Automobilisten moeten komend en volgend weekend rekening houden met flinke verkeershinder in en om de stad, met name in Nieuw-West en bij Badhoevedorp. Vanwege werkzaamheden is de A4 dicht voor alle verkeer richting Amsterdam, tussen de knooppunten Badhoevedorp en De Nieuwe Meer. De vertraging kan oplopen tot een uur.
De A4 is afgesloten van komende vrijdag 22.00 uur tot de maandag erop om 05.00 uur, precies een week later gebeurt exact hetzelfde. Dat heeft natuurlijk gevolgen voor alle verkeer dat via de A4 richting Amsterdam wil rijden vanuit Haarlem, Schiphol of Amstelveen. Ook de op- en afrit Sloten richting de A4 Amsterdam/Zaanstad is dicht. Het verkeer wordt omgeleid via de A9/A5 en de A9/A2.
De afsluiting is nodig omdat het knooppunt De Nieuwe Meer onder handen wordt genomen, als onderdeel van het omvangrijke Zuidasdokproject. De werkzaamheden, ook aan knooppunt Amstel en de tunnels in het centrumgebied van de Zuidas, moeten de doorstroming op de A10 Zuid verbeteren en de stad daarmee beter bereikbaar maken.
Na deze twee weekendafsluitingen is het niet gedaan met de hinder. ''We hebben voor het project Zuidasdok nog diverse weekendafsluitingen dit jaar. Zo sluiten we we met Hemelvaart de A10 West af in noordelijke richting en sluiten we de A10 Zuid richting Amersfoort af tussen 26 juni en 12 juli. Dit levert veel hinder op'', zei verkeersmanager Jaap Buitink in januari tegen AT5. Hij raadt automobilisten aan om voor vertrek goed de route te checken.
Een ambulancechauffeur is vanmiddag in botsing gekomen met een automobilist op de Amstelveenseweg in Zuid. De politie is een onderzoek gestart.
De aanrijding vond rond 14.20 uur plaats op het kruispunt met de Koninginneweg. Beide wagens liepen veel schade op. De politie kan nog niet zeggen of er inzittenden gewond zijn geraakt.
Het is wel duidelijk dat de ambulance met spoed onderweg was. Aan het nummer van de wagen is te zien dat deze ambulance rond 14.11 uur opgeroepen werd voor een spoedmelding in de Havenstraat. Een kleine tien minuten later vond de aanrijding plaats.
De Verkeers Ongevallen Analyse (VOA) van de politie onderzoekt hoe het ongeval heeft kunnen gebeuren. Waarschijnlijk blijft het kruispunt hierdoor een tijd dicht.
Amsterdam zuivert en levert sinds jaar en dag zelf het eigen drinkwater. In 2006 werd die taak ondergebracht bij Waternet, maar nu die stichting wordt ontmanteld moet de gemeente het drinkwaterbeheer anders organiseren. Komt er weer een gemeentelijke drinkwaterdienst, of gaat de gemeente dat uitbesteden aan een waterbedrijf? En wat gaan de Amsterdammers daarvan merken?
Je ziet, ruikt of proeft het niet, maar Amsterdammers krijgen hun drinkwater na volgend jaar niet meer van Waternet. Vorig jaar werd duidelijk dat die organisatie, die het drinkwater zuivert en door een stelsel van leidingen naar de inwoners van de stad brengt, ophoudt te bestaan.
Een deel van de ‘waterwerkzaamheden’ gaat over naar het Waterschap Amstel, Gooi en Vecht, zoals dat voor de oprichting van Waternet in 2006 ook het geval was. Het Waterschap wordt onder meer weer verantwoordelijk voor het zuiveren van rioolwater, de waterkwaliteit het meten van het grondwaterpeil.
Jacob van Lennep
Maar een van de belangrijkste taken van Waternet, het zuiveren en leveren van het drinkwater uit de kraan, komt in handen van de gemeente. In zekere zin is dat niets nieuws: vóór de oprichting van Waternet zuiverde de gemeente al ruim anderhalve eeuw zijn eigen drinkwater.
Het idee daarvoor kwam van schrijver Jacob van Lennep, die halverwege de 19e eeuw zag dat er een oplossing moest komen voor de gebrekkige hygiëne in de stad. Het drinkwater kwam destijds uit de grachten, die ook fungeerden als officieuze afvalstortplaats en als afwatering van het riool.
De rijken lieten met schepen schoon drinkwater uit de Vechtstreek komen, maar dat was voor de meeste mensen onbetaalbaar. Het grachtenwater was echter zo vies, dat het onmogelijk was om het voldoende te zuiveren. Als gevolg daarvan brak in 1837 een enorme cholera-epidemie uit, die tot vele duizenden doden leidde.
Van Lennep kwam daarop met een ingenieus plan. Hij wilde duinwater - dat door het zand gezuiverd is van bacteriën - met gietijzeren buizen van de duinen naar Amsterdam brengen. Het duurde jaren voordat zijn idee technisch was uitgewerkt en hij de financiering rond had, maar in 1853 was het zover. 23 kilometer aan leidingen brachten het water van Vogelenzang, ten zuidwesten van Bloemendaal, naar Amsterdam. Het was de geboorte van de Amsterdamse Waterleidingduinen, die tot op de dag van vandaag worden gebruikt voor de zuivering van drinkwater.
Van Lenneps buizenstelsel kwam uit bij de Willemspoort, de huidige Haarlemmerpoort. Daar konden de Amsterdammers het water aftappen. De opgerichte ‘Amsterdamsche Duinwater Maatschappij’ rekende 1 cent per emmer. In 1896 nam de gemeente het bedrijf voor 12 miljoen gulden over. Het ging verder onder de naam Gemeentewaterleidingen. Er waren inmiddels meerdere leidingstelsels, onder meer vanaf de rivier de Vecht.
In 1909 begon de gemeente ook water te leveren aan Heemstede. Later zouden er meer gemeenten volgen. In de loop der jaren hebben uitbreidingen ervoor gezorgd dat Amsterdam, sinds 2006 via Waternet, ook verantwoordelijk is voor het drinkwater van Amstelveen, Diemen, Ouder-Amstel, Gooise Meren én Schiphol.
Nu Waternet wordt opgedoekt, krijgt de gemeente de drinkwatervoorziening weer in eigen handen. Voor de meeste Amsterdammers klinkt dat niet zo gek - voor de oprichting van Waternet was het immers ook al anderhalve eeuw zo geregeld. Maar het is uniek: in de rest van Nederland wordt het drinkwater geleverd door regionale drinkwaterbedrijven. Dat roept de vraag op wat de gemeente gaat doen. Komt er weer een afdeling ‘gemeenteleidingen’? Of is het Amsterdamse drinkwater binnenkort niet meer in Amsterdamse handen?
Drinkwaterprijs
Het komende jaar wordt het water in naam nog geleverd door Waternet. Het waterschap vertrekt in 2026 uit de stichting, die dan tijdelijk door de gemeente alleen wordt beheerd. Na 2026 zal Waternet niet meer bestaan. In de praktijk verandert er dan nog weinig; dezelfde organisatie levert het water, maar onder een andere naam.
Daarna heeft de gemeente een aantal opties. Men zou het drinkwaterbeheer daadwerkelijk kunnen laten terugkeren naar de Stopera. De ongeveer 600 Waternet-medewerkers die zich met drinkwater bezighouden, werken dan niet meer voor Waternet maar voor de gemeente. De gemeente wordt dan dus zelf de uitvoerder van de drinkwaterlevering en -zuivering.
In een ander, waarschijnlijker scenario zet de gemeente het drinkwaterbeheer ‘op afstand’. In plaats van een gemeenteafdeling wordt het dan een bedrijf. De gemeente Amsterdam en de andere gemeenten waar ‘ons’ water uit de kraan komt, worden dan aandeelhouder. Het nieuwe drinkwaterbedrijf zal worden aangestuurd door een directie en gecontroleerd door een raad van commissarissen. Deze constructie geldt bijvoorbeeld voor het GVB.
Het voordeel is dat de gemeente het drinkwaterbeheer zo niet zelf hoeft te organiseren, terwijl men wel de grootste aandeelhouder is. Het nadeel is dat de Stopera minder invloed heeft en moeilijker kan bijsturen bij wanbeleid of andere problemen.
Ander drinkwaterbedrijf
Er is een derde mogelijkheid: het Amsterdamse drinkwaterbeheer zou kunnen fuseren met een ander, reeds bestaand drinkwaterbedrijf. Dat is niet ondenkbaar. Vitens, de grootste drinkwaterleverancier van Nederland, begon ooit als drinkwatervoorziening van de stad Nijmegen. Inmiddels zorgt Vitens dat er water uit de kraan komt in Gelderland, Overijssel, Flevoland, Friesland en Utrecht. 5,6 miljoen mensen worden door het bedrijf van water voorzien. Amsterdam levert via Waternet water aan 1,5 miljoen mensen. Dat zou voor grote bedrijven als Vitens een welkome toevoeging zijn.
Als die constructie er zou komen, kan dat invloed hebben op de prijs van het water. Die verschilt per regio, de 10 Nederlandse drinkwaterbedrijven rekenen elk een ander tarief. Die verschillen zijn flink. Zo rekent PWN, het bedrijf dat het water levert aan de meeste gemeenten in Noord-Holland, een drinkwaterprijs die 81 procent duurder is dan de prijs van het Drentse waterbedrijf WMD.
Nederlandse drinkwaterleveranciers mogen wel als een bedrijf opereren, maar alleen als overheidsbedrijf. Dat staat in de zogeheten drinkwaterwet. Drinkwater heeft een te groot strategisch belang om het in handen van de markt te geven. Taferelen als in het Verenigd Koninkrijk, waar het grootste drinkwaterbedrijf in handen is van onder andere Amerikaanse pensioenfondsen en de China Investment Corporation, zijn hier niet mogelijk. Dat bedrijf, Thames Water, heeft inmiddels een torenhoge schuld en verwacht de watertarieven de komende jaren met 40 procent te moeten verhogen.
Dat dat hier niet kan, mag een geruststelling heten. Maar dat de drinkwaterprijs niet mag worden gebruikt om bestuurlijk falen mee te compenseren, betekent niet dat de consument de ontmanteling van Waternet niet in de portemonnee gaat voelen. Mede door problemen van de organisatie gaat de waterschapsbelasting dit jaar met 12,9 procent omhoog, en ook in de komende jaren zal dat tarief stijgen.
Het metronetwerk gaat over twee jaar op de schop, maar op welke manier is nog niet duidelijk. Er zijn inmiddels vier opties voor het - voor sommigen omstreden - plan. Reizigers kunnen daar de komende maanden over meepraten.
"Dat er een nieuw metronetwerk komt vanaf 2027 staat vast", schrijft de Vervoerregio Amsterdam, een samenwerkingsverband tussen Amsterdam en omliggende gemeenten over vervoer. "Maar welk netwerk het wordt, nog niet. Er zijn vier opties."
Overstappen
Het plan staat bekend als 'ontvlechten'. Het betekent dat er minder metrolijnen over hetzelfde spoor rijden en het aantal metro's op dezelfde lijn daardoor omhoog kan. Een van de gevolgen is dat bewoners van Zuidoost moeten overstappen omdat ze hun directe lijn verliezen. Voor bewoners van Zuid zou een nieuw netwerk juist wel gunstig kunnen uitpakken.
"Een verandering in het metronetwerk heeft ook invloed op mensen hun dagelijks leven en hun reis", geeft wethouder Melanie van der Horst (Vervoer) toe. "Daarom is het belangrijk om te horen welk effect de verschillende opties hebben op inwoners, reizigers, ondernemers en maatschappelijke organisaties. Daarom gaan we in gesprek."
Alternatief vervoer
Het GVB heeft de afgelopen tijd voor iedere optie onderzocht of de reistijd van groepen inwoners toeneemt of juist afneemt. Ook is nu bekend welke groepen reizigers moeten overstappen bij de nieuwe opties. Er gaat nog met reizigers gesproken worden over alternatief vervoer op stations als de metro uitvalt en de veiligheid op perrons waar overgestapt moet worden.
Er vinden bijeenkomsten plaats in Nieuw-West, West, Oost, Zuidoost, Amstelveen, Diemen, Ouder-Amstel en Uithoorn. Reizigers kunnen daar meer uitleg krijgen en hun eventuele zorgen uitten. Ook is er een online vragenlijst opgesteld.
Het metronetwerk gaat over twee jaar op de schop, maar op welke manier is nog niet duidelijk. Er zijn inmiddels vier opties voor het - voor sommigen omstreden - plan. Reizigers kunnen daar de komende maanden over meepraten.
"Dat er een nieuw metronetwerk komt vanaf 2027 staat vast", schrijft de Vervoerregio Amsterdam, een samenwerkingsverband tussen Amsterdam en omliggende gemeenten over vervoer. "Maar welk netwerk het wordt, nog niet. Er zijn vier opties."
Overstappen
Het plan staat bekend als 'ontvlechten'. Het betekent dat er minder metrolijnen over hetzelfde spoor rijden en het aantal metro's op dezelfde lijn daardoor omhoog kan. Een van de gevolgen is dat bewoners van Zuidoost moeten overstappen omdat ze hun directe lijn verliezen. Voor bewoners van Zuid zou een nieuw netwerk juist wel gunstig kunnen uitpakken.
"Een verandering in het metronetwerk heeft ook invloed op mensen hun dagelijks leven en hun reis", geeft wethouder Melanie van der Horst (Vervoer) toe. "Daarom is het belangrijk om te horen welk effect de verschillende opties hebben op inwoners, reizigers, ondernemers en maatschappelijke organisaties. Daarom gaan we in gesprek."
