In Lounge 1 wordt meer dan 20.000 vierkante meter aan passagiersgebied vernieuwd en weer toekomstbestendig gemaakt. Ook de technische ruimtes en installaties worden aangepakt. Met de toegevoegde 5.000 vierkante meter is Lounge 1 nu aanzienlijk groter, met een ruimere uitstraling. De extra ruimte zorgt met een nieuwe looproute voor een betere doorstroming van de passagiers die reizen naar Europese bestemmingen. Het nieuwe plein biedt meer zitplaatsen voor passagiers en ruimte voor nieuwe voorzieningen. Zo komen er diverse nieuwe horecagelegenheden en winkels, waar de komende maanden nog aan wordt gewerkt door ESAP (een bouwcombinatie van Equans en SPIE Nederland).
Efficiënt omgaan met schaarse ruimte De extra ruimte is gecreëerd door een parkeerplaats en delen van vier bestaande gebouwen te transformeren tot een nieuw passagiersgebied. Door de bouwdelen met elkaar te verbinden, ontstond een ruim plein met veel natuurlijk licht. Drie grote bomen van vier tot zes meter zorgen voor een natuurlijke, rustgevende sfeer. Voor de inrichting is gekozen voor meer duurzame materialen zoals bamboe wandpanelen en is op Schiphol gemaaid gras verwerkt in de zitmeubels.
Groot investeringsplan De vernieuwing van Lounge 1 is een belangrijke mijlpaal, op weg naar meer kwaliteit op de luchthaven. Daarin investeert Schiphol de komende vijf jaar 6 miljard euro. Met dit grootste investeringsplan in de geschiedenis van de luchthaven wil Schiphol de infrastructuur, arbeidsomstandigheden en dienstverlening aan passagiers en luchtvaartmaatschappijen verbeteren. Er staan honderden grote en kleine projecten in het hele luchthavengebied op de planning, waaronder de vernieuwing van de C-pier en Lounge 2.
Medio januari 2025 vindt op Eindhoven Airport de opening plaats van een Privium ExpressLounge voor Privium Plus-leden en andere reizigers van Eindhoven Airport. De lounge komt op de plek van de oude Swissport Lounge, op de eerste verdieping naast de Starbucks. De nieuwe Privium ExpressLounge biedt ruimte aan 60 personen om in een comfortabele omgeving te werken, te ontspannen en te genieten van een buffet.
In 2008 opende de eerste Privium Lounge op Amsterdam Airport Schiphol.
Sneller door de security Privium biedt haar leden naast de Privium ExpressLounge nog meer voordelen op Eindhoven Airport. Zo kunnen Privium leden gebruik maken van de Fast Track, waardoor zij sneller security kunnen passeren. Ook kunnen reizigers zonder Privium lidmaatschap op Eindhoven Airport tegen betaling gebruikmaken van de Privium ExpressLounge en de Fast Track.
Opening medio januari 2025 De verwachting is dat de Privium ExpressLounge medio januari 2025 gereed is. De lounge zal dan dagelijks van 05:30 – 21:00 uur geopend zijn. Lees hier meer over Privium.
Schiphol zet een belangrijke stap in nauwere samenwerking met beveiligingsbedrijven door nieuwe vennootschappen met hen op te richten. Per vennootschap bezit Schiphol 25% van de aandelen en het beveiligingsbedrijf 75%. Drie beveiligingsbedrijven zullen via een Europese aanbesteding worden gekozen. De luchthaven wil hiermee de kwaliteit van het werk en de samenwerking op lange termijn waarborgen.
In de afgelopen periode zijn er veel veranderingen doorgevoerd bij de beveiliging, zoals betere samenwerking bij het werven van personeel, extra trainingen, verbeterde rustruimtes en meer aandacht voor de werkomstandigheden van medewerkers.
Om deze veranderingen blijvend te maken, vindt Schiphol een herziening van het huidige werkmodel nodig. De luchthaven wil daarbij inzetten op langdurige contracten met beveiligingsbedrijven, gericht op een nauwe, transparante samenwerking. In een strategische herstructurering zal Schiphol het aantal beveiligingsbedrijven terugbrengen van vijf naar drie. Dit betekent dat de indeling van de werkgebieden zal worden aanpast. Hierdoor worden bijvoorbeeld ook de loopafstanden korter en krijgen de beveiligers meer mogelijkheden voor afwisselend werk.
Nieuwe vennootschappen Na de definitieve keuze voor drie beveiligingsbedrijven wordt per bedrijf een nieuwe besloten vennootschap opgericht, waarvan Schiphol 25% en het beveiligingsbedrijf 75% van de aandelen bezit. Beveiligers en werknemers van beveiligingsbedrijven die op de luchthaven werken zullen in dienst treden bij de drie nieuwe vennootschappen. Samen met bonden en beveiligingsbedrijven zorgt Schiphol voor een veilige en prettige werkomgeving.
Investeren in kwaliteit De nieuwe contracten zullen deze aanpassingen bevatten, waarbij van alle partijen verlangd wordt dat zij blijvend zullen investeren in de kwaliteit van dienstverlening, bijvoorbeeld door nieuwe opleidingen en innovatieve oplossingen. Volgens de wet moet Schiphol voor grote contracten een Europese aanbesteding doen, zodat alle geschikte beveiligingsbedrijven binnen de EU een eerlijke kans krijgen.
Langetermijnsamenwerking Schiphol wil een langdurig partnerschap aangaan. Hierbij staan goede arbeidsomstandigheden en -voorwaarden voor beveiligers centraal. De luchthaven wil dat beveiligers goed, veilig en met plezier kunnen werken.
Aanbestedingsfases
Vanaf 4 november 2024 kunnen beveiligingsbedrijven zich aanmelden voor de nieuwe aanbesteding van Schiphol. Schiphol kiest dan aan de hand van selectiecriteria welke bedrijven door mogen naar de volgende ronde.
In februari 2025 krijgen de geselecteerde bedrijven documenten met de eisen voor het contract.
In september 2025 zal Schiphol de opdrachten gunnen aan de drie winnaars van de aanbesteding. Deze bedrijven bereiden zich vervolgens voor op de start van de nieuwe contracten.
In februari 2026 beginnen de gecontracteerde bedrijven met hun beveiligingswerk volgens de nieuwe afspraken.
Contractwisseling Belangrijk onderdeel van het nieuwe werkmodel is de genoemde aangepaste perceelindeling, waarbij de terminal wordt opgedeeld in drie gebieden. Schiphol begrijpt het gevoel van onzekerheid dat dit met zich meebrengt voor beveiligers, maar benadrukt dat behoud van banen en goede arbeidsvoorwaarden voorop staan.
De tarieven die Schiphol aan luchtvaartmaatschappijen rekent om gebruik te maken van de luchthaven (zogenaamde havengelden), stijgen in drie jaar in totaal met 37%. Daardoor betalen luchtvaartmaatschappijen Schiphol in 2027 vergeleken met 2024 gemiddeld ongeveer 15 euro meer voor een lokaal vertrekkende passagier. De stijging is het gevolg van uitzonderlijk hoge inflatie en sterk gestegen rente in de afgelopen drie jaar. Zoals volgt uit de Wet Luchtvaart, bevatten ze daarnaast een compensatie voor de gemiste opbrengsten uit de covidperiode. De tarieven stijgen in 2025 met 41%, in 2026 met 5% en dalen in 2027 met 7,5%*
Om de stijging van de tarieven voor luchtvaartmaatschappijen te dempen, levert Schiphol zelf een vrijwillige bijdrage van 100 miljoen euro. Hiermee wil de luchthaven de tarieven zo laag als mogelijk houden, zonder tekort te doen aan wat noodzakelijk is voor de luchthavenoperatie.
