Tien keer dezelfde rekening op de mat: opnieuw geblunder met duizenden Waternet-facturen
Meerdere keer dezelfde factuur van Waternet op de mat met de vraag om de termijnrekening voor het drinkwater te betalen. Het gebeurde bij ruim 9000 klanten van het drinkwaterbedrijf. Een groep van 500 klanten heeft zelfs tussen de tien en vijftien brieven in de bus gekregen met dezelfde rekening.
Bij AT5 kwamen meerdere berichten binnen van Amsterdammers die toch wel erg vaak een brief van Waternet op de mat kregen. "Ik dacht dat de chaos bij Waternet zou zijn opgelost, maar ik kreeg elf keer een rekening voor de periode september tot december. Ik ben vast niet de enige", aldus een van de Amsterdammers die meerdere brieven in de bus kreeg.
En de tipgever had inderdaad gelijk, hij was niet de enige die dit was overkomen. Volgens Waternet gaat het om een getal tussen de 9000 en 10.000 klanten. De meesten van hen kregen tussen de twee en tien keer dezelfde brief binnen, maar voor 500 klanten lag dat dus tot wel vijftien keer.
Een woordvoerder van Waternet laat weten dat waarschijnlijk ook klanten buiten Amsterdam meerdere keren dezelfde brief hebben gekregen. Het drinkwaterbedrijf levert niet alleen water in de hoofdstad, maar ook in Amstelveen, Diemen, Heemstede, Muiden, Muiderberg en Ouder-Amstel.
Bij Waternet kwamen er tot afgelopen vrijdag negen meldingen binnen over het probleem, dat uiteindelijk leek te liggen bij een technische storing in het externe print- en verzendsysteem. Die storing is nu weer opgelost. "We kunnen ons voorstellen dat het ontvangen van meerdere dezelfde brieven wat ongemak heeft veroorzaakt bij de klanten die dit betreft", aldus een woordvoerder van het drinkwaterbedrijf. Meer informatie voor klanten die meerdere rekeningen hebben ontvangen, komt vandaag online op de website van Waternet.
Waternet en rekeningen, een ongelukkig huwelijk
Het is niet de eerste keer dat het fout gaat bij Waternet als het gaat bij het versturen van rekeningen. In 2020 stapte het bedrijf over naar een nieuw facturatiesysteem, maar in het begin haperde dat. Betalingen die liepen via automatische incasso konden in veel gevallen niet worden verwerkt, waardoor een groot aantal Amsterdammers soms voor lange tijden niet voor het drinkwater betaalden dat zij gebruikten.
Ruim 38.000 huishouden kregen later een behoorlijke rekening op de mat voor het gebruik van het drinkwater, In de meeste gevallen ging het om bedragen van een paar honderd euro. Ook de waterschapsbelasting van de afgelopen jaren viel bij duizenden Amsterdammers nog op de mat, vanwege dezelfde problemen met het ict-systeem van Waternet. Het Waterschap moest nog honderden miljoenen aan belastingen opleggen.
Naast het niet innen van de betalingen, werd er ook meerdere keren juist te veel geld afgeschreven bij klanten. Dat gebeurde bijvoorbeeld in augustus 2022 bij ruim 25.000 Amsterdammers. De algemeen directeur van Waternet, Annelore Roelofs, besloot door de aanhoudende problemen in februari van 2023 op te stappen en de marktwaakhond ACM stelde dat het bedrijf zelfs extra toezicht nodig had. In 2024 concludeerden een onderzoeksbureau en de directie van het bedrijf dat de problemen van Waternet 'onbeheersbaar' waren geworden.
Ontmantelen?
Uiteindelijk viel vorig jaar het doek voor Waternet, toen de gemeente en het Waterschap - die samen in 2005 Waternet hadden opgericht - lieten weten om de stekker eruit te trekken en de taken die het bedrijf uitvoerde te verdelen.
Echter bleek het ontmantelen lastiger dan de twee partijen hadden verwacht en was er een extern bureau nodig om uit te zoeken hoe de ontmanteling geregeld kon worden in het tijdsbestek dat de gemeente daarvoor had gesteld. De bedoeling is nog altijd dat Waternet op 1 januari echt moet ophouden met bestaan.