Sporthistorie fascineert. Het is de magie van mijlpalen – die momenten waarop alles samenkomt en sporters boven zichzelf uitstijgen. Het herbeleven van die pure emotie, die ons telkens weer terugbrengt naar die ene memorabele wedstrijd of dat ongeëvenaarde toernooi. Voor mij is het vooral het besef dat sport niet alleen draait om winnen of verliezen, maar om verhalen. Verhalen die ons verbinden en een collectief geheugen creëren.
Ook hier in Amstelveen zien we dat sportverenigingen al decennia lang verhalen voortbrengen die blijven leven. Hoeveel kinderen hebben daar hun eerste wedstrijd gespeeld, of hun eerste medaille gewonnen? Elk tijdperk, elk seizoen, elke generatie brengt nieuwe helden voort. Niet alleen de mensen die het spelen, maar ook de mensen die het bekijken, die het organiseren, en die op de achtergrond alles mogelijk maken.
Het gaat om dat wat je meemaakt en wat je meeneemt. Die kleine momenten die onbedoeld memorabel worden. Als kind ging ik mee met mijn ouders naar de tennisbaan. Eerst kijkend hoe zij speelden; oefenend tegen het muurtje sloeg ik met een afgezaagd racketje mijn eerst ballen. Het groeide uit tot een liefde voor sport die ik nooit meer kwijtgeraakt ben. Zonder dat ik het besefte, legde ik daar de basis voor herinneringen die ik nu nog koester, mijn allereerste medaille bij de mini’s, mijn eerste kampioenschap.
Sport is meer dan een spel, het zijn de verhalen die voortleven in de herinnering van iedereen die ooit meedeed, of je nu de kampioen bent of de supporter op de tribune. Vrijdag 7 februari 2025 tijdens 25 jaar Amstelveen Sportgala gaan we die geschiedenis herbeleven. Het wordt een onvergetelijke avond vol trots, herinneringen en sportieve prestaties. Het wordt een viering van alles wat sport in Amstelveen zo bijzonder maakt – een herinnering aan het verleden en een blik vooruit op wat er nog komen gaat.
Heleen van Ketwich Verschuur, directeur AmstelveenSport Bron: Amstelveensnieuwsblad
Iedere maand geeft één van onze leden antwoord op vijf ongewone vragen: één vaste en vier naar keuze. Hij of zij kiest een volgende OA ondernemer die het stokje overneemt en kiest daarnaast de ‘vraag van vandaag’ die centraal staat op de volgende OA-bijeenkomst. Een leuke ijsbreker. En je hoort nog eens wat…
Deze maand komen we meer te weten over Francis Lansink van MOODZ Guest Experience.
Wat heeft de OA jou gebracht waar je vooraf niet op rekende? Het voelde alsof ik in een warm bad stapte en dat gevoel heb ik tot op de dag van vandaag. Darshan en Jelena wisten dat gevoel te verspreiden over de gehele vereniging en dat geldt voor Jelena nog steeds, altijd met evenveel bevlogenheid en passie.
Dankzij de OA kreeg ik via het Back on Track-programma de kans om mijn training “Gastvrij Leidinggeven” uit te rollen wat leidde tot samenwerkingen met o.a. Ombudsman Metropool Amsterdam, Koninklijke Horeca Nederland en Ontwikkelingsbedrijf Noord-Holland Noord.
En ben ik blij lid te zijn van het nieuwe Trainers & Coaches Collectief Amstelveen, onderdeel van de OA. Zin om ook samen met het collectief een positieve bijdrage te leveren aan de Amstelveense markt!
Welk liedje ontroert jou? “Overcome” van Live. Ik zat in de auto en de radio keihard aan… deze kwam zó binnen! Schoot spontaan vol!
Wat wilde je als kind later worden? Als 15-jarige werkte ik bij een à la carte restaurant bij een watermolen in Diepenheim. Ik dacht toen: hier blijf ik de rest van mijn leven werken! Dat is niet gebeurd, maar in de horeca sta ik soms nog steeds met m’n voeten in de klei. Zo blijf ik op de hoogte van wat er speelt en kan ik dat weer meenemen in mijn trainingen. I love it!
Wat is het spannendste dat je ooit hebt meegemaakt? De Koninklijke familie in 2000 verwelkomen in het InterContinental Hotel Abu Dhabi, met 29 personen op doorreis naar India. Daar stond ik bij de lift, oog in oog met Hare Koninklijke Hoogheid Beatrix, die naar het dakterras wilde, de locatie voor het Koningsontbijt. Maar de lift werkte niet… Iemand van de technische dienst had per ongeluk deze lift (die niet zo vaak gebruikt werd) uitgeschakeld. Het leverde wel een mooi (maar ook best ongemakkelijk) gesprek op.
Wat is de allermooiste plek waar je ooit bent geweest? Oman! De mensen zijn zó gastvrij, het voelt kleinschalig en de (ongerepte) natuur is prachtig met z’n immense bergrotsen. …en de zon schijnt zo goed als elke dag, ook niet verkeerd.
Vraag van vandaag: Doe jij wel eens een Arnoutje? …een praatje maken met een wildvreemde? (komt van Arnout Hauben van “Dwars door de lage landen”, gouden televizier-ring 2024).
Volgende deelnemer: Jelena, power woman van de OA Waarom: Jelena is noodgedwongen in de rol van Directeur van de OA geschoten en schittert tijdens elk OA event. Haar vermogen om in de schijnwerpers te staan, naast de vele administratieve taken, vind ik heel speciaal. Het lijkt mij dan ook interessant om meer te weten te komen over deze power woman …en ik denk velen met mij.
Bij de Ondernemersvereniging Amstelveen word ik regelmatig uitgedaagd om nieuwe situaties aan te gaan die buiten mijn comfortzone liggen. Hoewel dit soms spannend kan zijn, merk ik dat ik deze uitdagingen met beide handen aangrijp en ze me vaak juist veel plezier en energie geven. Daarnaast leveren ze me regelmatig nieuwe inzichten op, zowel binnen mijn werk als over mezelf.
Zo had ik deze week het voorrecht om op uitnodiging van burgemeester Tjapko Poppens deel te nemen aan de Internationale Business Lunch bij het prachtige Museum JAN. Een inspirerende bijeenkomst met een interessante spreker en een mooie gelegenheid om in contact te komen met senior managementleden van internationale bedrijven die in Amstelveen zijn gevestigd. Het was leuk om daar onder andere kennis te maken met Christa De Kemp van DUJAT en Rosalinde van de Wall van Omnicom Public Relations Group.
Daarnaast besloot ik mezelf afgelopen week ook op een andere manier uit te dagen door deel te nemen aan een training van ✪ Jerry Helmers bij de Nederlandse Debatclub. Hier leerde ik vaardigheden zoals debatteren, spreken in het openbaar en het vergroten van mijn overtuigingskracht. Spannend, maar ontzettend leerzaam!
Voor de genomineerden van de Amstelveense Ondernemer van het Jaar Verkiezing bieden we vergelijkbare mogelijkheden om hun presentatievaardigheden verder te ontwikkelen, onder andere met een pitch- en mediatraining. Want zelfontwikkeling stopt nooit!
Op dinsdag 22 oktober vond een geslaagde netwerkborrel plaats bij restaurant FUMI, een nieuw lid van de OA dat afgelopen jaar zijn deuren opende. Vanaf 17.30 uur werden de gasten verwelkomd in een warme en gezellige ambiance, klaar voor een avond vol goede gesprekken en heerlijk Aziatisch eten.
FUMI, gevestigd op de plek van het voormalige restaurant Kronenburg, bleek al snel een nieuwe favoriet. Met een luxe selectie Aziatische fusiongerechten werden de aanwezigen culinair in de watten gelegd. Restaurant FUMI weet niet alleen met zijn gerechten te imponeren, maar ook met zijn uitstekende service. Het thema ‘Grenzeloos Genieten’ kwam zeker tot uiting. We willen dan ook het hele team van FUMI enorm bedanken!
Op de zeepkist stond Ronan Lutter, die ons vertelde hoe de naam FUMI is ontstaan uit de combinatie van de twee andere restaurants van dezelfde eigenaar; Restauran Fussia en Restaurant Mili. Daarnaast stonden er twee ondernemers op de zeepkist die in de race zijn voor de titel Amstelveense Ondernemer van het Jaar 2024-2025: BorgerSmith Makelaars & Taxateurs en Enjoy! Beiden wisten ons met hun pitch te overtuigen waarom zij deze prestigieuze nominatie verdienen.
Kortom, het was een netwerkavond om niet te vergeten – met fijne mensen, goede gesprekken en een toplocatie. FUMI heeft zichzelf bewezen als een waardige nieuwe hotspot binnen Amstelveen!
