P 1 BAD-02 Stank/hind. lucht (gaslucht) (binnen) Prinses Beatrixlaan Uithoorn 135331
Brandweer: : UITHOORN
Brandweer: : UITHOORN
De brand op een vrachtschip aan de Vlothavenweg in het Westelijk Havengebied is nog steeds niet uit. Door de grote rookontwikkeling zijn vier NL-Alerts verstuurd met de mededeling ramen en deuren te sluiten. In een aantal gebieden waar de rook is overgetrokken, zijn roetresten aangetroffen op onder meer auto’s, kozijnen en tuinmeubels.
De brandweer werd gistermiddag rond 17.00 uur gealarmeerd vanwege de brand aan de Vlothavenweg. Het gaat om een vrachtschip dat ligt bij de AST Amsterdam Scrap Terminal Vlothavenweg. Dat is een recyclingbedrijf dat onder meer ijzer vanuit Nederland, België en Duitsland naar Turkije exporteert.
In het schip ligt inderdaad schrootmetaal, zei een brandweerwoordvoerder. Het schip is ingedeeld in verschillende compartimenten. Al het schroot uit het compartiment waar de brand woedt, wordt met kranen eruit gehaald en op de kant geblust.
Daarnaast wordt het schroot dat nog in het ruim ligt vanuit een blusboot en vanuit ladderwagens geblust. Een politiehelikopter heeft op verzoek van de brandweer met camera's gekeken waar de brandhaard zich bevond. "Ze hebben die beelden met ons gedeeld", zei de brandweerwoordvoerder.
Na 18.00 uur kwam er meer rook uit het schip, zo is te zien op foto's die in de buurt van het Amstelstation gemaakt zijn. Ook kreeg AT5 meerdere klachten over de stank. "Al langer dan 45 minuten stankoverlast in omgeving Bos en Lommer door erg nare geur", liet een bewoner van West rond 19.00 uur weten. Een andere bewoner: "Ik woon op de Admiraal de Ruijterweg, zat in de tuin en kreeg het zwaar benauwd."
Een brandweerwoordvoerder bevestigde rond 18.45 uur dat er inderdaad meer rook te zien was. Wie last heeft van de geur, wordt aangeraden om ramen en deuren te sluiten en de ventilatie uit te zetten. "Rook is per definitie slecht", zei de woordvoerder.
Rond 19.40 uur verstuurde de brandweer een NL-Alert. Dit NL-Alert werd naar een relatief klein gebied gestuurd. Het ging om bewoners van het gebied dat tussen de Sloterplas, Plesmanlaan en Westlandgracht ligt.
Dee rookwolk groeide rond 20.15 uur, zo lieten meerdere buurtbewoners weten.
Rond die tijd zagen de bluswerkzaamheden er zo uit:
Later op de avond werd nog een NL-Alert gestuurd. Dat NL-Alert ging naar een groter gebied. AT5 kreeg van bewoners van Osdorp en De Pijp te horen dat zij de waarschuwing rond 20.30 uur kregen. Het ging dit keer om het gebied tussen de Vlothavenweg in zuidwestelijke richting tot aan snelweg A4 en de A10 Zuid ter hoogte van de Nieuwe Meer.
De brandweer liet rond 21.00 uur weten dat het nog steeds lastig is om de brandhaard te bereiken. De brandweer erkende dat de rookwolk inderdaad groter is geworden en mogelijk nog verder groeit.
AT5 kreeg meerdere vragen van bewoners die vrezen dat er schadelijke stoffen in de rook zitten, maar dat zou volgens de brandweer niet zo zijn. "Er zijn verkenningseenheden op pad geweest om dat te kunnen uitsluiten", zegt de brandweerwoordvoerder. "Zij hebben op verschillende plekken in de stad gemeten en hebben geen verhoogde concentraties gevaarlijke stoffen gemeten." Wel benadrukt hij dat het inademen van rook 'nooit goed' is, maar deze rook zou dus niet veel verschillen van rook bij andere branden.
Zelfs in Zuid was de rook later op de avond goed te zien:
Rond 21.30 uur kwam er een derde NL-Alert binnen. Die waarschuwing werd naar een nog groter gebied verstuurd. Ook bewoners van Badhoevedorp kregen het NL-Alert, liet een van hen weten. Tien minuten later schaalde de brandweer op naar GRIP 1, wat betekent dat er 'coördinatie tussen de hulpverleningsdiensten nodig is'.
Na zonsondergang blijft de witte rookwolk voor veel Amsterdammers nog goed zichtbaar, zo is op foto's te zien. Inmiddels heeft ook de brandweer aangegeven veel ongeruste telefoontjes te hebben gekregen uit het gebied waar de rookwolk overheen trekt.
"Het advies om ramen en deuren gesloten te houden en mechanische ventilatie uit te schakelen blijft voor die gebieden van kracht", meldt de brandweer in het eigen liveblog.
Om 23.45 uur stuurde de brandweer een vierde NL-Alert. Dit NL-Alert kwam ook aan in het centrum, de Rivierenbuurt, Uithoorn en in Amstelveen. Dat was eerder op de avond nog niet zo.
De brandweer is massaal aanwezig. Er zijn ook brandweerwagens uit Zaandam, Duivendrecht en Aalsmeer opgeroepen. Verder is het watertransportsysteem WTS-1000 aanwezig. Dat is een soort container die veel bluswater kan vervoeren. Hierdoor kan er 4000 liter bluswater per minuut ingezet worden. Tot slot wordt er water uit het IJ gehaald om te blussen.
Omdat brandweermensen al uren bezig zijn, worden ze regelmatig afgelost door nieuwe ploegen. Het is nog niet bekend hoelang het blussen gaat duren, maar de brandweer verwacht nog steeds dat er een 'langdurige inzet' nodig is.
Sinds gisteren aan het einde van de middag woedt er een grote brand op een schip aan de Vlothavenweg in het Westelijk Havengebied. Door de brand trekt er een grote rookwolk over de stad. Volg in dit liveblog de laatste updates.
De brandweer heeft rond 06.00 uur opgeschaald naar GRIP 2. "Vanwege de langdurigheid en complexiteit van het incident is opgeschaald", zo legt de brandweer uit. Bij GRIP 2 wordt er nog een crisisteam ingeschakeld om het incident in de gaten te houden, vooral voor een verdere afstand dan rond de brandhaard zelf.
