Normale weergave

Er zijn nieuwe artikelen beschikbaar. Klik om de pagina te vernieuwen.
Vandaag — 22 Oktober 2024Schiphol Newsroom

Polderbaan van 28 oktober t/m 6 november buiten gebruik voor jaarlijks regulier onderhoud

22 Oktober 2024 om 15:25

Aan start- en landingsbanen wordt jaarlijks regulier onderhoud uitgevoerd, zodat deze in goede conditie zijn en blijven. Er worden aan de Polderbaan, waar nodig, kleine reparaties aan het asfalt en markeringen uitgevoerd. De bekabeling en elektra worden gecontroleerd, het hemelwaterafvoer systeem wordt op verschillende locaties doorgespoeld, de omliggende grasvelden worden gemaaid en de lampen worden schoongemaakt of vervangen. De werkzaamheden worden uitgevoerd in samenwerking met Heijmans.

Inzet van andere start- en landingsbanen 
Tijdens het onderhoud maakt het vliegverkeer meer gebruik van de andere banen, zoals de Zwanenburgbaan, Buitenveldertbaan en Schiphol-Oostbaan. Dat betekent dat er in de gebieden onder de vliegroutes van deze start- en landingsbanen meer vliegtuigen overkomen tijdens deze onderhoudsperiode. Op deze pagina staat over welke gebieden de verschillende vliegroutes lopen.  

Bewoners met vragen     
Voor meer informatie of vragen over het vliegverkeer en baangebruik tijdens de werkzaamheden kunnen omwonenden contact opnemen met BAS. BAS geeft op hun website uitleg over het actuele baangebruik en operationele bijzonderheden en is het informatie- en meldingencentrum over het vliegverkeer van, naar en op Schiphol. Dit kan 7 dagen per week (09.00-17.00 uur) via telefoonnummer 020-6015555 of door het raadplegen van de website.     

Op de websites van BAS en Schiphol wordt wekelijks informatie gepubliceerd over het vliegverkeer op Schiphol. Omwonenden van Schiphol hebben met de app Notifly bovendien altijd real-time inzicht in het actuele en verwachte vliegverkeer op hun locatie. Schiphol houdt omwonenden graag op de hoogte van relevante ontwikkelingen rond het vliegverkeer op Schiphol. Maandelijks verschijnt daarom ook een burennieuwsbrief.  Iedereen kan zich voor deze burennieuwsbrief aanmelden. 

Gisteren — 21 Oktober 2024Schiphol Newsroom

Verkeer- en vervoercijfers september 2024

21 Oktober 2024 om 15:43

Aantal passagiers 
In september 2024 reisden er 6 miljoen passagiers van, naar of via Schiphol. Daarvan reisden bijna 3,9 miljoen passagiers direct van of naar Schiphol. Amsterdam Airport Schiphol was voor hen de luchthaven van vertrek of aankomst. Bijna 2,2 miljoen passagiers hadden een overstap op Schiphol. Dit zijn ruim een miljoen unieke passagiers, die in de internationale telwijze tweemaal worden geteld: als passagier bij aankomst en als passagier bij vertrek.
 

Meest populaire bestemmingen 
Bijna 4,2 miljoen passagiers gingen naar of kwamen van een bestemming in Europa, Bijna 1,9 miljoen van of naar een intercontinentale bestemming buiten Europa. Spanje was de meest populaire bestemming voor lokaal vertrekkende passagiers. Gevolgd door Groot-Brittannië, Italië, Griekenland en de Verenigde Staten.
 

Vluchten 
Het aantal vluchten van en naar Schiphol was 41.778 in september 2024. Dat is een stijging van bijna 3% vergeleken met 2023. 33.180 vluchten gingen van en naar Europese bestemmingen, 8.598 naar intercontinentale bestemmingen.
 

Vrachtvervoer  
Het aantal volledige vrachtvluchten was bijna 8% hoger dan in september 2023. In september 2024 waren er 1.391 vrachtvluchten, in 2023 waren dat er 1.291. Het totale vervoerde volume was in september 2024 129.351 ton. Dat is een toename van 10% t.o.v. 2023.
 

Klik hier voor het totale overzicht van de verkeer- en vervoercijfers van september 2024.

 

OuderSchiphol Newsroom

Schiphol zet in op schonere terminal en beter werk voor schoonmakers

15 Oktober 2024 om 15:34

Schiphol wil nieuwe, langdurige, contracten sluiten met GOM, Hago Airport Services en Victoria voor de schoonmaakwerkzaamheden in de terminal en bagagekelder. Dat maakt de luchthaven in een voorlopige gunning in de aanbestedingsprocedure bekend. Schiphol gaat nauwer samenwerken met de schoonmaakbedrijven en hun medewerkers om de schoonmaak in de terminal en de ervaring van passagiers te verbeteren. Daarbij is de kwaliteit van werk voor het personeel een topprioriteit. 

Schiphol heeft in de aanbestedingsprocedure kwaliteit voor reizigers en medewerkers als belangrijkste eisen gesteld en zijn daarmee dus ook belangrijker dan prijs. Het stellen van eisen aan kwaliteit van werk hebben Schiphol en de vakbonden met elkaar afgesproken in het sociaal akkoord. Zo is onderdeel van de aanbesteding dat de bedrijven jaarlijks aangeven hoe zij zorgen voor een aantrekkelijk en toereikend inkomen, moet er voldoende tijd ingepland worden voor het werk en mag het medewerkers geen geld kosten om van of naar de luchthaven te reizen.  

Volledige transparantie 

De nieuwe contracten zijn gebaseerd op samenwerking. Schiphol en de schoonmaakbedrijven gaan al hun gegevens delen. Schiphol bijvoorbeeld in detail over verwachte passagiersstromen op de luchthaven, de schoonmaakbedrijven over werkdruk en planningen. Hierdoor kunnen de schoonmaakbedrijven hun planning verbeteren en samen met Schiphol de ervaring van passagiers verbeteren. Bij Schiphol komt er extra personeel als aanspreekpunt voor de schoonmaakbedrijven: in de terminal zelf en binnen het contractbeheer.  

Aanbestedingsprocedure 

De schoonmaakbedrijven nemen ieder een deel van de terminal en bagagehallen voor hun rekening. Het aantal aanwezige schoonmaakpartijen op Schiphol gaat met de ingang van de nieuwe contracten terug van vier naar drie. 

Schiphol heeft besloten deze opdracht in de markt te zetten en is daarmee verplicht de contracten aan te besteden. De voorlopige gunning is een resultaat van een intensief aanbestedingstraject dat doorlopen is. Nu start een periode waarin partijen eventueel bezwaar kunnen maken. Naar verwachting wordt de gunning begin november 2024 definitief vastgesteld. De contracten gaan op 1 april 2025 in werking en hebben een looptijd van 8 jaar, met mogelijkheid tot 2 jaar verlenging.  

Simone Boitelle nieuwe directeur Corporate Affairs Royal Schiphol Group

15 Oktober 2024 om 10:30

Simone Boitelle is per 1 januari 2025 de nieuwe directeur Corporate Affairs van Royal Schiphol Group. Ze komt over van VNO-NCW en MKB Nederland waar ze op dit moment interim Directeur Communicatie & Marketing is. Simone Boitelle volgt Kees Boef op.  

Loopbaan 
Voor haar functie bij VNO-NCW, was Simone onder meer Global Director Corporate Affairs bij FrieslandCampina, Directeur Communicatie bij het Ministerie van Financiën en Hoofd Communicatie van de Eurogroep. 

Verkeer- en vervoercijfers augustus 2024

20 September 2024 om 09:12

Aantal passagiers 
In augustus 2024 reisden er 6,4 miljoen passagiers van, naar of via Schiphol. Daarvan reisden 4,2 miljoen passagiers direct van of naar Schiphol. Amsterdam Airport Schiphol was voor hen de luchthaven van vertrek of aankomst. Bijna 2,2 miljoen passagiers hadden een overstap op Schiphol. Dit zijn 1,1 miljoen unieke passagiers, die in de internationale telwijze tweemaal worden geteld: als passagier bij aankomst en als passagier bij vertrek.
 

