❌

Normale weergave

Er zijn nieuwe artikelen beschikbaar. Klik om de pagina te vernieuwen.
Vandaag β€” 5 December 2024KLM

Brief KLM over Balanced Approach

5 December 2024 om 09:00

Hooggeachte heer Madlener, 

KLM steunt de wens van het kabinet om een betere balans te realiseren tussen de belangen van omwonenden en het economische belang van Schiphol en de luchtvaart. Wij staan achter het doel om te komen tot 20% minder geluidshinder. Ook vinden wij dat de rechtsbescherming van omwonenden op orde moet worden gebracht.   Het kabinet staat naar verluidt op het punt om een belangrijk besluit te nemen met mogelijk onnodig grote negatieve gevolgen voor de toekomst van Schiphol, voor KLM en voor de verbondenheid van Nederland met de rest van de wereld. Dit leidt tot een besluitvormingsproces dat niet valt te rijmen met de essentie van een correcte en zorgvuldige Balanced Approach, waarin het bereiken van het beoogde beleidsdoel centraal staat: geluidsreductie. Krimp is geen doel op zich, is mogelijk juridisch niet houdbaar en brengt het risico van retaliatie met zich mee. Ik schrijf u omdat ik wil voorkomen dat het kabinet een onzorgvuldig en onvolledig besluit neemt. Uw ministerie lijkt aan te sturen op krimp, terwijl dat niet nodig is om het geluidsdoel te bereiken.  

Wat gaat er nu precies mis? 
Het rekenmodel dat het ministerie van I&W gebruikt vormt al maanden een groot struikelblok. De sector, Schiphol en wijzelf hebben voortdurend input gegeven om dit model te verbeteren, zodat het kabinetsbesluit goed en zorgvuldig genomen kan worden. Specifiek hebben wij uw ministerie gewezen op het volgende: 

  1. Vlootvernieuwing wordt niet of nauwelijks meegenomen 
    De grootste bijdrage aan reductie van geluidshinder is het vervangen van oudere toestellen door nieuwe, stillere vliegtuigen. Zoals u weet investeert KLM €7 miljard in vlootvernieuwing in de komende jaren. In de berekeningen die in opdracht van uw ministerie worden gemaakt tellen de nieuwe vliegtuigen niet of nauwelijks mee en wordt de daarmee te behalen geluidsreductie vrijwel geheel genegeerd. Het negeren van de impact van vlootvernieuwing is in strijd met de Balanced Approach. 
     
  2. Impact tariefdifferentiatie wordt amper meegenomen 
    Het hanteren van hogere tarieven voor oudere, meer geluid producerende toestellen draagt significant bij aan het stimuleren van het gebruik van nieuwe en stillere vliegtuigen door luchtvaartmaatschappijen. Het model van Schiphol, waar men beschikt over alle beschikbare expertise en informatie, bewijst dat tariefdifferentiatie een veel grotere impact heeft dan het ministerie aanneemt. Hoewel dit gegeven wordt bevestigd door onderzoek van externe deskundigen wordt ook dit effect, dat tenminste 5.000 vliegtuigbewegingen betreft, grotendeels genegeerd in de aannames en berekeningen van uw ministerie. 
     
  3. Een overduidelijke rekenfout wordt niet hersteld 
    Experts van Schiphol, KLM maar ook het onafhankelijke NLR hebben het ministerie erop gewezen dat het model dat is gebruikt in de berekening niet strookt met de praktijk. Het NLR geeft daarbij aan dat de impact hiervan leidt tot een onderschatting van de hinderreductie van circa 1%, oftewel zo’n 5.000 vliegtuigbewegingen. Uw ministerie wuift dit weg als “een modelkeuze”. Maar het is gewoon een (eenvoudig te herstellen) fout, waardoor de uitkomst niet betrouwbaar is en dus niet houdbaar in de Balanced Approach. 

Het ministerie van I&W gaat bovendien voorbij aan het feit dat er, in het geval van krimp van het aantal vluchten, grote retaliatierisico’s zijn vanuit de Verenigde Staten en andere landen. Dat betekent dat het effect op het netwerk van KLM vele malen groter is dan de voorgestelde krimp, omdat KLM niet zelf kan kiezen welke vluchten worden stopgezet wanneer de VS en andere landen vergeldingsmaatregelen op leggen. Dat retaliatie geen theoretisch risico is bleek vorig jaar al, toen het ministerie van I&W onder uw voorganger een krimpscenario presenteerde dat niet voldeed aan de eisen van de Balanced Approach en vervolgens van tafel ging. Alles bij elkaar een besluitvormingsproces dat niet valt te rijmen met de essentie van een correcte en zorgvuldige Balanced Approach-aanpak, die juist moet leiden tot de balans waarnaar uw kabinet volgens het Regeerprogramma op zoek is.  Ik roep u daarom nogmaals op om in te gaan op het pakket van maatregelen zoals beschreven in het sectorplan Schoner, stiller, zuiniger, waarmee we per 1 november 2025 een aanzienlijke reductie van geluidshinder kunnen realiseren. Dit is mogelijk wanneer de geconstateerde tekortkomingen in het model en de uitgangspunten van I&W alsnog worden hersteld. De maatregelen zijn: 

  • We vliegen meer met onze nieuwste en stilste vliegtuigen in de nacht; 
  • We gaan door met onze investeringen in nieuwe en stillere vliegtuigen ter waarde van €7 miljard; 
  • Samen met Schiphol en de sector ondersteunen we de invoering van tariefdifferentiatie, hetgeen ook een aanzienlijke bijdrage levert aan stillere vliegtuigen en dus minder geluidshinder. 


KLM blijft, net als Schiphol en de andere betrokken sectorpartijen, klaar staan om u, het ministerie en het kabinet te ondersteunen in de zoektocht naar een betere balans tussen de belangen van directe omwonenden en de onmisbare pijler die de luchtvaart is voor de Nederlandse maatschappij en de miljoenen Nederlanders die elk jaar met ons op reis gaan. 

In afwachting van uw antwoord, 
hoogachtend, 
Marjan Rintel  
President-Directeur KLM

OuderKLM

KLM Catering Services introduceert als eerste airline cateraar 100% elektrische cateringtrucks

29 November 2024 om 14:30

Stiller
De trucks rijden volledig op elektriciteit en ook de motor die het koelsysteem aandrijft, is elektrisch. Een bijkomend voordeel: de elektrische cateringtrucks zijn aanzienlijk stiller dan de huidige trucks. Dat is zowel voor de chauffeurs van KCS als voor andere medewerkers op het platform prettig.

Intensief testen
KCS heeft twee leveranciers van luchthavenmaterieel, DOLL® en Mallaghan, gevraagd allebei een elektrische cateringtruck te ontwikkelen en autobedrijf Volvo bouwde het chassis. De komende periode gaat KCS deze twee prototypes uitvoerig testen. Hierbij wordt gelet op de prestaties van de trucks, de impact op het cateringproces en de gebruiksvriendelijkheid. De inzichten die tijdens deze testperiode worden verkregen, helpen om de trucks verder te optimaliseren en dragen bij aan een efficiënte integratie in de dagelijkse operatie.

