Op zaterdag 17 mei 2025 werden in Amstelveen meer dan 50 gratis, bijzondere activiteiten op één dag georganiseerd tijdens “Amstelveen in 24hrs”. Veel van deze activiteiten, die in heel Amstelveen plaatsvonden, waren uitverkocht en drukbezocht. Om zes uur in de ochtend konden bezoekers al dauwtrappen in onze mooie heemparken en aan het eind van de nacht zat de Annakerk helemaal vol met bezoekers die al dansend de dag afsloten. De burgemeester en de wethouders bezochten verschillende locaties en activiteiten.
Wethouder Economische Zaken en Stadspromotie Adam Elzakalai: “De vierde editie van Amstelveen in 24hrs was ook dit jaar een succes. Ook zat het weer mee. Heel veel Amstelveners en bezoekers konden Amstelveen ontdekken met activiteiten verspreid over heel Amstelveen. De dag werd georganiseerd door de gemeente Amstelveen in samenwerking met de verschillende ondernemers en instellingen in de stad. Ik wil al de deelnemende organisaties en bedrijven bedanken voor hun deelname.”
Creatieve activiteiten populair
Bijzonder dit jaar waren de vele creatieve samenwerkingen tussen bedrijven en instellingen. Zo was er de expositie World Unseen van Canon bij KNGF Geleidehonden met foto’s van gerenommeerde fotografen die te ‘bekijken’ waren met audio, braille en reliëf prints. Ziende mensen konden de tentoonstelling ervaren vanuit het perspectief van mensen met een visuele beperking. Andere creatieve samenwerkingen waren het Amsterdamse Bos en Cobramuseum met hun creatieve workshop Van Natuur tot Kunst; en Ziekenhuis Amstelland en Amstelveen Sport met “Gezond in het Ziekenhuis”. Vooral activiteiten waar inwoners zelf creatief konden zijn waren snel volgeboekt, zoals zelf pesto of sambal maken en Aziatisch koken op topniveau.
Amstelveen Uitagenda
Het doel van Amstelveen in 24hrs is om inwoners en bezoekers op een laagdrempelige en toegankelijke manier kennis te laten maken met het brede aanbod in Amstelveen. Ook buiten deze dag Amstelveen in 24hrs is er genoeg te doen in Amstelveen. Inwoners en bezoekers kunnen daarvoor de Uitagenda bekijken op de website visitamstelveen.nl/uitagenda.
Wist je dat de Music Meeting Lounge een verrassend groene achtertuin heeft? In slechts 2 minuten wandel je vanuit onze vergaderruimte zó het prachtige natuurgebied De Poel in – dat ook nog eens grenst aan het Amsterdamse Bos.
Wandelende lunch, iemand? Met een goedgevuld lunchpakketje op je rug loop je in 45 minuten een ontspannen rondje langs het water. Geen drukte, geen prikkels – alleen rust, ruimte en vogelgeluiden.
Toch liever zitten? Ons zonnige dakterras wacht op je. En bij minder weer? Dan duik je tijdens de break in onze collectie van 700 (!) elpees. Kies je favoriet, schuif aan bij de DJ-booth en draai ‘m zelf.
Met trots verwelkomen we Matchez als nieuw lid van Ondernemersvereniging Amstelveen!
Matchez gelooft in een inclusief Nederland, waar geen talent onbenut blijft en iedereen de kans krijgt zijn potentieel te benutten. Door samenwerking en gerichte stappen bouwen zij aan duurzame groei en succes voor iedereen die zij begeleiden. Ontdek hoe Matchez streeft naar een inclusieve samenleving waarin iedereen de kans krijgt om te bloeien en zelfredzaamheid te bereiken. Als re-integratiebureau coachen zij mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt en bieden ze via YouTaal gespecialiseerde taalcursussen voor nieuwkomers. Daarnaast fungeren zij als betrouwbare partner voor gemeenten en werkgevers, omdat ze geloven in de kracht van samenwerking en het belang van een constructieve dialoog tussen alle betrokken partijen.
Van harte welkom, Laurie Glansdorp, Aldo Rombach en Ali Alfahet van Matchez! We kijken uit naar een inspirerende samenwerking.
In maart stelde de gemeenteraad nieuw beleid voor betaald parkeren vast met een aantal aanpassingen. Daarom duurt de invoering van betaald parkeren iets langer dan eerder verwacht maar zorgvuldigheid staat voorop. De gemeente vindt het belangrijk om het parkeerbeleid transparant en goed onderbouwd uit te werken en inwoners en ondernemers op de hoogte te houden van het proces.
Wethouder Herbert Raat (Parkeren) begrijpt dat bewoners in sommige wijken, met name rondom het Veenendaalplein, overlast ervaren van parkeerders uit buurten waar betaald parkeren wordt ingevoerd: “Die zorgen nemen we serieus. We willen in het nieuwe beleid overlast door ongewenste overloop uit andere buurten zoveel mogelijk voorkomen. Daarom nemen we de tijd om het parkeerbeleid goed uit te werken. Op basis hiervan kunnen ook nieuwe gebieden worden aangewezen. Dat doen we zorgvuldig en op basis van heldere, actuele parkeerdrukmetingen.”
Voortgang Kostverloren Noord-Oost In Kostverloren Noord-Oost zijn de bezwaarprocedures inmiddels afgerond. De bezwaren zijn ongegrond verklaard en er kan gestart worden met de voorbereidingen om betaald parkeren in te voeren. De gemeente treft nu voorbereidingen en verwacht dat het nieuwe parkeerbeleid eind van deze zomer effectief wordt. Inwoners en ondernemers worden hierover tijdig geïnformeerd.
Zorgvuldige aanpak Oude Dorp Voor het Oude Dorp ligt de situatie anders. De invoering van betaald parkeren is hier gekoppeld aan het bredere mobiliteitsplan voor het raadhuis. Dat plan is inmiddels gereed, maar de uitvoering vraagt om verdere besluitvorming door de gemeenteraad, onder meer over participatie en de aanwijzing van nieuwe vergunninggebieden.
Vervolgstappen Voor de zomer werkt de gemeente onder andere een participatieprotocol, een gewijzigde parkeerverordening en de ingediende moties uit. Na het zomerreces worden deze plannen ter besluitvorming aan de gemeenteraad voorgelegd. Daarna kan de gemeente starten met de invoering van betaald parkeren in het Oude Dorp en Raadhuisgebied. Dit staat nu gepland rond de jaarwisseling.
Nieuwe parkeermeting Dit jaar vindt ook een nieuwe parkeermeting in heel Amstelveen plaats. Op basis daarvan wordt bepaald welke gebieden wel en niet in aanmerking komen voor invoering van betaald parkeren.
Amstelveen maakt zich op voor een belangrijke stap in de herontwikkeling van het gebied Kronenburg. Het college legt de gemeenteraad een voorstel voor een aangepast bouwprogramma voor dat qua opzet en volume dicht bij het oorspronkelijke plan blijft. “We bouwen niet alleen woningen”, zegt wethouder Floor Gordon, “we bouwen aan een leefgemeenschap”. Daarbij wordt ingezet op een combinatie van 438 studentenwoningen en shortstay units, met volop aandacht voor ontmoeting, recreatie en sociale samenhang.