Meest populaire bestemmingen 
4,6 miljoen passagiers gingen naar of kwamen van een bestemming in Europa, Bijna 1,8 miljoen van of naar een intercontinentale bestemming buiten Europa. Spanje was de meest populaire bestemming voor lokaal vertrekkende passagiers. Gevolgd door Groot-Brittannië, Griekenland, Italië en de Verenigde Staten.
 

Vluchten 
Het aantal vluchten van en naar Schiphol was 43.118 in augustus 2024. Dat is een stijging van bijna 4% vergeleken met 2023. 35.277 vluchten gingen van en naar Europese bestemmingen, 7.841 naar intercontinentale bestemmingen.
 

Vrachtvervoer  
Het aantal volledige vrachtvluchten was 2% hoger dan in augustus 2023. In augustus 2023 waren er 1.270 vrachtvluchten, in 2024 waren dat er 1.300. Het totale vervoerde volume was in augustus 2024 126.833 ton. Dat is een toename van 15% t.o.v. 2023.
 

Klik hier voor het totale overzicht van de verkeer- en vervoercijfers van augustus 2024.

 

Schiphol zet grote stap in capaciteit met aanschaf nieuwe elektrische bussen

18 September 2024 om 13:49

Schiphol heeft ruim 50 nieuwe elektrische bussen aangeschaft van het merk MAN. Deze nieuwe bussen zijn ontworpen met het oog op continuïteit, betrouwbaarheid en capaciteit, en bieden een reeks voordelen voor reizigers. 

De nieuwe bussen zullen vanuit de terminal passagiers van en naar de vliegtuigen brengen. Ze beschikken over drie deuren en een lage vloer, waardoor het in- en uitstappen voor alle passagiers aanzienlijk wordt vergemakkelijkt en daarmee sneller gaat. Met een innovatieve indeling die de nadruk legt op ruimte-efficiëntie, beschikken de voertuigen over meer staanplaatsen dan hun voorgangers. Dit ontwerp bevordert niet alleen een vlotte in- en uitstroom van passagiers, maar verhoogt ook de totale vervoerscapaciteit. Dit betekent dat passagiers minder lang hoeven te wachten en sneller bij het vliegtuig of de terminal aankomen. 

De nieuwe elektrische vloot vervangt vanaf april 2025 de eerste generatie bussen die het einde van hun levensduur hebben bereikt. Deze vernieuwing waarborgt de continuïteit en betrouwbaarheid van het busvervoer tussen terminal en platform. 

Rustruimte
Daarnaast wordt de rustruimte van de chauffeurs volledig vernieuwd. Dit duurzamere gebouw zal niet alleen voldoen aan de hoogste normen voor rustcondities, maar wordt ook energiepositief, dat betekent dat het meer energie opwekt dan het verbruikt. Hiermee onderstreept Schiphol zijn toewijding aan het verbeteren van de werkomgeving voor zijn medewerkers en het minimaliseren van de ecologische voetafdruk. 

Emissievrije luchthaven in 2030 
Met het oog op de toekomst heeft de luchthaven een ambitieus doel: volledige emissievrijheid in 2030. Dit betekent dat alle eigen activiteiten, inclusief grondoperaties op het start- en landingsterrein, geen uitstoot meer zullen veroorzaken.

Royal Schiphol Group geeft 600 miljoen euro aan obligaties uit voor investeringen in infrastructuur

11 September 2024 om 14:40

Royal Schiphol Group plaatste de obligaties bij een breed scala aan institutionele beleggers. Het definitieve orderboek bedroeg ongeveer 2,1 miljard euro. De obligaties worden genoteerd op Euronext Amsterdam. ABN AMRO, BNP Paribas, NatWest Markets en Rabobank fungeerden als joint bookrunners voor de transactie. 
 

Investeringsportefeuille: 6 miljard euro in vijf jaar 
Schiphol investeert de komende vijf jaar zes miljard euro ter verbetering van de luchthavenfaciliteiten, waaronder onderhoud en vernieuwing van de luchtvaartinfrastructuur, renovaties van passagiers- en medewerkersfaciliteiten en het implementeren van innovatieve manieren om de arbeidsomstandigheden te verbeteren. Lees hier meer daarover

Schiphol-Oostbaan van 16 t/m 24 september buiten gebruik voor jaarlijks regulier onderhoud

10 September 2024 om 14:39

Aan start- en landingsbanen wordt jaarlijks regulier onderhoud uitgevoerd, zodat deze in goede conditie zijn en blijven. Er worden aan de Schiphol-Oostbaan, waar nodig, kleine reparaties aan het asfalt en markeringen uitgevoerd. De bekabeling en elektra worden gecontroleerd, het hemelwaterafvoer systeem wordt op verschillende locaties doorgespoeld, de omliggende grasvelden worden gemaaid en de lampen worden schoongemaakt of vervangen. De werkzaamheden worden uitgevoerd in samenwerking met Heijmans.


Inzet van andere start- en landingsbanen 
Tijdens het onderhoud maakt het vliegverkeer meer gebruik van de andere banen, zoals de Buitenveldertbaan. Dat betekent dat er in de gebieden onder de vliegroutes van deze start- en landingsbanen meer vliegtuigen overkomen tijdens deze onderhoudsperiode. Op deze pagina staat over welke gebieden de verschillende vliegroutes lopen. 
 

Bewoners met vragen    
Voor meer informatie of vragen over het vliegverkeer en baangebruik tijdens de werkzaamheden kunnen omwonenden contact opnemen met BAS. BAS geeft op hun website uitleg over het actuele baangebruik en operationele bijzonderheden en is het informatie- en meldingencentrum over het vliegverkeer van, naar en op Schiphol. Dit kan 7 dagen per week (09.00-17.00 uur) via telefoonnummer 020-6015555 of door het raadplegen van de website.     

Op de websites van BAS en Schiphol wordt wekelijks informatie gepubliceerd over het vliegverkeer op Schiphol. Omwonenden van Schiphol hebben met de app Notifly bovendien altijd real-time inzicht in het actuele en verwachte vliegverkeer op hun locatie. Schiphol houdt omwonenden via een nieuwsbrief op de hoogte van relevante ontwikkelingen rond het vliegverkeer op Schiphol. Iedereen kan zich aanmelden voor de burennieuwsbrief.   

Zelfrijdende rolstoelen brengen reizigers naar hun gate op Schiphol

9 September 2024 om 13:01

Vertrekkende reizigers met verminderde mobiliteit, zoals ouderen of mensen met lichamelijke klachten, kunnen de rolstoelen gebruiken op de luchthaven. De dienst is gratis en vooraf reserveren is niet nodig. De rolstoelen staan klaar op drie locaties in Lounge 2 en 3, vlak na de paspoortcontrole. Dit is in het non-Schengengebied met voornamelijk intercontinentale bestemmingen. Reizigers kunnen eenvoudig instappen, hun gordel omdoen en een gatenummer selecteren. De rolstoel rijdt er dan zelfstandig naartoe. Na aankomst bij de gate stapt de reiziger uit en rijdt de rolstoel zelf terug naar het startpunt.

De zelfrijdende rolstoel 
De zelfrijdende rolstoel heeft een bagagerek aan de achterzijde waar de handbagage in geplaatst kan worden. De rolstoel beschikt over sensoren die rekening houden met andere reizigers, obstakels en de omgeving. Er zit een noodknop op de rolstoel en een stoelriem om de veiligheid te garanderen. Als reizigers toch behoefte hebben aan persoonlijke assistentie wordt dit verzorgd door Axxicom Airport Caddy. 

