Normale weergave

JO14-2: A Season of Growth, Teamwork, and Determination

25 Juni 2026 om 11:30
The JO14-2 has had an impressive and inspiring season, showing strong development both individually and as a team. From their first training sessions as a newly formed group to competing at a higher level, the team has grown through hard work, discipline, and a clear team-first mentality. This article captures their journey, style of play, progress throughout the season, and the mindset that defines them.

  •  

Rabobank Amstel & Vecht en RobotWise uit Amstelveen investeren samen in financiële educatie voor jongeren

25 Juni 2026 om 13:40
[AMSTELVEEN] Rabobank Amstel & Vecht en RobotWise slaan de handen ineen om financiële educatie een vaste plek te geven binnen het primair onderwijs. Met een bijdrage van 15.000 euro ondersteunt de Rabobank een regionaal programma waarmee basisscholen worden geholpen om financiële vaardigheden op een toegankelijke en eigentijdse manier onderdeel te maken van het onderwijs.

  •  

Keti Koti in de bieb

25 Juni 2026 om 11:48

Ja, hoor, de Bibliotheek aan het Stadsplein is nu ook in Keti Koti gedoken. Net als in het Kudelstaartse Dorpshuis ‘t Podium (op 1 juli) organiseert de Bibliotheek Amstelland er ‘verschillende activiteiten’, die in het teken van ‘ontmoeting, verhalen en reflectie’ over het Nederlandse en westerse slavernijverleden, dat overigens van latere datum is dan het Arabische en Afrikaanse geschiedenis op dat gebied. In Kudelstaart wordt een ‘voorleesfeest’ gehouden met schrijver Iven Cudogham en aan een bijeenkomst op zaterdag 4 juli op het Stadsplein met het themaSlavenhouder in mijn familie’. Keti Koti, de afschaffing van de slavernij, wordt voornamelijk gevierd in Amsterdam Zuid-Oost, waar de bevolking geld wil zien.De bibliotheek wil dat de inwoners stilstaan bij de afschaffing van de slavernij en nadenken over de betekenis daarvan in het heden.

Kudelstaart

Op woensdag 1 juli is de Bibliotheek Amstelland aanwezig bij het Keti Koti festival Aalsmeer Kudelstaart in Dorpshuis ’t Podium. Tijdens deze middag en avond vol muziek, verhalen, eten en activiteiten voor jong en oud verzorgt de Bibliotheek een boekentafel met titels over slavernij, het koloniale verleden, Suriname en de doorwerking van het verleden in het heden. Ook is er een gratis voorleesfeest  met schrijver en verhalenverteller Iven Cudogham. Hij neemt kinderen en hun (groot)ouders mee in de avonturen van Anansi de spin uit de West-Afrikaanse, Surinaamse en Caribische verteltraditie.

Stadsplein

Op zaterdag 4 juli vindt dus de bijeenkomst ‘Slavenhouder in mijn familie’ plaats Bibliotheek Stadsplein. Dan delen Elena Beelaerts van Blokland en Destin den Hertog hun persoonlijke zoektocht naar hun familiegeschiedenis en de verbinding met het Nederlandse slavernijverleden. Keti Koti betekent letterlijk ‘het verbreken van de ketenen’. Op deze dag worden de afschaffing van de slavernij herdacht en de vrijheid gevierd. Met deze activiteiten wil de Bibliotheek Amstelland ruimte bieden voor ontmoeting, verdieping en dialoog en bijdragen aan bewustwording van een geschiedenis die nog altijd betekenis heeft voor de samenleving van vandaag. Meer informatie en tickets zijn te vinden via de agenda op de website van de Bibliotheek Amstelland. https://amstelland.op-shop.nl/?tags%5B%5D=77

  •  

Bibliotheek Amstelland past openingstijden aan vanwege hitte

25 Juni 2026 om 11:19

Vanwege de aanhoudende hitte hanteert Bibliotheek Amstelland de komende dagen aangepaste openingstijden. De vestigingen in Amstelveen sluiten donderdag, vrijdag en zaterdag al vroeg in de middag hun deuren. Vanaf zondag gelden weer de reguliere openingstijden.