Rond 19.40 uur verstuurde de brandweer een NL-Alert. Dit NL-Alert werd naar een relatief klein gebied gestuurd. Het ging om bewoners van het gebied dat tussen de Sloterplas, Plesmanlaan en Westlandgracht ligt. Er werd gewaarschuwd om ramen en deuren te sluiten en om uit de rook te gaan.
Later op de avond werd nog een NL-Alert gestuurd. Dat NL-Alert ging naar een groter gebied. AT5 kreeg van bewoners van Osdorp en De Pijp te horen dat zij de waarschuwing rond 20.30 uur kregen. Het ging dit keer om het gebied tussen de Vlothavenweg in zuidwestelijke richting tot aan snelweg A4 en de A10 Zuid ter hoogte van de Nieuwe Meer.
Rond 21.30 uur kwam er een derde NL-Alert binnen. Die waarschuwing werd naar een nog groter gebied verstuurd. Ook bewoners van Badhoevedorp kregen het NL-Alert, liet een van hen weten. Tien minuten later schaalde de brandweer op naar GRIP 1, wat betekent dat er 'coördinatie tussen de hulpverleningsdiensten nodig is'.
Om 23.45 uur stuurde de brandweer een vierde NL-Alert. Dit NL-Alert kwam ook aan in het centrum, de Rivierenbuurt, Uithoorn en in Amstelveen. Dat was eerder op de avond nog niet zo.
Op dinsdag 13 mei stond voor de tweede klassen alles in het teken van bèta! Tijdens deze speciale projectdag gingen de leerlingen aan de slag met vier verschillende activiteiten, allemaal gericht op ontdekken, onderzoeken en vooral: zelf doen.
Zonneauto’s bouwen
In de theaterzaal werkten teams van vier leerlingen aan het bouwen van een zonneauto. Elk teamlid had een eigen rol – van CEO tot ingenieur – en met een beperkt budget kochten ze materialen in een speciaal ingerichte 'winkel'. De opdracht: ontwerp een rijdende auto op zonne-energie én presenteer je ontwerp op een poster. Een mooie mix van techniek, creativiteit en samenwerking!
Beestjes zoeken en bestuderen
Andere leerlingen gingen de natuur in: met potjes, schepnetjes en hun telefoon trokken ze naar het schoolplein en de wielerbaan op zoek naar insecten en andere kleine beestjes. Die werden later in het biologielokaal onder de microscoop bekeken en beschreven. De resultaten verwerkten ze in kleurrijke ecologische posters met tekeningen, tabellen en slimme observaties.
Knallende flesjes bij scheikunde
Voor wie meer van experimenten houdt, was er het scheikundeproject: hoe beïnvloedt de verhouding tussen soda en azijn de kracht van een reactie? Leerlingen onderzochten dit in twee deelproeven, eerst binnen, later buiten. Daar deden ze een knallende test met flessen die kurken lanceerden: welke mengverhouding leverde de spectaculairste ‘explosie’ op? Ook hier werd alles netjes verwerkt in een poster met meetgegevens, conclusies en foto’s.
Meterslange knikkerbanen bouwen
Weer andere groepen gingen aan de slag met het ontwerpen en bouwen van een meterslange knikkerbaan. De uitdaging? Zorg dat de knikker wordt gelanceerd, onderweg allerlei onderdelen passeert én voer metingen uit over de snelheid, afstand en beweging. Een leuke combinatie van creatief bouwen, logisch nadenken en natuurkundige principes toepassen.
De leerlingen werkten zelfstandig, onderzochten, maakten fouten, losten ze op en leerden zo spelenderwijs over wetenschap en techniek. Een dag vol energie, nieuwsgierigheid en enthousiasme. Kortom, een geslaagde bètadag!
Er woedt al urenlang een grote brand op een schip aan de Vlothavenweg in het Westelijk Havengebied. Door de brand trekt er een grote rookwolk over de stad. De rook is zichtbaar vanuit meerdere stadsdelen. De brandweer heeft vier NL-Alerts verstuurd en zal nog lange tijd nodig hebben voor de bluswerkzaamheden.
De brandweer werd rond 17.00 uur gealarmeerd vanwege de brand aan de Vlothavenweg. Het gaat om een vrachtschip dat ligt bij de AST Amsterdam Scrap Terminal Vlothavenweg. Dat is een recyclingbedrijf dat onder meer 'diverse soorten ijzer' vanuit Nederland, België en Duitsland naar Turkije exporteert.
In het schip ligt inderdaad schrootmetaal, zei een brandweerwoordvoerder. Het schip is ingedeeld in verschillende compartimenten. Al het schroot uit het compartiment waar de brand woedt, wordt met kranen eruit gehaald en op de kant geblust.
Daarnaast wordt het schroot dat nog in het ruim ligt vanuit een blusboot en vanuit ladderwagens geblust. Een politiehelikopter heeft op verzoek van de brandweer met camera's gekeken waar de brandhaard zich bevond. "Ze hebben die beelden met ons gedeeld", zei de brandweerwoordvoerder.
Na 18.00 uur kwam er meer rook uit het schip, zo is te zien op foto's die in de buurt van het Amstelstation gemaakt zijn. Ook kreeg AT5 meerdere klachten over de stank. "Al langer dan 45 minuten stankoverlast in omgeving Bos en Lommer door erg nare geur", liet een bewoner van West rond 19.00 uur weten. Een andere bewoner: "Ik woon op de Admiraal de Ruijterweg, zat in de tuin en kreeg het zwaar benauwd."
Een brandweerwoordvoerder bevestigde rond 18.45 uur dat er inderdaad meer rook te zien was. Wie last heeft van de geur, wordt aangeraden om ramen en deuren te sluiten en de ventilatie uit te zetten. "Rook is per definitie slecht", zei de woordvoerder.
Rond 19.40 uur verstuurde de brandweer een NL-Alert. Dit NL-Alert werd naar een relatief klein gebied gestuurd. Het ging om bewoners van het gebied dat tussen de Sloterplas, Plesmanlaan en Westlandgracht ligt.
Dee rookwolk groeide rond 20.15 uur, zo lieten meerdere buurtbewoners weten.
Rond die tijd zagen de bluswerkzaamheden er zo uit:
Later op de avond werd nog een NL-Alert gestuurd. Dat NL-Alert ging naar een groter gebied. AT5 kreeg van bewoners van Osdorp en De Pijp te horen dat zij de waarschuwing rond 20.30 uur kregen. Het ging dit keer om het gebied tussen de Vlothavenweg in zuidwestelijke richting tot aan snelweg A4 en de A10 Zuid ter hoogte van de Nieuwe Meer.
