❌

Normale weergave

Er zijn nieuwe artikelen beschikbaar. Klik om de pagina te vernieuwen.
OuderKLM

Managementwisselingen bij KLM Engineering & Maintenance en Ground Services

17 Oktober 2024 om 13:00

Ton Dortmans begon zijn carrière bij KLM op 1 augustus 1985 en vervulde sindsdien diverse functies binnen E&M, Ground Services, Flight Operations en bij het Operations Control Center. In 2012 werd hij benoemd tot EVP E&M, een positie waarin hij verantwoordelijk is voor het vliegtuigonderhoud van de KLM-vloot en zo’n 200 externe Maintenance, Repair & Overhaul (MRO) klanten wereldwijd. Ton heeft ook bijgedragen aan verschillende commissies en nevenactiviteiten, zoals zijn rol als voorzitter van EPCOR b.v. en bestuurslid van KLM UK Engineering Ltd.

Marjan Rintel, CEO van KLM: "Het tijdig en veilig onderhouden van vliegtuigen, motoren en componenten, dat is waar het om draait bij E&M. Ton heeft die grote verantwoordelijkheid met verve vervuld, met een groot hart voor de techniek, maar vooral ook voor de mensen daarachter. Hij wist E&M in de afgelopen jaren door pittige omstandigheden te leiden, toen we tijdens COVID veel technische collega’s moesten laten gaan en daarna juist weer moesten opschalen. Ik wil Ton van harte bedanken voor alles wat hij voor KLM heeft betekend en wens hem veel geluk.”

Mathieu Essenberg, die momenteel EVP Hub Operations bij Ground Services is, zal vanaf januari 2025 de rol van EVP E&M overnemen. Mathieu begon zijn loopbaan bij KLM in 2002 en heeft sindsdien diverse managementfuncties bekleed binnen KLM Cityhopper, Flight Operations en E&M. Hij is daarnaast nog steeds gekwalificeerd als gezagvoerder op de Boeing 737.

Marjan Rintel: "Het onderhoud en daarmee de beschikbaarheid van onze vloot heeft onze hoogste aandacht. Mathieu heeft bewezen dat hij grote veranderingen kan leiden en tegelijkertijd oog heeft voor de dagelijkse uitdagingen. Zijn strategische visie en pragmatische resultaatgerichtheid maken hem tot de juiste persoon om E&M te leiden."
 

Koen Bolster, momenteel Vice President Worldwide Operations Cargo, zal per 1 februari 2025 de rol van EVP Hub Operations bij Ground Services overnemen. Koen begon zijn carrière bij KLM in 2006 en heeft sindsdien verschillende functies vervuld binnen Ground Services en Cargo, alsmede bij netwerkplanning en passenger revenue management. Ook was hij werkzaam voor KLM in Frankfurt en Parijs.

Maarten Stienen, COO van KLM: “Met zijn brede KLM-kennis en ervaring kan Koen een grote bijdrage leveren aan de verdere groei en de toekomst van Ground Services. Koen heeft bij Cargo laten zien dat hij de balans kan vinden tussen de dagelijkse operatie en de lange termijn, met oog voor de menselijke kant van processen. Ik wens hem enorm veel succes en zie uit naar onze samenwerking.”

KLM’s Huisje 105 grenst aan drie Amsterdamse grachten

7 Oktober 2024 om 19:30

Rijksmonument in renaissancestijl  
Het herenhuis in het centrum van Amsterdam dateert uit 1610 en is gebouwd in Hollandse renaissancestijl. Het huis heeft de status van rijksmonument en dankt zijn naam aan het feit dat het aan drie zijden verschillende grachten heeft: de Grimburgwal, de Oudezijds Voorburgwal (voorzijde) en de Oudezijds Achterburgwal. Hierdoor heeft het grachtenhuis verschillende hoeken: schuin en recht. Het huis onderging in 1909 een grote renovatie en is daarmee een architectonisch meesterwerk geworden. De architect, Jan de Meyer, wilde het grachtenhuis volledig terugbrengen naar de 17de-eeuwse staat nadat het vanaf 1687 meerdere malen was verkocht, verdeeld en verbouwd. Nieuwe kozijnen, trapgevels en, bij de ingang, een zandstenen deurkozijn werden aan het huis toegevoegd. Ook het interieur werd meegenomen in het restauratieproject; de eikenhouten tochtdeuren en marmeren vloeren werden bijvoorbeeld herplaatst. Jarenlang werd ‘Het huis aan de drie grachten’ gebruikt als boekwinkel en uitgeverij.

Over de Delfts blauwe huisjes van KLM  
Sinds de jaren vijftig van de vorige eeuw reikt KLM Delfts blauwe huisjes gevuld met Bols Jenever uit aan World Business Class-passagiers tijdens intercontinentale vluchten. De huisjes zijn miniatuurversies van gebouwen in Nederland en daarbuiten met een bijzondere geschiedenis en zijn gewilde verzamelobjecten. Sinds 1994 loopt het aantal huisjes synchroon met de leeftijd van KLM. Sindsdien wordt ieder jaar op KLM’s verjaardag op 7 oktober een nieuw exemplaar aan de collectie toegevoegd.

Stevig pakket aan maatregelen bij KLM om operationele en financiΓ«le positie te versterken

3 Oktober 2024 om 08:30

Met het totale pakket van maatregelen streeft KLM op korte termijn naar een verbetering van het bedrijfsresultaat met 450 miljoen euro. Aansluitend bij de groepsambitie van Air France-KLM moet dit leiden tot een structurele winstmarge van boven de 8 procent in 2026-2028.  

KLM neemt deze en andere maatregelen om het netwerk en de dienstverlening voor klanten in stand te houden en om banen zo veel mogelijk te beschermen. De ondernemingsraad en vakbonden zijn door KLM op de hoogte gesteld van de (voorgenomen) maatregelen en doelstellingen. Zij worden via het gebruikelijke overleg verder betrokken om tot definitieve besluitvorming te komen.  

