❌

Normale weergave

OuderKeizer Karel College

Maatwerk voor het Keizer Karel College

27 Februari 2025 om 08:53

Het was een forse vernieuwbouw waarbij slimme ingrepen voor meer ruimte en kwaliteit
zorgen. Doel was een goede, lichte en uitdagende leer- en werkomgeving voor leerlingen
en medewerkers.

Het Keizer Karel College begon 65 jaargeleden als een vooruitstrevende katholieke school. Toen telde de
middelbare school nog slechts 53 leerlingen. De tijden zijn veranderd en hoe: het ‘KKC’ is een begrip in Amstelveen en omstreken. Het leerlingenaantal nam flink toe; met zo’n 1.750 leerlingen én het einde van deze groei is nog niet in zicht. En de middelbare school? Die breidde uit en enkele jaren geleden vond er een forse vernieuwbouw plaats. Niet alleen om extra ruimte en kwaliteit toe te voegen, maar ook om dit onderwijsgebouw verder te verduurzamen.

Voor het hele verhaal, lees dan hier verder:
056 Keizer Karel College Amstelveen.pdf

Spontane en kunstzinnige lesjesmiddag

24 Februari 2025 om 14:39
Woensdag 12 februari had ik opnieuw het genoegen om met veel enthousiasme les te geven aan de leerlingen van groep 8. Het was een kunstzinnige en spontane kennismaking met de toekomstige brugklassers voor het schooljaar 2025-2026.
In de les stond de Amerikaanse kunstenaar Jackie Leishman centraal. Zij is wereldwijd bekend om haar indrukwekkende collages die door kleur, vorm en textuur een unieke dynamiek uitstralen. We begonnen de les met een korte documentaire over haar werk, bekeken via YouTube, waarbij de leerlingen de Engelse ondertiteling volgden. Dit was niet alleen inspirerend, maar ook een mooie manier om Engels te oefenen. Door samen te praten over haar werk en woorden in het Engels te herhalen, kwamen we mooi tot vakoverstijgend leren – een aanpak die wij als UNESCO-school heel belangrijk vinden.
Na deze inspirerende sessie, het groepsgesprek en een korte instructie, gingen de leerlingen vol energie aan de slag. In slechts een half uur tijd creëerden ze prachtige collages die hun creativiteit en talenten schitterend tot uiting brachten. Wie weet zien we hier wel de kunstenaars van de toekomst!
Deze les is een mooi voorbeeld van hoe wij op onze school leren vanuit verschillende invalshoeken, waarbij kunst, taal en samenwerking samenkomen. Dit sluit perfect aan bij ons onderwijs, waar we werken aan een brede ontwikkeling van kinderen, zowel op intellectueel als creatief vlak. Als ouders op zoek zijn naar een school die stimuleert, uitdaagt en ruimte biedt voor talenten, dan is deze school een geweldige keuze voor hun kinderen.
Jeroen Fransen, docent tekenen & handvaardigheid

Bezoek Allard Pierson Museum

13 Februari 2025 om 13:08
De brugklas 1G1 bezocht vorige week donderdag 6 februari na een expeditie in de bus en metro het Allard Pierson museum in Amsterdam (of Amstelodamum voor de gymnasiasten).
Dit archeologiemuseum huisvest een mooie collectie uit de klassieke oudheid: zowel Grieks aardewerk als Romeinse sieraden. Voor het museum werden de klas en rondleiders ingedeeld in drie groepjes van tien of elf leerlingen en kregen we een rondleiding door het Grieks kabinet, de gipsengalerij of het Egyptisch kabinet.
We hebben onder andere geleerd hoe we Grieks aardewerk kunnen herkennen, waarvoor het gebruikt werd en hoe belangrijke Romeinse keizers hun propaganda via beelden en munten verspreidden. Ook hebben we de gipsengalerij bewonderd. Hierin staan afgietsels van beelden uit de klassieke oudheid, oorspronkelijk bedoeld voor kunststudenten in de negentiende eeuw om na te tekenen.
In het Egyptische kabinet vonden we een heuse mummie en verschillende dierenmummies. Daar bleek ook dat de kennis van de Egyptische goden van de leerlingen dik in orde is.
Het was een leerzame – en zonnige ! – ochtend.

