❌

Lees weergave

Er zijn nieuwe artikelen beschikbaar. Klik om de pagina te vernieuwen.

Brugklasfeest 2024

Afgelopen vrijdag werd het jaarlijkse brugklasfeest gehouden op het Hermann Wesselink College, en wat was het een feest! Deze avond, speciaal georganiseerd voor de 1e klassen en ICC-leerlingen, stond dit jaar in het teken van het thema "Once Upon a Time" en de leerlingen kwamen prachtig verkleed naar school! Prinsessen en prinsen, Peter Pan, Roodkapje, Pinokkio, elfjes, alles kwam voorbij.

Het feest begon om 19.00 uur in de lokalen met de (hulp-)mentoren, waarna het om 19.30 uur losbarstte in de theaterzaal. De DJ zorgde voor leuke muziek, en naast dansen konden de leerlingen ook spelletjes spelen en films kijken in speciaal daarvoor ingerichte lokalen. Natuurlijk waren er ook voldoende snacks en drankjes.

Om 22.00 uur eindigde het feest, na een hele gezellige avond.

💾

Nieuwsbrief #1

De eerste editie van de nieuwsbrief van dit schooljaar is verschenen. U leest hem HIER.

💾

Jongerenwerk op het HWC

Het Jongerenwerk in Amstelveen is er voor alle jongeren en biedt preventieve ondersteuning aan op de verschillende leefgebieden. Twee jongerenwerkers zijn op woensdag en vrijdag op het HWC aanwezig; hun deur staat open voor onze leerlingen voor een praatje of een serieus gesprek.  
En af en toe nemen ze een panna kooi mee ⚽!

 

💾

Uitreiking Anglia Certificaten

Op 8 oktober vond de tweede feestelijke uitreiking van de Anglia certificaten plaats in de theaterzaal van het HWC. Dit keer waren de leerlingen van vmbo-t 4 aan de beurt, die het Anglia-examen met succes hadden afgerond. Tijdens de ceremonie werden de geslaagde leerlingen in het zonnetje gezet en ontvingen zij hun welverdiende certificaat. Allemaal van harte gefeliciteerd!

💾

Informatieavond over Osteoporose, donderdag 21 november

Als de botten meer dan gemiddeld brozer zijn, is er sprake van osteoporose. Vanaf het 35e levensjaar worden botten langzaam steeds brozer. Dat geldt voor iedereen. Maar bij osteoporose worden de botten sneller broos. hierdoor loopt men meer kans om een bot te breken, wat ernstige gevolgen kan hebben.

Eefje bedankt team Mammapoli Ziekenhuis Amstelland via Wensbank

De wens van Eefje van Dijk uit Uithoorn is onlangs in vervulling gegaan dankzij de Wensbank van Ziekenhuis Amstelland. Eefje wilde het team van de Mammapoli op een speciale manier bedanken voor de zorg en steun die zij had ontvangen tijdens haar behandeling. “De liefste en meest zorgzame mensen die ik me kon wensen hebben me begeleid op de Mammapoli. Ik wilde hen hiervoor verrassen,” aldus Eefje.

Workshop Fileas Fogg

Op maandag 7 oktober hebben h4a en h5a een workshop gevolgd van de theatergroep Phileas Fogg. De workshop heet Little Victorians en hier leren de leerlingen, in het Engels, over kinderarbeid in de Victoriaanse tijd.
Vanaf het moment dat de workshop begon, werden de leerlingen al behandeld alsof ze zelf in de 19e eeuw leefden en heel even stonden de kinderen raar te kijken, maar al snel snapten ze dat het bij het spel hoorde. Twee acteurs namen de leerlingen scène voor scène aan de hand om aan het einde alles tot één geheel om te toveren. Het motto van Phileas Fogg is dan ook: Don’t learn by just watching, learn by experiencing.
In eerste instantie leken de leerlingen wat onwennig, maar al snel zagen we de glimlachen op de gezichten verschijnen en hebben de leerlingen met plezier meegedaan.

💾

Duik in je eigen verleden: start onderzoeksproject over identiteit voor leerlingen van 4vwo

Onlangs stroomde leerplein 1 vol met 4vwoleerlingen. Deze middag markeerde het begin van het  project Duik in je eigen verleden, georganiseerd door de sectie O&W in samenwerking met de sectie Nederlands en de mentoren van 4vwo.

De aftrap werd gegeven door de jonge wetenschapper Mei Nelissen, die de leerlingen meenam

in haar onderzoek naar klimaatverandering door te kijken naar het verre verleden. Ze deelde

haar ervaringen van grondboringen, uitgevoerd door een internationaal onde
rzoeksschip, en
illustreerde haar verhaal met filmfragmenten. Mei benadrukte het belang van wetenschappelijk

onderzoek en inspireerde de leerlingen met haar bevindingen.