Op vrijdag 20 oktober is de tentoonstelling The New Mother Sculptures feestelijk geopend in Museum Cobra, met ruim 400 enthousiaste bezoekers. Deze tentoonstelling heeft de bovenzaal van het museum transformeert in een fascinerend, interactief landschap, en nu te bezichtigen tot en met zondag 2 maart 2025.
De officiële opening begon met een welkomstwoord door Suzanne Wallinga, de nieuwe directeur van Museum Cobra, die sprak over het belang van de tentoonstelling en hoe deze de zintuigen van de bezoekers uitdaagt en prikkelt. Wethouder Adam Elzakalai van de gemeente Amstelveen hield vervolgens een inspirerend openingswoord, waarin hij het culturele belang van deze tentoonstelling voor de stad onderstreepte.
Na deze formele opening volgde een boeiend gesprek tussen Suzanne Wallinga en gastcurator Ad de Jong, waarin de totstandkoming van de tentoonstelling aan bod kwam. De bezoekers kregen hiermee een kijkje in de gedachten van Ad de Jong.
Deze tentoonstelling combineert sculpturen, een mysterieuze soundscape en natuurlijke elementen zoals een lemen vloer, die met blote voeten verkend kan worden. De werken roepen op tot reflectie over de relatie tussen mens, natuur en onze dagelijkse omgeving.
Museum Cobra nodigt iedereen uit om deze tentoonstelling zelf te ervaren. Openingstijden: dinsdag tot en met zondag van 10.00-17.00 uur. Meer informatie over de tentoonstelling en bijbehorend programma is te vinden op museumcobra.nl
De gemeente start dit najaar met de voorbereiding om de markt deels te kunnen verplaatsen naar de Rembrandtweg, om ruimte te maken voor een nieuw en groener Stadsplein. De openbare ruimte voor het Rembrandthof maakt de gemeente alvast gereed voor de gewenste uitbreiding van de winkels aan het Rembrandthof van winkelcentrumeigenaar Unibail Rodamco Westfield. Daarnaast worden twee winkelpanden door de eigenaren/huurders verbouwd voor de komst van nieuwe winkels.
Aan de slag Wethouder Floor Gordon, Stadshart: “Het Stadshart is volop in beweging. Wij willen samen met ontwikkelaars een nog aantrekkelijkere, groene en actieve plek maken van ons stadscentrum. Waar wonen, werken, winkelen, horeca en cultuur elkaar versterken. Al deze ontwikkelingen betekenen ook dat er een periode aanbreekt waarin het Stadshart flink op de schop gaat en er vaak op verschillende plaatsen tegelijk gewerkt wordt. We proberen de planning zo goed mogelijk met betrokkenen af te stemmen zodat we de overlast waar mogelijk kunnen beperken.”
Verbouwing voormalige C&A en komst UNIQLO
In oktober start de eigenaar van het voormalig C&A pand aan het Nieuw Loopveld met de inpandige verbouwing en richt een bouwplaats in aan de achterzijde van het gebouw aan de Pieter Lastmanweg. Het pand krijgt een nieuwe aanblik. In het nieuwe jaar volgt de nieuwe inrichting van het winkelpand. Ook het voormalige ABN AMRO pand wordt verbouwd en zal in de lente van 2025 het kledingmerk UNIQLO gaan huisvesten. Floor Gordon: “We kijken enorm uit naar de nieuwe impuls die ons Stadshart verrijkt.”
Uitbreiding Rembrandthof
Winkelcentrumeigenaar Unibail Rodamco Westfield gaat haar winkelpanden aan het Rembrandthof uitbreiden. Jurn Hoeksema, COO URW Northern Europe: “Met de opening van H&M en H&M Home op 30 november gaat nu ook aan de Rembrandtweg zichtbaar worden wat wij al zo lang voor ogen hebben. Het zal nu niet lang meer duren voordat de winkels Nike, UNIQLO, Skins en de flagship store van Nespresso hun entree maken en de keuze voor de bezoekers verder wordt uitgebreid. Een mooie stap in de ontwikkeling van Stadshart Amstelveen.” Om de uitbreiding mogelijk te maken, gaat de gemeente de kabels en leidingen verleggen en de pergola, bomen, fietsnietjes en prullenbakken voor het Rembrandthof verwijderen. De planning is om hier begin november mee te starten.
Op de plaats van de fietsnietjes komen tijdelijke gemarkeerde fietsvakken. Begin januari start de gemeente met het verleggen van de kabels en leidingen. Tijdens de kerstperiode wordt er niet gewerkt om de overlast te beperken voor de bezoekers van de markt, winkels en horeca. Als de bouwwerkzaamheden volledig zijn afgerond, wordt de openbare ruimte weer groen ingericht. De gemeente maakt hiervoor nog een inrichtingsplan.
Marktverplaatsing
In de nieuwe situatie blijft een deel van de vrijdagmarkt op het Stadsplein, een deel blijft voor het Rembrandthof en een deel verplaatst de gemeente naar de Rembrandtweg, ter hoogte van de winkels. Zo komt er ruimte vrij op het Stadsplein voor een nieuwe en groenere inrichting. De voorbereidende werkzaamheden, zoals het vervangen van de fietsnietjes door gemarkeerde fietsvakken en de aanpassing van de zijstraten bij de Rembrandtweg, starten naar verwachting in november.
Op zaterdag 26 oktober 2024 viert het Diwali Festival Amstelveen zijn 16e editie op het Stadsplein. Van 12.00 tot 19.00 uur wordt het plein omgetoverd tot een bruisend, gratis toegankelijk evenement voor iedereen.
Diwali, het wereldwijde lichtjesfestival, staat symbool voor de overwinning van het goede op het kwade en het licht op de duisternis. Net zoals in India brengt het Diwali Festival in Amstelveen mensen van alle achtergronden en culturen samen voor een onvergetelijke dag vol muziek, dans en culinaire hoogtepunten.
Het Diwali Festival Amstelveen is in de afgelopen jaren uitgegroeid tot een van de belangrijkste culturele evenementen in de regio, en heeft tijdens de 15 voorgaande edities meer dan 18.000 bezoekers verwelkomd. Het festival trekt niet alleen mensen van Indiase afkomst, maar ook lokale bewoners die de rijke Indiase cultuur willen ontdekken. Dit evenement is een brug tussen de Indiase gemeenschap, lokale bedrijven en bewoners, en bevordert de culturele uitwisseling en verbinding tussen Amstelveen, Amsterdam en omliggende regio’s.
Programma
Het programma van dit jaar belooft opnieuw een kleurrijk en levendig spektakel te worden, met optredens van talentvolle artiesten van alle leeftijden, live entertainment en interactieve workshops. Bezoekers kunnen genieten van een breed scala aan traditionele Indiase gerechten, gepresenteerd door 13 verschillende restaurants. Van kruidige snacks tot zoete lekkernijen, er is voor elke smaak iets bijzonders te proeven. Naast de culinaire verwennerijen, biedt het festival tal van andere activiteiten. Bezoekers kunnen zich laten versieren met prachtige henna-tattoos of deelnemen aan een diya (olielampje) workshop van 12.00 tot 15.00 uur, toegankelijk voor iedereen, inclusief houders van de Amstelveen Pas. Ook zijn er diverse kraampjes waar traditionele Indiase kleding, sieraden en zoetigheden te koop zijn – perfect voor wie nog last-minute Diwali-inkopen wil doen.
Mis deze feestelijke 16e editie niet en beleef een dag vol cultuur, verbinding en plezier. Het belooft een memorabel evenement te worden voor jong en oud!
Meer informatie over het Diwali Festival
Voor meer informatie over het festival en het volledige programma kijk op: www.diwalifestival.nl.
Amstelveen is sinds vrijdag 18 oktober officieel weer een stukje vriendelijker voor mensen met beginnende vergeetachtigheid en dementie. Welzijnsorganisatie Participe kreeg het certificaat ‘Dementievriendelijke Organisatie’ van Alzheimer Nederland en de gemeente. Medewerkers en vrijwilligers zijn getraind in het herkennen van dementie. Zo weten ze beter hoe contact te maken en de juiste hulp te bieden.
“Deze erkenning is welverdiend”, zei wethouder Marijn van Ballegooijen. “Want Participe doet er alles aan om mensen met dementie mee te laten doen in Amstelveen. Het certificaat is ook belangrijk in ons streven naar een samenleving waarin mensen met dementie niet alleen als patiënt worden gezien, maar vooral gewoon als mens. Op locaties van Participe, zoals wijkcentra en ontmoetingsgroepen, wordt voor hen nu nog meer het verschil gemaakt. Dat verdient alle lof.”
De uitreiking vond plaats in wijkcentrum Middenhof. Participe kreeg het certificaat uit handen van de wethouder en Marga van Beek, van Alzheimer Nederland.