Deze week bijna 1900 driehoeksgesprekken!

6 Februari 2025 om 15:51

“Deze week zijn er in totaal bijna 1900 (!) driehoeksgesprekken gevoerd op het KKC: een respectabel aantal. We kunnen niet genoeg benadrukken hoe belangrijk deze gesprekken zijn en hoe belangrijk het ook is dat het een echt driehoeksgesprek is: ouders, leerling en school. Als deze drie ‘partijen’ aan tafel zitten, kan het gesprek echt gaan over wat ieder kan bijdragen vanuit zijn/haar eigen vermogen en verantwoordelijkheid. In de tweede helft van het schooljaar, die net begonnen is, kan er nog zoveel gebeuren en zijn er nog drie reguliere toetsweken waarin cijfers kunnen worden opgehaald. We hopen dat iedereen constructieve gesprekken heeft kunnen voeren”, aldus rector mevrouw Botting.

12 december: Informatieavond voor ouders/verzorgers van leerlingen uit groep 8.

9 December 2024 om 12:42

Ieder jaar organiseren wij een informatieavond voor ouders en verzorgers van leerlingen uit groep 8. Tijdens deze plenaire avond maakt u kennis met ons groene leerplein waar u een presentatie van de schoolleiding krijgt. Na de pauze nemen leerlingen het over in de vorm van een forum. Er is die avond tevens ruimte voor het stellen van vragen.

De informatieavond start donderdag 12 december om 19:00 uur. Voor aanmelden, klik dan hier

Met de Nuna 13 naar AustraliΓ«

5 December 2024 om 09:46

Afgelopen vrijdag kwam onze oud-Technasiumleerling, Merijn Kroon, met een team van de TU-Delft naar het KKC met de solarauto van vorig jaar, de Nuna 12s.

Merijn heeft na het KKC gekozen voor de studie Bouwkunde aan de TU Delft. Deze keuze heeft hij gemaakt nadat hij voor zijn meesterproef ‘Woontoren Vijfsluizen’ heeft ontworpen. Na het behalen van zijn bachelor en voordat hij gaat beginnen aan zijn Master heeft hij gekozen om te solliciteren voor een plekje in het Solarteam van de TU.

Met 18 mensen gaat hij beginnen aan wat hij zegt, een heel groot O&O-project; het ontwikkelen van de Nuna 13. En in plaats van een eindpresentatie voor een opdrachtgever gaan ze met hun eindproduct meedoen aan het wereldkampioenschap. Met Nuna 13 neemt Brunel Solar team het van 24 tot en met 31 augustus 2025 in Australië op tegen veertig internationale teams tijdens deze Bridgestone World Solar Challenge. Dat het bouwen en meedoen aan de race geen sinecure is blijkt wel uit het budget wat nodig is. Je kunt hiervan volgens Merijn een mooi rijtjeshuis kopen aan de Amsterdamseweg.

Voor alle leerlingen was van 12.15 – 15.15 uur de Solarauto op het schoolplein te bewonderen en voor geïnteresseerde leerlingen gaf Merijn met een andere student een lezing in de collegezaal over deze World Solar Challenge. Hoe de auto tot stand komt, hoe het geld hiervoor ingezameld wordt en wat er allemaal nodig is om tijdens de Challenge te kunnen rijden.

Tot januari zal de auto ontwikkeld worden, daarna wordt de auto gebouwd. Dan zal er onder andere getest gaan worden op het circuit van Zandvoort. Twee maanden voor de race gaan ze al naar Australië om daar verder te testen om vervolgens de race te rijden.

