Er is nog plek op de lesjesmiddag van 12 maart
Voor woensdag 12 maart zijn er nog een aantal plekjes vrij om een lesjesmiddag te volgen. Mis ‘m niet & meld je aan!
Dat kan hier:
Open Dagen | Keizer Karel College
Voor woensdag 12 maart zijn er nog een aantal plekjes vrij om een lesjesmiddag te volgen. Mis ‘m niet & meld je aan!
Dat kan hier:
Open Dagen | Keizer Karel College
Het was een forse vernieuwbouw waarbij slimme ingrepen voor meer ruimte en kwaliteit
zorgen. Doel was een goede, lichte en uitdagende leer- en werkomgeving voor leerlingen
en medewerkers.
Het Keizer Karel College begon 65 jaargeleden als een vooruitstrevende katholieke school. Toen telde de
middelbare school nog slechts 53 leerlingen. De tijden zijn veranderd en hoe: het ‘KKC’ is een begrip in Amstelveen en omstreken. Het leerlingenaantal nam flink toe; met zo’n 1.750 leerlingen én het einde van deze groei is nog niet in zicht. En de middelbare school? Die breidde uit en enkele jaren geleden vond er een forse vernieuwbouw plaats. Niet alleen om extra ruimte en kwaliteit toe te voegen, maar ook om dit onderwijsgebouw verder te verduurzamen.
Voor het hele verhaal, lees dan hier verder:
056 Keizer Karel College Amstelveen.pdf
“Deze week zijn er in totaal bijna 1900 (!) driehoeksgesprekken gevoerd op het KKC: een respectabel aantal. We kunnen niet genoeg benadrukken hoe belangrijk deze gesprekken zijn en hoe belangrijk het ook is dat het een echt driehoeksgesprek is: ouders, leerling en school. Als deze drie ‘partijen’ aan tafel zitten, kan het gesprek echt gaan over wat ieder kan bijdragen vanuit zijn/haar eigen vermogen en verantwoordelijkheid. In de tweede helft van het schooljaar, die net begonnen is, kan er nog zoveel gebeuren en zijn er nog drie reguliere toetsweken waarin cijfers kunnen worden opgehaald. We hopen dat iedereen constructieve gesprekken heeft kunnen voeren”, aldus rector mevrouw Botting.
Benieuwd hoe het KKC er van binnen uitziet? Bekijk hier de virtuele tour!
Woensdag 26 februari en woensdag 5 en 12 maart zijn onze lesjesmiddagen weer! Via de links onderaan onderstaande pagina, kan je je zelf aanmelden en zie je ook hoe de middag eruit ziet!
Woensdag 22 januari 2025 van 19.00 – 21.00 uur:
Open avond op inschrijving havo en havo-Technasium
Meld je hier aan:
Aanmeldformulier open avonden (20 of 22 januari 2025) | Keizer Karel College
Parkeerplaatsen rond school en in de omgeving zijn wel beperkt. Het is daarom aan te raden om met de fiets, het OV of te voet te komen.
Maandag 20 januari 2025 van 19.00 – 21.00 uur:
Open avond op inschrijving vwo, atheneum, havo/atheneum, gymnasium, vwo-Technasium
Meld je hier aan:
Aanmeldformulier open avonden (20 of 22 januari 2025) | Keizer Karel College
Parkeerplaatsen rond school en in de omgeving zijn wel beperkt. Het is daarom aan te raden om met de fiets, het OV of te voet te komen.
Benieuwd hoe het Keizer Karel College er van binnen uitziet? Ga dan hier op een virtuele Open Huis-tour door het hele gebouw, de gymzalen en de sportvelden! Veel plezier!!
Ieder jaar organiseren wij een informatieavond voor ouders en verzorgers van leerlingen uit groep 8. Tijdens deze plenaire avond maakt u kennis met ons groene leerplein waar u een presentatie van de schoolleiding krijgt. Na de pauze nemen leerlingen het over in de vorm van een forum. Er is die avond tevens ruimte voor het stellen van vragen.
De informatieavond start donderdag 12 december om 19:00 uur. Voor aanmelden, klik dan hier
Afgelopen vrijdag kwam onze oud-Technasiumleerling, Merijn Kroon, met een team van de TU-Delft naar het KKC met de solarauto van vorig jaar, de Nuna 12s.