Van leegstand naar levendigheid
Het gebied Kronenburg is al jaren in transitie. Door leegstand dreigt verdere achteruitgang. “We willen van een versnipperd en verloederd gebied naar een levendige campus waar mensen zich thuis voelen, elkaar ontmoeten en met plezier verblijven,” zegt wethouder Floor Gordon (ruimtelijke ordening). “Om een haalbaar programma met de gewenste maatschappelijke voorzieningen te kunnen realiseren, worden meer ‘shortstay units’, gebouwd, units waar mensen maximaal een half jaar kunnen verblijven. Dat heeft te maken met de beperkingen voor woningbouw die de aanvliegroute van de Buitenveldertbaan geeft. We hopen een deel hiervan op termijn alsnog naar studentenwoningen te mogen transformeren, mits het Rijk hiervoor groen licht geeft. De ontwikkelaars houden bij de bouw van de shortstay units hier wel alvast rekening mee.”
Overeenkomsten
Inmiddels heeft de gemeente nieuwe en aanvullende afspraken gemaakt met de ontwikkelaars die de komende jaren gefaseerd gaan bouwen in Kronenburg. “Het is bijzonder dat er nog zoveel eensgezindheid en energie is om Kronenburg gezamenlijk te ontwikkelen. Een groot compliment aan de ontwikkelaars met wie we al die jaren in goed overleg zijn gebleven”, aldus wethouder Floor Gordon.
Dichtbij oorspronkelijke plan
Voordat de gemeente een nieuw omgevingsplan maakt, vraagt het college de instemming van de gemeenteraad met het aangepaste programma, dat qua opzet van stedenbouw, openbare ruimte en beoogde voorzieningen nagenoeg hetzelfde blijft. De nadruk ligt op betaalbaarheid, duurzaamheid en een levendige campus met nog meer ruimte voor sociale samenhang en ontmoeting, sport en recreatie. Het voorstel gaat uit van een gefaseerde aanleg vanwege netcongestie en de energiezuinige opzet van de units.
Placemaking
Een belangrijk onderdeel van het aangepaste programma is ‘placemaking’. In het gebied worden diverse samenwerkingen en activiteiten opgezet om de sociale structuur te versterken en verloedering tegen te gaan. Door placemaking wordt het gebied nu al aantrekkelijker en levendiger. Dat draagt bij aan de sociale samenhang en de kwaliteit van leven voor de bewoners en gebruikers van Kronenburg en het naastgelegen Uilenstede.
Meer short stay voor haalbaar plan
In overleg met het Rijk is ruimte gevonden om 438 studentenwoningen toe te staan. Daarnaast worden voor de haalbaarheid van het plan gefaseerd circa 3.600 shortstay units gebouwd. Met de ontwikkelaars zijn afspraken gemaakt over de betaalbaarheid van de shortstay units. Met het Rijk is afgesproken dat op termijn een aanzienlijk deel hiervan, na onderzoek naar de gezondheidseffecten van het vliegtuiggeluid van de Buitenveldertbaan, mogelijk alsnog kan worden omgezet in studentenwoningen. Daarvoor dient het Rijk dan opnieuw toestemming te verlenen.
Start met Ballast Nedam-locatie
Eén van de eerste plekken waar de herontwikkeling concreet wordt, is de locatie van het voormalige kantoor van Ballast Nedam. Tegelijkertijd met een wijziging van het omgevingsplan verzoekt de ontwikkelaar de gemeente om de omgevingsvergunning te verlenen voor 1200 shortstay units, sport en kleinschalige horeca. Over het gewijzigde bouwprogramma, waaronder de plannen voor deze locatie, houdt de gemeente een informatieavond in juni. Omwonenden en bedrijven krijgen daarover bericht.
Tempo houden
Hoewel het Rijk zich heeft uitgesproken vóór de bouw van de
438 studentenwoningen, is voor daadwerkelijke realisatie nog een formele Verklaring van Geen Bezwaar (VVGB) nodig van de toezichthouder van het ministerie, de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT). Deze aanvraag is ingediend en in behandeling bij de ILT en de gemeente hoopt deze nog vóór de zomer te ontvangen. Daarnaast is nu een besluit van de gemeenteraad nodig om voortvarend de benodigde ruimtelijke procedures in gang te zetten.
Fotobijschrift: Artist impression van de ontwikkeling van de Ballast Nedam locatie
Op donderdag 8 mei vond in Schouwburg Amstelveen het event ‘Herken Ondermijning’ plaats, georganiseerd door Platform Veilig Ondernemen.
We kijken terug op een zeer geslaagde avond, met indrukwekkende bijdragen van ex-crimineel Michael en misdaadjournalist John van den Heuvel. Vanuit hun eigen ervaring vertelden zij hoe dichtbij ondermijning kan komen – ook voor winkeliers, horecaondernemers en bedrijven op bedrijventerreinen. Wat duidelijk werd: ondermijning kan iedereen raken.
Met een volle zaal en een betrokken publiek was het een inspirerende bijeenkomst die aanzette tot nadenken.
Benieuwd naar de sfeer? Bekijk de aftermovie en foto’s!
Het event was een samenwerking van Ondernemersvereniging Amstelveen, Nieuw Ondernemend Aalsmeer, Platform Veilig Ondernemen Amsterdam-Amstelland en de gemeenten Aalsmeer, Amstelveen en Uithoorn.
Wil je op de hoogte blijven van o.a. toekomstige evenementen, weerbaarheidstrainingen of ontwikkelingen op het gebied van veilig ondernemen? Meld je dan aan voor de nieuwsbrief van PVO via deze link:https://pvo-amsterdamamstelland.nl/nieuwsbrief/
In het kader van Amstelveen viert 80 jaar vrijheid zijn we op zoek naar inspirerende Amstelveners die hun persoonlijke kijk op vrijheid willen delen met de volgende generatie. Wat betekent vrijheid voor jou? Hoe draag jij eraan bij? En waarom is het zo belangrijk om die vrijheid te blijven koesteren?
Jongeren uit het voortgezet onderwijs gaan hierover met jou in gesprek. Ze luisteren, leren en verwerken jouw verhaal tot muziek, in samenwerking met professionele songwriters en producers van MDT Muziekmakers. Denk aan rap, spoken word of een lied – een muzikaal portret dat tijdens de Dialooglunch op 2 juli op het Stadsplein wordt gepresenteerd. Voor jou als deelnemer is dat een bijzonder cadeau.
Interviewmomenten:
Maandag 26 mei
Dinsdag 27 mei
Maandag 2 juni
Woensdag 4 juni Vanaf 16.30 uur Locatie: Platform C, Stadsplein 99, Amstelveen Duur: max. 1 uur
Dialooglunch:
Totaal 150 deelnemers – jong en oud – onder begeleiding van een presentator. Samen praten we over vrijheid, luisteren we naar de muziekstukken en vieren we de kracht van ontmoeting en verbinding.
Dinsdag 2 juli 12:00 – 14:00 uur Stadsplein Amstelveen
Meedoen?
Ken jij ondernemers, buurtgenoten of familieleden met een bijzonder perspectief op vrijheid? Of wil je zelf meedoen als geïnterviewde of als deelnemer aan de lunch? Meld je aan via:
nslinger@cultuureducatie-amstelland.nl Vermeld in je mail op welke data je beschikbaar bent voor een interview en/of als je wilt deelnemen aan de Dialooglunch op 2 juli.
Vrijheid. Wat doe jij ervoor? Deel je verhaal. Inspireer een jongere. Maak samen iets blijvends.