Samenwerking KLM met eSIM-provider Kolet voor betaalbaar internet op reis

25 November 2024 om 14:00

Vanaf vandaag biedt KLM in samenwerking met Kolet, een Franse specialist in eSIM-technologie, een oplossing aan voor betaalbaar internet op de reisbestemming in meer dan 190 landen wereldwijd. Via de speciale website klm.shop.kolet.com of door de Kolet-app te downloaden en de code AFKLDATA in te voeren, kunnen reizigers een eSIM* op hun smartphone installeren. Vervolgens kies en betaal je de gewenste databundel en kun je direct mobiele data** gebruiken. Hiermee ondervang je de hoge kosten van dataroaming, die gelden bij gebruik van je mobiel in het buitenland. Bovendien heb je direct en makkelijk toegang tot het internet op je bestemming.

Dankzij de gebruikte eSIM-technologie behouden reizigers hun telefoonnummer terwijl ze gebruikmaken van de mobiele data via de Kolet eSIM. Ze kunnen de eSIM-kaart eenvoudig configureren via de instellingen op hun apparaat. Kolet werkt samen met de beste mobiele netwerken ter wereld in meer dan 190 landen, wat zorgt voor concurrerende prijzen en een goede verbinding gedurende je verblijf.

Klanten kunnen een Kolet eSIM op hun smartphone installeren en de gewenste databundel kiezen voordat ze op reis gaan. Bij aankomst kunnen ze direct toegang krijgen tot internet vanaf hun smartphone en de hoge kosten van dataroaming vermijden.

Alle nieuwe klanten profiteren van een gratis proefaanbieding, met tot 1GB gratis data die twee dagen geldig is. Daarnaast ontvangen ze direct 10% korting op alle Kolet-databundels. Een boeking bij KLM is overigens geen vereiste. Zie klm.shop.kolet.com voor meer informatie.

Extra voordeel voor Flying Blue-leden

Bijkomend voordeel voor Flying Blue-leden is dat zij voor elke euro die wordt uitgegeven aan een Kolet-databundel, 10 Miles ontvangen. Door een vriend of familielid uit te nodigen om Kolet te proberen, verdienen ze bovendien 250 extra Miles voor de eerste databundel die via hen door een nieuwe klant wordt aangeschaft. En Flying Blue-leden kunnen vanuit Nederland en Frankrijk hun databundel geheel of gedeeltelijk betalen met Miles. Deze optie is beschikbaar dankzij de integratie van de nieuwe betaalmethode Flying Blue+, in de Kolet-app en de speciale website.

Zie voor meer informatie klm.shop.kolet.com

* Een eSIM is een digitale simkaart, te installeren op je eigen apparaat, mits geschikt voor eSim.
** Kolet-databundels bieden op dit moment mobiele data, zonder optie voor spraakoproepen via telecomnetwerken. Internetbellen via apps zoals WhatsApp is natuurlijk wel mogelijk.

KLM breidt intercontinentale netwerk uit met drie nieuwe bestemmingen

12 November 2024 om 16:00

KLM breidt haar intercontinentale netwerk uit met nieuwe diensten tussen Amsterdam en San Diego (VS), Georgetown (Guyana) en Hyderabad (India). Vanaf 8 mei 2025 voert KLM drie wekelijkse directe vluchten uit op de route Amsterdam-San Diego, waarmee dit de 22ste directe KLM-verbinding tussen Amsterdam en Noord-Amerika is. De route Amsterdam-Georgetown wordt vanaf 4 juni 2025 uitgevoerd met twee wekelijkse vluchten, met op de heenreis een korte tussenstop op Sint Maarten. Vanaf 2 september 2025 zijn er drie wekelijkse directe vluchten op de route Amsterdam-Hyderabad, waarmee het de vierde directe verbinding is tussen Amsterdam en India.

De Californische stad San Diego vertegenwoordigt een grote, onbediende markt voor de joint venture van Air France, KLM, Delta en Virgin Atlantic met een gestage groei in het afgelopen decennium. Georgetown is de hoofdstad van Guyana en is eveneens een snelgroeiende markt. Hyderabad is de hoofdstad van de Indiase staat Telangana en staat bekend als de ‘farmaceutische hoofdstad van India’. Met deze nieuwe routes blijft KLM haar aanwezigheid in de wereld versterken, waarbij ze haar klanten meer reismogelijkheden biedt en inspeelt op een groeiende en dynamische markt.

Vluchtschema’s
Amsterdam-San Diego
Vanaf 8 mei 2025 voert KLM drie wekelijkse vluchten uit op dinsdag, donderdag en zondag met de Boeing 787-9. Dit vliegtuig biedt 30 stoelen in World Business Class, 21 stoelen in Premium Comfort Class en 224 stoelen in Economy Class.
·       KL639 vertrekt vanaf Amsterdam Schiphol Airport (AMS) om 9.50 uur en arriveert op San Diego International Airport (SAN) om 12.00 uur lokale tijd.
·       KL640 vertrekt vanaf San Diego International Airport om 13.55 uur lokale tijd en arriveert de volgende dag om 9.15 uur op Amsterdam Schiphol Airport.

Amsterdam-Georgetown
Vanaf 4 juni 2025 voert KLM twee wekelijkse vluchten uit op woensdag en zaterdag met de Airbus 330-200. Dit toestel biedt 18 stoelen in World Business Class en 246 stoelen in Economy Class.
·       KL789 vertrekt vanaf Amsterdam Schiphol Airport om 10.00 uur en arriveert op Sint Maarten (SXM) om 13.00 uur lokale tijd. Vervolgens vertrekt deze vlucht om 14.20 uur lokale tijd vanaf Sint Maarten en arriveert op Cheddi Jagan International Airport (GEO) om 16.35 uur lokale tijd.
·       KL789 vertrekt vanaf Georgetown om 17.55 lokale tijd en arriveert de volgende dag op Amsterdam Schiphol Airport om 9.15 uur.

Amsterdam-Hyderabad
Vanaf 2 september 2025 voert KLM drie wekelijkse vluchten uit op dinsdag, vrijdag en zondag met de Boeing 777-200ER. Dit vliegtuig biedt 35 stoelen in World Business Class, 24 stoelen in Premium Comfort Class en 229 stoelen in Economy Class.
·       KL873 vertrekt vanaf Amsterdam Schiphol Airport om 11.40 uur en arriveert op Rajiv Gandhi International Airport (HYD) om 00.30 uur lokale tijd.
·       KL874 vertrekt vanaf Hyderabad om 2.20 uur lokale tijd en arriveert dezelfde dag op Amsterdam Schiphol Airport om 8.40 uur.

Over de drie nieuwe bestemmingen
San Diego staat bekend om zijn milde klimaat, meer dan 100 km lange kustlijn met diverse landschappen en sterke bedrijfsleven. Als de derde grootstedelijke regio in Californië beschikt San Diego over een robuuste zakelijke markt, met name in de halfgeleider-, luchtvaart-, defensie- en farmaceutische industrie.

Georgetown is de hoofdstad en grootste stad van Guyana. Guyana is een zeldzame plek waar je de natuur nog in zijn oorspronkelijke vorm kunt vinden, met kustland, regenwoud en savannes. Het heeft daarnaast een sterke zakelijke verkeersstroom.

Hyderabad is de hoofdstad van de Indiase deelstaat Telangana en staat bekend als de ‘farmahoofdstad van India’ met meer dan 800 farmaceutische bedrijven die gevestigd zijn in en rond de stad. Daarnaast hebben veel Amerikaanse en Europese IT-bedrijven vestigingen in Hyderabad. De stad won de ‘World Green City Award’ in 2022.