Alternatief vervoer
Het GVB heeft de afgelopen tijd voor iedere optie onderzocht of de reistijd van groepen inwoners toeneemt of juist afneemt. Ook is nu bekend welke groepen reizigers moeten overstappen bij de nieuwe opties. Er gaat nog met reizigers gesproken worden over alternatief vervoer op stations als de metro uitvalt en de veiligheid op perrons waar overgestapt moet worden.
Er vinden bijeenkomsten plaats in Nieuw-West, West, Oost, Zuidoost, Amstelveen, Diemen, Ouder-Amstel en Uithoorn. Reizigers kunnen daar meer uitleg krijgen en hun eventuele zorgen uitten. Ook is er een online vragenlijst opgesteld.
De Nieuwer-Amstelsche Football Club - oftewel NFC - haalt het gehele team van Mocro Maffia-acteur Marouane Meftah uit de competitie. Het Parool meldt dat die beslissing volgt na een mishandeling en vechtpartij waar de acteur bij betrokken zou zijn geweest.
Tegenover de krant zegt de voorzitter van NFC, Daniel Gaulard, dat "dit besloten is na intensief contact met de KNVB, de trainer en de politie." "De politie en de KNVB zijn nog bezig met onderzoek, en dan kun je bijna geen andere beslissing nemen.”
NFC zou eerder deze maand al de beslissing hebben genomen om de wedstrijden en trainingen van het elftal voor twee weken stil te leggen. Nu is het team dus definitief uit de competitie gehaald. NFC was niet in staat om onze redactie telefonisch te woord te staan, de club komt later deze week nog met een verklaring over het terugtrekken van het elftal.
Eventuele vervolging
De KNVB bevestigt tegenover AT5 dat NFC zelf heeft besloten het elftal terug te trekken. "Dit heeft het bestuur afgelopen vrijdag zowel telefonisch als per mail aan ons laten weten."
Het is dus geen beslissing van de KNVB, aldus een woordvoerder. "Verder loopt bij ons nog een onderzoek van de aanklager voor een eventuele tuchtrechtelijke opvolging."
Mishandeling en vechtpartij
Meftah, die voornamelijk bekend is van zijn rol in de serie Mocro Maffia, is begin deze maand door de politie aangehouden voor betrokkenheid bij een mishandeling van een keeper van een andere club. Na afloop van die wedstrijd vond de mishandeling plaats na een confrontatie tussen de doelman en drie spelers van een tegenstander van Amstelveen Heemraad die eerder op de dag hadden gespeeld.
"Daarop klommen zij over het hek en stortten ze zich met z'n drieën op hem. Hij kreeg heel wat klappen", aldus een ooggetuige. Een politiewoordvoerder liet eerder weten dat bij die mishandeling een helm is gebruikt.
Later werd bekend dat Meftah vorig jaar september ook al betrokken was bij geweld rondom een voetbalwedstrijd. Hij zou toen een tegenstander een klap hebben gegeven, waardoor hij met oogletsel naar het ziekenhuis moest. Het slachtoffer deed later aangifte van zware mishandeling door hem.
De 21-jarige Estella heeft met verbazing het verhaal gelezen over de vrouw die maandagavond werd meegesleurd door een tram. De vrouw was met haar jas vast komen te zitten tussen de deuren. Het is Estella ook overkomen, anderhalve maand geleden, op dezelfde tramlijn. "Ik kon op het nippertje mijn jas uittrekken."
Volgens een reiziger die het ongeluk maandagavond zag gebeuren, werd die vrouw meegesleept door de tram. "Onderweg is ze gevallen", vertelde ze aan AT5. Bij Estella kwam het niet zover. "Mijn arm en mijn jas zaten vast, maar mijn arm kon ik er nog tussenuit halen. Mijn jas niet."
Estella vertelt hoe iemand op het perron haar te hulp schoot. "We waren in paniek en hebben echt hard geschreeuwd, maar de bestuurder heeft ons denk ik niet gehoord", vertelt ze. "Uiteindelijk kon ik mijn jas over mijn hoofd heen trekken terwijl de tram al reed. Het was op het nippertje of ik was meegesleurd. Mijn jas is met de tram meegegaan en heb ik niet meer teruggevonden."
Op tijd instappen
Volgens het GVB nemen ze de incidenten erg serieus en voeren ze onderzoek uit. Wel benadrukken ze dat dit soort ongelukken kunnen gebeuren doordat mensen nog instappen als de tram al het sein geeft dat de deuren dichtgaan. Maar volgens Estella was dat niet hoe het bij haar ging. "Ik drukte op de knop, de deur ging open, en toen ik wilde instappen ging de deur ineens snel dicht. Dat klopt niet." Ook snapt ze niet hoe de bestuurder het niet heeft kunnen zien. "Je kijkt toch in je spiegel als je wegrijdt?"
Het GVB zegt over het incident van afgelopen maandag dat de jas van de reiziger die vast kwam te zitten, niet gezien is door de sensoren in de deuren. Hierdoor kreeg de chauffeur groen licht om te rijden en moest de vrouw mee rennen met de tram tot ze ten val kwam. Volgens het GVB is het een 'ongelukkige samenloop van omstandigheden.'
Wachten op verzekeraar
Estella diende een klacht in bij het vervoersbedrijf nadat het haar was overkomen. Het GVB geeft aan dat ze in afwachting zijn van de verzekeraar. Verder geven ze aan dat dit soort incidenten niet specifiek bij lijn 25 of dit type tram voorkomen. Ze roepen reizigers op de noodknop te gebruiken bij dit soort situaties en gaan er intern extra aandacht aan besteden.
Storingen
De tramlijn van station Zuid naar Uithoorn wordt naast deze incidenten ook geplaagd door storingen. Een gemeenteraadslid van Amstelveen zei eerder al dat er keer op keer sprake is van rituitval, vertraging en spooktrams. Dat zijn trams die op de borden staan aangekondigd, maar niet komen.
Een bijna-ontsporing dit weekend, een stroomstoring afgelopen vrijdag: tramlijn 25 naar Uithoorn ligt constant plat. De tram vanuit Amsterdam eindigde voorheen in Amstelveen, maar doet sinds deze zomer ook drie haltes in Uithoorn aan. De gemeentes zetten het GVB onder druk om met oplossingen te komen.
Na de feestelijke opening van de nieuwe haltes afgelopen juni volgde vooral veel ellende. Een ontsporing in januariveroorzaakte de grootste overlast, maar ook kleinere storingen komen regelmatig voor. Uithoornaars die vaak met de tram reizen, klagen steen en been. Nynke de Boer vertelt aan NH dat ze vaak te laat komt op haar werk.
"Het is bijna elke ochtend wel zo dat de tram niet rijdt. [...] Ik werk als nanny aan huis. De ouders moeten ook op tijd op hun werk zijn", benadrukt de Uithoornse hoe vervelend de onbetrouwbaarheid van de tram is. De oorzaak is steeds anders: "Of er is een storing of een bovenleiding stuk of er is een aanrijding of te weinig personeel."
Ook Claudia Dordregter en haar collega's komen regelmatig te laat op hun werk aan doordat de tram niet rijdt. "Ik heb ook al een paar keer gehad dat ik niet meer thuis kwam door de tram. Er wordt ook nergens aangegeven wat er gebeurt als hij uitvalt", vertelt ze.
Buslijnen geschrapt
Een Uithoornse die liever niet bij naam wordt genoemd vertelt dat ze afgelopen vrijdag nog in de problemen kwam toen de tram door een stroomstoring niet reed. "Ik ging met vrienden naar een musical in Amsterdam. Een bus rijdt er ook niet meer, dus als de tram niet rijdt, heb je gewoon een probleem."
Dat de tram zo vaak uitvalt vergroot de al bestaande onvrede over het schrappen van een aantal buslijnen door Uithoorn, Amstelveen en Amsterdam, omdat de tram die zou vervangen. Als de tram weer eens uitvalt, is voor een deel van de reizigers de auto het enige alternatief. "Maar die kun je in Amsterdam niet parkeren of de prijzen zijn heel hoog, dus dan moet ik in Amstelveen parkeren en met de bus."
Ook Nynke verlangt terug naar de tijd dat ze nog met de bus naar haar werk kon. "Die viel ook wel uit en stond ook in de file, maar dan kwam ik wel vaker op tijd op mijn werk. Voordeel van de bus: als bus 347 uitvalt dan reed over 10 minuten lijn 348 wel. Als de tram niet verder kan, kan ook de volgende er niet door."
Petra van Leeuwen van Gemeentebelangen Uithoorn – De Kwakel zit namens de gemeenteraad in de regioraad van de Vervoerregio Amsterdam. Ze vertelt het probleem daar al vaker te hebben aangekaart. "Met name ook de gebrekkige communicatie bij uitval van de tram. Reizigers worden niet goed geïnformeerd."
Politiek voert druk op
Ook vanuit het wethoudersoverleg is een dringende oproep naar het GVB gegaan om het probleem met de tram op te lossen. "Wij maken ons als gemeente zorgen [...] Het Uithoornse openbaar vervoer is afgestemd op de tram. In Amsterdam heb je andere mogelijkheden, maar Uithoornse inwoners hebben minder opties als de tram niet rijdt", laat een woordvoerder van verkeerswethouder Jan Hazen weten.
De vele storingen van tram 25 raken niet alleen Uithoornaars. Gemeenteraadslid van de Amstelveense Groenlinks-fractie Gert Jan Slump fungeert regelmatig als klankbord voor Amstelveners die in de problemen komen door tramstoringen.
"Er is keer op keer sprake van rituitval, vertraging en spooktrams [red. trams die op de borden staan aangekondigd, maar vervolgens niet komen] en er wordt veel geklaagd over kapotte liften", vat hij de klachtenregen samen.
Sneller actie ondernemen
Hij kaartte het probleem al eerder aan bij het college van Burgemeester en Wethouders van Amstelveen. Dit leidde uiteindelijk tot een verbeterplan van de Vervoerregio Amsterdam en het GVB dat eind juni gerealiseerd moet zijn. Dat duurt Slump en raadsleden uit vijf andere Amstelveense partijen te lang. Daarom vragen ze het GVB nu om op korte termijn actie te ondernemen.
Ze vragen onder andere om concrete cijfers over het aantal storingen en de mate waarin tram 25 op tijd komt. Daarnaast willen ze dat reizigers op korte termijn een alternatief wordt geboden. "Je kun toch niet zeggen van: nou, sorry er rijdt niks. Zet bussen in, verzin iets", aldus Slump.
Reactie GVB
De druk richting het GVB wordt dus flink opgevoerd. Een woordvoerder van de vervoersmaatschappij laat desgevraagd aan NH weten dat opstartproblemen bij een nieuwe tramlijn normaal zijn en 'de procentuele uitval van lijn 25 niet veel verschilt van andere lijnen binnen Amsterdam, maar de impact van uitval meer wordt gevoeld.'
Dat komt doordat Amsterdammers meer OV-opties hebben dan Uithoornaars en Amstelveners. "Als er iets gebeurt op lijn 25 waardoor de tram niet verder kan rijden, zijn er alleen inkortingen mogelijk en geen omleidingen zoals dat in de stad wel kan."
De storingen zijn volgens de woordvoerder deels te wijten aan kwetsbare onderdelen in de tramtoestellen van lijn 25. GVB heeft de leverancier gevraagd de koppelingskabels en contactdozen aan te passen. Dat moet rond de zomer zijn gebeurd.
Als tweede oorzaak geeft het GVB het personeelstekort. De maatschappij komt zowel bestuurders als technisch personeel te kort. "Ook andere dingen zorgen voor storingen, zoals incidenten bij oversteekplaatsen of stroomstoringen. [...] Samen met de leverancier van het voedingsstation zoeken we oplossingen om de stroomstoringen te verhelpen."
Basketbal is populair in Amsterdam en omstreken. Maar groeien kan niet zomaar: veel verenigingen kampen met ruimtetekort. Nieuwe leden moeten daarom steeds vaker op een wachtlijst - soms wel jaren.
Ümit Celikcan, voorzitter van Northside Ballers, begint meteen te glunderen als je hem vraagt naar zijn sport. "Basketbal is meer dan een hobby, het is heel veel meer. Het is het leren van de wijze levenslessen." Samenwerken, focussen, het verleggen van grenzen - allemaal zaken die op een training aan bod komen.
Dat basketbal in de lift zit, ziet Celikcan al een tijdje. Komt door de coronapandemie, denkt hij. "Met corona mocht je heel veel dingen niet doen, maar wat wel mocht, was buiten basketbal. Heel veel mensen hebben dat gedaan." Om nog maar te zwijgen over de gouden plak in Parijs op de Olympische Spelen door het 3x3-basketbalteam. "Ja, dat was wel een soort van bekroning", grijnst Celikcan.
Grenzen aan de groei
Maar veel ruimte om te groeien is er niet meer, ziet de voorzitter. "Onze wachtlijst hebben we vorig seizoen redelijk weggewerkt, maar inmiddels zitten we weer op zestig, zeventig, tachtig mensen." Het gaat dus heel hard, wil hij maar zeggen. "Je krijgt elk jaar best wat aanmeldingen binnen. En dan is vaak het antwoord: nee, sorry."
En de Northside Ballers zijn niet de enige met dit probleem. Bij een inventarisatie langs negen Amsterdamse basketbalclubs door AT5 blijkt dat zeven clubs een wachtlijst hanteren voor nieuwe leden en/of officiële competitieteams.