Ontdek jouw stad op 17 mei tijdens Amstelveen in 24hrs! Van culinaire verrassingen tot kunst en cultuur op onverwachte locaties. Er is 24 uur lang van alles te beleven. Denk aan exclusieve backstage tours, creatieve workshops en nog veel meer. En dat allemaal gratis!
Ontdek Amstelveen in 24 uur! Neem een kijkje bij de leukste evenementen bij jou in de buurt of verken nieuwe delen van de stad. Maak jouw eigen route van activiteiten waar jij naartoe wilt gaan. De hele dag op foodie tour of een nieuwe buurt ontdekken? Er zijn ook kant-en-klare routes voor jou samengesteld.
Benieuwd hoe goed je je kunt voelen door te bewegen? Kom langs bij Ziekenhuis Amstelland tijdens ‘Amstelveen in 24hrs’ en ontdek hoe leuk én gezond bewegen kan zijn!
Tussen 12.00 en 15.00 uur staat het ziekenhuis helemaal in het teken van actief en plezierig bewegen. Iedereen is welkom – of je nu een sportfanaat bent of liever vanaf de bank toekijkt.
Wat kun je doen? Doe mee aan leuke en toegankelijke workshops en laat je inspireren door verrassende beweegdemo’s. Probeer bijvoorbeeld boksen, stoelyoga, rolstoeldansen, jeu de boules of dansen speciaal voor mensen met bijvoorbeeld Parkinson, MS of reuma . Kinderen kunnen hun energie kwijt op een sportief parcours en meedoen aan een vrolijke quiz. Ook is er informatie te krijgen over gezonde voeding, leefstijl en vitaliteit. Deze middag wordt georganiseerd in samenwerking met AmstelveenSport, er komen verschillende aanbieders zoals Danspark en stichting Rolstoeldansen.
Over 24H Amstelveen Op 17 mei laat Amstelveen zich 24 uur lang van z’n leukste kant zien! Van 6 tot 6 uur openen restaurants, ondernemers en culturele hotspots hun deuren voor een uniek kijkje achter de schermen. Denk aan proeverijen, rondleidingen, creatieve workshops en verrassende
Om de laatste fase van het A9-project tussen Badhoevedorp-Holendrecht (bij Amstelveen) in 2027 op te kunnen leveren is het noodzakelijk dat A9-afrit 5 (komend vanuit Haarlem richting Stadshart) vanaf maart 2026 voor een periode van liefst 64 weken wordt afgesloten.
Dat heeft aannnemer VeenIX (uitvoerder van het project) aangegeven bij Rijkswaterstaat (opdrachtgver van het project). De afsluiting is volgens VeenIX noodzakelijk om de geplande oplevering van de A9 in 2027 te halen. De zuidzijde van de verdiepte ligging is een complexe en intensieve bouwfase, waarbij ruimte nodig is om veilig en snel te kunnen werken. Het tijdelijk schrappen van de afrit speelt daarin een sleutelrol.
In maart 2026 start VeenIX met de laatste fase van het A9-project Badhoevedorp–Holendrecht: de aanleg van de verdiepte ligging aan de zuidzijde van het tracé ter hoogte van Amstelveen.
De afsluiting zal gevolgen hebben voor de bereikbaarheid van Amstelveen, en in het bijzonder voor het Stadshart, maar bijvoorbeeld ook voor het Oude Dorp en Keizer Karelpark. Tijdens een raadsbijeenkomst op 14 mei zal Rijkswaterstaat daarom een toelichting geven aan raadsleden over het nut en de noodzaak van de afsluiting. Zo moeten duidelijke voorwaarden worden afgesproken over alternatieve routes, omleidingen en andere maatregelen om Amstelveen en het Stadshart tijdens de langdurige afsluiting goed bereikbaar te houden.
De verdiepte ligging van de A9 is onderdeel van een grootschalige herinrichting van de snelweg door Amstelveen, bedoeld om de leefbaarheid en doorstroming op lange termijn te verbeteren.
Museum Cobra doet mee aan 24h Amstelveen met een bijzondere samenwerking met het Amsterdamse Bos: een creatieve ochtend waarin natuur en kunst samenkomen. De activiteit was in een korte tijd volgeboekt — een teken dat steeds meer mensen op zoek zijn naar inspirerende, creatieve manieren om de stad te beleven.
De ochtend start in het Bloesempark, waar deelnemers met boswachter Kayleigh de natuur induiken. Daarna vervolgt de groep per fiets de route naar Museum Cobra voor een workshop vol kleur en expressie, geïnspireerd op de Cobra-beweging én het landschap van het bos.
De grote belangstelling voor deze activiteit laat zien dat de behoefte aan beleving, verdieping en kunst leeft in Amstelveen. Museum Cobra blijft actief samenwerken met lokale partners om dit soort initiatieven mogelijk te maken.
24hrs Amstelveen: Van natuur tot kunst is inmiddels volgeboekt, maar houd onze kanalen in de gaten voor nieuwe activiteiten! Meer info: museumcobra.nl
Nieuw onderdeel speciaal voor jonge deelnemers op 28 september in Aalsmeer.
Op zondag 28 september 2025 staat Aalsmeer opnieuw in het teken van de Ride for the Roses. Deze 26e editie van het bekende fiets- en wandelevenement verbindt mensen van alle leeftijden in de strijd tegen kanker. Nieuw dit jaar is de Kidswalk: een speciale sponsorwandeling van 5 kilometer voor kinderen. Zo kunnen ook de jongste deelnemers hun steentje bijdragen aan een toekomst met minder kanker.
Iedereen kan meedoen
Na het succes van de Walk for the Roses in 2024 wordt het evenement dit jaar uitgebreid met de Kidswalk. Na het vertrek van de fietsers en wandelaars starten om 11:30 uur de kinderen aan hun eigen wandeling door het mooie Aalsmeer. De route zit vol verrassingen en leuke activiteiten, en belooft een feestelijke belevenis te worden voor alle jonge deelnemers. Kinderen kunnen meedoen met hun broertje of zusje, sportteam, klasgenoten of buurkinderen. Per groep kinderen loopt er gratis een begeleider mee. Deelname kost €5,- per kind. Aan het eind ontvangt iedereen een mooi aandenken en een traktatie. De opbrengst gaat – net als bij de andere onderdelen van de Ride – naar KWF Kankerbestrijding.
Speciaal aanbod voor scholen en BSO’s
Voor basisscholen en buitenschoolse opvang uit Aalsmeer en omgeving is er een speciaal aanbod. Scholen kunnen zich met een groep leerlingen aanmelden en krijgen een eigen ontvangstplek, een eigen actiepagina via de website en strijden mee voor leuke prijzen. Voor de school die het meeste geld ophaalt én voor de school met de grootste groep deelnemers stelt de organisatie een mooie prijs beschikbaar.
Loop mee voor KWF
De volledige opbrengst van de Ride for the Roses – dus ook van de Kidswalk – gaat naar KWF Kankerbestrijding. Elke stap, elke euro telt: voor baanbrekend onderzoek, betere behandelingen en meer kwaliteit van leven voor mensen met kanker.
Doe mee en wandel voor een roos uit liefde voor je dierbare. Meer informatie en aanmelden kan via: www.ridefortheroses.nl
Een bruisend programma vol livemuziek, waarin Theater Van Santen fonkelnieuwe, maar ook oude liedjes de revue laat passeren. Liedjes over dieren, sprookjes, kleine mensjes, grote mensjes. Je mag zijn wie je bent, op zoek naar jezelf, ontdekken wie je bent, iedereen is uniek, je bent op zijn mooist als je jezelf bent, Theater Van Santen staat bekend om zijn verhalende manier van muziek brengen. Kinderen krijgen de gelegenheid om mee te doen op het toneel en meezingen is onvermijdelijk.