Testperiode en vervolg 
In eerste instantie zijn de rolstoelen elke werkdag tussen 09:00-17:00u beschikbaar bij de startpunten in Lounge 2 en 3. De komende maanden wordt de dienst verder uitgebreid en worden er testen uitgevoerd, waaronder: met de rolstoel de lift in, een rolstoel beschikbaar stellen voor aankomende reizigers bij de gate, een pauze- en tussenstop functie. Schiphol wil tijdens de testperiode leren hoe de rolstoelen passen in het luchthavenproces en hoe ze bijdragen aan de ervaring van de reizigers. De testperiode is onderdeel van Schiphols verkenning om de dienst structureel aan te bieden op de luchthaven. Binnenkort start Schiphol een marktconsultatie om de markt en de daarin bestaande mogelijkheden verder te onderzoeken.

Kort geding voor veilige bereikbaarheid Schiphol

6 September 2024 om 17:52

Schiphol wil dat er tijdens de staking in het treinvervoer (11 september) een minimale treinverbinding tussen de luchthaven en Amsterdam Centraal in stand blijft. Met het vliegverkeer op Schiphol is het een komen en gaan van duizenden aankomende en vertrekkende reizigers en medewerkers. Ook tussen 04.00-08.00 uur. Het OV heeft een cruciale rol in de goede en veilige bereikbaarheid van Schiphol. Schiphol is van mening dat een treinpendel bij eerdere OV stakingen belangrijk is geweest om de verkeerssituatie beheersbaar te houden. 

Om deze minimale treinverbinding voor elkaar te krijgen spant Schiphol een kort geding aan. We vragen daarmee niet om de hele staking te verbieden. Schiphol, NS en de vakbonden hebben de afgelopen periode gesproken over de mogelijkheid van een treinpendel tussen de luchthaven en Amsterdam, maar daar is geen overeenstemming uitgekomen. Schiphol betreurt dat een gang naar de rechter nodig is, maar ziet geen andere mogelijkheid. Schiphol respecteert recht om te staken en geeft daar normaliter de ruimte voor. Zo ook met de schoonmaakmanifestatie op maandag. Een belangrijke voorwaarde is dat de veiligheid niet in het geding komt.  

Werkzaamheden voor vernieuwing busstation Schiphol van start

5 September 2024 om 10:20

Dit jaar wordt met name gewerkt aan nieuwe tijdelijke bushaltes, zodat het busvervoer kan doorgaan tijdens de vernieuwing. Vanaf het voorjaar van 2025 worden deze haltes in gebruik genomen. Bij de tijdelijke haltes staan de bussen op een andere plek dan reizigers gewend zijn. Schiphol verwijst reizigers naar de juiste bushaltes door middel van bewegwijzering en halte-informatie. 

Om de overlast voor reizigers tot een minimum te beperken, zet de aannemer het werkgebied af met bouwschotten. In eerste instantie zijn dit om bepaalde delen, maar na ingebruikname van de tijdelijke haltes wordt er een groot werkgebied gemaakt op het huidige busstation. Voor de reizigers worden afgeschermde looppaden aangelegd, om veilig langs het werkgebied naar de bushaltes en het treinstation te lopen. 

Auto en fiets parkeren vlakbij busstation 
Onderdeel van de werkzaamheden om de verbouwing mogelijk te maken, is een verplaatsing van de uitrit van de parkeergarage P1/P6. Automobilisten worden met tijdelijke bewegwijzering omgeleid. Reizigers of medewerkers die met de fiets naar de luchthaven komen, kunnen die parkeren in de nieuwe tijdelijke fietsenstalling op het Mercuriusplein. 

Werkzaamheden in fases 
Er wordt in fases gewerkt aan het busstation. De afgelopen periode zijn de voorbereidende werkzaamheden afgerond aan de tijdelijke fietsenstalling, de kabels en leidingen. Om ruimte te maken voor de verbouwing zijn een aantal vervoersfuncties verplaatst naar de aankomstpassage Koepelstraat. De toba’s (taxi’s ordered by app), crewvervoer en de touringcars hebben hier een definitieve plek gekregen. 
 

Nieuw busstation 
Het nieuwe busstation wordt één groot perroneiland met overkapping en 20 halteplekken, waardoor er plaats is voor meer bussen. Ook is er voor reizigers meer ruimte om op de bus te wachten. Na de verbouwing wordt overstappen tussen trein en bus eenvoudiger. Drie nieuwe trappen verbinden het busstation straks direct met de onderliggende treinperrons, zodat reizigers rechtstreeks kunnen overstappen tussen de trein en bus. Rondom deze trappen worden poortjes geplaatst om in- en uit te checken. Ook komt er een nieuwe fietsenstalling met plek voor circa 500 fietsen, waar reizigers en medewerkers hun fiets kunnen stallen. De omliggende wegen worden opnieuw ingericht en aangesloten op het nieuwe busstation. De verbouwing van het busstation op Schiphol is een samenwerking tussen Schiphol en de Vervoerregio Amsterdam.

 

Groot investeringsplan van 6 miljard euro om Schiphol te verbeteren

30 Augustus 2024 om 07:59
  • Schiphol kondigt het grootste investeringsplan aan in de geschiedenis van de luchthaven om de infrastructuur, arbeidsomstandigheden en dienstverlening aan passagiers en luchtvaartmaatschappijen te verbeteren. Schiphol gaat 6 miljard euro investeren in de komende vijf jaar. 
  • Meer passagiers (+9%) vonden hun weg terug naar de luchthavens van Royal Schiphol Group. In het eerste half jaar van 2024 verwelkomden de luchthavens 36,1 miljoen passagiers. 31,8 miljoen passagiers (+11%) vlogen van, naar of via Amsterdam Airport Schiphol. Het aantal vluchten van en naar Schiphol bedroeg 230.417 (+12%). 
  • De halfjaarcijfers van 2024 weerspiegelen de weg van Schiphol naar financieel herstel na een aantal moeilijke jaren. In het eerste halfjaar is het onderliggende nettoresultaat van Schiphol Group 99 miljoen euro. De kasstroom na investeringen is 188 miljoen negatief. 
  • Ondanks een soepele operationele prestatie deze mei- en zomervakantie, is de algehele tevredenheid onder passagiers niet op het gewenste niveau.

Investeringsportefeuille tussen 2024-2029 
Schiphol werkt intensief samen met aannemers aan de investeringsportefeuille, waaronder onderhoud en vernieuwing van de luchtvaartinfrastructuur, renovaties van passagiers- en medewerkersfaciliteiten en het implementeren van innovatieve manieren om de arbeidsomstandigheden te verbeteren. In de afgelopen maanden openden verschillende nieuwe faciliteiten hun deuren, zoals nieuwe winkels en restaurants in de Lounges. Er is nog veel werk te doen en daarom zullen de onderhouds- en vernieuwingswerkzaamheden de komende jaren doorgaan, bovenop de eerder gepresenteerde investeringsplannen. Tussen 2024 en 2029 investeert Schiphol 6 miljard euro om de luchthavenfaciliteiten te verbeteren. Belangrijke delen van de luchthaveninfrastructuur - waaronder pier C, de bagagekelder, klimaatinstallaties, roltrappen, vliegtuigopstelplaatsen en taxibanen - zijn toe aan groot onderhoud of vernieuwing. Pier A wordt voltooid en nieuwbouwprojecten zoals de nieuwe bagagekelder gaan van start.

Verkeer 
Het totaal aantal passagiers op de luchthavens van Royal Schiphol Group in Nederland is met 9% gestegen tot 36,1 miljoen (HJ 2023: 33,0 miljoen). 