De brandweer liet rond 21.00 uur weten dat het nog steeds lastig is om de brandhaard te bereiken. De brandweer erkende dat de rookwolk inderdaad groter is geworden en mogelijk nog verder groeit.
AT5 kreeg meerdere vragen van bewoners die vrezen dat er schadelijke stoffen in de rook zitten, maar dat zou volgens de brandweer niet zo zijn. "Er zijn verkenningseenheden op pad geweest om dat te kunnen uitsluiten", zegt de brandweerwoordvoerder. "Zij hebben op verschillende plekken in de stad gemeten en hebben geen verhoogde concentraties gevaarlijke stoffen gemeten." Wel benadrukt hij dat het inademen van rook 'nooit goed' is, maar deze rook zou dus niet veel verschillen van rook bij andere branden.
Zelfs in Zuid was de rook later op de avond goed te zien:
Rond 21.30 uur kwam er een derde NL-Alert binnen. Die waarschuwing werd naar een nog groter gebied verstuurd. Ook bewoners van Badhoevedorp kregen het NL-Alert, liet een van hen weten. Tien minuten later schaalde de brandweer op naar GRIP 1, wat betekent dat er 'coördinatie tussen de hulpverleningsdiensten nodig is'.
Na zonsondergang blijft de witte rookwolk voor veel Amsterdammers nog goed zichtbaar, zo is op foto's te zien. Inmiddels heeft ook de brandweer aangegeven veel ongeruste telefoontjes te hebben gekregen uit het gebied waar de rookwolk overheen trekt.
"Het advies om ramen en deuren gesloten te houden en mechanische ventilatie uit te schakelen blijft voor die gebieden van kracht", meldt de brandweer in het eigen liveblog.
Om 23.45 uur stuurde de brandweer een vierde NL-Alert. Dit NL-Alert kwam ook aan in het centrum, de Rivierenbuurt, Uithoorn en in Amstelveen. Dat was eerder op de avond nog niet zo.
De brandweer is massaal aanwezig. Er zijn ook brandweerwagens uit Zaandam, Duivendrecht en Aalsmeer opgeroepen. Verder is het watertransportsysteem WTS-1000 aanwezig. Dat is een soort container die veel bluswater kan vervoeren. Hierdoor kan er 4000 liter bluswater per minuut ingezet worden. Tot slot wordt er water uit het IJ gehaald om te blussen.
Omdat brandweermensen al uren bezig zijn, worden ze regelmatig afgelost door nieuwe ploegen. Het is nog niet bekend hoelang het blussen gaat duren, maar de brandweer verwacht nog steeds dat er een 'langdurige inzet' nodig is.
Er woedt al urenlang een grote brand op een schip aan de Vlothavenweg in het Westelijk Havengebied. Door de brand trekt er een grote rookwolk over de stad. De rook is zichtbaar vanuit meerdere stadsdelen. De brandweer heeft vier NL-Alerts verstuurd en zal nog lange tijd nodig hebben voor de bluswerkzaamheden.
Het gaat om een vrachtschip dat ligt bij de AST Amsterdam Scrap Terminal Vlothavenweg. Dat is een recyclingbedrijf dat onder meer 'diverse soorten ijzer' vanuit Nederland, België en Duitsland naar Turkije exporteert. De brandweer werd rond 17.00 uur voor het eerst gealarmeerd en rukte toen al met veel brandweerwagens uit.
In het schip ligt inderdaad schrootmetaal, zei een brandweerwoordvoerder. Het schip is ingedeeld in verschillende compartimenten. Al het schroot uit het compartiment waar de brand woedt, wordt met kranen eruit gehaald en op de kant geblust.
Daarnaast wordt het schroot dat nog in het ruim ligt vanuit een blusboot en vanuit ladderwagens geblust. Een politiehelikopter heeft op verzoek van de brandweer met camera's gekeken waar de brandhaard zich bevond. "Ze hebben die beelden met ons gedeeld", zei de brandweerwoordvoerder.
Na 18.00 uur kwam er meer rook uit het schip, zo is te zien op foto's die in de buurt van het Amstelstation gemaakt zijn. Ook kreeg AT5 meerdere klachten over de stank. "Al langer dan 45 minuten stankoverlast in omgeving Bos en Lommer door erg nare geur", liet een bewoner van West rond 19.00 uur weten. Een andere bewoner: "Ik woon op de Admiraal de Ruijterweg, zat in de tuin en kreeg het zwaar benauwd."
Een brandweerwoordvoerder bevestigde rond 18.45 uur dat er inderdaad meer rook te zien was. Wie last heeft van de geur, wordt aangeraden om ramen en deuren te sluiten en de ventilatie uit te zetten. "Rook is per definitie slecht", zei de woordvoerder.
Rond 19.40 uur verstuurde de brandweer een NL-Alert. Dit NL-Alert werd naar een relatief klein gebied gestuurd. Het ging om bewoners van het gebied dat tussen de Sloterplas, Plesmanlaan en Westlandgracht ligt.
Dee rookwolk groeide rond 20.15 uur, zo lieten meerdere buurtbewoners weten.
Rond die tijd zagen de bluswerkzaamheden er zo uit:
Later op de avond werd nog een NL-Alert gestuurd. Dat NL-Alert ging naar een groter gebied. AT5 kreeg van bewoners van Osdorp en De Pijp te horen dat zij de waarschuwing rond 20.30 uur kregen. Het ging dit keer om het gebied tussen de Vlothavenweg in zuidwestelijke richting tot aan snelweg A4 en de A10 Zuid ter hoogte van de Nieuwe Meer.
De brandweer liet rond 21.00 uur weten dat het nog steeds lastig is om de brandhaard te bereiken. De brandweer erkende dat de rookwolk inderdaad groter is geworden en mogelijk nog verder groeit.
AT5 kreeg meerdere vragen van bewoners die vrezen dat er schadelijke stoffen in de rook zitten, maar dat zou volgens de brandweer niet zo zijn. "Er zijn verkenningseenheden op pad geweest om dat te kunnen uitsluiten", zegt de brandweerwoordvoerder. "Zij hebben op verschillende plekken in de stad gemeten en hebben geen verhoogde concentraties gevaarlijke stoffen gemeten." Wel benadrukt hij dat het inademen van rook 'nooit goed' is, maar deze rook zou dus niet veel verschillen van rook bij andere branden.