Schiphol maakt hiermee de noodzakelijke investeringen in goede infrastructuur, betere dienstverlening aan passagiers en luchtvaartmaatschappijen en verbeterde arbeidsomstandigheden mogelijk. Schiphol wil de komende 5 jaar 6 miljard euro in de luchthaven investeren, dit zal gebruikt worden voor onderhoud en kwaliteitsverbeteringen voor passagiers en luchtvaartmaatschappijen.
Met de ambitie om geluidsoverlast te verminderen, gebruikt Schiphol de tarieven om luchtvaartmaatschappijen te stimuleren hun stilste vliegtuigen in te zetten. De tarieven voor stillere vliegtuigen worden voordeliger, terwijl luchtvaartmaatschappijen voor oudere, lawaaiigere toestellen meer gaan betalen. Ook worden nachtvluchten extra belast. Er is een categorie vliegtuigen die zoveel lawaai maken dat ze vanaf 2025 geweerd worden.
Balans met omgeving
De havengelden van Schiphol bestaan uit vaste tarieven per reiziger en een tarief dat gekoppeld is aan het type vliegtuig. Voor dat laatste geldt: nieuwere stillere toestellen betalen minder, oudere lawaaiige toestellen betalen meer. Schiphol heeft zo'n onderscheid al langer in haar tarieven, maar scherpt deze voor de komende drie jaar sterk aan zodat deze meer in lijn is met de impact van het toestel op de omgeving. Daarnaast wordt het verschil in kosten tussen overdag of 's nachts vliegen groter: nachtvluchten worden ongeveer 3 tot 6 keer duurder dan een vlucht overdag, afhankelijk van het toestel. Met deze nieuwe tarieven kan Schiphol sterker sturen op de inzet van een stillere en schonere vloot. De tarieven per categorie vliegtuigen zijn in 2027 als volgt verdeeld:
Over de tarieven
Het vaststellen van de tarieven op Schiphol gebeurt één keer per drie jaar en is vastgelegd in wet- en regelgeving, de Autoriteit Consument en Markt (ACM) ziet daarop toe. De huidige tarieven van Schiphol zijn vastgesteld in 2021 en bevatten geen correcties voor de uitzonderlijk hoge inflatie, sterk gestegen rente en fors toegenomen operationele kosten in de afgelopen drie jaar. Daarom zijn de tarieven van 2022 tot en met 2024 ruim 550 miljoen euro te laag om de kosten te dekken die Schiphol maakt voor de dienstverlening aan de luchtvaartmaatschappijen.
Schiphol mag geen winst maken op de havengelden en besteedt de havengelden van luchtvaartmaatschappijen aan het draaiende houden van Schiphol en het verbeteren van de kwaliteit van de luchthaven. Bijvoorbeeld aan baanonderhoud, beveiliging, onderhoud aan de terminal en schoonmaak. Om tegemoet te komen aan de wens van luchtvaartmaatschappijen om met name de sterke stijging in de eerste twee tariefjaren te dempen heeft Schiphol onder meer een eigen bijdrage opgenomen in de tarieven van 100 miljoen euro.
*de definitieve tarieven voor 2026 en 2027 worden komende 2 jaar formeel vastgesteld. Deze kunnen nog beïnvloed worden door toekomstige verrekeningen en toekomstige externe factoren.
Aan start- en landingsbanen wordt jaarlijks regulier onderhoud uitgevoerd, zodat deze in goede conditie zijn en blijven. Er worden aan de Polderbaan, waar nodig, kleine reparaties aan het asfalt en markeringen uitgevoerd. De bekabeling en elektra worden gecontroleerd, het hemelwaterafvoer systeem wordt op verschillende locaties doorgespoeld, de omliggende grasvelden worden gemaaid en de lampen worden schoongemaakt of vervangen. De werkzaamheden worden uitgevoerd in samenwerking met Heijmans.
Inzet van andere start- en landingsbanen Tijdens het onderhoud maakt het vliegverkeer meer gebruik van de andere banen, zoals de Zwanenburgbaan, Buitenveldertbaan en Schiphol-Oostbaan. Dat betekent dat er in de gebieden onder de vliegroutes van deze start- en landingsbanen meer vliegtuigen overkomen tijdens deze onderhoudsperiode. Op deze pagina staat over welke gebieden de verschillende vliegroutes lopen.
Bewoners met vragen Voor meer informatie of vragen over het vliegverkeer en baangebruik tijdens de werkzaamheden kunnen omwonenden contact opnemen met BAS. BAS geeft op hun website uitleg over het actuele baangebruik en operationele bijzonderheden en is het informatie- en meldingencentrum over het vliegverkeer van, naar en op Schiphol. Dit kan 7 dagen per week (09.00-17.00 uur) via telefoonnummer 020-6015555 of door het raadplegen van de website.
Op de websites van BAS en Schiphol wordt wekelijks informatie gepubliceerd over het vliegverkeer op Schiphol. Omwonenden van Schiphol hebben met de app Notifly bovendien altijd real-time inzicht in het actuele en verwachte vliegverkeer op hun locatie. Schiphol houdt omwonenden graag op de hoogte van relevante ontwikkelingen rond het vliegverkeer op Schiphol. Maandelijks verschijnt daarom ook een burennieuwsbrief. Iedereen kan zich voor deze burennieuwsbrief aanmelden.
Aantal passagiers In september 2024 reisden er 6 miljoen passagiers van, naar of via Schiphol. Daarvan reisden bijna 3,9 miljoen passagiers direct van of naar Schiphol. Amsterdam Airport Schiphol was voor hen de luchthaven van vertrek of aankomst. Bijna 2,2 miljoen passagiers hadden een overstap op Schiphol. Dit zijn ruim een miljoen unieke passagiers, die in de internationale telwijze tweemaal worden geteld: als passagier bij aankomst en als passagier bij vertrek.
Meest populaire bestemmingen Bijna 4,2 miljoen passagiers gingen naar of kwamen van een bestemming in Europa, Bijna 1,9 miljoen van of naar een intercontinentale bestemming buiten Europa. Spanje was de meest populaire bestemming voor lokaal vertrekkende passagiers. Gevolgd door Groot-Brittannië, Italië, Griekenland en de Verenigde Staten.
Vluchten Het aantal vluchten van en naar Schiphol was 41.778 in september 2024. Dat is een stijging van bijna 3% vergeleken met 2023. 33.180 vluchten gingen van en naar Europese bestemmingen, 8.598 naar intercontinentale bestemmingen.
Vrachtvervoer Het aantal volledige vrachtvluchten was bijna 8% hoger dan in september 2023. In september 2024 waren er 1.391 vrachtvluchten, in 2023 waren dat er 1.291. Het totale vervoerde volume was in september 2024 129.351 ton. Dat is een toename van 10% t.o.v. 2023.
Klik hier voor het totale overzicht van de verkeer- en vervoercijfers van september 2024.
Update 1 november 2024: de voorlopige gunning is overgegaan in een definitieve gunning.
15 oktober 2024 - Schiphol wil nieuwe, langdurige, contracten sluiten met GOM, Hago Airport Services en Victoria voor de schoonmaakwerkzaamheden in de terminal en bagagekelder. Dat maakt de luchthaven in een voorlopige gunning in de aanbestedingsprocedure bekend. Schiphol gaat nauwer samenwerken met de schoonmaakbedrijven en hun medewerkers om de schoonmaak in de terminal en de ervaring van passagiers te verbeteren. Daarbij is de kwaliteit van werk voor het personeel een topprioriteit.
