voor het CSE!

9 Mei 2025 om 06:04

Vandaag starten onze examenleerlingen met het Centraal Schriftelijk Examen.
Wij wensen alle kandidaten veel succes, concentratie en vertrouwen. Zet 'm op! Jullie kunnen het!

πŸ’Ύ

Seiderviering

8 Mei 2025 om 06:14

Het is inmiddels traditie geworden op het HWC om op Witte Donderdag het joodse en christelijke paasfeest te vieren. Leerlingen kunnen op vrijwillige basis deelnemen aan een viering van een uurtje waarin elementen van de joodse seiderviering worden verbonden met het christelijke feest van witte donderdag. 

Vanouds vieren joden met Pesach de bevrijding van hun voorouders uit Egypte met een maaltijd waarin elk gerecht op een eigen wijze verwijst naar het verdriet van de onderdrukking en de vreugde van de bevrijding. Het laatste avondmaal dat Jezus met zijn discipelen hield was naar alle waarschijnlijkheid zo'n zelfde seiderviering: Jezus en zijn volgelingen waren immers allemaal joods.

Dit jaar namen zo'n zeventig leerlingen uit voornamelijk de eerste klassen deel aan deze viering. De betekenis van deze viering werd toegelicht door één van die leerlingen en andere leerlingen maakten muziek. Daarna konden we met z'n allen aan tafel om matses en paasbrood te eten. 

Al met al een zeer geslaagde en goed bezochte bijeenkomst!

πŸ’Ύ

Prison Island

6 Mei 2025 om 06:12

Op donderdag 17 april sloten de leerlingen van vmbo-t 4 het schooljaar op een gezellige manier af met hun mentoren. De groep vertrok vanaf school met de bus naar Utrecht; daar doken ze in de wereld van 'Prison Island', een mix van breinbrekers, teamwork en actie. Er werd fanatiek samengewerkt, gelachen Γ©n gestreden om de hoogste score. Een geslaagde afsluiting van het jaar!

πŸ’Ύ

Exchangeweken v3b en v3c

18 April 2025 om 06:03

De TTO-exchangeweken voor v3b en v3c zitten erop! Begin maart zijn de leerlingen naar Zaragoza geweest en op 22 maart arriveerden de Spaanse uitwisselingsleerlingen hier in Nederland. Ze werden door alle gastgezinnen warm ontvangen. 

Het was een week vol leuke en leerzame activiteiten. Op maandag waren er korte lessen op school, waarbij de Spaanse en Nederlandse leerlingen samen aan de slag gingen met scheikundeproefjes, muziek en lessen over culturele verschillen. De dag erna gingen de leerlingen eropuit in Amsterdam en verkenden ze de stad aan de hand van een speurtocht. Ook brachten zij een bezoek aan het Paleis op de Dam. Op woensdag ging de excursie naar Kinderdijk, de Erasmusbrug en de Markthal in Rotterdam. Na workshops over besluitvorming in de Europese Unie en sustainable development goals, werd de exchangeweek op donderdag afgesloten met een gezamenlijke maaltijd, waarbij muziek werd gemaakt en de leerlingen konden terugblikken op de mooie momenten die door leerlingen in een video waren samengebracht. Op vrijdagmorgen hebben we onze Spaanse gasten uitgezwaaid op Schiphol. 

Veel dank aan alle leerlingen, ouders en collega’s voor hun inzet om deze week tot een succes te maken!

πŸ’Ύ

Overlijden collega M. Ruppert

16 April 2025 om 12:54

Veel, heel veel mensen hebben meegeleefd met de school, met de collega’s en met de leerlingen naar aanleiding van het overlijden van onze collega Menno.
Veel dank daarvoor.  

Hoewel dat eigenlijk niet echt mogelijk is, proberen we de draad weer op te pakken.
We hopen dat we steun vinden in de wijze waarop we in de afgelopen dagen met elkaar hebben opgetrokken, schoolbreed Γ©n in de goede gedachtenis van Menno.

Op vrijdagmiddag 11 april jl. hebben we in de aula als school afscheid genomen, in het bijzijn van familie, vrienden, leerlingen, oud-leerlingen, collega’s en oud-collega’s.
Het was een bijzondere en waardige bijeenkomst, met zang, muziek, verhalen en herinneringen.

πŸ’Ύ

Filosofie Olympiade

14 April 2025 om 11:55

Drie filosofen uit vwo 5 hebben vorige maand deelgenomen aan de Nederlandse Filosofie Olympiade, een filosofische essaywedstrijd op het landgoed van De Internationale School voor Wijsbegeerte in Leusden. Naast het schrijven van een filosofisch essay hebben Eliza Nawijn, Jutte Probst en Gijs Wessels lezingen en workshops gevolgd, verzorgd door filosofen van de Radboud Universiteit. 

Vanuit Aristoteles' deugdethiek gezien kun je de keus om hieraan deel te nemen scharen onder het ontwikkelen van de 'intellectuele deugden' die nodig zijn voor het vormen van een 'goed' karakter. Dat deze leerlingen op jonge leeftijd ervoor kiezen om zich (in het weekend) op deze manier te ontwikkelen, daar mogen ze wat mij betreft trots op zijn. 

