❌

Normale weergave

Vandaag β€” 23 Juni 2025AmstelveenBlog

Eredivisie Beach in Amstelveen

23 Juni 2025 om 19:56

Op Beach in Amstelveen, tien dagen lang op het Stadsplein, trad afgelopen weekend het Braziliaanse duo Pereira/Santiago op, dat volgens de organisatoren de show stal en winnaar werd. Er werd gespeeld in de eredivisie Beach.

In het mannentoernooi van de Eredivisie Beach in Amstelveen trokken Filipe Pereira en Gabriel Santiago de aandacht.

Zilver

Dat beachvolleybal in het Braziliaanse bloed zit, werd opnieuw duidelijk. In een finale rekenden zij met 21-16 en 21-17 af met het jonge Nederlandse duo Bram Zijl en Quin Bruins Slot. Deze twee talenten uit het opleidingsprogramma van Beachvolleybal Team Nederland werden bekroond met het zilver.

Het brons ging naar Mica Bezemer en Sam van der Loo, die in de strijd om de derde plek te sterk waren voor Thijmen Heemskerk en Mick Toet. Voor de pas 17-jarige Bezemer was het al zijn derde medaille in de Eredivisie.

Damestournooi


De finale van het damestoernooi op de Eredivisie Beach in Amstelveen was er één voor de boeken. In die thriller trokken Emma Stok en Brecht Piersma-van der Made uiteindelijk aan het langste eind tegen het sterke duo Leanne van Vegten en Jill de Groot. De teams gaven elkaar geen centimeter ruimte, wat resulteerde in een zinderende strijd: 23-25, 21-17 en 15-13. Elk setpunt was spannend, met steeds het minimale verschil.

Het brons ging naar Franka van der Veer en Tess Spaansen, die zich in de kleine finale knap wisten te verzekeren van de derde plek. Voor Van der Veer betekende het haar allereerste podiumplek in de Eredivisie Beach.

Plusbus rijdt in zomer minder

23 Juni 2025 om 15:01

In verband met een beperkte bezetting, ook op kantoor, is er in de zomermaanden (juli, augustus en september) ook een schamel programma van de BoodschappenPLUSbus. Die wordt uitgevoerd door Stichting Brentano Amstelveen, maar is landelijk een initiatief van het Nationaal Ouderenfonds.

De inschrijving kost niets, maar de uitstapjes, o.a. naar winkelcentra en musea, wel.

Groenhof

Zo moet men voor een winkelrit in Amstelveen vier euro betalen en buiten de stad gelegen winkelcentrum zeven euro. Andere uitjes, waarvoor men nu alleen woensdag (25 juni) kan bellen van 9.00 tot 13.00 zijn o.a. Avifauna in Alphen (kosten € 42, exclusief lunch en eventuele consumpties), het Singermuseum in Laren (kosten € 35) en Museum Voorlinden in Wassenaar (€ 49, exclusief lunch en consumpties). Maandag- en dinsdagmiddag en woensdagochtend bezoekt en Groenhof en vrijdag de markt in het Stadshart.

Bezwaar vervoerregio tegen bezuiniging

23 Juni 2025 om 12:19

De Vervoerregio Amsterdam en de Metropoolregio Rotterdam Den Haag hebben officieel bezwaar ingediend bij het ministerie van I&W tegen de bezuiniging van € 110 miljoen op het openbaar vervoer. Zij beschouwen die in strijd met de beginselen van behoorlijk bestuur. De Amsterdamse wethouder Melanie van der Horst, die voorzitter is van Vervoerregio Amsterdam noemt het besluit bezwaar te maken geen lichtzinnige beslissing. Het maken van bezwaar is een zware maatregel die we liever niet inzetten, zegt ze.

Maar de Vervoerregio’s zien nu volgens haar geen andere optie. “Het Rijksgeld is er voor het goed uitvoeren van onze taken, dus zorgen voor goed ov, zodat mensen kunnen komen waar ze moeten zijn. En die taken zijn niet veranderd. Dan valt deze bezuiniging niet te rechtvaardigen.”

Administratieve fout

Ook de Haagse burgemeester Jan van Zanen, voorzitter Metropoolregio Rotterdam Den Haag, denkt er blijkbaar zo over. De bezuiniging van 110 miljoen is volgens hem terug te voeren op een administratieve fout. “Het Rijk erkent dat ook maar trekt de bezuiniging vooralsnog niet in. Met desastreuze gevolgen voor de ov-reizigers. Voor die mensen nemen we het op. Tot 20% minder bussen en flinke prijsstijgingen op ritten met bus, tram en metro. Je moet het niet willen en wij willen het voorkomen.”

Onmisbaar

De bezuiniging is op de Brede doeluitkering (BDU). De vervoerregio’s zijn vrijwel volledig afhankelijk van de BDU voor de uitvoering van het openbaar vervoerbeleid. Dat betekent onvermijdelijk dat beide vervoerregio’s hun taken niet meer volledig kunnen uitvoeren, zeggen ze. Volgens hen gaat het over iets essentieels, namelijk het opdrachtgeverschap van het openbaar vervoer per bus, tram en metro en het financieren en van onderhoud van railinfrastructuur en de verbeteringen in de regionale infrastructuur voor ov, fiets en (vracht)auto. ‘Kortom: Het zorgen voor goede verbindingen tussen bestemmingen, zodat mensen zich snel, veilig en comfortabel kunnen verplaatsen’, zeggen de Vervoerregio’s. ‘In het hoofdlijnenakkoord van Kabinet Schoof 1 stond dat alle specifieke uitkeringen (SPUK’s) werden overgeheveld naar het Gemeente- of Provinciefonds. Daardoor zou er meer efficiëntie zijn en dus kon op alle bedragen van de SPUK’s 10% bezuinigd worden. Maar de BDU is géén projectgerichte SPUK, maar een structurele, onmisbare uitkering waarmee vervoerregio’s hun wettelijke taken uitvoeren.’

Onbehoorlijk bestuur

Het Rijk heeft de bezuiniging opgelegd zonder er tijdig over te praten met de vervoerregio’s en zonder compensatie of aanpassing van het takenpakket, zeggen de Vervoerregio’s. Ook in hun bezwaar komt dat tot uiting, Zij vinden het in strijd is met het beginsel van behoorlijk bestuur, waaronder het vertrouwensbeginsel, het rechtszekerheidsbeginsel, het gelijkheidsbeginsel, het zorgvuldigheidsbeginsel en het evenredigheidsbeginsel. Het indienen van het bezwaarschrift geeft de mogelijkheid om in de toekomst juridische vervolgstappen te ondernemen. De Vervoerregio Amsterdam leidt de mobiliteitsopgave in de drukste regio van ons land. Met vijftien gemeenten, waaronder Amstelveen, zorgt de regio ervoor dat zoveel mogelijk mensen op hun manier comfortabel, snel en duurzaam kunnen reizen. “Als opdrachtgever, beleidsmaker en adviseur lopen we voorop in nieuwe ontwikkelingen voor hoogwaardige mobiliteit’, zegt zij. ”Wij dragen bij aan een bereikbare en vitale regio, nu en in de toekomst.”

Kon. onderscheiding voor prof. Doevendans

23 Juni 2025 om 11:13

Vrijdag (20 juni ) werd de Amstelvener prof. dr. Pieter Doevendans benoemd tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw wegens zijn uitzonderlijke verdiensten binnen de cardiologie. De Utrechtse locoburgemeester Eelco Eerenberg reikte de koninklijke onderscheiding uit bij zijn afscheid als hoogleraar.

Als hoogleraar aan de Universiteit Utrecht en voormalig hoofd van de afdeling Cardiologie van het UMC Utrecht heeft Pieter Doevendans de zorg voor hart- en vaatziekten nationaal en internationaal naar een hoger niveau getild.

Risicobeoordeling

Hij stond aan de wieg van tal van innovatieve behandelmethoden zoals gentherapie voor erfelijke hartspierziekten, de HEART-score voor snelle risicobeoordeling bij hartklachten en technieken voor beeldgestuurde plaque-ablatie en orgaanperfusie bij harttransplantaties.

Doevendans wist universiteiten, ziekenhuizen, patiëntenorganisaties en fondsen te verbinden in de strijd tegen hartziekten. Met honderden publicaties en begeleiding van vele promovendi is hij een inspirator voor vele jonge onderzoekers geweest. Zijn werk leidde niet alleen tot wetenschappelijke doorbraken, maar ook tot concrete verbeteringen in de patiëntenzorg. Hij is nu met emeritaat.

Foto: Erik Kottier

Provinciaal ondernemersprogramma

23 Juni 2025 om 00:03

Niet alleen Amstelveen heeft een programma voor ondernemers, ook Noord-Holland heeft er een. Hier heet het ZAAI, overigens in meer gemeenten is dat onder die naam aan de orde, in Noord-Holland heet het GO!-NH. Voor zowel de plaatselijke als provinciale programma moeten deelnemers bijeenkomsten bezoeken, die helpen bij het ‘op de markt brengen en opschalen van innovatieve, duurzame producten of diensten.’ De komende drie jaar kunnen ondernemers weer deelnemen aan GO!-NH.

Bij zowel het door de Ondernemersvereniging Amstelveen en de gemeente georganiseerde ZAAI, met steun van de regionale Rabobank, als de provinciale versie krijgt men ‘praktische ondersteuning in de vorm van trainingen en coaching’.