Zelfs in Zuid was de rook later op de avond goed te zien:
Rond 21.30 uur kwam er een derde NL-Alert binnen. Die waarschuwing werd naar een nog groter gebied verstuurd. Ook bewoners van Badhoevedorp kregen het NL-Alert, liet een van hen weten. Tien minuten later schaalde de brandweer op naar GRIP 1, wat betekent dat er 'coördinatie tussen de hulpverleningsdiensten nodig is'.
Na zonsondergang blijft de witte rookwolk voor veel Amsterdammers nog goed zichtbaar, zo is op foto's te zien. Inmiddels heeft ook de brandweer aangegeven veel ongeruste telefoontjes te hebben gekregen uit het gebied waar de rookwolk overheen trekt.
"Het advies om ramen en deuren gesloten te houden en mechanische ventilatie uit te schakelen blijft voor die gebieden van kracht", meldt de brandweer in het eigen liveblog.
Om 23.45 uur stuurde de brandweer een vierde NL-Alert. Dit NL-Alert kwam ook aan in het centrum, de Rivierenbuurt, Uithoorn en in Amstelveen. Dat was eerder op de avond nog niet zo.
"De rook heeft zich verder verspreid en zorgt ook verder naar het zuiden voor veel (geur)overlast", meldde de brandweer na het vierde NL-Alert.
De brandweer is massaal aanwezig. Er werden ook brandweerwagens uit Zaandam, Duivendrecht en Aalsmeer opgeroepen. Verder is het watertransportsysteem WTS-1000 aanwezig. Dat is een soort container die veel bluswater kan vervoeren. Hierdoor kan er 4000 liter bluswater per minuut ingezet worden. Tot slot wordt er water uit het IJ gehaald om te blussen.
Omdat brandweermensen al uren bezig zijn, worden ze regelmatig afgelost door nieuwe ploegen. Het is nog niet bekend hoelang het blussen gaat duren, maar de brandweer verwacht nog steeds dat er een 'langdurige inzet' nodig is.
Brandweer: : AMSTELVEEN
Aw: zestig corporaties moeten op korte termijn bouw- en renovatieplannen schrappen
In Amsterdam woedt al sinds gistermiddag brand op een vrachtschip. Hierdoor ligt er een rooksluier over een groot deel van de hoofdstad.
De brandweer werd rond 17.00 uur gealarmeerd vanwege de brand in het Westelijk Havengebied. Er staat een schip geladen met schroot in brand. De rook die vrijkomt is in de wijde omgeving te zien. Op sommige plekken zijn roetdeeltjes aangetroffen. Ook is er veel stankoverlast.
Vanwege de rookontwikkeling zijn er vier NL-Alerts verstuurd met het advies om ramen en deuren te sluiten en ventilatie uit te schakelen. Er zijn geen schadelijke waardes gemeten, meldt de brandweer.
Volgens stadsomroep AT5 wordt iedere waarschuwing naar een groter gebied verstuurd. Het NL-Alert rond 21.30 uur kregen ook bewoners van Badhoevedorp binnen, laat een van hen aan de omroep weten. Rond 23.50 uur werd er opnieuw een NL-Alert verstuurd, omdat de rook zich verder naar het zuiden verspreidde. Inmiddels is de brand ook te zien en te ruiken in Amstelveen, aldus de veiligheidsregio.
Bekijk hier beelden van de bluswerkzaamheden van gisteravond:
De brandweer bestrijdt het vuur met groot materieel. Ook is een eenheid uit de regio-Rotterdam aanwezig die gespecialiseerd is in scheepsbranden. Het schroot wordt met kranen uit het schip gehesen en op de kant geblust.
De brandweer verwacht nog urenlang bezig te zijn met blussen. Dat komt doordat de brandhaard moeilijk te bereiken is.
"De brand lijkt onderin het schip te zitten", zegt een woordvoerder van de veiligheidsregio. "Het schroot op de bovenkant is weggehaald, en hoe dieper we het schip in gaan, hoe dichter we bij de brand komen. Vandaar dat het vuur steeds oplaait."
De thuisploeg jaagt opKragia, maar AMVJ verrast met een vroege voorsprong van Lewis Konst. #voetbal #amateurvoetbal #eredivisie #sport #nederland #knvb #voetbalnederland #matchday #voetbalnieuws #oranje
De afsluiting van A9-afrit 5 volgend jaar maart gaat niet zorgen voor uitgestorven Amstelveense winkelstraten. Daar is omgevingsmanager van Rijkswaterstaat Lammert Postma van overtuigd. Ondernemers zijn bang dat de afsluiting voor omzetderving gaat zorgen.
Daarom ging Rijkswaterstaat gisteren met hen in gesprek. NH vroeg Postma vandaag waarom de vijftien maanden durende afsluiting nodig is en hoe Rijkswaterstaat de winkelgebieden bereikbaar wil houden.
De afsluiting is nodig omdat Rijkswaterstaat en aannemer Veenix zich hebben verkeken op de planning, geeft Postma toe. "Van tevoren was de markt nog anders. Toen had je wat meer flexibiliteit [...] en je begint een project altijd met een zeker optimisme. Op papier lijkt het wat mooier dan in de praktijk en in de praktijk is het gewoon echt tegengevallen."
Met die veranderde markt bedoelt hij de beschikbaarheid van bouwmaterialen en wegwerkers. De A9 wordt bij Amstelveen verdiept aangelegd. Op dit moment wordt de noordelijke bak van die verdiepte ligging gemaakt. Dit blijkt langer te duren dan was voorspeld.
"Bouwverkeer zit elkaar continu in de weg. [...] Doordat er weinig mensen en machines beschikbaar zijn, kun je niet zomaar de volgende dag weer door als je uitloopt. Dan moet je weer opnieuw bestellen."
Om de aanleg van de zuidelijke bak soepeler te laten verlopen, wil Rijkswaterstaat meer werkruimte creëren. Daarom moet afrit 5 vanuit de richting Haarlem dicht. Automobilisten die van die kant komen, kunnen keren bij Ouderkerk aan de Amstel en afrit 5 aan de andere kant nemen.
"Als je goed naar buiten benadrukt 'Amstelveen blijft goed bereikbaar', dan verwacht ik ook dat die klanten wel zullen komen."
Rijkswaterstaat heeft een bedrag van 1 miljoen euro uitgetrokken voor een pakket aan maatregelen om het Stadshart bereikbaar te houden. Het gaat dan om verkeersmaatregelen en mobiliteitsmaatregelen, zoals het stimuleren van OV-gebruik. Samen met de ondernemers wil ze de komende tijd kijken hoe dit pakket er precies uit gaat zien.