De wedstrijd in Australië duurt 4 ½ dag over een afstand van ruim 3.000 km. De auto rijdt energieneutraal als hij 90 km per uur rijdt.

Jullie hulp maakt het verschil!!

29 November 2024 om 10:39

“Met de UNESCO-leerlingencommissie hebben we ons de laatste paar weken ingezet voor een belangrijk doel, het ondersteunen van de Voedselbank Amstelveen. Dankzij de vele donaties hebben we vandaag het busje vol kunnen laden voor mensen die dat hard nodig hebben.
Deze actie sluit aan bij SDG 1 & 2: Geen Armoede & Geen Honger, twee van de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties. Armoede en honger gaan vaak hand in hand, door voedsel te doneren ondersteunen we mensen in moeilijke situaties op weg naar een betere toekomst.

Ontzettend bedankt aan iedereen die gedoneerd heeft! Jullie hulp maakt echt een verschil.”

12 december: Informatieavond voor ouders/verzorgers van leerlingen uit groep 8.

28 November 2024 om 11:03

Ieder jaar organiseren wij een informatieavond voor ouders en verzorgers van leerlingen uit groep 8. Tijdens deze plenaire avond maakt u kennis met ons groene leerplein waar u een presentatie van de schoolleiding krijgt. Na de pauze nemen leerlingen het over in de vorm van een forum. Er is die avond tevens ruimte voor het stellen van vragen.

De informatieavond start donderdag 12 december om 19:00 uur. Voor aanmelden, klik dan hier

Naar Antigone…

25 November 2024 om 09:01

Op woensdag 20 november trotseerden alle bovenbouwleerlingen met Grieks in hun pakket de regen om in de schouwburg de voorstelling Antigone van het Nationale Theater bij te wonen. Antigone is een Griekse tragedie (van Sophocles, maar dit ging om de bewerking uit de 20e eeuw van de Fransman Jean Anouilh) over een Thebaanse prinses die tegen het bevel van de koning in haar broer heeft begraven die op het slagveld is gesneuveld, strijdend TEGEN Thebe. Voor de zesdeklassers was het bijwonen van het stuk een must omdat zij dit schooljaar voor hun examen het hele stuk van Sophocles lezen. De eerste reacties na afloop waren ook bij onze leerlingen enthousiast, maar er zal uiteraard in de les nog nagepraat worden over deze indrukwekkende voorstelling!

Foto: Bart Grietens

Voedselbankactie 25 november – 6 december

21 November 2024 om 13:59

“Graag willen wij de ouders, verzorgers en leerlingen van het KKC eraan herinneren dat de UNESCO-leerlingencommissie volgende week een inzamelingsactie organiseert voor de Voedselbank Amstelveen.

Vanaf maandag 25 november tot en met vrijdag 6 december zamelen wij verschillende, lang-houdbare producten in die jullie op de poster kunnen vinden. Producten kunnen de hele dag worden ingeleverd bij het inzamelingspunt tegenover de balie, waar tijdens de pauzes UNESCO-leden de producten in ontvangst nemen.
Wij hopen dat we net zoals vorig jaar 100 kratten kunnen vullen met producten waarmee we mensen die afhankelijk zijn van de voedselbank blij kunnen maken.

Alvast bedankt voor jullie bijdrage namens de UNESCO-leerlingencommissie van het KKC!”

Stiftgedicht en Stapelgedicht

21 November 2024 om 10:29
De leerlingen van 2h & 2v brachten vorige week in hun Rondje Cultuur een bezoek aan bibliotheek Amstelland. Zij namen daar enthousiast deel aan de workshop ‘Stiftgedicht en Stapelgedicht’.
En…er kwamen mooie gedichten uit voort, die ook nog een mooie plek kregen binnen de bibliotheek, zodat de bezoekers ze daar ook nog konden lezen! Het was voor alle tweedejaarsleerlingen een leerzame en leuke ochtend!

Tekenfundactie voor War Child op het Keizer Karel College een groot succes!