Passagiers (in miljoenen)

  

Amsterdam Airport Schiphol 

Eindhoven Airport

Rotterdam The Hague Airport 

Totaal 

HJ 2024 

31,8 

3,3 

1,0 

36,1 

HJ 2023 

28,7 

3,3

1,0 

33,0

HJ 2022 

23,8 

2,7 

0,8 

27,3 

HJ 2021 

5,6 

0,3 

0,1 

6,0 

HJ 2020 

13,1 

1,1 

0,3 

14,5 

HJ 2019 

34,5 

3,2 

1,0 

38,7 


Er waren 230.417 vliegtuigbewegingen op Amsterdam Airport Schiphol. Dat is een stijging van 12% ten opzichte van het eerste halfjaar van 2023 (206.198 vliegtuigbewegingen), maar nog altijd 5% minder dan in de eerste helft van 2019 (242.107 vliegtuigbewegingen). Het vrachtvolume op Amsterdam Airport Schiphol steeg met 9% tot 0,7 miljoen ton. 
 

Vliegtuigbewegingen

  

Amsterdam Airport Schiphol 

Eindhoven Airport 

Rotterdam The Hague Airport 

Totaal 

HJ 2024 

230.417  

20.130  

7.512  

258.059 

HJ 2023 

206.198 

20.042 

7.582 

233.822 

HJ 2022 

189.506 

18.314 

6.413 

214.233 

HJ 2021 

86.037 

3.745 

690 

90.472 

HJ 2020 

115.952 

8.338 

2.514 

126.804 

HJ 2019 

242.107 

19.864 

7.902 

269.873 


Financiële gegevens   
Het onderliggende nettoresultaat over de eerste helft van 2024 kwam uit op 99 miljoen euro, vergeleken met 44 miljoen euro in het eerste half jaar van 2023. Het nettoresultaat is 224 miljoen euro in het eerste half jaar van 2024, met daarin een herwaardering van ons vastgoed van 168 miljoen euro als gevolg van externe regelgeving. In het eerste half jaar van 2023 was het nettoresultaat 15 miljoen euro.  


Cijfers 

In miljoenen euro's 

HJ 2024 

HJ 2023 

% 

Inkomsten 

1.048 

854 

22,7 

Onderliggende EBITDA 

309 

218 

41,7 

Onderliggend bedrijfsresultaat 

139 

59 

>100 

Onderliggend nettoresultaat 

99 

44 

>100 

Nettoresultaat 

224 

15 

>100 


Vooruitzichten voor 2024   
De maandelijkse verkeerscijfers van 2024 komen verder in de richting van de pre-COVID cijfers. Op piekdagen in de mei- en zomerperiode waren er meer vertrekkende passagiers dan in 2019. Voor heel 2024 verwacht Schiphol dat het totale aantal passagiers op de luchthaven tussen de 65 en 68 miljoen zal uitkomen. Het verwachte aantal vluchten voor het hele jaar ligt tussen de 470.000 en 473.000. Een verdere toename van het aantal passagiers wordt verwacht doordat het gemiddeld aantal passagiers per vliegtuig zal blijven stijgen.  
 

Het volledige (pers)bericht met alle cijfers is aan de rechterzijde van deze pagina te downloaden.

 

Verkeer- en vervoercijfers juli 2024

22 Augustus 2024 om 10:03

Aantal passagiers 
In juli 2024 reisden er 6,3 miljoen passagiers van, naar of via Schiphol. Daarvan reisden 4,2 miljoen passagiers direct van of naar Schiphol. Amsterdam Airport Schiphol was voor hen de luchthaven van vertrek of aankomst. Bijna 2,1 miljoen passagiers hadden een overstap op Schiphol. Dit zijn ruim een miljoen unieke passagiers, die in de internationale telwijze tweemaal worden geteld: als passagier bij aankomst en als passagier bij vertrek.
 

Meest populaire bestemmingen 
4,5 miljoen passagiers gingen naar of kwamen van een bestemming in Europa, Bijna 1,8 miljoen van of naar een intercontinentale bestemming buiten Europa. Spanje was de meest populaire bestemming voor lokaal vertrekkende passagiers. Gevolgd door Groot-Brittannië, de Verenigde Staten, Italië en Griekenland.
 

Vluchten 
Het aantal vluchten van en naar Schiphol was 42.452 in juli 2024. Dat is een stijging van bijna 4% vergeleken met 2023. 34.669 vluchten gingen van en naar Europese bestemmingen, 7.783 naar intercontinentale bestemmingen.
 

Vrachtvervoer  
Het aantal volledige vrachtvluchten was 1% lager dan in juli 2023. In juli 2024 waren er 1.304 vrachtvluchten, in 2023 waren dat er 1.315. Het totale vervoerde volume was in juli 2024 128.192 ton. Dat is een toename van 13% t.o.v. 2023.
 

Klik hier voor het totale overzicht van de verkeer- en vervoercijfers van juli 2024.

 

Start ‘Schiphol Airport’: unieke blik achter de schermen van de luchthaven

13 Augustus 2024 om 16:15

Voor het nieuwe RTL 5-programma ‘Schiphol Airport’ opent Schiphol haar deuren voor een uniek kijkje achter de schermen van de grootste luchthaven van Nederland. In deze serie staan passie en toewijding centraal en draait alles om het veilig en efficiënt laten verlopen van het reizigersverkeer. 'Schiphol Airport' is vanaf dinsdag 27 augustus wekelijks om 20.30 uur te zien bij RTL 5. 

In de realityserie ‘Schiphol Airport’ worden medewerkers gevolgd die dagelijks hard werken om de luchthaven operationeel te houden. Van floormanager Josée en douaneambtenaren Jan en Dilek, tot Viggo grondsteward(ess) Isabel en Ronald, en Marechaussees Nick, Bram, Dennis en Jeffrey. Zij spelen allemaal een cruciale rol in het reilen en zeilen van de luchthaven. Ze worden gevolgd tijdens hectische momenten en uitdagende situaties en laten zien hoe ze ervoor zorgen dat alles soepel verloopt. Of het nu gaat om piekuren of onvoorziene omstandigheden, zij zorgen ervoor dat passagiers een vlekkeloze reiservaring hebben. 

‘Schiphol Airport’ wordt geproduceerd door No Pictures Please en Fremantle Company.

Primeur op Schiphol: luchthaven test eerste GPU op waterstof

5 Augustus 2024 om 14:26

Schiphol heeft de primeur om als eerste luchthaven een op waterstof aangedreven Ground Power Unit (GPU) in de operatie te testen. De H2-GPU is ingezet om toestellen van KLM Cityhopper op het platform te voorzien van stroom, bijvoorbeeld voor verlichting en stroom in de cockpit. Deze wereldprimeur is onderdeel van het door Schiphol geïnitieerde samenwerkingsverband TULIPS, mede gesubsidieerd door de Europese Commissie. 

Schiphol werkt samen met grondafhandelaren en de luchtvaartsector aan een uitstootvrije operatie. Sommige vliegtuigen aan de gate worden al voorzien van elektriciteit door e-GPU's (electrical Ground Power Units). Deze e-GPU's moeten voor het opladen naar laadpunten worden verplaatst. De nieuwe H2-GPU kan ter plaatse worden bijgetankt, wat tijd en voertuigbewegingen bespaart. Ook hebben e-GPU’s soms onvoldoende capaciteit, waardoor diesel-GPU’s nog nodig zijn. Naast het schonere HVO100 voor diesel zoeken de partijen naar een uitstootvrije oplossing, zoals de waterstof-GPU.

Samenwerking
De test wordt uitgevoerd in samenwerking met KLM en verschillende andere partners en wordt mede gesubsidieerd door de EU. De H2-GPU is ontwikkeld door Zepp.solutions, een scale-up uit Delft, en de Oostenrijkse GPU-producent Dynell. KES beheert de GPU-pool op Schiphol en verzorgt het gebruik bij de verschillende afhandelaren.