Innovatie

Beide helpen ondernemers aan een ‘netwerk van experts, investeerders, bedrijven en overheden.’ Ondernemers krijgen bij GO!-NH verder de kans hun innovatie te presenteren en nieuwe markten te verkennen. Gedeputeerde Economie Esther Rommel vindt dat programma’s als GO!-NH kunnen echt het verschil maken. “De afgelopen zeven jaar (sinds 2018) heeft de provincie 137 ondernemers verder geholpen met hun innovatieve product of dienst”, zegt ze. Daarbij denkt zij aan recyclingsystemen, natuurvriendelijke materialen, duurzame energie en verbetering voedselkwaliteit. “Met de doorstart van GO!-NH draagt de provincie bij aan een toekomstbestendige, innovatieve economie in Noord-Holland.”

Inschrijving

Het provinciale programma is bedoeld voor innovatieve bedrijven in Noord-Holland met ambities voor groei en maatschappelijke impact. Ondernemers uit de sectoren circulaire economie, energietransitie, voedseltransitie en biobased economie kunnen zich inschrijven en  kiezen tussen het Market Readiness Program of het Scaling Readiness Program. Beide programma’s duren zes maanden. De begeleiding wordt gedaan door experts met veel ondernemerservaring, zeggen de organisatoren. GO!-NH wordt in opdracht van de provincie Noord-Holland uitgevoerd door Tekkoo en Gritd, in samenwerking met ROM InWest en Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord. Meer informatie en inschrijven: www.noord-holland.nl/go-nh

Gisteren β€” 22 Juni 2025AmstelveenBlog

Poel: baggeren door vier partijen

22 Juni 2025 om 14:22

Vorige maand is de zoveelste poging de Poel van eindelijk goed zwemwater te voorzien beëindigd. Deze keer werd de proef (een pilot) genomen door de gemeenten Amstelveen en Amsterdam en de provincie Noord-Holland. Om de waterkwaliteit re verbeteren werd er gebaggerd, de ‘Kleine Poel’ kreeg een nieuwe laag zand op de bodem en er kwamen natuurvriendelijke oevers.

Nu de werkzaamheden zijn afgerond gaat het Hoogheemraadschap van Rijnland gedurende vijf jaar de waterkwaliteit monitoren.

Sa­men­wer­king

Afgevaardigden van de aan de pilot werkende partijen kwamen woensdag  (18 juni) samen om de werkzaamheden officieel af te sluiten met een bezoek aan de Kleine Poel. Gedeputeerde Rosan Kocken van Noord-Holland zegt dat de provincie financieel bijdroeg aan dit project, omdat deze pilot ‘nieuwe inzichten kan opleveren voor de verbetering van de waterkwaliteit.’  En Hoogheemraad Hans Schouffoer zegt trots te zijn dat Rijnland projecten voor schoner water samen kan uitvoeren met anderen. “Als waterschap voelen we ons enorm verantwoordelijk voor de waterkwaliteit, maar de realiteit is dat we deze vaak niet alleen kunnen verbeteren”, zegt hij. “De pilot in de Kleine Poel is zelfs een samenwerking van vier partijen, die allen de waterkwaliteit in de poel heel serieus nemen.” Hij is nieuwsgierig naar de resultaten die er tijdens het monitoren door Rijnland uit komen.

Bi­o­di­ver­si­teit

De gemeente Amstelveen kijkt verder vooruit. “We zijn ontzettend blij met de samenwerking om de waterkwaliteit in de Poel te kunnen verbeteren”, zegt wethouder Herbert Raat. “De ambitie van Amstelveen is om de Poel uiteindelijk meer geschikt te maken voor recreatie en watersport. Veel Amstelveners hebben in het voormalige zwembad De Poeloever en de Poel leren zwemmen. De wens van de gemeente is dat ook onze kinderen ooit weer kunnen zwemmen op de mooiste plek van Amstelveen.”

In­no­va­tief bag­ge­ren

Bij de werkzaamheden in de Kleine Poel is een nieuwe innovatieve techniek gebruikt door aannemer Verboon Maasland. Met behulp van een aggregaat op waterstof, zijn de machines in dit project van elektriciteit voorzien. In 2050 wil Rijnland 100% circulair werken

Lees meer over het verbeteren van waterkwaliteit in de Amstelveense Poel: Waterkwaliteit Amstelveense Poel

Oud-voorzitter: PvdA werd extreem

23 Juni 2025 om 15:31

Ronny Naftaniel (foto), de voormalig voorzitter van de afdeling Amstelveen van de PvdA en tot zijn pensioen directeur van het CIDI, heeft nu gezegd dat de GroenLinks-PvdA een extremistische partij is geworden sinds de anti-Israël moties. Die werden in de Tweede Kamer ingediend door Kati Piri, maar daar ook verworpen, behalve door Denk, SP en Partij voor de Dieren. In beide congressen (van GroenLinks en de PvdA) werd de motie met een overweldigende meerderheid (83.4% bij de PvdA) aan de motie steun betuigd en Piri als een popster onthaald.

Naftaniel zegde eerder al na ook een motie van het PvdA-Kamerlid Piri zijn lidmaatschap van de partij op.

Bondgenoot

Nu zegt hij dat de PvdA  een bondgenoot is geworden van ‘de meest radicale krachten in het Midden-Oosten’. Op sociale media vroeg Nataniel aan Frans Timmermans en Kati Piri of er nu ook een motie komt voor een ‘volledig wapenembargo’ tegen de VS nu dat nucleaire installaties verwoeste in Isfahan, Natanz en Fordo.

Overigens is Naftaniel een  jood, zoals ook de meest geliefde wethouder uit de vorige eeuw Ben Goudsmit, die vele familieleden verloor in concentratiekampen. Ook prominenten van de PvdA – onder wie Job Cohen, Rob Oudkerk en Gerdi Verbeet – spraken zich uit tegen de laatste motie-Piri.

Ronny Naftaniel heeft uitgerekend dat de Nederlandse levering van onderdelen aan de IronDome in de laatste anderhalf jaar slechts € 300.000 bedroeg. “Een grotere overschatting van je rol op het wereldtoneel is nauwelijks denkbaar”, zegt hij. Overigens bleef de ‘extremistische’ koers van GL-PvdA volgens hem in Israël niet onopgemerkt. De eerste premier Golda Meir van dat land had nauwe banden met de PvdA.

A9 en Stadshart zien op Bouwdag

22 Juni 2025 om 00:24

Zaterdag 5 juli, de Dag van de Bouw, houden Rijkswaterstaat, aannemer VeenIX en de gemeente een evenement op de A9 en het Stadshart. Inwoners kunnen dan kijkje kunnen nemen op de bouwplaatsen en bijvoorbeeld meedoen met een (fiets)rondleiding langs de A9 of door het Stadshart. En op een van de bouwmachines op het Stadsplein klimmen.

Tussen 12:00 en 16:00 uur is de A9 bouwplaats bij de Keizer Karelweg in Amstelveen (ter hoogte van de Meander) en in Ouderkerk aan de Amstel (Ronde Hoep oost) geopend voor publiek.

15 meter

Extra bijzonder is dat men dit jaar 15 meter af kan dalen om de verdiepte ligging van de A9 te zien. Van aannemer VeenIX en Rijkswaterstaat zijn medewerkers aanwezig om bezoekers te vertellen over de werkzaamheden. Aanmelden is niet nodig. Kinderen kunnen ook meedoen aan een speurtocht en een ijsje verdienen. De bouwplaatsen zijn alleen te voet of met de fiets te bereiken. Aanmelden daarvoor: Online Bezoekerscentrum van Rijkswaterstaat.

Rondleiding Stadshart

Wie benieuwd is naar alle ontwikkelingen in het Stadshart, kan zich aanmelden voor een rondleiding door het centrum en alles te weten komen over het nieuwe ontwerp voor het Stadsplein, waarbij natuurlijk de grote maquette hoort. Ook kan men meer leren over de toekomst van het busstation. Deelnemers krijgen zelfs een exclusief kijkje achter de schermen op de bouwplaats van de Rembrandtweg. Winkelcentrumeigenaar Unibail Rodamco-Westfield werkt er aan de winkeluitbreiding van de Rembrandthof. Aanmelden via www.amstelveeninzicht.nl/dvdb.

Bouwmachines

Op het Stadsplein kunnen kinderen zich vermaken in de enorme tijdelijke zandbak en plaatsnemen achter het stuur van grote bouwmachines. Bij het naastgelegen belevingscentrum Amstelveen InZicht (Stadsplein 103, boven de bibliotheek), liggen kilo’s lego klaar om de mooiste creaties mee te bouwen. Met een VR bril bekijkt men de toekomstige A9.

GL-PvdA wil bestuurskracht van burgers

22 Juni 2025 om 00:02

De politieke campagnes voor de raads- en parlementsverkiezingen zijn begonnen en de verkiezingsprogramma’s worden – lokaal in elk geval – voorbereid. Maar tussen de partijen zijn grote verschillen in hoe zij dat doen. GroenLinks-PvdA doet de voorbereiding via een aantal bijeenkomsten, waar inwoners wordt gevraagd of zij suggesties hebben voor dat programma.  Hoe betrekken wij burgers erbij? was dan ook de centrale vraag, vrijdag (20 juni) in P60. Daarin spelen de media een rol, maar ook brievenbussen, zei raadslid Gert Jan Slump, overigens bereikbaar voor ideeën via G.Slump@amstelveen.nl.

Duidelijk was voor de door Thomas Rous geleide bijeenkomst dat Amstelveen kampt met problemen op het gebied van de woningmarkt en de steeds duurder wordende jeugdzorg.