Jascha Meijer, secretaris bij basketbalvereniging Flying Oost, wijdt het ruimteprobleem aan het feit dat de sportzalen gedeeld moeten worden met andere sportclubs. "Die moeten we allemaal delen. En al die andere verenigingen zitten ook in de lift. Er worden niet heel veel zalen bijgebouwd." Een groot probleem, zegt Meijer. "Het houdt op een gegeven moment op en dan moeten we nee gaan verkopen."
Ook in Amstelveen, bij MBCA, herkennen ze het probleem. "Op onze wachtlijst staan 60 tot 80 personen ieder jaar", zegt de voorzitter van de vereniging. "Ze staan gemiddeld één à twee jaar op de wachtlijst."
Jay (13) stond zelf één jaar op de wachtlijst, maar speelt inmiddels alweer drie jaar voor Northside Ballers. Sindsdien stond hij nog eens twee jaar op de wachtlijst om competitie te kunnen spelen. "Het is een grote club die heel snel groeit."
Geen lid, toch sporten
Omdat ze jonge kinderen niet weg willen sturen, gooit Northside Ballers regelmatig de poorten open om 'rookies' toch te kunnen laten spelen, ook al zijn ze nog geen lid. Flying Oost en BV Amsterdam hanteren een soortgelijke oplossing.
Voorzitter Celikcan hoopt dan ook dat de gemeente kan kijken naar extra sportlocaties - al begrijpt hij goed dat bouwgrond bijzonder schaars is in de stad. Hij hoopt dat het stadsbestuur kijkt naar de positieve effecten die sport op de samenleving heeft. "Die effecten mag je wat mij betreft best meenemen in het totaalplaatje."
Wethouder voor sport Sofyan Mbarki wil dat de gemeente de groei van sportverenigingen kan opvangen. "We investeren daarom ook ruim 22 miljoen in alle delen van de stad in onze sportvoorzieningen, maar dat zal de knelpunten op korte termijn niet altijd kunnen oplossen. We blijven in gesprek met de verenigingen om te kijken hoe we dit zo goed mogelijk kunnen oplossen."
Marouane Meftah, bekend van zijn rol in de serie Mocro Maffia, was september vorig jaar ook al betrokken bij geweld rond een voetbalwedstrijd. Meftah - uitkomend voor het Amstelveense NFC - gaf zijn tegenstander een klap, waardoor hij met oogletsel naar het ziekenhuis moest. Het slachtoffer deed later aangifte van zware mishandeling door Meftah. De acteur werd dit weekend ook al aangehouden voor betrokkenheid bij de mishandeling van een keeper van de Amsterdamse voetbalclub SDZ.
Volgens ooggetuigen die eind september aanwezig waren bij een wedstrijd tussen het tweede elftal van NFC uit Amstelveen en VVC uit Nieuw-Vennep was Marouane Meftah ook toen betrokken bij de mishandeling van een speler.
Meftah, uitkomend voor de Amstelveense club, zou tijdens de wedstrijd al provocerend gedrag hebben vertoond, tot hij een schouderduw kreeg van een speler. "Hij reageerde daar heel fel op en pakte de ander bij zijn keel. Toen daar een andere speler van VVC op afrende, kreeg diegene een flinke klap", aldus een toeschouwer. Het slachtoffer bleek later een gebroken neus en een gescheurde wenkbrauw te hebben en heeft aangifte gedaan van zware mishandeling door Meftah. Het onderzoek naar dit incident loopt nog.
Mishandeling op beeld
Gisteren kwam de acteur in het nieuws, nadat hij was aangehouden na een vechtpartij met een keeper van voetbalclub SDZ. Afgelopen zaterdag speelde het eerste elftal van het Amsterdamse SDZ een wedstrijd bij VV Amstelveen Heemraad. SDZ verloor met 3-2 van de Amstelveners en volgens een ooggetuige zou dat hebben geleid tot frustratie bij de doelman van de Amsterdamse amateurclub.
Op gisteren door AT5 gedeelde camerabeelden is te zien hoe de spelers op het veld elkaar bedanken na de wedstrijd. In het strafschopgebied van SDZ is vervolgens de doelman in gesprek met mannen die buiten het veld staan. Er lijkt een woordenwisseling te ontstaan. Er is wat geduw en getrek, waarna de keeper besluit één van de mannen een harde duw te geven. Die man loopt daarna richting de keeper, waarop de doelman met zijn knie vooruit in de richting van de man springt. Daarna springen de drie mannen op de doelman en vallen er klappen.
Klap met helm
De groep verplaatst zich in een schermutseling door het strafschopgebied heen als de keeper naar de grond wordt gewerkt. Daar zou hij volgens een ooggetuige 'heel wat klappen' hebben gekregen. Als de doelman op weet te staan en weg probeert te komen, krijgt hij een klap met een helm.
Het bestuur van Amstelveen Heemraad liet in reactie op het geweld van afgelopen weekend weten: "Wij werken volledig mee aan het onderzoek van de politie en stellen onze camerabeelden ter beschikking om bij te dragen aan een zorgvuldige reconstructie van de gebeurtenissen. Daarnaast hebben wij direct contact opgenomen met het bestuur van de desbetreffende vereniging en blijven wij in gesprek."
Het management van de acteur laat in een verklaring weten dat het verhaal over afgelopen weekend 'anders is dan dat er in de media wordt geschetst'. Volgens het management zou de doelman de eerste klap hebben uitgedeeld. "Marouane heeft zich enkel verweerd tegen deze aanval." Het management laat weten dat er camerabeelden zijn veiliggesteld door de politie over het incident en dat de acteur vertrouwen in de uitkomst van het onderzoek heeft. Hij zou zelf ook overwegen aangifte te doen.
Na afloop van de wedstrijd tussen Amstelveen Heemraad en SDZ is de doelman van de Amsterdamse club mishandeld door drie mannen. Op beelden die AT5 in handen heeft, is te zien hoe de vechtpartij ontstond. Er werd geduwd, getrokken en geslagen, onder andere met een helm.
Terwijl de speler op het veld elkaar bedanken voor de wedstrijd, die met 3-2 werd gewonnen door de Amstelveners, is te zien dat in het strafschopgebied van SDZ de doelman in gesprek is met mannen die buiten het veld staan.
Twee mannen klimmen over het hek en komen dicht bij de keeper te staan. Een derde man klimt iets later ook over het hek en loopt richting het groepje. Er lijkt een woordenwisseling te ontstaan tussen de drie en de doelman. Er is wat geduw en getrek, en even later loopt de keeper weg van het groepje. Dan besluit hij toch om weer om te draaien en geeft een van de mannen een harde duw. Die man loopt daarna richting de keeper waarop de doelman met zijn knie vooruit in de richting van de man springt. Daarna springen de drie mannen op de doelman en vallen er klappen.
Klap met helm
De groep verplaatst zich in een schermutseling door het strafschopgebied heen als de keeper naar de grond wordt gewerkt. Daar zou hij volgens een ooggetuige 'heel wat klappen' hebben gekregen. Als de doelman op weet te staan en weg probeert te komen, krijgt hij een klap met een helm. Een politiewoordvoerder bevestigde eerder dat bij de mishandeling een helm werd gebruikt.
Na de klap met de helm wordt de doelman door een toegerende toeschouwer uit het gevecht gehaald. Spelers van zowel SDZ als Heemraad zijn dan ook op het incident afgekomen en een grote groep verplaatst zich richting de cornervlag. Onduidelijk is of er daar ook klappen zijn uitgedeeld, dat is niet goed te zien op de beelden. Er is wel te zien dat er hard wordt geduwd.
Meerdere mensen ontfermen zich dan over de keeper, die aan de rand van de zestien op de grond is gaan zitten. Het incident tussen de keeper en de drie mannen duurt zo'n halve minuut. Na vier minuten is het hele veld weer leeg.
Mocro Maffia-acteur
Marouane Meftah, die voornamelijk bekend is van zijn rol als Zakaria ('Komtgoed') in de serie Mocro Maffia, is door de politie aangehouden voor het incident. Zijn management bevestigt dat aan AT5. De 20-jarige acteur heeft zichzelf gemeld bij de politie achteraf en zit nog vast.
In een verklaring laat het management weten dat het verhaal 'anders is dan dat er in de media wordt geschetst' en dat doelman de eerste klap zou hebben uitgedeeld. "Marouane heeft zich enkel verweerd tegen deze aanval."
Het management laat weten dat er camerabeelden zijn veiliggesteld door die politie over het incident en dat de acteur er vertrouwen in de uitkomst van het onderzoek heeft. Meftah zou zelf ook overwegen aangifte te doen.
Amstelveen Heemraad laat aan AT5 weten dat zij beelden met de politie hebben gedeeld. Het onderzoek van de politie loopt op dit moment nog. Eerder liet de club al weten het geweld onacceptabel te vinden. SDZ was niet bereikbaar voor commentaar.
Marouane Meftah, die voornamelijk bekend is van zijn rol als Zakaria (Komtgoed) in de serie Mocro Maffia, is door de politie aangehouden voor betrokkenheid bij de mishandeling van een keeper van SDZ afgelopen zaterdag. De 20-jarige acteur werd na afloop aangehouden door de politie nadat hij zichzelf had gemeld. Hij zit op dit moment nog vast en zegt zich alleen verweerd te hebben.
Dat bevestigt zijn management aan AT5 na berichtgeving van onder andere RTL Boulevard. Afgelopen zaterdag speelde het eerste elftal van SDZ een wedstrijd bij VV Amstelveen Heemraad. SDZ verloor met 3-2 van de Amstelveners en volgens een ooggetuige zou dat hebben geleid tot frustratie bij de doelman van de Amsterdamse amateurclub.
Na afloop van de wedstrijd vond de mishandeling plaats na een confrontatie tussen de doelman en drie spelers of supporters van een andere tegenstander van Amstelveen Heemraad die eerder op de dag hadden gespeeld. "Daarop klommen zij over het hek en stortten ze zich met z'n drieën op hem. Hij kreeg heel wat klappen", aldus de ooggetuige. Een politiewoordvoerder liet eerder weten dat bij de mishandeling een helm is gebruikt.
'Doelman deelde eerste klappen uit'
Het management van de acteur laat in een verklaring weten dat het verhaal 'anders is dan dat er in de media wordt geschetst'. Volgens het management zou de doelman de eerste klap hebben uitgedeeld. "Marouane heeft zich enkel verweerd tegen deze aanval." Het management laat weten dat er camerabeelden zijn veiliggesteld door die politie over het incident en dat de acteur er vertrouwen in de uitkomst van het onderzoek heeft. Hij zou zelf ook overwegen aangifte te doen.
Amstelveen Heemraad liet eerder al weten het geweld onacceptabel te vinden. SDZ was niet bereikbaar voor commentaar.
Een keeper van amateurvoetbalclub SDZ is gisteren mishandeld na een uitwedstrijd tegen Amstelveen Heemraad. De politie heeft een 20-jarige man uit Amstelveen aangehouden op verdenking van zware mishandeling en zoekt nog naar twee andere verdachten.
Dat bevestigt een politiewoordvoerder na berichtgeving in De Telegraaf.
Het eerste elftal van SDZ verloor met 3-2 van Amstelveen Heemraad 1, wat leidde tot frustratie bij de keeper van de Amsterdamse club, zegt Ruud Schekermans van Amstelveen Heemraad tegen de krant. "Na afloop liepen drie jongens langs het hek. Zij riepen wat naar de doelman, die een van die gasten een douw gaf. Daarop klommen zij over het hek en stortten ze zich met z’n drieën op hem. Hij kreeg heel wat klappen." De politiewoordvoerder zegt dat bij de mishandeling een helm is gebruikt.
Volgens Schekermans duurde het geweld en de onrust, waarmee spelers van beide clubs zich uiteindelijk gingen bemoeien, zo'n twintig minuten. "Op een gegeven moment stonden zo’n veertig man van beide clubs in een hoek van het veld te slaan, te schelden en te vechten.” Na een controle van de medische diensten gaat het naar omstandigheden goed met de keeper.
Amstelveen Heemraad spreekt vandaag in een verklaring van 'onacceptabel geweld' tegen de SDZ-keeper. Volgens de amateurclub zijn de drie verdachten spelers of supporters van een tegenstander van Amstelveen Heemraad, die 'na een eerdere wedstrijd van hun team zijn blijven hangen'.
Sinds gisteravond schitteren er 99 nieuwe namen op de Wall of Fame in het Olympisch Stadion. Het zijn namen van Nederlandse sporters die goud behaalden op de Olympische Spelen van Parijs 2024. Extra bijzonder: voor het eerst zijn ook Paralympische spelers vereeuwigd op deze muur.
Vele winnaars van de gouden plak kwamen bij elkaar om de onthulling met eigen ogen te zien. "Het is een plek waar legendes zijn gemaakt en verhalen vereeuwigd zijn. Om dan hier te staan, daar heb ik geen woorden voor", vertelt basketballer Worthy de Jong.
Ook roeister Tinka Offereins voelt zich vereerd om haar naam op de muur te zien staan in een stad waar ze zich al lang thuis voelt. "Ik ben geboren in Amstelveen en woon al heel lang in Amsterdam. Ik heb hier veel getraind, de bosbaan is ook vlakbij. Omdat het zo dicht bij is, kan ik altijd iemand meenemen van: kijk, hier hang ik."
Grote stap
Van de 99 namen zijn maar liefst 35 van Paralympische spelers. Dat is sinds het ontstaan van de Wall of Fame in 1920 dus voor het eerst. "Ik kan nu wel zeggen dat het eigenlijk verkeerd is dat we dit niet eerder hebben gedaan", geeft Carla de Groot, directeur van het Olympisch Stadion, toe.