Project TULIPS
Schiphol coördineert het door de Europese Commissie gefinancierde project TULIPS. In dit samenwerkingsverband van 33 Europese luchtvaartpartijen en kennisinstituten worden nieuwe technologieën en procedures ontwikkeld die de verduurzaming van luchthavenoperaties zullen versnellen. Naast de ontwikkeling van deze H2-GPU werkt het project ook aan grootschalige SAF-leveringen, duurzame energieopslag en circulaire materiaaloplossingen die bijdragen aan de doelstellingen van de EU Green Deal.

Schiphol, Rotterdam The Hague Airport en Eindhoven Airport keren terug naar internationale standaard rond vloeistoffen in handbagage

1 Augustus 2024 om 12:30

Vanaf 1 september 2024 is het niet meer toegestaan om vloeistoffen in verpakkingen groter dan 100 ml mee te nemen in de handbagage. Ondanks de eerdere versoepeling door de invoering van CT-scanners, keren Schiphol, Rotterdam The Hague Airport en Eindhoven Airport terug naar de internationale norm van maximaal 100 ml per verpakking. Deze wijziging is niet gerelateerd aan een verandering van het dreigingsbeeld. De luchthavens volgen hiermee nieuwe richtlijnen van de Europese Commissie. 

Alle vloeistoffen in verpakkingen tot 100 ml mogen nog steeds mee in de handbagage. Overige regels blijven ongewijzigd. Dus elektronica, zoals een laptop en telefoon, hoeven ook na 1 september 2024 niet uit de handbagage gehaald te worden. 

De luchthavens treffen diverse maatregelen om reizigers op de hoogte te brengen van de aangepaste regels. Denk aan uitgebreide informatievoorziening en watercollectoren bij de security, waarin reizigers hun drinkflessen kunnen leegmaken. Ook wordt extra personeel ingezet om passagiers te informeren over de aangepaste vloeistofregel. Reizigers worden geadviseerd grotere hoeveelheden vloeistof in de ruimbagage te vervoeren, een advies dat altijd al werd gegeven vanwege verschillen in beleid tussen luchthavens wereldwijd. 

Wij vragen onze reizigers om hun begrip en medewerking om een soepele reiservaring voor iedereen te garanderen.

Schiphol en KLM testen zelfrijdende pendeldienst voor vliegtuigcrew

26 Juli 2024 om 09:30

Op Schiphol is de tweede fase van de proef met de elektrische zelfrijdende bussen van start gegaan. Tijdens deze fase test de luchthaven samen met KLM Cityhopper en KLM Ground Services een vaste voorgeprogrammeerde route van en naar het platform. Crew van KLM Cityhopper die aankomt op Schiphol, kan gebruikmaken van de pendeldienst. Eerder dit jaar heeft Schiphol al een succesvolle eerste proef met deze zelfrijdende bussen van leverancier Ohmio gedaan.  

Tijdens de eerste fase van de proef lag de focus op het testen van de technologie en het gebruikersgemak. Tijdens deze testfase is een nog complexere omgeving, het platform, de hoofdlocatie van de proef. Op en rond het platform gebeurt veel tegelijkertijd: van vliegtuigen die aankomen en vertrekken tot het afhandelingsproces en het vervoeren van crew van luchtvaartmaatschappijen.  

Sensoren en camera’s  
De bus haalt de komende weken een aantal keer per dag KLM Cityhopper-crew op van het A-platform. Hier staan KLM Cityhopper-vliegtuigen geparkeerd voordat ze vertrekken van of nadat ze zijn aangekomen op Schiphol. De zelfrijdende bus zet de vliegtuigcrewleden vervolgens af bij de terminal. Het voertuig is uitgerust met sensoren en speciale camera's en maken gebruik van GPS-signalen om te lokaliseren. De bus heeft een 360 graden view doordat deze is uitgerust met LIDAR-technologie. Hiermee kan het voertuig op 30 meter afstand objecten detecteren en hierop anticiperen.  

Zero emissie grondoperatie 
In 2050 wil Royal Schiphol Group de meest duurzame en hoogwaardige luchthavens ter wereld zijn. Het bouwen van een duurzamere en uitstootvrije grondoperatie draagt hieraan bij. Royal Schiphol Group voorziet dat in 2050 alle voertuigen zijn vervangen door een aaneengesloten vloot van autonome, uitstootvrije voertuigen en alle bijbehorende processen zijn geautomatiseerd. Ook in een autonome grondoperatie blijft een belangrijke rol voor de medewerker weggelegd. Het werk zal meer aansturend zijn en met afwisselende taken.  

Verkeer- en vervoercijfers juni 2024

22 Juli 2024 om 11:11

Aantal passagiers 
In juni 2024 reisden er bijna 6 miljoen passagiers van, naar of via Schiphol. Daarvan reisden 3,8 miljoen passagiers direct van of naar Schiphol. Amsterdam Airport Schiphol was voor hen de luchthaven van vertrek of aankomst. 2,1 miljoen passagiers hadden een overstap op Schiphol. Dit zijn ruim een miljoen unieke passagiers, die in de internationale telwijze tweemaal worden geteld: als passagier bij aankomst en als passagier bij vertrek.
 

Meest populaire bestemmingen 
4,3 miljoen passagiers gingen naar of kwamen van een bestemming in Europa, 1,6 miljoen van of naar een intercontinentale bestemming buiten Europa. Spanje was de meest populaire bestemming voor lokaal vertrekkende passagiers. Gevolgd door Groot-Brittannië, Italië, Griekenland en de Verenigde Staten.
 

Vluchten 
Het aantal vluchten van en naar Schiphol was 40.857 in juni 2024. Dat is een stijging van 5% vergeleken met 2023. 33.555 vluchten gingen van en naar Europese bestemmingen, 7.302 naar intercontinentale bestemmingen.
 

Vrachtvervoer  
Het aantal volledige vrachtvluchten was 7% lager dan in juni 2023. In juni 2024 waren er 1.241 vrachtvluchten, in 2023 waren dat er 1.337. Het totale vervoerde volume was in juni 2024 121.648 ton. Dat is een toename van bijna 8% t.o.v. 2023.
 

Klik hier voor het totale overzicht van de verkeer- en vervoercijfers van juni 2024.

 

Update wereldwijde computerstoring op Schiphol

19 Juli 2024 om 09:24

Update 18.30 uur
Vandaag was er een wereldwijde computerstoring. Deze storing heeft tot nu toe tot zo'n 200 geannuleerde en 150 vertraagde vluchten geleid. Ondertussen is de storing zo goed als opgelost en de systemen zijn weer opgestart. Morgen verwachten wij een drukke dag vanwege de zomervakantie. We raden reizigers aan hun actuele vluchtinformatie in de gaten te houden.

Update 15.15 uur
De systemen worden op dit moment weer opgestart. Samen met luchtvaartmaatschappijen werken we hard om alle reizigers zo snel mogelijk op de plek van hun bestemming te krijgen. We raden reizigers aan om contact op te nemen met hun luchtvaartmaatschappij en hun actuele vluchtinformatie in de gaten te houden. 

Update 08.00 uur
Op dit moment is er een wereldwijde computerstoring. Deze storing heeft ook grote impact op vluchten van en naar Schiphol. We raden reizigers aan om de website van hun luchtvaartmaatschappij te raadplegen en actuele vluchtinformatie in de gaten te houden.

Stilte op Polderbaan vanwege herdenking MH17

17 Juli 2024 om 11:15

Vandaag, 17 juli 2024, is het 10 jaar geleden dat de ramp met vlucht MH17 van Malaysia Airlines plaatsvond. Bij het monument in Vijfhuizen zal de besloten nationale herdenking plaatsvinden en wordt stilgestaan bij deze ramp. Op Schiphol wordt tijdens de herdenking het vliegverkeer op de Polderbaan tijdelijk stilgelegd. 