Het gaat in meer detail om: 

  • Structurele verhoging van de arbeidsproductiviteit met minimaal 5% in 2025, onder andere door automatisering, mechanisering, het verlagen van verzuim en aanpassing van roosterregelingen;  
  • Maatregelen om de gevolgen van het tekort aan vliegers op te lossen en ervoor te zorgen dat we met onze vliegers alle vluchten kunnen uitvoeren, met een betere balans tussen intercontinentale en Europese vluchten; 
  • Door het tekort aan technici en de voortdurende leveringsproblemen van onderdelen kan KLM minder vluchten uitvoeren. Er worden maatregelen genomen bij Engineering & Maintenance om het aantal annuleringen terug te dringen. Als dit onvoldoende resultaat oplevert dan zal worden gekeken naar mogelijkheden om het onderhoud deels uit te besteden;  
  • Alle investeringen (behalve die in (arbeids)veiligheid en compliance) worden heroverwogen en uitgesteld, zoals het nieuwe hoofdkantoor van KLM en gebouwen van Engineering & Maintenance. De investeringen in onze vloot blijven zoveel mogelijk in stand. 
  • Verbetering van bestaande, en introductie van nieuwe producten aan boord voor klanten. Er wordt getest met een uitgebreid cateringaanbod en optimalisering van de vliegtuigindeling. In totaal gericht op een stijging van de inkomsten met minimaal 100 miljoen euro per jaar; 
  • Maatregelen om de organisatie te vereenvoudigen, meer synergie te realiseren, te ontdoen van overlap en overhead. Een voorbeeld is de beoogde reorganisatie van de vliegdiensten en trainingsorganisaties; 
  • KLM start een verkenning naar mogelijkheden om activiteiten die niet direct bijdragen aan de uitvoering van vluchten uit te besteden, af te stoten of stop te zetten.  

In Memoriam: Martin SchrΓΆder

2 Oktober 2024 om 17:20

Met verdriet hebben wij vernomen dat Martin Schröder is overleden op 93-jarige leeftijd. Met hem is een vliegenier, luchtvaartpionier en ondernemer pur sang heengegaan. Martins passie voor de luchtvaart leidde tot een luchtvaartmaatschappij die de grondslag was voor het hedendaagse vrachtvervoer maar ook aan de wieg van de moderne vliegvakantie stond. Hij heeft met Martinair tal van (verre) vakantiebestemmingen toegankelijk gemaakt voor de Nederlander. Zijn vasthoudendheid en vooruitziende blik hebben de weg vrijgemaakt voor de hechte samenwerking met KLM en uiteindelijk voor Air France KLM Martinair Cargo. Zijn betrokkenheid was ongeëvenaard. Wij wensen zijn echtgenote, de kinderen, kleinkinderen en andere naasten heel veel sterkte met het verwerken van dit verlies. 

Met zelfvertrouwen terugkeren naar werk: KLM past VR toe bij re-integratie

26 September 2024 om 12:06

KLM heeft een programma ontwikkeld, waarbij cabinecrew door gebruik van virtual reality kan ervaren hoe het is om weer aan de slag te gaan na een langere periode niet werken. Op deze manier wil KLM de drempel om weer naar het werk te gaan na een langere afwezigheidsperiode, zoals bij ziekte of zwangerschapsverlof, verlagen. Na een succesvolle proefperiode gaat KLM de VR-bril vanaf 1 oktober toepassen in het re-integratieprogramma. KLM is hiermee de eerste grote organisatie in Nederland die gebruikmaakt van virtual reality in het re-integratieproces.

In de virtual reality-omgeving begint de medewerker thuis en doorloopt vervolgens stap voor stap een werkdag: van het inleveren van de bagage in het bemanningencentrum tot het daadwerkelijk opstijgen van het vliegtuig, het werk aan boord en de aankomst bij het hotel. Uit de test komt naar voren dat de bril collega’s meer zelfvertrouwen en motivatie geeft om weer aan de slag te gaan. Ook wordt de VR-applicatie ingezet om te onderzoeken of iemand echt weer klaar is om aan het werk te gaan, doordat het inzichtelijk maakt of en waar de collega vastloopt in het re-integratieproces. Dat helpt bij een gerichte behandeling.

Naast dat de VR-bril helpt om eerder de stap te zetten om weer aan het werk te gaan, blijkt dat het ook bijdraagt aan duurzame inzetbaarheid. Door het mogelijk maken van een gerichte aanpak en het opdoen van meer zelfvertrouwen, vallen collega’s namelijk minder snel opnieuw uit. Het programma sluit nu aan bij collega’s die in de cabine werken, maar KLM wil het programma uitbreiden om het breder in te kunnen zetten.

KLM is voortdurend bezig met het verbeteren van producten en processen. Het pionieren met de VR-bril bij het re-integratieproces sluit daarom goed aan bij het innovatieve karakter van het bedrijf.

Winterdienstregeling: KLM vliegt naar 155 bestemmingen deze winter

25 September 2024 om 10:58

Deze winter is op alle Boeing 787 en 777-toestellen de Premium Comfort-klasse te boeken. Deze nieuwste klasse biedt de passagier comfortabele stoelen met onder meer extra beenruimte en een eigen cateringconcept. KLM voegt dit jaar nog drie nieuwe A321neo-toestellen toe en gaat met deze toestellen ook vliegen naar Parijs, Praag en Wenen. Dit jaar verwacht KLM in totaal vier van deze toestellen in gebruik te nemen.

Europa
Op een aantal bestemmingen in Europa vliegt KLM deze winter vaker. Vanaf 28 oktober zes keer per dag naar Billund en twee keer per dag naar Belfast. Daarnaast vliegt KLM drie keer per dag naar Bilbao en vier keer per week naar Malaga en Alicante. Naar Bremen wordt de capaciteit opgeschroefd naar vier vluchten per dag. Ook vliegt KLM drie keer per week naar Rovaniemi (Finland), vorige winter was dit twee keer per week.

Noord-Amerika
Deze winter vliegt KLM naar negentien bestemmingen in Noord-Amerika (Canada, VS, Mexico). In de VS doet KLM deze winter drie keer per week Portland aan. Dit is een nieuwe bestemming die KLM heeft overgenomen van Delta Air Lines. Daarnaast vliegt KLM vijf keer per week naar San Francisco en halverwege het winterseizoen wordt dit een dagelijkse vlucht. Verder vliegt KLM vier tot vijf keer per week naar Edmonton in Canada.

Caraïben en Suriname
KLM vliegt deze winter dagelijks naar Paramaribo, dit is één vlucht extra per week. Sint-Maarten wordt gecombineerd met Port of Spain (Trinidad en Tobago), waarbij de frequentie opgeschroefd wordt naar vijf keer per week. Tijdens de kerst- en voorjaarsperiode wordt het aantal vluchten van en naar Curaçao verhoogd.

Zuid-Amerika
KLM vliegt dagelijks naar Argentinië, Brazilië, Chili, Colombia en Panama. Buenos Aires wordt net als vorig jaar gecombineerd met Santiago de Chile. San José wordt vier keer per week aangevlogen, waarbij deze gecombineerd wordt met Liberia (Costa Rica) nadat het onderhoud aan de landingsbaan daar is afgerond. Verder zijn er zes vluchten per week naar Lima en de combinatie Quito en Guayaquil.