Trots
Elena Nabatova, manager bij Participe, reageerde trots: “Wij geloven dat iedereen, ongeacht zijn leeftijd, diagnose of afkomst, kwaliteit van leven verdient. Dit certificaat bevestigt onze inzet voor een dementievriendelijke samenleving waarin mensen met dementie kunnen blijven deelnemen aan het dagelijks leven.”
Training
Medewerkers en vrijwilligers van Participe hebben de training ‘Samen Dementievriendelijk’ gevolgd. Hierdoor zijn ze beter in staat zijn om dementie te herkennen en passend te reageren. Daarnaast worden fysieke aanpassingen doorgevoerd in de locaties, zoals verbeterde verlichting, duidelijke bewegwijzering en dementievriendelijke inrichting. Kastanjehof, de eerste aangepaste locatie, deed mee aan de pilot ‘Dementievriendelijke Ontmoetingsplaats’. Andere locaties volgen binnenkort.
Themajaar ‘De Mens Zien’
Het behalen van het certificaat is onderdeel van het themajaar ‘De Mens Zien’ in Amstelveen. Dit jaar is gericht op de ondersteuning van inwoners met dementie en hun mantelzorgers, en op het bevorderen van een dementievriendelijke gemeente. “Het uitgangpunt is dat mensen zo lang mogelijk kunnen blijven doen waar zij gelukkig van worden, al dan niet met wat ondersteuning of in aangepaste vorm”, besluit Van Ballegooijen.
Miranda Coops van Miranda Coops Art & Design ontwierp een prachtig kunstwerk als prijs voor ons golfevent. Delia de Vreeze van de Vrije Universiteit won dit kunstwerk voor de longest drive en was er zo enthousiast over dat het haar meteen inspireerde om Miranda te benaderen voor een nieuw project. Ze vroeg haar een speciaal kunstwerk te maken voor de VU-studenten en alumni die afgelopen zomer deelnamen aan de Olympische en Paralympische Spelen. Als eerbetoon voor hun uitzonderlijke prestaties ontvingen zij dit unieke kunstwerk van Miranda.
“Light the torch!”
Topprestaties in sport en studie hebben veel met elkaar gemeen: groeien door actie. Je doet, leert, onderzoekt, traint, en blijft verbeteren. Voor studenten is het diploma het doel, voor atleten de Olympische Spelen. Deze werelden komen samen aan de VU, waar dromen van het Olympisch vuur werkelijkheid worden. Met trots staat de Griffioen achter hen, als steun en inspiratie. Altijd met het motto in gedachten: “Citius, Altius, Fortius” – Sneller, Hoger, Sterker.
Dit motto weerspiegelt de onophoudelijke drang naar vooruitgang en het verleggen van grenzen, in de sport en daarbuiten. Onder de oranje gloed van de Eiffeltoren, omringd door bloemen als symbool van groei, blijven onze atleten hun toekomst kleuren. Het Olympisch vuur dooft niet na de Spelen; we blijven trainen, leren en groeien, klaar om op het juiste moment de fakkel opnieuw te ontsteken!
Miranda Coops: “Ik ben ontzettend trots dat ik dit werk mocht maken in opdracht van de VU”
Door het NTC (Nationaal Tennis Centrum) wordt in samenwerking met Padel Mate Club in 2025 een nieuw padelcentrum geopend.
Padel is een nieuwe sterk groeiende sport en ook in Amstelveen groeiend in populariteit. Eind 2019 is het NTC Amstelveen officieel geopend en in 2020 is Padel onderdeel geworden van de KNLTB. Met het NTC heeft Netjes Beheer zich voor de lange termijn verbonden aan top- en breedtesport, waarbij Padel nu aan het programma van het NTC wordt toegevoegd, in eerste instantie als breedtesport maar met een duidelijke ambitie zich verder te ontwikkelen en net als voor Tennis, voor Padel de topsportlocatie in Nederland te kunnen zijn ter ondersteuning van de verdere ontwikkeling van de sport en spelers.
Het nieuwe centrum zal zich vestigen in een van de bestaande hallen van het NTC welke hiervoor geheel opnieuw zal worden ingericht met hoogwaardige indoor Padel banen. Het nieuwe padelcentrum zal worden geëxploiteerd als Padel Mate Club NTC en is gelegen nabij de tijdelijke locatie van Padel Mate Club Amstelveen.
Gustavo Rota (directeur Padel Mate Club); “We zijn blij de samenwerking met het NTC te kunnen aankondigen. De opening van onze derde en nieuwste club in het NTC markeert ons commitment aan de sport en Amstelveen”.
De opening van Padel Mate Club NTC staat gepland voor de 2e helft van 2025, vanaf de zomer van 2025 zal met de realisatie van het padelcentrum worden begonnen. Omdat het NTC beschikt over voldoende tennisbanen, zowel binnen als buiten, kunnen de huidige tennis- en badmintonspelers in de meeste gevallen binnen het NTC blijven spelen.
Foto: Gustavo Rota directeur Padel Mate Club (links) en Wilma Schoonderbeek-Netjes, directeur Netjes Beheer (rechts)
Studio Casco Interiors werd begin 2020 opgericht door Carla Gerritsen & Liselotte Filippo met als doel de creatie van een full-service interieurstudio, waarbij alle diensten op het gebied van interieur- en projectmanagement samenkomen.
In stylingsvaktermen betekent casco lege ruimte, die naar eigen inzicht in te vullen is. Van lege ruimtes creëren zij een sfeervolle, persoonlijke en eigentijdse basis.
Wist je dat Studio Casco Interiors zich volledig focust op interieurontwerp en de realisatie van het ontwerp? Waar Studio Casco Interiors voorheen ook vele vastgoedstylingen verzorgden, richten zij zich nu op het ontwerpen van interieurs en het bijbehorende projectmanagement, voor zowel de particuliere als zakelijke opdrachtgevers.
Bij Studio Casco Interiors is elk project persoonlijk en op maat. Een ontwerp ontstaat vanuit een verhaal, afhankelijk van wensen, verlangens en smaak. Hierin begeleiden, inspireren en adviseren zij hun klanten. Niet alleen voor een interieurontwerp kunnen zij een 2D of 3D visualisatie maken, maar ook voor renovatieprojecten (denk aan aanbouw, opbouw of een andere indeling). Dit is ook interessant voor makelaars en projectontwikkelaars om zo de mogelijke potentie van het pand te laten zien. Hiermee komt het geheel tot leven en ontstaat er een goed beeld van wat er met het project mogelijk is!
Als onderdeel van het interieurconcept kan Studio Casco Interiors na de realisatiefase de volledige styling verzorgen. Hierdoor kan het interieurontwerp écht werkelijkheid worden.
Indien gewenst verzorgt Studio Casco Interiors de projectbegeleiding op maat voor de realisatie van het interieurplan. Zij kunnen het project zo plannen en begeleiden, zodat alles op een overzichtelijke manier uitgevoerd kan worden. Denk aan de dagelijkse communicatie, het budgetbeheer en het inhuren en aansturen van de juiste vakmensen.
Carla & Liselotte hechten veel waarde aan balans, rust en warmte. Dit geven zij hun klanten mee bij ieder project dat Studio Casco Interiors oplevert.
Ben jij op zoek naar een full-service interieurstudio? Studio Casco Interiors helpt jou graag verder! Plan vrijblijvend een kennismakingsgesprek in of kijk op de website https://studiocasco.com/
Zorg dat je bent ingelogd. Wanneer je bent ingelogd zie je bovenin een extra balk verschijnen.
Uitschrijven voor een evenement Ga in de bovenste balk naar ‘Mijn Profiel’. Ga naar het tabblad ‘Mijn evenementen’. Klik op ‘tickets’ en annuleer het juiste evenement door op het kruisje te klikken. Het systeem zal dan vragen of je zeker weet dat je de boeking wilt annuleren. Klik op bevestigen om dit te bevestigen. Je zult zien dat dit evenement geannuleerd is in je tickets.
Aanmelden voor evenement met introducée Je kunt je aanmelden voor een evenement door een ticket van je keuze te reserveren. Wanneer je een introducée wilt aanmelden kun je nu eenvoudig een extra ticket reserveren en de gegevens van je introducée invullen.
Smoelenboek In de bovenste balk kun je ook het smoelenboekaanklikken en op naam zoeken naar leden.
Documenten In de bovenste balk zie je onder documenteninformatie als: de statuten van de vereniging, de voorwaarden lidmaatschap, informatiepakket, jaarverslagen en stukken van de Algemene Vergaderingen.
Voor verzoeken, opmerkingen en vragen kun je altijd contact met mij opnemen via jelena@oa-amstelveen.nl of 06-23228035.