Schiphol heeft in de aanbestedingsprocedure kwaliteit voor reizigers en medewerkers als belangrijkste eisen gesteld en zijn daarmee dus ook belangrijker dan prijs. Het stellen van eisen aan kwaliteit van werk hebben Schiphol en de vakbonden met elkaar afgesproken in het sociaal akkoord. Zo is onderdeel van de aanbesteding dat de bedrijven jaarlijks aangeven hoe zij zorgen voor een aantrekkelijk en toereikend inkomen, moet er voldoende tijd ingepland worden voor het werk en mag het medewerkers geen geld kosten om van of naar de luchthaven te reizen.
Volledige transparantie
De nieuwe contracten zijn gebaseerd op samenwerking. Schiphol en de schoonmaakbedrijven gaan al hun gegevens delen. Schiphol bijvoorbeeld in detail over verwachte passagiersstromen op de luchthaven, de schoonmaakbedrijven over werkdruk en planningen. Hierdoor kunnen de schoonmaakbedrijven hun planning verbeteren en samen met Schiphol de ervaring van passagiers verbeteren. Bij Schiphol komt er extra personeel als aanspreekpunt voor de schoonmaakbedrijven: in de terminal zelf en binnen het contractbeheer.
Aanbestedingsprocedure
De schoonmaakbedrijven nemen ieder een deel van de terminal en bagagehallen voor hun rekening. Het aantal aanwezige schoonmaakpartijen op Schiphol gaat met de ingang van de nieuwe contracten terug van vier naar drie.
Schiphol heeft besloten deze opdracht in de markt te zetten en is daarmee verplicht de contracten aan te besteden. De voorlopige gunning is een resultaat van een intensief aanbestedingstraject dat doorlopen is. Nu start een periode waarin partijen eventueel bezwaar kunnen maken. Naar verwachting wordt de gunning begin november 2024 definitief vastgesteld. De contracten gaan op 1 april 2025 in werking en hebben een looptijd van 8 jaar, met mogelijkheid tot 2 jaar verlenging.
Simone Boitelle is per 1 januari 2025 de nieuwe directeur Corporate Affairs van Royal Schiphol Group. Ze komt over van VNO-NCW en MKB Nederland waar ze op dit moment interim Directeur Communicatie & Marketing is. Simone Boitelle volgt Kees Boef op.
Loopbaan Voor haar functie bij VNO-NCW, was Simone onder meer Global Director Corporate Affairs bij FrieslandCampina, Directeur Communicatie bij het Ministerie van Financiën en Hoofd Communicatie van de Eurogroep.
Aantal passagiers In augustus 2024 reisden er 6,4 miljoen passagiers van, naar of via Schiphol. Daarvan reisden 4,2 miljoen passagiers direct van of naar Schiphol. Amsterdam Airport Schiphol was voor hen de luchthaven van vertrek of aankomst. Bijna 2,2 miljoen passagiers hadden een overstap op Schiphol. Dit zijn 1,1 miljoen unieke passagiers, die in de internationale telwijze tweemaal worden geteld: als passagier bij aankomst en als passagier bij vertrek.
Meest populaire bestemmingen 4,6 miljoen passagiers gingen naar of kwamen van een bestemming in Europa, Bijna 1,8 miljoen van of naar een intercontinentale bestemming buiten Europa. Spanje was de meest populaire bestemming voor lokaal vertrekkende passagiers. Gevolgd door Groot-Brittannië, Griekenland, Italië en de Verenigde Staten.
Vluchten Het aantal vluchten van en naar Schiphol was 43.118 in augustus 2024. Dat is een stijging van bijna 4% vergeleken met 2023. 35.277 vluchten gingen van en naar Europese bestemmingen, 7.841 naar intercontinentale bestemmingen.
Vrachtvervoer Het aantal volledige vrachtvluchten was 2% hoger dan in augustus 2023. In augustus 2023 waren er 1.270 vrachtvluchten, in 2024 waren dat er 1.300. Het totale vervoerde volume was in augustus 2024 126.833 ton. Dat is een toename van 15% t.o.v. 2023.
Klik hier voor het totale overzicht van de verkeer- en vervoercijfers van augustus 2024.
Schiphol heeft ruim 50 nieuwe elektrische bussen aangeschaft van het merk MAN. Deze nieuwe bussen zijn ontworpen met het oog op continuïteit, betrouwbaarheid en capaciteit, en bieden een reeks voordelen voor reizigers.
De nieuwe bussen zullen vanuit de terminal passagiers van en naar de vliegtuigen brengen. Ze beschikken over drie deuren en een lage vloer, waardoor het in- en uitstappen voor alle passagiers aanzienlijk wordt vergemakkelijkt en daarmee sneller gaat. Met een innovatieve indeling die de nadruk legt op ruimte-efficiëntie, beschikken de voertuigen over meer staanplaatsen dan hun voorgangers. Dit ontwerp bevordert niet alleen een vlotte in- en uitstroom van passagiers, maar verhoogt ook de totale vervoerscapaciteit. Dit betekent dat passagiers minder lang hoeven te wachten en sneller bij het vliegtuig of de terminal aankomen.
De nieuwe elektrische vloot vervangt vanaf april 2025 de eerste generatie bussen die het einde van hun levensduur hebben bereikt. Deze vernieuwing waarborgt de continuïteit en betrouwbaarheid van het busvervoer tussen terminal en platform.
Rustruimte Daarnaast wordt de rustruimte van de chauffeurs volledig vernieuwd. Dit duurzamere gebouw zal niet alleen voldoen aan de hoogste normen voor rustcondities, maar wordt ook energiepositief, dat betekent dat het meer energie opwekt dan het verbruikt. Hiermee onderstreept Schiphol zijn toewijding aan het verbeteren van de werkomgeving voor zijn medewerkers en het minimaliseren van de ecologische voetafdruk.
Emissievrije luchthaven in 2030 Met het oog op de toekomst heeft de luchthaven een ambitieus doel: volledige emissievrijheid in 2030. Dit betekent dat alle eigen activiteiten, inclusief grondoperaties op het start- en landingsterrein, geen uitstoot meer zullen veroorzaken.
Royal Schiphol Group plaatste de obligaties bij een breed scala aan institutionele beleggers. Het definitieve orderboek bedroeg ongeveer 2,1 miljard euro. De obligaties worden genoteerd op Euronext Amsterdam. ABN AMRO, BNP Paribas, NatWest Markets en Rabobank fungeerden als joint bookrunners voor de transactie.
Investeringsportefeuille: 6 miljard euro in vijf jaar Schiphol investeert de komende vijf jaar zes miljard euro ter verbetering van de luchthavenfaciliteiten, waaronder onderhoud en vernieuwing van de luchtvaartinfrastructuur, renovaties van passagiers- en medewerkersfaciliteiten en het implementeren van innovatieve manieren om de arbeidsomstandigheden te verbeteren. Lees hier meer daarover.
Aan start- en landingsbanen wordt jaarlijks regulier onderhoud uitgevoerd, zodat deze in goede conditie zijn en blijven. Er worden aan de Schiphol-Oostbaan, waar nodig, kleine reparaties aan het asfalt en markeringen uitgevoerd. De bekabeling en elektra worden gecontroleerd, het hemelwaterafvoer systeem wordt op verschillende locaties doorgespoeld, de omliggende grasvelden worden gemaaid en de lampen worden schoongemaakt of vervangen. De werkzaamheden worden uitgevoerd in samenwerking met Heijmans.
Inzet van andere start- en landingsbanen Tijdens het onderhoud maakt het vliegverkeer meer gebruik van de andere banen, zoals de Buitenveldertbaan. Dat betekent dat er in de gebieden onder de vliegroutes van deze start- en landingsbanen meer vliegtuigen overkomen tijdens deze onderhoudsperiode. Op deze pagina staat over welke gebieden de verschillende vliegroutes lopen.