Afrika
KLM vliegt deze winter zeven keer per week naar Lagos. Daarnaast vliegt KLM dagelijks naar twee bestemmingen in Zuid-Afrika: Johannesburg en Kaapstad. Op Kaapstad wordt bovendien de capaciteit vanaf de Kerstperiode tot het einde van het winterseizoen opgevoerd met twee extra vluchten per week, op dinsdag en zondag. Ook zijn er dagelijkse vluchten naar Nairobi en Accra. Passagiers hebben deze winter de mogelijkheid om naar drie bestemmingen in Tanzania te vliegen: er vertrekt een dagelijkse vlucht naar Dar es Salaam die vijfmaal per week wordt gecombineerd met Kilimanjaro en tweemaal per week met Zanzibar. Verder worden deze winter ook Kigali in Rwanda en Entebbe in Oeganda vijfmaal per week aangevlogen. 

Azië en Midden-Oosten
De capaciteit naar Azië is nog niet volledig hersteld van de COVID-pandemie en door het omvliegen in verband met de situatie in Rusland duren vluchten langer dan gebruikelijk. Deze winter wordt dezelfde dienstregeling als vorige winter gevlogen. Zo vliegt KLM dagelijks naar Shanghai en Beijing en viermaal per week naar Hong Kong. Ook doet KLM Tokio Narita dagelijks aan en driemaal per week Osaka. Seoul in Zuid-Korea wordt vijf keer per week aangedaan. Passagiers kunnen dagelijks naar Bali, met een tussenstop in Singapore. Daarnaast vliegt KLM zes keer per week op Jakarta met een tussenstop in Kuala Lumpur. Bangkok is iedere dag te bereiken met een dagelijkse vlucht. In India worden Delhi en Mumbai dagelijks aangevlogen en is er zes maal per week een vlucht naar Bengaluru.

KLM vliegt deze winter dagelijks naar Dubai. Ook wordt de route naar Riyad en Damman zesmaal per week gevlogen.

Singapore Airlines nieuwe klant van samenwerkingsverband KLM-BCG

18 September 2024 om 10:12

Pathfinder is een aanpasbare, geavanceerde oplossing gebaseerd op kunstmatige intelligentie, machine learning en geavanceerde optimalisatie. De oplossing voor intelligente vliegtuigtoewijzingsoptimalisatie, die is afgestemd op de behoeften van SIA, stelt luchtvaartmaatschappijen in staat gesteld hun operationele veerkracht te versterken, de punctualiteit te verbeteren en het materieel efficiënter te benutten.

KLM's eerste Airbus A321neo-vlucht is een feit

16 September 2024 om 14:14

De komst van dit nieuwe vliegtuig is een belangrijke stap in de grootschalige vlootvernieuwing waarmee KLM een nieuwe impuls geeft aan schoner, stiller en zuiniger vliegen. De A321neo vliegt vanaf vandaag naar Kopenhagen, Berlijn en Stockholm. Later dit jaar komen daar Parijs, Praag en Wenen bij. KLM voegt dit jaar nog drie nieuwe A321neo-vliegtuigen toe aan de vloot. 

KLM Cityhopper vliegt voor The Aviation Challenge naar Valencia

6 September 2024 om 10:58

KLM erkent haar impact op het milieu en klimaat en ziet dat er grenzen zijn aan wat onze planeet aankan en dat actie nodig is als we binnen deze grenzen willen blijven opereren. Door diverse innovaties gedurende de vliegoperatie en aan boord te testen kijkt KLM wat deze opleveren, met als doel om ze op te schalen en standaard te implementeren.  

De KLM Cityhopper-vlucht in het kader van The Aviation Challenge is geland in Valencia, de stad die in 2024 tot European Green Capital is uitgeroepen door de Europese Commissie.   

Voor en tijdens de vlucht test KLM diverse initiatieven. Zo kan de implementatie van een nieuwe klimprocedure, OptiClimb, 1% brandstof besparen op de vluchten van KLM Cityhopper-toestellen. Met deze klimprocedure worden piloten geadviseerd over de meest efficiënte klimsnelheden, afhankelijk van het gewicht, weersomstandigheden, type vliegtuig en route. Deze procedure wordt volgende week geïmplementeerd op KLM Cityhopper-vluchten. Daarnaast wordt geprobeerd om grondprocessen op het vliegveld – zowel op Schiphol als Valencia – zoveel mogelijk met elektrisch materieel te doen.   

Aan boord zijn ook diverse veranderingen, zowel merkbaar als niet merkbaar voor de passagier. Dankzij berekeningen wordt het vliegtuig met zo min mogelijk gewicht beladen en wordt voedselafval apart ingezameld. Ook wordt de wijn meegenomen in ‘Wine Tubes’, in plaats van kleine flesjes. Dit scheelt gewicht en afval. De trolleys zijn daarnaast vernieuwd om al het afval apart in te zamelen en te verwerken. Ook gaat geen porselein meer mee aan boord en is de beker in Business Class gemaakt van gerecycled landbouwafval. Het Inflight magazine van KLM, de Holland Herald, is digitaal te bekijken via de Wifi aan boord. Tot slot krijgt de crew uniformen van een nieuwe duurzamere stof en dragen zij de eerder geïmplementeerde KLM-sneakers van Filling Pieces. 

Als luchtvaartmaatschappij wil KLM haar passagiers ook betrekken in de transitie. Zo zijn passagiers die alternatieve brandstof (SAF) inkopen eerder aan de beurt om te boarden, direct na de Skypriority-passagiers. Ook wordt kraanwater beter beschikbaar gemaakt op Schiphol met waterpunten, hierdoor kunnen passagiers navulbare flessen die zij van Dopper krijgen, vullen. Zo zijn minder plastic drinkwaterflesjes nodig. Ook worden passagiers voorafgaand aan de vlucht aangespoord om mee te helpen door licht in te pakken. 

Het idee van The Aviation Challenge is afkomstig van een groepje enthousiaste KLM-collega's. Zij werden geïnspireerd door de historische London-Melbourne race in 1934, die erop was gericht om de wereld te ontsluiten en zo mensen met elkaar te verbinden. De uitdagingen waar de luchtvaart vandaag voor staat, gaan niet meer over het overbruggen van afstanden, maar over verduurzamen. Vandaar de concrete uitdaging van SkyTeam in de vorm van The Aviation Challenge om een reguliere, commerciële lijnvlucht uit toe voeren met zo min mogelijk impact op de planeet.  

Reactie KLM op maatregelenpakket balanced approach-procedure

4 September 2024 om 16:43

KLM houdt Nederland al ruim 100 jaar sterk verbonden met de rest van de wereld. Dat is belangrijk voor de Nederlandse economie. KLM wil in balans met de omgeving ondernemen en neemt haar verantwoordelijkheid om geluidshinder te beperken. 

Het kabinet heeft vandaag besloten een aangepast pakket maatregelen in te dienen in Brussel in het kader van de balanced approach-procedure voor minder geluidshinder rondom Schiphol. De uitkomst hiervan is een krimp met een bandbreedte van 475.000 tot 485.000 vliegtuigbewegingen.