Bereiken

Slump wees op het Right to Challenge, door de gemeenteraad vastgesteld, en volgens hem het recht van bewoners zélf is te gaan doen, dat niet door de overheid is voorgekookt. Hij verwees naar Randwijck, waar dat leidde tot een buurtonderneming met een eigen centrum. Hij mist dat meepraten van de burgers zelf in de voorstellen van het gemeentebestuur, dat naar eigen zeggen veel aan – overigens wettelijk verplichte – participatie doet. “Maar als je keuze hebt tussen bloemkool of broccoli, terwijl andere soorten groente er niet aan te pas komen, kan men zich afvragen waar de keuze van de burger blijft”, zei hij. De inwoners moeten volgens GroenLinks over meer dingen zelf iets te zeggen hebben. Maar de vraag blijft toch: Hoe bereiken wij die? GL wil naar samen besturen. Dan zouden bijvoorbeeld buurtcentra als centrum van de macht kunnen worden gebruikt. Politici vertegenwoordigen volgens Slump niet de hele samenleving.

Schiphol

Een vrouw klaagde over de verdwenen lokale winkels, die ook in buurtwinkelcentra bijna volledig afwezig zijn. “Je krijgt daarover pas informatie achteraf “, vond ze. Een ander over het de gezondheid schadende Schiphol waartegen wel plaatselijk kan worden geprotesteerd, maar dat Den Haag uitmaakt wat er echt gebeurt. Een ander zei dat er 50 jaar geleden al over de luchthaven werd geklaagd, toen alleen over geluidshinder, maar dat hij niets had zien veranderen en Amsterdam aandeelhouder is van Schiphol.

AZC

Iemand van de bezoekers meldde het toch wel moeilijk te hebben met het feit dat haar zoon al jarenlang geen woonruimte kan bemachtigen en statushouders op de woningmarkt voorrang krijgen. Daarover vertelde locatiemanager Rick de Jeu van het AZC in Kronenburg dat de media veel tijd besteden aan het protest in gemeenten tegen opvanglocaties, maar niet aan alles wat er wel goed gaat. Hij had persoonlijk veel positieve reacties  gekregen van omwonenden ook van de gemeente. Overigens vond hij dat weerstand vaak wegzakt in gemeenten, waar vooraf protest klonk tegen een AZC. Hij achtte het raadzaam dat de bevolking op den duur zegt dat het hún AZC is geworden. “Amstelveen staat positief tegenover asielzoekers”, zei hij en wilde verder buiten de politieke discussie blijven over statushouders. Overigens werd in de AZC in Kronenburg onlangs een ‘meedoenbalie’ geopend, waar diverse bedrijven en organisaties zich melden en asielzoekers aan betaald of vrijwilligerswerk kunnen helpen. “In samenwerking met het Weekplein in het raadhuis”, voegde De Jeu eraan toe. In Kronenburg zitten volgens hem ook gezinnen met kinderen. De uitnodiging blijft in asielzoekers, al dan niet met een status, echte Amstelveners te zien.

VVD-fractie

Of de VVD al met de verkiezingen bezig is, onttrekt zich aan de waarneming. De raadsfractie van die partij meldde weer op 16 juni bij een ondernemer te hebben vergaderd (foto onder), zoals wel vaker. Deze keer was Moes Tuinen Amstelveen aan de Meerlandenweg 27 de gelukkige, een volgens de fractie ‘creatien en duurzaam’ concept om aan consumenten planten voor moestuinen te verkopen. In de kassen waar vroeger rozen werden geteeld, gooide in 2023 Wouter Kolk, zoon van de stichter van het bedrijf, het roer om en begon biologische moestuinen. “In januari 2024 gingen de deuren open, en sindsdien is het een groot succes gebleken,” meldt de VVD-fractie, waarbij door de vele nationaliteiten die de stad inmiddels telt, er ook buitenlandse groenten worden geteeld. Over wat de fractie verder zei geen woord. Alleen spreekt VVD-fractievoorzitter Jet Smit haar waardering uit voor het initiatief van Kolk. Dit laat volgens haar zien hoe ondernemerschap “met een goede businesscase prima samen kan gaan met enorme maatschappelijke meerwaarde. Naar haar mening blijft de VVD Amstelveen blijft zich inzetten ‘vernieuwende, lokale ondernemersinitiatieven die tevens bijdragen aan een groener, duurzamere en toekomstbestendig Amstelveen.’

OuderAmstelveenBlog

Documentaire over bussluis: journalistiek

20 Juni 2025 om 15:52

Twee dingen maakte de première van de documentaire over de bussluis voor de Urbanuskerk (woensdag in het Noorddamcentrum) duidelijk: De verdeeldheid van de bevolking in Bovenkerk en de journalistieke aanpak van de te lokale tv-zender 1 Amstelveen. Over die laatste zei Mathijs Groenewoud in zijn korte inleiding dat hij er als maker, met Eveliene Quaijtaal samen, buiten wilde blijven. Dat is een zuiver journalistieke (en juiste) benadering, waarvan zelfs de redactie van het NOS Journaal nog iets kan leren (in de kwestie GAZA bijvoorbeeld, waar klakkeloos door Hamas toegestane beelden worden getoond).

In wezen had de film iets van het niet meer bestaande Amstelveens Weekblad, destijds het enige lokale medium, maar wel met een journalistiek principe, waarover men vaak in de gemeenteraad klaagde.

Beslist

Men moest trouwens een abonnement hebben op die krant en de eigenaar kon met een dekkingspercentage tegen de negentig best uit de voeten. Later veranderde het medialandschap. Nu zijn er vele, maar ik stel vast dat geen medium de journalistieke norm haalt van 1Amstelveen. Omdat media nu eenmaal allemaal afhankelijk zijn van de gemeente en soms de politiek. Mij valt op dat 1Amstelveen, via wetgeving (die alleen over omroepen gaat en geprinte media uitsluit), ondanks die afhankelijkheid de journalistieke normen gewoonlijk niet laat varen. Ik denk dan aan het politieke programma ‘Beslist’ van mijn oud-collega Roel Smit, die er echt geen been in ziet om de politiek en de gemeente hard aan te pakken.

Er speelt nog iets anders mee. Terwijl redacties uit financiële overwegingen inleverden en steeds kleiner werden – of niet eens meer in Amstelveen gevestigd waren – groeide het team ‘communicatie’, fungerend als reclamebureau van B en W, alleen maar. Soms schrijven de ambtenaren zogenaamde persberichten als advertenties, waarin zich rechtstreeks tot de lezer richten. Voorbij is de tijd dan Tini Visser alleen de voorlichting deed. Zij schreef in voorin haar boek over de Tweede Wereldoorlog, dat ik van haar kreeg, dat ik een ‘zoeker van de waarheid’ was. Haar afdeling is nu gegroeid tot 26 man / vrouw.

Twee kanten

Het mooie van de documentaire over de bussluis, waaraan 2,5 jaar is gewerkt omdat men de rechtszaak, waarin de gemeente in feite verloor van de tegen de sluis gekante actiegroep, nog mee wilde nemen, is dat zowel voor- als tegenstanders aan het woord kwamen. Voorop staat dat iedereen een verkeersveiliger Bovenkerk wil. Maar over de weg erheen verschillen de meningen. Ook onder de bewoners. En verkeerswethouder Herbert Raat trad zelf in de documentaire op. De gemeente maakt haar eigen afweging, zei hij. De rechtbank vond dat zij niet goed had gemotiveerd waarom de bussluis er kwam om de Noorddammerlaan te ontlasten als doorgaande weg naar de Legmeerdijk. Maar het actiecomité wijst er bij monde van Marcel Bellis op dat o.a. het sluipverkeer in de woonstraten van Bovenkerk alleen maar toenam, dus de zijstraten van de Noorddammerlaan. B en W hebben nu een extern bureau ingehuurd om alsnog de argumenten te leveren aan de rechtbank, die daarvoor na 20 mei een half jaar gaf, en een nieuw verkeersbesluit nam. “Oude wijn in nieuwe zakken”, reageert Bellis daarop. Zijn comité wil de bussluis weg hebben. De bevolking van Bovenkerk is naar zijn mening verdeeld en tegenover elkaar komen te staan en de sluis heeft nog meer ellende gebracht. Nooit zal iedereen het met alle besluiten van de gemeente eens zijn, brengt Raat daar tegenin. Intussen wijst hij er op dat de hoeveelheid auto’s die de Noorddammerlaan namen met vijfduizend is gedaald (van 7000 tot 2000).

Kritiek

De opkomst bij de première van de documentaire was enorm, want heel Bovenkerk wilde die natuurlijk zien, hoewel hij sinds donderdag (19 mei) ook geregeld op de kwelbuis is te bekijken. De meesten waren na afloop onder de indruk van het onafhankelijke journalistieke karakter van de film, die ook door enkele raadsleden werd bekeken. Activisten vonden dat er meer voor het ene standpunt van de actiegroep of voor de daarmee in strijd zijnde bewoners gekozen had moeten worden. Maar journalistiek is naar mijn overtuiging geen actievoeren of propaganda al verstaat de gemeente dat laatste onder communiceren. Heb ik dan helemaal geen kritiek op de film? Toch wel. Hij is volgens mij te lang en valt daardoor te veel in herhaling. Aan de andere kan begrijp ik wel dat als er een wijk in tweeën valt, dat een issue is waarover een lokaal medium niet kan zwijgen. En het scheelt overigens wat de herhalingen betreft, die de zender gewend is tot vervelens toe uit te zenden. Maar de vrijwel alle medewerkers zijn vrijwilligers en daar is behoefte aan. Het zij hun vergeven dus.