Bewoners met vragen Voor meer informatie of vragen over het vliegverkeer en baangebruik tijdens de werkzaamheden kunnen omwonenden contact opnemen met BAS. BAS geeft op hun website uitleg over het actuele baangebruik en operationele bijzonderheden en is het informatie- en meldingencentrum over het vliegverkeer van, naar en op Schiphol. Dit kan 7 dagen per week (09.00-17.00 uur) via telefoonnummer 020-6015555 of door het raadplegen van dewebsite.
Op de websites van BAS en Schiphol wordt wekelijks informatie gepubliceerd over het vliegverkeer op Schiphol. Omwonenden van Schiphol hebben met de app Notifly bovendien altijd real-time inzicht in het actuele en verwachte vliegverkeer op hun locatie. Schiphol houdt omwonenden via een nieuwsbrief op de hoogte van relevante ontwikkelingen rond het vliegverkeer op Schiphol. Iedereen kan zich aanmelden voor de burennieuwsbrief.
Vertrekkende reizigers met verminderde mobiliteit, zoals ouderen of mensen met lichamelijke klachten, kunnen de rolstoelen gebruiken op de luchthaven. De dienst is gratis en vooraf reserveren is niet nodig. De rolstoelen staan klaar op drie locaties in Lounge 2 en 3, vlak na de paspoortcontrole. Dit is in het non-Schengengebied met voornamelijk intercontinentale bestemmingen. Reizigers kunnen eenvoudig instappen, hun gordel omdoen en een gatenummer selecteren. De rolstoel rijdt er dan zelfstandig naartoe. Na aankomst bij de gate stapt de reiziger uit en rijdt de rolstoel zelf terug naar het startpunt.
De zelfrijdende rolstoel De zelfrijdende rolstoel heeft een bagagerek aan de achterzijde waar de handbagage in geplaatst kan worden. De rolstoel beschikt over sensoren die rekening houden met andere reizigers, obstakels en de omgeving. Er zit een noodknop op de rolstoel en een stoelriem om de veiligheid te garanderen. Als reizigers toch behoefte hebben aan persoonlijke assistentie wordt dit verzorgd door Axxicom Airport Caddy.
Testperiode en vervolg In eerste instantie zijn de rolstoelen elke werkdag tussen 09:00-17:00u beschikbaar bij de startpunten in Lounge 2 en 3. De komende maanden wordt de dienst verder uitgebreid en worden er testen uitgevoerd, waaronder: met de rolstoel de lift in, een rolstoel beschikbaar stellen voor aankomende reizigers bij de gate, een pauze- en tussenstop functie. Schiphol wil tijdens de testperiode leren hoe de rolstoelen passen in het luchthavenproces en hoe ze bijdragen aan de ervaring van de reizigers. De testperiode is onderdeel van Schiphols verkenning om de dienst structureel aan te bieden op de luchthaven. Binnenkort start Schiphol een marktconsultatie om de markt en de daarin bestaande mogelijkheden verder te onderzoeken.
Schiphol wil dat er tijdens de staking in het treinvervoer (11 september) een minimale treinverbinding tussen de luchthaven en Amsterdam Centraal in stand blijft. Met het vliegverkeer op Schiphol is het een komen en gaan van duizenden aankomende en vertrekkende reizigers en medewerkers. Ook tussen 04.00-08.00 uur. Het OV heeft een cruciale rol in de goede en veilige bereikbaarheid van Schiphol. Schiphol is van mening dat een treinpendel bij eerdere OV stakingen belangrijk is geweest om de verkeerssituatie beheersbaar te houden.
Om deze minimale treinverbinding voor elkaar te krijgen spant Schiphol een kort geding aan. We vragen daarmee niet om de hele staking te verbieden. Schiphol, NS en de vakbonden hebben de afgelopen periode gesproken over de mogelijkheid van een treinpendel tussen de luchthaven en Amsterdam, maar daar is geen overeenstemming uitgekomen. Schiphol betreurt dat een gang naar de rechter nodig is, maar ziet geen andere mogelijkheid. Schiphol respecteert recht om te staken en geeft daar normaliter de ruimte voor. Zo ook met de schoonmaakmanifestatie op maandag. Een belangrijke voorwaarde is dat de veiligheid niet in het geding komt.
Dit jaar wordt met name gewerkt aan nieuwe tijdelijke bushaltes, zodat het busvervoer kan doorgaan tijdens de vernieuwing. Vanaf het voorjaar van 2025 worden deze haltes in gebruik genomen. Bij de tijdelijke haltes staan de bussen op een andere plek dan reizigers gewend zijn. Schiphol verwijst reizigers naar de juiste bushaltes door middel van bewegwijzering en halte-informatie.
Om de overlast voor reizigers tot een minimum te beperken, zet de aannemer het werkgebied af met bouwschotten. In eerste instantie zijn dit om bepaalde delen, maar na ingebruikname van de tijdelijke haltes wordt er een groot werkgebied gemaakt op het huidige busstation. Voor de reizigers worden afgeschermde looppaden aangelegd, om veilig langs het werkgebied naar de bushaltes en het treinstation te lopen.
Auto en fiets parkeren vlakbij busstation Onderdeel van de werkzaamheden om de verbouwing mogelijk te maken, is een verplaatsing van de uitrit van de parkeergarage P1/P6. Automobilisten worden met tijdelijke bewegwijzering omgeleid. Reizigers of medewerkers die met de fiets naar de luchthaven komen, kunnen die parkeren in de nieuwe tijdelijke fietsenstalling op het Mercuriusplein.
Werkzaamheden in fases Er wordt in fases gewerkt aan het busstation. De afgelopen periode zijn de voorbereidende werkzaamheden afgerond aan de tijdelijke fietsenstalling, de kabels en leidingen. Om ruimte te maken voor de verbouwing zijn een aantal vervoersfuncties verplaatst naar de aankomstpassage Koepelstraat. De toba’s (taxi’s ordered by app), crewvervoer en de touringcars hebben hier een definitieve plek gekregen.
Nieuw busstation Het nieuwe busstation wordt één groot perroneiland met overkapping en 20 halteplekken, waardoor er plaats is voor meer bussen. Ook is er voor reizigers meer ruimte om op de bus te wachten. Na de verbouwing wordt overstappen tussen trein en bus eenvoudiger. Drie nieuwe trappen verbinden het busstation straks direct met de onderliggende treinperrons, zodat reizigers rechtstreeks kunnen overstappen tussen de trein en bus. Rondom deze trappen worden poortjes geplaatst om in- en uit te checken. Ook komt er een nieuwe fietsenstalling met plek voor circa 500 fietsen, waar reizigers en medewerkers hun fiets kunnen stallen. De omliggende wegen worden opnieuw ingericht en aangesloten op het nieuwe busstation. De verbouwing van het busstation op Schiphol is een samenwerking tussen Schiphol en de Vervoerregio Amsterdam.
Schiphol kondigt het grootste investeringsplan aan in de geschiedenis van de luchthaven om de infrastructuur, arbeidsomstandigheden en dienstverlening aan passagiers en luchtvaartmaatschappijen te verbeteren. Schiphol gaat 6 miljard euro investeren in de komende vijf jaar.
Meer passagiers (+9%) vonden hun weg terug naar de luchthavens van Royal Schiphol Group. In het eerste half jaar van 2024 verwelkomden de luchthavens 36,1 miljoen passagiers. 31,8 miljoen passagiers (+11%) vlogen van, naar of via Amsterdam Airport Schiphol. Het aantal vluchten van en naar Schiphol bedroeg 230.417 (+12%).