Volgens de bibliotheek zijn de aangepaste tijden een gevolg van de hittegolf. Bezoekers wordt geadviseerd de website en sociale media van Bibliotheek Amstelland in de gaten te houden voor eventuele wijzigingen.

Aangepaste openingstijden

Bibliotheek Amstelveen Stadsplein

  • Donderdag: 10.00 – 13.30 uur
  • Vrijdag: 09.00 – 13.30 uur
  • Zaterdag: 10.00 – 13.30 uur

Bibliotheek Amstelveen Westwijk

  • Donderdag: 11.00 – 13.30 uur
  • Vrijdag: 11.00 – 13.30 uur
  • Zaterdag: 11.00 – 13.30 uur

Vanaf zondag zijn beide vestigingen weer geopend volgens de gebruikelijke openingstijden.

Andere aanpak in Amsterdam

Opvallend is dat de aanpak verschilt van die van de Openbare Bibliotheek Amsterdam (OBA). Daar worden de bibliotheken tijdens de hittegolf juist nadrukkelijk ingezet als koele plek voor inwoners. Veel OBA-vestigingen beschikken over airconditioning en blijven tijdens de warme dagen toegankelijk voor bezoekers die verkoeling zoeken.

The post Bibliotheek Amstelland past openingstijden aan vanwege hitte appeared first on 1Amstelveen.

  •  

Nieuwe provinciale subsidie kunst

25 Juni 2026 om 11:31

De Provincie Noord-Holland geeft nu, dankzij een nieuwe subsidie, €100.000 aan culturele verenigingen en stichtingen die talentvolle jongeren van 12 tot en met 27 jaar helpen zich verder te ontwikkelen in kunst en cultuur. Met de subsidieregeling stimuleert zij naar haar mening de groei van talent in de kunsten, met als doel een volgende stap richting professionele ontwikkeling mogelijk te maken. Vanaf 13 juli is de subsidieregeling open, tot uiterlijk 1 oktober 2026. Het minimum aan te vragen bedrag is €5.000 met een maximum van €10.000. 

De subsidie is bedoeld voor activiteiten die de jongeren ondersteunen zich verder te ontwikkelen in een van de kunstdisciplines of een combinatie van beeldende kunst, dans, literatuur en muziek.

Jong talent

De regeling biedt organisaties de kans om jong talent te bereiken, te begeleiden en te laten doorgroeien. Bijvoorbeeld door het opzetten van projecten die de jongeren helpen met het opdoen van podiumervaring en het opbouwen van een netwerk. Iets wat niet altijd mogelijk is doordat het lokale aanbod onvoldoende aansluit op hun ontwikkelbehoeften. Daarnaast draagt de subsidie bij aan een betere doorstroom binnen de culturele sector.

Cultuur in Noord-Holland
Cultuur is belangrijk voor onze samenleving, vindt NH. ‘Het zorgt voor verbinding, stimuleert sociale contacten en draagt bij aan persoonlijke ontwikkeling.’ De provincie wil door samenwerken met gemeenten en partners in de cultuursector. Informatie staat op de website.

  •  

Wat een fantastische golfdag was het!

25 Juni 2026 om 11:17

Wat hebben we genoten van een geweldig golfevenement op dinsdag 23 juni 2026 bij Golfcentrum De Hoge Dijk!

Onder een stralende zon, met perfecte golfomstandigheden en vooral heel veel gezelligheid, sportiviteit en goede gesprekken, maakten we er samen een onvergetelijke dag van. De sfeer zat er vanaf de eerste afslag goed in en bleef tot ver na de laatste putt voelbaar. Tussen de wedstrijden door konden we heerlijk afkoelen met een drankje en genieten van het uitstekende mediterrane buffet van De Hoge Dijk.

Naast de 22 deelnemers aan de golfderby was er ook een speciale golfclinic voor Philip, Thijs en Jelena. Mooi om te zien hoe enthousiast zij zich op de baan hebben laten inspireren door deze prachtige sport.