Daarna was het tijd voor de tweede ronde, waarin leerlingen konden kiezen uit

zes verschillende sprekers:

Leo Lucassen, hoogleraar arbeids en migratiegeschiedenis, sprak over migratie als een
centraal thema in de menselijke geschiedenis.

Peggy Bouva, (foto) onderzoeker en podcastmaker, deelde haar persoonlijke familieverhaal.
Ze vertelde over haar voorouders die generaties lang in slavernij leefden op plantage

Tout
LuiFaut in Suriname. De leerlingen waren diep geraakt door haar verhaal. Eén van
hen zei hie
rover: “Ik vind het onbegrijpelijk dat drie generaties van Peggy’s familie
helemaal geen kansen hebben gehad en niet over hun eigen leven konden beslissen.”

Jeroen Saris, zoon van een NSBlid, vertelde over de invloed van de keuzes van zijn
vader tijdens de Tweede Wereldoorlog op zijn eigen leven. Hij ging met de leerlingen in

gesprek over de mogelijkheid om van de fouten van vorige generaties te leren.

Rozette Kats, een Holocaustoverlevende, deelde haar verhaal over het opgroeien
zonder ouders, die in Auschwitz waren vermoord. Mevrouw Kats
ontroerde de leerlingen
met haar verhaal over hoe zij op de avond voor haar zesde verjaardag hoorde dat zij niet

Rita was, maar Rozette, en dat haar echte ouders waren overleden. Deze schokkende

ontdekking veranderde haar leven en bepaalde haar levenslange zoektoch
t naar haar
verleden en identiteit.

Ruben Timman, documentairefotograaf, vertelde over zijn droom die leidde tot de
oprichting van het
Museum of Humanity, waar hij duizenden mensen uit verschillende
landen heeft gefotografeerd.

Hanneke Kamp gaf inzicht in familiebedrijven, waarin persoonlijke relaties en
bedrijfscultuur nauw met elkaar verweven zijn. Ze besprak de rol van

familiegeschiedenis in succesvolle bedrijven zoals Albert Heijn en C&A.

Tijdens deze lezingen kregen de leerlingen de opdracht om na te denken over hun eigen

familiegeschiedenis. Waar komen zij vandaan? Welke verhalen leven er in hun familie, en hoe

beïnvloeden deze hun leven?

In de komende maanden gaan de leerlingen dit onderzoek uitvoeren. Ze ronden periode 1 af met

een zelfgekozen excursie naar een plek die hen meer kan vertellen over hun

familiegeschiedenis. Dat kan van alles zijn: de fabriek waar een voorouder werkte, een m
useum
dat hun familietijdperk behandelt, of een archief.

In periode 2 werken de leerlingen tijdens het mentoruur aan hun eigen onderzoeksplan. Bij

Nederlands leren ze hoe ze een interview voorbereiden, uitvoeren en verwerken tot een tekst.

Dit interview vormt samen met andere bronnen de basis van hun onderzoek.

Aan het einde van periode 3 presenteren de leerlingen hun onderzoek tijdens een wetenschappelijke
posterpresentatie voor hun ouders en grootouders.

 

Brugklaskamp 2024 in Heino: Een Onvergetelijke Ervaring!

Woensdag 2 oktober was het eindelijk zover: het brugklaskamp! Na maanden van anticipatie vertrokken de eerste zes groepen brugklasleerlingen met drie grote touringcars naar het Summercamp in Heino, Overijssel. De tweede groep, bestaande uit zes klassen, volgde de volgende dag, op 3 oktober.
Sportieve Uitdagingen en Samenwerking
De eerste dag stond in het teken van de spectaculaire Challenge Run. Dit uitdagende parcours vroeg om teamwork en communicatie, met activiteiten als een hoogteparcours, een klimtoren, boogschieten en kanovaren. Het team uit 1vt2 schitterde en won de Challenge Run, wat hen een mooie prijs opleverde!
‘s Avonds konden de leerlingen zich uitleven met diverse sportieve en sociale activiteiten. Van een swingende disco tot een verfrissend zwembad, glow in the dark golf, broodjes bakken bij het kampvuur, en zelfs een gezellig filmhuis en spelletjeshuis – er was voor ieder wat wils!
Een Tweede Dag vol Avontuur
Ook de tweede dag was gevuld met avontuur. De leerlingen genoten van het voeren van dieren, levend stratego, een spannende speurtocht en beachvolleyballen. Het weer zat ons mee, en ondanks de vermoeidheid van de vorige nacht en alle activiteiten, was de sfeer opperbest.
Na een dag vol plezier vertrokken we richting de Eemhof in Zeewolde voor een heerlijke middag zwemmen en bowlen. Vol nieuwe herinneringen en met een grote glimlach keerden de bussen terug naar Amstelveen, waar ouders hun kinderen met open armen verwelkomden.
Het brugklaskamp 2024 was een groot succes, met onvergetelijke momenten, nieuwe vriendschappen en een gevoel van saamhorigheid.