7 November 2024 om 15:06

Leerlingen tekenen samen 2.545,14 euro bijeen voor Stichting War Child.

Ruim 300 brugklasleerlingen van het Keizer Karel College hebben hard gewerkt om geld in te zamelen voor Stichting War Child, een organisatie die zich inzet voor een beter leven van honderdduizenden kinderen in oorlog. De leerlingen maakten allemaal een prachtige tekening rond het KKC jaarthema ‘Vrede en Mensenrechten’ en verkochten daar vervolgens – via hun eigen webshop van Tekenfund – ruim 500 leuke gebruiksproducten van. De actie werd 5 november afgesloten door de mentoren die alle bestelde koffiemokken, wenskaarten, placemats, boterhamdozen, onderzetters, puzzels etc. voorzien van ieders tekening aan de leerlingen uitdeelden. De leerlingen konden vervolgens de donateurs vol trots zelf met de artikelen verrassen!

Op donderdag 7 november werd de cheque met het bedrag aan twee medewerkers van War Child overhandigd door een aantal brugklasleerlingen. De twee brugklassen met de grootste opbrengst, hun mentoren en de UNESCO-leerlingencommissie waren aanwezig bij deze uitreiking.

Het Keizer Karel College dankt alle betrokkenen, de kunstenaars en natuurlijk de kopers hartelijk voor hun inzet en bijdragen.

12 december: Informatieavond voor ouders/verzorgers van leerlingen uit groep 8.

5 November 2024 om 16:45

Ieder jaar organiseren wij een informatieavond voor ouders en verzorgers van leerlingen uit groep 8. Tijdens deze plenaire avond maakt u kennis met ons groene leerplein waar u een presentatie van de schoolleiding krijgt. Na de pauze nemen leerlingen het over in de vorm van een forum. Tijdens de avond is er ruimte voor het stellen van vragen.

De informatieavond start donderdag 12 december om 19:00 uur. Voor aanmelden, klik dan hier

5vwo leerlingen op uitwisseling naar Guer, Bretagne

5 November 2024 om 15:20
De eerste dag van onze uitwisseling naar het Lycée Broceliande Guer in Bretagne, was natuurlijk vooral een reisdag. Vroeg op de trein naar Parijs. Daar hadden we aardig wat tijd over, een mooie gelegenheid om de Tour Montparnasse te beklimmen. Gelukkig was de mist opgetrokken en konden we van het geweldige uitzicht op Parijs genieten!
Daarna even een broodje en door naar Rennes in de TGV. Eenmaal op het lycée, leerden de leerlingen hun gastleerling kennen. Na wat onwennigheid, werd en daarna fanatiek getafelvoetbald. Rond zes uur vertrokken de leerlingen met de schoolbus naar hun gastgezinnen. Het was een mooie eerste dag!

Duik in je eigen verleden: start onderzoeksproject over identiteit voor leerlingen van 4vwo

9 Oktober 2024 om 10:41
Onlangs stroomde leerplein 1 vol met 4vwoleerlingen. Deze middag markeerde het begin van het  project Duik in je eigen verleden, georganiseerd door de sectie O&W in samenwerking met de sectie Nederlands en de mentoren van 4vwo.

De aftrap werd gegeven door de jonge wetenschapper Mei Nelissen, die de leerlingen meenam

in haar onderzoek naar klimaatverandering door te kijken naar het verre verleden. Ze deelde

haar ervaringen van grondboringen, uitgevoerd door een internationaal onde
rzoeksschip, en
illustreerde haar verhaal met filmfragmenten. Mei benadrukte het belang van wetenschappelijk

onderzoek en inspireerde de leerlingen met haar bevindingen.

Daarna was het tijd voor de tweede ronde, waarin leerlingen konden kiezen uit

zes verschillende sprekers:

Leo Lucassen, hoogleraar arbeids en migratiegeschiedenis, sprak over migratie als een
centraal thema in de menselijke geschiedenis.