Iedere maand geeft één van onze leden antwoord op vijf ongewone vragen: één vaste en vier naar keuze. Hij of zij kiest een volgende OA ondernemer die het stokje overneemt. Een leuke ijsbreker. En je hoort nog eens wat…Deze maand vijf ongewone vragen aan Bram Coops:
Wat heeft de OA jou gebracht waar je vooraf niet op rekende?
Ik werd lid om “collega’s” te hebben om mee te borrelen en evenementjes te doen, zoals golfen en padellen, maar ook om meer ondernemende mensen in Amstelveen te leren kennen. Ik had niet verwacht dat er zoveel leuke evenementen worden georganiseerd, waar ook op de actualiteit en nieuwe ontwikkelingen wordt ingegaan en ben daardoor blij verrast!
Welke gebeurtenis heeft je leven veranderd?
In 2015 had ik finance opgezet voor een aantal Europese landen en toen alles soepel draaide, besloten de mensen op het hoofdkantoor in New York dat ze het vanaf dat moment wel weer vanuit de VS konden gaan managen. Opeens was ik mijn baan kwijt en toen besloot ik te gaan freelancen op het gebied van finance en projectmanagement. Sindsdien heb ik voor vele mooie organisaties mogen werken, heb ik veel flexibiliteit en kan ik doen waar ik goed in ben, structuur, overzicht en inzicht brengen.
Stel, je had topsporter kunnen worden, met welke sport zou dat dan zijn?
In mijn jeugd heb ik veel getennist (ook nu nog) en keek ik graag tennis. Ik denk dat toen alleen nog de Grand Slam toernooien werden uitgezonden, maar tijdens de finales en andere spannende wedstrijden kon ik wel een beetje weg mijmeren met de gedachte daar zelf te staan, op bijvoorbeeld Wimbledon of Roland Garros.
Welk advies zou je geven aan je jongere zelf?
Wees niet zo verlegen, doe leuke dingen en neem veel initiatieven.
Waar zou je het allerliefst willen wonen?
Ondanks dat ik Amstelveen een superleuke stad vind om te wonen, houd ik zelf toch ook wel van de bergen en de Zwitserse of Oostenrijkse Alpen trekken dan behoorlijk, als ik dan toch zou mogen kiezen.
Dana van Poelwijck, die al enige tijd als zelfstandig reisadviseur werkt, lanceerde op 1 mei haar eigen reisadvieskantoor onder haar eigen naam: Dana’s Travel Dimensions. Wij spraken met haar over deze betekenisvolle stap in haar ondernemersreis. Een gesprek over exclusieve reiservaringen, totale ontzorging en de kunst van het creëren van onvergetelijke momenten voor zowel particuliere als zakelijke reizigers.
Dana, allereerst gefeliciteerd met je eigen reisadvieskantoor onder je eigen naam! Kun je ons vertellen waarom je besloten hebt deze stap te zetten? “Dank je wel! Ik werk al geruime voor mezelf in de reisbranche, maar ik voelde dat het nu tijd was om volledig onder mijn eigen naam te opereren; Dana’s Travel Dimensions. Na mijn ervaring bij gerenommeerde organisaties en als zelfstandig adviseur, wil ik mijn persoonlijke visie op reisadvies nog duidelijker uitdragen. Ik merk dat steeds meer reizigers – zowel particulier als zakelijk – behoefte hebben aan een persoonlijke benadering die verder gaat dan wat je online vindt. Mijn passie ligt bij het samenstellen van onderscheidende reiservaringen die perfect aansluiten bij de wensen van de klant, inclusief alle bijzondere details die een reis echt bijzonder maken.”
Je hebt al veel ervaring in de reisbranche. Hoe zie je dat dit je gaat helpen bij je eigen onderneming?
“Door mijn lange werkervaring de reiswereld (waaronder bij American Express) reisorganisaties heb ik toegang gekregen tot een exclusief netwerk van partners wereldwijd. Ik weet welke boutique hotels écht de moeite waard zijn, welke privégidsen de meest bijzondere verhalen vertellen, en welke restaurants die unieke culinaire ervaring bieden die je bijblijft. Voor zakelijke reizigers vertaalt zich dat in efficiënte, stijlvolle arrangementen die perfect aansluiten bij het doel van hun reis. Voor particulieren betekent het toegang tot ervaringen die je niet in standaardpakketten vindt.”
Wat gaat Dana’s Travel Dimensions onderscheidend maken in de markt?
“Totale ontzorging staat centraal. Ik neem werkelijk alles uit handen, van het moment dat het idee voor een reis ontstaat tot na thuiskomst. Het gaat niet alleen om vluchten en hotels – ik regel desgewenst alles: van een perfect passende huurauto en VIP-transfers tot restaurantreserveringen op bijzondere locaties, privé-excursies, tickets voor evenementen of zelfs een personal shopper of babysitter ter plaatse. Voor zakelijke klanten verzorg ik ook bedrijfsuitjes. Het doel is om elke reis, of het nu voor zaken of plezier is, tot een zorgeloze en memorabele ervaring te maken.”
Op welk type clientèle richt je je voornamelijk?
“Ik richt me op reizigers die waarde hechten aan kwaliteit, exclusiviteit en persoonlijke service. Dat zijn zowel particulieren die op zoek zijn naar bijzondere vakanties – of het nu gaat om een familiereis naar een afgelegen villa in Toscane, een huwelijksreis naar een boutique resort in de Malediven, of een culturele ontdekkingstocht door Japan – als zakelijke reizigers die efficiëntie combineren met comfort. Mijn klanten zijn mensen die hun kostbare tijd liever besteden aan het beleven van hun reis dan aan het plannen ervan, en die begrijpen dat de juiste contacten en kennis het verschil maken tussen een goede en een uitzonderlijke reiservaring.”
Hoe heb je het proces van het opzetten van je eigen bedrijf ervaren?
“Het is een mix van opwinding en uitdaging! Er komt zoveel bij kijken. Voor de ontwikkeling van mijn merkidentiteit ben ik trouwens enorm dankbaar voor de hulp van Buro Amstelveen. Zij hebben me geholpen bij de ontwikkeling van mijn logo en de website danastraveldimensions.nl. Ze hebben perfect begrepen welke uitstraling ik wilde: stijlvol en exclusief, maar ook toegankelijk en persoonlijk. Dit was belangrijk omdat mijn website vaak het eerste contactpunt is voor nieuwe klanten.”
Kun je een voorbeeld geven van het soort reizen dat je samenstelt?
“Natuurlijk. Onlangs heb ik voor een gezin een reis naar Bali samengesteld waarbij ze begonnen in een luxe villa met privézwembad en eigen personeel in Seminyak. Ik had voor hen niet alleen een privéchauffeur geregeld voor de gehele reis, maar ook kookworkshops bij lokale families, een privéyogales met uitzicht op de rijstvelden, en een speciale ceremonie in een niet-toeristische tempel. Voor een zakelijke klant organiseerde ik recent een incentive reis naar New York, inclusief VIP-tickets voor een Broadway show, een privé-bootexcursie rond Manhattan en een exclusief diner in een chef’s table van een sterrenrestaurant. Het gaat om die bijzondere momenten die een reis onvergetelijk maken.”