Voorzitter van de Vereniging van Centrumondernemers (VCP) Marco Mulders is niet overtuigd. "Het wordt een chaos", denkt hij. Mulders verwacht dat de A9 bij Ouderkerk niet berekend is op het extra verkeersaanbod dat moet keren richting Amstelveen.
Rijkswaterstaat denkt die chaos te kunnen voorkomen door bijvoorbeeld stoplichten zo af te stellen dat ze langer op groen blijven. "We hebben berekend dat het Amstelveense wegennet het aankan." Tijdens de belangrijkste periode voor de ondernemers - rond de Kerst - zal de afrit drie weken open zijn.
In iedere familie zijn er familieverhalen over het einde van de oorlog, zo ook in mijn familie.
Toen de oorlog een beetje op zijn einde liep, had mijn opa een plan opgevat. Zijn verjaardag was op 6 mei, de dag na de capitulatie in Nederland( de oorlog eindigde op 8 mei 1945,
helaas niet zonder de verschrikkelijke schietpartij op de Dam in Amsterdam op 7 mei 1945) en hij had al het gevoel dat men die dag in vrijheid zou kunnen vieren. Hij wilde zijn verjaardag weer ouderwets vieren, met hapjes en drankjes. Er was natuurlijk niets te krijgen,
de oorlogswinter was nog maar net voorbij, dus dat betekende dat er nog steeds een tekort aan voedsel was, en dat zou nog wel een tijdje zo blijven.
Het was zover, mijn opa had de hele familie uitgenodigd en iedereen was nieuwsgierig wat er ging gebeuren. En daar kwam hij dan, met taart. Voorzichtig werd de taart aangesneden en, nadat deze gedeeld was, ging iedereen ervan smikkelen. Helaas bleek de voorgaande periode van honger haar tol geëist te hebben, de spijsvertering van de gasten was niet meer gewend om in één keer zoveel calorieën binnen te krijgen. Het resultaat was dat vrijwel
iedereen misselijk werd, maar de vrijheid was terug.
Robert Logger
Foto: Pixabay
Het afsluiten van A9-afrit 5 ter hoogte van het Stadshart (vanuit Haarlem) is een enorm dilemma. Niemand is er blij mee, maar toch moet het gebeuren. Rijkswaterstaat presenteerde haar plannen aan onderenemers en politici. Wij volgden alles op de voet en spraken alle betrokkene. Wie krijgt over een jaar het gelijk aan haar zijde?
#Stadsontwikkeling #Amstelveen #A9 #afrit5 #Leefbaarheid #Gemeente #Infrastructuur #Wonen #Stadhart #bereikbaarheid #Stadsplanning #Participatie #ondernemen
Brandweer: : AMSTELVEEN
De eerste bewoners van de toekomstige studentencampus in Kronenburg kunnen door het overvolle stroomnet voor hun dagelijkse boodschappen of work-out niet op de campus zelf terecht. Dat blijkt uit de vandaag gepubliceerde plannen rond het bouwproject.
Het college gaat de gemeenteraad binnenkort vragen in te stemmen met het aangepaste bouwplan. Als dat gebeurt, en de bezwaarprocedures zijn doorlopen, wordt de campus in fases gebouwd. In de eerste fase zullen zo'n 1.200 shortstay-verblijven worden gebouwd. Daar mag maximaal een halfjaar gewoond worden.
"Studenten die extra tijd nodig hebben om een kamer te vinden, kenniswerkers, exchange students", somt woordvoerder Juke Warmerdam van de gemeente Amstelveen op wie tot de doelgroep behoren. "Andere mensen die tijdelijk een woning nodig hebben, kunnen er ook terecht, maar het uitgangspunt is de campusgerelateerde doelgroep."
Toch zullen de eerste 1.200 bewoners van de campus het nog moeten doen zonder voorzieningen als een sportschool of supermarkt. Dat heeft alles te maken met het overvolle stroomnet, waardoor nieuwe grootverbruikers van elektriciteit momenteel op veel plekken in de provincie niet direct kunnen worden aangesloten.
Vanwege het capaciteitstekort op het elektriciteitsnetwerk worden de woningen zo energiezuinig mogelijk gebouwd.
Winkels, horeca- en sportvoorzieningen volgen dus in een latere fase, als netbeheerder Liander de krapte op het stroomnet heeft weggewerkt. Wanneer die fases (en dus de studentenwoningen) volgen, is nog niet bekend. Wel heeft de gemeente bekend gemaakt waar de 1.200 shortstay-verblijven (maximaal een halfjaar) komen.
Dat is op het voormalige terrein van Ballast Nedam aan de Laan van Kronenburg, waar nu nog een zwaar verloederd kantoorpand staat. Het pand is de gemeente een doorn in het oog, mede vanwege de aantrekkingskracht op hangjongeren en daklozen, die er al vaker dan eens voor problemen zorgden.
"Misschien kan het gebouw eind dit jaar al worden gesloopt", zegt de gemeentewoordvoerder met een slag op de arm.
Tekst loopt door.
Eigenlijk had Amstelveen 2.500 studentenwoningen en 1.500 shortstay-verblijven op de campus op het oog, maar dat bleek vanwege de ligging ten opzichte van Schiphol onhaalbaar. Vanwege het geluid van vliegtuigen die de Buitenveldertbaan gebruiken mogen woningbouwprojecten daar namelijk niet uit meer dan 25 wooneenheden bestaan.
Toch is de woningnood (onder studenten) zo groot dat onder andere D66 de druk op de ketel hield. Uiteindelijk besloot de toenmalige minister in 2023 dat het Luchthavenindelingsbesluit (LIB) mocht worden gewijzigd. Een campus van 438 studentenwoningen, aangevuld met zo'n 3.600 shortstay-verblijven (maximaal een halfjaar) zou dan wel mogelijk worden.
Aanpassing van het Luchthavenindelingsbesluit (LIB) zou een zaak van lange adem worden. Daarom besloot de nieuwe minister van Infrastructuur & Waterstaat Barry Madlener begin dit jaar dat een Verklaring van geen bezwaar van de Inspectie Leefomgeving en Transport ook genoeg zou zijn. De gemeente hoopt dat de verklaring komende zomer binnen is.
"Dat is ook gebeurd voor het asielzoekerscentrum", vertelt de woordvoerder over de juridische route om grootschalig wonen onder de aanvliegroute onder de Buitenveldertbaan mogelijk te maken. "En voor de opvang van Oekraïense vluchtelingen."