Voor paralympisch atlete Fleur Jong is dit dan ook een moment om trots te zijn. "Het is ook nog eens op de plek waar ik 7 jaar geleden begonnen ben met tien palen atletiek. Het wordt steeds meer op de kaart gezet en om het nu op de muur te zien is echt een vorm van perfectie", licht ze toe.
Tot slot doet De Groot daarom nog een belofte. "In 2028, als dit stadion 100 jaar bestaat, komen hier alle namen te staan van de Nederlandse Paralympische goudwinnaars. Er moet nog even de ruimte voor gezocht worden, want het raakt al aardig vol, maar dat komt vast goed."
De politie heeft de afgelopen weken tientallen meldingen gekregen van scholieren die zijn afgeperst via Snapchat. De dreigberichten lijken gericht te zijn aan specifieke groepen jongeren, omdat ze soms details van de slachtoffers bevatten. Toch hoeven de berichten niet per se uit bekende kringen te komen, zegt cyberexpert Mary-Jo de Leeuw. "Je hoeft geen detective te zijn om informatie van deze doelgroep online te vinden."
Het onderzoek loopt en daarom wil de politie geen details geven over de inhoud van de berichten. Wat wel bekend is, is dat de jongeren worden benaderd met het verhaal dat zij een zogenaamde 'boete' van vaak honderden euro's moeten betalen. In de berichten wordt ook gedreigd met geweld tegen de slachtoffers of hun familieleden. "Die berichten komen heel dichtbij", vertelt Wander Wagenaar van de politie. Het gaat vooralsnog vooral om jongeren uit Zuid. "Maar er zijn ook al signalen uit Oost, West en Amstelveen", aldus Wagenaar.
Makkelijk traceerbaar
De berichten worden verspreid via Snapchat, een populair medium onder tieners waar ze foto's delen met elkaar, individueel of in groepen. Deze foto's blijven een dag en soms slechts een paar seconde zichtbaar. "Het is een vluchtig medium en handig om kinderen op te bereiken", vertelt criminoloog Jasper van der Kemp. Eerder gebruikten criminelen Snapchat al om seksueel getinte foto's te verkrijgen, en jongeren mee af te persen. "Bij die vorm van oplichting bouwen criminelen een band op met iemand. Dat gaat om specifieke gevallen. Dit lijkt vrij breed, maar tegelijkertijd specifiek gericht te zijn", vertelt van der Kemp.
Als de berichten specifieke details bevatten over de familie van de slachtoffers is dat volgens hem een stevige indicatie dat het mensen zijn die het slachtoffer kennen. "Misschien iemand die weet dat ze bij elkaar in de buurt wonen en verwacht dat ze het kunnen betalen. Het wekt geen willekeurige indruk", vertelt hij.
De politie onderzoekt ook of de dader, of daders, dicht bij de slachtoffers staan. "Misschien gaat het om een mede-scholier of iemand die veel over de slachtoffers weet", zegt Wagenaar. Toch hoeft dat volgens cyberexpert Mary-Jo de Leeuw niet het geval te zijn. "Dit is een doelgroep die alles op sociale media gooit. Op Snapchat valt vrij specifiek te achterhalen, wie je bent of in welke kringen je je begeeft. Bovendien kun je leerlingen van scholen in Amsterdam-Zuid zo googlen. Je hoeft geen detective te zijn om iemand online te vinden", vertelt ze.
Bovendien krijgen de slachtoffers naast bedreigingen te horen dat ze 'korting' kunnen krijgen op hun 'boete' wanneer ze namen van andere jongeren aanleveren. Op deze manier kunnen ook zij door de dader(s) worden afgeperst. De politie laat weten dat dit in sommige gevallen ook al is gebeurd.
Volgens De Leeuw zorgt dit ervoor dat de gegevens van jongeren zich razendsnel verspreiden. "Wij wonen in Den Haag, maar mijn zoon zit ook in zo'n Snapchatgroep met jongeren uit Zuid. Die kennen elkaar van de zeilschool. Dit verspreidt zich natuurlijk als een olievlek", zegt ze.
"Het is natuurlijk een erg naar iets, als een bedreiging zo dichtbij komt", vertelt van der Kemp. Toch is het volgens hem wel te omzeilen: "Als je mensen blokkeert of niet toevoegt." Ook De Leeuw kan niet begrijpen dat jongeren online zo gemakkelijk zijn in het toevoegen van onbekenden. "Er is echt iets misgegaan met deze generatie. Het is een generatie die alles online gooit en makkelijk te traceren is." Haar advies is dan ook: "Blokkeren, nooit betalen en je vrienden informeren dat dit gebeurt, in plaats van hun gegevens doorgeven."
Ook de politie hoopt dat scholieren meldingen blijven maken, en aangifte gaan doen. "Ook vragen we jongeren met een ander toestel foto's te maken van de berichten, want dan zien we ook de afzender van het bericht", aldus Wagenaar.
De politie krijgt heeft de afgelopen weken tientallen meldingen gekregen van scholieren die zijn afgeperst via Snapchat. De dreigberichten lijken gericht te zijn aan specifieke groepen jongeren, omdat ze soms details van de slachtoffers bevatten. Toch hoeven de berichten niet per se uit bekende kringen te komen, zegt cyberexpert Mary-Jo de Leeuw. "Je hoeft geen detective te zijn om informatie van deze doelgroep online te vinden."
Het onderzoek loopt en daarom wil de politie geen details geven over de inhoud van de berichten. Wat wel bekend is, is dat de jongeren worden benaderd met het verhaal dat zij een zogenaamde 'boete' van vaak honderden euro's moeten betalen. In de berichten wordt ook gedreigd met geweld tegen de slachtoffers of hun familieleden. "Die berichten komen heel dichtbij", vertelt Wander Wagenaar van de politie. Het gaat vooralsnog vooral om jongeren uit Zuid. "Maar er zijn ook al signalen uit Oost, West en Amstelveen", aldus Wagenaar.
Makkelijk traceerbaar
De berichten worden verspreid via Snapchat, een populair medium onder tieners waar ze foto's delen met elkaar, individueel of in groepen. Deze foto's blijven een dag en soms slechts een paar seconde zichtbaar. "Het is een vluchtig medium en handig om kinderen op te bereiken", vertelt criminoloog Jasper van der Kemp. Eerder gebruikten criminelen Snapchat al om seksueel getinte foto's te verkrijgen, en jongeren mee af te persen. "Bij die vorm van oplichting bouwen criminelen een band op met iemand. Dat gaat om specifieke gevallen. Dit lijkt vrij breed, maar tegelijkertijd specifiek gericht te zijn", vertelt van der Kemp.
Als de berichten specifieke details bevatten over de familie van de slachtoffers is dat volgens hem een stevige indicatie dat het mensen zijn die het slachtoffer kennen. "Misschien iemand die weet dat ze bij elkaar in de buurt wonen en verwacht dat ze het kunnen betalen. Het wekt geen willekeurige indruk", vertelt hij.
De politie onderzoekt ook of de dader, of daders, dicht bij de slachtoffers staan. "Misschien gaat het om een mede-scholier of iemand die veel over de slachtoffers weet", zegt Wagenaar. Toch hoeft dat volgens cyberexpert Mary-Jo de Leeuw niet het geval te zijn. "Dit is een doelgroep die alles op sociale media gooit. Op Snapchat valt vrij specifiek te achterhalen, wie je bent of in welke kringen je je begeeft. Bovendien kun je leerlingen van scholen in Amsterdam-Zuid zo googlen. Je hoeft geen detective te zijn om iemand online te vinden", vertelt ze.
Bovendien krijgen de slachtoffers naast bedreigingen te horen dat ze 'korting' kunnen krijgen op hun 'boete' wanneer ze namen van andere jongeren aanleveren. Op deze manier kunnen ook zij door de dader(s) worden afgeperst. De politie laat weten dat dit in sommige gevallen ook al is gebeurd.
Volgens De Leeuw zorgt dit ervoor dat de gegevens van jongeren zich razendsnel verspreiden. "Wij wonen in Den Haag, maar mijn zoon zit ook in zo'n Snapchatgroep met jongeren uit Zuid. Die kennen elkaar van de zeilschool. Dit verspreidt zich natuurlijk als een olievlek", zegt ze.
"Het is natuurlijk een erg naar iets, als een bedreiging zo dichtbij komt", vertelt van der Kemp. Toch is het volgens hem wel te omzeilen: "Als je mensen blokkeert of niet toevoegt." Ook De Leeuw kan niet begrijpen dat jongeren online zo gemakkelijk zijn in het toevoegen van onbekenden. "Er is echt iets misgegaan met deze generatie. Het is een generatie die alles online gooit en makkelijk te traceren is." Haar advies is dan ook: "Blokkeren, nooit betalen en je vrienden informeren dat dit gebeurt, in plaats van hun gegevens doorgeven."
Ook de politie hoopt dat scholieren meldingen blijven maken, en aangifte gaan doen. "Ook vragen we jongeren met een ander toestel foto's te maken van de berichten, want dan zien we ook de afzender van het bericht", aldus Wagenaar.
Het Openbaar Ministerie heeft 30 jaar celstraf geëist tegen Andrew K. voor onder meer het doodschieten van de 18-jarige Jamario Schipper. K. zou tegelijkertijd ook een vriend van Jamario hebben neergeschoten en een plan voor een liquidatie van een bekende crimineel hebben gehad.
De gewonde vriend verklaarde dat K. op de Lutkemeerweg 12 oktober 2023 op hem en Jamario schoot nadat ze een tijdje met zijn drieën in een auto hadden rondgereden. K. zou dagen later tijdens een gesprek met een andere vriend in een hotel, waar afluisterapparatuur door de politie was geplaatst, hebben verteld hoe hij de twee neerschoot en hoe hij de auto waar ze eerst samen in zaten later in brand stak.
De rechter stelde hem er meerdere vragen over, maar hij weigerde die te beantwoorden. "Ik ga er geen antwoord op geven", zei hij na elke vraag.
Vest met foto
De verdachte wilde dus niet bevestigen dat hij de schutter was, maar ontkende het ook niet. Vrienden en familieleden, die grijze vesten met een foto van Jamario en de tekst 'rest in peace our angel Jama' droegen, keken in de rechtbank gefrustreerd toe.
K., die bekend zou staan als 'Bully', was volgens het Openbaar Ministerie destijds van plan om een bekende crimineel te vermoorden. Dat liquidatieplan ging niet door omdat die crimineel werd gewaarschuwd door de politie. Volgens het OM vermoedde K. dat Jamario Schipper het liquidatieplan had gedwarsboomd door erover te praten. Jamario zou het doelwit hebben herkend als zijn voormalige buurman.
Ontvoering
K. zei eerder bij de rechter-commissaris dat het niet om een moordplan ging, maar een plan voor een ontvoering die 'twee miljoen' op had kunnen leveren. "Ik blijf bij mijn verklaring", zei hij vandaag. Meer wilde hij niet kwijt. Zijn advocaat Gerald Roethof wil ook niet zeggen of K. wel of niet geschoten heeft, volgens hem is het aan de rechter. "Ik als advocaat zal aan de hand van het dossier mijn pleidooi houden en laten zien dat er meerdere mogelijkheden zijn."
Aanstaande donderdag komt Roethof uitgebreid aan het woord. De rechtbank doet op 14 maart uitspraak.
In de regio Groot Amsterdam is het aantal werkloosheidsuitkeringen vorig jaar met ruim 10 procent gestegen. Het gaat vooral om mensen met een achtergrond in administratieve of commerciële beroepen. Dat maakt het UWV donderdag bekend.
In december 2024 werden er in Amsterdam en omliggende gemeenten in totaal 16.466 werkloosheidsuitkeringen verstrekt. Veruit de meesten daarvan, 11.243, verstrekte het UWV aan inwoners van de gemeente Amsterdam. Dat is 10,5 procent hoger dan in dezelfde maand een jaar eerder.
In heel Nederland was er in diezelfde periode sprake van een stijging van 8,7 procent. In 11 van de 25 arbeidsmarktregio's, waaronder in Zaanstreek/Waterland, is de groei hoger dan in Groot Amsterdam.
Overstapberoepen
In november 2022 stond het aantal WW-uitkeringen, met 12.774 in totaal, op de laagste stand sinds tien jaar. Sindsdien is er sprake van een langzame stijging.
Zo'n 20 procent van de uitkeringen wordt verstrekt aan mensen uit de bedrijfseconomische en administratieve sector. Het gaat dan bijvoorbeeld om secretarieel medewerkers, waarvoor minder vacatures beschikbaar zijn. Het UWV raadt deze groep aan om te kijken naar zogeheten 'overstapberoepen': verwante banen die kansrijker zijn, zoals personeelsplanners of commercieel medewerkers.
Groot Amsterdam
Het UWV onderzoekt de situatie rondom werk en uitkeringen in 25 zogeheten arbeidsmarktregio's. Behalve Amsterdam bestaat de regio Groot Amsterdam uit de Noord-Hollandse gemeenten Aalsmeer, Amstelveen, Diemen, Haarlemmermeer, Ouder-Amstel, Haarlemmerliede, Spaarnwoude en Uithoorn. Ook De Ronde Venen in Utrecht hoort bij Groot Amsterdam.
Het Openbaar Ministerie heeft een celstraf van zes jaar geëist tegen een 20-jarige Amsterdammer voor het plegen van twee plofkraken in een week tijd. Volgens het OM was hij betrokken bij plofkraken in Osdorp en Amstelveen eind december 2023. Zijn dna werd op beide locaties aangetroffen, waaronder op een veiligheidsbril.