De halfjaarcijfers van 2024 weerspiegelen de weg van Schiphol naar financieel herstel na een aantal moeilijke jaren. In het eerste halfjaar is het onderliggende nettoresultaat van Schiphol Group 99 miljoen euro. De kasstroom na investeringen is 188 miljoen negatief.
Ondanks een soepele operationele prestatie deze mei- en zomervakantie, is de algehele tevredenheid onder passagiers niet op het gewenste niveau.
Investeringsportefeuille tussen 2024-2029 Schiphol werkt intensief samen met aannemers aan de investeringsportefeuille, waaronder onderhoud en vernieuwing van de luchtvaartinfrastructuur, renovaties van passagiers- en medewerkersfaciliteiten en het implementeren van innovatieve manieren om de arbeidsomstandigheden te verbeteren. In de afgelopen maanden openden verschillende nieuwe faciliteiten hun deuren, zoals nieuwe winkels en restaurants in de Lounges. Er is nog veel werk te doen en daarom zullen de onderhouds- en vernieuwingswerkzaamheden de komende jaren doorgaan, bovenop de eerder gepresenteerde investeringsplannen. Tussen 2024 en 2029 investeert Schiphol 6 miljard euro om de luchthavenfaciliteiten te verbeteren. Belangrijke delen van de luchthaveninfrastructuur - waaronder pier C, de bagagekelder, klimaatinstallaties, roltrappen, vliegtuigopstelplaatsen en taxibanen - zijn toe aan groot onderhoud of vernieuwing. Pier A wordt voltooid en nieuwbouwprojecten zoals de nieuwe bagagekelder gaan van start.
Verkeer Het totaal aantal passagiers op de luchthavens van Royal Schiphol Group in Nederland is met 9% gestegen tot 36,1 miljoen (HJ 2023: 33,0 miljoen).
Passagiers (in miljoenen)
Amsterdam Airport Schiphol
Eindhoven Airport
Rotterdam The Hague Airport
Totaal
HJ 2024
31,8
3,3
1,0
36,1
HJ 2023
28,7
3,3
1,0
33,0
HJ 2022
23,8
2,7
0,8
27,3
HJ 2021
5,6
0,3
0,1
6,0
HJ 2020
13,1
1,1
0,3
14,5
HJ 2019
34,5
3,2
1,0
38,7
Er waren 230.417 vliegtuigbewegingen op Amsterdam Airport Schiphol. Dat is een stijging van 12% ten opzichte van het eerste halfjaar van 2023 (206.198 vliegtuigbewegingen), maar nog altijd 5% minder dan in de eerste helft van 2019 (242.107 vliegtuigbewegingen). Het vrachtvolume op Amsterdam Airport Schiphol steeg met 9% tot 0,7 miljoen ton.
Vliegtuigbewegingen
Amsterdam Airport Schiphol
Eindhoven Airport
Rotterdam The Hague Airport
Totaal
HJ 2024
230.417
20.130
7.512
258.059
HJ 2023
206.198
20.042
7.582
233.822
HJ 2022
189.506
18.314
6.413
214.233
HJ 2021
86.037
3.745
690
90.472
HJ 2020
115.952
8.338
2.514
126.804
HJ 2019
242.107
19.864
7.902
269.873
Financiële gegevens Het onderliggende nettoresultaat over de eerste helft van 2024 kwam uit op 99 miljoen euro, vergeleken met 44 miljoen euro in het eerste half jaar van 2023. Het nettoresultaat is 224 miljoen euro in het eerste half jaar van 2024, met daarin een herwaardering van ons vastgoed van 168 miljoen euro als gevolg van externe regelgeving. In het eerste half jaar van 2023 was het nettoresultaat 15 miljoen euro.
Cijfers
In miljoenen euro's
HJ 2024
HJ 2023
%
Inkomsten
1.048
854
22,7
Onderliggende EBITDA
309
218
41,7
Onderliggend bedrijfsresultaat
139
59
>100
Onderliggend nettoresultaat
99
44
>100
Nettoresultaat
224
15
>100
Vooruitzichten voor 2024 De maandelijkse verkeerscijfers van 2024 komen verder in de richting van de pre-COVID cijfers. Op piekdagen in de mei- en zomerperiode waren er meer vertrekkende passagiers dan in 2019. Voor heel 2024 verwacht Schiphol dat het totale aantal passagiers op de luchthaven tussen de 65 en 68 miljoen zal uitkomen. Het verwachte aantal vluchten voor het hele jaar ligt tussen de 470.000 en 473.000. Een verdere toename van het aantal passagiers wordt verwacht doordat het gemiddeld aantal passagiers per vliegtuig zal blijven stijgen.
Het volledige (pers)bericht met alle cijfers is aan de rechterzijde van deze pagina te downloaden.
Aantal passagiers In juli 2024 reisden er 6,3 miljoen passagiers van, naar of via Schiphol. Daarvan reisden 4,2 miljoen passagiers direct van of naar Schiphol. Amsterdam Airport Schiphol was voor hen de luchthaven van vertrek of aankomst. Bijna 2,1 miljoen passagiers hadden een overstap op Schiphol. Dit zijn ruim een miljoen unieke passagiers, die in de internationale telwijze tweemaal worden geteld: als passagier bij aankomst en als passagier bij vertrek.
Meest populaire bestemmingen 4,5 miljoen passagiers gingen naar of kwamen van een bestemming in Europa, Bijna 1,8 miljoen van of naar een intercontinentale bestemming buiten Europa. Spanje was de meest populaire bestemming voor lokaal vertrekkende passagiers. Gevolgd door Groot-Brittannië, de Verenigde Staten, Italië en Griekenland.
Vluchten Het aantal vluchten van en naar Schiphol was 42.452 in juli 2024. Dat is een stijging van bijna 4% vergeleken met 2023. 34.669 vluchten gingen van en naar Europese bestemmingen, 7.783 naar intercontinentale bestemmingen.
Vrachtvervoer Het aantal volledige vrachtvluchten was 1% lager dan in juli 2023. In juli 2024 waren er 1.304 vrachtvluchten, in 2023 waren dat er 1.315. Het totale vervoerde volume was in juli 2024 128.192 ton. Dat is een toename van 13% t.o.v. 2023.
Klik hier voor het totale overzicht van de verkeer- en vervoercijfers van juli 2024.
Voor het nieuwe RTL 5-programma ‘Schiphol Airport’ opent Schiphol haar deuren voor een uniek kijkje achter de schermen van de grootste luchthaven van Nederland. In deze serie staan passie en toewijding centraal en draait alles om het veilig en efficiënt laten verlopen van het reizigersverkeer. 'Schiphol Airport' is vanaf dinsdag 27 augustus wekelijks om 20.30 uur te zien bij RTL 5.
In de realityserie ‘Schiphol Airport’ worden medewerkers gevolgd die dagelijks hard werken om de luchthaven operationeel te houden. Van floormanager Josée en douaneambtenaren Jan en Dilek, tot Viggo grondsteward(ess) Isabel en Ronald, en Marechaussees Nick, Bram, Dennis en Jeffrey. Zij spelen allemaal een cruciale rol in het reilen en zeilen van de luchthaven. Ze worden gevolgd tijdens hectische momenten en uitdagende situaties en laten zien hoe ze ervoor zorgen dat alles soepel verloopt. Of het nu gaat om piekuren of onvoorziene omstandigheden, zij zorgen ervoor dat passagiers een vlekkeloze reiservaring hebben.
‘Schiphol Airport’ wordt geproduceerd door No Pictures Please en Fremantle Company.