Het pakket bevat onder andere een forse geluidsreductie in de nacht door een combinatie van 5.000 minder vliegtuigbewegingen en maatregelen zoals zoveel mogelijk stillere vliegtuigen ’s nachts inzetten en lawaaiige vliegtuigen weren. Hiermee wordt het geluidsdoel voor de nacht naar verwachting ruimschoots gehaald.

Het is belangrijk dat het balanced approach-proces zorgvuldig wordt doorlopen. Het is positief dat een aantal maatregelen uit het breed gedragen sectorplan schoner, stiller, zuiniger is overgenomen. Tegelijk maakt KLM zich zorgen dat het mogelijke verlies van historische slots tot vergeldingsmaatregelen van andere landen kan leiden, waardoor er verbindingen verdwijnen die belangrijk zijn voor Nederland als internationaal handelsland.

KLM gaat door met vlootvernieuwing en daardoor neemt het geluid de komende jaren steeds verder af. We zien de toetsing door de Europese Commissie van de voorgestelde maatregelen met vertrouwen tegemoet, zodat er straks een evenwichtig pakket ligt. Zo blijven wij Nederland verbinden met de rest van de wereld, in balans met de omgeving.

Eerste Airbus A321neo voor KLM: mijlpaal in schoner, stiller en zuiniger vliegen

27 Augustus 2024 om 17:47

KLM heeft vandaag de eerste Airbus A321neo in ontvangst genomen op Schiphol. De komst van dit nieuwe vliegtuig is een belangrijke stap in de grootschalige vlootvernieuwing waarmee KLM een nieuwe impuls geeft aan schoner, stiller en zuiniger vliegen. De A321neo vliegt vanaf half september naar een aantal Europese bestemmingen. 

New engine option 
De ‘neo’ staat voor ‘new engine option’: de vliegtuigen zijn uitgerust met nieuwe motoren die minder CO2 uitstoten dan hun voorgangers. Per passagierskilometer is de A321neo zo’n 21% zuiniger dan de Boeing 737-toestellen die ze vervangt. Bovendien zorgt het vliegtuig voor minder geluidsoverlast, met een geluidsvoetafdruk die 50% kleiner is, waardoor er minder hinder voor omwonenden is.

Meer comfort en gemak 
Passagiers van de A321neo ervaren meer comfort dankzij bredere stoelen, grotere tafels en ruime bagagebakken. Elke stoel is voorzien van een USB-C poort en een houder voor mobiel of tablet. Ook voor de crew biedt het toestel meer gemak, met onder andere een breder gangpad en eenvoudig te openen bagagebakken. Het interieur is ontworpen om de KLM-ervaring te verbeteren, met meer herkenbare details en ‘mood lighting’ die de verlichting aanpast aan elke fase van de reis. 

Vlindernamen 
De A321neo gaat vanaf half september vliegen naar Kopenhagen, Berlijn en Stockholm, daarna volgen Parijs, Praag en Wenen. KLM voegt dit jaar nog drie nieuwe A321neo-vliegtuigen toe aan de vloot. Met deze nieuwe serie toestellen zet KLM haar traditie voort om vliegtuigen unieke namen te geven. In de afgelopen 104 jaar zijn verschillende thema's voorbijgekomen, van namen van leden van het Koninklijk huis tot bruggen, luchtvaartpioniers en nationale parken. Marjan Rintel: “Dit keer mochten KLM’ers het thema kiezen. Het winnende thema is vlinders geworden, wat mooi aansluit bij de transformatie die we inzetten met de nieuwe vloot. De namen van de eerste vier A321neo-vliegtuigen zijn Koninginnepage, Braamvlinder, Citroenvlinder en Porseleinvlinder.”  

Vlootvernieuwing
KLM investeert de komende jaren zeven miljard in vlootvernieuwing, een fors aandeel van de totale investeringsportefeuille. Op Europese routes vervangt KLM de oudere 737's door A320neo- en A321neo-vliegtuigen. Bij KLM Cityhopper komen nieuwe E2-modellen voor de Embraer 175 en 190. Voor intercontinentale vluchten voegt KLM vijf nieuwe Boeing 787-10's toe, gevolgd door de Airbus A350 die de oudere 777's en A330's vervangt. Tot slot heeft KLM vier A350F's besteld voor de vrachtdivisie om de 747-freighters te vervangen.

Klimaat | KLM Facts

14 Augustus 2024 om 16:25

KLM is al langere tijd een van de koplopers in de luchtvaart op het gebied van verduurzaming. In het licht van uitgebreid klimaatonderzoek, de tastbare gevolgen van klimaatverandering, toenemende concurrentie in de sector en de impact van de COVID-19-pandemie, realiseren we ons dat er grenzen zijn aan onze planeet en dat onmiddellijke actie nodig is als we binnen deze grenzen willen blijven opereren.

In plaats van een bedrijfsstrategie en een aparte duurzaamheidsstrategie te ontwikkelen, hebben we duurzaamheid tot de kern van de KLM-strategie gemaakt. Dit betekent dat we financieel rendement en klanttevredenheid in evenwicht moeten brengen met onze duurzaamheidsprestaties en dat we mensen wereldwijd op een betere manier met elkaar moeten verbinden. Alleen door verantwoordelijkheid te nemen voor onze acties en onze impact op het klimaat te verminderen, kunnen we ook in de toekomst succesvol blijven bestaan.

Bekijk KLMs Climate Action Plan

Klimaat

Klimaat | KLM Fact

14 Augustus 2024 om 16:25

KLM is al langere tijd een van de koplopers in de luchtvaart op het gebied van verduurzaming. In het licht van uitgebreid klimaatonderzoek, de tastbare gevolgen van klimaatverandering, toenemende concurrentie in de sector en de impact van de COVID-19-pandemie, realiseren we ons dat er grenzen zijn aan onze planeet en dat onmiddellijke actie nodig is als we binnen deze grenzen willen blijven opereren.

In plaats van een bedrijfsstrategie en een aparte duurzaamheidsstrategie te ontwikkelen, hebben we duurzaamheid tot de kern van de KLM-strategie gemaakt. Dit betekent dat we financieel rendement en klanttevredenheid in evenwicht moeten brengen met onze duurzaamheidsprestaties en dat we mensen wereldwijd op een betere manier met elkaar moeten verbinden. Alleen door verantwoordelijkheid te nemen voor onze acties en onze impact op het klimaat te verminderen, kunnen we ook in de toekomst succesvol blijven bestaan.