Merijn heeft na het KKC gekozen voor de studie Bouwkunde aan de TU Delft. Deze keuze heeft hij gemaakt nadat hij voor zijn meesterproef ‘Woontoren Vijfsluizen’ heeft ontworpen. Na het behalen van zijn bachelor en voordat hij gaat beginnen aan zijn Master heeft hij gekozen om te solliciteren voor een plekje in het Solarteam van de TU.
Met 18 mensen gaat hij beginnen aan wat hij zegt, een heel groot O&O-project; het ontwikkelen van de Nuna 13. En in plaats van een eindpresentatie voor een opdrachtgever gaan ze met hun eindproduct meedoen aan het wereldkampioenschap. Met Nuna 13 neemt Brunel Solar team het van 24 tot en met 31 augustus 2025 in Australië op tegen veertig internationale teams tijdens deze Bridgestone World Solar Challenge. Dat het bouwen en meedoen aan de race geen sinecure is blijkt wel uit het budget wat nodig is. Je kunt hiervan volgens Merijn een mooi rijtjeshuis kopen aan de Amsterdamseweg.
Voor alle leerlingen was van 12.15 – 15.15 uur de Solarauto op het schoolplein te bewonderen en voor geïnteresseerde leerlingen gaf Merijn met een andere student een lezing in de collegezaal over deze World Solar Challenge. Hoe de auto tot stand komt, hoe het geld hiervoor ingezameld wordt en wat er allemaal nodig is om tijdens de Challenge te kunnen rijden.
Tot januari zal de auto ontwikkeld worden, daarna wordt de auto gebouwd. Dan zal er onder andere getest gaan worden op het circuit van Zandvoort. Twee maanden voor de race gaan ze al naar Australië om daar verder te testen om vervolgens de race te rijden.
De wedstrijd in Australië duurt 4 ½ dag over een afstand van ruim 3.000 km. De auto rijdt energieneutraal als hij 90 km per uur rijdt.
“Met de UNESCO-leerlingencommissie hebben we ons de laatste paar weken ingezet voor een belangrijk doel, het ondersteunen van de Voedselbank Amstelveen. Dankzij de vele donaties hebben we vandaag het busje vol kunnen laden voor mensen die dat hard nodig hebben.
Deze actie sluit aan bij SDG 1 & 2: Geen Armoede & Geen Honger, twee van de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties. Armoede en honger gaan vaak hand in hand, door voedsel te doneren ondersteunen we mensen in moeilijke situaties op weg naar een betere toekomst.
Ontzettend bedankt aan iedereen die gedoneerd heeft! Jullie hulp maakt echt een verschil.”
Ieder jaar organiseren wij een informatieavond voor ouders en verzorgers van leerlingen uit groep 8. Tijdens deze plenaire avond maakt u kennis met ons groene leerplein waar u een presentatie van de schoolleiding krijgt. Na de pauze nemen leerlingen het over in de vorm van een forum. Er is die avond tevens ruimte voor het stellen van vragen.
De informatieavond start donderdag 12 december om 19:00 uur. Voor aanmelden, klik dan hier
Op woensdag 20 november trotseerden alle bovenbouwleerlingen met Grieks in hun pakket de regen om in de schouwburg de voorstelling Antigone van het Nationale Theater bij te wonen. Antigone is een Griekse tragedie (van Sophocles, maar dit ging om de bewerking uit de 20e eeuw van de Fransman Jean Anouilh) over een Thebaanse prinses die tegen het bevel van de koning in haar broer heeft begraven die op het slagveld is gesneuveld, strijdend TEGEN Thebe. Voor de zesdeklassers was het bijwonen van het stuk een must omdat zij dit schooljaar voor hun examen het hele stuk van Sophocles lezen. De eerste reacties na afloop waren ook bij onze leerlingen enthousiast, maar er zal uiteraard in de les nog nagepraat worden over deze indrukwekkende voorstelling!
Foto: Bart Grietens
“Graag willen wij de ouders, verzorgers en leerlingen van het KKC eraan herinneren dat de UNESCO-leerlingencommissie volgende week een inzamelingsactie organiseert voor de Voedselbank Amstelveen.