Derdekwartaalresultaten KLM onderstrepen noodzaak financiΓ«le en operationele maatregelen

7 November 2024 om 08:20

KLM kondigde begin oktober een stevig pakket maatregelen aan om de financiële en operationele prestaties van het bedrijf structureel te verbeteren. Deze maatregelen zijn onder meer het verhogen van de productiviteit, het vereenvoudigen van de organisatie, kostenbesparingen en uit- of afstel van investeringen. KLM kondigt in dat kader aan dat het strategische opties gaat verkennen voor KLM Catering Services om dit bedrijfsonderdeel gereed te maken voor de toekomst. In deze verkenning staan KLM’s doelen op het gebied van goed werkgeverschap, gepersonaliseerde catering, verduurzaming, operationele controle en efficiency voorop. 

Activiteiten eerste negen maanden
Engineering & Maintenance ondervindt last van wereldwijde problemen in de toeleveringsketen en zag het operationele resultaat halveren. Cargo presteert in lijn met de eerste negen maanden van 2023. Transavia noteerde een hogere omzet in vergelijking met vorig jaar, ondanks operationele uitdagingen. In totaal reisden van januari tot en met september 7,5 miljoen mensen met Transavia. Daarnaast verwelkomde Transavia zes nieuwe A321neo’s in de vloot. 

Reactie KLM op 41% verhoging havengelden Schiphol

31 Oktober 2024 om 14:04

Geen enkele andere luchthaven in Europa kiest voor een dergelijke verhoging, waardoor Schiphol de komende jaren aanzienlijk duurder zal zijn in vergelijking met andere Europese hubs zoals Parijs-Charles de Gaulle (CDG) en Kopenhagen (CPH). Ondertussen is Schiphol nog jaren bezig met bouwen en renoveren om de kwaliteit te bieden die reizigers en luchtvaartmaatschappijen mogen verwachten. 

KLM is het eens met Schiphol dat verbetering van de luchthaven en betere dienstverlening voor de reiziger broodnodig zijn. De staat van onderhoud van gebouwen en werkplekken voldoet niet aan de behoeften van reizigers en werknemers op Schiphol. Ook steunt KLM de inspanningen om geluidshinder te beperken en het gebruik van tariefdifferentiatie om luchtvaartmaatschappijen te stimuleren stillere vliegtuigen in te zetten.  

KLM wint APEX World Class Award 2025

31 Oktober 2024 om 08:06

KLM heeft voor het vierde jaar op rij de APEX World Class Award gewonnen. Deze bijzondere erkenning wordt door klanten en de industrie toegekend voor prestaties op het gebied van klantervaring, duurzaamheid en veiligheid. De prijs wordt jaarlijks uitgereikt door de Airline Passenger Experience Association (APEX), de internationale luchtvaartorganisatie die passagiersbeleving beoordeelt. Winnaars worden gekozen op basis van wereldwijde audits en beoordelingen door consumenten. Ben Smith, CEO van Air France-KLM, nam de prijs in Los Angeles (VS) in ontvangst uit handen van Joe Leader, CEO van APEX Group.

De World Class Award weerspiegelt de prestaties op het gebied van service, gastervaringen, duurzaamheid en veiligheid. KLM wil op al deze aspecten schitteren: op de luchthaven, in haar lounges en natuurlijk aan boord.

Intercontinentale vlucht van KLM voor the Aviation Challenge naar Singapore

23 Oktober 2024 om 09:31

KLM erkent haar impact op het milieu en klimaat en ziet dat er grenzen zijn aan wat onze planeet aankan. Actie is nodig om binnen deze grenzen te blijven opereren. Door diverse innovaties tijdens de vliegoperatie en aan boord te testen, kijkt KLM wat deze opleveren, met als doel om ze op te schalen en standaard te implementeren.

Voorafgaand aan de vlucht
Zowel tijdens de voorbereiding als tijdens de vlucht heeft KLM initiatieven getest. Op het gebied van vrachtvervoer wil KLM uiteindelijk alle cargopallets vervangen door lichtgewicht kartonnen alternatieven. Deze verandering bespaart 150kg aan materiaal per vlucht dat nodig is voor het vervoer van vracht. Hiermee hoopt KLM op jaarbasis bijna 0,05% CO2 (6 kiloton) te besparen (Scope 1 en 3). Daarnaast wordt zoveel mogelijk gebruik gemaakt van elektrische grondprocessen en wordt het vliegtuig naar de startbaan gesleept, dit bespaart 400 kg brandstof. KLM test hiermee hoe het werkt om in een operationele omgeving een vliegtuig verder richting de startbaan te slepen, zodat de motoren later gestart kunnen worden.

Optimalisatie van de belading kan ook helpen bij het verminderen van brandstofverbruik en CO2-uitstoot. Door het gewicht aan boord zo optimaal mogelijk te verdelen ontstaat er een kleine lift onder de neus, waardoor het vliegtuig minder weerstand heeft in de lucht en daardoor efficiënter vliegt.

Passagiers in de World Business Class worden gevraagd om hun maaltijd vooruit te bestellen. Dit helpt KLM om de precieze hoeveelheid eten die nodig is voor de vlucht mee te nemen en voedselverspilling tegen te gaan. Ook worden passagiers aangespoord licht in te pakken.

Daarnaast adviseert KLM passagiers al langer om hun boardingpassen niet meer uit te printen. Dit heeft geleid tot een vermindering van 84% aan geprinte boardingpassen sinds mei 2024.

Initiatieven aan boord
Tijdens de vlucht wordt in de World Business Class lichter servies gebruikt, een resultaat uit de Challenge in 2022. Hiermee wordt per vlucht 5 kg bespaard, resulterend in een jaarlijkse besparing van 150 ton CO2-uitstoot voor de hele vloot van KLM. Bovendien ontvangen World Business Class-passagiers een lichter 3D-geprint KLM-huisje in plaats van de reguliere KLM-huisjes van porselein.

Passagiers kunnen daarnaast aan boord van de vlucht alternatieve brandstof (SAF) kopen, dit kan normaal gesproken alleen van tevoren. De SAF die extra aangeschaft wordt zit dan niet aan boord van de vlucht naar Singapore, maar zal later alsnog gebruikt worden door KLM. Het cabinepersoneel draagt een nieuw uniform van een duurzamere stof van gerecycled PET en met meer stretch, dit levert meer comfort op tijdens het werk aan boord. Ook draagt het cabinepersoneel de eerder geïmplementeerde KLM-sneakers van Filling Pieces.

The Aviation Challenge
The Aviation Challenge is geïnspireerd door de historische World’s Greatest Air Race, deze ging van London naar Melbourne in 1934. De race was bedoeld om de wereld toegankelijker te maken en mensen met elkaar te verbinden. Tegenwoordig liggen de uitdagingen voor de luchtvaart niet meer in het overbruggen van afstanden, maar in het verduurzamen van operaties. SkyTeam daagt de deelnemende luchtvaartmaatschappijen uit om reguliere, commerciële lijnvluchten uit te voeren met zo min mogelijk impact op het milieu.

Managementwisselingen bij KLM Engineering & Maintenance en Ground Services

17 Oktober 2024 om 13:00

Ton Dortmans begon zijn carrière bij KLM op 1 augustus 1985 en vervulde sindsdien diverse functies binnen E&M, Ground Services, Flight Operations en bij het Operations Control Center. In 2012 werd hij benoemd tot EVP E&M, een positie waarin hij verantwoordelijk is voor het vliegtuigonderhoud van de KLM-vloot en zo’n 200 externe Maintenance, Repair & Overhaul (MRO) klanten wereldwijd. Ton heeft ook bijgedragen aan verschillende commissies en nevenactiviteiten, zoals zijn rol als voorzitter van EPCOR b.v. en bestuurslid van KLM UK Engineering Ltd.