Bekijk KLMs Climate Action Plan

Klimaat

Geluid | KLM Facts

6 Augustus 2024 om 10:04

Ruim 100 jaar luchtvaart heeft ons veel gebracht: werkgelegenheid, welvaart en mooie belevenissen met familie en vrienden. Dit willen we mogelijk blijven maken, maar wel op een manier die in balans is met onze omgeving. Wij laten in ons plan schoner, stiller, zuiniger zien hoe we geluid reduceren en minder CO₂ kunnen uitstoten. Het plan is een serieus commitment van KLM. Het bereikt de geluidsdoelstellingen van de overheid door onder andere vernieuwing van onze vliegtuigen die aanmerkelijk stiller en zuiniger zijn, door waar mogelijk de stilste vliegtuigen in de nacht in te zetten en door slimmere aan- en uitvliegroutes.

Bekijk de volledige infographic (pdf)

Geluid

Belastingen | KLM Facts

6 Augustus 2024 om 10:04

De prijs van een vliegticket bestaat al voor een groot deel uit heffingen en taksen. In verschillende landen is een vliegbelasting van kracht. In die landen vloeit de opbrengst van deze belasting echter terug naar de luchtvaart. KLM is voor de verduurzaming van de luchtvaart, maar vliegbelasting waarbij de opbrengsten naar de staatskas gaan helpt het milieu niet. 

Nationale belastingen maken vliegtickets duurder voor Nederlanders die daarom naar luchthavens over de grens uitwijken. Transferpassagiers kiezen voor een andere hub om over te stappen. Dit is verplaatsing, geen verduurzaming. Door dit uitwijkgedrag neemt de CO₂-uitstoot toe.

Bekijk de volledige infographic (pdf)

Belastingen

Geluid | KLM Facts

6 Augustus 2024 om 10:04

Ruim 100 jaar luchtvaart heeft ons veel gebracht: werkgelegenheid, welvaart en mooie belevenissen met familie en vrienden. Dit willen we mogelijk blijven maken, maar wel op een manier die in balans is met onze omgeving. Wij laten in ons plan schoner, stiller, zuiniger zien hoe we geluid reduceren en minder CO₂ kunnen uitstoten. Het plan is een serieus commitment van KLM. Het bereikt de geluidsdoelstellingen van de overheid door onder andere vernieuwing van onze vliegtuigen die aanmerkelijk stiller en zuiniger zijn, door waar mogelijk de stilste vliegtuigen in de nacht in te zetten en door slimmere aan- en uitvliegroutes.

Bekijk de volledige infographic (pdf)

Geluid

Belastingen | KLM Facts

6 Augustus 2024 om 10:04

De prijs van een vliegticket bestaat al voor een groot deel uit heffingen en taksen. In verschillende landen is een vliegbelasting van kracht. In die landen vloeit de opbrengst van deze belasting echter terug naar de luchtvaart. KLM is voor de verduurzaming van de luchtvaart, maar vliegbelasting waarbij de opbrengsten naar de staatskas gaan helpt het milieu niet. 

Nationale belastingen maken vliegtickets duurder voor Nederlanders die daarom naar luchthavens over de grens uitwijken. Transferpassagiers kiezen voor een andere hub om over te stappen. Dit is verplaatsing, geen verduurzaming. Door dit uitwijkgedrag neemt de CO₂-uitstoot toe.

Bekijk de volledige infographic (pdf)

Belastingen

Nachtvluchten | KLM Facts

6 Augustus 2024 om 10:03

We moeten een balans vinden tussen een goede bereikbaarheid van Nederland en een betere leefomgeving voor de omwonenden van Schiphol. Minder hinder in de dag én de nacht. Het allerbelangrijkste is om te investeren in schonere, stillere en zuinigere vliegtuigen, om sneller het verschil te maken in de dag én de nacht.

Nieuwe toestellen zijn 40-50% stiller dan de vliegtuigen die ze vervangen, waardoor ze direct een flinke geluidsreductie opleveren, zoals ook blijkt uit cijfers over de afgelopen jaren. Daarom investeren we 7 miljard euro in vliegtuigen die schoner, stiller en zuiniger zijn.

Bekijk de volledige infographic (pdf)

Nachtvluchten

Toegevoegde waarde economie | KLM Facts

6 Augustus 2024 om 10:02

KLM vliegt al meer dan een eeuw vanuit Nederland en verbindt miljoenen mensen wereldwijd met elkaar via Schiphol. Deze verbindingen brengen niet alleen culturen samen, maar zorgen ook voor het vervoer van levensreddende medicijnen en andere cruciale goederen. Als luchtvaartmaatschappij heeft KLM de verantwoordelijkheid om in balans met de omgeving te opereren. KLM investeert daarom in schoner, stiller en zuiniger vliegen.

Bekijk de volledige infographic (pdf)

Toegevoegde waarde economie

Schiphol en KLM testen zelfrijdende pendeldienst voor vliegtuigcrew

26 Juli 2024 om 09:35

Tijdens de eerste fase van de proef lag de focus op het testen van de technologie en het gebruikersgemak. Tijdens deze testfase is een nog complexere omgeving, het platform, de hoofdlocatie van de proef. Op en rond  het platform gebeurt veel tegelijkertijd: van vliegtuigen die aankomen en vertrekken tot het afhandelingsproces en het vervoeren van crew van luchtvaartmaatschappijen.

Sensoren en camera’s 
De bus haalt  de komende weken een aantal keer per dag KLM Cityhopper-crew op van het A-platform. Hier staan KLM Cityhopper-vliegtuigen geparkeerd voordat ze vertrekken van of nadat ze zijn aangekomen op Schiphol. De zelfrijdende bus zet de vliegtuigcrewleden vervolgens af bij de terminal. Het voertuig is uitgerust met sensoren en speciale camera's en maken gebruik van GPS-signalen om te lokaliseren. De bus heeft een 360 graden view doordat deze is uitgerust met LIDAR-technologie. Hiermee kan het voertuig op 30 meter afstand objecten detecteren en hierop anticiperen.

Zero emissie grondoperatie
In 2050 wil Royal Schiphol Group de meest duurzame en hoogwaardige luchthavens ter wereld zijn. Het bouwen van een duurzamere en uitstootvrije grondoperatie draagt hieraan bij. Royal Schiphol Group voorziet dat in 2050 alle voertuigen zijn vervangen door een aaneengesloten vloot van autonome, uitstootvrije voertuigen en alle bijbehorende processen zijn geautomatiseerd. Ook in een autonome grondoperatie blijft een belangrijke rol voor de medewerker weggelegd. Het werk zal meer aansturend zijn en met afwisselende taken.

KLM Groep: tegenvallend resultaat door hoge kosten

25 Juli 2024 om 08:23

Resultaten
KLM noteerde in de eerste zes maanden van 2024 een negatief operationeel resultaat van €31 miljoen, vergeleken met een plus van €129 miljoen in dezelfde periode in 2023. De omzet bedroeg €6 miljard, vergeleken met €5,6 miljard in de eerste zes maanden van 2023. KLM mocht in het eerste halfjaar bijna 16 miljoen passagiers verwelkomen aan boord.