Wat zijn je plannen voor de komende jaren?
“Allereerst wil ik een selecte klantenkring opbouwen waarmee ik een vertrouwensrelatie heb. Kwaliteit gaat voor mij boven kwantiteit. Op termijn zie ik mogelijkheden voor het begeleiden van exclusieve groepsreizen rondom specifieke thema’s zoals gastronomie, mode of kunst. Ook wil ik mijn expertise in bepaalde regio’s verder uitdiepen en exclusieve samenwerkingen aangaan met partners die toegang bieden tot unieke ervaringen die anders niet beschikbaar zijn voor het publiek.”
Heb je advies voor andere professionals die overwegen om zelfstandig ondernemer te worden?
“Investeer in je netwerk – dat is onbetaalbaar. In mijn geval zijn de contacten die ik door de jaren heen heb opgebouwd met hotels, lokale experts en dienstverleners wereldwijd nu een van mijn grootste assets. Verder: durf onderscheidend te zijn. Zoek naar jouw niche waarin je excelleert en waar je passie ligt. En natuurlijk: zorg voor een professionele uitstraling vanaf dag één, zoals ik heb gedaan door met Buro Amstelveen samen te werken voor mijn huisstijl en website.”
Waar kunnen geïnteresseerden meer informatie vinden over Dana’s Travel Dimensions?
“Vanaf 1 mei is mijn website danastraveldimensions.nl live, waar potentiële klanten meer kunnen lezen over mijn diensten voor zowel particuliere als zakelijke reizen. Ik werk op afspraak, zodat ik elke klant de aandacht kan geven die nodig is om hun wensen volledig te begrijpen en te vertalen naar een perfecte reisplanning. Want dat blijft mijn uitgangspunt: exclusieve persoonlijke service als basis voor een onvergetelijke reiservaring.”
Dana van Poelwijck is vanaf 1 mei beschikbaar voor reisadvies via Dana’s Travel Dimensions, kijk op: danastraveldimensions.nl. Ondernemersvereniging Amstelveen wenst haar veel succes met deze nieuwe onderneming!
Een maandelijks nieuw dansfeest in de buurt Keizer Karelpark voor jong en oud. Zondag 27 april was de eerste editie van de Dansparade. Wethouder Marijn van Ballegooijen was aanwezig om de organisatoren te bedanken en succes te wensen.
De Dansparade is een samenwerking van Positief Samen en Buenting Sport. Initiatiefnemers zijn moeder Yvonne en dochter Jisca Breuker. Zij zorgen voor een leuke middag voor senioren en iedereen die houdt van bewegen en gezelligheid. “Bewegen op muziek stimuleert het brein op een positieve manier”, zegt Yvonne.
De muziek is uit de jaren ’50 en van daarna. “Maar de middag is voor jong en oud”, zegt Jisca. “Ook jonge kinderen zijn welkom. Het is voor iedereen die van muziek, bewegen en gezelligheid houdt. Het gaat om verbinding.”
De eerste editie was een succes. Er waren zo’n 35 deelnemers. “Initiatieven als deze zijn wat Amstelveen nodig heeft”, zegt Van Ballegooijen. “Het brengt jong en oud samen op een positieve manier. En het is gezellig.”
Wanneer en waar?
De Dansparade is er iedere laatste zondag van de maand van 15.00 uur tot 16.30 uur bij BuentingSport aan de Acacialaan 18. Iedereen is welkom. De entree is gratis.
Met trots verwelkomen we Bajes Boardrooms als nieuw lid van Ondernemersvereniging Amstelveen! Gevestigd in het historische en karakteristieke pand De Bajes uit 1921, biedt Bajes Boardrooms een unieke vergaderlocatie in de sfeervolle dorpskern van Amstelveen. De combinatie van de authentieke monumentale gevel en moderne faciliteiten zorgt voor een bijzondere mix van historie en comfort.
Wat ooit diende als kazerne en politiebureau, is na een indrukwekkende renovatie omgetoverd tot een luxueuze kantoorvilla met stijlvolle Boardrooms. Een perfecte plek voor inspirerende bijeenkomsten, midden in het Oude Dorp en op loopafstand van de natuur en het Stadshart. Bajes Boardrooms biedt faciliteiten aan van 2 t/m 50 personen.
Goed bereikbaar, met eigen parkeergelegenheid én volop sfeer – Bajes Boardrooms biedt een vergaderervaring die je niet snel vergeet.
Van harte welkom Bajes Boardrooms! We kijken uit naar een mooie samenwerking.
We zijn trots om Market Discovery®, onder leiding van oprichter Claudio Mancinelli, te verwelkomen als nieuw lid van Ondernemersvereniging Amstelveen! Market Discovery® is sinds 1993 dè partner voor bedrijven die willen groeien. Ze zijn gespecialiseerd in new business (nieuwe klanten binnenhalen)en full business (meer omzet realiseren bij bestaande klanten) en helpen organisaties met het ontwikkelen van de juiste structuur voor marktbewerking, resultaatgerichte coaching, heldere rapportages en vooral: het behalen van commerciële doelen.
Met een eigen callcenter en een team van sales-professionals/coaches biedt Market Discovery® een unieke integrale aanpak. Ze ondersteunen organisaties van leadgeneratie tot het coachen en versterken van accountmanagement, en zijn daarmee een echte one-stop-shop voor commerciële groei. Dankzij hun jarenlange ervaring, data-gedreven aanpak en betrokken projectmanagement helpen ze bedrijven toekomstbestendig te worden – met zichtbaar resultaat!
Market Discovery® is gevestigd in een prachtig karakteristiek pand, voorzien van ruime parkeergelegenheid. Claudio en zijn team kijken ernaar uit om hun netwerk binnen Amstelveen verder uit te breiden en andere ondernemers te ondersteunen met hun expertise. Van harte welkom, Market Discovery®! We kijken uit naar een inspirerende samenwerking.
Krachten bundelen, ervaringen uitwisselen en netwerken. Samenwerken met andere ondernemers kan je vaak verder brengen dan alleen werken. Er zijn verschillende manieren en niveaus van samenwerking.
Wil je gaan samenwerken? Denk dan goed na over hoe je het inricht en welke afspraken je maakt.
De Rabobank heeft een aantal tips rondom samenwerken op een rij gezet en geven voorbeelden van hoe andere ondernemers dit doen.
Kishio Suga – Where Both Sides Meet 28 juni t/m 26 oktober 2025
Museum Cobra in Amstelveen presenteert deze zomer de eerste solotentoonstelling in ons land van de baanbrekende Japanse beeldhouwer en installatiekunstenaar Kishio Suga (Morioka, 1944). “In Museum Cobra willen we bezoekers laten kennismaken met grensverleggende kunst van over de hele wereld,” zegt directeur Suzanne Wallinga. “Suga is een sleutelpersoon binnen de Japanse Mono-ha beweging, waarin natuurlijke en industriële materialen een nieuwe betekenis krijgen en de grens tussen mens, natuur en kunst vervaagt.” Kishio Suga – Where Both Sides Meet is te zien van 28 juni t/m 26 oktober 2025.