Marjan Rintel, CEO van KLM: "Het tijdig en veilig onderhouden van vliegtuigen, motoren en componenten, dat is waar het om draait bij E&M. Ton heeft die grote verantwoordelijkheid met verve vervuld, met een groot hart voor de techniek, maar vooral ook voor de mensen daarachter. Hij wist E&M in de afgelopen jaren door pittige omstandigheden te leiden, toen we tijdens COVID veel technische collega’s moesten laten gaan en daarna juist weer moesten opschalen. Ik wil Ton van harte bedanken voor alles wat hij voor KLM heeft betekend en wens hem veel geluk.”

Mathieu Essenberg, die momenteel EVP Hub Operations bij Ground Services is, zal vanaf januari 2025 de rol van EVP E&M overnemen. Mathieu begon zijn loopbaan bij KLM in 2002 en heeft sindsdien diverse managementfuncties bekleed binnen KLM Cityhopper, Flight Operations en E&M. Hij is daarnaast nog steeds gekwalificeerd als gezagvoerder op de Boeing 737.

Marjan Rintel: "Het onderhoud en daarmee de beschikbaarheid van onze vloot heeft onze hoogste aandacht. Mathieu heeft bewezen dat hij grote veranderingen kan leiden en tegelijkertijd oog heeft voor de dagelijkse uitdagingen. Zijn strategische visie en pragmatische resultaatgerichtheid maken hem tot de juiste persoon om E&M te leiden."
 

Koen Bolster, momenteel Vice President Worldwide Operations Cargo, zal per 1 februari 2025 de rol van EVP Hub Operations bij Ground Services overnemen. Koen begon zijn carrière bij KLM in 2006 en heeft sindsdien verschillende functies vervuld binnen Ground Services en Cargo, alsmede bij netwerkplanning en passenger revenue management. Ook was hij werkzaam voor KLM in Frankfurt en Parijs.

Maarten Stienen, COO van KLM: “Met zijn brede KLM-kennis en ervaring kan Koen een grote bijdrage leveren aan de verdere groei en de toekomst van Ground Services. Koen heeft bij Cargo laten zien dat hij de balans kan vinden tussen de dagelijkse operatie en de lange termijn, met oog voor de menselijke kant van processen. Ik wens hem enorm veel succes en zie uit naar onze samenwerking.”

KLM’s Huisje 105 grenst aan drie Amsterdamse grachten

7 Oktober 2024 om 19:30

Rijksmonument in renaissancestijl  
Het herenhuis in het centrum van Amsterdam dateert uit 1610 en is gebouwd in Hollandse renaissancestijl. Het huis heeft de status van rijksmonument en dankt zijn naam aan het feit dat het aan drie zijden verschillende grachten heeft: de Grimburgwal, de Oudezijds Voorburgwal (voorzijde) en de Oudezijds Achterburgwal. Hierdoor heeft het grachtenhuis verschillende hoeken: schuin en recht. Het huis onderging in 1909 een grote renovatie en is daarmee een architectonisch meesterwerk geworden. De architect, Jan de Meyer, wilde het grachtenhuis volledig terugbrengen naar de 17de-eeuwse staat nadat het vanaf 1687 meerdere malen was verkocht, verdeeld en verbouwd. Nieuwe kozijnen, trapgevels en, bij de ingang, een zandstenen deurkozijn werden aan het huis toegevoegd. Ook het interieur werd meegenomen in het restauratieproject; de eikenhouten tochtdeuren en marmeren vloeren werden bijvoorbeeld herplaatst. Jarenlang werd ‘Het huis aan de drie grachten’ gebruikt als boekwinkel en uitgeverij.

Over de Delfts blauwe huisjes van KLM  
Sinds de jaren vijftig van de vorige eeuw reikt KLM Delfts blauwe huisjes gevuld met Bols Jenever uit aan World Business Class-passagiers tijdens intercontinentale vluchten. De huisjes zijn miniatuurversies van gebouwen in Nederland en daarbuiten met een bijzondere geschiedenis en zijn gewilde verzamelobjecten. Sinds 1994 loopt het aantal huisjes synchroon met de leeftijd van KLM. Sindsdien wordt ieder jaar op KLM’s verjaardag op 7 oktober een nieuw exemplaar aan de collectie toegevoegd.

Stevig pakket aan maatregelen bij KLM om operationele en financiΓ«le positie te versterken

3 Oktober 2024 om 08:30

Met het totale pakket van maatregelen streeft KLM op korte termijn naar een verbetering van het bedrijfsresultaat met 450 miljoen euro. Aansluitend bij de groepsambitie van Air France-KLM moet dit leiden tot een structurele winstmarge van boven de 8 procent in 2026-2028.  

KLM neemt deze en andere maatregelen om het netwerk en de dienstverlening voor klanten in stand te houden en om banen zo veel mogelijk te beschermen. De ondernemingsraad en vakbonden zijn door KLM op de hoogte gesteld van de (voorgenomen) maatregelen en doelstellingen. Zij worden via het gebruikelijke overleg verder betrokken om tot definitieve besluitvorming te komen.  

Het gaat in meer detail om: 

  • Structurele verhoging van de arbeidsproductiviteit met minimaal 5% in 2025, onder andere door automatisering, mechanisering, het verlagen van verzuim en aanpassing van roosterregelingen;  
  • Maatregelen om de gevolgen van het tekort aan vliegers op te lossen en ervoor te zorgen dat we met onze vliegers alle vluchten kunnen uitvoeren, met een betere balans tussen intercontinentale en Europese vluchten; 
  • Door het tekort aan technici en de voortdurende leveringsproblemen van onderdelen kan KLM minder vluchten uitvoeren. Er worden maatregelen genomen bij Engineering & Maintenance om het aantal annuleringen terug te dringen. Als dit onvoldoende resultaat oplevert dan zal worden gekeken naar mogelijkheden om het onderhoud deels uit te besteden;  
  • Alle investeringen (behalve die in (arbeids)veiligheid en compliance) worden heroverwogen en uitgesteld, zoals het nieuwe hoofdkantoor van KLM en gebouwen van Engineering & Maintenance. De investeringen in onze vloot blijven zoveel mogelijk in stand. 
  • Verbetering van bestaande, en introductie van nieuwe producten aan boord voor klanten. Er wordt getest met een uitgebreid cateringaanbod en optimalisering van de vliegtuigindeling. In totaal gericht op een stijging van de inkomsten met minimaal 100 miljoen euro per jaar; 
  • Maatregelen om de organisatie te vereenvoudigen, meer synergie te realiseren, te ontdoen van overlap en overhead. Een voorbeeld is de beoogde reorganisatie van de vliegdiensten en trainingsorganisaties; 
  • KLM start een verkenning naar mogelijkheden om activiteiten die niet direct bijdragen aan de uitvoering van vluchten uit te besteden, af te stoten of stop te zetten.  