Vanaf maandag 25 november tot en met vrijdag 6 december zamelen wij verschillende, lang-houdbare producten in die jullie op de poster kunnen vinden. Producten kunnen de hele dag worden ingeleverd bij het inzamelingspunt tegenover de balie, waar tijdens de pauzes UNESCO-leden de producten in ontvangst nemen.
Wij hopen dat we net zoals vorig jaar 100 kratten kunnen vullen met producten waarmee we mensen die afhankelijk zijn van de voedselbank blij kunnen maken.
Alvast bedankt voor jullie bijdrage namens de UNESCO-leerlingencommissie van het KKC!”
Leerlingen tekenen samen 2.545,14 euro bijeen voor Stichting War Child.
Ruim 300 brugklasleerlingen van het Keizer Karel College hebben hard gewerkt om geld in te zamelen voor Stichting War Child, een organisatie die zich inzet voor een beter leven van honderdduizenden kinderen in oorlog. De leerlingen maakten allemaal een prachtige tekening rond het KKC jaarthema ‘Vrede en Mensenrechten’ en verkochten daar vervolgens – via hun eigen webshop van Tekenfund – ruim 500 leuke gebruiksproducten van. De actie werd 5 november afgesloten door de mentoren die alle bestelde koffiemokken, wenskaarten, placemats, boterhamdozen, onderzetters, puzzels etc. voorzien van ieders tekening aan de leerlingen uitdeelden. De leerlingen konden vervolgens de donateurs vol trots zelf met de artikelen verrassen!
Op donderdag 7 november werd de cheque met het bedrag aan twee medewerkers van War Child overhandigd door een aantal brugklasleerlingen. De twee brugklassen met de grootste opbrengst, hun mentoren en de UNESCO-leerlingencommissie waren aanwezig bij deze uitreiking.
Het Keizer Karel College dankt alle betrokkenen, de kunstenaars en natuurlijk de kopers hartelijk voor hun inzet en bijdragen.
Ieder jaar organiseren wij een informatieavond voor ouders en verzorgers van leerlingen uit groep 8. Tijdens deze plenaire avond maakt u kennis met ons groene leerplein waar u een presentatie van de schoolleiding krijgt. Na de pauze nemen leerlingen het over in de vorm van een forum. Tijdens de avond is er ruimte voor het stellen van vragen.
De informatieavond start donderdag 12 december om 19:00 uur. Voor aanmelden, klik dan hier
Aan het einde van periode 3 presenteren de leerlingen hun onderzoek tijdens een wetenschappelijke
posterpresentatie voor hun ouders en grootouders.
Sinds 1 augustus helpt de gemeente Amstelveen ouders met een laag inkomen door een vast geldbedrag per kind te geven. Ieder schooljaar krijgen zij hiervoor een kindpakket:
Ouders mogen zelf kiezen waar ze het geld voor gebruiken. Bijvoorbeeld schoolspullen, sport, muziekles of kleding. Daarnaast heeft de gemeente ook een tabletregeling en een zwemregeling voor kinderen van ouders met een laag inkomen. Ouders met een bijstandsuitkering ontvangen het geld elk schooljaar automatisch. Hebben ouders geen bijstandsuitkering, maar wel een laag inkomen? Dan kunnen ouders het kindpakket, de tabletregeling en de zwemregeling aanvragen via www.amstelveen.nl/kindpakket of het Sociaal loket van de gemeente: (020) 540 49 11. Ouders die een ander laag inkomen hebben, kunnen het kindpakket voor elk nieuw schooljaar aanvragen.
Meer informatie en de voorwaarden van deze regelingen vindt u op www.amstelveen.nl/kindpakket.
Op het Keizer Karel College krijgen leerlingen in de bovenbouw uitgebreid kunstonderwijs. Dit schooljaar deden onze leerlingen uit 4 havo, 4 en 5 vwo daarom mee aan een project bij het Cobra Museum, waar leerlingen in contact gebracht werden met de buitenschoolse kunstwereld, om te proeven van een carrière in kunst en cultuur.
Het werk dat onze leerlingen tijdens dit project gemaakt hebben is nu te bewonderen in het Cobra Museum! Alle geïnteresseerden zijn van harte welkom om deze kunstwerken te komen bekijken. De werken hangen tot en met 7 juli in het museum.