De eerste plofkraak waar de man van wordt verdacht was bij een geldautomaat aan de Osdorper Ban op 24 december 2023. Volgens omwonenden waren er drie harde knallen te horen. De schade was groot: zo sneuvelden ramen en kwamen delen van de gevel naar beneden. Volgens het OM werd er niets buitgemaakt bij de explosie.
Zes dagen later was een geldautomaat aan de Van der Hooplaan in Amstelveen het doelwit. Opnieuw werden er drie knallen gehoord door omwonenden en was de schade aan het pand waar de automaat in zat groot. Ook hier was er geen buit.
Dna en enkelband
Op beide locaties werd dna van de 20-jarige Amsterdammer gevonden. Bij de plofkraak in Osdorp trof de politie een veiligheidsbril aan met het dna. De bril werd ontdekt op de vermoedelijke vluchtroute en videobeelden toonden aan dat er soortgelijke veiligheidsbril door de verdachte werd gedragen terwijl hij het explosief aan het aansteken was. In Amstelveen werd zijn dna aangetroffen op een stuk tape op een veiligheidsdraad dat is gebruikt bij de explosie.
Toen de politie met de man ging praten kon hij volgens het OM geen aannemelijke verklaring geven waarom zijn dna werd gevonden bij de locaties. Daarnaast zou hij op het moment van de explosies niet thuis zijn geweest. Dat zou blijken uit de loggegevens van de enkelband die hij droeg. In zijn woning troffen de agenten ook een explosief aan.
De overlast en het gevoel van onveiligheid voor de buurt noemde de officier van justitie zorgelijk. "Bijna iedere dag kun je de krant openslaan en lezen wat de impact hiervan is. Het is zorgelijk dat er bij verdachte thuis ook een explosief is aangetroffen, hiermee heeft hij ook de veiligheid van anderen, waaronder zijn moeder en broertje, op het spel gezet."
Diefstal motoren
De Amsterdammer wordt ook verdacht van de diefstal van twee motoren. In één geval heeft hij de diefstal op zitting bekend. Het gaat om een motor die op 3 februari 2024 is gestolen. Voor de diefstal van een andere motor in november 2023, ziet het OM bewijs in een notitie die op de telefoon van de verdachte is aangetroffen.
Een merkwaardige lucht die in de straten van de stad hangt. Komt door ureumkorrels in het strooizout, zegt de brandweer. De gemeente laat weten echter dat er in het strooizout dat gemeentewagens uitrijden helemaal geen ureum zit. Maar waarom ruikt het in de stad dan toch zo naar ammoniak?
Eerst even de feiten: strooizout verschilt over het algemeen niet zo heel veel van keukenzout, meldt de Rijkswaterstaat. Het is hooguit iets minder zuiver. Het Rijk, verantwoordelijk voor het strooien op de snelwegen, voegt daarom een antiklontermiddel toe: natriumferrocyanide. Dit voedseladditief, bekend onder E-nummer E535, is volstrekt veilig. Belangrijker nog: het is volstrekt geurloos.
Waarom ruikt het dan zo vreemd in de straten van de stad? De brandweer wist te melden dat het om ureum gaat.
Ureum is een stof die inderdaad gebruikt kan worden in plaats (of als toevoeging) van strooizout. Je treft ureum ook aan in meststof en in urine. Als strooimiddel blijft het werkzaam in flink koude temperaturen. Nadeel is wel die ammoniaklucht die erbij hoort.
Niet meer gebruikt
Enig probleem: zowel het Rijk, de provincie als de gemeente laten weten dat er geen ureum in het strooizout zit. "Ons strooizout heeft géén ureumkorrels", laat een woordvoerder van Rijkswaterstaat weten. "Ook in het verleden niet." Ook de provincie zegt dat er weinig wordt toegevoegd aan het zout dat wordt uitgereden op de provinciale wegen - een type weg waarvan er in de gemeente Amsterdam overigens maar een paar zijn.
Want de meeste wegen in de stad vallen onder de verantwoordelijkheid van de gemeente. Zijn het dan de Amsterdamse strooiwagens geweest?
Nope: "De gemeente gebruikt een mengsel dat voor 70 procent bestaat uit droog zout en voor 30 procent uit vloeistof. De vloeistof bestaat voor 16 procent uit calciumchloride en voor 14 procent uit water." Ureumkorrels, zegt een woordvoerder, worden niet gebruikt.
Beter voor roltrappen
Wie er nog wél met ureumkorrels werkt als het glad is: het GVB, dat verantwoordelijk is voor het strooien op de metrostations en op de tramhaltes BIM-huis, het Rietlandpark en de haltes van de Amstelveen- en Uithoornlijn. Gewoon zout of pekel had namelijk een aantal grote nadelen: het is bijtend. "Dat is schadelijk voor ons alle systemen op en rond de metrobaan", schrijft een woordvoerder. Ureum is wat dat betreft minder schadelijk.
Het GVB weet van de lucht die ureum kan verspreiden. "Mede daarom hebben wij in 2023 onderzoek gedaan naar alternatieven. Zoals calciumchloride", legt de woordvoerder uit. Maar ook dit goedje is behoorlijk corrosief, oftewel bijtend. "Het veroorzaakt schade aan roltrappen en liften. Daarom is besloten vooralsnog verder te gaan met ureum."
Toch weer zout?
Moeten Amsterdammers dan maar aan die geur gaan wennen in de wintermaanden? Niet per se, denkt de GVB-woordvoerder. "We onderzoeken nu of terugkeer naar zout en pekel voor het strooien op sommige stations een beter alternatief vormt dan het huidige ureum." En, belooft het GVB: ze zullen de ontwikkelingen op het gebied van gladheidsbestrijding scherp in de gaten houden.
De politie heeft gisteravond op de Amsterdamseweg in Amstelveen een man opgepakt die een valse melding van een schietpartij had gedaan. Meerdere politiewagens werden opgeroepen.
De melding kwam rond 23.00 uur binnen. Op Instagram schrijft de Amstelveense politie dat er volgens de melder in de woning zou zijn geschoten.
"Ter plaatse troffen wij de melder en hoorden wij het verhaal aan", vervolgt de politie. "Uiteindelijk bleek het te gaan om een valse melding. Het is niet de eerste keer dat dit op dit adres gebeurt."
De verdachte is meegenomen naar het cellencomplex. Omdat hij volgens de politie 'onbegrepen gedrag' vertoonde en aangaf zich niet lekker te voelen, is er een arts gekomen om hem te onderzoeken.
Het aantal klachten over vliegtuigen die over Zuidoost, Amstelveen en Buitenveldert heen vliegen om Schiphol te bereiken is vorig jaar flink gestegen. Dat komt doordat de zogeheten Buitenveldertbaan meer gebruikt werd.
Een bewoner van Zuidoost laat weten dat hij en andere bewoners 'geterroriseerd' worden door 'de vliegtuigen die onaangekondigd zeer intens gebruik maken van de Buitenveldertbaan'. "Dit gebruik staat niet op de planning en zorgt elke twee tot drie minuten voor een denderend lawaai van soms wel 95 decibel."
62 procent
Hij wijst erop dat er vorige maand nieuwe cijfers van het klachtencentrum van Schiphol naar buiten kwamen. Daaruit bleek dat het aantal overlastmeldingen over de vliegtuigen die naar de Buitenverldertbaan gaan in augustus, september en oktober met 62 procent groeide ten opzichte van dezelfde periode een jaar terug. Vooral bewoners van Amstelveen trokken vaker aan de bel en ook in Zuidoost en Buitenveldert werd meer geklaagd.
Volgens het klachtencentrum komt dit onder meer door de weersomstandigheden: met veel wind en regen wordt vliegverkeer naar de Buitenverldertbaan gestuurd. Ook waren andere landingsbanen soms niet in gebruik. Zo werd er zowel aan de Zwanenburgbaan als de Polderbaan gewerkt.
Zeer kritisch
"Persoonlijk vind ik dit wel de aandacht waard - de gigantische toename van overlast op de Buitenveldertbaan en het ongegeneerde gebruik ervan zonder bewoners op de hoogte te stellen in een periode waarin de gemeente Amsterdam al zeer kritisch is op de bestaande overlast", laat de bewoner verder weten.
De extra overlast was overigens niet helemaal onaangekondigd, Schiphol waarschuwde in juni dat het onderhoud aan de Zwanenburglaan voor meer vliegverkeer zou zorgen.
Een man en een vrouw hebben gisterochtend in Amstelveen een 87-jarige vrouw van een deel van haar juwelen beroofd. Ze gebruikten daarbij een afleidingstruc, maar toen dat dreigde te mislukken, werden ze gewelddadig.
De vrouw loopt tussen 11.00 en 11.30 uur over de stoep van Zonnestein, in de wijk Elsrijk. Ter hoogte van Strandvliet (zie kaart hieronder) stopt een blauw-grijze auto naast haar, en vraagt een vrouw op de achterbank haar naar de dichtstbijzijnde arts.
De vrouw wijst de weg naar Medisch Centrum Zonnestein, maar dan blijkt al snel dat de twee heel andere bedoelingen hebben. De vrouw op de achterbank stapt uit, loopt naar de vrouw en schuift een ring om haar vinger.
Armbanden in plaats van horloge
Het slachtoffer deinst terug en geeft aan de ring niet te willen. Vervolgens wordt ze bij haar arm gepakt, wordt er iets om haar arm gewikkeld en aan haar horloge gerukt. Als het niet lukt om het horloge in handen te krijgen, richten ze zich op haar armbanden.
Met de nodige kracht rukken ze die van haar pols, waarna ze in de auto op de vlucht slaan. De auto wordt bestuurd door een man. Ze rijden met hoge snelheid richting de Rembrandtweg.
Van de vrouw is geen signalement vrijgegeven, van de man is bekend dat hij een aantal gouden tanden heeft. Het merk van de auto is niet bekend.
Politie zoekt twee fietsers
De vrouw raakte bij de straatroof lichtgewond, maar hoefde niet naar het ziekenhuis. De politie is nog op zoek naar getuigen, specifiek naar twee fietsers die op het moment van het incident voorbijkwamen.
Twee inzittenden van een brommobiel zijn vanmiddag gewond geraakt bij een eenzijdig ongeval op de Olympiadelaan in Amstelveen. Het wagentje reed over een bussluis, maar bleek niet bestand tegen zo'n constructie en belandde op de kop.
De twee gewonden zijn naar het ziekenhuis gebracht. Ze waren toen bij kennis, zegt een politiewoordvoerder.
Het ongeluk gebeurde even na 15.00 uur. Op foto's is te zien dat het een flinke klap moet zijn geweest: de bumper aan de voorzijde ligt er bijna af en de ruiten zijn beschadigd. Een brommobiel kan maximaal 45 kilometer per uur, maar onbekend is met welke snelheid de bestuurder reed.
Dit deel van de Olympiadelaan mag alleen worden gebruikt door lijnbussen. Vlak bij de plaats van het ongeval staat een bord met 'uitgezonderd lijnbussen'. Of de bestuurder dat over het hoofd heeft gezien, is onduidelijk.
Het koffiekarretje bij de ingang van het Vondelpark dat gerund wordt door Khalid Khawaja mag voorlopig blijven. De gemeente heeft besloten de vergunning toch te gaan verlengen.
Eigenaar Khalid staat met een brede glimlach in zijn wagen, nu hij weet dat hij zijn geliefde plek voorlopig niet kwijt is. Er valt een last van zijn schouders af nu de onzekerheid over zijn toekomst voorbij is. Hoe lang hij mag blijven is niet duidelijk, maar het bericht zorgt voor enorme vreugde in de koffiekar. "Ja, dit is echt goed nieuws", vertelt Khawaja. "Ik ben heel blij."
Twee weken geleden zou hij, op zijn 67ste verjaardag, zijn laatste dag draaien. De vergunning die hij had liep tot 22 november, zijn verzoek om deze te verlengen was door de gemeente nog niet ingewilligd en dus leek een gedwongen vertrek aanstaande. En dat viel helemaal verkeerd in de buurt, want daar zijn ze gek op Khalid en zijn koffie. "Je ziet nu dat mensen hier blijven staan", beschreef vaste klant Virgil. "Hier maak je een babbeltje met elkaar, heel snel en heel gemakkelijk. Hij verbindt de mensen en dat is wat Amsterdam kan gebruiken."
Petitie 1600 keer ondertekend
De buurt liet het er daarom niet bij zitten. Als vaste klanten boden zich advocaten aan om hem gratis te begeleiden. Daarnaast startten buurtbewoners een petitie. Inmiddels is deze bijna 1.600 keer ondertekend. Khawaja bleek onmisbaar voor zijn vaste klantenkring en hij kreeg veel reacties. "Het zijn echt supermensen in deze buurt", glundert hij vandaag. "Maar ook kwamen hier klanten die ik nog helemaal niet kende om te zeggen dat ze vonden dat ik moest blijven."
Al meer dan tien jaar is zijn kiosk, naar eigen zeggen, de welkomstplek aan de ingang van het Vondelpark bij de Amstelveenseweg. In 2019 werd zijn vergunning verlengd tot aan zijn pensioenleeftijd, op 22 november van dit jaar. Een maand eerder overleed de vrouw van Khawaja en daarmee werd het gedwongen aanstaande pensioen voor hem een nog grotere vrees. Hij kon de afleiding en warmte van alle mensen die hem bezochten voor een kop koffie goed gebruiken.
Onzekerheid voorbij
De ontstane ophef en de buurtfunctie die de koffiekar heeft, bereikte ook stadsdeel Zuid. De koffiekar mocht in ieder geval nog even blijven, want de vergunningsaanvraag zou bekeken gaan worden. Dat was voor hem een eerste, kleine overwinning.