Wethouder bezocht bedrijven

19 Juni 2025 om 17:01

Uiteraard zonder dat de media erbij waren, want dat is de vreemde vorm van communiceren van de gemeente, blijkt wethouder Adam Elzakalai van Economische Zaken een week geleden bij drie bedrijven op bedrijventerrein De Loeten te zijn geweest. Amstelveenblog.nl weet dat achteraf door middel van een zogenaamd ‘persbericht’, want reclame moet natuurlijk herhaald worden, ook voor de gemeente. Wat de ondernemers zeiden, blijft dan ook geheim, daar hebben de kiezers niets mee te maken. Wel wat hun bedrijven doen en dat er daarvan 160 zitten op het 19 jaar bestaande bedrijventerrein.

Niet natuurlijk over de documentaire ‘Gerlach’, die in Cinema Amstelveen de meeste kijkers trok, over de treiterijen van onder meer de gemeente.

MRA

‘De Loeten ligt vlak naast de N201 en op slechts enkele minuten rijden van Schiphol en de Bloemenveiling Aalsmeer’, zegt het bericht alleen. Dat Gerlach, als akkerbouwer, moeite had met die weg en de ernaast geopende McDonalds wordt gemeld. Wel dat volgens Elzakalai het goed is een bedrijventerrein te hebben aan de zuidkant van de Metropoolregio Amsterdam (MRA) wegens de strategische ligging, met een snelle toegang tot de snelwegen A2, A4, A9 en A10. ”Meer dan 160 bedrijven kunnen hier goed zaken doen”, zegt de wethouder volgens het persbericht.

Ceramic Pro Nederland

Daarin wordt uitgebreid beschreven wat de bedrijven precies doen. Van Ceramic Pro Nederland heeft de eigenaar Ewald Jagdew zijn bedrijf naar Amstelveen verhuisd wegens de ligging tussen Amsterdam en Schiphol. Overigens blijft wat hij zei geheim voor de inwoners, die net van de gemeenteraad hebben kunnen horen dat die allerminst blij is met de luchthaven wegens (on) gezondheid.

Ceramic Pro Nederland aan de Noorddammerweg is gespecialiseerd in keramische oppervlaktebescherming. ‘Het bedrijf biedt een breed scala aan coatings en lakbeschermingsproducten ontwikkeld voor verschillende toepassingen, waaronder auto’s, boten, luchtvaart en industrie’, zegt het persbericht. ‘De coatings zorgen voor een waterafstotende laag, waardoor vuil en verontreinigingen zich moeilijk kunnen hechten. De coatings worden gebruikt op auto’s maar ook badkamers, tassen, kleding, vensterbanken en allerlei producten waar kalk zich op kan hechten, beschadigen of verkleuring ontstaat of graffiti wordt gespoten.’

Orientrade

Bij Orientrade sprak de wethouder met één van de twee eigenaren. Ook wat die zeiden blijft geheim. Wel mag men weten dat het bedrijf is gespecialiseerd in wereldwijde inkoop en verkoop van tropische planten. Het importeert tropische planten uit onder andere Costa Rica, Guatemala, China en Honduras.  Het levert producten variërend van zaden en stekmateriaal tot grotere bomen en heeft ‘hoge standaarden op het gebied van duurzaamheid, transparantie en efficiëntie’, waarbij de ondernemers bezig zijn ‘om zowel het product als het materiaal voor transport duurzaam te (her)gebruiken.’

Blokhutwereld

Bij het bedrijf Blokhutwereld sprak de wethouder in het diepste geheim met eigenaar Siebe Dekker. Het achteraf verschenen persbericht zegt dat Blokhutwereld het bedrijf dat zich specialiseert in het ontwerpen, leveren en plaatsen van maatwerk houten constructies. ‘Het aanbod omvat onder andere tuinhuizen, houten chalets, blokhutten, tuinkantoren, overkappingen, houten garages en carports en volledige houten woningen. Het bedrijf biedt zowel standaardmodellen als volledig op maat gemaakte oplossingen aan, afgestemd op de wensen van de klant. De fabricage vindt plaats in Litouwen. Het bedrijf is in 2019 gestart met een online webshop en uiteindelijk vindt alleen fysiek nog verkoop plaats en levert in Nederland, België en Duitsland in het hogere segment.’

Foto: Wethouder (links) met Ewald Jagdew.

Extra geld NH voor busvervoer

19 Juni 2025 om 14:42

De provincie Noord-Holland investeert ruim €4 miljoen extra per jaar om het openbaar busvervoer in de provincie op peil te houden en op een aantal plekken uit te breiden, om te voorkomen dat buslijnen verdwijnen of de frequentie omlaaggaat. De extra investering is nodig wegens de lagere rijksbijdrage, achterblijvende reizigersaantallen en stijgende kosten bij vervoerders.

De provincie heeft daarom nieuwe financiële afspraken gemaakt met Connexxion, die het busvervoer in de drie ov-gebieden van de provincie – Gooi & Vechtstreek, Haarlem IJmond en Noord-Holland Noord – verzorgt.

Behouden

Een structurele bijdrage van € 2,4 miljoen wordt jaarlijks ingezet om de daling in de rijksbijdrage voor de ov-studentenkaart op te vangen. Daarnaast gaat er € 1,8 miljoen per jaar naar de vervoerder Transdev (Connexxion) om de teruglopende reizigersinkomsten te compenseren en het bestaande aanbod van busvervoer te behouden. Dankzij deze inzet blijven buslijnen in stand en worden dienstregelingen op sommige plekken zelfs uitgebreid. Gedeputeerde Jeroen Olthof: “Iedere Noord-Hollander moet toegang houden tot goed en betrouwbaar ov, of je nu in de stad woont of in een kleiner dorp. Met deze investeringen zorgen we daarvoor, ondanks de landelijke bezuinigingen.”

Chauffeurs cruciaal

Een belangrijk knelpunt is het aanhoudende tekort aan buschauffeurs. Transdev investeert fors in werving en opleiding van nieuwe chauffeurs, waarbij inmiddels alle opleidingskosten worden vergoed. Dit is een verschil met eerdere jaren. Dankzij deze inzet stijgt het aantal beschikbare chauffeurs weer licht, waardoor uitbreiding van de dienstregeling mogelijk wordt.

Jeroen Olthof: “Buschauffeurs zijn het kloppend hart van het ov. Zonder hen geen dienstregeling. Wij steunen de inzet van Transdev om mensen op te leiden en het beroep aantrekkelijker te maken. Dat hierdoor hun kosten stijgen, mag niet ten koste gaan van de betaalbaarheid van een kaartje of van de hoeveelheid bussen die rijdt.”

Dienstregeling

In de concessiegebieden Haarlem IJmond en de Gooi & Vechtstreek is afgesproken dat het aantal uren dat de bus rijdt vanaf september wordt uitgebreid, omdat het aanbod in die gebieden na corona erg is teruggelopen. In Haarlem-IJmond groeit het aantal uren dat de bus rijdt van 300.000 naar 322.000 uur in 2025/2026. Daarmee zit het aantal uren op 94% van het niveau van voor corona. Op lijn 3 wordt bij bijvoorbeeld de dienstregeling uitgebreid zodat tussen Schalkwijk en Delftplein/Spaarne Gasthuis van maandag tot en met vrijdag binnen en buiten de spits een kwartierdienst rijdt. En op lijn 382 gaar in de avonduren gaat de frequentie van tweemaal naar vier keer per uur, alsmede op zaterdag overdag. Op zaterdag en zondag wordt in beide richtingen een vroege rit toegevoegd. Hier wordt vooral door forenzen gebruik van gemaakt.

In de Gooi en Vechtstreek stijgt het aanbod van 173.000 naar 193.000 uren in 2029. Daarmee komt de dienstregeling op 93% van het niveau van voor corona. Waar de extra bussen gaan rijden, wordt nog bekeken. In Noord-Holland Noord is de dienstregeling al op het niveau van 94% ten opzichte van het niveau voor corona.

Andere ov-oplossingen

Daarnaast worden er gerichte verbeteringen doorgevoerd. Zo gaat lijn 350 (Leeuwarden–Alkmaar) van één naar twee keer per uur. Op diverse locaties worden ook andere ov-oplossingen ingevoerd zoals vraag gestuurd OV rondom de Vechtplassen en in Ankeveen en de pendeldienst van P+R Muiden naar het Muiderslot (de Muiderslotexpress).

Financiën

De provincie en Transdev hebben afgesproken om de inkomsten en kostenontwikkeling elk kwartaal te monitoren. Mochten de reizigersaantallen toch aantrekken of het Rijk alsnog extra bijdragen leveren, dan wordt de provinciale bijdrage aangepast. Jeroen Olthof: “De uitdagingen in het ov zijn niet opeens weg, maar met deze aanpak blijft het ov in Noord-Holland bereikbaar én flexibel. De komende jaren werken we verder toe naar het nieuwe systeem van openbaar vervoer, waarin ook ruimte is

Zanger Peter Marnier in P60

19 Juni 2025 om 11:48

Dinsdag 1 juli om 15.00 (zaal open 14.30) is er weer een evenement van My Generation in het café van P60 aan het Stadsplein. Dan treedt Peter Marnier op, een zanger die volgens de organisatie al jaren meedraait.

‘Met zijn stem en unieke stijl weet hij publiek van jong en oud telkens weer een geweldig optreden te bieden’,  zegt die.

Sympathiek

Hij heeft een groot repertoire, variërend van gezellige meezingers tot luisterliedjes maar zeker ook de grootste hits van nu en de populairste liedjes van nu en  toen. Maar geen enkel optreden is hetzelfde want hij speelt moeiteloos in op wat de mensen die dag het liefst willen horen. Deze sympathieke zanger staat garant voor een perfect sfeervol geluid, hij raakt iedere noot en elk hart.