Op vrijdag 14 juni gingen de leerlingen uit 4 havo en 4 vwo die Frans in het pakket hebben een dag op excursie naar Lille. Om 6.45 vertrokken onze vroege vogels naar Roubaix, waar ze het museum ‘la Piscine’ bezochten. Hier moesten alle leerlingen een kunstwerk uitzoeken waarover ze in het Frans wat moesten vertellen in een vlog. Ook kregen ze een rondleiding van een gids in het Frans en was er de gelegenheid zelf rond te lopen in het museum. ’s Middags werd er heerlijk geluncht in verschillende restaurantjes. Dit alles werd weer vastgelegd in het Frans voor de vlog. De leerlingen namen deel aan een stadwandeling waarbij er vragen beantwoord moesten worden en ze twee items uitzochten om wat over te vertellen. Om 19.00 uur zat iedereen weer in de bus terug naar Amstelveen! De trip was een groot succes, de leerlingen hebben veel Frans gesproken en zich bijzonder goed vermaakt.
Woensdag 4 september vond de UNESCO-dag voor de brugklassen plaats. De dag begon met een voorlichting door leden van de UNESCO-leerlingencommissie. Zij vertelden over de missie van UNESCO (‘Since wars begin in the minds of people, it is in the minds of people that the defences of peace must be constructed’) en wat het betekent om op een UNESCO-school te zitten waar we proberen oog voor elkaar en de wereld om ons heen te hebben. Vervolgens gaven de mentoren een les over het jaarthema ‘Vrede en mensenrechten’. De leerlingen kregen een opdracht om mensenrechten te ontwerpen voor een nieuw land waar nog geen mensen wonen en geen regels en wetten gelden. Als afsluiting van de dag maakten leerlingen een tekening over het thema. Deze tekeningen zullen worden opgestuurd naar Tekenfund die de tekeningen plaatst op een placemat, mok etc. Voor elke leerling wordt een webwinkeltje maakt waar deze producten kunnen worden gekocht. Een deel van de opbrengst gaat naar ‘War Child’ een doel dat uitgekozen is door de UNESCO-leerlingencommissie.
Woensdag 4 september vond de UNESCO-dag voor de brugklassen plaats. De dag begon met een voorlichting door leden van de UNESCO-leerlingencommissie. Zij vertelden over de missie van UNESCO (‘Since wars begin in the minds of people, it is in the minds of people that the defences of peace must be constructed’) en wat het betekent om op een UNESCO-school te zitten waar we proberen oog voor elkaar en de wereld om ons heen te hebben. Vervolgens gaven de mentoren een les over het jaarthema ‘Vrede en mensenrechten’. De leerlingen kregen een opdracht om mensenrechten te ontwerpen voor een nieuw land waar nog geen mensen wonen en geen regels en wetten gelden. Als afsluiting van de dag maakten leerlingen een tekening over het thema. Deze tekeningen zullen worden opgestuurd naar Tekenfund die de tekeningen plaatst op een placemat, mok etc. Voor elke leerling wordt een webwinkeltje maakt waar deze producten kunnen worden gekocht. Een deel van de opbrengst gaat naar ‘War Child’ een doel dat uitgekozen is door de UNESCO-leerlingencommissie.
Afgelopen maart hadden we op het KKC een groep van 12 leerlingen uit Kroatië, onder begeleiding van 2 docenten te gast. Deze leerlingen hebben verschillende lessen bij ons gevolgd, meegedaan aan een workshop Nederlands & Nederlandse gewoonten, Amstelveen verkend en de Japanse bloesem gezien. Ook werd er een bezoek gebracht aan Amsterdam en verschillende musea, gesport en vooral heel veel gelachen en geleerd.
De leerlingen verbleven bij een gastgezin en dit beviel goed. Samen met het gastgezin werden ook buiten schooltijd verschillende activiteiten ondernomen en zo werden de leerlingen echt ondergedompeld in het Nederlandse gezinsleven.
In mei was het tijd voor een bezoek van een groep KKC leerlingen aan Zagreb. Ook daar was er een volle week gepland: een historische wandeling door de stad, verschillende teambuilding oefeningen, een bezoek aan het parlement. We hebben meerdere musea gezien, zoals bijvoorbeeld The Museum of Broken Relationships, Illusions en het Selfie Museum. Een gevarieerde en educatieve week dus!