In Memoriam: Martin SchrΓΆder

2 Oktober 2024 om 17:20

Met verdriet hebben wij vernomen dat Martin Schröder is overleden op 93-jarige leeftijd. Met hem is een vliegenier, luchtvaartpionier en ondernemer pur sang heengegaan. Martins passie voor de luchtvaart leidde tot een luchtvaartmaatschappij die de grondslag was voor het hedendaagse vrachtvervoer maar ook aan de wieg van de moderne vliegvakantie stond. Hij heeft met Martinair tal van (verre) vakantiebestemmingen toegankelijk gemaakt voor de Nederlander. Zijn vasthoudendheid en vooruitziende blik hebben de weg vrijgemaakt voor de hechte samenwerking met KLM en uiteindelijk voor Air France KLM Martinair Cargo. Zijn betrokkenheid was ongeëvenaard. Wij wensen zijn echtgenote, de kinderen, kleinkinderen en andere naasten heel veel sterkte met het verwerken van dit verlies. 

Met zelfvertrouwen terugkeren naar werk: KLM past VR toe bij re-integratie

26 September 2024 om 12:06

KLM heeft een programma ontwikkeld, waarbij cabinecrew door gebruik van virtual reality kan ervaren hoe het is om weer aan de slag te gaan na een langere periode niet werken. Op deze manier wil KLM de drempel om weer naar het werk te gaan na een langere afwezigheidsperiode, zoals bij ziekte of zwangerschapsverlof, verlagen. Na een succesvolle proefperiode gaat KLM de VR-bril vanaf 1 oktober toepassen in het re-integratieprogramma. KLM is hiermee de eerste grote organisatie in Nederland die gebruikmaakt van virtual reality in het re-integratieproces.

In de virtual reality-omgeving begint de medewerker thuis en doorloopt vervolgens stap voor stap een werkdag: van het inleveren van de bagage in het bemanningencentrum tot het daadwerkelijk opstijgen van het vliegtuig, het werk aan boord en de aankomst bij het hotel. Uit de test komt naar voren dat de bril collega’s meer zelfvertrouwen en motivatie geeft om weer aan de slag te gaan. Ook wordt de VR-applicatie ingezet om te onderzoeken of iemand echt weer klaar is om aan het werk te gaan, doordat het inzichtelijk maakt of en waar de collega vastloopt in het re-integratieproces. Dat helpt bij een gerichte behandeling.

Naast dat de VR-bril helpt om eerder de stap te zetten om weer aan het werk te gaan, blijkt dat het ook bijdraagt aan duurzame inzetbaarheid. Door het mogelijk maken van een gerichte aanpak en het opdoen van meer zelfvertrouwen, vallen collega’s namelijk minder snel opnieuw uit. Het programma sluit nu aan bij collega’s die in de cabine werken, maar KLM wil het programma uitbreiden om het breder in te kunnen zetten.

KLM is voortdurend bezig met het verbeteren van producten en processen. Het pionieren met de VR-bril bij het re-integratieproces sluit daarom goed aan bij het innovatieve karakter van het bedrijf.

Winterdienstregeling: KLM vliegt naar 155 bestemmingen deze winter

25 September 2024 om 10:58

Deze winter is op alle Boeing 787 en 777-toestellen de Premium Comfort-klasse te boeken. Deze nieuwste klasse biedt de passagier comfortabele stoelen met onder meer extra beenruimte en een eigen cateringconcept. KLM voegt dit jaar nog drie nieuwe A321neo-toestellen toe en gaat met deze toestellen ook vliegen naar Parijs, Praag en Wenen. Dit jaar verwacht KLM in totaal vier van deze toestellen in gebruik te nemen.

Europa
Op een aantal bestemmingen in Europa vliegt KLM deze winter vaker. Vanaf 28 oktober zes keer per dag naar Billund en twee keer per dag naar Belfast. Daarnaast vliegt KLM drie keer per dag naar Bilbao en vier keer per week naar Malaga en Alicante. Naar Bremen wordt de capaciteit opgeschroefd naar vier vluchten per dag. Ook vliegt KLM drie keer per week naar Rovaniemi (Finland), vorige winter was dit twee keer per week.

Noord-Amerika
Deze winter vliegt KLM naar negentien bestemmingen in Noord-Amerika (Canada, VS, Mexico). In de VS doet KLM deze winter drie keer per week Portland aan. Dit is een nieuwe bestemming die KLM heeft overgenomen van Delta Air Lines. Daarnaast vliegt KLM vijf keer per week naar San Francisco en halverwege het winterseizoen wordt dit een dagelijkse vlucht. Verder vliegt KLM vier tot vijf keer per week naar Edmonton in Canada.

Caraïben en Suriname
KLM vliegt deze winter dagelijks naar Paramaribo, dit is één vlucht extra per week. Sint-Maarten wordt gecombineerd met Port of Spain (Trinidad en Tobago), waarbij de frequentie opgeschroefd wordt naar vijf keer per week. Tijdens de kerst- en voorjaarsperiode wordt het aantal vluchten van en naar Curaçao verhoogd.

Zuid-Amerika
KLM vliegt dagelijks naar Argentinië, Brazilië, Chili, Colombia en Panama. Buenos Aires wordt net als vorig jaar gecombineerd met Santiago de Chile. San José wordt vier keer per week aangevlogen, waarbij deze gecombineerd wordt met Liberia (Costa Rica) nadat het onderhoud aan de landingsbaan daar is afgerond. Verder zijn er zes vluchten per week naar Lima en de combinatie Quito en Guayaquil.

Afrika
KLM vliegt deze winter zeven keer per week naar Lagos. Daarnaast vliegt KLM dagelijks naar twee bestemmingen in Zuid-Afrika: Johannesburg en Kaapstad. Op Kaapstad wordt bovendien de capaciteit vanaf de Kerstperiode tot het einde van het winterseizoen opgevoerd met twee extra vluchten per week, op dinsdag en zondag. Ook zijn er dagelijkse vluchten naar Nairobi en Accra. Passagiers hebben deze winter de mogelijkheid om naar drie bestemmingen in Tanzania te vliegen: er vertrekt een dagelijkse vlucht naar Dar es Salaam die vijfmaal per week wordt gecombineerd met Kilimanjaro en tweemaal per week met Zanzibar. Verder worden deze winter ook Kigali in Rwanda en Entebbe in Oeganda vijfmaal per week aangevlogen. 

Azië en Midden-Oosten
De capaciteit naar Azië is nog niet volledig hersteld van de COVID-pandemie en door het omvliegen in verband met de situatie in Rusland duren vluchten langer dan gebruikelijk. Deze winter wordt dezelfde dienstregeling als vorige winter gevlogen. Zo vliegt KLM dagelijks naar Shanghai en Beijing en viermaal per week naar Hong Kong. Ook doet KLM Tokio Narita dagelijks aan en driemaal per week Osaka. Seoul in Zuid-Korea wordt vijf keer per week aangedaan. Passagiers kunnen dagelijks naar Bali, met een tussenstop in Singapore. Daarnaast vliegt KLM zes keer per week op Jakarta met een tussenstop in Kuala Lumpur. Bangkok is iedere dag te bereiken met een dagelijkse vlucht. In India worden Delhi en Mumbai dagelijks aangevlogen en is er zes maal per week een vlucht naar Bengaluru.

KLM vliegt deze winter dagelijks naar Dubai. Ook wordt de route naar Riyad en Damman zesmaal per week gevlogen.

Singapore Airlines nieuwe klant van samenwerkingsverband KLM-BCG

17 September 2024 om 14:00

Pathfinder is een aanpasbare, geavanceerde oplossing gebaseerd op kunstmatige intelligentie, machine learning en geavanceerde optimalisatie. De oplossing voor intelligente vliegtuigtoewijzingsoptimalisatie, die is afgestemd op de behoeften van SIA, stelt luchtvaartmaatschappijen in staat gesteld hun operationele veerkracht te versterken, de punctualiteit te verbeteren en het materieel efficiënter te benutten.