Peggy Bouva, (foto) onderzoeker en podcastmaker, deelde haar persoonlijke familieverhaal.
Ze vertelde over haar voorouders die generaties lang in slavernij leefden op plantage

Tout
LuiFaut in Suriname. De leerlingen waren diep geraakt door haar verhaal. Eén van
hen zei hie
rover: “Ik vind het onbegrijpelijk dat drie generaties van Peggy’s familie
helemaal geen kansen hebben gehad en niet over hun eigen leven konden beslissen.”

Jeroen Saris, zoon van een NSBlid, vertelde over de invloed van de keuzes van zijn
vader tijdens de Tweede Wereldoorlog op zijn eigen leven. Hij ging met de leerlingen in

gesprek over de mogelijkheid om van de fouten van vorige generaties te leren.

Rozette Kats, een Holocaustoverlevende, deelde haar verhaal over het opgroeien
zonder ouders, die in Auschwitz waren vermoord. Mevrouw Kats
ontroerde de leerlingen
met haar verhaal over hoe zij op de avond voor haar zesde verjaardag hoorde dat zij niet

Rita was, maar Rozette, en dat haar echte ouders waren overleden. Deze schokkende

ontdekking veranderde haar leven en bepaalde haar levenslange zoektoch
t naar haar
verleden en identiteit.

Ruben Timman, documentairefotograaf, vertelde over zijn droom die leidde tot de
oprichting van het
Museum of Humanity, waar hij duizenden mensen uit verschillende
landen heeft gefotografeerd.

Hanneke Kamp gaf inzicht in familiebedrijven, waarin persoonlijke relaties en
bedrijfscultuur nauw met elkaar verweven zijn. Ze besprak de rol van

familiegeschiedenis in succesvolle bedrijven zoals Albert Heijn en C&A.

Tijdens deze lezingen kregen de leerlingen de opdracht om na te denken over hun eigen

familiegeschiedenis. Waar komen zij vandaan? Welke verhalen leven er in hun familie, en hoe

beïnvloeden deze hun leven?

In de komende maanden gaan de leerlingen dit onderzoek uitvoeren. Ze ronden periode 1 af met

een zelfgekozen excursie naar een plek die hen meer kan vertellen over hun

familiegeschiedenis. Dat kan van alles zijn: de fabriek waar een voorouder werkte, een m
useum
dat hun familietijdperk behandelt, of een archief.

In periode 2 werken de leerlingen tijdens het mentoruur aan hun eigen onderzoeksplan. Bij

Nederlands leren ze hoe ze een interview voorbereiden, uitvoeren en verwerken tot een tekst.

Dit interview vormt samen met andere bronnen de basis van hun onderzoek.

Aan het einde van periode 3 presenteren de leerlingen hun onderzoek tijdens een wetenschappelijke
posterpresentatie voor hun ouders en grootouders.

 

Brugklaskamp 2024 in Heino: Een Onvergetelijke Ervaring!

9 Oktober 2024 om 10:32
Woensdag 2 oktober was het eindelijk zover: het brugklaskamp! Na maanden van anticipatie vertrokken de eerste zes groepen brugklasleerlingen met drie grote touringcars naar het Summercamp in Heino, Overijssel. De tweede groep, bestaande uit zes klassen, volgde de volgende dag, op 3 oktober.
Sportieve Uitdagingen en Samenwerking
De eerste dag stond in het teken van de spectaculaire Challenge Run. Dit uitdagende parcours vroeg om teamwork en communicatie, met activiteiten als een hoogteparcours, een klimtoren, boogschieten en kanovaren. Het team uit 1vt2 schitterde en won de Challenge Run, wat hen een mooie prijs opleverde!
‘s Avonds konden de leerlingen zich uitleven met diverse sportieve en sociale activiteiten. Van een swingende disco tot een verfrissend zwembad, glow in the dark golf, broodjes bakken bij het kampvuur, en zelfs een gezellig filmhuis en spelletjeshuis – er was voor ieder wat wils!
Een Tweede Dag vol Avontuur
Ook de tweede dag was gevuld met avontuur. De leerlingen genoten van het voeren van dieren, levend stratego, een spannende speurtocht en beachvolleyballen. Het weer zat ons mee, en ondanks de vermoeidheid van de vorige nacht en alle activiteiten, was de sfeer opperbest.
Na een dag vol plezier vertrokken we richting de Eemhof in Zeewolde voor een heerlijke middag zwemmen en bowlen. Vol nieuwe herinneringen en met een grote glimlach keerden de bussen terug naar Amstelveen, waar ouders hun kinderen met open armen verwelkomden.
Het brugklaskamp 2024 was een groot succes, met onvergetelijke momenten, nieuwe vriendschappen en een gevoel van saamhorigheid.