Amstelring

My Generation is een samenwerking tussen zorgorganisatie Amstelring en een cultuurinstelling, zoals poppodium P60. Samen organiseren zij activiteiten met een krachtige boodschap: Achter de geraniums vandaan komen en volop genieten van het leven, ongeacht je leeftijd of kwetsbaarheid. My Generation gaat over het doorbreken van het stereotiepe beeldvorming rond ouderdom en het bewijzen dat het nooit te laat is om nieuwe avonturen aan te gaan of nieuwe passies te ontdekken. Naast activiteiten zoals muziekmiddagen is er het Rockkoor My Generation en verschillende bands. Momenteel is My Generation actief in Hoofddorp (Cpunt), Amstelveen (P60) en Haarlem (Het Badhuis). Wie meer wik weten, kan contact opnemen met mygeneration@amstelring.nl

 

Onderzoekers in Alzheimer CafΓ©

19 Juni 2025 om 11:17

Zaterdag 28 juni om 11.00 uur (inloop 10.30 uur) spreekt Job van Amerongen in het Alzheimer Café met de onderzoekers Kim de Kleijn en Ruud Wijdeven van het Candidate Center (onderdeel Alzheimer Center – Amsterdam UMC) over denken in mogelijkheden en niet in beperkingen. Het wordt gehouden in het wijkcentrum Middenhof aan de Dr. Willem Dreesweg 155 en is gratis.

Centraal staat daarbij de vraag over men nu is met de strijd tegen dementie.

Wereldwijd

De wetenschappelijke zoektocht naar oorzaken en effectieve behandeling van de ziekte is wereldwijd in volle gang. Geholpen door de technologische vooruitgang krijgt men steeds meer inzicht in het begrijpen van de ziekte. Zo kan men beter zien wanneer mensen de ziekte ontwikkelen, maar men kan ook beter in de hersenen kijken van mensen die de ziekte hebben en zien beter wat daar precies misgaat. Toch blijven er vragen. Zoals: Wat levert de kennis en waar staat men om de symptomen te verminderen?  En is de voortgang van het ziekteproces in de hersenen te stoppen en te voorkomen dat mensen ziek worden?

 

Jubileum

 

Na afloop vieren men met de bezoekers het 20- en 15 jarig jubileum van de Alzheimer Cafés Amstelveen en Uithoorn. Dit doet men onder het genot van een eenvoudige lunch en muziek. Troubadour en chansonnier Jan van Til, die van het Franse chanson zijn specialiteit heeft gemaakt, treedt op. Van Til heeft een breed, allround en internationaal repertoire: pop, klassiek gitaar, jazz, bossas novas, het Nederlandstalige lied en eigen werk. ‘Dat wordt een feestje’, zeggen de organisatoren.

Weer sluiting drugswoning

18 Juni 2025 om 16:28

Burgemeester Tjapko Poppens liet maandag (16 juni) opnieuw een woning voor een half jaar sluiten wegens handel in drugs. De woning lag deze keer aan de Traviatastraat (Operabuurt). Daar vond de politie een flinke hoeveelheid harddrugs.

De politie deed op basis van een melding onderzoek en trof een grote hoeveelheid harddrugs in het pand aan en meerdere goederen bestemd voor het verpakken en verhandelen van drugs. Het pand werd niet bewoond.

Woonpand

De burgemeester zegt met de sluiting van het pand criminaliteit en overlast voor de buurt te willen tegengaan en voorkomen dat de woning opnieuw wordt gebruikt voor illegale activiteiten. “In Amstelveen willen we geen productie of handel in drugs”, zegt hij. “Daarbij willen we met de huidige krapte op de woningmarkt dat woningen gebruikt worden om in te wonen. Na de sluitingsperiode kan het pand weer beschikbaar worden gesteld aan rechtmatige woningzoekenden.”

De gemeente werkt nauw samen met de politie Amstelveen bij de bestrijding van ondermijnende criminaliteit, zoals handel in en productie van drugs, illegale prostitutie en mensenhandel. Wie daarvan signalen of een vermoeden heeft kan dat melden bij de politie via 0900 – 88 44 of via Meld Misdaad Anoniem (M.) via 0800 – 7000.

Zorgwoningen niet naar vluchtelingen

18 Juni 2025 om 15:58

De 42 zorgwoningen in de sociale huursector aan de Maccabiadelaan hoeven toch niet de hoeven toch niet volledig de eerste vijf jaar aan Oekraïense vluchtelingen te worden gegeven. Daartegen kwam in de gemeenteraad veel verzet, met name van de fractie Burgerbelangen Amstelveem (bbA). Maar Ouder-Amstel schiet nu te hulp. Een deel van de vluchtelingen, tot nog toe verblijvende in een hotel in Amstelveen, kan naar de buurgemeente.

Daardoor zijn de woningen aan de Maccabiadelaan na oplevering, die in december wordt verwacht, direct beschikbaar voor de doelgroep, zegt de gemeente.

Verheugd

Daar blijkt woonwethouder Adam Elzakalai wel verheugd over te zijn. “We hebben te maken met een enorme krapte op de woningmarkt”, zegt hij. “We zijn blij met elke woning die we kunnen bouwen.” Volgens hem wordt bij het bouwen rekening gehouden, met verschillende doelgroepen, zoals jongeren, ouderen en mensen met een zorgbehoefte. “Tegelijkertijd hebben wij een verantwoordelijkheid om mensen die op de vlucht zijn een veilig onderdak te bieden. Door de overeenkomst met Ouder-Amstel kunnen wij aan meerdere opgaven invulling geven.” Volgens de overeenkomst is er sprake van een ‘warme’ overdracht aan Ouder-Amstel.

Alternatief

Amstelveen vangt sinds het begin van de oorlog vluchtelingen uit Oekraïne in hotels op. Die opvang is in principe tijdelijk en relatief duur. De gemeente streeft ernaar einde van dit jaar voor alle Oekraïense vluchtelingen van hotels te verhuizen naar een alternatieve opvanglocatie. Een deel van hen woont sinds enkele maanden in nieuwe flexwoningen aan de Kalkbranderij en voormalig verzorgingshuis de Olmenhof.

Bereikbaar

De opvanglocatie in Ouder-Amstel ligt in Duivendrecht en is goed bereikbaar met het openbaar vervoer, zegt de gemeente. ‘Er is een metrostation op loopafstand en ook NS-station Duivendrecht zit in de buurt.’

AV minder bereikbaar door NAVO-top

18 Juni 2025 om 00:10

Vanaf vrijdagavond 20 juni is de bereikbaarheid van Amstelveen beperkt. Onder andere door de NAVO-top en groot onderhoud aan de A10 moet men rekening houden met forse verkeershinder, afsluitingen en vertragingen.

Voorafgaand aan de NAVO-top is de A10 al deels afgesloten voor festiviteiten rond 750 jaar Amsterdam Er is een Festival op de Ring (20 tot 22 juni).

Navo

De NAVO-top op 24 en 25 juni zorgt voor extra veiligheidsmaatregelen en daardoor voor (gedeeltelijke) afsluitingen van snelwegen in de Randstad, waaronder de A4 en A5. Er is forse verkeershinder van zondagmiddag 22 tot donderdag 26 juni.

De A10 Zuid en Oost (26 juni tot 12 juli): Groot onderhoud tussen knooppunten De Nieuwe Meer, Amstel en Watergraafsmeer. Verkeer wordt omgeleid via de A9. Verder is er beperkt treinverkeer van station Amsterdam Zuid (26 juni tot en met 16 augustus); er rijden minder treinen op van en naar dat station en treinspoor 1 is buiten dienst.

Deze combinatie van werkzaamheden en evenementen heeft directe gevolgen voor de bereikbaarheid van Amstelveen, vooral voor wie via de A10 reist of gebruik maakt van station Amsterdam Zuid.

Thuis werken

De gemeente roept inwoners, forenzen en bezoekers op hun reisgedrag aan te passen. Zij adviseert van 23 tot en met 26 juni zoveel mogelijk thuis te werken en buiten de spits te reizen. Kies voor de fiets, het OV of carpool, zegt zij verder en vooral de actuele informatie en omleidingen te checken op de website amsterdambereikbaar.nl(link is extern)

Wil men gebruikmaken van Wmo-vervoer van RMC, kijk dan op de website van RMC(link is extern)

Rijkswaterstaat.nl(link is extern)

Amsterdan750.nl(link is extern)

Bieb krijgt 183 boeken over Japan

17 Juni 2025 om 23:40

Zondag 29 juni is het weer zover. Dan wordt weer het Japan Festival op het Stadsplein gehouden. Op dezelfde dag wordt de bibliotheek daar aangevuld met 183 boeken over Japan, dankzij een schenking. Om 13.00 uur overhandigt de ambassadeur Minami Hiroshi van Japan, in het bijzijn van burgemeester Tjapko Poppens, de donatie aan directeur Elisabeth Duijser van de bieb.

Het is een schenking van het Read Japan Project, een gezamenlijk initiatief van de Tokyo Foundation en de Nippon Foundation.

Cultuur

De Bibliotheek Amstelland zegt ernaar uit te kijken om de boeken in ontvangst te nemen en toe te voegen aan haar collectie. Iedereen mag trouwens bij feestelijke overhandiging zijn en deelnemen aan de doorlopende origamiworkshop. De boeken bieden inzichten in de rijke cultuur, geschiedenis, literatuur en samenleving van Japan en is bedoeld voor een breed publiek in deze internationale gemeenschap van meer dan 140 nationaliteiten.