KLM's eerste Airbus A321neo-vlucht is een feit

16 September 2024 om 14:14

De komst van dit nieuwe vliegtuig is een belangrijke stap in de grootschalige vlootvernieuwing waarmee KLM een nieuwe impuls geeft aan schoner, stiller en zuiniger vliegen. De A321neo vliegt vanaf vandaag naar Kopenhagen, Berlijn en Stockholm. Later dit jaar komen daar Parijs, Praag en Wenen bij. KLM voegt dit jaar nog drie nieuwe A321neo-vliegtuigen toe aan de vloot. 

KLM Cityhopper vliegt voor The Aviation Challenge naar Valencia

6 September 2024 om 10:58

KLM erkent haar impact op het milieu en klimaat en ziet dat er grenzen zijn aan wat onze planeet aankan en dat actie nodig is als we binnen deze grenzen willen blijven opereren. Door diverse innovaties gedurende de vliegoperatie en aan boord te testen kijkt KLM wat deze opleveren, met als doel om ze op te schalen en standaard te implementeren.  

De KLM Cityhopper-vlucht in het kader van The Aviation Challenge is geland in Valencia, de stad die in 2024 tot European Green Capital is uitgeroepen door de Europese Commissie.   

Voor en tijdens de vlucht test KLM diverse initiatieven. Zo kan de implementatie van een nieuwe klimprocedure, OptiClimb, 1% brandstof besparen op de vluchten van KLM Cityhopper-toestellen. Met deze klimprocedure worden piloten geadviseerd over de meest efficiënte klimsnelheden, afhankelijk van het gewicht, weersomstandigheden, type vliegtuig en route. Deze procedure wordt volgende week geïmplementeerd op KLM Cityhopper-vluchten. Daarnaast wordt geprobeerd om grondprocessen op het vliegveld – zowel op Schiphol als Valencia – zoveel mogelijk met elektrisch materieel te doen.   

Aan boord zijn ook diverse veranderingen, zowel merkbaar als niet merkbaar voor de passagier. Dankzij berekeningen wordt het vliegtuig met zo min mogelijk gewicht beladen en wordt voedselafval apart ingezameld. Ook wordt de wijn meegenomen in ‘Wine Tubes’, in plaats van kleine flesjes. Dit scheelt gewicht en afval. De trolleys zijn daarnaast vernieuwd om al het afval apart in te zamelen en te verwerken. Ook gaat geen porselein meer mee aan boord en is de beker in Business Class gemaakt van gerecycled landbouwafval. Het Inflight magazine van KLM, de Holland Herald, is digitaal te bekijken via de Wifi aan boord. Tot slot krijgt de crew uniformen van een nieuwe duurzamere stof en dragen zij de eerder geïmplementeerde KLM-sneakers van Filling Pieces. 

Als luchtvaartmaatschappij wil KLM haar passagiers ook betrekken in de transitie. Zo zijn passagiers die alternatieve brandstof (SAF) inkopen eerder aan de beurt om te boarden, direct na de Skypriority-passagiers. Ook wordt kraanwater beter beschikbaar gemaakt op Schiphol met waterpunten, hierdoor kunnen passagiers navulbare flessen die zij van Dopper krijgen, vullen. Zo zijn minder plastic drinkwaterflesjes nodig. Ook worden passagiers voorafgaand aan de vlucht aangespoord om mee te helpen door licht in te pakken. 

Het idee van The Aviation Challenge is afkomstig van een groepje enthousiaste KLM-collega's. Zij werden geïnspireerd door de historische London-Melbourne race in 1934, die erop was gericht om de wereld te ontsluiten en zo mensen met elkaar te verbinden. De uitdagingen waar de luchtvaart vandaag voor staat, gaan niet meer over het overbruggen van afstanden, maar over verduurzamen. Vandaar de concrete uitdaging van SkyTeam in de vorm van The Aviation Challenge om een reguliere, commerciële lijnvlucht uit toe voeren met zo min mogelijk impact op de planeet.  

Reactie KLM op maatregelenpakket balanced approach-procedure

4 September 2024 om 16:43

KLM houdt Nederland al ruim 100 jaar sterk verbonden met de rest van de wereld. Dat is belangrijk voor de Nederlandse economie. KLM wil in balans met de omgeving ondernemen en neemt haar verantwoordelijkheid om geluidshinder te beperken. 

Het kabinet heeft vandaag besloten een aangepast pakket maatregelen in te dienen in Brussel in het kader van de balanced approach-procedure voor minder geluidshinder rondom Schiphol. De uitkomst hiervan is een krimp met een bandbreedte van 475.000 tot 485.000 vliegtuigbewegingen.

Het pakket bevat onder andere een forse geluidsreductie in de nacht door een combinatie van 5.000 minder vliegtuigbewegingen en maatregelen zoals zoveel mogelijk stillere vliegtuigen ’s nachts inzetten en lawaaiige vliegtuigen weren. Hiermee wordt het geluidsdoel voor de nacht naar verwachting ruimschoots gehaald.

Het is belangrijk dat het balanced approach-proces zorgvuldig wordt doorlopen. Het is positief dat een aantal maatregelen uit het breed gedragen sectorplan schoner, stiller, zuiniger is overgenomen. Tegelijk maakt KLM zich zorgen dat het mogelijke verlies van historische slots tot vergeldingsmaatregelen van andere landen kan leiden, waardoor er verbindingen verdwijnen die belangrijk zijn voor Nederland als internationaal handelsland.

KLM gaat door met vlootvernieuwing en daardoor neemt het geluid de komende jaren steeds verder af. We zien de toetsing door de Europese Commissie van de voorgestelde maatregelen met vertrouwen tegemoet, zodat er straks een evenwichtig pakket ligt. Zo blijven wij Nederland verbinden met de rest van de wereld, in balans met de omgeving.

Eerste Airbus A321neo voor KLM: mijlpaal in schoner, stiller en zuiniger vliegen

27 Augustus 2024 om 17:47

KLM heeft vandaag de eerste Airbus A321neo in ontvangst genomen op Schiphol. De komst van dit nieuwe vliegtuig is een belangrijke stap in de grootschalige vlootvernieuwing waarmee KLM een nieuwe impuls geeft aan schoner, stiller en zuiniger vliegen. De A321neo vliegt vanaf half september naar een aantal Europese bestemmingen. 

New engine option 
De ‘neo’ staat voor ‘new engine option’: de vliegtuigen zijn uitgerust met nieuwe motoren die minder CO2 uitstoten dan hun voorgangers. Per passagierskilometer is de A321neo zo’n 21% zuiniger dan de Boeing 737-toestellen die ze vervangt. Bovendien zorgt het vliegtuig voor minder geluidsoverlast, met een geluidsvoetafdruk die 50% kleiner is, waardoor er minder hinder voor omwonenden is.

Meer comfort en gemak 
Passagiers van de A321neo ervaren meer comfort dankzij bredere stoelen, grotere tafels en ruime bagagebakken. Elke stoel is voorzien van een USB-C poort en een houder voor mobiel of tablet. Ook voor de crew biedt het toestel meer gemak, met onder andere een breder gangpad en eenvoudig te openen bagagebakken. Het interieur is ontworpen om de KLM-ervaring te verbeteren, met meer herkenbare details en ‘mood lighting’ die de verlichting aanpast aan elke fase van de reis. 