Laag inkomen en kinderen? Amstelveen helpt!

12 September 2024 om 09:42

Sinds 1 augustus helpt de gemeente Amstelveen ouders met een laag inkomen door een vast geldbedrag per kind te geven. Ieder schooljaar krijgen zij hiervoor een kindpakket:

  • 4 t/m 8 jaar: € 500,-
  • 9 t/m 11 jaar: € 650,-
  • 12 t/m 17 jaar: € 800,-

Ouders mogen zelf kiezen waar ze het geld voor gebruiken. Bijvoorbeeld schoolspullen, sport, muziekles of kleding. Daarnaast heeft de gemeente ook een tabletregeling en een zwemregeling voor kinderen van ouders met een laag inkomen. Ouders met een bijstandsuitkering ontvangen het geld elk schooljaar automatisch. Hebben ouders geen bijstandsuitkering, maar wel een laag inkomen? Dan kunnen ouders het kindpakket, de tabletregeling en de zwemregeling aanvragen via www.amstelveen.nl/kindpakket of het Sociaal loket van de gemeente: (020) 540 49 11. Ouders die een ander laag inkomen hebben, kunnen het kindpakket voor elk nieuw schooljaar aanvragen.

Meer informatie en de voorwaarden van deze regelingen vindt u op www.amstelveen.nl/kindpakket.

 

  •  

Kunstwerken KKC-leerlingen te bewonderen in Cobra Museum

25 Juni 2024 om 07:51

Op het Keizer Karel College krijgen leerlingen in de bovenbouw uitgebreid kunstonderwijs. Dit schooljaar deden onze leerlingen uit 4 havo, 4 en 5 vwo daarom mee aan een project bij het Cobra Museum, waar leerlingen in contact gebracht werden met de buitenschoolse kunstwereld, om te proeven van een carrière in kunst en cultuur.

Het werk dat onze leerlingen tijdens dit project gemaakt hebben is nu te bewonderen in het Cobra Museum! Alle geïnteresseerden zijn van harte welkom om deze kunstwerken te komen bekijken. De werken hangen tot en met 7 juli in het museum.

Excursie Lille

24 Juni 2024 om 09:01

Op vrijdag 14 juni gingen de leerlingen uit 4 havo en 4 vwo die Frans in het pakket hebben een dag op excursie naar Lille. Om 6.45 vertrokken onze vroege vogels naar Roubaix, waar ze het museum ‘la Piscine’ bezochten. Hier moesten alle leerlingen een kunstwerk uitzoeken waarover ze in het Frans wat moesten vertellen in een vlog. Ook kregen ze een rondleiding van een gids in het Frans en was er de gelegenheid zelf rond te lopen in het museum. ’s Middags werd er heerlijk geluncht in verschillende restaurantjes. Dit alles werd weer vastgelegd in het Frans voor de vlog. De leerlingen namen deel aan een stadwandeling waarbij er vragen beantwoord moesten worden en ze twee items uitzochten om wat over te vertellen. Om 19.00 uur zat iedereen weer in de bus terug naar Amstelveen! De trip was een groot succes, de leerlingen hebben veel Frans gesproken en zich bijzonder goed vermaakt.