In het tweede kwartaal was de operatie stabieler zodat klanten minder te maken kregen met verstoringen dankzij een pakket aan operationele maatregelen. Deze gaan onder andere over de beschikbare reservevloot en het aannemen van voldoende collega’s op verschillende plekken in het bedrijf.

Het operationeel resultaat bedroeg in het tweede kwartaal €260 miljoen bij een omzet van €3,3 miljard. Het resultaat blijft achter bij de verwachtingen door de hoge kosten.

Activiteiten
Engineering & Maintenance heeft veel nieuwe technici verwelkomd en gaat onverminderd door met werven. De omzet was in het eerste halfjaar hoger dan in dezelfde periode in 2023.

Bij Cargo stijgt de vraag naar goederenvervoer, waardoor het herstel is ingezet van de inkomsten en opbrengsten. Wel staat dat herstel nog steeds onder druk door de wereldwijde problemen in de toeleveringsketen. Om het netwerk stabiel te maken is daarom meer reservecapaciteit ingebouwd, waardoor de vloot verminderd inzetbaar is.

Ook Transavia noteerde een hogere omzet in het eerste halfjaar. Transavia slaagde erin onder moeilijke omstandigheden Nederlanders betaalbaar op vakantie te laten gaan, waardoor het resultaat in het tweede kwartaal positief was. In totaal reisden bijna 4,5 miljoen mensen met Transavia in het eerste halfjaar van 2024.

KLM en ZeroAvia plannen emissievrije demonstratievlucht op vloeibare waterstof

24 Juli 2024 om 15:00

De waterstofmotoren gebruiken waterstof in brandstofcellen om elektriciteit op te wekken, waarmee het de elektrische motoren aandrijft die de propellers van het vliegtuig laten draaien. De enige uitstoot is waterdamp met een lage temperatuur. Onderzoek laat zien dat dit de impact op het klimaat tot 90% kan verminderen, vergeleken met de huidige vluchten op kerosine.[1]

Als eerste grote mijlpaal streven de bedrijven ernaar om in 2026 de eerste demonstratievlucht tussen twee luchthavens uit te voeren. Naast het identificeren van de luchthavens voor deze testvlucht zijn de teams hard aan het werk om de benodigde vliegvergunningen aan te vragen. Ook moet er gezorgd worden voor de levering van vloeibare waterstofbrandstof en de installatie van de vereiste tankinfrastructuur om de vliegtuigen van brandstof te voorzien.

Met deze samenwerking laten KLM en ZeroAvia zien dat het mogelijk is schonere vluchten toe te voegen aan het netwerk van KLM. Daarnaast versnelt het demonstratieproject de ontwikkeling van concepten voor vluchten op waterstofbrandstof in de EU. 

KLM streeft naar een duurzamere operatie. Het ondersteunen van geavanceerde technologieën zoals vluchten op waterstof en elektriciteit is een van de drie pilaren voor de decarbonisatie van de luchtvaartsector. De onderhoudsafdelingen van KLM en Air France werken al samen met ZeroAvia om de vereiste kennis te ontwikkelen voor succesvol MRO (onderhoud, reparatie en operations) voor vliegtuigen met waterstofbrandstofcellen.

ZeroAvia heeft al uitgebreide testen uitgevoerd met een prototype van hun eerste ZA600-motor aan boord van een Dornier 228 vliegtuig op eigen terrein in het Verenigd Koninkrijk. Het bedrijf heeft ook gevorderde grondtesten uitgevoerd in de VS en het VK met de belangrijkste bouwsteentechnologieën voor het ZA2000-systeem, waaronder cryogene tanks of LH2 en de hoge temperatuur PEM brandstofcel en elektrische aandrijvingssystemen die door ZeroAvia zelf zijn ontwikkeld. De ZA2000-motor kan gebruikt worden in regionale turbopropvliegtuigen met een capaciteit tot 80 passagiers, zoals de ATR72 of de Dash 8 400.

[1] Clean Sky and McKinsey – Hydrogen Aviation: A fact-based study of hydrogen technology, economics, and climate impact by 2050 https://cleansky.paddlecms.net/sites/default/files/2021-10/20200507_Hydrogen-Powered-Aviation-report.pdf

KLM Royal Dutch Airlines en BCG breiden hun samenwerking uit op het gebied van digitale luchtvaartactiviteiten

23 Juli 2024 om 13:06

In de afgelopen zes jaar hebben KLM en BCG een uitgebreid pakket aan op AI gebaseerde tools ontwikkeld, waarmee ze de activiteiten van luchtvaartmaatschappijen hebben gedigitaliseerd en geoptimaliseerd. Deze AI-tools zijn afgestemd op de veranderende behoeften van luchtvaartmaatschappijen, vooral na de pandemie, aangezien luchtvaartmaatschappijen veerkracht dienen te tonen bij deze ongekende volatiliteit in de markt en de daaraan verbonden activiteiten. Deze producten bestrijken alle soorten planningen, van dagelijkse activiteiten tot strategische planningen op lange termijn, en ze helpen luchtvaartmaatschappijen om complexe beslissingen te nemen in alle functionele gebieden, waaronder grond-, vloot- en onderhouds-, bemannings- en netwerkdepartementen. 

Luchtvaartmaatschappijen moeten voortdurend afwegingen maken die van invloed zijn op vluchten, bemanning, grondpersoneel, klantervaring en winstgevendheid. De volledig op maat gemaakte, interne oplossingen van KLM en BCG meten voortdurend realtime prestaties en bieden ondersteuning bij het nemen van beslissingen op basis van een enkele bron van data-waarheid. Dankzij deze aanpak kunnen operationele medewerkers in de frontlinie het volledige plaatje zien, en weloverwogen, consistente en datagestuurde beslissingen nemen met een duidelijk gevoel voor hoe deze in het hele netwerk zullen uitpakken. 

Voorbeelden van in het oog springende producten zijn: 

  • Pathfinder: Een best-in-class tool voor het optimaliseren van planningen waarmee luchtvaartmaatschappijen in de dagen voorafgaand aan de activiteiten hun vloot en toewijzingsprocessen kunnen optimaliseren met het oog op de robuustheid en kosten. 
  • Sentry & Runway: Twee hulpprogramma's voor storingsbeheer op de dag van de vluchtuitvoering, waarmee grote en kleine operationele storingen in vlucht- en bemanningsschema's opgelost kunnen worden en de kosten in verband met vertragingen en storingen voor passagiers tot een minimum beperkt kunnen worden. 
  • CrewVision: Een hulpmiddel voor personeelsbeheer en -planning voor de lange termijn voor cockpit- en cabinepersoneel dat een optimaal bemanningsplan voor de toekomst berekent, inclusief werving, training en verloop. 
  • Terra: Een hulpmiddel dat is ontworpen om het toewijzingsproces voor grondpersoneel op de dag van de activiteit (Day of Operations, DoO) te verbeteren - rekening houdend met beschikbare middelen, een gelijke verdeling van de werklast voor werknemers (werknemerstevredenheid), de kans op vertragingen, vertragingskosten en verbeterde taaktijden op basis van een aantal factoren, zoals werkelijke belasting. 