De Polderbaan ligt nabij het monument waar de herdenkingsdienst plaatsvindt. Tijdens de plechtigheid wordt 2 minuten stilte in acht genomen ter nagedachtenis aan de slachtoffers die het leven lieten. Om dit mogelijk te maken is in overleg met de Stichting Nabestaanden MH17 besloten om het vliegverkeer op de Polderbaan stil te leggen tussen in ieder geval 15:15 uur en 15:30 uur.   

Andere banen 
Als gevolg van de plechtigheid is het mogelijk dat het vliegverkeer tijdelijk wordt afgehandeld op andere banen dan gebruikelijk. We vragen hiervoor om  begrip. Voor meer informatie over het baangebruik en het vliegverkeer adviseren we om de Notifly app te raadplegen of contact op te nemen met BAS, Bewonersaanspreekpunt Schiphol, via 020 601 55 55 of via hun website

Schiphol vervolgt test met zelfrijdende rolstoelen

12 Juli 2024 om 08:50

Na een succesvolle testperiode in 2023 vervolgt Schiphol de test met zelfrijdende rolstoelen. Tien innovatieve rolstoelen van WHILL Autonomous Mobility worden vanaf september een jaar lang ingezet op de luchthaven. Het doel van de test is om te ontdekken hoe zelfrijdende rolstoelen het reizen voor mensen met verminderde mobiliteit zo gemakkelijk mogelijk kunnen maken.  

Deze reizigers worden met de zelfrijdende rolstoelen naar hun gate gebracht, zonder dat een assistent hoeft mee te lopen. De dienstverlening draagt daarmee bij aan de behoefte van reizigers met verminderde mobiliteit om zich zelfstandig over de luchthaven te bewegen. Schiphol wil tijdens de testperiode leren hoe de rolstoelen passen in het luchthavenproces en hoe ze bijdragen aan de ervaring van deze reizigers.  

De komende maanden werkt leverancier WHILL aan de voorbereidingen, zoals het configureren van de routes. Vanaf september zijn tien rolstoelen beschikbaar voor voornamelijk intercontinentale en Britse reizigers die daar gebruik van willen maken. Deze testperiode van een jaar in het non-Schengen gebied is onderdeel van de verkenning om de dienstverlening structureel aan te bieden op de luchthaven. Binnenkort start Schiphol een marktconsultatie om de markt en de daarin bestaande mogelijkheden verder te onderzoeken.  

De zelfrijdende rolstoel 
De zelfrijdende rolstoel heeft een bagagerek aan de achterzijde waar de handbagage in geplaatst kan worden. Vervolgens kan de reiziger met verminderde mobiliteit op het service scherm een bestemming op Schiphol invoeren, bijvoorbeeld de gate voor het boarden. De rolstoel rijdt dan zelfstandig naar deze bestemming toe. De rolstoel beschikt over sensoren die rekening houden met andere reizigers, obstakels en de ruimte om zich heen. Er zit een noodknop op de rolstoel en een stoelriem om de veiligheid te garanderen. Na aankomst op de bestemming stapt de reiziger zelf uit en rijdt de rolstoel zelf terug naar het startpunt, van waar volgende reizigers met verminderde mobiliteit gebruik kunnen maken van de rolstoelen.  Als reizigers behoefte hebben aan persoonlijke assistentie, wordt dit verzorgd door Axxicom Airport Caddy.

Duidelijkheid over voortgang A-pier: gereed in 2027

4 Juli 2024 om 12:29

Afbouw tot begin 2027
Na een periode van zorgvuldige voorbereidingen en veelvuldige herstelwerkzaamheden, gaat BAM met haar onderaannemers voortvarend verder met de afbouw van de A-pier. Schiphol en BAM zijn gedreven om de A-pier in december 2026 op te leveren. De huidige planning is zeer nauwkeurig en bevat bufferperiodes (elk weekend en vakantie) om eventuele vertragingen in te lopen of onverwachte situaties te verhelpen. In de periode tot nu toe verhielp BAM samen met onder andere Heijmans en VolkerWessels Infra Schiphol veel kwaliteitsgebreken. Zo bleek bijvoorbeeld de brandwerende coating voor de stalen balken dermate aangetast door weersinvloeden dat BAM de coating op zo’n 18 kilometer aan stalen balken moest vervangen. 

Totale kosten 
De totale kosten voor de A-pier stijgen, met name door herstelwerkzaamheden, vertragingen en langere looptijd van het project, naar 1.393 miljoen euro. Dat is het totaalbedrag op basis van de huidige planning en scope. De kans op verder uitstel of budgetoverschrijding acht Schiphol minimaal, door de gedegen voorbereiding van BAM waarin wij alle vertrouwen hebben. De aandeelhouders van Schiphol hebben ingestemd met een verhoging van het budget uit 2021 met bijna 300 miljoen euro.

De nieuwe A-pier 
De A-pier is een belangrijke pijler in de extra kwaliteit en comfort die Schiphol wil bieden aan passagiers en luchtvaartmaatschappijen. De extra vierkante meters en acht gates, waarvan drie voor de grootste vliegtuigen, zijn hard nodig om te voldoen aan de huidige en toekomstige piekmomenten, op het gebied van passagiersdoorstroming, vliegtuigopstelplaatsen en vlootvernieuwing. De A-pier is van essentieel belang voor de toekomst van de luchthaven, omdat het de ruimte biedt om bestaande luchthaveninfrastructuur op termijn te vervangen, te vernieuwen en te verduurzamen. 

De nieuwe pier heeft met z’n 55.000 vierkante meter wat weg van een terminal. Zo komen er securityfilters, grenscontroles, winkels en horecavoorzieningen. En met drie verdiepingen is het mogelijk om reizigers met een verschillende grens- en beveiligingsstatus te scheiden. Bij de afbouw houdt Schiphol vast aan de duurzaamheidsdoelstellingen en de LEED Gold certificering, zodat de A-pier de duurzaamste pier van Schiphol wordt.

Social media fenomeen ‘Het Koekemannetje’ opent deuren op Schiphol

3 Juli 2024 om 15:24

De Nederlandse koekjessensatie ‘Het Koekemannetje’ heeft de deuren van haar tweede locatie geopend. De populaire koekjes zijn vanaf deze week ook verkrijgbaar op Schiphol Plaza.

Op social media is Het Koekemannetje niet meer weg te denken. De eerste winkel in de Negen Straatjes trekt dagelijks een rij van fans. Nu kunnen ook bezoekers van Schiphol genieten van de dagelijks vers met de hand gemaakte koekjes. De winkel is midden op Schiphol Plaza te vinden en is dagelijks geopend van 07.00 tot 23.00 uur. Dit gebied bevindt zich voor de securitycontrole en is daardoor toegankelijk voor zowel vertrekkende als aankomende reizigers en luchthavenmedewerkers. 

Het Koekemannetje 
De koekjes van Het Koekemannetje zijn 100% natuurlijk, zonder kunstmatige geur-, kleur- en smaakstoffen. Alle verpakkingen worden gemaakt van duurzaam materiaal waardoor er geen plastic de winkel verlaat. Elk koekje wordt met de hand gemaakt, op de gram gewogen en gemaakt van bloem van eigen bodem en de hoogste kwaliteit Belgische chocolade. 

Royal Schiphol Group ondertekent convenant Schoon en Emissieloos Bouwen

2 Juli 2024 om 16:45

In het convenant SEB en de bijbehorende routekaart staan stappen die de partners de komende jaren nemen om werk-, voer- en vaartuigen in de bouw te vervangen door schone of emissieloze exemplaren. Lichter materieel wordt daarbij eerder emissieloos dan zwaarder of specialistisch materieel. De afspraken geven de sector duidelijkheid over wat zij de aankomende jaren kunnen verwachten en hoe zij zich hierop kunnen voorbereiden. 