Exclusief Cultureel Event Samen met Marieke Uildriks van Museum JAN hebben we iets bijzonders bedacht: een exclusieve bijeenkomst voor een kleine groep ondernemers die cultuur een warm hart toedragen. Voel jij je ook betrokken bij de culturele sector? Kom dan naar dit unieke evenement op donderdag 7 november. https://lnkd.in/eAeXQJSr Future Proof Ondernemen Ook kijken we vooruit naar het ‘Future Proof Festival’ op donderdag 28 november. Samen met OA-leden Nirmala Balgobind en Miranda Coops hebben we afgelopen week gebrainstormd over het thema: ‘Spark Your Business’. Een dag vol workshops speciaal voor MKB’ers en zzp’ers, met praktische tools waar je direct mee aan de slag kunt. Wij kregen er alvast energie van! Stay tuned!
Zorg dat je samenwerkingen met zzp’ers kloppen volgens de Wet DBA!
Sinds de invoering van de Wet DBA is het belangrijker dan ooit om te weten of je een echte zelfstandige inhuurt of dat er sprake is van een arbeidsrelatie. De regels zijn er om schijnzelfstandigheid te voorkomen, maar kunnen soms complex zijn. De Kamer van Koophandel helpt ondernemers inzicht te krijgen in de Wet DBA, zodat je duidelijkheid hebt over de samenwerking met zelfstandigen.
Op de website van de KVK vind je alles wat je moet weten: van handige checklists tot concrete voorbeelden. Zo ben je goed voorbereid en voorkom je onverwachte situaties.
Vanaf vandaag biedt het PVO Amsterdam-Amstelland gratis cyberadviesgesprekken aan voor ondernemers uit de regio Amstelland. Deze adviesgesprekken worden uitgevoerd door het bedrijf I4Talent. Vier young professionals van I4Talent zijn getraind in de werkwijze en de toepassing van de cyberadviesgesprekken. De werkwijze wordt in andere PVO-regio’s al gehanteerd en goed ontvangen.
De externe experts maken een afspraak met de ondernemer en komen fysiek langs om de vragenlijst te doorlopen.
Uit deze vragenlijst komt een maatwerk adviesrapport rollen. De specialist loopt dit adviesrapport samen met de ondernemer door, om ervoor te zorgen dat alles goed wordt begrepen door de ondernemer.
De ondernemer ontvangt het definitieve maatwerk adviesrapport digitaal. De ondernemer kan het adviesrapport vervolgens downloaden.
De gegevens en uitkomsten van het cyberadviesgesprek worden na twee weken verwijderd.
Het product is met name geschikt voor MKB-ondernemers ongeacht de branche. Alle ondernemers met een website, bankrekening en/of winkel komen in aanmerking. Zie ook bijgaande flyer. Het product is beschikbaar tot 31 december 2024.
Klaar voor een avontuurlijke nacht tussen de kunstwerken? Dat kan tijdens Camping Cobra! Van vrijdag 1 november tot zaterdag 2 november opent Museum Cobra haar deuren voor een onvergetelijk kampeeravontuur tussen de kunstwerken van de tentoonstelling Recall of Infinity.
Bij binnenkomst kun je je eigen slaapplek uitzoeken. Misschien wil je midden in de zaal liggen, of juist onder je favoriete schilderij? Neem je slaapmatje, slaapzak en zaklamp mee en maak het jezelf comfortabel. Er is een leuk programma voor de avond: van kijken naar een film tot creatieve workshops en gezelschapsspellen zoals Twister. En dan, als de avond op z’n einde loopt, kruipen we in onze slaapzakken voor een nacht vol dromen tussen de kunst. ’s Ochtends staat er een gezamenlijk ontbijt klaar.
Camping Cobra is geschikt voor kinderen vanaf vier jaar, en volwassenen zijn welkom onder begeleiding van minimaal één en maximaal drie kinderen. De inloop begint om 19:00 uur en eindigt om 20:00 uur. De volgende ochtend wordt het ontbijt geserveerd tussen 08:00 en 09:00 uur.
Tickets voor Camping Cobra kosten €20 per persoon, inclusief het ontbijt. Houd er rekening mee dat je minimaal twee kaartjes (voor één kind en één volwassene) en maximaal vier kaartjes (voor één volwassene en drie kinderen) kunt kopen.
Dit is de kans om een nacht door te brengen in het museum! Wil je erbij zijn? Reserveer je plekje via de website van het museum en bereid je voor op een nacht vol kunst, gezelligheid en onverwachte ontdekkingen. Meer informatie en de ticketverkoop vind je op museumcobra.nl.
Op donderdag 24 oktober wordt het griezelen geblazen bij BorgerSmith Makelaars. Speciaal voor kinderen van 2 tot 99 jaar organiseren zij een huizenspooktocht en een superleuk Halloween knutselfeest. “Griezelen wil je natuurlijk niet als je bezig bent met het kopen of verkopen van je huis, maar in een spookhuis kan het juist ontzettend leuk zijn !” zegt Dieuwke Borger enthousiast.
“Met Halloween zie je overal enge (oranje) monsters en heksen. Daarom bouwen wij ons kantoor om tot een echt spookhuis,” vertelt Dieuwke. “Alle kinderen uit de buurt zijn welkom om mee te doen. Je kunt een eigen heksenhoed knutselen en langs de kamers gaan voor een spannende ‘Trick-or-Treat’-ervaring. En als je verkleed komt, kun je zelfs meedoen aan een leuke fotoactie en misschien wel een prijs winnen.” Trek je engste kostuum aan en kom lekker griezelen bij BorgerSmith Makelaars.
Terwijl de kinderen zich vermaken met de griezelige avonturen, kunnen ouders genieten van een heerlijk drankje en gebakje, en alles te weten komen over onze nieuwste woningen. Wie weet vind jij jouw droomhuis op deze spannende dag.
Je kent dat misschien wel. Je ziet iets en denkt: ‘kan dat niet beter?’. Ineens heb je een goed idee. De kern van je uitvinding! Maar de vraag is: wat doe je er mee? De Nederlandse Orde van Uitvinders (NOVU) organiseert op zaterdag 9 november de Nationale Uitvindersdag in de bibliotheek van Amstelveen en viert dan haar 35-jarig jubileum. Een inspirerende dag voor jong en oud. Zo zijn er interessante lezingen en kun je tientallen andere uitvinders ontmoeten of jouw idee vertrouwelijk met experts bespreken. De jeugd heeft de toekomst, ook voor de jonge uitvinders is er veel leuks te doen.
9 November, dag van de uitvinders
Wereldwijd wordt op 9 november de dag van de uitvinders gevierd. Al die geniale uitvinders die producten hebben bedacht om ons leven makkelijker te maken, worden die dag herdacht. Ook Nederland heeft honderden uitvinders en ideeën voortgebracht. Al eeuwenlang. Om je te helpen jouw ideeën te realiseren organiseert de NOVU de Nationale Uitvindersdag. Dit jaar vindt deze plaats in Bibliotheek Amstelland, locatie Amstelveen.
Nationale Uitvindersdag, die mag je niet missen!
Van wie kun je beter leren dan van diegenen die je zijn voorgegaan. De Nederlandse Orde van Uitvinders is een netwerk vol kennis en ervaring die zich al 35 jaar inzet voor leden met een goed idee. Tijdens de Nationale Uitvindersdag kun je kennismaken met uitvinders op de uitvindersmarkt. Zij delen hun succes- en faalverhalen en geven je tips en advies over hoe zij van hun idee een product hebben gemaakt. Er is de mogelijkheid om een gratis QuickScan aan te vragen waarbij je vertrouwelijk je idee kan toetsen. Er zijn diverse presentaties van uitvinders en experts en ook voor de kinderen zijn er verschillende activiteiten zoals een hele leuke Lego®-steentjes workshop, je eigen uitvinding knutselen, voorleespret en een tentoonstelling over alledaagse (dus bijzondere!) uitvindingen. De Nationale Uitvindersdag wordt georganiseerd in samenwerking met Bibliotheek Amstelland, De Steentjesfabriek, Octrooi Centrum Nederland, onderdeel van Rijksdienst voor Ondernemers en EP&C Patent Attorneys. De laatstgenoemde twee partners zijn aanwezig om al je mogelijke vragen over octrooibescherming en patentaanvragen te kunnen beantwoorden.
Meer info
Heb je interesse, wacht niet te lang met inschrijven, er is een beperkt aantal plaatsen beschikbaar zowel voor entree als voor de QuickScans en workshops.
Tickets kosten € 10,00 in de voorverkoop (vanaf 26 oktober € 15,00) en zijn voor een dagdeel. Programma in ochtend en middag is gelijk aan elkaar.