Bewezen resultaten 
De implementatie van deze oplossingen heeft geleid tot verbeteringen in de activiteiten van KLM in verschillende functionaliteiten, van het verbeteren van de operationele efficiëntie van de luchtvaartmaatschappij tot het verbeteren van het storingsbeheer van de luchtvaartmaatschappij en datagestuurde integrale personeelsplanning. KLM heeft de non-performance-kosten teruggebracht, de toegevoegde waarde binnen de activiteiten verhoogd en een sterk rendement op zijn investeringen (ROI) geleverd op het initiatief. Medewerkers van het Operations Control Center en andere operationele en netwerkafdelingen presteren met een nieuwe mate van betrokkenheid, inzicht, vertrouwen en tevredenheid. 

Sinds de laatste uitbreiding van de samenwerking in 2021 hebben KLM en BCG hun op maat gemaakte oplossingen beschikbaar gesteld aan andere luchtvaartmaatschappijen. Nu bedient het KLM-BCG-partnerschap een vooraanstaand netwerk van luchtvaartmaatschappijen van alle groottes, bedrijfsmodellen en regio's, zoals point-to-point, single hub en multi-hub en voor zowel full-service als low-cost luchtvaartmaatschappijen.

Luchtvaartmaatschappijen en luchthavens getroffen door de wereldwijde computerstoring

19 Juli 2024 om 10:00

Eerdere berichten:

12.00
KLM laat weten dat er op dit moment beperkt vliegverkeer mogelijk is door de wereldwijde computerstoring waar onder andere luchtvaartmaatschappijen en luchthavens hinder van ondervinden. Dit betekent dat klanten rekening moeten houden met vertragingen en annuleringen. We roepen passagiers op niet naar de luchthaven te komen als hun vlucht niet vertrekt of ernstig vertraagd is. Wij realiseren ons dat dit voor groot ongemak zorgt bij onze klanten, zeker nu de zomervakantie net is begonnen. KLM werkt met man en macht aan het herstel van de operatie. Wij adviseren passagiers de website KLM.com of de KLM-app in de gaten te houden voor actuele informatie over hun vlucht.

9.30
Ook KLM is net als andere luchtvaartmaatschappijen en luchthavens getroffen door de wereldwijde computerstoring, waardoor het niet mogelijk is vluchten af te handelen. Wij realiseren ons dat dit, zeker gezien de zomervakantie, buitengewoon vervelend is voor onze klanten. We werken er hard aan om het probleem op te lossen. Voor nu zien we ons genoodzaakt om de operatie grotendeels te staken.

Reactie KLM op uitspraak Hoge Raad

12 Juli 2024 om 11:27

Vandaag stelt de Hoge Raad dat voor elke maatregel die leidt tot krimp van het aantal vliegtuigbewegingen op Schiphol een balanced approach-procedure moet worden doorlopen conform Europese wetgeving.

KLM kan zich vinden in de helder onderbouwde uitspraak van de Hoge Raad.

KLM wil in balans met de omgeving Nederland blijven verbinden met de rest van de wereld. Hiervoor hebben wij het plan schoner, stiller, zuiniger opgesteld dat laat zien dat het gemeenschappelijke doel van minder geluidshinder behaald kan worden zonder afname van het aantal vliegtuigbewegingen.

KLM, Air France en SAS tekenen codeshare en interline-overeenkomst

11 Juli 2024 om 16:31

KLM, Air France en SAS kondigen vandaag aan dat ze codeshare- en interline-overeenkomsten hebben getekend. Deze overeenkomsten omvatten ook wederzijdse voordelen voor hun loyaliteitsprogramma's. Ze treden in werking op 1 september 2024, wanneer SAS officieel toetreedt tot de SkyTeam-alliantie, waarvan Air France-KLM een van de oprichters is. 

De codeshare-overeenkomst omvat een breed scala aan Europese bestemmingen. KLM- en Air France-klanten krijgen toegang tot 33 bestemmingen in Noord-Europa, via de hubs van SAS in Kopenhagen, Oslo en Stockholm. SAS-klanten krijgen toegang tot 33 bestemmingen in Europa, via de hubs van KLM en Air France op de luchthavens Amsterdam Schiphol en Parijs Charles de Gaulle. Bovendien zullen in de nabije toekomst intercontinentale bestemmingen aan de overeenkomst worden toegevoegd. 

De interline-overeenkomst bestrijkt het Europese netwerk van KLM, Air France en SAS en biedt klanten uitgebreide reismogelijkheden. 

Leden van Flying Blue en EuroBonus, de respectievelijke loyaliteitsprogramma's van Air France-KLM en SAS, kunnen Miles/Points verdienen en besteden op alle vluchten vanaf 1 september 2024. In aanmerking komende EuroBonus-leden kunnen ook genieten van SkyTeam-services en -voordelen, waaronder SkyPriority en toegang tot lounges. 

"Deze overeenkomsten markeren een belangrijke stap naar nauwe commerciële samenwerking tussen Air France, KLM en SAS", aldus Angus Clarke, Chief Commercial Officer, Air France-KLM. "Door onze netwerken en hubs met elkaar te verbinden, profiteren onze klanten van een breed scala aan Europese bestemmingen en hoogwaardige services. We kijken ernaar uit om deze relatie verder te ontwikkelen en onze positie in de Scandinavische regio te versterken." 

"We zijn trots om vandaag codeshare-vluchten te lanceren met onze toekomstige SkyTeam-partner Air France-KLM, waardoor onze connectiviteit wordt verbeterd en er meer voordelen worden geboden aan onze trouwe klanten. De samenwerking met Air France-KLM biedt geweldige kansen. Het zal niet alleen nieuwe passagiers naar SAS trekken, maar ook de wereldwijde zichtbaarheid en connectiviteit van SAS versterken. We kijken uit naar een succesvolle, langdurige samenwerking", aldus Paul Verhagen, Chief Commercial Officer bij SAS. 

KLM en Air France voeren tot wel 200 wekelijkse vluchten uit tussen hun hubs - op de luchthavens Amsterdam Schiphol en Parijs-Charles de Gaulle - en de hubs van SAS in Kopenhagen, Oslo en Stockholm. 