Schiphol heeft de primeur om als eerste luchthaven een op waterstof aangedreven Ground Power Unit (GPU) in de operatie te testen. De H2-GPU is ingezet om toestellen van KLM Cityhopper op het platform te voorzien van stroom, bijvoorbeeld voor verlichting en stroom in de cockpit. Deze wereldprimeur is onderdeel van het door Schiphol geïnitieerde samenwerkingsverband TULIPS, mede gesubsidieerd door de Europese Commissie.
Schiphol werkt samen met grondafhandelaren en de luchtvaartsector aan een uitstootvrije operatie. Sommige vliegtuigen aan de gate worden al voorzien van elektriciteit door e-GPU's (electrical Ground Power Units). Deze e-GPU's moeten voor het opladen naar laadpunten worden verplaatst. De nieuwe H2-GPU kan ter plaatse worden bijgetankt, wat tijd en voertuigbewegingen bespaart. Ook hebben e-GPU’s soms onvoldoende capaciteit, waardoor diesel-GPU’s nog nodig zijn. Naast het schonere HVO100 voor diesel zoeken de partijen naar een uitstootvrije oplossing, zoals de waterstof-GPU.
Samenwerking De test wordt uitgevoerd in samenwerking met KLM en verschillende andere partners en wordt mede gesubsidieerd door de EU. De H2-GPU is ontwikkeld door Zepp.solutions, een scale-up uit Delft, en de Oostenrijkse GPU-producent Dynell. KES beheert de GPU-pool op Schiphol en verzorgt het gebruik bij de verschillende afhandelaren.
Project TULIPS Schiphol coördineert het door de Europese Commissie gefinancierde project TULIPS. In dit samenwerkingsverband van 33 Europese luchtvaartpartijen en kennisinstituten worden nieuwe technologieën en procedures ontwikkeld die de verduurzaming van luchthavenoperaties zullen versnellen. Naast de ontwikkeling van deze H2-GPU werkt het project ook aan grootschalige SAF-leveringen, duurzame energieopslag en circulaire materiaaloplossingen die bijdragen aan de doelstellingen van de EU Green Deal.
Vanaf 1 september 2024 is het niet meer toegestaan om vloeistoffen in verpakkingen groter dan 100 ml mee te nemen in de handbagage. Ondanks de eerdere versoepeling door de invoering van CT-scanners, keren Schiphol, Rotterdam The Hague Airport en Eindhoven Airport terug naar de internationale norm van maximaal 100 ml per verpakking. Deze wijziging is niet gerelateerd aan een verandering van het dreigingsbeeld. De luchthavens volgen hiermee nieuwe richtlijnen van de Europese Commissie.
Alle vloeistoffen in verpakkingen tot 100 ml mogen nog steeds mee in de handbagage. Overige regels blijven ongewijzigd. Dus elektronica, zoals een laptop en telefoon, hoeven ook na 1 september 2024 niet uit de handbagage gehaald te worden.
De luchthavens treffen diverse maatregelen om reizigers op de hoogte te brengen van de aangepaste regels. Denk aan uitgebreide informatievoorziening en watercollectoren bij de security, waarin reizigers hun drinkflessen kunnen leegmaken. Ook wordt extra personeel ingezet om passagiers te informeren over de aangepaste vloeistofregel. Reizigers worden geadviseerd grotere hoeveelheden vloeistof in de ruimbagage te vervoeren, een advies dat altijd al werd gegeven vanwege verschillen in beleid tussen luchthavens wereldwijd.
Wij vragen onze reizigers om hun begrip en medewerking om een soepele reiservaring voor iedereen te garanderen.
Op Schiphol is de tweede fase van de proef met de elektrische zelfrijdende bussen van start gegaan. Tijdens deze fase test de luchthaven samen met KLM Cityhopper en KLM Ground Services een vaste voorgeprogrammeerde route van en naar het platform. Crew van KLM Cityhopper die aankomt op Schiphol, kan gebruikmaken van de pendeldienst. Eerder dit jaar heeft Schiphol al een succesvolle eerste proef met deze zelfrijdende bussen van leverancier Ohmio gedaan.
Tijdens de eerste fase van de proef lag de focus op het testen van de technologie en het gebruikersgemak. Tijdens deze testfase is een nog complexere omgeving, het platform, de hoofdlocatie van de proef. Op en rond het platform gebeurt veel tegelijkertijd: van vliegtuigen die aankomen en vertrekken tot het afhandelingsproces en het vervoeren van crew van luchtvaartmaatschappijen.
Sensoren en camera’s De bus haalt de komende wekeneen aantal keer per dag KLM Cityhopper-crew op van het A-platform. Hier staan KLM Cityhopper-vliegtuigen geparkeerd voordat ze vertrekken van of nadat ze zijn aangekomen op Schiphol. De zelfrijdende bus zet de vliegtuigcrewleden vervolgens af bij de terminal. Het voertuig is uitgerust met sensoren en speciale camera's en maken gebruik van GPS-signalen om te lokaliseren. De bus heeft een 360 graden view doordat deze is uitgerust met LIDAR-technologie. Hiermee kan het voertuig op 30 meter afstand objecten detecteren en hierop anticiperen.
Zero emissie grondoperatie In 2050 wil Royal Schiphol Group de meest duurzame en hoogwaardige luchthavens ter wereld zijn. Het bouwen van een duurzamere en uitstootvrije grondoperatie draagt hieraan bij. Royal Schiphol Group voorziet dat in 2050 alle voertuigen zijn vervangen door een aaneengesloten vloot van autonome, uitstootvrije voertuigen en alle bijbehorende processen zijn geautomatiseerd. Ook in een autonome grondoperatie blijft een belangrijke rol voor de medewerker weggelegd. Het werk zal meer aansturend zijn en met afwisselende taken.
Aantal passagiers In juni 2024 reisden er bijna 6 miljoen passagiers van, naar of via Schiphol. Daarvan reisden 3,8 miljoen passagiers direct van of naar Schiphol. Amsterdam Airport Schiphol was voor hen de luchthaven van vertrek of aankomst. 2,1 miljoen passagiers hadden een overstap op Schiphol. Dit zijn ruim een miljoen unieke passagiers, die in de internationale telwijze tweemaal worden geteld: als passagier bij aankomst en als passagier bij vertrek.
Meest populaire bestemmingen 4,3 miljoen passagiers gingen naar of kwamen van een bestemming in Europa, 1,6 miljoen van of naar een intercontinentale bestemming buiten Europa. Spanje was de meest populaire bestemming voor lokaal vertrekkende passagiers. Gevolgd door Groot-Brittannië, Italië, Griekenland en de Verenigde Staten.
Vluchten Het aantal vluchten van en naar Schiphol was 40.857 in juni 2024. Dat is een stijging van 5% vergeleken met 2023. 33.555 vluchten gingen van en naar Europese bestemmingen, 7.302 naar intercontinentale bestemmingen.
Vrachtvervoer Het aantal volledige vrachtvluchten was 7% lager dan in juni 2023. In juni 2024 waren er 1.241 vrachtvluchten, in 2023 waren dat er 1.337. Het totale vervoerde volume was in juni 2024 121.648 ton. Dat is een toename van bijna 8% t.o.v. 2023.
Klik hier voor het totale overzicht van de verkeer- en vervoercijfers van juni 2024.
Update 18.30 uur Vandaag was er een wereldwijde computerstoring. Deze storing heeft tot nu toe tot zo'n 200 geannuleerde en 150 vertraagde vluchten geleid. Ondertussen is de storing zo goed als opgelost en de systemen zijn weer opgestart. Morgen verwachten wij een drukke dag vanwege de zomervakantie. We raden reizigers aan hun actuele vluchtinformatie in de gaten te houden.