IB graduation celebration

Op vrijdag 4 oktober hebben we tijdens een feestelijke avond afscheid genomen van de leerlingen die vorig jaar, naast hun havo- of vwo-diploma, ook hun IB (International Baccalaureate)- en in een aantal gevallen zelfs ook nog hun GP (Global Perspectives)-certificaat hebben gehaald. Felicitaties voor onze oud-leerlingen!
Het was erg leuk om alle leerlingen weer op school te zien!

💾

Keuzereis vmbo-t 4

Eind september hebben de leerlingen van vmbo-t 4 een prachtige reis gemaakt. Dit jaar konden zij kiezen uit twee geweldige bestemmingen: het bruisende Boedapest of de dynamische havenstad Hamburg.

In Boedapest bezochten de leerlingen het Holy Trinity Statue monument en het majestueuze Buda kasteel. Het House of Terror Museum stond ook op het programma, net als een bezoek aan het Cinema Mystica Museum, waar ze werden ondergedompeld in een unieke visuele ervaring.

In Hamburg gingen de leerlingen op ontdekkingstocht door de stad. Een gids nam ze mee op een rondvaart door de haven. Hoogtepunten waren een bezoek aan het Internationales Maritimes Museum en een show in het Savoy Filmtheatre. Daarnaast maakten ze een uitstapje naar Heiligengeistfeld, een iconische locatie in de stad.

💾

Reisweek havo 5

Terug van een avontuurlijke week! De leerlingen hadden hun voorkeur voor een bestemming aangegeven en gingen naar Tsjechië, België of Duitsland.

Het programma was heel afwisselend; van een serieus bezoek aan voormalig concentratiekamp Theresiënstadt of het Museum of Militairy History tot sportieve activiteiten zoals een High Rope Parcours (met een giant swing, een schommel op 16 meter hoogte), mountainbiken en raften. In Antwerpen was ook nog tijd voor het Museum voor Schone Kunsten en een workshop etsen en boekbinden.

💾

Oktober borstkankermaand

In ziekenhuis Amstelland staat het mammateam het hele jaar door klaar om de beste borstkankerzorg te leveren. Van diagnose tot behandeling in een goed lopend zorgtraject.

Europese Dag van de Talen

Onze tweetalige eerste klassen kregen vandaag niet alleen les in het Engels, maar maakten ook kennis met andere talen. Op deze Europese Dag van de Talen volgden de leerlingen drie taallessen van 20 minuten. Ze konden daarbij kiezen uit maar liefst acht verschillende talen: Bosnisch, Tsjechisch, Noors, Fins, Fries, Turks, Russisch en Spaans.

Tijdens deze interactieve sessies maakten de leerlingen kennis met de basis van elke taal, van eenvoudige begroetingen tot leuke weetjes over de landen waar deze talen worden gesproken.

Met dank aan een ouder en een aantal docenten die deze vreemde taal machtig waren!

💾

Klassieke dag

Deze week gingen de leerlingen van de 4e klas gymnasium op excursie naar Amsterdam voor een 'klassieke dag'.  Ze bezochten de gipsen zolder van het Allard Pierson museum voor een teken workshop en kregen een rondleiding in de stad van een archeoloog die ze gebouwen liet zien beïnvloed door de Griekse architectuur. De leerlingen kennen nu het verschil tussen de Hollandse renaissance, het Classicisme en Neoclassicisme!

💾

TTO2 naar Canterbury

De 2e jaars leerlingen van de tweetalige havo en vwo klassen gingen (vorige week) of zijn (deze week) op reis naar Canterbury.

Ze moesten vroeg uit de veren voor de rit naar Engeland, via de eurotunnel (de bus ging op de trein). Daar werd eerst een mooie wandeling langs de White Cliffs of Dover gemaakt. Na het avondeten in het hostel was het tijd voor een workshop Morris dancing (een traditionele Engelse dans). 

Een workshop cricket (bij de Kent University) kon natuurlijk ook niet ontbreken, net als een bezoek aan Canterbury Cathedral. En natuurlijk was er ook tijd voor een bonte avond!

💾

Gymnasiumopening 24-25

Traditiegetrouw trapten onze gymnasiumleerlingen het jaar af met een gezamenlijke jaaropening.