Toegang voor kinderen is gratis en je krijgt een leuke goodie bag cadeau. Ga voor meer informatie en inschrijven naar: www.novu.nl/NUD24
Als horeca- of retailondernemer weet je hoe belangrijk het is om je bedrijf zichtbaar te maken. Door mee te doen met de verkiezing van Amstelveense Ondernemer van het Jaar 2024-2025 krijg je een unieke kans om jouw onderneming op de kaart te zetten.
Naast de juryprijzen introduceren we deze editie de publieksprijzen via een online stemming. Vanaf 14 januari 2025 kan het publiek stemmen voor de Amstelveense Horecaondernemer van het Jaar en de Amstelveense Retailer van het Jaar. Waarom meedoen?
Waardering en erkenning: Deelname is een blijk van erkenning voor jouw harde werk, creativiteit en doorzettingsvermogen.
Zichtbaarheid: Door mee te doen, geef je jouw onderneming een podium om zichtbaar te zijn bij een breed publiek.
Publieksstem: Voor de horeca- en retailsector is er een publieksprijs waarbij jouw klanten vanaf 14 januari 2025 kunnen stemmen om jou naar de overwinning te helpen.
Netwerk en ervaring: Naast de titel is het een kans om in contact te komen met andere ondernemers en de waardering van de lokale gemeenschap te voelen.
Aanmelden Horeca- en retailondernemers kunnen zich nog aanmelden tot 1 november via www.ovhj-amstelveen.nl. Geef jouw onderneming de kans om te stralen in Amstelveen en te laten zien wat je te bieden hebt.
Op donderdag 10 oktober waren er ruim 100 gasten aanwezig in de Schouwburg Amstelveen voor een inspirerend event over de toekomst van ondernemen in de Metropoolregio Amstelland.
Dit event organiseerden wij in samenwerking met Rabobank Amstel en Vecht, Nieuw Ondernemend Aalsmeer en de Gemeente Amstelveen. Het was gericht op ondernemers uit de hele Amstelland-regio en bood waardevolle inzichten over de brede welvaart in de Metropoolregio Amsterdam (MRA). Wij danken Otto Raspe voor zijn inspirerende keynote over dit thema, waarin hij zijn visie deelde en de cijfers toelichtte die de unieke positie van de MRA als economische groeiregio onderstrepen. Hoewel de economie in de regio harder is gegroeid dan in de rest van Nederland, blijft de brede welvaart van de inwoners van de MRA achter. Dit betekent dat niet alleen economische cijfers van belang zijn, maar ook het welzijn van de inwoners en de uitdagingen waar de regio voor staat, zoals duurzaamheid, de huizenmarkt en het personeelstekort.
Na de presentatie van Otto Raspe volgde een interactieve paneldiscussie met Adam Elzakalai (wethouder Economische Zaken in Amstelveen), Tamar Neter (oprichter en directeur van RobotWise), John Celie (Founder van One Flora Group), Ugur Pekdemir (directeur Rabobank Amstel en Vecht) en Robert-Jan Jansen (directeur van Werkreturn). De panelleden deelden hun ervaringen en perspectieven, en gingen met het publiek in gesprek over stellingen rond de economische en maatschappelijke ontwikkelingen in de regio. De aanwezige gasten namen actief deel aan de discussie, wat zorgde voor een dynamische uitwisseling van idee
Het college van B en W presenteert het vernieuwde ‘Plan voor de Energietransitie, Circulaire economie en Klimaatadaptatie 6.0’ (PLECK 6.0) aan de gemeenteraad. Dit plan zet de duurzame doelen van de gemeente Amstelveen helder op een rij en beschrijft de concrete acties die jaarlijks worden ondernomen om deze te realiseren.
Sinds de eerste versie van het plan in 2019 is er veel bereikt. Floor Gordon, wethouder Duurzaamheid legt uit: “Voor de zesde keer analyseren we waar Amstelveen staat op het gebied van duurzaamheid. We kijken naar de impact van onze inspanningen, zowel kwalitatief als kwantitatief, en bepalen hoe we de verduurzaming zo effectief mogelijk moeten voortzetten. Onze blik is gericht op het einddoel, een duurzame stad. Dit plan geeft ons concrete focus voor 2025 en daarna.”
Voortbouwen op duurzame basis
Floor Gordon benadrukt dat de gemeente de ingezette duurzame koers blijft volgen naar een fossielvrij Amstelveen met een klimaat-robuuste inrichting, waarin grondstoffen zo lang mogelijk en steeds opnieuw gebruikt worden: “We brengen accenten aan om onze aanpak te verbeteren en verstevigen. Zo gaan we bijvoorbeeld extra aandacht geven aan circulair en natuurvriendelijk isoleren, inwonerscollectieven nog actiever stimuleren en verbeteren we onze aanpak richting ondernemers. Onze focus verschuift van alleen energieadvies naar begeleiding van ondernemers, waarbij we de uitvoering van kleinschalige geadviseerde maatregelen direct laten faciliteren door een klusteam van Klimaatroute.”
Concrete maatregelen voor energietransitie
In de wijken Randwijck en Bankras/Kostverloren is een Energieteam actief met een wekelijks inloopspreekuur en informatieavonden. Het team werkt samen met bewoners aan buurtgerichte initiatieven onder de vlag van Slim besparen Amstelveen. Begin 2025 wordt de aanpak tussentijds geëvalueerd en mogelijk uitgebreid naar andere buurten.
De Nationale Isolatieaanpak richt zich op eigenaar-bewoners met een DEFG-label en een lage WOZ-waarde. Zij kunnen rekenen op een advies aan huis met een extra isolatiesubsidie.
Vanaf 1 april 2024 is het platform www.slimbesparenamstelveen.nl operationeel. Dit platform helpt woningeigenaren offertes te verzamelen voor energiebesparende maatregelen. Volgend jaar breidt de gemeente dit platform uit.
De aanpak van energiearmoede blijft de aandacht houden.
De gemeente werkt aan een CO2 uitstootvrije organisatie en streeft er naar niveau 4 van de CO2 Prestatieladder te behalen.
Circulaire economie
Amstelveen zet in op hergebruik van grondstoffen via vier pijlers, waaronder het Grondstoffenplan 2022-2026 en circulair inkopen en aanbesteden. Een nieuwe stap is het gebruik van circulaire materialen bij de energietransitie. Zo is biobased isolatiemateriaal toegevoegd aan de subsidieverordening en onderzoekt de gemeente of circulaire zonnepanelen kunnen worden toegepast.
Klimaatadaptatie
Amstelveen wil in 2050 klimaatbestendig zijn. Het Actieplan Klimaatadaptatie 2021-2026vormt de leidraad om de impact van klimaatverandering, zoals hitte en wateroverlast, op te vangen. De komende jaren blijft de gemeente inzetten op initiatieven zoals het ‘NK-Tegelwippen’ en ‘Groen moet je doen’ om de stad weerbaarder te maken tegen klimaatveranderingen.
Het aantal faillissementen is in september weer toegenomen, na een dip in augustus. Volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) werden vorige maand 35 meer bedrijven failliet verklaard dan in augustus. Dat is een stijging van bijna 11 procent. Een recent voorbeeld is gamewinkel Game Mania.
De trend van het aantal faillissementen is volgens het CBS al ruim twee jaar stijgend. Dat komt onder meer door het wegvallen van coronasteun, de plicht om uitgestelde belasting uit de coronaperiode nu alsnog te betalen, de inflatie en de oplopende lonen. In de eerste negen maanden van 2024 zijn bijna 40 procent meer bedrijven failliet verklaard dan in dezelfde periode een jaar eerder.
Meeste faillissementen in handel
In september werden 342 bedrijven en instellingen, inclusief eenmanszaken, failliet verklaard. Van alle bedrijfstakken had de handel opnieuw het grootste aantal faillissementen, namelijk 63. Dat is bijna een kwart meer dan in augustus. Een recent voorbeeld hiervan is gamewinkel Game Mania, die begin september de deuren sloot. Er zijn geen gegadigden om de winkels over te nemen. Eerder dit jaar vielen ook al winkelketens als Bristol en Esprit om.
Ook in de bouwnijverheid en de horeca nam het aantal faillissementen vorige maand toe. Bij vervoer en opslag was sprake van een daling.
Fun Center Amstelveen viert in oktober met trots haar 10-jarig jubileum. Sinds de deuren voor het eerst openden in 2014, is Fun Center Amstelveen, ook wel bekend als Jumpers, uitgegroeid tot een populaire en geliefde bestemming voor plezier en vermaak voor jong en oud.