Sculpturen van alledaagse materialen Stenen, stukken hout, draad en gevonden takken: ze lijken soms bijna gedachteloos gerangschikt, maar dat is zeker niet het geval. De minimalistische sculpturen en installaties van Kishio Suga zijn ingetogen en gemaakt van alledaagse materialen. Suga benadrukt de fysieke kwaliteiten van deze materialen, maar ook de onderlinge relatie en de connectie met de omgeving. Dit gebruik van onaangepaste, natuurlijke materialen in combinatie met de filosofische nadruk op ruimte en vergankelijkheid zette de Mono-ha beweging midden jaren 1960 internationaal op de kaart. De kunstenaars braken rigoureus met de traditionele, figuratieve kunst en verwerkten op geheel eigen wijze hun onbehagen en ontgoocheling over de naoorlogse moderniteit in Japan.
Kunst, ecologie en filosofie De werken van Suga zijn nog altijd actueel, want de vraag hoe de mens en de aarde zich tot elkaar verhouden staat centraal. In een tijd waarin de aandacht voor duurzaamheid toeneemt, kiezen steeds meer mensen voor het gebruik van natuurlijke materialen, hergebruik en het repareren van producten. “Met deze tentoonstelling wil Museum Cobra niet alleen Suga’s radicale werk bij het Nederlandse publiek introduceren, maar ook bijdragen aan een dialoog over kunst, ecologie en filosofie”, vertelt Suzanne Wallinga, curator van de tentoonstelling. Wallinga werkte nauw samen met Ashley Rawlings, die is gespecialiseerd in naoorlogse Japanse en Koreaanse kunst. De kunstenaar zelf is eveneens betrokken bij de samenstelling en inrichting van zowel de tentoonstelling in Amstelveen als de solo-tentoonstelling die tegelijkertijd opent bij Dia: Beacon in de Verenigde Staten.
Iconische werken Deze tentoonstelling sluit perfect aan bij de ambitie van Museum Cobra om de blijvende relevantie van ervaringskunst onder de aandacht te brengen. De gehele bovenverdieping van het museum wordt gevuld met Suga’s grootschalige installaties, of ‘situaties’, zoals hij ze zelf omschrijft. Als bezoeker stap je als het ware zijn verstilde wereld binnen. Iconische sleutelwerken, waaronder Standing (1969) en Units of Dependency (1974), worden gepresenteerd, aangevuld met wandwerken, foto’s, notitieboeken en documentair materiaal. Persoonlijke notitieboekjes verklaren Suga’s ziens- en werkwijze, waarbij ook de vrolijke en kleurrijke kant van zijn werken aan bod komt. In videobeelden van zijn live performances is bovendien zijn humor goed terug te zien. Dit maakt de tentoonstelling ook toegankelijk voor bezoekers die nog niet zo bekend zijn met minimal art. Kishio Suga – Where Both Sides Meet nodigt je uit tot een herbezinning op de rol van materialen en de onderlinge verbondenheid van alles wat bestaat.
Over Kishio Suga Kishio Suga studeerde aan de Tama Art University in Tokio en begon daarna met ‘veldwerk’: vergankelijke arrangementen van natuurlijke en door de mens gemaakte materialen op buitenlocaties rond Tokio. Deze vertaalde hij ook naar binnenruimtes. Al snel kreeg hij erkenning voor baanbrekende werken als Parallel Strata (1969) en Soft Concrete (1970). Suga maakt – als beknopte onderzoeken – ook assemblages aan de wand en werken op papier. Ook gaf hij vele performances en schreef drie romans, een filmscenario en meer dan 150 essays. Zijn werk was onder andere te zien in Centre Georges Pompidou in Parijs, het Guggenheim Museum in New York en het San Francisco Museum of Modern Art. Hij heeft talrijke solotentoonstellingen gehad in internationale musea, waaronder het He Art Museum (Foshan, China, 2024), Dia: Chelsea (New York, 2016-17), Pirelli HangarBicocca, (Milaan, 2016). Een hercreatie van zijn iconische installatie Law of Situation (1971) is in 2017 gepresenteerd op de 57e Biënnale van Venetië. De tentoonstelling wordt ondersteund door een publieksprogramma met onder andere creatieve workshops en verdiepende lezingen, een tweetalige catalogus (Nederlands/Engels) en de vertoning van Suga’s detectivefilm Being and Murder (1999).
Wij zijn Xaviera Chelius en Elenita Christian – samen vormen we het bruisende duo achter Bruisend Leven Events. Een full-service bureau voor zakelijke events, met een flinke dosis energie, creativiteit én structuur. We helpen bedrijven bij het bedenken, organiseren en coördineren van onder andere personeelsfeesten, klantendagen, kwartaalmeetings en productlanceringen.
In deze video krijg je een kijkje achter de schermen: je leert wie we zijn, waar onze kracht ligt en vooral hoe we elkaar aanvullen binnen Bruisend Leven Events. We zijn verschillend, maar juist daardoor versterken we elkaar – en dat voel je in alles wat we doen.
Er zijn genoeg goede eventbureaus, maar niet iedereen brengt dat bruisende sausje mee. En dát is precies wat het verschil maakt.
Meer van ons zien? Volg ons op social media via @bruisendleven_events of neem een kijkje op onze website https://bruisend-leven.nl
Vanaf januari 2025 hebben Eva de la Mar, Angela van Dorssen en Sandrine Kwast de handen ineen geslagen voor een nieuw avontuur: de podcastserie ‘Ladies of Loss doen Doodgewoon’. In dertien afleveringen voeren zij eerlijke gesprekken over thema’s die vaak onderbelicht blijven – ziekte, afscheid en verlies, zowel in gezinnen als op de werkvloer.
Openhartige gesprekken over ongemakkelijke onderwerpen De eerste aflevering beet het spits af met het thema ‘Geheimen na de dood’: wat gebeurt er als er na het overlijden van een dierbare onverwachte waarheden aan het licht komen? Hoe ga je om met pijnlijke ontdekkingen? En moeten sommige geheimen misschien wel gewoon geheim blijven?
Waarom deze podcast? De drie makers – ook bekend als de Ladies of Loss – merkten na ruim zes jaar werken binnen dit thema dat praten over chronische ziekte of verlies nog altijd ongemakkelijk is. Terwijl vrijwel iedereen er vroeg of laat mee te maken krijgt. In deze podcast willen zij ruimte geven aan de vragen die vaak níet gesteld worden, en willen ze werkende mensen én werkgevers inspireren en handvatten bieden. Altijd met een oprechte, maar luchtige toon.
Vaste rubriek: de Luisteraarsvraag Elke aflevering bevat een vaste rubriek: de Luisteraarsvraag. Luisteraars kunnen hun vragen insturen over ziekte, rouw of afscheid – in de privésfeer of op het werk. Ook werkgevers, HR-professionals of leidinggevenden zijn van harte uitgenodigd hun vragen te delen. De Ladies beantwoorden alle inzendingen anoniem en putten hierbij uit hun eigen ervaring.
Heb jij een vraag die je bezighoudt? Schroom dan niet om contact op te nemen. De Ladies of Loss doen niet moeilijk over moeilijke onderwerpen – ze praten er gewoon doodgewoon over.
In 2025 vinden er meer werkzaamheden dan ooit plaats in en rond Amsterdam, zowel op de weg als op het spoor. Het zwaartepunt van de werkzaamheden ligt tussen mei en oktober. Daarnaast zijn er in de zomer grote evenementen in en om de stad. Samen zorgt dit voor veel extra drukte op de weg. Bijna iedereen die naar, vanuit of via Amsterdam reist, krijgt te maken met wegafsluitingen, omleidingen en langere reistijd. Daarvan gaan wij en onze bezoekers ook hinder van ondervinden.