SAS voert momenteel tot 65 wekelijkse vluchten uit naar de luchthaven Amsterdam Schiphol en 44 vluchten naar Parijs-Charles de Gaulle vanuit Kopenhagen, Oslo en Stockholm. 

Reserveringen zijn nu geopend op klm.com, airfrance.com, flysas.com en via alle distributiekanalen voor vluchten vanaf 1 september 2024.

KLM onthult naam eerste A321neo: Koninginnepage

28 Juni 2024 om 15:02

Met deze nieuwe serie toestellen zet KLM haar traditie voort om vliegtuigen unieke namen te geven. In de afgelopen 104 jaar zijn verschillende thema's voorbijgekomen, van namen van leden van het Koninklijk huis tot bruggen, luchtvaartpioniers en nationale parken. Het door KLM’ers bedachte en gekozen thema voor de nieuwe serie vliegtuigen is vlinders.  

De introductie van de A321neo markeert een belangrijke mijlpaal in de vlootvernieuwing waarmee KLM invulling geeft aan het sectorplan ‘Schoner, stiller, zuiniger’. De nieuwe vliegtuigen zijn een stuk stiller dan de huidige generatie vliegtuigen en zorgen voor een CO2-reductie van 21% per passagier-kilometer. 

KLM gaat samenwerken met Nederlandse merken Marie-Stella-Maris en Envisions

27 Juni 2024 om 11:01

Voor het ontwikkelen van de comfort bag heeft KLM gekozen voor een samenwerking met het talentvolle design agentschap Envisions uit Eindhoven. Dit agentschap begon als collectief van jonge afgestudeerden van de Design Academy Eindhoven. De 4 nieuwe comfort bags van Envisions zijn geïnspireerd op verschillende momenten van de dag.

De klanten in de KLM Crown Lounges en aan boord in de KLM World Business Class kunnen gebruikmaken van handzeep, -gel, -lotion en een face mist. Daarnaast ontvangen zij een face moisturiser en een lip balm in de comfort bag.

De producten van Marie-Stella-Maris worden vervaardigd in Nederland en bestaan voor ten minste 96% uit ingrediënten van natuurlijke oorsprong, zoals shea butter, amandelolie en hazelnootolie. Daarnaast doneert het social-impact merk structureel 2,5% percentage van haar omzet aan duurzame waterprojecten.

De comfort bags van Envisions en de verzorgingsproducten van Marie-Stella-Maris vervangen per 1 augustus de huidige comfort bags en producten van Rituals.

KLM voegt Portland year-round toe aan transatlantisch netwerk

26 Juni 2024 om 15:59

De nieuwe KLM-vluchten vervangen de lijndienst van Delta Air Lines op deze route. Delta Air Lines is een partner in de transatlantische joint venture met KLM. Delta Air Lines heeft 15 jaar gevlogen tussen Amsterdam en Portland.

Vluchtschema
KLM vliegt vanaf 27 oktober in de winter drie keer per week op dinsdag, vrijdag en zondag tussen Schiphol en Portland. Vanaf de zomer van 2025 vliegt KLM vijf keer per week op maandag, woensdag, donderdag, zaterdag en zondag tussen Schiphol en Portland. De vluchten met de Boeing 787-9 bieden 30 stoelen World Business Class, 21 stoelen Premium Comfort Class en 224 stoelen Economy Class.

Het wintervluchtschema ziet er als volgt uit:

  • KL615 vertrekt van Amsterdam Schiphol Airport (code: AMS) om 10.25 uur en arriveert om 11.25 uur lokale tijd op Portland International Airport (code: PDX).
  • KL616 vertrekt van Portland International Airport om 13.25 uur lokale tijd en arriveert de volgende dag om 07.50 uur lokale tijd op Amsterdam Schiphol Airport.

Het zomervluchtschema (vanaf 2025) ziet er als volgt uit:

  • KL615 vertrekt van Amsterdam Schiphol Airport (code: AMS) om 10.40 uur en arriveert om 11.30 uur lokale tijd op Portland International Airport (code: PDX).
  • KL616 vertrekt van Portland International Airport om 13.30 uur lokale tijd en arriveert de volgende dag om 07.55 uur lokale tijd op Amsterdam Schiphol Airport.

Over Portland
Portland is de grootste stad van de staat Oregon. Portland heeft gedurende het hele jaar een sterke toerismesector, onder andere door natuurparken zoals Mt. Hood, Columbia River Gorge en Forest Park. Ook staat Portland bekend om zijn culinaire scene. Daarnaast is het een belangrijke zakelijke bestemming, met de aanwezigheid van toonaangevende bedrijven in de sportkleding-, chip-, auto- en gezondheidsindustrie.

Reactie KLM op aangepast maatregelenpakket Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat

21 Juni 2024 om 08:10

Geluidsdoelstellingen overheid ruimschoots binnen bereik
KLM heeft op basis van een analyse van het Koninklijke NLR (Nederlands Lucht- en Ruimtevaartcentrum, NLR) de zes grootste verbeterpunten vastgesteld voor de aanvullende consultatie in de Balanced Approach voor de plannen van het ministerie. Met evenwichtige en effectieve aanpassingen zijn capaciteitsbeperkingen en het verminderen van secundair baangebruik niet nodig, wat overeenkomt met de randvoorwaarden van de Balanced Approach.

De NLR-analyse van de plannen van het ministerie bevestigt dat de door de overheid gestelde geluidsdoelstellingen ruimschoots behaald kunnen worden met het KLM-voorstel. Onderstaande afbeelding laat zien welk percentage reductie van geluidshinder voor omwonenden per november 2026 bereikt kan worden zonder vermindering van het aantal vliegtuigbewegingen op Schiphol.  

Evenwichtig en effectief
Voor KLM staat voorop dat de uitgangspunten van de Balanced Approach-procedure op de juiste wijze worden nageleefd. Dat betekent dat de maatregelen evenwichtig en effectief zijn.

  • Evenwichtig: het voorstel moet voldoen aan de eisen van de Balanced Approach, zorgvuldig zijn en gebaseerd zijn op een objectieve, feitelijke en juridische grondslag
  • Effectief: de maatregelen moeten proportioneel, kosteneffectief en uitvoerbaar zijn, waarbij de effecten van de maatregelen op de juiste manier in kaart zijn gebracht

Er is een realistisch tijdpad nodig om de stilste vliegtuigen in de nacht in te kunnen zetten. Dit geldt ook voor een duidelijk startpunt in de Balanced Approach, waarbij de gebruikelijke en gangbare rekenmethodes worden gebruikt om het feitelijke geluidsprobleem te onderbouwen.

KLM blijft zich inzetten voor een evenwichtig en effectief pakket voor het reduceren van geluidshinder met behoud van de goede internationale verbindingen met de rest van de wereld die voor Nederland, bedrijven en mensen van cruciaal belang zijn.

 

❌
❌