In het afgelopen decennium heeft het entertainmentcenter, gevestigd op bedrijventerrein Legmeer in Amstelveen Zuid, duizenden families, scholen, verenigingen en bedrijven mogen verwelkomen en zo onvergetelijke herinneringen gecreëerd met een breed aanbod aan activiteiten, variërend van trampoline springen (jumpen) tot lasergamen en arcade, karaoke en shuffle boards.
Altijd vernieuwend
De kracht van Fun Center Amstelveen is dat er voortdurend wordt geïnnoveerd en dat er steeds nieuwe attracties worden toegevoegd aan het aanbod, waardoor het een plek van deze tijd blijft. Een plek waar avontuur, plezier en ontspanning samenkomen. ‘We zijn ontzettend dankbaar voor de steun van onze bezoekers in de afgelopen tien jaar,’ zegt de vriendelijke eigenaar Rob de Ruyter. ‘Ons doel is altijd geweest om een plek te bieden waar families, groepen en ook bedrijven samen kunnen komen, genieten en mooie herinneringen kunnen maken. Dit jubileum markeert niet alleen onze successen, maar ook onze inzet om in de toekomst nog meer plezier en avontuur te bieden.
Bedrijven, groepen, families
Fun Center Amstelveen heeft zich ontwikkeld tot een ideale plek voor gezellige en unieke bedrijfs,- groeps- en familie-uitjes. ‘Steeds meer bedrijven weten ons te vinden. Het is een leuke plek om op een uitdagende en gezellige manier aan teambuilding te doen. Maar ook voor het vieren van verjaardagsfeesten hebben we veel te bieden. Vooral bijzondere verjaardagen, zoals 40 en 50 jaar, worden hier veel gevierd. We hebben naast heel veel spelvermaak en quizen ook dj’s en een dansvloer, zodat je een geweldig feest kan vieren. Vriendengroepen en verengingen weten ons ook goed te vinden, daar zijn we natuurlijk trots op. En voor kinderpartijtjes’.
10-10-10!
Rob zegt dat het cijfer 10 centraal staat in feestmaand oktober. ‘Het is de hele maand oktober (de tiende maand van het jaar) feest bij Fun Center Amstelveen met veel acties en activiteiten,’ zegt Rob. Tijdens de herfstvakantie is er bijvoorbeeld een Halloween Techno Party (18 plus) en Halloween Fright Nights (voor kinderen t/m 12 jaar). Tijdens de herfstvakantie én de kerstvakantie is Fun Center Amstelveen bovendien elke avond geopend: All-Night Long tot 22.00 uur!
KINDERFEESTJES VOORDEEL
Voor de (populaire) kinderfeestjes geldt in de hele maand oktober dat bij groepjes van tien personen de jarige gratis naar binnen mag, evenals elke tiende persoon. Oktober is dus dé maand om een kinderfeestje te vieren bij Fun Center Amstelveen.
LET OP! 10 GRATIS KAARTEN ACTIES
Fun Center Amstelveen viert de mijlpaal ook door gratis kaarten weg te geven. Zo wordt een gratis feestje voor tien personen verloot in jubileummaand oktober! Maar ook worden er nog eens 10 gratis All-In tickets verloot én kan je ook nog eens een gratis groepsuitje voor 10 personen winnen! Wil je kans maken op deze tickets? Volg Fun Center Amstelveen dan op Facebook en Instagram (@funcenteramstelveen)!
HERFSTVAKANTIE VOORDEEL
Tijdens de herfstvakantie pakt Fun Center Amstelveen flink uit. Van 25 oktober tot en met 3 november geldt een gereduceerde all-in toegangsprijs van 10 euro per persoon. Daarvoor kan je je 1,5 uur onbeperkt uitleven. Bovendien is het in de herfstvakantie elke avond ‘All Night Long’: dus plezier maken kan tot 22.00 uur met de speciale All Night Long-tickets!
DECEMBER SINTERKLAAS & KERST
Het is nog even weg, maar de feestmaand december komt er natuurlijk ook weer aan. Fun Center Amstelveen heeft in ieder geval al geregeld dat Sinterklaas op woensdagmiddag 4 december tussen 14.00 en 17.00 uur langskomt, met stuntpieten en een goochelaar. Wil je jouw kinderen een leuk sinterklaasfeestje geven, boek dan alvast je tickets voor deze middag. En wil je een originele kerst vieren met de familie? Op woensdag 25 en donderdag 26 december is het weer tijd voor de Family Christmas Party, voor een onvergetelijk, gezellig en uitdagend kerstfeest!
HALLOWEEN
Fun Center Amstelveen staat al jaren bekend om de geweldige Halloween Party’s en dat is dit jubileumjaar zeker niet anders. Sterker, op donderdag 31 oktober wordt een Halloween Techno Party gehouden met techno-dj’s, een feestje voor 18-plussers die een griezelige avond willen beleven met geweldige beats. Ook de jongere kinderen kunnen zich ouderwets een hoedje schrikken: op 1 en 2 november worden de bekende Kids Halloween Fright Nights weer georganiseerd. Wees er snel bij, want de Fright Nights zijn altijd in trek.
Laagdrempelig, schappelijke prijzen en vooral goed en verrassend lekker. Du Monde Bar & Kitchen aan de Dorpsstraat 104 is al meer dan tien jaar een van de top-horecalocaties in Amstelveen, waar je ongedwongen kan genieten. Of je nu voor een kopje koffie, een lunch of een diner komt: de uitgebreide kaart biedt voor ieder wat wils.
Du Monde Bar & Kitchen is gelukkig geen horecalocatie waar een bezoekje direct een rib uit je lijf betekent. Het prijsniveau is naar de maatstaven van vandaag schappelijk gebleven en daarbij komt dat de kwaliteit echt bijzonder goed is.
Mosselen zijn er weer!
Du Monde onderscheidt zich al jaren door een zeer ruime menukaart, voor zowel lunch als diner. Momenteel is de kaart weer aangevuld met de overheerlijke verse mosselpannetjes van topkwaliteit, verkrijgbaar in vier smaken. Kies uit de Provençaalse, de Belgische, de Madam Jeanette of de verrassende Abdij-mosselen en je wordt zeker niet teleurgesteld. Uiteraard worden de mosselen standaard geserveerd met stokbrood en drie sauzen.
Uitstekende lunch
Lunchen bij De Monde is een aparte vermelding waard. Je kan echt alle kanten op, of je nu warm of koud wilt lunchen. Vooral de zogenoemde ‘Noons’, geserveerd in vis, vlees of vega-variant zijn enorme hardlopers (en aanraders). Je krijgt hier meerdere gerechtjes en dan heb je echt een hele complete lunch. Ook uit de talrijke salades en broodjes is het heerlijk kiezen.
Nog een speciale diner-vermelding: de spareribs en de kaasfondue. Echt eens proberen want die behoren tot de beste in de regio, evenals de ossenhaasspies. Voor een lekker kopje koffie met huisgemaakte appeltaart, cheesecake of brownies ben je hier ook aan het goede adres. Sowieso worden heel veel producten in de eigen keuken gemaakt en echt vers op de tafels geserveerd. Het team serveert bovendien snel en vakkundig. Het is niet voor niks dat Du Monde met ruim vier sterren wordt beoordeeld (uit honderden recensies).
Je kan er ook prima in je eentje terecht, met z’n tweetjes of natuurlijk met meer. Er is plaats voor groepen van 3 tot 200 (!) personen. Ben je met meer dan 30 personen voor een groot familie, vrienden,- of bedrijfsuitje, dan kan je in de speciale café-ruimte achterin de gezellige zaak terecht.
Vergeten we nog bijna het ideale zomerse terras, dat in het voor- en najaar wordt uitgerust met sit & heat-kussens. Kortom: Du Monde Bar & Kitchen is simpelweg perfect.
Du Monde Escape Rooms
Probeer ook eens de Du Monde Escape Rooms met vrienden, familie of je collega’s. Op de eerste etage kan je je lol op met een zeer dynamisch en leuk uitje. Uiteraard te combineren met lunch- of dinerarrangement.
In de Begroting 2025 staat wat de gemeente wil bereiken aankomend jaar, wat daarvoor moet gebeuren en hoeveel dit gaat kosten. De structurele begroting is meerjarig sluitend, inclusief een taakstelling oplopend tot € 3 miljoen in 2028. De invulling daarvan bekijkt de gemeente bij de Perspectiefnota 2026. De gemeente kan het huidige voorzieningenniveau op orde te houden en investeren in bijvoorbeeld de zorg, de uitbreiding van het zwembad, schoolgebouwen, vernieuwingen in het Stadhart, groen en investeringen om woningbouw mogelijk te maken.De gemeenteraad zal op 13 november een besluit nemen over de begroting
Wethouder Financiën Adam Elzakalai: “In de Programmabegroting 2025 staat de uitwerking van de Perspectiefnota. We zijn halverwege deze bestuursperiode en geven met veel inzet invulling aan het coalitieakkoord. Veel is al gerealiseerd of in de maak. De komende twee jaar ligt de focus dan ook op verdere uitvoering en afronding. We blijven investeren in onder andere zorg, het op orde houden en investeren in verbeteringen van onze stad.”