Tegelijkertijd bleef Khawaja daarmee in onzekerheid, maar dat neemt het stadsdeel nu weg. "We hebben begrip voor de wens van de heer Khawaja om langer door te gaan met zijn koffiekar", aldus stadsdeelvoorzitter Bart Vink. "We begrijpen dat dit zijn passie is en dat de kar een belangrijk ontmoetingspunt vormt voor veel buurtbewoners. Daarom zetten we ons in om zijn vergunning te verlengen.''
Al meer dan 10 jaar staat de koffiekar van Khalid Khawaja bij de ingang van het Vondelpark aan de Amstelveenseweg, maar zijn toekomst is onzeker. Hij heeft vijf jaar geleden met de gemeente afgesproken dat de vergunning voor de kar zou lopen totdat hij met pensioen mag. Vrijdag wordt hij 67 en of de vergunning verlengd kan worden, wordt nog onderzocht door het stadsdeel.
Een regenachtige ochtend, maar vrolijk als altijd helpt Khawaja zijn buurtgenoten aan een kopje koffie. Mogelijk doet hij dat deze week voor het laatst, tot onbegrip van zijn vaste klantenkring. "Ik snap er niets van", aldus fietsenmaker 'van tegenover' Rogier Bosbaan. "Waarom?"
Hij krijgt bijval van Virgil, die een cappuccino bestelt. "Je ziet nu dat mensen hier blijven staan", beschrijft hij. "Hier maak je een babbeltje met elkaar, heel snel en heel gemakkelijk. Hij verbindt de mensen en dat is wat Amsterdam kan gebruiken."
Khawaja sprak in 2019 met de gemeente af dat zijn vergunning tot zijn 67e door zou lopen, zegt een woordvoerder van stadsdeel Zuid. Deze vergunning kan in principe niet verlengd worden, maar toch heeft Khawaja in september een aanvraag gedaan om langer te mogen blijven staan.
Kar mag voorlopig blijven
Momenteel wordt door stadsdeel Zuid onderzocht of er een uitzondering kan worden gemaakt. Tot daar uitsluitsel over is, mag de kar van Khawaja blijven staan. Dat kan nog enkele weken duren.
De verjaardag van Khawaja, aanstaande vrijdag, betekent dus nog niet helemaal het einde van zijn koffiekar. Zelf moet de ondernemer niet denken aan een pensioen. "Ik wil het blijven doen, omdat ik het heel leuk vind", lacht hij. "Het zit in mij. Ik moet blijven werken."
Voor de koffiespecialist zelf is het een pittige periode. Khawaja verloor eind oktober zijn vrouw en kan de afleiding van de koffiekar goed gebruiken, vertelt hij. Tegelijkertijd is hij op zijn beurt een steunpilaar voor de buurt. "De gemeente wil graag die hotdog-dingen behouden, maar ik ben hier lekker gezellig met lekkere koffie en mij willen ze weg", aldus Khawaja. "Waarom? Ik begrijp daar helemaal niets van. "
Petitie
Om het belang van de koffiekar te benadrukken is er door de buurt een petitie gestart om te pleiten voor verlenging. Deze is al bijna 600 keer ondertekend. "Ik denk dat hij voor veel mensen in de buurt heel belangrijk is", aldus een buurtbewoner. "Vooral voor mensen die alleen zijn, wat ouder zijn, eenzaam zijn. Ik denk dat de gemeente het echt onderschat wat het voor de gemeenschap betekent."
Vanaf komend jaar gaat in de binnenstad een uitstootvrije zone gelden, waarmee het vervuilende verkeer langzaam in een paar jaar tijd uit de gehele stad moet worden geweerd. Maar voor een groot aantal ondernemers is het niet zo'n gemakkelijke opgave om over te stappen op elektrisch vervoer, blijkt uit een rondgang van AT5 onder tientallen ondernemers. Te dure bussen, te weinig laadplekken en de gemixte signalen uit Den Haag zorgt ervoor dat ondernemers in de knoop zitten met de invoering van de zone.
De deur van een grote witte bestelbus klapt dicht op de Waterloopleinmarkt. Martkoopman Youssef Lakroucha loopt langs stapels met kleding die hij heeft uitgestald op verschillende plastic zeilen. Een Duitse toerist loopt naar de marktkoopman toe: "Hoeveel voor dit allemaal?", klinkt er met een duidelijk accent. “Het is een goede kwaliteit wat je vasthebt. In totaal 55 euro”, hoort de Duitser terug met een net zo herkenbaar accent. Na wat heen en weer onderhandelen wordt de prijs vastgesteld op 45 euro en gaat de hand erop. Het is precies hoe Lakroucha de afgelopen 18 jaar zijn geld heeft verdiend.
Het is voor de marktkoopman alleen de vraag of hij dit over twee jaar nog steeds kan doen. Zijn witte bestelbus, die tot aan de nok is gevuld met kleding en waarvan de schuifdeur net niet lekker sluit, mag vanaf dat moment niet meer de stad in. Vanaf 2025 begint de gemeente namelijk met de invoering van de uitstootvrije zone in de stad, waardoor vervuilende auto's, verschillend van emissieklassen, op een gegeven moment niet meer zijn toegestaan. Eerst geldt dat alleen nog in de binnenstad en voor nieuwe bestel- en vrachtauto's, maar de bedoeling is dat straks de hele stad onder de zone valt.
"Het is voor mij onmogelijk om een elektrische bus te kopen. Je praat dan over 50.000 of 60.000 euro, niemand heeft dat geld", aldus Lakroucha. Op de vraag hoeveel truien hij zou moeten verkopen om zo'n bus te kopen kun je de radertjes in zijn hoofd bijna horen draaien. "Poeh, heel erg veel. Als het doorgaat, is het misschien einde verhaal voor mij."
En de angst over het door kunnen gaan met werken in de binnenstad heeft niet alleen Lakroucha. Uit een rondgang van AT5 onder tientallen ondernemers en drie brancheorganisaties blijkt dat meer ondernemers zich afvragen hoe zij er over twee of drie jaar bijzitten. Vooral op de markten in de binnenstad heerst die vraag.
Geen markt
Het verkopen van inboedel, kunst, vis, kaas, noten of groenten, het is onmisbaar op de markten in het centrum. Alleen levert het niet per se een vetpot op en de vaak grote spullen moeten ook naar de markt worden gebracht. Het grootste deel van de marktondernemers doet dat met een dieselbusje, voor de ondernemers is een elektrische variant eigenlijk niet te betalen. "Het is niet dat ik tegen het invoeren ben van de regels, maar op het moment is er nog niets beschikbaar in mijn prijsklasse", aldus een marktondernemer die vooral inboedel verkoopt. "Het is maar hopen dat dat tweedehandsmarkt over een paar jaar een beetje loopt, dat is nu nog niets."
Vooral bij de marktkooplieden die dagelijks op een markt in de stad staan is er vrees. "Hier op het Waterlooplein heb je niet genoeg loodsen voor alle marktlui. Met die dure wagens denk ik dat de markt nog leger gaat worden dat dat ie nu al is." Ook bij de andere markten, die niet elke dag zijn, is het de vraag hoe deze er over een paar jaar uitzien. "Ik kan niet een elektrische vrachtwagen gaan kopen, daarvoor is de winst van groente en fruit te weinig. Wij gaan dan kijken of we meer in Amstelveen kunnen staan bijvoorbeeld", zo legt een groenteboer uit waarvan zijn familie al zestig jaar op de markt in de Jordaan staat.
Het verplaatsen naar een andere markt buiten de stadsgrenzen blijkt voor meer kooplieden een realistische optie. Twee derde van de marktkooplui die AT5 sprak gaf aan serieus na te denken om buiten de stad verder te gaan.
Voor Lakroucha is het geen optie om naar een andere markt te gaan, hij wil alleen op 'zijn' Waterloopleinmarkt staan. "Hier op de markt is ook mijn sociale leven. Het is niet alleen het verkopen, we hebben hier echt een vriendschap. Mensen komen hier elke dag, voor een bakkie koffie of om te praten. Ik zou de mensen en mijn collega's het meest missen als ik moet stoppen."
Hij blijft dan ook hopen dat de gemeente de marktkooplui gaan helpen, met subsidies of ontheffingen. Steden als Nijmegen en Maastricht hebben bijvoorbeeld besloten om specifiek de markten te ontheffen van de emissieregels, maar Amsterdam niet.
Duizenden euro's
Niet alleen onder de marktlui is de voortzetting van het bedrijf een vraagpunt, ook bij andere ondernemers neemt de financiële druk toe door het invoeren van de regels. "Weet je hoe duur zo'n elektrische bus kost? Dat is voor mij echt niet te betalen", reageert een man die planten verkoopt. "Daar komt boven op dat sinds corona de omzet is afgenomen en de rekeningen alleen maar omhoog zijn gegaan. Ik denk niet dat ik hier over twee jaar nog zit."
Vereniging Amsterdam City - die ondernemers in de binnenstad bijstaat - herkent de geluiden over de hoge kosten van de bussen, de nog niet echt bestaande tweedehandsmarkt en de problemen na corona. "Ondernemers hebben twee coronajaren achter zich. Zij zijn bezig schulden en belastingen af te betalen. Door de enorme prijsstijgingen op inkoop, huur en arbeid staan marges ontzettend onder druk. Veel ondernemers zijn momenteel aan het overleven. De investeringen die gemoeid zijn met de overstap naar uitstootvrij zijn voor een grote groep gewoonweg niet haalbaar. Dit is zorgelijk, juist daar het de ondernemer betreft die wij als stad zo liefhebben en waarde toevoegt in de winkelstraat."
Ondanks dat de prijs tussen de 40 en 60.000 euro ligt voor een nieuwe bus, raden zowel Vereniging Amsterdam City als het MKB-Amsterdam (brancheorganisatie voor kleinere bedrijven) ondernemers aan om over te stappen wanneer het kan en zich goed te laten informeren over de regelingen. Ruim een derde van de ondernemers die AT5 sprak denkt dat binnen de overgangsregelingen ook te kunnen doen. Over het algemeen zijn de meeste ondernemers het ook eens met invoer van de zone, net als de brancheorganisaties.
Laadpalen en kilo's
Bij de ondernemers die ervan uitgaan dat zij voor 2028 hun dieselbussen wel kunnen omwisselen voor een elektrische variant zijn echter wel vragen over het straks moet met het laden van de auto. Meerdere van hen gaven aan dat ze hun werkzaamheden niet op de manier kunnen doorzetten zoals nu door het aantal laadpalen in de stad.
Een van hen is aannemer Paul Zwart. Het wagenpark van het bedrijf bestaat uit zeven bussen en een elektrische auto. Volgens Zwart is het financieel wel haalbaar om over te stappen, alleen is het materiaal nog niet op orde. "Wij zitten met de werkplaats in de stad, dus de jongens moeten al vanuit huis met elektrisch vervoer komen. We kunnen hier geen bus wisselen. Mensen die uit Bergen komen hebben al een halve accu opgereden voor ze hier zien. Als je het aantal palen ziet dat er nu is, denk ik niet dat je straks op een klus kan laden. Wij hebben de bus altijd bij het werk staan, want wij hebben gereedschap dat je niet zomaar uit de auto kan halen."
Ook een aannemer wiens wagenpark, van dertig bussen, voor twee derde al uit elektrische wagens bestaat, noemt dezelfde problemen op. "Het is helemaal klote. Een collega uit Almere komt nu net aan heen en weer met de klussen, dus je moet goed bedenken wat hij kan doen op een dag. Een klusje tussendoor is heel lastig. Je moet dan altijd laden, maar als je meerdere klussen op een dag hebt kan je steeds maar heel kort laden. Dan moet je ook nog hopen dat er überhaupt plek is om te laden bij zo'n paal."
Zwart heeft daarnaast ook problemen met de laadcapaciteit die hij en zijn werknemers mee moeten nemen naar de klussen. "Wij hebben diamantboormachines, een watervoorziening en een stroomvoorziening mee in de bus. Wij werken aan traforuimtes (elektriciteitshuisjes, red.), dus er is geen stroom als wij werken. We moeten met een volledige bus de stad in om ons werk te kunnen doen. Je hebt het normaal dan over zo'n 1500 kilo dat je meehebt, maar ik geloof dat de grootste elektrische bus die er nu is maar 300 kilo kan laden."
De stad vermijden
Het probleem met het laden, de dure bussen en dat de wagens nog niet de kilometers aankunnen is voor sommigen in de bouw ook een reden om de stad in z'n algemeen te gaan mijden. "Ik rij soms wel 400 kilometer op en dag en wij staan als calamiteitenmonteurs ook niet de hele dag bij een klant. Ik heb niets aan die twintig minuutjes laden op paal in de stad. Ga dan naar een snellader zeggen ze dan, maar daar staat half Nederland en die liggen allemaal buiten het centrum", legt een elektricien uit. "Ik heb veel vaste klanten in de stad, maar er is ook genoeg werk buiten de binnenstad voor mij."
Dat er genoeg klussen zijn voor de bouwbedrijven en dat Amsterdam mogelijk vermeden gaat worden, hoort Bouwend Nederland ook. Net als de geluiden dat de wagens nog niet in staat zijn voor wat zij moeten trekken aan gewicht of de afstanden die moeten worden gereden. Volgens de brancheorganisatie zijn sommigen varianten die nu in de bouw worden gebruikt nog niet eens beschikbaar en kan dat ook nog wel jaren duren. "We willen als Nederland graag uitstootvrij bouwen en vervoeren, maar dan moeten de randvoorwaarden wel op orde zijn om het werk te kunnen doen."