Als uit onderzoek blijkt dat de overkomende vliegtuigen niet nadelig zijn voor de gezondheid van de studenten, worden shortstay-verblijven veranderd in studentenwoningen. Bij de aanleg van de shortstay-verblijven wordt daar al op voorgesorteerd.
Uiteindelijk wil Amstelveen een 'levendige campus' waar ontmoeting en verbinding centraal staan, schrijft de gemeente in een persbericht. "We bouwen aan een leefgemeenschap", aldus verantwoordelijk wethouder Floor Gordon.
Behalve winkels, horeca en sportvoorzieningen moeten er op de campus ook medische voorzieningen en andere dienstverlening aanwezig zijn. De campus wordt zo groen mogelijk ingericht en wordt openbaar toegankelijk.
De politie heeft vorige week vier jongeren opgepakt op verdenking van mishandeling van een beveiliger van een Amstelveens winkelcentrum. De man werd begin vorige maand al zwaar toegetakeld, maar de politie heeft dat nu pas bekendgemaakt.
Als een groep jongeren op 9 april rond 17.30 uur bij de Kruidvat 'een hoop lawaai' maakt, gaat een beveiliger poolshoogte nemen. Hij stuurt de herrieschoppers weg. Ze lijken te vertrekken, maar als ze snel daarna terugkeren, belt hij de politie. Daarop keert de groep zich tegen hem.
Tekst loopt door onder de kaart.
Hij wordt geslagen en geschopt, en er worden voorwerpen naar hem toe gegooid. "Dit zinloze geweld heeft zich een aantal keren herhaald richting de beveiliger", schrijft de politie op Instagram. Als gealarmeerde agenten bij het winkelcentrum aankomen, zijn de verdachten al gevlucht.
De politie spreekt getuigen en neemt camerabeelden in beslag. Uiteindelijk zorgen die beelden en de 'goede beschrijving van de verdachten' ervoor dat de politie de verdachten op het spoor komt.
De vier verdachten zijn vorige week woensdag (7 mei) verspreid over de regio opgepakt, want behalve de politie Amstelveen, waren ook de politieteams Aalsmeer-Uithoorn, Buitenveldert en Zuidoost-Bijlmermeer bij de aanhouding betrokken.
De verdachten hebben even vastgezeten en zijn uitgebreid verhoord. Uiteindelijk zijn ze naar huis gestuurd, maar blijven wel verdachte in de zaak. Ze zullen zich op een later moment voor de rechter moeten verantwoorden.
Afrit 5 Amstelveen-Stadshart van Rijksweg A9, komende vanuit de richting Schiphol/Haarlem, zal vanaf maart 2026 definitief 15 maanden lang afgesloten worden. Rijkswaterstaat meldt dat daartoe in overleg met gemeente Amstelveen is besloten, om verdere uitloop van het A9-project te voorkomen.
Het bericht Kogel door de kerk: A9-afrit 5 Amstelveen-Stadshart 15 maanden op slot vanaf maart ’26 verscheen eerst op Retail Amstelveen.
In maart heeft de gemeenteraad een gewijzigd beleid voor betaald parkeren vastgesteld. Door de aangebrachte aanpassingen vergt de invoering meer tijd dan oorspronkelijk gepland. De gemeente hecht grote waarde aan een zorgvuldige en transparante uitwerking van het beleid en blijft inwoners en ondernemers actief informeren over het verdere verloop van het proces.
Het bericht Uitrol nieuw parkeerbeleid later van start: ‘gemeente kiest voor zorgvuldigheid’ verscheen eerst op Retail Amstelveen.
Rijkswaterstaat stelt 1 miljoen beschikbaar om blauwe borden. #Rijkswaterstaat #Omleidingen #BlauweBorden #Verkeershinder #Ondernemers #Oranjebaan #Bosrandweg #Bereikbaarheid #Verkeersveiligheid #Infrastructuur
Afrit 5 op de A9 komend vanuit Haarlem zal vanaf volgend jaar maart maar liefst 64 weken worden afgesloten. Daar valt geen speld meer tussen te krijgen. Wel zal Rijkswaterstaat samen met ondernemers en de gemeente Amstelveen kijk hoe alles zo goed mogelijk geregel kan worden om zo min mogelijk overlast en financiële schade te beperken. Woensdagavond presenteerde Rijkswaterstaat haar plannen aan ondernemers en politici.
1Amstelveen volgde de avond op de voet en sprak met bezorgde ondernemers, de omgevingsmanager van Rijkswaterstaat en de verantwoordelijk wethouder. De toekomst zal uitwijzen welke partij het gelijk aan haar zijde heeft want er zijn nogal wat bedenkingen.
Afrit 5 op de A9 komend vanuit Haarlem zal vanaf volgend jaar maart maar liefst 64 weken worden afgesloten. Daar valt geen speld meer tussen te krijgen. Wel zal Rijkswaterstaat samen met ondernemers en de gemeente Amstelveen kijken hoe alles zo goed mogelijk geregeld kan worden om overlast en financiële schade te beperken. Woensdagavond presenteerde Rijkswaterstaat haar plannen aan ondernemers en politici.
1Amstelveen volgde de avond op de voet en sprak met bezorgde ondernemers, de omgevingsmanager van Rijkswaterstaat en de verantwoordelijk wethouder. De toekomst zal uitwijzen welke partij het gelijk aan haar zijde heeft want er zijn nogal wat bedenkingen.
Lees ook: Rijkswaterstaat stelt één miljoen euro beschikbaar voor gedupeerde ondernemers afsluiting afrit A9
De plannen die Rijkswaterstaat presenteerde hebben als uitgangspunt om Amstelveen zo goed mogelijk bereikbaar te houden. Afrit 6 (Aalsmeer) en afrit 4 (Ouderkerk/Amstelveen-oost) zijn de beste alternatieven om het Stadshart te bereiken. Daarbij wordt aangetekend dat afrit 4 het meest voor de hand liggend is en dat er dan direct weer gekeerd moeten worden om de A9 de andere kant op te nemen en dan wel gewoon bij het Stadshart af te slaan.
Lees ook: Politieke partijen maken zich zorgen om afsluiten afrit 5 op de A9
Met de ondernemers, winkeliersverenigingen en belangenorganisaties wordt vanaf 10 juni gesproken om de beste oplossingen te vinden voor de overlast. Rijkswaterstaat heeft daar in ieder geval 1 miljoen voor beschikbaar gesteld. Volgens de ondernemers is dat veel te weinig.
De PowerPointpresentatie van Rijkswaterstaat kunt u hier bekijken.
The post Het dilemma van A9-afrit 5 appeared first on 1Amstelveen.