Een bijzonder woord van dank gaat uit naar Robert van den Bosch (OVAB), winnaar van vorig jaar, die de prijzen voor deze editie heeft gesponsord. Daarnaast verraste Miranda Coops ons met een prachtig kunstwerk, getiteld ‘Work Smart. Play Harder’. Miranda, ontzettend bedankt voor deze bijzondere bijdrage!

De prijswinnaars
De prijs voor de Neary schuiven we door naar volgend jaar. Ondanks alle goede pogingen is het niemand gelukt om de bal op de green te laten landen.

Longest

  • Dames: Laurine van Dam (OVOA)
  • Heren: Barry Goudsmit (OA)

Hoofdprijs Golfderby

  • Dames: Isabella Rooij (OA)
  • Heren: Robert Schulze (OD)

Hoewel beide winnaars een geweldige prestatie hebben geleverd, mag Robert Schulze dankzij zijn hogere handicap ook de prachtige wisselbeker mee naar huis nemen. Omdat Robert zelf niet aanwezig kon zijn bij de prijsuitreiking, werd de beker met trots in ontvangst genomen door twee van zijn teamgenoten.

En dat betekent meteen dat de organisatie van dit mooie ondernemersverenigingentoernooi volgend jaar in handen komt van Ondernemersvereniging Diemen (OD). Wij kijken nu al uit naar de volgende editie!

Dank aan iedereen voor de sportiviteit, de gezelligheid en de mooie ontmoetingen. Samen hebben we bewezen dat netwerken en ondernemen prima samengaan met een gezonde dosis competitie en plezier.

Tot volgend jaar op de golfbaan!

  •  

'Macabere dag' op komst: morgen tot 36 graden in Noord-Holland

25 Juni 2026 om 10:04

Vandaag wordt het iets minder heet dan gisteren, toch lopen de temperaturen op tot boven de 30 graden. Morgen wordt volgens NH-weerman Jan Visser een 'macabere dag', met lokaal temperaturen tot 36 graden. "Vrijdag is echt de climax."

In 't Gooi is deze ochtend al 24 graden gemeten. Rond de havenstad en op Texel hangt momenteel nog mist, maar die trekt in de loop van de ochtend weg. Daarna krijgt de zon volop de ruimte.

Er waait een matige noordoostenwind en de lucht is vochtig. Langs de Noordzeekust en het IJsselmeer staat een vrij krachtige wind van windkracht 5. Volgens NH-weerman Jan Visser zorgt die wind niet voor een grote afkoeling, maar maakt hij de warmte wel iets draaglijker.

Iets minder warm dan gisteren

De temperaturen vallen vandaag iets lager uit dan gisteren. Op Texel en in de regio Den Helder wordt het ongeveer 25 graden. In de regio's Amsterdam, Haarlemmermeer, Haarlem, Schiphol en 't Gooi stijgt het kwik naar zo'n 32 graden. 

'Een macabere dag'

Vrijdag wordt volgens de weerman de heetste dag van de periode. "Het wordt een macabere dag", zegt Visser. In Noord-Holland kan het dan 35 tot 36 graden worden.

"De zon schijnt volop met warme nachten van boven de 20 graden en weinig wind. Tot in de avond blijft het tropisch warm." Wel is een kans op een onweersbui klein.

Vanaf zondag trekt de hitte weg

Ook zaterdag blijft het met temperaturen boven de 30 graden zeer warm. Vanaf zondag zet de afkoeling (een beetje) in en wordt het naar verwachting 27 tot 28 graden. "Dat is het nog steeds warm, natuurlijk, maar de ergste hitte is dan wel voorbij", zegt Visser. De kans op regen- en onweersbuien neemt toe.

Maandag en in de dagen daarna is de hittegolf volgens Visser voorbij. De temperaturen komen dan uit rond 23 tot 24 graden, met af en toe een bui. "Dan ziet het er allemaal een stuk aangenamer uit."

  •  
❌