Op weg naar emissievrij in 2030 
In 2030 wil Schiphol een emissievrije luchthaven zijn op het gebied van de eigen luchthavenactiviteiten en de bouwprojecten. Op de luchthaven vinden er daarom al veel werkzaamheden emissievrij plaats. De bouwpartners (main contractors) op Schiphol gebruiken steeds vaker elektrisch materieel om de werkzaamheden uit te voeren. Daarnaast heeft Schiphol de ambitie om afvalvrij te zijn in 2030 en circulair in 2050, zodat reststromen en materialen zoveel mogelijk worden hergebruikt. Hergebruik van materiaal op de bouwplaats vermindert de transportkilometers en de bijbehorende CO2-uitstoot, wat ook de luchtkwaliteit ten goede komt. Een voorbeeld is het eigen elektrische recyclingpunt voor betonpuin, waar beton op de luchthaven wordt gerecycled, wat jaarlijks ongeveer 80.000 km aan transportkilometers bespaart.

Luchtvaartsector bundelt krachten: Handige tips voor een vlotte start vanaf Schiphol

2 Juli 2024 om 14:00

Aanstaande vrijdag start de zomervakantie voor de eerste regio in Nederland. Tijdens de vakantieperiode, die tot 1 september duurt, verwacht de luchthaven in totaal 12.3 miljoen reizigers. Dat zijn gemiddeld 69.000 vertrekkende reizigers per dag en op piekdagen zo'n 81.500 vertrekkende reizigers per dag.  De luchtvaartsector adviseert reizigers om zich daarom ook goed voor te bereiden met een gezamenlijk top 10 aan reistips. Zo gaat de zomervakantie voor iedereen soepel van start.  

Deze zomer vliegen reizigers voornamelijk naar zonnige bestemmingen zoals Spanje en Griekenland, maar ook Groot- Brittannië is in trek. Om deze reizigers goed voorbereid op reis te laten gaan, heeft Schiphol in samenwerking met verschillende partijen de top 10 tips voor reizigers samengesteld. Goede voorbereiding is immers het halve werk en dat begint zowel thuis, als bij het plannen van de reis naar de luchthaven maar ook op Schiphol zelf.  

De top 10 tips voor reizigers 

  1. Pak de (hand)bagage slim in, verwijder oude kofferlabels en check van tevoren wat mee mag. Doe daarnaast dunne kleding en lage schoenen aan. 
  1. Check thuis alvast in voor je vlucht. Bij de meeste luchtvaartmaatschappijen kun je online inchecken. Dan hoef je op Schiphol alleen nog maar bagage af te geven.  
  1. Kom op tijd naar de luchthaven. Reizigers adviseren we daarom om de tijd die de luchtvaartmaatschappij aangeeft aan te houden. Over het algemeen is dat 2 uur van tevoren voor Europese vluchten en 3 uur voor intercontinentale vluchten. 
  1. Reizigers die vliegen met KLM, Transavia of TUI kunnen op parkeerplaats P3 hun koffers afgeven en inchecken.  
  1. Voor passagiers die vliegen met easyJet geldt dat ze gebruik kunnen maken van de  Twilight Bag Drop service als zij voor 08:00 uur ‘s ochtends vanaf Schiphol vertrekken. Met deze gratis service kunnen zij hun ruimbagage een avond van tevoren afgeven. Dat scheelt tijd op de ochtend zelf. 
  1. Boek een gratis tijdslot voor de securitycontrole. Dat kan al drie dagen voor vertrek. Het reserveren van een tijdslot kan ook met de Schiphol-app.  
  1. Ga snel door de security check. Op Schiphol maken we gebruik van 3D CT-scans en hoeven reizigers elektronica, zoals een laptop en telefoon niet uit hun handbagage te halen. 
  1. Houd rekening met de regels en controles van de Koninklijke Marechaussee bij reizen met een minderjarig kind.    
  1. Check de geldigheid van je paspoort. Ben je 14 jaar of ouder? Maak dan zoveel als mogelijk gebruik van de selfservice paspoortcontrole
  1. Controleer van tevoren  de regels van Douane Nederland over wat er wel en niet ingevoerd mag worden in Nederland bij terugkomst. Dan kan ook via de Reisapp van de overheid.  

Drukkere periode 
Tijdens een vakantieperiode vliegen meer reizigers tegelijkertijd en is het drukker op Schiphol. Het kan daarom zijn dat reizigers langer moeten wachten bij de check-in, de securitycontrole of paspoortcontrole. Ook als veel reizigers tegelijkertijd terugkomen van hun reis, verwachten we dat ze mogelijk wat langer moeten wachten bij de paspoortcontrole. Met alle medewerkers op de luchthaven spannen we ons in om de reis op Schiphol zo soepel mogelijk te laten verlopen.  

Voor meer informatie over reizen vanaf Schiphol en alle andere tips: bezoek onze website of raadpleeg de Schiphol App.  De top 10 aan reistips is in samenwerking tot stand gekomen met KLM, Transavia, TUI, easyJet,  de Koninklijke Marechaussee en Douane Nederland. 

Reservering parallelle Kaagbaan definitief opgeheven

1 Juli 2024 om 14:18

Schiphol verwelkomende vorig jaar het besluit van het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat (IenW) om de reservering van een parallelle Kaagbaan op te heffen. Schiphol had dit zelf ook al aangekondigd in haar 8-puntenplan om de luchtvaart stiller, schoner en beter te maken. Sindsdien heeft er een consultatie plaatsgevonden om betrokkenen de kans te geven om op dit besluit van het ministerie van IenW te reageren. Omdat er hieruit geen nieuwe argumenten zijn ingebracht, is het besluit aan het parlement voorgelegd. Sinds vandaag (1 juli 2024) is hiermee de reservering definitief opgeheven. Dat is positief voor omwonenden van Schiphol. 

Al meer dan 20 jaar is grond gereserveerd voor een eventuele parallelle Kaagbaan en dat legt een onnodige druk op de schaarse ruimte in de omgeving. Onderzoek uit 2019 toont aan dat een tweede Kaagbaan de hinder niet doet afnemen, maar slechts verplaatst. Daarnaast vindt Schiphol een extra baan ongewenst. Schiphol vroeg de Rijksoverheid om de ruimtelijke reservering op te heffen.  

Stiller, schoner en beter Schiphol 
Dit verzoek stond ook in het vorig jaar gepresenteerde acht-punten-plan van Schiphol om stiller, schoner en beter te worden. Naast dat Schiphol geen extra start- en landingsbaan wil, bestaat dat plan uit het weren van privéjets, een nachtsluiting, het weren van de meest lawaaiige toestellen en het investeren van maximaal 10 miljoen per jaar tot 2030 in een Omgevingsfonds.   

Omgevingsfonds 
Voor dit Omgevingsfonds geldt dat de eerste stappen zijn gezet in de oprichting hiervan. Het wordt hiermee de opvolger van de Stichting Leefomgeving Schiphol. In de aankomende periode wordt de organisatie verder vormgegeven en krijgt het een onafhankelijk bestuur en een Raad van Toezicht. Royal Schiphol Group zal voorzitter worden van deze Raad van Toezicht. 

Het overkoepelende doel van het Omgevingsfonds is het verbeteren van de kwaliteit van de leefomgeving van Schiphol. Vooral in de gebieden waar sprake is van zware geluidsbelasting en hinderbeperkende maatregelen in de lucht onvoldoende effect hebben. Met het Omgevingsfonds worden specifieke landzijdige maatregelen gefinancieerd, zoals gebiedsontwikkeling, maar ook wordt geïnvesteerd in onderzoek naar innovatieve en technologische ontwikkelingen die een positief effect hebben op de leefbaarheid.  

Naar verwachting is het Omgevingsfonds in 2025 actief. 