Gezonde financiële positie
De financiële positie van Amstelveen is al jaren gezond en de lokale lasten blijven op een laag niveau. Om deze positie vast te houden is via de Perspectiefnota 2025 een besparing in de meerjarenbegroting opgenomen. Veel zal afhangen van onzekerheden rondom Rijksbezuinigingen en de verdere invoering van het nieuwe verdeelmodel voor de algemene uitkering gemeentefonds. Ook de fasering van grote projecten als Nieuw Legmeer en de onderwijshuisvesting bepalen in hoge mate of en in welk tempo er besparingen gerealiseerd moeten worden. De uitwerking van het regeerakkoord op hoofdlijnen en een regeerprogramma is nog niet bekend, maar komt terug bij de notitie septembercirculaire 2024. De algemene reserve heeft per 2025 een verwachte beginstand van circa € 53,5 miljoen en per 2028 een verwachte eindstand van € 33 miljoen. Er blijft voldoende ruimte over om te voldoen aan de raadsafspraak om een buffer van € 15 miljoen te kunnen hanteren.
Groen, duurzaam en gezond Amstelveen
Voor investeringen in groen, water en recreatieve voorzieningen is een meerjarig fonds ingericht van € 10 miljoen. De gemeentelijke organisatie wil in 2030 CO2 neutraalzijn. In de begroting is € 10 miljoen gereserveerd om te investeren in het verduurzamen van het gemeentelijk vastgoed. Ook zetten de gemeente volop in op het verduurzamen van bestaande woningen. De subsidieregeling die hiervoor is opgezet is een groot succes en is verhoogd.
Groei in balans met voorzieningen
De gemeente investeert om woningbouw mogelijk maken, maar wel in balans met de voorzieningen. Voor de transformatie van bedrijventerrein Nieuw Legmeer naar een levendige, duurzame hoogstedelijke woon(werk)wijk met zo’n 4400 woningen is een ontwikkelvisie vastgesteld. De nodige financiële ruimte om de ontwikkeling mogelijk te maken is in de begroting ingepast. De gemeente verplaatst de gemeentewerf, het afvalbrengstation en het afvaloverslagstation en houdt rekening met aanleg van wegen en een nieuwe school. Belangrijkste investeringende komende jaren zijn in nieuwe schoolgebouwen bij de Orion, De Scheg en de Sporthal van het Keizer Karel College. Verder investeert de gemeente in de Cultuurstrip, een medisch centrum aan de Lindelaan en een nieuw Wijkcentrum Alleman/Bankras. Op diverse plekken in Amstelveen worden woningen gebouwd en opgeleverd, zoals woningen voor jongeren bij de Kalkbranderij en 552 grotendeels middeldure appartementen bij het project Olympiade. Ook treft de gemeente voorbereidingen voor de bouw van circa 1400 woningen in de Scheg. Voor de inrichting van de A9 overkappingen en de aanpak van de Noordelijke Poeloever zijn de benodigde middelen beschikbaar gekomen. De inrichting van de overkappingen biedt de kans de verbindingen tussen het noorden en het zuiden van de stad te versterken. De Noordelijke Poeloever vormt de verbinding tussen het Amsterdamse bos, het Oude Dorp en een van de A9 overkappingen. De eerste plannen voor de inrichting van de overkappingen en de Noordelijke Poeloever zijn gemaakt en worden verder uitgewerkt.
Amstelveen heeft een hart voor iedereen
De kosten voor de WMO en Jeugdhulp blijven stijgen, terwijl gemeenten onvoldoende vanuit het Rijk worden gecompenseerd voor de kostenstijgingen. De invoering van de inkomensafhankelijke bijdrage voor de WMO zou de aanzuigende werking moeten terugdraaien, maar het is nog niet duidelijk in welke mate dat zal gebeuren. De gemeente streeft naar beperking van kostenstijgingen door het nemen van maatregelen zoals uitbreiding van het preventief aanbod, gesprekken met externe verwijzers over hun verwijsgedrag en een specifiek aanbod voor bijna volwassenen. De gemeente gaat door met de ‘Pilot Basisbanen’ voor inwoners die geen gebruik kunnen maken van andere voorzieningen en diverse re-integratietrajecten hebben doorlopen. De ervaringen zijn positief en basisbanen dragen bij aan het levensgeluk van de inwoners. De gemeente versterkt de inzet op vroeg signalering van schulden. De projecten Menselijke Maat en het Actieplan Dementie, De Mens Zien 2024-2026 gaan door en zorgen ervoor dat inwoners zich gehoord, gezien en geholpen voelen.
Veiligheid
Veiligheid is belangrijk in Amstelveen. De gemeente blijft hier aan werken en in investeren. Denk hierbij aan het tegengaan van criminaliteit met grote impact zoals woninginbraken en cybercrime, de aanpak van ondermijning en aandacht voor thema’s als jeugdoverlast en problematiek rond personen met onbegrepen gedrag.
‘Informatiebijeenkomst voor nieuwe ronde ZAAI op 12 november’
Een nieuwe editie van ZAAI staat weer in de startblokken. Het ZAAI programma ondersteunt startende ondernemers in Amstelveen met masterclasses, intervisiebijeenkomsten en netwerkevenementen. Alles gericht om de kennis en vaardigheden op het gebied van ondernemerschap te vergroten. Daarnaast biedt ZAAI een unieke kans om met mede-starters én ervaren ondernemers in contact te komen.
Ben jij gevestigd in Amstelveen en korter dan 3 jaar ingeschreven bij de Kamer van Koophandel? Loop je tegen verschillende vraagstukken aan en wil je werken aan een stevig fundament voor je onderneming? Doe dan mee met het ZAAI traject.
Groeien en verbinden In januari 2025 start er weer een nieuwe editie van ZAAI. Tijdens het traject van zes maanden volg je meerdere masterclasses om jouw ondernemersvaardigheden te vergroten. Netwerken, financiën, sales en het stellen van doelen zijn onder andere onderwerpen die aan bod komen. Daarnaast verbinden we je met lokale ondernemers en heb je meerdere intervisiebijeenkomsten met mededeelnemers
De gemeente Amstelveen initieert, samen met de met de Ondernemersvereniging Amstelveen en de Rabobank, dit traject al 10 jaar. Wethouder Adam Elzakalai van Economische Zaken vertelt hierover: “De kennis over ondernemen van de ZAAI-lingen is heel erg toegenomen door het ontwikkeltraject ZAAI. Door de bedrijfsbezoeken aan het lokale MKB én netwerkbijeenkomsten van de OA is ook het netwerk van de deelnemers gegroeid. Ook zijn er mooie samenwerkingen ontstaan. Met ZAAI bieden we zowel Engelstalige als Nederlandstalige startende ondernemers de kans om zich succesvol te ontwikkelen, te groeien en te oogsten.”
Informatiebijeenkomst 12 november Net als voorgaande jaren zal ZAAI in 2025 twee groepen starters ondersteunen. Naast een Nederlandstalige groep, zal er ook een Engelstalige groep starters ondersteund worden.
Ben je enthousiast geworden en wil je meer weten? Op dinsdag 12 november is er een informatiebijeenkomst in P60. Het programma start om 19.00 uur. Er is gelegenheid tot het stellen van vragen en bovendien kan men zich direct inschrijven voor ZAAI 2024. Na afloop is er een netwerkborrel waar oud deelnemers, de trainers en de partners van ZAAI aanwezig zijn.
Aanmelden is noodzakelijk. Voor meer informatie en aanmelden: www.zaaiamstelveen.nl.
Zondag 20 oktoberopent in Museum CobraTheNewMotherSculptures, een tentoonstelling samengesteld door de bekende Nederlandse kunstenaar en curator Ad de Jong. Ruim vijftig sculpturen van in Nederland woonachtige kunstenaars worden in een unieke setting getoond. Een speciaal aangelegde lemen vloer en een soundscape biedende bezoeker een nieuwe manier om kunstte ervaren: niet alleenvisueel maar met inzet vanalle zintuigen.