Serge Price, docent filosofie

πŸ’Ύ

Join the ICC

7 April 2025 om 06:13

π™‡π™€π™€π™ π™žπ™£π™œ 𝙛𝙀𝙧 π™©π™π™š π™₯π™šπ™§π™›π™šπ™˜π™© π™—π™§π™žπ™™π™œπ™š 𝙩𝙀 𝘿π™ͺπ™©π™˜π™ 𝙀𝙧 π™žπ™£π™©π™šπ™§π™£π™–π™©π™žπ™€π™£π™–π™‘ π™šπ™™π™ͺπ™˜π™–π™©π™žπ™€π™£?
The International Crossover Class (ICC) at Hermann Wesselink College in Amstelveen offers the ideal transition year for international students aged 11-12. Whether your child plans to continue in Dutch secondary education or move on to an international school, ICC provides the perfect stepping stone!

βœ… Intensive Dutch lessons (6+ hours per week) to prepare for Dutch education
βœ… Core subjects in English: Maths, IMYC (International Middle Years Curriculum), and more
βœ… Fun and educational excursions, a 3-day summer camp and an end-of-year performance
βœ… Affordable tuition - a fraction of private international school fees!

Open to students from:
βœ”οΈ Middle Years One (International)
βœ”οΈ Groep 8 (Dutch system)
βœ”οΈ Grade 6 (American system)

Give your child the best start in Dutch education with a year of growth, adventure, and learning!

Learn more: https://www.hethwc.nl/International-Crossover-Class-ICC

πŸ’Ύ

Klassieke Week

1 April 2025 om 15:58

Tijdens de Klassieke Week gingen de leerlingen van gymnasium 1 en 2 bij zoveel mogelijk (reguliere en Engelstalige) vakken aan de slag met de oudheid. Want die ligt immers aan de basis van heel veel dingen om ons heen.

In de lessen Duits leerden ze over Romeinse steden en de Limes, en bij geschiedenis over de mythe van Romulus en Remus. De BabyloniΓ«rs en hun spijkerschrift kwamen aan bod bij wiskunde. Bij godsdienst werd een tekstonderzoek gedaan naar de huwelijkse staat van Maria. Nederlands combineerde literatuur met creativiteit in een foto-opdracht over het boek Naar een nieuw Troje van Imme Dros. En bij LO werden Griekse Spelen georganiseerd.

Fun fact: Did you know that the word electricity comes from the Greek word Δ“lektron, meaning amber? Ancient Greeks discovered that rubbing amber could attract small objects!

πŸ’Ύ

Vastenchallenge en iftarmaaltijd

27 Maart 2025 om 11:55

De sectie godsdienst heeft ook dit jaar een iftarmaaltijd georganiseerd. Leerlingen, ouders en medewerkers konden zich hiervoor opgeven. Daarnaast waren onze derdeklassers uitgedaagd om mee te doen met een vastenchallenge. In de derde klas wordt de islam behandeld tijdens de lessen godsdienst en leren de leerlingen wat het vasten voor moslims inhoudt.

Tijdens de bijeenkomst hield islamitisch theoloog Anne Dijk een korte lezing over de ramadan, met een heldere en krachtige boodschap. Vervolgens reciteerde Ilias El-Massoudi de adhan (de gebedsoproep), wat zorgde voor een moment van stilte en saamhorigheid.   
Het vasten werd verbroken door middel van een dadel. Iedereen had op zijn eigen manier meegedaan aan de vastenchallenge: sommigen hadden een paar uur gevast, anderen de hele dag, er waren leerlingen die geen water hadden gedronken, en weer anderen waren er vooral voor de saamhorigheid en ontmoeting.  
Het eten was heerlijk, de gesprekken waardevol en de sfeer warm. We kijken terug op een geslaagde bijeenkomst!  
 
Leerlingen aan het woord: "Dit was een erg leuke en mooie ervaring om mee te maken met veel gezelligheid! Voorafgaand aan de iftar was er ook een vastenchallenge. Deze challenge hield in, dat je ook een hele dag mee zou vasten om te merken hoe het nou echt is. Voor velen was dit een verrijkende ervaring en ook kunnen we zo inzien hoe het is om niet te eten overdag. Dit laat ons ook meeleven met de mensen op de wereld die het wat minder breed hebben. De iftar is een evenement waar je echt naar toe wil om te zien hoe het is! Het was super gezellig en je krijgt ook nog eens lekker eten!" Ilias El-Massoudi  
 
"We vonden het erg gezellig. Het heeft ons inzicht gegeven hoe het vasten bij andere geloven werkt. Het eten was erg lekker. De dadels waren TOP! De presentatie was erg leerzaam. We hebben meer geleerd over de islam en haar tradities."  Vera van Leeuwen en ZoΓ« van den Heuvel

πŸ’Ύ

❌
❌