Op amsterdambereikbaar.nl/2025 staan alle geplande werkzaamheden. De hinder gaan we op álle routes in de stad en regio merken. Dus ook op de wegen waar geen werkzaamheden of afsluitingen zijn. Daar wordt het bijvoorbeeld veel drukker door omleiding van verkeer. De extra reistijd kan hierdoor oplopen tot een uur, zowel heen als terug. Zeker als je met de auto reist. Ook de werkzaamheden aan het spoor zorgen voor vertraging. Hierdoor kan je ook in het openbaar vervoer langer onderweg zijn.
Wat kunnen we zelf doen
Het helpt als ook wij ons (reis)gedrag aanpassen. Bedenk goed of het nodig is om naar kantoor te komen. Werk als het kan vaker thuis, reis buiten de spits, gebruik een ander vervoermiddel of reis samen met een collega in één auto. Plan als het kan ook minder afspraken op kantoor. Moet dit toch, plan de afspraak dan buiten de spits en breng je gasten op de hoogte van eventuele werkzaamheden en de reisopties die zij hebben. Ook deze reisopties staan op amsterdambereikbaar.nl/2025.
Amsterdam Bereikbaar is een communicatiecampagne gestart. Laten wij als organisatie ambassadeur worden van deze campagne en ons steentje bijdragen aan het bereikbaar houden van de regio.
In 2025 staat Amstelveen in het teken van 80 jaar vrijheid met een uitgebreid programma vol herdenkingen, vieringen en activiteiten voor jong en oud. Op 4 mei herdenken we gezamenlijk de oorlogsslachtoffers tijdens de plechtigheid bij het monument aan de Amsterdamseweg, met muziek, voordrachten en twee minuten stilte om 20.00 uur. Herdenk mee! https://www.amstelveenoranje.nl/4-mei
Bevrijdingsfestival 5 mei in het Oude Dorp
Op 5 mei vanaf 14 uur barst het Bevrijdingsfestival los in het Oude Dorp, met optredens van onder andere de jeugdband Amstelveen, stadspianiste Li Xie, The Diamond Baritones, Swing the Mood en Almost Famous. Daarnaast zijn er workshops zoals ‘Schorten voor de vrede’ en de bakwedstrijd ‘Taarten voor de vrijheid’. ‘s Avonds wordt het bevrijdingsvuur ontstoken en is er een DJ-set van DJ Appelmoes. Vier mee! https://www.amstelveenoranje.nl/5-mei
80 jaar vrijheid, bekijk het programma en doe mee!
Het programma ’80 jaar vrijheid’ biedt een scala aan activiteiten rondom 5 mei. Er zijn vrijheidsmaaltijden in de wijken, een historische stadswandeling in Randwijk en Elsrijk, bezoek de tentoonstellingen en lezingen in de Bibliotheek en in het Cobra Museum. 3 mei is het ‘Freedom Stage’ voor studenten op Uilenstede en op 5 mei een vrijheidslunch met jazz muziek op het Stadsplein georganiseerd door de Schouwburg. Zie de kalender ’80 jaar vrijheid’ met alle activiteiten. https://www.amstelveenoranje.nl/80-jaar-vrijheid.
Samen herdenken, vieren en reflecteren we op de waarde van vrijheid. Doe je mee?
Vrijwilligers oproep
Stichting Amstelveen Oranje wordt gevormd door vrijwilligers-bestuursleden die in samenwerking met Amstelveense organisaties onvergetelijke oranje feesten en waardige herdenkingen.
Zou jij graag willen meewerken aan een van onze evenementen of activiteiten? Meld je dan aan als vrijwilliger. We kunnen je hulp goed gebruiken! https://www.amstelveenoranje.nl/vrijwilligers-oproep.
Wij verwelkomen Marjolijne Kleijn Professional Organizer als nieuw lid van de OA.
Marjolijne: “In 2021 besloot ik het roer om te gooien en om te starten als zelfstandig ondernemer. Ik heb me laten omscholen tot professional organizer, soms ook opruimcoach genoemd. Ik begeleid mensen tijdens het opruimen om keuzes te maken, spullen een vaste plek te geven en om meer ruimte te creëren. Maar… opruimen is meer dan zorgen dat je al je spullen op een vaste plek bewaart. Opruimen is ook ruimte maken voor dat wat er toe doet.
Na een tijdje voelde ik dat ik me meer wilde verdiepen in een meer gerichte coaching techniek. Door mijn liefde voor paarden kwam ik uit bij de opleiding voor motiverende gesprekstechnieken met inzet van paarden. Tijdens de coachingsessie staan we naast het paard, soms vraag ik wel of iemand een stukje wil lopen met het paard aan een touw. Door een gesprek aan te gaan, met het paard erbij, kan iemand eerder bij de kern komen. Paarden zijn zeer sensitief en pikken alle non verbale signalen op. Ik als coach benoem deze signalen en zo gaat iemand met nieuwe inzichten weer naar huis.
Een unieke combinatie dus, professional organizer en paardencoach. Beiden gericht op persoonlijke groei en ontwikkeling, rust en ruimte creëren in je huis en in je hoofd”.
Het Stadsfonds Amstelveen is veelbelovend van start met maar liefst 15 ingediende aanvragen. Tijdens de bestuursvergadering van 15 april zijn daarvan zeven initiatieven goedgekeurd; drie andere aanvragen worden nog in behandeling genomen. Met deze eerste toekenningen wordt nu al ruim €100.000 geïnvesteerd in lokale projecten die Amstelveen ten goede komen.
Gerard Bakker, voorzitter Stadsfonds Amstelveen: “We zijn blij verrast met zoveel aanvragen en enthousiast dat we nu al meer dan € 100.000 euro kunnen toekennen. Trots dat wij 7 fantastische initiatieven voor onze mooie stad kunnen ondersteunen: Projectplan BIZ Amsterdamseweg, Enjoy! De Kinderparade en Enjoy! The Sessions, Amstelveen Next, Vrij op het Plein, De Kegel Family Fair, en sfeerverrijking van de Rembrandtweg. Deze diversiteit aan projecten laat zien hoe breed het Stadsfonds kan bijdragen aan Amstelveense initiatieven.”
Criteria voor toekenning Aanvragen voor ondersteuning uit het Stadsfonds worden zorgvuldig beoordeeld aan de hand van duidelijke criteria. Projecten moeten echt iets extra’s bijdragen aan Amstelveen.
Belangrijke voorwaarden waaraan een project minimaal moet voldoen: · De aanvraag wordt ingediend door minstens twee organisaties, waarvan ten minste één onroerendzaakbelasting voor bedrijfsmatig vastgoed (ozb) betaalt. · De activiteit dient een collectief doel in Amstelveen en draagt bij aan economische groei en/of sociale verbondenheid. · Het voorstel draagt bij aan het algemeen belang en de uitstraling van Amstelveen en/of er is voldoende draagvlak. · Het voorgestelde project valt niet onder reguliere gemeentelijke taken en conflicteert niet met andere geplande lokale activiteiten of evenementen. · Er is sprake van cofinanciering: de aanvragers dragen zelf minimaal 25% van de totale projectkosten bij (via eigen bijdragen of andere financiers). · Waar mogelijk worden lokale partijen ingeschakeld voor de uitvoering. · Er mag geen sprake zijn van belangenverstrengeling en de aanvraag is niet bedoeld om bestaande tekorten in de begroting te dekken. · De aanvraag gaat vergezeld van een degelijk projectplan en een realistische, goed onderbouwde kostenbegroting.