Update 15.15 uur De systemen worden op dit moment weer opgestart. Samen met luchtvaartmaatschappijen werken we hard om alle reizigers zo snel mogelijk op de plek van hun bestemming te krijgen. We raden reizigers aan om contact op te nemen met hun luchtvaartmaatschappij en hun actuele vluchtinformatie in de gaten te houden.
Update 08.00 uur Op dit moment is er een wereldwijde computerstoring. Deze storing heeft ook grote impact op vluchten van en naar Schiphol. We raden reizigers aan om de website van hun luchtvaartmaatschappij te raadplegen en actuele vluchtinformatie in de gaten te houden.
Vandaag, 17 juli 2024, is het 10 jaar geleden dat de ramp met vlucht MH17 van Malaysia Airlines plaatsvond. Bij het monument in Vijfhuizen zal de besloten nationale herdenking plaatsvinden en wordt stilgestaan bij deze ramp. Op Schiphol wordt tijdens de herdenking het vliegverkeer op de Polderbaan tijdelijk stilgelegd.
De Polderbaan ligt nabij het monument waar de herdenkingsdienst plaatsvindt. Tijdens de plechtigheid wordt 2 minuten stilte in acht genomen ter nagedachtenis aan de slachtoffers die het leven lieten. Om dit mogelijk te maken is in overleg met de Stichting Nabestaanden MH17 besloten om het vliegverkeer op de Polderbaan stil te leggen tussen in ieder geval 15:15 uur en 15:30 uur.
Andere banen Als gevolg van de plechtigheid is het mogelijk dat het vliegverkeer tijdelijk wordt afgehandeld op andere banen dan gebruikelijk. We vragen hiervoor om begrip. Voor meer informatie over het baangebruik en het vliegverkeer adviseren we om de Notifly app te raadplegen of contact op te nemen met BAS, Bewonersaanspreekpunt Schiphol, via 020 601 55 55 of via hun website.
Na een succesvolle testperiode in 2023 vervolgt Schiphol de test met zelfrijdende rolstoelen. Tien innovatieve rolstoelen van WHILL Autonomous Mobility worden vanaf september een jaar lang ingezet op de luchthaven. Het doel van de test is om te ontdekken hoe zelfrijdende rolstoelen het reizen voor mensen met verminderde mobiliteit zo gemakkelijk mogelijk kunnen maken.
Deze reizigers worden met de zelfrijdende rolstoelen naar hun gate gebracht, zonder dat een assistent hoeft mee te lopen. De dienstverlening draagt daarmee bij aan de behoefte van reizigers met verminderde mobiliteit om zich zelfstandig over de luchthaven te bewegen. Schiphol wil tijdens de testperiode leren hoe de rolstoelen passen in het luchthavenproces en hoe ze bijdragen aan de ervaring van deze reizigers.
De komende maanden werkt leverancier WHILL aan de voorbereidingen, zoals het configureren van de routes. Vanaf september zijn tien rolstoelen beschikbaar voor voornamelijk intercontinentale en Britse reizigers die daar gebruik van willen maken. Deze testperiode van een jaar in het non-Schengen gebied is onderdeel van de verkenning om de dienstverlening structureel aan te bieden op de luchthaven. Binnenkort start Schiphol een marktconsultatie om de markt en de daarin bestaande mogelijkheden verder te onderzoeken.
De zelfrijdende rolstoel De zelfrijdende rolstoel heeft een bagagerek aan de achterzijde waar de handbagage in geplaatst kan worden. Vervolgens kan de reiziger met verminderde mobiliteit op het service scherm een bestemming op Schiphol invoeren, bijvoorbeeld de gate voor het boarden. De rolstoel rijdt dan zelfstandig naar deze bestemming toe. De rolstoel beschikt over sensoren die rekening houden met andere reizigers, obstakels en de ruimte om zich heen. Er zit een noodknop op de rolstoel en een stoelriem om de veiligheid te garanderen. Na aankomst op de bestemming stapt de reiziger zelf uit en rijdt de rolstoel zelf terug naar het startpunt, van waar volgende reizigers met verminderde mobiliteit gebruik kunnen maken van de rolstoelen. Als reizigers behoefte hebben aan persoonlijke assistentie, wordt dit verzorgd door Axxicom Airport Caddy.
Afbouw tot begin 2027 Na een periode van zorgvuldige voorbereidingen en veelvuldige herstelwerkzaamheden, gaat BAM met haar onderaannemers voortvarend verder met de afbouw van de A-pier. Schiphol en BAM zijn gedreven om de A-pier in december 2026 op te leveren. De huidige planning is zeer nauwkeurig en bevat bufferperiodes (elk weekend en vakantie) om eventuele vertragingen in te lopen of onverwachte situaties te verhelpen. In de periode tot nu toe verhielp BAM samen met onder andere Heijmans en VolkerWessels Infra Schiphol veel kwaliteitsgebreken. Zo bleek bijvoorbeeld de brandwerende coating voor de stalen balken dermate aangetast door weersinvloeden dat BAM de coating op zo’n 18 kilometer aan stalen balken moest vervangen.
Totale kosten De totale kosten voor de A-pier stijgen, met name door herstelwerkzaamheden, vertragingen en langere looptijd van het project, naar 1.393 miljoen euro. Dat is het totaalbedrag op basis van de huidige planning en scope. De kans op verder uitstel of budgetoverschrijding acht Schiphol minimaal, door de gedegen voorbereiding van BAM waarin wij alle vertrouwen hebben. De aandeelhouders van Schiphol hebben ingestemd met een verhoging van het budget uit 2021 met bijna 300 miljoen euro.
De nieuwe A-pier De A-pier is een belangrijke pijler in de extra kwaliteit en comfort die Schiphol wil bieden aan passagiers en luchtvaartmaatschappijen. De extra vierkante meters en acht gates, waarvan drie voor de grootste vliegtuigen, zijn hard nodig om te voldoen aan de huidige en toekomstige piekmomenten, op het gebied van passagiersdoorstroming, vliegtuigopstelplaatsen en vlootvernieuwing. De A-pier is van essentieel belang voor de toekomst van de luchthaven, omdat het de ruimte biedt om bestaande luchthaveninfrastructuur op termijn te vervangen, te vernieuwen en te verduurzamen.
De nieuwe pier heeft met z’n 55.000 vierkante meter wat weg van een terminal. Zo komen er securityfilters, grenscontroles, winkels en horecavoorzieningen. En met drie verdiepingen is het mogelijk om reizigers met een verschillende grens- en beveiligingsstatus te scheiden. Bij de afbouw houdt Schiphol vast aan de duurzaamheidsdoelstellingen en de LEED Gold certificering, zodat de A-pier de duurzaamste pier van Schiphol wordt.
De Nederlandse koekjessensatie ‘Het Koekemannetje’ heeft de deuren van haar tweede locatie geopend. De populaire koekjes zijn vanaf deze week ook verkrijgbaar op Schiphol Plaza.
Op social media is Het Koekemannetje niet meer weg te denken. De eerste winkel in de Negen Straatjes trekt dagelijks een rij van fans. Nu kunnen ook bezoekers van Schiphol genieten van de dagelijks vers met de hand gemaakte koekjes. De winkel is midden op Schiphol Plaza te vinden en is dagelijks geopend van 07.00 tot 23.00 uur. Dit gebied bevindt zich voor de securitycontrole en is daardoor toegankelijk voor zowel vertrekkende als aankomende reizigers en luchthavenmedewerkers.