Vlindernamen 
De A321neo gaat vanaf half september vliegen naar Kopenhagen, Berlijn en Stockholm, daarna volgen Parijs, Praag en Wenen. KLM voegt dit jaar nog drie nieuwe A321neo-vliegtuigen toe aan de vloot. Met deze nieuwe serie toestellen zet KLM haar traditie voort om vliegtuigen unieke namen te geven. In de afgelopen 104 jaar zijn verschillende thema's voorbijgekomen, van namen van leden van het Koninklijk huis tot bruggen, luchtvaartpioniers en nationale parken. Marjan Rintel: “Dit keer mochten KLM’ers het thema kiezen. Het winnende thema is vlinders geworden, wat mooi aansluit bij de transformatie die we inzetten met de nieuwe vloot. De namen van de eerste vier A321neo-vliegtuigen zijn Koninginnepage, Braamvlinder, Citroenvlinder en Porseleinvlinder.”  

Vlootvernieuwing
KLM investeert de komende jaren zeven miljard in vlootvernieuwing, een fors aandeel van de totale investeringsportefeuille. Op Europese routes vervangt KLM de oudere 737's door A320neo- en A321neo-vliegtuigen. Bij KLM Cityhopper komen nieuwe E2-modellen voor de Embraer 175 en 190. Voor intercontinentale vluchten voegt KLM vijf nieuwe Boeing 787-10's toe, gevolgd door de Airbus A350 die de oudere 777's en A330's vervangt. Tot slot heeft KLM vier A350F's besteld voor de vrachtdivisie om de 747-freighters te vervangen.

Klimaat | KLM Facts

14 Augustus 2024 om 16:25

KLM is al langere tijd een van de koplopers in de luchtvaart op het gebied van verduurzaming. In het licht van uitgebreid klimaatonderzoek, de tastbare gevolgen van klimaatverandering, toenemende concurrentie in de sector en de impact van de COVID-19-pandemie, realiseren we ons dat er grenzen zijn aan onze planeet en dat onmiddellijke actie nodig is als we binnen deze grenzen willen blijven opereren.

In plaats van een bedrijfsstrategie en een aparte duurzaamheidsstrategie te ontwikkelen, hebben we duurzaamheid tot de kern van de KLM-strategie gemaakt. Dit betekent dat we financieel rendement en klanttevredenheid in evenwicht moeten brengen met onze duurzaamheidsprestaties en dat we mensen wereldwijd op een betere manier met elkaar moeten verbinden. Alleen door verantwoordelijkheid te nemen voor onze acties en onze impact op het klimaat te verminderen, kunnen we ook in de toekomst succesvol blijven bestaan.

Bekijk KLMs Climate Action Plan

Klimaat

Klimaat | KLM Fact

14 Augustus 2024 om 16:25

KLM is al langere tijd een van de koplopers in de luchtvaart op het gebied van verduurzaming. In het licht van uitgebreid klimaatonderzoek, de tastbare gevolgen van klimaatverandering, toenemende concurrentie in de sector en de impact van de COVID-19-pandemie, realiseren we ons dat er grenzen zijn aan onze planeet en dat onmiddellijke actie nodig is als we binnen deze grenzen willen blijven opereren.

In plaats van een bedrijfsstrategie en een aparte duurzaamheidsstrategie te ontwikkelen, hebben we duurzaamheid tot de kern van de KLM-strategie gemaakt. Dit betekent dat we financieel rendement en klanttevredenheid in evenwicht moeten brengen met onze duurzaamheidsprestaties en dat we mensen wereldwijd op een betere manier met elkaar moeten verbinden. Alleen door verantwoordelijkheid te nemen voor onze acties en onze impact op het klimaat te verminderen, kunnen we ook in de toekomst succesvol blijven bestaan.

Bekijk KLMs Climate Action Plan

Klimaat

Geluid | KLM Facts

6 Augustus 2024 om 10:04

Ruim 100 jaar luchtvaart heeft ons veel gebracht: werkgelegenheid, welvaart en mooie belevenissen met familie en vrienden. Dit willen we mogelijk blijven maken, maar wel op een manier die in balans is met onze omgeving. Wij laten in ons plan schoner, stiller, zuiniger zien hoe we geluid reduceren en minder CO₂ kunnen uitstoten. Het plan is een serieus commitment van KLM. Het bereikt de geluidsdoelstellingen van de overheid door onder andere vernieuwing van onze vliegtuigen die aanmerkelijk stiller en zuiniger zijn, door waar mogelijk de stilste vliegtuigen in de nacht in te zetten en door slimmere aan- en uitvliegroutes.

Bekijk de volledige infographic (pdf)

Geluid

Belastingen | KLM Facts

6 Augustus 2024 om 10:04

De prijs van een vliegticket bestaat al voor een groot deel uit heffingen en taksen. In verschillende landen is een vliegbelasting van kracht. In die landen vloeit de opbrengst van deze belasting echter terug naar de luchtvaart. KLM is voor de verduurzaming van de luchtvaart, maar vliegbelasting waarbij de opbrengsten naar de staatskas gaan helpt het milieu niet. 

Nationale belastingen maken vliegtickets duurder voor Nederlanders die daarom naar luchthavens over de grens uitwijken. Transferpassagiers kiezen voor een andere hub om over te stappen. Dit is verplaatsing, geen verduurzaming. Door dit uitwijkgedrag neemt de CO₂-uitstoot toe.

Bekijk de volledige infographic (pdf)

Belastingen

Geluid | KLM Facts

6 Augustus 2024 om 10:04

Ruim 100 jaar luchtvaart heeft ons veel gebracht: werkgelegenheid, welvaart en mooie belevenissen met familie en vrienden. Dit willen we mogelijk blijven maken, maar wel op een manier die in balans is met onze omgeving. Wij laten in ons plan schoner, stiller, zuiniger zien hoe we geluid reduceren en minder CO₂ kunnen uitstoten. Het plan is een serieus commitment van KLM. Het bereikt de geluidsdoelstellingen van de overheid door onder andere vernieuwing van onze vliegtuigen die aanmerkelijk stiller en zuiniger zijn, door waar mogelijk de stilste vliegtuigen in de nacht in te zetten en door slimmere aan- en uitvliegroutes.

Bekijk de volledige infographic (pdf)

Geluid

Belastingen | KLM Facts

6 Augustus 2024 om 10:04

De prijs van een vliegticket bestaat al voor een groot deel uit heffingen en taksen. In verschillende landen is een vliegbelasting van kracht. In die landen vloeit de opbrengst van deze belasting echter terug naar de luchtvaart. KLM is voor de verduurzaming van de luchtvaart, maar vliegbelasting waarbij de opbrengsten naar de staatskas gaan helpt het milieu niet. 

Nationale belastingen maken vliegtickets duurder voor Nederlanders die daarom naar luchthavens over de grens uitwijken. Transferpassagiers kiezen voor een andere hub om over te stappen. Dit is verplaatsing, geen verduurzaming. Door dit uitwijkgedrag neemt de CO₂-uitstoot toe.

Bekijk de volledige infographic (pdf)

Belastingen

Nachtvluchten | KLM Facts

6 Augustus 2024 om 10:03

We moeten een balans vinden tussen een goede bereikbaarheid van Nederland en een betere leefomgeving voor de omwonenden van Schiphol. Minder hinder in de dag én de nacht. Het allerbelangrijkste is om te investeren in schonere, stillere en zuinigere vliegtuigen, om sneller het verschil te maken in de dag én de nacht.