Publiek

Vooraf en na afloop van de overhandiging kunnen bezoekers deelnemen aan een creatieve origamiworkshop, verzorgd door Origami Sociëteit Nederland, of een bezoek brengen aan het Japan Festival op het Stadsplein. Tijdstip van de origami workshop: 12.30-15.00 uur (doorlopend). De toegang tot de bieb is trouwens gratis.

Water bij Groenhof

17 Juni 2025 om 21:24

Een lang gekoesterde wens is in vervulling gegaan voor buurtbewoners rond Groenhof. De vijver bij De Bolder is dankzij gezamenlijke inzet van de gemeente, de werkgroep Infra van wijkkoepel Groenelaan en vrijwilligers aangepakt.

De vijver bij De Bolder is dankzij gezamenlijke inzet van de gemeente, de werkgroep Infra van wijkkoepel Groenelaan en vrijwilligers aangepakt.

Zuurstof

Ook Jacqueline Höcker van Goed voor Amstelveen vroeg hier aandacht voor. Er komt meer doorstroming voor zuurstofrijk water en er zijn planten aangebracht die het water helder houden. De omgeving is grondig gereinigd en de plantenbakken zijn gevuld. Een aantal vrijwilligers werd extra bedankt: zwerfvuilraper Theo en groenverzorger Pol en ook voorzitter Bauco van Wijkkoepel Groenelaan. Zij kregen bloemen van wethouder Floor Gordon. Na afloop ging iedereen op de foto.

 Foto: gemeente Amstelveen

Ontmoeten

17 Juni 2025 om 17:08

‘Ontmoetingcentrum’, las ik. Daar kun je elkaar ontmoeten als buurtgenoten, dacht ik bij het zien van die aanduiding aan de Oranjebaan. Officieel heet het centrum ‘Bij Klaasje’, omdat het gevestigd schijnt te zijn aan de achter de Oranjebaan liggende Klaasje Zevensterstraat, waar lang geleden de stichting Brentano een complex had, voordat de Stichting Bejaardenzorg Amstelveen (SBA), beheerder van alleen ’t Huis aan de Poel het overnam en daar, handig voor bejaardenzorg, van die B ‘Brentano’ maakte; zo bleef de B van SBA behouden. Vele jaren later volgde het oorspronkelijk aan de Hervormde Diaconie toebehorende Nieuw Vredeveld aan de Rembrandtweg (wat op zich de vervanging was van het bejaardenhuis Vredeveld in het Oude Dorp).

Ik had het dus over ontmoeten, bijvoorbeeld ’s avonds, als de meeste buurtgenoten vrij zijn. Maar dan is ook het ontmoetingscentrum dicht. Het sluit namelijk om 17.00 uur en ontmoeten kan men alleen tijdens kantooruren. En maar vier dagen per week. De weekends en op maandagen blijft het ook dicht, terwijl mij vooral het weekend geschikt lijkt voor de ontmoeting. Maar dan kan het dus niet.

Gestorven

Ik herinner mij nog de tijd toen Brentano er de scepter zwaaide en met er ook ’s avonds kon eten. Van die gelegenheid maakten voornamelijk ouderen gebruik, maar de voormalige klanten zijn goeddeels gestorven of kopen kant-en-klaar maaltijden om die alleen te verorberen. Brentano sloot het restaurant en droeg het beheer over een welzijnsorganisatie ‘Participe’, die het volledige programma voortzette, behalve natuurlijk de dagelijkse maaltijden. Het nieuwe project heet ‘Van ouderenzorg naar samenzorg’, waarvoor de gemeente een  rijkssubsidie van € 620.000 per jaar doorschoof naar de twee partners. Ik dacht nog even dat het ‘samen’ op de buurt zou slaan, maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen dat er voornamelijk nog altijd ouderen komen. Verder is er niets veranderd, op die dagelijkse maaltijden na en dat men er nu op woensdag door vrijwilligers bereide soep kan eten. Want Participe draait op vrijwilligers, zei mij ooit de wel betaalde beheerder.

Raadsleden

Er zijn destijds, bij de overdracht, wel raadsleden geweest, maar die konden er blijkbaar ook niets aan doen. Bovendien zijn ouderen voor de meeste fracties electoraal niet interessant. Aan heel de gemeenteraad heb je als het er op aan komt niet veel. Dat weet die partners ook natuurlijk. Intussen vraag ik mij af wat het begrip ‘samen’ eigenlijk betekent. Het klinkt alsof iedereen in de buurt elkaar ontmoeten kan, maar de realiteit bewijst dat het toch vooral ouderen zijn die zich ‘verbinden’. Samenzorg is dus gewoon ouderenzorg. Maar dan goedkoper, dat wel….

NH investeert € 1,5 miljoen in waterstof

17 Juni 2025 om 14:30

De provincie Noord-Holland investeert €1,5 miljoen in het gebruik van waterstof in de industrie, lucht- en scheepvaart en het zware vervoer. 

Bedrijven in die sectoren gebruiken vaak veel energie, die alleen met hoge temperaturen op te wekken is, zegt de provincie.

Onbereikbaar

Volgens haar zijn de temperaturen niet altijd met elektriciteit te bereiken. Dan is waterstof een schoner alternatief voor aardgas, diesel of benzine, zegt zij. De provincie wil met deze subsidie, naar haar zeggen, bijdragen aan het terugdringen van de CO2-uitstoot, om de klimaatverandering tegen te gaan en de luchtkwaliteit te verbeteren.

Ondernemers in Noord-Holland kunnen subsidie aanvragen voor drie soorten activiteiten: De realisatie van een duurzaam waterstofproject; opstellen van een businesscase voor een duurzaam waterstofproject; uitvoering van een kleinschalig project om praktijkervaring op te doen.

Sneller

Met deze subsidie wil de provincie de ontwikkeling en toepassing van waterstof versnellen. Ondernemers kunnen tot en met 10 oktober 2026 een aanvraag indienen tot een maximaal bedrag van € 250.000.

Een bedrijf dat al eerder subsidie van de provincie heeft ontvangen, is Watermeln. Dit bedrijf ontwikkelt, bouwt en verhuurt waterstofgeneratoren voor bouwplaatsen, festivals en andere locaties die veel stroom nodig hebben. De groen-roze containers met zwarte stippen (zoals een watermeloen) zijn daarmee een alternatief voor de vervuilende dieselaggregaten. ‘De subsidie heeft ons geholpen bij ons onderzoek naar de veiligheidseisen, inpassing en toepassing van waterstofgeneratoren bij evenementen’, zegt Watermeln.

Waterstofprogramma

In het waterstofprogramma Noord-Holland 2025 staan nog meer doelen van de provincie op het gebied van waterstof. Zo draagt Noord-Holland bij aan de bouw van waterstofterminals en pijpleidingen om het te vervoeren, helpt ze bij de bouw van waterstoftankstations voor zwaar vervoer en stimuleert ze de samenwerking tussen energiebedrijven en waterstofproducenten.

Weer muzikale vespers in Kruiskerk

17 Juni 2025 om 13:53

Zondag 22 juni om 16.30 uur (inloop een half uur eerder) wordt de laatste muzikale vespers van dit seizoen in de Kruiskerk, Van der Veerelaan 30a, gehouden. Ook dit jaar zal een Choral Evensong in de Anglicaanse traditie de afsluiting zijn. De vespers duurt een uur.

De toegang is vrij, maar giften wordt op prijs gesteld, want die zijn nodig om ook in de toekomst deze muzikale diensten te kunnen blijven organiseren.’

Cantorij uit Zwaag

De Choral Evensong wordt dit keer muzikaal ondersteund door de Martinus Cantorij uit Zwaag, die zich in repertoire voor de Anglicaanse liturgie heeft gespecialiseerd. ‘We wait for thy loving kindness’ heet het stuk dat William McKie componeerde voor het Britse koninklijke huwelijk en dat in 1947 werd uitgevoerd in Westminster Abbey. Men hoort het nu dus in de Kruiskerk.

 Magnificat 

Verder hort men daar voor het eerst in Nederland het ‘Magnificat’  en het ‘Nunc dimittis’ van de Brit Neil Saunders, ooit geschreven voor de kathedraal van Salisbury. Ook de vaste onderdelen van een Choral Evensong, de Preces en Responses, verzorgt de Martinus Cantorij. Bas Halsema heeft de muzikale leiding, Jeroen Koopman is organist en ds Geertien Morsink de liturg.

Kabelgoten voor laden elektra auto

17 Juni 2025 om 12:01

De gemeente zegt op basis van een proef onder honderd inwoners, waarvan 68 de enquête invulden, nu een ‘brede uitrol’ van zogenaamde kabelgoottegels voor te bereiden. Van de 68 inwoners was 93% voor het gebruik van de ‘kabelgoot’, omdat zij hun elektrische auto bijna altijd via die goot opladen. Een kabelgoot is een speciale tegel of tegelrij, die men kan gebruiken om laadkabels met een eigen laadpunt te verbinden. Ook directe buren reageren volgens de gemeente ‘overwegend positief’. Wethouder Floor Gordon van Duurzaamheid zegt dat Amstelveen ‘koploper in Nederland’ is, wat het aantal laadpalen betreft.

Overbelasting van het stroomnet zegt zij te willen voorkomen.

Saldering

Maar uit lokaal onderzoek op buurtniveau zou blijken dat realisatie van nieuwe laadpunten in de voortuin van particulieren ‘niet tot een dusdanige druk op het stroomnet zal leiden dat privaat laden niet mogelijk zou kunnen zijn’. Een belangrijk voordeel voor inwoners met zonnepanelen is volgens haar dat zij de zelf opgewekte stroom kunnen gebruiken om de auto op te laden. “Iets wat met het aflopen van de salderingsregeling in 2027 voor veel zonnepaneleneigenaren belangrijker wordt.”