Nieuwe trappen, roltrappen en liften op station Schiphol Airport

28 Juni 2024 om 17:10

De afgelopen twee jaar zijn bestaande stijg- en daalpunten (trappen, rolpaden en liften) aangepakt. De hellingbanen zijn vervangen door vaste trappen en de bestaande en nieuwe trappen zijn verbreed. Ook zijn van enkele roltrappen, dubbele roltrappen gemaakt. De bestaande liften zijn voorzien van nieuwe beglazing, branddeuren en wandafwerking om een brandwerende laag aan te brengen tussen het perron en Schiphol Plaza. 

De werkzaamheden zijn uitgevoerd door BAM Infra en vonden grotendeels plaats in verschillende treinvrije periodes, om de hinder voor reizigers beperkt te houden. Het station bleef tijdens de werkzaamheden bereikbaar voor zowel reizigers als personeel. Bij de sloopwerkzaamheden ging het om het demonteren en uithijsen van zes rolpaden (hellingbanen) van elk 45 meter lang. De materialen werden afgevoerd met werktreinen van 280 meter lang. De locomotieven van de werktrein reden op duurzame HVO100 brandstof, in plaats van diesel. 

Nu het grootste deel van de werkzaamheden zijn afgerond, vieren we dit moment samen met de reizigers en andere gebruikers van dit station. Namens alle samenwerkende partijen wordt iets lekker uitgedeeld op het station. 

Klaar voor de toekomst 
Schiphol is een knooppunt waar in een relatief klein gebied veel verschillende vormen van mobiliteit samenkomen. Het doel van project Multimodale Knoop Schiphol (MKS) is dat Schiphol ook in de toekomst een comfortabel vervoersknooppunt blijft. Vervanging en vernieuwing is nodig om de capaciteit, veiligheid en kwaliteit te garanderen van Schiphol Plaza, de perrons en het busstation. Op een later moment worden op het station bijvoorbeeld ook nieuwe stijgpunten gemaakt die direct in verbinding zijn met het bovengelegen busstation. Zo kunnen reizigers rechtstreeks van en naar het perron richting de bus lopen.

Test met superbatterij op Schiphol: wereldwijde primeur op luchthaven

26 Juni 2024 om 09:44

Als eerste luchthaven wereldwijd zet Schiphol met de komst van een Iron Flow Battery op de luchthaven een belangrijke stap richting energieopslag en de verdere elektrificatie van het grondmaterieel. De grote batterij, die onlangs op het A/B platform is geïnstalleerd, biedt een betrouwbare stroomvoorziening voor het opladen van elektrisch materieel waarmee tegelijkertijd ook het net wordt ontlast.    

De Iron Flow Battery wordt de komende maanden uitgebreid getest. Tijdens deze testfase voorziet de batterij de elektrische Ground Power Units (e-GPU's) aan het A/B platform van stroom. Deze e-GPU’s leveren elektriciteit aan vliegtuigen die aan de grond staan, waar geen vaste stroomvoorziening aanwezig is. In combinatie met een Preconditioned Air Unit (PCA) die zorgt voor frisse lucht aan boord, kan de hulpmotor van het vliegtuig aan de grond uitblijven. Dit zorgt niet alleen voor minder uitstoot en verbetering van de luchtkwaliteit op het platform maar ook voor reductie van geluid.

Natuurlijker en veiliger materiaal  
De Iron Flow Battery onderscheidt zich door de werking van natuurlijke materialen. In tegenstelling tot veelgebruikte lithiumbatterijen, werkt de batterij op basis van ijzer en zout water – materialen die in ruime mate beschikbaar zijn, zorgen voor een minder grote milieubelasting en brandveilig zijn. De capaciteit van de batterij blijft tot 20 jaar constant. 

Ontwikkeling en samenwerking  
De Iron Flow Battery is ontwikkeld en gebouwd door ESS Inc in Oregon, USA. Het innovatieteam van Schiphol heeft de technologie naar de luchthaven gebracht. Het beheer en gebruik van de batterij worden verzorgd door Volker Infra en KES. De batterij wordt mede gesubsidieerd door de EU en is daarmee onderdeel van TULIPS, een Europees samenwerkingsverband van 32 luchtvaartpartijen en kennisinstituten, geleid door de Royal Schiphol Group. Het programma loopt tot eind 2025 en heeft als doel innovaties te ontwikkelen die de verduurzaming van luchthavens versnellen. Dit sluit aan bij onze ambitie om in 2030 uitstootvrij en afvalvrij te willen zijn met onze eigen luchthavenactiviteiten en in 2050 willen we energiepositief zijn. We werken toe naar een stiller, schoner en beter Schiphol.  

Verkeer- en vervoercijfers mei 2024

20 Juni 2024 om 13:33

Aantal passagiers 
In mei 2024 reisden er bijna 6 miljoen passagiers van, naar of via Schiphol. Daarvan reisden 4 miljoen passagiers direct van of naar Schiphol. Amsterdam Airport Schiphol was voor hen de luchthaven van vertrek of aankomst. Bijna 2 miljoen passagiers hadden een overstap op Schiphol. Dit zijn circa een miljoen unieke passagiers, die in de internationale telwijze tweemaal worden geteld: als passagier bij aankomst en als passagier bij vertrek.
 

Meest populaire bestemmingen 
Bijna 4,4 miljoen passagiers gingen naar of kwamen van een bestemming in Europa, 1,6 miljoen van of naar een intercontinentale bestemming buiten Europa. Spanje was de meest populaire bestemming voor lokaal vertrekkende passagiers. Gevolgd door Groot-Brittannië, Italië, de Verenigde Staten en Turkije.
 

Vluchten 
Het aantal vluchten van en naar Schiphol was 42.046. in mei 2024. Dat is een stijging van 6% vergeleken met 2023. 34.605 vluchten gingen van en naar Europese bestemmingen, 7.441 naar intercontinentale bestemmingen.
 

Vrachtvervoer  
Het aantal volledige vrachtvluchten was bijna 9% lager dan in mei 2023. In mei 2024 waren er 1.289 vrachtvluchten, in mei 2023 waren dat er 1.414. Het totale vervoerde volume was in mei 2024 122.510 ton. Dat is een toename van bijna 4% t.o.v. 2023.
 

Klik hier voor het totale overzicht van de verkeer- en vervoercijfers van mei 2024.

 

Directeur Corporate Affairs Kees Boef vertrekt bij Royal Schiphol Group

19 Juni 2024 om 14:33

Kees Boef (58) stopt per 1 september als directeur Corporate Affairs van Royal Schiphol Group. Hij heeft gekozen voor een nieuwe baan bij strategisch adviesbureau Teneo, waar hij CEO Nederland wordt.  

Kees Boef startte 1 oktober 2018 bij Schiphol als directeur Corporate Affairs. Hij was eindverantwoordelijk voor public affairs, omgevingsmanagement, communicatieadvies, merk, foto- en videoproductie, filmopnamen, social media en woordvoering.  

CFO Robert Carsouw: ‘Kees is in een hele bijzondere periode, met onder meer COVID-19 en een operationele crisis, directeur geweest. Met onder meer geslaagde reizigerscampagnes heeft hij met zijn afdeling een belangrijke bijdrage geleverd aan het operationele herstel. Ook leverde hij een grote bijdrage aan de beleidsvorming rondom hinderbeperkende maatregelen voor de omgeving. Voor dat en heel veel ander werk zijn we hem bijzonder dankbaar. We wensen hem veel succes met zijn volgende uitdaging.’ 

 Kees Boef: ‘Schiphol is een heel bijzonder bedrijf om voor te werken. Door hier te werken, maak je onderdeel uit van belangrijke maatschappelijke discussies. Schiphol is voor heel veel mensen heel belangrijk. Voor de miljoenen reizigers, tienduizenden medewerkers, bedrijven op en rond de luchthaven, omwonenden en luchtvaartmaatschappijen. Om daar, met alle collega’s van de afdeling en daarbuiten dagelijks mee bezig te kunnen zijn, is uniek.’ 

Het Executive Team van Schiphol is de wervingsprocedure voor een geschikte opvolger gestart.  

❌
❌