In maart heeft de gemeenteraad het nieuwe beleid voor betaald parkeren vastgesteld, met enkele aanpassingen. Daardoor duurt de invoering iets langer dan eerder verwacht. De gemeente hecht veel waarde aan een zorgvuldige aanpak: het beleid moet transparant zijn, goed onderbouwd én duidelijk gecommuniceerd naar inwoners en ondernemers.
Wethouder Herbert Raat (Parkeren):
“We begrijpen dat bewoners, vooral rond het Veenendaalplein, overlast ervaren door parkeerders uit aangrenzende wijken waar al betaald parkeren geldt. Die zorgen nemen we serieus. Het nieuwe beleid is er juist op gericht om overlast door ongewenste ‘overloop’ te voorkomen. Dat vraagt tijd en een gedegen aanpak, onder andere op basis van actuele metingen van de parkeerdruk. Zo kunnen we verantwoord besluiten welke nieuwe gebieden in aanmerking komen voor betaald parkeren.”
Kostverloren Noord-Oost
De bezwaarprocedures zijn hier afgerond. Alle bezwaren zijn ongegrond verklaard, wat betekent dat de voorbereidingen voor invoering van betaald parkeren kunnen starten. De gemeente verwacht dat het nieuwe beleid eind deze zomer van kracht wordt. Inwoners en ondernemers worden tijdig geïnformeerd.
Oude Dorp en Raadhuisgebied
Hier is de invoering van betaald parkeren gekoppeld aan het bredere mobiliteitsplan voor het raadhuis. Dat plan is inmiddels klaar, maar verdere besluitvorming door de gemeenteraad is nog nodig. Dit betreft onder andere participatie en de aanwijzing van nieuwe vergunninggebieden.
Voor de zomer werkt de gemeente aan:
een participatieprotocol,
een aangepaste parkeerverordening,
en de uitwerking van ingediende moties.
Na het zomerreces worden deze plannen ter besluitvorming aan de gemeenteraad voorgelegd. De invoering van betaald parkeren in het Oude Dorp en Raadhuisgebied staat gepland rond de jaarwisseling.
Dit jaar voert de gemeente ook een nieuwe parkeermeting uit in heel Amstelveen. Op basis van deze gegevens wordt bepaald welke gebieden wel of niet in aanmerking komen voor betaald parkeren.
Foto: gemeente Amstelveen
Amstelveen staat aan de vooravond van een frisse start voor Kronenburg. Jarenlang kampte het gebied met leegstand en een rommelige uitstraling – maar daar komt verandering in. Het stadsbestuur presenteert een vernieuwd plan dat niet alleen draait om stenen en gebouwen, maar vooral om mensen en gemeenschap
“We bouwen niet zomaar huizen,” zegt wethouder Floor Gordon, “we bouwen aan een plek waar mensen willen zijn, elkaar ontmoeten en zich thuis voelen.”
Van grijze vlakte naar bruisende campus
Kronenburg is al een tijdje toe aan een oppepper. Het gebied – ooit vol kantoren – raakte in verval. Maar dat gaat nu echt veranderen. De plannen? Een levendige campus met ruimte voor 438 studentenwoningen én zo’n 3.600 shortstay units. De shortstay-woningen zijn bedoeld voor mensen die maximaal een half jaar blijven – handig voor stagiairs, expats of tijdelijke bewoners. En wie weet: als het Rijk later akkoord geeft, kunnen een flink deel van die woningen alsnog worden omgezet naar permanente studentenhuisvesting.
Meer dan wonen alleen
Naast woningen komen er in het gebied ook plekken voor sport, kleinschalige horeca en volop ruimte om elkaar te ontmoeten. Denk aan groene zones, speelplekken en gezamenlijke activiteiten. Het doel: een levendig, sociaal en duurzaam Kronenburg.
Een belangrijk onderdeel van het plan is ‘placemaking’ – het tot leven brengen van de wijk vóórdat alles af is. Dat betekent: nu al aan de slag met kunst, evenementen, tijdelijke ontmoetingsplekken en samenwerking met bewoners. Zo ontstaat er vanaf het begin een gevoel van gemeenschap.
Eerste stap: Ballast Nedam-locatie
De aftrap van deze make-over vindt plaats op de oude Ballast Nedam-locatie. Hier wil de ontwikkelaar starten met de bouw van 1.200 shortstay units, sportvoorzieningen en horeca. De gemeente bereidt een wijziging van het omgevingsplan voor en verwacht dat de bouw hier als eerste van start kan gaan.
Nog even dit…
Hoewel het Rijk heeft ingestemd met de bouw van de studentenwoningen, is er nog een zogeheten Verklaring van Geen Bezwaar (VVGB) nodig. De aanvraag ligt nu bij de Inspectie Leefomgeving en Transport (ILT), en de gemeente hoopt deze vóór de zomer te krijgen. Ondertussen wordt de gemeenteraad gevraagd akkoord te gaan met het aangepaste programma, zodat de procedures kunnen worden gestart.
Samenwerken en doorpakken
Het mooie? Gemeente en ontwikkelaars trekken nog altijd goed met elkaar op. “Dat we na al die jaren nog steeds met zoveel energie samenwerken, zegt veel,” aldus Gordon. “We hebben één gezamenlijk doel: van Kronenburg weer een plek maken waar je graag wilt zijn.”
In juni organiseert de gemeente een informatieavond over de plannen – iedereen in de buurt ontvangt hiervoor een uitnodiging.
Fotobijschrift: Artist impression van de ontwikkeling van de Ballast Nedam locatie
Spelen is veel meer dan alleen leuk – het is essentieel voor een gezonde jeugd. Daarom komt Amstelveen met een nieuw Speelruimteplan: ‘Groene speelplekken voor iedereen’. Het plan draait om veilige, uitdagende én inclusieve speelplekken door de hele stad, waar kinderen van alle leeftijden – met en zonder beperking – kunnen spelen, bewegen en elkaar ontmoeten.
Meer dan alleen een glijbaan
De tijd van standaard klimrekken op een rubberen tegelveldje is voorbij. Amstelveen kiest voor variatie, uitdaging én natuur. Dat betekent: meer groen, heuveltjes, gras, schaduwplekken, zitplaatsen en speelaanleidingen die de fantasie prikkelen. Ook oudere kinderen worden niet vergeten – want spelen stopt niet bij 8 jaar.