Nieuwe laadvisie

De nieuwe laadvisie wordt nog dit jaar aan de gemeenteraad voorgelegd, inclusief een dekkingsplan. Wat het kost is nog niet bekend, maar daarnaar doet de gemeente onderzoek, zegt zij. Voorwaarden en aanvraagproces worden in de visie opgenomen. De deelnemers aan de pilot kunnen hun kabelgoottegels blijven gebruiken. Inmiddels hebben ruim tweehonderd inwoners zich aangemeld voor een kabelgoottegel en staan zij op een wachtlijst. De gemeente zegt hen op de hoogte te houden.

Resultaten

Uit de evaluatie van de pilot blijkt dat 93% van de deelnemers hun auto altijd of regelmatig oplaadt via de kabelgoottegels. Negentig procent van die 68 inwoners heeft volgens de gemeente ‘positief’ gereageerd en 72 % was er ‘zeer positief’ over en 72% en kreeg ook positieve reacties van omwonenden. Sommige buren overwegen zelf een aanvraag te doen, zegt de gemeente. Volgens haar ervaart slechts twaalf procent ‘enige overlast’, voornamelijk doordat de openbare parkeerplaats door de aanvrager soms onjuist als privé parkeerplaats wordt gezien. De meeste buren (96%) ondervinden geen hinder van de kabelgoottegels bij het gebruik van de stoep, meldt de gemeente.

“Juist omdat iedereen voor de deur wil parkeren, levert de aanleg van een kabelgoot nauwelijks problemen op”, zegt wethouder Gordon, reagerend op vragen over de nog steeds toenemende parkeerdruk. “Er komen niet meer auto’s in een straat bij door de aanleg van een kabelgoot, omdat het voertuig was immers ook vóór de aanleg al in de straat aanwezig was. Daardoor wordt de parkeerdruk niet vergroot door de komst van kabelgoottegels.”

Pieter Waterdrinker in Literair CafΓ©

17 Juni 2025 om 00:17

Zaterdag 21 juni om  11.00 uur (tot 12.30 uur) is Pieter Waterdrinker (foto) in het Literair Café 102 in de Bibliotheek op het Stadsplein. Tijdens deze editie staat zijn nieuwste boek, Céline, centraal, een avontuurlijke roman over oorlog, liefde en zelfontdekking. Kaartjes zijn vanaf nu te koop. Leden van de bieb betalen €10, niet-leden €15, inclusief kopje koffie / thee bij Venstra Café.

Kaartverkoop via de website/agenda van de Bibliotheek

Tolja

Céline is op 27 mei verschenen. Het verhaal volgt Anatoli Chitrov (Tolja), een voormalige Russische soldaat die na zijn vertrek uit de oorlog in Oekraïne in Parijs terechtkomt. Samen met zijn katje zit hij op een hotelkamer in Parijs. Na zijn terugkeer uit de oorlog in Oekraïne is hij naar Amsterdam vertrokken en heeft hij vernomen dat hij wordt gevolgd door iemand die werkt voor de mysterieuze Sjors van Kampen. In Parijs denkt hij terug aan zijn jeugd in Terneuzen, waar hij opgroeide als zoon van een Oekraïense vader en een Zeeuwse moeder. En aan het slagveld in Oekraïne. Hoe hij er terecht kwam en of het klopt dat hij zich daar schuldig maakte aan oorlogsmisdaden.

Schrijver tussen twee werelden

Pieter Waterdrinker heeft 25 jaar in Rusland gewoond. Toen de oorlog in Oekraïne uitbrak moest hij samen met zijn vrouw het land ontvluchten. Zijn werk is o.a. in het Engels, Duits en Russisch vertaald. Hij is meerdere malen genomineerd voor de Libris Literatuurprijs, de Bob den Uylprijs en de Dublin Literary Award 2011. Bekende titels zijn Tsjaikovskistraat 40, De rat van Amsterdam, Biecht aan mijn vrouw en Van huis en haard. En nu dus Céline.

Horeca op Amstelveen Culinair

16 Juni 2025 om 23:51

Tijdens het van vrijdag 4 tot en met zondag 6 juli te houden Amstelveen Culinair verandert de noordelijke Poeloever in een openluchtrestaurant aan het water. Het evenement wordt georganiseerd door veertien lokale horecazaken.

Men kan daar zowel de duck rolls van Fumi of de oesters van The WineKitchen at Sea proeven.

Muziek

Op het hele terrein zijn zitjes en gezellige terrasjes met uitzicht op de Poel ingericht. Tijdens het evenement wordt ook achtergrondmuziek gepresenteerd. Op vrijdagavond draait DJ Robert Feelgood die en op zaterdag treden Blue Rivet (de befaamde De Dijk-tributeband, bekend van het Wapen) op. Zondag zijn er optredens van het Junior Jazz College van het Conservatorium Amsterdam en dansschool Buenting.

Deelnemende restaurants

Aan Amstelveen Culinair werken ANNA Amstelveen, Brasserie 10, Colijn, DAY Tapasbar, Fumi, Gia Gelato, Heisa, La Gare, Lucia’s, Saam, Silversant, Sophia’s, The Pantry, The WineKitchen at Sea en Bistro TOOST mee.

Programma in het kort: Vrijdag 4 juli (17.00–22.00 uur): vrijmibo; Zaterdag 5 juli (15.00–23.00 uur): tafelen met livemuziek en uitzicht over de Poel; Zondag 6 juli (14.00–20.00 uur): culinaire zondag voor het hele gezin. Wie naar het openluchtrestaurant wil komen, betaalt daarvoor € 15 per dag. Tickets en info: www.amstelveenculinair.nl

Eerste winnaar e-bike actie

16 Juni 2025 om 23:16

Simon Kopinsky was de eerste winnaar van de e-bike probeeractie, waarmee de gemeente poogt te stimuleren dat men voor het woon-werkverkeer de fiets neemt in plaats van de auto. Deelnemers die na afloop een e-bike aanschaffen, maken kans op het terugwinnen van het aankoopbedrag. Dat kreeg Kopinsky dus.

Voor het derde jaar op rij biedt de probeeractie inwoners de mogelijkheid om twee weken lang kosteloos een e-bike of e-bakfiets te proberen voor woon-werkverkeer.

Alternatief

Doel is om werkenden voor korte afstanden uit de auto te krijgen. “De e-bike is voor veel mensen een uitstekend alternatief voor de auto”, zegt verkeerswethouder Herbert Raat. “Het is gezond, goed voor de bereikbaarheid van Amstelveen, duurzaam en efficiënt.”

Winnaar

Aan het einde van de probeeractie maakt één deelnemer die een e-bike heeft gekocht naar aanleiding van de actie, kans om het volledige aankoopbedrag terug te winnen. Simon deed vorig jaar mee, werd enthousiast en kocht een e-bike. “Ik ben veel bezig met duurzaamheid, ook in mijn werk. Als zelfstandig adviseur voor (elektrische) auto’s bij Uwautoadviseur.nl, bezoek ik klanten vaak aan huis. De e-bike probeeractie was voor mij een mooie kans om te ervaren of een e-bike een goed alternatief is voor woon-werkverkeer. En dat ik ook nog eens de aankoopprijs terugkrijg, is natuurlijk helemaal geweldig.” Bovendien wordt elke maand een kortingsbon van € 500 verloot onder de deelnemers die een e-bike aanschaffen.

Uitgifte

Simon Kopinsky haalde zijn e-bike op bij het bedrijf Van Nieuwkerk Fietsen & Scooters XL aan de Bouwerij, een van de deelnemende uitgiftepunten.

De e-bike probeeractie loopt nog tot en met november. Inwoners kunnen een fiets reserveren via de website amstelveen.nl/fietsprobeeractie. Hier staan ook de voorwaarden voor deelname vermeld.

Fietsen stimuleren

Met de campagne ‘Amstelveen fietst, Amstelveen loopt’, die eind 2024 is gestart, wil de gemeente stimuleren dat ouders / verzorgers hun kinderen op de fiets of lopend naar school brengen. Uit onderzoek blijkt dat zij dat vaak combineren met het woon-werkverkeer en daarom de kinderen met de auto naar school brengen. De e-bike probeeractie hen de mogelijkheid hun kinderen op de fiets naar school te brengen en te ervaren hoe dit is, zegt de gemeente.

KinderRijk voor gezonde peuters

16 Juni 2025 om 21:13

In de ‘Week voor de Gezonde Jeugd’ bezocht de daarmee zich bezig houdende wethouder Frank Berkhout donderdag (12 juni) KinderRijk aan de Maalderij, uiteraard weer zonder de media daarvan in kennis te stellen, want dat is de wijze waarop de gemeente meent communicatie te moeten bedrijven.  Deze week is een initiatief van JOGG.

De ‘Week voor de Gezonde Jeugd’ is een initiatief van JOGG (Gezonde Jeugd, Gezonde Toekomst).

Bijdragen

De gemeente en AmstelveenSport zeggen bij te dragen aan een gezonde leefomgeving voor kinderen. Daarom stond ook hier de week in het teken van ‘plezier, beweging en gezondheid’, waarin kinderdagverblijven meedoen aan de Peuter4daagse, een wandeling van vier dagen van een kwartier door peuters. Frank Berkhout nam samen met de peuters deel aan het beweegparcours en reikte de medailles uit aan de jonge deelnemers.

De Week voor de Gezonde Jeugd werd zaterdag afgesloten met een sportieve activiteit op het Stadsplein. Kinderen mochten daar fietsen op de smoothie fiets bij AmstelveenBeach.  “Gezond gedrag begint met kleine stapjes,” zei Berkhout.  “Door jonge kinderen spelenderwijs te laten bewegen en plezier te laten beleven, bouwen we samen aan een gezondere toekomst voor onze jongeren.”