Om te zorgen dat werklui niet de stad gaan mijden, maar ook niet meteen hoeven over te stappen op elektrisch vervoer kondigde verkeerswethouder Melanie van der Horst laatst aan dat zij aan het einde van het jaar gaan starten met een 'klushub'. Monteurs kunnen dan net buiten de zone, bij de Piet Heingarage, hun niet uitstootvrije-bus inruilen voor een elektrisch voertuig om verder de stad in te rijden.
Maar de monteurs reageren daar niet erg positief op. "De bus ligt vol met gereedschap en je weet nooit precies wat je nodig hebt. We zijn geen pakketdienst, dus we moeten alles gewoon meenemen. Dat kan je niet eventjes overladen op een leenbus", aldus een loodgieter. Bouwend Nederland ziet de positieve kanten van de hub, maar noemt het ook 'niet ideaal'.
Doorpakken en vasthouden
Ondanks de vraagtekens bij hun achterban over laadpalen, busprijzen en de actieradius, zijn de drie brancheverenigingen het wel eens dat het belangrijk is dat de gemeente zich houdt aan de startdatum en de streefdata. Vooral voor de zogenoemde early adapters, die al zijn overgestapt op elektrisch voor het ingaan van zone. In alle sectoren sprak AT5 ondernemers die al (gedeeltelijk) zijn overgestapt op elektrisch.
Slager Ron Pouw heeft bijvoorbeeld zijn dieselbus onlangs ingeruild voor een elektrische variant en doet de bezorgingen door de stad op twee elektrische bakfietsen. "Het hakt er financieel behoorlijk in, dus je moet er wel goed over nadenken." Voor de afstanden die Pouw rijdt, om spullen te halen en te bezorgen, heeft hij geen problemen met de actieradius van de bus. "Het is een heerlijk wagentje, ik mag er niet over klagen. Alleen het moest en dat vind ik niet fijn."
Ook de eigenaar van een installatiebedrijf, die al sinds de oprichting van het bedrijf voor elektrische wagens heeft gekozen, noemt het gebruik van de wagens 'supergoed'. "Wij rijden alleen maar in de stad, dus de actieradius is voor ons geen probleem. De bussen worden opgeladen bij ons in de loods en dat hoeft niet eens elke avond. Ik snap dat het voor sommige ondernemers een te dure grap is, zeker aangezien er bijna geen subsidies meer zijn. Het is wel belangrijk dat de gemeente het ook echt gaat doorzetten."
Om de ondernemers die zijn overgestapt te steunen zien zowel Vereniging Amsterdam City als het MKB het zitten als de ondernemers op een manier beloond kunnen worden. Vereniging Amsterdam City pleit voor privileges, zoals verruiming van levertijden in de ochtend en lagere kosten voor vergunningen.
Daarnaast benadrukt het MKB dat de organisaties intensief hebben meegepraat over de overgangsregeling, de mogelijkheid om een ontheffing aan te vragen en een coulancebeleid. Het totale pakket noemen zij dan ook 'acceptabel'.
Prijzen doorberekenen
Het grootste gedeelte van de goederen die slager Pouw verkoopt regelt hij zelf met de bus, maar ook een deel wordt geleverd door leveranciers. Wat de nieuwe zone gaat doen met de kosten voor de spullen is nog niet helemaal duidelijk voor hem, alleen de prijzen voor de monteurs - bijvoorbeeld voor de koeling en de snijmachines - heeft hij al gehoord dat die behoorlijk gaan stijgen. "De voorrij kosten zijn alleen al 150 tot 200 euro. Dat wordt wel een hele klap."
Zelf wil Pouw eigenlijk niet meer de prijzen doorberekenen. "Je kan maar niet alles gaan doorberekenen, dan word je te duur. Het leven is al zo ontzettend duur voor iedereen, dus je moet echt wel gaan nadenken of je dan wil doen." Ondanks dat Pouw al is overgestapt, is hij niet per se tegen ontheffingen voor ondernemers die het niet kunnen betalen. "Ik kan wel zeggen dat wij het hebben gedaan en dat ze geen uitstel mogen krijgen, maar een winkelstraat maak je met z'n allen."
Over het doorberekenen van de prijzen door leveranciers hebben meer ondernemers nog veel vragen. In de horeca-sector regelt een deel van de ondernemers zelf het halen van de goederen, maar de drank en het eten wordt voornamelijk gebracht door logistieke bedrijven. De grotere leveranciers van drank zijn vaak al bijna volledig overgestapt op elektrisch vervoer, maar dat geldt nog niet voor alle leveranciers. Wat zij gaan doen met de prijzen als de elektrische vrachtwachtwagen of bus moet worden aangeschaft is voor veel nog niet duidelijk.
Een bedrijf dat gespecialiseerd is in het rondbrengen van goederen en dat voornamelijk in het centrum van de stad doet weet zelf ook nog niet wat er met de prijzen gaat gebeuren. "We hebben de laatste twee jaar na corona geprobeerd de prijzen gelijk te houden, maar ik denk dat ik nu wel de prijzen moet verhogen." Het bedrijf heeft vijf bussen rondrijden en moeten voor 2028 worden vervangen. "Het kopen van die bussen is een financiële klap, maar ik denk dat we ook minder kunnen rondrijden. De afstanden die we kunnen rijden zijn minder op de accu's, er zijn geen snelladers in de stad en wij stoppen niet lang genoeg voor een laadpaal. Iemand moet daar ook voor gaan betalen. Iedereen krijgt daar mee te maken, de horeca moet dan ook weer gaan doorberekenen aan de klant."
Twijfels door Den Haag
Het invoeren van een uitstootvrije zone is een gemeentelijke taak, maar toch is er de afgelopen weken behoorlijk wat verwarring ontstaan over de invoering. Nadat staatssecretaris Chris Jansen (PVV) aangaf te willen kijken naar een uitstel en de wens van een meerderheid van de Tweede Kamer voor dat idee weet zo'n derde van de ondernemers niet meer precies wat de status is.
Zij hebben vragen over de geluiden uit Den Haag en denken dat de landelijke politiek nog een verandering in kan brengen in het uitrollen van de zone. Het MKB, Bouwend Nederland en Vereniging Amsterdam City krijgen alle drie veel vragen van ondernemers die het niet meer snappen. Het MKB noemde de inmenging vanuit Den Haag 'onbehoorlijk bestuur'. "Wij roepen de Tweede Kamer op om zich meer bescheiden op te stellen in dit dossier en zich een betrouwbare overheid te tonen."
Ook wethouder Van der Horst liet eerder al aan AT5 weten het 'vervelend te vinden' dat de landelijke politiek twijfel aan het zaaien is. "Er wordt de ondernemers voorgespiegeld dat de invoering, een gemeentelijke bevoegdheid, op het laatste moment landelijk kan worden tegengehouden." De gemeente houdt zich dan ook gewoon vast aan 1 januari. ". "Wat we echt niet nodig hebben, is twijfel en onduidelijkheid." In dit artikelreageert de wethouder nog op de uitkomsten van het ondernemersonderzoek.
Kleinere zone
De uitstootvrije zone zou in eerste instantie vanaf januari al binnen de hele ring zijn, maar omdat er nog geen geschikte verkeersborden zijn (wat landelijk moet worden geregeld) werd dat verkleind tot binnen de s100. De bedoeling is om het gebied in 2028 alsnog uit te breiden naar het gehele gebied binnen de ring. Wel wordt de bestaande milieuzone binnen de ring in januari verscherpt. Vanaf komend jaar mogen alleen nog dieselpersonenauto's en bedrijfsauto's vanaf emissieklasse 5 of hoger het gebied in, dat zijn auto's uit 2009 of jonger.
In Het Verkeer gaan we langs bij het Piet Kranenbergpad. Deze belangrijke fietsroute is doordeweeks alleen open tijdens de ochtendspits en in de avond vanaf 16.30 uur. Overdag wordt het pad gebruikt als bouwweg voor de reconstructie van knooppunt de Nieuwe Meer.
Om de veiligheid en doorstroming op de weg te vergroten wordt vanaf knooppunt de Nieuwe Meer doorgaand verkeer van bestemmingsverkeer gescheiden. Het aantal rijstroken wordt uitgebreid van vier naar zes per rijrichting. Een enorm project met veel logistieke uitdagingen, legt verkeersmanager Jaap Buitink uit. ''We werken op een postzegel en tegelijk willen we zoveel mogelijk rekening houden met de omgeving.''
Dat het Piet Kranenbergpad nu onderdeel is geworden van de werkzaamheden was onvermijdelijk, legt Buitink uit. ''Dit is eigenlijk de enige mogelijkheid om bij het bouwterrein te komen voor onze vrachtwagens en ander materieel. Helaas kunnen we dat niet combineren met fietsers en voetgangers, dus vandaar dat we het pad gedeeltelijk afsluiten.''
De omleiding via de Amstelveenseweg is even wennen voor fietsers. ''Normaal kan je in één rechte lijn doorrijden en nu moet je eromheen met een aantal stoplichten, dat is jammer'', vertelt aan man die vanuit Amstelveen komt. ''Het is frustrerend'', zegt een jongen op weg naar zijn werk. ''Wel fijn dat het pad open is op bepaalde tijden'', voegt iemand anders eraan toe.
''We proberen zo min mogelijk hinder te veroorzaken voor de omgeving. Daarom maken we in de spits ruimte voor fietsers en voetgangers'', legt Buitink uit. En dat betekent dat het Piet Kranenbergpad van maandag tot en met vrijdag tijdens de ochtendspits (08.00 tot 09.30 uur) en vanaf avondspits om 16.30 open is. In de avonden en weekenden is het Piet Kranenberg ook open. ''Mits er gewerkt wordt want dan moeten we hem wel afsluiten voor de veiligheid van de fietsers.''
Activist Frank van der Linde heeft een kort geding aangespannen tegen de noodverordening die op dit moment in de stad van kracht is. Hij wil zondagmiddag op de Dam demonstreren. In ieder geval dit weekend mogen er geen demonstraties plaatsvinden. "De pro Gaza-demonstratie heeft mijn cliënt vanmorgen aangekondigd, en daar heeft de burgemeester niet op gereageerd. We vechten dit nu via de rechter aan", aldus Willem Jebbink, advocaat van Van der Linde.
Van der Linde kondigde de demonstratie vanmorgen aan. Hij wil morgen om 14.00 uur op de Dam gaan staan. Volgens de activist gaat de afgegeven verordening door Halsema in tegen de burgerlijke vrijheden en de grondwet. "Ik ben in shock over de gebeurtenissen de afgelopen dagen. Het demonstratieverbod daar bovenop is een gotspe. Juist nu moeten mensen hun woede kunnen uiten", laat Van der Linde weten.
Noodverordening
De noodverordening is sinds vrijdagavond 19.00 uur in de stad van kracht. Volgens Jebbink is het 'zeer zorgelijk dat de overheid burgers in heel Amsterdam en Amstelveen voor drie dagen de mond snoert'. De gemeente laat aan AT5 weten dat mensen alleen in de stad niet kunnen demonstreren. "Amstelveen valt hier niet onder."
"Inzet van noodregelgeving is een paardenmiddel waarmee onze burgerlijke vrijheden opzij worden gezet. Dat is op zichzelf een demonstratie waard. Het openbaar bestuur omzeilt met zijn totaalverbod de mensenrechtenverdragen, de Grondwet en de Wet openbare manifestaties, want een demonstratie kan slechts bij uitzondering worden verboden", aldus Jebbink.
Morgenochtend zal er om 11.00 uur een digitale zitting plaatsvinden. Deze kunnen journalisten live volgen. De voorzieningsrechter van de rechtbank Amsterdam zal over de zaak oordelen.
Na de wedstrijd tussen Ajax en Maccabi zijn afgelopen nacht meerdere geweldsincidenten geweest tussen jongeren en fans van voetbalclub Maccabi Tel Aviv. Volgens de politie zijn de Israëlische fans daarbij doelbewust opgezocht, belaagd en mishandeld. Als gevolg van de gebeurtenissen heeft burgemeester Halsema een noodverordening ingevoerd. Meer updates lees je in dit liveblog.
Hieronder lees je alle ontwikkelingen terug over de nasleep van de gebeurtenissen donderdagavond en -nacht.
Informatie van de politie en de inlichtingen- en veiligheidsdiensten AIVD en de MIVD wezen niet op een concrete dreiging rond de nationale Kristallnachtherdenking, die op dezelfde avond plaatsvond als de wedstrijd Ajax-Maccabi. Dat schrijft justitieminister Van Weel vanavond in een brief aan de Tweede Kamer, naar aanleiding van de geweldsincidenten tegen Israëlische supporters.
Van Weel wijst wel op het recente dreigingsbeeld van de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding en Veiligheid (NCTV) van afgelopen juni. Daarin staat dat het nog altijd 'voorstelbaar' is dat de spanningen als gevolg van de oorlog in Gaza leiden tot geweld tegen Joodse of Islamitische instellingen of personen. Bovendien laat de minister nog onderzoek doen naar ‘signalen over waarschuwingen uit Israël’ voorafgaand aan de wedstrijd.
Van Weel schrijft dat Israëliërs met wie tijdelijk geen contact kon worden gelegd, inmiddels weer allemaal terecht zijn.
Ook gaat hij in op de arrestaties. In de onrust gistermiddag en afgelopen nacht zijn in totaal 62 mensen aangehouden, voor onder andere openlijke geweldpleging, vernieling en het verstoren van de openbare orde. 6 mensen zitten nog vast, aldus de justitieminister. “De absolute prioriteit is nu om zo snel mogelijk verdachten te identificeren en aan te houden.”