 

UNESCO-dag Brugklassen Vrede en Mensenrechten

9 September 2024 om 14:37

Woensdag 4 september vond de UNESCO-dag voor de brugklassen plaats. De dag begon met een voorlichting door leden van de UNESCO-leerlingencommissie. Zij vertelden over de missie van UNESCO (‘Since wars begin in the minds of people, it is in the minds of people that the defences of peace must be constructed’) en wat het betekent om op een UNESCO-school te zitten waar we proberen oog voor elkaar en de wereld om ons heen te hebben. Vervolgens gaven de mentoren een les over het jaarthema ‘Vrede en mensenrechten’. De leerlingen kregen een opdracht om mensenrechten te ontwerpen voor een nieuw land waar nog geen mensen wonen en geen regels en wetten gelden. Als afsluiting van de dag maakten leerlingen een tekening over het thema. Deze tekeningen zullen worden opgestuurd naar Tekenfund die de tekeningen plaatst op een placemat, mok etc. Voor elke leerling wordt een webwinkeltje maakt waar deze producten kunnen worden gekocht. Een deel van de opbrengst gaat naar ‘War Child’ een doel dat uitgekozen is door de UNESCO-leerlingencommissie.

UNESCO-dag Brugklassen Vrede en Mensenrechten

13 Juni 2024 om 14:21

Woensdag 4 september vond de UNESCO-dag voor de brugklassen plaats. De dag begon met een voorlichting door leden van de UNESCO-leerlingencommissie. Zij vertelden over de missie van UNESCO (‘Since wars begin in the minds of people, it is in the minds of people that the defences of peace must be constructed’) en wat het betekent om op een UNESCO-school te zitten waar we proberen oog voor elkaar en de wereld om ons heen te hebben. Vervolgens gaven de mentoren een les over het jaarthema ‘Vrede en mensenrechten’. De leerlingen kregen een opdracht om mensenrechten te ontwerpen voor een nieuw land waar nog geen mensen wonen en geen regels en wetten gelden. Als afsluiting van de dag maakten leerlingen een tekening over het thema. Deze tekeningen zullen worden opgestuurd naar Tekenfund die de tekeningen plaatst op een placemat, mok etc. Voor elke leerling wordt een webwinkeltje maakt waar deze producten kunnen worden gekocht. Een deel van de opbrengst gaat naar ‘War Child’ een doel dat uitgekozen is door de UNESCO-leerlingencommissie.

 

Uitwisseling Zagreb

4 Juni 2024 om 14:29

Afgelopen maart hadden we op het KKC een groep van 12 leerlingen uit Kroatië, onder begeleiding van 2 docenten te gast. Deze leerlingen hebben verschillende lessen bij ons gevolgd, meegedaan aan een workshop Nederlands & Nederlandse gewoonten, Amstelveen verkend en de Japanse bloesem gezien. Ook werd er een bezoek gebracht aan Amsterdam en verschillende musea, gesport en vooral heel veel gelachen en geleerd.

De leerlingen verbleven bij een gastgezin en dit beviel goed. Samen met het gastgezin werden ook buiten schooltijd verschillende activiteiten ondernomen en zo werden de leerlingen echt ondergedompeld in het Nederlandse gezinsleven.

In mei was het tijd voor een bezoek van een groep KKC leerlingen aan Zagreb. Ook daar was er een volle week gepland: een historische wandeling door de stad, verschillende teambuilding oefeningen, een bezoek aan het parlement. We hebben meerdere musea gezien, zoals bijvoorbeeld The Museum of Broken Relationships, Illusions en het Selfie Museum. Een gevarieerde en educatieve week dus!

Op de laatste dag van de uitwisseling werd er door de leerlingen zelf, met hulp van oma’s en moeders, gekookt, wat resulteerde in een heerlijke maaltijd.