Foto: Frank Berkhout (links) met de leidster van Kinderrijk en JOGG-regisseur Sven Kuit bij Peuter4Daagse

Gemeenteraad omarmt Olmenhof

16 Juni 2025 om 17:09

Er komen per saldo helemaal geen extra zorgplekken bij voor kwetsbare ouderen, zei inspreker Kruijt woensdag tegen de raadsleden. Maar de gemeenteraad vond het tegendeel dus zal voor de Olmenhof aan Landtong een bouwvergunning voor een nieuw zorgcentrum komen, als het huidige pand is gesloopt. Er komen daar weliswaar 134 woningen voor Woonzorg, die het verhuurt aan zorgverlener Brentano, maar het Huis aan de Poel verdwijnt daarna. Ouderen die er wonen worden naar Olmenhof verhuisd.

Maar de nieuwe Olmenhof betekent wel dat er wel dat een modern en energiezuinig zorgcomplex neergezet, specifiek voor senioren die intensieve verpleging nodig hebben, vond 50Plus. De fractie zegt dat het aantal zorgplekken stijgt van 97 naar 134.

Enige hinder

Heel de raad omarmde in feite de nieuwe Olmenhof en vond enige hinder voor omwonenden, zoals de hoogbouw van twintig meter, minder erg dan de zorg voor de meest kwetsbaren. Dat was ook waar PvdA-raadslid Arnout van den Bosch op wees. De omwonenden zullen er last van hebben, maar hij achtte als raadslid het algemeen belang van meer importantie. Er is een stijgende behoefte aan zorgwoningen, zei hij. Een probleem voor de buurt is verder dat het nieuwe pand twintig meter hoog wordt, terwijl in de Hoogbouwvisie een lagere hoogte is aangegeven. Inspreker Kruijt voelde er trouwens voor het nu bestaande gebouw voor Olmenhof te handhaven en te renoveren.

Toekomst

De SP was de enige die vragen over de toekomst had. Namens die partij vroeg Matthew Venhorst dertig vooruit te kijken en de snelle ontwikkelingen in de zorg daarbij te betrekken. Bouwen we niet onze eigen leegstand, vroeg hij. Hij had twijfels over de noodzaak van het gebouw, midden in een woonwijk. Maar daarentegen bracht 50Plus juist de gespecialiseerde zorg, de verbeterde kwaliteit van leven voor ouderen en de doorstroom op de woningmarkt ter sprake.

Ondernemers kregen ZAAI-certificaten

16 Juni 2025 om 15:53

Vorige week ontvingen 21 startende ondernemers uit Amstelveen bij Sunday aan de Poel hun certificaat voor het afronden van het ZAAI ontwikkeltraject. Daar waren uiteraard de media niet bij, want die ondernemers volgen het gedrag van de gemeente. Wanneer de uitreiking vorige week plaats vind, blijft dus een geheim.

Net als voorgaande jaren bestond het programma uit zowel een Nederlandstalige als een Engelstalige groep, meldt een persbericht achteraf.

Handvat

ZAAI is een trainingsprogramma, overigens in meer gemeenten, voor startende Amstelveense ondernemers, georganiseerd door de gemeente, Ondernemersvereniging Amstelveen (OA) en de regionale Rabobank. Via masterclasses, ‘intervisie’ en bedrijfsbezoeken krijgen zij handvatten aangereikt om succesvol te ondernemen, volgens de OA. Al veertien jaar wordt het aangeboden.

‘In het afgelopen halfjaar hebben de deelnemers zich verdiept in thema’s zoals netwerken, sales, AVG, financiën, doelen stellen en het opstellen van een ondernemingsplan’ zegt het persbericht. Bij de bedrijfsbezoeken aan Boekhandel Libris Venstra, PSfm en Van Poelgeest BMW en MINI kregen de deelnemers een kijkje achter de schermen en namen ze volgens de OA ‘waardevolle lessen mee uit de verhalen van deze ervaren ondernemers’.

Verbinding

Volgens wethouder Adam Elzakalai van Economische Zaken kijkt hij trots terug op deze editie van ZAAI. “We zien dat deelnemers na het programma niet alleen meer kennis hebben, maar ook met meer vertrouwen ondernemen”, schijnt hij te hebben gezegd. Door de inspirerende bedrijfsbezoeken en de netwerkbijeenkomsten van de OA hebben volgens hem de ondernemers zij hun professionele netwerk kunnen uitbreiden. Zij krijgen donderdag (19 juni) krijgen de kans om hun netwerk nóg verder uit te breiden tijdens een serie speeddates met Amstelveense ondernemers, onderdeel van de ‘netwerkborrel’ die de OA geregeld houdt.

ZAAI 2026

Ook de editie voor volgend richt zich specifiek op ondernemers die op het punt staan te starten, of korter dan een jaar bezig zijn. Vanaf januari 2026 wordt er maandelijks een masterclass georganiseerd rond thema’s die volgens de OA aansluiten bij de ‘uitdagingen van beginnende ondernemers’. Er is sprake van open inschrijving per sessie, met een beperkt aantal plaatsen, meldt de gemeente.

www.zaaiamstelveen.nl.

Foto: Alex Tkanova

SP: Laat Schiphol-personeel niet stikken

16 Juni 2025 om 14:04

 

De  gemeenteraad laat medewerkers van Schiphol is de kou staan. Dat zegt de SP, naar aanleiding van de woensdag (11 juni) gehouden discussie over de zogeheten Strategische Agenda Schiphol, in wezen een vervolg op de gemeentelijke Position Paper over de luchthaven. De agenda unaniem aangenomen, maar een motie van de SP over de arbeidsomstandigheden verworpen.

In woord sprak een meerderheid van de raad zich uit over de noodzaak van verbetering van arbeidsomstandigheden, daden bleven grotendeels achterwege, zegt fractievoorzitter Patrick Adriaans

Onvoldoende

Een motie om meer aandacht te besteden aan de arbeidsomstandigheden kreeg onvoldoende steun, vindt hij. ” Als SP steunden wij alle moties en amendementen en dienden er een aantal ook mede in.” Het is volgens hem goed dat terugdringen van vluchten en inperken van gezondheidsrisico’s meer prioriteit moet hebben. “Daarmee is het geluid uit Amstelveen steviger en kritischer geworden. Dat is winst waar wij al jaren voor vechten. In dat licht is het helemaal onbegrijpelijk dat gezondheid kennelijk wel geldt voor inwoners van Amstelveen maar niet voor medewerkers van Schiphol, waaronder ook heel wat inwoners van Amstelveen.”

Rillingen

De SP pleitte in een motie voor meer aandacht voor de arbeidsomstandigheden van medewerkers op Schiphol. De partij hield onlangs een bijeenkomst, waar bagagemedewerkers klaagden over hun steeds zwaarder wordende werk in de bagagekluizen. En recent verscheen een uitgave van de FNV met daarin verhalen van medewerkers, en een rapport van TNO, waarin ook veel kritiek op de arbeidsomstandigheden van medewerkers op Schiphol. “De SP is al veel langer betrokken bij de medewerkers op Schiphol, zowel lokaal als landelijk”, meldt Adriaans, die herinnert aan het gesprek met Schiphol-medewerkers dat in november met Tweede Kamerlid Bart van Kent in De Meent hadden. “Lokaal houden wij ook de contacten. Als je de verhalen hoort en leest over platformmedewerkers, die in de kankerverwekkende uitstoot moeten werken, of bagage afhandelaars die in een moordend tempo onvoldoende toegerust in slechte omstandigheden de bagage op tijd op zijn plek moeten krijgen, dan lopen de rillingen over je rug. Dan kun je niet anders dan in actie komen,” zegt Adriaans. Maar alleen van GroenLinks, de PvdA en Goed voor Amstelveen kreeg hij steun voor zijn mede door de ChristenUnie ingediende motie. Alle andere partijen lieten het afweten, al bevestigden sommige raadsleden dat de arbeidsomstandigheden op Schiphol onder de maat zijn. “Ook wethouder Elzakalai zag de noodzaak tot verbetering maar wilde dat niet onder de aandacht brengen”, zegt de SP.

Kul

Adriaans vindt dat onbegrijpelijk. “Een kulargument was steevast het antwoord, namelijk dat de gemeente Amstelveen niet verantwoordelijk is voor de arbeidsomstandigheden op Schiphol en daar niet over gaat. Dat klopt, die verantwoordelijkheid ligt bij Schiphol, de werkgevers en de controle bij het Rijk o.a. bij de arbeidsinspectie.” Maar als men de redenering van de gemeente volgt zou men de hele Strategische Agenda bij de prullenbak kunnen gooien, vindt hij. “Want we gaan ook niet over bijvoorbeeld terugdringing van het aantal vluchten. Daarnaast zijn de arbeidsomstandigheden een rechtstreeks gevolg van de ambities van Schiphol en de manier waarop dat ingericht is.” Hij voegt er aan toe wel gewend te zijn dat voorstellen van de SP het regelmatig niet halen, omdat die ‘meestal scherp, duidelijk en compromisloos een andere koers voorstellen dan college en groot gedeelte van de raad willen.’

Volgens Patrick Adriaans gaat de SP zowel lokaal als landelijk door met de strijd voor betere arbeidsomstandigheden. “In overleg met de medewerkers zal de partij stappen ondernemen om de aandacht voor de arbeidsomstandigheden wel te vergroten, en daarmee de druk op te voeren om de omstandigheden daadwerkelijk te verbeteren.”

❌
❌