Uitkering in termijnen Het Stadsfonds keert de toegekende bedragen niet in één keer uit, maar werkt met betaling in termijnen. De laatste termijn wordt uitbetaald na uitvoering van het initiatief en na indiening van een verantwoording die door het bestuur is goedgekeurd. Op deze manier wordt verzekerd dat het toegekende geld daadwerkelijk goed besteed wordt en het initiatief volgens plan wordt gerealiseerd.
Samenwerking in communicatie Als onderdeel van de toekenning is afgesproken dat bij alle communicatie rondom de gehonoreerde projecten duidelijk vermeld wordt dat deze mede mogelijk zijn gemaakt door Stadsfonds Amstelveen.
Volgende ronde voor het beoordelen van aanvragen Het bestuur buigt zich tijdens de bestuursvergaderingen over de ingediende aanvragen. Alle data vind je op de website www.stadsfondsamstelveen.nl. De eerstvolgende deadline voor het indienen van aanvragen is 13 mei 2025.
Vragen? Neem contact op met de stadsfondsmanager via stadsfondsmanager@stadsfondsamstelveen.nl.
Op vrijdagavond 25 april en zaterdag 26 april viert Amstelveen weer uitbundig Koningsnacht en Koningsdag. Stichting Amstelveen Oranje, sinds 1947 de vrijwilligersorganisatie, achter de lokale Oranjevieringen en herdenkingen, nodigt jong en oud uit om samen ‘onze verbondenheid en vrijheid’ te vieren. Trek iets oranjes aan en vier mee!
Koningsnacht vrijdag 25 april
Op vrijdagavond 25 april van 18:00 uur tot 23:30 uur is het Stadsplein omgetoverd tot een bruisend feestterrein. De horeca zorgt voor lekker eten en drinken met bars, terrassen en foodstands. Amstelveen Oranje verzorgt een spetterend programma vol muziek en entertainment.
Voor kinderen is er een vrolijke Mini Disco met DJ, een dansoptreden door BuentingSport, een Bollywood workshop en andere leuke activiteiten. Vergeet niet je mooiste oranje outfit aan te trekken en laat je fotograferen in de photobooth.
Daarna het swingende avondprogramma met optredens van de Caribbean Brass Band, de populaire Amstelveense DJ Nijkie en zanger Edo Barends. Burgemeester Tjapko Poppens geeft om 22:00 uur het officiële startschot voor de spectaculaire lasershow, waarna het feest nog doorgaat tot 23:30 uur.
Kijk voor het programma https://www.amstelveenoranje.nl/koningsnacht
Koningsdag zaterdag 26 april
Op Koningsdag kleurt de gehele gemeente oranje. Natuurlijk is er de vrijmarkt, dé plek waar jong en oud kunnen struinen en handelen. Er zijn gezellige optredens en tal van activiteiten voor kinderen. De burgemeester, wethouders en gemeenteraadsleden bezoeken, met een speciale bustour, verschillende wijken in Amstelveen om de inwoners persoonlijk te ontmoeten.
Voor meer informatie https://www.amstelveenoranje.nl/koningsdag
Vrijwilligers oproep
Stichting Amstelveen Oranje vindt haar oorsprong in 1947 toen inwoners vanuit verschillende buurtverenigingen besloten om nationale feestdagen gezamenlijk te vieren en te herdenken. Jaar in jaar uit zorgen betrokken vrijwilligers-bestuursleden voor onvergetelijke oranje feesten en waardige herdenkingen.
Zou jij graag willen meewerken aan een van onze evenementen of activiteiten? Meld je dan aan als vrijwilliger. We kunnen je hulp goed gebruiken! https://www.amstelveenoranje.nl/vrijwilligers-oproep
Afgelopen donderdag 17 april genoten we van een heerlijke avond bij Wijngaard De Amsteltuin, waar we werden ontvangen in het splinternieuwe Glazen Huis. Met uitzicht op de wijnranken en een zachte lentezon werden we meegenomen op een smaakvolle reis door Spanje, verzorgd door de Cavakoning.
In een ontspannen en gezellige sfeer proefden we wijnen uit verschillende Spaanse streken – van fris wit tot krachtig rood en feestelijk rosé. De bijpassende hapjes maakten de beleving compleet.
Aan het einde van de avond werden we ook nog getrakteerd op een mooie zonsondergang boven het Amstelland.
De Amsteltuin is een unieke plek en we kijken met veel plezier terug op deze geslaagde avond.
Rogier van Hagen heeft besloten zich in te zetten voor de Enjoy! Foundation in Amstelveen. In het begin moest hij even wennen aan de energie van Joy-Ellen Bos en Martijn Heus, de bevlogen krachten achter de Enjoy! bedrijven. Maar die gewenning ging snel. Want zodra je ziet wat zij betekenen voor de ontwikkeling van jongeren, word je vanzelf meegezogen in hun enthousiasme.
De Enjoy! bedrijven bestaan uit zo’n 90 medewerkers die zich dagelijks inzetten voor opvoeding, opvang en de groei van kinderen. De Enjoy! Foundation gaat nog een stap verder en richt zich op álle kinderen, ook die waarvan de ouders het financieel minder breed hebben. De stichting organiseert creatieve en inspirerende activiteiten die bijdragen aan de ontwikkeling van deze kinderen.
Zo werd er onlangs samen met JONKMAN & DE JONG ARCHITECTEN een gerenommeerde architect en een groep kinderen een kleurrijke wereld ontworpen in de Schouwburg Amstelveen. Een andere groep kinderen ontdekte dankzij een aantal gezellige vrijdagmiddagen de lol van het lezen. Ook werden er workshops “presenteren voor een groep” georganiseerd – speciaal voor kinderen uit Amstelveen.
En er staat nog veel moois op de planning. Op 22 juni vindt de eerste editie plaats van Enjoy! de Kinderparade, en op 28 september volgt Enjoy! the Sessions in de Schouwburg, waar kinderen mogen optreden met een echte band in een volle zaal.
Rogier is onder de indruk van de impact van de stichting. “Ik kan er van alles over vertellen,” zegt hij, “maar bij Enjoy! laten ze je het vooral zién en voelen.” En dat is precies wat hij nu wil doen: anderen meenemen in de wereld van Enjoy! en laten ervaren hoe de foundation kinderen helpt die anders niet de kans zouden krijgen om zulke bijzondere dingen mee te maken.
Wie nieuwsgierig is en een keer mee wil om zelf te zien, voelen en beleven wat Enjoy! doet, is van harte welkom. Rogier neemt je graag mee. Stuur een e-mail naar rogier@enjoy-amstelveen.nl. Je kunt meer lezen of direct steunen via https://lnkd.in/eyWR_Hfi.
Op zondag 27 april organiseren Positief Samen en BuentingSport met trots de eerste editie van de Dansparade in Amstelveen.
Met gezellige muziek voor jong en oud vieren zij het leven en sluiten de maand samen positief af. Iedere laatste zondag van de maand nodigen we iedereen uit om mee te dansen, nieuwe mensen te ontmoeten en simpelweg te genieten.
Details Activiteit: De Dansparade Wanneer: Elke laatste zondag van de maand Eerste editie: Zondag 27 april | 15:00 – 16:30 uur Locatie: BUENTINGSPORT, Acacialaan 18, Amstelveen Entree: Gratis
Laten we samen bewegen, verbinden en vieren! Ben jij erbij?