De nieuwe docent, mevrouw Van den Idsert, stelde zich voor, mevrouw Rose nam de leerlingen mee naar haar ‘pelgrimage’ (Wie moest er deze zomer mee wandelen?), meneer Truijens gaf een heleboel leestips, mevrouw Verheijen vertelde over alle activiteiten die er dit jaar op het programma staan voor de gymnasiumleerlingen en zij riep leerlingen op om zich aan te melden voor de ‘comitia’, de gymnasium denktank.
Tot slot was het tijd voor de foto!

Discipulis nostris annum scholarem pulchrum optamus! *

(*Wij wensen onze leerlingen een fantastisch schooljaar!)

💾

Startweek havo 4

In de startweek maakten de leerlingen van havo 4 nader kennis door allerlei activiteiten en verschillende samenwerkingsopdrachten op het sportveld naast het HWC. Een actieve start van het schooljaar!

💾

Klas 1 ahoy!

De leerlingen van de brugklassen gingen op excursie naar het Scheepvaartmuseum. In groepjes voerden ze opdrachten uit en dat lukte alleen door een goede samenwerking. De beste manier om elkaar snel te leren kennen!

💾

Laag inkomen en kinderen? Amstelveen helpt!

Sinds 1 augustus helpt de gemeente Amstelveen ouders met een laag inkomen door een vast geldbedrag per kind te geven. Ieder schooljaar krijgen zij hiervoor een kindpakket:

  • 4 t/m 8 jaar: € 500,-
  • 9 t/m 11 jaar: € 650,-
  • 12 t/m 17 jaar: € 800,-

Ouders mogen zelf kiezen waar ze het geld voor gebruiken. Bijvoorbeeld schoolspullen, sport, muziekles of kleding. Daarnaast heeft de gemeente ook een tabletregeling en een zwemregeling voor kinderen van ouders met een laag inkomen. Ouders met een bijstandsuitkering ontvangen het geld elk schooljaar automatisch. Hebben ouders geen bijstandsuitkering, maar wel een laag inkomen? Dan kunnen ouders het kindpakket, de tabletregeling en de zwemregeling aanvragen via www.amstelveen.nl/kindpakket of het Sociaal loket van de gemeente: (020) 540 49 11. Ouders die een ander laag inkomen hebben, kunnen het kindpakket voor elk nieuw schooljaar aanvragen.

Meer informatie en de voorwaarden van deze regelingen vindt u op www.amstelveen.nl/kindpakket.

 

Watersport

Ook vmbo-t 3 en vwo 3 gingen het water op in de kennismakingsweek. Lekker weer en veel plezier!

💾

Maskers maken

Tijd voor creativiteit! Onderdeel van de culturele workshops in de 2e klassen was het maken van een masker. Het ontbrak de leerlingen niet aan inspiratie!

💾

vwo 5 te water

Voordat de lessen echt begonnen gingen de leerlingen van vwo 5 het water op. Fijn om het jaar zo met elkaar te starten!

💾

Havo 5 te water

Voordat de lessen echt begonnen gingen de leerlingen van havo 5 het water op. Fijn om het jaar zo met elkaar te starten!

💾

Culturele workshops

Hoe kun je het jaar beter beginnen dan met muziek en lekkere beats? De leerlingen van de 2e klassen gingen (onder andere) aan de slag met djembe's! En fijne manier om weer nader kennis te maken.

💾

Welkom terug!

We hopen dat jullie allemaal genoten hebben van een fijne vakantie!

Op 29 augustus hebben alle leerlingen een mail gekregen met het programma van deze week; we gaan (nader) kennismaken met elkaar en je krijgt (opnieuw) uitleg over allerlei zaken zoals je rooster, Magister, kluisjes en mail. Op dinsdag komt de schoolfotograaf.

We wensen alle leerlingen veel succes dit schooljaar!

💾

Lesrooster 2024-2025

Op maandag, woensdag, donderdag en vrijdag geldt een 80-minutenrooster. Op dinsdag is er - in verband met vergaderingen in de middag - een aangepast rooster; alle lessen en pauzes zijn dan 5 minuten korter. Af en toe zijn er, in verband met bijvoorbeeld een studiedag, 50-minutenlessen.

💾

Ziekenhuis Amstelland uit bijzonder beheer

Dankzij de start van het programma Samen Beter in 2022, de betrokkenheid en gezamenlijke inzet, is Ziekenhuis Amstelland erin geslaagd om een aantal opvolgende jaren een positief resultaat te laten zien en succesvol afspraken na te komen. Dit heeft ertoe geleid dat Ziekenhuis Amstelland, na een periode van acht jaar, uit bijzonder beheer gaat: toekomstbestendig voor onze regionale rol!

❌