Het Koekemannetje De koekjes van Het Koekemannetje zijn 100% natuurlijk, zonder kunstmatige geur-, kleur- en smaakstoffen. Alle verpakkingen worden gemaakt van duurzaam materiaal waardoor er geen plastic de winkel verlaat. Elk koekje wordt met de hand gemaakt, op de gram gewogen en gemaakt van bloem van eigen bodem en de hoogste kwaliteit Belgische chocolade.
In het convenant SEB en de bijbehorende routekaart staan stappen die de partners de komende jaren nemen om werk-, voer- en vaartuigen in de bouw te vervangen door schone of emissieloze exemplaren. Lichter materieel wordt daarbij eerder emissieloos dan zwaarder of specialistisch materieel. De afspraken geven de sector duidelijkheid over wat zij de aankomende jaren kunnen verwachten en hoe zij zich hierop kunnen voorbereiden.
Op weg naar emissievrij in 2030 In 2030 wil Schiphol een emissievrije luchthaven zijn op het gebied van de eigen luchthavenactiviteiten en de bouwprojecten. Op de luchthaven vinden er daarom al veel werkzaamheden emissievrij plaats. De bouwpartners (main contractors) op Schiphol gebruiken steeds vaker elektrisch materieel om de werkzaamheden uit te voeren. Daarnaast heeft Schiphol de ambitie om afvalvrij te zijn in 2030 en circulair in 2050, zodat reststromen en materialen zoveel mogelijk worden hergebruikt. Hergebruik van materiaal op de bouwplaats vermindert de transportkilometers en de bijbehorende CO2-uitstoot, wat ook de luchtkwaliteit ten goede komt. Een voorbeeld is het eigen elektrische recyclingpunt voor betonpuin, waar beton op de luchthaven wordt gerecycled, wat jaarlijks ongeveer 80.000 km aan transportkilometers bespaart.
Aanstaande vrijdag start de zomervakantie voor de eerste regio in Nederland. Tijdens de vakantieperiode, die tot 1 september duurt, verwacht de luchthaven in totaal 12.3 miljoen reizigers. Dat zijn gemiddeld 69.000 vertrekkende reizigers per dag en op piekdagen zo'n 81.500 vertrekkende reizigers per dag. De luchtvaartsector adviseert reizigers om zich daarom ook goed voor te bereiden met een gezamenlijk top 10 aan reistips. Zo gaat de zomervakantie voor iedereen soepel van start.
Deze zomer vliegen reizigers voornamelijk naar zonnige bestemmingen zoals Spanje en Griekenland, maar ook Groot- Brittannië is in trek. Om deze reizigers goed voorbereid op reis te laten gaan, heeft Schiphol in samenwerking met verschillende partijen de top 10 tips voor reizigers samengesteld. Goede voorbereiding is immers het halve werk en dat begint zowel thuis, als bij het plannen van de reis naar de luchthaven maar ook op Schiphol zelf.
De top 10 tips voor reizigers
Pak de (hand)bagage slim in, verwijder oude kofferlabels en check van tevoren wat mee mag. Doe daarnaast dunne kleding en lage schoenen aan.
Check thuis alvast in voor je vlucht. Bij de meeste luchtvaartmaatschappijen kun je online inchecken. Dan hoef je op Schiphol alleen nog maar bagage af te geven.
Kom op tijdnaar de luchthaven. Reizigers adviseren we daarom om de tijd die de luchtvaartmaatschappij aangeeft aan te houden. Over het algemeen is dat 2 uur van tevoren voor Europese vluchten en 3 uur voor intercontinentale vluchten.
Reizigers die vliegen met KLM, Transavia of TUI kunnen op parkeerplaats P3 hun koffers afgeven en inchecken.
Voor passagiers die vliegen met easyJet geldt dat ze gebruik kunnen maken van de Twilight Bag Drop service als zij voor 08:00 uur ‘s ochtends vanaf Schiphol vertrekken. Met deze gratis service kunnen zij hun ruimbagage een avond van tevoren afgeven. Dat scheelt tijd op de ochtend zelf.
Boek een gratis tijdslot voor de securitycontrole. Dat kan al drie dagen voor vertrek. Het reserveren van een tijdslot kan ook met de Schiphol-app.
Ga snel door de security check. Op Schiphol maken we gebruik van 3D CT-scans en hoeven reizigers elektronica, zoals een laptop en telefoon niet uit hun handbagage te halen.
Drukkere periode Tijdens een vakantieperiode vliegen meer reizigers tegelijkertijd en is het drukker op Schiphol. Het kan daarom zijn dat reizigers langer moeten wachten bij de check-in, de securitycontrole of paspoortcontrole. Ook als veel reizigers tegelijkertijd terugkomen van hun reis, verwachten we dat ze mogelijk wat langer moeten wachten bij de paspoortcontrole. Met alle medewerkers op de luchthaven spannen we ons in om de reis op Schiphol zo soepel mogelijk te laten verlopen.
Voor meer informatie over reizen vanaf Schiphol en alle andere tips: bezoek onze website of raadpleeg de Schiphol App. De top 10 aan reistips is in samenwerking tot stand gekomen met KLM, Transavia, TUI, easyJet, de Koninklijke Marechaussee en Douane Nederland.
Schiphol verwelkomende vorig jaar het besluit van het ministerie van Infrastructuur & Waterstaat (IenW) om de reservering van een parallelle Kaagbaan op te heffen. Schiphol had dit zelf ook al aangekondigd in haar 8-puntenplan om de luchtvaart stiller, schoner en beter te maken. Sindsdien heeft er een consultatie plaatsgevonden om betrokkenen de kans te geven om op dit besluit van het ministerie van IenW te reageren. Omdat er hieruit geen nieuwe argumenten zijn ingebracht, is het besluit aan het parlement voorgelegd. Sinds vandaag (1 juli 2024) is hiermee de reservering definitief opgeheven. Dat is positief voor omwonenden van Schiphol.
Al meer dan 20 jaar is grond gereserveerd voor een eventuele parallelle Kaagbaan en dat legt een onnodige druk op de schaarse ruimte in de omgeving. Onderzoek uit 2019 toont aan dat een tweede Kaagbaan de hinder niet doet afnemen, maar slechts verplaatst. Daarnaast vindt Schiphol een extra baan ongewenst. Schiphol vroeg de Rijksoverheid om de ruimtelijke reservering op te heffen.
Stiller, schoner en beter Schiphol Dit verzoek stond ook in het vorig jaar gepresenteerde acht-punten-plan van Schiphol om stiller, schoner en beter te worden. Naast dat Schiphol geen extra start- en landingsbaan wil, bestaat dat plan uit het weren van privéjets, een nachtsluiting, het weren van de meest lawaaiige toestellen en het investeren van maximaal 10 miljoen per jaar tot 2030 in een Omgevingsfonds.
Omgevingsfonds Voor dit Omgevingsfonds geldt dat de eerste stappen zijn gezet in de oprichting hiervan. Het wordt hiermee de opvolger van de Stichting Leefomgeving Schiphol. In de aankomende periode wordt de organisatie verder vormgegeven en krijgt het een onafhankelijk bestuur en een Raad van Toezicht. Royal Schiphol Group zal voorzitter worden van deze Raad van Toezicht.
Het overkoepelende doel van het Omgevingsfonds is het verbeteren van de kwaliteit van de leefomgeving van Schiphol. Vooral in de gebieden waar sprake is van zware geluidsbelasting en hinderbeperkende maatregelen in de lucht onvoldoende effect hebben. Met het Omgevingsfonds worden specifieke landzijdige maatregelen gefinancieerd, zoals gebiedsontwikkeling, maar ook wordt geïnvesteerd in onderzoek naar innovatieve en technologische ontwikkelingen die een positief effect hebben op de leefbaarheid.
Naar verwachting is het Omgevingsfonds in 2025 actief.