Diepgaande beleving The New Mother Sculptures transformeert de bovenzaal van het museum tot een groot, open landschap waar hedendaagse kunstwerken op een verleidelijke manier kunnen worden ervaren. Iedere sculptuur vormt haar eigen specifieke fysieke en geestelijke wereld, soms vloekend en schreeuwend, soms liefdevol. Een wereld die niet rationeel begrepen wil worden maar wenst dat we kijken, voelen en ‘zijn’. De beelden komen uit de studio’s van jonge talentvolle én bekende kunstenaars. Er zijn wandtapijten, bezwerende constructies van ijzer, een Canta met lachgaspatronen, gekleurde glazen bakstenen, plastic vrachtwagenzeilen, structuren van wortelweefsels, een oneindige boekenkast en meer. Bezoekers worden aangemoedigd hun schoenen uit te trekken en met blote voeten, zonder gebruik van telefoon de tentoonstelling te verkennen. Het fysieke contact met de kunstwerken, de mysterieuze soundscape en de geur van leem met ingelegde zaden nodigen uit tot volledige onderdompeling.
Over Ad de Jong Ad de Jong is een vooraanstaand beeldend kunstenaar en curator en mede-oprichter van legendarisch kunstenaarsinitiatief W139. Eerdere tentoonstellingen die hij met anderen organiseerde zoals BeeldHalWerk, Present Forever en All Is Giving, werden met lof ontvangen. In The New Mother Sculptures experimenteert De Jong met de grenzen van de museale kunstervaring en creëert een ruimte met verschillende visies op een mogelijke toekomst, een ruimte waar kunst en toeschouwer elkaar op een nieuwe manier ontmoeten.
Deelnemende kunstenaars Maria Roosen, Hilke Walraven, Corine Zomer, HW Werther, Annegret Kellner, Yair Callender, Kristine Hymøller, Hester Oerlemans, Henk Visch, Sachi Miyachi, Théophile Blandet, Lisa Sebestikova, Saar Scheerlings, Maya Berkhof, Maaike Kramer, WONNE, Job Koelewijn, Elena Giolo, Diana Scherer, Jonas Ohlsson, Izaak Zwartjes, Arjanne van der Spek, Esther de Graaf, Femmy Otten, Hans van den Ban, Gijs van Poecke, Klaartje van Essen, Laura Canha Malpique, Mickey Yang, Simon Wald-Lasowski, Rens Spanjaard, Ad de Jong, Jordan Herregraven, Loma Doom, Maartje Korstanje, Afra Eisma, Ellen Yiu en Suzanne Plomp.
Praktische informatie De tentoonstelling is te zien van 20 oktober 2024 tot 2 maart 2025 in Museum Cobra. Openingstijden: dinsdag tot en met zondag van 10.00-17.00 uur. Meer informatie over de tentoonstelling en bijbehorend programma is te vinden op museumcobra.nl
Het lijkt nog ver weg, maar voor je het weet is het weer zover. In week 41 (7 t/m 13 oktober) is het de Week van Veiligheid. Zet deze data dus vast in je agenda. Campagne Vorig jaar zijn we gestart met een nieuwe campagne voor de Week van de Veiligheid rondom het thema ‘Agressie en Geweld’. In 2024 gaan we hier mee door. Agressie en geweld tegen ondernemers en hun medewerkers is nog steeds een groot probleem dat in alle branches voorkomt. Met de campagne benadrukken we dat agressie niet normaal is en meestal onverwacht komt. Daarom is het belangrijk dat ondernemers en hun personeel zich goed voorbereiden, zodat ze weten hoe te handelen als een situatie toch uit de hand loopt, of het zelfs kunnen voorkomen. Want: voorbereid is veiliger.
Focus op thema ‘Agressie en Geweld’ In de Week van de Veiligheid 2024 draait alles om activiteiten, die ondernemers helpen om beter voorbereid te zijn op agressie en geweld. Jouw organisatie doet toch ook mee? Hoe meer er in het land wordt georganiseerd, hoe meer ondernemers en medewerkers we gezamenlijk bereiken met tips om agressie en geweld te voorkomen. Zo zorgen we ervoor dat ze goed voorbereid en zelfverzekerd op de werkvloer staan en er landelijk aandacht komt voor dit thema.
Meer weten? Heb je hulp of inspiratie nodig voor het organiseren van een activiteit of heb je vragen over de campagne of campagnemateriaal? Wij helpen je hier graag bij. Stuur een mail naar info@pvo-amsterdamamstelland.nl en wij nemen contact met je op.
Frustratie door onvervulde vacatures? Geen tijd om aan employer branding te werken? Dailysirup helpt je om de juiste kandidaten naar jou toe te trekken, zonder stress of extra tijd.
Krapte op de arbeidsmarkt, ‘war for talent’ – welk bedrijf heeft er niet mee te maken? Iedereen zoekt personeel. Sterker nog: het gebrek aan medewerkers is op dit moment een van de belangrijkste risico’s voor bedrijven die willen (blijven) groeien. Herkenbaar?
Hoe leuk je vacatures ook zijn en hoeveel voetbaltafels je ook hebt aangeschaft, die nieuwe enthousiaste werknemers staan nooit uit zichzelf op je stoep. Laat staan in rijen van twee. Om (duurzame) groei te verzekeren, is er dus meer nodig dan een leuk grapje op LinkedIn of een derby als lunchbreak.
Het goede nieuws is, wij weten precies wat er daarvoor nodig is: een ijzersterk werkgeversmerk. Een merk waarmee je opvalt. Een sterk werkgeversmerk tovert jouw bedrijf om tot ware talentmagneet. Met een goede employer branding maak je je bedrijf toekomstbestendig, omdat je hiermee een stevige basis legt voor het aantrekken én behouden van talent. En dat is nodig, want in de historisch krappe arbeidsmarkt van vandaag onderscheid je je van je concurrenten door jouw authentieke en eerlijke verhaal te vertellen.
Denk je nu: alles leuk en aardig, maar ik kan niet schrijven, ik heb geen gevoel voor visuals en ik weet ook niet precies hoe en op welke kanalen ik mijn uitingen moet delen? En – eerlijk is eerlijk – als MKB-ondernemer, HR-manager of corporate recruiter, weet ik ook niet waar ik de tijd vandaan moet halen.
Snappen we allemaal. Maar jij hebt dailysirup. Met effectieve employer branding en digitale wervingscampagnes maken wij jouw bedrijf onweerstaanbaar om voor te werken. Wij nemen niet alleen je positionering voor onze rekening, maar vertalen deze ook naar maandelijkse content zoals blogs, socialmediaberichten en herschreven vacatureteksten. Daarnaast bedenken we met liefde wervingscampagnes die jouw bedrijf op de radar van de doelgroep zetten. Dit kan grootschalig of juist kleinschalig, afhankelijk van wat past bij de doelgroep en jouw organisatie.
Wil jij weten of het uitbesteden van je employer branding nuttig is voor jouw bedrijf? Neem gerust contact met ons op, we kijken naar je uit.
Tim Röling en Marlous de Weerd dailysirup creative marketing 0646111560 | dailysirup.nl | LinkedIn
Ps: Zelf aan de slag met employer branding, maar weet je niet precies waar je moet beginnen? Download dan ons gratis e-book en start vandaag nog. In 8 heldere stappen begeleiden we je naar een ijzersterk werkgeversmerk.
Graag jouw feedback, opmerkingen of suggesties voor de ontwikkeling van de gratis website kwaliteitscanner: www.websitesnuffelaar.nl. Tot stand gekomen door een mooie samenwerking tussen OA leden MiWebb en De Marketing Menukaart.
Afgelopen zomer hebben MiWebb en De Marketing Menukaart samen enkele sessies georganiseerd met als doel op een toegankelijke manier kennis te delen met lokale ondernemers. Beide bedrijven ondersteunen ondernemers dagelijks bij hun digitale vraagstukken, waarbij het optimaliseren van websites een belangrijk onderdeel is.
Om onze expertise breder beschikbaar te maken, hebben we gewerkt aan een website kwaliteitscanner. Met deze gratis tool kunnen de leden van de Ondernemersvereniging Amstelveen eenvoudig bekijken of hun website goed is ingericht. De tool is momenteel in de bètafase en bevat enkele simpele, maar nuttige tests voor website-eigenaren.
Wat hebben we nodig? Voordat we de tool verder ontwikkelen, ontvangen we graag jullie feedback. Jullie ervaringen en inzichten zijn van grote waarde, ongeacht jullie technische achtergrond. Heb je opmerkingen of suggesties? Laat het ons weten via info@websitesnuffelaar.nl.
Hoe gebruik je de tool? Het is heel eenvoudig: vul de URL van je eigen website (of die van een concurrent) in op https://websitesnuffelaar.nl en ontvang direct een kwaliteitsscore. Je hoeft geen persoonlijke gegevens achter te laten.
Vragen over je website? Heb je vragen over de kwaliteit van je website of wil je advies over hoe je deze kunt verbeteren? We kijken graag met je mee en bieden suggesties voor mogelijke verbeteringen.
We zijn erg benieuwd naar jullie reacties!
Met vriendelijke groet, MiWebb & De Marketing Menukaart