Op de laatste dag van de uitwisseling werd er door de leerlingen zelf, met hulp van oma’s en moeders, gekookt, wat resulteerde in een heerlijke maaltijd.
We kijken met een bijzonder goed gevoel terug op deze uitwisseling. We hebben veel geleerd over elkaars culturen en er zijn vriendschappen voor het leven gesloten. We zijn heel blij dat wij onze leerlingen deze unieke ervaring kunnen bieden en kijken uit naar nog veel succesvolle uitwisselingen in de toekomst!
Voor de meeste van ons is burgerschap en democratie een vanzelfsprekendheid. Je bent de hele tijd burger, bewust of onbewust en je maakt deel uit van een samenleving. Voor de meeste van ons is democratisch handelen ook een routine. Eén keer in de 4 jaar ben je je meer bewust van wat het betekent om in een democratie te leven door je stem te laten horen.
Al deze onderwerpen, en meer, kwamen aan bod tijdens de Burgerschapsdagen die van 13 tot en met 15 mei georganiseerd werden voor onze 3 vwo klassen en 3 havo-Technasium1 op het KKC.
Invloed van de EU
Op dag 1 verdiepten leerlingen zich in de geschiedenis van de Europese Unie. Ze overwogen of het goed is dat er nog meer landen lid worden van de EU. Daarnaast leerden ze over de invloed die de EU op ons leven heeft, zoals: gelijke salarissen voor mannen en vrouwen, vrede tussen de lidstaten en studenten die in het buitenland kunnen studeren. Leerlingen hebben nagedacht over de normen en waarden van Europa en dat, om die waarden te bereiken, gedeelde normen en gedragsregels nodig zijn.
Van democratie naar autocratie
Op de tweede dag ervaarden de leerlingen hoe makkelijk een democratie in een autocratie kan veranderen. Hoe doe je dit? Door in eerste instantie na de denken wat het tegenovergestelde van een democratie is, en of dit mogelijk zou kunnen zijn in Nederland. Aan de hand van de Duitse film “Der Welle” waarin je een docent en zijn leerlingen volgt gedurende een projectweek waarin autocratie wordt ‘nagespeeld’. De leerlingen gaan hier helemaal in op met uiteindelijk fatale consequenties.
Onze leerlingen kregen een personage aangewezen dat zij gedurende de film moesten volgen. Ze moesten dagboekaantekeningen maken waarin de reacties op het experiment werden beschreven.
Voor de slotscene werd de film stop gezet en moesten de leerlingen op basis van hun aantekeningen het einde voorspellen. Het was verrassend om te zien welke slotscenes leerlingen hadden bedacht.
Hierna moesten de leerlingen reflectieopdrachten maken: wat zijn de overeenkomsten met het nationaal socialisme in nazi-Duitsland; zou autocratie mogelijk zijn in landen met een democratie; wat is gemeenschapszin en waaraan herken je een gemeenschap; wat zijn de voordelen van gemeenschapszin?
Dag van Europa
We eindigden de burgerschapsdagen op 15 mei met de Dag van Europa (die eigenlijk op 9 mei is, maar voor deze week op een ander moment gevierd werd).
Wat was dit een mooie afsluiter! Op maandag hadden de klassen een Europees land gekozen, dat zij op de dag van Europa zouden vertegenwoordigen om zo de felbegeerde Europa Cup te winnen. Iedere klas maakte verschillende promotiemiddelenvoor hun land, zoals: Kahoot-quizzen vol leuke weetjes, een vernieuwde (en verbeterde?) versie van een volkslied, een podcast over de geschiedenis van het land, een stripverhaal over volksverhalen, een proeverij met hapjes en drankjes en een kookboek vol heerlijke recepten.
Er was veel te beleven, te zien en te proeven, het ene lokaal was nog mooier versierd dan het andere. De kers op de taart waren de zelf gemaakte hapjes uit de verschillende landen. Onze Junior Ambassadors hadden de lastige taak om alles te beoordelen en een winnaar te kiezen.
Na lang beraad is de Europa Cup dit jaar naar 3ht1 gegaan die Zweden op een fantastische manier hebben vertegenwoordigd.