We kijken met een bijzonder goed gevoel terug op deze uitwisseling. We hebben veel geleerd over elkaars culturen en er zijn vriendschappen voor het leven gesloten. We zijn heel blij dat wij onze leerlingen deze unieke ervaring kunnen bieden en kijken uit naar nog veel succesvolle uitwisselingen in de toekomst!

Burgerschapsdagen op het KKC

27 Mei 2024 om 10:58

Voor de meeste van ons is burgerschap en democratie een vanzelfsprekendheid. Je bent de hele tijd burger, bewust of onbewust en je maakt deel uit van een samenleving. Voor de meeste van ons is democratisch handelen ook een routine. Eén keer in de 4 jaar ben je je meer bewust van wat het betekent om in een democratie te leven door je stem te laten horen.

Al deze onderwerpen, en meer, kwamen aan bod tijdens de Burgerschapsdagen die van 13 tot en met 15 mei georganiseerd werden voor onze 3 vwo klassen  en 3 havo-Technasium1 op het KKC.

Invloed van de EU

Op dag 1 verdiepten leerlingen zich in de geschiedenis van de Europese Unie. Ze overwogen of het goed is dat er nog meer landen lid worden van de EU. Daarnaast leerden ze over de invloed die de EU op ons leven heeft, zoals: gelijke salarissen voor mannen en vrouwen, vrede tussen de lidstaten en studenten die in het buitenland kunnen studeren. Leerlingen hebben nagedacht over de normen en waarden van Europa en dat, om die waarden te bereiken, gedeelde normen en gedragsregels nodig zijn.

Van democratie naar autocratie

Op de tweede dag ervaarden de leerlingen hoe makkelijk een democratie in een autocratie kan veranderen. Hoe doe je dit? Door in eerste instantie na de denken wat het tegenovergestelde van een democratie is, en of dit mogelijk zou kunnen zijn in Nederland. Aan de hand van de Duitse film “Der Welle” waarin je een docent en zijn leerlingen volgt gedurende een projectweek waarin autocratie wordt ‘nagespeeld’. De leerlingen gaan hier helemaal in op met uiteindelijk fatale consequenties.

Onze leerlingen kregen een personage aangewezen dat zij gedurende de film moesten volgen. Ze moesten dagboekaantekeningen maken waarin de reacties op het experiment werden beschreven.

Voor de slotscene werd de film stop gezet en moesten de leerlingen op basis van hun aantekeningen het einde voorspellen. Het was verrassend om te zien welke slotscenes leerlingen hadden bedacht.

Hierna  moesten de leerlingen reflectieopdrachten maken: wat zijn de overeenkomsten met het nationaal socialisme in nazi-Duitsland; zou autocratie  mogelijk zijn in landen met een democratie;  wat is gemeenschapszin en waaraan herken je een gemeenschap; wat zijn de voordelen van gemeenschapszin?

Dag van Europa

We eindigden de burgerschapsdagen op 15 mei met de Dag van Europa (die eigenlijk op 9 mei is, maar voor deze week op een ander moment gevierd werd).

Wat was dit een mooie afsluiter! Op maandag hadden de klassen een Europees land gekozen, dat zij op de dag van Europa zouden vertegenwoordigen om zo de felbegeerde Europa Cup te winnen. Iedere klas maakte verschillende promotiemiddelenvoor hun land, zoals: Kahoot-quizzen vol leuke weetjes, een vernieuwde (en verbeterde?) versie van een volkslied, een podcast over de geschiedenis van het land, een stripverhaal over volksverhalen, een proeverij met hapjes en drankjes en een kookboek vol heerlijke recepten.

Er was veel te beleven, te zien en te proeven, het ene lokaal was nog mooier versierd dan het andere. De kers op de taart waren de zelf gemaakte hapjes uit de verschillende landen. Onze Junior Ambassadors hadden de lastige taak om alles te beoordelen en een winnaar te kiezen.

Na lang beraad is de Europa Cup dit jaar naar 3ht1 gegaan die Zweden op een fantastische manier hebben vertegenwoordigd.

 

❌
❌