Volgens Van Weel illustreren de gebeurtenissen dat 'de bestrijding van antisemitisme moet worden versterkt', omdat Nederland volgens hem 'te vaak wordt geconfronteerd met nieuwe incidenten en verschijningsvormen'. Hij noemt wat gisteren in Amsterdam is gebeurd 'verwerpelijk en beangstigend'.
Een herdenking van Kristallnacht morgenavond bij het Joods Verzetsmonument in het centrum gaat niet door. De organisatoren, het Platform Stop Racisme & Fascisme en de Joodse antizionistische organisatie Erev Rav, vrezen voor de veiligheid van de aanwezigen. De organisatie verwijst naar de gebeurtenissen gisteren en afgelopen nacht en maakt zich “grote zorgen over het feit dat de politie antizionistische Joden en demonstranten niet of amper heeft beschermd.”
Het gaat overigens niet om de nationale herdenking van de Kristallnacht, die gisteravond werd bijgewoond door honderden mensen in de Portugese Synagoge.
Premier Schoof is vanavond samengekomen met vertegenwoordigers van de Joodse gemeenschap in Amsterdam. Dat schrijft hij op X. Gesproken is over de “enorme impact van de gebeurtenissen in Amsterdam” en “de angst die binnen de gemeenschap leeft” .
Volgens Schoof was het “een indringend gesprek over het verdriet en de onzekerheid die in de Joodse gemeenschap wordt ervaren”. Zij ondervinden “dagelijks de gevolgen van het groeiend antisemitisme in Nederland”, vervolgt hij, en dat mag Nederland “nóóit accepteren”.
De premier kijkt “vol afschuw en schaamte” terug op de gebeurtenissen gisteren en afgelopen nacht. “Het allerbelangrijkste is nu dat de Joodse gemeenschap in Amsterdam en de rest van Nederland zich veilig weet.”
Een 26-jarige man is aangehouden op verdenking van openlijke geweldpleging op het Spui afgelopen nacht. Dat meldt de politie. De man is herkend op camerabeelden en zit vast. Het is de eerste aanhouding die de politie bekendmaakt ná de onrustige nacht.
Gistermiddag en de daaropvolgende nacht werden al 62 mensen opgepakt, enkelen zitten nog vast.
De Israëlische minister van Buitenlandse Zaken Gideon Sa'ar en justitieminister Van Weel hebben de pers op Schiphol te woord gestaan.
”De vreselijke aanvallen gaven het gevoel dat Amsterdam en Nederland in het algemeen geen veilige plek zijn voor Joden of Israëliërs", zei Sa'ar tegen onder meer de NOS. Hij sprak van 'misschien wel de grootste aanval tegen Joden in Europa sinds de jaren '30 en '40'. Van Weel reageerde door zijn verontschuldigingen aan te bieden 'voor de schaamteloze aanvallen' afgelopen nacht. “Dit is niet waar Amsterdam voor staat en dit mag niet meer gebeuren.”
In Amstelveen geldt geen noodverordening, in tegenstelling tot wat Halsema eerder vandaag zei en wat er op de website van de gemeente Amsterdam staat. Dat zegt een woordvoerder van Amstelveen. Wel is “alles voorbereid” voor het geval dat zo’n maatregel toch nodig is. “Maar op dit moment zijn er geen signalen dat het nodig is.”
In Amsterdam geldt dit weekend wel een noodverordening. Dat betekent onder meer dat de politie iedereen preventief mag fouilleren. Ook geldt een demonstratieverbod, is er extra politie op de been en worden Joodse instellingen en kwetsbare objecten extra beveiligd.
Een medewerker van een hotel op het Damrak ving gisteren zo'n 150 supporters van Maccabi op toen zijn op de vlucht waren. "Er kwam eerst een hotelgast binnen met een opgezwollen gezicht vanwege een klap. Ik dacht dat hij misschien was beroofd. Hij vroeg om ijs, dus dat ben ik gaan halen in het restaurant. Toen ik terugkwam, zag ik heel wat supporters rennen en begreep ik eigenlijk pas wat er aan de hand was. Er kwamen ongeveer 150 supporters in de lobby om te vluchten van de straat."
"Het waren vooral best jonge supporters en ze waren ook erg geschrokken. Ik heb de politie iets later gebeld en legde uit dat ik de supporters in de lobby had staan. De politie vroeg of ik de fans in het hotel wilde houden totdat het veilig was, omdat zij het zo druk hadden. Dat heb ik gedaan. Sommigen zijn de hele nacht gebleven."
Premier Schoof komt toch eerder terug naar Nederland. Dat zegt een woordvoerder van Algemene Zaken. Eerder vandaag besloot Schoof te blijven in Boedapest, waar hij is voor een EU-top. Hij vertrouwde naar eigen zeggen op de afhandeling van de gebeurtenissen door Halsema en de minister van Justitie en Veiligheid. Schoof had geen afspraken meer staan in de Hongaarse hoofdstad en hoeft dus niks te annuleren, benadrukt de woordvoerder.
Hij brengt "zeer waarschijnlijk" vanavond nog een bezoek aan Amsterdam, maar waar hij naartoe gaat is nog onduidelijk.
Een oproep om Israëlische voetbalfans in Amsterdam aan te vallen, is op sociale media Snapchat en Telegram door tienduizenden mensen gezien en gedeeld, meldt RTL Nieuws. Het bericht werd gistermiddag geplaatst, nog voor het begin van de wedstrijd. Initiatiefnemer zou een verhuurder van luxe auto’s zijn.
"Tussen 4 en 6 bij centraal moeten ze (Israëlische voetbalsupporters, red.) metro pakken, daar gaan 300 Israëliërs zijn zio's (zionisten, red.), wees daar strijders kom met hele groepen we laten zien dat we niet bang zijn”, citeert RTL Nieuws het bericht. Hij vervolgt: "Net 6 zionisten weggejaagd met zijn tweeën, free Palestine."
Daarnaast zouden de rellen op Snapchat en in besloten chatgroepen zijn bejubeld, onder meer in een groep waar Amsterdamse taxichauffeurs actief zouden zijn.
Er komt een onafhankelijk onderzoek naar de gebeurtenissen van de afgelopen dagen rondom Ajax - Maccabi Tel Aviv. Burgemeester Halsema meldde dat vanmiddag tijdens de persconferentie. Ook de voorbereidingen in aanloop naar de wedstrijd en het optreden van de autoriteiten worden in dat onderzoek onder de loep genomen.
Het Israëlische Ministerie van Buitenlandse Zaken heeft contact gehad met alle Israëliërs die naar Amsterdam waren gegaan voor de voetbalwedstrijd. Dat meldt de krant Times of Israel. Een aantal Israëliërs werd vannacht als vermist opgegeven, maar zijn nu dus allemaal weer teruggevonden.
De politie zei vanochtend berichten van vermeende vermissingen of gijzelingen te onderzoeken, maar benadrukte dat daar op dat moment nog geen aanwijzingen voor waren.
10 van de 62 verdachten die zijn aangehouden zitten nog altijd vast, meldt Rene de Beukelaer, hoofdofficier van justitie, op de persconferentie. Twee van hen zijn minderjarig. De tien worden onder meer verdacht van openlijke geweldpleging tegen personen en goederen. Het OM wil voor deze verdachten het snelrecht toepassen en hoopt dat ze tot die tijd vast blijven zitten.
Voor de gebeurtenissen van afgelopen nacht wordt een speciaal onderzoeksteam ingesteld. Dat moet achterhalen wie er voor de geweldsincidenten verantwoordelijk zijn geweest. Ook wordt onderzocht of er een verband is tussen de daders en of ze georganiseerd te werk gingen. De Beukelaer hoopt dat meer getuigen zich hiervoor zullen melden.
De 52 overige verdachten hebben een boete of een dagvaarding gekregen. Zij worden onder meer verdacht van belediging, het bezit van vuurwerk of het bezit van een mes.
Eerder vandaag werd duidelijk dat er als gevolg van de mishandelingen vijf mensen in het ziekenhuis zijn opgenomen. Zij zijn nu allemaal uit het ziekenhuis ontslagen.
Verschillende actiegroepen hebben om 12.00 uur een pro-Palestijnse demonstratie aangekondigd bij de Stopera. In het gebouw vindt gelijktijdig een persconferentie plaats waarbij de driehoek (burgemeester, politie en OM) extra maatregelen bekend zullen maken.
AT5 sprak met een 43-jarige Israëlische man die in Amsterdam was voor Ajax - Maccabi. "Na de wedstrijd, waar de sfeer goed en gezellig was, zijn wij met een groep van zo'n honderd Maccabi-supporters met de metro naar het Centraal Station gegaan", aldus de man. "Ik had een hotel geboekt met meerdere supporters op het Damrak, maar ik raakte de groep kwijt. Toen ik richting het hotel liep, zagen vier mensen mijn Maccabi-sjaal, die net uit mijn jas stak, en ze kwamen achter mij aan. Ik probeerde weg te rennen, maar iemand duwde mij op de grond. Daarna werd ik tegen mijn hoofd getrapt." Op het voorhoofd van de man zit een blauwe plek.
De man wist op te staan en weg te rennen. "Het gebeurde allemaal zo snel. Ik kon wegkomen en hoopte dat ik iemand tegenkwam die mij zou kunnen helpen, maar er was niemand. Ik kwam uiteindelijk een groep Maccabi-supporters tegen en zij beschermden mij. Ik ben daarna naar het hotel gegaan en we stonden met een groep supporters in de lobby, maar er kwam opeens een groep andere mensen de lobby binnenrennen. Wij zijn toen gevlucht naar de hotelkamers en hebben de deuren op slot gedaan. Ik heb geluk gehad dat ik alleen maar blauwe plekken er aan over heb gehouden."
De pro-Palestijnse activist Jay, gister aanwezig tijdens de demonstratie tegen Maccabi-supporters, veroordeelt het geweld dat vannacht plaatsvond, maar zegt tegelijkertijd dat het een logische consequentie is van de acties van die fans. Daarover schrijft NH. Volgens Jay vielen Maccabi-fans eerst pro-Palestijnse demonstranten lastig.
De activist doet vaker mee aan demonstraties tegen de oorlog in het Midden-Oosten en was gisteren dus ook aanwezig.
De Israëlische president Isaac Herzog schrijft op X dat er afgelopen nacht een "antisemitische pogrom" is geweest in Amsterdam. Hij spreekt van "horror" en gruwelijke beelden na de wedstrijd tussen Ajax en Maccabi Tel Aviv.
"Dit is een ernstig incident, een waarschuwingssignaal voor ieder land dat vrijheid hoog in het vaandel heeft staan", aldus Herzog. Hij zegt dat de regeringen van Israël en Nederland samenwerken en vertrouwt erop dat de Nederlandse autoriteiten "onmiddellijk zullen handelen en de nodige maatregelen nemen om alle Israëliërs en Joden te beschermen, lokaliseren en redden".
Luchtvaartmaatschappij El Al stuurt vandaag extra vliegtuig naar Nederland om Israëlische voetbalsupporters op te halen. De vluchten zijn gratis voor de fans, ook als ze al een ticket bij de maatschappij geboekt hadden.
De twee vliegtuigen die Netanyahu naar Nederland zou willen sturen om Israëlische voetbalsupporters op te halen, komen er toch niet, schrijft de Israëlische krant Times of Israël. Een woordvoerder van Netanyahu zegt tegen die krant dat de vliegtuigen niet meer nodig zijn.
Op social media circuleren ook berichten over Israëliërs die zouden zijn ontvoerd of gegijzeld. "We zijn op de hoogte van berichtgeving, maar hebben momenteel geen bevestiging dat dit daadwerkelijk is gebeurd. Ook dit wordt onderzocht", zegt de politie.
Een aantal mensen dat vannacht als vermist was opgegeven, is inmiddels weer teruggevonden.
De politie laat weten dat er vannacht 62 aanhoudingen zijn verricht. Vijf mensen zijn gewond naar het ziekenhuis afgevoerd. Of het in alle gevallen gaat om Israëlische voetbalfans is niet duidelijk.
Raadslid Daan Wijnants heeft voor volgende week woensdag een spoeddebat in de Stopera aangevraagd. "Wat er gisteravond op straat in Amsterdam is gebeurd, is een nieuw dieptepunt in een lange reeks van dieptepunten."
Burgemeester Femke Halsema meldt dat supporters van Maccabi Tel Aviv op meerdere plekken in de stad zijn belaagd en mishandeld. "ME moest verschillende keren ingrijpen, Israëlische supporters beschermen en naar hotels begeleiden."
"Ondanks de massale politie-inzet in de stad zijn er Israëlische supporters gewond geraakt." De burgemeester zegt dat de omvang van de incidenten, slachtoffers en aanhoudingen nu in kaart wordt gebracht.
"Deze uitbarsting van geweld richting Israëlische supporters gaat alle grenzen te buiten en is op geen enkele manier te verdedigen. Er is geen enkel excuus voor antisemitisch gedrag dat vannacht is vertoond door relschoppers die actief op zoek zijn gegaan naar Israëlische supporters om hen aan te vallen en te mishandelen." De driehoek roept alle slachtoffers op om zich te melden bij politie en aangifte te doen.
"Zowel Israëlische bezoekers als de Joodse gemeenschap moeten zich veilig kunnen voelen in Amsterdam. Er is de komende dagen extra politie op de been om de situatie te monitoren en te beheersen. Daarnaast is er extra aandacht voor de extra beveiliging van Joodse instellingen en objecten."
De burgemeester heeft een persconferentie aangekondigd. Die begint om 12 uur.
"Het veroordelen van de jodenjacht in Amsterdam is niet genoeg. De daders moeten het land uit", schrijft de politicus.