Nieuwe toestellen zijn 40-50% stiller dan de vliegtuigen die ze vervangen, waardoor ze direct een flinke geluidsreductie opleveren, zoals ook blijkt uit cijfers over de afgelopen jaren. Daarom investeren we 7 miljard euro in vliegtuigen die schoner, stiller en zuiniger zijn.

Bekijk de volledige infographic (pdf)

Nachtvluchten

Toegevoegde waarde economie | KLM Facts

6 Augustus 2024 om 10:02

KLM vliegt al meer dan een eeuw vanuit Nederland en verbindt miljoenen mensen wereldwijd met elkaar via Schiphol. Deze verbindingen brengen niet alleen culturen samen, maar zorgen ook voor het vervoer van levensreddende medicijnen en andere cruciale goederen. Als luchtvaartmaatschappij heeft KLM de verantwoordelijkheid om in balans met de omgeving te opereren. KLM investeert daarom in schoner, stiller en zuiniger vliegen.

Bekijk de volledige infographic (pdf)

Toegevoegde waarde economie

Schiphol en KLM testen zelfrijdende pendeldienst voor vliegtuigcrew

26 Juli 2024 om 09:35

Tijdens de eerste fase van de proef lag de focus op het testen van de technologie en het gebruikersgemak. Tijdens deze testfase is een nog complexere omgeving, het platform, de hoofdlocatie van de proef. Op en rond  het platform gebeurt veel tegelijkertijd: van vliegtuigen die aankomen en vertrekken tot het afhandelingsproces en het vervoeren van crew van luchtvaartmaatschappijen.

Sensoren en camera’s 
De bus haalt  de komende weken een aantal keer per dag KLM Cityhopper-crew op van het A-platform. Hier staan KLM Cityhopper-vliegtuigen geparkeerd voordat ze vertrekken van of nadat ze zijn aangekomen op Schiphol. De zelfrijdende bus zet de vliegtuigcrewleden vervolgens af bij de terminal. Het voertuig is uitgerust met sensoren en speciale camera's en maken gebruik van GPS-signalen om te lokaliseren. De bus heeft een 360 graden view doordat deze is uitgerust met LIDAR-technologie. Hiermee kan het voertuig op 30 meter afstand objecten detecteren en hierop anticiperen.

Zero emissie grondoperatie
In 2050 wil Royal Schiphol Group de meest duurzame en hoogwaardige luchthavens ter wereld zijn. Het bouwen van een duurzamere en uitstootvrije grondoperatie draagt hieraan bij. Royal Schiphol Group voorziet dat in 2050 alle voertuigen zijn vervangen door een aaneengesloten vloot van autonome, uitstootvrije voertuigen en alle bijbehorende processen zijn geautomatiseerd. Ook in een autonome grondoperatie blijft een belangrijke rol voor de medewerker weggelegd. Het werk zal meer aansturend zijn en met afwisselende taken.

KLM Groep: tegenvallend resultaat door hoge kosten

25 Juli 2024 om 08:23

Resultaten
KLM noteerde in de eerste zes maanden van 2024 een negatief operationeel resultaat van €31 miljoen, vergeleken met een plus van €129 miljoen in dezelfde periode in 2023. De omzet bedroeg €6 miljard, vergeleken met €5,6 miljard in de eerste zes maanden van 2023. KLM mocht in het eerste halfjaar bijna 16 miljoen passagiers verwelkomen aan boord.

In het tweede kwartaal was de operatie stabieler zodat klanten minder te maken kregen met verstoringen dankzij een pakket aan operationele maatregelen. Deze gaan onder andere over de beschikbare reservevloot en het aannemen van voldoende collega’s op verschillende plekken in het bedrijf.

Het operationeel resultaat bedroeg in het tweede kwartaal €260 miljoen bij een omzet van €3,3 miljard. Het resultaat blijft achter bij de verwachtingen door de hoge kosten.

Activiteiten
Engineering & Maintenance heeft veel nieuwe technici verwelkomd en gaat onverminderd door met werven. De omzet was in het eerste halfjaar hoger dan in dezelfde periode in 2023.

Bij Cargo stijgt de vraag naar goederenvervoer, waardoor het herstel is ingezet van de inkomsten en opbrengsten. Wel staat dat herstel nog steeds onder druk door de wereldwijde problemen in de toeleveringsketen. Om het netwerk stabiel te maken is daarom meer reservecapaciteit ingebouwd, waardoor de vloot verminderd inzetbaar is.

Ook Transavia noteerde een hogere omzet in het eerste halfjaar. Transavia slaagde erin onder moeilijke omstandigheden Nederlanders betaalbaar op vakantie te laten gaan, waardoor het resultaat in het tweede kwartaal positief was. In totaal reisden bijna 4,5 miljoen mensen met Transavia in het eerste halfjaar van 2024.

KLM en ZeroAvia plannen emissievrije demonstratievlucht op vloeibare waterstof

24 Juli 2024 om 15:00

De waterstofmotoren gebruiken waterstof in brandstofcellen om elektriciteit op te wekken, waarmee het de elektrische motoren aandrijft die de propellers van het vliegtuig laten draaien. De enige uitstoot is waterdamp met een lage temperatuur. Onderzoek laat zien dat dit de impact op het klimaat tot 90% kan verminderen, vergeleken met de huidige vluchten op kerosine.[1]

Als eerste grote mijlpaal streven de bedrijven ernaar om in 2026 de eerste demonstratievlucht tussen twee luchthavens uit te voeren. Naast het identificeren van de luchthavens voor deze testvlucht zijn de teams hard aan het werk om de benodigde vliegvergunningen aan te vragen. Ook moet er gezorgd worden voor de levering van vloeibare waterstofbrandstof en de installatie van de vereiste tankinfrastructuur om de vliegtuigen van brandstof te voorzien.

Met deze samenwerking laten KLM en ZeroAvia zien dat het mogelijk is schonere vluchten toe te voegen aan het netwerk van KLM. Daarnaast versnelt het demonstratieproject de ontwikkeling van concepten voor vluchten op waterstofbrandstof in de EU. 

KLM streeft naar een duurzamere operatie. Het ondersteunen van geavanceerde technologieën zoals vluchten op waterstof en elektriciteit is een van de drie pilaren voor de decarbonisatie van de luchtvaartsector. De onderhoudsafdelingen van KLM en Air France werken al samen met ZeroAvia om de vereiste kennis te ontwikkelen voor succesvol MRO (onderhoud, reparatie en operations) voor vliegtuigen met waterstofbrandstofcellen.

ZeroAvia heeft al uitgebreide testen uitgevoerd met een prototype van hun eerste ZA600-motor aan boord van een Dornier 228 vliegtuig op eigen terrein in het Verenigd Koninkrijk. Het bedrijf heeft ook gevorderde grondtesten uitgevoerd in de VS en het VK met de belangrijkste bouwsteentechnologieën voor het ZA2000-systeem, waaronder cryogene tanks of LH2 en de hoge temperatuur PEM brandstofcel en elektrische aandrijvingssystemen die door ZeroAvia zelf zijn ontwikkeld. De ZA2000-motor kan gebruikt worden in regionale turbopropvliegtuigen met een capaciteit tot 80 passagiers, zoals de ATR72 of de Dash 8 400.

[1] Clean Sky and McKinsey – Hydrogen Aviation: A fact-based study of hydrogen technology, economics, and climate impact by 2050 https://cleansky.paddlecms.net/sites/default/files/2021-10/20200507_Hydrogen-Powered-Aviation-report.pdf

❌
❌