Iedereen doet mee
Wat dit plan écht bijzonder maakt: inclusiviteit staat centraal. Op meerdere plekken in de stad komen speelplekken waar kinderen met een beperking volwaardig kunnen meespelen. Want ieder kind verdient een plek om vrij te kunnen spelen, ongeacht achtergrond of beperking.
Investeren in spelen, bewegen en ontmoeten
Wethouder Floor Gordon (Gezonde leefomgeving): “Spelen is belangrijk voor de ontwikkeling, gezondheid én het plezier van kinderen. Met dit plan investeren we niet alleen in speelplezier, maar ook in sociale samenhang, vergroening en een gezonde leefomgeving.”
Om dat mogelijk te maken, wil de gemeente structureel € 150.000 per jaar extra uittrekken voor het vernieuwen van speeltoestellen. Daarbovenop komt een eenmalige investering van € 1,5 miljoen, verspreid over drie jaar, om zes speelbadjes aan te pakken. Die moeten worden aangepast om te voldoen aan de nieuwe waterkwaliteitsregels. De gemeente onderzoekt samen met bewoners of deze badjes nog aan de wensen voldoen, of dat duurzame waterspeeltuinen met sproeiers misschien beter passen.
Samen gemaakt met de stad
Het Speelruimteplan is niet achter een bureau bedacht – inwoners hebben actief meegedacht. Zo was er een digitale enquête via het platform DenkMee, en gingen kinderen van de Kinderraad op pad langs speelplekken tijdens een fietstocht. Ook was er een vrolijke kleurplaatactie voor de jongste Amstelveners.
En nu verder…
Het college van burgemeester en wethouders legt het Speelruimteplan nu voor aan de gemeenteraad. Als het plan wordt goedgekeurd, kunnen de eerste vernieuwingen snel van start. En dan is het: op naar een stad waar álle kinderen de ruimte krijgen om te spelen, groeien en ontdekken – nu en in de toekomst.
Fotobijschrift: natuurspeelplek aan De Grote Wielen
Foto gemeente
Bij de Kruidvat in winkelcentrum Bankrashof heeft woensdagmiddag 9 april 2025 een ernstige openlijke geweldpleging plaatsgevonden. Rond 17.30 uur werd een beveiliger bij de ingang van de winkel slachtoffer van zinloos geweld door een groep jongeren.
De beveiliger sprak de groep aan vanwege overlast en lawaai, waarna hij hen verzocht te vertrekken. De jongeren verlieten het pand, maar keerden korte tijd later terug. Toen de beveiliger vervolgens de politie belde, keerde de groep zich tegen hem. Hij werd daarbij geslagen, geschopt en bekogeld met voorwerpen. De gewelddadige aanval herhaalde zich meerdere malen, waarna de groep vertrok.
De politie was snel ter plaatse en stelde direct een onderzoek in. Op basis van camerabeelden en een duidelijke beschrijving van de verdachten in de aangifte, wist de recherche vier jongeren te identificeren. Deze verdachten zijn op woensdag 7 mei met ondersteuning van diverse basisteams – waaronder Politie Zuid-Buitenveldert, Zuidoost-Bijlmermeer en Aalsmeer-Uithoorn – aangehouden.
De jongeren zijn ingesloten op het cellencomplex, waar zij uitgebreid zijn verhoord. Ze zijn vervolgens met een dagvaarding heengezonden, wat betekent dat ze zich op een later moment voor de rechter moeten verantwoorden.
Foto: Basisteam Amstelveen
The post Vier jongeren aangehouden voor gewelddadige aanval op beveiliger bij Kruidvat Bankrashof appeared first on 1Amstelveen.
Waarom is het zo droog dit jaar? Het voorjaar van 2025 is erg droog. Het heeft al 3 maanden bijna niet geregend. Maart 2025 was zelfs de droogste maand sinds het begin van de metingen in 1906. Ook februari en april waren al zo droog. De lente is nu echt begonnen. Planten en bomen hebben nu veel water nodig om te groeien. Er is dus ook meer water nodig. Ook staat het water in de rivieren laag. Dit water komt uit de Alpen via Zwitserland en Duitsland, maar daar is minder sneeuw en regen gevallen. Daardoor komt er minder zoet water naar Nederland. Meestal gebeurt dit pas aan het eind van de zomer. Tot nu toe heeft mei veel warme dagen met wind. Hierdoor verdampt in onze polders extra water. Water verdelen De grond in ons gebied wordt gebruikt voor landbouw, natuur, recreatie en bebouwing. Al deze plekken hebben water nodig. Hoeveel water nodig is, hangt af van het soort grond en wat er gebeurt op die plek. In droge tijden moet er extra water komen. Dan verdelen we het water zo goed mogelijk in ons gebied. Hoe nu verder? We weten niet of het droog blijft. Dat hangt af van het weer en het water dat via de rivieren binnenkomt. We kunnen nu nog voldoende water laten binnenstromen. Daarom zijn er nog geen grote problemen. Dat water komt vooral uit de Lek via het Amsterdam-Rijnkanaal. Een kleiner deel komt uit het IJmeer of het Markermeer. We zien wel dat de grond droger wordt. We doen ons best om de gevolgen van de droogte zo klein mogelijk te houden. Bekijk onze maatregelen tijdens droogte
Joy Ellen is terug maar nu is Martijn weer weg. Hij zit ergens in een Italiaanse achterstandswijk met een zo af en toe een treinstel in zijn achtertuin. Ook moet er ergens zeezicht zijn. Dus is Mathijs Groenewoud de gastheer van De Stem van de Straat.
Mathijs en Joy Ellen hebben weer genoeg Amstelveens nieuws door te nemen. Over de vijftien maanden durende afsluiting van de A9 bijvoorbeeld. Joy Ellen had vorige week nog het idee dat er een extra afslag zou komen. Dat is dus niet het geval. Mathijs was woensdagavond bij een voorlichtingsbijeenkomst en weet veel te vertellen over de maatregelen. Dat wordt in ieder geval een drukke boel in Amstelveen.
Voor ondernemers ligt er wel een miljoen klaar zodat zaken als signing en informatievoorziening op orde zijn. Maar directe financiële compensatie komt er niet, verduidelijkt Mathijs nog eens. Detaillisten maken zich zorgen, zacht uitgedrukt.
Ook komt de heftige aanval van twee honden op de baas van een loops teefje in het Amsterdamse Bos voorbij. Genoeg voor weer een onderhoudende uitzending! Kijken of luisteren dus naar De Stem van de Straat!
The post Stem van de Straat (94): ‘De ondernemers worden niet financieel gecompenseerd voor ellende A9’ appeared first on 1Amstelveen.